Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024

Η Γενιά που Φεύγει και η Νέα Γενιά που Φτιάξαμε και ..

 


Η ΓΕΝΙΑ ΠΟΥ ΦΕΥΓΕΙ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ
Όλοι εμείς, οι πάνω από 55, 60, 70 είμαστε μια γενιά που δεν επιστρέφει:
Μια γενιά που περπάτησε και γύρισε από το σχολείο με τα πόδια.
Μια γενιά που ο δάσκαλός σου σε έστελνε στο γραφείο να πάρεις κιμωλία …
Μια γενιά που στο σχολείο έκανε έπαρση και υποστολή της σημαίας.
Μια γενιά που σπούδασε μόνη της, που δεν είχαν λεφτά οι γονείς μας για ιδιαίτερα μαθήματα και όμως δεν τα παρατήσαμε…
Αν τότε δεν καταλάβαινες κάτι, έμενες μετά το μάθημα και σου το το εξηγούσαν.
Μια γενιά που έγραψε στα ημερολόγιά της και στο άλμπουμ αποφοιτήσεως, μια γενιά μαθητών και μαθητριών που έκαναν την εργασία τους μόνοι τους, δεν τους βοηθούσαν οι γονείς τους, γιατί ήταν στα χωράφια, στις δουλειές, στα γραφεία τους.
Μια γενιά που θεωρούσε ντροπή να κάθεται στο λεωφορείο στο κάθισμα, δίπλα σε έναν όρθιο ενήλικα, γέροντα, έγκυο και γενικά σε όποιον είχε ανάγκη.
Μια γενιά που γελούσε πολύ τα βράδια σιγά με τα αδέρφια τους πριν κοιμηθούν, για να μην ξέρουν οι γονείς τους, ότι είναι ξύπνιοι…
Μια γενιά που σεβόταν απόλυτα τους γονείς, τους δασκάλους και τους γείτονες.
Μια γενιά που έπαιζε στο δρόμο, στις λάσπες, στα οικόπεδα και έπινε νερό από την βρύση ή από το πηγάδι.
Μια γενιά που αγάπησε την οικογένεια, την πατρίδα, το καλό, το όμορφο, την αλήθεια.
Εμείς, οι πάνω από 60, 70, είμαστε μια γενιά που δεν επιστρέφει.
Μια γενιά που δεν κατάφερε να γεμίσει την ψυχή και την καρδιά των παιδιών της και των εγγονών της από πατρίδα, σημαία, ελληνικό πολιτισμό, ένδοξη ιστορία.
Αφήσαμε να κυριαρχήσει το ρουσφέτι και η αναξιοκρατία, να διδάσκουν πλαστή ιστορία και να σβήνουν τον πολιτισμό, καταργήσαμε την γλώσσα μας, λόγω...μόδας!!!
Κάναμε τα σκυλάδικα μέρος του πολιτισμού μας, λόγω...μόδας!!
Φτάσαμε σήμερα να υποχρεωνόμαστε λόγω...ομοφοβίας να ανεχόμαστε το ανώμαλο ως ομαλό, το παρά φύσιν ως... φυσικό, γινόμαστε θεατές της κοινωνικής διάλυσης, της κατάργησης όλων των θεσμών λόγω μόδας!!!
Εάν τώρα στο τέλος δεν αντιδράσουμε, δεν αντισταθούμε, θα είμαστε υπαίτιοι για το τέλος της πατρίδας μας.
(Όποιος φίλος εγκρίνει το κείμενο αυτό, ας το αναρτήσει μπας και γίνει κάτι).

Ο Θεός Χρήμα - Πως έγινε Αφέντης, Δυνάστης και Θεός του ανθρώπου


Το χρήμα είναι ανθρώπινη κατασκευή.
Κατασκευάστηκε για να διευκολύνει τη ζωή μας.
Το πώς έγινε Αφέντης – Δυνάστης – Θεός του ανθρώπου, είναι ένα ενδιαφέρον θέμα για διδακτορική διατριβή και όχι μόνον!
Πρώτα όμως πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποιους επείγοντες λογαριασμούς μαζί του.
● Το χρήμα είναι δυνατό γιατί είναι φορέας ανθρώπινης πίστης.
Δισεκατομμύρια άνθρωποι πιστεύουν, ότι με το χρήμα μπορούν να ζήσουν, να ευτυχίσουν, να δημιουργήσουν. Χωρίς αυτό παθαίνουν «μπλακ άουτ».
Αντίστροφα, αν συνέβαινε κάτι και μια μέρα όλοι οι άνθρωποι έχαναν την πίστη τους στο χρήμα και το πετούσαν σαν άχρηστο χαρτί, επιστρέφοντας σε άλλου είδους συναλλαγές, φανταστείτε πόσα «άαχ!» ανακούφισης θα ακούγονταν και πόσα «άαχ!» έκπληξης και  δυσαρέσκειας. Εγώ νομίζω ότι τα πρώτα θα είναι απείρως περισσότερα από τα δεύτερα!
Άραγε έχουμε χάσει κάθε άλλη πίστη και πέσαμε με τα μούτρα στο χρήμα; Είμαστε τότε άνθρωποι;
● Το χρήμα είναι μέτρο αξίας.
Μόνο που την αντιστοίχιση αγαθών – χρήματος, την έχουμε εμπιστευθεί στους αρχιερείς της απάτης.
Λοιπόν, οι πραγματικές αξίες περιέχουν τρία τουλάχιστον βασικά συστατικά: Κόπο – Χρόνο – Αγάπη.
Προσέξτε, με τι βουλιμία το «σύστημα» προσπαθεί να ροκανίσει τον κόπο σας (από την εργασία σας, αλλά και από τις ερασιτεχνικές και καλλιτεχνικές σας ανησυχίες), τον χρόνο σας (αύξηση χρόνου εργασίας, σπαστά ωράρια, νεκρός χρόνος…), πόσο έντεχνα σας αποσπά ότι αγαπάτε (Χωρίζει ζευγάρια κι αντρόγυνα με μέσο την ερωτική διαφθορά ή την οικονομική δυσπραγία. Παιδιά από τις οικογένειές τους αφού η αναζήτηση εργασίας οδηγεί σε μετανάστευση εσωτερική ή εξωτερική. Ανθρώπους που αγάπησαν με πάθος μια επιστήμη ή μια τέχνη, από την γη που τους γέννησε. Και αν πετύχει το πείραμα της Ελλάδας, χώρες από τους πολίτες της.).
Σαφώς ψεύτικο μέτρο. Προσέξτε τη δήλωση ότι το πυρηνικό ατύχημα στη Φουκοσίμα θα κοστίσει τουλάχιστον 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Δηλαδή με 6,5 δισεκατομμύρια θα γυρίσουμε τον χρόνο πίσω και θα είναι σαν να μην συνέβη τίποτε; Θ’ αναστηθούν οι νεκροί; Θ’ απαλλαγεί από τη ραδιενέργεια το περιβάλλον; Μάλλον οι αρχιερείς της απάτης υπολογίζουν ότι η συμπάθεια του κόσμου στην ατυχή Φουκοσίμα μπορεί να αποφέρει στις τσέπες τους κέρδη τουλάχιστον 6,5 δις… Ουαί υμίν!
● Το χρήμα βασίζεται στο χρέος.
Λέγεται ότι 1000 περίπου τρισεκατομμύρια δολάρια, βρίσκονται στα χέρια περίπου 1600 χρηματιστηριακών οίκων, που θέλουν με κάθε τρόπο να τα ανταλλάξουν με εμπράγματες αξίες. Όπως γη, πηγές, τρόφιμα, συγκοινωνίες, επικοινωνίες, κτίσματα, σχολεία, νοσοκομεία, μπακάλικα, νησιά, θάλασσα, και ότι άλλο σκεφτείτε. Σ’ ένα πλανήτη που παράγει 57 περίπου τρισεκατομμύρια το χρόνο, όπως καταλαβαίνετε αυτό είναι ανέφικτο αν δεν επιστρέψουμε στην δουλοκτησία. Εννοώ ότι αν οι άνθρωποι πειστούν ότι αυτά τα 1000 τρισεκατομμύρια έχουν δικαίωμα και δυνατότητα αγοράς – τοποθέτησης, τότε σύντομα δεν θα ανήκει στους πολλούς ούτε το δικαίωμα να υπάρχουν, αφού τα πάντα θα έχουν αγοραστεί από τους 1600 αυτούς χρηματιστηριακούς οίκους.
● Το χρήμα είναι ο υπαρκτός Δράκουλας.
 Μπαίνει ύπουλα σε κάθε σπίτι, σε κάθε τσέπη, ρουφά το αίμα και τις οικονομίες των αθώων και ενώ κάποιους τους εξαφανίζει, ένα μεγάλο μέρος τους κάνει βρικόλακες (όπως λέμε επιχειρηματίες), που ψάχνουν κι αυτοί ύστερα για αίμα και χρήμα, μα που όταν διαταχθούν από τον μεγάλο Δράκουλα (όπως λέμε Παγκόσμια Τάξη), τρέχουν να του τα προσφέρουν και τα δυο.
● Το χρήμα έχει δυο σημαντικές ιδιότητες.
Ο άνθρωπος που ηθελημένα ή άθελα τις παραχώρησε, έχει επιπέσει σε ύβρη. Δηλαδή όλοι μας.
Πρώτα του παραχώρησε την δυνατότητα να γεννά. Το κεφάλαιο γεννά κεφάλαιο. Κι αφού το κεφάλαιο θέλει κι αυτό να γεννήσει άλλο κεφάλαιο, κάποια στιγμή δισεκατομμύρια άνθρωποι θα πρέπει να θυσιάζονται για να γεννοβολά το χρήμα περισσότερο χρήμα.
Δεύτερη ιδιότητα, πιο αλαζονική από την πρώτη, είναι η αθανασία. Ούτε ο άνθρωπος την κατέχει. Φαίνεται ότι του δόθηκε αθανασία είδους, με την προϋπόθεση της αγάπης στον συνάνθρωπο και της πίστης στο δίκαιο και την αλήθεια. Κι αυτός ο ανόητος, έκανε αθάνατο το χρέος και το χρήμα. Υπάρχει και Νέμεσις!
Αν εξέδιδαν χρήμα και τίτλους με ημερομηνία λήξης; Αν το χρήμα το έπαιρνες μόνον από το κράτος με μηδέν επιτόκιο και την υποχρέωση επιστροφής του σε τακτό χρόνο;
● Το νέο χρήμα 
  Το νέο χρήμα που μας ετοιμάζουν μέσω καρτών ή μικροτσίπ θα έχει πιο σπουδαίες ιδιότητες. Ούτε ν’ ανασάνεις θα μπορείς χωρίς αυτό. Άντε τότε να πεις: «ξέρετε εγώ είμαι άλλου δόγματος».
● Χρήμα και ιδιοκτησία πάνε μαζί. Ο Προυντόν έλεγε: «Η ιδιοκτησία είναι κλοπή!».
  Οι νομικοί μας, (οι νομικοί όλου του κόσμου), έβγαλαν νόμους για ιδιοκτησία ύλης μέσα, πάνω και πέρα από τη Γη. Με ποιο νομικό έρεισμα; Έβγαλαν νόμους για ιδιοκτησία πνευματική. Για ψυχική ιδιοκτησία πότε θα μας ανακοινώσουν; Αφού η ιδιοκτησία είναι νομικό δικαίωμα και η απληστία των ζώντων δεν αφήνει τίποτε εκτός οριοθέτησης ιδιοκτησίας, στις επερχόμενες γενιές τι απομένει; Να έχουν δικαίωμα μόνο στο χρέος!!
Το σίγουρο είναι ότι αυτός που γεννιέται και ζει χωρίς δικαιώματα είναι σκλάβος. Το ποιος χαρίζει ιδιοκτησίες και δικαιώματα είναι καιρός να το ξανασυζητήσουμε σοβαρά. Αλλιώς τέρμα η Δημοκρατία.

● Το χρήμα χειραγωγεί
   Το χρήμα χειραγωγεί την κοινωνική οργάνωση και την γνώση:
   Έχει ανθρώπους του εγκατεστημένους παντού, ώστε την κατάλληλη στιγμή να εκτρέπουν και να διαλύουν κάθε αντίδραση. Ρουφιανιά και χρήμα είναι το ίδιο.
   Η γνώση είναι δύναμη. Δεν είναι δυνατό να αφεθεί ελεύθερη. Την χρειάζεται η εξουσία για να την χρησιμοποιεί όπως ο μάγος το μαγικό ραβδί του. Για τους ανίδεους βέβαια. Προσέξτε όμως! Εδώ είναι το κλειδί! Όσο πιο πλατειά διαδίδεται η γνώση, όσο πιο βαθιά γίνεται κατανοητή από τους πολλούς, τόσο πιο αδύναμο θα γίνεται το χρήμα.
● Το χρήμα είναι παιδί της εξουσίας.

  Οι συμπεριφορές που σου επιτρέπονται όταν το κατέχεις, είναι βία, υποκρισία, αδιαφορία. Αν προσπαθήσεις να συμπεριφερθείς ανθρώπινα, απλά θα το χάσεις. Γι’ αυτό το χρήμα περιχαρακώνει την επιστήμη και την τέχνη, αλλά και υποβιβάζει σκόπιμα το επίπεδο των πολλών ώστε να τους είναι απρόσιτες.
 Οικονομολόγοι:
 Μετά το τέλος της «κρίσης» θ’ αναρωτιέστε πιο είναι το αντικείμενο της επιστήμης σας.
  Όλοι θ’ αναρωτιόμαστε αν τα οικονομικά είναι επιστήμη.
  Αντικείμενο της οικονομίας είναι να φροντίζει να έχει η χώρα, σιτάρι, φρούτα, καύσιμα, εργασία για όλους, επάρκεια αγαθών και μέσων παραγωγής.
  Η οικονομία που μας έφερε στην κρίση, μοιάζει με τον υπηρέτη του Δράκουλα, που φρόντιζε να ξεγελά τα θύματα, ώστε να αποδέχονται την πρόσκληση στον πύργο του!
. Νομικοί:
  Μπορείτε να εξηγήσετε στους ανθρώπους γιατί ενώ διατείνεστε ότι νομοθετείτε το δίκαιο, καταλήγουν οι νόμοι σας εργαλεία παραγωγής και κίνησης χρήματος; Γιατί ο νόμος είναι τόσο μακριά από το δίκαιο;
   Γιατί σταυρώσατε το Χριστό;
   Γιατί δηλητηριάσατε το Σωκράτη;
   Γιατί κάψατε τον Τζιορντάνο Μπρούνο;
   Γιατί καταδικάσατε σε περιορισμό κατ’ οίκον τον Γαλιλαίο;
   Τις νεότερες εκτελέσεις αθώων που διατάξατε, μπορείτε να τις βρείτε και στις εφημερίδες.
   Γιατί νομοθετείτε υποδούλωση της Ελλάδας;
   Λοιπόν σε ένα μελλοντικό κόσμο, όπου ο κάθε άνθρωπος θα λειτουργεί με συνείδηση, θα είστε άχρηστοι, περιττοί κι επιζήμιοι.

. Επιχειρηματίες:
   Τα βαμπίρ του Δράκουλα!
   Λέει ο Δράκουλας: -Θέλω αφρικάνικο αίμα! Τρέχετε, αρπάζετε καραβιές αφρικάνων και τους πηγαίνετε στην Αμερική να δουλεύουν σκλάβοι στις φυτείες.
   Λέει ο Δράκουλας: -Θέλω Ασιατικό αίμα! Σκαρώνετε πόλεμο στο Βιετνάμ, στη Καμπότζη, από κοντά και το Αφγανιστάν, έχει λέει το 90% της παραγωγής του χασίς. Χάνεται τέτοια ευκαιρία;
   Βρωμίσατε τις θάλασσες με πετρέλαιο και χημικά, για να βγάλετε χρήμα.
  Κάψατε δάση για να τα κάνετε ξενοδοχεία, έχει χρήμα η υπόθεση.
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι δικό σας κατασκεύασμα.
  Η τρύπα του όζοντος επίσης.
  Τώρα βαλθήκατε να ξεκάνετε την Ελλάδα.
  Γιατί; Γιατί έβαλε μπροστά στο πρόσωπό σας τον καθρέφτη. Και τρομάξατε!
  Ο Έλληνας δεν αντέδρασε ακόμη, γιατί του είναι δύσκολο να χωνέψει το: «Καλά αυτό το φίδι έτρεφα στον κόρφο μου τόσους αιώνες;». Αυτό δείχνει ότι ο Ελληνικός Λαός είναι στην πλειοψηφία του αγνός! 
«Μ.....ς» όπως σας αρέσει να μας λέτε εμάς τους πολλούς στις ιδιαίτερες συναντήσεις σας. Εσείς τι είστε; Θα σας θυμίσω μια γνωστή παροιμία: «Ο διάολος όταν δεν έχει δουλειά, .…................». Σας εύχομαι αυτό που προσπαθείτε να κάνετε στους πολλούς να το γευτείτε!
Πολιτικοί:
 Δεν καταδέχομαι να μιλήσω για σας. Ο λόγος είναι κάτι που το νοθεύσατε, το σκοτώσατε. Σας αξίζει να ζήσετε μακριά του. Εκτός κι αν ζητήσετε δημόσια συγνώμη.
  Το χρήμα δεν είναι, δεν μπορεί να είναι θεός.
  Η λατρεία του είναι ύβρις.
  Η αντικατάσταση του χρήματος θεού, από ένα χρήμα υπηρέτη του   ανθρώπου, είναι παραπάνω από άμεσα επιβεβλημένη.
  Το να πτωχεύσει η χώρα μου σε χρήμα, με απόφαση του λαού της και όχι των ξένων, το θεωρώ τιμή, αφού αυτό το γεγονός αυτόματα θα αναδείκνυε τον πλούτο της σε όλα τα υπόλοιπα! Και κυρίως στο πιο πολύτιμο! Τον Άνθρωπο! Το συνειδητό «ΟΧΙ» στο θεό χρήμα θα είναι εκατομμύρια φορές πιο άξιο Ελλήνων, από το «ΟΧΙ» του 1940.
  Η πρόταση του Μαξ Κάϊζερ για έκδοση ασημένιας δραχμής, ταιριάζει και με το μύθο ότι το ασήμι σκοτώνει το Δράκουλα.


Γιώργος Χαραλαμπίδης
aienaristeyein.com

 

Ομολογίες ΥΕΘΑ: Η Τουρκία έχει κάνει εξοπλιστικά άλματα κι εμείς έχουμε κάνει βήματα προς τα πίσω! - Οι Μονάδες έχουν 25% πληρότητα και το 75% των εφέδρων είναι ανεκπαίδευτοι!!


 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΕΘΑ Ν. ΔΕΝΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟ

Κάνατε μια επιλογή συνολικής αλλαγής των ηγεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων. Υπάρχει κάποιο μακροπρόθεσμο όραμα πίσω από τις αλλαγές που αποφάσισε το ΚΥΣΕΑ την Παρασκευή;

Επιλέξαμε μια προσέγγιση συνολικής αλλαγής των αρχηγών, δηλαδή πέραν του αρχηγού ΓΕΕΘΑ και των αρχηγών των Γενικών Επιτελείων, γιατί θεωρούμε ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να περάσουν σε μια νέα εποχή. Την προσέγγιση αυτή την ονομάζουμε «Ένοπλες Δυνάμεις του 2030». Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα λόγω της γεωγραφικής της θέσης, αλλά και λόγω της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή, απαιτούν μια ριζικά διαφορετική αντιμετώπιση. Η παρουσία στο πεδίο της μάχης μιας σειράς νέων συστημάτων –όπως μας έχει δείξει η εμπειρία σε Ουκρανία, Καύκασο και στις τελευταίες συγκρούσεις στη Λωρίδα της Γάζας– αποδεικνύει ότι τα δόγματα τα οποία ακολουθούν σήμερα οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να μελετηθούν και σε έναν μεγάλο βαθμό να αναθεωρηθούν. Πρέπει, επίσης, να αναπτύξουμε τις εγχώριες δυνατότητες παραγωγής συστημάτων χαμηλής αξίας και υψηλής δυνατότητας. Δεν είναι δυνατόν η χώρα, μια χώρα με έναν μεγάλο αμυντικό προϋπολογισμό, να αγοράζει τα πάντα από το ράφι και μάλιστα από ράφι στο εξωτερικό και να μην παράγει το παραμικρό. Αυτό όμως πρέπει να είναι αντιληπτό και από την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Άρα μιλάμε για αλλαγή λογικής, που θα περιλαμβάνει και τον τρόπο οργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στην πραγματικότητα μιλάμε γι’ αυτό που έχει γίνει ήδη προφανές από τις συγκρούσεις που παρατηρούμε στην ευρύτερη περιοχή μας. Η Ουκρανία, παραδείγματος χάρη, μας δείχνει καθαρά ότι η αποφασιστική αρμοδιότητα πρέπει να είναι σε χαμηλότερο επίπεδο, πρέπει δηλαδή και ο κατώτερος και ο μεσαίος αξιωματικός να έχουν δυνατότητα αυτενέργειας και λήψης απόφασης. Επίσης πρέπει να επιβραβεύεται ο προβληματισμός με στόχο την καλύτερη δυνατή απόφαση. Η εντολή, όταν τελικά δίνεται από την ηγεσία, πρέπει οπωσδήποτε να εκτελείται. Aλλά στη φάση του σχεδιασμού οφείλει ο καθένας να έχει πλήρη αίσθηση της υποχρέωσής του να λέει αυτό που θεωρεί ορθό. Μόνο έτσι μπορούμε να καταλήξουμε στις βέλτιστες λύσεις. Σ’ αυτό το επίπεδο, το ιστορικό παρελθόν των ενόπλων δυνάμεων του Ισραήλ νομίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό παράδειγμα.

Ήδη έχετε πάρει τη βασική ευθύνη των αμυντικών βιομηχανιών και το πολιτικό ρίσκο που συνεπάγεται. Μιλάμε και για ποιο στενή διασύνδεση ανάμεσα στο υπουργείο και την αμυντική βιομηχανία;

Έχει γίνει φανερό ότι η Πολεμική Αεροπορία χωρίς μια ΕΑΒ η οποία να λειτουργεί κανονικά, δεν μπορεί να σταθεί. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα μεταγωγικά και στα ελικόπτερά μας είναι αποτέλεσμα αυτής της δυσλειτουργίας επί δεκαετίες. Από εκεί και πέρα, τις επόμενες μέρες, μόλις ολοκληρωθούν οι κρίσεις, θα καταθέσουμε το καινούργιο νομοθέτημα που αφορά την καινοτομία στις Ένοπλες Δυνάμεις. Το νομοθέτημα αυτό θα αποδείξει πως μπορεί να συνδεθεί η δυνατότητα παραγωγής της χώρας με τις ανάγκες των Γενικών Επιτελείων. Και επίσης, πως η έρευνα που μπορεί να προέλθει και από τις στρατιωτικές σχολές, μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τη δημιουργία νέων προϊόντων, τα οποία μπορούν να καλύψουν με λογικό κόστος κάποιες από τις ανάγκες των Ενόπλων μας Δυνάμεων. Η πρόθεσή μας είναι να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα συνολικά διαφορετικό από ό,τι υπάρχει μέχρι τώρα. Διότι, μην κοροϊδευόμαστε, μέχρι τώρα τι έχουμε; Δύο έντονα προβληματικές κρατικές επιχειρήσεις, την ΕΑΒ και τα ΕΑΣ και μηδέν ή σχεδόν μηδέν εγχώρια παραγωγή. Αυτό στον 21ο αιώνα δεν μπορεί να είναι ανεκτό σε μια χώρα που δαπανά τόσα χρήματα για την εξυπηρέτηση των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων με οπλικά συστήματα. Είναι μια προσπάθεια η οποία νομίζω θα τύχει της στήριξης όλων των πολιτικών παρατάξεων. Επαναλαμβάνω ότι το συνδέω με τη νέα ηγεσία, διότι και η νέα ηγεσία πρέπει να μπει στη λογική της περιγραφής και της ανάθεσης κάλυψης αναγκών στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, όπως αυτή σταδιακά θα αναπτύσσεται. Επίσης, πρέπει να αντιληφθεί τη νέα εποχή, τη λογική κόστους – οφέλους και την αντίθεση σε οτιδήποτε φαραωνικό δεν υπηρετεί τις ανάγκες μας. Για να υλοποιήσουμε αυτόν τον στόχο θα δεσμεύσουμε κατ’ αρχάς ένα μικρό και εν συνεχεία ένα μεγαλύτερο τμήμα του προϋπολογισμού των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο θα διατίθεται αποκλειστικά σε ελληνικά προϊόντα.

Άρα, είναι κι ένας τρόπος να μπούμε σε αυτόν τον αγώνα δρόμου στον οποίο η Τουρκία τρέχει ήδη τα τελευταία δέκα-δεκαπέντε χρόνια και είναι εξαγωγική δύναμη.

Αρκεί να δείτε πού ήμασταν η Τουρκία κι εμείς το 1980 και να δείτε επίσης πού βρισκόμαστε η Τουρκία κι εμείς σήμερα, το 2024. Η Τουρκία έχει κάνει άλματα κι εμείς έχουμε κάνει βήματα προς τα πίσω. Αυτό δεν είναι αποδεκτό. Εγώ δεν το τοποθετώ ανταγωνιστικά ως προς την Τουρκία, δεν πρέπει να το κάνω αυτό, βλέποντας όμως τη χώρα μου, τις ανάγκες της και τις δυνατότητές της, δεν είμαι καθόλου έτοιμος να συνομολογήσω ότι η παρούσα πραγματικότητα είναι η αποδεκτή και η μόνη δυνατή. Μπορούμε πολύ καλύτερα.

Αυτό θα φέρει και αλλαγές στη θητεία;

Υπάρχει ένας χαρακτηριστικός τρόπος που μου έχει λεχθεί: Η «θητεία – αγγαρεία» να γίνει «θητεία – ευκαιρία». Θα ακολουθήσουμε κατ’ αρχάς,  προσαρμόζοντάς το στις δικές μας ανάγκες, το φινλανδικό μοντέλο, που σημαίνει η θητεία να προσδίδει δυνατότητες στον οπλίτη,  αλλά επίσης να του παρέχει τακτική επανεκπαίδευση, ώστε να είναι ενσωματωμένος σε μια μονάδα στην οποία να μπορεί να λειτουργήσει και στο μέλλον, παρακολουθώντας τα νέα οπλικά συστήματα, τα νέα δόγματα, τις νέες δυνατότητες. Πάμε σε μια νέα πραγματικότητα στη θητεία. Θα την υλοποιήσουμε σταδιακά, αποσκοπώντας σε μια ευρύτατη κοινωνική και πολιτική συναίνεση. Αλλά αυτό το οποίο υπάρχει σήμερα, με μονάδες που έχουν πληρότητα 25% και 30% διεσπαρμένες ανά τη χώρα, δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι η πραγματικότητα του 21ου αιώνα, αν θέλουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας και τις ανάγκες της πατρίδας μας. Το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να πάψει να διαπιστώνεται από παρελάσεις.

Αυτό σημαίνει και αύξηση θητείας;

Όχι, δεν σημαίνει αύξηση στον χρόνο θητείας.  Ξέρετε, αν αυξάνεις τον μη παραγωγικό χρόνο, απλώς δεν κερδίζεις τίποτα. Αυτό το οποίο χρειάζεται είναι μια διαφορετική προσέγγιση. Πώς εκμεταλλεύεσαι το ανθρώπινο κεφάλαιο του Έλληνα πολίτη, ο οποίος με περηφάνια φοράει τη στολή του οπλίτη της χώρας του. Και επειδή δεν χρειάζεται να επανεφεύρουμε τον τροχό, επιλέγουμε επιτυχημένα παραδείγματα από το εξωτερικό, προσαρμόζοντάς τα στα δικά μας δεδομένα. Η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις, διότι αντιμετωπίζει υπαρκτές απειλές. Δεν το κάνει επειδή το επιλέγει, μακάρι να ήμασταν ένα κράτος σαν το Λουξεμβούργο. Μία επιλογή θα ήταν ένας αμιγώς επαγγελματικός στρατός. Η δική μου προσωπική απάντηση και η κυβερνητική απάντηση είναι αρνητική. Πιστεύουμε στον στρατό των πολιτών. Βεβαίως με επαγγελματικά στελέχη, αλλά όχι αμιγώς με επαγγελματικά στελέχη. Από εκεί και πέρα, αυτός ο στρατός των πολιτών για να έχει μια αξία να λέγεται στρατός, οφείλει να είναι καλά εκπαιδευμένος και να είναι ενταγμένος σε αξιόμαχες μονάδες. Μονάδες με 25% πληρότητα, των οποίων το 75% θα συμπληρωθεί από εφέδρους οι οποίοι είναι ανεκπαίδευτοι, δεν είναι αξιόμαχες μονάδες. Ουδείς μπορεί να το ισχυριστεί αυτό.

Πώς σχολιάζετε τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών; Ποιά είναι η προσωπική σας θέση;


Όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρωθυπουργός, η επιδίωξή του είναι να ωριμάσει η συζήτηση για το ζήτημα αυτό στην κοινωνία, πριν έρθει το νομοσχέδιο προς εισήγηση στο υπουργικό συμβούλιο. Μόνο τότε άλλωστε θα έχουμε πλήρη εικόνα για το τι θα περιλαμβάνει. Είναι ευνόητο ότι είναι σεβαστές όλες οι απόψεις, αλλά στο τέλος η κυβέρνηση είναι αυτή που νομοθετεί. Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο ζήτημα δεν πρέπει να αποτελέσει αφορμή διχασμού της κοινωνίας, όπως δεν πρέπει να αποτελέσει και αφορμή μικροκομματικής εργαλειοποίησης από την πλευρά της αντιπολίτευσης. Σε ό,τι με αφορά, για να τοποθετηθεί κάποιος υπεύθυνα θα πρέπει πρώτα να έρθει, όπως προανέφερα, η τελική εισήγηση στο υπουργικό συμβούλιο. Να σας υπενθυμίσω πάντως ότι το 2015, ως βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης τότε, είχα υπερψηφίσει το σύμφωνο συμβίωσης ομοφύλων.


Στα εξοπλιστικά υπάρχουν δύο θέματα που συζητούνται. Το ένα έχει να κάνει με τα F-35. Περιμένουμε μια απάντηση στο αίτημά μας. Πώς προχωράει;

Το F-35 είναι ένα εμβληματικό όπλο και νομίζω ότι λειτουργεί και στο συλλογικό φαντασιακό. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει μια εξαιρετικά ικανή Πολεμική Αεροπορία στο επίπεδο των μαχητικών αεροσκαφών.  Εκτιμώ ότι έχουμε μια σαφή υπεροχή. Θα αποκτήσουμε τα F-35, αλλά δεν είναι απαραίτητο να τα πάρουμε αύριο το πρωί. Η αμερικανική πλευρά μάς έχει δηλώσει ότι θα αποδεχθεί το αίτημά μας και μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας θα προβούμε στην απόκτηση ενός ικανού αριθμού F-35. Αλλά δεν είναι αυτό το βασικό πρόβλημα. Όσο κι αν καταλαβαίνω ότι όπως είδαμε τα Rafale στους ελληνικούς ουρανούς, έτσι και όταν δούμε και το F-35 θα νιώσουμε υπερηφάνεια και αυτοπεποίθηση, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε και τις ρίζες των προβλημάτων. Παίρνοντας οπλικά συστήματα μόνο στην κορυφή της πυραμίδας και αγνοώντας τη βάση της πυραμίδας, δεν πάμε μπροστά. Η Πολεμική Αεροπορία, που έχει F-35 αλλά δεν έχει επαρκή μεταγωγικά αεροσκάφη, δεν είναι μία σύγχρονη Πολεμική Αεροπορία, μην κοροϊδευόμαστε. Το F-35 θα το πάρουμε πάντως, δεν χρειάζεται καθόλου να ανησυχεί η ελληνική κοινωνία γι’ αυτό.

Ως προς τον στόλο υπάρχει μια συζήτηση για τις κύριες μονάδες επιφανείας. Κυκλοφορεί μια λογική σούπερ μάρκετ, τι θα ψωνίσουμε, τι δεν θα ψωνίσουμε. Υπάρχει πλάνο μετά τις γαλλικές FDI;

Ο στόλος πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Κατ’ αρχάς είναι προφανές ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ. Αυτό που πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί, πάνω και πέρα από όλα, είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Για την ακρίβεια, η πλήρης διαθεσιμότητα των πλοίων, όχι απλώς να βγαίνουν στη θάλασσα, αλλά να βγαίνουν με όλα τα συστήματά τους σε λειτουργία. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, το να έχεις έναν τεράστιο στόλο του οποίου οι δυνατότητες είναι υποπολλαπλάσιες του αριθμού των πλοίων, δεν αποτελεί λύση. Πρέπει, λοιπόν, να βοηθήσουμε τον στόλο μας να φτάσει στα επίπεδα που ήταν πριν από την οικονομική κρίση. Αυτό σημαίνει έξυπνη αξιοποίηση των πόρων που έχουμε. Δεν χρειαζόμαστε κατ’ ανάγκην πάρα πολλά πλοία, χρειαζόμαστε όμως, σίγουρα, καλά εξοπλισμένα πλοία. Έχουμε μια τεράστια παράδοση στη θάλασσα, νομίζω ότι ο ελληνικός στόλος δεν έχει ηττηθεί στην Ιστορία του, κατά συνέπεια έχουμε ένα στέρεο υπόβαθρο πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε, χάρη  και στο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό. Αν κατανείμουμε καλύτερα τα χρήματα και αξιοποιήσουμε ορθότερα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και τις δυνατότητές τους, μπορούμε να πετύχουμε στο ορατό μέλλον εκπληκτικά αποτελέσματα.

Θεωρείτε ότι υπάρχει κάποιο χρονικό παράθυρο που προλαβαίνει να γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις; Και το λέω αυτό με την έννοια του παραθύρου ευκαιρίας που φαίνεται ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή με την Τουρκία…

Σέβομαι τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και ευελπιστώ ότι δεν θα οδηγήσει τα πράγματα στα άκρα στα 4,5 χρόνια προεδρίας που απομένουν. Με ανησυχεί όμως κάτι άλλο. Τι θα συμβεί στην Τουρκία όταν φύγει ο Ερντογάν; Δεν ξέρουμε τι θα συμβεί. Η Τουρκία δεν είναι μια στατική χώρα και θεωρώ ότι δεν είναι βέβαιο ότι θα επιβάλει τη διαδοχή του ο σημερινός πρόεδρος. Αλλά κι αν την επιβάλλει, δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει. Κατά τη φάση διαδοχής ενός ισχυρού μακροχρόνιου ηγέτη, πάντα δημιουργείται αστάθεια. Αυτή η αστάθεια δεν ξέρουμε πού μπορεί να ξεσπάσει. Άρα μιλάμε για 4,5-5 χρόνια από τώρα. Δηλαδή, πριν από το 2030 πρέπει να είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Αλλά και γενικά, η περιοχή μας δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Έχουμε γύρω μας σωρεία εστιών αστάθειας που απαιτούν να έχουμε σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις. 

Η πικρή αλήθεια. - Δεν υπάρχει κανένα Ελληνικό οικονομικό "θαύμα" - Οι προοπτικές για την οικονομία παραμένουν δυσοίωνες - Η αύξηση του ΑΕΠ είναι εικονική

 




Οι διθύραμβοι που ακούστηκαν πρόσφατα, από τον διεθνή οικονομικό τύπο, για το ελληνικό οικονομικό  “θαύμα” και για την Ελλάδα ως οικονομική “πρωταθλήτρια” χώρα του 2023, είναι παντελώς άστοχοι και μόνο επικίνδυνη σύγχυση μπορούν να δημιουργήσουν στο πνεύμα των Ελλήνων πολιτών.  Σε αντίθεση με τους διθυράμβους αυτούς η πικρή αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει, προς το παρόν τουλάχιστον, κανένα ελληνικό οικονομικό “θαύμα” και πως στην πραγματικότητα  οι προοπτικές για την ελληνική οικονομία και για την χώρα παραμένουν δυσοίωνες.

Ένα μεγάλο μέρος της παρανόησης προκύπτει από το γεγονός πως, παρά την τραγική χρεοκοπία της προηγούμενης δεκαετίας, πολύ λίγοι έχουν καταλάβει πως “συμπεριφέρεται” η ελληνική οικονομία ως μέλος μίας πολύ ευρύτερης από την ίδια νομισματικής ένωσης. Το γεγονός είναι πως πέρα από ένα μικρό ποσοστό ανάπτυξης που οφείλεται στην αυτόνομη αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, (και καθρεφτίστηκε στην αύξηση των εξαγωγών), το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της μεγέθυνσης των τριών τελευταίων ετών δεν είναι παρά απ’ ευθείας μεταγραφή του αυξημένου δημοσιονομικού ελλείμματος (του μεγαλύτερου στην ευρωζώνη στην περίοδο της πανδημίας, μαζί με εκείνα της Γαλλίας και της Ισπανίας), σε τεχνητά διογκωμένο ΑΕΠ συν την αύξηση των εισπράξεων ταξιδιωτικού συναλλάγματος συν την ανάκτηση του ΑΕΠ που χάθηκε από την αδράνεια των εγκλεισμών της πανδημίας. Και το δημόσιο χρέος παραμένει ένας μεγάλος κίνδυνος.

(Όσο για την επιλογή του καλού περιοδικού Economist να αναγορεύσει την ελληνική οικονομία σε παγκόσμια “πρωταθλήτρια” κυρίως λόγω της ανόδου του χρηματιστηρίου της, αφού προφανώς θεωρεί τον ΟΠΑΠ κάτι αντίστοιχο της Alphabet, ενώ ξεχνά πως η κεφαλαιοποίησή του είναι λιγότερο από το ½  του ΑΕΠ, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, για παράδειγμα, όπου είναι 200%, μόνο χαριτωμένα σχόλια μπορεί να κάνει κανείς. Και να θυμηθεί την επίσκεψη του τότε προέδρου των ΗΠΑ  Clinton στην Αθήνα, το 1999, όπου, μεταξύ άλλων, στον λόγο του, είχε εκφράσει τον θαυμασμό του για τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας που εκφραζόταν κυρίως μέσα από την δυναμική ανάπτυξη του ελληνικού χρηματιστηρίου!).

Το δημόσιο χρέος παραμένει ένας κίνδυνος

Όλοι βέβαια γνωρίζουν πως το δημόσιο χρέος, τόσο το φανερό όσο και το κρυφό, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σε απόλυτους αριθμούς. Πλην όμως αυτό δε φαίνεται να ανησυχεί κανέναν. Από όλες τις έγκυρες πηγές ακούμε ότι δεν είναι σοβαρό πρόβλημα πως το χρέος, σαν απόλυτο μέγεθος, αυξάνεται σταθερά διότι εκείνο που έχει πραγματική σημασία είναι το γεγονός ότι το ονομαστικό ΑΕΠ, και λόγω του πληθωρισμού και λόγω της ανάπτυξης, αυξάνεται ταχύτερα με αποτέλεσμα το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ να μειώνεται. Αυτό, εκ πρώτης όψεως και γενικά, είναι μία πολύ καλή σκέψη, αλλά όχι απαραίτητα σε μία χώρα σαν την Ελλάδα.

Όσοι το ισχυρίζονται, παρά τις καλές τους προθέσεις, φαίνεται πως έχουν ασθενή μνήμη και θα πρέπει να τους απευθύνει κάποιος το ερώτημα εάν θυμούνται να έχει ξαναγίνει ποτέ κάτι τέτοιο στην πρόσφατη ιστορία της χώρας και ιδιαίτερα μετά την είσοδο στην ευρωζώνη. Θα πρέπει, δηλαδή, να ερωτηθούν μήπως και στην περίοδο πριν από το 2010, πάλι δεν είχαμε κανένα πρόβλημα αφού μπορεί μεν το χρέος να αυξανόταν και τότε ως απόλυτο μέγεθος πλην όμως, και τότε, η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ ήταν ταχύτερη. Έτσι ώστε οι κ.κ.  Αλογοσκούφης και Παπαθανασίου να μπορούν με άνεση, και αξιοπρέπεια, να δανείζονται στις διεθνείς αγορές όσα  επιθυμούσαν.

Αν, τότε λοιπόν, συνέβαινε κάτι τέτοιο, (που, δυστυχώς, συνέβαινε), σήμερα μάλλον, αντί να είμαστε τόσο ευτυχείς για την μείωση του ποσοστού το χρέους ως προς το ΑΕΠ θα έπρεπε να ανησυχούμε μήπως ζούμε στο νέο 2005 βαδίζοντας προς το νέο 2010. Διότι σε μία περίπτωση κρίσης που δεν είναι καθόλου απίθανη υπό τις σημερινές συνθήκες ανισορροπίας των θεμελιωδών παραμέτρων της παγκόσμιας, (καθώς και της ελληνικής), οικονομίας, αν οι επενδυτές αποκτήσουν και πάλι το αίσθημα της αποστροφής του κινδύνου  για δανεισμό σε υπερχρεωμένες χώρες τότε  η εθνική οικονομία θα μπορούσε να βρεθεί ξανά σε αδιέξοδο όσον αφορά την δυνατότητα αναχρηματοδότησης του χρέους της. Δεν υπάρχει κανένας κανόνας που να λέει ότι μία χώρα που το χρέος της ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε από το 200% στο 170% ή στο 150% δεν μπορεί να χρεοκοπήσει εάν οι συνθήκες που την αφορούν καταστούν δυσμενείς.

Βέβαια εδώ και πάλι κάποιοι θα απαντήσουν ότι η Ελλάδα δεν έχει τίποτα να φοβάται επί του παρόντος διότι αφ’ ενός μεν έχει το μακρύτερης ωρίμανσης χρέος στην ευρωζώνη, αφ’ ετέρου δε το μεγαλύτερο ποσοστό του χρέους της (70%) δεν αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην αγορά αλλά  διακρατείται από τους  θεσμικούς εταίρους, και ως εκ τούτου  δεν υπάρχει κίνδυνος να βρεθεί ξανά η χώρα στην κατάσταση που βρέθηκε το 2010.

Μόνο που αυτό δεν είναι παρηγοριά, και αν αποτελεί την μόνη απάντηση που έχουμε σε ένα υπαρκτό πρόβλημα επιδείνωσης των μεγεθών της οικονομίας μας όπως είναι η διόγκωση του χρέους ως απόλυτου μεγέθους τότε τα πράγματα δεν είναι καλά. Διότι η χώρα έχει ετήσιες ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες περίπου 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, και αυτές πρέπει να τις εξυπηρετεί από την αγορά. Σε ένα ενδεχόμενο “ατύχημα”, ακόμη και αν μας διατηρήσουν  στην ζωή οι θεσμικοί εταίροι μας, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της οικονομικής δραστηριότητας. (με πρώτη επίπτωση, για παράδειγμα, το κόστος χρηματοδότησης της ιδιωτικής οικονομίας και, παρεπόμενα, τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας).

Το κυριότερο, όμως, είναι πως κάτι τέτοιο μπορεί να μην συμβεί μετά από 2 μήνες. Αν σήμερα ζούμε στο νέο 2005 και δεν το έχουμε κατανοήσει, αυτό μπορεί να συμβεί στο νέο 2010, μετά από 3 ή 5 χρόνια, που οι ετήσιες χρηματοδοτικές μας ανάγκες θα είναι πάνω από  20 δισεκατομμύρια ευρώ. Τότε, λοιπόν, μπορεί και πάλι να πέσουμε από τα σύννεφα και να αναρωτιόμαστε ξανά πώς γίνεται αυτό το πράγμα ενώ το καράβι έπλεε με αίθριο καιρό ξαφνικά να βυθιστεί στα ανοιχτά κάποιας κατηραμένης νήσου.

Εάν το ποσοστό του χρέους ως προς το ΑΕΠ ήταν 60 ή 70%, τότε πραγματικά θα είχε μικρή σημασία ότι το απόλυτο μέγεθός του θα αυξανόταν, την στιγμή που η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ θα ήταν ταχύτερη. Όμως στην Ελλάδα του στρατοσφαιρικού σε απόλυτους αριθμούς χρέους, η περαιτέρω αύξησή του κυοφορεί μεγάλους κινδύνους, μεσοπρόθεσμα, και πρέπει να σταματήσει. Και εκείνο, βέβαια, που μπορεί να μας γλυτώσει από έναν τέτοιον κίνδυνο δεν είναι τίποτα άλλο παρά η μεταμνημονιακή μας υποχρέωση για αυξημένα πρωτογενή πλεονάσματα.

Βραχυχρονίως η αύξηση του ΑΕΠ μπορεί να είναι εικονική

Η Ελλάδα δεν είχε ποτέ δυνατότητα δημιουργίας πραγματικού εισοδήματος 242 δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως αυτό μετρήθηκε στατιστικά το 2008. Το γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλοί σε υπεύθυνες θέσεις για την οικονομική πολιτική ή για την διαμόρφωση των αντιλήψεων του κοινού, οι οποίοι συνεχίζουν να αναφέρονται στα 242 δισεκατομμύρια ευρώ ως ΑΕΠ του 2008 και να τα συγκρίνουν με κάποιες άλλες χρονικές στιγμές είναι απλά τραγικό. Αυτό, πάνω από όλα δείχνει πως δεν έχουν καταλάβει τίποτα για το τί συνέβη στην Ελλάδα στην δεκαετία της κρίσης άλλα και στη δεκαετία που προετοίμασε την κρίση. Πράγμα που σημαίνει πως ίσως δεν καταλαβαίνουν και τι γίνεται σήμερα καθώς και τι μπορεί να γίνει στο μέλλον.

Αυτή η άγνοια της πραγματικότητας συσχετίζεται άμεσα και με το γεγονός ότι μπορεί ξαφνικά το ίδιο ονομαστικό χρέος από 150% του ΑΕΠ να ξαναγίνει 170%, και όλοι να πέσουν από τα σύννεφα, ή και με το ότι, εξ ίσου ξαφνικά, μία οικονομία που είναι η “ταχύτερα αναπτυσσόμενη στην ευρωζώνη” μπορεί να βρεθεί σε στασιμότητα ή και σε συρρίκνωση και να μην ξέρουμε ποιόν να κατηγορήσουμε γι’ αυτό. Ο λόγος είναι πως το μετρούμενο ΑΕΠ μίας “μικρής ανοικτής οικονομίας” της ευρωζώνης που ακολουθεί ιδιαίτερα επεκτατικές οικονομικές πολιτικές, (με “τόνωση της ζήτησης”), συνήθως εμφανίζεται διογκωμένο στατιστικά, σε σχέση με το πραγματικό του μέγεθος.

Ας κάνουν όσοι αμφιβάλλουν γι αυτό μία πνευματική άσκηση για το πως θα είχε κινηθεί η οικονομία της χώρας τα έτη 2021 και 2022, όπου σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ υπήρξε αντίστοιχα αύξηση του ΑΕΠ κατά 8,4 % και 5,9%, υποθέτοντας όμως πως η Ελλάδα αντί να είναι χώρα-μέλος της ευρωζώνης, είχε ένα δικό της εθνικό νόμισμα, (ας πούμε το τάλαντο), και αυτό ήταν ένα νόμισμα ελεύθερα κυμαινόμενο. Με 6,8% και 9,7% έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών για το 2021 και 2022 αντίστοιχα, (αλλά και με σχεδόν 10% πληθωρισμό για το 2022), θα ήταν άραγε η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, υπολογιζόμενη σε ευρώ ή δολλάρια, ίδια με αυτήν που “μετρήθηκε” στην Ελλάδα-μέλος της ΟΝΕ; Φυσικά δεν θα ήταν διότι με τέτοια τρομερά ελλείμματα το εθνικό νόμισμα θα είχε υποτιμηθεί εξαιρετικά πολύ- κάτι λιγότερο από όσο υποτιμάται τα τελευταία χρόνια η λίρα της Τουρκίας, ίσως, αλλά πολύ. Αποτέλεσμα αυτού θα ήταν πώς σε διεθνείς μονάδες, σε ευρώ ή σε δολάρια, το ΑΕΠ θα ήταν χαμηλότερο από ότι εμφανίζεται σήμερα. Και, συνεπώς, γεννάται το ερώτημα: ποιά από τις δύο περιπτώσεις θα ήταν πιό κοντά στην πραγματικότητα της ελληνικής οικονομίας; Η «ανάπτυξη» που είχαμε με το ευρώ ή η σχετική στασιμότητα που θα είχαμε με το εθνικό, και κυμαινόμενο, νόμισμά μας;

Όταν το ΑΕΠ διογκώνεται εικονικά μέσω υπερκατανάλωσης, τότε στην συνέχεια “διορθώνεται” πραγματικά.

Πριν από το 2010, λόγω του υπερδανεισμού και της υπερκατανάλωσης, το ΑΕΠ διογκωνόταν τεχνητά μέσα από την δημιουργία αυξημένων τιμών σε ορισμένα αγαθά κυρίως στα ακίνητα και στις υπηρεσίες αλλά και στις δαπάνες και στις υποχρεώσεις του Δημοσίου. Μόνο που οι τιμές αυτές δεν είχαν καμία σχέση με τον πραγματικό πλούτο που μπορούσε να παραχθεί στην χώρα. Το διεθνές αντίκρυσμα του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού, (του τομέως των “διεθνώς εμπορευσίμων” αγαθών και υπηρεσιών) δεν ήταν τόσο ισχυρό ώστε να μπορεί να υποστηρίξει σταθερά και διαχρονικά ένα τέτοιο επίπεδο, εσωτερικών τιμών, στους τομείς που παίρνουν την αξία τους από την εσωτερική ζήτηση και μόνο (οι τομείς των “διεθνώς μη εμπορευσίμων” αγαθών και υπηρεσιών).

Όλη η σταδιακή αύξηση του ΑΕΠ έως τα 242 δισεκατομμύρια ευρώ, στην κορύφωση της πορείας, ήταν αποτέλεσμα της κατανάλωσης που δημιουργούσε ο παροξυστικός εξωτερικός υπερδανεισμός, και έχουμε υπολογίσει πως εάν η Ελλάδα το 2008 είχε την μέση καταναλωτική ροπή των υπολοίπων χωρών της ευρωζώνης, τότε το συνολικό ΑΕΠ της, για να μπορεί να υποστηρίξει αυτό το επίπεδο κατανάλωσης θα έπρεπε να είναι περίπου 320 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι η άμεση κατανάλωση όλων σχεδόν των δανεικών που δημιουργούσε τις εκτός ισορροπίας διογκώσεις των τομέων που δεν είχαν διεθνή ανταγωνισμό και, συνεπώς, την λογιστική οφθαλμαπάτη του ΑΕΠ των 242 δισεκατομμυρίων (βλ. Ανατέμνοντας την Κρίση, 2015, Εκδόσεις Παπαζήση).

Το ότι κάτι αντίστοιχο, δηλαδή “εκτός ισορροπίας” αύξηση του ΑΕΠ μπορεί, εν μέρει, να παρατηρείται και σήμερα το αντιλαμβάνεται καλύτερα κάποιος αν σκεφτεί το εξής: εάν είχαμε στην οικονομία του ταλάντου  έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών για το έτος 2022 που θα έφτανε περίπου το 10% του ΑΕΠ, (όπως συνέβη στην πραγματική ελληνική οικονομία του ευρώ), το οποίο, σε μεγάλο βαθμό θα το είχαμε χρηματοδοτήσει με το αντίστοιχο πρωτογενές έλλειμμα του 4,5%, του 2021, και δεδομένου πως θα ήταν σαφές πως τα συγκεκριμένα ελλείμματα θα επέφεραν μείωση του καθαρού πλούτου της χώρας, (national net wealth),  η πρώτη άμεση επίπτωση θα ήταν η υποτίμηση του εθνικού νομίσματος, (κυρίως έναντι του ευρώ και του δολλαρίου).

Επειδή όμως η ελληνική οικονομία είναι μέλος της ευρωζώνης, και το ευρώ, είναι το σταθερό και αμετάλλαχτο μέτρο των εθνικών μας λογαριασμών, εκείνο που συνέβη, λογιστικά, (παρά την πραγματική μείωση του national net wealth εξ αιτίας του θηριώδους ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών) είναι το εξής: ναι μεν οι  εισαγωγές λογιστικά αφαιρούνται από το ΑΕΠ αλλά, όταν εισάγονται στο κύκλωμα της ελληνικής οικονομίας για να αναλωθούν δημιουργούν αυξημένη προστιθέμενη αξία στο λιανικό και στο χονδρικό εμπόριο και -καταληκτικά- αύξηση του ΑΕΠ!  Για να διατηρείς, όμως, αυτήν την συνολική προστιθέμενη αξία στους συγκεκριμένους κλάδους σταθερή, αν όχι και αυξανόμενη, θα πρέπει να έχεις κάθε χρόνο κατανάλωση 10% τουλάχιστον περισσότερο από τις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας. Μέσω του ανάλογου δανεισμού. Και αυτό απλά δεν μπορεί να γίνει!

Εκεί εντοπίζεται το  βασικό πρόβλημα από την συμμετοχή μίας πολύ “μικρής ανοικτής οικονομίας” σαν την Ελλάδα στην ευρωζώνη. Ναι μεν κάθε αύξηση του πραγματικού πλούτου λόγω βελτίωσης της συνολικής παραγωγικότητας της οικονομίας μεταφράζεται σε αυξημένο ΑΕΠ. Αυτό είναι κάτι πολύ θετικό και δεν μπορεί να το εμποδίσει κανένας όταν και αν συμβαίνει. Πλην όμως υπάρχει και κάτι άλλο που δεν είναι τόσο πολύ θετικό και έχει συμβεί, και συμβαίνει κατά κόρον, στην ελληνική περίπτωση. Αυτό είναι το ότι κάθε αυξημένη δαπάνη, αν δεν προέρχεται από ανάπτυξη του παραγωγικού δυναμικού, διογκώνει το ΑΕΠ εκτός ισορροπίας-σε μία πρώτη περίοδο τουλάχιστον. Συμβαίνει έτσι διότι το ευρώ είναι απλά ένα numeraire που ουδόλως επηρεάζεται από το πως έχει χρηματοδοτηθεί η συγκεκριμένη αύξηση της δαπάνης.

Συνεπώς, χωρίς διακύμανση, δηλαδή χωρίς υποτιμητικές ή ανατιμητικές πιέσεις από την αγορά, δεν μπορεί να λειτουργήσει “διορθωτικά” για τις σχετικές τιμές στο εσωτερικό της οικονομίας. Μόνο που, αυτό ακριβώς το στοιχείο, δηλαδή η συνεχής τάση των σχετικών τιμών στο εσωτερικό μίας οικονομίας προς την διαμόρφωση “τιμών ισορροπίας”, είναι εκείνο που αποτελεί την πρώτη απαραίτητη προϋπόθεση της αναπτυξιακής δυναμικής. Στην περίπτωση, λοιπόν, που η νομισματική μονάδα λειτουργεί απλά σαν numeraire, εκείνο που επηρεάζεται, σε μεγάλο βαθμό, και με καταστρεπτικό τρόπο για την ανάπτυξη τις περισσότερες φορές είναι οι σχετικές τιμές, ανάμεσα σε διάφορες ομάδες προϊόντων στο εσωτερικό της “μικρής ανοικτής οικονομίας”.

Ως εκ τούτου, για να έχουμε τις αναγκαίες, τουλάχιστον, (καθ΄ ότι όχι και ικανές) συνθήκες πραγματικής ανάπτυξης, αλλά επίσης και για να είμαστε ασφαλείς και να ξέρουμε πού περίπου πηγαίνει η χώρα και να μην είναι αναπόφευκτες μεγάλες “διορθώσεις” με τη μορφή κρίσεων υπάρχει μόνο ένας χρυσός κανόνας ο οποίος τυγχάνει και πολύ επίκαιρος τώρα που επανέρχεται η ανάγκη της δημοσιονομικής πειθαρχίας και δεν θα επιτρέπονται έκτακτες δαπάνες: η χώρα να έχει ισοσκελισμένους ή πλεονασματικούς προϋπολογισμούς δηλαδή πρωτογενή πλεονάσματα ίσα ή μεγαλύτερα από τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους. Μόνο τότε θα ξέρουμε ότι η μετρούμενη ανάπτυξη του ΑΕΠ, -αν υπάρχει βεβαίως-, θα είναι πραγματική και όχι συγκυριακή που πρόκειται να “διορθωθεί” στο εγγύς μέλλον με μία κρίση.

Είναι ευτύχημα πως οι μεταμνημονιακές υποχρεώσεις μας θα μας επιβάλλουν να ακολουθήσουμε τα επόμενα έτη την “ορθή” δημοσιονομική πολιτική. Το δυστύχημα, είναι, όμως πως με την παρούσα “ενδογενή” αναπτυξιακή δυναμική οι προοπτικές δεν είναι για περισσότερο από 1-1,5% μέσο όρο ετήσιας αύξησης του ΑΕΠ. Και αυτό δεν είναι αρκετό. Η χώρα για να είμαστε βέβαιοι πως θα διατηρηθεί σε κατάσταση βιωσιμότητας και θα παραδοθεί ακέραια στις επόμενες γενεές χρειάζεται τουλάχιστον μία υπερδεκαετή πορεία με ρυθμούς ανάπτυξης 4 με 5%. Δυστυχώς, προς το παρόν, δεν φαίνεται κανένα τέτοιο ελληνικό οικονομικό “θαύμα” στον ορίζοντα.

Ο Δημήτρης Α. Ιωάννου και Χρήστος Α. Ιωάννου είναι οικονομολόγοι 


πηγή:https://www.ot.gr/2024/01/10/apopseis/experts/pros-to-paron-den-yparxei-kanena-elliniko-oikonomiko-thayma/

Συντάξεις: - Αναδρομικά 54 μηνών θα λάβουν χιλιάδες συνταξιούχοι - Ο μαθηματικός τύπος, στρογγυλοποιούσε, προς τα κάτω τον χρόνο ασφάλισης και το ύψος των συντάξεων!!


 Αναδρομικά έως και 54 μηνών θα λάβουν χιλιάδες συνταξιούχοι μετά τον επανυπολογισμό των συντάξεών τους έως το τέλος του Απριλίου. 

Τα αναδρομικά για τουλάχιστον 20.000 συνταξιούχους κατά μέσο όρο κυμαίνονται κοντά στα 1.600 ευρώ (30 ευρώ αναπροσαρμογή το μήνα), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσουν και τα 5.000 ευρώ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της Real News, υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες στον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων για τουλάχιστον οκτώ κατηγορίες ασφαλισμένων, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ο επανυπολογισμός διενεργήθηκε με βάση λανθασμένα στοιχεία.

Ο διοικητής του ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης αναμένεται να ολοκληρώσει το πρώτο δίμηνο του έτους το απαιτούμενο λογισμικό για την ένταξη σε αυτό όλων των εκκρεμοτήτων και των ιδιαίτερα δύσκολων περιπτώσεων για την ολοκλήρωση και την καταβολή αναδρομικών έως τον Απρίλιο του 2024. Με αυτό τον τρόπο θα κλείσει ο κύκλος του επανυπολογισμού με τα αυξημένα ποσοστά ασφάλισης του Νόμου 4670/2020 (νόμος Βρούτση), ενώ θα διορθωθούν και λάθη που υπήρχαν από προηγούμενα έτη

Πληρωμή χωρίς άλλες καθυστερήσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες από τον ΕΦΚΑ, με την εφαρμογή της άμεσης διόρθωσης των εννέα πιο συνηθισμένων περιπτώσεων λαθών στους φακέλους, κινούνται πλέον ταχύτερα οι διαδικασίες. Οι επανυπολογισμοί «τρέχουν» ανά ομάδες συνταξιούχων από αρμόδια τμήματα και με την ολοκλήρωσή τους οι δικαιούχοι πληρώνονται χωρίς άλλες καθυστερήσεις.

Οι συνταξιούχοι που μπαίνουν στον επανυπολογισμό με καθυστέρηση δικαιούνται αύξηση και αναδρομικά εφόσον έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης, αλλά και αναδρομική αύξηση από το 7,75% πάνω στην επανυπολογισμένη σύνταξη και φυσικά τη νέα αύξηση από την 1η Ιανουαρίου 3% για το 2024. 

Τα περισσότερα αναδρομικά θα τα πάρουν οι νέοι – μετά το νόμο Κατρούγκαλου – συνταξιούχοι που αποχώρησαν με 35, 38 και 40 έτη ασφάλισης, καθώς στα έτη αυτά τα ποσοστά αναπλήρωσης ενισχύθηκαν σημαντικά με το νόμο Βρούτση

Οι επανυπολογισμοί με βάση το νόμο Βρούτση ισχύουν από την 1η/10/2019 και μετά. Δηλαδή όσοι περιμένουν αυξήσεις από τον επανυπολογισμό θα τις πάρουν με αναδρομικά άνω των τεσσάρων ετών, 54 μηνών έως τον Απρίλιο (Οκτώβριος 2019-Απρίλιος 2024). Σύμφωνα με τους ειδικούς, η προσαύξηση φτάνει για την πλειονότητα των δικαιούχων τα 30 ευρώ το μήνα και τα αναδρομικά τα 1.620 ευρώ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν και τα 5.000 ευρώ.

Οι συνταξιούχοι που θα δουν αναδρομικά έως και 54 μηνών, σύμφωνα με τον δικηγόρο- εργατολόγο, Διονύση Ρίζο, ανήκουν στις εξής κατηγορίες:

= Παλαιοί συνταξιούχοι που αποχώρησαν από την αγορά εργασίας πριν από το νόμο Κατρούγκαλου με λιγότερα από 30 έτη ασφάλισης και δεν έχουν εφαρμοσθεί στις συντάξεις τους τα ποσοστά αναπλήρωσης του Νόμου 4387/2016.

= Παλαιοί συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν από το νόμο Κατρούγκαλου με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης, στις συντάξεις των οποίων δεν έχουν εφαρμοσθεί ούτε τα ποσοστά αναπλήρωσης του Νόμου 4387/2016 ούτε οι βελτιωμένοι συντελεστές αναπλήρωσης του Νόμου 4670/2020 (νόμος Βρούτση) που ισχύουν από τα 30 έτη και άνω.

= Συνταξιούχοι που έλαβαν τη σύνταξή τους μετά το νόμο Κατρούγκαλου, ήτοι μετά τις 13/5/2016 και μέχρι τις 30/9/2019, με 30 έτη ασφάλισης και άνω, χωρίς να έχουν επανυπολογισθεί με τα αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης του Νόμου 4670/2020.

= Συνταξιούχοι με παράλληλο χρόνο ασφάλισης, όπου ο επανυπολογισμός θα οδηγήσει σε προσαύξηση της ανταποδοτικής σύνταξης. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν συνταξιούχοι γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί υπάλληλοι, μηχανικοί που εργάστηκαν στο Δημόσιο και δικαστές.

= Συνταξιούχοι υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όπου ο επανυπολογισμός θα οδηγήσει σε αύξηση της ανταποδοτικής τους σύνταξης λόγω του επασφάλιστρου που κατέβαλαν.

= Ειδικές κατηγορίες συνταξιούχων που χαρακτηρίζονται ως «δύσκολες περιπτώσεις». Πρόκειται για δικαιούχους που αποχώρησαν από την αγορά εργασίας έως το Μάιο του 2016 όπως διπλοσυνταξιούχοι, ασφαλισμένοι σε ειδικά καθεστώτα, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός.

= Συνταξιούχοι δικαιούχοι συντάξεων χηρείας, οι οποίες είχαν εκδοθεί με ποσοστό αναπλήρωσης 50%.

= Συνταξιούχοι προερχόμενοι από πρώην ΔΕΚΟ, όπου ο επανυπολογισμός δεν έχει ολοκληρωθεί σύμφωνα με τις επιπλέον εισφορές που έχουν καταβάλλει.

= Λοιπές περιπτώσεις δύσκολου επανυπολογισμού (μεμονωμένα θέματα)

Λανθασμένοι επανυπολογισμοί συντάξεων

Στις εκκρεμότητες υπάρχουν, όμως, και λανθασμένοι επανυπολογισμοί συντάξεων. Σύμφωνα με ειδικούς στην κοινωνική ασφάλιση, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά λάθη που παρατηρήθηκαν έχει να κάνει με τον υπολογισμό του χρόνου ασφάλισης των παλαιών συνταξιούχων που ψαλιδίστηκε κατά τον πρώτο επανυπολογισμό με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου. Σε χιλιάδες περιπτώσεις, ο χρόνος ασφάλισης στρογγυλοποιήθηκε προς τα κάτω και οι συνταξιούχοι πήραν μικρότερη σύνταξη από αυτή που δικαιούνταν αρχικά, με αποτέλεσμα ο επανυπολογισμός να γίνει με λάθος δεδομένα.

Για παράδειγμα, συνταξιούχος πήρε σύνταξη πριν από το νόμο Κατρούγκαλου με 37 έτη και 4 μήνες, αλλά η σύνταξή του επανυπολογίστηκε μόνο με τα 37 έτη απασχόλησης. Σε άλλες περιπτώσεις χάθηκαν πέντε ή και οκτώ μήνες απασχόλησης, με αποτέλεσμα οι επανυπολογισμένες συντάξεις να με λάθη να βγαίνουν μικρότερες, σε κάποιους κατά 70 ευρώ και σε άλλους έως και 130 ευρώ. Τα λάθη αυτά, μάλιστα, πέρασαν στις συντάξεις με τον πρώτο επανυπολογισμό και έμειναν και στον δεύτερο, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται αναδρομικά επί λανθασμένων επανυπολογισμών για μία πενταετία (2019-2023).

Συνταξιούχος που αποχώρησε το 2018 με 37 έτη ασφάλισης και συντάξιμο μισθό 1.645 ευρώ ευρώ πήρε σύνταξη 996 ευρώ (μεικτά) με το νόμο Κατρούγκαλου (Ν. 4387). Με την αύξηση 7,75% χωρίς να έχει επανυπολογισμό, παίρνει σύνταξη 1.073 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση (Ν. 4670) η αρχική σύνταξη των 996 ευρώ θα επανυπολογισθεί στα 1.081 ευρώ με αύξηση 85 ευρώ και αναδρομικά επανυπολογισμού 4.080 ευρώ. Στη νέα σύνταξη (1.081 ευρώ) θα επανυπολογισθεί και η αύξηση 7,75% και ο συνταξιούχος θα παίρνει 1.165 ευρώ. Η αύξηση θα έχει αναδρομική ισχύ από την 1η/1/2023. Από την 1η Ιανουαρίου θα πρέπει να προστεθεί και η αύξηση του 3%, άρα η σύνταξη θα φτάσει τα 1.199,95 ευρώ.



https://www.newsbomb.gr/oikonomia/story/1510414/syntakseis-anadromika-eos-kai-5-000-evro-se-ennea-katigories-syntaksioyxon