Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

76 χρόνια μετά - Οδοιπορικό στην Κυβέρνηση του Βουνού

 




Βασίλης Ασημακόπουλος

Το αντιστασιακό φαινόμενο αναπτύχθηκε με δύο βασικές μορφές στις κατεχόμενες από τις δυνάμεις του Άξονα, χώρες της Ευρώπης. 

Η μία είχε τη μορφή ολιγομελών-κλειστών ομάδων, σαμποτέρ κυρίως, τα στελέχη των οποίων προέρχονταν συνήθως από τους διαλυμένους στρατούς και προσανατολίζονταν πολιτικά προς την Αγγλία. 

Η άλλη μορφή, ήταν μαζικά λαϊκά κινήματα στις πόλεις και την ύπαιθρο, που συγκροτούσαν ένοπλα στρατιωτικά τμήματα, εθνικο-απελευθερωτικούς στρατούς και προσανατολίζονταν κυρίως προς την Σοβιετική Ένωση.

Ο διεθνοπολιτικός προσανατολισμός σε αμφότερες τις μορφές, δεν ήταν αφετηριακός, μολονότι υπήρχαν διαθέσεις και τάσεις ή και ρητά εκπεφρασμένες κατευθύνσεις σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά προϊόν σε σημαντικό βαθμό της δυναμικής των γεωπολιτικών πραγμάτων και της αντίστοιχης πόλωσης. Αυτό συνέβη όταν είχε γίνει πλέον φανερή η έκβαση του πολέμου και διαμορφώνονταν τα ανταγωνιστικά σχέδια και επιδιώξεις των τριών μεγάλων δυνάμεων της αντιφασιστικής συμμαχίας.
Για τις ΗΠΑ, ήταν το άνοιγμα των αγορών και η απελευθέρωση της κίνησης του παγκόσμιου εμπορίου που ευνοούσε τη δυναμική του αμερικανικού καπιταλισμού. Για τη Σοβιετική Ένωση προτεραιότητα είχε η επέκταση της ζώνης ασφαλείας ως σφαίρα επιρροής επί των όμορων χωρών της σοβιετικής επικράτειας. Για την Αγγλία σημασία είχε η αποκατάσταση της αποικιακής-ιμπεριαλιστικής της δύναμης, για αυτό και διεκδίκησε τον ελληνικό χώρο πολύ πιο αποφασιστικά από την ΕΣΣΔ στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Στάλιν-Τσώρτσιλ (Οκτώβριος 1944).
Στη Γιουγκοσλαβία, την Ελλάδα, την Γαλλία, την Ιταλία και σε άλλες χώρες, οι μαζικές αντιστασιακές οργανώσεις που ηγεμονεύονταν από την αριστερά και ειδικότερα την κομμουνιστική-τριτοδιεθνιστική εκδοχή της (μολονότι τυπικά η Τρίτη Διεθνής αυτοδιαλύθηκε το 1943 ως μια ένδειξη θετικής χειρονομίας από πλευράς του Στάλιν προς τους Δυτικούς στο πλαίσιο της αντιφασιστικής συμμαχίας), συγκρότησαν Πολιτικές Επιτροπές Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ), δηλαδή μορφές πολιτικής κυβέρνησης.

Παλλαϊκός χαρακτήρας της Αντίστασης

Η εξέλιξη αυτή αποτελούσε σαφή ένδειξη ακριβώς του μαζικού παλλαϊκού χαρακτήρα των δυνάμεων της Αντίστασης, αλλά και της ισχύος της, αποτελώντας μια νέα μορφή εξουσίας και μάλιστα γειωμένης στη χώρα, η οποία εξ αντικειμένου βρέθηκε σε αντιπαράθεση με τις εξόριστες κυβερνήσεις που ήταν οργανικά συνδεδεμένες με το Λονδίνο.
Ένα γνωστό στιγμιότυπο από συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου της ΠΕΕΑ στο Δημοτικό Σχολείο στις Κορυσχάδες Ευρυτανίας (πηγή: Φωτογραφικό αρχείο Σπύρου Μελετζή).
Ειδικότερα στη Γιουγκοσλαβία και την Ελλάδα, υπήρχε και τμήμα της κατεχόμενης χώρας, που ήταν απελευθερωμένο και οι αντίστοιχες ΠΕΕΑ ασκούσαν εθνική και λαϊκή κυριαρχία στο εδαφικό εκείνο τμήμα που είχε απελευθερωθεί, όπου βρισκόταν και η έδρα των κυβερνήσεών τους. Η πραγματικότητα αυτή υποχρέωνε τον διεθνή παράγοντα να απευθύνεται στις ΠΕΕΑ ως βασικούς συνομιλητές για την επόμενη μέρα, προσπαθώντας ταυτόχρονα να ελέγξει ή και να εγκλωβίσει τη δυναμική τους.
Η ελληνική ΠΕΕΑ συγκροτήθηκε στις 10 Μαρτίου 1944, ενώ η γιουγκοσλαβική στα τέλη Νοεμβρίου 1943, την περίοδο της συνάντησης των τριών ηγετών της αντιφασιστικής συμμαχίας στην Τεχεράνη. Ακολούθησαν διαφορετικές κατευθύνσεις, ενώ δεν κατέστη εφικτή η συγκρότηση κοινού βαλκανικού στρατηγείου, λόγω των έντονων διαφωνιών στο Μακεδονικό. Η γιουγκοσλαβική ΠΕΕΑ αρνήθηκε να συνομιλήσει με τους Άγγλους.
Στην ελληνική ΠΕΕΑ, στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και ειδικότερα στο ΚΚΕ, παρατηρούνται έντονες αμφιταλαντεύσεις ως προς τη σχέση με τον αγγλικό παράγοντα και τις αστικές δυνάμεις. Αυτό οφειλόταν αφενός στην απρόσωπη δυναμική των συγκρούσεων και στην εξέλιξη της πραγματικότητας, αφετέρου στην πολιτική γραμμή που είχε χαραχθεί μετά την απόφαση-τομή της 6ης Ολομέλειας της Κ.Ε. (1934), όταν αντικαταστάθηκε μεν το σχήμα της ιμπεριαλιστικής Ελλάδας με εκείνο της εξαρτημένης, αλλά  επικράτησε  η γραμμική θεωρία των σταδίων και ειδικότερα του αστικοδημοκρατικού σταδίου της επανάστασης, το οποίο στην πολιτική πρακτική σήμαινε την αναζήτηση  εκπροσώπων μιας «εθνικής αστικής τάξης».

Πολυγλωσσία στο ΚΚΕ

Τα ανωτέρω στοιχεία αποτυπώνουν κατά τη γνώμη μας μια πάλη γραμμών εντός του ΚΚΕ – που όλες χαρακτηρίζονται από κομματικότητα – η οποία δείχνει να μορφοποιείται στις ακόλουθες κατευθύνσεις :
  • Την εθνικο-ανεξαρτησιακή τάση, που αποτελεί τη δυναμική έκφραση του εθνικο-απελευθερωτικού αγώνα και προσωποποιείται στην κίνηση του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη.
  • Τη διαπραγματευτική-συμφιλιωτική τάση με τις αστικές δυνάμεις, που εκπροσωπεί ο Γιώργης Σιάντος, μεσοπολεμικό συνδικαλιστικό ηγετικό στέλεχος του ΚΚΕ, ήδη πριν την επιβολή-διορισμό της ζαχαριαδικής ηγεσίας  το 1931 από την Κομμουνιστική Διεθνή.
  • Τον κομματικό μηχανισμό-φιλοσοβιετική κατά προτεραιότητα τάση, που εκπροσωπεί το ηγετικό στέλεχος, μέλος του Πολιτικού Γραφείου και οργανωτικός γραμματέας, Γιάννης Ιωαννίδης.
Άρης Βελουχιώτης και δεξιά ο Στέφανος Σαράφης. Ο Βελουχιώτης, δικαιολογημένα, ήταν εξαιρετικά καχύποπτος στις ξένες αποστολές στην Ελλάδα
Τελικά η ΠΕΕΑ, το ΕΑΜ,  θα οριστικοποιήσει την συμμετοχή του στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας υπό τον Γ. Παπανδρέου (Μέση Ανατολή), μόλις τον Αύγουστο 1944 και ενώ είχε ήδη συμμετάσχει στο Συνέδριο του Λιβάνου (Μάιος 1944).
Η ΠΕΕΑ, έκφραση της δυναμικής και του μαζικού παλλαϊκού χαρακτήρα της αντίστασης του ελληνικού λαού, άσκησε κυριαρχία στον χώρο της Ελεύθερης Ελλάδας, συγκρότησε Εθνικό Συμβούλιο μέσα από εκλογές στην κατεχόμενη Ελλάδα (Απρίλιος 1944). Σε εκείνες τις εκλογές ψήφισαν για πρώτη φορά γυναίκες ενώ παρήχθη νομοθετικό έργο, συγκροτήθηκαν κώδικες τοπικής αυτοδιοίκησης και λαϊκής δικαιοσύνης, εκδόθηκε νόμισμα, ασκήθηκαν πολιτικές στους τομείς της παιδείας, της υγείας, του αγροτικού χώρου κλπ.

Πρωταγωνιστής το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ

Οι πολιτικές δυνάμεις που τη συγκρότησαν ήταν κατά βάση οι δυνάμεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, δηλαδή το ΚΚΕ και οργανώσεις που προέρχονταν από την αριστερή πτέρυγα του βενιζελισμού ή ανεξάρτητοι σοσιαλιστές. Πρόεδρος αρχικά της ΠΕΕΑ ήταν ο Ευρυπίδης Μπακιρτζής, βενιζελικός αξιωματικός, απότακτος του Κινήματος του 1935.
Συμμετείχε στην αντιστασιακή οργάνωση ΕΚΚΑ και στη συνέχεια μαζί με τον Στέφανο Σαράφη, επίσης απότακτο του ’35, θα ενταχθεί στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Ακολούθως, Πρόεδρος της ΠΕΕΑ έγινε ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αλέξανδρος Σβώλος, επίσης προερχόμενος από την αριστερή (σοσιαλιστική) πτέρυγα του βενιζελισμού.
Ο Δημήτρης Γληνός, ο συντάκτης του «Τι είναι και τι θέλει το ΕΑΜ» και κορυφαίος εκπαιδευτικός, έχοντας ήδη διανύσει την πορεία από την αριστερή πτέρυγα του βενιζελισμού στο ΚΚΕ, δεν θα προλάβει να αναλάβει κεντρική θέση στην  ΠΕΕΑ, καθώς θα πεθάνει τον Δεκέμβριο 1943.                Αλέξανδρος Σβώλος   
Η ΠΕΕΑ αποτέλεσε τη θεσμική και υλική αποτύπωση του μαζικού χαρακτήρα της Εθνικής Αντίστασης, τα όνειρα και τις προσδοκίες ενός μεγάλου τμήματος, της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, για ένα καλύτερο και δικαιότερο κόσμο, για «ελεύθερη πατρίδα και πανανθρώπινη λευτεριά». Όνειρα και προσδοκίες που δολοφονήθηκαν από τον ολέθριο Εμφύλιο Πόλεμο, τον οποίο τμήμα των αστικών δυνάμεων, ο θρόνος και ο διεθνής παράγοντας μεθόδευσαν και η ηγεσία του ΚΚΕ αποδέχθηκε.

Ποιοι προκάλεσαν τον Εμφύλιο

Γιατί τον ελληνικό εμφύλιο, δεν τον προκάλεσαν πρωτογενώς ή αποκλειστικά οι εγχώριες κοινωνικές αντιθέσεις όπως θεωρεί μια μερίδα της αριστερής ιστοριογραφίας την τελευταία 20ετία θεωρεί, υποτιμώντας τον ρόλο του διεθνούς παράγοντα. Χαρακτηριστική εκδοχή αυτής της ανάγνωσης του Εμφυλίου Πολέμου, είναι το πολύ ενδιαφέρον κείμενο του σπουδαίου ιστορικού Φίλιππου Ηλιού, Η πορεία προς τον Εμφύλιο : Από την ένοπλη εμπλοκή στην ένοπλη ρήξη, στο συλλογικό τόμο Ο Εμφύλιος Πόλεμος (Θεμέλιο, 2003).
Αντίστοιχη τάση υποβάθμισης της ΕΑΜικής εμπειρίας, αλλά και της διάστασης του «εθνικού» στο Δ.Σ.Ε., υπάρχει και στις πρόσφατες ιστορικές αναγνώσεις του ΚΚΕ (Α. Βήλου-Κ. Ελευθερίου, Η «κομματική ιστορία» ως μέρος της κομματικής στρατηγικής : Χρήσεις του «Εμφυλίου» στον πολιτικό και ιστορικό λόγο του ΚΚΕ 1991-2017, περιοδικό Τετράδια τχ 70-71/2018).
Η δυναμική των συγκρούσεων, που ήταν κοινωνικά και πολιτικά οξυμένες λόγω της εμπειρίας της Κατοχής και της Αντίστασης, όπου τέθηκε το ζήτημα της εξουσίας, όπως αποτυπώθηκε και με τη συγκρότηση της Κυβέρνησης του Βουνού, έλαβε τον ένοπλο χαρακτήρα της εμφύλιας σύγκρουσης λόγω της διεθνοπολιτικής αντιπαράθεσης, όπως εσωτερικεύθηκε από τις εγχώριες πολιτικές δυνάμεις και τις σχέσεις εξάρτησης που είχαν οι τελευταίες με τους διεθνείς παράγοντες στους οποίους αναφέρονταν ή ήταν προσανατολισμένες.
Αντίθετα, τέτοιες εμφύλιες συγκρούσεις δεν συνέβησαν στις περιπτώσεις της Ιταλίας και της Γαλλίας, λόγω διαφορετικών επιλογών, αλλά και ορίων αυτονομίας που είχαν τόσο οι αστικές δυνάμεις, όσο και οι ηγεσίες των Κομμουνιστικών Κομμάτων των συγκεκριμένων χωρών. Για την ελληνική περίπτωση το τραγούδι Το Όνειρο του Μίκη Θεοδωράκη, αποτυπώνει τη δυναμική της εμφύλιας σύγκρουσης.
Η Έδρα του Εθνικού Συμβουλίου της ΠΕΕΑ, ήταν το Δημοτικό Σχολείο στις Κορυσχάδες Ευρυτανίας. Από τη δεκαετία του ’80, ο χώρος αυτός λειτουργεί ως μουσείο, αντανακλώντας τη συλλογική μνήμη, ως πλατιά κοινωνική συνείδηση του πρωτο-μεταπολιτευτικού παρόντος, της Αλλαγής τότε.
Η εθνική λαϊκή ενότητα, όχι ως φαντασιακή κατασκευή, ως ψευδής συνείδηση που συγκαλύπτει τις ταξικές αντιθέσεις όπως θεωρεί μια ριζοσπαστικοφανής ανάλυση, αλλά ο ταξικά-σχεσιακά προσδιορισμένος λαός-έθνος, με την ιδιαίτερη ιστορικότητά του ως συγκεκριμένη μορφή υλικής ύπαρξης και πνευματικής κατάστασης, ως δημοκρατική κοινότητα του κοινού καλού.
:

πηγήhttps://slpress.gr/idees/odoiporiko-stin-kyvernisi-toy-voynoy-75-chronia-meta/

Όταν και τα αυτιά έχουν....... τοίχους!!

Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Όταν στην σημερινή Ελλάδα αυτοί που την κατέστρεψαν, την κατάκλεψαν και την πρόδωσαν, όχι μόνο δεν είναι κρατούμενοι, αλλά βγαίνουν δημόσια και μιλούν με ξεχωριστή υπερηφάνεια και ακόμα πιο πολύ, διεκδικούν τους ψήφους του κόσμου, τότε αναρωτιέσαι για ποιο λόγο ακόμα να μιλάς για αυτή την χώρα.
Όταν η γνωστή πολιτική οικογένεια που έχει μια από τις μεγαλύτερες περιουσίες στην Ευρώπη και την απέκτησε μέσα στην πολιτική, είναι τόσο δημοφιλής, τότε τι να πεις.
Όταν υποψήφιος δήμαρχος της πρωτεύουσας από αυτή την οικογένεια, που διακρίνεται για τις διαστροφικές του απόψεις θεωρείται φαβορί για την διεκδίκηση του δήμου, τότε λες… άντε στο καλό όλοι σας!
Όταν κόμματα που χρωστούν εκατομμύρια στις τράπεζες ενώ ο απλός πολίτης αν χρωστά χίλια ευρώ τότε του κατάσχουν ότι έχει και δεν έχει και από την άλλη αυτός ο απλός πολίτης ψηφίζει αυτά τα κόμματα, τότε σούρχεται αυθόρμητα να πεις… καλά να πάθουν!
Όσοι έλεγαν ότι κάθε λαός έχει τους ηγέτες που του αξίζουν, άραγε πόσο δίκιο είχαν.






Γιατί να προσπαθείς να ξυπνήσεις ένα λαό όταν θέλει και επιδιώκει να είναι κοιμισμένος και λεηλατημένος, όταν εξυμνεί κάποιο πολιτικό αντιπρόεδρο του κόμματος που διεκδικεί την εξουσία ενώ επί χρόνια το εξύβριζε με τον χειρότερο τρόπο ;
Γιατί να προσπαθείς να ξυπνήσεις ένα λαό που αντί να ξυπνήσει από την προσπάθεια που κάνεις να τον ενημερώνεις, θα σε βρίσει και από πάνω, ενώ οι κακοί χαρακτηρισμοί θα πέφτουν σαν βροχή και ενώ το κόστος θα είναι η οικονομική ακόμα και η φυσική σου εξόντωση ;
Γιατί να προσπαθείς να ξυπνήσεις ένα λαό που το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι τι θα φάει, τι θα πιει και πως θα γλεντήσει καλύτερα ;
Γιατί να προσπαθείς να αποκαλύπτεις κάποιες αλήθειες αφού και τα αυτιά έχουν τοίχους ;
Γιατί άραγε ;;;
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

 

Συνάντηση του προέδρου της Ε.Α.Α.Σ, Παράρτημα Άρτας με τον Υφυπουργό εργασίας, κ. Καραγκούνη για τις συντάξεις τα αναδρομικά και ...



 




1. Στην Άρτα βρέθηκε σήμερα, ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός εργασίας Κώστας Καραγκούνης για να παραστεί στον Εορτασμό της Πολιούχου της πόλης της Άρτας, Οσίας Μητρός  Θεοδώρας της Βασιλίσσης. 

 2. Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης, ο πρόεδρος του παραρτήματος, προέβη σε αναλυτική ενημέρωση του Υπουργού στα παρακάτω θέματα:

      = Τα  πάρα πολλά λάθη στον επανυπολογισμό των συντάξεων

      =  Τις αλλοιώσεις σε δημόσια έγγραφα

      =  Τις αλλοιώσεις οικονομικών στοιχείων στα μηνιαία ενημερωτικά σημειώματα των συντάξεων.  

       = Τις εκ προθέσεως καθυστερήσεις της κυβέρνησης, στην καταβολή των δικαιούμενων αναδρομικών, ενώ υπάρχει ο τρόπος να πληρωθούν γρήγορα 

       = Την απαξίωση των αποστράτων από την κυβέρνηση.

3. Ο πρόεδρος του παραρτήματος επέδωσε στον Υπουργό όλα τα αποδεικτικά στοιχεία για τις καταγγελίες που έκανε.

4. Ο Υπουργός αποδέχθηκε με χαρά, την πρόταση, να προσκαλέσει στο γραφείο του,  τις 3 θεσμικές Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού και των Σωμάτων Ασφαλείας, για ενημέρωση και άμεσες δράσεις της Κυβέρνησης





Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

«Η πιο αλαζονική κυβέρνηση που πέρασε ποτέ!!» - «Η Πατρίδα μας ΔΕΝ είναι “Μητσοτάκης ή χάος!»


 


Σκληρή επίθεση στην κυβέρνηση εξαπέλυσε η βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Χριστίνα Σταρακά από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας.

«Δεν υπήρξε ποτέ τόσο αλαζονική κυβέρνηση που να θεωρεί ότι όλα γίνονται, όλα χειραγωγούνται, όλα συγκαλύπτονται» υποστήριξε η κα. Σταρακά ενώ μίλησε για μια κυβέρνηση που έχει χάσει την εμπιστοσύνη των πολιτών: «Τελειώσατε οριστικά στη συνείδηση της κοινωνίας. Δεν αξίζει ο λαός αυτό τον χλευασμό προς τις αρχές  και τις αξίες του. Σταματήστε να υποτιμάτε το λαϊκό αίσθημα» τόνισε απευθυνόμενη προς τα κυβερνητικά έδρανα.

Αναφερόμενη στην ομιλία του κ. Μητσοτάκη δήλωσε ότι «ο Πρωθυπουργός παρουσιάστηκε σα να βρίσκεται σε άλλο πλανήτη. Δεν κατάλαβε, δεν άκουσε τίποτα από τις μεγαλειώδεις συγκεντρώσεις της προηγούμενης Παρασκευής; Ως  μητέρα δύο παιδιών που προσπαθούν να ανοίξουν τα φτερά τους στην πατρίδα, ένιωσα βαθιά απογοητευμένη από τον Πρωθυπουργό της χώρας που ήρθε να κουνήσει το δάχτυλο  και να χλευάσει με έπαρση και αλαζονεία αυτόν τον λαό».

Για το θέμα των Τεμπών υποστήριξε ότι δεν υπάρχει πολίτης που να πιστεύει ότι η κυβέρνηση διευκόλυνε την δικαιοσύνη και την εύρεση της αλήθειας.  «Καλύψατε τον κ. Καραμανλή, τον καταχειροκροτήσατε εδώ μέσα και εξαφανίσατε μέχρι χτες τον κ. Τριαντόπουλο. Τα παραμύθια αυτά πείτε τα στις κοπές πίτας των  νομαρχιακών της Νέας Δημοκρατίας, αν και ούτε εκεί δεν θα πιάνουν σε λίγο» είπε χαρακτηριστικά.

Για όσα είπε ο Πρωθυπουργός περί αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, η Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας ισχυρίστηκε ότι την επαναφέρει όποτε βρίσκει τα δύσκολα: «Είναι μια επικοινωνιακή βιτρίνα για να κρυφτεί το κράτος των ημετέρων και κολλητών σταθμαρχών που έμπαιναν από παράθυρα και σίτες».

Ειδική αναφορά έκανε στην αγροτική πολιτική της κυβέρνησης κάνοντας λόγο για «σνομπάρισμα» του αγροτικού κόσμου ενώ μίλησε για την απαξίωση της δημόσιας υγείας: «Ακούστε τι λένε οι πολίτες στα νοσοκομεία της χώρας όπως αυτά του Αγρινίου και του Μεσολογγίου και οι ήρωες υγειονομικοί που εσείς χλευάζατε, που  κράτησαν όρθιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας, που ποτέ δεν πιστέψατε».

Η κα. Σταρακά επιχείρησε να αποδομήσει τα επιχειρήματα της κυβερνητικής πλευράς:  «Προσπαθείτε  να μας πείσετε ότι το μέλλον της χώρας είναι Μητσοτάκης ή χάος. Χάος είναι η απαξίωση της δημόσιας υγείας, τα καρτέλ της αισχροκέρδειας, τα πήγαινε -έλα των γαλάζιων ρουσφετιών, είναι ο διχαστικός λόγος με τον οποίο τα στελέχη σας ναρκοθετούν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Η δημοκρατία δεν είναι χάος, το λύνει» σημείωσε χαρακτηριστικά.

 «Η κοινωνία ασφυκτιά και έχει ανάγκη οξυγόνο. Οι πολίτες έχουν ανάγκη έναν πρωθυπουργό που θα τους καταλαβαίνει, θα φροντίζει για αυτούς και δεν θα τους κουνά το δάχτυλο. Ο τόπος έχει ανάγκη μια μεγάλη πολιτική αλλαγή. Το ΠΑΣΟΚ είναι έτοιμο να αναλάβει αυτή την ιστορική ευθύνη που έχει όσο ποτέ ανάγκη η πατρίδα μας» είπε κλείνοντας την ομιλία της.

Πέθανε ο Στάλιν!!!…

Η «Αμαλία», έγραψε  στο «Χ»:

«Ο θρήνος των σταλινικών της Ελλάδας για τον θάνατο του θεού τους, που πίστευε πως θα ζει αιώνια.

Στις 5 Μαρτίου του 1953, έφυγε από τον μάταιο τούτο κόσμο ο “πατερούλης” Στάλιν, σκορπώντας θλίψη και πόνο στους απανταχού σταλινικούς. Ειδικά στους σταλινικούς της Ελλάδας, που ακόμα τον κλαίνε.

  • Γράφει ο Υπτγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης

Πριν πάμε στους κλαυθμούς και τους οδυρμούς, να αναφερθούμε στις καταγέλαστες ευχές επιφανών Ελλήνων κομμουνιστών για μακροημέρευση του Στάλιν, που όμως δεν ευοδώθηκαν. Ο Μπελογιάννης, μιλώντας το 1949 για τα 70 χρόνια του Στάλιν, ολοκλήρωσε την ομιλία του (με αναφορές στον Στάλιν σε κάθε παράγραφο…) ως εξής: «Κι αν αυτή τη στιγμή μπορούσε μαζί μας να φωνάξουν οι πολιτείες και τα βουνά μας, οι κάμποι και τα χωριά μας, θα φώναζαν και θα λέγαν: Ζήσε ακόμα πολύ, πάρα πολύ, μεγάλε Στάλιν!».

Ο Ζαχαριάδης, μιλώντας στις 11/10/1952 στο 19ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ, το… τερμάτισε: «Οι μάνες μας, οι απλές γυναίκες της χώρας μας που για τα παιδιά τους τόσο θερμά φροντίζει ο σύντροφος Στάλιν, λένε: Ας κόβει ο θεός χρόνια απ’ τη ζωή μας κι ας χαρίζει στιγμές στον Στάλιν. Είμαστε τόσο πολλές που θα ζει αιώνια».

Τελικά, 5 μήνες αργότερα, διαψεύστηκαν οι προσδοκίες του Ζαχαριάδη για… αιώνια ζωή του Στάλιν και γλίτωσαν και οι Ελληνίδες τον πρόωρο θάνατο.

Αλλά, το ΚΚΕ έδωσε στον «Μεγάλο Νεκρό» όρκους αιώνιας πίστης και αφοσίωσης – τους οποίους τηρεί ευλαβικά ως τις μέρες μας: «Την ιερή αυτή στιγμή, αυτόν τον όρκο δίνουν μπροστά στον Μεγάλο Νεκρό, οι κουκουέδες και οι αγωνιστές όλης της Ελλάδας: Να μείνουν πιστοί στην επιταγή αυτή του Στάλιν, πιστοί στη Μεγάλη Σοβιετική Ένωση και το κόμμα των κομμουνιστών της… Ο Στάλιν θα ζει αιώνια στην ψυχή του λαού μας. Σκύβοντας ευλαβικά τα κεφάλια μπροστά στον Μεγάλο Νεκρό και με πόνο αβάσταχτο στην καρδιά ας φωτιζόμαστε πάντα απ’ τη ζωή και το έργο του. Ζήτω η Μεγάλη Σοβιετική Ένωση!».

Επιπλέον, κατ’ εντολήν του κόμματος, θρήνησαν τον Στάλιν και οι δύο στρατευμένοι ποιητές (εκ του προχείρου…), Γιάννης Ρίτσος και Τάσος Λειβαδίτης, με δυο ποιήματα που δημοσιεύθηκαν την εποχή του θανάτου του. Αλλά, μετά την αποσταλινοποίηση, οι στρατευμένοι διατάχθηκαν από τους διοικητές τους να εξαφανίσουν τα σταλινικά ποιήματα από τις ποιητικές συλλογές τους και να τα ρίξουν στο πυρ το εξώτερον. Κι αυτοί, σαν καλοί στρατιώτες, υπάκουσαν στην προσταγή. Προτιμώ να μην παραθέσω τα αηδιαστικά αυτά ποιήματα, γιατί οι περισσότεροι τα γνωρίζετε, κι όσοι δεν τα γνωρίζετε μπορείτε εύκολα να τα βρείτε στο διαδίκτυο.

Το αστείο στην όλη υπόθεση με τους κόκκινους αυλοκόλακες, που είχαν θεοποιήσει τον Στάλιν και πίστευαν πως είναι… αθάνατος, είναι πως στο τέλος το πίστεψε και ο ίδιος. Ο Σοβιετικός συγγραφέας Αυταρχάνωφ διηγείται ένα σπαρταριστό περιστατικό. Σας το μεταφέρω περιληπτικά, με δικά μου λόγια: ‘’Τον Δεκέμβριο του 1949, στην διάρκεια μιας δεξιώσεως που δινόταν με την ευκαιρία των γενεθλίων του Στάλιν, οι παρατρεχάμενοι είχαν κουβαλήσει έναν γραφικό τύπο, ποιητή εκ του προχείρου, απ’ την ιδιαίτερη πατρίδα του “πατερούλη”, την Γεωργία. Μετά από έναν ποταμό έμμετρων κολακειών προς τον Στάλιν, ο ποιητής του ευχήθηκε να ζήσει όσο οι περισσότεροι Καυκάσιοι, πλέον των 100 ετών. Στο σημείο εκείνο, ο Στάλιν σηκώθηκε και επέπληξε τον ποιητή, λέγοντάς του, μεταξύ σοβαρού και αστείου: ‘’Γιατί τόσος περιορισμός;’’. Επικράτησε παγωμάρα στην αίθουσα, κι ο εύστροφος ποιητής κατάλαβε αμέσως την μνημειώδη γκάφα του και διόρθωσε την ευχή του, με εξόχως ποιητικό τρόπο: ‘’Χαρά για μας, κι εχθρών φοβέρα, ζήσε, α ι ώ ν ι α, πατέρα’’.

Ο Στάλιν αυτό ήθελε ν’ ακούσει, κι αμέσως σηκώθηκε ξανά, αυτή την φορά καταχειροκροτώντας τον ποιητή.

Συντρόφισσες και σύντροφοι, να ζήσετε να τον θυμόσαστε!»

………………………………………………………………………………………………………………………

 Αυτά μας είπε, ή μάλλον μας έγραψε, η – άγνωστη – Αμαλία. Μετά λοιπόν τα άκρως σοβαρά της Αμαλίας, νόμιζε ότι ήρθε η ώρα να ελαφρύνουμε λίγο την ατμόσφαιρα. Για τον λόγο αυτό διάλεξα μερικά ποιήματα που γράφτηκαν από φανατικούς σταλινικούς με την αφορμή (όχι την ευκαιρία…) της εκδημίας του πατρός ημών και ποιμενάρχου.

Απολαύστε τα

  • Γιάννης Ρίτσος — Ποίημα για τον θάνατο του Στάλιν

Όχι. Δεν είναι αλήθεια. Δεν είναι αλήθεια.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες. Σταματήστε τις.

Ο Ιωσήφ Στάλιν δεν πέθανε. Είναι παρών ο Στάλιν στο παγκόσμιο πόστο του.
Ο Στάλιν ανεβάζει στις επάλξεις των πέντε ηπείρων τις σημαίες της ειρήνης.
Ο Στάλιν ετοιμάζει με το σκόρπιο αλεύρι του κόσμου ένα ολοστρόγγυλο καρβέλι υγείας.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες. Σταματήστε τις.

Όσο κι αν τα μονόφθαλμα κανόνια στρέφουν το μαύρο ρύγχος τους
ίσα κατά την υψικάμινο της ελπίδας μας ο Στάλιν αγρυπνεί
στο παγκόσμιο πόστο του.

Σώπα, γιαγιά, και σκούπισε με το μαύρο τσεμπέρι σου
τα μάτια σου.
Όταν σβύνει η φωτιά σου κάτου απ’ το τσουκάλι σου είναι ο Στάλιν που σκύβει και φυσάει τη φωτιά σου ν’ ανάψει.
Όταν λείπει απ’ το τραπέζι μας το ψωμί κι απ’ το στρώμα μας τ’ όνειρο
κι απ’ το δώμα μας το λυχνάρι είναι ο Στάλιν που ανάβει τα μεγάλα ηλεκτρικά
στον ορίζοντα κι ακούμε κάτου απ’ τα τούνελ της νύχτας
τη βουή των τραίνων που μεταφέρουν λάδι και ψωμί και κάρβουνο
στους πεινασμένους.

Γιατί ο Στάλιν είναι ο πρωτογιός των προλετάριων
κι ο Στάλιν είναι κι ο πατέρας τους.

Για τούτο κι ο πιο μαύρος τοίχος της πιο μαύρης νύχτας
είναι γιομάτος απ’ τους σωλήνες του φωτός.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες.

Οι αιώνες σκαρφαλώνουν στην κορφή της ψυχής του ν’ ανασάνουν.
Μην πείτε πως ο ήλιος ορφάνεψε.

Κυττάχτε. Κάθε ήλιος και σελίδα —μέρα την ημέρα — με τους ήλιους των 74 χρόνων του, έφτιαξε ένα χοντρό βιβλίο από ατσάλι και τ’ ακούμπησε στα γόνατα του κόσμου.
Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν. Με τ’ όνομά του ανοίγει η Ιστορία τις πύλες της στον άνθρωπο.

Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν.
Το έργο του: Λευτεριά.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες κι ακούστε.

Πάνου απ’ την κόκκινη πλατεία, στην εξέδρα του ήλιου, ο Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν μιλάει: «Υπερασπίστε, Λαοί, την Ειρήνη.

«ΑΥΓΗ», 5 Μάρτη 1953.

Με κριτική ματιά

Βέβαια ο Γιάννης Ρίτσος είναι ο γίγαντας της κομμουνιστικής κουλτούρας. Και ποιος είμαι εγώ που θα του ασκήσω κριτική. Αλλά μισό λεπτό ρε σύντροφοι. Ουδείς είναι υπεράνω κριτικής πλην του Θεού. Ε και ο Ρίτσος δεν ήταν δα και  Θεός!

Ο ποιητής λοιπόν αρχικώς δεν μπορεί να πιστέψει ότι πέθανε ο Στάλιν. Δικαίωμά του.  Επίσης χρήζει τον πατερούλη μέγα φυσητή που φυσάει ν΄ ανάψει η φωτιά της γιαγιάς  με το μαύρο τσεμπέρι. Το ότι μπορεί το τσεμπέρι της γιαγιάς να είναι μαύρο λόγω κάποιας «πολιτικής δραστηριότητος» του Στάλιν, δεν απασχολεί τον ποιητή!

Τον ανακηρύσσει (τον Στάλιν)  μέγα φούρναρη που φέρνει ψωμιά, καθώς επίσης και μέγα ηλεκτρολόγο, αλλά και μηχανοδηγό. Αχ ρε Στάλιν να σε είχαμε μηχανοδηγό στα Τέμπη…

Εκεί που ακριβολογεί ο ποιητής είναι ότι ο Στάλιν έφτιαξε ένα χοντρό βιβλίο από ατσάλι και το ακούμπησε στα γόνατα του κόσμου. Το κακό είναι ότι ο κόσμος απαλλάχθηκε από το πλάκωμα του βιβλίου, ύστερα από 38νχρόνια. Δεν τα λες και λίγα…

  • Ένα ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη για τον Στάλιν

 Στάλιν

Κλάφτε λαοί. Από σήμερα ο κόσμος είναι λιγώτερο μεγάλος.
Ο Στάλιν πέθανε. Ο ίσκιος απ’ το μεγάλο φέρετρό του χαράζει
ένα πελώριο πένθος στα μανίκια των προλετάριων.
Αυτό το φέρετρο που σήμερα το σηκώνουνε στους ώμους τους οι λαοί.
Ο Στάλιν πέθανε.
Απ’ όλες τις γωνιές του κόσμου οι εργάτες κι’ αγρότες
του στέλνουν το χαιρετισμό τους και τον όρκο τους.
Το Ντνιεπροστρόι ξεριζώνει τα τσιμεντένια του πόδια
κι έρχεται να κλάψει στο προσκέφαλό του.
Κι ο γέρο-Βόλγας, άι για-για, είχε να δει έτσι μαύρη μέρα,
από τις μαύρες μέρες της σκλαβιάς.
Μα όχι, όχι, δεν είναι αλήθεια γέρο-Βόλγα, όχι αδέρφια λαοί.
Ο Στάλιν δεν πέθανε.
Όταν οι εργάτες χτίζουν τις μεγάλες γέφυρες για να περάσει το μέλλον
ο Στάλιν ζει.
Όταν οι κόκκινοι φαντάροι αγρυπνάνε για την πατρίδα και την Ειρήνη
ο Στάλιν ζει.
Όταν μισούμε τον πόλεμο, όταν αντιστεκόμαστε στον πόλεμο
ο Στάλιν ζει.
Όταν ελπίζουμε, όταν τραγουδάμε, όταν παλεύουμε
ο Στάλιν ζει.
Όταν σ’ όλο τον κόσμο οι πατριώτες πεθαίνουν για τη λευτεριά
ο Στάλιν ζει.
Γιατί ο Στάλιν δεν είναι ένας άνθρωπος για να μπορεί να πεθάνει.
Ο Στάλιν είναι η ελπίδα και το ψωμί, είναι τ’ ατσάλι και η Ειρήνη.
Ο Στάλιν είναι η φωτιά που τέσσερα δισεκατομμύρια χέρια απλώνουνται να ζεσταθούν.
Ο Στάλιν είναι ποτάμι και φράγμα, είναι υψικάμινος και σημαία.
Ο Στάλιν είναι το μεγάλο αγκωνάρι που ακουμπάει ο κόσμος.
Κοιτάχτε τον. Νάτος. Πελώριος. Σαν ένα βουνό.
Όπου κι αν γυρίσετε θα δείτε το πλατύ του χέρι να σας γνέφει.
Ο Στάλιν περπατάει τους δρόμους της Ρωσίας, γυρνάει όλους τους δρόμους του κόσμου.
Θα τον βρείτε πλάι στους εργάτες να φτυαρίζει το κάρβουνο και να τροφοδοτεί τη φωτιά του χρόνου και της ελπίδας.
Θα τον βρείτε στο θερισμό να δίνει ένα χέρι στους κουρασμένους χωριάτες.
Θα τον δείτε συλλογισμένο να κοιτάει μακριά και να ονειρεύεται την ευτυχία του κόσμου.
Ενώ το ηλιοβασίλεμα θα πέφτει πάνω του αργά σα μια κόκκινη σημαία.
Ο Στάλιν ζει.
Ακούστε, ακούστε λοιπόν.
Μες στο γιγάντιο βήμα των λαών ακούστε, τη μεγάλη καρδιά του να χτυπάει.
Κλάφτε λαοί. Από σήμερα ο κόσμος είναι λιγότερο μεγάλος.
Ο Στάλιν πέθανε.
Κι ο γέρο-Βόλγας, άι για-για…
Μάθε κάθε πολιτεία, κάθε γωνιά του κόσμου από σήμερα παίρνει τ’ όνομά του.
Γίνεται ένα Στάλινγκραντ.
Κι οι εργάτες ανεβασμένοι στην πελώρια σκαλωσιά του ήλιου
Με τα σφυριά τους σκαλίζουν τη μορφή του στην είσοδο της Ιστορίας.
Προχωρείτε λαοί. Από σήμερα ο κόσμος θα γίνει ακόμα πιο μεγάλος.
Ο Στάλιν πέθανε.Ο Στάλιν ζει.
Εμπρός, εμπρός, τραγουδώντας το μεγάλο όνομά του, προχωρείτε.
Προχωρείτε λαοί.
Κι ο γέρο-Βόλγας, άι για-για, έχει να δει μεγάλες μέρες, σαν έρθει η Ειρήνη κ’ η παγκόσμια λευτεριά.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Η Αυγή” (πηγή: ΑΣΚΙ), στις 8 του Μάρτη 1953

Με κριτική ματιά

            Αυτός δεν έχει καταλήξει. Ενώ στην αρχή κλαίει διότι ο Στάλιν πέθανε, στην συνέχεια κάτι θα είδε και ανέκραξε: «Ο Στάλιν δεν πέθανε». Ότι πεις μεγάλε! Κι συνεχίζει αποδίδοντας και αυτός  στον πατερούλη ιδιότητα ειρηνοποιού, υδροηλεκτρικού φράγματος και   αγκωναριού και βουνού.

Ακόμη ο Στάλιν, στα μάτια του ποιητή είναι μαραθωνοδρόμος, φτυαριστής κάρβουνου, θεριστής (αυτό σίγουρα…) και πολλά άλλα.

Κι’ εκεί που λες ότι  το παίρνει απόφαση, αμολάει, παριστάνοντας την Μάγια Μελάγια, ένα: «Κι ο γέρο Βόλγας αϊ για – γιά … ο Στάλιν πέθανε, ο Στάλιν ζει» και τα κάνει όλα  ιμάμ μπαϊλντι.

Δυστυχώς δεν γνωρίζω αν, εδώ και 72 χρόνια  έχει καταλήξει κάπου ο ποιητής.  Άλλωστε, δεν ξέρω αν και ο ίδιος  πέθανε ή ζει…

 

Υπήρξαν όμως και άλλοι πεφωτισμένοι σύντροφοι που έκλαυσαν τον «Πατερούλη», ο οποίος κατά τον Γιάννη (με δύο ‘’ν) Ρίτσο δεν πέθανε, αλλά μας έκανε πλάκα. Ας τους θαυμάσουμε

  • Γιώργος Κοτζιούλας

Έρχεται ο Ιωσήφ

Ποιος είν’ αυτός ο νέος, ο ανέλπιστος προφήτης
που τον ζητά ο λαός στον εικοστόν αιώνα
και τ’ όνομά του διαλαλεί κάθε κολώνα
μες στην πρωτεύουσα, παρ’ όλη τη σιωπή της;

Τον συλλαβίζουν μυστικά χιλιάδες σκλάβοι
κάθε πρωί καθώς τραβούν για τη δουλειά τους.
Κι από τους σπουδαγμένους, κι απ’ τους αγραμμάτους
κανείς δεν έμεινε που να μην καταλάβει.

Τον μελετούν παντού και δεν υπάρχει σπίτι
φτωχού, σε πόλη ή σε χωριό, να μην τον ξέρει·
τον λένε τα παιδιά, τον έμαθαν κι οι γέροι
πρωτάκουστη βουή στον έμψυχο πλανήτη.

Θα πάψουμε στο εξής να τρώμε ένας τον άλλον,
θα κάτσουμε στην ίδια τάβλα αδερφικάτα
κι ούτε θα ξαναδείς αμέτρ ητα φουσάτα
να χύνουν το αίμα τους για χάρη των μεγάλων.

Μονάχα ο άπιστος δεν καρτερεί το θάμα,
γιατί μες στις παλιές γραφές του δεν το βρίσκει
(κι άπιστοι γίνηκαν στις μέρες μας οι θρήσκοι).
– Μα εμείς οι άλλοι πορευόμαστε όλοι αντάμα.

Από τη συλλογή “Με τα φτερά του αγώνα”. Γιώργος Κοτζιούλας “ΑΠΑΝΤΑ” τόμος τρίτος, Ποιήματα 1943-1956 (εκδ. Δίφρος, 2η, 2013)

Με κριτική ματιά

            Εδώ διακρίνουμε μία πονηριά. Ο ραψωδός, δεν αναφέρει πουθενά το όνομα «Στάλιν». Το αφήνει να αιωρείται, προφανώς κρατώντας… πισινή. Σου λέει αν βάλω το όνομα πάει σταμπαρίστηκα  και θ’ αρχίσω νάχω τραβήγματα. Άστο να πλανιέται και να παραπλανά. Δηλαδή έφτιαξε ένα ποίημα παντός καιρού και προ παντός πάσης πολιτικής καταστάσεως,  ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιούν άπαντες κατά περίπτωση… «αδελφικάτα». Εύγε του.

  • Πάμπλο Νερούδα

 Ωδή στον Στάλιν

Σύντροφε Στάλιν, στεκόμουν πλάι στη θάλασσα στην Ίσλα Νέγρα,
κι αναπαυόμουν από μάχες και ταξίδια,
όταν το νέο του θανάτου σου έφτασε σαν πάταγος του ωκεανού.
Έπεσε πρώτα η σιωπή, βουβάθηκαν τα πάντα, κι ύστερα ήρθε απ’ τη θάλασσα ένα μεγάλο κύμα.
Από φύκια, από ανθρώπους κι από μέταλλα, πέτρες, αφρούς και δάκρυα ήταν φτιαγμένο αυτό το κύμα.
Από την ιστορία, το χώρο και το χρόνο συγκέντρωσε την ύλη του
κι υψώθηκε θρηνητικά πάνω απ’ τον κόσμο
ώσπου μπροστά στα μάτια μου σείστηκε η ακτή
και γκρέμισε την πόρτα μου το θλιβερό μαντάτο του
με μια κραυγή θεόρατη
λες κι άξαφνα συντρίφτηκε η γη.

Ήταν το 1914.
Στις φάμπρικες στοιβάζονταν ο σπαραγμός και τα σκουπίδια.
Οι πλούσιοι του νέου αιώνα
ξέσκιζαν με δαγκωματιές και μοίραζαν πετρέλαιο και νησιά, κανάλια και χαλκό.
Και ούτε μια σημαία τα χρώματά της δεν ξεδίπλωσε
χωρίς να ’χουν κηλίδες από αίμα.
Απ’ το Χονγκ Κονγκ ως το Σικάγο η αστυνομία έψαχνε ντοκουμέντα και προβάριζε
τα μυδραλιοβόλα της στη σάρκα του λαού.
Πολεμικά εμβατήρια απ’ τ’ άγρια χαράματα έστελναν στρατιωτάκους να πεθάνουν.
Ξέφρενος ήτανε των γκρίνγκος ο χορός σε Παριζιάνικες μπουάτ τίγκα στην κάπνα.
Αιμορραγούσαν οι άνθρωποι.
Μια αιμάτινη βροχή έπεφτε απ’ τη γη, λεκιάζοντας τ’ αστέρια.
Και τότε πρεμιέρα έκαν’ ο θάνατος με σιδερένια πανοπλία.
Η πείνα στους δρόμους της Ευρώπης μπήκε σαν παγωμένος άνεμος φύλλα ξερά λιχνίζοντας και κόκαλα σπασμένα.
Σάρωνε το φθινόπωρο κουρέλια. Σερνότανε ο πόλεμος στους δρόμους.
Μια μυρωδιά από χειμώνα κι από αίμα ανάδινε η Ευρώπη σάμπως σφαγείο παρατημένο.
Στο μεταξύ τ’ αφεντικά του άνθρακα, του σίδερου, του χάλυβα, του καπνού, των τραπεζών, του φυσικού αερίου, του χρυσού, του αλεύρου, του νίτρου, της εφημερίδας El Mercurio, οι ιδιοχτήτες των μπουρδέλων, οι Βορειοαμερικάνοι γερουσιαστές, οι πειρατές, σκασμένοι απ’ το χρυσάφι και το αίμα όλου του κόσμου,
ήταν μαζί κι αφεντικά της Ιστορίας.
Απάνω εκεί στρογγυλοκάθονταν με φράκα, πνιγμένοι στη δουλειά μοιράζοντας παράσημα, επιταγές χαρίζοντας στην είσοδο για να τις κλέψουν πάλι με την έξοδο,
προσφέροντας μετοχές απ’ το χασάπικο και ξεκολλώντας με δαγκωματιές
κομμάτια του λαού και της γεωγραφίας.

Τότε με ντύσιμο απλό κι εργατικό κασκέτο μπήκε ο άνεμος, εμπήκε του λαού ο άνεμος.
Ήταν ο Λένιν. Άλλαξ’ η γη, ο άνθρωπος, η ζήση.
Ο επαναστάτης αέρας της λευτεριάς σκόρπισε τα χαρτιά τα λεκιασμένα. Γεννήθηκε μια χώρα που δε σταμάτησε ποτέ να μεγαλώνει.
Μεγάλη όσο κι ο κόσμος, αλλά χωράει ως και στην καρδιά του πιο μικρού
εργάτη του γραφείου ή της φάμπρικας, του πλοίου ή του χωραφιού.
Ήταν η Σοβιετική Ένωση.

Δίπλα στον Λένιν προχώραγε ο Στάλιν κι έτσι, με άσπρη μπλούζα,
και με το γκρί κασκέτο του εργάτη, ο Στάλιν, με το γαλήνιο βήμα του,
μπήκε στην Ιστορία με συνοδιά τον Λένιν και τον άνεμο.
Ο Στάλιν από τότε έχτισε. Όλα τα χρειαζούμενα. Παράλαβε ο Λένιν απ’ τους τσάρους αράχνες και κουρέλια.
Ο Λένιν άφησε κληρονομιά για μια πλατιά κι ελεύθερη πατρίδα.
Ο Στάλιν την εγέμισε σχολεία και αλεύρι, τυπογραφεία και μήλα.
Ο Στάλιν, απ’ το Βόλγα μέχρι τα χιόνια του απροσπέλαστου Βορρά
το χέρι του έβαλε κι απάνω του ένας άνθρωπος που άρχισε να χτίζει.
Οι πόλεις γεννηθήκανε. Οι στέπες τραγουδήσαν πρώτη φορά με του νερού τα λόγια.
Τα ορυκτά αναδύθηκαν, βγήκαν από τα σκοτεινά τους όνειρα, υψώθηκαν,
κι έγιναν ράγιες και τροχοί, λοκομοτίβες, σύρματα που κουβαλάγανε ηλεκτρισμένες συλλαβές σε όλα τα μήκη και τα πλάτη.

Ο Στάλιν έχτιζε.
Από τα χέρια του ξεφύτρωσαν σιτοβολώνες, τραχτέρια, σπουδαστήρια, δρόμοι,
κι αυτός εκεί, απλός όπως εσύ κι όπως εγώ, άμα εσύ κι εγώ μπορούσαμε
να ’μαστ’ απλοί όπως κι εκείνος.
Αλλά θα το μπορέσουμε.
Η απλότητά του κι η σοφία του, η φτιαξιά του από γλυκό ψωμί κι από ατσάλι αλύγιστο μας βοηθάει να είμαστ’ άνθρωποι την πάσα ημέρα,
την πάσα ημέρα μάς βοηθάει να είμαστ’ άνθρωποι.
Να είμαστε άνθρωποι! Αυτός είναι ο σταλινικός νόμος!
Δύσκολο να ’ναι κανείς κομμουνιστής. Θα πρέπει να το μάθει.
Να είμαστε άνθρωποι κομμουνιστές είναι ακόμα δυσκολότερο, και πρέπει να το μάθουμε απ’ τον Στάλιν, από την ήρεμή του δύναμη, από την μπετονένια διαύγειά του, την περιφρόνησή του στα φληναφήματα, στην κούφια αφηρημένη αρθρογραφία.
Αυτός επήγε κατευθείαν στο ψαχνό την ίσια δείχνοντας ξεκάθαρη γραμμή,
μπαίνοντας στα προβλήματα χωρίς τα λόγια εκείνα που κρύβουν την κενότητα,
στο αδύναμο το κέντρο ακριβώς, που θα διορθώσουμε με το δικό μας τον αγώνα,
κλαδεύοντας τ’ αγριόχορτα, κάνοντας να φανεί το σχήμα των καρπών.

Ο Στάλιν είναι το καταμεσήμερο, είναι η ωριμότητα ανθρώπου και λαών.
Το είδανε στον πόλεμο οι γκρεμισμένες πόλεις να βγάζει μέσα απ’ τα ερείπια
την ελπίδα, και να την πλάθει απ’ την αρχή για να την κάνει ατσάλι,
και να ορμάει με τη λάμψη της συντρίβοντας τα οχυρά του ερέβους.
Βόηθησε ως και τις μηλιές της Σιβηρίας
να δώσουνε καρπό μέσα στην καταιγίδα.
Στα πάντα έμαθε να μεγαλώνουν, να ψηλώνουν, το ’μαθε στα φυτά, στα μέταλλα,
στα πλάσματα τα ζωντανά και στα ποτάμια να μεγαλώνουν έμαθε,
καρπό να δίνουν και φωτιά.
Έμαθε σ’ όλους την Ειρήνη κι έτσι σταμάτησε με το φαρδύ του στήθος
τους λύκους του πολέμου.

Μπροστά στη θάλασσα της Ίσλα Νέγρα, το πρωί, ύψωσα τη σημαία της Χιλής μεσίστια.
Ήταν η ακτή ερημική και μια ασημένια ομίχλη γινόταν ένα με του ωκεανού το μεγαλόπρεπο αφρό.
Μεσίστιο, μέσα στον κάμπο του γλαυκού,ψκαι το μοναχικό αστέρι της πατρίδας μου,ψανάμεσα ουρανού και γης, έμοιαζε δάκρυ.
Πέρασε κάποιος χωριανός, χαιρέτησε συμπάσχοντας,ψκι έβγαλε το καπέλο του.
Ένα παιδί ήρθε και μου άπλωσε το χέρι.
Κι αργότερα αυτός που ψάρευε αχινούς, ο γερο-βουτηχτήςψκαι ποιητής
ο Γκονσαλίτο, ήρθε κοντά και με συντρόφεψε κάτω απ’ τη σημαία.
«Ήτανε ο πιο σοφός απ’ όλους τους ανθρώπους», μου είπε
κοιτάζοντας τη θάλασσα με τα γέρικά του μάτια, με τα αρχαία
μάτια του λαού.
Κι ύστερα, για ώρα πολλή δε βγάλαμε μιλιά.
Ένα κύμα ταρακούνησε τις πέτρες της στεριάς.
«Αλλά ο Μαλενκόφ θα συνεχίσει τώρα το έργο του», συμπλήρωσε
κι ανασηκώθηκε ο φτωχός ψαράς με το τριμμένο του σακάκι.
Τον κοίταξα κατάπληκτος και σκέφτηκα: Πώς, πώς το ξέρει;
Από πού, σε τούτη εδώ την έρημη ακτή;
Και το κατάλαβα ότι του το ’χε διδάξει η θάλασσα.

Κι εκεί, μες στην αγρύπνια μας, ένας ποιητής,
ένας ψαράς κι η θάλασσα, κοιτάζουμε
τον Καπετάνιο απόμακρα, όπου τραβώντας για το θάνατο
άφησε σ’ όλους τους λαούς, κληρονομιά, τη ζήση του.

Τα Σταφύλια κι ο Άνεμος (Las uvas y el viento, Santiago, 1954)
Πρώτη ελληνική μετάφραση: Μπάμπης Ζαφειράτος
Πρώτη δημοσίευση στην Κατιούσα: Πάμπλο Νερούδα: Ωδή στον Στάλιν

Με κριτική ματιά

            Εδώ τα πράγματα είναι δύσκολα. Εμ, Νερούδα σου λέει ο άλλος. Διότι πώς κύριε να κρίνεις  τον μεγάλο, τον απλησίαστο, τον βράχο, τον τιτανοτεράστιο Παυλάκη Νερούδα;

Αφού λοιπόν αναφέρεται κι αυτός σε διάφορα σπαραξικάρδια, όπως τα μυδράλια στον Χονγκ Κονγκ και το Σικάγο, αλλά και στη δυστυχία της Ευρώπης, βλέπει  τον Λένιν να προχωρεί  και δίπλα του με άσπρη μπλούζα (δεν διευκρινίζει αν είναι  γιατρού ή κουρέα)  και γκρι κασκέτο και ο λιβανωτός συνεχίζεται για να καταλήξει στο συμπέρασμα ο Παυλάκης: «Αλλά ο Μαλενκόφ θα συνεχίσει τώρα το έργο του».

            Κούνια που τον κούναγε. Ο Μαλένκοφ  διατέλεσε ΓΓ του Κομμουνιστικού Κόμματος της ΕΣΣΔ για μόλις 3 μήνες (Μάρτης έως Σεπτέμβρης του 1953) για να αναλάβει ο Νικήτα Χρουστσόφ.  Μέχρι τον  Φεβρουάριο του 1955 συμμετείχε στην κυβέρνηση και τότε αποπέμφθηκε από τον μέχρι τότε φίλου του Ν. Χρουστσόφ με την κατηγορία ότι καθυστερούσε τις μεταρρυθμίσεις…

Συμπέρασμα: Ο Νερούδα δεν κάνει για πολιτικός αναλυτής…

 Ρώμος Φιλύρας

Στον Στάλιν

Μαύρη Άρκτος, στο βράχο του Καυκάσου,
στην Οδησσό και στη Νοβοροσίσκη,
άλλον, σήμερα, η ζήτηση, δε βρίσκει
Μέγαν, σ’ έντονη δύναμη, του Άσου,

Διαβαίνει, η Ανθρωπότης κι απεικάσου
ξανά, στα πόδια σου, ο λαμπρός, και μνήσκει,
άναυδη, μπρος, στο θρίαμβο, της χαράς Σου,
Μπόλσεβε, στο τρακάρισμα, και θνήσκει.

Τα Σύμπαντα, οι Αρκτούροι κι οι Στοιβάδες,
οι Αντάρηδες με τις Αμαδρυάδες,
οι Φαύνοι, οι Σεληνοί στα λευκά νέφη

κρούουν, των Πρίμων, το κρουστό το ντέφι
και μαζεύουν, από τα Κυβερνεία,
των περεολουκών, στρατούς, πηνία.

Δημοσίευση στην Κατιούσα: Ρώμος Φιλύρας – Σονέτο για τον Στάλιν

Με κριτική ματιά

            Σ΄ αυτόν δεν κάνω κριτική  διότι, ομολογώ,  ότι από το πόνημα του δεν κατάλαβα και πολλά πράγματα. Πάντως και ο Φιλύρας ακολουθεί την συνταγή του Κοτζιούλα: «Μην εκτιθέμεθα και πολύ σύντροφοι…»

Συνεχίζουμε και κλείνουμε το μικρό αυτό αφιέρωμα στην επέτειο του θανάτου του «πατερούλη» Ιωσήφ Στάλιν με ένα δημοσίευμα της «ΑΥΓΗΣ», εκείνης της εποχής:

 Ο σπαραχτικός θρήνος για τον Στάλιν

Ιδού λοιπόν ό σπαραχτικός θρήνος -τού αγαθού έδαΐτη οικογενειάρχη:

—’Αγαπητή «Αυγή», 6 τού Μάρτη 1953

Ξημέρωμα πήγε ή γυναίκα μου να φέ­ρει την «Αυγή». Γύρισε. Άνοιξα την πόρ­τα και την ΕΙΔΑ.

—Πέθανε;

Δεν Απάντησε, μόνο κούνησε το κεφάλι και έδωσε την Εφημερίδα. Γύρισα  στο παιδί.

—Κοριτσάκι μου, ό μεγάλος σου παπ­πούς, ό Στάλιν, πέθανε!

Εκείνο στράφηκε προς τη μάνα του:

—Ψέματα, έ μαμά;

—Αλήθεια, κοριτσάκι μου, πέθανε.

Δεν μπορώ να ξέρω τι κατάλαβε τό παιδί. Ίσως νάνοιωσε αυτό πού ήταν καθαρά ζωγραφισμένο στο πρόσωπό μας. Στο προσωπάκι του φάνηκε πίκρα και τράνταγμα.

—Μαμά μου, κρυώνω. Σκέπασέ με…

Αυτό ποτέ του δεν το έκανε, όσο κρύο κι’ άν είχε. Να ξυπνήσει το πρωί, να ντυθεί και πάλι να ζητήσει να ξαναπέσει, γι­ατί «κρύωνε»!!! Πόσο μεγάλο νάναι αυτό πού γίνηκε μέσα του! Από πολύ μι­κρό το είχα μάθει ότι έχει ένα μεγάλο παππού πού αγαπάει και φροντίζει όλα τα παιδάκια. Τόχα μάθει να προσεύχε­ται καί πάντοτε παρακαλούσε νάναι πάντα καλά ο Στάλιν.

………………………………………………………………………………………

Πέθανε, κοριτσάκι μου! Όμως εσύ δεν μπορείς να καταλάβεις. Σα μεγαλώσεις θάναι ακόμη πιο κοντά σου. Πατέ­ρας και δάσκαλος και φώς».

ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ»

Τί να έλεγε άραγε τώρα ό κ. Αριστεί­δης στην κόρη του γιά τον «πατέρα και δάσκαλό της» πού οι διάδοχοί του χαρα­κτηρίζουν σαν «μανιακό δολοφόνο» και γιά το «φώς» της πού έπαυσε να φωτίζει και αυτή αλλά και τήν … «Αυγή»;

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

            Η κεντρική φωτογραφία απεικονίζει τον Στάλιν με συνεργάτες του.

Στο αριστερό μισό εμφανίζονται ο Μολότοφ, ο Στάλιν και ο Νικολάι Γιεζόφ. Ο Γιεζόφ γίνεται μέλος της ΚΕ του κόμματος (ένα είναι το κόμμα…) από το1934. Μετά από εντολή του Στάλιν  δολοφονεί τον Σεργκέι Κίροφ (ασχέτως αν μετά ο Κίροφ έγινε εθνικός ήρωας). Έτσι αποκτά ην εμπιστοσύνη του Στάλιν ο οποίος τον διορίζει αρχηγό της διαβόητης Εν Κα Βε Ντε.

Αυτό διήρκεσε μέχρι το  1938, οπότε θωρήθηκε ότι είχε ολοκληρώσει την αποστολή του  και… εκτελείται.

Τότε δόθηκε εντολή να αφαιρεθεί από όλες τις κοινές φωτογραφίες με τον Στάλιν το πρόσωπό του. Έτσι προέκυψε το δεξιό μισό της φωτογραφίας.

Ήταν από τα πρώτα φωτοσόπ της ιστορίας…

Τα «οικογενειακά του ΚΚΕ και τα χιουμοριστικά σκιτσάκια, αναβάλλονται για το επόμενα. Το απαγόρευσε ο Στάλιν…


πηγή: https://www.dimokratia.gr/apopseis/589405/pethane-o-stalin/

 

Πρωθυπουργός στην απερχόμενη πρόεδρο της Δημοκρατίας: - Είναι η τελευταία μας συνάντηση


 Κυριάκος Μητσοτάκης: Κυρία Πρόεδρε, αυτή η συνάντηση έχει και έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, καθώς είναι η τελευταία μας συνάντηση με τη θεσμική μας ιδιότητα, καθώς είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν και πολλές ακόμα, αλλά θα έχουν άλλο προφανώς χαρακτήρα. ...

Θέλω με την ευκαιρία αυτή να σας ευχαριστήσω και πάλι για την 5ετή προσφορά σας στην πατρίδα ως πρώτη γυναίκα Πρόεδρος της Δημοκρατίας, έχοντας αφήσει το δικό σας ξεχωριστό και διακριτό αποτύπωμα, και να ευχηθώ πραγματικά από καρδιάς ό,τι καλύτερο.

Η εκλογή του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας έγινε με όλες τις προβλεπόμενες από το Σύνταγμα διατάξεις. Θα αναλάβει τα καθήκοντά του σε μία, θα έλεγα, πολύ ιδιαίτερη και δύσκολη συγκυρία. Αφενός, με διεθνείς γεωπολιτικές ανακατατάξεις οι οποίες είναι πρωτοφανείς τουλάχιστον για τα δεδομένα, όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, αλλά ταυτόχρονα και σε μια εσωτερική κατάσταση όπου νομίζω χρέος όλων μας, πολιτειακών θεσμών αλλά και πολιτικών κομμάτων, είναι να επουλώσουμε τραύματα, να σφυρηλατήσουμε την ενότητα και κυρίως να οικοδομήσουμε πιο στέρεες σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ του πολιτικού συστήματος, των θεσμών και των πολιτών.

Και αυτό προφανώς φέρνει στην πρώτη γραμμή και σημαντικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές, όπως η συνταγματική αναθεώρηση, όπως η αλλαγή του άρθρου 86 περί της ποινικής ευθύνης των Υπουργών, την οποία και είχα την ευκαιρία να ανακοινώσω στη Βουλή στην πρόσφατη συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας. Αλλά και πολλές άλλες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πιστεύω ότι πρέπει να μεταβολίσουν θετικά αυτό το κλίμα δυσπιστίας και θυμού το οποίο υπάρχει στην ελληνική κοινωνία, και το αίτημα όχι μόνο για δικαιοσύνη αλλά και για ένα κράτος το οποίο πραγματικά θα είναι λειτουργικό, σύγχρονο, ευρωπαϊκό και ένα κράτος το οποίο θα λογοδοτεί στους πολίτες για τις υπηρεσίες που παρέχει.

Τέλος, θα ήθελα να σας ενημερώσω και για τις πρόσφατες εξελίξεις οι οποίες έλαβαν χώρα και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπου είχαμε εξαιρετικά θετικές αποφάσεις για τη χώρα μας σχετικά με την ευρωπαϊκή απόφαση να δρομολογήσει επιτέλους πρωτοβουλίες η Ευρώπη για την κοινή μας άμυνα. Αλλά να κάνω και μια αναφορά στις πρόσφατες εξελίξεις στη Συρία, οι οποίες μας γεννούν πολύ έντονη ανησυχία, μια ανησυχία η οποία θα εκφραστεί σήμερα διά της Ελλάδος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή, κυρία Πρόεδρε, είχε εκφράσει την επιφύλαξή της απέναντι σε αυτούς οι οποίοι έσπευσαν πολύ γρήγορα να αναγνωρίσουν το υφιστάμενο καθεστώς στη Δαμασκό ως μία δύναμη η οποία είχε αποποιηθεί το παρελθόν της. Η Ελλάδα πάντα είχε τις επιφυλάξεις της για το αν μια τέτοια μεταβολή ήταν δυνατό να είναι εφικτή.

Και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα εξακολουθεί να αγωνίζεται για την προστασία των μειονοτήτων, ειδικά των χριστιανικών πληθυσμών, που είναι κάτι το οποίο μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, έτσι ώστε η Συρία να μπορέσει να αφήσει οριστικά πίσω της τις πληγές του εμφυλίου και να μην φτάσουμε στο σημείο ένα αυταρχικό καθεστώς, το οποίο θα καταπιέζει τις μειονότητες, να έχει ουσιαστικά αντικαταστήσει ένα άλλο αυταρχικό καθεστώς, το οποίο ακολουθούσε την ίδια πρακτική.

Κατερίνα Σακελλαροπούλου: Κύριε Πρόεδρε, είναι η τελευταία μας συνάντηση με την ιδιότητά μου ως Προέδρου της Δημοκρατίας. Η θεσμική επικοινωνία και η ενημέρωση είναι συστατικά της δημοκρατίας και για αυτό θεωρώ ότι οι μηνιαίες μας συναντήσεις είχαν ιδιαίτερη σημασία. Ειδικά σε δύσκολες εποχές ο πολιτικός πολιτισμός και η πολιτική συνεννόηση είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ.

Εύχομαι να πάνε όλα καλά για τον τόπο και στα θέματα της αναθεώρησης, αλλά και στην επούλωση των τραυμάτων που βιώνει η χώρα, γιατί τα προβλήματα δεν λείπουν. Είναι απολύτως αναγκαίο για όλους να υπάρχει πάντα λογοδοσία, απόδοση ευθυνών, να επιλαμβάνονται οι θεσμοί, κατά το μέρος που τους αναλογεί. Και βέβαια, σε όσα ζητήματα επιλέξει η αναθεωρητική Βουλή να επέμβει, θα είναι καλό να υπάρξουν οι αναγκαίες συναινέσεις, ώστε αυτά να λυθούν.

Το διεθνές περιβάλλον όντως μεταβάλλεται με ραγδαίους ρυθμούς, ιλιγγιώδεις θα έλεγα, και είναι απολύτως κρίσιμο να υπάρξει ενότητα και στρατηγική αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να χειριστεί τα ζητήματα αυτά και τις προκλήσεις που ανακύπτουν συνεχώς.

Ειδικά για το ζήτημα της Συρίας που αναφερθήκατε, θα πρέπει, συμφωνώ απολύτως, να υπάρξει άμεση ειρήνευση και να οικοδομηθεί μια κοινωνία συμπεριληπτική, με σεβασμό όλων των κοινοτήτων που περιλαμβάνει, και βεβαίως των Χριστιανών, που για άλλη μια φορά βιώνουν τις συνέπειες του φανατισμού και της μισαλλοδοξίας.

Θα ήθελα και πάλι κι εγώ να σας ευχαριστήσω εσάς και τη Βουλή των Ελλήνων για την τιμή και την εμπιστοσύνη που μου δείξατε πριν από πέντε χρόνια και για τη συνεργασία μας όλον αυτόν τον καιρό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και να πω, κυρία Πρόεδρε, ότι για πρώτη φορά καθιερώθηκε, εξ όσων γνωρίζω τουλάχιστον, αυτή η μηνιαία, τακτική συνάντηση μεταξύ του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Νομίζω ότι αυτό είναι μια σημαντική παρακαταθήκη που δείχνει και τον βαθμό ενημέρωσης αλλά και την εμπιστοσύνη που πρέπει να υπάρχουν μεταξύ των κορυφαίων πολιτειακών παραγόντων.