Τρίτη 2 Ιουλίου 2024

Η τραγική ιστορία ενός πιλότου που έζησε στην ειρήνη και τον πόλεμο - "Αν έπρεπε να θυσιαστεί για την ελευθερία, τότε η Ελλάδα ήταν το κατάλληλο μέρος" - Η Απότιση φόρου τιμής



 

 Στον τοίχο του σπιτιού μας, η μητέρα μου είχε πάντοτε κρεμασμένη τη φωτογραφία του αδερφού της Τζέραλντ. “Χάθηκε στην Ελλάδα το 1941”, έγραφε από κάτω. Ήταν μια εικόνα που για την ίδια σήμαινε πάρα πολλά. Μας μιλούσε για τον αδερφό της, τον ψηλό και έξυπνο άνδρα, με πολλή περηφάνια και έλεγε ότι θα του είχαν δώσει την πιο υψηλόβαθμη θέση στη RAF, εάν είχε επιστρέψει από τον πόλεμο. Δεν κατάλαβε ποτέ γιατί εκείνος δε γύρισε πίσω, ενώ άλλοι τα είχαν καταφέρει».

Ο 65χρονος Ουαλός Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς, αφηγείται στην «Κ» την ιστορία του θείου του, ενός αξιωματικού της Βρετανικής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF), που σκοτώθηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πολεμώντας τους Ναζί. Ο Τζέραλντ Ντέιβις ήταν τότε μόλις 23 ετών. 

«Ο θείος μου ήταν πιλότος-πλοηγός στη 211η Μοίρα της RAF και στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο πετούσε με ένα παλιό βομβαρδιστικό αεροπλάνο τύπου “Bristol Blenheim”. Στις 13 Απριλίου του 1941, Κυριακή του Καθολικού Πάσχα, καθώς τα γερμανικά βομβαρδιστικά είχαν εισβάλει στην Ελλάδα από τον Βορρά, η Μοίρα του έλαβε εντολή να τους αναχαιτίσει», περιγράφει ο Νάιτζελ. «Αυτή ήταν και η μέρα που θα έληγε άδοξα για εκείνον και τους υπόλοιπους αξιωματικούς, αφού και τα έξι αεροπλάνα της RAF που απογειώθηκαν από κάποιο χωριό της Ηπείρου, καταρρίφθηκαν από τις γερμανικές δυνάμεις. Το αεροπλάνο του Τζέραλντ ήταν το τελευταίο που έπεσε και συνετρίβη κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα». 

Από εκείνη τη μέρα και για τα χρόνια που θα ακολουθούσαν, η οικογένεια Ντέιβις θα ζούσε με τη θλίψη της απώλειας του νεαρού αξιωματικού που χάθηκε στην Ελλάδα. Μεγαλώνοντας, ο Νάιτζελ θυμάται τη μητέρα και τη γιαγιά του να μιλούν για τον ήρωα θείο του, που ο ίδιος δεν πρόλαβε να γνωρίσει.

 

Στην Παραμυθιά, το χωριό της Ηπείρου, όπου στις αρχές της δεκαετίας του ΄40 λειτουργούσε μία πρόχειρη αεροπορική βάση, ο Ουαλός αξιωματικός της RAF, Τζέραλντ Ντέιβις, έκανε την τελευταία του στάση πριν από τη μοιραία πτήση της 13ης Απριλίου του 1941. Φωτ. αρχείο του Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς


Τη δεκαετία του ’80, επηρεασμένος από την αυτοβιογραφία του Ρόαλντ Νταλ, με τίτλο “Going Solo” -στην οποία ο γνωστός Βρετανός συγγραφέας περιγράφει την εμπειρία του στην αεροπορική μάχη της Αθήνας τον Απρίλιο του 1941- αποφασίζει ότι θέλει να μάθει λεπτομέρειες για τη ζωή του θείου του. Εκείνη την περίοδο ωστόσο, εργαζόταν ως μυστικός αστυνομικός, ο ελεύθερος του χρόνος ήταν εξαιρετικά περιορισμένος και το διαδίκτυο δεν υπήρχε ακόμη, ούτε ως ιδέα. Έτσι, η έρευνά του, δεν μπόρεσε να τον πάει πολύ μακριά. Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ’90 όταν μέσα από αναζητήσεις στο ίντερνετ κατάφερε να προχωρήσει. Ένας πρώην πιλότος της RAF από την Αυστραλία, τον έφερε σε επαφή με τον Κερκυραίο Κώστα Καββαδία, που όπως του είπε γνώριζε πληροφορίες για τον θείο του. 

Η σχέση με την Κέρκυρα

«Ο Καββαδίας, μού τηλεφώνησε για πρώτη φορά τον Μάιο του 2001. Σε εκείνο το τηλεφώνημα μου έδωσε πληροφορίες για την αναγκαστική προσγείωση που είχε κάνει ο θείος μου στην Κέρκυρα, τον Νοέμβριο του 1940. “Ορισμένα κομμάτια του αεροπλάνου από εκείνη την πτώση, βρίσκονται ακόμη εδώ στο νησί. Υπάρχει ένας ηλικιωμένος που γνωρίζει περισσότερα και θα σας βοηθήσει, είστε ευπρόσδεκτος να έρθετε και να δείτε”, μου είχε πει.


Η πυξίδα του Τζέραλντ Ντέιβις βρέθηκε στην Κέρκυρα, μετά από πτώση του πολεμικού αεροσκάφους στο οποίο επέβαινε τον Νοέμβριο του 1940. Την είχε κρατήσει ο ιερέας Φωκιώνας Μοναστηριώτης και την επέστρεψε στον ανιψιό του Τζέραλντ, τον Οκτώβριο του 2020 όταν επισκέφθηκε το νησί. Φωτ. αρχείο του Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς
Η οικογένεια Ντέιβις γνώριζε ήδη για ένα σοβαρό περιστατικό που είχε συμβεί στον Τζέραλντ με το αεροπλάνο του στην Ελλάδα, 17 μήνες προτού σκοτωθεί, χωρίς, όμως, άλλες λεπτομέρειες. Σε ένα απόκομμα εφημερίδας που είχε δώσει στον Νάιτζελ η μητέρα του στα πρώτα χρόνια της έρευνας, ο νεαρός Ντέιβις αναφερόταν στην πτώση του με το αεροπλάνο στην Κέρκυρα, απευθύνοντας μία πρωτότυπη -για την εποχή- πρόταση γάμου στην αγαπημένη του: “Αυτή είναι η Σούζαν Χολ, το κορίτσι που δέχτηκε πρόταση γάμου μέσω εφημερίδας. Ο νεαρός είναι ο αποστολέας της πρότασης, αξιωματικός της αεροπορίας Τζέραλντ Ντέιβις, που βρίσκεται σε υπηρεσία στην Ελλάδα. Όπως εξήγησε στον ρεπόρτερ, ο λόγος που χάθηκε σε μία βομβαρδιστική αποστολή, ήταν διότι είχε αφήσει πίσω το φυλαχτό του, τη φωτογραφία της κ. Χολ. […] “Μπορείς να της πεις ότι θα την παντρευτώ αμέσως μόλις τελειώσω με αυτήν τη δουλειά”, έγραφε -ως τραγική ειρωνεία- το δημοσίευμα. 


Η Σούζαν Χολ ήταν η γυναίκα που ο αξιωματικός Τζέραλντ θα παντρευόταν μετά την επιστροφή του από τον πόλεμο. Της είχε κάνει μία πρωτότυπη πρόταση γάμου, μέσω εφημερίδας, αμέσως μετά το ατύχημα που είχε με το αεροπλάνο του στην Κέρκυρα. Φωτ. αρχείο του Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς

Πέρασαν αρκετά χρόνια μέχρι ο Νάιτζελ να μπορέσει τελικά να επισκεφθεί την Κέρκυρα και να συναντηθεί με τον Σπύρο Μοναστηριώτη, τον ιερέα του Αγίου Προκοπίου στον Κάβο, ο οποίος τον ξενάγησε στο σημείο όπου είχε πέσει το αεροπλάνο του θείου του, τον Νοέμβριο του 1940. Του είχε επιφυλάξει και μία έκπληξη. «Μου έδωσε την πυξίδα που είχε βρεθεί στα συντρίμμια του Blenheim και είχε φυλάξει στο μικρό του Μουσείο με αντικείμενα από τον Β’ Παγκόσμιο. Κοιτάζοντάς την, ένιωσα πολύ συγκινημένος, καθώς αυτό ήταν το αντικείμενο που ο θείος μου είχε κοιτάξει εκατοντάδες φορές στη ζωή του». 

Φόρος τιμής 82 χρόνια μετά 

«Αν έπρεπε να θυσιαστεί για την ελευθερία, τότε η Ελλάδα ήταν το κατάλληλο μέρος»-5
Ο Νάιτζελ επισκέφθηκε το Συμμαχικό Πολεμικό Νεκροταφείο του Φαλήρου τον περασμένο Απρίλιο για να αποτίσει φόρο τιμής στον θείο του. Φωτ. αρχείο του Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς

Ήταν τον περασμένο Απρίλιο, 82 χρόνια μετά τον θάνατο του θείου του, όταν ο Νάιτζελ ταξίδεψε στην Αθήνα από το Νόρθαπ, το μικρό χωριό όπου ζει στη Βόρεια Ουαλία για να αποτίσει -για πρώτη φορά- φόρο τιμής στον άνθρωπο που η οικογένειά του όλα αυτά τα χρόνια αποκαλούσε “ήρωα”. Στο Συμμαχικό Πολεμικό Νεκροταφείο του Φαλήρου, όπου βρίσκεται ο τάφος του Τζέραλντ Ντέιβις, ο Νάιτζελ άφησε έναν κέλτικο σταυρό από σχιστόλιθο πάνω στον οποίο υπήρχε μία χειρόγραφη αφιέρωση της οικογένειας Ντέιβις. Μαζί του είχε φέρει κι έναν ξύλινο σταυρό με παπαρούνα που του είχε δώσει η μητέρα του προτού πεθάνει για να αφήσει στον τάφο του αδερφού της. «Δύο αναμνηστικά από την πατρίδα, που θα μείνουν για πάντα κοντά στον Τζέραλντ εδώ στην Ελλάδα. Τα άφησα στον τάφο του, ευχαριστώντας τον για τη θυσία του στον πόλεμο. Ήταν μια φορτισμένη στιγμή, διότι μετά από πολλά χρόνια κατάφερα να εκπληρώσω μία μεγάλη επιθυμία της μητέρας μου». 
«Αν έπρεπε να θυσιαστεί για την ελευθερία, τότε η Ελλάδα ήταν το κατάλληλο μέρος»-6
Μπροστά από τον τάφο, ο Νάιτζελ άφησε έναν κέλτικο σταυρό από σχιστόλιθο, με χειρόγραφη αφιέρωση της οικογένειας. Φωτ. αρχείο του Νάιτζελ Ντέιβις-Γουίλιαμς
Μετά την επίσκεψη στο Συμμαχικό Νεκροταφείο, ο Ντέιβις έκανε μία τελευταία στάση στην Ελλάδα. Έχοντας δίπλα του τον Κερκυραίο φίλο του Κώστα Καββαδία, ταξίδεψε στην Παραμυθιά, το μικρό χωριό στην Ήπειρο από όπου ο Τζέραλντ επιβιβάστηκε για τελευταία φορά στο πολεμικό αεροσκάφος. 
«Η Ελλάδα ήταν το κατάλληλο μέρος»
Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια έρευνας μέχρι την ημέρα που ο Νάιτζελ πήρε την απόφαση να αξιοποιήσει τις εκατοντάδες σημειώσεις που είχε κρατήσει για τον θείο του και να συνδέσει τα κομμάτια του παζλ της σύντομης ζωής του. Στο βιβλίο του “Gerald’s War” – “Ο Πόλεμος του Τζέραλντ” που κυκλοφόρησε πριν από δύο χρόνια, καταγράφει «την τραγική ιστορία ενός ανθρώπου που έζησε στην ειρήνη και τον πόλεμο». Στις σελίδες του, ξεχωριστή θέση έχουν οι άνθρωποι από την Ελλάδα, όπως ο Καββαδίας και ο ιερέας Σπύρος Μοναστηριώτης, που του αφηγήθηκαν ιστορίες για τον Ουαλό αξιωματικό και τον βοήθησαν να ανακαλύψει τα μέρη από τα οποία είχε περάσει, προτού σκοτωθεί στον Β’ Παγκόσμιο. «Εάν ο θείος μου έπρεπε να θυσιαστεί για την ελευθερία, τότε η Ελλάδα ήταν το κατάλληλο μέρος», λέει ο Νάιτζελ. 





πηγή:https://www.kathimerini.gr/society/562410745/an-eprepe-na-thysiastei-gia-tin-eleytheria-tote-i-ellada-itan-to-katallilo-meros/

 

ΥΕΘΑ: - Η Ελλάδα θα μπορεί να έχει τις πιο ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις που είχε ποτέ μετά από 3.000 χρόνια παρουσίας και ύπαρξης.



O Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας συμμετείχε σήμερα, Τρίτη 2 Ιουλίου 2024, στην 28η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του “Economist”, στο Λαγονήσι, στη θεματική ενότητα με τίτλο: «Πώς μπορεί η Ευρώπη να μετριάσει τις απειλές ασφαλείας».

Στη συζήτηση συμμετείχαν, επίσης, ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζωρτζ Τσούνης (George Tsunis), ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου για τη Μελέτη του Παγκόσμιου Αντισημιτισμού και Πολιτικής Ντέιβιντ Χάρρις (David Harris), ο πρώην Ανώτατος Διοικητής Συμμαχικών Δυνάμεων του ΝΑΤΟ, αντιπρόεδρος για τις παγκόσμιες υποθέσεις του «The Carlyle Group», ναύαρχος ε.α. Τζέιμς Σταυρίδης (James Stavridis) και ο διευθυντής του Προγράμματος Ασφάλειας της Μαύρης Θάλασσας στο “Harvard Kennedy School of Government” Σεργκέι Κονιοπλώφ (Sergei Konoplyov).

Τη συζήτηση συντόνισε ο executive editor and senior editor στην αμερικανική έκδοση του “The Economist” Ντάνιελ Φράνκλιν (Daniel Franklin).

Κατά την τοποθέτησή του ο κ. Δένδιας επεσήμανε, απαντώντας στις σχετικές ερωτήσεις:

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΡΑΝΚΛΙΝ: Ας πάμε στο θέμα, πώς η Ευρώπη μπορεί να περιορίσει τις τρέχουσες απειλές ασφαλείας. Ας ξεκινήσουμε με τον κύριο Δένδια, Υπουργό Εθνικής Άμυνας. Πώς μπορούμε να περιορίσουμε τις απειλές;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Θα ήταν πολύ δύσκολο να το απαντήσει κανείς αυτό το ερώτημα. Δεν νομίζω ότι υπάρχει χώρος για αστεία εδώ. Θα δηλώσω το αυτονόητο. Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη κατάσταση που δεν αναμέναμε.

Όσον αφορά στην Ελλάδα και την ευρύτερη Περιφέρεια αντιμετωπίζουμε έναν πόλεμο, βορειοανατολικά και νοτιοανατολικά, που αποσταθεροποιεί την βόρειο Αφρική και την περιοχή του Σαχέλ, τη Λιβύη, τη Συρία.

Έχουμε μια παράδοξη κίνηση από τους Χούθι που κινδυνεύουν να αποσταθεροποιήσουν το εμπόριο και έχουμε μία βιαιότητα σε έξαρση. Νομίζω ότι υπάρχουν και άλλες περιγραφές για τα Δυτικά Βαλκάνια με την κατάσταση που επικρατεί, που δεν είναι η ιδανική. Αναμέναμε πιο γρήγορη σύγκλιση προς το ευρωπαϊκό κεκτημένο και ενσωμάτωση. Και φυσικά η τρέχουσα κατάσταση σε πολλές δυτικές Δημοκρατίες, που δημιουργεί πολλές προκλήσεις.

Αν κάποιος θα μπορούσε να μας ρωτήσει πώς θα διευθετούσαμε όλα αυτά τα ζητήματα, όπως η Ουκρανία, ο κ. Κούλεμπα μίλησε σωστά, μίλησε για αγώνα επιβίωσης, θυμηθείτε πως νιώθαμε τις πρώτες 24 ώρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Πιστεύαμε και τότε ότι η Ουκρανία μπορούσε να σταθεί και να κερδίσει και τα εδάφη της.

Τώρα μιλάμε για απειλές στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Γάζα και ολόκληρη την κατάσταση, με το Ισραήλ και τους Παλαιστινίους. Θα ήθελα να πω ότι είναι κάτι που πρέπει να διευθετήσουμε ως μια μεγάλη πρόκληση, δεν είναι κάτι που έχει να κάνει μόνο με το Ισραήλ ή την Παλαιστίνη, είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτά.

Αλλά κανείς δεν θα πρέπει να ξεχνάει τι έγινε και μια άλλη πρόκληση είναι η κατάσταση στο Σαχέλ. Πάντοτε λέω ότι από τις Βρυξέλλες το Μαλί και το Τσαντ μπορεί να φαίνονται πολύ μακριά, όμως υπάρχει ένα «αλλά» και θα πάω στην Ιστορία. Για να είναι ασφαλής η κατάσταση στην Ευρώπη, πρέπει να είναι ασφαλής και η κατάσταση στη Βόρειο Αφρική η οποία περιλαμβάνει και το Σαχέλ.

Και να θυμηθούμε ένα ιστορικό παράδειγμα, γιατί η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ήθελε πάντοτε να ελέγχει τη Βόρειο Αφρική; Γιατί έχουμε το “Carthago delenda est”; Είναι ξεκάθαρο ότι για την ασφάλεια της Ευρώπης η ασφάλεια της Βόρειας Αφρικής είναι σημαντικός παράγοντας.

Πριν από την DDay, ένα άλλο παράδειγμα, υπήρχε η «Επιχείρηση Πυρσός» (Operation Torch). Είχαμε πρώτα την επιχείρηση στην Αφρική, πριν έχουμε την απόβαση στη Νορμανδία. Πρέπει λοιπόν να διευθετήσουμε όλες αυτές τις προκλήσεις ταυτόχρονα.

Και θα μιλήσω και για την Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό. Το Σάββατο θα συναντηθούμε με τον κ. Μπορέλ και θα επισκεφθούμε την ελληνική μονάδα στην επιχείρηση “ASPIDES”. Αλλά πρέπει να δούμε όλες αυτές τις απειλές ταυτόχρονα. Αυτή είναι η λύση.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΡΑΝΚΛΙΝ: Πριν προχωρήσουμε θα ήθελα να ρωτήσω, θα είστε στη συνάντηση κορυφής του ΝΑΤΟ. Τι αναμένετε να βγει από αυτή τη συνάντηση;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Πρέπει να παραδεχθούμε ότι κάποιοι δεν αγαπούν το ΝΑΤΟ αλλά όλοι παραδέχονται ένα πράγμα, ότι είναι η πιο πετυχημένη στρατιωτική συμμαχία στην Ιστορία. Κι έχουμε την Ουκρανία να το αποδεικνύει αυτό. Πρέπει να κάνουμε αυτό το «τελευταίο μίλι».

Επίσης πρέπει να παραδεχθούμε ότι το ΝΑΤΟ πρέπει να γίνει κάτι περισσότερο -και είναι στο DNA του ΝΑΤΟ- να μην είναι μόνο μια στρατιωτική συμμαχία, αλλά να γίνει μια συμμαχία αρχών για να μπορεί να τις εξάγει αυτές τις αρχές ανά τον κόσμο.

Αυτή είναι η πρόκληση για το ΝΑΤΟ καθώς γιορτάζει τα 75 χρόνια ύπαρξής του, με μικρά βήματα σε κάθε συνάντηση. Αυτό περιμένουμε σε κάθε Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΡΑΝΚΛΙΝ: Επιστρέφω σε εσάς κύριε Υπουργέ για το θέμα της διεύρυνσης του ΝΑΤΟ με την προσθήκη της Σουηδίας και της Φινλανδίας. Πρακτικά υπάρχουν νέες δυνατότητες που αποκτά το ΝΑΤΟ, δεδομένου τώρα ότι επεκτείνεται και το σύνορο με τη Ρωσία. Θεωρείτε ότι επί του πεδίου θα έχουμε πιο ισχυρή Συμμαχία;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Κατά πρώτον, να είμαστε ειλικρινείς, είναι κάτι που κανείς δεν πίστευε ότι θα το βλέπαμε αυτό στη ζωή μας, στη διάρκεια της ζωής μας, οπότε χρειάζονται «συγχαρητήρια» στον Πρόεδρο Πούτιν που τα κατάφερε! Τούτου λεχθέντος, θα το έλεγα επωφελές με πολλούς τρόπους. Κατά πρώτον, έχουμε αναπτυγμένες δημοκρατικές χώρες που μπαίνουν στη Συμμαχία. Και επίσης, βλέπουμε ότι έχουμε μεγαλύτερα σύνορα προς τη Ρωσία. Όμως, να το δούμε και λίγο διαφορετικά. Έχουμε μεγαλύτερο λόγο για αυτό που συμβαίνει σε ένα πολύ κρίσιμο κομμάτι του πλανήτη. Και μιλώ για το «αρκτικό δρομολόγιο» που λόγω της κλιματικής αλλαγής γίνεται πολύ πιο σημαντικό για λόγους ναυσιπλοΐας.

Άρα, το να έχεις αυτές τις δύο χώρες μέσα στο ΝΑΤΟ είναι πολύ σημαντικό. Όμως και πάλι, θα επιστρέψω μιλώντας για αυτά που είπα στην πρώτη μου τοποθέτηση.

Πιστεύω σε μια συμμαχία δημοκρατίας, αρχών και αξιών. Και οι δύο αυτές χώρες τιμάνε αυτές τις αξίες που τιμά και η Ελλάδα. Άρα για εμάς ήταν ευπρόσδεκτες και οι δύο χώρες ως εταίροι μας τώρα στη συμμαχία του ΝΑΤΟ.

Και τελευταίο σχόλιο γι’ αυτό που κάνουμε εμείς. Μπορούμε να μιλάμε για πολλές ώρες, προκλήσεις υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, Καύκασος, Νότια Σινική Θάλασσα κλπ. Κάθε χώρα πρέπει να κάνει αυτό που μπορεί να επιτύχει και δεν αφορά μόνο στις δαπάνες. Σαφώς η Ελλάδα δαπανά πολύ παραπάνω από το 2%. Και δεν είμαστε και τόσο πλούσια χώρα, αλλά κάνουμε πολλές θυσίες. .

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΡΑΝΚΛΙΝ: Δαπανάτε πολλά και σε συντάξεις.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Ναι όντως, πολύ λιγότερα όμως από ό,τι δίναμε πριν από την κρίση και το ένα δεν αντιβαίνει στο άλλο.

Βλέπουμε λοιπόν τις δαπάνες στην Άμυνα να ξεπερνούν και το 4% ως όριο, ως «εισιτήριο» προς την επιβίωση. Δεν είναι ότι απλά δαπανούμε, μεταρρυθμίζουμε, είναι πολύ πιο σημαντικό αυτό από το να δαπανάς.

Εμείς αυτό το ονομάζουμε «Ατζέντα 2030». Πρόκειται για μία ατζέντα η οποία θα φέρει τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις στον 21ο αιώνα και πέραν αυτού. Και αναφερόμαστε σε όλους τους τομείς των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως και σε επίπεδο δόγματος.

Και τι άλλο κάνουμε; Εισάγουμε την καινοτομία ταχέως στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και θεωρώ ότι όταν ολοκληρώσουμε αυτή τη μεταρρύθμιση η Ελλάδα θα μπορεί να έχει τις πιο ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις που είχε ποτέ μετά από 3.000 χρόνια παρουσίας και ύπαρξης.

Κι αυτό θα είναι η συμβολή μας στην ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή, διότι όπως είπαν όλοι οι συμμετέχοντες στην συζήτηση αυτή, η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία προσφέρει σε έναν κόσμο, σε μια παγκόσμια τάξη που βασίζεται στους κανόνες, για την προώθηση της σταθερότητας, της ευημερίας και της εφαρμογής του Διεθνούς Δικαίου».

Μετά την ολοκλήρωση της θεματικής ενότητας στην 28η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του “Economist”, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας δήλωσε τα εξής:

«Νομίζω ότι είναι εξαιρετική ευκαιρία κάθε χρόνο το συνέδριο του “Economist”, με προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, που έρχονται εδώ στην Αθήνα, στο Λαγονήσι και έχουμε μια ελεύθερη συζήτηση για τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στην περιοχή μας.

Για εμένα ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να εξηγήσω τον ρόλο που πιστεύουμε ότι μπορεί η χώρα μας και οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με την «Ατζέντα 2030» – δηλαδή την ατζέντα εκσυγχρονισμού τους – να παίξουν στην ευρύτερη περιοχή, ως παράγων σταθερότητας και ασφάλειας, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα μιας χώρας που πιστεύει στο Διεθνές Δίκαιο, στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, στην ειρήνη και στον Καταστατικό Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.

Σας ευχαριστώ πολύ».






Κυβέρνηση: - Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 1ης Ιουλίου 2024


Συνεδρίασε την 1 Ιουλίου 2024, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο. Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού:

  1. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικόλαος Παπαθανάσης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο την πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» καθώς και τα επόμενα βήματα μέχρι την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής, τόσο στο δανειακό σκέλος όσο και στο σκέλος των επιχορηγήσεων.

Σημειώνεται ότι, μέχρι τον Οκτώβριο θα έχουν εισρεύσει πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 3,3 δισ. μέσω του 4ου αιτήματος πληρωμής. Επίσης, αναλύθηκαν τα προς επίτευξη ορόσημα του 5ου αιτήματος πληρωμής, το οποίο αναμένεται να υποβληθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο.

  1. Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεόδωρος Λιβάνιος και η Υφυπουργός κ. Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το σχέδιο νόμου «Επιτάχυνση διαδικασιών προσλήψεων από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, διατάξεις για την οργάνωση χερσαίων συνοριακών σταθμών και άλλες διατάξεις».

Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών εισάγει σημαντικές σημειακές παρεμβάσεις σε επείγοντα ζητήματα σχετικά με την επιτάχυνση των διαδικασιών διορισμών μέσω ΑΣΕΠ, αποσκοπώντας στη μείωση της διάρκειας όλου του διαγωνιστικού κύκλου από την προκήρυξη μίας θέσης έως την ανάληψη καθηκόντων από τους διοριστέους.

Μεταξύ των σημαντικότερων αλλαγών που προωθούνται είναι η ανάπτυξη διαλειτουργικοτήτων με όλα τα βασικά μητρώα του δημοσίου τομέα (μητρώο πολιτών, ΕΦΚΑ/ΗΔΙΚΑ, πανεπιστημιακά ιδρύματα κ.ά.), αλλά και τρίτων παρόχων πιστοποιητικών, για την άμεση άντληση των δικαιολογητικών των υποψηφίων.

Επίσης, επιδιώκεται η ενίσχυση της εντοπιότητας σε θέσεις που ανοίγουν σε ορεινούς και νησιωτικούς δήμους, σε εφαρμογή της συνταγματικής υποχρέωσης προστασίας των ορεινών και νησιωτικών περιοχών, με δεκαπενταετή υποχρέωση παραμονής και γίνεται ταχύτερος ο μηχανισμός αναπλήρωσης θέσης για όσους δεν αποδέχονται την πρόσληψη.

Μέσω του προτεινόμενου νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών θα επιτευχθεί η αποσυμφόρηση ελέγχων από το ΑΣΕΠ, καθώς πολλά στοιχεία για τα προσόντα των υποψηφίων θα αντλούνται ψηφιακά, θα εκδίδονται ταχύτερα αποτελέσματα με λιγότερες ενστάσεις, ενώ ακόμα θα απλοποιηθεί η διαδικασία συμπλήρωσης καρτέλας από τους υποψήφιους και θα ελέγχεται η εγκυρότητα των προσόντων στο στάδιο της αίτησης και όχι του διορισμού.

  1. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις προτεραιότητες για ανθεκτικές υποδομές και για βιώσιμες μεταφορές.

Στον πυρήνα της στρατηγικής στόχευσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται:

  • η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων,
  • ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέας δέσμης έργων,
  • η ενίσχυση της ασφάλειας των «πράσινων» υποδομών και των μεταφορών,
  • η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών,
  • η ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων πόρων,
  • η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας,
  • και, εν τέλει, η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.

Στην κατεύθυνση αυτή σχεδιάζονται και υλοποιούνται συγκεκριμένες πολιτικές, που εδράζονται, μεταξύ άλλων, σε 10 άξονες προτεραιοτήτων.

  1. Η υλοποίηση «εμβληματικών έργων» υποδομής.
  2. Η δρομολόγηση πολλών μικρότερων έργων, σε όλη την επικράτεια.
  3. Η αναβάθμιση του παρεχόμενου έργου των αστικών συγκοινωνιών.
  4. Η αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος, των υποδομών και της οργάνωσης του σιδηροδρομικού δικτύου.
  5. Η αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές στην Κεντρική Ελλάδα, ιδίως στη Θεσσαλία, ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
  6. Η αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
  7. Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
  8. Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.
  9. Η υλοποίηση αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων.
  10. Η ψηφιοποίηση εργασιών.
  1. Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλειος Κικίλιας, ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο σχετικά με τον καθαρισμό οικοπέδων και τα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών.

Μέχρι στιγμής έχουν δηλωθεί στην πλατφόρμα akatharista.apps.gov.gr 515.480 δηλώσεις καθαρισμού, ενώ έχουν κατατεθεί 3.804 καταγγελίες για ακαθάριστα οικόπεδα. Δήμοι και Πυροσβεστικές υπηρεσίες έχουν ενημερώσει τους υπόχρεους με κάθε πρόσφορο μέσο, ενώ διενεργούνται τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι και αυτοψίες.

Τις τελευταίες ημέρες αυξήθηκε κατακόρυφα ο αριθμός των δηλώσεων και προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η προσπάθεια, όπως υπενθύμισε και ο Υπουργός, δόθηκε παράταση της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων ως τις 15 Ιουλίου.

Ο Υπουργός αναφέρθηκε στην επιτήρηση δασικών εκτάσεων με drones συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών με στόχο την έγκαιρη προειδοποίηση για πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές.  Το σύστημα περιλαμβάνει συστήματα τηλεκατεύθυνσης των drones, οθόνες μετάδοσης δεδομένων και παρακολούθησης του πεδίου, σύστημα επικοινωνίας με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων και τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, σύστημα μετάδοσης φωνητικών εντολών, μετεωρολογικό σταθμό και server καταγραφής.

Για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών αξιοποιούνται μέχρι σήμερα 26 κέντρα επιχειρήσεων, 26 συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών και 104 εκπαιδευμένοι χειριστές drones, ενώ θα αξιοποιηθούν ακόμη 9 κέντρα επιχειρήσεων, 9 συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών και 36 εκπαιδευμένοι χειριστές drones.


Πού τα έμαθες αυτά τα Οικονομικά, Κυριάκο; - Μόνο όσοι έρχονται για "αρπαχτές" ή έχουν κυβερνητικές "πλάτες" ευδοκιμούν σε τέτοιο περιβάλλον



 

Του Θάνου Τζήμερου

Κ. Μητσοτάκης (20/6/2024): "Προχωράμε στην έκτακτη φορολόγηση στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και για το 2023. Είναι μια κίνηση κοινωνικής δικαιοσύνης, αντίστοιχη με αυτή που κάναμε το 2022. Τα έσοδα θα κατευθυνθούν και για τη στήριξη ευάλωτων συμπολιτών μας, ειδικά συνταξιούχων". 

Άκου Κυριάκο,

δεν ξέρω πού τα έμαθες αυτά τα οικονομικά, δεν ξέρω τι σου έχουν πει οι οικονομικοί σου σύμβουλοι, δεν ξέρω με ποια κριτήρια τους επέλεξες, αλλά κατάφερες με μία εξαγγελία να παραβείς βασικότατους κανόνες για τη λειτουργία της οικονομίας, τόσο βασικούς, που όσοι σε άκουσαν, εντός και εκτός της χώρας, και ξέρουν πέντε πράγματα από Οικονομία, τους έπεσε το σαγόνι. Θα προσπαθήσω λοιπόν να σου εξηγήσω γιατί αυτή η εξαγγελία συνιστά οικονομικό κακούργημα, που θα έπρεπε να τιμωρείται με ισόβιο αποκλεισμό από οποιοδήποτε δημόσιο αξίωμα.

Πρώτον: το φορολογικό πλαίσιο ανακοινώνεται ΠΡΙΝ την οικονομική δραστηριότητα, ποτέ μετά. Ο νέος φόρος με αναδρομική ισχύ είναι τόσο νόμιμος, όσο θα ήταν μια νέα διάταξη του ποινικού κώδικα με αναδρομική ισχύ. Πώς θα σου φαινόταν, ας πούμε, αν μια άλλη κυβέρνηση ψήφιζε νόμο που θα τιμωρούσε αναδρομικά την… επιβολή αναδρομικής φορολόγησης; Όταν θα σε οδηγούσαν στο δικαστήριο, δεν θα έλεγες "Μα, όταν το έκανα, δεν υπήρχε τέτοιο αδίκημα!"; Και θα είχες δίκιο, διότι μια θεμελιώδης αρχή του Δικαίου ορίζει ότι δεν υπάρχει αδίκημα χωρίς νόμο που να το περιγράφει. Το ίδιο ισχύει και με τη φορολόγηση. Δεν υφίσταται φόρος, αν δεν υπάρχει νόμος που να τον περιγράφει, πριν την έναρξη του οικονομικού έτους. Το φορολογικό σύστημα δεν είναι ένα κόλπο για να βρεις αυτά που σου λείπουν. Είναι οδηγός για τη μελλοντική οικονομική δραστηριότητα. Οι επιχειρήσεις συνυπολογίζουν το ύψος του φόρου στο business plan, οι επενδυτές στην αποτίμηση του επιχειρηματικού κλίματος, και αποφασίζουν τι θα κάνουν. Ιδιώτες και εταιρείες ρυθμίζουν την οικονομική τους συμπεριφορά, σταθμίζοντας, κάθε στιγμή, τη σχέση κόστους – αποτελέσματος, με την προσδοκία του κέρδους. Οι μέτοχοι των εταιρειών αγοράζουν ή πουλάν μετοχές ανάλογα με το διαφαινόμενο οικονομικό αποτέλεσμα και το αναμενόμενο μέρισμα. Οι εργαζόμενοι και τα στελέχη των εταιρειών κοπιάζουν και αμείβονται βάσει στόχων. Η αναδρομική φορολόγηση όλα αυτά τα τινάζει στον αέρα! Ουσιαστικά κλέβει χρήματα από μετόχους και εργαζόμενους, μόνο και μόνο επειδή μπορεί. Και μπορεί, επειδή στην Ελλάδα το κομματικό πελατειακό σύστημα κατάφερε να καταστήσει όλους τους θεσμούς, που κανονικά θα έπρεπε να ελέγχουν την εκτελεστική εξουσία, υποχείριά της. 

Επιπλέον, στέλνει μήνυμα σε όλον τον κόσμο ότι η Ελλάδα δεν εφαρμόζει κανόνες δικαίου. Αν επενδύσετε στην Ελλάδα και έχετε κέρδη, λέει σε υποψήφιους επενδυτές, υπάρχει περίπτωση ένας λαϊκιστής, υπουργός ή πρωθυπουργός, να σας επιβάλει έκτακτη φορολόγηση, για να κάνει δήθεν "ανθρωπιστική" πολιτική, μοιράζοντας τα δικά σας λεφτά. Ουσιαστικά, για να εξαγοράσει ψήφους. Άρα, κανόνες στο οικονομικό παιχνίδι στην Ελλάδα δεν ισχύουν. Θεσπίζονται, ανάλογα με το πολιτικό συμφέρον του κυβερνώντος κόμματος και σας ανακοινώνονται εκ των υστέρων! Καλή σας τύχη. 

Η Ελλάδα, Κυριάκο, είναι ουραγός στην κατάταξη των φιλικών προς το επιχειρείν χωρών, πίσω από πολλές χώρες της Αφρικής και από ΟΛΕΣ τις ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των βαλκάνιων γειτόνων μας. Ένας από τους λόγους είναι το φορολογικό αλαλούμ: εκατοντάδες νόμοι και διευκρινιστικές εγκύκλιοι, συχνά αλληλοαναιρούμενοι, που διώχνουν τους σοβαρούς επενδυτές. Μόνο όσοι έρχονται για "αρπαχτές" ή έχουν κυβερνητικές "πλάτες" ευδοκιμούν σε τέτοιο περιβάλλον. Τώρα, προστίθεται και η πατέντα της "έκτακτης φορολόγησης υπερκερδών". Πρώτη στην προσέλκυση επενδυτών, σταθερά, η Σιγκαπούρη, στην οποία ισχύει ακόμα ο φορολογικός νόμος του 1947! Πόσους έκτακτους φόρους επέβαλε η Σιγκαπούρη από το 1947; Κανέναν! Στις ΗΠΑ, που επίσης ανήκουν στην πρώτη τριάδα των επενδυτικών προορισμών, έχουν ψηφιστεί, από την ίδρυσή τους, 10 φορολογικά νομοσχέδια όλα κι όλα, ενώ στην Ελλάδα από το 1975 έως και το 2014, είχαν ψηφιστεί 3.450 νόμοι με φορολογικές διατάξεις και 250 αμιγώς φορολογικά νομοθετήματα! Οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι και οι υπουργικές αποφάσεις για να εφαρμοστούν αυτοί οι νόμοι ξεπερνούν τις 10.000! Όμως, το 2022 η Σιγκαπούρη είχε $476 δισ. ΑΕΠ, ενώ η Ελλάδα λιγότερο από το μισό: $217 δισ. 

Δεν ήταν πάντα έτσι. Το 1974 είχαμε 5πλάσιο ΑΕΠ από τη Σιγκαπούρη: εμείς $25,35 δισ. κι αυτοί $5,22 δισ. Αλλά εμείς πήραμε τον σοσιαλιστικό δρόμο που τιμωρεί το κέρδος, ενώ αυτοί τον καπιταλιστικό που το επιβραβεύει. Τα φορολογικά έσοδα, ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, ήταν, το 2022, στη Σιγκαπούρη, 12,1%. Στην Ελλάδα ήταν 41%! (Στοιχεία OECD) Το αποτέλεσμα; Αυτοί έγιναν πλούσιοι κι εμείς φτωχοί. Δεν φέρνουν λεφτά οι υψηλοί φόροι και το νομοθετικό κομφούζιο, Κυριάκο. Ξέρεις την έκταση της Σιγκαπούρης; 734 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Μικρότερη από την Κεφαλλονιά! Αλλά μας ρίχνει στο κεφάλι. Γιατί; Διότι το σταθερό οικονομικό περιβάλλον και η χαμηλή φορολογία προσελκύουν επενδύσεις, αυτές δημιουργούν πλούτο, ο πλούτος διαχέεται στο σύνολο της κοινωνίας, οπότε οι ευπαθείς και ευάλωτοι παύουν να είναι τέτοιοι, επειδή εργάζονται και αμείβονται καλά, όχι περιμένοντας το μπαξίσι στο τέλος του χρόνου από το φιλόστοργο κράτος-πατερούλη, που θα βάλει έκτακτο φόρο, για να βρει να τους τα δώσει. 1,9% ανεργία είχε η Σιγκαπούρη το 2023.

Μου έκανε εντύπωση, λέγοντας για τον έκτακτο φόρο, το ότι δεν ντράπηκες να αναφέρεις ότι τον επέβαλες και πέρυσι. Πόσο έκτακτος είναι ένας φόρος που μπαίνει δεύτερη συνεχόμενη χρονιά; Αν και του χρόνου τα διυλιστήρια συνεχίζουν να παρουσιάζουν σημαντικά κέρδη, τι θα σε εμποδίσει να τα κατάσχεις κι αυτά; Θα πάψουν μήπως να υπάρχουν ευπαθείς, ευάλωτοι και χαμηλοσυνταξιούχοι; Όχι μόνο θα υπάρχουν, αλλά θα αυξάνονται, όσο πολιτική σου είναι τα "επιδόματα". Και γιατί μόνο τα διυλιστήρια; Τόσες εταιρείες πήγαν καλά το 2023. Σου επιτρέπει η σοσιαλιστική σου συνείδηση να τις αφήσεις να απολαύσουν τον καρπό των κόπων τους; Χατζάρα και σ’ αυτές, εδώ και τώρα! 

Πάμε όμως στο άλλο απίστευτο που επινόησες: τα "υπερκέρδη". Πού τη βρήκες αυτή την έννοια; Στο Χάρβαρντ, αποκλείεται. Μήπως την άκουσες από τους πολλούς αριστερούς που κάνεις παρέα, που την έμαθαν στα θρανία της ΚΝΕ; Λυπάμαι που θα σε στεναχωρήσω Κυριάκο, αλλά υπερκέρδος δεν υπάρχει. Υπάρχει μόνο κέδρος, που μπορεί να είναι θεμιτό ή αθέμιτο. Θεμιτό είναι όταν προκύπτει από νόμιμες δραστηριότητες, αθέμιτο όταν προκύπτει από παράνομες. Τίποτε άλλο! Η έννοια του υπερκέρδους δεν υφίσταται καν, διότι δεν υπάρχει κανόνας προσδιορισμού του φυσιολογικού κέρδους. Όπως δεν υπάρχει και "υποκέρδος". Κάποιες χρονιές τα κέρδη είναι λίγα, κάποιες άλλες μπορεί να υπάρξει ζημιά, και υπάρχουν χρονιές που τα κέρδη είναι ικανοποιητικά, μπορεί και πολλά. Και λοιπόν; Αποζημίωσες την εταιρεία στις περιόδους της ζημιάς για να την υπερφορολογείς στις "καλές χρονιές"; Μα, τα διυλιστήρια είχαν πάνω από ένα 1 δισ. κέρδη το 2023. Δεν είναι πολλά λεφτά; Πολλά λεφτά είναι. Πολλά κέρδη δεν είναι. Διότι το ετήσιο κέρδος μιας επιχείρησης σχετίζεται με δύο πράγματα: με τις επενδύσεις που έχει κάνει και με τον τζίρο της. 

Αν επενδύσεις 54.000 ευρώ σε ένα μαγαζί, κάνεις τζίρο 128.000 και σου μείνει στο τέλος της χρονιάς, καθαρό κέρδος 5.000 ευρώ, είναι μάλλον χαμηλή απόδοση, δεν συμφωνείς; Αυτό συνέβη και με τα διυλιστήρια. Τα EΛΠΕ με σύνολο ενεργητικού 5,4 δισ. ευρώ και τζίρο 12,8 δισ. για το 2023, είχαν καθαρά κέρδη 501.409.000 ευρώ. Η Motor Oil τα πήγε λίγο καλύτερα: με 7,2 δισ. ενεργητικό και τζίρο 9,3 δισ. είχε 786.588.000 ευρώ καθαρά κέρδη. Σαν να έριξες 72.000 στο μαγαζί, είχες τζίρο 93.000 και κέρδος 7.860. Πολλά δεν τα λες. Μάλιστα, τα περισσότερα από αυτά προήλθαν από εξαγωγές, καθώς οι δύο όμιλοι εξάγουν περίπου το 60% των προϊόντων τους. Υπάρχουν 3 βασικοί αριθμοδείκτες αποδοτικότητας που μετράνε την απόδοση μιας επένδυσης, Κυριάκο: ως ποσοστό επί των ιδίων κεφαλαίων (ROE - Return On Equity), επί των συνολικών κεφαλαίων (ROA - Return On Assets), επί επενδεδυμένων κεφαλαίων (ROIC, Return On Invested Capital) και αρκετοί άλλοι λεπτομερέστεροι, που μάλλον δεν τους έχεις ακούσει ποτέ, κι αν δεν τους έχεις μάθει μέχρι τώρα, δεν πρόκειται να τους μάθεις με ένα άρθρο. Θα έπρεπε να τους ξέρουν οι οικονομικοί σύμβουλοί σου και να σε ενημερώνουν για να μην εκτίθεσαι, αλλά, απ’ ό,τι βλέπω, ασχολούνται λιγότερο με την πολυπλοκότητα της Οικονομίας και περισσότερο με την πολυχρωμία της κοινωνίας. Είναι και κουρασμένοι από τις συνεχείς παρελάσεις. Όμως, όποια αποτελέσματα κι αν φέρει μια εταιρεία, αυτά αφορούν την ίδια και την αγορά, όχι το κράτος. Όσο κέρδος κι αν πέτυχε, αν το κατάφερε νόμιμα, είναι δικό της! Κάτω τα αρπακτικά, κρατικά χέρια σου, Κυριάκο, από την ιδιωτική παραγωγή! 

Βέβαια, οι διαπρεπείς οικονομολόγοι που μάζεψες στο επιτελείο σου κάπως έπρεπε να ορίσουν το υπερκέρδος. Και το βρήκαν, με τη βοήθεια της Ε.Ε.: Το υπερκέρδος ξεκινάει αν σε μια χρονιά έχεις κερδίσει 20% περισσότερο από τον μέσο όρο των προηγούμενων 4 ετών! Μπορεί τα 4 προηγούμενα χρόνια να είχες χασούρα, να ήσουν ίσα βάρκα - ίσα νερά ή να είχες κέρδος 0,5%. Δεν έχει σημασία. Κέρδισες τον άλλον χρόνο 0,61%; Το 0,01% είναι υπερκέρδος! Πηγή έμπνευσής τους είναι ο Κανονισμός 2022/1854, που εξέδωσε στις 6 Οκτωβρίου 2022 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να αντιμετωπίσει, υποτίθεται, τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης, χωρίς να ψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθ’ υπέρβαση της κυριαρχίας των κρατών-μελών και με κατάχρηση της ρήτρας έκτακτης ανάγκης του άρθρου 122 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (TFEU). Είναι προφανές ότι μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, όλο αυτό το αποτυχημένο ιδεολογικό σύστημα μετακόμισε στις Βρυξέλλες και παίζει φουλ σοσιαλισμό, χωρίς αντίπαλο. Όμως, ακόμα και στις Βρυξέλλες κατάλαβαν ότι αυτό που σοφίστηκαν ήταν εκτός κάθε οικονομικής λογικής. Και έθεσαν πλήθος προϋποθέσεων ώστε η εφαρμογή του Κανονισμού να μην δημιουργήσει υπερβολικές στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας (άρθρο 48): "Οι δημόσιες παρεμβάσεις στον καθορισμό των τιμών για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνιστούν κατά βάση μέτρο που στρεβλώνει την αγορά. Ως εκ τούτου, οι παρεμβάσεις αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται μόνον ως υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας και θα πρέπει να υπόκεινται σε ειδικούς όρους." Ο Κανονισμός 2022/1854 τονίζει (άρθρο 13) ότι η αναδρομική φορολόγηση "θα πρέπει να είναι έκτακτη και αυστηρά προσωρινή" και δεν καθιστά υποχρεωτική την επιβολή της για δεύτερο έτος (2023). Τουναντίον, ουσιαστικά την αποτρέπει, συστήνοντας πολλούς τρόπους για εξοικονόμηση ενέργειας και εξορθολογισμό της αγοράς ενέργειας (που εκεί έχουμε πολλά να πούμε, Κυριάκο, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας σήμερα). Επιπλέον, δεσμεύει, τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών να διαθέσουν τα έσοδα του έκτακτου φόρου σε όσους πλήττονται από την άνοδο της τιμής της ενέργειας, νοικοκυριά και ΕΝΕΡΓΟΒΟΡΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ. Αναφέρει μάλιστα και παράδειγμα: τη βιομηχανία λιπασμάτων. Όταν ανεβαίνει η ενέργεια, ακριβαίνουν τα λιπάσματα, άρα και το κόστος της κτηνοτροφίας, άρα και το γάλα, άρα και το τυρί. Φυσικά, πουθενά δεν χρησιμοποιεί τη λέξη "υπερκέρδη".

Εσύ, όμως, είδες τον Κανονισμό και ενθουσιάστηκες! Έκτακτος φόρος και να τον αφήσουμε έτσι; Θα τον βάλουμε και μια και δύο χρονιές, και όσο πάει! Ο σοσιαλιστικός σου οίστρος ξεπέρασε και τις προθέσεις του πολίτμπιρο των Βρυξελλών: δείτε πώς δεν διστάζουμε να βάλουμε χέρι στα υπερκέρδη του μεγάλου κεφαλαίου για να βοηθήσουμε τους ευάλωτους - ευπαθείς και τους συνταξιούχους! Κι ας μην επηρεάζονται καθόλου οι "ευάλωτοι και ευπαθείς" από την αύξηση των τιμών του ρεύματος διότι, κατά κανόνα, το κλέβουν! 400 εκατομμύρια ευρώ ρευματοκλοπή γίνεται κάθε χρόνο, Κυριάκο, από συγκεκριμένους "ευάλωτους και ευπαθείς", που έχεις αφήσει ασύδοτους, την οποία πληρώνουν οι συνεπείς καταναλωτές. 100 εκατομμύρια περισσότερα από τα 300 εκατ. που υπολογίζεις να εισπράξεις με το έκτακτο, για δεύτερη χρονιά, φορογιουρούσι.

Βέβαια, στις Βρυξέλλες, έχουν μια συνήθεια που δεν την έχετε στην "κυβέρνηση των αρίστων": κάνουν στο τέλος λογαριασμό. Έτσι, πριν να κλείσει χρονιά από την εφαρμογή του Κανονισμού έγραψαν τις εντυπώσεις τους και το τι προτείνουν για τη συνέχεια.
Τις μεταφέρω αυτολεξεί: 

- Ο Κανονισμός εφαρμόστηκε με πολύ ετερογενή τρόπο στα κράτη μέλη.  

-Οδηγεί, τελικά, σε παράδοξες καταστάσεις όπου ο παραγωγός μπορεί να αναγκαστεί να πουλήσει ηλεκτρική ενέργεια με ζημία, άρα ενδέχεται να μειώσει την παραγωγή του. 

- Μια πιθανή παράταση του μέτρου θα παρεμπόδιζε έναν από τους στόχους που καθορίζονται στην πρόταση σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή τη μακροπρόθεσμη σταθερότητα τιμών στον αγοραστή και την απαραίτητη βεβαιότητα στον παραγωγό για να λάβει την επενδυτική απόφαση.

- Οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους τα κράτη μέλη εφάρμοσαν τον Κανονισμό έχουν δημιουργήσει σημαντική κανονιστική αβεβαιότητα, η οποία ενέχει κινδύνους για την ανάπτυξη νέων επενδύσεων, ιδίως σε ανανεώσιμες πηγές, οι οποίοι ενδέχεται να υπονομεύσουν τη δημιουργία ενός ελκυστικού επενδυτικού περιβάλλοντος για παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

- Ο Κανονισμός είναι δύσκολο να εφαρμοστεί και το διοικητικό του κόστος είναι υψηλό σε σύγκριση με τα οφέλη του.

- Η προστασία των καταναλωτών μπορεί να εξασφαλιστεί χωρίς η Ε.Ε. να παρεμβαίνει στον σχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της υιοθέτησης στοχευμένων κοινωνικών πολιτικών. 

- Οι ρυθμιζόμενες τιμές υπονομεύουν τον ανταγωνισμό εις βάρος των καταναλωτών μακροπρόθεσμα. Ο Κανονισμός παρεκκλίνει από την Οδηγία για την ηλεκτρική ενέργεια 2019/944.

- Η Επιτροπή δεν βλέπει ανάγκη παράτασης του μέτρου σε αυτό το στάδιο.

Κοντολογίς, σε απλά Ελληνικά: "κάναμε χοντρή πατάτα, παιδιά, να το μαζέψουμε, πριν να γίνουν όλα εντελώς μπάχαλο." 

Το διάβασες αυτό το report, Κυριάκο; Το διάβασαν οι οικονομικοί σου σύμβουλοι; Βρέθηκε κάποιος από την παρέα σου, να το διαβάσει στεντορείως στη Βουλή και να κολλήσει στον τοίχο τον ΣΥΡΙΖΑ που σε έσυρε σ΄ αυτό το επαίσχυντο γαϊτανάκι λαϊκισμού; Όχι μόνο δεν βρέθηκε, αλλά έκανες αυτό ακριβώς που ζητούσαν ο Φάμελλος και ο Ανδρουλάκης. Κατάντησες και ουρά και χλεύη των ηττημένων, αφού τους έδωσες την ευκαιρία να σε ειρωνευτούν που δεν εφάρμοσες συντελεστή φορολόγησης 90%, όπως είχες εξαγγείλει σε στιγμές λαϊκιστικής έξαψης.

Δεν έχει τέλος ο σοσιαλιστικός κατήφορος, Κυριάκο. Πάρ’ το αλλιώς, και στα Οικονομικά και στα κοινωνικά, και στα εθνικά, γιατί το 2027, το 28% των ευρωεκλογών θα μοιάζει όνειρο. Ο πολίτης θα το θεωρήσει υπερποσοστό και θα το φορολογήσει με συντελεστή μεγαλύτερο από 33% που είναι το έκτακτο χαράτσι σου. Και μια που θα εισαχθούν τα Οικονομικά από την Α’ Λυκείου, βρες έναν καλό δάσκαλο να σου μάθει τα στοιχειώδη. Κατά προτίμηση από τη Σιγκαπούρη.

* Ο Θάνος Τζήμερος είναι επιχειρηματίας, πρώην πρόεδρος της "Δημιουργίας Ξανά"




πηγή:https://www.capital.gr/arthra/3823144/pou-ta-emathes-auta-ta-oikonomika-kuriako/