ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022
Συντάξεις: Η μακάβρια πρόταση του ΕΦΚΑ, για να διορθώσει τα λάθη που έκανε, στον επανυπολογισμό των συντάξεων - Η απόδειξη
Πρωθυπουργός: - Γενναία η πρωτοβουλία μας για την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης! - Ο πληθωρισμός "ροκανίζει" το εισόδημα - Οι πολίτες αναγνωρίζουν την προσπάθειά μας
Στην τελευταία μας συνεδρίαση του Νοεμβρίου πρωταγωνιστής είναι ο Προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς. Βρίσκεται ήδη στη Βουλή, προφανώς, το σημαντικότερο νομοσχέδιο της χρονιάς με ξεχωριστή συμβολική αλλά και ουσιαστική σημασία.
Συμβολική, διότι μου υπενθύμισαν ότι συμπίπτει με τα 200 χρόνια από την υποβολή του πρώτου Λογαριασμού Εσόδων και Εξόδων, όπως λεγόταν τότε, του επαναστατημένου έθνους για το έτος του 1823.
Και προφανώς, ουσιαστική διότι η ανάγκη ελέγχου των δημόσιων οικονομικών είναι εξαιρετικά επίκαιρη σε κάθε εποχή, πόσο μάλλον τώρα, ειδικά σε αυτή την εποχή της διεθνούς αναστάτωσης την οποία διανύουμε.
Και όπως θα εξηγήσει στη συνέχεια πιο αναλυτικά και ο Υπουργός Οικονομικών, ο φετινός Προϋπολογισμός αποδεικνύει έμπρακτα, πιστεύω, ότι η άλλη όψη της οικονομικής μας πολιτικής είναι η κοινωνική φροντίδα. Οι επενδύσεις φέρνουν νέες δουλειές και τα αυξημένα έσοδα του δημοσίου, μάς επιτρέπουν να στηρίζουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Κι όλα αυτά ενώ η χώρα παραμένει σταθερή σε μία προοδευτική τροχιά, παρά την παγκόσμια αναταραχή. Νομίζω ότι είναι μία περίπτωση όπου οι συνήθως «ψυχροί» αριθμοί αποτυπώνουν πολιτικές επιλογές με επίκεντρο τον πολίτη.
Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε αναλυτικά και τους αριθμούς στη συνέχεια. Προβλέπουμε ανάπτυξη πολύ μεγαλύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο για το 2023, ενδεχομένως και τριπλάσια.
Ρεκόρ συνεχίζουν επίσης να καταγράφουν και οι εξαγωγές αλλά και τα μεγάλα έργα, αποκλιμακώνοντας την ανεργία, η συνολική μείωση της οποίας έχει ξεπεράσει πια τις 5 μονάδες. Οι εργαζόμενοι έχουν ξεπεράσει τους 4.100.000 συμπολίτες μας. Έχουμε καταφέρει να πετύχουμε να μειώνουμε τους φόρους, αλλά ταυτόχρονα να αυξάνουμε τον δημόσιο πλούτο μας.
Προφανώς, το έχουμε πει πολλές φορές, η κατάσταση δεν είναι εύκολη, αντιμετωπίζουμε πολλές δυσκολίες. Ο πληθωρισμός «ροκανίζει» το εισόδημα των νοικοκυριών, όλα όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι η εθνική οικονομία αντιστέκεται.
Και ακριβώς είναι αυτή η συνετή πολιτική την οποία ακολουθήσαμε εδώ και μια τριετία που μας επιτρέπει πια στον φετινό προϋπολογισμό να συμπεριλαμβάνουμε γενναίες πρωτοβουλίες, όπως η οριστική και μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης πια για όλους, μονιμοποίηση δηλαδή για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους και κατάργηση για τους δημόσιους υπαλλήλους και για τους συνταξιούχους.
Νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, τρίτη στη σειρά, η οποία θα έρθει τον Μάιο και βέβαια από τις αρχές του 2023 αυξήσεις ύψους 7,75% στο σύνολο σχεδόν των συντάξεων. Για την ακρίβεια, όπως μας είπε και ο Υπουργός, 2.499.258 δικαιούχοι.
Το τελευταίο, πιστεύω ότι αξίζει μιας ιδιαίτερης προσοχής, όχι μόνο γιατί συμβαίνει έπειτα από 10 και πλέον χρόνια, αλλά γιατί αφορά μια μεγάλη κοινωνική ομάδα, πρωτίστως πιο αδύναμων συμπολιτών μας, αλλά και πολιτών που βρίσκονται στις παρυφές της μεσαίας τάξης.
Αυξήσεις, επίσης, θα δουν και οι γιατροί του ΕΣΥ. Βελτιώσεις θα δουν οι ένστολοί μας μέσω παρέμβασης στα επιδόματά τους. Ενώ προφανώς θα συνεχιστούν και τα αναχώματα στην ενεργειακή κρίση και στην ακρίβεια από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Έχουμε προϋπολογίσει παραπάνω από 8 δισεκατομμύρια για επιδοτήσεις στο ρεύμα και στο φυσικό αέριο και έχουμε ακόμα και ένα έκτακτο απόθεμα ύψους 1 δισεκατομμυρίου στην περίπτωση που χρειαστεί να καλυφθούν και άλλες έκτακτες ανάγκες.
Αυξάνουμε και άλλο τα κονδύλια για το επίδομα θέρμανσης και προβλέπουμε φυσικά πάντα και πρόσθετες ενισχύσεις, τόσο για τους αγρότες όσο και για τους κτηνοτρόφους μας, ώστε να αμυνθούν στο αυξημένο κόστος λιπασμάτων και ζωοτροφών.
Τέλος, να πούμε ότι προβλέπουμε για τη διετία 2022-2023 αμυντικές δαπάνες ύψους σχεδόν 6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το έχουμε πει πολλές φορές: δεν υπάρχει πρόοδος στη χώρα μας χωρίς ασφάλεια, ούτε προφανώς ευημερία χωρίς εθνική ανεξαρτησία και προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας.
Τα παραπάνω δεν αλλάζουν, όπως είπα, τον ανηφορικό δρόμο τον οποίο έχουμε μπροστά μας. Οι συνέπειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία συνεχίζουν να «σφίγγουν» την παγκόσμια οικονομία η οποία επιβραδύνεται. Πολλές χώρες της Ευρώπης -εμείς δεν θα είμαστε μία από αυτές- θα δουν ύφεση το 2023. Οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι, θα είναι αβέβαιοι.
Όσα λοιπόν επικαλούμαστε σήμερα, νομίζω ότι είναι αφορμές για να κοπιάζουμε και όχι για να κομπάζουμε. Πιστεύω ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν συνολικά την προσπάθειά μας, νιώθουν ότι η Πολιτεία είναι δίπλα τους, ότι εξαντλεί όλες τις δυνατότητες τις οποίες έχουμε. Αλλά ταυτόχρονα, δεν είμαστε καθόλου διατεθειμένοι να υποκύψουμε στα νέα «δώστα όλα» και στις ψεύτικες λύσεις του λαϊκισμού.
Άλλωστε, χάρη σε αυτές τις κοπιώδεις προσπάθειες τις οποίες όλοι καταβάλαμε, το δημόσιο χρέος υποχώρησε κατά σχεδόν 50 μονάδες τα τελευταία τρία χρόνια.
Είμαστε η χώρα με την γρηγορότερη αποκλιμάκωση δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ στην Ευρώπη. Μια χώρα η οποία πια είναι εκτός εποπτείας, μια χώρα η οποία το 2023 θα επιστρέψει στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Ετοιμάζεται να εισπράξει τις τελευταίες επιστροφές από τα κέρδη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, των γνωστών ANFAs που εκκρεμούσαν από την εποχή της προηγούμενης κυβέρνησης.
Αναμένεται επίσης, ελπίζουμε και σήμερα, η απόφαση για την εκταμίευση της 2ης δόσης -γύρω στα 3,5 δισ.- από το Ταμείο Ανάκαμψης. Νομίζω ότι είναι μία κίνηση η οποία βάζει και μία Ευρωπαϊκή σφραγίδα στη σωστή διαχείριση των Ευρωπαϊκών πόρων από την κυβέρνηση, αλλά απαντάει και στα ανεύθυνα λόγια τα οποία ακούγονται τελευταία περί αναδιαπραγμάτευσης ή επαναδιαπραγμάτευσης του Ταμείου Ανάκαμψης.
Αυτά είναι κεφάλαια τα οποία θα τονώσουν την πραγματική οικονομία στο σύνολό της και θα στηρίξουν ολόκληρη την κοινωνία. Δημιουργούν ελπίδα στους πολλούς, ίσως κάποια ανησυχία σε λίγους. Ας είναι, γιατί όπως είπα και με αφορμή το «Καλάθι του Νοικοκυριού», είμαστε μία κυβέρνηση που είμαστε με τη χώρα και είμαστε με τους πολλούς.
Ορισμένοι ισχυροί σίγουρα δεν ενδιαφέρονται για το «Καλάθι». Ξέρω, όμως, ότι αυτή η πρωτοβουλία, χωρίς να είναι πανάκεια, συνδυαστικά με άλλα μέτρα στήριξης, έχει καταφέρει να ανακουφίσει τους πιο αδύναμους. Είναι σαφές ότι οι τιμές έχουν ανασχεθεί στα βασικά αγαθά, ότι έχει δημιουργηθεί ένας υγιής εσωτερικός ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Ένα στα πέντε προϊόντα έχουν πια μείωση. Όσοι λοιπόν λοιδορούν το «Καλάθι», ας σκεφτούν καλύτερα τα δικά τους λάθη.
Και για όλα αυτά θα μιλήσουμε και στη διαδικασία της ψήφισης του Προϋπολογισμού. Είμαι σίγουρος ότι θα έχουμε και πάλι ενεργή συμμετοχή από την Κοινοβουλευτική μας Ομάδα.
Αλλά σήμερα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και να εξετάσουμε και άλλα κρίσιμα νομοσχέδια. Το νομοσχέδιο για το απόρρητο των επικοινωνιών, το οποίο θα ψηφιστεί πριν το τέλος του χρόνου. Αλλά θα παρουσιαστεί και η πρωτοβουλία μας για την ψυχική υγεία, όπου έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου για ένα θέμα στο οποίο εδώ και πολύ καιρό δεν αποδίδαμε την απαραίτητη σημασία ως Πολιτεία.
Να κλείσω με το μήνυμα που εκπέμπει συνολικά η οικονομική μας πολιτική, που είναι ένα μήνυμα σιγουριάς αλλά και ρεαλισμού. Αλλά και ένα μήνυμα συγκρατημένης αισιοδοξίας. Θα έλεγα ότι ο φετινός Προϋπολογισμός ανταποκρίνεται στα τρία μεγάλα εθνικά ζητούμενα της συγκυρίας. Υπηρετεί δηλαδή και τη σταθερότητα και τη συνέπεια και τη συνέχεια και πρώτα από όλα τη δέσμευσή μας απέναντι στον ελληνικό λαό να αγωνιζόμαστε σκληρά για να χτίσουμε ένα σύγχρονο κράτος που βαδίζει μπροστά και στοχεύει ψηλά.
Αυτή τη δέσμευσή μας την υλοποιούμε και θα εξακολουθούμε να αγωνιζόμαστε γι’ αυτή.
Κλείνοντας να εκφράσω την ικανοποίησή μου, αγαπητέ Υπουργέ, για το γεγονός ότι προοδεύσαμε γρήγορα και αναρτήσαμε σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την Προσιτή Στέγη για τους Νέους, τρεις μήνες αφότου κάναμε τις ανακοινώσεις στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης.
Είναι ένα σχέδιο το οποίο έχει κινητοποιήσει το ενδιαφέρον της κοινωνίας, ειδικά της νέας γενιάς. Και πιστεύω ότι πρέπει να κινηθούμε πολύ σύντομα για να υλοποιήσουμε τις πρόνοιές τους, ειδικά όσον αφορά το κομμάτι των επιδοτούμενων δανείων για νέους.
Είναι μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, ολιστική πρωτοβουλία, την οποία αναλαμβάνουμε για το κρίσιμο ζήτημα της στέγης και πιστεύω ότι θα βρει πολύ θετική ανταπόκριση στην κοινωνία.
"Κιβωτός του Κόσμου": - Ο φόβος κλείνει τα στόματα μαρτύρων - Η "άγρια" δημοσιότητα και οι απόπειρες ωμού εκφοβισμού
Η "άγρια" δημοσιότητα και οι απόπειρες ωμού εκφοβισμού - "Αυτή τη φορά δεν θα είναι κανένας να σε σώσει, γιατί το χέρι που ευεργετεί δεν το δαγκώνεις", αναφέρεται σε μήνυμα που έλαβε μάρτυρας της υπόθεσης.
Η κατάθεση του 19χρονου στους αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων και οι καταγγελίες του σχετικά με την «Κιβωτό του Κόσμου» θα μπορούσαν να αποτελέσουν την αφορμή για να ανοίξουν αμέσως και άλλα στόματα. Ο χειρισμός της υπόθεσης, όμως, στα πρώτα της στάδια και η αδυναμία των αρχών να εγγυηθούν τη μυστικότητα της προδικασίας φαίνεται να αντιστρέφουν το κλίμα.
Σύμφωνα με μαρτυρίες στην «Κ», η διαρροή της κατάθεσης έχει ήδη οδηγήσει σε ταυτοποίηση καταγγελλόντων, υπάρχουν αναφορές για απόπειρες εκφοβισμού των ίδιων και άλλων πιθανών μαρτύρων, ενώ μέχρι στιγμής η δημοσιότητα που δόθηκε φαίνεται να λειτουργεί αποτρεπτικά και για άλλους νυν ή πρώην τροφίμους οι οποίοι αναζητούνται για να εισφέρουν τις δικές τους εμπειρίες. Για τις αρμόδιες αρχές δεν χάθηκε μόνο το στοιχείο του αιφνιδιασμού, αλλά μοιάζει να κλονίστηκε και η εμπιστοσύνη απέναντί τους.
Μετά τη δημοσίευση της κατάθεσης του 19χρονου ακολούθησε η αποκάλυψη της ταυτότητάς του σε φίλους και γνωστούς του με τους οποίους δεν είχε μοιραστεί όσα είχε καταγγείλει. Ο ίδιος αιφνιδιάστηκε, καθώς του είχαν δοθεί τα εχέγγυα ότι δεν πρόκειται να εκτεθεί δημοσίως η μαρτυρία του. Εύκολα έγινε η ταυτοποίησή του και από άλλους τροφίμους ή στελέχη της «Κιβωτού», μέσω των λεπτομερειών που είχαν γνωστοποιηθεί στα ΜΜΕ, καθώς δημοσιεύθηκαν στοιχεία για την οικογένειά του, αλλά και όλες τις δομές στις οποίες είχε βρεθεί. Οπως αναφέρεται στην «Κ» από το περιβάλλον του 19χρονου, δημοσιογράφοι επικοινώνησαν με φίλους ή γνωστούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ζητώντας τη βοήθειά τους για να τον προσεγγίσουν, αποκαλύπτοντας όμως με αυτή την κίνηση την ταυτότητά του σε όλο τον κοινωνικό του περίγυρο, ακόμη και σε άτομα που αγνοούσαν τι είχε συμβεί.
Σύμφωνα με το περιβάλλον του 19χρονου, το γεγονός ότι δεν έγινε σεβαστή η αρχή της μυστικότητας της προδικασίας και η έμμεση γνωστοποίηση της ταυτότητάς του έχουν ήδη οδηγήσει σε απόπειρες αποδόμησής του, «ώστε να παρουσιαστεί ως αναξιόπιστος ή αλήτης».
Ο καταγγέλλων καθώς και άλλα πρόσωπα τα οποία έχουν μιλήσει φέρεται να έχουν λάβει απειλητικά μηνύματα. Ενα εξ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τους αποκαλεί «ψευδομάρτυρες». «Κοιτάξτε τον ουρανό, θα του κάνετε παρέα», φέρεται να αναγράφεται σε ένα από τα μηνύματα. «Αυτή τη φορά δεν θα είναι κανένας να σε σώσει, γιατί το χέρι που ευεργετεί δεν το δαγκώνεις», αναφέρει άλλο.
Οι απόπειρες και το κλίμα εκφοβισμού που έχουν αναφερθεί στην «Κ» δεν στοχεύουν μόνο σε νυν ή πρώην τροφίμους που έχουν ήδη καταθέσει ή μιλήσει σε δημοσιογράφους, αλλά φέρεται να στρέφονται και προς παιδιά τα οποία θεωρούνται «υψηλού κινδύνου» και για τα οποία υπάρχει η υποψία ότι θα μπορούσαν κάποια στιγμή να προβούν σε καταγγελίες. Παράλληλα, τουλάχιστον δύο νέοι οι οποίοι είχαν εντοπιστεί ως πιθανοί μάρτυρες διστάζουν αυτή τη στιγμή να καταθέσουν για να μη βρεθούν στην ίδια θέση με τον 19χρονο και δουν αποσπάσματα ή αυτούσιες τις καταθέσεις τους να κυκλοφορούν στα ΜΜΕ.
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Αντώνης Ελευθεριάνος, έχει ήδη παρέμβει για το ζήτημα και έχει διατάξει έρευνα για να διαπιστωθεί πώς και από ποιους διέρρευσε η κατάθεση του 19χρονου. Η «Κ» είχε δημοσιεύσει ότι, σύμφωνα με εισαγγελικές πηγές, άλλος μάρτυρας φέρεται να έχει καταθέσει ότι δέχθηκε προτάσεις και ότι του προσφέρθηκαν ανταλλάγματα για να μην προχωρήσει σε καταγγελίες.
Όπως στον Κολωνό
Οι αδυναμίες στον χειρισμό της υπόθεσης της «Κιβωτού» δεν είναι μοναδικό φαινόμενο. Μόλις τον περασμένο μήνα, σε άλλη υπόθεση σχετική με κακοποίηση ανηλίκου, είχε παρατηρηθεί ακριβώς η ίδια προσέγγιση. Η κατάθεση του 12χρονου θύματος στην υπόθεση του Κολωνού δημοσιεύθηκε αυτούσια, σε κάποιες περιπτώσεις αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο φωτογραφίες ολόκληρων σελίδων από όλα όσα είχε πει στους αστυνομικούς. Τότε, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης. Αντικείμενο της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί εάν και από ποια πρόσωπα είχε τελεστεί το αδίκημα της παραβίασης δικαστικού απορρήτου.
Τα 137 παιδιά και η απροθυμία για αναδοχές
Στην ιστοσελίδα της η «Κιβωτός του Κόσμου» αναφέρει ότι «εφαρμόζει πρόγραμμα οικογενειακής φιλοξενίας – αναδοχής για τα ανήλικα τέκνα που προστατεύει, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά αυτά να αναπτυχθούν ψυχοκινητικά και συναισθηματικά στο πλαίσιο ενός ασφαλούς οικογενειακού περιβάλλοντος, ικανού να τους προσφέρει τη στοργή, τη φροντίδα και αγάπη και τα ερεθίσματα που έχουν ανάγκη». Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία αρμόδιων υπηρεσιών τα οποία παρουσιάζει η «Κ», παρατηρείται σημαντική απόκλιση μεταξύ του αριθμού των ανηλίκων που φιλοξενεί η οργάνωση και των αναδοχών τις οποίες πραγματοποιεί.
Βάσει της τελευταίας καταγραφής που έγινε στις 3 Οκτωβρίου 2022, φιλοξενούνται πανελλαδικά σε 95 δομές παιδικής προστασίας 1.396 ανήλικοι. Η «Κιβωτός του Κόσμου», σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών, φιλοξενεί σήμερα 137 παιδιά στις επτά δομές της σε Πειραιά, Κόνιτσα, Πωγωνιανή, Χίο, Βόλο, Καλαμάτα και Ανοιξη, δηλαδή περίπου το 10% των ανηλίκων που ζουν σε δομές όλης της χώρας. Ωστόσο, το 2021 η «Κιβωτός» φέρεται να έχει προβεί μόνο σε έξι από τις 210 νέες αναδοχές. Η δομή της Χίου φέρεται να μην έχει προβεί σε καμία αναδοχή από το 2020 έως σήμερα, ενώ η πιο πολυπληθής δομή της οργάνωσης, στην Πωγωνιανή, στην οποία φιλοξενούνται 45 παιδιά, έχει πραγματοποιήσει τρεις αναδοχές τα τελευταία δύο χρόνια. Συνολικά, από τις 24 αναδοχές της οργάνωσης οι 21 έχουν πραγματοποιηθεί από δομές της Αθήνας.
Από το σύνολο των 137 παιδιών τα οποία διαμένουν εντός των δομών της, τα 84 είναι αγόρια και τα 53 κορίτσια. Ακόμη, από το σύνολο των παιδιών τα 38 είναι ηλικίας κάτω των 10 ετών.
Όπως είχε δημοσιεύσει η «Κ», η οργάνωση φέρεται, παρά τις συμβουλές των ψυχολόγων, να χώριζε τα βιολογικά αδέλφια στέλνοντάς τα σε διαφορετικές δομές και να τηρούσε ελλιπή αρχεία σχετικά με τα παιδιά. Τα νέα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που έχουν οριστεί στην «Κιβωτό» πρόκειται να εξετάσουν τους φακέλους των παιδιών, ώστε να διαπιστωθεί πόσα εξ αυτών πρόκειται να ενταχθούν στα προγράμματα υιοθεσίας ή αναδοχής ή πρέπει να επανασυνδεθούν με τις οικογένειές τους.
Οι αριθμοί
10% των ανηλίκων που ζουν σε δομές όλης της χώρας φιλοξενούνται από την «Κιβωτό».
6 από τις 210 νέες αναδοχές του 2021 πραγματοποιήθηκαν από την «Κιβωτό».
24 αναδοχές παιδιών έχει πραγματοποιήσει η οργάνωση από το 2020.
1/6 του κόστους της ιδρυματικής φροντίδας ενός παιδιού απαιτείται για τη στήριξη μιας μόνης μητέρας.
πηγή: https://www.kathimerini.gr/society/562156498/kivotos-toy-kosmoy-o-fovos-kleinei-ta-stomata-martyron/
Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022
Τομεάρχης Εθνικής Άμυνας ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο ... των Ε.Δ. και Σ.Α: "Νέες αδικίες για τον συντάξιμο χρόνο" - " Με το 1% τους πουλάτε ... και με το άλλο τους μειώνεται τα μερίσματα"
Ομιλία του Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση (Πέμπτη 24/11/2022) του σ/ν του Υπ. Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων: "Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις"
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, στην συνεδρίαση σήμερα από το πρωί η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, η συντρόφισσα Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, σε μια πλήρη και τεκμηριωμένη κριτική εισήγηση στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αλλά στη συνέχεια και οι άλλες Βουλεύτριες και οι άλλοι Βουλευτές και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος Πάνος Σκουρλέτης έχουν αναδείξει όλη την ουσία των διατάξεων και των ορίων των διατάξεων αυτού του νομοσχεδίου.
Η κυρία Ξενογιαννακοπούλου το χαρακτήρισε εύστοχα: συνονθύλευμα αποσπασματικών και ήσσονος σημασίας διατάξεων, θετικών σε κάποιες από αυτές, αρνητικών σε κάποιες άλλες.
Όμως, σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζει ο τίτλος του νομοσχεδίου, όπως ο Υπουργός το εισάγει, «Εξορθολογισμός…» -άκου λέξη!- «…ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας κ.λπ.».
Εγώ θα προσέθετα ότι είναι μεν συνονθύλευμα αποσπασματικών διατάξεων θετικών ή αρνητικών, αλλά πάντως πρόχειρων και συχνά ατελέσφορων διατάξεων.
Και σε ό,τι με αφορά με την ιδιότητά μου ως Τομεάρχης Άμυνας δεν θα προσθέσω κάτι περισσότερο στα όσα οι συνάδελφοι έχουν ήδη με πληρότητα τοποθετηθεί. Θα σταθώ μόνο σε δύο άρθρα, που αναφέρονται σε θέματα στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, στο άρθρο 23 και στο άρθρο 72.
Κύριε Υπουργέ, επειδή είναι βέβαιο ότι δεν θα τα έχετε μελετήσει πολύ, τι αντινομίες και αντιφάσεις κάνει αυτή η μη εξορθολογιστική νομοθετική ρύθμιση.
Το άρθρο 23 επεκτείνει μια προϋπάρχουσα πρόβλεψη που ισχύει εδώ και χρόνια, από το 2007 και από το 2010, για στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας που υπηρετούν σε παραμεθόριες περιοχές να έχουν τη δυνατότητα να υπολογιστεί ως χρόνος υπηρεσίας το διπλάσιο του χρόνου που υπηρέτησαν εκεί μέχρι μια πενταετία και αυτό πράγματι για πολλούς και διάφορους λόγους -δεν έχει νόημα τώρα να μπω σε λεπτομέρειες- είναι σωστό και σωστά έχει ρυθμιστεί. Και έρχεται τώρα η Κυβέρνηση και το επεκτείνει σε όλους, το οποίο, βέβαια, και αυτό είναι κάτι που το συζητά κανείς. Δηλαδή, λίγο πολύ ιδιαίτερα στις Ένοπλες Δυνάμεις δεν υπάρχει κανένα στέλεχος που να μην περνά και από παραμεθόριες περιοχές και, ως εκ τούτου, πράγματι δεν χρειάζεται αυτή η διάκριση και για λόγους και συνοχής μπορεί να προχωρήσει.
Όμως, τι γίνεται; Είναι πολύ ελλιπές. Είπε ο κ. Δαβάκης πριν για τη μεγάλη σημασία του πολλαπλασιαστού ισχύος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Ξέρετε πόσο είναι ο απλήρωτος, σύμφωνα με τεκμηριωμένη μελέτη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Στρατιωτικών, χρόνος υπηρέτησης πραγματικών τριάντα πέντε ετών, τριαντακονταπενταετίας των στελεχών, τα επιπλέον οκτάωρα απασχόλησης εργασίας μη αμειβόμενα; Είναι 12,3 εργασιακά έτη.
Καταλαβαίνετε, κύριοι Υπουργοί, τι τεράστια ζητήματα υπάρχουν; Στην αρχή, μάλιστα, η ρύθμιση αυτή ήταν χωρίς καταβολή ασφαλιστικών εισφορών και, εν συνεχεία, προσετέθη. Ας πούμε ότι αυτό έχει μια λογική ισότητας έναντι όλων των πολιτών. Τι γίνεται, όμως; Λόγω των πολλαπλών επιπέδων της ελληνικής νομοθεσίας που διαιωνίζονται με τέτοιου είδους νομοθετήματα, τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας συμβάλλουν με ασφαλιστικές εισφορές σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά, εν πάση περιπτώσει, -συζητήσιμο είναι αν είναι υψηλές ή πρέπει να μειωθούν- τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων φτάνουν στην πενταπλάσια επιβάρυνση σε σχέση με τα Σώματα Ασφαλείας. Επιπλέον δε τα εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία συνεχίζουν να στελεχώνουν οργανικά την εφεδρεία των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν προβλέπεται να συμπεριλαμβάνονται σε τέτοιου είδους ρυθμίσεις. Αυτό είναι κάτι που μια σωστή νομοθεσία δεν πρέπει να το συμπεριλάβει; Είναι συντεχνιακό ή είναι ολιστικό για μια σωστή ρύθμιση;
Επομένως, χρειάζεται επανεξέταση αυτού του άρθρου με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία για μια ορθή νομοθέτηση, διότι διαφορετικά προωθούμε κάποια αιτήματα από εδώ και από εκεί που έχουν τη σκοπιμότητά τους τη θετική, εν πάση περιπτώσει, αλλά περιπλέκουν πολύ περισσότερο τα πράγματα και κυρίως δημιουργούν νέες αδικίες, που άντε μετά να βρεις τρόπους να τις καλύψεις. Άρα, μόνο εξορθολογισμός δεν είναι τουλάχιστον ως προς το άρθρο αυτό η νομοθετική σας ρύθμιση.
Το δεύτερο είναι το άρθρο 72, το οποίο, μάλιστα, δεν το καταλαβαίνει και κανείς, εάν δεν το ψάξει πολύ σχολαστικά Είναι στις μεταβατικές, στις καταργούμενες διατάξεις. Υπάρχει μια κράτηση στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, όπως υπάρχει και στο Ταμείο Δημοσίων Υπαλλήλων, 1%, το οποίο, όμως, είναι ρυθμισμένο για τις συγκεκριμένες κατηγορίες υπέρ των Μετοχικών Ταμείων Στρατού. Έρχεστε τώρα και λέτε: «Εγώ το σβήνω αυτό το 1%, αυτήν την κράτηση». Άρα, ενισχύετε έστω και κατάτι το εισόδημα και μπορούμε και να το «πουλήσουμε». Όμως, αυτό σημαίνει αυτομάτως μείωση του μερίσματος του Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Ένας που είναι τώρα στην αρχή ανθυπολοχαγός μπορεί να ωφεληθεί. Αυτοί που τελειώνουν τώρα και έχουν πληρώσει όλα τα χρόνια και έχει κρατηθεί το 1% γιατί να το χάσουν μετά;
Τι εξορθολογισμός είναι αυτός, κύριε Χατζηδάκη και κύριε Τσακλόγλου; Έχει καμία σχέση με τον εξορθολογισμό; Από αυτή την άποψη, θα μπορούσα να πω πολλά, γιατί υπάρχουν και λεπτομέρειες σε όλα αυτά, αλλά τελείωσε ο χρόνος μου. Και αυτό πρέπει να επανεξετάσετε.
Ήδη, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών σας προτείνει να δείτε την εισφορά αλληλεγγύης, το 2%, ως ένα πόρο από όπου μπορεί να αντληθεί η δυνατότητα της μικρής έστω ανακούφισης και ενίσχυσης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας χωρίς να τα πάρετε πίσω από την άλλη μεριά.
Είχα να πω και κάτι πολύ σημαντικό. Νομίζω ότι ο κ. Υπουργός από τη στιγμή που τρεις εφημερίδες και μια ιστοσελίδα αναφέρουν το όνομά του σε δημοσιογραφική έρευνα ότι ήταν υπό παρακολούθηση από την ΕΥΠ –αφήστε το PREDATOR- είναι ηθικό, αλλά και θεσμικό ζήτημα, κύριε Πρόεδρε, κατά πόσο μπορεί να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά του. Δεν είναι ο μόνος. Και εδώ ο κύριος Υπουργός απαντά: «Εγώ δεν το πιστεύω». Είναι δικαίωμά του. Δεν ζητά διερεύνηση. Είναι δικαίωμά του. Ο Πρωθυπουργός, όμως, οφείλει να καλύψει τον Υπουργό του και να απαντήσει στον κ. Τσίπρα, στον Πρόεδρο της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που τον καλεί τέταρτη φορά μεταξύ των άλλων και για αυτό. Πάρε πληροφόρηση από τον κ. Δεμίρη, ζήτα διαβεβαίωση ότι δεν επαρακολουθείτο ο κ. Χατζηδάκης και πες το στο πανελλήνιο μετά λόγου γνώσεως και με την ευθύνη που έχεις ως Πρωθυπουργός. Δεν το κάνει ο κύριος Πρωθυπουργός. Σας αφήνει έκθετο.
Άρα, υπάρχει ζήτημα, κύριε Πρόεδρε, κατά πόσο ένας Υπουργός που δεν τον καλύπτει ο Πρωθυπουργός μπορεί να συνεχίσει να νομοθετεί και να ασκεί τα καθήκοντά του.
Ευχαριστώ πολύ.
Υπουργός Εξωτερικών: - " - Η Τουρκία ανοίγει ήδη την "πόρτα του φρενοκομείου" - "Να μην έχουμε ψευδαισθήσεις" - "Ο αναθεωρητισμός της Αγκυρας δεν είναι επιφανειακός"
Δέκα μήνες πριν, λίγοι ήταν αυτοί που θα μπορούσαν να φανταστούν τον κόσμο όπως είναι σήμερα. Με έναν πόλεμο να έχει ξεσπάσει στο κέντρο της Ευρώπης και τις γεωπολιτικές σταθερές να κλονίζονται εκ θεμελίων, η ελληνική διπλωματία καλείται εν μέσω ενός ανατρεπτικού πεδίου να αντιμετωπίσει σειρά προκλήσεων, με κορυφαία την αναβαθμισμένη τουρκική απειλή.
Ο αναθεωρητισμός της Αγκυρας δεν είναι επιφανειακός, ούτε χρησιμοποιείται απλώς και μόνο για εσωτερική κατανάλωση. Είναι στρατηγική επιλογή. Εκφράζεται τόσο στο Αιγαίο, όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Οσον αφορά το Αιγαίο, η Τουρκία κινείται συντεταγμένα και με σειρά επιστολών προς τον ΟΗΕ συνδέει ευθέως την κυριαρχία των νησιών με την αποστρατιωτικοποίησή τους. Καθώς η Ελλάδα δεν τηρεί ένα συγκεκριμένο άρθρο της Συνθήκης της Λωζάνης –λένε οι Τούρκοι–, τότε αυτή τίθεται εν αμφιβόλω στο σύνολό της.
Στην Αγκυρα είναι βέβαιοι ότι η επιχειρηματολογία τους, αργά ή γρήγορα, θα βρει ευήκοα ώτα. Οι πλέον ανήσυχοι αναλυτές θεωρούν ότι η Τουρκία θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του Αιγαίου και στην πράξη, προκαλώντας για παράδειγμα κάποιο επεισόδιο κατά τη διάρκεια αλλαγής φρουράς σε ένα από τα ακριτικά νησιά μας. «Απέναντι στην κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικής ρητορικής, καθώς και των παράνομων ενεργειών, έχουμε επιδοθεί σε μια έντονη προσπάθεια. Στόχος μας είναι η στήριξη των θέσεων μας, που βασίζονται στον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου, και η αποδόμηση του τουρκικού αναθεωρητισμού», λέει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, αναδεικνύοντας τις αδρές γραμμές για την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων. Και προσθέτει ότι οι προσπάθειες της Αθήνας έχουν χειροπιαστά αποτελέσματα. «Ολο και περισσότεροι εταίροι τονίζουν δημόσια το αυτονόητο, δηλαδή ότι οι τουρκικές αιτιάσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά την ελληνική κυριαρχία των νησιών του Αιγαίου, αλλά όχι μόνο, είναι εντελώς ανυπόστατες. Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε το δίκαιο των θέσεών μας, καθώς και την εθνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, με όλα τα νόμιμα μέσα. Τόσο ατομικά, όσο και σε συντονισμό με τους στρατηγικούς συμμάχους μας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός.
"Να μην έχουμε ψευδαισθήσεις"
Το ανυπόστατο τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι το πρώτο έμπρακτο βήμα της Αγκυρας για την υλοποίηση της λεγόμενης «Γαλάζιας Πατρίδας». Παρά τις προφανείς νομικές αδυναμίες των τουρκικών αιτιάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, η Αθήνα έχει επιλέξει να κινηθεί δραστικότερα. Πρώτη «σφήνα» ήταν η υπογραφή της οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης με την Αίγυπτο. Ακολούθησε η συμφωνία με το Κάιρο για τα ζητήματα Ερευνας και Διάσωσης, με σαφείς αντιθετικές προβολές στα τετελεσμένα που επιχειρούν διαχρονικά να επιβάλουν οι Τούρκοι σε τέτοιες περιπτώσεις. Η Αίγυπτος αναγνωρίζει το FIR στο σύνολό του, απορρίπτοντας εμμέσως πλην σαφώς τόσο τη «διχοτόμηση» του Αιγαίου στον 25ο μεσημβρινό, που έχουν υιοθετήσει οι Τούρκοι, όσο και τη συμπερίληψη της περιοχής που ξεκινά από νοτιοανατολικά της Ρόδου και της Καρπάθου και φτάνει έως τα δυτικά της Κύπρου. Αρκούν όμως αυτά για να αντισταθμίσουν τον τουρκικό επεκτατισμό στην Ανατολική Μεσόγειο;
«Δυστυχώς, η τουρκική πολιτική, η οποία αγνοεί, στην καλύτερη περίπτωση, θεμελιώδεις κανόνες του Διεθνούς Δικαίου, δεν αναμένεται να αλλάξει βραχυπρόθεσμα. Ας μην έχουμε ψευδαισθήσεις ως προς αυτό», τονίζει ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα κινείται πάντα στην οδό της νομιμότητας. «Η απάντησή μας είναι, πάντα σεβόμενοι τους διεθνείς κανόνες, να συνομολογούμε διεθνείς συμφωνίες με όμορες χώρες, όπως η Αίγυπτος, η Ιταλία και, σε πολιτικό επίπεδο, με την Αλβανία για την παραπομπή στη Χάγη, δίνοντας έτσι το παράδειγμα του πλαισίου στο οποίο θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τα ζητήματα αυτά. Το πρόσφατο παράδειγμα της συμφωνίας Ισραήλ και Λιβάνου θα πρέπει να αποτελεί ακόμα μια σαφή ένδειξη προς τα πού κινείται η διεθνής πρακτική».
Στο ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, πάντως, θεωρούν ότι η Τουρκία θα συνεχίσει να κινείται με τη λογική ενός κράτους-«πειρατή». «Βεβαίως, καθώς δεν αναμένουμε αλλαγή της τουρκικής στάσης και σύντομης “επιστροφής” στη διεθνή νομιμότητα, είναι υποχρέωσή μας να καταγγέλλουμε τις παράνομες πρακτικές και να επιτυγχάνουμε την καταδίκη τους από τη Διεθνή Κοινότητα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Δένδιας. Για να προσθέσει ότι «τα ζητήματα αυτά βρέθηκαν στο επίκεντρο των επαφών που είχα τις προηγούμενες ημέρες, διαδοχικά στη Ρώμη, τη Βεγγάζη, την Τζέρμπα της Τυνησίας και τη Μανάμα του Μπαχρέιν».
Είναι φανερό ότι επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και υπουργίας Δένδια η Αθήνα ακολουθεί κάτι παραπάνω από ενεργητική εξωτερική πολιτική. Πολλές δεκάδες τα ταξίδια, εκατοντάδες οι επαφές, διαρκής η κινητικότητα, κόντρα σε παλαιότερα δόγματα. Ο υπουργός Εξωτερικών δείχνει ότι δεν φοβάται να ρισκάρει, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στο πρόσφατο ταξίδι στη Λιβύη, καταγράφηκε κριτική – και όχι μόνο από την αντιπολίτευση.
Το επεισόδιο της Τρίπολης
Γιατί, όμως, έγινε αυτό το ταξίδι, και κυρίως, ήταν τώρα η στιγμή να διαρρήξει η Αθήνα τις όποιες σχέσεις της με το φιλοτουρκικό καθεστώς της Τρίπολης; «Η επίσκεψη στην Ανατολική Λιβύη ήταν μονόδρομος», τονίζει ο κ. Δένδιας, καθώς «τη στιγμή κατά την οποία η Τουρκία προσπαθεί να προσεγγίσει τους βασικούς παράγοντες στην Ανατολική Λιβύη, οι οποίοι διάκεινται φιλικά προς τις θέσεις μας, δεν υπήρχε περιθώριο αναστολών και αναβολών. Οι επαφές που είχα στη Βεγγάζη ήταν απαραίτητες προκειμένου να εμπεδωθεί η παρουσία της χώρας μας σε μια περιοχή η οποία είναι ιδιαίτερα ασταθής και η οποία απέχει μόλις 20 λεπτά με το αεροπλάνο από την Κρήτη».
Οταν ρωτάμε για τη διπλωματική «παγίδα» που επιχείρησε να στήσει η μεταβατική κυβέρνηση Ντιμπέιμπα, ο κ. Δένδιας απαντά ότι, πριν απ’ όλα, η Ελλάδα τήρησε στάση αρχής, επισημαίνοντας ότι η ελληνική διπλωματία θα συνεχίσει να επιδιώκει διεύρυνση των σχέσεων με τη Λιβύη. «Οσον αφορά την επίσκεψη στην Τρίπολη, είχαμε υπολογίσει και ήμασταν προετοιμασμένοι για όλα τα ενδεχόμενα. Δεν αιφνιδιαστήκαμε. Από τη στιγμή, όμως, που η κατανόηση που είχαμε αθετήθηκε, έπρεπε να τηρηθεί στάση αρχής. Φυσικά και παραμένει στόχος μας η ανάπτυξη των σχέσεων με τη Λιβύη. Με μια δημοκρατικά εκλεγμένη αντιπροσωπευτική κυβέρνηση όμως, όχι με μια κυβέρνηση της οποίας η θητεία έχει λήξει εδώ και καιρό και υπογράφει παντελώς ανυπόστατα “μνημόνια”. “Μνημόνια” τα οποία κινούνται όχι απλώς εκτός του πλαισίου του Διεθνούς Δικαίου και του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, αλλά και εκτός του πλαισίου της γεωγραφίας και της κοινής λογικής».
Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα στο παγκόσμιο στερέωμα. Εκ των πραγμάτων, το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, καθώς και οι συμμαχίες της, όπως και η συμμετοχή της στους ισχυρούς οργανισμούς της Δύσης, είναι τα αμυντικά της «όπλα». Παρ’ όλα αυτά, είναι πάρα πολλοί οι Ελληνες που πιστεύουν ότι οι σύμμαχοι –κυρίως ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, Γερμανία– τηρούν στα Ελληνοτουρκικά ίσες αποστάσεις. Θέση που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Και ο ίδιος ο έλληνας ΥΠΕΞ έχει ζητήσει πολλές φορές δημοσίως ενεργότερες και πιο ξεκάθαρες τοποθετήσεις στήριξης της Ελλάδας.
«Να διευκρινίσω κατ’ αρχάς ότι το όραμά μας δεν είναι μια φοβική Ελλάδα, η οποία έχει αποδεχθεί ότι λόγω πληθυσμού πρέπει να έχει αμυντική στάση απέναντι σε όλους και σε όλα, “για να μη βρει μπελά”. Δεν είναι στόχος μας μια περίκλειστη Ελλάδα, αλλά μια εξωστρεφής χώρα, που επιδιώκει να έχει καλές σχέσεις με τις γειτονικές της, αλλά που έχει ταυτόχρονα ρόλο και λόγο στις εξελίξεις στην περιοχή της. Και μια χώρα που πιστεύει στη δυναμική που έχει το “brand name” Ελλάδα σε όλη την υφήλιο, όχι μόνο λόγω πολιτισμού και ιστορίας, αλλά και λόγω ενεργούς παρουσίας στις διεθνείς εξελίξεις», αναφέρει εν πρώτοις ο υπουργός, υπογραμμίζοντας ότι η ρωσική εισβολή έχει αλλάξει τα γεωπολιτικά δεδομένα στην περιοχή, γεγονός το οποίο προσπαθεί να εκμεταλλευθεί η Αγκυρα.
«Η Τουρκία προσπαθεί να πείσει τους Δυτικούς Συμμάχους μας ότι έχει αυξηθεί η στρατηγική της σημασία. Και τούτο παρά την επαμφοτερίζουσα στάση που τηρεί αναφορικά με τη Ρωσία. Οπως για παράδειγμα με τη μη εφαρμογή των κυρώσεων. Ομως, σε αντίθεση με ό,τι θα μπορούσε να αναμένεται, οι θέσεις των συμμάχων και εταίρων μας έναντι της τουρκικής προκλητικότητας δεν έχουν αμβλυνθεί», λέει με νόημα ο υπουργός Εξωτερικών, ο οποίος όμως διακρίνει μεγαλύτερη κατανόηση και αρκετές περιπτώσεις μεγαλύτερη στήριξη των ελληνικών θέσεων.
«Αυτή η σταδιακή μετατόπιση οφείλεται, κατά βάση, σε τρεις παράγοντες. Πρώτον, αναπτύσσουμε τις θέσεις μας με επιχειρήματα, δείχνοντας χάρτες με την πραγματική εικόνα επί του πεδίου. Δεν περιοριζόμαστε σε θεωρητικές συζητήσεις. Δεύτερον, οι τουρκικές θέσεις, όπως για παράδειγμα όσον αφορά την κυριαρχία μας επί των νησιών του Αιγαίου, ή το τουρκο-λιβυκό “μνημόνιο”, κινούνται εξόφθαλμα εκτός του πλαισίου των θεμελιωδών αρχών του Διεθνούς Δικαίου και της κοινής λογικής. Καμία χώρα, ακόμα και φιλικά διακείμενη προς την Τουρκία, δεν μπορεί να τις υποστηρίξει διεθνώς. Τρίτον, η Ελλάδα έχει αποκτήσει τη δική της στρατηγική σημασία, για τις ΗΠΑ, τους ευρωπαίους εταίρους, καθώς και τα κράτη της περιοχής». Οι διπλωματικές σχέσεις της Ελλάδας δεν ετεροπροσδιορίζονται από τις σχέσεις της με την Τουρκία, υποστηρίζει ο κ. Δένδιας. «Η Ελλάδα έχει αποκτήσει πλέον τη δική της αξία στο γεωπολιτικό χρηματιστήριο. Και οι “μετοχές” της δεν εξαρτώνται από την αξία της Τουρκίας», είναι η χαρακτηριστική αποστροφή του υπουργού Εξωτερικών.
"Η πόρτα του φρενοκομείου"
Κλείνοντας τον κύκλο, και με το σοκ της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία να παραμένει ισχυρό, η συζήτηση περί ενός θερμού επεισοδίου με την Τουρκία, με άγνωστη κατάληξη, μπαίνει αναπόφευκτα και αυτή στο τραπέζι. Αλλοι το θεωρούν αρκετά πιθανό, άλλοι παντελώς απίθανο. Οσο πλησιάζουμε στις (τουρκικές) εκλογές, οι κορώνες των Τούρκων θα πολλαπλασιάζονται, ανεξαρτήτως κομματικής προέλευσης. Εν μέσω ενός κόσμου που αλλάζει ραγδαία, μια πιθανή επιθετική κίνηση της Τουρκίας κατά της Ελλάδας φέρνει στον νου την περίφημη φράση του Γεωργίου Παπανδρέου το 1964: «Αν οι Τούρκοι ανοίξουν την πόρτα του φρενοκομείου, είμαστε υποχρεωμένοι να εισέλθουμε».
“Καταρχάς, θα μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι η Τουρκία τη στιγμή αυτή φαίνεται να ανοίγει την “πόρτα του φρενοκομείου” στο Ιράκ και στη Συρία, με άγνωστη κατάληξη. Η εξέλιξη αυτή από μόνη της είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, καθώς δείχνει ότι η Τουρκία δεν θα διστάσει να χρησιμοποιήσει βία εναντίον γειτονικών της χωρών», αναφέρει ο κ. Δένδιας, ουσιαστικά κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Τονίζει, μάλιστα, ότι οι πρόσφατες εξελίξεις προέκυψαν «παρά τις εκκλήσεις των ΗΠΑ και της Ρωσίας, των οποίων οι θέσεις σε αυτό το σημείο μόνο φαίνεται να συγκλίνουν, αν και ξεκινούν από τελείως διαφορετικές αφετηρίες και έχουν διαφορετικές στοχεύσεις».
Η Ελλάδα, πάντως, οφείλει να είναι πάντοτε σε ετοιμότητα. «Απέναντι στη διαρκή αυτή πρόκληση, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε μέσω της δύναμης αποτροπής που έχουμε, διπλωματικής και στρατιωτικής. Να εξασφαλίσουμε ότι η “πόρτα του φρενοκομείου” θα παραμείνει ερμητικά κλειστή. Αυτό νομίζουμε ότι ωφελεί την Ελλάδα αλλά και την τουρκική κοινωνία. Γιατί δική μας άποψη παραμένει ότι με την τουρκική κοινωνία μπορούμε να συμβιώσουμε αρμονικά, μέσα σε ένα κοινό πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού και των διεθνώς αποδεκτών κανόνων».
Πηγή: Protagon.gr
Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας: Επιδότηση, για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας - Δείτε την Κλιμακωτή επιδότηση για τον Δεκέμβριο
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ανακοίνωσε σήμερα τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης για τον μήνα Δεκέμβριο.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:
Η κυβέρνηση εφαρμόζει με συνέπεια κι αποτελεσματικότητα την πολιτική της για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, σε δυο μέτωπα:
Πρώτον, με τη δημιουργία συμμαχιών και την πίεση προς την Ευρώπη προκειμένου να εφαρμόσει ένα ρεαλιστικό πλαφόν στο Φυσικό Αέριο, όπως πρότεινε ήδη από τον Μάρτιο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Και δεύτερον με άμεσες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος για την απορρόφηση του μεγαλύτερου ποσοστού των αυξήσεων.
Στο χθεσινό Έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας η Ελλάδα ηγήθηκε μεγάλης ομάδας κρατών- μελών που ζήτησε να οριστεί ένα ρεαλιστικό πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αρκετά χαμηλότερο από την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Έτσι, η Ευρώπη θα μπορεί να μειώσει της τιμές Φυσικού Αερίου και κατά συνέπεια του ρεύματος.
Είναι μια δύσκολη μάχη, που θα συνεχιστεί, στις 13 Δεκεμβρίου στο έκτακτο συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες.
Στον δεύτερο πυλώνα της ενεργειακής μας πολιτικής, ανακοινώνουμε σήμερα τις επιδοτήσεις που στηρίζουν αποτελεσματικά νοικοκυριά, επαγγελματίες και αγρότες, καθώς τους επιτρέπουν και για τον μήνα Δεκέμβριο να έχουν προσιτές τιμές στη λιανική αγορά ρεύματος.
Συγκεκριμένα:
Ηλεκτρική Ενέργεια – Επιδότηση σε Οικιακά Τιμολόγια
Για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου, η κλιμακωτή επιδότηση για τον Δεκέμβριο διαμορφώνεται ως εξής:
- Για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500 KWh η επιδότηση θα είναι 221 €/MWh. Η κατηγορία αυτή αφορά το 90% των νοικοκυριών στην Ελλάδα.
- Για την μηνιαία κατανάλωση από 501-1000kWh η επιδότηση είναι 171 €/MWh. Αν, όμως, ένα νοικοκυριό μειώσει κατά 15% την μέση ημερήσια κατανάλωσή του σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, τότε η επιδότηση αυξάνεται κατά 50 €/MWh.
- Για την μηνιαία κατανάλωση πάνω από 1001KWh, η επιδότηση ανέρχεται στα 81 €/MWh. Αφορά μόνο το 2% των νοικοκυριών στην Ελλάδα. Και σε αυτή την κλίμακα ισχύει η επιπλέον επιδότηση των 50 €/MWh, αν υπάρξει μείωση κατανάλωσης κατά 15%.
- Στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) απορροφούμε σχεδόν το 100% της αύξησης και η επιδότηση ανέρχεται στα 269 €/MWh.
Η αξία της επιδότησης για τα νοικοκυριά τον Δεκέμβριο ανέρχεται στα 282 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτρική Ενέργεια – Επιδότηση σε Επαγγελματικά Τιμολόγια
- Για τους εμπορικούς καταναλωτές με παροχή ισχύος έως 35KVa και κατανάλωση έως τις 2.000KWh, η επιδότηση για τον μήνα Δεκέμβριο ανέρχεται στα 183 €/ΜWh.
- Για τους επαγγελματικούς και εμπορικούς καταναλωτές έως 35KVa που ξεπερνούν τις 2.000KWh αλλά και όλα τα υπόλοιπα μη οικιακά τιμολόγια χαμηλής μέσης και υψηλής τάσης, η επιδότηση ανέρχεται σε 34€/MWh.
- Για τους αγρότες, η επιδότηση είναι οριζόντια και ανέρχεται στα 221 €/MWh.
Το συνολικό ποσό της επιδότησης για το ηλεκτρικό ρεύμα τον Δεκέμβριο για νοικοκυριά και επιχειρήσεις ανέρχεται στα 435 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού προέρχεται από τον καινοτόμο μηχανισμό ανάκτησης των υπερεσόδων από τους ηλεκτροπαραγωγούς, που έχει εφαρμόσει η Ελληνική Κυβέρνηση από τον προηγούμενο Ιούλιο και έχει αποδώσει μέχρι σήμερα πάνω από 2,5 δισ. ευρώ.
Φυσικό Αέριο – Επιδότηση σε Οικιακά Τιμολόγια – Νοικοκυριά
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας σε συνεργασία με τους υπόλοιπους παρόχους θα δώσει μια οριζόντια επιδότηση που θα ανέλθει σε 15 € ανά θερμική MWh για όλους τους οικιακούς καταναλωτές. Το μέτρο αφορά σε 700.000 οικιακούς καταναλωτές ανεξαρτήτως εισοδήματος, μεγέθους κατοικίας ή παρόχου.
Όπως έχει πει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η κυβέρνησή μας θα συνεχίσει να βρίσκεται δίπλα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για όλο το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση. Η δέσμευσή μας ότι δεν θα αφήσουμε απροστάτευτο κανέναν και αυτόν τον δύσκολο χειμώνα, ισχύει απολύτως.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ελληνοτουρκικά: - Ο εφιάλτης των Bayraktar έρχεται! - Ελληνικό υπερόπλο laser καταρρίπτει τα τουρκικά drones σε 4 δευτερόλεπτα!
Με ελληνική υπογραφή το όπλο που έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στους Τούρκους σχετικά με την ικανότητα των Bayraktar να πλήξουν τα νησιά μας.
Πολλά ακούγονται για τις ικανότητες και τα νέα δεδομένα που δημιουργούν τα τουρκικά drones στο πεδίο της μάχης, κάτι που “διαφημίστηκε” αρκετά στην Ουκρανία.
Ήδη οι Τούρκοι τα χρησιμοποιούν και σε υπερπτήσεις πάνω από Ελληνικά νησιά και βραχονησίδες, έχοντας με αυτόν τον τρόπο κάνει ξεκάθαρες τις προθέσεις τους για το πως θα εξελιχθούν οι από αέρος προκλήσεις των γειτόνων στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Για την αντιμετώπισή τους έχουν εκπονηθεί αρκετά σχέδια από το Πεντάγωνο, με πιο πρόσφορη λύση την ισραηλινή “ασπίδα” εναντίον των drones.
Όμως υπάρχει έτοιμη και μία ακόμα λύση, και μάλιστα με Ελληνική υπογραφή. Η εταιρία Soukos Robots, με έδρα την Λάρισα, έχει παρουσιάσει ήδη από πέρσι ένα σύστημα λέιζερ, το οποίο μπορεί να πλήξει όχι μόνο εναέριους στόχους αλλά και άρματα μάχης.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει πίσω του μία πενταετία εξέλιξης και σύμφωνα με τον δημιουργό του έχει ήδη επιχειρησιακές δυνατότητες. Αφορά ένα σύγχρονο ενεργειακό όπλο, της κατηγορίας High Energy Laser Weapon, το οποίο μέσω κατευθυνόμενης ενέργειας μπορεί να “τυφλώσει” ή ακόμα και να καταρρίψει ένα drone και μάλιστα σε μεγάλη απόσταση.
Το σύστημα της Soukos Robots μπορεί να βρίσκεται πάνω σε όχημα ή σταθερό στο έδαφος, και διαθέτει κεφαλή ισχύος 300 kW καθώς και υβριδικό σύστημα ηλεκτρομαγνητικού παλμού. Υπάρχει και δεύτερη εκδοχή, με laser των 100 kW σε ρυμουλκούμενη πλατφόρμα.
Σύμφωνα με τον εμπνευστή του συστήματος, μπορεί να “τυφλώσει” drones ή ακόμα να επιτύχει την διάτρηση και τελικά την κατάρριψή τους. Και όλα αυτά σε πολύ μικρούς χρόνους, κάτω των 4 δευτερολέπτων από την στιγμή που θα εντοπιστούν.
Επίσης μπορεί απλά να οδηγήσει στην καταστροφή των ηλεκτρονικών τους συστημάτων και την απώλεια του ελέγχου από τους Τούρκους χειριστές τους.
Ο δημιουργός των συγκεκριμένων συστημάτων άμυνας υποστηρίζει ότι η ακτίνα δράσης τους είναι ιδιαίτερα μεγάλη (μπορεί να φθάσει έως και τα 75.000 πόδια) και μπορούν εύκολα να καλύψουν τις ανάγκες άμυνας των νησιών μας.
Τα πλεονεκτήματα ενός τέτοιου συστήματος είναι πολλά. Έχουν ταχύτητα στην επίτευξη του στόχου, είναι ιδιαίτερα ακριβή, μπορούν να μεταβάλλουν την ισχύ της δέσμης ανάλογα με τον στόχο, έχουν χαμηλό κόστος ανά βολή ενώ είναι εύκολο στο να μετακινηθούν και να εγκατασταθούν σε διάφορα σημεία πάνω σε ένα νησί.
Το πρόγραμμα του συστήματος της Soukos Robots προχωρά με ταχείς ρυθμούς, και ήδη έχει δοκιμαστεί και για χρήση εναντίον αρμάτων μάχης με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Μάλιστα αν προχωρήσουν ακόμα περισσότερο τα σχέδια για μεγαλύτερη ισχύ της τάξης του 1 MW τότε θα αυξηθεί όχι μόνο η διατρητική του ικανότητα αλλά και το βεληνεκές του.
H λύση των laser είναι μία επιλογή που μελετούν όλες οι χώρες, όντας μία λύση που θα μπορούσε να αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματική σε επιθέσεις κορεσμού ενώ παράλληλα το κόστος της κάθε βολής είναι απειροελάχιστο μπροστά στα εκατομμύρια που απαιτούνται για αντίστοιχη αγορά και χρήση κάποιων σύγχρονων πυραύλων.
πηγή:https://www.newsauto.gr/news/elliniko-yperoplo-laser-rixnei-ta-tourkika-drones-se-4-defterolepta/