Παρασκευή 25 Μαρτίου 2022

25η Μαρτίου 1821 - Χρόνια Πολλά Ελλάδα Μας!


 

Σήμερα γιορτάζουμε την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, το πιο σημαντικό γεγονός στη νεότερη ιστορία του έθνους µας, που οδήγησε στην αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού, στην απελευθέρωση της πατρίδας και στη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους.

Γιορτάζουμε και τον Ευαγγελισµό της Θεοτόκου, το σύμβολο της ελπίδας για τη σωτηρία του ανθρώπου, που ταυτίστηκε με τη λύτρωση του έθνους από τη σκλαβιά.

Με τιμή και σεβασμό στη μνήμη των αγωνιστών της Επανάστασης του 1821, δύο αιώνες μετά, αισθανόμαστε δέος μπροστά στο θαύμα της νίκης που όλοι μαζί, ενωμένοι, κατάφεραν, για να έχουμε εμείς σήμερα πατρίδα ελεύθερη και αυτόνομη.

Ο άσβεστος πόθος για ελευθερία των αγωνιστών της, η αγάπη τους για την πατρίδα και η αυτοθυσία τους, στάθηκαν ικανά να χτυπήσει «πιο γρήγορα τ΄ όνειρο μες στο αίμα», όπως έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης, και η απελευθέρωση να γίνει πραγματικότητα.

Με συγκίνηση νιώθουμε τη δύναμη της ελληνικής ψυχής, να χτυπάει στις φλέβες μας.Aς είναι ο ασίγαστος αυτός παλμός η πυξίδα μας, σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον με διαρκείς εντάσεις, αλλά και συγκυρίες δύσκολες που απαιτούν να δίνουμε τον αγώνα μας γι’ αυτά που μας αξίζουν, με υπερηφάνεια και αισιοδοξία, και πάνω απ’ όλα, με ενότητα και ομοψυχία.












 

25η Μαρτίου 1821 και Εθνική Επέτειος Τι συνέβη και την έχουμε αναδείξει ως την Ημέρα της Εθνικής μας εορτής;


Κάθε χρόνο στις 25 Μαρτίου τιμούμε και γιορτάζουμε τον ξεσηκωμό των υπόδουλων Ελλήνων κατά του Τούρκου δυνάστη για ελευθερία και αυτοδιάθεση. Εκ των πραγμάτων είναι η πιο σημαντική ημερομηνία στην ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας, ως αφετηρία της εθνικής παλιγγενεσίας.

Τι συνέβη, άραγε, στις 25 Μαρτίου του 1821 και την έχουμε αναδείξει ως την ημέρα της εθνικής μας εορτής; Τίποτα απολύτως λένε οι ιστορικοί. Ή σχεδόν τίποτα, για να είμαστε ακριβείς, πέρα από κάποιες αψιμαχίες. Κανένα σπουδαίο πολεμικό γεγονός που να δικαιολογεί αυτή την επιλογή. Ούτε καν η ύψωση του λαβάρου της Μονής της Αγίας Λαύρας και η ορκωμοσία των παλληκαριών από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό.

Το περιστατικό της Αγίας Λαύρας είναι ένας εθνικός μύθος. Τον οφείλουμε στον γάλλο περιηγητή και ιστορικό Φρανσουά Πουκεβίλ (1770-1838), ο οποίος συνέγραψε την τετράτομη Ιστορία της Αναγεννήσεως της Ελλάδος (1824). Η ιστορία διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, αλλά και μέσω του πίνακα Ο Όρκος της Αγίας Λαύρας (1851) του σημαντικού έλληνα ζωγράφου Θεόδωρου Βρυζάκη (1814-1878).

Άλλωστε και ο ίδιος ο Παλαιών Γερμανός δεν αναφέρει λέξη για το περιστατικό στα απομνημονεύματά του. Είναι ιστορικά εξακριβωμένο ότι εκείνη την ημέρα δεν βρισκόταν στη Μονή της Αγίας Λαύρας, αλλά στην Πάτρα, όπου όντως όρκισε τους επαναστάτες της περιοχής στην Πλατεία του Αγίου Γεωργίου.

Τι γιορτάζουμε 25 Μαρτιου (Διπλή Γιορτή)

Η επέτειος να γιορτάζουμε τον εθνικό ξεσηκωμό στις 25 Μαρτίου καθιερώθηκε στις 15 Μαρτίου 1838 από τον βασιλιά Όθωνα, προκειμένου να συνδεθεί με το εκκλησιαστικό γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Ήταν και επιθυμία του Αλέξανδρου Υψηλάντη και της Φιλικής Εταιρείας να συνδεθεί η έναρξη της επανάστασης με μια μεγάλη εκκλησιαστική εορτή για να τονωθεί το φρόνημα των υπόδουλων Ελλήνων.

Στην πραγματικότητα, η Επανάσταση δεν ξεκίνησε στις 25 Μαρτίου 1821, αλλά λίγες μέρες νωρίτερα στην Πελοπόννησο, μία περιοχή με συμπαγείς ελληνικούς πληθυσμούς και μικρή στρατιωτική παρουσία των Τούρκων. Ο στρατιωτικός και πολιτικός διοικητής της Πελοποννήσου (Μόρα Βαλεσί) Χουρσίτ Πασάς βρισκόταν στα Γιάννινα για να εξοντώσει τον Αλή Πασά, ο οποίος είχε αυτονομηθεί από την Υψηλή Πύλη. Πριν από την αναχώρησή του, ο Χουρσίτ είχε λάβει διαβεβαιώσεις από τους προεστούς του Μοριά ότι οι φήμες που κυκλοφορούσαν για τον επικείμενο ξεσηκωμό των ραγιάδων ήταν ανυπόστατες.

Αχαιοί και Μανιάτες ερίζουν για το ποιος έριξε την πρώτη τουφεκιά του εθνικού ξεσηκωμού. Στις 21 Μαρτίου αρχίζει η πολιορκία των Καλαβρύτων από τον Σωτήρη Χαραλάμπη και τους Πετμεζαίους. Είναι η πρώτη πολεμική ενέργεια της Επανάστασης και θα λήξει νικηφόρα μετά από πέντε ημέρες.

Στις 23 Μαρτίου οι Μανιάτες υπό την αρχηγία του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και τη συνεπικουρία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη καταλαμβάνουν την Καλαμάτα και με διακήρυξή τους κάνουν γνωστό στη διεθνή κοινότητα τον ξεσηκωμό των Ελλήνων. Την ίδια ημέρα, οι άνδρες του Αντρέα Λόντου θέτουν υπό τον έλεγχό τους τη Βοστίτσα (σημερινό Αίγιο), ενώ επαναστατικός αναβρασμός επικρατεί στην Πάτρα. Από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό το Άγιο Όρος αναχωρεί ο σερραίος έμπορος και φλογερός πατριώτης Εμμανουήλ Παππάς, προκειμένου να ξεκινήσει την Επανάσταση στη Μακεδονία.

Η 23η Μαρτίου είναι ο πρώτος σημαντικός σταθμός του εθνικού αγώνα και θα μπορούσε κάλλιστα να είχε πάρει τη θέση της 25ης Μαρτίου στο εορταστικό καλεντάρι της χώρας μας.

Ήρωες του 1821: Θεόδωρος Κολοκοτρώνης


Θεόδωρος Κολοκοτρώνης ήταν ηγετική μορφή της Ελληνικής Επανάστασης, που έδρασε στην Πελοπόννησο και εξ αυτού του λόγου είναι γνωστός και ως «Γέρος του Μωριά». Γεννήθηκε «εις τα 1770, Απριλίου 3, την Δευτέρα της Λαμπρής... εις ένα βουνό, εις ένα δέντρο αποκάτω, εις την παλαιάν Μεσσηνίαν, ονομαζόμενον Ραμαβούνι», όπως αναφέρει στα Απομνημονεύματά του. Ήταν γιος του κλεφτοκαπετάνιου Κωνσταντή Κολοκοτρώνη (1747-1780) από το Λιμποβίσι Αρκαδίας και της Γεωργίτσας Κωτσάκη, κόρης προεστού από την Αλωνίσταινα Αρκαδίας.

Η οικογένεια των Κολοκοτρωναίων από το 16ο αιώνα, που εμφανίζεται στο προσκήνιο της ιστορίας, βρίσκεται σε αδιάκοπο πόλεμο με τους Τούρκους. Μονάχα από το 1762 έως το 1806, 70 Κολοκοτρωναίοι εξοντώθηκαν από τους κατακτητές. Το 1780, ήταν 10 ετών, όταν ο πατέρας του σκοτώθηκε από τους Τούρκους, ένα γεγονός που σημάδεψε τη ζωή του.

Στα 17 του έγινε οπλαρχηγός του Λεονταρίου και στα 20 του νυμφεύτηκε την κόρη του τοπικού προεστού Αικατερίνη Καρούσου. Το 1818 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και στις αρχές του 1821 αποβιβάστηκε στη Μάνη για να λάβει μέρος στον επικείμενο Αγώνα.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη εδώ

Ήρωες του 1821: Γεώργιος Καραϊσκάκης

Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης ήταν ηγετική μορφή της Ελληνικής Επανάστασης, που έδρασε κυρίως στη Ρούμελη (Στερεά Ελλάδα). Γεννήθηκε το 1780 στο Μαυρομάτι Καρδίτσας και ήταν καρπός της σχέσης του αρματολού Δημήτρη Καραΐσκου και της μοναχής Ζωής Ντιμισκή, αδελφής του κλέφτη Κώστα Ντιμισκή και εξαδέλφης του οπλαρχηγού Γώγου Μπακόλα. Μεγάλωσε με τους θετούς γονείς του, μία οικογένεια Σαρακατσάνων, αφού η μητέρα του τον εγκατέλειψε μη αντέχοντας τον διασυρμό μιας παράνομης σχέσης και πέθανε όταν ήταν οκτώ ετών. Από τη μητέρα του, ο «γιος της καλογριάς» κληρονόμησε τον ανυπότακτο χαρακτήρα του και την παροιμιώδη βωμολοχία του.

Στα 15 του ο Γεώργιος Καραϊσκάκης εγκαταλείπει τους θετούς του γονείς και σχηματίζει κλέφτικη ομάδα από συνομηλίκους του. Τρία χρόνια αργότερα πέφτει στα χέρια του Αλή Πασά, ο οποίος εκτιμώντας τον ισχυρό του χαρακτήρα τον προσλαμβάνει στη σωματοφυλακή του. Στην Αυλή των Ιωαννίνων όχι μόνο έμαθε τη στρατιωτική τέχνη, αλλά και στοιχειώδη γράμματα, γραφή και ανάγνωση.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση του Γεωργίου Καραϊσκάκη εδώ

Ήρωες του 1821: Οδυσσέας Ανδρούτσος

Από τους επιφανέστερους στρατιωτικούς ηγέτες της Επανάστασης του ‘21.

Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος έπεσε θύμα των εμφύλιων διαμαχών κατά τη διάρκεια του Αγώνα και σκοτώθηκε από χέρι ελληνικό. Γεννήθηκε στην Ιθάκη το 1788 και ήταν ο μονάκριβος γιος του ξακουστού αρβανίτη αρματολού της Ρούμελης Αντρέα Βερούση ή Καπετάν Ανδρούτσου και της Ακριβής Τσαρλαμπά, κόρης προεστού της Πρέβεζας. Στο νησί του Οδυσσέα είχε καταφύγει η μητέρα του για να γλιτώσει από την καταδίωξη των Τούρκων, επειδή ο πατέρας του είχε ακολουθήσει τον θαλασσομάχο Λάμπρο Κατσώνη στις ανά το Αιγαίο περιπέτειές του. Εκεί βαφτίστηκε το 1792 από τη γυναίκα του Κατσώνη, Μαρουδιά, που για τον ίδιο λόγο είχε ζητήσει κι αυτή άσυλο στο νησί.

Προς τιμή του ομηρικού ήρωα, του δόθηκε το όνομα Οδυσσέας. Ο ίδιος, όμως, πατρίδα του θεωρούσε την πατρίδα του πατέρα του, τις Λιβανάτες της Λοκρίδας. Όταν ο Αλή Πασάς έμαθε πως ο φίλος του καπετάν Ανδρούτσος, που εν τω μεταξύ είχε αποκεφαλιστεί από τους Τούρκους το 1797, άφησε γιο, τον πήρε κοντά του στην αυλή του στα Γιάννενα, που αποτελούσε τότε σπουδαίο στρατιωτικό σχολείο, στο οποίο μαθήτευσαν αρκετοί Έλληνες αγωνιστές του '21. Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον μεγάλωσε ο μικρός Οδυσσέας. Εκεί έμαθε τα πρώτα γράμματα και να μιλάει ιταλικά και αρβανίτικα. Η σωματική του δύναμη ήταν παροιμιώδης και διηγούνται αναρίθμητα κατορθώματά του. Κάποιος βιογράφος του γράφει, ότι «επήδα ως έλαφος, έτρεχεν ως ίππος και ίππευεν ως Κένταυρος».

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση του Οδυσσέα Ανδρούτσου εδώ

Ήρωες του 1821: Παπαφλέσσας

Κληρικός, από τους σημαντικότερους αγωνιστές της Επανάστασης του ‘21.

Ο Γεώργιος Δικαίος Φλέσσας, όπως ήταν το κοσμικό του όνομα, γεννήθηκε το 1786 ή το 1788 στην Πολιανή Μεσσηνίας. Ο Παπαφλέσσας φοίτησε στην ονομαστή Σχολή της Δημητσάνας και το 1816 εκάρη μοναχός στο μοναστήρι της Βαλανιδιάς στην Καλαμάτα κι έλαβε το όνομα Γρηγόριος. Ζωηρός και εριστικός ως χαρακτήρας, γρήγορα ήλθε σε ρήξη με τον ηγούμενό του και πήγε να μονάσει στο μοναστήρι της Ρεκίτσας, μεταξύ Μυστρά και Λεονταρίου.

Στις αρχές του 1818 μάλωσε μ’ ένα Τούρκο αγά της περιοχής για κάποια διαφιλονικούμενα κτήματα και αναγκάστηκε να καταφύγει στην Κωνσταντινούπολη. Λίγο προτού εγκαταλείψει την Πελοπόννησο κι ενώ καταδιώκετο από Τούρκους οπλοφόρους, φέρεται να τους είπε: «Άιντε ρε και πού θα μου πάτε! Θα ξαναγυρίσω πάλι ή δεσπότης ή πασάς και τότε θα λογαριαστούμε!» .Στην Κωνσταντινούπολη γνωρίστηκε με τον Παναγιώτη Αναγνωστόπουλο, ο οποίος τον κατήχησε και τον μύησε στη Φιλική Εταιρεία στις 21 Ιουνίου του 1818 με το συνθηματικό όνομα Αρμόδιος. Την ίδια περίοδο έγινε αρχιμανδρίτης από τον πατριάρχη Γρηγόριο Ε'. Από τη στιγμή που έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρείας, ο Παπαφλέσσας αφιερώθηκε ψυχή τε και σώματι στην υπόθεση του εθνικού ξεσηκωμού.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση του Παπαφλέσσα εδώ

Ήρωες του 1821: Αθανάσιος Διάκος

Ο Αθανάσιος Διάκος ήταν από τους πρωτεργάτες του εθνικού ξεσηκωμού στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα και ήρωας της μάχης της Αλαμάνας. Γεννήθηκε το 1788 στην Άνω Μουσουνίτσα της Φωκίδας (σημερινός Αθανάσιος Διάκος) και κατ’ άλλους στη γειτονική Αρτοτίνα, απ’ όπου καταγόταν η μητέρα του. Το πραγματικό του όνομα ήταν Αθανάσιος Γραμματικός.

Ο πατέρας του μη μπορώντας να αντέξει τα βάρη της πολυμελούς οικογένειάς του, τον έστειλε δόκιμο μοναχό στο κοντινό μοναστήρι του Αγίου Ιωάννου Προδρόμου, σε ηλικία 12 ετών. Πέντε χρόνια αργότερα χειροτονήθηκε διάκονος, αλλά γρήγορα εγκατέλειψε την καλογερική, όταν σκότωσε ένα Τούρκο αγά, επειδή, σύμφωνα με κάποια παράδοση, αυτός του έθιξε τον ανδρισμό του, θαμπωμένος από την ομορφιά του. Ο νεαρός Αθανάσιος εντάχθηκε ως πρωτοπαλίκαρο στο σώμα του οπλαρχηγού Γούλα Σκαλτσά και τότε ήταν που έλαβε το προσωνύμιο Διάκος, με το οποίο έγινε γνωστός και έμεινε στην ιστορία.

Το 1814 πήγε στα Ιωάννινα και εντάχθηκε στη σωματοφυλακή του Αλή Πασά, της οποίας επικεφαλής ήταν ο Οδυσσέας Ανδρούτσος. Όταν ο Ανδρούτσος διορίστηκε αρχηγός στο αρματολίκι της Λιβαδειάς, ο Διάκος τον ακολούθησε. Μετά την αποχώρηση του Ανδρούτσου, ο Διάκος ανακηρύχθηκε καπετάνιος τον Οκτώβριο του 1820, ενώ την ίδια περίοδο μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία. Στις 27 Μαρτίου 1821, ο Αθανάσιος Διάκος πρωτοστατεί στην κήρυξη της Επανάστασης στην Ανατολική Στερεά.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση του Αθανασίου Διάκου εδώ

Ήρωες του 1821: Μπουμπουλίνα

Μια από τις δύο κορυφαίες γυναικείες μορφές της Ελληνικής Επανάστασης. Η άλλη είναι η Μαντώ Μαυρογένους. Η Μπουμπουλίνα ήταν κόρη του Υδραίου πλοιάρχου Σταυριανού Πινότση και γεννήθηκε το 1771 στις φυλακές της Κωνσταντινούπολης, όπου ο πατέρας της εκρατείτο για συμμετοχή στα Ορλοφικά. Στα 17 της παντρεύτηκε τον Σπετσιώτη πλοίαρχο Δημήτριο Γιάννουζα και στα 26 της έμεινε χήρα με τρία παιδιά.

Το 1801 παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο τον Σπετσιώτη καραβοκύρη Δημήτριο Μπούμπουλη και έγινε έκτοτε γνωστή ως Μπουμπουλίνα (η γυναίκα του Μπούμπουλη). Έχασε και τον δεύτερό της σύζυγο με τον οποίο απέκτησε τρία παιδιά. Την περιουσία του θανόντος συζύγου της, που ξεπερνούσε τα 300.000 τάλληρα, την επένδυσε αποκτώντας μερίδια σε διάφορα σπετσιώτικα πλοία.

Ο Εθνικός Ξεσηκωμός βρήκε την Μπουμπουλίνα «πεντηκοντούτιδα, ωραίαν, αρειμάνιον ως αμαζόνα, επιβλητικήν καπετάνισσαν, προ της οποίας ο άνανδρος ησχύνετο και ο ανδρείος υπεχώρει», όπως τη σκιαγράφησε ο δημοσιογράφος και ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων. Ξόδευε την περιουσία της, όχι μόνο για τη διατήρηση των πλοίων της, αλλά και για τα στρατεύματα στην ξηρά.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση της Μπουμπουλίνας εδώ

Ήρωες του 1821: Μαντώ Μαυρογένους

Εξέχουσα μορφή της Ελληνικής Επανάστασης, μία από τις ελάχιστες γυναίκες που διακρίθηκαν στον Αγώνα.

Οι πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση της αντλούνται κυρίως από ξένους συγγραφείς, τους οποίους φαίνεται ότι είχε σαγηνεύσει με την προσωπικότητα και την ομορφιά της και όχι από τους συγχρόνούς της Έλληνες ιστορικούς και απομνηματογράφους, που αποσιώπησαν ή υποτίμησαν την προσφορά της στον Αγώνα.

Η Μαντώ (Μαγδαληνή το βαπτιστικό της όνομα) Μαυρογένους γεννήθηκε το 1796 ή το 1797 στην Τεργέστη, όπου ο πατέρας της Νικόλαος Μαυρογένης, γόνος της ονομαστής φαναριώτικης οικογένειας των Μαυρογένηδων με καταγωγή από τις Κυκλάδες, ασχολείτο με το εμπόριο. Η μητέρα της Ζαχαράτη Χατζή Μπατή, γεννημένη στη Μύκονο, αλλά με καταγωγή από τη Σπάρτη, ήταν πολύγλωσση και κρατούσε τα κατάστιχα των εμπορικών δραστηριοτήτων του άνδρα της. Σύμφωνα με τον Γάλλο φιλέλληνα στρατιωτικό και συγγραφέα Μαξίμ Ρεμπό , η Μαντώ γνώριζε γαλλικά και ιταλικά. Ήταν προικισμένη μ’ ένα γλυκύτατο χαρακτήρα, αλλά «όταν μιλάει για την ελευθερία της πατρίδας της, φλογίζεται, η συζήτηση ζωντανεύει και τα λόγια της κυλάνε με μια φυσική ευγλωττία που σου κρατούν την ανάσα». Με την έναρξη της Επανάστασης, η Μαντώ Μαυρογένους από την Τήνο, όπου διέμενε μετά τον θάνατο του πατέρα της, έσπευσε στη Μύκονο και πρωτοστάτησε στην εξέγερση των κατοίκων του νησιού.

Περισσότερα για τη ζωή και τη δράση της Μαντούς Μαυρογένους εδώ

















Πέμπτη 24 Μαρτίου 2022

Χρήσιμοι ηλίθιοι σαν τον Κολοκοτρώνη και τον Τσώρτσιλ… - Οι ομοιότητες με την Ελληνική Επανάσταση


 Τα γεγονότα στην Ουκρανία θυμίζουν σε αρκετά σημεία την ελληνική επανάσταση.

Μια μεγάλη δύναμη επιτίθεται απροκάλυπτα και απρόκλητα σε μια μικρότερη χώρα, η οποία μόλις βρήκε την ευκαιρία επέλεξε να αποχωρήσει από την πρώην αυτοκρατορία της πρώτης όταν αυτή κατέρρευσε λόγω εσωτερικής σήψης...

Δυο δεκαετίες αργότερα η Ρωσία ανέκαμψε ή έστω νομίζει πως ανέκαμψε και προσπαθεί να ανασυγκροτήσει την αυτοκρατορία της.

Εν τω μεταξύ, οι  περισσότερες χώρες που είχαν βρεθεί κάτω από την μπότα της  "Σοβιετίας", μετά από τις συμφωνίες του Στάλιν με τους Τσώρτσιλ και Ρούσβελτ,  άδραξαν την ευκαιρία και απομακρύνθηκαν από τη Ρωσία, γιατί το πολιτικό και οικονομικό μοντέλο της δεν ευνοεί την ευημερία, τη δημοκρατία και την ελευθερία.

Μπορεί κάποιοι να εντοπίζουν προβλήματα και αδυναμίες στις δυτικές δημοκρατίες αλλά αυτά δεν μοιάζουν  παρά με "παρωνυχίδες" σε σύγκριση με τις τριτοκοσμικές συνθήκες του ασιατικού δεσποτισμού είτε τούτος ενδύεται κομμουνιστικό μανδύα, είτε καπιταλιστικό.

Το γεγονός πως οι χώρες και οι άνθρωποι  περί την πάλαι ποτέ ΕΣΣΔ παραχωρούν "γη και ύδωρ" προκειμένου να γίνουν δεκτοί στην οικογένεια των δυτικών δημοκρατιών αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα της διαφοράς που έχουν τα δυο μοντέλα.

Όπως συμβαίνει και με την περίπτωση της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας, η Ουκρανία αποτελεί έναν παράγοντα που φαλκιδεύει την αίσθηση ασφάλειας αλλά και την ασφάλεια της ίδιας της μεγάλης δύναμης στην οποία ανήκε παλαιότερα η χώρα του Δνείπερου.

Η Δύση στήριξε την ελληνική επανάσταση ακριβώς γιατί αποτελούσε έναν παράγοντα άσκησης πίεσης και  ελέγχου της παραπαίουσας παλαιότερα Οθωνικής αυτοκρατορίας και της Τουρκίας αργότερα ως διαδόχου της.

Όταν η Δύση στήριξε τους ευφυείς διπλωματικούς σχεδιασμούς του Ελευθερίου Βενιζέλου, ο ελληνικός στρατός προσέγγισε μέχρι και τα περίχωρα της Άγκυρας. Όταν την απέσυρε με πρόφαση τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις, προέκυψε η πανωλεθρία του ’22.

Όταν η Τουρκία την τελευταία δεκαετία επέλεξε να απομακρυνθεί από τη Δύση προκειμένου να παίξει τον ρόλο μιας ανεξάρτητης περιφερειακής δύναμης, οι δυτικοί αναβάθμισαν τον ρόλο της Ελλάδας με την παράκαμψη των Στενών του Ελλησπόντου μέσω της Αλεξανδρούπολης.

Εύλογα λοιπόν η Τουρκία αισθάνεται την Ελλάδα σαν μια λόγχη που αγγίζει τα πλευρά της. Τούτο όμως δεν τη νομιμοποιεί να την εξουδετερώσει συντρίβοντάς την στρατιωτικά.

Η ομοιότητα όμως της ουκρανικής επανάστασης σήμερα  με την ελληνική πριν από 200 χρόνια έγκειται κυρίως στον ηρωισμό και την αυτοθυσία που επιδεικνύουν οι Ουκρανοί, ανθιστάμενοι σε μια κατά πολύ ισχυρότερη στρατιωτική μηχανή, χωρίς να υπολογίζουν τις καταστροφές που υπόκειται ο τόπος τους.

Αν η Ουκρανία είχε πέσει αμαχητί τις πρώτες δυο-τρεις μέρες και ο ηθοποιός που έχουν εκλέξει για πρόεδρο  μαζί με την κυβέρνηση και την ελίτ της χώρας είχαν δραπετεύσει στο εξωτερικό, ο Πούτιν θα είχε νικήσει...

Αν είχε συμβεί αυτό, το οποίο ήταν και το επικρατέστερο σενάριο, ο Πούτιν θα είχε νικήσει και την Ουκρανία, την Ευρώπη και τη Δύση συνολικότερα.

Οι επικοινωνιακές δεξιότητες του Ζελένσκι και το σθένος που επιδεικνύουν οι Ουκρανοί όμως έχουν αντιστρέψει εντελώς τα δεδομένα. Ο Πούτιν έχει χάσει αυτόν τον πόλεμο σχεδόν από την 2-3η μέρα. Ακόμη και να επικρατήσει στρατιωτικά η διατήρηση της κατοχής αυτής της χώρας θα έχει τεράστιο κόστος.

Επιπλέον το σθένος και ο ηρωισμός που επιδεικνύουν οι Ουκρανοί και η ηγεσία τους έχει κινητοποιήσει μια τεράστια μερίδα της κοινής γνώμης σε όλες τις χώρες της Δύσης. Οι κυβερνήσεις των δημοκρατιών της Δύσης ακόμη και αν δεν θα το ήθελαν, αναγκάζονται να στηρίζουν όλο και περισσότερο την ουκρανική αντίσταση.



πηγή: https://www.capital.gr/o-kostas-stoupas-grafei/3623315/xrisimoi-ilithioi-san-ton-kolokotroni-kai-ton-tsortsil

Μεγάλο μαγαζί η Αριστερά - Ποιος είναι ο υπεύθυνος για τη δυστυχία εκατομμυρίων Ουκρανών;


 Είναι τραγικό ο Διονύσης Σαββόπουλος με τον Στάθη Δρογώση να προσπαθούν να μαζέψουν τραγουδιστές για μια συναυλία υπέρ της Ουκρανίας και να βρίσκουν κλειστές πόρτες. 

Και είναι ακόμα τραγικότερο να σπεύδουν μπουλουκηδόν μερικοί διάσημοι τραγουδιστές, στη δύση της καριέρας τους, να δηλώνουν συμμετοχή σε μια συναυλία με σλόγκαν «ειρήνη είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση». Ένα σλόγκαν ανήθικο, προσβλητικό, υποκριτικό, κυνικό.

Πολλές φορές στη ζωή η ερώτηση είναι πολύ πιο σημαντική από την απάντηση. Το τι ρωτάς καθορίζει και το πώς απαντάς. Μόνον οι αφελείς ή οι επιτήδειοι έχουν έτοιμη την απάντηση όποια και αν είναι η ερώτηση. Θα μπορούσα να πω και οι ανόητοι.

Οι τραγουδιστές που θα συμμετάσχουν στη συναυλία φαίνεται πως δειλιάζουν να θέσουν πρώτα τα ερωτήματα και μετά να απαντήσουν. Ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης; Ποιος ο εισβολέας και ποιος ο αμυνόμενος; Ποιος είναι ο υπεύθυνος για τη δυστυχία εκατομμυρίων Ουκρανών;

Είναι δυνατόν διάσημοι τραγουδιστές να μη γνωρίζουν πως πρώτα ρωτάμε και μετά απαντάμε; Υποθέτω ότι γνωρίζουν.

Καταλαβαίνω ότι η Αριστερά συνολικά είναι ένα μεγάλο μαγαζί, με πολλούς πελάτες. Φεστιβάλ νεολαιών, συναυλίες, πολιτιστικές εκδηλώσεις αριστερών δημάρχων, όλα αυτά με εξασφαλισμένο κοινό. Όσοι συνεργάζονται μαζί της κόβουν εισιτήρια. Και όχι μόνον αυτό. Έχουν εξασφαλισμένη και μια καλή κριτική, από ένα σύστημα που λυμαίνεται εδώ και πολλές δεκαετίες η Αριστερά.

Επίσης καταλαβαίνω και κατανοώ κάποια νέα παιδιά να βλέπουν την Αριστερά κάτι σαν έναν ατζέντη, κάτι σαν ιμπρεσάριο, για την καριέρα τους και να δέχονται να κάνουν και μερικές εκπτώσεις στις πεποιθήσεις τους. Σχεδόν όλες οι καριέρες στην αφετηρία τους είναι γεμάτες από συμβιβασμούς και υποχωρήσεις.

Αλλά οι φτασμένοι καλλιτέχνες τι ανάγκη έχουν πια την Αριστερά, εφ΄ όσον βέβαια δεν δηλώνουν αριστεροί. Γιατί αν είναι στρατευμένοι, είναι απολύτως δικαιολογημένοι. Αλλά να μας το πουν να το ξέρουμε. «Είμαστε ενδόμυχα με τον Πούτιν. Φανερά είμαστε με την ειρήνη, αλλά στην ψυχή μας έχουμε τον Βλαντιμίρ». Όμως να δηλώνουν απλώς ειρηνόφιλοι όταν ο πόλεμος έχει ονοματεπώνυμο, αυτό προσβάλλει τη νοημοσύνη μας και προκαλεί.

Τον Μάρτιο του 1999 οι περισσότεροι από αυτούς τραγουδούσαν σε συναυλίες καταδικάζοντας τους νατοϊκούς βομβαρδισμούς στη Σερβία. Δεν τραγουδούσαν γενικώς για την ειρήνη στα Βαλκάνια και στον πλανήτη. Καταδίκαζαν, κατονομάζοντας τους υπεύθυνους του πολέμου. Δεν έχουμε μνήμη χρυσόψαρου.

Δεν γνωρίζω αν θα υπάρξουν τραγουδιστές που, υπό την πίεση των πολιτών, τελικά δεν θα συμμετάσχουν. Αν θα αντιληφθούν έστω καθυστερημένα το λάθος που διέπραξαν. Πάντως είναι κρίμα να βλέπεις μεγάλους τραγουδιστές που μεγάλωσες με τα τραγούδια τους να πέφτουν τόσο χαμηλά.

Ο φιλόσοφος Χανς Γκαντάμερ—μαθητής του Μάρτιν Χάιντεγκερ-- είχε πει για τον δάσκαλό του, λόγω του ναζιστικού παρελθόντος του: «Ο μέγιστος των στοχαστών και ο ελάχιστος των ανθρώπων».

Δυστυχώς, αυτό φαίνεται ότι ισχύει και για πολλούς καλλιτέχνες στην περίπτωσή μας.

Επί του πιεστηρίου: η κατακραυγή για το αρχικό πολιτικό πλαίσιο της συναυλίας έπιασε τόπο. Οι διοργανωτές αναγκάστηκαν να αναφερθούν στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και στην περίθαλψη των προσφύγων. Κάτι είναι και αυτό.



πηγή:https://www.liberal.gr/world/mpainten-tha-apantisoume-an-i-moscha-chrisimopoiisei-chimika-opla-na-apoblithei-apo-tous-g20-i-rosia/439639

Τι θα απαντούσε στον Πούτιν ο Εθνικός μας Ήρωας σε τελεσίγραφο παράδοσης


 

Εισβολή Πούτιν στην Ουκρανία: - Αυτός είναι ο Ρώσος "χασάπης της Μαριούπολης" - Έκανε τα ίδια και στο Χαλέπι της Συρίας


 

Ο Olexander Scherba, πρώην πρέσβης της Ουκρανίας στην Αυστρία τού έδωσε το όνομα «χασάπης»

Ο αντισυνταγματάρχης Μιχαήλ Μιζίντσεφ, γνωστός και ως… "Χασάπης", που υπηρετεί και ως διοικητής του ρωσικού εθνικού κέντρου για την άμυνα από το 2014, ταυτοποιήθηκε ως ο υπεύθυνος για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Μαριούπολη, ενώ ήταν αυτός που ζήτησε από τους στρατιώτες της Ουκρανίας να παραδοθούν.

Σύμφωνα με τη Daily Mail, ο Μιζίντσεφ ήταν πιθανότατα αυτός που έδωσε την εντολή για τον βομβαρδισμό του μαιευτηρίου, του δημοτικού θεάτρου, όπως και για την καταστροφή ολόκληρων περιοχών στη Μαριούπολη.

Ο Olexander Scherba, πρώην πρέσβης της Ουκρανίας στην Αυστρία τού έδωσε το όνομα "χασάπης", ενώ η Oleksandra Matviichuk, διευθύντρια του ουκρανικού Κέντρου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα θα κινήσει διαδικασίες ώστε να αντιμετωπίσει ο αντισυνταγματάρχης κατηγορίες για εγκλήματα πολέμου.

Τι συνέβη στο Χαλέπι της Συρίας

Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, ο Mikhail Mizintsev πιθανότατα συμμετείχε ως διοικητής των ρωσικών δυνάμεων και στην πολιορκία του Χαλεπίου, στη Συρία.

Η πολιορκία της πόλης από τις ρωσο-συριακές δυνάμεις, στην προσπάθεια τους να εκδιώξουν τους αντάρτες του FSA, διήρκεσε συνολικά 4 χρόνια.

Η πιο έντονη περίοδος ήταν στα τέλη του 2016, όταν περικυκλώθηκε το ανατολικό μέρος της πόλης, ενώ στα σπίτια τους βρίσκονταν 270.000 άμαχοι. Ακολούθησαν σφοδροί βομβαρδισμοί επί μήνες, ενώ οι ρωσο-συριακές δυνάμεις κατέλαβαν τελικά την πόλη με έφοδο αρμάτων και στρατιωτών.



πηγή:https://www.in.gr/2022/03/24/world/polemos-stin-oukrania-aytos-einai-o-rosos-xasapis-tis-marioupolis/

Συντάξεις/Αναδρομικά:- Έρχονται 4 νέα πακέτα ύψους 3 δισ. ευρώ για 800.000 συνταξιούχους - Ποιοι είναι οι δικαιούχοι


 Τέσσερα νέα πακέτα αναδρομικών, συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ, αναμένουν 800.000 συνταξιούχοι ως απόρροια δικαστικών αποφάσεων από τα ανώτατα δικαστήρια (Συμβούλιο της Επικρατείας και Ελεγκτικό Συνέδριο) ή λόγω της ισχύουσας νομοθεσίας.

Πρόκειται για ποσά που αφορούν μεταξύ άλλων κομμένα δώρα και μειώσεις επικουρικών συντάξεων, εφαρμογή του νόμου Βρούτση με τα νέα αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης, καθώς και κρατήσεις της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

Ειδικότερα:

Νέα αναδρομικά παλαιών συνταξιούχων:

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία στον ΕΦΚΑ όσον αφορά τα αναδρομικά ποσά για 90.000 περιπτώσεις παλαιών συνταξιούχων οι οποίοι έλαβαν τη σύνταξή τους πριν από τον Μάιο του 2016, επανυπολογίζοντας το ποσό της σύνταξής τους με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Βρούτση.

Από αυτή την κατηγορία περίπου το 23% θα δικαιούνται τη λήψη αναδρομικών με την επιστροφή ποσών κατά μέσο όρο κοντά στα 200 ευρώ, για έως και 26 μήνες. Στους δικαιούχους αναδρομικών συμπεριλαμβάνονται και κληρονόμοι συντάξεων.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η μέση αύξηση για τους παλαιούς συνταξιούχους είναι της τάξεως του 2%-3%, που αντιστοιχεί κατά μέσον όρο σε 10 με 12 ευρώ, καθώς σύμφωνα με τον νόμο οι παλαιοί συνταξιούχοι πληρώνονται τις αυξήσεις τους από τους νέους συντελεστές αναπλήρωσης σταδιακά σε 5 ετήσιες δόσεις έως και το 2024.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι εντός του 2022 θα λάβουν τα αναδρομικά που αντιστοιχούν στα 2/5 των αυξήσεων για το 2019-2020 και το 2021, ενώ θα έρθει και νέα αύξηση για το 2022 ώστε να φτάσουν στα 3/5 της συνολικής αύξησης που δικαιούνται κ.ο.κ.

Σε αυτές τις περιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται παλαιοί συνταξιούχοι που εντόπισαν λάθη στον πρώτο επανυπολογισμό της σύνταξής τους με τον νόμο Κατρούγκαλου, τα οποία θα διορθωθούν τώρα με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση και μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει τα αναδρομικά που δικαιούνται ούτε την αντίστοιχη προσαύξηση στη σύνταξή τους.

Παράλληλη ασφάλιση:

Μέχρι τέλος Μαΐου σχεδιάζεται να γίνει η εκκαθάριση των εκκρεμοτήτων στις ήδη 55.000 καταβληθείσες συντάξεις παράλληλης ασφάλισης μαζί με τα αντίστοιχα αναδρομικά πενταετίας. Πρόκειται για όσους ασφαλισμένους αποχώρησαν μετά τις 13/5/2016 και πλήρωναν ταυτόχρονα εισφορές σε δύο Ταμεία.

Οι διπλές εισφορές τους από το 2017 και μετά μπορούν να αξιοποιηθούν αφενός για να πάρουν προσαύξηση συντάξιμων αποδοχών και μεγαλύτερη σύνταξη και αφετέρου ο παράλληλος χρόνος ασφάλισης από το 2017 και μετά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αυξηθεί ο χρόνος ασφάλισης για συνταξιοδότηση, που σημαίνει ότι η ανταποδοτική σύνταξη θα υπολογιστεί με υψηλότερο συντελεστή αναπλήρωσης.

Οι συνταξιούχοι αυτοί ανήκουν σε δύο βασικές κατηγορίες:

  • Στην πρώτη ανήκουν ασφαλισμένοι του τέως ΙΚΑ με παράλληλη ασφάλιση στον τέως ΟΑΕΕ.
  • Στη δεύτερη αυτοαπασχολούμενοι γιατροί και μηχανικοί (ασφάλιση στο τέως ΕΤΑΑ) με παράλληλη ασφάλιση στο Δημόσιο.
  • Οι συνταξιούχοι αυτοί έχουν λάβει την πρώτη σύνταξή τους από το τέως ΙΚΑ ή το τέως ΕΤΑΑ αντίστοιχα, αλλά δεν έχουν λάβει την προσαύξηση της σύνταξης από τον τέως ΟΑΕΕ και το Δημόσιο. Επισημαίνεται ότι οι συνταξιούχοι με παράλληλο χρόνο ασφάλισης σε δύο ή και περισσότερα Ταμεία δικαιούνται το μεγαλύτερο πακέτο αναδρομικών που δόθηκε τα τελευταία χρόνια, καθώς τα χρωστούμενα από τις προσαυξήσεις συντάξεων ξεκινούν από το 2017 και φτάνουν μέχρι στιγμής στα 5 έτη.

Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας:

Η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για τα αναδρομικά των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα δεν έχει ακόμη εκδοθεί, αν και η δίκη διεξήχθη πριν από περίπου ένα έτος.

Εκτιμάται ότι η απόφαση θα εκδοθεί μέχρι τον Απρίλιο. Οι διεκδικήσεις αφορούν την επιστροφή αναδρομικών σε 350.000 συνταξιούχους από τις μνημονιακές περικοπές σε δώρα και επικουρικές συντάξεις και το κόστος ανέρχεται σε 2-2,5 δισ. ευρώ.

Εισφορά αλληλεγγύης:

Πρόκειται για την επιστροφή κρατήσεων της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) με ποσά που ξεκινούν από τα 600 ευρώ και φτάνουν έως τις 11.760 ευρώ, την οποία δικαιούνται περίπου 400.000 συνταξιούχοι του Δημοσίου με την απόφαση 1477/2021 που εξέδωσε, το 2020, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε (επαναλαμβάνοντας προηγούμενη απόφασή του) αντισυνταγματική την επιβολή της ΕΑΣ, καθώς και τις περικοπές των κύριων συντάξεων άνω των 1.000 ευρώ.

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι οριστική και δεν πρόκειται να υπάρξει άλλη για την ΕΑΣ. Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό ποσό που θα πρέπει να επιστραφεί ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ ετησίως, δηλαδή κοντά στα 500 εκατ. ευρώ για τη διετία των αναδρομικών, κονδύλι που έχει ήδη προκαλέσει πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.




πηγή:https://www.tovima.gr/2022/03/24/finance/anadromika-erxontai-4-nea-paketa-ypsous-3-dis-eyro-gia-tous-syntaksiouxous/