Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Πρωθυπουργός: - Ευχαριστώ θερμά την απερχόμενη πρώτη γυναίκα Πρόεδρο της Δημοκρατίας, για την εξαίρετη θητεία της. - Ποιοι είναι οι λόγοι που είναι τόσο πολύ ευχαριστημένος ο πρωθυπουργός;



 

Καλή σας ημέρα. Πριν ξεκινήσω με τον απολογισμό αυτής της εβδομάδας, θα ήθελα για άλλη μια φορά να ευχαριστήσω θερμά την απερχόμενη πρώτη γυναίκα Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κα. Κατερίνα Σακελλαροπούλου, για την εξαίρετη θητεία της. Μετουσίωσε σε πράξη και με υποδειγματικό τρόπο την κατακτημένη θεσμική ισότητα των φύλων στο ανώτατο πολιτειακό επίπεδο. Και να ευχηθώ καλή θητεία στον νέο μας Πρόεδρο, κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, που έρχεται σε πολύ δύσκολες συνθήκες να υπηρετήσει το ανώτατο αξίωμα της χώρας με τροπο ενοποιητικό για το έθνος και θεσμικά υπεύθυνο για τη χώρα μας. Η αντιθεσμική στάση κάποιων κομμάτων που επέλεξαν να απουσιάσουν από την ορκωμοσία του μας θλίβει και μαρτυρά ότι προτιμούν να πετροβολούν τη δημοκρατία από το πεζοδρόμιο αντί να την υπηρετούν με υπευθυνότητα εντός του κοινοβουλίου.
Ποιοι είναι οι λόγοι που είναι τόσο πολύ ευχαριστημένος ο Πρωθυπουργός;

“Η κυρία Σακελλαροπούλου είναι μία πρόταση ενωτική, υπερκομματική, προοδευτική”, δήλωσε ο Κυρ. Μητσοτάκης στο διάγγελμα του, 15 Ιανουαρίου 2020, με το οποίο ανήγγειλε την υποψηφιότητα της νέας Προέδρου της Δημοκρατίας. Και είχε δίκιο. Η Κ. Σακελλαροπούλου κέρδισε επάξια την θέση της Προέδρου της Δημοκρατίας, καθόσον, ως πρόεδρος του ΣτΕ,  υποσχέθηκε στον πρωθυπουργό πως ως πρόεδρος του ΣτΕ τα παρακάτω: 

    α. Με το σκεπτικό ότι ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων, από τα 780 ως τα 1.092 ευρώ, εξασφαλίζει "αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης", η Ολομέλεια του ΣτΕ θα προβεί στην  κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας.

    β. Αναλυτικότερα, η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με μια σειρά αποφάσεών της, αποφάνθηκε ότι η κατάργηση των δώρων-επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας, 13ος και 14ος μισθός στους δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους  είναι συμβατή με το Σύνταγμα και επιβεβλημένη.

    γ. Κατά την τότε πρόεδρο του ΣτΕ , ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων που κυμαίνονταν από τα 780 ευρώ έως και τα 1.092 ευρώ, ακόμη και μετά την κατάργηση των τριών επίμαχων επιδομάτων, εξασφαλίζει "αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας, όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο".

ΑΞΙΑ





Περνώ τώρα σε όσα ξεχώρισα από τις κυβερνητικές δράσεις της εβδομάδας. Ξεκινώ από τον Εθνικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας, μια κομβικής σημασίας αλλαγή στην καθημερινότητα των πολιτών. Το νέο σύστημα που αποτελεί εξέλιξη του My Health App, συγκεντρώνει όλα τα ιατρικά δεδομένα των πολιτών σε μία ασφαλή και εύχρηστη πλατφόρμα. Θα το διαπιστώσετε μόλις την «κατεβάσετε». Όλοι μας μπορούμε να ανατρέχουμε σε βασικές ιατρικές πληροφορίες που μας αφορούν, όπως συνταγές, παραπεμπτικά, αποτελέσματα εξετάσεων, νοσηλείες, να κλείνουμε ραντεβού με τον γιατρό, ο οποίος επίσης θα έχει εύκολη πρόσβαση στο ιστορικό των ασθενών του, θα μπορεί να ενημερώνει και να καταχωρίζει όλα τα νέα δεδομένα. Ο ΕΗΦΥ θα εμπλουτίζεται διαρκώς με νέες υπηρεσίες, για παράδειγμα, η πιστοποίηση αναπηρίας ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι συμπολίτες μας με αναπηρία με τη διαδικασία των Υγειονομικών Επιτροπών των ΚΕΠΑ.
Εξίσου σημαντική ψηφιακή αλλαγή, αυτή τη φορά στον χώρο της Δικαιοσύνης, είναι το ηλεκτρονικό πινάκιο, που αποτελούσε επί χρόνια εύλογο αίτημα των δικηγόρων και των διαδίκων. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί, μέσω της πλατφόρμας pinakio.gov.gr, να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τη δίκη που τον αφορά: αν έχει εκδικαστεί, αν εκκρεμεί ή αν έχει αναβληθεί. Και το πιο σημαντικό; Όλα αυτά εύκολα και γρήγορα από το κινητό ή τον υπολογιστή του. Πρόκειται για μια μεγάλη διευκόλυνση, πρωτίστως για τους δικηγόρους στο καθημερινό τους έργο, αλλά και για τους πολίτες. Είναι μια αλλαγή που εκσυγχρονίζει τη Δικαιοσύνη και την κάνει πιο προσιτή σε όλους.
Ακόμη ένα κορυφαίο ξένο δημόσιο Πανεπιστήμιο, το βρετανικό University of York, ενδιαφέρεται να δημιουργήσει παραρτήματα στην Ελλάδα. Το York, που βρίσκεται 146ο στην παγκόσμια κατάταξη το 2025, έχει διακριθεί για την ποιότητα στην έρευνα και τη διδασκαλία από επίσημους βρετανικούς φορείς. Αρχικά θα προσφέρει στη Θεσσαλονίκη προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές με τρεις Σχολές -Διοίκησης Επιχειρήσεων, Επιστημών και Σχολή Νομικής και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Όταν επεκταθεί στην Αθήνα, θα προσφέρει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στην Πληροφορική. Μετά από δεκαετίες, οι Έλληνες φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πτυχίο με ισότιμα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα από κορυφαία ξένα πανεπιστήμια, χωρίς να χρειάζεται να φύγουν από τη χώρα. Μια κατάκτηση με πολλαπλά οφέλη: για τους ίδιους, τις οικογένειές τους, την ελληνική οικονομία και φυσικά και για την ίδια την Ελλάδα.
Άλλες δύο δράσεις που αφορούν την εκπαίδευση: η πρώτη είναι το eVivlio, μια εφαρμογή που δημιούργησε το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με την πλατφόρμα Bookvoice. Μαθητές, εκπαιδευτικοί αλλά και όσοι αγαπούν το βιβλίο θα έχουν δωρεάν ηχητική πρόσβαση σε λογοτεχνικά έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων που «ζωντανεύουν» μέσα από τις φωνές δημοφιλών καλλιτεχνών οι οποίοι συμμετείχαν αφιλοκερδώς και τους ευχαριστούμε. Η δεύτερη εξέλιξη έχει να κάνει με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» που -θυμίζω- αφορά την ανακαίνιση 645 σχολικών κτηρίων σε 245 Δήμους σε όλη την Επικράτεια. Ήδη, υπεγράφη η σύμβαση, ύψους 812.960 ευρώ, για τις μελέτες καταγραφής των απαραίτητων εργασιών, ώστε να ακολουθήσουν οι δημοπρατήσεις και οι οικοδομικές άδειες. Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών συμβάλλει σε αυτήν την προσπάθεια με μια μεγάλη δωρεά, ύψους 100 εκ. ευρώ. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για να έχουν ένα πιο σύγχρονο και ποιοτικό περιβάλλον οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας.
Να έρθω στο πεδίο της οικονομίας και σε ακόμα μία ψήφο εμπιστοσύνης, αυτήν τη φορά από τον οίκο Moody’s. Είναι ο πέμπτος και τελευταίος από τους αναγνωρισμένους από την ΕΚΤ οίκους που μας αναβάθμισε στην επενδυτική βαθμίδα, αναγνωρίζοντας την πρόοδο των τελευταίων ετών, η οποία βασίζεται σε μια υπεύθυνη δημοσιονομική στρατηγική. Όπως επισημάνθηκε τόσο από τη Moody’s όσο και από τον οίκο DBRS Morningstar (που επίσης αναβάθμισε την ελληνική οικονομία την περασμένη εβδομάδα), η θετική αυτή εξέλιξη βασίζεται σε συγκεκριμένους παράγοντες: στην υπεραπόδοση των δημοσιονομικών στόχων, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, τη μείωση των κόκκινων δανείων κοντά στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την περαιτέρω υποχώρηση του δημοσίου χρέους συνολικά κατά 50 μονάδες του ΑΕΠ σε 5 χρόνια -μία από τις μεγαλύτερες στη σύγχρονη εποχή- και την ταχύτερη -σε σχέση με την ΕΕ- ανάπτυξη της οικονομίας. Και όλα αυτά σε μια περίοδο πολλών γεωπολιτικών και οικονομικών αβεβαιοτήτων.
Θα σταθώ για λίγο στα κόκκινα δάνεια. Χάρη στις μεταρρυθμίσεις που κάναμε τον Δεκέμβριο του 2023 στον εξωδικαστικό μηχανισμό, υπερδιπλασιάστηκε ο όγκος των ρυθμισμένων οφειλών που, λαμβάνοντας υπόψιν και όσες έγιναν τον Φεβρουάριο, συνολικά έχουν φτάσει στα 10,54 δισ. ευρώ από 4,36 δισ. που ήταν στο τέλος του 2023. Μόνο φέτος έχουν γίνει 31.953 επιτυχείς ρυθμίσεις, έναντι 12.025 ρυθμίσεις πριν από ένα χρόνο. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός, εκτός από αποτελεσματικό εργαλείο για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής πραγματικής κοινωνικής πολιτικής. Και θα ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τον θεσμό με διάταξη που σύντομα θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή και που θα διευρύνει τις ευεργετικές ρυθμίσεις στους συμπολίτες μας από τη μεσαία τάξη, άρα περισσότεροι οφειλέτες θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους.
Στο μέτωπο του πληθωρισμού τώρα. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Φεβρουάριο ο γενικός δείκτης υποχώρησε στο 2,5% από 2,7% που ήταν φέτος τον Ιανουάριο και 2,9% το Φεβρουαρίου του 2024. Ο πληθωρισμός τροφίμων διαμορφώθηκε στο 0,2% -από τους χαμηλότερους εδώ και πολύ καιρό λόγω και της μεγάλης υποχώρησης στις τιμές του ελαιολάδου. Ωστόσο υπήρξαν και αξιοσημείωτες ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες κυρίως εξαιτίας του ενεργειακού κόστους. Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες δεν εφησυχάζουν, συνεχίζουν τους σαρωτικούς ελέγχους, επιβάλλοντας συστάσεις και πρόστιμα για αδικαιολόγητες αυξήσεις.
Θέτουμε σε εφαρμογή τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις εμπορικές επιχειρήσεις αναφορικά με τις εκπτώσεις. Τι λέει ο Κώδικας; Το αυτονόητο: ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να χρησιμοποιούν παραπλανητικές πρακτικές όταν κάνουν εκπτώσεις ή προσφορές, παρουσιάζοντας στους καταναλωτές σαν αρχική τιμή μία πολύ παλιά «φουσκωμένη τιμή», μία «τιμή τιμοκαταλόγου» ή μία «προτεινόμενη λιανική τιμή». Στις επιχειρήσεις που θα εντοπιστούν να παραπλανούν τους καταναλωτές θα επιβάλλονται πρόστιμα από 5.000 ευρώ έως 1.500.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας, το πρόστιμο θα είναι έως 3.000.000 ευρώ. Επίσης, για σοβαρές παραβάσεις θα δημοσιοποιείται το όνομα της επιχείρησης.
Άλλο ένα σημαντικό θετικό νέο από τον τομέα της οικονομίας είναι η μείωση της ανεργίας και η αύξηση της απασχόλησης σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση απασχόλησης στην ΕΕ μεταξύ 3ου και 4ου τριμήνου του 2024 στις ηλικίες 20-64 ετών. Μαζί με την υποχώρηση της ανεργίας στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 17 ετών, η είδηση αυτή αποτελεί, φυσικά, μια θετική εξέλιξη, πλην όμως δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Γι’ αυτό και επιμένουμε στις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης για τη στήριξη ανέργων που αντιμετωπίζουν εμπόδια ένταξης και επανένταξης στην αγορά εργασίας, όπως είναι οι 55+ ετών. Ξεκίνησε να «τρέχει», λοιπόν, ένα νέο πρόγραμμα της ΔΥΠΑ για 6.000 επιδοτούμενες θέσεις σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Δήμους, Περιφέρειες, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και επιχειρήσεις και οργανισμούς του δημόσιου τομέα. Η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων άνοιξε προ ημερών. Το πρόγραμμα διαρκεί 12 μήνες, με δυνατότητα επέκτασης για άλλους 12 μήνες, και η μηνιαία επιχορήγηση ανέρχεται στο 75% του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών, έως τα 750 ευρώ μηνιαία. Ο προϋπολογισμός των νέων θέσεων εργασίας ανέρχεται σε 108 εκ. ευρώ, με τις δαπάνες συνολικά να υπερβούν τα 750 εκ. ευρώ.
Κάτι από τον τομέα της υγείας που πρέπει να αναφέρω ακόμα: το ΕΚΑΒ αποκτά έναν πλήρως καινούργιο στόλο οχημάτων. Τους επόμενους μήνες θα παραλάβει 250 νέα ασθενοφόρα στο πλαίσιο του προγράμματος ΑΙΓΙΣ του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας -πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαζική ανανέωση ασθενοφόρων στην ιστορία του ΕΚΑΒ. Η αναβάθμιση αυτή, όμως, έχει ήδη ξεκινήσει: προ ημερών ο οργανισμός ενισχύθηκε με 52 νέα ασθενοφόρα, μια σημαντική προσφορά της Περιφέρειας Αττικής και αξίζει τις ευχαριστίες όλων μας ο Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς.
Να έρθω σε μια άλλη πρόνοια το προγράμματος ΑΙΓΙΣ. Υπογράφηκε η σύμβαση για την προμήθεια 150 οχημάτων τύπου SUV 4X4 που θα χρησιμοποιηθούν στην καθημερινή επιτήρηση των δασικών εκτάσεων σε όλη τη χώρα, συμβάλλοντας έτσι στην πρόληψη. Άμεσα θα ολοκληρωθεί, επίσης, και η προμήθεια 150 δικάμπινων pick-up trucks, χωρητικότητας μισού τόνου νερού. Παράλληλα, «τρέχουν» οι προμήθειες για πυροσβεστικά οχήματα, αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες της Ελληνικής Αστυνομίας, ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ που προανέφερα, καθώς και για μοτοσυκλέτες, οχήματα και σκάφη του Λιμενικού. Το ΑΙΓΙΣ σιγά-σιγά ολοκληρώνεται. Τους τελευταίους μήνες έχουν δημοπρατηθεί 1,87 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα και συμβασιοποιήθηκαν τα 651 εκ. ευρώ.
Παραμένω στο θέμα της πυροπροστασίας, με μια σημαντική μεταρρύθμιση που αφορά το λεγόμενο παραγωγικό δάσος. Ξεκινάει η διαδικασία ανάθεσης για την ολοκληρωμένη διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας μέσω υβριδικών συνεργατικών σχημάτων, όπου οι Δασικοί Συνεταιρισμοί θα συνεργάζονται με ιδιώτες, κυρίως βιομηχανίες επεξεργασίας ξύλου. Όταν λέμε διαχείριση, εννοούμε την αφαίρεση της εύφλεκτης, υπερβάλλουσας βιομάζας που έχει συσσωρευτεί στα δάση, αποτρέποντας έτσι ή μετριάζοντας την εκδήλωση μεγάλων πυρκαγιών. Το υλικό που θα συγκεντρώνεται δεν θα πετιέται αλλά θα αξιοποιείται, συμβάλλοντας στην αναζωογόνηση της δασικής οικονομίας. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαχειριστικές μελέτες για τα δάση της Αττικής και για κρίσιμα δασικά οικοσυστήματα της Βοιωτίας και της Πελοποννήσου. Παράλληλα, συνεχίζονται οι καθαρισμοί δασών, η συντήρηση και διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών και δασικών δρόμων στο πλαίσιο του προγράμματος Antinero (μέχρι στιγμής διαθέσαμε περί τα 600 εκ. ευρώ). Επιπλέον 30 εκ. από το Πράσινο Ταμείο θα διατεθούν για τη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, περιμετρικά οικισμών εντός ή πλησίον δασών και δασικών εκτάσεων υψηλής επικινδυνότητας για την εκδήλωση πυρκαγιών. Με άλλα 40 εκ. ευρώ ενισχύουμε φέτος τους Δήμους, ενώ υλοποιούμε έργα αναδάσωσης και αντιπλημμυρικά-αντιδιαβρωτικά έργα συνολικού ύψους 119,6 εκ. ευρώ.
Αυτές τις ημέρες γίνεται η δίκη για την τραγωδία στο Μάτι, μία τραγωδία που σημάδεψε βαθιά τη συλλογική μας μνήμη, όπως και τα Τέμπη. Δεν πρέπει και δεν θα ξεχαστούν. Δεν θα αναφερθώ στο έργο της Δικαιοσύνης για την απόδοση ευθυνών, καθώς η δίκη είναι σε εξέλιξη. Θέλω, όμως, να σταθώ σε μια σημαντική ενέργεια της πολιτείας για τη συνολική αστική ανάπλαση της πολύπαθης περιοχής, που καταστήσαμε ύψιστη προτεραιότητα από το 2019. Ολοκληρώθηκε το Ρυμοτομικό Σχέδιο και ταυτόχρονα κυρώθηκε η Πράξη Εφαρμογής του για τη Νέα Μάκρη και τη Ραφήνα, εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι όλων των έργων (υδραυλικών & λιμενικών) καθώς και ενός εμβληματικού Παραλιακού Περιπάτου. Μπορεί να φαίνονται πολλά τα 5 χρόνια που χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο, αλλά να θυμίσω ότι τέτοιες διαδικασίες στον παρελθόν απαιτούσαν 20 και 30 χρόνια χωρίς καν να υπάρχουν εμπεριστατωμένες μελέτες. Παραδίδουμε στους κατοίκους του Ματιού ένα ολιστικό σχέδιο-«πιλότο» αστικής ανάπλασης, περιβαλλοντικής αποκατάστασης και θωράκισης με την βέλτιστη αξιοποίηση του δημόσιου χώρου.
Αλλάζω θέμα: ολοκληρώθηκε με επιτυχία η υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης Πόθεν Έσχες για τα έτη 2023-2024 (συνολικά 603.291 δηλώσεις) μέσω της νέας πλατφόρμας, η οποία ενισχύει τη διαφάνεια και το κράτος δικαίου στη χώρα μας. Και θυμίζω γιατί: βασική διαφορά της νέας πλατφόρμας είναι ότι πλέον δεν δηλώνει ό,τι θέλει ο κάθε υπόχρεος, αλλά τα στοιχεία αντλούνται ψηφιακά από 124 διαφορετικούς φορείς -τραπεζικοί λογαριασμοί, επενδυτικά προϊόντα, μίσθωση θυρίδων, δανειακές υποχρεώσεις και οφειλές, πολύτιμα μέταλλα και νομίσματα. Αναφέρω ενδεικτικά ότι σε συνεργασία με τους παραπάνω φορείς, αντλήθηκαν στοιχεία από 2.411.709 τραπεζικούς λογαριασμούς για το 2023 και 2.384.757 για το 2024. Με τη νέα πλατφόρμα του Πόθεν Έσχες γίνονται ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά οι απαιτούμενοι έλεγχοι.
Η δέσμευσή μας για νομιμότητα παντού δεν περιορίζεται σε ένα συγκεκριμένο πεδίο πολιτικής. Απλώνεται σε κάθε πτυχή της δημόσιας ζωής. Το αποδεικνύουν τρία πρόσφατα ηχηρά παραδείγματα που επιβεβαιώνουν ότι ο νόμος εφαρμόζεται και η Πολιτεία δεν κάνει πίσω απέναντι στην παρανομία.
Πρώτο παράδειγμα, η εξάρθρωση μιας πολυπλόκαμης διεθνούς εγκληματικής οργάνωσης από τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, έπειτα από μεθοδική έρευνα. Όπως προέκυψε, οι δραστηριότητες της οργάνωσης -υπό την καθοδήγηση ενός ηγετικού πυρήνα- ήταν πάσης φύσεως: από λαθρεμπόριο τεράστιων ποσοτήτων τσιγάρων και καπνού μέχρι εκρήξεις, εκβιασμούς, χρήση βίας αλλά και τουλάχιστον 4 ανθρωποκτονίες στελεχών της αποκαλούμενης «GREEK MAFIA». Μεγάλη επιτυχία της ΕΛΑΣ και η εξάρθρωση δικτύου στο οποίο εμπλέκονταν δεκάδες πρατήρια καυσίμων για λαθρεμπόριο, αλλά και παραποίηση μετρητών στις αντλίες με ειδικό λογισμικό. Μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί για τις δύο υποθέσεις 106 άτομα.
Επόμενο παράδειγμα, οι ρευματοκλοπές. Από τους περίπου 700 ελέγχους που έγιναν το τελευταίο 4μηνο από συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ στον κλάδο της εστίασης και φιλοξενίας σε ολόκληρη την Ελλάδα, διαπιστώθηκαν 131 περιπτώσεις κλοπής ρεύματος που αντιστοιχούν σε κλοπή ενέργειας τουλάχιστον 4,8 GWh, αξίας περίπου 1,2 εκ. ευρώ. Οι έλεγχοι συνεχίζονται, με ακόμα 153 ύποπτες περιπτώσεις να εξετάζονται. Ο εντοπισμός αυτών των παρανομιών έγινε χάρη στη δέσμη των μέτρων που ψηφίσαμε την περασμένη άνοιξη, όπως είναι η μηνιαία καταμέτρηση, η συνεργασία ΔΕΔΔΗΕ και ΑΑΔΕ και η αφαίρεση άδειας ηλεκτρολόγου σε περίπτωση συμμετοχής σε ρευματοκλοπή. Τα μέτρα και οι εντατικοί έλεγχοι έχουν οδηγήσει σε μείωση των απωλειών το 2024 σε σύγκριση με το 2023 και το 2022.
Τρίτο παράδειγμα επιβολής νομιμότητας, στη Μύκονο. Μόνο μέσα σε ένα διήμερο, τα μικτά κλιμάκια του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της Οικονομικής Αστυνομίας με τη συνδρομή της Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Μυκόνου, εντόπισαν 12 περιπτώσεις ανέγερσης ξενοδοχείων ή κατοικιών, εντός και εκτός σχεδίου, με διαφόρων ειδών υπερβάσεις, αυθαιρεσίες, προβληματικές άδειες ή χωρίς οικοδομικές άδειες. Θυμίζω ότι είχε προηγηθεί η σύλληψη ατόμων που παρακολουθούσαν και βιντεοσκοπούσαν τα κλιμάκια. Θα συνεχίσουμε τη μάχη με την ανομία. Έχουμε τη βούληση και πλέον υπάρχουν και οι μηχανισμοί για να το κάνουμε.
Κλείνω τη σημερινή εκτενή ανασκόπηση -δεν μπόρεσα να το αποφύγω- με την πλήρως ανακατασκευασμένη πισίνα των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων που έπειτα από 21 χρόνια αποδίδεται στον κόσμο του αθλητισμού, στα σωματεία και την τοπική κοινωνία. Ήταν μια οφειλόμενη από την πολιτεία αποκατάσταση ενός εμβληματικού αθλητικού χώρου που είχε μαραζώσει λόγω έλλειψης συντήρησης. Το ελληνικό κράτος δυστυχώς είναι καλό στο να κατασκευάζει έργα αλλά πάρα πολύ κακό στο να τα φροντίζει. Θέλουμε και προσπαθούμε να αλλάξουμε αυτήν τη «συνήθεια». Έχουμε επενδύσει σημαντικούς πόρους τόσο για την ανακαίνιση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων όσο και σε σημαντικά έργα παρέμβασης, υποδομής και επισκευής, σε αθλητικά κέντρα σε ολόκληρη την επικράτεια. Για να τα χαρεί η κοινωνία, οι αθλητές μας και να έχουν την ευκαιρία πολλά νέα παιδιά να αγαπήσουν τον αθλητισμό.
Ευχαριστώ και σήμερα για τον χρόνο που αφιερώσατε να διαβάσετε αυτήν την ανασκόπηση. Καλή σας ημέρα, τα λέμε την επόμενη Κυριακή!

Ε.Α.Α.Σ για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 1821: - Ελευθερία, Πατρίς, Θρησκεία


 

Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος: - Αναζήτηση Πορείας σε Ένα Κόσμο που Αναδιατάσσεται - Ποια Είναι η Βασική Διαχρονική Τρωτότητα της Χώρας μας;


*Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος


 

Οι τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις στο διεθνές σύστημα μετά και την ανάληψη της διακυβέρνησης των ΗΠΑ από τον Ντόναλντ Τράμπ, ανατρέπουν τα έως τώρα δεδομένα στην παγκόσμια κοινότητα.  

Σύμφωνα με την Έκθεση Ασφαλείας του Μονάχου 2025: «Στο σημερινό πολυπολικό διεθνές σύστημα παρατηρείται μια συνεχιζόμενη μετατόπιση ισχύος προς έναν μεγαλύτερο αριθμό κρατών, όπου εκτός από τις δύο υπερδυνάμεις, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διεθνή τάξη και συναγωνίζονται για απόκτηση μεγαλύτερης ισχύος και επιρροής». 

Επίσης, εκτός από τις υπάρχουσες απειλές (περιφερειακές συγκρούσεις, τρομοκρατία, μεταναστευτικό, διασπορά όπλων μαζικής καταστροφής, διασπαστικές τεχνολογίες, κλιματική αλλαγή, γεωπολιτικοποίηση των στρατηγικών πόρων κ.λπ), που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα, παρατηρείται και μια ιδεολογική πόλωση. Βάσει της εν λόγω έκθεσης, ο πολιτικός και οικονομικός φιλελευθερισμός, που διαμόρφωσε τη μονοπολική περίοδο μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, αμφισβητείται όλο και περισσότερο εκ των έσω, όπως καταδεικνύεται από την άνοδο του αυταρχισμού, του εθνικιστικού λαϊκισμού, του απομονωτισμού, του οικονομικού ανταγωνισμού και την εκδήλωση μονομερών πρωτοβουλιών για την αύξηση της πολιτικής ισχύος των διεθνών κρατικών και μη κρατικών δρώντων.

Η σημαντικότερη επίπτωση που έχουν επιφέρει οι ανωτέρω αλλαγές στο διεθνές σύστημα όμως, είναι ότι το πολυμερές σύστημα παγκόσμιας διακυβέρνησης, το οποίο κυριάρχησε στις διεθνείς σχέσεις για σχεδόν οκτώ δεκαετίες, τίθεται υπό αμφισβήτηση και η έως τώρα βασισμένη σε κανόνες διεθνής τάξη (rules-based International order) απαξιώνεται με αποτέλεσμα το διεθνές δίκαιο να παραβιάζεται έναντι του δίκαιου του ισχυρού.

Συνεπώς, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι έως τώρα κινήσεις των σημαντικών παικτών του διεθνούς συστήματος ακυρώνουν το υπάρχον σύστημα διεθνούς τάξης γίνεται κατανοητό ότι η παγκόσμια κοινότητα οδεύει σε αχαρτογράφητα νερά.

Η επιβίωση σε αυτό το νέο παγκόσμιο γίγνεσθαι απαιτεί πρωτίστως,  βαθιά κατανόηση και ανάλυση των αλλαγών που συντελούνται.

Υπό το πρίσμα αυτό, θα πρέπει να επισημανθεί ότι στρατηγικές συμμαχίες όπως η συμμαχία ΗΠΑ-Ευρώπης διέρχονται από μια μεγάλη κρίση ταυτότητας.

Η στρατηγική απόφαση των ΗΠΑ να υποβαθμίσουν τη συμμετοχή τους στην αμυντική συμμαχία, η οποία προστατεύει την ειρήνη στην Ευρώπη για σχεδόν οκτώ δεκαετίες, μπορεί να σηματοδοτήσει το τέλος μιας εποχής για τη σύμπραξη ΗΠΑ-Ευρώπης που βασίζονταν σε κοινές αξίες και αρχές.

Οι αρχές που έως τώρα διακήρυσσαν οι ΗΠΑ περί αντίθεσης στον εδαφικό επεκτατισμό, την προστασία του απαραβίαστου των συνόρων, την άρνηση χρήσης βίας, τον περιορισμό των εμπορικών δασμών και την υποστήριξη της διεθνούς συνεργασίας για την επίτευξη οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας, φαίνεται να ακυρώνονται, δημιουργώντας σοβαρό πλήγμα στη διεθνή τάξη.

Απ’ ότι φαίνεται, ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ δεν αντιλαμβάνεται τα παγκόσμια δρώμενα με όρους γεωπολιτικούς, αλλά με όρους αγοράς όπου τα πάντα είναι μια διαρκής διαπραγμάτευση για την εξασφάλιση κέρδους.

Ο κ. Τράμπ με όρους αγοράς πάντα, αντιλαμβάνεται ότι όταν η χώρα του έχει χρέος $34 τρις, είναι αντιοικονομική η εμπλοκή των ΗΠΑ στον Ρωσο-Ουκρανικό πόλεμο και γι’ αυτό, ανακοίνωσε την άμεση απεμπλοκή της χώρας του, επιζητώντας μια άμεση κατάπαυση του πυρός με οποιαδήποτε αντάλλαγμα.


Θεωρεί ότι ο πόλεμος έχει κριθεί στο πεδίο των μαχών και πως η Ρωσία δεν υπάρχει περίπτωση να απωλέσει τα Ουκρανικά εδάφη που έχει κερδίσει έως τώρα.

Ως σκληρός ρεαλιστής και συνάμα ορθολογιστής ο κ. Τράμπ, γνωρίζει ότι για να ανατραπεί η διαμορφωθείσα κατάσταση στην Ουκρανία, θα πρέπει να υπάρξει στρατιωτική εμπλοκή των ΗΠΑ και των κρατών μελών του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα σηματοδοτούσε την έναρξη του Γ’ Παγκόσμιου Πολέμου και θα ήταν καταστροφικό τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο.     

Ο κ. Τράμπ θεωρεί ότι η βασική απειλή των ΗΠΑ σήμερα δεν είναι η Ρωσία, αλλά η Κίνα.

Η Κίνα αποτελεί παγκόσμιο ανταγωνιστή των ΗΠΑ όπου μεγεθύνεται συνεχώς οικονομικά, γιγαντώνεται στρατιωτικά και τείνει να αποτελέσει τον εκφραστή των χωρών του λεγόμενου Παγκόσμιου Νότου, αλλά και των υπόλοιπων ανταγωνιστών των ΗΠΑ.

Επίσης, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Αθανάσιος Πλατιάς (βλέπε άρθρο του στο ΒΗΜΑ με τίτλο: Ο απεγκλωβισμός της Ουάσιγκτον), «ο στρατηγικός άξονας Πεκίνου - Μόσχας έδωσε στην Κίνα το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της φθηνής ενέργειας, ενώ της εξασφάλισε τα χερσαία σύνορα από απειλές, δίνοντάς της στρατηγικό βάθος. Έτσι η Κίνα έστρεψε την ενέργειά της στη θάλασσα απειλώντας τη θαλασσοκρατία των ΗΠΑ».

Υπό το πρίσμα αυτό, ο κ. Τράμπ επέλεξε να εγκαινιάσει μια νέα εποχή ανάμεσα στις σχέσεις ΗΠΑ-Ρωσίας επιδιώκοντας  πολλαπλά οφέλη τόσο σε γεωπολιτικό όσο και οικονομικό επίπεδο. Τέλος, θεωρεί υψίστης σημασίας γι’ αυτόν και τη χώρα του, να απεγκλωβίσει τη Ρωσία από τη σφαίρα επιρροής της Κίνας.     

Υπό τα νέα δεδομένα, παρά τις έως τώρα προσπάθειες για σφυρηλάτηση πολιτικής ενότητας και ενίσχυσης της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ) σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ευρώπη έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες που επηρεάζουν τον ηγετικό της ρόλο στο διεθνές σύστημα.

v Ενώ γίνονται προσπάθειες να επιτευχθεί η στρατηγική  αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), οι ΗΠΑ αποτελούν τον εγγυητή της ευρωπαϊκής ασφάλειας μέσω του ΝΑΤΟ.

v Η Ε.Ε. δεν έχει τις δυνατότητες να αναπτύξει μια Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ), ώστε να γίνει ένας αξιόπιστος πάροχος ασφάλειας.

v Το πυρηνικό οπλοστάσιο της Ευρώπης είναι πολύ μικρό για να είναι αποτρεπτικό, ειδικά κατά της Ρωσίας.

v Η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα είναι μια σημαντική στρατηγική και πολιτική αδυναμία.

v Τα κράτη μέλη της Ευρώπης δεν έχουν κοινή αντίληψη για τις προκλήσεις και τις απειλές της Ευρώπης. Για παράδειγμα, για την Ελλάδα η κύρια απειλή είναι η Τουρκία ενώ για τη Μεγάλη Βρετανία και τις χώρες της Βαλτικής η Ρωσία.

Παρά τις ανωτέρω ασυμμετρίες στην ευρωπαϊκή ασφάλεια, οι τρέχουσες εξελίξεις στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον αποτελούν την τελευταία ευκαιρία για την Ευρώπη να επενδύσει στην άμυνα και την ασφάλειά της, ώστε να αποκτήσει στρατηγική αυτονομία και να ενισχύσει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα στο διεθνές σύστημα.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Ε. απαιτείται να επιταχύνει την εφαρμογή της Στρατηγικής της Πυξίδας (Strategic Compass) για την ενίσχυση της πολιτικής άμυνας και ασφάλειας της Ε.Ε. έως το 2030, για τη δημιουργία μιας αξιόπιστης ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και της ικανότητας ταχείας ανάπτυξης της Ε.Ε., ως προοίμιο για έναν Ευρωπαϊκό στρατό.

Μόνο αν εξασφαλιστεί η στρατηγική αυτονομία της Ε.Ε., τα κράτη-μέλη της θα αποκτήσουν την ικανότητα να συνεργάζονται με εταίρους για να προστατεύσουν τις αξίες και τα συμφέροντά τους και να διαδραματίσουν σημαντικότερο ρόλο στη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας.

Εκτός από τη βαθιά κατανόηση και ανάλυση των αλλαγών που συντελούνται στον κόσμο, για την επιβίωση σε αυτό το νέο παγκόσμιο γίγνεσθαι απαιτείται  και στρατηγική αναπροσαρμογή.  

Υπό αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα εκτός από την επίγνωση του διεθνούς περιβάλλοντος χρειάζεται να προχωρήσει στις απαραίτητες στρατηγικές αναπροσαρμογές της εξωτερικής πολιτικής της, ώστε να εξασφαλίσει την βιωσιμότητα και ανάπτυξή της.

Σε αυτό το νέο κόσμο που αναδιατάσσεται, θεωρώ πως η Ελλάδα πρέπει να κινηθεί παράλληλα, προς δύο κατευθύνσεις.

Δεδομένου ότι η διεθνής κοινότητα έχει αποδειχθεί ανίκανη να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες προκλήσεις και απειλές του διεθνούς συστήματος, η Ελλάδα πρέπει να πρωτοστατήσει σε διεθνείς πρωτοβουλίες  για μια ανανεωμένη δέσμευση των κρατών στο διεθνές δίκαιο και μια μεταρρύθμιση του πολυμερούς συστήματος παγκόσμιας διακυβέρνησης.

Η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει τη θέση της ως μη μόνιμο μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και να συμβάλει στην ενίσχυση της ικανότητας της διεθνούς κοινότητας να αντισταθεί στις αποσταθεροποιητικές δυνάμεις που επιδιώκουν να αντικαταστήσουν το διεθνές δίκαιο με το δίκαιο του ισχυρού και να αλλάξουν τους κανόνες και τις αξίες του τρέχοντος συστήματος διακυβέρνησης.

Υπό το πρίσμα αυτό, η Ελλάδα πρέπει να υποστηρίξει σθεναρά το ψήφισμα A/RES/79/1 της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών (UNGA), με τίτλο: «Το Σύμφωνο για το Μέλλον», το οποίο καταδεικνύει τη δέσμευση της διεθνούς κοινότητας να μεταρρυθμίσει τη βασισμένη σε κανόνες διεθνή τάξη για να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.

Η δεύτερη κατεύθυνση που πρέπει να κινηθεί η Ελλάδα βασίζεται στην παραδοσιακή ρεαλιστική προσέγγιση των Διεθνών Σχέσεων και σχετίζεται με τις συμμαχίες της χώρας.

Λαμβάνοντας τον έντονο ανταγωνισμό των δρώντων του σημερινού πολυπολικού διεθνούς συστήματος και την επιδίωξή τους για αντικατάσταση του διεθνούς δικαίου με το δίκαιο του ισχυρού, η Ελλάδα για να επιβιώσει πρέπει να επενδύσει ακόμη περισσότερο στις ισχυρές συμμαχίες της (ΗΠΑ, Ισραήλ, Γαλλία) και να ενδυναμώσει τη στρατηγική της σχέση μαζί τους.

Βασική προϋπόθεση όμως, για την επίτευξη των εθνικών στόχων βάσει των εν λόγω δύο κατευθύνσεων, είναι η Ελλάδα να αντιμετωπίσει άμεσα τις τρωτότητές της όπου λειτουργούν ως τροχοπέδη και υπονομεύουν την Ελληνική εξωτερική πολιτική και τα εθνικά συμφέροντα.

Η Ελλάδα εδώ και πολύ καιρό αποτελεί στόχο υβριδικών επιχειρήσεων ισχυρών κέντρων εξουσίας εντός και εκτός Ελλάδας, όπου επιδιώκουν την υπονόμευση και άμεση αποσταθεροποίησή της.

Η βασική διαχρονική τρωτότητα της χώρας είναι οι πληροφοριακές και ψυχολογικές επιχειρήσεις που διεξάγονται καιρό τώρα από τα εν λόγω κέντρα εξουσίας, με στόχο τον έλεγχο των πολιτικών αφηγημάτων για τη χειραγώγηση και παραπληροφόρηση του ελληνικού λαού, ώστε να αποσύρει την εμπιστοσύνη και στήριξή του από την πολιτική ηγεσία της Ελλάδας.

Για του λόγου το αληθές, θα παραθέσω κάποια παραδείγματα με αφηγήματα που έχουν αναπτυχθεί τελευταία, από τα εγχώρια όργανα αυτών των κέντρων εξουσίας.

Μετά τις Ευρωεκλογές ασκήθηκε έντονη κριτική τόσο στον Πρωθυπουργό όσο και στον Υπουργό Εξωτερικών για την πολιτική προσέγγισης με την Τουρκία χαρακτηρίζοντάς τους ως εθνικούς μειοδότες και προδότες. Κανείς από αυτούς όμως, δεν αναφέρθηκε στο γεγονός, ότι η ίδια πολιτική ηγεσία όταν χρειάστηκε το 2020 υπερασπίστηκε τα εθνικά δίκαια και την εθνική κυριαρχία αποτελεσματικά, στέλνοντας παράλληλα, ένα ισχυρό μήνυμα αποτροπής στην Τουρκία.

Το ερώτημα που τίθεται για να διαλυθεί η παραπληροφόρηση είναι,  πως είναι δυνατόν κάποιοι προδότες να υπερασπίζονται σθεναρά την εθνική ασφάλεια της πατρίδας μας;.

Η δεύτερη παραπληροφόρηση αφορά την επιλογή της χώρας να στηρίξει το δίκαιο αγώνα της Ουκρανίας να υπερασπιστεί την εθνική της ανεξαρτησία από έναν εισβολέα όπου κόντρα στους κανόνες του διεθνούς δικαίου επιδιώκει να επιβάλει το δίκαιο του ισχυρού. Στο πλαίσιο του ίδιου αφηγήματος εντάσσεται και η παραπληροφόρηση για την αποστολή οπλισμού από την Ελλάδα στην Ουκρανία, αποδυναμώνοντας την ασφάλεια των ελληνικών νησιών.  

Όπως έχω τονίσει σε προηγούμενο άρθρο μου, αν και μας ζητήθηκε, η Ελλάδα δεν έδωσε τανκς, δεν έδωσε αεροπλάνα F16, αλλά ούτε και αντιαεροπορικά συστήματα. Ο ελάχιστος στρατιωτικός εξοπλισμός που έδωσε ήταν μη αναγκαίος, η απόσυρση και  καταστροφή του από τις ένοπλες δυνάμεις θα κόστιζε πολλά εκατομμύρια ευρώ και δεν αποδυναμώθηκε η ασφάλεια των ελληνικών νησιών.

Οι ίδιοι άνθρωποι που κατηγορούσαν την πολιτική ηγεσία της Ελλάδας για τις ανωτέρω επιλογές, κατηγορούν σήμερα τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη για δήθεν διεθνή αποδυνάμωση της Ελλάδας και γιατί δεν προσκλήθηκε η Ελλάδα στη Σύνοδο των προθύμων που συγκάλεσε ο Βρετανός Πρωθυπουργός κ. Στάρμερ στο Λονδίνο, στις 2 Μαρτίου 2025. 

Το γεγονός, ότι η μη παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού να ήταν αποτέλεσμα εθνικής στρατηγικής επιλογής, δεν το αναφέρει κανείς διότι δεν συμφέρει το αφήγημα της παραπληροφόρησης.   

Και στρατηγική επιλογή να μην ήταν όμως, θέτω το ερώτημα σε όλες αυτές τις φωνές της παραπληροφόρησης. Η Ελλάδα είναι πρόθυμη; Είναι διατεθειμένη να στείλει στρατό στην Ουκρανία;

Την προηγούμενη Πέμπτη 5/3/25, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο Tass, διεμήνυσε στον κ. Μακρόν, ότι η παρουσία ευρωπαϊκών δυνάμεων στην Ουκρανία θα σημαίνει άμεσο πόλεμο από τις ευρωπαϊκές χώρες κατά της Ρωσίας.

Αυτοί που αναπτύσσουν την ανωτέρω προπαγανδιστική ρητορική ας μας απαντήσουν. Θέλουν η Ελλάδα να μπει σε πόλεμο με τη Ρωσία για την Ουκρανία; Αν θέλουν να βγουν και να μας το πουν.

Ας αναλογιστεί λοιπόν ο κάθε καλόπιστος αναγνώστης, τι χαμό θα προκαλούσαν οι ίδιοι προπαγανδιστές και τα πληρωμένα παπαγαλάκια των ξένων κέντρων εξουσίας στην Ελλάδα, αν ο Πρωθυπουργός συμμετείχε σε αυτή τη Σύνοδο των Προθύμων με θέμα την αποστολή ελληνικών στρατευμάτων στην Ουκρανία.  

Επίσης, η Μεγάλη Βρετανία είναι εκτός Ε.Ε. και διοργάνωσε μια μονομερής πρωτοβουλία πρωτίστως για να διερευνήσει τις πιθανότητες προθύμων χωρών να εμπλακούν σε μια οιωνοί ειρηνευτική αποστολή στην Ουκρανία που αποτελεί αιτία πολέμου για τη Ρωσία και δευτερευόντως, για να ενισχύσει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα στην Ευρώπη μετά τη στρατηγική επιλογή των ΗΠΑ να αποσυρθούν.

Μια συμμετοχή του Έλληνα Πρωθυπουργού σε αυτή τη Σύνοδο θα συνέφερε την Ελλάδα όταν το ζητούμενο για την Ευρώπη, είναι οι αποφάσεις να ληφθούν εντός του Ευρωπαϊκού πλαισίου;

Τέλος, απίστευτη παραπληροφόρηση γίνεται για τη συμμετοχή του Τούρκου ΥΠΕΞ κ. Χακάν Φιντάν στην εν λόγω Σύνοδο και την πιθανότητα συμμετοχής της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα.    

Το ενδεχόμενο ο Έλληνας Πρωθυπουργός να μην πήγε στο Λονδίνο, διότι θεώρησε υποκριτική και προσβλητική την πρόσκληση στην Τουρκία, που έχει διαπράξει ακριβώς, ότι η Ρωσία στην Ουκρανία με την τουρκική εισβολή και κατοχή της βόρειας Κύπρου δεν το αναφέρει κανείς, διότι επίσης, δεν συμφέρει το προπαγανδιστικό αφήγημα.

Σε σχέση με τη συμμετοχή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα, θα πρέπει να ενημερωθεί ο κόσμος, ότι η επιδίωξη αυτή από μέρους της Τουρκίας δεν είναι καινούρια. Πάνω από μια τετραετία επιδιώκει ανεπιτυχώς αυτό το στόχο η Τουρκία, λόγω της σθεναρής στάσης της Ελλάδας και των συμμάχων της.

Για του λόγου το αληθές, ο γράφων το παρόν άρθρο, στις 18 Οκτωβρίου 2022 συμμετέχων ως Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας & Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, στη Σύνοδο των Διευθυντών Αμυντικής Πολιτικής της Ε.Ε. που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, είχα τονίσει στους ομολόγους μου, ότι η Ελλάδα σε καμία περίπτωση δεν θα συνηγορήσει στην στήριξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και την προμήθεια τουρκικού στρατιωτικού εξοπλισμού μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού για την Ειρήνη (EPF), δεδομένου του συλλογικού χαρακτήρα του εν λόγω μηχανισμού με συνεισφορές προερχόμενες από τους εθνικούς προϋπολογισμούς των κρατών μελών.

Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα. Εκτός από τον Έλληνα Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη και ο Γάλλος Πρόεδρος κ. Μακρόν είναι αντίθετος σε μια τέτοια προοπτική και διαφώνησε ανοικτά με τον Γερμανό ομόλογό του. 

Η ίδια προπαγάνδα και επιχείρηση παραπληροφόρησης διεξάγεται αυτή την περίοδο και για τη σχέση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Αμερικανό Πρόεδρο κ. Τράμπ παρά το γεγονός, ότι ο Έλληνας ΥΠΕΞ κ. Γεραπετρίτης είχε πρόσφατα μια άκρως επιτυχημένη συνάντηση με τον ομόλογό του στην Ουάσιγκτον και προετοιμάζεται επίσημη επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στο Λευκό Οίκο.

Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη έκταση του παρόντος άρθρου, δεν έχω τη δυνατότητα να αναφερθώ εκτενώς στα αφηγήματα της εν λόγω επιχείρησης παραπληροφόρησης, ώστε μέσω επιχειρημάτων να τα αποδομήσω. Ίσως επανέλθω σε κάποιο άλλο άρθρο μου.

Συνοψίζοντας την αναφορά μου στην ανωτέρω υβριδικού χαρακτήρα εκστρατεία, όπου μέσω πληροφοριακών και ψυχολογικών επιχειρήσεων επιδιώκεται η αποσταθεροποίηση της χώρας, επισημαίνω για ακόμη μια φορά την αναγκαιότητα ενίσχυσης της εθνικής ανθεκτικότητας.

Εν κατακλείδι, σε αυτό το νέο κόσμο που αναδιατάσσεται, η Ελλάδα δεν έχει να φοβηθεί τίποτε, διότι έχει δικαιωθεί από τις έως τώρα στρατηγικές της επιλογές.

Μια κρίση εκτός από τα δεινά που προκαλεί, δημιουργεί και ευκαιρίες.

Αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα είναι να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη μεταρρύθμιση του πολυμερούς συστήματος παγκόσμιας διακυβέρνησης, να ενδυναμώσει τη σχέση της με τους στρατηγικούς συμμάχους της και να αξιοποιήσει τις στρατηγικές ευκαιρίες που θα προκύψουν, ώστε μέσω της άσκησης πιο ενεργούς και πολυδιάστατης διπλωματίας, να αυξήσει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα.



*Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος

Πρώην Γενικός Διευθυντής - Γενικής Διεύθυνσης

Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ)

Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)



Σάββατο 15 Μαρτίου 2025

Η Eurostat επιβεβαιώνει ότι η καρτελοποίηση και η κυβέρνηση απειλούν την οικονομία


 

Ενα ερώτημα αναφύεται σε όποιον διαβάζει τη μηνιαία ανακοίνωση της Eurostat που αφορά τον πληθωρισμό στις χώρες της ευρωζώνης. Γιατί στην Ελλάδα ο πληθωρισμός επιμένει και παρουσιάζει αυτό το άνοιγμα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο; Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή (πληθωρισμός) στην Ελλάδα για τον Φεβρουάριο μετρήθηκε στο 3%, όταν στις χώρες της ζώνης ευρώ ο μέσος όρος βρίσκεται στο 2,4%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και τον Φεβρουάριο του 2024 σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είχε μετρηθεί στο 3,1% από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. Τον Φεβρουάριο του 2023 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 είχε μετρηθεί στο 6,5%, όταν η σύγκριση Φεβρουαρίου του 2022 με Φεβρουάριο του 2021 έδωσε μια αύξηση 6,3%.

Ούτε λίγο ούτε πολύ συνεπώς και μόνο για τον μήνα Φεβρουάριο η δηλητηριώδης για την οικονομία διακυβέρνηση Μητσοτάκη έχει προσθέσει ένα συνολικό βάρος της τάξης του 18,9%. Αυτό μεταφράζεται σε κρίση κόστους ζωής –δεδομένου ότι την ίδια περίοδο ο μισθός ολισθαίνει σε μονάδες αγοραστικής δύναμης– και είναι αυτό που έχει διαλύσει τα ελληνικά νοικοκυριά που στενάζουν στα ράφια των σουπερμάρκετ. Ομως οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες το αντιμετώπισαν. Δεν έκαναν την κρίση του κόστους ζωής ευκαιρία για αισχροκέρδεια σε βάρος της κοινωνίας. Αρκεί να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 2023 ο μέσος πληθωρισμός των χωρών-μελών της ΕΕ ήταν 9,9% (στην Ελλάδα 6,5%) και το 2025 έχει κατέλθει στο 2,4%.

Το πραγματικό πρόβλημα

Πέρα από τη μεγάλη εικόνα του πληθωρισμού υπάρχει κι ένα υποσύνολο που δείχνει το πραγματικό πρόβλημα του «δηλητηρίου που έχει εγχύσει» ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη σταθερή ροπή του να καρτελοποιεί την οικονομία. Ονομάζεται δομικός πληθωρισμός. Είναι ο πληθωρισμός εάν αφαιρέσουμε την ενέργεια και τα εποχικά, μη επεξεργασμένα τρόφιμα. Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, η μέση αύξηση του δομικού πληθωρισμού για την ευρωζώνη μετρήθηκε για τον Φεβρουάριο στο 2,6%, ενώ για την Ελλάδα ο δομικός πληθωρισμός μετρήθηκε στο 3,3%. Αυτός ο δείκτης δίνει μια καλύτερη εικόνα των βασικών πληθωριστικών πιέσεων στην οικονομία, καθώς αποκλείει τις ταλαντώσεις που προκαλούνται από τις τιμές των καυσίμων και των φρέσκων τροφίμων.

Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία ανά έτος, ο δομικός πληθωρισμός έχει την εξής διακύμανση:

2021: Μετριέται στο 0,8%. Αυτό το χαμηλό ποσοστό αντικατοπτρίζει τη σταθερότητα των τιμών σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, παρά τις πιέσεις από την ανάκαμψη μετά την πανδημία.

2022: Μετριέται στο 5,2%. Παρά την αφαίρεση των καυσίμων και των εποχικών τροφίμων, οι δομικοί παράγοντες, όπως η αύξηση του κόστους διαβίωσης, συνέβαλαν σημαντικά.

2023: Μετριέται στο 3,8%. Η μείωση οφειλόταν κυρίως στα μέτρα στήριξης. Ο Κυρ. Μητσοτάκης δηλαδή δανείστηκε αυξάνοντας κατακόρυφα το δημόσιο χρέος –σε απόλυτους αριθμούς το 2019 ήταν 356 δισ. ευρώ και η ψαλίδα άνοιξε στα 404 δισ. το 2024– φαλκιδεύοντας το μέλλον της χώρας (τα δάνεια πρέπει να αποπληρωθούν).

2024: Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις (προσωρινά στοιχεία) θα κλείσει στο περίπου 3%, που σημαίνει ότι οι δομικές πιέσεις παραμένουν.

Ο κίνδυνος

Οπως προκύπτει από τα μεγέθη του δομικού πληθωρισμού, αργά και σταθερά η ελληνική οικονομία ολισθαίνει προς το καρκίνωμα του στασιμοπληθωρισμού. Είναι η κατάσταση στην οποία μια οικονομία δεν αναπτύσσεται (δεν υπάρχουν επενδύσεις, δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας) την ίδια ώρα που η ακρίβεια καλπάζει. Στην Ελλάδα οι επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου είναι ισχνές και όλα καλύπτονται από τα λογιστικά παιχνίδια με τα έσοδα από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ το κράτος για να συνεχίσει να υπάρχει πρέπει κάθε χρόνο να δανείζεται κοντά στα 15 δισ. ευρώ. Συνεπώς, αν δεν υπάρξει ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης μετά το 2027, ο στασιμοπληθωρισμός θα πνίξει την κοινωνία…

Πώς πνίγει την οικονομία

Ο δομικός πληθωρισμός είναι ένα φαινόμενο που χαρακτηρίζει την οικονομία όταν οι αυξήσεις των τιμών προκαλούνται από βαθιές αλλαγές στη δομή της αγοράς ή της παραγωγής και όχι μόνο από προσφορά και ζήτηση. Σε αντίθεση με τον κλασικό πληθωρισμό, που μπορεί να προκύψει από την υπερβολική προσφορά χρήματος ή την αύξηση της ζήτησης, ο δομικός πληθωρισμός συνδέεται με μεταβολές που επηρεάζουν τις βασικές πτυχές της οικονομίας, όπως η τεχνολογική ανάπτυξη, οι αλλαγές στις πρακτικές εργασίας ή οι μετασχηματισμοί στις αλυσίδες εφοδιασμού.

Η αντιμετώπιση του δομικού πληθωρισμού απαιτεί διαφορετικές πολιτικές από αυτές που χρησιμοποιούνται για τον κλασικό πληθωρισμό. Οι κυβερνήσεις και οι κεντρικές τράπεζες πρέπει να εστιάσουν σε μακροπρόθεσμες στρατηγικές, όπως η ενίσχυση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης των εργαζομένων, η υποστήριξη της καινοτομίας και η προώθηση της βιωσιμότητας. Ολα αυτά βέβαια είναι κενό γράμμα στην Ελλάδα που έχει πρωθυπουργό τον Κυρ. Μητσοτάκη. Η κατάρτιση έχει μεταβληθεί σε εργαλείο ασύγχρονης καρτελοποίησης, με πέντε εκπαιδευτικούς ομίλους να μοιράζονται τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Η δημόσια παιδεία, προκειμένου να περάσει στα ολιγοπώλια της ιδιωτικής εκπαίδευσης, έχει κατ’ ουσίαν καταστραφεί. Από την άλλη οι επενδύσεις στρέφονται σε αστικά ακίνητα και ξενοδοχεία, με την πρωτογενή (αγροτικός τομέας) και δευτερογενή (μεταποίηση) παραγωγή να ολισθαίνουν υπό το βάρος του target model των Μητσοτάκη και Χατζηδάκη στην παραγωγή ρεύματος, που γεννά αισχρά κέρδη για το καρτέλ του φυσικού αερίου, και ας μην ξεχνάμε και τις πλημμύρες και τις φωτιές


Επανίδρυση του κράτους ΤΩΡΑ, από το μηδέν. - Θα ψηφίζω για πάντα τον πολιτικό που θα ξεκοπρίσει το κράτος από την "κόπρο του Αυγείου"

 


Γύρισα από το εξωτερικό (Ην. Βασίλειο) 20 χρόνια πριν και ζω και εργάζομαι στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στην Κρήτη. Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ. Όλα αυτά τα χρόνια στις συναλλαγές με το Κράτος ή το Δημόσιο, που ευτυχώς τώρα έχουν μειωθεί, διαπίστωσα ότι συναλλάσσομαι με ανθρώπους - δομές σε ένα παράλληλο σύμπαν, σε μία άλλη διάσταση, με μία διαφορετική στάση ζωής, όπου ο χρόνος κυλάει πιο αργά...

Ένα κράτος το οποίο πληρώνουν οι πολίτες και αντί να τους εξυπηρετεί, τους βάζει εμπόδια και τους καθυστερεί. Σε οποιαδήποτε συναλλαγή, ενέργεια η επιχειρηματική πρόθεση.

Και φυσικά ούτε κουβέντα για ανταποδοτικότητα. Ούτε δωρεάν παιδεία έχουμε ούτε δωρεάν υγεία... Μη σας κουράζω όμως, λίγο-πολύ όλα είναι αριθμοί, το γνωρίζετε καλύτερα από εμένα, κ. Κώστα.

Νέος και ονειροπόλος, έλπιζα, νόμιζα ότι ήταν μονόδρομος, ότι αυτό θα αλλάξει κάποια στιγμή. Η τεχνολογική εξέλιξη, η πρόσβαση στην πληροφορία και οι ανοιχτές αγορές θα μας ανάγκαζαν να μεταμορφωθούμε. Θα ήταν ευκολότερο και για τους ίδιους να εξελιχθούμε. Να μη ντρεπόμαστε για το χάλι μας. Να φτάσουμε στο επίπεδο των άλλων και, γιατί όχι, να τους ξεπεράσουμε. Δεν έπρεπε καν να σκεφτούμε νέους τρόπους/συστήματα για οτιδήποτε, υπάρχουν ήδη έτοιμες, δοκιμασμένες λύσεις για τα πάντα, (παιδεία, οικονομία, άμυνα, κτλ) τις οποίες, αν θέλαμε, μπορούσαμε να τις εφαρμόσουμε / προσαρμόσουμε / βελτιώσουμε. Δεν θέλουμε όμως.

Ωριμότερος πλέον, έχω πάψει να ελπίζω. Έχω αρχίσει να απαιτώ. Θέλω επανίδρυση του κράτους. Από το μηδέν.  Αν όχι τώρα, πότε;  Αφού πεθάνουμε ή μεταναστεύσουμε όλοι; Γιατί κανείς δεν τολμάει να ξεκοπρίσει το Κράτος; Πόσες Ιφιγένειες πρέπει να θυσιαστούν; Τώρα είναι η ώρα. Να μη φοβηθεί κανείς το πολιτικό κόστος.  Πλέον χάνονται ζωές. Τι πιο κοστοβόρο;

Το πολιτικό κόστος είναι αυτό που μας στοιχειώνει και μας έφερε εδώ. Γιατί και οι πολιτικοί, όπως και ο σταθμάρχης δεν κάνουν τη δουλειά τους. Δεν υπηρετούν το Δημόσιο αλλά το προσωπικό συμφέρον. Και να τα χάλια μας. Το ατύχημα στα Τέμπη είναι μικρογραφία της πορείας της χώρας μας... Αυτοκτονούμε.

Ψήφισα Νέα Δημοκρατία το 2019, ως το μη χείρον βέλτιστον. Πίστευα ότι θα έβαζε χέρι στην αναποτελεσματικότητα του Κράτους, ότι θα έκανε τομές. Φοβήθηκε. Χ από εμένα.

Θα ψήφιζα για πάντα τον πολιτικό που θα ξεκόπριζε το κράτος, όχι το κόμμα που θα με διόριζε. Υπάρχει και αυτή η μερίδα του λαού, είναι το 50% που δεν πάει να ψηφίσει και που αιμοδοτεί το άλλο 50%. Εκεί πονάμε, εκεί είναι ο καρκίνος μας, εκεί πρέπει να στοχεύσουν. Δυστυχώς όμως δεν έχουν το ελάχιστα απαιτούμενο IQ να το αντιληφθούν...

ΥΓ: Η θυσία της Ιφιγένειας...

...διάλεξαν για αρχηγό τον Αγαµέµνονα κι αφού έκαναν θυσίες, περίµεναν να φυσήξει ο άνεµος, να ξεκινήσουν τα καράβια για την Τροία. Όµως φύλλο δεν εσάλευε κι οι βασιλιάδες ρωτήσανε το µάντη Κάλχα να τους πει γιατί οι άνεµοι δε φυσούσαν.

Εκείνος τότε είπε ότι η θεά Άρτεµη κρατούσε τους ανέµους. Είχε θυµώσει, γιατί ο Αγαµέµνονας είχε σκοτώσει το ιερό ελάφι της.

Και δε θα της περνούσε ο θυµός, αν πρώτα ο Αγαµέµνονας δε θυσίαζε στο βωµό της την κόρη του, την Ιφιγένεια.

Αβάσταχτη θλίψη πλάκωσε την καρδιά του Αγαµέµνονα. Δεν ήθελε να θυσιάσει την αγαπηµένη του κόρη. Μέρες θρηνούσε. Τέλος έστειλε µήνυµα στην Κλυταιµνήστρα, τη γυναίκα του, να φέρει στην Αυλίδα την Ιφιγένεια, να την παντρέψει τάχα µε τον Αχιλλέα.

Όταν η Ιφιγένεια κι η µητέρα της έφτασαν στην Αυλίδα, µε δάκρυα στα µάτια ο Αγαµέµνονας τους είπε την αλήθεια. Η Κλυταιµνήστρα έκλαιγε και τον παρακαλούσε να µην αφήσει να γίνει η θυσία. Η Ιφιγένεια τελικά αποφάσισε να θυσιαστεί για την πατρίδα της.

Τη µέρα της θυσίας πήγε στολισµένη στο βωµό και µε θάρρος έσκυψε το κεφάλι. Κι ο µάντης Κάλχας, αφού της φόρεσε χρυσό στεφάνι στα µαλλιά, σήκωσε το µαχαίρι.

Όµως εκείνη τη στιγµή η Άρτεµη ήρθε µέσα σε ένα σύννεφο, άρπαξε την κόρη και πάνω στο βωµό άφησε ένα µικρό ελάφι.Την Ιφιγένεια την πήγε µακριά στη χώρα των Ταύρων σ’ έναν από τους ναούς της.

Αµέσως φύσηξε άνεµος και οι Αχαιοί κίνησαν για την Τροία.

ΜΦΧ

Ηρακλής Κουριδάκης