Πέμπτη 20 Ιουνίου 2024

Υπουργός Οικονομικών: - Δίνουμε λύσεις - Μειώνουμε 13%τον ΦΠΑ σε ταξί και στην παράδοση καφέ, ... (take away & delivery) κι' ας χάνουμε έσοδα 110 εκατ. ευρώ!!! - Από τα πλεονάζοντα κέρδη των εταιριών διύλισης θα παρακρατείτε το 33% για να χορηγηθεί στους συνταξιούχους και την ενίσχυση ...

Μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε ταξί και την παράδοση καφέ (take away & delivery)

Κωστής Χατζηδάκης: Στηρίζουμε τους ευάλωτους μένοντας πιστοί στη δημοσιονομική σταθερότητα

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοινώνει την επιβολή Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης 33% στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023. Επίσης, ανακοινώνει τη μονιμοποίηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε ταξί και στην παράδοση καφέ ως αγαθού (take away & delivery).

Αναλυτικότερα:

Α. Επιβολή Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης

Σε συνέχεια της επιβολής έκτακτης προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης στις εταιρίες διύλισης για το έτος 2022, θεσπίζεται έκτακτη Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης (Π.Σ.Α.) στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023.

Η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης θα υπολογιστεί με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του φορολογικού έτους 2023, όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, δηλαδή 33% επί των φορολογητέων κερδών του έτους 2023, που υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των αποτελεσμάτων των ετών 2018 έως 2021.

Σημειώνεται ότι η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης, που υπολογίζεται με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του 2023, θα βεβαιωθεί εντός του 2024 και θα αποτυπωθεί στις δηλώσεις των εταιριών του φορολογικού έτους 2024.

Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους κατά τον μήνα Δεκέμβριο, που λόγω προσωπικής διαφοράς δεν ωφελούνται από την νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Β. Μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ

Υπενθυμίζεται ότι από 1/1/2024 μονιμοποιήθηκαν οι μειώσεις του συντελεστή ΦΠΑ σε μια σειρά αγαθών που εφαρμόστηκαν την περίοδο της πανδημίας όπως στις μεταφορές, τα γυμναστήρια, τις σχολές χορού, τους κινηματογράφους και σε μια σειρά αγαθών σχετιζόμενα με τη δημόσια υγεία με ετήσιο κόστος 305 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον επεκτάθηκε ο μειωμένος συντελεστής σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι που προσφέρονται στην εστίαση και στα ταξί έως τις 30/06/2024 με εκτιμώμενο κόστος για το εξάμηνο 77 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ο μειωμένος συντελεστής στα μη αλκοολούχα ποτά μονιμοποιήθηκε στο 13% για τις περιπτώσεις που αποτελούν παραδόσεις αγαθών (take away και delivery), ενώ στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα επανήλθε στο 24%.

Από 1/7/2024 μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής στα ταξί (από το 24% στο 13%) με εκτιμώμενο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 45 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον παραμένει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ (13%) σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι που αποτελούν παραδόσεις αγαθών (take away και delivery), με εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 65 εκατ. το χρόνο, και επανέρχεται στο 24% μόνο στα σερβιριζόμενα, κατά αναλογία με τα υπόλοιπα μη αλκοολούχα ποτά, με εκτιμώμενη εξοικονόμηση 43 εκατ. το χρόνο.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Καθώς η εικόνα επί των λογιστικών κερδών των εταιριών διύλισης και για το έτος 2023 έχει αποκρυσταλλωθεί, είναι εμφανές ότι αυτά εάν και μερικώς μειωμένα σε σχέση με το έτος 2022 παραμένουν σε αισθητώς υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση, σηματοδοτώντας την ύπαρξη πλεοναζόντων κερδών. Συνεπώς η έκτακτη εισφορά που επεβλήθη το 2022, επιβάλλεται και το 2023, όπως επιτρέπει ο Κανονισμός 2022/1854 της ΕΕ που εκδόθηκε με αφορμή την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της.

Τα έσοδα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν ανάγκες των συνταξιούχων αλλά και την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Επιπλέον, μονιμοποιείται ο μειωμένος ΦΠΑ στα ταξί και στην παράδοση του καφέ με τη μορφή take away και delivery. Η Κυβέρνηση πράττει τα μέγιστα ώστε να ενισχύσει, σε δύσκολες συνθήκες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, επιτυγχάνοντας παράλληλα τους δημοσιονομικούς στόχους, σε μια περίοδο που οι οικονομίες πολλών άλλων χωρών της ΕΕ δοκιμάζονται».

 

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2024

Θερινή Εκπαίδευση - Διαβίωση των Σπουδαστών της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ)




 Τη Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, συνοδευόμενος από τον Διοικητή της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ «ΑΧΙΛΛΕΑΣ» Αντιστράτηγο Δημόκριτο Κωνσταντάκο και τον Διοικητή του Δ΄ Σώματος Στρατού (Δ΄ ΣΣ) «ΘΡΑΚΗ» Αντιστράτηγο Σταύρο Παπασταθόπουλο, μετέβη στο πεδίο ασκήσεων «ΚΑΝΑΠΙΤΣΑΣ» Λιτοχώρου Πιερίας, όπου την παρούσα περίοδο διεξάγεται η θερινή εκπαίδευση - διαβίωση των Σπουδαστών της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ). Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ενημερώθηκε για τη διεξαγόμενη θερινή εκπαίδευση της Σχολής, παρακολούθησε μέρος των εκπαιδευτικών αντικειμένων και απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό στους Σπουδαστές της Σχολής.

Στη συνέχεια, ο Αρχηγός επισκέφθηκε την έδρα της XXIV Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας (ΧΧΙV TΘΤ) «1ο ΣΙ ΦΛΩΡΙΝΑ», Μονάδες και στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ενημερώθηκε για την αποστολή, τις επιχειρησιακές και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητές του Σχηματισμού και έδωσε κατευθυντήριες οδηγίες στο προσωπικό.

#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy

Σκάνδαλο! - Το μεγάλο ξέπλυμα της Τουρκίας

Κατεβαίνουμε με κοινό ψηφοδέλτιο για τις δύο από τις τέσσερις θεσμικές θέσεις στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη

Θολωμένη από τα ήρεμα νερά του Αιγαίου και τυφλωμένη από το δόγμα του κατευνασμού, η ελληνική διπλωματία φαίνεται πως κινείται σε ιδιαίτερα ολισθηρούς δρόμους όσον αφορά την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Τελευταία απόδειξη της έλλειψης στρατηγικής, αλλά και της άνευ όρων παράδοσης στα κελεύσματα της Άγκυρας είναι η είδηση πως οι δυο χώρες θα κατέλθουν με κοινό ψηφοδέλτιο για τις δύο από τις τέσσερις θεσμικές θέσεις στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ).

Τόσο η Αθήνα όσο και η Άγκυρα χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή ως υψηλού συμβολισμού, που αποτελεί συνέχεια των συνεννοήσεων μεταξύ των δύο πλευρών αλλά και μήνυμα ότι αναζητούνται κοινοί βηματισμοί στο πλαίσιο της αναθέρμανσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Συγκεκριμένα, η Τουρκία διεκδικεί τη θέση του γενικού γραμματέα του ΟΑΣΕ με τον γνωστό πρέσβη Φεριντούν Σινιρλίογλου, ο οποίος διετέλεσε υφυπουργός Εξωτερικών αλλά και μόνιμος αντιπρόσωπος της χώρας του στα Ηνωμένα Εθνη στη Νέα Υόρκη.

Πριν από λίγες ημέρες η Αγκυρα είχε στηρίξει την υποψηφιότητα της Ελλάδας ως μη μόνιμου μέλους στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ (για τη χρονιά 2025-2026), ενώ η Ελλάδα σε αντάλλαγμα θα στηρίξει την τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Πέρα όμως από το αλισβερίσι με τους Τούρκους, η στήριξη της συγκεκριμένης υποψηφιότητας έχει και άλλα μειονεκτήματα, καθώς ο Φεριντούν Σινιρλίογλου θεωρείται άνθρωπος του Ερντογάν και σκληροπυρηνικός στα θέματα εξωτερικής πολιτικής. Ελλάδα και Κύπρος βρέθηκαν πολλές φορές αντιμέτωπες με τον Σινιρλίογλου και στα θέματα του Αιγαίου, αλλά κυρίως του Κυπριακού. Η Ελλάδα διεκδικεί τη Διεύθυνση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τη Μάνια Τελαλιάν, νομικό (εργάστηκε ως επικεφαλής της Νομικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ μέχρι το 2020 και στη συνέχεια ήταν συνεργάτρια του πρωθυπουργού). Οι άλλες δύο θέσεις για τις οποίες θα υπάρξει εκλογή είναι αυτές του αντιπροσώπου για την Ελευθερία των ΜΜΕ και η άλλη για τις Εθνικές Μειονότητες.

Υπενθυμίζεται πως η εξέλιξη αυτή είχε προαναγγελθεί από τους δύο υπουργούς Εξωτερικών, σε μια προσπάθεια τόνωσης του θετικού κλίματος της ελληνοτουρκικής προσέγγισης, με τις δυο χώρες να εκφράζουν με επιστολές των υπουργών Εξωτερικών την αλληλοϋποστήριξή τους στις υποψηφιότητές τους για δυο σημαντικές θέσεις του ΟΑΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, με επιστολή τους ο Γιώργος Γεραπετρίτης και ο Χακάν Φιντάν προς τον ΟΑΣΕ δηλώνουν ότι η Ελλάδα υποστηρίζει για τη θέση του γ.γ. του ΟΑΣΕ τον Τούρκο πρέσβη και πρώην υφυπουργό εξωτερικών Φεριντούν Σινιρίογλου, και την υποψηφιότητα της Μάνιας Τελαλιάν για τη θέση της διευθύντριας του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODHIR).

https://www.dimokratia.gr/ellada/


Στην Πέλλα τα λείψανα ήρωα πεσόντος στην Κύπρο

Με δέος και συγκίνηση υποδέχτηκαν τα λείψανα του ήρωα Κωνσταντίνου Τσιτιρίδη στα εδάφη της Κρύας Βρύσης οι πολίτες του Δήμου Πέλλας. Ο Κωνσταντίνος Τσιτιρίδης έχασε τη ζωή του στις 16 Αυγούστου 1974, κατά τη διάρκεια την εισβολής των Τούρκων στην Κύπρο, και οι δημότες της Πέλλας δεν τον ξεχνούν, όπως και οι συστρατιώτες του που βρέθηκαν στην Κρύα Βρύση για να τον υποδεχτούν και να τον τιμήσουν.

Μέχρι πρότινος περιλαμβανόταν στον μακρύ κατάλογο των αγνοουμένων της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το 1974, αλλά τα λείψανά του βρέθηκαν σε ομαδικό τάφο, και έτσι, ύστερα από 50 χρόνια, η κηδεία του τελέστηκε στη γενέτειρά του. Ιδιαίτερα συγκινημένη καθ’ όλη τη διάρκεια των δύο τελετών, στις οποίες παραβρέθηκε πλήθος επισήμων, εκπροσώπων Αρχών και πολιτών, ήταν η αδερφή του Κωνσταντίνου, Αναστασία Τσιτιρίδου, η μοναδική εν ζωή πρώτου βαθμού συγγενής του, που υποδέχτηκε έπειτα από τόσα χρόνια τον αδερφό της, με έναν ανατριχιαστικό επικήδειο που εκφώνησε στην κηδεία του, στην Κρύα Βρύση.

Ο Κωνσταντίνος Τσιτιρίδης τιμήθηκε, όπως άλλωστε αρμόζει στους ήρωες, με την υποδοχή των λειψάνων του στον Ιερό Ναό Γεννήσεως του Σωτήρος, όπου τελέσθηκε η εξόδιος ακολουθία, με την εκφώνηση οκτώ επικήδειων ομιλιών, μεταξύ των οποίων από την υπουργό Παιδείας της Κύπρου Αθηνά Μιχαηλίδου, συλλόγους και φορείς του τόπου, ενώ στη συνέχεια έγινε η ταφή στα κοιμητήρια της πόλης, με όλα όσα προβλέπει το στρατιωτικό πρωτόκολλο (την ευθύνη της τελετής είχε ο Ελληνικός Στρατός). Το ίδιο συνέβη και στη συνέχεια με τα αποκαλυπτήρια του αναθηματικού μνημείου, την τελετή του οποίου διοργάνωσε ο Δήμος Πέλλας, ο οποίος και κατασκεύασε το μνημείο με την ανάγλυφη προσωπογραφία του Τσιτιρίδη σε κεντρική πλατεία της πόλης, πλησίον της πατρικής κατοικίας του ήρωα.

 

Συνέβη σαν Σήμερα το1913 - Η Μάχη του Κιλκίς - Λαχανά - Μετά χαράς αναγγέλλω την κατάληψιν του Κιλκίς, μετά τριήμερον σφοδρόν αγώνα. - Ο εχθρός καταδιώκεται κατά πόδας.- Ηθικόν στρατού μας έκτακτον.



Ελληνοβουλγαρική ένοπλη σύγκρουση σε τρεις τομείς, κατά τη διάρκεια του Β' Βαλκανικού Πολέμου. Η έκβασή της υπέρ των ελληνικών όπλων, άνοιξε τον δρόμο για την απελευθέρωση της Ανατολικής Μακεδονίας και σηματοδότησε την κατάρρευση των βουλγαρικών φιλοδοξιών για την κατάκτηση της Θεσσαλονίκης. Η μάχη του Καλινόβου - Κιλκίς - Λαχανά είναι περισσότερο γνωστή ως Μάχη του Κιλκίς - Λαχανά.

Κατά τον Α' Βαλκανικό Πόλεμο, οι Βούλγαροι κατέλαβαν το Κιλκίς (Κουκούς, όπως το ονόμαζαν) στις 26 Οκτωβρίου 1912, την ημέρα που ο ελληνικός στρατός έμπαινε νικηφόρα στη Θεσσαλονίκη. Σκόπευαν να το χρησιμοποιήσουν ως ορμητήριο των επιχειρήσεών τους στη Μακεδονία και ειδικότερα για την πραγματοποίηση του μεγάλου τους ονείρου, την κατάληψη της Θεσσαλονίκης. Το Κιλκίς κατά την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα ήταν άντρο κομιτατζήδων, ενώ στην πόλη είχαν απομείνει μόνο 30 ελληνικές οικογένειες.

Από την ημέρα της κατάληψή του, οι Βούλγαροι πραγματοποίησαν ένα εκτεταμένο δίκτυο οχυρωματικών έργων και δημιούργησαν μία αμυντική γραμμή που εκτεινόταν από το Καλίνοβο (σήμερα Σουτογιαννέικα Κιλκίς) μέχρι το χωριό Λαχανάς στα βόρεια του σημερινού Νομού Θεσσαλονίκης. Ειδικά τα οχυρωματικά έργα στην περιοχή του Κιλκίς είχαν ανάπτυγμα γύρω στα 10 χιλιόμετρα και βάθος έξι χιλιόμετρα.

Το ελληνικό επιτελείο, μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό της 16ης Ιουνίου, αποφάσισε να επικεντρώσει την κύρια επιθετική του ενέργεια στη γραμμή Καλινόβου - Κιλκίς - Λαχανά. Αν κατόρθωνε να εκπορθήσει τη βουλγαρική αμυντική γραμμή, ο δρόμος προς την κοιλάδα του Στρυμώνα και τις Σέρρες ήταν ανοιχτός. Διαφορετικά διακυβευόταν η τύχη της Θεσσαλονίκης και των ελληνικών κατακτήσεων στη Μακεδονία.

Η ελληνική επίθεση εκδηλώθηκε το πρωί της 19ης Ιουνίου 1913, σύμφωνα με το επιτελικό σχέδιο. Η 1η Μεραρχία με διοικητή τον αντιστράτηγο Μανουσογιαννάκη και η 6η Μεραρχία με διοικητή τον συνταγματάρχη Δελαγραμάτικα ενήργησαν επίθεση στον ορεινό τομέα του Λαχανά, οι Μεραρχίες 2η (διοικητής υποστράτηγος Καλάρης), 3η (διοικητής Υποστράτηγος Δαμιανός), 4η (υποστράτηγος Μοσχόπουλος), 5η (Συνταγματάρχης Γεννάδης) διατέθηκαν για τη βασική επιθετική ενέργεια στο Κιλκίς. Η 10η Μεραρχία υπό τον συνταγματάρχη Παρασκευόπουλο επιτέθηκε κατά των υψωμάτων του Καλίνοβου. Η ταξιαρχία του Ιππικού υπό τον συνταγματάρχη Ζαχαρακόπουλο συνέδεε τις τέσσερεις μεραρχίες του «κέντρου» με την 10η. Η συνολική δύναμη των ελληνικών δυνάμεων ανερχόταν σε 117.861 άνδρες και 176 κανόνια. Την αμυντική γραμμή των Βουλγάρων υπερασπιζόταν η 2η Στρατιά υπό τον στρατηγό Ιβανώφ, με δύναμη άνω των 40.000 ανδρών.

Οι μάχες από την πρώτη στιγμή ήταν πεισματώδεις και πολλές φορές εκ του συστάδην: σώμα με σώμα και εφ’ όπλου λόγχη. Οι ελληνικές απώλειες υπήρξαν μεγάλες. Λόγω του λοφώδους και γυμνού εδάφους της περιοχής, οι Έλληνες στρατιώτες ήταν διαρκώς εκτεθειμένοι στα εχθρικά πυρά. Μετά από σφοδρές, κατά κύματα, επιθέσεις, ο ελληνικός στρατός το βράδυ της 20ης Ιουνίου βρέθηκε σε απόσταση ολίγων εκατοντάδων μέτρων από τις πρώτες οχυρωματικές θέσεις των υπερασπιστών του Κιλκίς.

Οι Βούλγαροι είχαν δημιουργήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο ορυγμάτων, τα οποία ήταν ενισχυμένα με πρόχειρα, αλλά καλοφτιαγμένα πυροβολεία. Ήταν βέβαιο ότι μία κατά μέτωπο επίθεση θα στοίχιζε στους επιτιθέμενους σημαντικές απώλειες και θα τους καθήλωνε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό, το επιτελείο διέταξε την 2α Μεραρχία να εκτελέσει πλευρικό νυχτερινό αιφνιδιασμό, που ήταν απολύτως επιτυχημένος. Μόλις ξημέρωσε η 21η Ιουνίου επιτέθηκαν και οι υπόλοιπες τρεις μεραρχίες του κεντρικού τομέα. Στις 11 το πρωί οι Βούλγαροι άρχισαν να υποχωρούν σε όλο το μήκος του μετώπου με κατεύθυνση τη Δοϊράνη και τον Στρυμώνα. Ο αρχιστράτηγος Κωνσταντίνος διέταξε την 4η και 5η Μεραρχία να τους καταδιώξουν. Το ισοπεδωμένο Κιλκίς ήταν υπό ελληνικό έλεγχο.

Αμέσως σχεδόν ξέσπασε οξεία αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για τις εκτεταμένες καταστροφές, που προκλήθηκαν στο Κιλκίς. Η βουλγαρική πλευρά κατηγόρησε τον ελληνικό στρατό ότι πυρπόλησε την πόλη, ενώ το ελληνικό στρατηγείο υποστήριξε ότι την πόλη πυρπόλησαν οι υποχωρούσες βουλγαρικές μονάδες. Ο ανταποκριτής των Τάιμς του Λονδίνου Κρόφορντ Πράις θα γράψει:

Η πόλις του Κιλκίς εκαίετο ήδη όταν είχον εισέλθει εις αυτήν οι Έλληνες, συνεπεία του πυρός του πυροβολικού - γεγονός άξιον ιδιαιτέρας προσοχής, αφού ακολούθως υπεστηρίχθη ότι δήθεν επυρπολήθη υπό του νικηφόρου στρατού.

Στο δεξιό της ελληνικής παρατάξεως, η 1η και η 6η Μεραρχία έδωσαν πείσμονες μάχες για να καταλάβουν τα υψώματα του Λαχανά. Η 1η Μεραρχία είχε πιο εύκολο έργο, καθώς προχώρησε χωρίς ιδιαίτερη αντίσταση. Αντίθετα, η 6η Μεραρχία αντιμετώπισε ισχυρότερη αντίσταση από τους Βούλγαρους και χρειάστηκε η εφ’ όπλου λόγχη για να καταληφθούν τα στρατηγικής σημασίας υψώματα 605 και 544 το βράδυ της 19ης Ιουνίου. Την επομένη, οι δύο μεραρχίες συνέκλιναν για να αντιμετωπίσουν τον βουλγαρικό στρατό στα χαρακώματα του Λαχανά. Στις 3 το απόγευμα της 21ης Ιουνίου οι δύο μεραρχίες επιτέθηκαν κατά των βουλγαρικών θέσεων και σε μία ώρα τους κατέβαλαν, αφού οι Βούλγαροι έχοντας πληροφορηθεί την κατάρρευση του μετώπου στο Κιλκίς, άρχισαν να υποχωρούν άτακτα προς τα βορειοανατολικά. Κύριο μέλημα της ηγεσίας τους ήταν να προλάβουν να διατηρήσουν υπό την κατοχή τους τις γέφυρες του Στρυμώνα, προτού φθάσουν εκεί οι ελληνικές δυνάμεις.

Στον τομέα του Καλίνοβου, η 10η Μεραρχία είχε απέναντί της την 3η Ταξιαρχία της 3ης Μεραρχίας του Βουλγαρικού στρατού, η οποία ήταν οχυρωμένη στα δύσβατα υψώματα της περιοχής. Στις 8 το πρωί της 19ης Ιουνίου επιχείρησε επίθεση εναντίον των εχθρικών θέσεων, αλλά αποκρούστηκε. Την επομένη απόσπασμα της 10ης Μεραρχίας κατέλαβε τη Γευγελή, που είχε εγκαταλειφθεί από τους Βουλγάρους και βρήκε άθικτη τη γέφυρα του Αξιού. Το απόγευμα της ίδιας ημέρα η ίδια μονάδα κατέλαβε τους Ευζώνους και στη συνέχεια διατάχθηκε να μεταβεί στο Κιλκίς, όπως και η υπόλοιπη μεραρχία. Όμως, η αντίσταση των Βουλγάρων συνεχιζόταν στα υψώματα του Καλίνοβου, μέχρι το απόγευμα της 21ης Ιουνίου, οπότε υποχώρησαν μετά τη διάσπαση του μετώπου στο Κιλκίς.

Μετά την επικράτηση των ελληνικών όπλων, ο Έλληνας επιτελάρχης αντιστράτηγος Βίκτωρ Δούσμανης τηλεγράφησε στον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο:

Μετά χαράς αναγγέλλω την κατάληψιν του Κιλκίς, μετά τριήμερον σφοδρόν αγώνα. Ο εχθρός καταδιώκεται κατά πόδας. Ηθικόν στρατού μας έκτακτον.


Η ελληνική νίκη ήταν σπουδαία, από κάθε άποψη, αλλά το κόστος σε αίμα βαρύ. Οι νεκροί και οι τραυματίες ανήλθαν σε 8.828 άνδρες. Ιδιαίτερα υψηλές ήταν και οι απώλειες σε αξιωματικούς, καθώς ηγούνταν των μονάδων τους για να εμψυχώσουν τους άνδρες τους, πολλοί από τους οποίους ήταν νεοσύλλεκτοι. Μία άλλη εξήγηση μας δίνει ο στρατηγός Στέφανος Σαράφης στα απομνημονεύματά του:

Οι Βούλγαροι είχαν ορίσει καλούς σκοπευτές για να χτυπούν ειδικά τους αξιωματικούς που φαίνονταν γιατί γυάλιζαν τα χρυσά γαλόνια στο καπέλο και τις επωμίδες. Ύστερα από αυτό διατάχτηκε όλοι οι βαθμοφόροι να βγάλουν τα διακριτικά τους για να μην γνωρίζονται από μακριά». Οι απώλειες από τη βουλγαρική πλευρά ήταν 6.971 άνδρες νεκροί και τραυματίες, καθώς και 2.500 αιχμάλωτοι.

Η επόμενη πολεμική αναμέτρηση Ελλήνων και Βουλγάρων θα γίνει στις 23 Ιουνίου 1913 στη Δοϊράνη.













Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/632?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2024-06-19

© SanSimera.gr





 


Τα αίτια τιμωρίας του Κυριάκου - Εφάρμοσε την τακτική: "Όταν τρέχει η στέγη, αλλάζουμε τη θέση των επίπλων…!!"


 Οι ανασχηματισμοί στην ελληνική πολιτική σκηνή θυμίζουν τους προπονητές στο ελληνικό ποδόσφαιρο, σε κάθε αναποδιά αποτελούν τη λύση με το μικρότερο κόστος. Σπάνια επιτυγχάνουν κάποιο θετικό αποτέλεσμα.

Μάλιστα, ένα ωραίο ανέκδοτο που κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα λέει πως ανασχηματισμός είναι η κατάσταση όπου τρέχει η στέγη και αλλάζουμε τη θέση των επίπλων…

Αν θελήσει κάποιος να κάνει έναν απολογισμό των υπουργών  της τελευταίας πενταετίας δύσκολα θα ξεχωρίσει κάποιους πέραν των Χατζηδάκη, Γεωργιάδη, Δένδια, Πιερρακάκη (ίσως και 1-2 ακόμη), οι οποίοι από όπου πέρασαν έκαναν αισθητή τη μεταρρυθμιστική διάθεση αλλά και την ικανότητα να παράγουν αποτελέσματα.

Η κυβέρνηση στην τελευταία εκλογική αναμέτρηση πλήρωσε κυρίως την αδιαφορία της κοινωνίας για τις Ευρωεκλογές και την αλαζονεία που γεννάει η απουσία αντιπάλων ικανών να διεκδικήσουν την εξουσία στον ορατό ορίζοντα.

Τούτο δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν πεδία στην πολιτική της τα οποία της στοίχησαν.

Το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα βέβαια είναι η ακρίβεια. Εδώ και 25 περίπου χρόνια, απ’ την περίοδο της εισόδου στο Ευρώ και κατά τη σύγκλιση που προηγήθηκε, οι Έλληνες είχαν ξεχάσει τι σημαίνει πληθωρισμός. Λόγω παγκοσμιοποίησης οι τιμές στα ράφια συχνότερα έπεφταν και σπάνια ανέβαιναν.

Το πρόσφατο πληθωριστικό κύμα όμως δεν οφείλεται σε κάποια ελληνικά ενδογενή αίτια. Είναι παγκόσμιο φαινόμενο και έχει να κάνει με τη δημογραφική γήρανση, την αποπαγκοσμιοποίηση, την ενεργειακή μετάβαση και τις γεωπολιτικές εντάσεις.

Θα περάσουν αρκετά χρόνια και θα αλλάξουν πολλά πράγματα σε παγκόσμιο επίπεδο πριν ολοκληρωθεί ο πληθωριστικός κύκλος. Οι τοπικές κυβερνήσεις, ιδίως μικρών χωρών, λίγα μπορούν να κάνουν.

Ο πληθωρισμός μειώνει την αγοραστική δύναμη και αυτό σημαίνει πως φτωχοποιεί. Μπορεί τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός συγκυριακά να έπεσε, αλλά οι τιμές έχουν μείνει στα υψηλά επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί κατά την έξαρση, ενώ τα εισοδήματα δεν έχουν αυξηθεί ανάλογα. Αν αυξηθούν θα δημιουργήσουν έναυσμα για αναζωπύρωση του πληθωρισμού.

Ο υψηλός πληθωρισμός της δεκαετίας του ’70 τιθασεύτηκε με τα υψηλά επιτόκια, την παγκοσμιοποίηση και κυρίως από την απορρύθμιση της επανάστασης Ρήγκαν και Θάτσερ.

Το πλέον πιθανό είναι πως ο τρέχων πληθωριστικός κύκλος θα τιθασευτεί όταν τα αυτόματα εργοστάσια θα υποκαταστήσουν τα φθηνά εργατικά χέρια από τη Ασία και την έλλειψη εργατικού δυναμικού στη γηράσκουσα Δύση. Αυτό δεν προβλέπεται να συμβεί νωρίτερα από 10-15 χρόνια.

Η κυβέρνηση έχασε ψηφοφόρους προς τα Δεξιά, το Κέντρο και την αριστερά. Η "τριγωνοποίηση" που εφάρμοσε με επιτυχία από το 2016 και μετά τώρα  λειτούργησε αντίστροφα.

Προς τα δεξιά έχασε κυρίως λόγω του μεταναστευτικού και του γάμου των ομοφυλοφίλων. Θεωρώ πως, ως προ το μεταναστευτικό αδίκως χρεώνεται , καθώς τα τελευταία χρόνια είχε συντελεστεί σημαντική πρόοδος. Οι ροές ελέγχονταν και η αποτροπή λειτουργούσε χωρίς να καθιστά τη χώρα στόχο επικρίσεων.

Το μεταναστευτικό όμως είναι πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο ζήτημα.

Ο "γάμος των ομοφυλοφίλων" ήταν περιττός αφού μια διεύρυνση του συμφώνου συμβίωσης θα μπορούσε να διασφαλίσει τα ατομικά δικαιώματα όλων των Ελλήνων στα πλαίσια ενός συγχρόνου δημοκρατικού κράτους. Ο τρόπος που διαφημίστηκε και προβλήθηκε από τα μέσα δημιούργησε σε πολλούς την αίσθηση πως υπάρχουν προθέσεις "προσηλυτισμού". Τούτα, όμως μοιάζουν με αποκυήματα θεωριών συνομωσίας. Απλά πρόκειται για λάθος χειρισμούς και προσπάθεια προσέλκυσης ψήφων.

Η κυβέρνηση είχε απώλειες και προς τα αριστερά και το Κέντρο. Η κατάσταση ανομίας στα πανεπιστήμια, με την πανεπιστημιακή αστυνομία να έχει λάβει την άγουσα για τις νεοελληνικές καλένδες είναι ένα από τα προβλήματα αυτά.

Υπάρχουν βέβαια και οι θετικές εξελίξεις που αφορούν στα ξενόγλωσσα πανεπιστημιακά τμήματα και τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Η αδυναμία όμως να θέσει υπό έλεγχο μερικές εκατοντάδες ταραξίες που λυμαίνονται τα δημόσια πανεπιστήμια στοίχησε.

Η ατιμωρησία της εγκληματικότητας στοίχησε επίσης. Η κοινωνία έχει κουραστεί να διαβάζει και να ακούει για εγκλήματα και παραβάσεις από ανθρώπους που θα έπρεπε να βρίσκονται στη φυλακή για προηγούμενες πράξεις.

Τα Τέμπη δεν βοήθησαν την αντιπολίτευση αλλά υπενθύμισαν σε μια μερίδια του Κέντρου πως η πλέον κεντρώα κυβέρνηση των τελευταίων δεκαετιών δεν τόλμησε να κάνει ριζικές τομές στο βαθύ δημόσιο.

Μια άλλη κατηγορία ψηφοφόρων που υπέστη απώλειες είναι αυτή των ελεύθερων επαγγελματιών. Ένα ζήτημα που είναι πολύπλοκο, παρουσιάζεται ως ζήτημα φοροδιαφυγής.

Η άποψη της στήλης είναι υπέρ της μικρότερης δυνατής φορολογίας με τις μικρότερες δυνατόν κρατικές δαπάνες.

Ένας οριζόντιος φόρος (flat tax) ίδιος για όλους (και γι’ αυτούς που προσπαθούν κα αυτούς που δεν προσπαθούν) είναι ηθικά δικαιότερος και είναι και αποτελεσματικότερος αφού προσφέρει κίνητρα.

Μια υψηλή φορολογία όμως με τον μισό πληθυσμό να φοροδιαφεύγει δεν είναι ούτε από άποψη κινήτρων σωστή λύση ούτε από άποψη δικαιοσύνης.

Σε γενικές γραμμές αυτά είναι τα αίτια της δυσαρέσκειας που κυοφορείται και το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα αποτελεί ένα πρώτο μήνυμα. Τα περισσότερα από αυτά έχουν ρίζες βαθιές, υπερτοπικές και τα κλαδιά τους σύντομα, στην πρώτη καταιγίδα, θα προκαλέσουν ζημιές.

Σάββας Καλεντερίδης: - Δεν είν’ εύκολες οι θύρες, όταν η χρεία τες κουρταλεί* - Ξυπνήστε επιτέλους στην Αθήνα - Έχετε τη λύση στα χέρια σας! - Και μη φοβάστε.... - ΒΙΝΤΕΟ


 Του Σάββα Καλεντερίδη

Τις 26 Ιουνίου 2019 δημοσιεύσαμε άρθρο με τίτλο «Ξυπνήστε επιτέλους στην Αθήνα».
Το άρθρο εκείνο, που αναφερόταν στον επιτελάρχη του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, έκλεινε ως εξής:
Βήμα βήμα ντε φάκτο ιδιοποίηση
Αναφερόμενος στα σχέδια για κατασκευή αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στην Αν. Μεσόγειο, ο Γιατζί λέει ότι τέτοια σχέδια, όπως ο East-Med και EuroAfrica Interconnector «παραβιάζουν τα δικαιώματα και τα συμφέροντά μας και υλοποιούν ντε φάκτο βήμα-βήμα το χάρτη της Σεβίλλης, με τον οποίον η Τουρκία φυλακίζεται στον Κόλπο της Αττάλειας».
Το χειρότερο σενάριο
Με βάση τον Επιτελάρχη του ΓΕΝ, το χειρότερο σενάριο για την Τουρκία είναι να υπογράψουν συμφωνία οριοθέτησης των μεταξύ τους ΑΟΖ η Ελλάδα με την Αίγυπτο και η Ελλάδα με την Κύπρο.
Σε μια τέτοια περίπτωση, λέει ο Γιαϊτζί, η ΑΟΖ της Τουρκίας θα πέσει από τις 189 χιλιάδες στις 41 χιλιάδες τετρ. χλμ.. Και κλείνει το βιβλίο του ως εξής: «Αντί η Τουρκία να είναι η χώρα που κάνει ενστάσεις στις συμφωνίες οριοθέτησης της ΑΟΖ των άλλων χωρών, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι είμαστε έτοιμοι για υπογραφή συμφωνίας αμοιβαίας οριοθέτησης και να προχωρήσουμε μονομερώς στην ανακήρυξη της ΑΟΖ στην Αν. Μεσόγειο».
Να υπογράψουμε συμφωνία με τη Λιβύη
Τέλος ο Γιαϊτζί προτρέπει την Τουρκία να υπογράψει άμεσα συμφωνία θαλασσίων ζωνών με τη Λιβύη.
Αυτά τις 28 Ιουνίου 2019. Μετά από εκείνο το άρθρο ακολούθησαν κι άλλα άρθρα αλλά και από τηλεοράσεως εκκλήσεις προσωπικά προς τους ΥΠΕΞ, Κατρούγκαλο και Δένδια, να κινηθούν γρήγορα, για να προλάβουν και να μην γίνουν πράξη οι προτάσεις του Τούρκου επιτελάρχη του ΠΝ.
Η ελληνική διπλωματία και το πολιτικό σύστημα, πνιγμένοι στην ενοχή της πολιτικής της δηλείας που ακολουθούσαν επί δεκαετίες απέναντι στην Άγκυρα, αντί να ξυπνήσουν, συνέχισαν τον βαθύ ύπνο.
Απoτέλεσμα: Η Ελλάδα δεν οριοθέτησε με Κύπρο και Αίγυπτο, ενώ η Τουρκία υιοθέτησε τις προτάσεις Γιαϊτζί και αφ’ ενός μεν ανακήρυξε ΑΟΖ μονομερώς στην Αν. Μεσόγειο και αφ’ ετέρου υπέγραψε συμφωνία οριοθέτησης με την Λιβύη.
Έτσι έγινε το αντίθετο από εκείνο που φοβόταν ο Τούρκος επιτελής. Αντί η Τουρκία να είναι η χώρα που κάνει ενστάσεις στις συμφωνίες οριοθέτησης της ΑΟΖ των άλλων χωρών, η Ελλάδα είναι η χώρα που στην κυριολεξία τρέχει και δε φτάνει.
Και πότε ξύπνησε η Ελλάδα, δηλαδή η κυβέρνηση, που εκπροσωπεί και θεσμικά είναι υποχρεωμένη να υπερασπίζεται τα συμφέροντα της Ελλάδος;
Όχι τότε που την καλούσαμε να ξυπνήσει, ούτε όταν η Τουρκία ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τη Λιβύη, όταν ανακήρυξε και οριοθέτησε μονομερώς και κατά το δοκούν ΑΟΖ στην Αν. Μεσόγειο και όταν ανακοίνωσε ότι θα στείλει ερευνητικό, αλλά μόνον όταν η κρατική εταιρεία πετρελαίων ΤΡΑΟ ανακοίνωσε ότι ζήτησε άδεια ερευνών για επτά περιοχές, σε απόσταση έξι μιλίων από τις ακτές της Ρόδου, της Καρπάθου και της Κρήτης.
Δηλαδή η κυβέρνηση ξύπνησε μόνον όταν ένοιωσε ότι απειλείται η ίδια από τις εξελίξεις, όπως ακριβώς έγινε και με την υπόθεση της απόπειρας εισβολής αλλοδαπών στον Έβρο, τω σχεδιασμώ και τη προτροπή της Τουρκίας.
Και έτσι, υπό την ασφυκτική πίεση των εξελίξεων, η Ελλάδα τρέχει να οριοθετήσει με τις γειτονικές της χώρες την ΑΟΖ.
Όμως και πάλι ξεκινάει στραβά.
Αντί να ξεκινήσει πρώτα με την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 νμ, μετά με την υπογραφή συμφωνίας οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Κυπριακή Δημοκρατία, στη συνέχεια με την Αλβανία και τέλος με την Ιταλία, εμείς ξεκήνισαμε ανάποδα.






 

Υπογράψαμε με την Ιταλία μια συμφωνία που «πατάει» πάνω στη συμφωνία οριοθέτησης του 1977, η οποία δίνει αυξημένη επιρροή στην Κεφαλλονία και μειωμένη στις Διαπόντιες Νήσους και τις Στροφάδες. Και σαν να μην έφτανε αυτό, που για να είμαστε ειλικρινείς, δεν μπορούσε να αλλάξει, προβήκαμε  σε επώδυνες υποχωρήσεις, αναγνωρίζοντας στους Ιταλούς ψαράδες το δικαίωμα να ψαρεύουν εις τους αιώνας των αιώνων μεταξύ 6 και 12 νμ, ακόμα και όταν επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα ή την αλιευτική ζώνη στα 12 νμ.
Παρ’ όλα αυτά, επειδή η συμφωνία αυτή αναγνωρίζει στα νησιά δικαίωμα στην υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, θεωρώ ότι κάτω από τις συνθήκες που υπογράφηκε και υπό τον όρο ότι η κυβέρνηση έχει σχέδιο και είναι αποφασισμένη να αντισταθεί και να μην επιτρέψει την Τουρκία να ιδιοποιηθεί εμπράκτως την ελληνική ΑΟΖ που οριοθέτησε μονομερώς ως δική της, είναι μια ενέργεια προς τη θετική κατεύθυνση.
Αν είχαμε υπογράψει τελευταία με την Ιταλία, ασφαλώς και δεν θα είχαμε προβεί σε οδυνηρές υποχωρήσεις στα αλιευτικά δικαιώματα και δεν θα μπορούσε κανείς να επικαλεστεί τη μειωμένη επήρεια των Διαποντίων νήσων και των Στροφάδων, γιατί θα είχαν προηγηθεί οι συμφωνίες με όλους.
Κάτω από αυτές τις εξαιρετικά δύρκολες συνθήκες ταξίδεψε ο κ. Δένδιας στο Κάιρο, όπου οι Αιγύπτιοι έχουν κάθε λόγο να μας βλέπουν με περιέργεια και να αναρωτιούνται:
«Μα γιατί δεν υπογράφουν οι Έλληνες της Ελλάδας πρώτα μια συμφωνία με τους Έλληνες της Κυπριακής Δημοκρατίας, λύνοντας μεταξύ τους το πρόβλημα του συμπλέγματος Μεγίστης και ζητούν από μας να το λύσουμε;».
Έτσι μας οδηγούν στην τραγική λύση της τμηματικής οριοθέτησης μόνο με την Κρήτη, για να εξουδετερώσουμε το τουρκολυβικό μνημόνιο, το οποίο δεν θα υπήρχε, αν δρούσαμε έξυπνα και κυρίως αν κινούμασταν εγκαίρως.
Επίσης, ακόμα και σ’ αυτήν την περίπτωση, τα πράγματα μπορεί να γίνουν ακόμα χειρότερα, γιατί είναι πιθανόν να επικαλεστούν τη συμφωνία που υπογράψαμε προχθές με την Ιταλία και να ζητήσουν κι αυτοί μειωμένη επήρεια της Κρήτης, παρότι η Αίγυπτος αναγνώρισε πλήρη επήρεια στην Κύπρο. Όμως τότε η Κύπρος ενήργησε με διπλωματική ευφυΐα και δεν έτρεχε ασθμαίνουσα πίσω από τις εξελίξεις. Τουναντίον, δημιουργούσε η ίδια και καθόριζε της εξελίξεις.
Παρότι η κατάσταση είναι τραγική, η Ελλάδα έχει τη λύση στα χέρια της.
Αύριο το πρωί υπογράφεται το Προεδρικό Διάταγμα που είναι έτοιμο εδώ και καιρό για την επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 νμ και μεθαύριο υπογράφουμε τη συμφωνία οριοθέτησης με την Κυπριακή Δημοκρατία.
Μόνον έτσι ανακτούμε κατά κάποιο τρόπο την πρωτοβουλία των κινήσεων και ακυρώνουμε το σχέδιο της Τουρκίας για εξαφάνιση της Κύπρου και της Ελλάδας.
Και μη φοβάστε.
Δεν θα μας βομβαρδίσουν οι Τούρκοι, επειδή κάναμε χρήση ενός νόμιμου κυριαρχικού μας δικαιώματος.
Ακόμα δε και αν τολμήσει να το κάνει, τότε μπορεί αντί για πολλαπλασιασμός, μπορεί να της βγει άλλη πράξη, όπως για παράδειγμα η διαίρεση, όπως το 1821.
Μην ψάχνετε λοιπόν αλλού, η λύση είναι στα χέρια μας, αρκεί να ανακτήσουμε την εθνική μας αυτοπεποίθηση.
*Στίχος από τον Ύπνον εις την Ελευθερίαν του Διονυσίου Σολωμού

Πρωθυπουργός: - Κεντρικός μας στόχος είναι αύξηση των ονομαστικών μισθών, στο απώτερο μέλλον!! - Υπουργός Ανάπτυξης: - Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, για την αύξηση του παραγόμενου πλούτου!!


Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το πρωί το Υπουργείο Ανάπτυξης όπου είχε σύσκεψη με τη νέα ηγεσία του Υπουργείου για τις προτεραιότητες της κυβέρνησης, με αιχμή τα μέτρα για τη συγκράτηση και την αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων.

Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, οι Υφυπουργοί Ανάπτυξης Ζωή Ράπτη και Άννα Μάνη – Παπαδημητρίου, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης και ο Επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης.

Μετά τη συνάντηση ο Πρωθυπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Θέλω, καταρχάς, να ευχηθώ καλή δύναμη στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, στον Υπουργό, στην Υφυπουργό αρμόδια για θέματα έρευνας και καινοτομίας και καλή συνέχεια στο έργο το οποίο επιτελούν τα υπόλοιπα στελέχη, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Είχαμε την ευκαιρία σήμερα να κάνουμε μια συνολική επισκόπηση των θεμάτων που απασχολούν το Υπουργείο Ανάπτυξης, ξεκινώντας προφανώς από τα ζητήματα των τιμών. Απόφασή μας είναι να συνεχίσουμε να υλοποιούμε τολμηρές διαρθρωτικές παρεμβάσεις, τις οποίες έχουμε ήδη κάνει στην αγορά, για τουλάχιστον ένα εξάμηνο ακόμα. Είναι παρεμβάσεις που -θέλω να τονίσω- έχουν αρχίσει να φέρνουν τα πρώτα αποτελέσματα.

Τον μήνα Μάιο είχαμε τον έβδομο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρώπη, κάτω του ευρωπαϊκού μέσου όρου και αρχίζουμε πια να βλέπουμε και ενδείξεις αποκλιμάκωσης των τιμών. Σκοπός δεν είναι μόνο να μιλάμε για μείωση του πληθωρισμού, κ. Υπουργέ, αλλά για μείωση των τιμών πια στο ράφι προς όφελος του καταναλωτή, ειδικά στο σούπερ μάρκετ και ειδικά στα τρόφιμα. Πιστεύουμε ότι η συνέχιση αυτής της πολιτικής θα μπορεί σύντομα να μας οδηγήσει σε ακόμα πιο ουσιαστικά, μετρήσιμα αποτελέσματα.

Να τονίσω και εγώ αυτό το οποίο είπε και ο κ. Υπουργός: εδώ θα χρειαστεί να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και όλοι να αντιληφθούμε ότι η συνεχιζόμενη ακρίβεια ουσιαστικά υπονομεύει την ίδια την κοινωνική συνοχή. Το κράτος, μέσα από τους ελεγκτικούς του μηχανισμούς, θέλει να εξασφαλίσει μια αγορά η οποία δουλεύει ανταγωνιστικά και να εξαλείψει ολιγοπωλιακά φαινόμενα ή φαινόμενα αισχροκέρδειας. Αλλά σε αυτό χρειαζόμαστε και την υγιή επιχειρηματικότητα στο πλευρό μας, είτε μιλάμε για τους μεγάλους Έλληνες παραγωγούς, είτε μιλάμε για τις εταιρείες σούπερ μάρκετ, τους Έλληνες εμπόρους. Όλοι πρέπει να αντιληφθούμε ότι αυτό είναι ένα στοίχημα το οποίο πρέπει και θα το κερδίσουμε όλοι μαζί.

Θέλω να επαναλάβω, και με την ευκαιρία της επίσκεψής μου στο Υπουργείο, ότι το ζήτημα των τιμών προφανώς έχει και μία ευρωπαϊκή διάσταση. Είχε γίνει πολλή συζήτηση προεκλογικά για την παρέμβαση την οποία έκανα στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα ζητήματα των πρακτικών πολυεθνικών επιχειρήσεων, που πωλούν σε διαφορετικές τιμές παρεμφερή ή ίδια προϊόντα, ανάλογα με το μέγεθος της αγοράς, ζημιώνοντας με αυτόν τον τρόπο τους Έλληνες καταναλωτές.

Θα επιμείνω στο ζήτημα αυτό και πιστεύω ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να απασχολήσει και τη στρατηγική ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επόμενη πενταετία. Η ενιαία αγορά δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αφορά τους καταναλωτές. Και τέτοια φαινόμενα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Είμαι απολύτως διατεθειμένος αυτή την αποστολή να την φέρω εις πέρας, έχοντας συμμάχους και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μικρότερες αγορές κατά κανόνα, που βρίσκονται αντιμέτωπες με τέτοιες πρακτικές.

Οι έλεγχοι στην αγορά θα συνεχιστούν. Η ΔΙ.Μ.Ε.Α. είναι μία σημαντική κατάκτηση του Υπουργείου. Να θυμηθείτε λίγο από πού ξεκινήσαμε και πού είμαστε σήμερα. Χαίρομαι γιατί θα μπορέσουμε να προσθέσουμε ακόμα 30 στελέχη για εξειδικευμένους ελέγχους στην αγορά. Τονίζω, κάνουμε παρεμβάσεις στην αγορά, είναι όμως απαραίτητες σε αυτή τη συγκυρία και αυτές οι παρεμβάσεις θα εξακολουθούν να είναι σε ισχύ όσο επιμένει το φαινόμενο του πληθωρισμού.

Θέλω, όμως, επίσης να σταθώ και στην άλλη πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης, γιατί το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν είναι μόνο ένα Υπουργείο τιμών και καταναλωτή, είναι και το Υπουργείο εκείνο το οποίο έχει έναν κρίσιμο ρόλο να παίξει στη στήριξη της αναπτυξιακής δυναμικής της ελληνικής οικονομίας, στη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας. Και συνεισφέρει κι αυτό με τον τρόπο του στον κεντρικό μας στόχο, που δεν είναι άλλος από τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος μέσα από την αύξηση των ονομαστικών μισθών.

Εκεί γίνονται πολύ σημαντικά πράγματα στο Υπουργείο. Να σταθώ μόνο στη μεγάλη σημασία την οποία αποδίδει η κυβέρνησή μας στην ελληνική βιομηχανία, στην ελληνική μεταποίηση, μέσα από την εκπόνηση μιας εθνικής βιομηχανικής στρατηγικής, η οποία ήδη εκδηλώνεται σε πολλά επίπεδα. Να αναφέρω κι εγώ, ενδεικτικά, τον εξορθολογισμό που κάνουμε στα βιομηχανικά μας πάρκα, καθώς θεωρούμε δεδομένο ότι δεν μπορεί να υπάρχει βιομηχανία χωρίς οργανωμένους χώρους υποδοχής τέτοιων βιομηχανικών δραστηριοτήτων.

Και βέβαια, μία ξεχωριστή αναφορά στα θέματα τα οποία αφορούν στην έρευνα και την καινοτομία, ένα διακριτό χαρτοφυλάκιο με νέα Υφυπουργό. Κι εκεί συζητάμε για μια σειρά από δράσεις που έχουν σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα.

Ευρωπαϊκοί πόροι. Το λέω γιατί είμαστε πάλι την επόμενη μέρα των ευρωεκλογών. Δεν καταφέραμε ίσως να εξηγήσουμε στους πολίτες γιατί η Ευρώπη τελικά είναι τόσο σημαντική στη ζωή μας, αλλά όλοι οι πόροι οι οποίοι διοχετεύονται στην έρευνα και την καινοτομία είναι ευρωπαϊκοί πόροι. Προγράμματα όπως το “Ερευνώ – Καινοτομώ” είναι σημαντικά προγράμματα, τα οποία συνδέουν τον χώρο της έρευνας με τον κόσμο της ανάπτυξης και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Τέλος, να πω ότι και το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει τον δικό του ρόλο να παίξει σε μία μεγάλη προσπάθεια την οποία κάνει συνολικά η κυβέρνηση και αφορά στην αγορά εργασίας, την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας. Εσείς είστε οι φυσικοί υποδοχείς των αναγκών της επιχειρηματικότητας ως προς τις ελλείψεις που μπορεί να υπάρχουν σε εξειδικευμένο προσωπικό. Υπάρχουν ζητήματα και ευκαιρίες και μέσα από απλές παρεμβάσεις, αντιγραφειοκρατικές, να λύσουμε τέτοια προβλήματα.

Ενδεικτικά αναφέρθηκε η κα Υφυπουργός στο παράδειγμα της Υπουργικής Απόφασης που αφορά τους χειριστές clark. Ένα μόνιμο ζήτημα το οποίο μας έθετε η βιομηχανία και το οποίο τώρα αντιμετωπίζεται.

Ένα μόνο παράδειγμα, όμως, από τα πολλά τα οποία πρέπει να γίνουν την επόμενη μέρα, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε ότι καθώς η οικονομία μας αναπτύσσεται και η ανεργία μειώνεται, ο αναπτυξιακός βραχίονας της χώρας, ειδικά η μεταποίηση και η βιομηχανία, θα μπορέσουν να έχουν στη διάθεσή τους εκείνο το εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο θα τους επιτρέψει να καλύψουν τις πραγματικές τους ανάγκες.

Τέλος, να τονίσω ότι προσβλέπω πάντα σε έναν ειλικρινή διάλογο με όλους τους φορείς της αγοράς. Έχουμε μια καινούργια διοίκηση η οποία μόλις εξελέγη στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

Θα το ξαναπώ: η υγιής επιχειρηματικότητα είναι αρωγός σε αυτή την προσπάθεια, αλλά πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι η συλλογική ευημερία και ο πλούτος ο οποίος δημιουργείται πρέπει να επιμερίζεται δίκαια, είτε αυτό αφορά στο κεφάλαιο και στους εργαζόμενους είτε αφορά στους καταναλωτές, οι οποίοι και αυτοί δεν μπορούν να είναι θύματα επιχειρηματικών πρακτικών που δεν έχουν θέση σε μία πραγματικά αύξηση των ονομαστικών μισθώνλεύθερη και ανταγωνιστική οικονομία».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος από την πλευρά του σημείωσε: «Το Υπουργείο Ανάπτυξης, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, έχει δύο κρίσιμες αποστολές που αφορούν το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας: η πρώτη είναι να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την ομαλή λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού των επιχειρήσεων, με βασικό στόχο την αποκλιμάκωση των τιμών και ασφαλώς την ενίσχυση των μέτρων για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και οποιωνδήποτε προβλημάτων υπάρχουν στην αγορά.

Ταυτόχρονα, ο βασικός στόχος για το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι η ιδιαίτερη συμβολή του στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, στην αύξηση του παραγόμενου πλούτου και ασφαλώς στην ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών -του διαθέσιμου εισοδήματος, γιατί αυτό μετράει για την κάθε ελληνική οικογένεια-, υλοποιώντας ένα νέο παραγωγικό μοντέλο».