Παρασκευή 26 Μαΐου 2017

Δύο αιώνες μνημόνια, δύο αιώνες υποταγή στους δανειστές, για την Ελλάδα



















ΕΤΙΚΕΤΕΣ:











Εύγλωττες ομοιότητες μεταξύ της τρέχουσας ελληνικής κρίσης και των προηγούμενων τριών επεισοδίων κρατικής χρεοκοπίας στη νεότερη ιστορία της Ελλάδας αποκαλύπτει νέα επιστημονική εργασία των Κάρμεν Ράινχαρτ (Harvard) και Κρίστοφ Τρεμπές (Πανεπιστήμιο του Μονάχου), που παρουσιάστηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου σε συνέδριο του ινστιτούτου Brookings στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σύμφωνα με την ανάλυση των δύο οικονομολόγων, η τρέχουσα κρίση, όπως και όλες οι προηγούμενες, είναι στην ουσία τους κρίσεις εξωτερικού δανεισμού (όχι απλά δημοσιονομικού εκτροχιασμού). Είναι κοινό χαρακτηριστικό των τεσσάρων χρεοκοπιών του νεοελληνικού κράτους (1829, 1893, 1932, 2012), σύμφωνα με την εργασία με τίτλο «The Pitfalls of External Dependence: Greece 1829-2015», ότι συνέβησαν μετά από περιόδους διογκούμενης εξάρτησης του ελληνικού Δημοσίου από ξένα κεφάλαια. Ο υπερδανεισμός της Ελλάδας οδήγησε στη συνέχεια σε απώλεια εμπιστοσύνης των ιδιωτών δανειστών και σε ενεργοποίηση ξένων κυβερνήσεων, προς διάσωση των ιδιωτών μέσω της διάσωσης της Ελλάδας.
Η ενεργοποίηση αυτή σε κάθε περίπτωση συνοδεύτηκε από έντονη παρέμβαση των επίσημων πιστωτών στην οικονομική πολιτική της Ελλάδας. Σε καθεμία από τις περιπτώσεις, η χώρα παρέμεινε για πολλά χρόνια αποκλεισμένη από τις αγορές (η συντομότερη περίοδος ήταν εννέα χρόνια, από το 1893 ώς το 1902). Τα διδάγματα των προηγούμενων εμπειριών οδηγούν τους δύο καθηγητές στο συμπέρασμα ότι η οριστική λύση της ελληνικής κρίσης θα επέλθει μόνο με «κούρεμα» του ελληνικού χρέους.
Οπως αναγνωρίζουν, η ανάλυσή τους πηγαίνει ενάντια στο ρεύμα των προτροπών να διαρραγεί ο «μοιραίος εναγκαλισμός» μεταξύ κυβερνήσεων και εγχώριων τραπεζών. Επ’ αυτού, σημειώνουν: «Τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών ήταν σχεδόν αποκλειστικά εγχώρια μεταξύ του 1945-1980, την περίοδο στην ιστορία με το μικρότερο αριθμό τραπεζικών κρίσεων και κρίσεων χρέους [...] Επίσης, η περίοδος μέγιστης ευημερίας και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας που γνώρισε η Ελλάδα, μεταξύ της δεκαετίας του ’50 και το 2000, ήταν μία περίοδος με ισχυρή εγχώρια προκατάληψη [στις τοποθετήσεις των τραπεζών] και ένα συγκριτικά χαμηλό επίπεδο εξωτερικού χρέους».
Μία σημαντική λεπτομέρεια της ανάλυσης αφορά τον ορισμό του εξωτερικού χρέους. Οπως αναφέρουν οι Ράινχαρτ και Τρεμπές, παλαιότερα η έννοια του εξωτερικού χρέους περιοριζόταν σε περιπτώσεις χρεών που εκδίδονται υπό ξένη νομοθεσία, σε ξένο νόμισμα και με ξένους κατόχους. Στην περίπτωση της Ελλάδας, «αυτό που είναι εγχώριο όσον αφορά το νόμισμα ή τη νομοθεσία που το διέπει, μπορεί να μην είναι εγχώριο αν εξετάσουμε ποιος διακρατεί το χρέος».
Σε περιπτώσεις υπέρογκων εξωτερικών οφειλών, οι δυνατότητες μιας κυβέρνησης να πιέσει για ταχεία αναδιάρθρωση είναι σαφώς περιορισμένες, όπως υπενθυμίζει η μελέτη. Το υπερχρεωμένο κράτος δεν διαθέτει ρυθμιστική επιρροή επί των κατόχων εξωτερικού χρέους και δεν μπορεί να διαβρώσει την πραγματική αξία των οφειλών μέσω πληθωρισμού. Επιπλέον, οι κάτοχοι εξωτερικού χρέους, εν αντιθέσει με εγχώριους ομολογιούχους, δεν νιώθουν εξίσου επιτακτικά την ανάγκη εξεύρεσης λύσης: όπως παρατηρούν οι συγγραφείς, τόσο στην περίπτωση της Λατινικής Αμερικής τη δεκαετία του 1980 όσο και σε αυτή της Ελλάδας, ενώ οι χρεοκοπημένες χώρες βυθίζονταν στην ύφεση, οι οικονομίες των βασικών πιστωτών (οι ΗΠΑ τότε, η Γερμανία σήμερα) αναπτύσσονταν δυναμικά.
Τα αίτια της εξάρτησης
Η μελέτη αναδεικνύει ορισμένα στοιχεία που φιλοτεχνούν το πορτρέτο μιας ανεπτυγμένης οικονομίας διαφορετικής από τις άλλες. Μεταξύ του 1946-2014, σημειώνουν, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών ήταν αρνητικό στο 93% των ετών στην Ελλάδα, έναντι μέσου όρου 19 άλλων ανεπτυγμένων κρατών μόλις 56%. Μέρος της εξήγησης είναι ότι η εγχώρια αποταμίευση, καθ’ όλη αυτή την περίοδο, παρέμενε συγκριτικά χαμηλή. Οπως αναφέρουν οι συγγραφείς, είναι γνωστό, αν και «δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί», ότι το διαχρονικό αυτό έλλειμμα αποταμίευσης «οφείλεται στο ότι μεγάλο μέρος του πλούτου των Ελλήνων βρίσκεται στο εξωτερικό». Πρόκειται για μία «περισσότερο ή λιγότερο χρόνια μορφή φυγής κεφαλαίων», όπως παρατηρούν, που ενισχύεται σε περιόδους κρίσης αλλά υφίσταται και στις καλές εποχές, όπως συμβαίνει σε πολλές αναδυόμενες οικονομίες στη Λατινική Αμερική και αλλού.
Ενας άλλος λόγος για τα περίπου μόνιμα ελλείμματα τρεχουσών συναλλαγών, όπως αναφέρουν, συνδέεται με τις επί σειρά ετών μεταβιβάσεις σημαντικών πόρων προς την Ελλάδα, με κυριότερα επεισόδια το σχέδιο Μάρσαλ και τους κοινοτικούς πόρους της Ε.Ε.
Αλλά και στην έκρηξη εξωτερικού δανεισμού κατά τα χρόνια της αθωότητας της Ευρωζώνης, η Ελλάδα ήταν πρωτοπόρος. Το ποσοστό των ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου στα χέρια εγχώριων επενδυτών μειώθηκε από 75% του συνόλου το 1998 σε περίπου 30% δέκα χρόνια αργότερα, στις παραμονές της κρίσης. Οπως σημειώνεται στη μελέτη, η εξάρτηση από ξένα κεφάλαια αυξήθηκε κατά την περίοδο αυτή και σε άλλες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία), αλλά όχι στον ίδιο βαθμό όπως στην Ελλάδα.
Από τα δάνεια της επανάστασης ώς το Grexit του ’32
Σύμφωνα με την ιστορική αφήγηση των δύο οικονομολόγων, η πρώτη περίοδος υπερχρέωσης ξεκινά με τα δάνεια του 1824-5, που συνήφθησαν στο Λονδίνο με σκοπό τη χρηματοδότηση του εθνοαπελευθερωτικού αγώνα. Τα δάνεια αυτά είχαν ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να φορτωθεί χρέη που το 1833 έφταναν το 120% του ΑΕΠ, καθώς οι όροι ήταν δυσβάσταχτοι για τους Ελληνες. Η στάση πληρωμών, επί 1,3 εκατ. στερλινών που δόθηκαν στην Ελλάδα (από τα 2,8 εκατ. που είχαν συμφωνηθεί), δεν άργησε να έρθει: συνέβη το 1826, υπό το βάρος των διαρκώς διογκούμενων στρατιωτικών δαπανών. Το αναδυόμενο έθνος-κράτος, με άλλα λόγια, είχε προλάβει να υπερδανειστεί και να χρεοκοπήσει πριν καν αποκτήσει την ανεξαρτησία του. Το 1833, με την ενθρόνιση του Οθωνα, οι τρεις μεγάλες δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) καταλήγουν σε συμφωνία στο πρώτο ελληνικό μνημόνιο: Εγγυώνται δάνειο 60 εκατ. γαλλικών φράγκων (2,4 εκατ. στερλινών) από ιδιώτες επενδυτές, εξασφαλίζοντας ως ενέχυρο το σύνολο των εσόδων του ελληνικού κράτους! Η αυστηρή λιτότητα που επέβαλε ο Οθωνας στις αρχές της δεκαετίας του 1840, μετά τις εξωτερικές πιέσεις (ώς και στρατιωτικές απειλές από τη Βρετανία) για εξυπηρέτηση των δανείων διάσωσης, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στο κίνημα της 3ης Σεπτεμβρίου. Ο Κώστας Κωστής, καθηγητής Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας στο ΕΚΠΑ, μιλώντας στην «Κ», αναφέρει ότι οι περικοπές του Οθωνα τα χρόνια εκείνα «συμπεριέλαβαν τους 3.500 Βαυαρούς στρατιώτες, στους οποίους πλήρωνε μισθούς εκστρατείας, που αποτελούσαν τη φρουρά προστασίας του». Η αποχώρησή τους άνοιξε τον δρόμο για την εξέγερση κατά του βασιλιά.
Η Ελλάδα τελικά απέκτησε πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές το 1879, πάνω από μισό αιώνα αργότερα, μετά συμφωνία για «κούρεμα» των αρχικών δανείων, ύστερα από πολυετείς διαπραγματεύσεις σχετικά με τους τόκους υπερημερίας, που είχαν φτάσει να είναι πολλαπλάσιοι του αρχικού ποσού.
Η χρονιά αυτή σήμανε το έναυσμα μιας νέας περιόδου φρενήρους υπερδανεισμού. Η Ελλάδα, αναφέρουν οι Ράινχαρτ και Τρεμπές, πρόλαβε σε λίγα χρόνια να δανειστεί πάνω από το 100% του ΑΕΠ της ― εν μέρει για να εξυπηρετήσει πληρωμές που προέκυψαν από τη συμφωνία του 1878. Στις αρχές της δεκαετίας του 1890, τα ελλείμματα του προϋπολογισμού, η διεθνής κρίση και η κατάρρευση των εξαγωγών σταφίδας λόγω προστατευτικών δασμών που επέβαλαν η Γαλλία, η Γερμανία και η Ρωσία, οδήγησαν σε απώλεια εμπιστοσύνης των αγορών. Η ισοτιμία της δραχμής υπέστη απότομη διολίσθηση και το εξωτερικό χρέος κατέστη μη εξυπηρετήσιμο, οδηγώντας στη χρεοκοπία του 1893.
Η Ελλάδα παρέμεινε τότε σε καθεστώς χρεοκοπίας για πέντε χρόνια. Μετά την καταστροφική ήττα από την Οθωμανική Τουρκία στον πόλεμο του 1897, οι ξένες δυνάμεις (Γαλλία, Βρετανία, Ρωσία, Γερμανία, Ιταλία και Αυστροουγγαρία) μεσολάβησαν και επέβαλαν μία επώδυνη για τη χώρα συμφωνία. Βάσει των όρων της, δεν θα γινόταν «κούρεμα» ονομαστικής αξίας, ενώ τέθηκαν πάλι σε ισχύ απαιτήσεις των τριών πρώτων από το δάνειο του 1833, τις οποίες η Ελλάδα συνέχισε να εξυπηρετεί ώς τη στάση πληρωμών του 1932.
Επιτροπεία
To μνημόνιο του 1898 συνοδευόταν από δάνειο με τις ίδιες εγγυήτριες δυνάμεις (Γαλλία, Βρετανία, Ρωσία), το οποίο θα χρησιμοποιούσε η Αθήνα για να πληρώσει πολεμικές επανορθώσεις στην Τουρκία και για να εξυπηρετήσει τα αναδιαρθρωμένα δάνεια προς τους ιδιώτες πιστωτές της. Το δάνειο ήταν αξίας 6 εκατ. στερλινών, ισοδύναμο με το 26,8% του ελληνικού ΑΕΠ το έτος εκείνο και ως μέρος της συμφωνίας, επιβλήθηκε στην Ελλάδα η επιτροπεία της Διεθνούς Οικονομικής Επιτροπής, που είχε σχεδόν απόλυτο έλεγχο επί της δημοσιονομικής πολιτικής. Οι βασικοί θιασώτες της ιδέας αυτής ήταν οι Γερμανοί. Οι συγγραφείς αποδίδουν το γεγονός στο ότι κατάγονταν από εκεί πολλοί από τους ξένους ομολογιούχους. Ο Κώστας Κωστής δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην προσπάθεια του Βερολίνου να κερδίσει την εύνοια των Οθωμανών, τηρώντας σκληρή γραμμή απέναντι στην Ελλάδα.
Η χρεοκοπία του 1932 συνδέεται ευθέως με τη Μεγάλη Υφεση που ξέσπασε το 1929 στις ΗΠΑ και επεκτάθηκε στην παγκόσμια οικονομία. Μετά μία τριετία μειούμενων κρατικών εσόδων, σημαντικής αύξησης του πληθωρισμού, συνεχούς συρρίκνωσης των εξαγωγών και απώλειας συναλλαγματικών αποθεμάτων, τον Απρίλιο της χρονιάς εκείνης η Ελλάδα αποχώρησε από τον κανόνα του χρυσού (το Grexit των ημερών εκείνων), η δραχμή υποτιμήθηκε κατά 50% και, αυτομάτως, το βάρος του εξωτερικού χρέους της χώρας διπλασιάσθηκε. Η έξοδος από τον κανόνα του χρυσού συνοδεύθηκε από στάση πληρωμών στο εξωτερικό χρέος.
Η Ελλάδα, ωστόσο, ήταν αποκλεισμένη από τις αγορές και πριν από το Κραχ του ’29. Είχε εξέλθει από μία δεκαετία πολέμων (1912-1922) βαθιά χρεωμένη, με το επιπρόσθετο βάρος απορρόφησης των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Στα δάνεια που έλαβε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου ήλθαν να προστεθούν αυτά υπό την αιγίδα της Κοινωνίας των Εθνών για τη διαχείριση του προσφυγικού ρεύματος (1923, 1928), που συνοδεύθηκαν κι αυτά από προγράμματα προσαρμογής. Την ίδια περίοδο, και ώς την εισβολή των Ναζί το 1941, συνέχισε η Διεθνής Οικονομική Επιτροπή να ασκεί ασφυκτικό έλεγχο στη δημοσιονομική πολιτική της χώρας. Επειτα από προσωρινές συμφωνίες με τους πιστωτές, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, οι διαπραγματεύσεις σχετικά με τη χρεοκοπία του 1932 ολοκληρώθηκαν το 1964. Η Ελλάδα επέστρεψε στις αγορές ένα χρόνο νωρίτερα.
Η πιο «αμαρτωλή» χρεοκοπία
Δύο είναι τα πιο ενδιαφέροντα ζητήματα που προκύπτουν από την ιστορική μελέτη των Ράινχαρτ και Τρεμπές: το πρώτο αφορά τη φύση της τρέχουσας ελληνικής κρίσης και τις προϋποθέσεις ώστε στο μέλλον να μη βρεθεί η Ελλάδα σε αντίστοιχα δεινή θέση. Το δεύτερο αγγίζει τον πυρήνα της εγχώριας συζήτησης μεταξύ όσων επιρρίπτουν στην αφροσύνη των ελληνικών κυβερνήσεων τη βασική ευθύνη για την κατάρρευση του 2009-10 και όσων επιμένουν ότι φταίνε οι διεθνείς τράπεζες και οι επίσημοι πιστωτές της Ελλάδας.
Oσον αφορά το πρώτο, η μελέτη που παρουσιάστηκε στο Brookings ακολουθεί τη γραμμή που χάραξαν οικονομολόγοι όπως ο Ντάνιελ Γκρος και ο Χανς-Βέρνερ Ζιν, σχετικά με την εξάρτηση της Ελλάδας από ξένα κεφάλαια ως πρωταρχική αιτία για τη δημοσιονομική κατάρρευση της χώρας. Ωστόσο, προκύπτει το ερώτημα: αν, για να αποφύγει τον υπέρμετρο δανεισμό από το εξωτερικό, πρέπει η Ελλάδα να βασιστεί σε εγχώριους πόρους, δεν ενισχύεται με αυτόν τον τρόπο η μοιραία σχέση μεταξύ κράτους και τραπεζών, που έχει τόσο συμβάλλει στη διαιώνιση της ευρωπαϊκής κρίσης;
«Η μόνη εναλλακτική όντως είναι η εγχώρια αποταμίευση» δηλώνει στην «Κ» ο Γκρος. «Η αποταμίευση αυτή ωστόσο δεν είναι αναγκαίο να έχει ως διαμεσολαβητή τις τράπεζες. Θα μπορούσε να προέρχεται από τις επιχειρήσεις, ή ακόμα και από τα πλεονάσματα του προϋπολογισμού». Oπως εξηγεί ο διευθυντής του Centre of European Policy Studies, «αν η Ελλάδα δεν αυξήσει τον δείκτη αποταμίευσής της πάνω από το 20% του ΑΕΠ [σ.σ. έχει 30 χρόνια να συμβεί αυτό], δεν θα μπορέσει ποτέ να αναπτυχθεί με βιώσιμο τρόπο. Οι τράπεζες λειτουργούν με μόχλευση, άρα μεγεθύνουν τόσο την ισχύ όσο και την αδυναμία. Αλλά οι τράπεζες δεν ευθύνονται για το “προπατορικό αμάρτημα”, που στην περίπτωση της Ελλάδας, πολύ πριν από την έλευση του ευρώ, είναι η ανεπαρκής αποταμίευση».
Ο Γκίκας Χαρδούβελης, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και τέως υπουργός Οικονομικών, αναφέρει ότι ο χαμηλός αυτός δείκτης αποταμίευσης τις τελευταίες δεκαετίες «αντανακλά την έξαρση της κατανάλωσης, που σε πολύ μεγάλο βαθμό αφορούσε ξένα αγαθά. Για τη χρηματοδότηση αυτής της κατανάλωσης απαιτούνταν ροές από το εξωτερικό, οδηγώντας στα μεγάλα ελλείμματα τρεχουσών συναλλαγών που κατέγραφε προ κρίσης η χώρα».
Ο επιμερισμός των ευθυνών
Η μελέτη του Brookings καταλογίζει άτεγκτη στάση στους επίσημους πιστωτές της Ελλάδας τους τελευταίους δύο αιώνες, θεωρώντας τους εν πολλοίς υπαίτιους για τη μεγάλη διάρκεια και το βαρύ κόστος των ελληνικών χρεοκοπιών. Ωστόσο, παρά τις ομοιότητες, η τρέχουσα κρίση χαρακτηρίζεται από μία σημαντική διαφορά: ο δανεισμός στις προηγούμενες περιπτώσεις ήταν σε μεγάλο βαθμό ζήτημα ανάγκης (χρηματοδότηση της επανάστασης, δημιουργία αξιόμαχων ενόπλων δυνάμεων και των υποδομών για την υποστήριξή τους, αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών από τη Μικρά Ασία). Κατά την περίοδο 1981-2009, και ιδιαίτερα στα χρόνια της Ευρωζώνης, τα ελλείμματα χρηματοδοτούσαν κατανάλωση. «Από ελληνική σκοπιά, η σημερινή χρεοκοπία είναι η πιο “αμαρτωλή” από όλες» τονίζει ο Χαρδούβελης.
Για τον Κώστα Κωστή, το επαναλαμβανόμενο μοτίβο δεν αφορά τόσο την υπερβολικά σκληρή στάση των ξένων επίσημων πιστωτών απέναντι στον ελληνικό κράτος, όσο τη «διαχρονική αποτυχία του ελληνικού πολιτικού συστήματος, τόσο να αντιμετωπίσει έγκαιρα τα προβλήματα στην οικονομία, όσο και να τα διαχειριστεί όταν οι συνθήκες γίνονται δυσμενέστερες». Εξ ου και οι ξένοι, «όχι από ανιδιοτέλεια αλλά για να διαφυλάξουν τα δικά τους συμφέροντα», όπως εξηγεί, «επανέρχονται ως παράγοντες εκσυγχρονισμού του ελληνικού κράτους μετά τα επεισόδια χρεοκοπίας».
O καθηγητής του ΕΚΠΑ αναφέρει ως χαρακτηριστικό το παράδειγμα της ίδρυσης της Τράπεζας της Ελλάδος το 1928, υπό την πίεση των επίσημων πιστωτών της Ελλάδας (ιδιαίτερα των Βρετανών) και παρά τις εντονότατες αντιδράσεις του εγχώριου πολιτικού συστήματος. Οπως εξηγεί, η δημιουργία της Τράπεζας της Ελλάδος εντασσόταν στη στρατηγική ανάκτησης της οικονομικής ισχύος των Βρετανών, με τη διασύνδεση της δραχμής με τη στερλίνα στο πλαίσιο του χρυσού κανόνα και με την κεντρική τράπεζα ως μέσο διασφάλισης της νομισματικής σταθερότητας. Για τους εγχώριους πολιτικούς, ωστόσο, που είχαν συνηθίσει να χρησιμοποιούν τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους για να χορηγούν δάνεια μέσω της Εθνικής, η ιδέα μιας κεντρικής τράπεζας ήταν εξόχως προβληματική.

πηγή:http://www.kathimerini.gr/837087/article/epikairothta/politikh/dyo-aiwnes-mnhmonia-gia-thn-ellada

Παραλαβή λειψάνων 17 Ελλήνων Στρατιωτικών,πεσόντων και αγνοουμένων στη Κύπρο. Τιμή και δόξα σε αυτούς τους ήρωες που έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα μας.






Παρουσία ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου στην τελετή παραλαβής λειψάνων 17 αγνοουμένων - πεσόντων στην Κύπρο

              



    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ και τον Αρχηγό ΓΕΣ Αντιστράτηγο Αλκιβιάδη Στεφανή, παρέστη στην τελετή παραλαβής των λειψάνων 17 Ελλήνων στρατιωτικών, πεσόντων και αγνοουμένων στη Μεγαλόνησο που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία. 

    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απηύθυνε τον εξής χαιρετισμό:

    «Υποκλίνομαι στους σεβαστούς συγγενείς των ηρώων. Με αισθήματα δέους, βαθιάς συγκίνησης και εθνικής υπερηφάνειας συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ, με τον προσήκοντα σεβασμό, για να αποτίσουμε τον οφειλόμενο φόρο τιμής στους ηρωικούς πεσόντες Ελλαδίτες στρατιωτικούς κατά την επαίσχυντη Τουρκική εισβολή το 1974 στη μαρτυρική Κύπρο αλλά και τον πεσόντα της ακταιωρού ΦΑΕΘΩΝ το 1964. 

    Άπαντες επιτελούσαν εθνική αποστολή και συμμετείχαν σε πόλεμο. Δεν συμμετείχαν ούτε σε άσκηση ούτε σε κρυφή αποστολή, όπως έλεγαν κάποιοι μέχρι σήμερα. Αυτή είναι η αλήθεια και η πατρίδα είναι υπερήφανη. 

    Γονατίζουμε μπροστά στους ήρωες:

    Αντιπτέραρχο Παναγόπουλο Βασίλειο
    Συνταγματάρχη (ΠΖ) Παπαλάμπρου Βασίλειο

    Στους Έφεδρους Ανθυπασπιστές (ΠΖ)
    Καραγεώργο Αθανάσιο
    Σίννη Αργύριο
    Κωνσταντακόπουλο Ιωάννη
    Χαμουριωτάκη Γεώργιο
    Παπαδόπουλο Ιωάννη
    Μπροδήμα Κωνσταντίνο
    Ζερβομανώλη Γεώργιο
    Τριάντη Βασίλειο
    Τριανταφυλλίδη Μανούσο
    Κρητικό Νικόλαο
    Αθανασίου Νικόλαο

    Στους Έφεδρους Ανθυπασπιστές (ΚΔ) 
    Κουρούνη Σωτήριο
    Τσιλιβάκη Στέφανο

    Στον Έφεδρο Ανθυπασπιστή (ΜΧ) 
    Άνθη Ελευθέριο

    Στον Έφεδρο Ανθυπασπιστή Πολεμικού Ναυτικού (Ακταιωρός Φαέθων)
    Νιάφα Νικόλαο. 

    Υποκλινόμαστε λοιπόν, για άλλη μια φορά στις ηρωικές μορφές εκείνων που χάθηκαν στον αγώνα κατά του εισβολέα. Αυτούς που ανήκουν στο πάνθεον των ηρώων, συνεχίζοντας με το παράδειγμα τους την ένδοξη ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων, που είναι γραμμένη με ανεξίτηλο το αίμα επώνυμων και ανώνυμων Ελλήνων. Τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψουν την προσφορά τους στο Έθνος.

    Πριν 43 χρόνια οι τιμώμενοι ήρωές μας, μαζί με άλλα άξια τέκνα της Πατρίδας, ενίσχυσαν τον άνισο αγώνα που έδιναν οι ελληνοκυπριακές δυνάμεις στη Μεγαλόνησο, συνεπείς στους όρκους που έδωσαν, τιμώντας το «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι».

    Δε δείλιασαν μπροστά στο θάνατο και έδωσαν το παράδειγμα στις επόμενες γενιές των Ελλήνων που πιστεύουν στην αξία της ελευθερίας. Που πιστεύουν ότι υπάρχουν αρχές και έννοιες για τις οποίες αξίζει να δώσουμε την ύστατη ρανίδα του αίματος μας και την τελευταία μας πνοή. Αυτοί έπεσαν υπέρ βωμών και εστιών και ορίζουν τη δική μας αποστολή και το δικό μας καθήκον. 

    Στην ιερή γη της Κύπρου, στην ιερή ελληνική γη της Κύπρου, βρίσκονται θαμμένα πολλά παλικάρια της Ελλάδας και της Κύπρου, που έπεσαν αναλαμβάνοντας το βάρος της Ιστορίας. Της Ιστορίας που γεννούσε πάντα ήρωες και συνεχίζει να γεννά ήρωες ακόμα και σε περίοδο ειρήνης.

    Κυρίες και κύριοι,

    Οι Κύπριοι αδελφοί μας έχουν επωμισθεί το χρέος να συνεισφέρουν ενεργά στη δικαίωση της Κύπρου, στην εμπέδωση της ειρήνης και στην επανένωση της Μεγαλονήσου.

    Σας μεταφέρω μήνυμα αλληλεγγύης και δηλώνω απερίφραστα τη διαρκή στήριξη όλου του ελληνικού λαού στον Κυπριακό Ελληνισμό.

    Είναι αμετακίνητη η θέση μας για διαρκή συνεργασία και πλήρη συντονισμό των δύο Κυβερνήσεων μας, με σκοπό μια ελεύθερη Κύπρο, μία ενωμένη Κύπρο, με αποχώρηση των στρατευμάτων εισβολής και κατοχής και κατάργηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων.

    Ευρισκόμενος εδώ τιμώ την προσήλωση, το σεβασμό και το ενδιαφέρον όλων σας για τα ιστορικά γεγονότα του Κυπριακού Ελληνισμού, που υπογραμμίζουν την κοινή πορεία του Ελληνισμού, αποτελούν παράδειγμα της ενότητας και της συστράτευσης και τονίζουν για άλλη μια φορά τη σημασία της κοινής μας προσπάθειας. 

    Αγαπητοί συγγενείς των πεσόντων,

    Σας οφείλουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη. Θέλω να σας ευχαριστήσω εκφράζοντας τη βαθειά μου εκτίμηση και σας διαβεβαιώνω γνωρίζοντας τον πόνο και την αγωνία που βιώσατε όλα αυτά τα χρόνια -με κάποιους από εσάς συναντηθήκαμε το 1994 - ότι θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους σε συνεργασία με τις Κυπριακές αρχές για την εκπλήρωση του χρέους μας έναντι των ηρώων μας και των οικογενειών τους. Αυτή ήταν και η πρώτη προτεραιότητα μου όταν ανέλαβα Υπουργός Εθνικής Άμυνας στην Ελλάδα. 

    Τιμή και δόξα σε αυτούς τους ήρωες που έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα μας. 

    Αξιωματικοί των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, του ελληνικού Στρατού και του Πολεμικού Ναυτικού που σήμερα γυρίζετε στην πατρίδα, θα σας συνοδεύσουμε με τη στρατιωτική ηγεσία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων με όλες τις οφειλόμενες τιμές. Πέσατε υπέρ πίστεως και πατρίδος στα ελληνικά χώματα της Κύπρου και σήμερα επιστρέφετε στη μητροπολιτική Ελλάδα στη συνέχεια της Ελλάδος. 

    Θα σας υποδεχτούμε όπως οφείλαμε να σας υποδεχτούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας προς εσάς μόνο, ένα μπορώ να πω, ένα μεγάλο συγνώμη για όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν, ένα μεγάλο συγνώμη γιατί κάποιοι πίστεψαν ότι στο όνομα των καλών σχέσεων θα έπρεπε η θυσία σας να αποσιωπηθεί. Όταν τα κτήνη από την απέναντι πλευρά δολοφονούσαν χωρίς να σέβονται ούτε καν τις αρχές του πολέμου. 

    Σήμερα παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο μας την ώρα που εμείς αποδίδουμε τιμές στους ήρωες. Κάποιοι πίστεψαν ότι θα πρέπει να σιωπήσουμε και θα πρέπει να μαλακώσουν τα πράγματα. Όχι. Η οφειλή της πατρίδας είναι τη θυσία σας να την κάνει παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές και αυτό κάνει σήμερα. 

    Είμαι ευγνώμων στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην κυπριακή κυβέρνηση και στις Επιτροπές που έδωσαν την ψυχή τους όλα αυτά τα χρόνια για να αποκατασταθεί η αλήθεια. 

    Σας υπόσχομαι εξοχότατε κ. Πρόεδρε ότι αυτή την εμπιστοσύνη θα την τιμήσουμε. Παραλαμβάνουμε τους ήρωες στη μητέρα πατρίδα, τους αποδίδουμε τις τιμές, αλλά θα συνεχίσουμε μέχρι να έρθει και ο τελευταίος ήρωας που έδωσε τη ζωή του εδώ στη μαρτυρική Κύπρο.

    Αναγνωρίσαμε τη θυσία του κυβερνήτη της ακταιωρού ΦΑΕΘΩΝ, Μητσάτσου που το 1964 πολέμησε για την Ελλάδα, εδώ στην Κύπρο. Κάποιοι θεώρησαν ότι δεν θα έπρεπε ο ναύαρχος πλέον να αναγνωρίζεται ως ήρωας. Κυκλοφορούσε επί αρκετές δεκαετίες ακρωτηριασμένος και κάποιοι δεν του έδιναν προτεραιότητα στα νοσοκομεία γιατί δεν θα έπρεπε να αποκαλυφθεί η αποστολή. 

    Αυτά αποκαθιστούμε πλέον, κάτω από τη σκέπη του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, του Έλληνα Προέδρου, του Έλληνα Πρωθυπουργού και με τη βοήθεια των Υπουργών της κυπριακής κυβέρνησης. 

    Γονατίζουμε μπροστά στους ήρωες και σας καλώ όλους μαζί να φωνάξουμε, Αθάνατοι». 

    Πρόσκληση στην εκδήλωση "Πέρας του Σεμιναρίου, του Ακαδημαϊκού Έτους 2016-2017" και "Προγραμματισμός του Ακαδημαϊκού Έτους 2017-18"










                                               


                                          ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
        Παρακαλούνται τα Μέλη και οι Φίλοι του Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών της Ελλάδο να τιμήσουν με την παρουσία τους το Πέρας του Σεμιναρίου, του Ακαδημαϊκού Έτους 2016-2017
                                            και τον
              «Προγραμματισμό του Ακαδημαϊκού Έτους017-18»



    (Λεωφόρος Κηφισίας και Αγίας Σοφίας 1Ν. Ψυχικό 154 51, Στάση Σκαλάκια επί της Λεωφόρου)











    Ραντεβού με την Ιστορία. Έλληνες ενωμένοι, πάντα κερδισμένοι. (Φώτο)








     Όπως προλογίζει και ο τίτλος του θέματος,  είχαμε την τύχη και την ευτυχία μπορούμε να πούμε, το πρωί της πέμπτης 18 Μαΐου, να βρεθούμε με τον ζωντανό – θρύλο του Ελληνικού Στρατού Αντιστράτηγο ε.α. Κωνσταντίνο Κόρκα.

    Ο Αντιστράτηγος βρέθηκε στην πόλη μας για να μιλήσει  στα στελέχη και του Σπουδαστές της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών.

    Μετά το πέρας της ομιλίας του ζήτησε από τον Δκτή της Σ.Μ.Υ να συναντήσει τον Πρόεδρό μας, τον λοκατζή, όπως αποκαλεί καθώς και  ο Στρατηγός υπηρέτησε  ως Ιερολοχίτης – Καταδρομέας και Αλεξιπτωτιστής. 

    Η συνάντηση έγινε στην επιχείρηση που διατηρεί ο Πρόεδρός μας  στην πόλη των Τρικάλων, λόγω της λοκατζίδικης  επίσκεψης του Στρατηγού, όπου του επιδόθηκε εικόνα τους Αγίου Παισίου.

    Ο Στρατηγός Κόρκας στα 95 του με πλήρη ζωηράδα και πνευματική διαύγεια, μας μίλησε  για το πέρασμά του από τον Ελληνικό Στρατό, και μας θύμισε ότι:
     Σε κάθε δύσκολη στιγμή του Ελληνισμού (όπως περνάμε και τώρα) χρειάζεται ομοψυχία, ομόνοια, πίστη στα ιδανικά του έθνους και στήριξη του ενός προς τον άλλο, για να ξεπεραστούν τα εμπόδια από όλους μαζί. 

     Έλληνες ενωμένοι, πάντα κερδισμένοι.

    Ο Αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Κόρκας, αποφοίτησε από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων το 1943 με το βαθμό του Ανθυπολοχαγού Πεζικού και αποστρατεύτηκε το 1980 με το βαθμό του Αντιστρατήγου.

    Ως Εύελπις Ι Τάξεως συμμετείχε με τους ηρωικούς συμμαθητές του στις πολεμικές επιχειρήσεις στην Κρήτη (1941), στη Βόρεια Αφρική (1942-43), καθώς και στα νησιά του Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα (1943 – 1945), ως Ιερολοχίτης – Καταδρομέας και Αλεξιπτωτιστής. Ακολούθως πολέμησε και διακρίθηκε όλως ιδιαιτέρως στη διάρκεια του Ελληνικού Εμφυλίου, ως Λοκατζής σε Μοίρες Καταδρομών.

    Τιμήθηκε με πλήθος Ηθικών Αμοιβών, μερικές από τις οποίες είναι: -Προαγωγή επί ανδραγαθία. -Χρυσούν Αριστείον Ανδρείας (εξάκις). -Πολεμικός Σταυρός Γ΄ Τάξεως (επτάκις). -Μετάλλιο Εξαίρετων Πράξεων (τρις). -Βρετανικό Μετάλλιο Ανδρείας. -Ανώτατο Παράσημο Εθνικής Αξίας της Γαλλίας.



    ΦΩΤΟ 













    Πέμπτη 25 Μαΐου 2017

    Συντάξεις: Χάνουν έως 688 ευρώ το χρόνο 800.000 συνταξιούχοι (πίνακας)



    Συντάξεις: Χάνουν έως 688 ευρώ το χρόνο 800.000 συνταξιούχοι (πίνακας)


    Αντιμέτωποι με ένα ακόμη σοκ βρίσκονται χιλιάδες συνταξιούχοι καθώς μια ανατροπή αποκαλύπτεται. Αν και η υπόσχεση της κυβέρνησης ήταν πως δεν θα πειραχτούν οι συντάξεις όσων έχουν άθροισμα κύριας και επικουρικής ως 1.300 ευρώ με το νέο μνημόνιο γίνεται η ανατροπή και πλέον 800.000 συνταξιούχοι χάνουν ως και δύο επικουρικές συντάξεις τον χρόνο με βάση τη νέα μείωση της τάξης του 18% που θα επιβληθεί από 1/1/2019.
    Σύμφωνα με την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος οι συνταξιούχοι θα χάσουν από την επικουρική τους σύνταξη ποσά από 11 ως και 45 ευρώ το μήνα γεγονός που σημαίνει ότι θα έχουν απώλειες από 84 ως και 688 ευρώ το χρόνο, ένα ποσό που μεταφράζεται σε δύο συντάξεις!
    Διευκρίνηση από Ε.Α.Α.Σ/Παρ. Άρτας: Η αναφερόμενες στη δημοσίευση, του Ε.Τ., μειώσεις, δεν αφορούν τα ε.α. στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. 
    Αναλυτικά τα ποσά και οι απώλειες ανά Ασφαλιστικό Ταμείο:
    ΤαμείαοΕπικουρική σήμεραΕπικουρική από 1/1/2019Μηνιαία απώλειαΕτήσια απώλεια
    ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ300246-54-648
    ΟΤΕ8877-11-135
    ΤΑΔΚΥ251205-45-542
    ΤΕΑΥΕΚ201165-36-436
    ΤΕΑΥΕΚ318261-57-688
    ΤΕΑΠΟΖΟ182150-32-395
    ΤΕΑΔΥ180173-7-84
    ΑΓ. ΣΥΝΕΤΑΙΡ.136111-24-293
    ΤΕΑΥΕΚ202166-36-437
    ΤΕΑΥΕΚ210172-37-454
    ΤΑΔΚΥ155127-28-336
    ΤΑΔΚΥ12199-21-262
    ΤΕΑΥΕΚ266218-47-575

    ΠΗΓΉ:http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=33039&subid=2&pubid=114620793

    Η αλήθεια είναι δύναμη



    169


    Εάν ο πρωθυπουργός είχε το θάρρος να ενημερώσει τους Έλληνες με ειλικρίνεια για τους εκβιασμούς που δέχεται, προτείνοντας τη λύση που θεωρεί σωστή και είναι σε θέση ο ίδιος να δρομολογήσει, η Ελλάδα θα άλλαζε σελίδα – ενώ η κυβέρνηση θα αύξανε αμέσως τη δύναμη της απέναντι στους πιστωτές.  
    .«Στις 27 Νοεμβρίου του 2012, το Euro Group υποσχέθηκε στην Ελλάδα περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης του δημοσίου χρέους της αποδεχόμενο την αποτυχία του PSIμεταξύ των οποίων τη μείωση των επιτοκίων, καθώς επίσης την επιμήκυνση του χρόνου εξυπηρέτησης των δανείων της – τα οποία θα εφαρμόζονταν όταν η χώρα εμφάνιζε πρωτογενή πλεονάσματα και υπό την προϋπόθεση της πιστής τήρησης των όρων που εμπεριέχονταν στα μνημόνια.
    Η Ελλάδα κατάφερε να πετύχει το στόχο που της τοποθετήθηκε το 2013, γεγονός που επικυρώθηκε τον Απρίλιο του 2014 από την Ευρώπη – όπου ο κ. Σαμαράς υπενθύμισε την υπόσχεση στους πιστωτές της χώρας. Εν τούτοις, αντί να τηρηθούν οι δεσμεύσεις που είχε αναλάβει το Euro Groupάρχισαν οι καθυστερήσεις με τη δικαιολογία του κλεισίματος της 4ης αξιολόγησης του 2ου μνημονίου, τον Ιούλιο του 2014 – όπου ο Ολλανδός δήλωσε ότι, μετά το καλοκαίρι θα λαμβανόταν οι αποφάσεις για το χρέος.
    Το Φθινόπωρο όμως, αντί να ληφθούν οι αποφάσεις, οι πιστωτές ανακοίνωσαν πως θα καθυστερήσουν έως ότου κλείσει η 5η αξιολόγηση – η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, αφού μεσολάβησε η χειρότερη διαπραγμάτευση στην παγκόσμια ιστορία που κατέληξε στο πλέον αποικιοκρατικό μνημόνιο όλων των εποχών.
    Έκτοτε το μόνο σίγουρο είναι τα μέτρα, όπου η Ελλάδα πρέπει να τηρεί πάντοτε τα υπεσχημένα, ενώ οι δανειστές, η καγκελάριος ουσιαστικά, να μην κρατάει ποτέ το λόγο της, ψευδόμενη ασυστόλως. Από το χρονικό σημείο αυτό και μετά (τέλη του 2014), η επιμήκυνση των δανείων με χαμηλά επιτόκια έχει πάψει να αποτελεί λύση για την Ελλάδα – με μοναδική πλέον δυνατότητα την ονομαστική διαγραφή μέρους των χρεών της.   
    Χθες η κυβέρνηση, αντιλαμβανόμενη επιτέλους το βρώμικο παιχνίδι της καγκελαρίου, αποφάσισε να κάνει κάτι σωστό: πρότεινε τη συνεργασία όλων των κομμάτων, όσον αφορά τη διαπραγμάτευση για το χρέος, όπως είχαμε αναλύσει προηγουμένως στο άρθρο μας «ανάγκη εθνικής στρατηγικής χρέους». Αυτό έκαναν οι Γερμανοί το 1953 χωρίς κομματικές παρωπίδες και πέτυχαν – αυτό πρέπει να κάνουμε και εμείς σήμερα.    
    Δυστυχώς όμως τόσο τα ελληνικά κόμματα, όσο και αρκετά εγχώρια ΜΜΕ, επέλεξαν τις αιτιολογημένες βέβαια κατηγορίες όσον αφορά την ανικανότητα/ανεπάρκεια της κυβέρνησης, αλλά αδιάφορες τη δεδομένη στιγμή – αφού αυτό που προέχει σήμερα είναι το μέλλον της Ελλάδας και όχι αυτό του ΣΥΡΙΖΑ ή της ΝΔ, η οποία (Ελλάδα) δεν θα μπορέσει ποτέ να πετύχει την απαιτούμενη διαγραφή των χρεών της, εάν τουλάχιστον σε αυτό το θέμα δεν συνεργασθούν όλοι μαζί οι Έλληνες, κόμματα και Πολίτες.
    Εν προκειμένω δεν τους ζητάει κανείς να συνεργασθούν πολιτικά, αλλά μόνο στο θέμα της διαπραγμάτευσης του χρέους που είναι υπερκομματικό, ενώ αφορά όλους τους Έλληνες, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων – δημιουργώντας μία κοινή επιτροπή διαπραγμάτευσης χρέους, όπως η Γερμανία το 1953, στελεχωμένη με τους ικανότερους επιστήμονες στον τομέα και πλαισιωμένη με τις καλύτερες διεθνείς εταιρείες ή οργανισμούς, έτσι ώστε να έχει επιτυχία. Όλα τα υπόλοιπα δεν οδηγούν πουθενά – ενώ χωρίς την ονομαστική διαγραφή η Ελλάδα δεν πρόκειται να ανακτήσει ποτέ την πιστοληπτική της ικανότητα, οπότε μπορεί μεν να αναπτυχθεί ως χώρα μέσω των ξένων επενδύσεων των νέων ιδιοκτητών της, αλλά όχι για τους Έλληνες «.
    .Άποψη    
    Γνώση, πραγματική γνώση, σημαίνει δύναμη κατά τον Σπινόζα. Δυστυχώς όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι στηριζόμαστε σε μία εσφαλμένη ερμηνεία της γνώσης – επειδή αγνοούμε πως γνωρίζουμε τότε μόνο αληθινά ένα θέμα, μία κατάσταση ή ένα αντικείμενο, όταν ξέρουμε πώς να το χειριζόμαστε, πώς να αντιδρούμε απέναντι του, καθώς επίσης πώς να δρούμε χάρη σε αυτό.
    Απλούστερα, η πραγματική γνώση δεν συνοδεύεται από ένα αφηρημένο δέος για τα πράγματα, ανεξάρτητα από τις ανάγκες μας – αλλά τα συλλαμβάνει πάντοτε σε σχέση με τον εαυτό μας και με τις ανάγκες μας. Ουσιαστικά λοιπόν διαθέτουμε μόνο εκείνη τη γνώση, την οποία μπορούμε να χρησιμοποιούμε για την επίλυση των προβλημάτων μας, υλικών και ψυχικών – καμία άλλη. Επομένως, όταν κάνουμε λάθη, σημαίνει ότι έχουμε άγνοια – πως η θεωρητική γνώση ενός αντικειμένου είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, εάν δεν μεταφράζεται σε πράξη.
    Το βασικό ζητούμενο τώρα από τη γνώση είναι να μας κάνει δραστήριους, ενεργητικούς και δυναμικούς – να μας υποκινεί δηλαδή προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, προς ένα στόχο, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις επίτευξης του. Στα πλαίσια αυτά, κρίνοντας από την απογοήτευση της ελληνικής κοινωνίας, από τη μη δραστηριοποίηση της, αυτό που της λείπει δεν είναι η παιδεία αλλά η γνώση – ποιά είναι δηλαδή τα πραγματικά προβλήματα της χώρας και πώς θα μπορούσαν ρεαλιστικά να επιλυθούν.
    Ποιός θα μπορούσε να προσφέρει την πραγματική αυτή γνώση στους Έλληνες; Σήμερα ο πρωθυπουργός, εάν είχε το θάρρος να ενημερώσει την κοινή γνώμη για όλα όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων – για το πώς εκβιάζεται η Ελλάδα, για το τι συμβιβασμούς απαιτούν οι δανειστές, για το ποιές είναι οι πραγματικές τους προθέσεις, για το λόγο που «πρόδωσε» τη χώρα του το 2015 κοκ. (η αλήθεια είναι δύναμη, εάν τη χρησιμοποιεί κανείς σωστά).
    Εκτός αυτού, θα ήταν θετικό να προτείνει στην κοινωνία τη λύση που ο ίδιος θεωρεί ως καλύτερη, τεκμηριώνοντας με την κάθε λεπτομέρεια – καθώς επίσης να ζητήσει την άποψη όλων των άλλων, χωρίς κομματικές προκαταλήψεις. Μία τέτοια ενέργεια θα αύξανε σημαντικά τη δύναμη του απέναντι στους πιστωτές της χώρας – στη γερμανίδα καγκελάριο ουσιαστικά, αφού δυστυχώς αυτή αποφασίζει για την Ευρωζώνη και την ΕΕ (πόσο μάλλον όταν το ΔΝΤ θέλει να αποδεσμευθεί φοβούμενο τις νομικές συνέπειες των λαθών του, ενώ ίσως αυτή τη φορά τηρήσει τον εκβιασμό του, έως ότου η Ελλάδα δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει χωρίς τη δόση με τα ληξιπρόθεσμα χρέη της).
    Η γνώση είναι δύναμη              
    Περαιτέρω, το πνεύμα είναι δραστήριο μόνο όταν κατανοεί, όταν αναπτύσσει δηλαδή πρόσφορες ιδέες – υπακούοντας στην εσωτερική λογική του, ασκώντας τις δικές του δυνάμεις, αφομοιώνοντας τα πράγματα, βάζοντας τα σε τάξη σύμφωνα με τις δικές του αρχές, καθώς επίσης δίνοντας τους ένα νόημα, στα πλαίσια των δικών του απαιτήσεων.
    Αντίθετα, το πνεύμα είναι παθητικό όταν υφίσταται τις εντυπώσεις του, τις αισθήσεις και τις συγκινήσεις του, χωρίς να μπορεί να τις εξηγήσει – χωρίς να έχει την ικανότητα να τους δώσει νόημα. Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν οι άνθρωποι πέφτουν θύματα κάποιας ψευδαίσθησης, μίας απρόσμενης κρίσης, όταν ταράζονται από κάποιο συναίσθημα που δεν μπορούν να ερμηνεύσουν, όταν οι ιδέες τους είναι συγκεχυμένες, ασαφείς και διαστρεβλωμένες.
    Με βάση τα παραπάνω, για να μπορέσει ένα κράτος, μία κοινωνία ως σύνολο να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά μία μεγάλη οικονομική κρίση, οφείλει εν πρώτοις να αποκτήσει μία ολοκληρωμένη εικόνα της – αφού διαφορετικά δεν έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από την παθητικότητα (η λέξη πηγάζει από το πάθος), στην οποία έχει βυθιστεί, χάνοντας εντελώς την ενεργητικότητα της.
    Η εικόνα αυτή πρέπει να είναι σαφής, λεπτομερής, αντικειμενική και ρεαλιστική – επειδή, στην αντίθετη περίπτωση, είναι αδύνατον να «παράγει» εκείνη τη γνώση, η οποία να επιτρέπει το σωστό χειρισμό του προβλήματος, με στόχο τη ριζική επίλυση του. Με απλά λόγια, η επίλυση ενός προβλήματος προϋποθέτει τον ακριβή ορισμό του – χωρίς τον οποίο δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς ένα ορθολογικό αποτέλεσμα.
    Εάν λοιπόν η πολιτική μίας χώρας, τα ΜΜΕ, ο πνευματικός κόσμος της κλπ. δεν έχουν τη δυνατότητα ή δεν θέλουν να προσφέρουν αυτή τη γνώση επειδή εξυπηρετούν ίσως εντελώς διαφορετικά συμφέροντα, τα οποία δεν επιθυμούν κάτι τέτοιο, τότε η κοινωνία είναι καταδικασμένη – ακόμη και αν πρόκειται για ένα πάμπλουτο, πολλαπλά προικισμένο κράτος, όπως η Ελλάδα, το οποίο θα μπορούσε να λύσει σε χρόνο μηδέν όλα του τα προβλήματα.
    Εν προκειμένω, απλά και μόνο το γεγονός ότι, αρκετοί Έλληνες παρομοιάζουν την κυβέρνηση με μία εισπρακτική εταιρεία, με την έννοια πως έχει τις ίδιες αντιλήψεις ή/και εφαρμόζει ανάλογες μεθόδους, τεκμηριώνει πως η ελληνική κοινωνία ευρίσκεται σε κατάσταση απόγνωσης – χωρίς καμία ελπίδα να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της. Ότι έχει δυστυχώς άγνοια, αφού δεν είναι οι κυβερνήσεις αυτές που αποφασίζουν για τη χώρα ή που δρομολογούν τα απάνθρωπα μέτρα, αλλά οι πιστωτές – για τους οποίους όλες οι κυβερνήσεις είναι αναλώσιμες και αντικαθιστώνται, όταν δεν είναι πια σε θέση ή δεν θέλουν να τηρήσουν τις εντολές τους.
    Όταν διαπιστώνουν δε οι Έλληνες ότι, οι πιστωτές (βλ. Σόιμπλε) έχουν καταλάβει τη στατιστική υπηρεσία, τη γενική γραμματεία εσόδων, τις εφορίες και το υπουργείο οικονομικών, χωρίς να κατανοούν πως είναι οι ίδιοι ακούσιοι εγγυητές των χρεών του κράτους με τα ιδιωτικά τους περιουσιακά στοιχεία, βιώνουν μία κατάσταση σοκ – η οποία φυσικά εξουδετερώνει όλες τις υγιείς αντιστάσεις και άμυνες τους.
    Επίλογος  
    Ολοκληρώνοντας, πάντοτε υπάρχουν λύσεις, ακόμη και όταν μία χώρα ευρίσκεται στο χείλος της καταστροφής – υπερχρεωμένη, εξευτελισμένη, υποχείριο των δανειστών ή των εταίρων της και «καταρρακωμένη». Αρκεί να υπάρξει, έστω την ύστατη στιγμή, μία επαρκής, έντιμη και ικανή πολιτική ηγεσία, η οποία να μπορέσει να ανακτήσει την πλήρη εμπιστοσύνη των Πολιτών – υποχρεώνοντας τους Θεσμούς, καθώς επίσης όλες τις υπόλοιπες εξουσίες να λειτουργήσουν σωστά, ορθολογικά και με ανιδιοτέλεια, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
    Κάτι τέτοιο δεν απαιτεί μόνο τη γνώση και τη διάχυση της σε ολόκληρο τον πληθυσμό αλλά, επίσης, ένα εθνικό όραμα – βασισμένο στον πατριωτισμό, στις δυνατότητες και στις προοπτικές ενός Έθνους. Ειδικά σε περιόδους όπως η σημερινή, όπου η πατρίδα μας είναι ξανά υποδουλωμένη χωρίς ένα πατριωτικό όραμα, το οποίο φυσικά δεν έχει καμία σχέση με τον εθνικισμό ή/και με το ρατσισμό, είναι  αδύνατη η απελευθέρωση της – κάτι που πρέπει να αλλάξει αμέσως.
    Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα πλήρωσε πολλαπλάσια τα λάθη της, υφιστάμενη επί πλέον τα τεράστια σφάλματα της Τρόικα – οπότε τα μέτρα πρέπει να καταργηθούν, η Τρόικα να εκδιωχθεί αμέσως, καθώς επίσης να διαγραφεί ένα μεγάλο μέρος του δημοσίου χρέους, με κάθε κόστος και με κάθε θυσία.

    Βασίλης Βιλιάρδος

    Βασίλης Βιλιάρδος

    Ειδικότητα: Mάκρο-οικονομικά / Πολιτική Οικονομία


    http://www.analyst.gr/2017/05/25/i-alithia-inai-dinami/