Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:
Για το αν ανοίγει η συζήτηση για ευρύτερα σχήματα συνεργασίας μετά από τη δήλωση του Πρωθυπουργού:
Πρώτα απ’ όλα έχουμε αποδείξει ότι αναζητούμε και επιδιώκουμε τη σταθερότητα. Ένα στοιχείο της σταθερότητας είναι η λήψη γρήγορων αποφάσεων σε περιόδους που υπάρχουνε κρίσεις και η εποχή μας και η επόμενη περίοδος έχει προκλήσεις και κρίσεις. Άρα ένα στοιχείο της σταθερότητας είναι η επίτευξη και η υλοποίηση γρήγορων αποφάσεων που αυτό πάντα διευκολύνεται από αυτοδύναμες ισχυρές κυβερνήσεις από εκεί και πέρα οι πολίτες κρίνουν και αξιολογούν.
Για το ποιες είναι οι αντοχές του προϋπολογισμού και πόσα μέτρα στήριξης μπορούν να χρηματοδοτήσουν:
Την άλλη εβδομάδα θα καταθέσουμε συμπληρωματικό προϋπολογισμό αρχικής εκτίμησης 2 δις €. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα με μεθοδικότητα και σοβαρότητα ενισχύει και θα ενισχύει νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο βαθμό του εφικτού. Μια παρένθεση, το ότι αυξάνουμε τις δαπάνες του προϋπολογισμού κατά 2 δις δεν σημαίνει αυτομάτως αύξηση του ελλείμματος κατά 2 δις διότι μπορεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού όπως έχει φανεί να είναι καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις ή η επίδραση του 2021 στο 2022, η πολύ καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού και γενικότερα της πορείας της οικονομίας το ’21, να βοηθάει το ‘22.Έχουμε συνεπώς τις δυνατότητες και τα ταμειακά διαθέσιμα να ενισχύσουμε περαιτέρω τον προϋπολογισμό προκειμένου να υλοποιήσουμε μέτρα που ήδη έχουμε ανακοινώσει ή να είμαστε έτοιμοι μέσα από ένα νέο συμπληρωματικό προϋπολογισμό να υλοποιήσουμε πρόσθετες παρεμβάσεις στο μέλλον. Μη ρωτήσετε ποιες είναι οι πρόσθετες παρεμβάσεις γιατί αυτή τη στιγμή δεν τις έχουμε επεξεργαστεί, θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις. Ο κουμπαράς είναι 40 δις, ουσιαστικά «ακουμπάμε» από αυτά τα 40 δις γιατί παίρνουμε χρήματα από τον κουμπαρά προκειμένου να κάνουμε δαπάνες. Άρα τα ταμειακά διαθέσιμα είναι σε ασφαλές επίπεδο και χρησιμοποιούμε από αυτούς τους πόρους για να αυξήσουμε δαπάνες.
Γιατί δεν χρησιμοποιούν παραπάνω χρήματα όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ:
Υπάρχουν πολλές απαντήσεις, το πρώτο έχει να κάνει με τη σοβαρότητα γιατι όταν κανένας δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η κατάσταση, ποια είναι η ένταση και η έκταση του προβλήματος στο μέλλον δεν μπορείς εμπροστοβαρώς να βάλεις όλους τους πόρους που έχεις στο ταμείο της χώρας. Δεν το κάναμε ούτε στην υγειονομική κρίση και σοφά δεν το κάναμε. Σε αυτούς που βιάστηκαν να μας εγκαλούν την Άνοιξη του ’20 «δώστε τα όλα μπροστά» απεδείχθη γιατί έπρεπε να κρατήσουμε πολλά πολεμοφόδια και για το μέλλον.
Κρατήσαμε όρθια και την οικονομία και την κοινωνία, και την ανεργία μειώσαμε και λουκέτα αποφυγαμε. Κατ’ αντιστοιχία τώρα το πρώτο επιχείρημα είναι ότι δεν μπορείς να ρίξεις 9-10 δις μπροστά όταν δεν ξέρεις πόσο θα κρατήσει αυτό το πρόβλημα. Δεύτερη παρατήρηση, εάν ρίχναμε 9-10 δις αυτομάτως οι αγορές θα αντιμετώπιζαν με πολύ διαφορετικό μάτι τη χώρα άρα θα αύξαναν τα επιτόκια.
Μέχρι την προηγούμενη Τρίτη όταν είχαμε την τελευταία συνεδρίαση του ΕΚΟΦΙΝ η εκτίμηση που υπήρχε σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ότι τα δημοσιονομικά μέτρα που έχουν ληφθεί είναι 0,4% του ΑΕΠ αυτό μεταφράζεται στην Ελλάδα ότι αν ακολουθούσαμε τον μέσο ευρωπαϊκό όρο τα μέτρα θα ήταν γύρω στα 700 εκ. Έχουμε ήδη δαπανήσει ή έχουμε ανακοινώσει ότι θα δαπανήσουμε 1,2 δις, είμαστε ήδη πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Καταλαβαίνετε ότι τα 9 και τα 10 θα σήμαιναν αυτομάτως εκτόξευση των επιτοκίων και των σπρέντς στη χώρα, σε μια χώρα που δεν είναι σε επενδυτική βαθμίδα, άρα θα έπρεπε να βγούμε στις αγορές και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε πριν από μια δεκαετία. Είμαστε μια υπεύθυνη κυβέρνηση δεν πρόκειται να διαταράξουμε τη σταθερότητα της οικονομίας ούτε να επιβαρύνουμε τους έλληνες φορολογούμενους και τις επόμενες γενιές.
Για το αν μπορεί να στηριχθεί περισσότερο η μεσαία τάξη:
Πρώτα από όλα μας προβληματίζει το πώς θα πάρουμε τα βέλτιστα μέτρα για να ενισχύσουμε την ελληνική κοινωνία κυρίως τη μεσαία τάξη και τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα. Θα σας πω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα, έχουμε την επιδότηση την οποία δίνουμε για τα καύσιμα, αυτή η επιδότηση ουσιαστικά ακουμπά το 86% των πολιτών που χρησιμοποιούν αυτοκίνητο με αυτή την κατηγορία δηλαδή μέχρι 30 χιλιάδες οικογενειακό εισόδημα, εκεί δεν είναι και ένα σημαντικό κομμάτι της μεσαίας τάξης; Δεύτερο παράδειγμα, μειώνουμε περαιτέρω τον ΕΝΦΙΑ. Η μείωση περαιτέρω του ΕΝΦΙΑ σε 5 εκατομμύρια νοικοκυριά από τα 7, δηλαδή περίπου 8 στα 10 νοικοκυριά δεν έχει μέσα σίγουρα όλη τη μεσαία τάξη; Αυτό το κάναμε για να βοηθήσουμε και πάλι τη μεσαία τάξη.
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ και μάλιστα κατά μόνιμο τρόπο σημαίνει ότι και στη μεσαία τάξη θα περισσέψουν φέτος 360 εκ. στην άκρη δηλαδή σε σχέση με πέρυσι θα διναν 360 εκ. περισσότερο ΕΝΦΙΑ. Αυτά τα 360 εκ. περισσεύουν στη μεσαία τάξη και στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα εκτός και αν λίγοι εξ αυτών είναι σε περιοχές με πολύ μεγάλη αύξηση των αντικειμενικών αξιών οπότε εκεί αντιλαμβάνεστε ότι ο πλούτος τους έχει υπερδιπλασιαστεί άρα η συντριπτική πλειοψηφία θα έχει στην άκρη περισσότερους πόρους που μπορεί να τους αξιοποιήσει εκεί που επιθυμεί ο ίδιος άρα είναι πρόσθετη βοήθεια αυτή. Μην την προσπερνάμε εύκολα είναι 360 εκ. είναι περίπου τρεις φορές η βοήθεια που δίνουμε για τα καύσιμα. Τρίτη παρατήρηση, έχουμε προχωρήσει ήδη σε μόνιμες μειώσεις φόρων που αφορούν και τη μεσαία τάξη. Η επιχειρηματικότητα δεν πλήρωνε φόρο 29% και τώρα πληρώνει 22%; Πάρα πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν από τη μεσαία τάξη δεν έχουν βοηθηθεί με τη μείωση της φορολόγησης αυτών; Η μείωση προκαταβολής φόρου από το 100 στο 55% για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα δεν αφορούν τη μεσαία τάξη; Άρα οι πολιτικές μας έχουν πρόσημο και τη μεσαία τάξη αλλά και τα χαμηλότερα και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
Για την ενδεχόμενη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα:
Υλοποιούμε ένα πλέγμα μέτρων που έχει να κάνει και με τη φορολόγηση αλλά έχει να κάνει και με την επιδότηση συγκεκριμένων νοικοκυριών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη συνεπώς πάνω σε αυτό το συνδυασμό θα κινηθούμε και το επόμενο χρονικό διάστημα. Το τι ακριβώς θα υλοποιήσουμε και το πώς θα το υλοποιήσουμε εξαρτάται πρώτον από το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, δεύτερον από το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα γιατί τον επόμενο μήνα έχουμε να καταθέσουμε το πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού ’22 και προϋπολογισμού του ’23 στην ευρωπαϊκή επιτροπη. Άρα εκεί πρέπει να κάνουμε καινούργιες εκτιμήσεις για ανάπτυξη, για πληθωρισμό, για εκτέλεση του προϋπολογισμού κοκ. Και τρίτο ουσιώδες στοιχείο θα εξαρτηθεί από το πώς θα βεβαιωθούμε ότι αυτές οι παρεμβάσεις μας καταλήγουν στον πολίτη, δεν χάνονται δηλαδή στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Για την αύξηση του κατώτατου μισθού:
Η εισήγηση για τον κατώτατο μισθό αφορούν τον υπουργό Εργασίας ο οποίος και θα τοποθετηθεί στο υπουργικό συμβούλιο προκειμένου να υλοποιηθεί το μέτρο από το Μάιο. Το υπουργείο Οικονομικών στην όλη συζήτηση εμπλέκεται στο εξής σημείο, να διαβεβαιώσει τον υπουργό Εργασίας ότι η χώρα θα επιτυγχάνει υψηλούς και διατηρήσιμους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, θα ενισχύεται η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που χρειάζονται προκειμένου να προχωρήσει μετά το υπουργείο Εργασίας, ακολουθώντας το θεσμικό πλαίσιο της χώρα δηλαδή ακούγοντας και τους φορείς, στην πρότασή του προς το υπουργικό συμβούλιο. Άρα δεν έχει να κάνει με την εκτέλεση άμεσα του προϋπολογισμού. Είμαι από αυτούς που υποστηρίζουν ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού πρέπει να είναι γενναία αλλά πρέπει να είναι και ρεαλιστική και βάζω μέσα μια παράμετρο που τη θεωρώ πολύ σημαντική, το θέμα της ανεργίας . Το γεγονός ότι η χώρα πέτυχε και νομίζω ότι ήταν μεγάλη επιτυχία και της κοινωνίας και των επιχειρήσεων και της πολιτείας να μειωθεί η ανεργία κατά 4, 4 ποσοστιαίες μονάδες τα τελευταία 2,5 χρόνια παρά τις κρίσεις και τις αβεβαιότητες δεν είναι αντικείμενο πανηγυρισμού γιατί εξακολουθούμε να έχουμε την υψηλότερη ανεργία στην Ευρώπη μαζί με την Ισπανία. Άρα θα πρέπει η στόχευσή μας είναι να συνεχίσουμε όχι μόνο να ενισχύουμε το διαθέσιμο εισόδημα σε ένα νοικοκυριό, αύξηση του κατώτατου μισθού δηλαδή, αλλά να δημιουργούμε και νέο εισόδημα στο νοικοκυριό με νέες θέσεις απασχόλησης. Θα πρέπει συνεπώς λαμβάνοντας υπόψη τη συγκυρία να πετύχουμε και τους δύο ταυτόχρονα αυτούς στόχους.
Για αν ανησυχεί μήπως λόγω της ακρίβειας και της επιφυλακτικότητας των επιχειρήσεων θα περιοριστεί η φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων:
Όταν έχουμε κρίσεις, εξωγενείς ιδιαίτερα κρίσεις άρα δεν γνωρίζουμε και ούτε μπορούμε να επηρεάσουμε έμμεσα την έκβαση αυτών των κρίσεων, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος να έχουμε δυσμενείς εξελίξεις στην πραγματική οικονομία. Θα ήταν τουλάχιστον ανεύθυνο για υπουργό Οικονομικών να σας πει ότι δεν υπάρχουν αυτά τα ρίσκα. Η επιδίωξη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι μέσα από τις πολιτικές της χώρας να περιορίσουμε αυτά τα ρίσκα. Την ίδια αγωνία την είχατε εκφράσει και πριν δύο χρόνια όταν είχαμε την υγειονομική κρίση. Ήταν μια κρίση εξωγενής που οδήγησε τη χώρα σε βαθειά ύφεση και ήρθε η πολιτεία μεθοδικά και ενίσχυσε νοικοκυριά και επιχειρήσεις με αποτέλεσμα σε λιγότερο από 2 χρόνια η χώρα να έχει μα ανάπτυξη 8,3%, να έχει μειωθεί η ανεργία, να έχουν αυξηθεί οι καταθέσεις κατά 40 δις, να έχει αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη και οι τζίροι των επιχειρήσεων το 2021 να είναι 15 δις πάνω από το 2019. Αυτά όλα τα στοιχεία μη τα προσπερνάμε γιατί είναι μια πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στη σημερινή κρίση. Δεν φτάνει αυτή η γραμμή άμυνας και δεν φτάνει γιατί επιβαρύνονται πάρα πολύ οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί, οι τζίροι των επιχειρήσεων και το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη. Χτίσαμε δεύτερη γραμμή άμυνας με τα μέτρα περίπου 4 δις € που ήδη έχουμε λάβει και θα εκταμιευτούν το επόμενο χρονικό διάστημα και είμαστε διατεθειμένοι να χτίσουμε και άλλες γραμμές άμυνας για να περιορίσουμε τις δυσμενείς συνέπειες σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις ώστε αυτοί να έχουνε την ίδια ή περίπου την ίδια φοροδοτική ικανότητα που είχαν και τα προηγούμενα χρόνια. Να υπενθυμίσω ότι η μείωση του ΕΝΦΙΑ και η πληρωμή του ΕΝΦΙΑ σε 10 δόσεις βοηθάει τους πολίτες να ενισχύσουν την φοροδοτική εισπραξιμότητα αυτού του μέτρου. Λιγότεροι φόροι σημαίνει ότι περισσότεροι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα θα πληρώσουν άρα και αυτό είναι ένα στοιχείο για να βοηθήσουμε τους πολίτες να ειναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Για το αν θα υπάρχουν δημοσιονομικοί στόχοι το 2023:
Θα το δούμε το Μάιο. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έχει μεταφερθεί η συζήτηση το Μάιο προκειμένου να δούμε αν τότε υπάρχει καθαρότερος διάδρομος για το πώς εξελίσσεται μακροοικονομικά η οικονομία στην Ευρώπη το ’22 και το ’23. Άρα η επιστροφή σε κανόνες εξαρτάται από το ποια θα είναι η εικόνα της ευρωπαϊκής οικονομίας το Μάιο του ’22. Δεύτερη παρατήρηση, εμείς πρέπει να γυρίσουμε σε πρωτογενή πλεονάσματα; Η απάντηση είναι ότι υπάρχει δημοσιονομική ευελιξία αλλά δημοσιονομική ευελιξία δεν σημαίνει δημοσιονομική ανευθυνότητα. Επειδή η χώρα είναι σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας και δεν έχει επενδυτική βαθμίδα οφείλουμε να είμαστε πάρα πολύ σοβαροί στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής γιατί δεν έχουμε τα πλεονεκτήματα που έχουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες απέναντι στις διεθνείς αγορές. Η ΕΚΤ βοηθάει αλλά η χώρα εξακολουθεί να μην είναι σε επενδυτική βαθμίδα άρα πρέπει μόνοι μας, πέρα και πάνω από το τι θα αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να ασκούμε υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές που σημαίνει να οδηγηθούμε σταδιακά με ασφάλεια, αντιμετωπίζοντας δηλαδή και τις προκλήσεις που έχουμε σήμερα και τους κινδύνους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε δημοσιονομική σταθερότητα και η δημοσιονομική σταθερότητα περικλείει και την επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Τρίτο ερώτημα, οι στόχοι που έχετε για το ’23 ισχύουν; Πριν πάμε στο ’23 έχουμε πρόσθετες προκλήσεις το ’22 για αυτό μίλησα ήδη για συμπληρωματικό προϋπολογισμό. Να αναδείξω δύο προκλήσεις, η μια πρόκληση είναι ότι όπως είχαμε ψηφίσει στον προϋπολογισμό ο μειωμένος ΦΠΑ στην εστίαση και στις μεταφορές είναι μέχρι τον Ιούνιο του ’22, η κυβέρνηση επιδιώκει και ουσιαστικά προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί να επεκταθεί αυτό το μέτρο μέχρι το τέλος του ’22. Αυτό σημαίνει 250 εκατομμύρια έξτρα φέτος στον προϋπολογισμό.
Δεύτερον υπάρχει αβεβαιότητα αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ξέρουμε πως θα κινηθεί το ταμείο ενεργειακής μετάβασης. Είναι πολύ σημαντικό γιατί το ταμείο ενεργειακής μετάβασης είναι ένα έκτακτος μηχανισμός που χρησιμοποιείται για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης, χρηματοδοτείται από τα έσοδα των δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα αυξημένα πλεονάσματα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, και τα πλεονάσματα του ειδικού λογαριασμού. Αυτά τα χρήματα είναι δημοσιονομικά ουδέτερα δηλαδή δεν επηρεάζουν τον προϋπολογισμό αν όμως η ένταση του προβλήματος είναι πολύ μεγάλη τους επόμενους μήνες πιθανών να πρέπει ο κρατικός προϋπολογισμός να είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει τη μερική επιδότηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων στο μέλλον.
Δεν το ξέρουμε αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι και για δυσμενή σενάρια. Και πάμε στο ’23 όπου στο ’23 έχουμε αφήσει δύο προτεραιότητες, είναι η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλη την κοινωνία, δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, κατά μόνιμο τρόπο και τη μονιμοποιηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες και πάλι για το σύνολο της κοινωνίας αυτά όμως είναι 2,1 δις. Ο στόχος παραμένει όμως αντιλαμβάνεστε ότι θα πρέπει να ειμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στο τι πράττουμε σήμερα για να πετύχουμε όσο μπορούμε το καλύτερο αποτέλεσμα το μέλλον.
Για το αν υπάρχει ευρωπαϊκά διάθεση να πάμε σε κοινά μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής ανάλογα με αυτά που συμφωνήθηκαν την περίοδο της πανδημίας:
Όσο και να προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε σε εθνικό επίπεδο τις συνέπειες του προβλήματος, όσο δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα δεν θα φτάνουν οι εθνικές πολιτικές για να καλύψουμε τις συνέπειες αυτές. Άρα το πρόβλημα είναι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, άρα εδώ μιλάμε για κυρώσεις σε ότι αφορά τους υπουργούς Οικονομικών και για αποτελεσματικότητα των κυρώσεων δηλαδή για υλοποίηση από όλες τις χώρες, και δεύτερον μιλάμε για την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους. Και εδώ υπάρχουν πρωτοβουλίες για πλαφόν στην χονδρική τιμής της ενέργειας, του φυσικού αερίου δηλαδή, είναι οι πρωτοβουλίες για να υπάρχει κοινή προμήθεια στην Ευρώπη άρα να μειωθεί το κόστος, είναι μια σειρά από πρωτοβουλίες που έχει αναπτύξει ο Έλληνας Πρωθυπουργός σε ευρωπαϊκό επίπεδο και είναι προτεραιότητα και για τα μέλη της κυβέρνησης του στα αντίστοιχα Φόρα. Στο δημοσιονομικό πεδίο έχουν πολλαπλασιαστεί οι φωνές, το Νοέμβριο του ’21 ήταν μόνο η Ελλάδα και η Πολωνία, που υποστηρίζουμε ότι στους κανόνες που θα διαμορφωθούν τα επόμενα χρόνια θα πρέπει εκτός των άλλων να υπάρχει και πρόβλεψη για εξαίρεση αμυντικών δαπανών ή που ποσοστού των αμυντικών δαπανών πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο από τους όποιους δημοσιονομικούς στόχους στο μέλλον. Που σημαίνει δημοσιονομικός χώρος ο οποίος πρέπει να αξιοποιηθεί επ’ ωφελεία της κοινωνίας
Για το αν μπορούμε να τον υπολογίσουμε σε χρήματα αυτό το δημοσιονομικό χώρο: Δεν μπορούμε να το υπολογίσουμε γιατί δεν μπορώ να ξέρω που θα καταλήξουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά σίγουρα είμαστε αρκετά πάνω από το σημερινό μέσο όρο στις δαπάνες αυτές. Και λεω σημερινό γιατί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει μια έντονη τάση για ενίσχυση των αμυντικών δαπανών.
Για την τάση να συνεισφέρουν όλοι οι υπόλοιποι αυτό που συνεισφέρει η Ελλάδα εδώ και πάρα πολλά χρόνια:
Για να διαφυλάξει η Ελλάδα τα σύνορα της Ευρώπης και να υπενθυμίσω ότι όλα αυτά που έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, γιατί εμείς τα έχουμε κάνει ενώ άλλες χώρες προτίθενται να τα κάνουν τα έχουμε εντάξει στον κρατικό προϋπολογισμό και του 2022 και των επόμενων ετών.
Οι συμφωνίες που υπεγράφησαν, η ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας μας εδράζεται στη δυνατότητα που δημιουργήθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό να τα χρηματοδοτήσει. Αλλά αυτό είναι ένα στοιχείο που ήθελα να σας πω για να παρουσιάσω την μετατόπιση αρκετών χωρών που ήδη διατυπώνουν σκέψεις προς αυτή τη πλευρά σε σχέση με το Νοέμβριο. Από εκεί και πέρα η συζήτηση έχει λίγο παγώσει τους τρεις τελευταίους μήνες συνολικά για το σύμφωνο σταθερότητας λόγω των νέων προκλήσεων, εμείς έχουμε καταθέσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο θέσεων 12 σημείων το Νοέμβριο του ’21 θα συνεχίσουμε να κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση δηλαδή την ανάγκη και δημοσιονομικής υπευθυνότητας αλλά και ελαστικότητας που θα λαμβάνουν υπόψη τον οικονομικό κύκλο δηλαδή την κατάστασης που κάθε φορά βρίσκεται η χώρα. Και προφανώς η Ευρώπη πρέπει να πάρει μαθήματα από την ορθή χρήση και αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων όπως είναι το Ταμείο Ανάκαμψης που και γρήγορα αποφασίσαμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η κάθε χώρα έχει την ιδιοκτησία υλοποίησης συγκεκριμένων πολιτικών για την επίτευξη των στόχων.
Για την πρόσκαιρη απροθυμία για τα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης και αν υπάρχει κίνδυνος να κολλήσει η διαδικασία:
Εκτιμώ ότι δεν υπάρχει κίνδυνος, έχουμε λειτουργήσει πολύ έγκαιρα και για το δανειακό κομμάτι του ταμείου ανάκαμψης. Αφήνω στην άκρη το κομμάτι των επιχορηγήσεων γιατί εκεί ήδη υλοποιούνται πάνω από 100 έργα συνολικού προϋπολογισμού 8,5 δις € αλλά και στο δανειακό κομμάτι και συμφωνίες με τις τράπεζες έχουν συναχθεί και με την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων... Γνωρίζω ότι υπήρχε ένα σημαντικό ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα για χρηματοδότηση μέσω του ταμείου ανάκαμψης, εξακολουθεί αυτό το ενδιαφέρον να είναι ισχυρό βεβαίως υπάρξει και η παράμετρος της αβεβαιότητας που θα πρέπει να συνεκτιμηθεί.
Παρά ταύτα βλέπετε ότι ακόμα και αυτές τις ημέρες γίνονται συμφωνίες, γίνονται εξαγορές υπάρχει κινητικότητα στην ελληνική οικονομία γιατι δημιουργήσαμε ισχυρές βάσεις τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση και των επενδύσεων και των εξαγωγών.
Η ουσία είναι ότι πολλές φορές και πολλά χρόνια λέγαμε για υψηλή ανάπτυξη, δεν αρκεί η υψηλή ανάπτυξη η οποία επιτυγχάνεται πρέπει να είναι και διατηρήσιμη. Διατηρήσιμη ανάπτυξη σημαίνει ότι πρέπει να αυξάνεται περισσότερο από την κατανάλωση οι επενδύσεις και οι εξαγωγές. Με βάση τις εκτιμήσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής η Ελλάδα θα είναι πρωταθλήτρια στην Ευρώπη το ’22 και το ’23 στις επενδύσεις και στις εξαγωγές. Αυτό σημαίνει διατηρήσιμη ανάπτυξη, αυτό σημαίνει δημιουργία πολλών νέων καλών θέσεων απασχόλησης αλλά και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
πηγή:https://www.parapolitika.gr/politiki/article/1179749/staikouras-sta-parapolitika-901-tha-katatethei-subliromatikos-proupologismos-2-dis-euro-/