Τρίτη 23 Απριλίου 2024

Συντάξεις: - Αυξήσεις σε 860.000 συνταξιούχους - Πώς η ΕΑΣ κόβει τις αυξήσεις - Αναλυτικοί Πίνακες


 

Οριστική πρέπει να θεωρείται η μείωση των κρατήσεων της ΕΑΣ στις κύριες συντάξεις, πέραν του σεναρίου κατάργησης της κράτησης από τις επικουρικές. Το υπουργείο Εργασίας σχεδιάζει να καταθέσει νομοθετική ρύθμιση για τις αλλαγές εντός του καλοκαιριού.

Τα αρμόδια στελέχη υπουργείου και ΕΦΚΑ εξετάζουν δύο σενάρια για τη μείωση της ΕΑΣ στις κύριες συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ.

Η πρόσθετη αύξηση συντάξεων από τα σενάρια που εξετάζονται μπορεί να ξεπεράσει και τα 50 ευρώ μηνιαίως, με κερδισμένους 360.000 νέους και πάνω από 500.000 παλαιούς συνταξιούχους.

Από τους νέους συνταξιούχους που καταβάλλουν ΕΑΣ, στην πρώτη κλίμακα, με συντάξεις από 1.400 ως 1.700 ευρώ, είναι περίπου 188.200 συνταξιούχοι με κράτηση 3%. Στη δεύτερη κλίμακα, με συντάξεις από 1.700 ως 2.000 ευρώ, είναι περίπου 80.240 συνταξιούχοι με κράτηση 6%. Στην τρίτη κλίμακα, με συντάξεις μεταξύ 2.000 και 2.300 ευρώ, είναι περίπου 41.400 συνταξιούχοι με κράτηση 7%, στην τέταρτη κλίμακα, με συντάξεις μεταξύ 2.300 και 2.600 ευρώ, είναι περίπου 23.000 συνταξιούχοι με κράτηση 9% και στις υπόλοιπες 4 κλίμακες, με συντάξεις από 2.600 ευρώ και άνω, βρίσκονται περίπου 33.300 συνταξιούχοι με κράτηση από 10% ως 14%.

Τα σενάρια που εξετάζονται προβλέπουν νέες κλίμακες, που μπορεί να είναι ως 4 αντί 8 που ισχύουν σήμερα. Η ΕΑΣ θα επιβάλλεται μετά τα 1.400 ευρώ, αλλά στη διαφορά του ποσού σύνταξης της κάθε κλίμακας.

Σήμερα ένας συνταξιούχος που παίρνει κύρια σύνταξη 1.600 ευρώ έχει κράτηση ΕΑΣ 3% σε όλη τη σύνταξη, δηλαδή έχει κράτηση 3% επί των 1.600 ευρώ και δίνει 48 ευρώ το μήνα για ΕΑΣ. Με το νέο σύστημα, η κράτηση θα πιάνει τα 200 ευρώ, δηλαδή το τμήμα σύνταξης από τα 1.400 ως τα 1.600 ευρώ, αλλά με διαφορετικό συντελεστή. Το αρχικό ποσοστό θα ξεκινά ενδεχομένως από το 15%, που σημαίνει κράτηση 30 ευρώ αντί 48 ευρώ που είναι σήμερα. Ο συνταξιούχος ωφελείται με έμμεση αύξηση κατά 18 ευρώ στη σύνταξή του.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο σχέδιο είναι η ΕΑΣ με 3 ή 4 κλίμακες και με ποσοστά που θα ξεκινούν από 15% και θα καταλήγουν στο 25% ή στο 30%.

Στο σενάριο με 3 κλίμακες, οι κρατήσεις που εξετάζονται θα είναι περίπου με τα παρακάτω ποσοστά:

  1. Κράτηση 15% στο τμήμα κύριας σύνταξης αθροίσματος κύριων συντάξεων από τα 1.400 ευρώ ως τις 2.000 ευρώ.
  2. Κράτηση 20% στο τμήμα κύριας σύνταξης αθροίσματος κύριων συντάξεων από τις 2.000 ευρώ ως τις 2.500 ευρώ.
  3. Κράτηση 25% στο τμήμα κύριας σύνταξης αθροίσματος κύριων συντάξεων από τις 2.500 ευρώ και άνω.

Με το σενάριο αυτό κερδίζουν περισσότερα οι συνταξιούχοι που παίρνουν από 1.420 ευρώ ως 2.200 ευρώ.

Η χρυσή τομή που αναζητά το υπουργείο Εργασίας είναι να μειωθούν οι κρατήσεις ώστε να έχουν πρόσθετη αύξηση οι συνταξιούχοι που τώρα θίγονται, χωρίς όμως να πέσουν δραματικά τα έσοδα από τη νέα ΕΑΣ.

Αυτή τη στιγμή τα έσοδα από τις κρατήσεις ΕΑΣ είναι περίπου στα 700 εκατ. ευρώ το χρόνο και με κάποια σενάρια που έχουν εξεταστεί πέφτουν στα 350 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι αναζητείται η μέση οδός ώστε οι αλλαγές να είναι μεν προς όφελος των συνταξιούχων, χωρίς όμως να υπάρξουν και δραματικές απώλειες στον κουμπαρά της ΕΑΣ (τον ΑΚΑΓΕ), που σκοπός του είναι να μαζεύει αποθεματικά για τις μελλοντικές συντάξεις. Ο κουμπαράς «ανοίχτηκε» το 2008 και αυτή τη στιγμή έχει μέσα περίπου 15 δισ. ευρώ για «ώρα ανάγκης» στις συντάξεις.

Αύξηση σύνταξης αλλά και προσωπικής διαφοράς στους παλαιούς

Η ΕΑΣ επιβάλλεται και σε περίπου 500.000 παλαιούς συνταξιούχους (πριν το νόμο Κατρούγκαλου), για τους οποίους υπάρχει προβληματισμός για το πώς θα γίνει μείωση της κράτησης, μια που οι συντάξεις τους έχουν επανυπολογιστεί με προσωπική διαφορά, και πώς θα φανεί το όφελος. Αυτό που έχει διαπιστωθεί είναι ότι αν μειωθεί η ΕΑΣ στις παλιές συντάξεις, η αύξηση που θα προκύψει θα περάσει στο ποσό της προσωπικής διαφοράς. Οι συνταξιούχοι θα δουν όφελος μεν με αύξηση της συνολικής τους σύνταξης, αλλά θα απομακρυνθεί το χρονοδιάγραμμα για το μηδενισμό της προσωπικής τους διαφοράς, επειδή θα μεγαλώσει το ποσό και θα χρειαστούν περισσότερα χρόνια μέχρι να την ισοφαρίσουν με τις ετήσιες αυξήσεις.

Οι αυξήσεις στις κύριες συντάξεις με τις νέες κλίμακες

Με βάση το σενάριο της νέας ΕΑΣ με 3 κλίμακες, οι συνταξιούχοι θα έχουν όφελος ως εξής:

*Συνταξιούχος με μικτή σύνταξη 1.655 ευρώ ως το 2023 είχε ΕΑΣ 3% και πλήρωνε 50 ευρώ. Με την αύξηση 3% από 1ης/1/2024 η σύνταξη ανέβηκε στα 1.705 ευρώ και η ΕΑΣ πήγε στο 6% με κράτηση 102 ευρώ. Με το νέο σχέδιο, η ΕΑΣ θα επιβάλλεται στη διαφορά σύνταξης από τα 1.400 ευρώ ως τα 1.705 ευρώ, δηλαδή στα 305 ευρώ με συντελεστή 15% και θα πληρώνει 46 ευρώ. Ο συνταξιούχος θα ωφεληθεί με αύξηση κατά 53 ευρώ το μήνα λόγω μείωσης της ΕΑΣ.

*Συνταξιούχος με μικτή σύνταξη 1.400 ευρώ ως το 2023 δεν πλήρωνε ΕΑΣ. Με την αύξηση 3% από 1ης/1/2024 η σύνταξη ανέβηκε στα 1.442 ευρώ και έχει ΕΑΣ 3%, δηλαδή η αύξηση που πήρε μηδενίστηκε και καταλήγει να παίρνει τα ίδια με πριν (1.316 ευρώ προ φόρου). Με το νέο σχέδιο, η κράτηση ΕΑΣ θα επιβάλλεται στο τμήμα σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.400 ευρώ, δηλαδή στα 42 ευρώ με συντελεστή 15% και θα πληρώνει ΕΑΣ 6 ευρώ. Ο συνταξιούχος θα ωφεληθεί με αύξηση κατά 34 ευρώ το μήνα λόγω μείωσης της ΕΑΣ.

*Συνταξιούχος με μικτή σύνταξη 2.240 ευρώ ως το 2023 είχε ΕΑΣ 7% και πλήρωνε 157 ευρώ, ενώ μετά και την κράτηση ασθένειας και πριν το φόρο τού έμεναν 1.958 ευρώ. Με την αύξηση 3% από 1ης/1/2024 η σύνταξη ανέβηκε στις 2.307 ευρώ και η ΕΑΣ πήγε στο 9% με 208 ευρώ. Με το νέο σχέδιο, η ΕΑΣ θα επιβάλλεται στη διαφορά σύνταξης από τα 1.400 ευρώ ως τις 2.307 ευρώ, δηλαδή στα 907 ευρώ με συντελεστή 15% για τα πρώτα 600 ευρώ και 20% για τα επόμενα 307 ευρώ (90 ευρώ για τα 600 ευρώ και 61,4 ευρώ για τα επόμενα 307 ευρώ), οπότε συνολικά θα πληρώνει 151 ευρώ. Ο συνταξιούχος κερδίζει αύξηση κατά 53 ευρώ το μήνα λόγω μείωσης της ΕΑΣ.

Πώς η ΕΑΣ κόβει τις αυξήσεις από τις συντάξεις;

Η μείωση της ΕΑΣ είναι επιβεβλημένη όχι μόνο γιατί κόβει τις αυξήσεις, αλλά επειδή, σε πολλές περιπτώσεις, οι συνταξιούχοι παίρνουν λιγότερα από αυτά που είχαν πριν την αύξηση εξαιτίας της ΕΑΣ. Για παράδειγμα, συνταξιούχος με 1.695 ευρώ μικτά το 2023 είχε ΕΑΣ 3% και κράτηση 50,85 ευρώ. Η σύνταξή του μετά την ΕΑΣ ήταν 1.644,15 ευρώ. Με την αύξηση κατά 3% για το 2024 (στα μικτά) η σύνταξη ανέβηκε στα 1.745,85 ευρώ, ενώ η ΕΑΣ διπλασιάστηκε στο 6%, και η κράτηση έγινε 104,75 ευρώ! Με τη νέα κράτηση εξαφανίζεται όλη η αύξηση και η σύνταξη από τα 1.745,85 ευρώ μειώνεται στα 1.641,09 ευρώ! Ο συνταξιούχος δηλαδή παίρνει λιγότερα από όσα είχε πριν την αύξηση, γιατί πέρασε σε νέα κλίμακα και η ΕΑΣ από το 3% πήγε στο 6%.

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ

ΟΙ παλαιοί συνταξιούχοι που μηδένισαν την προσωπική διαφορά βγαίνουν κερδισμένοι από τις αλλαγές της ΕΑΣ, καθώς, εφόσον η σύνταξή τους είναι πάνω από 1.400 ευρώ, θα δουν νέα αύξηση με μείωση της κράτησης για την ΕΑΣ.

ΧΑΜΕΝΟΙ

Οι συνταξιούχοι που έχουν τις μεγαλύτερες κρατήσεις λόγω υψηλής σύναξης θα πληρώνουν και πάλι περισσότερα παρά τη μείωση της ΕΑΣ. Ισως θα έπρεπε να εξεταστεί μια εδική κλίμακα για να έχουν μεγαλύτερο όφελος, μια που οι κρατήσεις τους για την ΕΑΣ είναι πιο πάνω κάθε μήνα και από το ποσό της εθνικής σύναξης των 426,17 ευρώ.

Η ΕΑΣ που πληρώνουν οι νέοι συνταξιούχοι μετά τον Μάιο του 2016

ΜΙΚΤΟ ΠΟΣΟ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ (€)ΠΛΗΘΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝΑΝΩΤΑΤΟ ΠΟΣΟ ΕΑΣ (€)
1.400-1.700188.18051
1.700-2.00080.244120
2.000-2.30041.362161
2.300-2.60022.830234
2.600-2.90013.447290
2.900-3.2007.492384
3.200-3.5004.641455
3.500 και άνω7.758490 και άνω

Οι νέες κλίμακες ΕΑΣ (σενάριο)

Ποσοστό κράτησηςΠοσό κλίμακας (€)Τμήμα σύνταξης για κράτηση ΕΑΣ (€)Ανώτατο ποσό κράτησης (€)
15%1.400-2.00060090
20%2.000-2.500500100
25%2.500 και άνω500 και άνω125

ΟΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΕ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΑΣ

  1. Συντάξεις από 1.411 ως 1.751 ευρώ
Σύνταξη από 1ης/1/2024 με αύξηση 3% (μικτά)ΕΑΣ 2024Σύνταξη προ φόρουΝέα ΕΑΣΝέα σύνταξη προ φόρουΑύξηση σύνταξης λόγω μείωσης ΕΑΣ
1.411111.31621.3259
1.427271.31641.33721
1.442421.31661.35034
1.457441.32991.36233
1.473441.343111.37431
1.488451.357131.38730
1.504451.371161.39928
1.535461.399201.42424
1.581471.442271.46119
1.7051021.506461.55953
1.7201031.520481.57252
1.7361041.534501.58451
1.7511051.547531.59649
  1. Συντάξεις από 1.766 ως 2.060 ευρώ
Σύνταξη από 1ης/1/2024 με αύξηση 3% (μικτά)ΕΑΣ 2024Σύνταξη 2024 προ φόρουΝέα ΕΑΣΣύνταξη 1η/1/2024 προ φόρουΑύξηση σύνταξης λόγω μείωσης ΕΑΣ
1.7661061.561551.60948
1.7821071.574571.62147
1.7971081.588601.63345
1.8131091.602621.64644
1.8281101.615641.65843
1.8441111.629671.67141
1.8591121.643691.68340
1.8751121.656711.69539
1.8901131.670741.70838
1.9061141.684761.72036
1.9981201.766901.79428
2.0601441.8011021.84140
  1. Συντάξεις από 2.075 ως 3.651 ευρώ (*)
Σύνταξη από 1ης/1/2024 με αύξηση 3% (μικτά)ΕΑΣ 2024Σύνταξη 2024 προ φόρουΝέα ΕΑΣΣύνταξη 1η/1/2024 προ φόρουΑύξηση σύνταξης λόγω μείωσης ΕΑΣ
2.0751451.8141051.85238
2.3072081.9741512.02653
2.5702312.1982072.22122
2.6632662.2532312.28633
3.0643682.5353312.56934
3.2344202.6453742.68944
3.3424352.7334012.76532
3.3894412.7714122.79827
3.4044432.7844162.80925
3.6515112.9524782.98331

(*) Για συντάξεις πάνω από τις 3.500 ευρώ θα υπάρχει πλαφόν κρατήσεων ΕΑΣ, ώστε σε κάθε περίπτωση οι συνταξιούχοι να έχουν αύξηση στο καταβαλλόμενο ποσό




πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/syntaxeis-poso-kerdizoun-860-000-palaioi-kai-neoi-syntaxiouchoi-apo-ti-meiosi-tis-eas-pinakes



Συντάξεις: - Τί ισχύει για τη "μάχιμη πενταετία" για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας - Ποιοι Στρατιωτικοί δεν πληρώνουν για την εξαγορά της 5ετίας


 ● Χωρίς κόστος εξαγοράς για τους παλιούς (προ 30-9-1990)


● Ευκολότερη η εξαγορά για τους νέους


● Η «μάχιμη πενταετία» επεκτείνεται σε όλους τους ενστόλους  και όλες τις Υπηρεσίες


● Η έξτρα πενταετία προσαυξάνει τη σύνταξη, όχι τον  μισθό-βαθμό


Με το άρθρο 23 του ν. 4997/2022 (ΦΕΚ Α 219), ρυθμίστηκε το θεσμικό πλαίσιο της «μάχιμης πενταετίας» του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ΕΛΑΣ, Πυροσβεστική, Λιμενικό, συνοριοφύλακες). Με την ανωτέρω διάταξη είχε αντικατασταθεί η διάταξη του άρθρου 40 (παρ. 5) του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (Π.Δ. 169/2007, ΦΕΚ Α 210) περί αυξημένου υπολογισμού στο διπλάσιο του ανωτέρω χρόνου υπηρεσίας για το εν λόγω προσωπικό.


Σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν. 4997/2022, ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε ή διανύεται στις Ένοπλες Δυνάμεις, στην Ελληνική Αστυνομία, στο Πυροσβεστικό Σώμα και στο Λιμενικό Σώμα Ελληνικής Ακτοφυλακής, σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία, λογίζεται διπλάσιος για τους εν ενεργεία μονίμους ή τους επί θητεία και όχι για τους απόστρατους. Η διάταξη αυτή δεν καταλαμβάνει επίσης όσους υπάγονται στις διατάξεις των άρθρων 15 παρ. 9 και  12 και 41 του Π.Δ. 169/2007 και του άρθρου 8 περ. 2 και 3 του ν. 2084/1992, όπως ισχύουν.


Α. Αναγνώριση άνευ εξαγοράς. Πλήρης απαλλαγή από την καταβολή επιπλέον εισφορών για όσους κατετάγησαν και μετά το 1990 εφόσον προγενέστερα είχαν υπηρετήσει σε άλλον φορέα του Δημοσίου


Μετά τη νέα ρύθμιση του άρθρου 23 του ν. 4997/2022, απαλλάσσονται του κόστους εξαγοράς, όχι μόνον όσοι είχαν καταταγεί στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στα Σώματα Ασφαλείας έως 30-9-1990, αλλά και όσοι κατετάγησαν μετά την ημερομηνία αυτή, εφόσον όμως είχαν ασφαλιστεί έως 30-9-1990 σε φορέα του Δημοσίου, δηλαδή πριν εισέλθουν στις Ένοπλες Δυνάμεις ή τα Σώματα Ασφαλείας. Απαλλάσσονται, δηλαδή, αν είχαν αποκτήσει έως 30-9-1990 την ιδιότητα μονίμου δημοσίου υπαλλήλου και είχαν υπαχθεί στη νομοθεσία για τις συντάξεις του Δημοσίου (Π.Δ. 169/2007).


Ειδικότερα με το άρθρο 23 του ν. 4997/2022 (ΦΕΚ Α ) ορίζεται ότι:


«(…) Επίσης λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο και ως τέτοιος πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε ή διανύεται: 

α) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία των Ενόπλων Δυνάμεων από τους εν ενεργεία μονίμους ή επί θητεία στρατιωτικούς των Ενόπλων Δυνάμεων, 

β) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στα Αρχηγεία της Ελληνικής Αστυνομίας από τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, 

γ) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος από τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία ή επί συμβάσει στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, 

δ) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής από τα εν ενεργεία μόνιμα στελέχη του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής.


(…) Για την εφαρμογή της παρούσας, χρόνος υπηρεσίας λογίζεται και το χρονικό διάστημα της κανονικής άδειας που έλαβε ο εργαζόμενος, καθώς και ο χρόνος αναρρωτικής άδειας ή νοσηλείας μέχρι έναν (1) μήνα ανά έτος. Για την εφαρμογή της παρούσας, δεν θεωρείται χρόνος υπηρεσίας το χρονικό διάστημα διαθεσιμότητας ή αργίας ή πρόσκαιρης παύσης.


Ο παραπάνω διπλασιασμός δεν ισχύει, εφόσον η έξοδος από την υπηρεσία γίνεται με αίτηση του ενδιαφερομένου πριν από τη συμπλήρωση είκοσι πέντε (25) ετών πραγματικής υπηρεσίας, ανεξαρτήτως φύλου.


Η παρούσα εφαρμόζεται και στο προσωπικό των περ. α) έως δ) που υπάγεται στην ασφάλιση των λοιπών ενταχθέντων στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) πρώην φορέων, κλάδων, τομέων και λογαριασμών. Για τους ασφαλισμένους αυτούς ο χρόνος υπηρεσίας που υπολογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, σύμφωνα με την παρούσα, λογίζεται ως χρόνος πραγματικής ασφάλισης. Ο διπλασιασμός του χρόνου υπηρεσίας που προβλέπεται στην παρούσα δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε (5) έτη στο σύνολο. Χρόνος υπηρεσίας που υπολογίζεται στο διπλάσιο σύμφωνα με την παρούσα δεν μπορεί να προσμετρηθεί ως διπλάσιος κατ’ εφαρμογή άλλων διατάξεων.


(…)  3. Προκειμένου για τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία ή επί συμβάσει στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο χρόνος υπηρεσίας των πέντε (5) ετών που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α’ 210), αναγνωρίζεται ως συντάξιμος ή ως χρόνος πραγματικής ασφάλισης με καταβολή του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη, από τους ενδιαφερόμενους. Οι εισφορές αυτές υπολογίζονται επί της αποζημίωσης που λαμβάνουν για εργασία πέραν του πενθημέρου, (…) και παρακρατούνται κατά τον χρόνο καταβολής της αποζημίωσης, κατ’ ανώτατο όριο για μία πενταετία, η οποία αντιστοιχεί στον χρόνο που ζητήθηκε να υπολογισθεί στο διπλάσιο. Για στελέχη του προηγούμενου εδαφίου, τα οποία δεν λαμβάνουν αποζημίωση για εργασία πέραν του πενθημέρου, σύμφωνα με την περ. ΣΤ’ του άρθρου 55 του ν. 1249/1982 και με την περ. Δ’ του άρθρου 127 του ν. 4472/2017, οι εισφορές για την αναγνώριση, ως συντάξιμου ή ως χρόνου πραγματικής ασφάλισης, του χρόνου υπηρεσίας των πέντε (5) ετών, ο οποίος λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, υπολογίζονται επί της αποζημίωσης που αυτοί θα ελάμβαναν, αν παρείχαν εργασία πέραν του πενθημέρου, σύμφωνα με την περ. ΣΤ) του άρθρου 55 του ν. 1249/1982 και με την περ. Δ’ του άρθρου 127 του ν. 4472/2017, και παρακρατούνται από τις αποδοχές τους κατά τον χρόνο της εν ενεργεία υπηρεσίας τους, κατ’ ανώτατο όριο για μία πενταετία.».


Σε εφαρμογή τής ανωτέρω διάταξης (άρθρο 23 ν. 4997/2022) είχε αρχικά εκδοθεί η υπ’αριθ. 43/2023 Εγκύκλιος του e-ΕΦΚΑ που είχε προκαλέσει και αρκετά ερωτηματικά στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας που επιθυμούσε να κάνει χρήση τής ανωτέρω ευνοϊκής διάταξης για τη «μάχιμη πενταετία».


Προς περαιτέρω διευκρίνιση εκδόθηκε το υπ’ αριθ. πρωτ. 434120/22-3-2024 έγγραφο του e-ΕΦΚA με τίτλο: «Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με τον υπολογισμό χρόνου υπηρεσίας προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας στο διπλάσιο και την αναγνώριση του χρόνου αυτού, ως χρόνου πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του Π.Δ 169/2007 και 22 παρ.3 του Ν. 3865/2010».


Όπως μαρτυρά ο τίτλος του, δεν πρόκειται για νέα ερμηνευτική Εγκύκλιο, αλλά για γενικό έγγραφο με τις απαραίτητες διευκρινίσεις σχετικά με τον υπολογισμό χρόνου υπηρεσίας προσωπικού των Ε.Δ. και Σ.Α. στο διπλάσιο και την αναγνώριση του χρόνου αυτού, όπως ο χρόνος αυτός ρυθμίστηκε με σειρά διατάξεων νόμων, με πιο πρόσφατο τον ν. 4997/2022 (άρθρο 23), όπως προαναφέραμε, σε συνδυασμό με την υπ’αριθ. 43/2023 Εγκύκλιο του e-ΕΦΚΑ που αποπειράθηκε να διευκρινίσει θεσμικά ζητήματα.


Σ’ αυτό επισημαίνεται ότι ως διορισθέντες δημόσιοι υπάλληλοι ή καταταχθέντες στρατιωτικοί έως 30-9-1990 που (σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 59 παρ. 1 και  8 του Π.Δ. 169/2007) δεν υποχρεούνται στην καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για την αναγνώριση του χρόνου των υπηρεσιών τους στο διπλάσιο, νοούνται και όσοι πριν από την κατάταξή τους ως στρατιωτικοί, είχαν έως 30-9-1990 αποκτήσει την ιδιότητα του τακτικού δημοσίου υπαλλήλου, υπαγόμενοι στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του Π.Δ. 169/2007.


Για παράδειγμα, μόνιμος δημόσιος υπάλληλος, διορισμένος το 1989 σε Υπουργείο και ασφαλισμένος στο Δημόσιο, παραιτείται και κατατάσσεται στις Ένοπλες Δυνάμεις το 1991. Θεωρείται, ως προς την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, ως διορισμένος έως 30-9-1990 και ως εκ τούτου, για την αναγνώριση των διπλάσιων υπηρεσιών, δεν καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές.


Επίσης διευκρινίζεται ότι με την τροποποίηση της διάταξης του άρθρου  40 (παρ. 5) του Π.Δ. 169/2007 διευρύνονται τόσο οι υπηρεσίες που μπορούν να υπολογιστούν ως διπλάσιες, όσο και τα πρόσωπα που μπορούν να αναγνωρίζουν αυτές, μεταβάλλοντας την έννοια της «μάχιμης πενταετίας» και παρέχοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα να υπολογιστεί στο διπλάσιο οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, όπου κι αν υπηρετεί ή υπηρέτησε το στέλεχος. Έτσι, συνάγεται ότι η υποβολή δήλωσης περί μη καταβολής διπλών εισφορών, όπως ορίζεται στη νομοθεσία (άρθρο 59 παρ. 3 του Π.Δ. 169/2007 και άρθρο 8 παρ. 6 του ν. 2084/1992), δεν βρίσκει πλέον πεδίο εφαρμογής και ως εκ τούτου το στέλεχος που επιθυμεί τον διπλασιασμό των υπηρεσιών του, υποχρεούται να υποβάλει στην Υπηρεσία του τη σχετική αίτησης περί αναγνώρισης. Επομένως, κάθε χρόνος, για τον οποίο έχουν καταβληθεί εισφορές υπέρ κύριας σύνταξης (με τους περιορισμούς, ωστόσο, που τίθενται στο εδ. 6 της παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4997/2022) διπλασιάζεται.


Εν κατακλείδι, τα πιο ενδιαφέροντα σημεία τού υπ’αριθ.πρωτ. 434120/22-3-2024 γενικού εγγράφου του e-ΕΦΚΑ είναι τα εξής:


Ως καταταχθέντες στρατιωτικοί ή στελέχη των Σ.Α. έως 30-9-1990, οι οποίοι (σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 59 παρ. 1 & 8 του Π.Δ. 169/2007) δεν υποχρεούνται στην καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για την αναγνώριση του χρόνου των υπηρεσιών τους στο διπλάσιο, νοούνται και όσοι πριν από την κατάταξή τους, είχαν μέχρι 30-9-1990 αποκτήσει την ιδιότητα του τακτικού δημοσίου υπαλλήλου, υπαγόμενοι στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του Π.Δ. 169/2007.


► Δεδομένου ότι με την τροποποίηση του άρθρου 40 (παρ. 5) του Π.Δ. 169/2007 διευρύνονται τόσο οι υπηρεσίες που μπορούν να υπολογιστούν ως διπλάσιες, όσο και τα πρόσωπα που μπορούν να αναγνωρίζουν αυτές, μεταβάλλοντας την έννοια της «μάχιμης πενταετίας» και παρέχοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα να υπολογιστεί στο διπλάσιο οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, όπου κι αν υπηρετεί ή υπηρέτησε το στέλεχος, συνάγεται ότι η υποβολή δήλωσης περί μη καταβολής διπλών εισφορών, όπως ορίζεται στη νομοθεσία, δεν βρίσκει πλέον πεδίο εφαρμογής και ως εκ τούτου υποχρέωση του στελέχους που επιθυμεί τον διπλασιασμό των υπηρεσιών του, είναι μόνο η υποβολή στην Υπηρεσία του της σχετικής αίτησης περί αναγνώρισης.


►Στην περίπτωση στελεχών που έχουν ήδη αναγνωρίσει με το προγενέστερο καθεστώς διπλάσιες υπηρεσίες, ο χρόνος των οποίων δεν έχει υπερβεί τα πέντε έτη, υφίσταται η δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση αναγνώρισης για τον υπολειπόμενο (μέχρι τα πέντε έτη) χρόνο.


Β. Αναγνώριση της «μάχιμης πενταετίας» με εξαγορά


Στο ανωτέρω γενικό έγγραφο του ΕΦΚΑ αναφέρεται επίσης ότι από την έναρξη ισχύος του ν. 4997/2022, για όσους επιθυμούν να προβούν στην διπλασιασμό χρόνου υπηρεσίας τους όσο είναι στην ενέργεια ή κατά το χρόνο συνταξιοδότησης, η διαδικασία είναι η ακόλουθη:


α) Αναγνώριση όσο είναι στην ενέργεια: Απαιτείται υποβολή σχετικής αίτησης από τον ενδιαφερόμενο στην Υπηρεσία του, στην οποία αναφέρεται το χρονικό διάστημα, το οποίο επιθυμεί να υπολογιστεί στο διπλάσιο. Κατόπιν η αρμόδια οικονομική Διεύθυνση προβαίνει στον υπολογισμό τού ποσού της εισφοράς αναγνώρισης, το οποίο παρακρατείται από τη μισθοδοσία του στελέχους σε τόσες δόσεις όσοι και οι αναγνωριζόμενοι μήνες, κατά την πάγια πρακτική που ακολουθείται από τον e-ΕΦΚΑ για την αναγνώριση χρόνων ασφάλισης (άρθρα 15 και 34 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει).


Στη συνέχεια, η αρμόδια οικονομική Υπηρεσία εκδίδει βεβαίωση, στην οποία αναφέρονται αναλυτικά το χρονικό διάστημα που υπολογίστηκε στο διπλάσιο, καθώς και τα ποσά που παρακρατήθηκαν ανά μήνα. Η σχετική βεβαίωση τίθεται στον συνταξιοδοτικό φάκελο του ασφαλισμένου, προκειμένου οι αρμόδιες για την έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης Υπηρεσίες του e-EΦKA να υπολογίσουν την ανταποδοτική σύνταξη.


Η δυνατότητα της εφάπαξ καταβολής τού ποσού τής εισφοράς αναγνώρισης ισχύει για όλο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, που καταλαμβάνονται από τις εν λόγω διατάξεις. Δεδομένου ότι ο αναγνωριζόμενος χρόνος θεωρείται χρόνος πραγματικής ασφάλισης και όχι πλασματικός χρόνος, δεν μπορεί να χορηγηθεί έκπτωση του άρθρου 15 του Ν. 4387/2016, στην περίπτωση της εφάπαξ καταβολής των διπλών εισφορών.


β) Αναγνώριση κατά τον χρόνο συνταξιοδότησης: Οι εν λόγω διατάξεις για τη διαδικασία της αναγνώρισης, ισχύουν για όλους όσους μέχρι 31-12-2016 ήταν ασφαλισμένοι στο Δημόσιο και επιθυμούν να υπολογίσουν στο διπλάσιο -μέχρι και πέντε έτη- τον χρόνο υπηρεσίας τους, κατά τον χρόνο της συνταξιοδότησής τους.


Στην περίπτωση αυτή, η αίτηση για την εν λόγω αναγνώριση θεωρείται ότι εμπεριέχεται στην αίτηση για απονομή σύνταξης και έχει τον ίδιο αριθμό πρωτοκόλλου και ημερομηνία υποβολής με αυτήν. Η αίτησή τους για την αναγνώριση (που θεωρείται ότι εμπεριέχεται στην αίτηση για απονομή σύνταξης) εξετάζεται από την κατά τόπο αρμόδια Τοπική Δ/νση του e-ΕΦΚΑ.


Στο υπ’ αριθ. πρωτ. 434120/22-3-2024 έγγραφο του e-ΕΦΚΑ αναφέρεται επίσης ότι τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή για όσους έχουν υποβάλλει ή θα υποβάλλουν αίτηση μετά την έναρξη ισχύος τού άρθρου 23 του ν. 4997/2022.


Το κόστος εξαγοράς ανέρχεται σε ποσοστό 6,67% των συνταξίμων αποδοχών, όση δηλαδή και η εισφορά υπέρ του κλάδου κύριας σύνταξης. Ως βάση των συνταξίμων αποδοχών λαμβάνονται υπόψη οι συντάξιμες αποδοχές κατά τον χρόνο της εξαγοράς ή του μισθού κατά τον χρόνο που υποβλήθηκε η πρώτη αίτηση.


Για τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας η εξαγορά ανέρχεται συνολικά, για ολόκληρη την πενταετία, στο ποσό των 3.000 ευρώ αφού βάση της εξαγοράς αποτελεί, σύμφωνα με τον Νόμο, η εκάστοτε αποζημίωση για εργασία πέραν του πενθημέρου, είτε αυτή παρεχόταν είτε όχι.


Γ. Εξαγορά του υπολειπόμενου χρόνου μέχρι τη συμπλήρωση πενταετίας


Στην περίπτωση στελεχών που έχουν ήδη αναγνωρίσει με το προγενέστερο καθεστώς διπλάσιες υπηρεσίες, ο χρόνος των οποίων δεν έχει υπερβεί τα πέντε έτη, υφίσταται η δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση αναγνώρισης για τον υπολειπόμενο χρόνο (μέχρι τα πέντε έτη).


Ο χρόνος υπηρεσίας των πέντε (5) ετών, ο οποίος λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, αποτελεί χρόνο πραγματικής ασφάλισης, τόσο για τους ασφαλισμένους στο Δημόσιο, όσο και για τους ασφαλισμένους στο πρώην ΙΚΑ- ΕΤΑΜ ή στους λοιπούς ενταχθέντες στον e-ΕΦΚΑ πρώην Φορείς κύριας ασφάλισης και δεν συνδέεται με τη βαθμολογική και μισθολογική προαγωγή του ασφαλισμένου, αφού οι σχετικές διατάξεις είναι συνταξιοδοτικές και όχι μισθολογικές.


Ειδικά για τους ασφαλισμένους στο πρώην ΙΚΑ- ΕΤΑΜ ή στους λοιπούς ενταχθέντες στον e-ΕΦΚΑ πρώην Φορείς κύριας ασφάλισης (πλην των ασφαλισμένων στο Δημόσιο), ο ανωτέρω πραγματικός χρόνος ασφάλισης συνυπολογίζεται στο ανώτατο όριο αναγνωριστέων χρόνων ασφάλισης, με τις διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 6 του ν. 3996/2011, στο οποίο ορίζεται ότι: «…Ο συνολικός χρόνος, ο οποίος, με βάση τα ανωτέρω, συνυπολογίζεται ή αναγνωρίζεται τόσο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όσο και για προσαύξηση του ποσού της σύνταξης, δεν μπορεί να υπερβεί τα επτά (7) έτη, συνυπολογιζόμενου σε αυτά και κάθε άλλου χρόνου, πραγματικού ή πλασματικού, που έχει τυχόν αναγνωρισθεί ή αναγνωρίζεται με βάση άλλες διατάξεις ή αποφάσεις διοικητικών συμβουλίων ασφαλιστικών οργανισμών».


Συμπερασματικά,  με το συμπληρωματικό διευκρινιστικό έγγραφο του e-ΕΦΚΑ αίρονται κάποιες επιφυλάξεις και αποσαφηνίζεται πλήρως το πραγματικό περιεχόμενο της διάταξης του άρθρου 23 του ν. 4997/2022, αφού υπήρχε σύγχυση, στην οποία είχε εν πολλοίς συντελέσει η προηγούμενη 43/2023 Εγκύκλιος του e-ΕΦΚΑ.


Είναι, επομένως, κατανοητό ότι οι αρμόδιες Υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ υιοθετούν ευνοϊκές ερμηνείες ως προς αυτούς που απαλλάσσονται πλήρως από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών για την αναγνώριση της μάχιμης 5ετίας, όσο και ως προς τη διεύρυνση των προσώπων που τη δικαιούνται, ανεξαρτήτως του τόπου και της χρονικής διάρκειας που υπηρέτησε σε κάθε θέση το στέλεχος, αλλά και τέλος ως προς την απλοποίηση των διαδικασιών αναγνώρισης.


 Ένα είναι όμως το σαφές μήνυμα: Η «λαχτάρα» τού κάθε στελέχους των Ε.Δ. και Σ.Α. για διατήρηση του Κοινωνικού Κράτους, για δίκαιο και ορθολογικό ασφαλιστικό σύστημα και για αποχώρηση από την ενεργό υπηρεσία με εξασφάλιση μιας -κατά το δυνατόν- αξιοπρεπούς σύνταξης που να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της στρατιωτικής και αστυνομικής υπηρεσίας και τις θυσίες των στελεχών τους. Υπ’αυτή την έννοια, δεν πρόκειται για «ερμηνείες ή διευκρινίσεις επί Εγκυκλίου» αλλά για αυτονόητες διατυπώσεις τού δίκαιου και του λογικού.


Αλέξης Π. Μητρόπουλος (Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ)


Χαράλαμπος Μπουκουβάλας (Δικηγόρος-Εργατολόγος)

Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/04/07/ti-ischyei-gia-ti-machimi-pentaetia-stratou-somaton-asfaleias

.


Πάτε καλά ρε; - Tα likes θα μετράνε ως ψήφοι;


 Γιατί μας κάνει εντύπωση που επέλεξαν οι περαστικοί του ΣΥΡΙΖΑ από τη λίστα που συνέταξε ο Κασσελάκης, τον Παπανώτα, και άπειρους άλλους Παπανώτες, για να μπει στο ψηφοδέλτιο και –why not?– να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Ευρωκοινοβούλιο;

Ο Παπανώτας σας έφταιξε; Ή οι νέοι κανόνες του παιχνιδιού; Που έχουν μετατρέψει την πολιτική, και όχι μόνον αυτήν, σε «Survivor»; 

Να ψηφίζει το κοινό ποιος θα μείνει, ποιος θα αποχωρήσει. Με κριτήρια «αλλού γι’ αλλού». Ελάχιστη σημασία στο ποιος είναι πιο καλός παίκτης. Πιο γυμνασμένος. Πιο αξιοπρεπής. Πιο ικανός. 

Το στήσιμο του παιχνιδιού είναι το πρόβλημα. 

Ο Κασσελάκης έφτιαξε μια λίστα δική του, και δημοκρατικότατα κάλεσε μετά όσους ήθελαν να διαλέξουν εκείνοι ποιοι θα μπουν στο ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ. Με τι προσόντα, ρε; 

Ο λαϊκισμός στα χειρότερά του. Εκπεφρασμένος από έναν τύπο ο οποίος, μέρα με την ημέρα, αποδεικνύει ότι το επιτυχημένο (;), για αυτόν, πείραμα της εκλογής του στην προεδρία του κόμματος είναι πλέον για αυτόν ένα κατοχυρωμένο, ωραιότατο case study. 

Δεν αποκλείεται, αν τύχει να γίνει και πρωθυπουργός, να ζητήσει από τον κόσμο (όχι από μέλη του κόμματος, ανθρώπους που έχουν ζυμωθεί μέσα στην πολιτική – με καλά ή κακά αποτελέσματα, δεν έχει σημασία), να διαλέξει μέσα από μια άλλη λίστα που θα του δώσει, ακόμα και το υπουργικό του συμβούλιο.

 Ομως, για να μην αδικώ ολωσδιόλου τον ουρανοκατέβατο Κασσελάκη, τα ευρωψηφοδέλτια και άλλων κομμάτων, με ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι γεμάτα πρόσωπα σαν τον Παπανώτα: αναγνωρίσιμα, όπως λέμε, προβεβλημένα, όπως ξέρουμε, και αγαπητά, όπως καταγράφονται στα νούμερα, στους followers και στα likes. 

Το ζήσαμε κι αυτό, λοιπόν!.. 

Αναμενόμενο ήταν. Σε μια χώρα όπου ο καθένας πιστεύει ότι τα ξέρει όλα, από το να προπονεί ποδοσφαιρική ομάδα, να κάνει πρόβλεψη του καιρού, να συμβουλεύσει σε ποιες μετοχές να επενδύσεις, να διαγνώσει την αρρώστια σου, να κρίνει επιστημονικά τον Μπιλ Γκέιτς, μέχρι και να ορίσει πώς θα κάνει μάθημα ένας καθηγητής στο πανεπιστήμιο… σε μια χώρα λοιπόν που όλα αυτά είναι νορμάλ, γιατί μας κάνει εντύπωση που επέλεξαν οι περαστικοί του ΣΥΡΙΖΑ από τη λίστα που συνέταξε ο Κασσελάκης τον Παπανώτα, και άπειρους άλλους Παπανώτες, για να μπει στο ψηφοδέλτιο και –why not?– να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Ευρωκοινοβούλιο;

 Οι δηλώσεις του τηλεπαρουσιαστή που προκάλεσαν την μήνιν κομμάτων και χρηστών στα social media είναι γνωστές. Εγιναν πριν τον επιλέξουν εκείνοι που έκαναν εγγραφή στον ΣΥΡΙΖΑ, από τη λίστα που παρουσίασε ο Κασσελάκης, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία. «Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν).

 Σε αυτές, ο κ. Παπανώτας ακούγεται να λέει: «Εγώ δεν βλέπω να έχει πρόβλημα μια γυναίκα στην Ελλάδα και γενικά στην Ευρωπαϊκή Ενωση, κανένα. Εκτός αν θέλει να έχει. Δηλαδή αν πάρει έναν σατράπη ο οποίος την κακοποιεί και δεν μιλάει, και κάθεται και το ανέχεται, είναι πρόβλημά της». 

Ολοι αυτοί οι διάσημοι (δήθεν) τηλεπαρουσιαστές μιλάνε πολύ και ασταμάτητα. Για αυτό πληρώνονται. Για να κάθονται σε έναν καναπέ σε τηλεοπτικό πλατό, ή σε ένα ραδιοφωνικό στούντιο, και να λένε ό,τι κατεβάζει η γκλάβα τους. Δηλαδή, το όποιο μυαλό διαθέτουν. 

Εξ αυτής της φλυαρίας, που προτιμώ να την ονομάζω «γλωσσική ακράτεια», φυσικό είναι να φεύγουν βλακείες και κοτσάνες. Και επειδή ζούμε πλέον στη διαστρεβλωμένη πλευρά της digital εποχής όπου τα πάντα καταγράφονται εύκολα στις λεγόμενες «έξυπνες συσκευές» μας, όλα αυτά τα λεκτικά απόβλητα είναι εύκολο να εντοπιστούν και να ανακυκλωθούν. 

Με το καλημέρα, είχαμε και το πρώτο φάουλ από τον λαοπρόβλητο τηλεοπτικό υποψήφιο Γιώργο Αυτιά, ο οποίος, σε μια συγκέντρωση ενθουσιωδών οπαδών του, είπε με στεντόρεια φωνή «…και πάνω απ’ όλα, αυτό το σύνθημα που τσάκισε τους πάντες: Πατρίδα, Θρησκεία, Οικογένεια. Αυτό είναι. Πάμε όλοι μαζί». Ξεχνώντας, ή μη γνωρίζοντας ίσως, ότι αυτό ήταν βασικό σύνθημα των χουντικών 1967-1974. 

Ασφαλώς και δεν είχαν οι συνταγματάρχες την «αποκλειστική αντιπροσωπεία» των τριών αυτών ιερών θεσμών. Ομως, ένας άνθρωπος με κοινή λογική, και επίγνωση της Ιστορίας, θα αναδείκνυε αυτές τις τρεις αξίες, αλλά με άλλον τρόπο, με διαφορετικό λόγο. Π.χ. ότι «στην Ελλάδα έχουμε σταθερούς πυλώνες την Ιστορία του τόπου μας, το διαχρονικό στήριγμα της Πίστης μας, και τον αδιατάρακτο δεσμό με την Οικογένεια». 

Δεν θέλω να πιστέψω ότι ο Αυτιάς το είπε και το έκανε αυτό εν επιγνώσει, όπως ψιθυρίζεται στους διαδρόμους της κακεντρέχειας, υπονοώντας ότι θέλει να «πιάσει» και αυτό, το εθνικοπατριωτικό ακροατήριο. Νομίζω, ελπίζω, ότι έπεσε απλώς θύμα του απερίσκεπτου πολλές φορές ενθουσιασμού του… 

Είχα μια ωραία κουβέντα στο ραδιόφωνο για όλα αυτά τα άσχημα, με τον Χαρίδημο Τσούκα, καθηγητή Στρατηγικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου της Κύπρου. Συμφωνήσαμε ότι στην Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες, θεωρούμε τις ευρωεκλογές ως τον πρώτο γύρο των εθνικών εκλογών μας. Και με αυτό το δεδομένο έστω, τα κόμματα θέλουν να μεγιστοποιήσουν το μερίδιό τους. 

Πώς το κάνουν αυτό; «Κατά κανόνα, βάζοντας στο ψηφοδέλτιο ανθρώπους που έχουν υψηλή αναγνωρισιμότητα», λέει ο καθηγητής, που στη συνέχεια μου πέταξε το εξής ωραίο:

 «Ζούμε στην εποχή της διασημοκρατίας, κύριε Μιχαηλίδη. Του σελεμπριτισμού!». Και συνέχισε: 

«Σε αυτήν τη συνθήκη, το σημαντικότερο κεφάλαιο που έχει ένας υποψήφιος είναι η τηλεοπτική του εικόνα, γενικότερα η αναγνωρισιμότητά του. Αυτό οδηγεί πολλά κόμματα σε τηλεπερσόνες, που γενικά είναι γνωστοί στον χώρο του θεάματος και του αθλητισμού. Δύο περιοχές που απασχολούν/ενδιαφέρουν ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, αλλά δεν έχουν καμία σχέση με την πολιτική, πόσο μάλλον με την ευρωπαϊκή πολιτική. Κι όμως, βγαίνουν ευρωβουλευτές». 

Οταν θύμισα στον κ. Τσούκα ότι ο ποδοσφαιριστής Ζαγοράκης ανακοινώθηκε ότι θα είναι υποψήφιος για το ΠΑΣΟΚ, ενώ είναι ακόμα ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, είπε: «Απορώ κι εγώ γιατί οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν μια υψηλότερη αίσθηση αξιοπρέπειας ή, τουλάχιστον, μια μειωμένη αίσθηση γελοιότητας…».

 ΥΓ. Ρωτήθηκε αυτές τις μέρες ο Ζαγοράκης για αυτό το «πέρα-δώθε» του, και απάντησε «εγώ είμαι με την Εθνική Ελλάδος». Κάτι που μας πήγε πίσω στο θρυλικό εκείνο «ρε γαμώτο!» της Βούλας Πατουλίδου 




Πηγή: Protagon.gr