Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022

Ο Ερντογάν, η Ελλάδα και το αναντικατάστατο πιόνι




Οι αλλεπάλληλες ρητορικές απειλές από τους επικεφαλής της τουρκικής κυβέρνησης, με τελευταία τη δήλωση του αντιπροέδρου Φουάτ Οκτάι:«Γι’ αυτό λέμε μην ξεχνάτε τη Σμύρνη, μην ξεχνάτε την Κύπρο», προδηλώνουν την πάγια στρατηγική της Άγκυρας να είναι οδηγός των εξελίξεων στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, διαμορφώνοντας την ατζέντα των διμερών ζητημάτων με την Ελλάδα και διαδηλώνοντας την αξίωσή της να διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού το γόητρο-κύρος της ως περιφερειακή δύναμη.

Ως ένα άλλο επικοινωνιακό παιχνίδι εντυπωσιασμού, η Τουρκία επιχειρεί να μεταφέρει το πεδίο της αντιπαράθεσης σε ενδοΝατοικό πλαίσιο σε μια προσπάθεια να αποδομήσει τα νομικά επιχειρήματα της Ελλάδας για την τουρκική αναθεωρητική πολιτική της συμπεριφορά, με σκοπό ν’ αποδυναμώσει το μέτρο νομιμοποίησης της Αθήνας εντός της καθεστηκυίας Βορειοτλαντικής τάξης.

Τόσο με την συγκαιρινή επίκληση της κατοχής και λειτουργικής χρήσης από την Ελλάδα ενός πυραυλικού συστήματος αιχμής που φέρει τη σφραγίδα του ιδεολογικοπολιτικού αντιπάλου των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ, όσα με τις συνεχείς αναφορές για παραβίαση των διεθνών της υποχρεώσεων, καταδεικνύοντας την ασυμφωνία του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης με τον εθνικό εναέριο χώρο και τη στρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου, επιχειρεί να τρώσει τη διεθνή εικόνα της απαρέγκλιτης πίστης-νομιμοφροσύνης της Ελλάδας εντός του Βορειοατλαντικού συμφώνου.

Σε δεύτερο χρόνο θα υπομνήσει την εργαλειακή χρήση της Ελλάδας από τις ΗΠΑ, αναγνωρίζοντας «ότι αυτοί που προκαλούν αναταραχές και παρενοχλήσεις στο Αιγαίο Πέλαγος λειτουργούν ως πιόνια κάποιου», με σκοπό να υπονομευθούν τα τουρκικά εθνικά συμφέροντα. Αν και οι ΗΠΑ αναγνωρίζουν το ειδικό βάρος της Τουρκίας εντός της Νατοϊκής συμμαχίας, δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι λειτουργούν ως εξισορροπητικός μηχανισμός στην Ελληνοτουρκική διαμάχη, η οποία εκκινά ευθύς αμέσως με την ένταξη των δύο κρατών στο Βορειοτλαντικό σύμφωνο (1952).

Είναι η διασφάλιση της εξωτερικής ασφάλειας από το ΝΑΤΟ που συνωθεί την Άγκυρα ν’ αναπτύξει τις αναθεωρητικές της αξιώσεις στο Αιγαίο και στην Κύπρο εφόσον η εκτεταμένη πυρηνική αποτροπή από τις ΗΠΑ και η παγίωση των σφαιρών επιρροής μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων αποσοβούσε τη σοβιετική απειλή. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η περιγραφή από τον τρίτο πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας Celal Bayar, σε ομιλία του, τον Οκτώβριο του 1957, ότι η Τουρκία επιχειρεί να μιμηθεί τις ΗΠΑ, έτσι ώστε να μπορέσει μια μέρα να αναδειχθεί σε μια ευημερούσα και πολυπληθή «μικρή Αμερική».

Συναφώς, για μια σειρά από λόγους και αιτίες που συνέχονται με το ειδικό βάρος του εκάστοτε κράτους στην πλανητική, γεωπολιτική σκακιέρα και χωρίς να παραγνωρίζουμε το γεγονός της υπερεπέκτασης των πολιτικών της στόχων, σε συνάρτηση με την οικονομική της τρωτότητα, η γεωστρατηγική σημασία της Άγκυρας και η περιφερειακή της πρωτοκαθεδρία παραμένει απαράλλακτη. Αυτό γιατί η τοπογεωγραφική της θέση και η στρατιωτική της ισχύ, την αναγάγουν σε γεωπολιτικό άξονα, ως μια περιφέρεια ζωτικής σημασίας για τα στρατηγικά συμφέροντα των ΗΠΑ-Ρωσίας, και γεωστρατηγικό δρώντα, λόγω της δυνατότητας της για προβολή στρατιωτικής ισχύος πέρα από τα σύνορά της.

Αναδιφώντας στην ιστορική διαχρονία, η Τουρκία, ήδη από τη δεκαετία του 50’ και καθ’ όλη τη διάρκεια της ψυχροπολεμικής-μεταψυχροπολεμικής περιόδου, αποτελούσε το στρατηγικό προπύργιο των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ, για την ανάσχεση των ηπειρωτικών δυνάμεων στην περίμετρο της Ευρασίας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε έκθεση του αναπληρωτή υπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις, Lawrence Eagleburger, (5 Σεπτεμβρίου 1981):

Η Τουρκία είναι μια χώρα ζωτικής σημασίας για ένα ευρύ φάσμα σημαντικών συμφερόντων των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, στη Δυτική Ευρώπη, στη Νοτιοδυτική Ασία και στο ΝΑΤΟ. Είναι το πλησιέστερο σημείο του ΝΑΤΟ που θα μπορούσε να απειλήσει άμεσα τη σοβιετική «καρδιά της γης». Είναι επίσης το πλησιέστερο σημείο του ΝΑΤΟ που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την άμεση μετακίνηση κατευθείαν στη Νοτιοδυτική Ασία. Η αξία της Τουρκίας για τη Δύση, πραγματική και δυνητική, είναι επομένως τεράστια […]
Η γεωγραφία και η ιστορία καθιστούν την Τουρκία ένα σταυροδρόμι για τα θεμελιώδη συμφέροντα ασφαλείας των ΗΠΑ. […]. Η Τουρκία είναι επίσης αναπόσπαστο μέρος του ιστού των ανατολικών μεσογειακών θεμάτων. Έχει μεγάλη επιρροή στην εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ σε σχέση με την Ελλάδα και την Κύπρο. Το αντίστροφο δεν είναι λιγότερο αληθές. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να εξετάσουμε και την Τουρκία υπό το πρίσμα των άλλων σημαντικών συμφερόντων των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο γενικός γραμματέας του NATO, Γενς Στόλτενμπεργκ, (18.7.2019) αναφερόμενος στο ζήτημα των F-35 διαπιστώνει ότι:
«Η συμβολή της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ και η συνεργασία του ΝΑΤΟ με την Τουρκία, είναι πολύ πιο βαθιά και ευρύτερη από τα F-35».
«Η Τουρκία ως σύμμαχος του ΝΑΤΟ, είναι πολλά περισσότερα από τα S-400. Η Τουρκία ήταν ενσωματωμένο κομμάτι του συστήματος αεράμυνας του ΝΑΤΟ και έτσι θα παραμείνει».

Γενικότερα μιλώντας, ο Τούρκος πρόεδρος αξιοποιεί τη θέση της χώρας του, ως αναντικατάστατου γεωπολιτικού άξονα με αντικειμενικό πολιτικό στόχο τη σύναψη πελατειακών σχέσεων με τους ισχυρούς δρώντες του διεθνούς συστήματος. Πρόκειται για τη διαμόρφωση μιας αμφίδρομης ανταλλακτικής σχέσης υπηρεσιών-ωφελημάτων μεταξύ κρατών διαφορετικής ιεραρχικής βαθμίδας, εδραζόμενη στο στοιχείο της αμοιβαιότητας και στην ανάπτυξη ενός διαδραστικού πλαισίου αμοιβαίων-ανταποδοτικών συναλλαγών σε επιθυμητά-επιζητούμενα αγαθά-υπηρεσίες

Συνεπαγόμενα τα προσδοκώμενα οφέλη αντανακλώνται σε παροχές και υπηρεσίες μεταξύ των δυο συμβαλλόμενων κρατών. Ειδικότερα η δυνατότητα του κράτους-προστάτη για την παροχή ετερόφωτων πηγών ισχύος και ανταλλαγμάτων (προστασία-ασφάλεια έναντι εξωτερικών απειλών, πολιτικοδιπλωματική, οικονομική, τεχνολογική και στρατιωτική υποστήριξη, σταθεροποίηση του εσωτερικού πολιτικού συστήματος, κ.α.) αποτελεί και το προσδιοριστικό κριτήριο για την προσέλκυση και ένταξη των λιγότερο ισχυρών κρατών στη σφαίρα επιρροής του.

Τοιουτοτρόπως στις παροχές που προσφέρει ο πελάτης εμπερικλείονται, μεταξύ και άλλων, η ελεύθερη πρόσβαση και χρήση στις στρατιωτικές, λιμενικές και τηλεπικοινωνιακές του εγκαταστάσεις, στους πλουτοπαραγωγικούς του πόρους, η χορήγηση αδειών ελευθεροπλοίας, ερευνών, εγκαταστάσεων, καθώς και η πολιτικό-ιδεολογική του σύμπλευση με τις κεντρικές αρχές της εξωτερικής πολιτικής του κράτους-προστάτη σε διεθνείς θεσμούς-οργανισμούς.

Ωστόσο, η διαπραγματευτική ισχύς του λιγότερου ισχυρού κράτους είναι απότοκη της διαμορφωθείσας κατανομής ισχύος σε πλανητικό επίπεδο. Γεγονός που αντικατοπτρίζεται στο είδος-μέτρο των εξωτερικών του απειλών (μία άμεση και υψηλού βαθμού απειλή περιορίζει τις επιλογές του λιγότερου ισχυρού κράτους) και στη διαθεσιμότητα άλλων Μεγάλων Δυνάμεων που δύναται να προσφέρουν ανάλογη πολιτικοοικονομική-στρατιωτική υποστήριξη, σε συνδυασμό με το βαθμό εξάρτησης του κράτους προστάτη στις παροχές του πελάτη και των πολιτικοδιπλωματικών ικανοτήτων της πολιτικής ηγεσίας του δεύτερου. Αυτό, γιατί, όπως ορθά επισημαίνει ο Π. Κονδύλης οι κινήσεις στο πολιτικοδιπλωματικό πεδίο αποδίδουν ανάλογα με το «ἱστορικὸ καὶ κοινωνικὸ βάρος τῶν ἀντίστοιχων συλλογικῶν ὑποκειμένων, τὸ ὁποῖο ὅλοι ἀποτιμοῦν κατὰ μέσον ὅρο παρόμοια, ὅπως γίνεται καὶ μὲ τὰ ἐμπορεύματα στὴν ἀγορὰ».



πηγή:https://www.huffingtonpost.gr/entry/o-erntoyan-e-ellada-kai-to-pioni_gr_634e58a2e4b0e376dc0ff225?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=To%20%CE%9Dewsletter%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%A0%CE%AD%CE%BC%CF%80%CF%84%CE%B7%2024%20%CE%9D%CE%BF%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85&utm_term=gr-daily-brief

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ: - Σε λίγο καιρό θα είμαστε κυβέρνηση - Θα δώσουμε αναδρομικά και 13η σύνταξη στους συνταξιούχους. - Τιμαριθμική αναπροσαρμογή στους μισθούς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα - Μείωση του ΕΦΚ και ΦΠΑ


 

Σημεία ομιλίας της Βουλευτή Επικρατείας και Τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για την Κύρωση Κρατικού Προϋπολογισμού 2023

“Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ καταψηφίζει έναν προϋπολογισμό που σφραγίζει μια πολιτική αδικιών και πολλαπλασιασμού των αδιεξόδων για την πλειονότητα των πολιτών, έναν προϋπολογισμό που ευτυχώς όμως θα έχει τη σύντομη διάρκεια ζωής της κυβέρνησης που τον εισηγείται. Σε λίγο καιρό οι πολίτες θα δώσουν την εντολή σε μια προοδευτική κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα δικαιοσύνης παντού: Στην οικονομία, στην κοινωνία, στο κράτος” τόνισε η Βουλευτής Επικρατείας και Τομεάρχης Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Έφη Αχτσιόγλου, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για την Κύρωση Κρατικού Προϋπολογισμού 2023.

Αρχικά, η Έφη Αχτσιόγλου, αναφερόμενη στο σκάνδαλο των υποκλοπών, σχολίασε ότι η συζήτηση του προϋπολογισμού γίνεται στη δίνη μιας πρωτοφανούς θεσμικής και πολιτειακής κρίσης. “Ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι απλά έκθετος. Είναι υπόλογος. Και δεν είναι υπόλογος απέναντι στο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, αλλά απέναντι στον ελληνικό λαό και τη δημοκρατία” ανέφερε και σημείωσε ότι “κανονικά σήμερα δεν θα έπρεπε να συζητάμε τον προϋπολογισμό αυτής της κυβέρνησης. Διότι αυτή η κυβέρνηση αν είχε ίχνος πολιτικής ευθιξίας θα έπρεπε να είχε ήδη παραιτηθεί”.

Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε για τον προϋπολογισμό παραθέτοντας αρχικά σειρά επίσημων στοιχείων που επιβεβαιώνουν ότι η συνθήκη οικονομικής ασφυξίας που βιώνει η ελληνική κοινωνία είναι οριακή, “μία κρίση εκρηκτικών τιμών και διαλυμένης αγοραστικής δύναμης” όπως είπε χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα, η κα Αχτσιόγλου ανέφερε: “Από την πλευρά του κόστους ενέργειας:

1. Η Ελλάδα έχει πλέον και επίσημα την πιο ακριβή βενζίνη σε ολόκληρη την ΕΕ, όπως ανακοίνωσε η Eurostat.

2. Σύμφωνα με τη Eurostat, η Ελλάδα ήταν πρώτη στην Ευρώπη στην τιμή ηλεκτρικής ενέργειας προ φόρων και επιδοτήσεων στο α’ εξάμηνο του 2022. Ως πολίτες, λοιπόν, πληρώνουμε τα περισσότερα από οποιουσδήποτε άλλους στην Ευρώπη στις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας είτε απευθείας από την τσέπη μας είτε δια του κρατικού προϋπολογισμού. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η πηγή της αισχροκέρδειας.

3. Η Ελλάδα έχει το τρίτο υψηλότερο κόστος ενέργειας στην ΕΕ μετά και τις επιδοτήσεις σε όρους αγοραστικής δύναμης των πολιτών, σύμφωνα με την έκθεση των Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας για το 2022.

4. Το πρώτο εξάμηνο του 2022 τα νοικοκυριά στην Ελλάδα είχαν τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβάρυνση από τους λογαριασμούς ρεύματος και την τρίτη μεγαλύτερη επιβάρυνση από λογαριασμούς φυσικού αερίου στην ΕΕ, σύμφωνα με το INE / ΓΣΕΕ” και συμπλήρωσε “Από την πλευρά του εισοδήματος:

1. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας είναι το δεύτερο χαμηλότερο στην ΕΕ.

2. Η χώρα μας είναι πέμπτη από το τέλος στην ΕΕ στην αγοραστική δύναμη των πολιτών

3. Η κατάσταση διαρκώς επιδεινώνεται:

- φέτος τα νοικοκυριά με μηνιαίο εισόδημα μέχρι 750ευρώ έχουν χάσει έως και το 40% της αγοραστικής τους δύναμης,

- από τον Απρίλιο του 2022 και μετά ο κατώτατος μισθός έχει χάσει το 19% της αγοραστικής του δύναμης,

- ενώ ο πραγματικός μισθός μειώθηκε κατά 12% μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2022”.

Σχετικά με τον πληθωρισμό, η κα Αχτσιόγλου παρατήρησε ότι “ο ετήσιος πληθωρισμός 9,7% είναι εξαιρετικά υψηλός, επί 9 μήνες η Ελλάδα είχε πολύ υψηλότερο πληθωρισμό από τον ευρωπαϊκό, ενώ έχουμε υπερβεί το ένα έτος από τη στιγμή που άρχισε να αυξάνει σημαντικά ο πληθωρισμός”. “Ο πληθωρισμός 9,1% Οκτωβρίου 2022 μαρτυρά την αύξηση σε σχέση με τον πληθωρισμό του Οκτωβρίου του 2021 που ήταν ήδη 3,4%” υπογράμμισε και τόνισε ότι “τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα για τα νοικοκυριά των μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων, διότι σε τρόφιμα, ενέργεια και είδη πρώτη ανάγκης ο πληθωρισμός είναι πολύ υψηλότερος από τον γενικό δείκτη”.

Η κα Αχτσιόγλου καταλόγισε τις ευθύνες στην κυβέρνηση, πρώτον για τη μη ρυθμιστική παρέμβαση στην αγορά και δεύτερον για τη νομιμοποίηση της αισχροκέρδειας.

“Μέχρι και τον Ιούλιο του 2022 η κυβέρνηση δεν έκανε καμία απολύτως παρέμβαση στην αγορά ενέργειας. Οι εταιρείες σώρευαν υπερκέρδη εις βάρος της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών” είπε χαρακτηριστικά και αναφερόμενη στον μηχανισμό που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση τον Ιούλιο του 2022, ανέδειξε ότι ο μηχανισμός αυτός “θέτει ένα όριο τιμής ανά τεχνολογία/ανά καύσιμο στους ηλεκτροπαραγωγούς, όριο που βρίσκεται πολύ πιο πάνω από το πραγματικό κόστος παραγωγής. Οι εταιρείες συνεχίζουν λοιπόν να σωρεύουν κανονικά υπερκέρδη. Στη συνέχεια έχοντας ήδη διασφαλίσει υπερκέρδη, χρεώνουν πάνω από το πλαφόν και το κράτος τους ζητά να επιστρέψουν όσα ούτως ή άλλως αδίκως εισέπραξαν, πάνω απ το πλαφόν” και πρόσθεσε ότι “η απουσία οποιουδήποτε πλαφόν στη λιανική, επιτρέπει να συνεχίζεται κανονικά εκεί το πάρτι της αισχροκέρδειας. 1 δις ευρώ τα υπερκέρδη στην ηλεκτρική ενέργεια μόνο για τους μήνες Σεπτέμβρη και Οκτώβρη”. Ενώ για την ρήτρα αναπροσαρμογής, μίλησε για “υποτιθέμενη κατάργησή” της ρήτρας και για “ξεκάθαρη εξαπάτηση”, καθώς το μοντέλο τιμολόγησης με το οποίο την αντικατέστησε η κυβέρνηση, οδήγησε σε αύξηση των τιμών με αποτέλεσμα τα τιμολόγια είναι κατά 60 % αυξημένα.

“Η κυβέρνηση νομιμοποίησε τα υπερκέρδη” τόνισε και υπογράμμισε ότι “δεν έχει φορολογηθεί ούτε ένα ευρώ από τα υπερκέρδη 2,2 δισ. ευρώ απ’ τον Ιούλιο του 2021 μέχρι και τον Ιούνιο του 2022, ενώ το μόνο που έχει κάνει η κυβέρνηση είναι να συμπιέζει το ποσό των υπερκερδών με διάφορες μεθοδολογίες και τελικά να το προσδιορίζει στο σκανδαλωδώς χαμηλό επίπεδο των 415 εκ. και να λέει ότι θα ανακτήσει μόλις 373 εκ., χαρίζοντας δισεκατομμύρια στα καρτέλ της ενέργειας”.

Εκτός από την νομιμοποίηση της αισχροκέρδειας, η κα Αχτσιόγλου αναφέρθηκε και στον μηχανισμό επιδότησής της, λέγοντας ότι “οι επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας αθροίζουν στα 8,1 δισ., που προέρχονται από τον προϋπολογισμό και το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμός το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης θα έχει έσοδα 5,9 δισ. το 2022, αλλά οι επιδοτήσεις ξεπερνούν τα 8,1 δις” συμπεραίνοντας ότι οι φορολογούμενοι στην ουσία εισφέρουν τουλάχιστον 2,2 δισ. τα οποία προέρχονται από τα αυξημένα φορολογικά έσοδα που έχει το κράτος εξαιτίας των εκρηκτικών τιμών.

Συγκεκριμένα, σημείωσε ότι “τα φορολογικά έσοδα γενικώς το 2022 είναι αυξημένα κατά 6,7 δισ. Ιδίως όμως τα έσοδα από ΦΠΑ είναι αυξημένα κατά 4,1 δισ. ή κατά 23,8% σε σχέση με πέρυσι. Τα έσοδα από ΦΠΑ αποτελούν το 62% της συνολικής αύξησης των φορολογικών εσόδων” και απαντώντας στους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι αυτή η αύξηση είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης υπογράμμισε ότι “η ανάπτυξη είναι 5,6%, η εκτίμηση για κατανάλωση 7,2%, ενώ η αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ είναι πολλαπλάσια, είναι 23,8%”. “Είναι προφανές, λοιπόν, ότι αυτή η εκρηκτική αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ δεν προέρχεται από την αύξηση της κατανάλωσης αλλά από τις αυξημένες τιμές”.

“Η κυβέρνηση προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα” παρατήρησε η κα Αχτσιόγλου λέγοντας ότι “το εισόδημα σαρώνεται από τον ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας και η ίδια αρνείται να τον μειώσει τουλάχιστον στα τρόφιμα, λέγοντας ότι δεν υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο, την ώρα που έχει δαπανήσει σε επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας πολλαπλάσια ποσά”, ενώ για τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι θα ευνοηθούν τα υψηλότερα εισοδήματα από τη μείωση των έμμεσων φόρων, τόνισε ότι “η μείωση των έμμεσων φόρων σε τρόφιμα και καύσιμα ανακουφίζει κυρίως τα χαμηλά και μεσαία στρώματα που δαπανούν εκεί το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους”. “Η κυβέρνηση απολύτως συνειδητά αξιοποιεί την ακρίβεια για να σωρεύσει έσοδα, τα οποία μετατρέπει σε επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας”.

“Η κυβερνητική πολιτική ενίσχυσης της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων που συμβάλλουν στην κρίση ακρίβειας και επωφελούνται από αυτήν διαπερνά σχεδόν όλα τα πεδία” παρατήρησε και αναφέρθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης. “Ελάχιστες μέχρι στιγμής οι πραγματικές πληρωμές, καμία μέριμνα για διάχυση της στήριξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα 455 εκατ. των χαμηλότοκων δανείων πηγαίνουν σε μόλις 13 επιχειρηματικούς ομίλους” είπε και σχολίασε ότι “δεν πρόκειται για ατύχημα, αλλά για στρατηγική που αντανακλάται παντού:

1. Από το 2019 και μετά αυξάνονται οι κοινωνικές ανισότητες, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ.

2. Από το 2019 και μετά αυξάνεται ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας και παιδικής φτώχειας.

3. Από το 2019 και μετά τα χρέη της ελληνικής κοινωνίας αυξάνονται διαρκώς, προς την εφορία, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ αυξάνονται και τα κόκκινα δάνεια.

Συνολική αύξηση ιδιωτικού χρέους 38 δις επί των ημερών σας. Παράλληλα δημιουργείται μια νέα γενιά κόκκινων δανείων λόγω του αυξημένου κόστους ζωής και της αύξησης των επιτοκίων”.

Αναφερόμενη στην πολιτική της κυβέρνησης για τα κόκκινα δάνεια επισήμανε ότι “τόσο στον εξωδικαστικό μηχανισμό όσο και στον πτωχευτικό, με την άρνησή σας να ρυθμίσετε ριζικά τα χρέη προς το δημόσιο, με την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών, με την ασυδοσία στη λειτουργία funds και εισπρακτικών, η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους έχει περιοριστεί στην επιθετική στρατηγική μέτρων εκτέλεσης κατά της περιουσίας των αδύναμων πολιτών, οι οποίοι αντιμετωπίζονται συλλήβδην ως στρατηγικοί κακοπληρωτές”. “Έχετε κι εδώ δημιουργήσει μια οριακή συνθήκη. Πλειστηριάζονται πρώτες κατοικίες ακόμη και για οφειλές λίγων χιλιάδων ευρώ, για ευτελή ποσά. Είδαμε τι έγινε στο σπίτι της κ. Κολοβού” τόνισε η κα Αχτσιόγλου.

“Την ίδια ώρα βλέπουμε στελέχη της ΝΔ να κερδοσκοπούν προσωπικά όπως ο κ. Πάτσης. Που αγόραζε κόκκινα δάνεια κοψοχρονιά για να πλουτίζει από τη δυστυχία συμπολιτών μας. Και παράλληλα επιβραβευόταν με απευθείας αναθέσεις από τα ΕΛΤΑ, ενώ περισσότερα από 7 δις έχουν δοθεί σε απευθείας αναθέσεις” πρόσθεσε.

Σχετικά με το σχέδιο “Ηρακλής”, εξέφρασε τον φόβο να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος οι εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου που έδωσε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του προγράμματος “Ηρακλής”, αυξάνοντας το σε απόλυτο νούμερο έως και 18,7 δις. δημόσιο χρέος.

Κλείνοντας, η κα Αχτσιόγλου μίλησε για προϋπολογισμό συνέχισης της ίδια αδιέξοδης και άδικης κυβερνητικής πολιτικής. “Καμία μείωση στους έμμεσους φόρους. Αντιθέτως, με πρόβλεψη για ακόμη περισσότερα έσοδα από ΦΠΑ, επιπλέον 800 εκ. των φετινών, μείωση του προϋπολογισμού της πρόνοιας κατά 412 εκ. εν μέσω στεγαστικής κρίσης και κρίσης ακρίβειας, μείωση των πραγματικών μισθών” είπε χαρακτηριστικά και ανέδειξε το αντιπαραθετικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε:

“- Ρυθμιστική παρέμβαση στην αγορά ενέργειας με αποσύνδεση της τιμής ηλεκτρικού ρεύματος από του φυσικού αερίου, πραγματικό πλαφόν στην τιμή χονδρικής και λιανικής στο ρεύμα, πλαφόν 5% στο περιθώριο κέρδους στην παραγωγή ενέργειας, φορολόγηση των πραγματικών υπερκερδών.

- Μείωση του ΕΦΚ στα κατώτερα επίπεδα που επιτρέπει η ΕΕ και μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6%.

- Αύξηση του κατώτατου μισθού και τιμαρηθμική αναπροσαρμογή στους μισθούς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η αγοραστική τους δύναμη.

- Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στους επαγγελματίες και αποκατάσταση της δικαιοσύνης στους συνταξιούχους αναφορικά με τα αναδρομικά τους και τη 13η σύνταξη.

- Ακύρωση υποτιθέμενων μεταρρυθμίσεων όπως η ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης και οι σαρωτικοί για τα εργασιακά δικαιώματα νόμοι του κ. Χατζηδάκη.

- Αύξηση του φόρου σε υψηλά μερίσματα.

Ενώ για τα περί “δημοσιονομικού εκτροχιασμού και νέου μνημονίου” που υποστηρίχθηκαν από τον κ. Μητσοτάκη , αν εφαρμοστεί το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, η κα Αχτσιόγλου υπογράμμισε ότι “το μόνο που δείχνουν είναι την αγωνία μιας κυβέρνησης σε αποδρομή”.

Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: - Θαύματα δε γίνονται. - Ως κυβέρνηση θα βγάλουμε την κοινωνία και την πατρίδα από το τέλμα


Περιοδεία του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξη Τσίπρα, στο Νομό Πέλλας

Θαύματα δε γίνονται.
Αυτό που γίνεται είναι να σταματήσουμε αυτή τη λεηλασία του δημόσιου πλούτου. Να ξαναφέρουμε τη δικαιοσύνη για τους αδύναμους.
Σε κάθε μήκος και πλάτος της χώρας, η ελληνική κοινωνία υποφέρει από τις δραματικές συνέπειες της κυβερνητικής πολιτικής στην ενέργεια, στους μισθούς, στην αγοραστική δύναμη, στην προστασία της πρώτης κατοικίας.
Στην υπαρξιακή αγωνία των πολιτών, απαντάμε με προτάσεις.
Θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να επισπευσθεί η προοπτική της λαϊκής ετυμηγορίας. Να έρθει πιο κοντά η πολιτική αλλαγή και η προοδευτική διακυβέρνηση, που θα βγάλει την κοινωνία από το τέλμα και θα δώσει ανάσα στην κοινωνία και την πατρίδα μας.





 Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Τσίπρας, πραγματοποιεί από το πρωί περιοδεία στην Πέλλα. Κατά την περιοδεία του στην κεντρική αγορά της Έδεσσας, ο κ. Τσίπρας συζήτησε με πολίτες και καταστηματάρχες για τις ακραίες ανατιμήσεις και την ακρίβεια στην ενέργεια, τα καύσιμα και το σούπερ μάρκετ, για τη δραματική μείωση των εισοδημάτων και του τζίρου που αυτές επιφέρουν και για τη διόγκωση του ιδιωτικού χρέους υπό τον κίνδυνο της άρσης προστασίας της πρώτης κατοικίας.

Μετά την περιοδεία του ο κ. Τσίπρας έκανε την ακόλουθη δήλωση προς τους εκπροσώπους του Τύπου:

«Σε κάθε μήκος και πλάτος της χώρας η ελληνική κοινωνία υποφέρει από τις δραματικές συνέπειες της κυβερνητικής πολιτικής στην ενέργεια, στους μισθούς, στην αγοραστική δύναμη, στην προστασία της πρώτης κατοικίας.

Οι πολίτες υποφέρουν, η Δημοκρατία υπονομεύεται από παρακρατικές μεθόδους και την ίδια στιγμή ο Πρωθυπουργός κρύβεται από τη Βουλή. Δεν έρχεται να δώσει απαντήσεις, αλλά προτιμά να πηγαίνει σε προστατευμένα κομματικά ακροατήρια και να εκτοξεύει ύβρεις, εξυπνάδες και διχαστικό λόγο.

Με τις ύβρεις και τις εξυπνάδες ούτε η τιμή του ρεύματος μειώνεται, ούτε η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ πέφτει, ούτε η πρώτη κατοικία προστατεύεται από τα κοράκια και τους πλειστηριασμούς για τους νοικοκυραίους και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Οι ύβρεις και ο διχαστικός λόγος δεν κρύβουν τα προβλήματα. Εμείς δεν θα ακολουθήσουμε αυτόν τον ολισθηρό δρόμο του κ. Μητσοτάκη. Αν έχει επιλέξει να ισοπεδώσει τα πάντα προκειμένου να διασωθεί, θα αντισταθούμε, δεν θα τον ακολουθήσουμε.

Θα επιμείνουμε να τον καλούμε στη Βουλή να δώσει απαντήσεις για την πρωτοφανή θεσμική εκτροπή, την οποία ο ίδιος έχει ενορχηστρώσει.

Θα επιμείνουμε να βρισκόμαστε δίπλα στους πολίτες προβάλλοντας ρεαλιστικές λύσεις στα προβλήματά τους.

Θα επιμείνουμε να είμαστε δίπλα στους αδύναμους. Για να μην μείνει κανένας μόνος του αυτόν τον δύσκολο χειμώνα.

Και κυρίως, θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να επισπευσθεί η προοπτική της λαϊκής ετυμηγορίας. Να έρθει πιο κοντά η πολιτική αλλαγή και η προοδευτική διακυβέρνηση, που θα βγάλει την κοινωνία από το τέλμα και θα δώσει ανάσα στην κοινωνία και την πατρίδα μας».

Στη συνέχεια της περιοδείας του ο κ. Τσίπρας θα έχει συνάντηση με τον πρόεδρο και τα μέλη του Συνδέσμου Εκπροσώπησης Αγροτικών Συνεταιρισμών Πέλλας.

Συντονιστικό 3 Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών στον Υπουργό εργασίας: Διατήρηση της κράτησης του 1% στους ασφαλισμένους στα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ













Αθήνα : 23 Νοεμβρίου 2022
Αριθμ. Πρωτ.:256

 

ΠΡΟΣ:- ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
κ. Κωστή Χατζηδάκη

– ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
κ. Παναγιώτη Τσακλόγλου

– ΠΡΟΕΔΡΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
κ. Βασίλειο Οικονόμου ( Βουλευτή Α΄ Ανατολικής Αττικής)

ΚΟΙΝ.:- ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
κ. Νικόλαο Παναγιωτόπουλο

– ΕΑΑΣ, ΕΑΑΝ, ΕΑΑΑ

ΘΕΜΑ: «Διατήρηση της κράτησης του 1% του προσωπικού που είναι ασφαλισμένο στα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ. που είχε θεσπιστεί με την παρ. 2β του άρθρο 38 ν. 3986/2011 και αποδίδονταν υπέρ των εν λόγω Ταμείων»

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Στο πρόσφατο νομοσχέδιο με τίτλο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις», όπως κοινοποιήθηκε στην ανοιχτή δημόσια διαβούλευση, είχατε συμπεριλάβει στο άρθρο 12 παρ. β, την διατήρηση της κράτησης του 1% των εν ενεργεία συναδέλφων μας ασφαλισμένους στα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ. που είχε θεσπιστεί με την παρ. 2β του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 και αποδίδονταν υπέρ των εν λόγω Ταμείων.

Η κράτηση αυτή αποτελούσε σημαντικότατη ενίσχυση των πόρων εσόδων των Μετοχικών μας Ταμείων.

Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στις 16.11.2022 στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για συζήτηση, έχετε απαλείψει την παραπάνω παράγραφο και έτι περισσότερο καταργείτε και την υπόψη κράτηση με το άρθρο 72 παρ. α του υπό ψήφιση νόμου.

Η αλλαγή αυτή επήλθε μετά από συνάντησή σας και τις παρεμβάσεις διαφόρων συνδικαλιστικών φορέων (ΠΟΜΕΝΣ, ΠΟΕΣ, κτλ) για τους οποίους έχουμε αντιληφθεί ότι μετά από διαβούλευση αναγνώρισαν το λάθος των ενεργειών τους.

Επειδή εκτιμούμε ότι γνωρίζουμε καλύτερα την επικρατούσα άποψη του συνόλου των ΕΔ, τόσο των εν ενεργεία συναδέλφων μας όσο και των εν αποστρατεία πιστεύουμε ότι πρέπει να υιοθετήσετε την άποψη της πλειοψηφίας.

Η κατάργηση της παραπάνω εισφοράς θα επιφέρει άμεση μείωση των χορηγούμενων μερισμάτων σε όλα τα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων και θα προκαλέσει τη μήνη τόσο των σημερινών μερισματούχων όσο και των μελλοντικών αντίστοιχα.

Μετά τα παραπάνω εκτεθέντα κ. Υπουργέ, παρακαλούμε να επανέλθει το άρθρο 12 στην αρχική του μορφή και όπως είχε αρχικώς κατατεθεί στην ανοικτή δημόσια διαβούλευση.

Το Συντονιστικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος

Αντιναύαρχος ε.α. Θ. Γερούκης ΠΝ Πρόεδρος ΕΑΑΝ

Τα Μέλη

Αντιστράτηγος (ΠΖ) εα Στ. Κούτρης Πρόεδρος ΕΑΑΣ

Αντιπτέραρχος εα (Ι) Κ. Τζαβέλλας Πρόεδρος ΕΑΑΑ

Αντισυνταγματάρχης (ΑΣ) εα Χρ. Χρηστίδης Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΣ

Πλοίαρχος (Ε) εα Εμμ. Αναγνωστάκης ΠΝ Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΝ

Αντισμήναρχος (ΤΜΑ) εα Κ. Αναγνωστάκης Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΑ



















 

Συντάξεις: Στα 413,7 ευρώ η Εθνική σύνταξη - Πως διαμορφώνονται οι υπόλοιπες - Τι θα γίνει με την προσωπική διαφορά και τις συντάξεις χηρείας

Με  υπουργική απόφαση του Υπουργού εργασίας που θα πρέπει να εκδοθεί έως το τέλος του χρόνου θα ορίζεται ότι η αύξηση 7.75% στις συντάξεις από 1/1/2023 θα καταβληθεί  στο τέλος Ιανουαρίου με τις συντάξεις του Φεβρουαρίου. Η συνολική δαπάνη ανέρχεται σε 900 εκ ευρώ.

Υπενθυμίζουμε ότι με βάση τα μεγέθη  του προϋπολογισμού ο οποίος κατατέθηκε χθες (9.9% πληθωρισμός, 5.6% ΑΕΠ για το τρέχον έτος) η αύξηση θα ανέλθει στο 7.75%  καθώς οι αυξήσεις υπολογίζονται με βάση  το άθροισμα του 50% της μεταβολής του ΑΕΠ και του 50% της μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (τιμάριθμος).

Η  όποια απόκλιση θα οριστικοποιηθεί το φθινόπωρο όταν η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιοποιήσει τα επίσημα στοιχεία για τον πληθωρισμό και το ΑΕΠ και θα πιστωθεί στους λογαριασμούς των συνταξιούχων στο τέλος Ιανουαρίου 2024.

Επομένως η μέση σύνταξη του ΕΦΚΑ που ανέρχεται σε 750 ευρώ, από την 1/1/2023 θα διαμορφωθεί στα 808 ευρώ (+58 ευρώ).

Πως διαμορφώνονται οι υπόλοιπες συντάξεις

Οι αυξήσεις υπολογίζονται και στην εθνική και στην ανταποδοτική σύνταξη. Δηλαδή στο εν λόγω παράδειγμα υποθέτουμε ότι η εθνική σύνταξη είναι 384 ευρώ για τουλάχιστον 20 χρόνια ασφάλισης και η ανταποδοτική 366 ευρώ. Η εθνική θα αυξηθεί κατά 7.75% ( +29.76) και θα ανέλθει στα 413.76 ευρώ και η ανταποδοτική επίσης κατά 7,75% ( +28.3)  και θα ανέλθει σε 394,3 , σύνολο 808 ευρώ.

Λόγω της αύξησης εκτός από την εθνική σύνταξη θα αναπροσαρμοστούν η προσωρινή σύνταξη, η αναπηρική σύνταξη και οι συντάξεις χηρείας.

Αυτό σημαίνει ότι 7.75% θα λάβουν οι δικαιούχοι αναπηρικής σύνταξης με ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%.

Όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας από 67% έως 79,99% θα λαμβάνουν 310 ευρώ  (το 75%) της εθνικής από 288 ευρώ σήμερα.

Αντίστοιχα  οι συντάξεις χηρείας δεν μπορούν να υπολείπονται της εθνικής σύνταξης, άρα με βάση το παράδειγμα μας, κι εδώ αυξάνονται στα 413.76 ευρώ. Αν ο χρόνος ασφάλισης του θανούντος ήταν μικρότερος των 20 ετών, τότε τα 413ευρώ μειώνονται κατά 1,25% για κάθε έτος ασφάλισης που υπολείπεται μέχρι τη συμπλήρωση της 20ετίας. 

Για χρόνο ασφάλισης μικρότερο των 15 ετών, το ποσό που δικαιούται ο επιζών ή και ο διαζευγμένος σύζυγος δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των 345 ευρώ (της μικρής εθνικής) η οποία  θα αυξηθεί στα 371.7 ευρώ.

Ταυτόχρονα στο ίδιο ύψος με την εθνική σύνταξη θα αναπροσαρμοστούν οι προσωρινές συντάξεις και οι συντάξεις των ομογενών οι οποίες απονέμονται σε όσους έχουν 30 έτη μόνιμης και νόμιμης παραμονής στη χώρα αρχής γενομένης από το 1992.

Τι θα γίνει με επιδόματα και προσωπική διαφορά

Αντίστοιχα με το ύψος της μικρής εθνικής σύνταξης θα αναπροσαρμοστούν τα επιδόματα  που λαμβάνουν οι ανασφάλιστοι υπερήλικες καθώς και τα πλαφόν στις συντάξεις.

Ο νόμος προβλέπει ότι το συνολικό ακαθάριστο ποσό μιας μηνιαίας κύριας σύνταξης ή περισσότερων της μίας σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 12πλάσιο της εθνικής σύνταξης με 20 έτη ασφάλισης. Επομένως το νέο πλαφόν θα ανέβει από τις 4.608 ευρώ στις 4.965 ευρώ.

Σημειώνουμε επίσης ότι σε όσο μεγαλύτερο ύψος «κλειδώσουν» οι αυξήσεις του 2023, τόσο περισσότεροι θα είναι οι αποδέκτες γιατί ο λογιστικός συμψηφισμός θα φέρει σημαντικότερη απομείωση της λεγόμενης προσωπικής διαφοράς

Τις επόμενες ημέρες, ίσως και αύριο, ο ΕΦΚΑ θα επικαιροποιήσει το πλήθος των δικαιούχων με βάσει τα καινούργια δεδομένα.  

Πέντε κατηγορίες συνταξιούχων

Η  ανάλυση του ΕΦΚΑ μέχρι τώρα δείχνει ότι από τα 2.4 εκατ. των συνταξιούχων, οι  931.631 διατηρούν μεγάλη προσωπική διαφορά. Από αυτούς μέσω των λογιστικών συμψηφισμών το 88% θα πάρουν αυξήσεις ενώ οι υπόλοιποι θα δουν μείωση της προσωπικής τους διαφοράς προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για αυξήσεις στην τσέπη τα επόμενα χρόνια.

Με βάση αυτά τα δεδομένα  διαμορφώνονται πέντε κατηγορίες συνταξιούχων όσον αφορά στις πηγές ενίσχυσής τους:

  1. Αύξηση έως 7.75% θα πάρουν πάνω από 1,7 εκ. συνταξιούχοι.  Το 80-% -85% % θα πάρει ακέραια την αύξηση του 7,75% ενώ ένα 15% θα πάρει μικρότερη αύξηση η οποία σύμφωνα με πηγές του ΕΦΚΑ δε θα είναι μικρότερη από 6.5% αναλόγως του ύψους της προσωπικής τους διαφοράς.
  2. Όφελος  από την  κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα έχουν 841.717 συνταξιούχοι θα. Το κέρδος ανέρχεται μεσοσταθμικά σε 120 ευρώ το χρόνο. Σημειώνουμε ότι από το πλήθος των  κερδισμένων  από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, οι 525.456 είναι συνταξιούχοι που διατηρούν μεγάλη προσωπική διαφορά.
  3. Μόνο την ενίσχυση των 250 ευρώ  θα λάβουν  περίπου στις 20 Δεκεμβρίου 265.367 συνταξιούχοι.
  4. Την τέταρτη δόση της αύξησης που απορρέει από το νόμο Βρούτση θα λάβουν τέλος Δεκεμβρίου, με τη σύνταξη του Ιανουαρίου 222.570 συνταξιούχοι με ασφαλιστικό βίο  πάνω από 30 χρόνια.
  5. Οι «χαμένοι» των ενισχύσεων είναι  140.000 συνταξιούχοι οι οποίοι δε θα λάβουν χρήματα από καμία πηγή.

Μιλώντας χθες στη Βουλή ο υπουργός εργασίας Κωστής Χατζηδάκης επισήμανε για τις αυξήσεις «οι οριζόντιες αυξήσεις που θα καταβληθούν στους συνταξιούχους θα είναι 7,75%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία  του προϋπολογισμού.

Όπως όμως είπε, η αύξηση αυτή πρέπει να δοθεί σε συνδυασμό με την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 250 ευρώ που θα δοθεί έως τις 20 Δεκεμβρίου σε μεγάλη κατηγορία συνταξιούχων, την κατάργηση -μετά από αρκετά χρόνια-  της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για τους συνταξιούχους και την τέταρτη δόση επανυπολογισμού αναδρομικών του νόμου Βρούτση.

Όπως εξήγησε, «Με βάση τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, τουλάχιστον το 50% των συνταξιούχων θα συνδυάσει τουλάχιστον δύο από τις αυξήσεις στις οποίες αναφέρθηκα. Διότι ειπώθηκε «μα φτάνει η οριζόντια αύξηση ;».

Επίσης, ένας στους δύο συνταξιούχους θα πάρει τουλάχιστον μία επιπλέον σύνταξη. Ορισμένοι από αυτούς θα πάρουν και περισσότερο με τον συνδυασμό των μέτρων.  Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία το 88%-90% των συνταξιούχων που έχουν προσωπική διαφορά θα δουν κι αυτοί, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο αύξηση του εισοδήματός τους».




πηγή:https://www.imerisia.gr/syntaxeis/58446_sta-4137-eyro-i-ethniki-syntaxi-apo-2023-poies-parohes-kai-epidomata-symparasyrei

Τι Είναι και Πως Λειτουργεί η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας - 14 Ερωτήσεις και Απαντήσεις



1. Τι είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας;

Είναι μια ακόμα ψηφιακή μεταρρύθμιση για τους συμπολίτες μας με αναπηρία που βελτιώνει στην πράξη την καθημερινότητά τους και περιορίζει την ταλαιπωρία τους. Σε πρώτη φάση, λειτουργεί σαν αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Βαθμιαία θα ενσωματώνει όλες τις επιμέρους υπηρεσίες και ωφελήματα που παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του. Με την ενεργοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας -που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την ΕΣΑμεΑ- ικανοποιείται μετά από δεκαετίες ένα πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος. Οι ανάπηροι αποκτούν επιτέλους μια «Κάρτα Αξιοπρέπειας» που τους διευκολύνει στις συναλλαγές τους.

2. Πώς λειτουργεί;

Με την επίδειξή της από τον δικαιούχο, η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της, την ιδιότητα του ως ατόμου με αναπηρία και το κλιμάκιο ποσοστού αναπηρίας που του έχει αναγνωριστεί.

Οι κάτοχοι Κάρτας Αναπηρίας μπορούν με την επίδειξη της:

  • Να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και να απολαμβάνουν κάθε απαιτούμενη διευκόλυνση.
  • Να την χρησιμοποιούν ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας για τα αναγραφόμενα σε αυτήν δεδομένα.

Στο επόμενο στάδιο, σταδιακά θα ενσωματώνονται στην Κάρτα οι εξειδικευμένες παροχές που αντιστοιχούν στο «προφίλ» του κάθε δικαιούχου, όπως προαναφέρθηκε.

3. Ποιοι τύποι Κάρτας Αναπηρίας υπάρχουν;

  • εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού)
  • σε ψηφιακή μορφή στην εφαρμογή Gov.gr Wallet (ώστε o δικαιούχος να έχει την Κάρτα στο κινητό του- Η σχετική εφαρμογή είναι διαθέσιμη από τις 21 Νοεμβρίου)
  • πλαστική ψηφιακή κάρτα (προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμη)

4. Ποιοι μπορούν να εκδώσουν Κάρτα Αναπηρίας;

Κάρτα Αναπηρίας μπορούν να εκδώσουν όλα τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, που είναι καταγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία και έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ κατά τον χρόνο έκδοσης της Κάρτας.

5. Απαιτείται αίτηση για την εγγραφή του δικαιούχου στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία;

Όχι, δεν απαιτείται αίτηση. Η καταχώρηση στο Μητρώο γίνεται αυτόματα, εφόσον τα στοιχεία της πιστοποίησης αναπηρίας είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων (ιδίως του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ) όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση. Η Κάρτα Αναπηρίας αντλεί τα στοιχεία από το Μητρώο.

6. Με ποιον τρόπο αποκτούν την Κάρτα Αναπηρίας οι δικαιούχοι;

Ο δικαιούχος μπορεί είτε να κάνει αίτηση (με κωδικούς TaxisNet) στο karta.epan.gov.gr, ώστε να παραχθεί σχετικό έγγραφο που μπορεί να εκτυπωθεί, είτε μέσω της εφαρμογής wallet.gov.gr ώστε να «κατεβάσει» την Κάρτα στο κινητό του τηλέφωνο. Προϋπόθεση είναι η εγκατάσταση της εφαρμογής σε κινητό (https://wallet.gov.gr/).

7. Τι δικαιολογητικά απαιτούνται για την αίτηση στο karta.epan.gov.gr;

Δεν απαιτείται κανένα δικαιολογητικό, ο δικαιούχος εισέρχεται με τους ατομικούς κωδικούς taxisnet.8. Σε τι διαφέρει η Κάρτα Αναπηρίας από τα πιστοποιητικά αναπηρίας που χρησιμοποιούσαν οι ανάπηροι συμπολίτες μας μέχρι πρότινος;

Η βασική διαφορά είναι ότι στην Κάρτα Αναπηρίας δεν αναγράφονται τα ευαίσθητα ιατρικά προσωπικά δεδομένα του αναπήρου, δεν αναγράφονται δηλαδή πληροφορίες για την αναπηρία, ούτε το συνολικό ποσοστό πέραν των ειδικών σημάνσεων που προβλέπονται (σήμανση κλιμακίου αναπηρίας και σήμανση περί ανάγκης συνοδού). Οι Κάρτες σημαίνονται ως εξής:

  • Σήμανση «I» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66%.
  • Σήμανση «II» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79%.
  • Σήμανση «III» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Κάρτα γίνεται δεκτή ως δικαιολογητικό για το αναγραφόμενο κάθε φορά κλιμάκιο αναπηρίας. Αν για παράδειγμα μια παροχή απονέμεται σε όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, ο αρμόδιος φορέας (π.χ. ΟΠΕΚΑ) θα πρέπει να δέχεται όλους όσους έχουν Κάρτα με σήμανση κλιμακίου Αναπηρίας ΙΙ ή ΙΙΙ.

9. Τι σημαίνει το σύμβολο «Σ» στην Κάρτα Αναπηρίας;

Το σύμβολο «Σ» υποδεικνύει ότι ο κάτοχός της χρειάζεται συνοδό, για τους σκοπούς της Κάρτας Αναπηρίας. Απονέμεται -μεταξύ άλλων- στους ανηλίκους (έως ότου ενηλικιωθούν), στα άτομα που χρήζουν συμπαράστασης ετέρου προσώπου / τελούν σε απόλυτη αναπηρία, στους δικαιούχους του Προσωπικού, τα άτομα με κινητική αναπηρία τουλάχιστον 67%, τα άτομα με απόλυτη αναπηρία όρασης ή με ποσοστό οπτικής αναπηρίας τουλάχιστον 80% κ.α. Εφόσον υπάρχει το «Σ» στην Κάρτα Αναπηρίας, αυτό σημαίνει ότι αν πρόκειται για παροχή που αφορά και στον συνοδό του αναπήρου (π.χ. εξυπηρέτηση κατά προτεραιότητα), τότε την δικαιούται και αυτός.

10. Δηλαδή ο συνοδός πρέπει να βγάλει και αυτός Κάρτα;

Όχι. Όποιος κι αν συνοδεύει έναν ανάπηρο του οποίου η Κάρτα έχει σημανθεί με «Σ» και εφόσον πρόκειται για παροχή που ο πάροχος απονέμει και στον συνοδό, θα δικαιούται και αυτός την παροχή, όπως ορίζεται κατά περίπτωση.

11. Αν κάποιος δεν εκδώσει την Κάρτα Αναπηρίας, επηρεάζει αυτό το δικαίωμά του στις παροχές του;

Όχι. Ο κάθε πάροχος ορίζει ποια δικαιολογητικά αναπηρίας δέχεται. Απλώς επιπλέον αυτών που ήδη δεχόταν, θα πρέπει υποχρεωτικά να δέχεται και την Κάρτα Αναπηρίας, για τα δεδομένα που αναγράφονται σε αυτήν.

12. Πότε λήγει η Κάρτα Αναπηρίας;

Η Κάρτα Αναπηρίας λήγει στο συντομότερο από τα ακόλουθα χρονικά σημεία:

  • για τους ανήλικους, πέντε χρόνια από την έκδοσή της και όχι πέραν της ημερομηνίας ενηλικίωσης,
  • για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας με ισχύ εφ’ όρου ζωής, δέκα χρόνια από την έκδοσή της, για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας με ισχύ έως ένα έτος, κατά την λήξη της πιστοποίησης και σε κάθε άλλη περίπτωση, έξι μήνες μετά την λήξη της πιστοποίησης.

13. Πότε ακυρώνεται η Κάρτα Αναπηρίας;

Η Κάρτα Αναπηρίας ακυρώνεται:

  • αυτοδίκαια με τον θάνατο του δικαιούχου,
  • αυτοδίκαια με την δήλωση του κατόχου της περί απώλειάς ή φθοράς της (αφορά μόνο στην πλαστική κάρτα),
  • οποτεδήποτε με αίτηση του δικαιούχου.

14. Θα γίνουν και άλλες μεταρρυθμίσεις που συμβάλλουν έμπρακτα στη στήριξη των ατόμων με αναπηρία;

Η προσπάθεια συνεχίζεται με στόχο να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό η ψηφιοποίηση όλων των πληροφοριών και των παροχών που αφορούν τους πολίτες μας με αναπηρία. Με άλλα λόγια, να καταστεί πλήρως (δια)λειτουργική η Εθνική Πύλη Αναπηρίας (epan.gov.gr) όπου συγκεντρώνονται όλες οι υπηρεσίες για τα ΑμεΑ, δηλαδή:

  • πιστοποίηση από ΚΕΠΑ («Ψηφιακά ΚΕΠΑ»),
  • μητρώο και κάρτα αναπηρίας,
  • μητρώο παροχών.

Παρουσιάστηκαν οι επόμενοι πυλώνες, δηλαδή η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας και το Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία, στο οποίο καταγράφονται όλα τα άτομα με πιστοποιημένη αναπηρία και τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας. Για την ενεργοποίηση δηλαδή και του τελευταίου πυλώνα, του Ψηφιακού Μητρώου Παροχών Αναπηρίας. Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας όλων των υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας.

Η Εθνική Πύλη Αναπηρίας ενεργοποιήθηκε το Σεπτέμβριο, οπότε και ξεκίνησαν να λειτουργούν τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ», μέσω των οποίων ψηφιοποιήθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας. Οι ασφαλισμένοι πλέον κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο και επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασής τους για την αξιολόγησή τους από τους γιατρούς. Στη συνέχεια, λαμβάνουν τη γνωμάτευσή τους επίσης ηλεκτρονικά, η οποία είναι ενιαία και τον πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής. Το τελευταίο δίμηνο έχουν γίνει στα ψηφιακά ΚΕΠΑ 43.600 αιτήσεις.