Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2023

Συντάξεις: - "Μας πονάνε οι αδικίες που κάναμε στους συνταξιούχους" "Ο κ. Τσίπρας θα αποκαταστήσει τις αδικίες"- Πολύ αργά για δάκρυα κ. Τσαπανίδου - Δείτε την λεηλασία του 2018 και τις αποδείξεις

 

    Κατά την διάρκεια της συνέντευξης που παραχώρησε στην πρωινή εκπομπή του  ΑΝΤ1 "Καλημέρα Ελλάδα" αναφερόμενη στις μεγάλες αδικίες που προκάλεσε ο νόμος Κατρούγκαλου  στις  συντάξεις δήλωσε ότι:  "Μας πονάνε και μας πληγώνουν οι αδικίες που κάναμε στους συνταξιούχους" και πως "όταν θα αναλάβει την πρωθυπουργία ο κ. Τσίπρας   θα αποκαταστήσει  τις αδικίες που έχουνε συμβεί  από τον ΣΥΡΙΖΑ."

  Εάν λάβουμε υπόψιν, τον "διαστροφικό" τρόπο υπολογισμού των αναδρομικών που χορήγησε στους απόστρατους των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ τον Δεκέμβριο του 2018 τότε "κλάφτα Χαράλαμπε". Δείτε τον Πίνακα  1  

 Εάν συγκρίνουμε συγκρίνουμε τα αναδρομικά  ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με τα αναδρομικά που χορήγησε η κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 2020 θα διαπιστώσουμε την μεγάλη σφαγή που έκανε το δίδυμο ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ και τα πραγματικά δικαιούμενα αναδρομικά που μας η κυβέρνηση. Δείτε τον Πίνακα  2

Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η συγκυβέρνηση ΝΔ/ΠΑΣΟΚ μας χορήγησε σε 36 δόσεις το 30% των δικαιούμενων αναδρομικών. 

Το χειρότερο που έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ ήταν πως στην ΚΥΑ  οικ.2/88411/ΔΕΠ/2018 έγραφε πως τα αναδρομικά καλύπτουν  χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως 31-12-2016 και πως δεν οφείλει άλλα αναδρομικά. Ξέχασε φαίνεται πως ο ν. 4387/2016 εφαρμόστηκε από την 01/1/2019! Μας έκλεψε 24 μήνες! Την εν λόγω ΚΥΑ την υιοθετεί και η σημερινή κυβέρνηση. Δείτε την ΚΥΑ απόδειξη 3

Πολύ αργά  για δάκρυα κ. Τσαπανίδου 



 Πίνακας  1 


                                             ΠΙΝΑΚΑΣ
                   
ΧΟΡΗΓΗΘΕΝΤΩΝ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Α/Α
Αποστρατευτικός-
Μισθολογικός
Βαθμός
Πραγματικά 
Δικαιούμενα
Πληρωτέα
Αναδρομικά
Χαλκευμένα Χορηγηθέντα  Αναδρομικά  
Μικτά
Κρατήσεις
Πληρωτέο 
Ποσοστό
Μείωσης
1
Υπτγος/ΣΣΕ - ΓΕΠΣ
30.957,52
7.380,09
3.552,78
3.827,31
48,140 %
2
Υπτγος/ΣΣΕ- Αντγος
26.726,46
6.002,20
2.089,39
3.932,81
34,692 %
3
Ταξχος/ΣΣΕ  
- Αντγος
21.374,50
6.641,30
3.907,48
2.733,82
58.840 %
4
Ταξχος/ΣΣΕ Αντγος
23.866,,92
6.620,47
3.891,98
2.728,,49
56,030 %
5
Tαξχος - Ιπτάμενος
40.550,61
5.910,65
4.879,37
1.031,28
82,522%
6
Ταξχος/Εξ.Εξ-Στρατολόγος
26.656,44
6.203,50
3.691,30
2.512,20
59.04 %
7
Σχης /ΣΜΥ- Στρ. Γραμ./Αντγος
27.328,68
10.599,82
4.584,73
6.015,39
43,251%
8
Σχης/ΣΜΥ-   2/3 Ταξι
20.619,64
2.295,32
1.572,01
723,31
68,487 %
9
Σχης/ΣΜΥ-   2/3 Ταξ
20.619,64
3.675,68
1.898,40
1.777,28
51,647 %
10
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
2.054,56
1.514,27
540,29
73,702 %
11
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
4.974,23
2.203,27
2.770,96
44,294 %
12
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
4.017,66
1.978,70
2.038,96
49,250 %
13
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
3.797,32
1.947,30
1.850,02
51,280 %
14
Ανχης/ΣΜΥ- 1/3 Ταξ

16.149,50
3.355,26
1.033,83
2.322,43
30,780 %
15
Ανχης/ΣΜΥ - Σχη
17.738,90
3.036,02
   934,54
2.101,48
30,762 %
16
Τχης/ΣΜΥ- Ανχη
15.660,86
 2.340,85
   636,96
1.703,89
27,210 %
17
Τχης/ΣΜΥ- Ανχη
14.819.04
1.939,32
   550,38%
1.388,94
28,310 %
18
Τχης/ΣΜΥ -Αχη
15.601,62
3.510,67
2.955,780
   554,89
84,190 %
19
Λγος/ΣΜΥ- Τχη
15.162,60
    948,99
   719,99
   229,00
75,860 %
20
Λγος/Στρατ. Μουσικ

15.289,09
    708,86
    416,95
   291,91
58,19 %
21
Λγος/ΣΜΥ- Ανχη
  6.356,00
2.462,68
2.216,32
   246,36
89,99 %
22
Ανθλγος/ΣΜΥ- Λγος
9.447,00
960,13
    295,95
   664,18
30,823 %
23
Ανθστης/ΕΜΘ-Λγος *
15.925,00
1.455,23
342,42
1.112,81
23,530 %
24
Ανθστης/ΕΜΘ-Λγος *
13.444,30
1.41033
331,890
1.078,44
23,537 %
25
Αστυνομικός Δντης- 1/3 Ταξ.
15.171,02
4.957,49
4.300,32
657,17
86.743 %
26
Ανθνομος- Ανχη
14.269,22
3.566,23
2.927,36
638,87
82,09 %




 Πίνακας  2



ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ   ΠΙΝΑΚΑΣ

ΧΟΡΗΓΗΘΕΝΤΩΝ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ 2018 ΚΑΙ ΟΚΤΩΒΡΙΟ 2020

 Συνταξιοδοτικός

Βαθμός  

 Αναδρομικά

ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ 

77 μηνών  

 Αναδρομικά 

ΝΔ 

11 μηνών

  Παρατηρήσεις

1. Α/ΓΕΣ

 3.983,21

 2.884,42

 

2. ΓΕΠΣ

 3.827,31

 3.136,55

 

3. Αντγος

 2.731,07

 2.870,59

 

4.Αντγος/ΣΜΥ/ΣΓ


 3.558,05

 2.886,30

 

5.Αντγος/ Ικάρων

 1.031,28

 2.888,30

 

6.Αντγος ΣΣΕ


2.728,49

 2.864,72

 

7. 1/2 Αντγος


 2.782,20

 2.783,60

 

8.Υπτγος 


 1912,80

 1.514,41

 

9. 2/3 Ταξχου/ΣΣΕ/

438,26

1.066,40

 

10. 2/3 Ταξχου/ 

ΣΜΥ Ελικόπτερα

2.797,19 

3.009 

 

11.  2/3 Ταξχου/ΣΜΥ 

2.499,41

 2.818,01

 

12.  2/3 Ταξχου/ΣΜΥ

 2.048,96 

 1.704,68

 

13.  2/3 Ταξχου/

1.997,28 

1.704,68 

 

14.  2/3 Ταξχου/ΣΜΥ 

1.777,28 

 1.704,68 

 

15. 2/3 Ταξχου/ΣΜΥ 

723,31 

 1.704,68

 

16. 1/3Ταξχου/ΣΜΥ 

2.103,48

 1.592,68

 

17. 1/3Ταξχου


 2.322,43

 1.649,12

 

18. 1/3Ταξχου/ΕΛΑΣ

 ΜΗΔΕΝ

 1.649,12

 

19. 1/3Ταξχου/ΕΛΑΣ


2.143,55 

 1.616,92

 

20.Σχης/ΕΛΑΣ 

 2.777,35

 1.584,27

 

21. Σχης/ΕΛΑΣ


 1.746,25

 1.514,25

 

22.Σχης/ΕΛΑΣ


1.135,72 

 1.577,63

 

23.  Σχης/ΣΜΥ/


 1.579,06

 1.461,38

 

25. Σχης/ΣΜΥ/


 1.00,39

 1.592,28

 

26. Ανχης +2/3 - Πυροσβεστική


1.745,90 

 1.513,98

 

27.1/3 Ταξχου


 2.101,48

 1.592,68

 

28. Σχης /ΣΜΥ


 554,89

 1.443,96

 

29.Εκπαιδευτικός 

 ΜΗΔΕΝ

 1.433,75

 

30. Εκπαιδευτικός

 ΜΗΔΕΝ

 812,75

 

31. Νοσηλευτής

 ΜΗΔΕΝ

 1.254,55

Απόδειξη 3
Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. οικ.2/88411/ΔΕΠ/2018
ΦΕΚ 5435/Β/4-12-2018
Καταβολή εφάπαξ χρηματικού ποσού στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ - ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 10 και του άρθρου 15 του ν. 4575/2018 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/50/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16 Απριλίου 2014, σχετικά με τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την προαγωγή της κινητικότητας των εργαζομένων μεταξύ των κρατών-μελών, με τη βελτίωση της απόκτησης και της διατήρησης δικαιωμάτων συμπληρωματικής συνταξιοδότησης» (L 128/1 της 30.4.2014) και άλλες διατάξεις» (Α’ 192).
2. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 (Α’ 247), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν. 4307/2014 (Α’ 246).
10. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού 
:
ΦΕΚ 5435/Β/4-12-2018
Καταβολή εφάπαξ χρηματικού ποσού στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ - ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 10 και του άρθρου 15 του ν. 4575/2018 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/50/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16 Απριλίου 2014, σχετικά με τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την προαγωγή της κινητικότητας των εργαζομένων μεταξύ των κρατών-μελών, με τη βελτίωση της απόκτησης και της διατήρησης δικαιωμάτων συμπληρωματικής συνταξιοδότησης» (L 128/1 της 30.4.2014) και άλλες διατάξεις» (Α’ 192).
2. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 (Α’ 247), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν. 4307/2014 (Α’ 246).

Άρθρο 1
1. Το χρηματικό ποσό που απορρέει από τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4575/2018 (Α’ 192) για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και για όσο χρόνο αυτά ήταν στην ενέργεια, κατά το χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως και 31-12-2016, θα καταβληθεί εφάπαξ μέχρι την 27-1-2019. Στις περιπτώσεις που κατά τους σχετικούς υπολογισμούς προκύψει, συνολικά, αρνητικό χρηματικό ποσό αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη.
2. Η καταβολή του ανωτέρω ποσού θα γίνει με ξεχωριστή μισθοδοτική κατάσταση, όπου το εν λόγω ποσό θα εμφανίζεται συνολικά για κάθε δικαιούχο, από τους οικείους εκκαθαριστές των αρμοδίων Υπηρεσιών των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η εν λόγω κατάσταση αποστέλλεται μέχρι την 21η του μήνα καταβολής στην Ενιαία Αρχή Πληρωμής κατά τα ισχύοντα.
3. Στις περιπτώσεις που δικαιούχοι ήταν εν ενεργεία στελέχη κατά ένα μέρος του ανωτέρω χρονικού διαστήματος (από 1-8-2012 έως και 31-12-2016) η εκκαθάριση και πληρωμή του εν λόγω χρηματικού ποσού για το διάστημα αυτό θα γίνει από την Υπηρεσία, στην οποία υπηρέτησαν κατά το χρόνο της ενέργειας (συμπεριλαμβανομένου του χρονικού διαστήματος των τρίμηνων αποδοχών, σε περίπτωση επιλογής τους).
4. Για τον υπολογισμό του ποσού της παρ. 1 λαμβάνονται υπόψη ενδεχόμενες υπηρεσιακές μεταβολές των στελεχών που είχαν μισθολογικές συνέπειες και έλαβαν χώρα κατά το ως άνω χρονικό διάστημα, οπότε και προσαρμόζεται αναλόγως το ποσό που αφορά το εν λόγω διάστημα.
Άρθρο 2
1. Το εφάπαξ χρηματικό ποσό του προηγούμενου άρθρου υπόκειται στις προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία ασφαλιστικές και λοιπές κρατήσεις που ίσχυαν κατά το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα από 1/8/2012 έως 31/12/2016.
2. Επί του καταβαλλόμενου εφάπαξ χρηματικού ποσού διενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 (Α’ 167). Ως χρόνος κτήσης του ως άνω ποσού θεωρείται το φορολογικό έτος 2018, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4172/2013.
Άρθρο 3
Σε περίπτωση που τα πρόσωπα του άρθρου 1 έχουν λάβει σε εκτέλεση τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων ποσά που αντιστοιχούν σε αυτά που θα λάμβαναν εάν δεν είχαν μεσολαβήσει οι μισθολογικές διατάξεις του ν. 4093/2012 (Α’ 222) και του άρθρου 86 του ν. 4307/2014 (Α’ 246), τα ποσά αυτά συμψηφίζονται με το εφάπαξ χρηματικό ποσό του ίδιου άρθρου, κατά το μέρος που αναφέρονται στο ίδιο χρονικό διάστημα, εξαιρουμένων των σχετικών επιδικασθέντων τόκων. Ο εν λόγω συμψηφισμός θα λάβει χώρα και κατά την εκτέλεση σχετικών δικαστικών αποφάσεων που τυχόν θα εκδοθούν μετά την ημερομηνία εφάπαξ καταβολής του εν λόγω χρηματικού ποσού, εφόσον αυτές αναφέρονται (εν όλω ή εν μέρει) στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Άρθρο 4
Σε περίπτωση θανάτου στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής που βρισκόταν στην ενέργεια για ολόκληρο ή μέρος του χρονικού διαστήματος από 1-8-2012 έως 31-12-2016, το χρηματικό ποσό που του αναλογεί με την παρούσα ρύθμιση, ενόσω ήταν στη ζωή, θα καταβληθεί στους νόμιμους κληρονόμους με την υποβολή στους εκκαθαριστές, των προβλεπομένων κατά τις κείμενες διατάξεις νομιμοποιητικών εγγράφων. Η εν λόγω καταβολή διενεργείται με έκδοση χρηματικού εντάλματος και δύναται να λάβει χώρα και πέραν της αναφερόμενης στην παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος ημερομηνίας.
Άρθρο 5
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν εφαρμόζονται σε όσους ανήκαν, κατά το χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως 31-12-2016, σε κατηγορίες προσωπικού, οι οποίες εξομοιώνονταν ή συνδέονταν μισθολογικά με τις αναφερόμενες στο άρθρο 1 όμοιες, πλην των μαθητών των σχολών αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2018
Άρθρο 4
Σε περίπτωση θανάτου στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής που βρισκόταν στην ενέργεια για ολόκληρο ή μέρος του χρονικού διαστήματος από 1-8-2012 έως 31-12-2016, το χρηματικό ποσό που του αναλογεί με την παρούσα ρύθμιση, ενόσω ήταν στη ζωή, θα καταβληθεί στους νόμιμους κληρονόμους με την υποβολή στους εκκαθαριστές, των προβλεπομένων κατά τις κείμενες διατάξεις νομιμοποιητικών εγγράφων. Η εν λόγω καταβολή διενεργείται με έκδοση χρηματικού εντάλματος και δύναται να λάβει χώρα και πέραν της αναφερόμενης στην παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος ημερομηνίας.
Άρθρο 5
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν εφαρμόζονται σε όσους ανήκαν, κατά το χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως 31-12-2016, σε κατηγορίες προσωπικού, οι οποίες εξομοιώνονταν ή συνδέονταν μισθολογικά με τις αναφερόμενες στο άρθρο 1 όμοιες, πλην των μαθητών των σχολών αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2018

Άρθρο 5
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν εφαρμόζονται σε όσους ανήκαν, κατά το χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως 31-12-2016, σε κατηγορίες προσωπικού, οι οποίες εξομοιώνονταν ή συνδέονταν μισθολογικά με τις αναφερόμενες στο άρθρο 1 όμοιες, πλην των μαθητών των σχολών αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2018


Υπουργός Εξωτερικών: - Βρισκόμαστε απέναντι στην κλιμάκωση μίας πρωτοφανούς αναθεωρητικής ρητορικής, για την αντιστροφή της πραγματικότητας εκ μέρους της Τουρκίας.

 



«Το στοίχημα της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο»

Η Ανατολική Μεσόγειος αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο αναπτύσσεται ένα σύνθετο δίκτυο διμερών και πολυμερών περιφερειακών σχέσεων. Μολονότι, διαχρονικά, κύριο μέλημα και αίτημα περιφερειακών και εξωτερικών δρώντων είναι η σταθερότητα και η διαμόρφωση συνθηκών περιφερειακής ασφάλειας, η ικανοποίησή του προσκρούει σε ποικίλες προκλήσεις.

Για την Ελλάδα, στον πυρήνα των προκλήσεων που συνδέονται με τη θέση της στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου βρίσκεται η εκ μέρους της Τουρκίας συστηματική πολιτική αμφισβητήσεων και διεκδικήσεων εις βάρος της εδαφικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας. Η πολιτική αυτή διακρίνεται πλέον από έντονη ποιοτική διαφοροποίηση.

Βρισκόμαστε απέναντι στην προϊούσα κλιμάκωση μίας πρωτοφανούς αναθεωρητικής ρητορικής, απέναντι σε μία διαρκή μεθόδευση για την αντιστροφή της πραγματικότητας εκ μέρους της Τουρκίας. Ανάμεσα σε αυτές, η συνομολόγηση από την Τουρκία παράνομων και ανυπόστατων συμφωνιών, όπως τα δύο «Μνημόνια» με τη Λιβύη, που περιπλέκουν μία ούτως ή άλλως σύνθετη κατάσταση.

Σημαντική πτυχή της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης αποτελεί το Κυπριακό ζήτημα. Οι πρόσφατες προσπάθειες της Τουρκίας για την αναβάθμιση του ψευδοκράτους διεθνώς συνιστούν μία  ποιοτική διαφοροποίηση του ζητήματος. Για την ελληνική εξωτερική πολιτική, η επίλυση του Κυπριακού αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Στηρίζουμε την επίτευξη δίκαιης και βιώσιμης λύσης, βασισμένης στα Ψηφίσματα του ΣΑ του ΟΗΕ, συμβατής με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο, μίας  λύσης για τη δημιουργία δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας.

Μία ακόμη διάσταση των προκλήσεων αφορά στις αυξημένες προσφυγικές ροές. Επιπλέον, στο προσκήνιο βρίσκεται το ζήτημα της αξιοποίησης των φυσικών πόρων της περιοχής της ΝΑ Μεσογείου και η αναβάθμισή της σε ενεργειακό κόμβο κατά τρόπο συμβατό με ζητήματα συλλογικής ασφάλειας και επωφελή για τα οικονομικά συμφέροντα όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών. Βεβαίως, θα πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερη πρόνοια για περιοχές στις οποίες υπάρχουν επαπειλούμενα οικοσυστήματα ή εξαιρετικού φυσικού κάλους  στη Μεσόγειο, όπως π.χ. οι Κυκλάδες στο Αιγαίο, με ανεκτίμητη πολιτισμική αξία,  αλλά και σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα λόγω του τουρισμού.

Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) περιέχει ειδικές προβλέψεις για την προστασία του περιβάλλοντος στην ανοιχτή θάλασσα, η οποία  αποτελεί κοινό αγαθό όλων μας. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα έχει αναλάβει τη διοργάνωση,  το 2024, της Διεθνούς Διάσκεψης «Our Ocean Conference».  Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ξεκίνησε το 2014 από τον τότε Αμερικανό Υπουργό  Εξωτερικών και νυν Ειδικό Απεσταλμένο  του Προέδρου  των ΗΠΑ για το Κλίμα, John Kerry.

Σημαντικές προκλήσεις συνδέονται με τις προσπάθειες για την επίλυση του Παλαιστινιακού ζητήματος στο ευμετάβλητο πλαίσιο της Μέσης Ανατολής. Οι εξελίξεις αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα μετά από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τις εξελίξεις στο Ιράν, τη διαφαινόμενη προσπάθεια της Τουρκίας να προσεγγίσει το Ισραήλ και την Αίγυπτο, τις πρόσφατες αεροπορικές επιδρομές της Τουρκίας στη βόρεια Συρία και το Ιράκ, σε συνδυασμό με την απειλή για χερσαίες επιθέσεις.

Είναι, λοιπόν, τα βαθιά νερά της Ανατολικής Μεσογείου τόσο ταραγμένα; Υφίστανται όμως  εξελίξεις που θεωρώ ότι επιτρέπουν περιθώρια αισιοδοξίας και ελπίδας  καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί οι οποίοι συμμερίζονται την άποψη ότι η Ανατολική Μεσόγειος μπορεί να γίνει πεδίο συνεργασίας και συνεννόησης.

Οι Συμφωνίες του Αβραάμ και η Συμφωνία Οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου δικαίως μπορούν να φέρουν τον χαρακτηρισμό «ιστορικές».  Ειδικά δε η δεύτερη περίπτωση επιλύει ένα μακροχρόνιο ζήτημα, στη βάση του Διεθνούς Δικαίου και του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας. Ένα ακόμη ιδανικό παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες μπορούν να επιλύουν τις διαφορές τους ειρηνικά, μέσω διαλόγου, με βάση το Διεθνές Δίκαιο είναι η Συμφωνία Οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, την οποία είχα την τιμή να υπογράψω με τον Αιγύπτιο ομόλογό μου, Sameh Shoukry. Η σημασία της έγκειται όχι μόνο στον χαρακτήρα της, ως υποδείγματος, αλλά και στη δυνατότητα δημιουργίας ενεργειακών διασυνδέσεων ανάμεσα στην Ευρώπη και την Αφρική, με στόχο τη διασφάλιση ενεργειακής αυτάρκειας.

Εξίσου σημαντική είναι και η Συμφωνία Οριοθέτησης ΑΟΖ με την Ιταλία, η υπογραφή της οποίας, το 2020, επιβεβαιώνει την προσήλωσή μας στο Διεθνές Δίκαιο και στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, καθώς και τη βούλησή μας να συνεισφέρουμε στην περιφερειακή σταθερότητα. Επιπλέον, έχουμε κατ’ αρχήν συμφωνήσει με την Αλβανία για παραπομπή του ζητήματος οριοθέτησης ΑΟΖ στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

Το 2022 η διεθνής κοινότητα βρέθηκε αντιμέτωπη με μία  μέχρι πρότινος αδιανόητη για τον 21ο αιώνα πραγματικότητα: τον  πόλεμο σε ευρωπαϊκό έδαφος. Οι επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στην Ανατολική Μεσόγειο, επιδρούν στους συσχετισμούς δυνάμεων που αναπτύσσονται στην περιοχή και μπορούν να ανατρέψουν εύθραυστες ισορροπίες.

Μολονότι,  η παρουσία της Τουρκίας στο σύστημα ασφάλειας της Ανατολικής Μεσογείου δεν μπορεί να αγνοηθεί, υπάρχουν ζητήματα που άπτονται του πυρήνα της εθνικής κυριαρχίας μας και, ως εκ τούτου, δεν επιδέχονται συζήτηση. Αποδοκιμάζουμε τη λογική σύμφωνα με την οποία η άσκηση πολιτικής με την απειλή χρήσης βίας, με την απειλή πολέμου, μπορεί να συνιστά ισχυρό διαπραγματευτικό επιχείρημα.

Απορρίπτουμε διαρρήδην το ότι η ρητορική προκλήσεων και η διατύπωση ακραία αναθεωρητικών θέσεων μπορεί να αποτελεί εφαλτήριο για την ικανοποίηση οιασδήποτε γεωστρατηγικής φιλοδοξίας, η οποία αφίσταται κάθε έννοιας σεβασμού προς το Διεθνές Δίκαιο.

Η Ελλάδα, χώρα της ΕΕ με κεντρικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο, έχει δεσμευθεί να προάγει ένα σταθερό και ασφαλές περιβάλλον, πάντα με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο. Κρίσιμο διακύβευμα για την ελληνική εξωτερική πολιτική είναι να αναδειχθεί ότι η Ανατολική Μεσόγειος δεν είναι κυρίως θάλασσα διαφορών και αντιπαραθέσεων. Πρωτίστως, είναι θάλασσα ειρήνης, συνύπαρξης και συνεργασίας. Πυξίδα στην πλοήγησή μας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι η επίγνωση της ανάγκης για υπέρβαση διαχωριστικών γραμμών και για προσήλωση στην αρμονική συνύπαρξη και την εποικοδομητική συνεργασία.

Η Μεσόγειος πρέπει να αποτελεί γέφυρα συνεργασίας και αλληλοκατανόησης μεταξύ Ευρώπης, αραβικού κόσμου και Αφρικής.

Υπουργός Οικονομικών: O οίκος αξιολόγησης “Fitch Ratings” προχώρησε σήμερα στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας, κατά μία βαθμίδα




O οίκος αξιολόγησης “Fitch Ratings” προχώρησε σήμερα στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας, κατά μία βαθμίδα.
Έτσι γίνεται ο πέμπτος οίκος αξιολόγησης, και τρίτος από τους επιλέξιμους από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που τοποθετεί τη χώρα ένα, μόλις, “σκαλοπάτι” πριν την επενδυτική βαθμίδα.
Πρόκειται για τη 12η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία 3,5 χρόνια, παρά τις διαδοχικές, εξωγενείς κρίσεις.
Η παραπάνω θετική εξέλιξη αποτελεί ακόμα έναν καρπό – και, ταυτοχρόνως, πιστοποίηση – της υπεύθυνης, οικονομικά αποτελεσματικής και κοινωνικά δίκαιης οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης, της διορατικής εκδοτικής στρατηγικής, της διατήρησης των ταμειακών διαθεσίμων σε ασφαλή επίπεδα, της υλοποίησης διαρθρωτικών αλλαγών, της βελτίωσης της σύνθεσης του ΑΕΠ μέσω της σημαντικής αύξησης των επενδύσεων και των εξαγωγών, της δραστικής μείωσης των “κόκκινων” δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, της συρρίκνωσης της ανεργίας και της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των ευρωπαϊκών πόρων, πρωτίστως από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η σημερινή αναβάθμιση επιβεβαιώνει, επίσης, ότι ο εθνικός στόχος για την επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023 – με πολλαπλά οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία – είναι εφικτός.