Για την παρουσία του Πρωθυπουργού στο φόρουμ του ΝταβόςΜετά την ιστορική επίσκεψη στις Η.Π.Α., η παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στο παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ του Νταβός, οι συζητήσεις που είχε και η ανταπόκριση των συνομιλητών του έστειλαν και πάλι, σε διεθνές επίπεδο, το μήνυμα ότι η Ελλάδα επέστρεψε δυναμικά. Μια Ελλάδα που κάνει άλματα στο μετασχηματισμό της οικονομίας, που προσελκύει επενδύσεις οικονομικών κολοσσών, που κερδίζει όλο και περισσότερο τη διεθνή εμπιστοσύνη και κάνει πράξη ένα νέο ελληνικό θαύμα, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε. Μια Ελλάδα που διαχειρίζεται με σωφροσύνη τις μεγάλες κρίσεις, που στέκεται με εθνική αυτοπεποίθηση στις εξωτερικές προκλήσεις, που επιδιώκει τη συνεργασία με όλους τους γείτονές της στη βάση του Διεθνούς Δικαίου και που είναι ταυτόχρονα αποφασισμένη να προστατεύσει την κυριαρχία της και τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στο τελευταίο, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν απολύτως σαφής στην ανοιχτή συζήτηση που είχε με τον Πρόεδρο του Διεθνούς Οικονομικού Φόρουμ. Είπε ο Πρωθυπουργός: «Είμαστε γείτονες. Πρέπει πάντοτε να συνομιλούμε και θέλουμε πάντα να κρατάμε ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας. Δεν πρόκειται ποτέ να είμαστε εμείς αυτοί που δεν θα συνομιλούμε με τους γείτονές μας. Από την άλλη, εάν ο Πρόεδρος Erdoğan πιστεύει ότι δεν θα υπερασπιστώ την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και δεν θα επισημαίνω στο διεθνές ακροατήριο ότι η Τουρκία συμπεριφέρεται ως αναθεωρητική δύναμη, τότε κάνει λάθος».
Σημειώνεται ότι ο Πρωθυπουργός είχε σειρά επαφών κατά την παρουσία του στο Νταβός με τους επικεφαλής παγκόσμιων οικονομικών κολοσσών όπως η Google, η Meta, το επενδυτικό ταμείο του Άμπου Ντάμπι, η Mubadala, η Bridgewater Associates και άλλες μεγάλες εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Πρόεδρος του Φόρουμ στο Νταβός σε ανοιχτή συζήτηση που είχε με τον Πρωθυπουργό μίλησε για «ελληνικό θαύμα» που κανένας δεν περίμενε και υπογράμμισε την ηγετική παρουσία του Πρωθυπουργού στο διεθνές περιβάλλον. Χαρακτηριστικές, επίσης, ήταν και οι εκτιμήσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της Microsoft που τόνισε ότι είναι φανταστικό να βλέπει κανείς την πρόοδο που συντελείται στην Ελλάδα, σε τέτοια κλίμακα και σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
Τόσο από τον Πρωθυπουργό, όσο και από τους συνομιλητές του επισημάνθηκαν τα πλεονεκτήματα που καθιστούν την Ελλάδα ελκυστικό επενδυτικό προορισμό. Τα χαρακτηριστικά τα οποία πιστοποιούν ότι η χώρα μας επέστρεψε δυναμικά. Τα πιο χαρακτηριστικά από αυτά είναι:
-Το νέο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον και η γενικότερη εικόνα που εκπέμπει η χώρα μας.
-Η ραγδαία ανάπτυξη του τεχνολογικού τομέα και η δυναμική νεοφυών επιχειρήσεων, οι οποίες προσελκύουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό.
-Το σύνθετο στρατηγικό πλεονέκτημα που προσφέρει η γεωγραφική θέση της χώρας μας.
-Το γεγονός ότι η χώρα μας αποτελεί παράγοντα σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή μας, στη η γειτονιά μας.
-Οι μεταρρυθμίσεις που έχουν βελτιώσει το επενδυτικό περιβάλλον, όπως η μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
-Το υψηλής ειδίκευσης εργατικό δυναμικό και η συνδεσιμότητα που έχουμε με διάφορους τομείς αιχμής.
-Η σημαντική πρόοδος στην ψηφιοποίηση του Κράτους και των δημόσιων υπηρεσιών την τελευταία τριετία.
-Η πρόωρη αποπληρωμή του Δ.Ν.Τ..
-Η πιστοληπτική αναβάθμιση της χώρας μας.
-Η πρόσφατη 10η συνεχής θετική έκθεση αξιολόγησης της Κομισιόν που ανοίγει το δρόμο για την έξοδο από το καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας και καθιστά εφικτό τον εθνικό στόχο για την ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας το 2023.
-Η πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ που επισημαίνει ότι η Ελλάδα είχε μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις στη φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση μισθωτών το 2021. Όπως επισημαίνεται την περίοδο 2019-2021, η Ελλάδα καταγράφει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση στη φορολογική επιβάρυνση των μισθωτών ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ, που ανέρχεται στο 3,7%, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρους μείωσης είναι 0,3%. Ο μέσος φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα διαμορφώνεται, πλέον, στο 22,4%, χαμηλότερα από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, που ήταν 24,6%.
Η Ελλάδα, λοιπόν, επέστρεψε δυναμικά, μετά τη δεκαετή κρίση των μνημονίων, σε κάθε επίπεδο. Η δυναμική της χώρας μας αναγνωρίζεται διεθνώς και ελκύει το ενδιαφέρον όλων. Η πλήρης αναστροφή της κατάστασης δεν έγινε δια μαγείας, ούτε φυσικά προέκυψε αυτόματα. Είναι αποτέλεσμα σχεδίου, αδιάκοπης προσπάθειας, επαγγελματισμού, αλλά και υψηλού επιπέδου διεθνούς εκπροσώπησης της χώρας από τον Πρωθυπουργό. Η χώρα πια βαδίζει στο δρόμο της ευημερίας, της προόδου και της αρετής. Η δυναμική που έχει, τη βοηθά να μένει όρθια μέσα σε ένα εφιαλτικό διεθνές περιβάλλον και θα την βοηθήσει να μεγιστοποιήσει τα οφέλη της όταν υπερβούμε την περίοδο των κρίσεων.
Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας
Μείζονος σημασίας είναι και το γεγονός ότι η Κυβέρνηση προχωρά άμεσα στην εφαρμογή μιας εμβληματικής μεταρρύθμισης, που αποδεικνύει το ενδιαφέρον της για τους εργαζόμενους και τη βούλησή της να συγκρουστεί με τα κακώς κείμενα που αναπτύσσονται σε βάρος τους σε ορισμένες περιπτώσεις στην αγορά εργασίας. Γιατί στόχος μας είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων, κάτι το οποίο συνδέεται άμεσα με τις αποδοχές, αλλά και τον τρόπο άσκησης της εργασίας τους. Είμαστε μια φιλεργατική και φιλοεπενδυτική Κυβέρνηση και αυτό το αποδεικνύουμε με πράξεις, με τις πολιτικές μας που παράγουν αποτέλεσμα όχι με λόγια. Γιατί καμιά μεγάλη επένδυση δεν ευδοκιμεί -και δεν μπορεί να ευδοκιμήσει- χωρίς δίκαιες συνθήκες για τους εργαζομένους.
Αναφέρομαι στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που θεσμοθετήθηκε με το νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας και μπαίνει σταδιακά σε πλήρη εφαρμογή. Το ξεκίνημα γίνεται την 1η Ιουλίου με την εφαρμογή της στους κλάδους των Τραπεζών και των σούπερ μάρκετ, που έχουν πάνω από 250 εργαζόμενους, για να επεκταθεί στη συνέχεια σε όλες τις επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα εργαλείο για την προστασία των εργαζόμενων έναντι ενδεχόμενων αυθαιρεσιών του εργοδότη, για την αντιμετώπιση της αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας και την πλήρη καταγραφή των υπερωριών και των δικαιωμάτων των εργαζόμενων.
Με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας κατοχυρώνονται το ωράριο και οι αμοιβές των εργαζομένων, καθώς εισάγονται δύο νέες δικλείδες ασφαλείας: Πρώτον η έναρξη και η λήξη της εργασίας θα γνωστοποιείται αυτόματα στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ II». Και δεύτερον, ο ελεγκτής θα γνωρίζει, προτού επισκεφθεί το χώρο εργασίας, πόσους εργαζόμενους θα πρέπει να βρει εκεί. Οι εργοδότες δεν θα μπορούν να καταστρατηγούν τις υποχρεώσεις τους, τις δεσμεύσεις τους σε ό,τι αφορά τις εργασιακές σχέσεις, καθώς θα υπάρχει άμεση ψηφιακή καταγραφή του εργασιακού χρόνου και οι εργαζόμενοι θα αμείβονται πραγματικά για τις ώρες τις οποίες απασχολούνται.
Η επέκταση της κάρτας θα ξεκινήσει από κλάδους όπως οι εταιρείες security, οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι ΔΕΚΟ και οι βιομηχανίες, με στόχο να εφαρμοστεί και στον τουρισμό την επόμενη περίοδο, δηλαδή το 2023. Καμία επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους, πλήθους εργαζομένων, κανένας κλάδος δραστηριότητας και κανένας εργαζόμενος δεν θα εξαιρεθεί από την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας.
Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση υπέρ των εργαζομένων, αλλά και υπέρ του υγιούς ανταγωνισμού. Πρόκειται για μια εγγύηση για το σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων. Διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, σε συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού, αλλά διασφαλίζονται με τον τρόπο αυτό και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος. Είναι σε τελική ανάλυση μια εμβληματική μεταρρύθμιση που αποδεικνύει αφενός τη βούληση της Κυβέρνησης για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζόμενων και αφετέρου αναδεικνύει την υποκρισία όσων έχουν το θράσος να μιλούν για δήθεν φιλοσοφία και αντεργατική πολιτική από αυτή την Κυβέρνηση.
Ευχαριστώ και παρακαλώ πολύ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε έναν περίπου μήνα είναι η Σύνοδος του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη. Με τις σημερινές συνθήκες, υπάρχει πιθανότητα για κάποια συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Erdoğan; Και θα ζητήσει ο Πρωθυπουργός να θέσει η Συμμαχία, επιτέλους, κάποιες κυρώσεις, κάποια όρια στην Τουρκία; Σας θυμίζω ότι ο κ. Stoltenberg υποστήριξε, πάντως, ότι η Τουρκία είναι ένας αξιόπιστος σύμμαχος και σε ό,τι αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί δημόσια για τα ζητήματα αυτά. Εμείς πάντοτε έχουμε τη διάθεση να συνομιλούμε με τους γείτονές μας. Πρέπει, βεβαίως, να τηρούνται και απαιτούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Προϋπόθεση δεν είναι να συμπεριφέρεται η Ελλάδα όπως επιθυμεί ο κ. Erdoğan. Ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι η χώρα μας πάντοτε θα υπερασπίζεται την κυριαρχία της, τα κυριαρχικά της δικαιώματα και πάντοτε θα αναδεικνύει παραβατικές συμπεριφορές της Τουρκίας, είτε αυτές έχουν διάρκεια, όπως συμβαίνει με την παράνομη κατοχή στην Κύπρο, είτε αφορούν την προκλητικότητα που ζήσαμε το τελευταίο διάστημα στο Αιγαίο, είτε αφορούν ευρύτερες, αναθεωρητικές διαθέσεις, σαν κι αυτές που έχει καταδικάσει σύσσωμη η διεθνής κοινότητα με αφορμή την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Επ’ αυτού, κύριε Εκπρόσωπε, γιατί παλαιότερα υπήρχε μία συζήτηση για το αν η χώρα μας θα πρέπει να ζητήσει κυρώσεις ή να αρκεστεί στην απειλή κυρώσεων προς την Τουρκία και από το επίπεδο της Ε.Ε.. Καθώς η Τουρκία δείχνει να κλιμακώνει την προκλητικότητά της και επί του πεδίου, θα θέσει ζήτημα των κυρώσεων αυτή τη φορά ο Πρωθυπουργός;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ελλάδα αντιμετωπίζει την παραβατική συμπεριφορά και τις προκλήσεις της Τουρκίας σε όλα τα μέτωπα. Όπως είναι γνωστό σήμερα θα δοθεί στον Γ.Γ. των Ηνωμένων Εθνών επιστολή – θέση της Ελληνικής Κυβέρνησης για μια σειρά από ζητήματα που αποδομούν αβάσιμους ισχυρισμούς της τουρκικής πλευράς. Πάντοτε, και στους συμμάχους μας και στους εταίρους μας, αναδεικνύουμε τα ζητήματα της προκλητικότητας της τουρκικής πλευράς και είμαστε πάντοτε σε θέση να υπερασπιστούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, αλλά να υπερασπιστούμε και τη διεθνή νομιμότητα. Αυτή είναι παραδοσιακά η στάση μας. Είναι γνωστή η θέση στους εταίρους μας και η χώρα μας με ψυχραιμία και με αποφασιστικότητα θα πορεύεται σε αυτό τον δρόμο συνεχώς.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς απαντάει η Αθήνα στη λεκτική επίθεση που εξαπέλυσε χθες το βράδυ η Maria Zakharova, η Εκπρόσωπος Τύπου του Ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικών και προς την Ελλάδα και προς τον Έλληνα Πρωθυπουργό; Και θα ήθελα να σας ρωτήσω αν βλέπετε κάποια ταύτιση Μόσχας και Άγκυρας. Είναι οι μόνες χώρες οι οποίες αντέδρασαν τόσο έντονα λόγω της επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Ουάσιγκτον.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βλέπουμε ότι αυξάνεται ο κατάλογος όσων δυσαρεστήθηκαν πολύ από την ιστορική επίσκεψη και τα όσα πέτυχε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις Η.Π.Α.. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα τιμώντας πάντα τη βαρύνουσα ιστορική, αξιακή και πολιτική της παρακαταθήκη υπερασπίζεται με συνέπεια, ιστορικά πάντοτε, το δίκιο, την ελευθερία και τη Δημοκρατία. Η Ρωσία είναι αυτή που στάθηκε απέναντι σε αυτά τα ιδεώδη με την απρόκλητη, βάρβαρη και παράνομη επίθεση σε μία κυρίαρχη χώρα. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφορικά με την αποστολή όπλων, που επιβεβαίωσε πριν από λίγες μέρες ο κ. Παναγιωτόπουλος -το μάθαμε μία μέρα μετά την αποκάλυψη από το State Department- βάσει ποιας απόφασης έγινε αυτή η αποστολή; Έγινε κάποιο ΚΥΣΕΑ ή έγινε κάποια νέα συνεδρίαση της Κυβέρνησης για τη συγκεκριμένη απόφαση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τμηματικά παραδίδεται αμυντικό υλικό με βάση την αρχική απόφαση του ΚΥΣΕΑ και την συμφωνία που είχε γίνει, με την ανταπόκριση του Πρωθυπουργού στο αίτημα του κ. Zelensky, με βάση την πρώτη επικοινωνία που είχαν. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η αποστολή αυτού του αμυντικού υλικού. Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται. Το αμυντικό υλικό που στέλνουμε εντάσσεται σε αυτή τη συμφωνία. Σε κάθε περίπτωση, να διευκρινίσω ότι πρόκειται για υλικό, το οποίο είναι από τα αποθέματα των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν είναι αυτό που θα λείψει από την εθνική μας άμυνα, από τις Ένοπλες Δυνάμεις με βάση τις δικές μας ανάγκες και προτεραιότητες.
Ι. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις προηγούμενες ημέρες βγήκε σε πλειστηριασμό η πρώτη κατοικία μιας τετραμελούς οικογένειας στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, το ένα μέλος της οικογένειας είναι άτομο με αναπηρία και το άλλο είναι ουσιαστικά άνεργο. Θα ήθελα το σχόλιό σας και θα ήθελα, επίσης, να μου πείτε αν η Κυβέρνηση σκοπεύει να πάρει κάποια πρωτοβουλία, προκειμένου να μη μείνει μια οικογένεια στο δρόμο.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες του συγκεκριμένου πλειστηριασμού. Δεν γνωρίζω αν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια εξωδικαστικού συμβιβασμού και μια σειρά από άλλες δυνατότητες που έχει δρομολογήσει αυτή η Κυβέρνηση, έτσι ώστε να μην φτάνουμε σε αυτού του είδους τα πράγματα. Πρέπει να ενημερωθώ και να επανέλθω να σας πω.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Σε σχέση με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις μπορεί να φαίνεται ότι η Νέα Δημοκρατία διατηρεί ένα προβάδισμα από τον ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, βλέπουμε ότι έχει χάσει δυνάμεις, υπάρχει κάποια φθορά και καταλαβαίνω ότι το θέμα της ακρίβειας σας απασχολεί. Υπάρχει περίπτωση σύντομα να έχουμε μια πρωτοβουλία στο θέμα ειδικά των καυσίμων;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, σας έχω πει ότι η Κυβέρνηση δεν πολιτεύεται με βάση τις δημοσκοπήσεις. Δεύτερον, δεν υπάρχει απλώς ένα προβάδισμα της Νέας Δημοκρατίας σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ. Οι πολιτικοί συσχετισμοί είναι πάνω-κάτω οι ίδιοι με αυτούς που ήταν στις εκλογές του 2019. Αν αναλογιστεί κανείς τι έχει μεσολαβήσει από το 2019 μέχρι τώρα, καταλαβαίνει πόσο σημαντικό είναι αυτό και πόσο μεγάλη αξία έχει η εμπιστοσύνη της ελληνικής κοινωνίας, έτσι όπως αποτυπώνεται σε όλες τις δημοσκοπήσεις, απέναντι στην προσπάθεια της Κυβέρνησης να κρατήσει όρθια τη χώρα και την κοινωνία μέσα σε ένα περιβάλλον κρίσεων που όμοιό του δεν έχει αντιμετωπίσει καμιά μεταπολεμική Κυβέρνηση. Ανεξαρτήτως, όμως, του τι αποτυπώνουν οι δημοσκοπήσεις, εμείς έχουμε πλήρη συναίσθηση ότι ο κόσμος δυσκολεύεται, ότι η ακρίβεια δημιουργεί προβλήματα στους οικονομικούς προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Αυτό το αντιλαμβανόμαστε πάρα πολύ καλά και γι’ αυτό, από την πρώτη στιγμή, στεκόμαστε στο πλευρό του με κάθε διαθέσιμο εργαλείο, δημιουργώντας νέες δυνατότητες πάντοτε μέσα στα όρια δημοσιονομικών αντοχών της χώρας. Αυτό είναι και το μήνυμα που παίρνουμε και από την κοινωνία. Ο κόσμος μόνο προς την Κυβέρνηση κοιτάζει, μόνο προς τον Πρωθυπουργό στρέφεται, απαιτώντας και ζητώντας να συνεχίσουμε να προσπαθούμε καθημερινά για να αντιμετωπίσουμε τις κρίσεις και να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να σταθούμε στο πλευρό του. Και αυτό κάνουμε.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Καλημέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Ήθελα να συνεχίσω το ερώτημα του συναδέλφου. Γράφεται σήμερα, συγκεκριμένα στην «Καθημερινή», ότι εξετάζεται από το οικονομικό επιτελείο ένα σχέδιο ακόμη και για ενδεχόμενη οριζόντια μείωση του Φ.Π.Α. ή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα ειδικά για τα νησιά που υπάρχει μεγαλύτερο ζήτημα με την αύξηση. Υπάρχει κάτι τέτοιο στο τραπέζι; Προς εξέταση, δεν λέω ως απόφαση αυτή τη στιγμή.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάντοτε κοιτάζουμε και αξιολογούμε κάθε δυνατότητα που μπορεί να υπάρξει. Ειδικά, όμως, σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση φορολογικών εργαλείων, έχει τοποθετηθεί πολλές φορές η Κυβέρνηση, το οικονομικό επιτελείο και εγώ από εδώ ότι οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί, δεδομένου ότι υπάρχει πολύ υψηλός βαθμός συσχέτισης και σύνδεσης των δημοσίων εσόδων με φορολογικά έσοδα αυτής της κατηγορίας. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε σε ένα περιβάλλον αστάθειας, σε ένα περιβάλλον που ο δανεισμός γενικότερα έχει δυσκολέψει. Οφείλει κανείς να είναι πάρα πολύ προσεκτικός σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τα έσοδα, με τη σωστή εκτέλεση του Προϋπολογισμού, με την τήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας, κάτι που είναι εξαιρετικά πολύτιμο και πολύ υψηλά στις προτεραιότητες αυτής της Κυβέρνησης.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε μιας και πιάσαμε την ακρίβεια, ο Πρωθυπουργός είπε ότι στη Σύνοδο Κορυφής θα θέσει ξανά την πρόταση για πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου. Πόσο πιθανό εκτιμά η Κυβέρνηση ότι είναι αυτό; Έχουμε συμμαχίες; Έχει επικοινωνήσει με κάποιους άλλους ηγέτες ο Πρωθυπουργός; Και αν δεν λάβει πάλι η Ευρωπαϊκή Ένωση καμιά απόφαση τι θα κάνετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, εμείς έχουμε ήδη κάνει. Υλοποιείται το Εθνικό Σχέδιο της Κυβέρνησης, αυτό που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός πριν από περίπου 20 ημέρες, που έχει ήδη ως αποτέλεσμα την περαιτέρω δραστική μείωση των αυξήσεων, σε ό,τι αφορά στην ηλεκτρική ενέργεια, του σημαντικότερου προβλήματος που αντιμετώπιζε το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Συνεπώς, δεν περιμένουμε τι θα γίνει εκεί. Ήδη, έχουμε πάρει μέτρα. Και όπως πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε, έχουμε πάρει τα πιο σημαντικά και τα πιο αποτελεσματικά μέτρα σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τώρα και τους προηγούμενους μήνες. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός έχει, εδώ και τρεις περίπου μήνες, στείλει μια επιστολή με συγκεκριμένες προτάσεις σε ό,τι αφορά παρεμβάσεις που πιστεύουμε ότι πρέπει να κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της ακρίβειας στην ενέργεια, αλλά και ενίσχυσης της αυτονομίας σε σχέση με τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Περιμένουμε τη Σύνοδο Κορυφής. Αυτές τις απόψεις ο Πρωθυπουργός προφανώς και τις έχει συζητήσει με ομολόγους του, προφανώς και έχει δει ότι υπάρχει συναντίληψη στο πνεύμα και στην κατεύθυνση των απόψεων αυτών. Περιμένουμε στη Σύνοδο Κορυφής τις τελικές προτάσεις της Επιτροπής. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι το κρίσιμο και το βασικό και το πολύ ουσιαστικό είναι ότι εμείς ήδη σχεδιάσαμε, ανακοινώσαμε και υλοποιούμε το δικό μας Εθνικό Σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας, σε ό,τι αφορά την ενέργεια.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, ο Πρωθυπουργός από το Νταβός αναφέρθηκε σε παρέμβαση για τη λειτουργία των κοινωνικών δικτύων. Δεν ήταν η πρώτη φορά. Κατά τη συνάντησή σας με την κυρία Jourova στις Βρυξέλλες για την ελευθερία του Τύπου, μιλήσατε γι’ αυτή την πρόθεση της Κυβέρνησης; Επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν, όπως είπατε, εκθέσατε τις αντιρρήσεις σας για την έκθεση των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα». Ποια ήταν η αντίδραση από την πλευρά της Κομισιόν; Και αν τέθηκε το ζήτημα των λογισμικών παρακολούθησης με τις γνωστές καταγγελίες του κ. Κουκάκη των προηγούμενων εβδομάδων.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν τέθηκε κανένα ζήτημα παρακολουθήσεων. Καθόλου. Δεύτερον, όλες μας οι θέσεις και οι απόψεις, οι οποίες κατατέθηκαν με πολύ συγκεκριμένα επιχειρήματα και αδιάσειστα τεκμήρια στην Επίτροπο, νομίζω ότι έτυχαν της απολύτου κατανόησης. Και στο ερώτημα, σε ό,τι αφορά στην παρέμβαση του Πρωθυπουργού σε σχέση και με τα social media, υπάρχει μια πολύ μεγάλη συζήτηση που δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, γίνεται και σε άλλες χώρες. Αποτελεί και δική μας αγωνία και προτεραιότητα -και τη συζητήσαμε και με την Επίτροπο- η ανάγκη ενίσχυσης και αναβάθμισης της ποιότητας, της αντικειμενικότητας, της ενημέρωσης και στα social media και παντού. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσονται οι απόψεις, η αγωνία, οι ευαισθησίες και οι προτεραιότητες, που και η Ελλάδα και άλλα κράτη συζητούν. Και νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα που αφορά όλους, κυρίως αφορά τους ανθρώπους που εργάζονται στον Τύπο, αλλά και τους πολίτες που οφείλουν και θέλουν και δικαιούνται να έχουν ποιοτική και αντικειμενική ενημέρωση και από αυτό το κομμάτι.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Αναφορικά με την τροπολογία για τη φορολόγηση των κερδών στο χώρο της ενέργειας, η Αξιωματική Αντιπολίτευση συνεχίζει να σας κατηγορεί πως καλύπτετε τα υπερκέρδη των καρτέλ στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Τι απαντάτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Την απάντηση την έχει δώσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προσδιορίζοντας το ποσό και αναφέροντας πολύ καθαρά τη μεθοδολογία με την οποία έφτασε σε αυτή την εκτίμηση. Η Κυβέρνηση αυτό που θα κάνει, είναι αυτό για το οποίο έχει δεσμευτεί, με ένα έκτακτο τέλος, σε ένα ποσοστό που είναι πάρα πολύ μεγάλο -δεν νομίζω να υπάρχει προηγούμενο ούτε και στη χώρα, αλλά ούτε και στην Ευρώπη- της τάξεως του 90%. Θα έρθει να το προσθέσει στα εργαλεία που αξιοποιούμε για να χρηματοδοτήσουμε το Εθνικό Σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Σε σχέση με το θέμα του λογισμικού παρακολούθησης «Predator», το «Inside Story» έχει βγάλει στοιχεία ότι η εταιρεία παραγωγής του συγκεκριμένου λογισμικού συνδέεται με άλλη εταιρεία, η οποία έχει συνάψει συμβάσεις με το ελληνικό Δημόσιο. Τελικά, έχει προμηθευτεί το ελληνικό Δημόσιο το σύστημα αυτό και θα υπάρξουν κάποιες αποδείξεις για να φύγουν οι σκιές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει προμηθευτεί το σύστημα αυτό. Το έχω πει πολλές φορές, θα το ξαναπώ όσες χρειάζεται και απαιτείται: Οι ελληνικές Υπηρεσίες Ασφαλείας δεν χρησιμοποιούν αυτό το λογισμικό. Το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει προμηθευτεί αυτό το λογισμικό. Η συγκεκριμένη εταιρεία που αναφέρεται στο δημοσίευμα, έχει συμβάσεις με το ελληνικό Δημόσιο εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Συμβάσεις που είχε υπογράψει και η προηγούμενη Κυβέρνηση για τελείως διαφορετικά πράγματα. Η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν είχε δημοσιοποιήσει -και σωστά- τις συμβάσεις εκείνες όταν τις υπέγραψε. Αποτελεί ένα μυστήριο, γιατί αναρωτιέται γιατί δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τώρα. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, δικό τους θέμα. Για τους ίδιους λόγους που δεν είχαν δημοσιοποιηθεί τότε οι συμβάσεις με τη συγκεκριμένη εταιρεία, για τους ίδιους λόγους δεν δημοσιοποιούνται και τώρα. Αποτελούν συμβάσεις με προσαρμογή του ίδιου περιεχομένου, όπως είχε γίνει και τότε. Επαναλαμβάνω, προσαρμογή του ίδιου περιεχομένου. Αυτά τα είπα και χθες σε ανακοίνωσή μου, απαντώντας στην Αξιωματική Αντιπολίτευση. Επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά: Οι ελληνικές Αρχές Ασφαλείας δεν χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο λογισμικό. Το ελληνικό Κράτος και η ελληνική Κυβέρνηση δεν έχει προμηθευτεί το συγκεκριμένο λογισμικό.
ΝΑΝΤ. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Στο ζήτημα της επικείμενης Συνόδου Κορυφής, οι προσδοκίες τουλάχιστον, ως επίπεδο προσδοκιών μόνο, της ελληνικής Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού σε αυτή τη Σύνοδο, ελπίζετε ότι θα έχουμε εν τέλει αποτελεσματικές, πιο σημαντικές, πιο ουσιαστικές αποφάσεις για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων και τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, πέραν του επιπέδου της απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα όσα έχουμε δει μέχρι τώρα, μας δείχνουν ότι γίνονται βήματα. Κάποιες σκέψεις και κάποιες προτάσεις που κατατέθηκαν για την κοινή προμήθεια, για την κοινή αποθήκευση, είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Προφανώς, με βάση αυτά που έχουμε εμείς εισηγηθεί και προτείναμε εδώ και πάρα πολύ καιρό, υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί ακόμα. Περιμένουμε τις τελικές προτάσεις της Επιτροπής και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτή. Πιστεύουμε ότι είναι τέτοιο το μέγεθος του προβλήματος, που καμία Κυβέρνηση σε όλη την Ευρώπη, ό,τι και να κάνει, δεν μπορεί να το μηδενίσει. Δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει σε αυτό το επίπεδο και σε αυτό το βαθμό που όλοι θα θέλαμε. Η ελληνική Κυβέρνηση έχει ανακοινώσει, επαναλαμβάνω, το Εθνικό της Σχέδιο. Με τον τρόπο αυτό, από τον Ιούλιο και μετά, θέτοντας στην ουσία σε αναστολή τη ρήτρα αναπροσαρμογής, θα μπορούμε να έχουμε μια μείωση στις αυξήσεις σε ένα ποσοστό 70% με 90%. Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι θα βοηθούσε πάρα πολύ τα κράτη-μέλη, μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, σε διάφορα επίπεδα, για να έρθει να προστεθεί στις πολιτικές που αναπτύσσουν τα κράτη ξεχωριστά. Περιμένουμε, εξακολουθούμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτή και θα δούμε τις τελικές προτάσεις της Επιτροπής.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Στην εξωτερική πολιτική να σας πάω. Η Άγκυρα ήρθε με ερευνητικό σκάφος με παράνομη Navtex στην καρδιά του Αιγαίου. Υπάρχει μεγάλη ανησυχία σε πολλούς για ένα θερμό καλοκαίρι. Δεν ξέρω εάν και η Κυβέρνηση έχει μια τέτοια ανησυχία που μπορεί να προκαλέσει εκ νέου ο κ. Erdoğan. Και μέσα σε αυτό το κλίμα, είχαμε και μια συνέντευξη του κ. Stoltenberg, σήμερα στο «Capital», ο οποίος κρατά ίσες αποστάσεις. Είναι ευχαριστημένη η Κυβέρνηση με τη στάση του ΝΑΤΟ, ακόμα και σε αυτό το περιβάλλον;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση, με ψυχραιμία και με αποφασιστικότητα, αντιμετώπισε και θα αντιμετωπίζει όλες τις προκλήσεις που στρέφονται απέναντι στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, στην ελληνική κυριαρχία και στο Διεθνές Δίκαιο. Γνωρίζουμε ότι μπορούμε να είμαστε πολύ αποτελεσματικοί σε όλα τα πεδία και σε όλα τα επίπεδα και ο υπόλοιπος κόσμος το ξέρει και το καταλαβαίνει. Με αυτά τα δεδομένα, η Κυβέρνηση, η Ελλάδα είναι ένας παράγοντας ειρήνης, σταθερότητας, ασφάλειας και ψυχραιμίας σε αυτή την περιοχή της Ευρώπης, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό και για το ΝΑΤΟ και για την περιοχή μας, πάντοτε ιδιαίτερα μέσα στο διεθνές περιβάλλον αστάθειας που ζούμε και που βιώνουμε τώρα, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.
ΝΑΝΤ. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Μπορείτε να μας πείτε συνοπτικά τι περιλαμβάνει η επιστολή της Αθήνας προς τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία στον Ο.Η.Ε. ως απάντηση στις ανυπόστατες αιτιάσεις της Άγκυρας για την αποστρατικοποίηση των νησιών και τη σύνδεσή της με την κυριαρχία τους;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απαντάμε με βάση το Διεθνές Δίκαιο, το Δίκαιο της Θάλασσας και τις Συνθήκες σε όλα τα ανυπόστατα που κατά καιρούς έχει διατυπώσει η τουρκική πλευρά.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Από τις δηλώσεις Erdoğan ακούσαμε ότι δεν θέλει να μιλήσει με τον Πρωθυπουργό. Αυτή είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή. Και χθες είδαμε και την ανακοίνωση του Τούρκου Υφυπουργού Εξωτερικών στο Νταβός. Έχουμε διαύλους επικοινωνίας, αυτή τη στιγμή, με την Τουρκία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί δημόσια. Εμείς πάντοτε έχουμε τη διάθεση να μιλάμε και πάντοτε θα συνομιλούμε. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει εκπτώσεις στα αυτονόητα. Η Ελλάδα ήταν, είναι και θα παραμείνει ανυποχώρητη στην υπεράσπιση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων και του Διεθνούς Δικαίου. Αυτή είναι η πραγματικότητα και αυτό είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο πάντοτε συνομιλούσαμε και πάντοτε θα συνομιλούμε με τους γείτονές μας.