Mε απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις (από 25 έως 27 Ιουλίου 2023) για την απώλεια της ζωής, εν ώρα καθήκοντος, των Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και χειριστών του πυροσβεστικού αεροσκάφους CL-215, το οποίο επιχειρούσε στην Εύβοια.
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Τρίτη 25 Ιουλίου 2023
Συντάξεις: - Αναδρομικά μέχρι 6.500 ευρώ σε 350.000 συνταξιούχους
Αναδρομικά ποσά από 850-6.500 ευρώ θα λάβουν σταδιακά από 31 Ιουλίου περίπου 350.000 συνταξιούχοι με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης, καθώς θα γίνουν οι πρώτες πληρωμές από τον επανυπολογισμό των συντάξεων αυτών από το 2016 και την ένταξή τους στα νέα κλιμάκια του νόμου Βρούτση.
Τα αναδρομικά σε πρώτη φάση θα αφορούν 50.000 συνταξιούχους που έχουν διανύσει τα έτη ασφάλισης σε ένα ταμείο και θα ξεκινούν από τον Οκτώβριο του 2019, μέχρι σήμερα, δηλαδή θα υπολογίζονται επί 46 μήνες.
Μεταξύ των εκκρεμοτήτων, εκτιμάται ότι υπάρχουν 10.000 δικαιούχοι με σύνταξη χηρείας, είτε πριν είτε μετά τον Μάιο του 2016, που βρίσκονται σε αναμονή για επανυπολογισμό είτε της σύνταξης χηρείας, εφόσον ο θανών είχε πάνω από 30 έτη ασφάλισης, είτε της δικής τους σύνταξης, αν την πήραν μετά τον Μάιο του 2016 με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
Επίσης, συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου (παλαιοί συνταξιούχοι) και ανήκουν σε δύσκολες περιπτώσεις, με ελλιπή στοιχεία για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής τους. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν περίπου 220.000 συνταξιούχοι, στους οποίους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με τον νόμο Κατρούγκαλου έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5%, που ήταν το αποδεκτό όριο που έθετε η τότε εγκύκλιος για να προχωρήσει ο επανυπολογισμός.
Το αποτέλεσμα ήταν όλοι οι φάκελοι να μείνουν στις ντουλάπες των ταμείων και τώρα να πρέπει να τους μαζέψει ο ΕΦΚΑ, ψάχνοντας την κάθε περίπτωση χωριστά. Οι 220.000 παλαιοί συνταξιούχοι θα έχουν επανυπολογισμό και θα δουν ένα μέρος της σύνταξης να αποκόβεται και να μετατρέπεται σε ποσό προσωπικής διαφοράς με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου.
Με βάση τον νόμο και την ερμηνευτική εγκύκλιο για τον επανυπολογισμό, προκειμένου να προσδιοριστεί η καταβλητέα από 01.10.2019 σύνταξη, γίνεται σύγκριση:
1. Του καταβαλλόμενου την 30ή.09.2019 ποσού εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς.
2. Του αθροίσματος εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς που προκύπτει με βάση τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωση
Στις περιπτώσεις των παράλληλων συντάξεων του Δημοσίου, οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια βασική σύνταξη (εθνική και ανταποδοτική) υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο Δημόσιο και μια δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη υπολογισμένη για την ασφάλισή τους στο ταμείο του επαγγέλματός τους (π.χ.ΟΑΕΕ- ΤΣΑΥκλπ). Η δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη θα μετατραπεί σε προσαύξηση υπολογισμένη με συντελεστή 0,075% για τις εισφορές που κατέβαλαν στο ταμείο τους, πέραν του Δημοσίου. Η προσαύξηση θα έπρεπε να τους είχε δοθεί εξαρχής, γιατί είναι μεγαλύτερη κατά κανόνα από τη δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη.
Τυχόν αναδρομικά ποσά που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους για το διάστημα από τον Οκτώβριο 2019, μέχρι την εφαρμογή της αναπροσαρμογής, αυτά θα τους αποδοθούν εφάπαξ.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για το τελευταίο σημαντικό βήμα συμμόρφωσης στις αποφάσεις του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019 και, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πρόσφατα μέτρα επιτάχυνσης απονομής των συντάξεων, συμπληρώνει το πλέγμα ενεργειών του ΕΦΚΑ για το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων.
Ο επανυπολογισμός συντάξεων θα έχει διπλό όφελος, γιατί θα επανυπολογιστεί και η αύξηση 7,75% επί της νέας και μεγαλύτερης σύνταξης, καθώς και της Εθνικής Σύνταξης.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που αποχώρησε το 2018 με 35 έτη ασφάλισης και συντάξιμο μισθό 1.450 ευρώ πήρε σύνταξη 874 ευρώ μεικτά, χωρίς να έχει επανυπολογισμό. Με την αύξηση 7,75% παίρνει σύνταξη 942 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση (ν. 4670), θα έχει νέα σύνταξη 925 ευρώ με αναδρομικά αύξησης λόγω επανυπολογισμού 2.142 ευρώ. Η δε αύξηση 7,75% θα υπολογιστεί στη νέα σύνταξη, η οποία θα διαμορφωθεί στα 997 ευρώ.
Εκκρεμότητες στον επανυπολογισμό υπάρχουν και σε συντάξεις με διαδοχική ασφάλιση. Αφορούν κυρίως συντάξεις με χρόνους σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, ΙΚΑ και ΝΑΤ ή Δημόσιο και ΕΤΑΑ ή ΟΑΕΕ και Δημόσιο. Το πρόβλημα οφείλεται στο ότι τα μητρώα του ΟΑΕΕ αλλά και των άλλων ταμείων (κυρίως ΤΣΑΥ, Νομικών, ΝΑΤ, ΤΣΜΕΔΕ) δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένα με τις εισφορές και τους χρόνους ασφάλισης των συνταξιούχων τους. Με αποτέλεσμα όταν ξεκίνησε ο επανυπολογισμός να υπάρχουν ελλείψεις σε μήνες και μέρες ασφάλισης, που λαμβάνονται υπόψη για να διαμορφωθούν το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης και η τελική σύνταξη
πηγή:https://www.powergame.gr/asfalisi/485102/anadromika-mechri-6-500-evro-se-350-000-syntaxiouchous/
Δευτέρα 24 Ιουλίου 2023
ΓΕΣ: - Συμμετοχή Ξένων Αντιπροσωπειών στη Θερινή Εκπαίδευση της ΣΣΕ
Από 10 έως 14 Ιουλίου 2023, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της εξωστρέφειας της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (ΣΣΕ), με σκοπό την προβολή του έργου της και με κύρια επιδίωξη τη βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης μέσω της ανταλλαγής εκπαιδευτικών διαδικασιών και προτύπων, συμμετείχαν στη θερινή στρατιωτική εκπαίδευση της Σχολής που έλαβε χώρα στο ΠΑ «ΚΑΝΑΠΙΤΣΑΣ», στο Λιτόχωρο Πιερίας, μαθητές και Αξιωματικοί από τις παρακάτω χώρες:
• 1 σπουδαστής από τη «Bulgarian Air Force Academy» της Βουλγαρίας.
• 1 Αξιωματικός και 3 σπουδαστές από το «Vasil Leyski National Military University» της Βουλγαρίας.
• 3 σπουδαστές από την «Academie Militarie de Saint-Cyr Coetquidan» της Γαλλίας.
• 1 Αξιωματικός και 3 σπουδαστές από το «Royal Military College of Canada» του Καναδά.
• 2 σπουδαστές από την «Νational Defence Academy of Latvia» της Λετονίας.
• 2 σπουδαστές από την «General Tadeusz Kosciuszko Military Academy of Land Forces» της Πολωνίας.
• 3 σπουδαστές από την «Nicolae Balcescu Land Forces Academy» της Ρουμανίας.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης περιέλαβε αντικείμενα επιχειρησιακής και ειδικής εκπαίδευσης και πρακτική εξάσκηση στα παρακάτω αντικείμενα:
• Σωματική Αγωγή
• Ανάγνωση Χάρτη και Διέλευση Στίβου Τοπογραφίας
• Αίτηση Πυρών Υποστηρίξεως
• Α’ Βοήθειες στο Πεδίο της Μάχης (TCCC)
• Προκεχωρημένη Εκπαίδευση Σκοπευτή
• Λύση - Αρμολόγηση οπλισμού
• Διέλευση Στίβου Εμποδίων
• Κωπηλασία
• Διέλευση Υδάτινου Κωλύματος με χρήση μονού σχοινιού
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy
Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Ανάπτυξη 2,6% το 2023 - Στο 7,1% η μείωση των πραγματικών εισοδημάτων, λόγω του πληθωρισμού
Ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας 2,6% για το 2023 και 2,8% για το 2024 προβλέπει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο με έκθεσή του που έδωσε στη δημοσιότητα
Παράλληλα, σημειώνει ότι ο πληθωρισμός υποχωρεί περισσότερο απ’ ό,τι στην Ευρωζώνη, κάτι που μπορεί να επηρεάσει θετικά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, αν συνεχιστεί η τάση αυτή
Ωστόσο, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι το πραγματικό εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών μειώθηκε λόγω του πληθωρισμού κατά 7,1% στη διετία 2021-2022, σημειώνοντας την τρίτη μεγαλύτερη κάμψη μετά την Εσθονία και την Ολλανδία
Για την πορεία των δημόσιων οικονομικών, η έκθεση σημειώνει την ικανοποιητική εξέλιξη του προϋπολογισμού τους πρώτους μήνες του 2023, με υπέρβαση του στόχου των φορολογικών εσόδων κατά 1,5 δις. ευρώ, αλλά σημειώνει ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας για φέτος «υπόκεινται σε αβεβαιότητα και συναρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την υλοποίηση του μακροοικονομικού σεναρίου».

Το ποσοστό της ανεργίας
Το ποσοστό ανεργίας συνέχισε να υποχωρεί, με αποτέλεσμα το α΄ τρίμηνο του 2023 να διαμορφωθεί σε 10,8%. Παρά τη σημαντική αποκλιμάκωση της ανεργίας των τελευταίων ετών και το σχεδόν μηδενικό παραγωγικό κενό, το ποσοστό στην Ελλάδα παραμένει υψηλό σε σχέση με αυτό των υπολοίπων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν επιτρέπει εφησυχασμό ως προς τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων και εργασίας.
Οι ευκαιρίες για την ελληνική οικονομία
Σημαντικές ευκαιρίες για την ελληνική οικονομία αποτελούν η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας, που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίζεται το 2023, άρα η μείωση της απόστασης από τον στόχο της επενδυτικής βαθμίδας, η πραγματοποίηση μιας σειράς κρίσιμων μεταρρυθμίσεων, η έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η αξιοποίηση των τραπεζικών καταθέσεων που διατηρούν τη ρευστότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων σε ικανοποιητικά επίπεδα και το κλίμα πολιτικής σταθερότητας.
Οι προκλήσεις
Σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο υπαρκτές είναι, τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, εξωγενείς προκλήσεις και αβεβαιότητες αναφορικά με το θετικό μακροοικονομικό σενάριο της ελληνικής οικονομίας όπως, ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, η οικονομική στασιμότητα σε χώρες της Ευρώπης, η όξυνση της ενεργειακής κρίσης, η επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής και η συνεχιζόμενη περιοριστική νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Τα δημοσιονομικά
Στο δημοσιονομικό πεδίο η οικονομία κατέγραψε θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα με πρωτογενές πλεόνασμα για το 2022 στο 0,1% του ΑΕΠ και με πρόβλεψη στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2024-26 για αντίστοιχο πλεόνασμα το 2023 στο 1,1% του ΑΕΠ. Η ταμειακή εκτέλεση του προϋπολογισμού εξελίσσεται ικανοποιητικά τους πρώτους μήνες του 2023 με σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων περίπου κατά 1,5 δισ. ευρώ έναντι του στόχου στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2023, κυρίως λόγω αύξησης των εισπράξεων από φόρους σε όλους τις κατηγορίες και αύξησης των μεταβιβάσεων. Θετική είναι η επίδραση της ψηφιοποίησης του φορολογικού συστήματος στην πλευρά των εσόδων, με βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και αύξησης της φορολογικής βάσης.
Οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας για το 2023 υπόκεινται όμως σε αβεβαιότητα και συναρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την υλοποίηση του μακροοικονομικού σεναρίου. Επιπλέον, οι αυξήσεις στις τιμές εξακολουθούν να πιέζουν τις δημόσιες δαπάνες εκτός του αναμενόμενου επιπέδου, ιδιαίτερα στους μισθούς του δημοσίου και τις κοινωνικές παροχές.
Το δημόσιο χρέος της χώρας, παρά τη σημαντική αποκλιμάκωση εντός του 2022 κατά 23 ποσοστιαίες μονάδες, με πρόβλεψη για το 2023 στο 162,6% του ΑΕΠ, παραμένει το υψηλότερο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ένα από τα υψηλότερα διεθνώς. Η ισχυρή μεγέθυνση, ο πληθωρισμός και η φορολογική συμμόρφωση αποτέλεσαν σημαντικούς παράγοντες για την αξιοσημείωτη αυτή αποκλιμάκωση, η οποία υπό προϋποθέσεις αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια με πρόβλεψη για 135% του ΑΕΠ το 2026. Μεσοπρόθεσμα, η διάρθρωση του δημοσίου χρέους ελαχιστοποιεί τους κινδύνους για τη βιωσιμότητα του, παρόλα αυτά μακροπρόθεσμα, η σταδιακή αναχρηματοδότηση του σε όρους αγοράς αναδεικνύει σοβαρή αβεβαιότητα, και απαιτεί δημοσιονομική επαγρύπνηση.
Το 2023 είναι το πρώτο μετά από μια περίοδο 12 ετών, όπου η ελληνική οικονομία βρίσκεται εκτός του πλαισίου μνημονιακής επιτήρησης ή ενισχυμένης εποπτείας, και η τελευταία χρονιά που παραμένει σε ισχύ η γενική ρήτρα διαφυγής. Ένα νέο πλαίσιο δημοσιονομικής διακυβέρνησης ξεκινά με κύριο χαρακτηριστικό την άρση των οριζόντιων μέτρων και την υιοθέτηση ειδικών ανά χώρα δημοσιονομικών περιορισμών. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται για την Ελλάδα η εθνική ιδιοκτησία των επιλογών δημοσιονομικής πολιτικής. Συνετές και στοχευμένες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, που σέβονται τις διεθνείς οικονομικές υποχρεώσεις της χώρας και άρα εγγυώνται τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, είναι η απαραίτητη συνθήκη για τη μακροοικονομική σταθερότητα.
H αξιόπιστη δημοσιονομική διαχείριση είναι προϋπόθεση για την αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας, η οποία θα επιτρέψει την ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών και τελικά τη βελτίωση της κοινωνικής ευημερίας.
Η δήλωση της Αναστασίας Μιαούλη
Εισαγωγικά στην έκθεση, η πρόεδρος του Δ.Σ. του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, Αναστασία Μιαούλη, αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Σε ένα περιβάλλον με γεωπολιτική αβεβαιότητα λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, του υψηλού πληθωρισμού, της ενεργειακής κρίσης και της επακόλουθης αυστηρής νομισματικής πολιτικής, η ελληνική οικονομία διατήρησε σημαντικό μέρος της δυναμικής της από το 2022 και στους πρώτους μήνες του 2023.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για το 2023 αναμένεται στο 2,6% και για το 2024 στο 2,8%, με σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων και διατήρηση της δυναμικής της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις υποχωρούν, με τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή για τη χώρα μας να διαμορφώνεται στο 2,8% τον Ιούνιο του 2023, από 4,1% τον Μάιο 2023. Ο αντίστοιχος ρυθμός πληθωρισμού σε επίπεδο Ευρωζώνης βρίσκεται στο 5,5% και πιθανή διατήρηση της επίδοσης αυτής, μπορεί να επιδράσει θετικά στην συγκράτηση του εξωτερικού ελλείμματος
Στους παράγοντες που συνέβαλαν στην επιβράδυνση του πληθωρισμού συγκαταλέγονται η αποκλιμάκωση των τιμών της ενέργειας, η σχετική εξομάλυνση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και η ταχεία αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Το υψηλό επίπεδο του δομικού πληθωρισμού, που παρά την μείωση του από 7,3% τον Μάιο 2023 σε 4,8% τον Ιούνιο, επιβαρύνει δυσανάλογα το κόστος διαβίωσης των πιο ευάλωτων νοικοκυριών με αναγκαίες τις μέχρι τώρα δημοσιονομικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του διαθεσίμου εισοδήματός τους».
πηγή: https://www.imerisia.gr/oikonomia/77453_dimosionomiko-symboylio-anaptyxi-26-gia-fetos-sto-71-i-meiosi-ton-pragmatikon
Πρωθυπουργός για τις πυρκαγιές: - Ευγνωμονούμε την Πυροσβεστική, τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Αστυνομία μας, το Λιμενικό, ,,, τους εθελοντές, για την αυταπάρνησή τους.
Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η σημερινή επέτειος της Αποκατάστασης της Δημοκρατίας βρίσκει δυστυχώς τη χώρα μας σε ώρες μάχης με την κλιματική κρίση, την απειλή της εποχής μας, η οποία δοκιμάζει ολόκληρο τον πλανήτη, ειδικά τη Μεσόγειο, ειδικά την πατρίδα μας.
Βιώσαμε τον όλεθρο σε πολλές περιοχές και τελευταία δυστυχώς στη Ρόδο, το νησί πληγώθηκε από τις πυρκαγιές. Εξακολουθούμε, δυστυχώς, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων να πρέπει να διαχειριστούμε διαρκείς αναζωπυρώσεις.
Ευτυχώς, όμως, παρά την πρωτοφανή επέλαση της φωτιάς, δεν χάθηκε καμία ζωή, δεν υπήρξε κανένας σοβαρός τραυματισμός, για να αποδειχθεί και πάλι ότι απέναντι στη μανία της φύσης κανένα μέτρο δεν θα είναι ποτέ αρκετό. Πολύ περισσότερο που το φετινό καλοκαίρι έχει απανωτούς έντονους καύσωνες, με υψηλότερες θερμοκρασίες, με μεγαλύτερη ξηρασία.
Τα μεσογειακά μας δάση ήταν πάντα επιρρεπή στις πυρκαγιές. Τώρα λόγω των πολύ αυξημένων θερμοκρασιών, του παρατεταμένου καύσωνα, των ισχυρών εποχικών ανέμων -στη Ρόδο έχουμε επίμονους ανέμους οι οποίοι ξεπερνούν τα 6 μποφόρ εδώ και πολλές μέρες, σε αντίθεση με την υπόλοιπη επικράτεια- τα δάση μας γίνονται, λοιπόν, ευκολότερες εστίες πυρός.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Ρόδο, μετά τη δεύτερη μέρα όπου η φωτιά είχε δείξει κάποια σημάδια ύφεσης, οι φλόγες κάλυψαν αστραπιαία μια τεράστια έκταση πολλών χιλιομέτρων, την ίδια ώρα που επιχειρούσαν 15 εναέρια μέσα και δεκάδες επίγεια πυροσβεστικά οχήματα.
Παρόλα αυτά όμως, χιλιάδες άνθρωποι, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι μεταφέρθηκαν οργανωμένα και εγκαίρως σε ασφαλή σημεία. Ευγνωμονούμε την Πυροσβεστική, την Πολιτική Προστασία, τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Αστυνομία μας, το Λιμενικό, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους εθελοντές, για την αυταπάρνησή τους.
Η αναμέτρηση αυτή ήταν και είναι άνιση και έτσι θα συνεχιστεί για όσο διάστημα οι καιρικές συνθήκες παραμένουν δυσχερείς. Έχουμε ακόμα σίγουρα τρεις δύσκολες μέρες μπροστά μας, μετά εκτιμούμε ότι θα έχουμε μια αποκλιμάκωση του καύσωνα. Αλλά είναι βέβαιο ότι για τις επόμενες μέρες, για τις επόμενες εβδομάδες, θα πρέπει να είμαστε όλοι σε μόνιμη επιφυλακή.
Ξέρω πολύ καλά ότι τα λόγια μου ίσως ακούγονται κοινότοπα, όμως είναι ειλικρινή. Περιγράφουν την αλήθεια όπως την βίωσα για ακόμα μια φορά τις τελευταίες μέρες. Βρισκόμαστε αυτή την στιγμή σε πόλεμο, προσανατολισμένοι αποκλειστικά στο μέτωπο της φωτιάς. Θα ξαναφτιάξουμε αυτά που χάσαμε. Θα αποζημιώσουμε αυτούς που χτυπήθηκαν.
Η Ρόδος, ως προς τον τουριστικό τομέα, αντιμετώπισε πρόβλημα περίπου στο 10% των κλινών της και είναι πάρα πολύ σημαντικό να επανέλθει γρήγορα στους κανονικούς της ρυθμούς. Ήταν και παραμένει η ναυαρχίδα του τουρισμού μας. Ο απολογισμός, συνεπώς, θα έρθει πλήρης, ψύχραιμος, στον χρόνο που πρέπει, όταν θα κάνουμε και τον συνολικό μας απολογισμό για το πώς πήγε αυτή η αντιπυρική περίοδος. Είτε αφορά, λοιπόν, το επιχειρησιακό επίπεδο και τις πιθανές καθυστερήσεις στην πρόληψη, είτε τις αιτίες και το ενδεχόμενο εμπρησμών από δόλο ή αμέλεια.
Μέσα σε αυτό το δράμα, σε αυτές τις μεγάλες δυσκολίες, ωστόσο, αναδείχθηκε ο ηρωισμός των Ροδιτών, η αγάπη τους για τον τόπο τους, η αγάπη τους για τους ανθρώπους τους οποίους φιλοξενούν. Μην ξεχνάμε ότι μερόνυχτα ολόκληρα όλος ο πληθυσμός της ενώθηκε και πάλεψε δίπλα στην Πολιτεία, από την πρώτη γραμμή, από τους πολλούς εθελοντές οι οποίοι έσπευσαν στο μέτωπο των πυρκαγιών, μέχρι τη στέγαση όσων αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα ξενοδοχεία τους, τη διευθέτηση ζητημάτων που αφορούν όχι μόνο την τουριστική κίνηση, τη συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών για την ασφαλή επιστροφή όσων βρέθηκαν στην Ρόδο και έπρεπε να γυρίσουν στις πατρίδες τους. Πολλοί από αυτούς δεν είχαν καν μαζί τους τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα.
Ευχαριστώ όλους για την ευθύνη και την αλληλεγγύη τους και είναι κάτι το οποίο μέσα στη μεγάλη δυσκολία αναγνωρίζουν πρώτοι οι ίδιοι οι τουρίστες οι οποίοι σώθηκαν, αλλά και σύσσωμος ο διεθνής Τύπος. Ακούγεται, λοιπόν, τουλάχιστον παράδοξο κάποιες φωνές στην Ελλάδα να αμφισβητούν την ετοιμότητα του κράτους, όσο κυρίως την αυταπάρνηση των κατοίκων του νησιού.
Ολοκληρώνω αυτή την αναγκαία, σήμερα, εισαγωγή επαναλαμβάνοντας τη μεγάλη εικόνα και την πραγματικότητα που πρέπει να δούμε κατάματα: η κλιματική κρίση είναι ήδη εδώ. Θα εκδηλώνεται ολοένα και περισσότερο, με μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές παντού στη Μεσόγειο, προφανώς και στη χώρα μας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση οφείλει να μην αρκείται στην όποια πρόοδο έχουμε πετύχει -θα μιλήσω γι’ αυτήν συνοπτικά στη συνέχεια-, αλλά να προσαρμόζουμε γρήγορα τα σχέδιά μας στις νέες συνθήκες αναλαμβάνοντας και ειδικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όμως αυτή η δραματική αλλαγή στο κλίμα απαιτεί και μία αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς από όλους. Από την κεντρική διοίκηση, η οποία αναλαμβάνει το βάρος που της αναλογεί, και την αυτοδιοίκηση, μέχρι τον κάθε πολίτη ξεχωριστά.
Δεν πιστεύω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι από αυτή τη δοκιμασία το κράτος απουσιάζει. Το αντίθετο. Ήταν παρόν, ενισχυμένο όσο ποτέ. Με περισσότερα εναέρια, με περισσότερους πυροσβέστες -δεν θα αναφερθώ στα βήματα τα οποία έχουν γίνει, στη συγκρότηση του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης, στην πανελλαδική οργάνωση της Πολιτικής Προστασίας, στο γεγονός ότι σήμερα πια, ναι, μπορούμε από ένα σύγχρονο κτήριο να κάνουμε τον συντονισμό των επιχειρήσεών μας. Δεν χρειάζεται και δεν θέλω να αναφερθώ στη κατάσταση την οποία παραλάβαμε.
Η σημασία όλων αυτών γίνεται αντιληπτή εάν αναλογιστούμε πού θα βρισκόμασταν σήμερα αν δεν είχαν γίνει αυτές οι αλλαγές. Και τουλάχιστον σε αυτήν την αίθουσα θα παρακαλούσα να μην ακουστεί αυτό το «επιχείρημα» το οποίο αναπαράγουν κάποιοι από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το υιοθετούν ενίοτε και στελέχη της αντιπολίτευσης, ότι τάχα αρκούμαστε στις εκκενώσεις. Είναι πολύτιμο το «112», έχει σώσει τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων και πρώτη προτεραιότητά μας πρέπει να είναι πάντα η προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Και αυτό έχει το δικό του ειδικό βάρος, πέντε χρόνια μετα την τραγωδία στο Μάτι. Αν κάτι επιτέλους μάθαμε από αυτήν την ανείπωτη τραγωδία, ήταν ακριβώς ότι ναι, έχουμε τον τρόπο να κάνουμε οργανωμένες εκκενώσεις με ασφάλεια και να μπορούμε να προστατεύουμε τους ανθρώπους από μία νέα ενδεχόμενη τραγωδία.
Θα σας έλεγα ότι αυτή η εναρμόνιση της νέας σχέσης μας με τη φύση οφείλει να γίνει ένα πεδίο κοινών προβληματισμών και συναινέσεων και από αυτή την πλευρά και η σημερινή, ενδεχομένως, συνεδρίαση πιστεύω ότι μπορεί να αποβεί γόνιμη.
Θέλω να τονίσω, θα έχουμε την ευκαιρία, είμαι σίγουρος, να συζητήσουμε για το θέμα αυτό σε άλλη ευκαιρία και θα είμαι πάντα ανοιχτός σε γόνιμες και ουσιαστικές προτάσεις για το πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι. Το ευνοεί άλλωστε και η συγκυρία. Ύστερα από τη σωστή απόφαση της Προέδρου της Δημοκρατίας, υποδεχόμαστε την επέτειο της 24ης Ιουλίου μέσα στο ναό της Δημοκρατίας, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, ενώ αντιμετωπίζουμε ένα θέμα το οποίο βρίσκεται πάνω από τα παραταξιακά σύνορα.
Ταυτόχρονα συζητούμε -και επιτρέψτε μου τώρα να κάνω τη γέφυρα για την ουσία του λόγου για τον οποίον βρισκόμαστε σήμερα- ένα θέμα το οποίο, όπως και η κλιματική κρίση, επίσης πρέπει να μας ενώνει. Το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, που αίρει επιτέλους όλους τους περιορισμούς στο δικαίωμα ψήφου των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν μόνιμα εκτός Ελλάδος.
Και μακάρι, θα έλεγα, κυρία Υπουργέ, αυτή τη δυνατότητα εξεύρεσης μεγαλύτερων συναινέσεων, που στην προκειμένη περίπτωση το ίδιο το Σύνταγμα την επιβάλλει, να την βρούμε και για την αντιμετώπιση κρίσιμων εθνικών προκλήσεων, όπως αυτή της κλιματικής αλλαγής.
Ο Νίκος Καζαντζάκης έλεγε ότι οι απόδημοι «όσο πιο μακριά είναι από την πατρίδα, τόσο περισσότερο τη σκέφτονται, τόσο περισσότερο την αγαπούν». «Κάτι ιδιαίτερο συμβαίνει στους Έλληνες του εξωτερικού», υποστήριζε. «Γίνονται καλύτεροι» και με «την περηφάνια της φυλής τους νιώθουν την ευθύνη να φανούν αντάξιοι των προγόνων τους». Είχε δίκιο και ακριβώς αυτόν τον πανίσχυρο δεσμό υπηρετεί και η ρύθμιση για τη συμμετοχή των εκτός συνόρων εγγεγραμμένων στους εκλογικούς μας καταλόγους στις εθνικές εκλογές από τον τόπο διαμονής τους.
Θα θυμάστε ασφαλώς ότι από το 2019 η κυβέρνηση προσπάθησε δύο φορές να δώσει αυτό το δικαίωμα σε αυτούς οι οποίοι ήταν εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά κατοικούν στο εξωτερικό.
Όμως, για να υπάρξει τελικά η απαραίτητη πλειοψηφία -τα θύμισε πολύ καλά και ο εισηγητής μας, ο Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος ήταν τότε Υπουργός Εσωτερικών- αναγκαστήκαμε να κάνουμε συμβιβασμούς. Και ο πρώτος νόμος τον οποίο καταφέραμε και ψηφίσαμε έθετε πολλές γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, ενώ η δεύτερη απόπειρά μας να αρθούν τα εμπόδια συνάντησε και πάλι την άρνηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έτσι, ένα μεγάλο εθνικό βήμα έμεινε, δυστυχώς, μετέωρο.
Σήμερα, χαίρομαι που διαπιστώνουμε ότι οι συνθήκες είναι ώριμες ώστε το βήμα αυτό να εδραιωθεί και να γίνει άλμα. Είναι μια κίνηση πατριωτική. Αφορά πρωτίστως τον οικουμενικό Ελληνισμό. Είναι, ταυτόχρονα, μια πρωτοβουλία βαθιά εκσυγχρονιστική. Εντάσσεται στο σχέδιο μας για τον πολυδύναμο εκσυγχρονισμό, για το οποίο μίλησα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, αφού η χώρα μας είναι μία από τις ελάχιστες που δεν είχε αυτή την πρόβλεψη. Δεν έδινε, με άλλα λόγια, τη δυνατότητα σε κατοίκους οι οποίοι μπορούσαν να ψηφίζουν στον μόνιμο τόπο διαμονής τους, να το κάνουν.
Ταυτόχρονα, είναι και μια ρύθμιση βαθιά δημοκρατική. Ουσιαστικά διευρύνει το εκλογικό σώμα με τις επιλογές ακόμα περισσότερων πολιτών. Ταυτόχρονα, η ρύθμιση ενσωματώνει την έως τώρα εμπειρία, διορθώνοντας λάθη και αστοχίες. Για παράδειγμα, με τις παλιές ασφυκτικές προϋποθέσεις, με πολύ μεγάλη προσπάθεια είχαμε στις τελευταίες εκλογές περί τους 25.000 εγγεγραμμένους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Από αυτούς ψήφισαν 18.000 περίπου στις πρώτες κάλπες, λίγοι λιγότεροι ψήφισαν στις δεύτερες κάλπες. Ήταν φανερό, λοιπόν, ότι οι όροι της διετούς παραμονής αλλά και της κατάθεσης της φορολογικής δήλωσης στην Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια, απέκλεισαν ουσιαστικά εκατοντάδες χιλιάδες δυνητικούς συμμετέχοντες στην εκλογική διαδικασία.
Εμπόδια αποδείχθηκαν και οι μεγάλες αποστάσεις. Ακριβώς επειδή είχαμε λίγους εγγεγραμμένους τελικά στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού, μπορεί να αναγκαζόταν κάποιος πολίτης να ταξιδέψει πολύ μεγάλες αποστάσεις για να μπορέσει να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα, κάτι το οποίο, προφανώς, οι περισσότεροι και δεν το έκαναν.
Όλες αυτές οι δυσχέρειες αίρονται σήμερα, απλοποιώντας πλήρως τις διαδικασίες. Πρακτικά, οι απόδημοι οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους θα μπορούν πολύ απλά να ψηφίζουν από τον τόπο στον οποίο κατοικούν. Και μαζί θα μπορεί να συμμετέχει στην εκλογική διαδικασία και ο κάθε Έλληνας ο οποίος θα γνωρίζει από πριν ότι θα βρίσκεται στο εξωτερικό την ημέρα της ψηφοφορίας, ώστε η φωνή του Ελληνισμού να ακούγεται απ’ όπου και αν βρίσκεται. Τόσο απλά, τόσο καθαρά, τόσο δημοκρατικά, 48 χρόνια μετά την ψήφιση του σχετικού εδαφίου του Συντάγματος.
Γίνεται, λοιπόν, σαφές, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το θεμέλιο αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας μας είναι η δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση όλων των μελών του εκλογικού σώματος, ανεξαρτήτως από το πού ζουν. Η τήρηση, προφανώς, της αρχής της καθολικότητας της ψήφου και η ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία του πολιτεύματος. Με άλλα λόγια, η πρωτοβουλία μας απαντά σε ένα δημοκρατικό αίτημα της εποχής, αλλά απαντά πρωτίστως σε ένα διαχρονικό αίτημα της διασποράς, που επιζητεί αγωνιωδώς να ενταχθεί πιο λειτουργικά στον εθνικό κορμό.
Αναφέρθηκε και ο εισηγητής μας και η κα Υπουργός στις εκατοντάδες επιστολές στήριξης που είχαμε από κοινότητες, σωματεία, οργανώσεις του εξωτερικού, υποστηρικτικές προς αυτήν την πρωτοβουλία. Είναι ένα ζήτημα στο οποίο πιστεύω ότι συμφωνούν εκατομμύρια πολίτες. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας στην πατρίδα μας είμαι σίγουρος ότι στηρίζει αυτήν την πρωτοβουλία. Και βέβαια, είμαι σίγουρος ότι το ίδιο ισχύει και για τους συμπολίτες μας οι οποίοι βρίσκονται στο εξωτερικό.
Θυμίζω ότι από το 1975 το Σύνταγμα προβλέπει τη δυνατότητα των Ελλήνων που κατοικούν στο εξωτερικό να ψηφίζουν από το μόνιμο τόπο κατοικίας τους. Αλλά χρειάστηκαν, όπως είπα, 48 χρόνια για να μπορέσουμε επιτέλους να κάνουμε πράξη αυτό το σχετικό εδάφιο του Συντάγματος. Είναι, όμως, ταυτόχρονα και μία πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης και εδώ απευθύνομαι ιδιαίτερα στην αριστερά. Τι επιτρέπει τελικά η υφιστάμενη διάταξη; Όποιος έχει οικονομική άνεση -έτσι δεν είναι;- μπορεί να αγοράσει το αεροπορικό του εισιτήριο και να έρθει να ψηφίσει στην Ελλάδα, συνδυάζοντας ενδεχομένως αυτή την επίσκεψη και με ένα διήμερο, τριήμερο ξεκούρασης. Όμως δεν έχουν όλοι, προφανώς, αυτήν την οικονομική δυνατότητα.
Κανένα κόμμα συνεπώς, σήμερα, δεν επιτρέπεται να γυρίσει την πλάτη του σε μία ώριμη θεσμική αλλαγή και σε μία εθνική υποχρέωση απέναντι στην ελληνική διασπορά. Ένα βήμα το οποίο θα ήθελα -παρότι φαίνεται ότι έχουμε ήδη ξεπεράσει τις 200 ψήφους- να το κάνουμε όλοι μαζί, ιδανικά θα θέλαμε να συγκεντρώσουμε 300 ψήφους, για να στείλουμε ένα ομόθυμο μήνυμα από αυτή την αίθουσα, ότι η πρωτοβουλία αυτή έχει έναν εθνικό χαρακτήρα.
Δεν είναι σίγουρα θέμα ιδεολογίας, είναι θέμα σεβασμού προς τον πολίτη, προς τη Δημοκρατία. Δεν είναι, προφανώς, ούτε δεξιά, ούτε κεντρώα, ούτε αριστερή πολιτική, είναι μία αυτονόητη δημοκρατική υπέρβαση την οποία η πατρίδα μας έπρεπε να είχε κάνει εδώ και πολύ καιρό. Και βέβαια, είναι κι ένα μήνυμα ότι δεν υπάρχουν ψηφοφόροι δύο ταχυτήτων, πολύ περισσότερο όταν η ελληνική ομογένεια αποτελεί την ψυχή, αλλά και τη φωνή του έθνους στο εξωτερικό.
Έχουμε χρέος, λοιπόν, να την βοηθήσουμε, να την ενθαρρύνουμε να ψηφίζει απρόσκοπτα, κάτι που προβλέπει άλλωστε και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αναγνωρίζοντας πλήρη εκλογικά δικαιώματα σε όλους, χωρίς καμία προϋπόθεση διαμονής. Η πρωτοβουλία, ωστόσο, ξεπερνά την απλή απόδοση ενός αυτονόητου δικαιώματος.
Θέλουμε, πράγματι, την πιο ενεργή συμμετοχή των αποδήμων μας στη δημόσια ζωή της χώρας. Θέλουμε να ενισχύσουμε από τη μία πλευρά αυτό το αίσθημα του ανήκειν με όλο και πιο ουσιαστικούς κοινωνικούς αλλά και πολιτικούς δεσμούς με την πατρίδα, αλλά θέλουμε να εμπλουτίσουμε και την εσωτερική πολιτική ζωή με δεδομένα και εμπειρίες που σίγουρα κοσμοπολίτες συμπολίτες μας οι οποίοι κατοικούν στο εξωτερικό μπορούν να μεταφέρουν, μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν στην πατρίδα μας.
Ας μην ξεχνάμε ότι ουσιαστικά αναφερόμαστε και σε τρεις-τέσσερις γενιές ξενιτεμένων, που πολλοί από αυτούς πληρώνουν ακόμα φόρους στην Ελλάδα, οι περισσότεροι υποστηρίζουν ηθικά αλλά και οικονομικά οικογένειες που έμειναν πίσω, ενισχύουν με δωρεές τις εστίες των προγόνων τους. Και όλοι, όλοι ανεξαρτήτως του πού βρίσκονται -και έχουμε δυναμικό Ελληνισμό σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας- αποτελούν πρεσβευτές της χώρας. Πρεσβευτές οι οποίοι γίνονται και μαχητές όταν πρόκειται για την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.
Και το χρέος μας, τέλος, αφορά και τους νέους, οι οποίοι έφυγαν από τον τόπο μας στα χρόνια της κρίσης, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη εκτός των συνόρων. Σε όλα αυτά τα παιδιά τα οποία πρόκοψαν όπου εγκαταστάθηκαν, χωρίς να λησμονήσουν την πατρίδα. Σε όλα αυτά τα παιδιά τους λέμε ότι θέλουμε να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά της Ελλάδος. Τους θέλουμε δραστήριους Έλληνες πολίτες, όπου και αν ζουν, όχι μόνο γιατί το δικαιούνται, αλλά γιατί τους θεωρούμε ελπίδα του αύριο, με ανοιχτή πάντα την πόρτα επιστροφής στην πατρίδα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από την ως τώρα διαδικασία μένω με την εντύπωση ότι αυτή η φωνή, αυτή η βοή των γεγονότων πράγματι κατάφερε και πέρασε τους τοίχους της Βουλής, ακούστηκε από τα περισσότερα κόμματα. Θέλω να συγχαρώ τα κόμματα τα οποία παρά τις επιμέρους ενστάσεις τους επέλεξαν να στηρίξουν αυτή την νομοθετική πρωτοβουλία. Και το γεγονός ότι μας επιτρέπουν σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης, αύριο, μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, να κάνουμε αυτό το πολύ μεγάλο θεσμικό βήμα. Αλλά θέλω να μιλήσω και για τις τρεις αρνήσεις οι οποίες ακόμα διαφαίνονται, για να μπορέσουμε να πετύχουμε μια ακόμα μεγαλύτερη πλειοψηφία.
Δεν θα ασχοληθώ πολύ με την επιλογή του Κομμουνιστικού Κόμματος να ακολουθεί τον δικό του δρόμο, του μοναχικού αναχρονισμού. Θα ήθελα, ωστόσο, να σχολιάσω λίγο περισσότερο τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όχι μόνο γιατί είναι αντίθετη με τις μετεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ περί υπεύθυνης αντιπολίτευσης, αλλά γιατί, δυστυχώς, αποδεικνύει ότι η παράταξη παραμένει αδιόρθωτη και όμηρος ενός κακού παρελθόντος. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι ενώ μεσολάβησαν τόσα και τόσα για το κόμμα σας, ανασύρετε ακριβώς τα ίδια επιχειρήματα τα οποία χρησιμοποιούσε και ο κ. Τσίπρας. Μόνο που τώρα ο ίδιος απουσιάζει.
Πώς; Καταθέτοντας παλιές τροπολογίες οι οποίες ουσιαστικά έχουν καταψηφιστεί με μια πολύ -θα έλεγα- ισχυρή επιχειρηματολογία, ότι δεν γίνεται να διαχωρίζουμε τους πολίτες ουσιαστικά σε δύο κατηγορίες και να ζητάμε από όσους ψηφίζουν από το εξωτερικό να ψηφίζουν μόνο για βουλευτές, χωρίς να προσμετράται η ψήφος στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα. Νομίζω ότι αυτά τα επιχειρήματα έχουν πλήρως αποδομηθεί. Και αναρωτιέμαι αν τελικά είναι προφάσεις εν αμαρτίαις, αν είναι υποκριτικοί ελιγμοί με στόχο να υπονομευθεί αυτή η μεγάλη προωθητική τομή.
Και πραγματικά, θα ήθελα πολύ να ακούσω, δεν ξέρω αν θα λάβουν τον λόγο, θα ήθελα πολύ να ακούσω τις απόψεις των υποψηφίων για την προεδρία του κόμματος, να δούμε αν ενστερνίζονται αυτές τις απόψεις. Αν συμφωνούν με τις απόψεις του κ. Τσίπρα, οι οποίες παρουσιάστηκαν στην προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο. Αν έχετε, εν πάση περιπτώσει, μπορείτε να αποδείξετε στην πράξη ότι έχετε αντιληφθεί, έστω και κατ’ ελάχιστον, ότι εδώ τα πράγματα έχουν αλλάξει. Να αφουγκραστείτε αυτή την φωνή των συμπολιτών μας από το εξωτερικό και να μην εξακολουθείτε να κρύβεστε πίσω από -κατά την άποψή μου- φτηνές δικαιολογίες.
Εν πάση περιπτώσει, είναι μια δική σας επιλογή. Είναι σαφές ότι με την κοινοβουλευτική πλειοψηφία έτσι όπως έχει διαμορφωθεί, δεν χρειαζόμαστε τις ψήφους του ΣΥΡΙΖΑ για να μπορέσουμε να ψηφίσουμε αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία. Όμως, θα ήταν πολύ καλό αν έστω και με καθυστέρηση αλλάζατε τη στάση σας. Ίσως μπορείτε να πάρετε κάποια διδάγματα από την υπεύθυνη στάση της κας Κωνσταντοπούλου, η οποία παρότι είχε κάποιες επί μέρους επιφυλάξεις και έκανε κάποιες διορθωτικές… Είδατε; Είδατε πώς τα φέρνει η ζωή; Ναι, η ζωή τα έφερε έτσι, η κα Κωνσταντοπούλου να είναι πολύ πιο υπεύθυνη στο ζήτημα αυτό απ’ ό,τι είστε εσείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί ενοχλείστε; Δεν κατάλαβα. Αλήθεια δεν είναι;
Το αποτέλεσμα θα τα πει όλα τελικά και αύριο θα κληθείτε να ψηφίσετε ονομαστικά, ένας – ένας γι’ αυτή τη σημαντική διάταξη. Η ιστορία θα μας κρίνει όλους, όπως θα κρίνει και τον κ. Βελόπουλο, ο οποίος… Τι να σχολιάσω τώρα, κ. Βελόπουλε; Τι να σχολιάσω; Τι να πω για εσάς;
Λοιπόν, την ίδια ακριβώς ρύθμιση την ψηφίσατε πριν από ένα χρόνο. Όχι, δεν άκουσα τι είπατε. Τώρα ψηφίζετε «παρών». Μάλλον έπαιξε -εσείς, οι πατριώτες- μάλλον έπαιξε ρόλο το 0,7% που πήρατε στους Έλληνες του εξωτερικού για να αλλάξετε τη στάση σας. Αρκετά με την υποκρισία. Νισάφι πια. Αμάν πια με τους «πατριώτες της φακής».
Εν πάση περιπτώσει, η κυβέρνηση θα παραμένει ανοιχτή σε κάθε δημιουργική πρόταση, που όμως θα είναι ρεαλιστική και δεν θα αμφισβητεί τον πυρήνα της ρύθμισης. Όπως είπε και η κα Υπουργός, θέλουμε να εξασφαλίσουμε αυτό το κεκτημένο σήμερα και θα το πετύχουμε. Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.
Εμείς αντιμετωπίζουμε θετικά και την προοπτική της επιστολικής ψήφου, όταν είμαστε τεχνικά έτοιμοι και η διαδικασία θα πρέπει να μπορεί να διεξαχθεί άψογα. Η επιστολική ψήφος υπάρχει σε πάρα πολλές χώρες. Έβλεπα ειδικά ότι στην Ισπανία ψήφισαν -νομίζω- 2,5 εκατομμύρια Ισπανοί με επιστολική ψήφο. Εμείς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αυτή τη συζήτηση για να δούμε αν μπορούμε να κάνουμε και το επόμενο βήμα. Δεν θα είμαστε σίγουρα έτοιμοι πριν από τις Ευρωεκλογές για ένα τέτοιο βήμα, αλλά αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει διάθεση από κόμματα και μπορούμε να φτάσουμε στις 200 ψήφους, είμαστε έτοιμοι σε τεχνικό επίπεδο αυτή τη συζήτηση να την ξεκινήσουμε και, γιατί όχι, πριν από τις επόμενες εθνικές εκλογές να την ολοκληρώσουμε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνω επαναλαμβάνοντας ότι στόχος μας είναι και θα τον πετύχουμε, να λύσουμε ένα πρόβλημα το οποίο εκκρεμεί εδώ και σχεδόν μισό αιώνα. Ένα πρόβλημα το οποίο προσέβαλε το σύνολο του Ελληνισμού, αλλά προσέβαλε και την πρόοδο της Δημοκρατίας μας. Να εκπληρώσουμε ένα χρέος απέναντι στους απόδημους και μέσω του δικαιώματος της ψήφου να καταργήσουμε ουσιαστικά τα σύνορα, αυτές τις διαχωριστικές γραμμές που χωρίζουν τους μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού από το εθνικό κέντρο. Με λόγο ευθύ και καθαρό, σαφή και χωρίς αστερίσκους και υπεκφυγές.
Αυτή η στάση μας συνιστά μια πράξη ευθύνης, αντανακλά τις προσδοκίες, αλλά και τα συμφέροντα του έθνους εντός και εκτός συνόρων. Διασφαλίζοντας ότι η φωνή της Ελλάδας αλλά και του κάθε Έλληνα θα αντηχεί εξίσου δυνατά, ανεξαρτήτως από το πού κατοικεί, με σεβασμό σε όσους κρατούν ψηλά τη γαλανόλευκη παντού, όπου όπως έγραφε και όπως τραγουδούσε και ο Διονύσης Σαββόπουλος: «των Ελλήνων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλο γαλαξία».
Επιτρέψτε μου να κλείσω μεταφέροντας ένα μικρό απόσπασμα από ένα σχόλιο ενός γνωστού λογοτέχνη για το θέμα το οποίο συζητάμε. Γράφει λοιπόν: «Υπάρχουν οι απόδημοι Έλληνες οι οποίοι ζουν εκτός Ελλάδος, υπάρχουν όμως και οι απόδημοι Έλληνες που ζουν εντός Ελλάδος. Όμως οι τελευταίοι κατά βάθος δεν ζουν πουθενά, βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου, σε ένα φαντασιακό επέκεινα, χωρίς καμία επαφή με την πραγματικότητα. Τα δύσκολα αρχίζουν όταν οι εντός χώρας απόδημοι ψηφίζουν για να μην ψηφίζουν οι κανονικοί μας απόδημοι. Είναι διπλά εξωφρενικό, διότι οι Έλληνες της διασποράς έχουν και ενισχυμένο πατριωτισμό και βαθύτερη αίσθηση της Ελλάδας, άσχετα αν ζουν μακριά της».
Για να καταλήξει το κείμενο: «Μόνο εδώ κάποιοι δικοί μας δεν θέλουν να ψηφίζουν οι ομογενείς μας. Ίσως γιατί νιώθουν πως αυτοί έχουν δει τον κόσμο, καταλαβαίνουν, συγκρίνουν και δεν τρώνε σανό». Γράφει, λοιπόν, αυτός ο λογοτέχνης: «Ξεπερνά, λοιπόν, κάθε έννοια θράσους κάποιοι πολιτικοί που δεν εννοούν σε ποια χώρα και σε ποια Ευρώπη ζουν, να αρνούνται σήμερα τα δικαιώματα Ελλήνων που αγωνίζονται, έχοντας και το βαρύ τραύμα της ξενιτιάς. Είναι θρασείς ένδον απόδημοι οι ασάλευτοι απόδημοι εντός, οι οποίοι κατά βάθος είναι εκτός». Αυτά σημειώνει ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης, εκφράζοντας με τον δικό του τρόπο την κοινή λογική.
Και να στραφεί, όπως όλοι οι πολίτες, προς όλους εμάς και να ρωτήσει: «εσείς» -εμείς δηλαδή, κ. βουλευτές- «είστε με την πλευρά των ένδον αποδήμων ή θα ταχθείτε με τους αληθινούς ομογενείς, που αν και ζουν εκτός Ελλάδος κινούνται στον ρυθμό της και ζητούν να μετέχουν στο παρόν και στο μέλλον της;».
Η απάντηση νομίζω ότι δεν μπορεί να είναι μία. Προχωρώντας σε κάτι περισσότερο από την τυπική έγκριση ενός νομοθετήματος, γεφυρώνουμε τη σχέση μας με την ελληνική διασπορά σε κάθε γωνιά της υφηλίου. Κινητοποιούμε και ενώνουμε τις παρούσες, τις μελλοντικές γενιές με την γλώσσα, με την ιστορία, με τις παραδόσεις μας. Και ενδυναμώνουμε τα δημοκρατικά τους αντανακλαστικά σε μια εποχή που, δυστυχώς, η πολιτική απαξιώνεται.
Έχουμε, λοιπόν, την ευκαιρία σήμερα να προωθήσουμε μια ρύθμιση τολμηρή, χωρίς χρώμα κομματικό. Όμως με πρόσημο εθνικό, για να οδηγηθούμε, προφανώς, όχι σε μια παραταξιακή νίκη, αλλά σε μια μεγάλη νίκη του Κοινοβουλίου μας. Σε μια νίκη της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Γι’ αυτό και σας καλώ να εγκρίνουμε όλοι μαζί την άρση των εμποδίων των Ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν από το τόπο κατοικίας τους με τρόπο -όπως το έχει κάνει η κα Υπουργός- εύκολο, απλό και σαφή. Με ένα νόμο και με ένα άρθρο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΓΕΣ: - Σχολείο Παροχής Α΄ Βοηθειών στο Πεδίο της Μάχης (TCCC)
Από 10 έως 14 Ιουλίου 2023, πραγματοποιήθηκε στην έδρα του Κέντρου Εκπαίδευσης Ανορθοδόξου Πολέμου (ΚΕΑΠ) στο Στρατόπεδο «ΑΝΤΓΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΤΣΑΝΗ» στη Ρεντίνα Θεσσαλονίκης, το Σχολείο Παροχής Α΄ Βοηθειών στο Πεδίο της Μάχης (TCCC) με τη συμμετοχή 11 στελεχών, εκ των οποίων 2 του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και 2 από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Αλβανίας.
Η εκπαίδευση περιέλαβε τα παρακάτω αντικείμενα:
• Βασικές θεωρητικές γνώσεις αντιμετώπισης τραυμάτων.
• Διακομιδής τραυματία από το πεδίο της μάχης.
• Πρακτική εξάσκηση σε σενάρια που προσομοιάζουν το πεδίο της μάχης.
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy.
Κυβέρνηση: - Αυτά είναι τα 13 ΜΕΤΡΑ κρατικής αρωγής για την ανακούφιση των πληγέντων από τις πρόσφατες πυρκαγιές
1. Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής
Ενεργοποιείται τις επόμενες ημέρες η πλατφόρμα arogi.gov.gr ώστε οι πυρόπληκτοι πολίτες και οι πληγείσες επιχειρήσεις να υποβάλουν αίτηση για την πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής για τα πυρόπληκτα κτίρια, η οποία θα καταβάλλεται μετά από τις απαραίτητες διασταυρώσεις και ελέγχους. Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι ιδιοκτήτες, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, κτιρίων που υπέστησαν βλάβες από τις πυρκαγιές, τα οποία χαρακτηρίζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ως επικίνδυνα για χρήση («κόκκινα») ή ως προσωρινά ακατάλληλα για χρήση («κίτρινα»), με το ποσό της πρώτης αρωγής να ανέρχεται σε 10.000 ευρώ ή σε 5.000 ευρώ, αντίστοιχα.
2. Παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων
Με την ολοκλήρωση των αυτοψιών από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, θα οριοθετηθούν οι πληγείσες περιοχές και θα χορηγηθεί στεγαστική συνδρομή για την επισκευή/ανακατασκευή των κτιρίων. Η στεγαστική συνδρομή, η οποία αποτελείται από δωρεάν κρατική αρωγή (80%) και άτοκο δάνειο (20%) με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, χορηγείται στους ιδιοκτήτες των πληγέντων κτιρίων και έως το μέγιστο όριο των 150 τ.μ. από το σύνολο του αθροίσματος των εμβαδών των ιδιοκτησιών τους, με σκοπό την αποκατάστασή τους (επισκευή ή ανακατασκευή, ανάλογα με τις βλάβες που παρουσιάζουν).
3. Επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης
Παρέχεται, σε συνέχεια της οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών, επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης για την κάλυψη δαπανών προσωρινής στέγασης των μόνιμων κατοίκων, οι κατοικίες των οποίων επλήγησαν από τις πυρκαγιές, με το ύψος της επιδότησης, να κυμαίνεται από 300 ως και 500 ευρώ, ανάλογα με τις παραμέτρους.
4. Πρώτη αρωγή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις
Μέσω της πλατφόρμας arogi.gov.gr χορηγείται πρώτη αρωγή έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών, προς πληγείσες επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, ανάλογα με το επίπεδο της ζημιάς.
- Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής ανέρχεται σε 2.000 ευρώ για μεσαίο εύρος ζημιάς και 4.000 ευρώ για μεγάλο εύρος ζημιάς στα στοιχεία ενεργητικού τους.
- Η ενίσχυση πρώτης αρωγής δεν αφορά σε επιχειρήσεις με μικρό εύρος ζημιάς στα στοιχεία ενεργητικού τους, στις οποίες θα χορηγηθεί προκαταβολή. Η καταβολή της ενίσχυσης πρώτης αρωγής γίνεται κατόπιν διασταύρωσης των στοιχείων των αιτούντων πρώτης αρωγής με τις αιτήσεις πληγεισών επιχειρήσεων που έχουν υποβληθεί στην Περιφέρεια για την καταγραφή και εκτίμηση ζημιών από τις επιτροπές κρατικής αρωγής.
5. Προκαταβολή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις
Χορηγείται προκαταβολή έναντι της συνολικής επιχορήγησης προς πληγείσες επιχειρήσεις -συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων- και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, σε ποσοστό 20% επί της εκτιμηθείσας ζημιάς, σε συνέχεια της χορήγησης της πρώτης αρωγής, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες ώστε μέρος της ενίσχυσης να καταβάλλεται σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη φυσική καταστροφή.
Η προκαταβολή χορηγείται σε συνέχεια της καταγραφής και εκτίμησης ζημιών που πραγματοποιείται από τις επιτροπές κρατικής αρωγής της Περιφέρειας, σταδιακά, ανάλογα με την πορεία ολοκλήρωσης του έργου των επιτροπών.
6. Μετά την καταβολή της πρώτης αρωγής και της προκαταβολής θα προχωρήσει και η χορήγηση του τελικού ποσού της επιχορήγησης προς τις πληγείσες επιχειρήσεις
Η επιχορήγηση καλύπτει μέρος της εκτιμηθείσας ζημιάς σε στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως αυτή προκύπτει από το έργο των επιτροπών κρατικής αρωγής.
Ειδικότερα, η επιχορήγηση αφορά ζημιές σε μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα και κατεστραμμένα οχήματα της επιχείρησης. Η τελική επιχορήγηση συμψηφίζεται με την χορηγηθείσα πρώτη αρωγή και προκαταβολή, ενώ στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Σε ένα πλαίσιο συνεργασίας και συντονισμού που ξεκίνησε άμεσα με τις Περιφέρειες, οι οποίες και συστήνουν τις επιτροπές κρατικής αρωγής, προωθείται η διαδικασία εκτίμησης των ζημιών στις επιχειρήσεις και στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, ώστε -αφού ολοκληρωθεί η εκτιμητική διαδικασία- να χορηγηθεί και το τελικό ποσό της επιχορήγησης, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα σχετικά δεδομένα.
Τέλος, όσον αφορά τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, και εφόσον κριθεί απαραίτητο θα ενεργοποιηθεί το σχήμα επιχορήγησης επί των φυτικών μέσων παραγωγής από την κρατική αρωγή, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τα συναρμόδια Υπουργεία και τον ΕΛΓΑ.
7. Αποζημιώσεις για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών και για οικοσκευή
Στα πληγέντα από την πυρκαγιά νοικοκυριά θα καταβληθούν, σε συνεργασία με τους Δήμους, χρηματικά ποσά ενισχύσεων, ανάλογα με την καταγραφή των ζημιών.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η καταβολή αποζημιώσεων προς τα νοικοκυριά που επλήγησαν, ως εξής:
- Οικονομική ενίσχυση, ποσού 600 ευρώ, σε κάθε νοικοκυριό που έχει πληγεί η κύρια κατοικία του, για την κάλυψη των πρώτων αναγκών του, προσαυξημένο ανάλογα για πολύτεκνες οικογένειες και άτομα με ειδικές ανάγκες.
- Οικονομική ενίσχυση ποσού μέχρι 6.000 ευρώ ανά νοικοκυριό, για την επισκευή ή την αντικατάσταση οικοσκευής της κύριας πληγείσας κατοικίας, ενώ η εν λόγω ενίσχυση περιορίζεται στο 50% για τις περιπτώσεις δευτερεύουσας κατοικίας.
- Οικονομική ενίσχυση 4.500 ευρώ σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία (67%) από τραυματισμό στη φυσική καταστροφή.
8. Αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων
Στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των πυρκαγιών, θα χορηγηθεί αναστολή της πληρωμής των εκκρεμών και βεβαιωμένων φορολογικών υποχρεώσεων, για έξι μήνες, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα φυσικά πρόσωπα που έχουν πληγεί.
Ειδικότερα, η αναστολή αφορά στοχευμένα τις επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες με σχετική βεβαίωση της Περιφέρειας και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις. Αντίστοιχα, η αναστολή αφορά τα φυσικά πρόσωπα τα οποία πιστοποιείται ότι έχουν υποστεί ζημιές στις κατοικίες τους, στο πλαίσιο της ένταξής τους στο σχήμα παροχής στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωσης οικοσκευής.
9. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης
Δύναται να παρασχεθεί αναστολή διενέργειας κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας των πληγέντων από την πυρκαγιά, για έξι μήνες.
- Η αναστολή αφορά τις επιχειρήσεις που είναι πληγείσες και τα φυσικά πρόσωπα που έχουν υποστεί ζημιές στις κατοικίες τους. Ειδικότερα, για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και τις νομικές οντότητες που δικαιούνται το συγκεκριμένο μέτρο, αναστέλλεται, για έξι μήνες, η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για διατροφή.
- Η αναστολή καταλαμβάνει, ιδίως, τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων. Κατά το χρονικό διάστημα του εξαμήνου, αναστέλλονται οι προθεσμίες άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν σε εκκρεμείς διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.
- Η αναστολή φορά τις επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες με σχετική βεβαίωση της Περιφέρειας και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα τα οποία πιστοποιείται ότι έχουν υποστεί ζημιές στις κατοικίες τους, στο πλαίσιο της ένταξής τους στο σχήμα παροχής στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωσης οικοσκευής.
10. Τριετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ
Τα κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των πυρκαγιών και έχουν χαρακτηρισθεί ως επικίνδυνα ή προσωρινά ακατάλληλα για χρήση, δύναται να απαλλαγούν από τον ΕΝΦΙΑ για μία τριετία, με την προϋπόθεση ότι κατά τον χρόνο αυτόν η κυριότητα ή το εμπράγματο δικαίωμα στο ακίνητο ανήκει στον υπόχρεο σε φόρο του έτους αυτού.
11. Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών
Κατόπιν της οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών, παρέχεται η δυνατότητα να ενταχθούν σε διαδικασία ρύθμισης και αναστολής ασφαλιστικών εισφορών, οι επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός των οριοθετημένων περιοχών και έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές. Η αναστολή ασφαλιστικών υποχρεώσεων, για έξι μήνες, με αντίστοιχη διαδικασία ρύθμισης αυτών, αφορά στοχευμένα τις πληγείσες από τη φυσική καταστροφή επιχειρήσεις, οι οποίες πιστοποιούνται ως πληγείσες με σχετική βεβαίωση της Περιφέρειας και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις.
12. Αναστολή συμβάσεων εργασίας
Διαμορφώνεται ειδικό σχήμα στήριξης της απασχόλησης για τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές, με τη παροχή δυνατότητας αναστολής των συμβάσεων εργασίας και χορήγησης αντίστοιχου επιδόματος, ύψους 534 ευρώ, προς τους εργαζόμενους των πληγεισών επιχειρήσεων για ένα τρίμηνο. Όπως και τα λοιπά μέτρα, το μέτρο αφορά στοχευμένα τις επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις.
13. Έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ
Σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, θα προχωρήσει έκτακτη χρηματοδότησή τους -όπου κριθεί η ανάγκη- για την κάλυψη ζημιών σε δίκτυα και υποδομές.