Για τον λόγο αυτό,
Προσκαλούμε
Τα εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς και τους φίλους της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, να παρευρεθούν στην εκδήλωση
● Πώς νιώθουν οι άνθρωποι πίσω από τους δείκτες
● Ευθέως ανάλογος με το ύψος του εισοδήματος ο «δείκτης ευτυχίας».
Μέρες που είναι, πολλές ευχές, πολλή ευωχία, πολύ ζαχαρωτή χαρά θα λάμψει στη δημόσια σφαίρα, ειδικά όσο στην ιδιωτική σφαίρα ο καθένας χωριστά θα ζορίζεται με διλήμματα αν θα αγοράσει ένα παιχνίδι παραπάνω και μερικούς κουραμπιέδες ή θα κρατήσει λεφτά καβάτζα για τα πολύχρωμα τιμολόγια του ρεύματος που θα μας έρθουν κατακέφαλα μόλις σβήσουν τα πολύχρωμα λαμπιόνια της γιορτής.
Το ότι η χώρα ζει πολλές παράλληλες πραγματικότητες είναι ένα γεγονός που όλοι το ξέρουμε, το ότι πιάνει νέα επίπεδα σουρεαλισμού καθημερινά το βλέπουμε με τα μάτια μας. Γιατί πώς αλλιώς να «διαβάσει» κανείς τις διθυραμβικές δηλώσεις του πρωθυπουργού από την εργατούπολη του Περάματος λίγες μέρες μετά την υπερπαραγωγή «ζήστε μαζί μας το ελληνικό θαύμα» στη Βουλή, κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού, όπου ο κ. Μητσοτάκης, αφού θριαμβολόγησε που το κόμμα του έσπασε κάθε εκλογικό ρεκόρ, μοιράστηκε την τιμή που νιώθει όταν «σημαντικά ξένα έντυπα τοποθετούν την Ελλάδα στην πρώτη θέση απ’ όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ για τις οικονομικές της επιδόσεις».
Η οικονομία, αυτό το φαινομενικά άχρωμο, άγευστο κι αόρατο πράγμα, συνδέεται με κάθε χρώμα, γεύση και αίσθηση της πραγματικής ζωής μας. Βεβαίως οι οικονομολόγοι συνήθως μετράνε σκληρούς οικονομικούς δείκτες και σπανίως τους αφορά πώς νιώθουν οι άνθρωποι πίσω από τους δείκτες. Όπως άλλωστε πράττουν και οι πολιτικοί μιας συγκεκριμένης κατεύθυνσης, όπως ας πούμε οι νεοφιλελεύθεροι που κυβερνούν την Ελλάδα. Ακούγοντας κανείς τον πρωθυπουργό να μιλά για τον προϋπολογισμό και την επενδυτική βαθμίδα στη Βουλή, θα έλεγε πως μυριάδες Έλληνες είναι έτοιμοι να ξεχυθούν σε ρούγες και οδούς ζητωκραυγάζοντας «ωσαννά» και αγοράζοντας σαν τρελοί πανετόνε και πούρα.
Πάνε καλά οι αριθμοί, πάνε καλά κι οι άνθρωποι -αυτή είναι η εξίσωση-, αλλά η πραγματικότητα δεν είναι καθόλου έτσι κι αυτό το δείχνουν όχι μονάχα η καθημερινότητά μας, αλλά και μια σειρά από άλλους δείκτες που η κυβέρνηση -πολύ βολικά- αποσιωπά (εντελώς ενδεικτικά αναφέρουμε δύο θλιβερές πρωτιές της Ελλάδας, αυτή στο ποσοστό των ατόμων σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού στον γενικό πληθυσμό με 26,3% και στο ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος που δαπανάται για στέγαση).
Όπως ευθύβολα σημείωνε πριν από λίγες μέρες ο συνάδελφος Πάνος Κοσμάς, «αρκεί να πούμε ότι η Ελλάδα σε όλους -ανεξαιρέτως!- τους δείκτες φτώχειας και υλικής στέρησης είτε έχει την πρωτιά είτε βρίσκεται στις πρώτες 3 έως 5 θέσεις».
Τον Οκτώβριο του 1996, καλεσμένος από τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας, είχε έρθει στην Αθήνα ο Pierre Bourdieu, ένας από τους πιο επιδραστικούς διανοούμενους του 20ού αιώνα.
«Πρέπει να τεθεί υπό ριζική αμφισβήτηση ο οικονομικός τρόπος θεώρησης των πραγμάτων, ο οποίος εξατομικεύει τα πάντα (την παραγωγή, τη δικαιοσύνη ή την υγεία, τα κόστη όπως τα κέρδη) και ο οποίος λησμονεί ότι η αποτελεσματικότητα -στην οποία δίνει έναν περιορισμένο και αφηρημένο ορισμό, ταυτίζοντάς την σιωπηρά με τη χρηματοοικονομική αποδοτικότητα- εξαρτάται προφανώς από τους στόχους με βάση τους οποίους καταμετράται: χρηματοοικονομική αποδοτικότητα για τους μετόχους και τους επενδυτές, όπως σήμερα, ή ικανοποίηση των πελατών και των χρηστών ή, γενικότερα, ικανοποίηση και ευχαρίστηση των παραγωγών, των καταναλωτών και κατ’ επέκταση της κατά το δυνατόν μεγαλύτερης πλειοψηφίας. Σε αυτή την περιορισμένη και μυωπική οικονομία πρέπει να αντιταχθεί μια οικονομία της ευτυχίας, η οποία θα λαμβάνει υπόψη όλα τα κέρδη, ατομικά και συλλογικά, υλικά και συμβολικά». Με τις φράσεις του σπουδαίου Γάλλου κοινωνιολόγου και φιλόσοφου «ανοίγει» και το βιβλίο του Νίκου Παναγιωτόπουλου, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πεδίο, «Κοινωνία και οικονομία, για μια οικονομία της ευτυχίας».
Είναι μια έρευνα συναρπαστική αυτή του καθηγητή Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ (σε συνεργασία με τους Lebaron, Καρατζά, Παπαβασιλείου, Παπαργυρίου και Σαραντοπούλου), όσο και πρωτοποριακή. Γιατί τεκμηριωμένα μιλάει για την οικονομία της ευτυχίας και για την οικονομική βία, καταδεικνύει πώς οι οικονομικές πολιτικές επηρεάζουν τη ζωή, τη ματιά και την προοπτική μας, αλλά και πώς η οικονομία κατασκευάζει (ή καταστρέφει) τον χώρο των γεγονότων και τον ορίζοντα της προσδοκίας και γίνεται βίωμα -τραύμα ή θαύμα.
Ποιοι είναι οι πιο χαρούμενοι Έλληνες;
Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν για την έρευνα σχετικά με την οικονομία της ευτυχίας, τη μεγάλη και πρωτοποριακή έρευνα που έτρεξε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και οι συνεργάτες του, αποκρυπτογραφούν αυτά που ζει ο καθένας μας. Βασισμένοι στην πανελλαδική έρευνα της Metron Analysis σε τυχαίο δείγμα 1.202 νοικοκυριών ανδρών και γυναικών άνω των 17 ετών από όλη την Ελλάδα, οι επιστήμονες αποκωδικοποίησαν στάσεις και αντιλήψεις, νοοτροπίες και πραγματικότητες οι οποίες κρύβονται πίσω από τα σκληρά οικονομίστικα στοιχεία που συνήθως η πολιτική παρουσιάζει. Παράλληλα έκαναν και ποιοτική έρευνα βασισμένη σε τυχαίες συνεντεύξεις.
Η έρευνα αναδεικνύει ένα πλήθος στοιχείων που μπορούν να φωτίσουν πολλές πλευρές της ζωής, σημειώνουμε εδώ μερικά ωστόσο από τα κύρια ευρήματά της.
● Οι μόνοι παράγοντες που δεν σχετίζονται σημαντικά με τον δείκτη ευτυχίας είναι η περιοχή κατοικίας των ερωτώμενων και το πλήθος μελών των νοικοκυριών τους.
● Οι άνδρες είχαν υψηλότερες τιμές στον δείκτη ευτυχίας από τις γυναίκες.
● Οσο αυξάνεται το εκπαιδευτικό επίπεδο των ερωτώμενων αυξάνονται και οι τιμές στον δείκτη ευτυχίας.
● Οσοι εντάσσονται στην κατηγορία διαζευγμένοι/χήροι έχουν χαμηλότερες τιμές στον δείκτη ευτυχίας από τις λοιπές ομάδες του πληθυσμού.
● Οσοι κατοικούν σε ιδιόκτητη κατοικία έχουν σημαντικά υψηλότερη τιμή στον δείκτη ευτυχίας από τους υπόλοιπους ερωτώμενους.
● Οσοι διαμένουν στον ίδιο τόπο που κατοικούσαν στην παιδική τους ηλικία έχουν υψηλότερες τιμές στον δείκτη ευτυχίας από όσους έχουν μετακινηθεί.
● Τα νοικοκυριά με υψηλότερο εισόδημα επιτυγχάνουν υψηλότερες τιμές στον δείκτη ευτυχίας από τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα.
● Οι ερωτώμενοι των οποίων ο πατέρας απασχολούνταν σε επαγγέλματα της ομάδας Β (υπάλληλοι γραφείου, πωλητές κ.ο.κ.) είχαν υψηλότερη τιμή στον δείκτη ευτυχίας από εκείνους που εντάσσονταν στην ομάδα Γ (εργάτες, τεχνίτες κ.ο.κ.).
● Οι ερωτώμενοι των οποίων η μητέρα απασχολούνταν σε επιστημονικά ή διευθυντικά επαγγέλματα κ.ο.κ. είχαν οριακά υψηλότερη τιμή στον δείκτη ευτυχίας.
● Η ηλικία εμφάνισε ενδεικτική διαφοροποίηση ως προς τη σχέση της με τον δείκτη ευτυχίας, χωρίς να διαπιστώνεται αυστηρά γραμμική συσχέτιση. Η ηλικιακή ομάδα 35-44 ετών παρουσίασε σημαντικά υψηλότερη τιμή στον δείκτη από την ηλικιακή ομάδα 55-64 ετών.
Οπως τονίζεται στην έρευνα, «όσο αυξάνονται τα εισοδήματα του νοικοκυριού τόσο αυξάνονται και οι τιμές στον δείκτη ευτυχίας. Ειδικότερα, η άνοδος του δείκτη ευτυχίας γίνεται στατιστικά σημαντική μετά την κατά δήλωση ένταξη στο τρίτο επίπεδο της κλίμακας εισοδήματος (δηλαδή 1.000 ευρώ και άνω) [...]». Τι δουλειά κάνουν οι χαρούμενοι άνθρωποι; Είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, συμπεριλαμβανομένων των εργοδοτών και των αυτοαπασχολούμενων, ενώ μισθωτοί και άνεργοι δεν εμφανίζονται να έχουν σημαντικές διαφορές στις τιμές ευτυχίας συγκριτικά με τον μη ενεργό πληθυσμό -αν και, όπως θα περίμενε κανείς, οι άνεργοι έχουν τον χαμηλότερο δείκτη ευτυχίας.
Αυθόρμητες απαντήσεις
Στην έρευνα ανιχνεύτηκαν επιμέρους παράγοντες που μας κάνουν να νιώθουμε χαρούμενοι. Πρώτος αναδείχτηκε η αίσθηση ελέγχου που έχει κανείς στη ζωή του, η ανταμοιβή για τις προσπάθειές του, η αισιοδοξία, όπως και το να μην υπάρχει χάσμα ανάμεσα σε αυτά που θέλει κι αυτά που εν τέλει πράττει. Πόσοι Ελληνες εργαζόμενοι θα απαντούσαν θετικά σε αυτές τις προτάσεις; Κάνω ένα δικό μου μίνι πείραμα: τηλεφωνώ σε φίλους, τους διαβάζω τις παραπάνω προτάσεις και καταγράφω τις αυθόρμητες απαντήσεις τους:
● Γεωργία, 55 χρόνων, ιδιωτική υπάλληλος. Τα ακούω όλα αυτά και μου έρχεται να φουντάρω... Σε κανένα δεν τα έχω καταφέρει...
● Ματούλα, 29 χρόνων, data analyst. Χα, χα, χα, δεν έχω επιτύχει σε καμία περίπτωση και, ακόμα χειρότερα, δεν υπάρχει το περιθώριο να το επιτύχω ποτέ. Σίγουρα η ευτυχία σχετίζεται με την οικονομία, το πόσα χρήματα βγάζεις, αλλά και το πώς.
● Κατερίνα, 42 ετών, κειμενογράφος. Σήμερα το πρωί το συζητούσα πως ακόμα και το διαζύγιο θα ήταν πιο εύκολο αν είχαμε λεφτά... Ακόμα και τα Χριστούγεννα, το περίφημο πνεύμα των εορτών, είναι απολύτως οικονομίστικο. Υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα στα παιδιά για τα παιχνίδια, υπάρχει και η ανάμνηση από τα δικά μας παιδικά χρόνια που τα είχαμε όλα και τώρα στερούμε από τα δικά μας παιδιά και νιώθουμε ενοχές.
● Παναγιώτης, 42, ιδιωτικός υπάλληλος. Η ευτυχία δεν έχει σχέση μόνο με το τι κάνεις, αλλά και από πού έχεις ξεκινήσει, τι έχεις πετύχει και τι ματαιώσεις έχεις υποστεί. Οπως χρειάζεται να μην είναι μεγάλο το χάσμα ανάμεσα στις επιθυμίες, την πράξη και τις ευκαιρίες και δυνατότητες που υπάρχουν εκεί έξω. Ειδικά στην Ελλάδα, νιώθεις τα τελευταία χρόνια ότι ο τόπος σου γίνεται ολοένα και πιο κλειστός, δεν υπάρχει ένα πέλαγος ευκαιριών, αλλά ένας λαβύρινθος που πρέπει να ελιχθείς για να φτάσεις στην άλλη άκρη αλώβητος...
Θα μπορούσα να συνεχίζω τα τηλεφωνήματα και τις ιστορίες επ' άπειρον, αλλά θα κλείσω με εκείνη της Αννας. «Είμαι η 45άρα με τα τρία βιογραφικά και τα 4 προφίλ», μου λέει καθώς επιστρέφει από την πρωινή της δουλειά για να πάει στην απογευματινή, ενώ παράλληλα «τρέχει» και την 24ωρη διά βίου εργασία της, εκείνη της μητέρας, και κάνει ένα μεταπτυχιακό ώστε στο μέλλον να κερδίσει μόρια και πόντους στην επαγγελματική αρένα.
«Εχω ένα βιογραφικό ως φιλόλογος που στέλνω σε ιδιωτικά σχολεία, ενώ παράλληλα προσπαθώ να συγκεντρώσω μόρια για να διοριστώ ως αναπληρώτρια σε δημόσια σχολεία, έχω άλλο ένα ως δημοσιογράφος κι ένα τρίτο ως γραμματέας -τι να κάνω; Οπου βρω κι ό,τι βρω... Οσο για το προφίλ; Εχω κι ένα τέταρτο ως επιτυχούσα του ΑΣΕΠ, όπου μόλις προκηρύχθηκαν οι θέσεις...». Πώς βλέπει η γυναίκα σούπερ ηρωίδα την οικονομία και την ευτυχία; Πιστεύει ότι μπορεί να υπάρξει μια οικονομία της ευτυχίας; «Οχι, δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν υπάρξουν ευρύτερες πολιτικές αλλαγές. Το θέμα δεν είναι να βγάζει κανείς περισσότερα χρήματα και να γίνεται λάστιχο, όπως εγώ, το θέμα είναι να πηγαίνει καλά η οικονομία, αλλά με πολιτικές με τις οποίες να ευημερούν και οι άνθρωποι».
«Απέναντι στους αριθμούς υπάρχουν και οι άνθρωποι»
Είναι κρίσιμο να θέσουμε σε κίνηση τις γνώσεις των κοινωνικών επιστημών στο πολιτικό πεδίο και στη δημόσια συζήτηση
Συνεντευξη με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο
Ο καθηγητής Κοινωνιολογίας του Tµήµατος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών έχει πραγματοποιήσει μια σειρά από εξαιρετικά ενδιαφέρουσες έρευνες και έχει συγγράψει ένα πλήθος αιχμηρών επιστημονικών βιβλίων. Το τελευταίο του πόνημα «Κοινωνία και οικονομία, για μια οικονομία της ευτυχίας», που πρόσφατα κυκλοφόρησε (εκδόσεις Πεδίο), διαβάζεται πολλαπλά, ως επιστημονική έρευνα αλλά και ως οδηγός για την οικονομία και την πολιτική, εν τέλει την κοινωνία και τη ζωή που θέλουμε.
● Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με την οικονομία της ευτυχίας;
Και αυτή η εργασία απευθύνεται στους πολιτικούς που μας κυβερνούν με σκοπό να τους υπενθυμίσει ό,τι τους κάνουν να παραγνωρίζουν οι τυπικά δημοκρατικές διαδικασίες της πολιτικής ζωής (οι τελετουργίες της ζωής των κομμάτων, οι τομείς και οι τομεάρχες, τα συνέδρια και τα συμβούλια, οι επιτροπές και τα συντονιστικά όργανα κτλ.) και οι τυπικά επιστημονικές διαπιστώσεις της οικονομετρικής έρευνας των τεχνοκρατών συμβούλων τους δηλαδή: τις νέες μορφές οδύνης και κοινωνικής δυσφορίας από τις οποίες δεν μπορούν να ξεφύγουν πολλοί άνθρωποι.
Οι άνθρωποι έχουν όλο και περισσότερο την αίσθηση ότι η οδύνη τους δεν έχει χώρο για να εκφραστεί, πως κανείς δεν τους ακούει, πως καμιά εξουσία δεν επιμελείται, και μάλιστα χωρίς καμία πολιτική αιδώ, τη δυσφορία που βιώνουν. Σήμερα όλο και περισσότεροι πολίτες έχουν την αίσθηση όχι μόνο πως δεν έχουν τόπο για να μιλήσουν και να εκφραστούν, αλλά και ότι δεν υπάρχει τρόπος για να ακουστούν. Νίκος Παναγιωτόπουλος
Η παγκόσμια υγειονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού δεν ήταν αρκετή για να γίνει συνειδητό σε τι επικίνδυνες κοινωνίες ζούμε και οδηγούμαστε να ζήσουμε από τη σημερινή, κυριαρχούμενη από την ιδεολογία της αγοράς, «πανλογική» οικονομική πολιτική, με πόση δόση μικροψυχίας έχουν διαποτιστεί οι κοινωνίες μας από την κυρίαρχη πολιτική οικονομία βασισμένη σε μια βαθιά άγνοια του κοινωνικού κόσμου
● Πριν από λίγες μέρες ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής μάς κάλεσε σχεδόν να πανηγυρίσουμε, αφού αυτός είναι «ο πρώτος προϋπολογισμός ύστερα από 14 χρόνια που δρομολογείται με τη χώρα μας στην επενδυτική βαθμίδα». Κάνατε μια πολύ μεγάλη έρευνα για την οικονομία και την ευτυχία, άρα μπορείτε να έχετε τεκμηριωμένη άποψη για το πώς αντιλαμβάνεται ο μέσος πολίτης αυτό που ο κ. Μητσοτάκης περιέγραψε ως «τομή στον ιστορικό χρόνο» και κατάκτηση ενός «εθνικού στόχου».
Εχω την πεποίθηση πως εδώ και καιρό όλο και περισσότεροι πολίτες συνειδητοποιούν πως δεν μπορεί στον πολιτικό λόγο η ανάπτυξη και η δικαιοσύνη να αρθρώνονται πια μεταξύ τους με τη μορφή ενός παιχνιδιού μηδενικού αθροίσματος και η κάθε υπεύθυνη πολιτική εξουσία να συνεχίζει να δρα ως εάν οφείλει πάντα να επιλέγει ή τουλάχιστον να σταθμίζει ανάμεσα στους δύο αυτούς όρους. Απέναντι στους αριθμούς υπάρχουν και οι άνθρωποι με την ιστορία τους και την κοινωνική τους βαρύτητα. Είναι αναγκαίο να συνδυαστεί η τεχνοκρατική αποτελεσματικότητα και η κοινωνική ευημερία, να αποκηρυχθεί ο αυταρχικός τεχνοκρατισμός χωρίς να κυριαρχήσει ο λαϊκισμός, ο οποίος τελικά παίζει το παιχνίδι των μυωπικών τεχνοκρατών.
● Το 2012 δύο κορυφαίοι νομπελίστες οικονομολόγοι, ο Τζόζεφ Στίγκλιτς και ο Αμάρτια Σεν, μίλησαν για την «επανάσταση ενάντια στη θρησκεία των αριθμών» κι εσείς έχετε μιλήσει για το οικονομικό μοντέλο που βασίζεται στην «πολιτική της μιζέριας». Ωστόσο φαίνεται ότι οι οικονομιστές οικονομόλογοι και η δική τους αντίληψη καθορίζουν ακόμα τις ζωές μας.
Ο περιορισμός της συνθετότητας του κόσμου στα οικονομικά ζητήματα, η υποταγή σήμερα των βασικών μορφών και τύπων διακυβέρνησης αποκλειστικά στον υπολογισμό του κέρδους και της παραγωγικότητας, η κυριαρχία, σε τελική ανάλυση, της κοινωνικά κυρίαρχης οικονομικής αντίληψης που διαχωρίζει τον οικονομικό από τον κοινωνικό παράγοντα έχει πια αποκρυσταλλωθεί ισχυρά στους θεσμούς και τους εγκεφάλους.
Ακόμα και η παγκόσμια υγειονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού δεν ήταν αρκετή για να γίνει συνειδητό σε τι επικίνδυνες κοινωνίες ζούμε και οδηγούμαστε να ζήσουμε από τη σημερινή, κυριαρχούμενη από την ιδεολογία της αγοράς, «πανλογική» οικονομική πολιτική, με πόση δόση μικροψυχίας έχουν διαποτιστεί οι κοινωνίες μας από την κυρίαρχη πολιτική οικονομία βασισμένη σε μια βαθιά άγνοια του κοινωνικού κόσμου.
Η «τρέχουσα τιμή» της ανεργίας, του αποκλεισμού, της κοινωνικής οδύνης και δυσανεξίας προσμετράται επιπλέον σε οδύνη και βία, που μπορούν να στραφούν τόσο ενάντια στους άλλους με διάφορες μορφές βίας και κακοποίησης όσο και ενάντια στον ίδιο μας τον εαυτό με τη μορφή του αλκοολισμού, των ναρκωτικών, της κατάθλιψης κτλ.
Χρειάζεται ένας ολόκληρος πολυεπίπεδος πολιτικός αγώνας ικανός να παραγάγει έναν «νέο κοινό νου» για την ευτυχία, αποκρυσταλλωμένο στα πράγματα και στα μυαλά, να εισαγάγει σ’ αυτόν τις μέχρι τώρα σιωπηρές ή απωθημένες εμπειρίες και πρακτικές πολιτών που υποστηρίζουν μια βιώσιμη και ευτυχέστερη συλλογική ζωή η οποία δεν μπορεί να εξαχθεί από «τη λογιστική θεώρηση (άλλοτε θα λέγαμε «μπακαλίστικη»), την οποία η κυρίαρχη οικονομική αντίληψη παρουσιάζει ως την υπέρτατη μορφή της ολοκλήρωσης της ανθρωπότητας.
● Και γιατί να μας νοιάζει η ευτυχία των πολιτών αν ευημερούν οι αριθμοί -μπορώ ήδη να ακούσω τον αντίλογο στην άποψή σας. Πώς μπορεί κανείς να αντικρούσει, μιλώντας με όρους τεχνοκρατικούς, το νεοφιλελεύθερο επιχείρημα που αγνοεί από θέση την κοινωνική οδύνη;
Μεταξύ άλλων τρόπων, όπως κάναμε στην έρευνά μας, αρκεί να καταδείξουμε πως η «τρέχουσα τιμή» της ανεργίας, του αποκλεισμού, της κοινωνικής οδύνης και δυσανεξίας προσμετράται επιπλέον σε οδύνη και βία, που μπορούν να στραφούν τόσο ενάντια στους άλλους με διάφορες μορφές βίας και κακοποίησης όσο και ενάντια στον ίδιο μας τον εαυτό με τη μορφή του αλκοολισμού, των ναρκωτικών, της κατάθλιψης κτλ.
Αρκεί με άλλα λόγια να συνυπολογίσουμε στους εθνικούς λογαριασμούς τα κοινωνικά κόστη, που μεταφράζονται και σε οικονομικά κόστη, των διεργασιών απορρύθμισης των κοινωνικών και οικονομικών τομέων της κοινωνίας. Θα βλέπαμε πως ο σημερινός κοινωνικά κυρίαρχος τρόπος οικονομικής πολιτικής δεν είναι κατ' ανάγκη ούτε οικονομικά αποτελεσματικός. Σε κάθε περίπτωση, με έγκυρες αναλύσεις και όχι μόνο με συνθήματα και κατηγορηματικές εκθέσεις ιδεών.
● Μιλώντας πολιτικά, πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα δεδομένα και η επιστημονική τεκμηρίωση που έχει κομίσει πια μετά από τόσα χρόνια η έρευνα στο πεδίο της οικονομίας της ευτυχίας; Στο βιβλίο σας αναφέρεστε στον στατιστιβισμό.
Νομίζω ότι το πώς αξιολογούμε επί του παρόντος τις δημόσιες πολιτικές και πώς τα ορθολογικά επιχειρήματα, βασισμένα σε μια προσέγγιση επιστημονική και όχι ιδεολογική, έχει τη δύναμη να ασκήσει πίεση στις κοινωνικές αποφάσεις και τις σχέσεις εξουσίας. Είναι σημαντικό να τεθεί στο πλαίσιο της δημόσιας συζήτησης το ζήτημα της «αριθμητικής κωδικοποίησης», της «ποσοτικοποίησης». Η ποσοτικοποίηση έχει, στην πραγματικότητα, αναχθεί σε μια προϋπόθεση για να γίνουν αποδεκτά ορισμένα μείζονος σημασίας πολιτικοοικονομικά «γεγονότα» ή «επιχειρήματα». Η επιστημονική εργασία μου υποστηρίζει μια νέα μορφή αγωνιστικότητας, βασισμένη στη χρήση των στατιστικών στοιχείων, τον «στατιστιβισμό».
Το ζητούμενο είναι, όπως το κάνουμε στην παρούσα εργασία μας, να αποκαλύψουμε και να κάνουμε αισθητούς σταθερούς δεσμούς αιτιακής συνάφειας στη δημόσια συζήτηση, σε αντίθεση με τις στερεοτυποποιημένες συντμήσεις που συγκαλύπτονται από τις ρουτίνες της δημόσιας συζήτησης, και επομένως να θέσουμε σε κίνηση τις γνώσεις των κοινωνικών επιστημών στο πολιτικό πεδίο και στη δημόσια συζήτηση. Ενας από τους στόχους μου είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Παρατηρητήριου της οικονομίας της ευτυχίας των Ελλήνων πολιτών. Δημιουργήσαμε για πρώτη φορά τη βάση των αναγκαίων σχετικών δεδομένων, που μπορεί να επικαιροποιείται. Μια τέτοια προοπτική βέβαια απαιτεί τη θεσμοποίηση ενός τέτοιου νέου κλιμακίου προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.
πηγή:https://www.efsyn.gr/themata/thema-tis-efsyn/416409_i-oikonomia-tis-eytyhias
Το ερώτημα «τι θα γίνει αν η Ρωσία κερδίσει τον πόλεμο;» θέτει σε άρθρο του ο Σάιμον Κούπερ των Financial Times, σχεδόν δύο μήνες πριν τη συμπλήρωση δύο χρόνων από την ημέρα που ο ρώσος πρόεδρος διέταξε τα στρατεύματά του να εισβάλουν στην Ουκρανία.
«Η Δύση παίζει με την ιδέα να αφήσει τον Βλαντίμιρ Πούτιν να έχει την Ουκρανία. Η πρόσφατα εγκεκριμένη Δυτική βοήθεια προς τη χώρα ήταν μειωμένη κατά σχεδόν 90% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο, πριν ακόμη οι ΗΠΑ και η ΕΕ αποτύχουν, αυτόν τον μήνα, να εγκρίνουν περισσότερα κεφάλαια, όπως εκτιμά το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. Οι ψηφοφόροι, παρακινούμενοι από τη φιλοπουτινική Ακροδεξιά, έχουν αρχίσει να βαριούνται τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Η Δύση, μετά από μια παύση 18 μηνών, ξαναρχίζει τον 15ετή κατευνασμό της επιθετικότητας του Πούτιν» γράφει ο Κούπερ, παρουσιάζοντας πώς έχει η κατάσταση στη Δύση όσον αφορά την υποστήριξη της Ουκρανίας, μετά από σχεδόν 670 ημέρες πολέμου. Οπότε, το να λαμβάνεται σοβαρά υπόψιν το ενδεχόμενο να επικρατήσει εν τέλει η Ρωσία στον πόλεμο καθίσταται ολοένα πιο εύλογο. Τι θα σήμαινε, όμως, στην πράξη μια νίκη του Πούτιν;
Ο Σάιμον Κούπερ αναφέρεται καταρχάς στην επιβολή της «τρομερής δικαιοσύνης του νικητή» στον ουκρανικό λαό: «Δεν πρόκειται για εικασία, αλλά ακριβώς για αυτό που οι Ρώσοι έχουν ήδη κάνει στην Ουκρανία: μαζικές εκτελέσεις, ευνουχισμοί, βιασμοί, βασανιστήρια και απαγωγές παιδιών. Θυμηθείτε τις λίστες της Ρωσίας πριν από την εισβολή με δημόσια πρόσωπα που έπρεπε να “απομακρυνθούν”» γράφει.
Οποιαδήποτε ουκρανική αντίδραση από αντιστασιακές ομάδες θα καθιστούσε τους ρώσους νικητές ακόμη πιο αδίστακτους και εκδικητικούς, ωθώντας εκατομμύρια περισσότερους Ουκρανούς να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, αυτή τη φορά οριστικά. Ο αρθρογράφος των Financial Times θυμίζει στο άρθρο του πως η άφιξη 1,3 εκατ. προσφύγων το 2015 τροφοδότησε την άνοδο της Ακροδεξιάς ανά την Ευρώπη.
Σε περίπτωση ρωσικής επικράτησης, ένα ελεύθερο ουκρανικό κράτος θα μπορούσε μεν να είναι βιώσιμο στη Δυτική επικράτεια της χώρας, θα μπορούσε ακόμη και να ενταχθεί, τελικά, στην ΕΕ, αλλά θα ήταν διαρκώς εκτεθειμένο στη ρωσική επιθετικότητα, ανεξάρτητα από τις όποιες «συνθήκες», με τη Μόσχα να τις παραβιάζει σύμφωνα με τα όποια συμφέροντά της, όπως παραβίαζε συνεχώς τις συμφωνίες του Μινσκ μετά το 2014.
Μια νίκη του Πούτιν στην Ουκρανία αυτομάτως θα προσέθετε ακόμη ένα όπλο στο οπλοστάσιό του –τον έλεγχο του 25% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών–, ενώ η επιτυχία του θα μπορούσε να ενθαρρύνει και άλλες χώρες να εισβάλουν σε μια όμορη χώρα, με τον Σάιμον Κούπερ να αναφέρεται στην Κίνα, στην Κολομβία, στο Αζερμπαϊτζάν αλλά και στην ίδια τη Ρωσία.
«Κάθε φορά που οι Ρώσοι νομίζουν ότι έχουν “νικήσει” σε μια σύγκρουση υπό τον Πούτιν –στη Γεωργία το 2008, στην Ουκρανία το 2014, στη Συρία το 2015–, αποκτούν υπερβολική αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές τους και σε λίγα χρόνια δοκιμάζουν μεγαλύτερες και πιο τολμηρές επιχειρήσεις» ανέφερε σχετικά η Ντάρα Μάζικοτ του Carnegie Endowment for International Peace. Η ενδεχόμενη δημιουργία ενός εξόριστου ουκρανικού στρατού που θα εξαπέλυε επιθέσεις από ευρωπαϊκές χώρες, θα παρότρυνε τη Ρωσία να στραφεί εναντίον και αυτών.
«Ο Πούτιν έχει ήδη χτίσει μια πολεμική οικονομία. Ο στρατός του εκσυγχρόνισε μεθόδους δεκαετιών μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια. Ο πληθυσμός του έχει δείξει ότι θα ανεχόταν ακόμη και έναν μεγάλο πόλεμο. Γιατί λοιπόν να μη συνεχίσει να αποσπά κομμάτια από γειτονικά κράτη; Η μαζορέτα του Πούτιν, ονόματι Βίκτορ Ορμπαν, θα έπρεπε να σκέφτεται ότι η Ουγγαρία συνορεύει με την Ουκρανία» συνοψίζει ο Σάιμον Κούπερ.
Οσον αφορά τη Βορειοατλαντική Συμμαχία και την Ευρωπαϊκή Ενωση, «πιθανώς τις ισχυρότερες εναπομείνασες πολυεθνικές συμμαχίες σε έναν εθνικιστικό κόσμο», ο ρώσος πρόεδρος επιδιώκει να αποδείξει ότι, εν τέλει, δεν θα αντέξουν.
Εάν η Μόσχα εξαπέλυε επίθεση στη Βαλτική, κατά πάσα πιθανότητα το ΝΑΤΟ θα αντιδρούσε αποστέλλοντας στρατεύματα. «Αλλά για πόσο καιρό;» διερωτάται ο βρετανός (πολιτογραφημένος Γάλλος) δημοσιογράφος. «Μόλις μερικές εκατοντάδες Δυτικοί στρατιώτες επέστρεφαν νεκροί, τα ακροδεξιά κόμματα θα απαιτούσαν ειρήνη, δηλαδή ανεφάρμοστες συνθήκες ειρήνης με τον Πούτιν. Οι Δυτικές χώρες θα μπορούσαν να υποχωρήσουν, υποστηρίζοντας ότι εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους βάσει του άρθρου 5 της συνθήκης του ΝΑΤΟ να πολεμήσουν για έναν σύμμαχο. Κανείς δεν θα ήθελε μια κλιμάκωση στα πρόθυρα του πυρηνικού πολέμου.
»Το άρθρο 5 δεν είναι ιερό. Αλλες διεθνείς συμφωνίες –από τη Σύμβαση του ΟΗΕ κατά των βασανιστηρίων έως τους κανόνες της ΕΕ για τα δημοσιονομικά ελλείμματα– παραβιάζονται συνήθως ατιμώρητα. Ο ρωσικός στρατός στην Ουκρανία, η Χαμάς και ο στρατός του Ισραήλ στη Γάζα έχουν παραβιάσει πρόσφατα το διεθνές δίκαιο μπροστά στην κάμερα» καταλήγει, θυμίζοντας πως ο Ντόναλντ Τραμπ έχει δηλώσει (σύμφωνα με τον πρώην σύμβουλό του εθνικής ασφαλείας Τζον Μπόλτον): «Δεν μου καίγεται καρφί για το ΝΑΤΟ».
Πηγή: Protagon.gr
Πηγή: Protagon.gr
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, επισκέφθηκε σήμερα, Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2023, τη Σύμη, για τον εορτασμό των Χριστουγέννων.
Ο κ. Δένδιας παρέστη στη Θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων, στον Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σύμης, Τήλου, Χάλκης και Καστελλορίζου κ.κ. Χρυσόστομου Β´. Παρέστησαν επίσης ο Βουλευτής Δωδεκανήσων Μάνος Κόνσολας, ο Δήμαρχος Σύμης Ελευθέριος Παπακαλοδούκας, ο Διοικητής ΑΣΔΕΝ Αντιστράτηγος Σωτήριος Κωστάκογλου, ο Υποδιοικητής 95 ΑΔΤΕ Ταξίαρχος Σπυρίδων Παπαθανασίου, ο Διοικητής ΔΑΝ Σύμης, Συνταγματάρχης (ΠΖ) Παναγιώτης Βρανάς, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας και των τοπικών αρχών.
Κατά την αντιφώνησή του στην προσφώνηση του κ.κ. Χρυσοστόμου Β’, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:
«Είναι για μένα πάρα πολύ μεγάλη τιμή που μαζί με το συνάδελφο μου στην Βουλή, τον βουλευτή σας, Μάνο Κόνσολα και τον Στρατηγό, τον Διοικητή της ΑΣΔΕΝ, είμαστε σήμερα εδώ για να γιορτάσουμε με τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και με τους κατοίκους της ακριτικής Σύμης, τα Χριστούγεννα.
Θέλω να πω Σεβασμιώτατε ότι τόσο τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και οι κάτοικοι των ακριτικών μας νησιών, όχι μόνο, όπως είχατε την καλοσύνη να πείτε, «Φυλάττουν Θερμοπύλες», αλλά αποτελούν την ουσία των γεωγραφικών ορίων του Ελληνισμού μας.
Η πατρίδα μας μπορεί να υπάρξει αλλά και να διατηρηθεί όπως την παραλάβαμε και να την παραδώσουμε στους επόμενους, εφόσον τα γεωγραφικά μας όρια, τα ακριτικά μας νησιά, οι ακριτικές μας περιοχές, ζουν και αναπτύσσονται. Και αυτό γίνεται χάρη στις προσπάθειες ανθρώπων οι οποίοι αγνοούν τις δυσκολίες.
Προέρχομαι από μικρό νησί, ξέρω πόσο δύσκολο είναι, αντιλαμβάνομαι πόσο περισσότερο δύσκολο είναι όταν βρίσκεται μάλιστα στα γεωγραφικά όρια της χώρας μας προς ανατολάς. Υπηρετούν λοιπόν την πατρίδα μας, Σεβασμιώτατε, οι κάτοικοι της Σύμης.
Εσείς που ποιμαίνετε το νησί το ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα.
Όσον αφορά το Καστελλόριζο, τις επόμενες ημέρες θα βρίσκεται εκεί ο Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων. Νομίζω ότι είναι ένας μεγάλος συμβολισμός κι αυτός. Το είχα επισκεφτεί το 2014 όταν ήμουν υπουργός Εθνικής Άμυνας. Θα το επισκεφθώ πάλι και με την τωρινή μου ιδιότητα. Το Καστελλόριζο οριοθετεί μίας τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας περιοχή.
Εύχομαι τα Χριστούγεννα να μας φωτίζουν όλους και ο ενανθρωπήσας σήμερα να φωτίζει και τη Σύμη και τους κατοίκους της και τη ζωή μας και την κρίση μας.
Να είστε πάντα καλά».
Εν συνεχεία ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας επισκέφθηκε την ΤΠΚ «ΔΑΝΙΟΛΟΣ» που ναυλοχεί στο νησί, όπου αντάλλαξε ευχές για την εορτή των Χριστουγέννων με τον Κυβερνήτη Πλωτάρχη Γεώργιο Σούχλα ΠΝ και το πλήρωμα.
Κατά την επίσκεψή του ο κ. Δένδιας δήλωσε:
«Είναι για μένα μεγάλη χαρά και μεγάλη τιμή, που εδώ στη Σύμη, σήμερα έχω την ευκαιρία να επισκεφθώ την Πυραυλάκατο «Δανιόλος» και να ευχηθώ στον Κυβερνήτη και στο πλήρωμα για τα Χριστούγεννα.
Θέλω να δηλώσω ξεκάθαρα την υπερηφάνεια μου για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων της πατρίδας μας που φυλάσσουν τα ακριτικά μας νησιά. Τις εσχατιές της πατρίδας μας.
Και νομίζω ότι είναι ακριβώς η μέρα που πρέπει η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της να ευχηθεί σε αυτά τα στελέχη από την καρδιά της να είναι πάντα καλά.
Από εκεί και πέρα, η ακριτική Σύμη είναι ένας χαρακτηριστικός τόπος. ένας τόπος γεμάτος πολιτιστική παράδοση, φυσική ομορφιά αλλά και γεωπολιτική σημασία.
Η επίσκεψη μου λοιπόν εδώ σήμερα ενέχει έναν σαφή συμβολισμό».
Στο πλαίσιο της επίσκεψης στη Σύμη ο Υπουργός επισκέφθηκε την Ιερά Μονή Αρχαγγέλου Μιχαήλ του Πανορμίτη, όπου τον υποδέχθηκε και τον ξενάγησε στον Ιερό Ναό και στους χώρους της Μονής ο Ηγούμενος, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Αντώνιος Πατρός.
Ακολούθως ο κ. Δένδιας μετέβη στο Στρατόπεδο «ΤΑΞΧΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΚΛΑΔΑΚΗ» της ΔΑΝ Σύμης όπου αντήλλαξε ευχές για τα Χριστούγεννα με τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τους οπλίτες θητείας και γευμάτισε μαζί τους.
Παραλαμβάνοντας τα συμβολικά δώρα από τον Διοικητή της ΔΑΝ Σύμης (Σημαία και τοπικά προϊόντα) ο Υπουργός ανέφερε:
«Οφείλω να πω ότι είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι τη Σύμη. Είμαι εντυπωσιασμένος από το πόσο όμορφο νησί είναι και την τεράστια πολιτιστική παράδοση που κουβαλάει μαζί του.
Επίσης, βλέποντας και την εγγύτητα με την απέναντι ακτή, καταλαβαίνω πόσο σημαντική είναι η αποστολή σας και το πόσο σπουδαίο είναι ότι έχουμε εδώ ανθρώπους οι οποίοι υπηρετούν την Σημαία -που είχατε την καλοσύνη να μου δώσετε προηγουμένως ως αναμνηστικό – και την Πατρίδα. Όπως και η ευρύτερη αίσθηση υπεράσπισης των ακραίων συνόρων της Πατρίδας μας.
Και πάλι χρόνια πολλά, να είστε καλά».
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, μετά την επίσκεψη στη Σύμη επισκέφθηκε επίσης την 112 ΠΜ, στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας, όπου αντήλλαξε ευχές στη Λέσχη Αξιωματικών με τον Διοικητή της ΔΑΥ Αντιπτέραρχο (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, τον Διοικητή της 112 ΠΜ Ταξίαρχο (Ι) Βασίλειο Τόσιο και τα στελέχη της.
Στην ταβέρνα του Πατσοπούλου, ενώ ο βορράς εφύσα, και υψηλά εις τα βουνά εχιόνιζεν, ένα πρωί, εμβήκε να πίη ένα ρούμι να ζεσταθή ο μαστρο-Παύλος ο Πισκολέτος, διωγμένος από την γυναίκα του, υβρισμένος από την πενθεράν του, δαρμένος από τον κουνιάδον του, ξορκισμένος από την κυρά–Στρατίναν την σπιτονοικοκυράν του, και φασκελωμένος από τον μικρόν τριετή υιόν του, τον οποίον ο προκομμένος ο θείος του εδίδασκεν επιμελώς, όπως και οι γονείς ακόμη πράττουν εις τα «κατώτερα στρώματα», πως να μουντζώνη, να βρίζη, να βλασφημή και να κατεβάζη κάτω Σταυρούς, Παναγιές, κανδήλια, θυμιατά και κόλλυβα. Κι έπειτα, γράψε αθηναϊκά διηγήματα!
Ο προβλεπτικός ο κάπηλος, δια να έρχωνται ασκανδαλίστως να ψωνίζουν αι καλαί οικοκυράδες, αι γειτόνισσαι, είχε σιμά εις τα βαρέλια και τας φιάλας, προς επίδειξιν μάλλον, ολίγον σάπωνα, κόλλαν, ορύζιον και ζάχαριν, είχε δε και μύλον, δια να κόπτη καφέν. Αλλ’ έβλεπέ τις, πρωί και βράδυ, να εξέρχωνται ατημέλητοι και μισοκτενισμένοι γυναίκες, φέρουσαι την μίαν χείρα υπό την πτυχήν της εσθήτος, παρά το ισχίον, και τούτο εσήμαινεν, ότι το οψώνιον δεν ήτο σάπων, ούτε ορύζιον ή ζάχαρις.
Ηρχετο πολλάκις της ημέρας η γριά - Βασίλω, πτωχή, έρημη και ξένη στα ξένα, ήτις δεν είχε προλήψεις κι έπινε φανερά το ρούμι της. Ήρχετο και η κυρά-Κώσταινα η Κλησάρισσα, ήτις εβοηθούσε το κατά δύναμιν εις την εκκλησίαν, ισταμένη πλησίον του μανουαλίου, δια να κολλά τα κεριά, και όσας πεντάρας έπαιρνε την Κυριακήν, όλας τας έπινε, μετ’ ευσυνειδήτου ακριβείας, την Δευτέραν, Τρίτην και Τετάρτην.
Ήρχετο κι η Στρατίνα, νοικοκυρά με δύο σπίτια, οπού εφώναζεν εις την αυλόπορταν, εις τον δρόμον και εις το καπηλείον όλα τα μυστικά της, δηλ. τα μυστικά των άλλων, και μέρος μεν αυτών έμενον εις την αυλήν, μέρος δε έπιπτον εις το καπηλείον, και τα περισσότερα εχύνοντο εις τον δρόμον, κι εξενομάτιζε τον κόσμον, ποία νοικάρισσα της καθυστερεί δύο νοίκια, ποίος οφειλέτης της χρεωστεί τον τόκον, ποία γειτόνισσα της επήρεν ένα είδος, δανεικόν κι αγύριστον.
Ο μαστρο-Δημήτρης ο φραγκορράφτης της εχρωστούσε τρία νοίκια, ο μαστρο-Παύλος ο Πισκολέτος πέντε, και τον μήνα που έτρεχεν, εξ. Η Λενιώ, η κουμπάρα της, της πέρασε δευτέραν υποθήκην με δόλον εις το σπίτι, και τώρα ήτον ανάγκη να τρέχη εις δικηγόρους και συμβολαιογράφους, δια να εξασφαλίση τα δίκαιά της. Η Κατίνα, η ανεψιά της από τον πρώτον άνδρα της, της είχεν αφήσει ένα αμανάτι δια να την δανείση δέκα δραχμάς, και τώρα, ακτά την εκτίμησιν δύο χρυσοχόων, απεδείχθη, ότι το ασημικόν ήτο κάλπικον και δεν ήξιζεν ούτε όσα ήξιζαν τα δύο φυσέκια με τες σκουριασμένες μπακίρες – που, αφού, κατά την συνήθειάν της (αυτό δεν το έλεγεν, αλλά ήτο γνωστόν), έβγαλεν έξω το γερο-Στρατήν, τον άνδρα της, την κόρην της, την Μαργαρίταν και την εγγονήν της, την Λενούλαν, ήνοιξε την κρύπτην, απέθεσεν εκεί το ενέχυρον, έβγαλε το κομπόδεμα, έλαβε τα φυσέκια, και τα ενεχείρισε με τρόπον, οπού εσήμαινε να τα δώση και να μην τα δώση, κι εφαίνετο ως να εκολλούσαν τα χέρια της, εις την πτωχήν την Κατίναν.
Η Ασημίνα, η παλαιά νοικάρισσά της, τραγουδίστρα το επάγγελμα, όταν εξεκουμπίσθη κι έφυγε, της εχρωστούσε τρία μηνιάτικα και εννέα ημέρας. Και τα μεν έπιπλα, οπού έπρεπε κατά δίκαιον τρόπον να τα εκχωρήση εις την σπιτονοικοκυράν, τα παρέδωκεν εις τον κούκον της, τον τελευταίον αγαπητικόν της, που να τσάκιζε το πόδι της, να μην είχε σώσει ποτέ… Και εις αυτήν δεν έδωκεν άλλο τίποτε, παρά ένα παλιοφυλαχτόν εκεί, λιγδιασμένον, και της είπε μυστηριωδώς, ότι αυτό περιείχε Τίμιον Ξύλον… Σαν εκγρεμοτσακίσθη και έφυγε, το ανοίγει και αυτή εκ περιεργείας, και αντί Τιμίου Ξύλου, τί βλέπει;… κάτι κουρέλια, τρίχες, τούρκικα γράμματα, σκοντάματα, μαγικά, χαμένα πράματα… Τ’ ακούτε σεις αυτά;
Εισήλθε, ριγών, ο μαστρο-Παυλάκης και εζήτησεν ένα ρούμι. Το παιδί του καπηλείου, οπού τον ήξευρε καλά, του είπε·
–Έχεις πεντάρα;
Ο άνθρωπος έσεισε τους ώμους με τρόπον διφορούμενον.
–Βάλε συ το ρούμι, είπεν.
Πως να έχη πεντάρα; Καλά και τα λεπτά, καλή η δουλειά, καλό και το κρασί, καλή κι η κουβέντα, όλα καλά. Καλλίτερον απ' όλα η ραστώνη, το ν τ ό λ τ σ ε φ α ρ ν ι έ ν τε των αδελφών Ιταλών. Αν εις αυτόν ανετίθετο να συντάξη τον κανονισμόν της εβδομάδος, θα ώριζε την Κυριακήν δια σχόλην, την Δευτέραν δια χουζούρι, την Τρίτην δια σουλάτσο, την Τετάρτην, Πέμπτην και Παρασκευήν δι εργασίαν, και το Σάββατον δια ξεκούρασμα. Ποιός λέγει, ότι αι εορταί είναι πάρα πολλαί δια τους ορθοδόξους Έλληνας, και αι εργάσιμοι είναι πολύ ολίγαι; Αυτά τα λέγουν όσοι δεν έκαμαν ποτέ σωματικήν εργασίαν και ηξεύρουν μόνον δια τους άλλους να θεσμοθετούν.
Ακριβώς την ώραν ταύτην ήλθεν απ’ αντικρύ ο Δημήτρης ο φραγκορράφτης, δια να πίη το πρωινόν του. Μόνην παρηγορίαν είχε, να κάμνη αυτά τα συχνά ταξιδάκια, καθώς τα ωνόμαζε. Διέκοπτεν επί πέντε λεπτά την εργασίαν του, δέκα φοράς την ημέραν, και ήρχετο να πίνη ένα κρασί. Έπαιρνεν εργασίαν από τα μαγαζιά και εδούλευεν ως κάλφας εις το δωμάτιόν του. Εισήλθε και παρήγγειλεν ένα κρασί. Είτα, ιδών τον Παύλον·
–Βάλε και του μαστρο-Παυλάκη ένα ρούμι, είπεν.
Ως από Θεού σταλμένος, δια να λύση το ζήτημα της πεντάρας, μεταξύ του πελάτου και του υπηρέτου, εκάθισε πλησίον του Παύλου και ήρχισε τοιαύτην ομιλίαν, η οποία ήτο μεν συνέχεια των ιδίων λογισμών του, εις δε τον Παύλον εφάνη ως συνηγορία υπέρ των ιδικών του παραπόνων.
–Που σκόλη και γιορτή, μαστρο-Παυλέτο, φίλε μου, είπεν· ούτε καθισιό, ούτε χουζούρι. Τ’ Άη-Νικολάου δουλέψαμε, τ’ Άη-Σπυρίδωνα δουλέψαμε, την Κυριακή προχθές δουλέψαμε. Έρχονται Χριστούγεννα, και θαρρώ, πως θα δουλεύουμε, χρονιάρα μέρα…
Ο Παύλος έσεισε την κεφαλήν.
–Θέλω κάτι να πω, αλλά δεν ξέρω για να τα σταμπάρω περί γραμμάτου μαστρο-Δημήτρη μου, είπε. Μου φαίνεται, πως αυτοί οι μαστόροι, αυτοί οι αρχόντοι, αυτή η κοινωνία πολύ κακά έχουνε διωρισμένα τα πράγματα. Αντί να είναι η δουλειά μοιρασμένη ίσια τις καθημερινές, πέφτει μονομιάς και μονομπάντα. Δουλεύουμε βιαστικά τις γιορτάδες, και ύστερα χασομερούμε εβδομάδες και μήνες τις καθημερινές.
–Είναι και η τεμπελιά εις το μέσο, είπε μετά πονηράς αυθαδείας το παιδί του καπηλείου, ωφεληθέν από μίαν στιγμήν, καθ’ ην ο αφέντης του είχεν ομιλίαν εις το κατώφλιον της θύρας και δεν ηδύνατο ν’ ακούση.
–Ας είναι, τί να σου κάμη η προκομμάδα και η τεμπελιά; είπεν ο Δημήτρης. Το σωστό είναι, πολλά κεσάτια και ολίγη μαζωμένη δουλειά. Καλά λέει ο μαστρο-Παύλος. Άλλο αν είμαι ακαμάτης εγώ, ας πούμε, ή ο Παύλος, ή ο Πέτρος, ή ο Κώστας ή ο Γκίκας. Εμένα η φαμίλια μου δουλεύει, εγώ δουλεύω, ο γυιός μου δουλεύει, το κορίτσι πάει στη μοδίστρα. Και μ’ όλα αυτά, δεν μπορούμε ακόμα να βγάλουμε τα νοίκια της κυρα-Στρατίνας. Δουλεύουμε για την σπιτονοικοκυρά, δουλεύουμε για τον μπακάλη, για τον μανάβη, για τον τσαγκάρη, για τον έμπορο. Η κόρη θέλει το λούσο της· ο νέος θέλει το καφενείο του, το ρούχο του, το γλέντι του. Ύστερα, κάμε προκοπή.
–Υγρασία μεγάλη, μαστρο-Δημήτρη, είπεν ο Παυλέτος, αποκρινόμενος εις τους ιδίους στοχασμούς του. Υγρασία κάτω στα μαγαζιά, χαμηλό το μέρος, η δουλειά βαρειά, ρεματισμοί, κρυώματα. Ύστερα κόπιασε, αν αγαπάς, να αργάζης τομάρια. Το δικό μας το τομάρι άργασε πια, άργασε…
–Καλά αργασμένο το δικό σου, μαστρο-Παύλο, αυθαδίασε πάλιν ο υπηρέτης, αινιττόμενος ίσως τας μεταξύ του Παύλου και του γυναικαδέλφου του σκηνάς.
Είτα εισήλθεν ο κάπηλος. Ο μαστρο-Δημήτρης απήλθε, να επαναλάβη την εργασίαν του και η ομιλία έπαυσεν.
Ο μαστρο-Παύλος αφέθη εις τας φαντασίας του. Σάββατον σήμερον, μεθαύριον παραμονή, την άλλην Χριστούγεννα. Να είχε τουλάχιστον λεπτά δια να αγοράση ένα γαλόπουλο, να κάμη και αυτός Χριστούγεννα στο σπίτι του, καθώς όλοι! Μετενόει τώρα πικρώς, διότι δεν επήγε τας τελευταίας ημέρας εις τα βυρσοδεψεία να δουλεύση και να βγάλη ολίγα λεπτά, δια να περάση πτωχικά τας εορτάς. «Υγρασία μεγάλη, χαμηλό το μέρος, η δουλειά βαρειά. Κόπιασε να αργάζης τομάρια! Το σικό μας το τομάρι θέλει άργασμα!»
Είχεν ακούσει τον λαϊκόν μύθον δια τον τεμπέλην, οπού επήγαιναν να τον κρεμάσουν, και όστις συγκατένευσε να ζήση υπό τον όρον να είναι «βρεμένο το παξιμάδι». Εγνώριζε και την άλλην διήγησιν δια το τεμπελχανιό, το οποίον ίδρυσε, λέγουν, ο Μεχμέτ Αλής εις την πατρίδα του Καβάλαν. Εκεί, επειδή το κακόν είχε παραγίνει, ο επιστάτης εσοφίσθη να στρώνη μίαν ψάθαν, επί της οποίας ηνάγκαζε τους αέργους να εξαπλώνωνται. Είτα έβαζε φωτιάν εις την ψάθαν. Όποιος επροτίμα να καή, παρά να σηκωθή από την θέσιν του, ήτο σωστός τεμπέλης και εδικαιούτο να φάγη δωρεάν το πιλάφι. Όποιος εσηκώνετο και έφευγε το πυρ, δεν ήτο σωστός τεμπέλης και έχανε τα δικαιώματα. Τόσοι Βαλλιάνοι, τόσοι Αβέρωφ και Συγγροί, εσκέπτετο ο μαστρο–Παύλος, και κανείς εξ αυτών να μην ιδρύση παραπλήσιόν τι εις τας Αθήνας!
Ο μαστρο-Παυλάκης επεριδιάβασεν ακόμη δύο ημέρας και την άλλην ήτο παραμονή. Το γαλόπουλο δεν έπαυσε να το ονειροπολή και να το ορέγεται. Πώς να το προμηθευθή;
Αφού ενύκτωσε, διωγμένος καθώς ήτον από το σπίτι, απετόλμησε και ήλθεν από ένα πλάγιον δρομίσκον και ήτον έτοιμος να χωθή εις το καπηλείον. Ο νους του ήτο αναποσπάστως προσηλωμένος εις το γαλόπουλο. Θα εχρησίμευε τούτο, εάν το είχε, και ως μέσον συνδιαλλαγής με την γυναίκα του.
Εκεί, καθώς εστράφη να εμβή εις το καπηλείον, βλέπει εν παιδίον της αγοράς, με μίαν κοφίναν επ’ ώμων, ήτις εφαίνετο ακριβώς να περικλείη ένα γάλον, αγριολάχανα, πορτοκάλια, ίσως και βούτυρον και άλλα καλά πράγματα. Το παιδίον εκοίταζε δεξιά και αριστερά και εφαίνετο να αναζητή οικίαν τινά. Ήτο έτοιμον να εισέλθη εις το καπηλείον δια να ερωτήση. Έπειτα είδε τον Παύλον και εστράφη προς αυτόν·
–Ξέρεις, πατριώτη, του λόγου σου, που είναι εδώ χάμου το σπίτι του κυρ-Θανάση του Μπελιοπούλου;
–Του κυρ-Θανάση του Μπε…
Αστραπή, ως ιδέα, έλαμψεν εις το πνεύμα του Παύλου.
–Μούπε τον αριθμό και το εξέχασα τώρα γρήγορα έπιασε σπίτι εδώ χάμου, σ’ αυτόν το δρόμο… τον είχα μουστερή από πρώτα… μπροστήτερα καθότανε παρά πέρα, στο Γεράνι.
–Του κυρ-Θανάση του Μπελιοπούλου! αυτοσχεδίασε ο μαστρο-Παύλος· να, εδώ είναι το σπίτι του. Να φωνάξης την κυρα–Παύλαινα, μέσα στην κάτω κάμαρα, στο ισόγειο… αυτή είναι η νοικοκυρά του… πως να πώ; είναι η γενειά του… τη έχει λύσε-δέσε, σ” όλα τα πάντα… οικονόμισσα στο νοικοκυριό του… είναι κουνιάδα του… μαθές θέλω να πω, ανιψιά του… φώναξέ την και δώσε της τα ψώνια.
Και βαδίσας ο ίδιος πέντε βήματα, κατά την θύραν της αυλής, έκαμε πως φώναξε·
–Κυρά-Παύλαινα, κόπιασ’ εδώ να πάρης τα ψώνιαμ που σου στέλλει ο κύριος… ο αφέντης σου.
Καλά ήλθαν τα πράγματα έως τώρα. Ο μαστρο-Παυλάκης έτριβε τας χείρας και ησθάνετο εις την ρίνα του την κνίσαν του ψητού κούρκου. Και δεν τον έμελλε τόσον δια τον κούρκον, αλλά θα εφιλιώνετο με τη γυναίκα του. Την νύκτα επέρασεν εις εν ολονύκτιον καφενείον και το πρωί επήγεν εις την εκκλησίαν.
Όλην την ημέραν προσεκολλήθη εις μίαν συντροφιάν, έπειτα εις μίαν άλλην παλαιών γνωρίμων του, εις το καπηλείον, όπου έμεινε τας περισσοτέρας ώρας ανοικτόν, με τα παράθυρα κλεισμένα, και επέρασε με ολίγους μεζέδες και με αρκετά κεράσματα.
Το βράδυ, αφού ενύκτωσε, επήγε με τόλμην από τας πολλάς σπονδάς και από την ενθύμησιν του κούρκου και έκρουε την θύραν της οικογενείας του. Η θύρα ήτο κλεισμένη έσωθεν.
–Καλησπέρα, κυρα-Παύλαινα, εφώναξεν απ’έξω, χρόνους πολλούς. Πώς πήγε ο γάλος; Βλέπεις, εγώ πάλε;
Ουκ ην φωνή, ουδέ ακρόασις. Όλη η αυλή ήτο ήσυχος. Τα ισόγεια, αι τρώγλαι, τα κοτέτσια της κυρα-Στρατίνας, όλα εκοιμώντο. Ο σκύλος μόνον εγνώρισε τον μαστρο-Παύλον, έγρυξεν ολίγον και πάλιν ησύχασεν.
Υπήρχον εκεί εκτός από το ψυχομέτρι τριων ή τεσσάρων οικογενειών, οπού εκατοικούσαν εις τ' ανήλια δωμάτια, δύο γίδες, δώδεκα όρνιθες, τέσσαρες γάτοι, δύο ινδιάνοι και πολλά ζεύγη περιστερών. Αι δύο γίδες ανεχάραζαν βαθιά εις το σκεπασμένο μανδράκι τους, αι όρνιθες έκλωζον υποκώφως εις το κοτέτσια τους, τα περιστέρια είχαν μαζωχθή εις τους περιστερώνας περίτρομαα από το κυνήγι, οπού ήρχιζον εναντίον των την νύκτα οι γάτοι. Όλοι αυτοί οι μικροί θόρυβοι ήσαν το ροχάλισμα της αυλής κοιμωμένης.
Πάραυτα ηκούσθη κρότος βημάτων εις το σπίτι.
–Έ, μαστρο-Παύλε, είπε πλησιάσασα η κυρα-Στρατίνα, νάχουμε και καλό ρώτημα… Τί γάλος και γαλίζεις και γυαλίζεις και καλό να μούχης, ασίκη μου; Είδαμε κι επάθαμε να σκεπάσουμε το πράμα, να μη προσβαλθή το σπίτι… Εκείνος που ήτον δικός του ο γάλος, ήλθε μεσάνυκτα κι εφώναζε, έκανε το κακό, και μας φοβέριζεν όλους, κι η φαμίλια σου, επειδής τον είχε κόψει το γάλο, μαθές, και τον είχε βάλει στο τσουκάλι, βρέθηκε στα στενά… κλειδώθηκε μες στην κάμαρα, και δεν ήξευρε τι να κάμη… Είπε και ο κουνιάδος σου.. καλό κελεπούρι ήτανε κι αυτό, μαθές… και επέρασεν η φαμίλια σου όλην την ημέραν κλειδομανταλωμένη μέσα, από φόβον μην ξαναέλθη εκείνος πούχε το γάλο και μας φέρη και την αστυνομία… ήτον φόβος να μην προσβαλθή κι εμένα το σπίτι μου. Άλλη φορά, τέτοιαα αστεία να μην τα κάνης, μαστρο-Παυλάκη. Τέτοια προσβολή να λείπη από το σπίτι μου, εμένα, τ’ ακουσες;
Ο μαστρο-Παύλος ηρώτησε δειλά·
–Τώρα… είναι μέσα η φαμίλια μου;
–Είναι μέσα όλοι τους, κι έχουνε κλειδωμένα καλά, και το φως κατεβασμένο, δια τον φόβο των Ιουδαίων. Κοίταξε, μη σε νοιώση από πουθενά, κείνος ο σκιάς ο κουνιάδος σου, πάλε…
–Είναι μέσα;
–Ή μέσα είναι, ή όπου είναι έφθασε… να, κάπου ακούω τη φωνή του.
Ηκούσθη, τω όντι, μία φωνή εκεί πλησίον, ήτις δεν υπέσχετο καλά δια τον νυκτερινόν επισκέπτην.
–Έ, μαστρο-Παυλίνε, έλεγε, καλός ήταν ο γάλος…
Ποίος ήτον ο ομιλήσας, άδηλον. Ίσως να ήτο ο μαστρο-Δημήτρης ο γείτων. Δυνατόν να ήτο και ο φοβερός γυναικάδελφος του μαστρο–Παύλου.
–Και να μην πάρω κι εγώ ένα μεζέ; παρεπονέθη ως τόσον ο άνθρωπός μας.
Τι σου χρειάζεται ο μεζές, μαστρο-Παυλάκη μου; επανέλαβεν η Στρατίνα. Τα πράματα είναι πολύ σκούρα. Άφσε τα αυτά. Δουλειά, δουλειά! Η δουλειά βγάζει παλληκάρια. Ό,τι έγινε–έγινε, να πας να δουλέψης, να μου φέρης εμένα τα νοίκια μου. Τ’ ακούς;
–Τ’ ακούω.
–Φέρε μου εσύ τον παρά, κι εγώ, με όλη τη φτώχεια, την θυσιάζω μια γαλοπούλα και τρώμε. Ηκούσθη από μέσα βραχνός μορμυρισμός, είτα φωνή μικρού παιδιού είπε
–Την υγειά σου, μάτο-Πάλο, τεμελόκυλο, κακέ πατέλα. Τόνε φάαμε το λάλο. Να πάλε κι εσύ πέντε, κι άλλε πέντε, δέκα!
Προφανώς ήτον μέσα ο φοβερός ο γυναικάδελφος, και είχε δασκαλέψει το παιδί να τα φωνάζη αυτά.
–Μη στέκεσαι στιγμή, μαστρο-Παυλέτο, είπεν η Στρατίνα· το καλό που σου θέλω! Δρόμο τώρα, και μεθαύριο δουλειά, δουλειά!…
Ηκούσθη κρότος, ως να εσηκώθη τις από μέσα, και να επλησίαζε με βαρύ βήμα προς την θύραν.
–Δρόμιο, επανέλαβε μηχανικώς ο Παύλος, συμμορφούμενος εμπράκτως με την λέξιν… δρόμο και δουλειά!
Πηγή: https://www.sansimera.gr/anthology/283?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2023-12-25
© SanSimera.gr