Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022

Πανδημία covid-19: - Ετοιμαστείτε να αποχαιρετήσετε απομόνωση, μάσκες και μαζικά τεστ - Η ισορροπία δυνάμεων μεταξύ ανθρώπου και ιού αλλάζει


 

Των Therese Raphael και Sam Fazeli

Η ισορροπία δυνάμεων μεταξύ ανθρώπου και ιού αλλάζει. Καλύτερα οπλισμένο ενάντια σε έναν μικρότερης - σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν - ισχύος εχθρό, το είδος μας δεν χρειάζεται πλέον να κρύβεται σε "καταφύγια" περιμένοντας να περάσει ένα ιικό κύμα. Αυτό σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να αλλάξει και η απάντησή μας έναντι του Covid.

Καθώς εισερχόμαστε στο "ενδημικό" στάδιο του ιού, ωστόσο, υπάρχει σύγχυση σχετικά με το ποια ακριβώς μορφή θα πρέπει να λάβει μια επικαιροποιημένη προσέγγιση.

Τη Δευτέρα, ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσεθ κάλεσε σε μια πανευρωπαϊκή συζήτηση για την ανάπτυξη του είδους αντιμετώπισης που υπάρχει έναντι, για παράδειγμα, της γρίπης. Το Ηνωμένο Βασίλειο επέκτεινε τους περιορισμούς τους οποίους περιελάμβανε στο "Σχέδιο Β’" του για άλλες τρεις εβδομάδες, ωστόσο έχει αμβλύνει τις πολιτικές του σχετικά με τα τεστ και τα ταξίδια, ενώ ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δέχεται πιέσεις να άρει ακόμη και τους λίγους υφιστάμενους περιορισμούς.

Πολύ νωρίς

Είναι φυσικά πολύ νωρίς για να κηρύξουμε τη νίκη. Οι μολύνσεις αυξάνονται κατακόρυφα και εξακολουθεί να υπάρχει ένας ανησυχητικός αριθμός θανάτων από την Covid-19. Επιπλέον, υπάρχουν πολλές περιοχές του πλανήτη όπου οι υπηρεσίες υγείας υφίστανται εξαιρετικά μεγάλη πίεση.

Κι όμως, η συνολική εικόνα της πανδημίας προκαλεί αισιοδοξία. Τα κρούσματα της Όμικρον στη Νότια Αφρική κορυφώθηκαν περίπου έναν μήνα μετά την έναρξη του κύματος. Επίσης, δεδομένα από τη Νότια Αφρική και αλλού επιβεβαιώνουν τις πρώιμες ενδείξεις ότι η τελευταία παραλλαγή, αν και πολύ πιο μεταδοτική, προκαλεί λιγότερο σοβαρή ασθένεια - με χαμηλότερα επίπεδα νοσηλειών, μικρότερη παραμονή στο νοσοκομείο και λιγότερους θανάτους.

Η ηπιότητα του τέταρτου κύματος (Όμικρόν) της Covid-19 στη Νότια Αφρική

Μια εξήγηση είναι ότι η Όμικρον φαίνεται να επηρεάζει το σώμα διαφορετικά από τις προηγούμενες παραλλαγές του κορονοϊού. Μελέτη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ δείχνει ότι η Όμικρον μπορεί να αναπαραχθεί στους πνεύμονες πιο αργά από τη Δέλτα, κάτι που θεωρητικά δίνει στο ανοσοποιητικό σύστημα περισσότερο χρόνο προκειμένου να ανταποκριθεί.

Η φυσική ανοσία παίζει επίσης κομβικό ρόλο. Σε χώρες όπου τα ποσοστά μόλυνσης ήταν σχετικά υψηλά στα προηγούμενα κύματα, η ευαισθησία σε σοβαρή ασθένεια λόγω της Όμικρον φαίνεται πολύ χαμηλότερη. Μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα από το Imperial College του Λονδίνου, ενώ περιορίζεται από ένα μικρό μέγεθος δείγματος και έναν νεότερο πληθυσμό, επιβεβαιώνει προηγούμενη έρευνα που υποδείκνυε ότι ακόμη και η ανοσία που παρέχεται από τους κορονοϊούς οι οποίοι προκαλούν το κοινό κρυολόγημα μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της άμυνας κατά του SARS-CoV-2.

"Κλειδί" τα εμβόλια

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι τα εμβόλια (και ιδιαίτερα οι αναμνηστικές δόσεις) έχουν οδηγήσει σε δραματικά χαμηλότερα επίπεδα νοσηλειών και θανάτων.

Πράγματι, οι μη εμβολιασμένοι αντιπροσωπεύουν τη μεγάλη πλειονότητα των σοβαρών κρουσμάτων στα νοσοκομεία Covid-19 παντού στον κόσμο.

δφσδφ
Το χάσμα στις βαριές νοσηλείες και στους θανάτους μεταξύ εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων στη Σιγκαπούρη
δσφσδφσδ
Το αντίστοιχο χάσμα στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, στις ΗΠΑ

Αυτό εξηγεί γιατί χώρες όπως η Κίνα, που ακολούθησαν μια πολιτική "μηδενικού Covid" και χρησιμοποιούσαν εμβόλια με χαμηλότερη αποτελεσματικότητα, βρίσκονται τώρα σε χειρότερη θέση, με χαμηλότερα επίπεδα ανοσίας. Η ικανότητα της Όμικρον να μολύνει μια μεγάλη ποικιλία ζωικών ειδών με τα οποία οι άνθρωποι έρχονται σε τακτική επαφή, όπως γάτες, σκύλοι και ελάφια, έχει κάνει τις δρακόντειες πολιτικές που επικεντρώνονται στον περιορισμό της ανθρώπινης συμπεριφοράς ακόμη πιο μάταιες.

Αλλαγές

Τι περιορισμούς χρειαζόμαστε καθώς περνάμε στην ενδημική εποχή; Ας δούμε πρώτα τι μπορούμε να καταργήσουμε. Αρχικά την απαίτηση απομόνωσης. Τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων (CDC) στις ΗΠΑ μείωσαν την απομόνωση από 10 ημέρες μετά το θετικό τεστ σε πέντε. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει πλέον τροποποιήσει τους δικούς του κανόνες προκειμένου να επιτρέπει στους ανθρώπους να σταματούν την απομόνωση εάν υποβληθούν σε δύο διαδοχικά αρνητικά τεστ την έκτη και την έβδομη ημέρα μετά την αρχική θετική τους διάγνωση.

Οι παλιοί κανόνες ατομικής απομόνωσης δεν έχουν νόημα για έναν ιό ο οποίος έχει - στις περισσότερες περιπτώσεις - τη σοβαρότητα του κοινού κρυολογήματος. Είναι μια εξαιρετικά δαπανηρή πολιτική, ειδικά αν σκεφτεί κανείς τους δασκάλους και τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας που πρέπει να μείνουν σπίτι μετά από ένα θετικό τεστ, ακόμη και όταν δεν έχουν συμπτώματα και μπορούν να εργαστούν με ασφάλεια φορώντας μάσκα.

Η κρατική καθοδήγηση προς τους πολίτες σε μέρη όπου τα ποσοστά εμβολιασμού και φυσικής ανοσίας είναι υψηλά θα πρέπει να είναι απλή: όποιος έχει συμπτώματα, παραμένει στο σπίτι όσο δεν νιώθει καλά. Είναι επίσης συνετό για τους ανθρώπους να φορούν μάσκες στα μέσα μαζικής μεταφοράς και σε πολυσύχναστους δημόσιους χώρους κατά τις περιόδους αιχμής της γρίπης/κρυολογήματος, ειδικά εάν μέχρι πρόσφατα ένιωθαν κάποια αδιαθεσία. Η δωρεάν διάθεση μασκών υψηλής ποιότητας, όπως οι N95 ή οι FFP3, μπορεί να βοηθήσει στην ενθάρρυνση της χρήσης τους.

Οι κανόνες περί εργασίας από το σπίτι και περί σχολικής εκπαίδευσης χρειάζονται επίσης επανεξέταση. Πολλά πανεπιστήμια και σχολεία στις ΗΠΑ ξεκίνησαν το εξάμηνο με εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ σε ορισμένες χώρες εξετάζεται το ενδεχόμενο τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να κλείσουν. Τέτοιες πολιτικές συνεπάγονται τεράστιο κοινωνικό, ψυχικό και οικονομικό κόστος και δεν δικαιολογούνται πλέον σε μέρη όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου περίπου το 95% των ανθρώπων διαθέτει αντισώματα και το 62% έχει λάβει αναμνηστική δόση.

σδφσδφσδφ
Οι άμυνες της Βρετανίας στον ιό είναι πλέον ισχυρές

Επανεξέταση

Δύο άλλες πολιτικές θα χρειαστούν επανεξέταση στο εγγύς μέλλον, αν και όχι ακόμη - και σίγουρα όχι παντού.

Το ένα είναι τα μαζικά τεστ. Το Ηνωμένο Βασίλειο έκανε ευρέως διαθέσιμα τα γρήγορα τεστ χωρίς κόστος από νωρίς στη διάρκεια της πανδημίας - μια έξυπνη πολιτική που απέτρεψε πολλές λοιμώξεις, ιδιαίτερα καθώς το κύμα της Όμικρον "απογειωνόταν". Η συζήτηση για τον τερματισμό των μαζικών τεστ στη Βρετανία είναι πρόωρη, ωστόσο τελικά θα ήταν λογικό να περιοριστούν σε περιόδους χαμηλών ποσοστών μόλυνσης, διατηρώντας παράλληλα την δυνατότητα αύξησης της δωρεάν παροχής τους κατά τη διάρκεια επιδημικών κρίσεων

Τώρα που οι άνθρωποι έχουν εξοικειωθεί περισσότερο με τα κατ’ οίκον self test, πιθανόν επίσης να είναι καιρός να αναπτυχθούν και άλλα που να βοηθούν στην ανίχνευση και άλλων ασθενειών του αναπνευστικού, όπως η γρίπη και ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός (RSV).

Οι ΗΠΑ είναι εντελώς διαφορετική περίπτωση. Ενώ ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει αυξήσει τη διαθεσιμότητα των τεστ, τα rapid test εξακολουθούν να βρίσκονται σε σπάνη σε πολλές περιοχές της χώρας και το κόστος αποθαρρύνει τη χρήση τους. Τα δωρεάν, πανταχού παρόντα rapid test θα πρέπει να είναι κάτι το αυτονόητο για αμερικανικές πολιτείες που μάχονται με χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού και υψηλά επίπεδα μόλυνσης.

Τέλος, θα πρέπει να εξετάσουμε πόσο εμβολιασμό πρέπει να παράσχουμε πέρα ​​από μια τρίτη δόση. Με έναν ιό φθίνουσας σοβαρότητας και αυξανόμενα επίπεδα φυσικών αμυνών, δεν είναι διόλου σαφές εάν χρειαζόμαστε ένας ολόκληρος πληθυσμός να επαναεμβολιάζεται τακτικά μετά την τρίτη δόση, εάν οι μεταλλάξεις που κυκλοφορούν παραμένουν ήπιες. Μπορεί να είναι αρκετό να προσφέρουμε εμβόλια ειδικά για ορισμένες παραλλαγές του ιού σε άτομα άνω των 60 ετών και σε άλλες ευάλωτες ομάδες κάθε έξι ή 12 μήνες, με τον περαιτέρω εμβολιασμό να παραμένει προαιρετικός για όλους τους υπόλοιπους.

Ανέμελοι;

Προφανώς, τα μέτρα για τη δημόσια υγεία πρέπει να βρίσκονται υπό συνεχή αναθεώρηση. Πρέπει επίσης να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε τα επίπεδα ανοσίας, να πραγματοποιούμε στοχευμένα τεστ  και να προσαρμοζόμαστε αυστηρά και με ταχύτητα. Ενδημικός δεν σημαίνει ακίνδυνος. Η ελονοσία και η φυματίωση είναι επίσης ενδημικές ασθένειες σε ορισμένα μέρη του κόσμου - και υπήρξαν 627.000 θάνατοι από ελονοσία και 1,5 εκατομμύρια θάνατοι από φυματίωση το 2020. Ο Long Covid - μια σύνθετη ασθένεια όπου τα μολυσμένα άτομα υποφέρουν από εξουθενωτικά συμπτώματα για μήνες ή και περισσότερο - είναι ακόμη ένας λόγος για να μην γίνουμε υπερβολικά ανέμελοι.

Οι επιστήμονες έχουν επισημάνει ότι δεν υπάρχει τίποτε το οποίο να εμποδίζει μια πιο νοσηρή παραλλαγή SARS-CoV-2 να εμφανιστεί ξανά. Αυτός ο κίνδυνος, ωστόσο, δεν δικαιολογεί μεγάλες περιόδους δαπανηρών περιορισμών αυτή τη στιγμή. Τα επίπεδα εμβολιασμού και ανοσίας, καθώς και η πρόσβαση σε νοσοκομεία και θεραπείες - και όχι ο αριθμός των κρουσμάτων - θα πρέπει να καθορίζουν τα επίπεδα των περιορισμών.


Οι ενδημικοί ιοί απαιτούν διαφορετικές αντιδράσεις, όπως και οι ηπιότερες ασθένειες. Δεν πρόκειται για μια επιστροφή στο πλαστό δίλημμα μεταξύ ζωής και ευζωΐας που είδαμε σε προηγούμενα κύματα του Covid. O ιός έχει αλλάξει, όπως και οι άμυνές μας.

Αυτή τη στιγμή, ο ιός SARS-CoV-2 φαίνεται σαν ένας σκύλος ο οποίος περισσότερο γαβγίζει παρά δαγκώνει. Θα ήταν φρόνιμο να προσαρμοστούμε κι εμείς αναλόγως.





πηγή:https://www.capital.gr/bloomberg-view/3607393/etoimasteite-na-apoxairetisete-apomonosi-maskes-kai-mazika-test?utmsource=email


Πανδημία covid-19: - Παράταση των μέτρων για μια ακόμη εβδομάδα



Ύστερα από εισήγηση της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας -που συνεδρίασε χθες και εξέτασε τα νεότερα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας- αποφασίστηκε τα μέτρα που τέθηκαν σε εφαρμογή τις τελευταίες ημέρες του 2021 και ήταν προγραμματισμένο να ισχύσουν μέχρι τις 16 Ιανουαρίου, να παραταθούν για μια εβδομάδα ακόμη μέχρι και τις 23 Ιανουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι τα μέτρα που θα εξακολουθήσουν να ισχύουν  σε όλη την Επικράτεια είναι:

  • Υποχρεωτική χρήση μάσκας υψηλής αναπνευστικής προστασίας -οι επονομαζόμενες KN95 ή FFP2- ή εναλλακτικά διπλή μάσκα χειρουργική ή υφασμάτινη, τόσο στις υπεραγορές σούπερ μάρκετ και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά  και στο προσωπικό των χώρων εστίασης. Υπάρχει επιπλέον σύσταση να επιλέγονται οι μάσκες υψηλής αναπνευστικής προστασίας ή η διπλή μάσκα όπου υπάρχει συγχρωτισμός.
  • Στη διασκέδαση και την εστίαση, το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων θα είναι έως τα μεσάνυχτα, θα απαγορεύεται η μουσική και η διασκέδαση για ορθίους, ενώ στα τραπέζια θα μπορούν να κάθονται έως 6 άτομα.
  • Στους αθλητικούς χώρους, στα γήπεδα θα υπάρχει περιορισμός της παρακολούθησής τους από τους φιλάθλους σε ποσοστό 10%, με ανώτατο όριο τα 1.000 άτομα.
  • Στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων, στις δομές φροντίδας χρονίων πασχόντων θα υπάρχει δυνατότητα επισκεπτηρίου μόνο αν έχει προηγηθεί PCR 48 ωρών.  Επίσης, στα νοσηλευτικά ιδρύματα θα υπάρχει αυστηροποίηση των όρων του επισκεπτηρίου και θα απαγορεύεται για αυτό το διάστημα και η είσοδος των ιατρικών επισκεπτών.
  • Τηλεργασία τόσο στις υπηρεσίες του δημοσίου τομέα όσο και στις ιδιωτικές εταιρείες, που  θα φτάνει έως και το 50%. Παράλληλα θα υπάρχει κυλιόμενο ωράριο.

Η Απάντηση του Υπουργείου Εξωτερικών στην Τουρκία: - Αποδεχθείτε την ιστορική αλήθεια - Διαστρεβλώνετε το παρελθόν και καταπατάτε το Διεθνές Δίκαιο - Η ομιλία της Προέδρου της Δημοκρατίας που ενόχλησε τους Τούρκους - Η ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας

 




Ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών

Για μία ακόμα φορά, κατά παράβαση στοιχειωδών κανόνων της διπλωματικής πρακτικής, η τουρκική πλευρά καταφέρεται εναντίον ανώτατου αξιωματούχου της Ελλάδας, στην προκειμένη περίπτωση, μάλιστα, της Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η τουρκική πλευρά, δυστυχώς, διαστρεβλώνει για άλλη μία φορά την πραγματικότητα και αποκρύπτει όχι μόνο το τι έγινε στο παρελθόν αλλά και την συνεχιζόμενη πολιτική της, η οποία καταπατά το Διεθνές Δίκαιο σε καθημερινή βάση, δημιουργώντας εντάσεις και δηλητηριάζοντας το κλίμα μεταξύ των δύο χωρών.

Η Ελλάδα, απορρίπτοντας στο σύνολο τους, τις τουρκικές αιτιάσεις, επισημαίνει ότι η αποδοχή της ιστορικής αλήθειας και η συμφιλίωση των εθνών με το παρελθόν τους αποτελεί άλμα ηθικής υπέρβασης των διαφορών μεταξύ των λαών και εχέγγυο ειρηνικής συνύπαρξής τους για το μέλλον.


Η Ομιλία της Προέδρου της Δημοκρατίας που ενόχλησε τους Τούρκους

H Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου απηύθυνε χαιρετισμό στην εκδήλωση επίσημης παρουσίασης του σχεδίου ανέγερσης του Μεγάρου Παγκόσμιου Ποντιακού Ελληνισμού Σουρμένων στον χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού.

Ακολουθεί ο χαιρετισμός της κυρίας Σακελλαροπούλου:

«Δεν είναι μόνο η καταγωγή που καθιστά τους Ποντίους τον κρίκο που ενώνει τη σύγχρονη Ελλάδα μ’ έναν τόπο δισχιλιετούς ιστορίας, τόπο που αποίκησαν οι Μιλήσιοι εγκαθιδρύοντας έναν φωτεινό ιωνικό πολιτισμό, τόπο που ανέδειξε, στα μεταγενέστερα χρόνια, ένδοξες αυτοκρατορίες κι ακόμη αντηχεί από τους θρύλους τους, τόπο που ποτίστηκε με αίμα ηρώων και αγίων. Δεν είναι μόνο το αρχαιοπρεπές γλωσσικό τους ιδίωμα που διατήρησε την ιωνική μελωδικότητα κι ακούγεται ακόμα στα τραγούδια και τα παραμύθια τους, η ιδιαίτερη μουσική τους, οι δυναμικοί χοροί τους, η τοπική γαστρονομία που επιβιώνει στα οικογενειακά τραπέζια. Είναι το πάθος με το οποίο διατηρούν την ποντιακή ταυτότητά τους. Κι αυτή, δεν ορίζεται μόνο από την αδιαμφισβήτητη πολιτισμική ιδιαιτερότητα των Ποντίων, αλλά και με την προσπάθειά τους να συνδεθούν με το ιστορικό παρελθόν ενός τόπου μακρινού, την αναζήτηση των ιχνών του περάσματος των προγόνων τους από εκεί, τη νοσταλγία για έναν τρόπο ζωής που δεν βιώθηκε από τη νεότερη γενιά, αλλά διατηρείται ακέραιος στη μνήμη του έθνους.

Η ιστορία του Ποντιακού ελληνισμού υπήρξε μακρά, λαμπρή και οδυνηρή. Η τραγική κατάληξή της, με την μεθοδευμένη και συστηματική γενοκτονία που με διωγμούς, σφαγές, προσπάθειες βίαιου εξισλαμισμού και ανείπωτη βαρβαρότητα, τους ξερίζωσε από τις πατρογονικές εστίες τους και τους έφερε στον δρόμο της προσφυγιάς, είναι ανεπούλωτο τραύμα. “Ο άνθρωπος έχει ρίζες, κι όταν τις κόψουν πονεί”, έλεγε ένας άλλος πρόσφυγας, ο Γιώργος Σεφέρης.

Όμως ο Ποντιακός ελληνισμός μετέφερε στην Ελλάδα τον δυναμισμό του και τις αξίες του. Την πίστη στην πατρίδα, την οικογένεια, την κοινότητα, τις παραδόσεις. Την εργατικότητα και την ακάματη εφευρετικότητά του. Όπου κι αν εγκαταστάθηκαν Πόντιοι, στα χωριά και τις πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης, στους συνοικισμούς της πρωτεύουσας, παρά τις δυσκολίες ενσωμάτωσης και ένταξης της πρώτης γενιάς, κατάφεραν να προκόψουν και βοήθησαν και την Ελλάδα να προκόψει. Κράτησαν άρρηκτους τους δεσμούς ανάμεσά τους και διεκδίκησαν την ιδιαιτερότητά τους. Αλλά η διεκδίκηση αυτή δεν σήμαινε ούτε απομόνωση, ούτε απόσχιση. Αποτέλεσε παράγοντα ισχυροποίησης της κοινής εθνικής ταυτότητας.

Η αναγγελία της ανέγερσης του Μεγάρου Παγκόσμιου Ποντιακού Ελληνισμού Σουρμένων στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης, με δαπάνη του Σπύρου Λάτση, μας γεμίζει χαρά και συγκίνηση. Εύχομαι να καταστεί μια ακόμη εστία διαφύλαξης των πλούσιων παραδόσεών σας και της συλλογικής μας μνήμης».


Η ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας

«Λυπούμαστε για τους αβάσιμους ισχυρισμούς και τις παρατηρήσεις που διαστρεβλώνουν την πρόσφατη ιστορία μας, που εξέφρασε η Κατερίνα Σακελλοροπούλου, Πρόεδρος της Ελλάδος, σε εκδήλωση για την παρουσίαση του σχεδιασμού της «Αίθουσας για τον Παγκόσμιο Ποντιακό Ελληνισμό», που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στην περιοχή Ελληνικό της Αθήνας.

Αυτοί οι ισχυρισμοί δεν αλλάζουν το ίδιο το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν αυτή που επιχείρησε να εισβάλει και να καταλάβει την Ανατολία και ότι ο ελληνικός στρατός διέπραξε βάρβαρα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, ειδικά εναντίον αθώων πολιτών στην περιοχή της Δυτικής Ανατολίας. Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε για άλλη μια φορά ότι μπροστά σε αυτές τις θηριωδίες, που καταγράφηκαν και στην έκθεση της Εξεταστικής Επιτροπής των Συμμαχικών Δυνάμεων, η Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει αποζημίωση, σύμφωνα με το άρθρο 59 της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης.

Οι ψεύτικες κατηγορίες που προβάλλει συχνά η Ελλάδα επισκιάζουν τις προσπάθειες για την καθιέρωση ειλικρινούς και ειλικρινούς διαλόγου για την επίλυση των προβλημάτων μεταξύ των δύο χωρών.

Τέτοιες στάσεις και συμπεριφορές είναι ασυμβίβαστες με την υπεύθυνση στάση που αναμένεται από αξιωματούχους του κράτους. Σε αυτό το πλαίσιο, καλούμε για άλλη μια φορά τη γείτονά μας Ελλάδα να τηρήσει την κοινή λογική και την εποικοδομητική κατανόηση.»



Σαν σήμερα το 2019: - Η αλήθεια για τις διαφορές και τα ψέματα για τα καταβληθέντα αναδρομικά - Τι λέγανε οι ειδικοί και τα κυβερνητικά "παπαγαλάκια" της παραπληροφόρησης!!!

 







1. Οι  γκουρού των οικονομικών υποκλίνονται, στον συντάκτη της ιστοσελίδας enstoloi.net, όχι μόνο για την εμπεριστατωμένη ανάλυση που έκανε με τίτλο "Εξήγηση των πολύ χαμηλών αναδρομικών σύνταξης"  αλλά και γιατί κατέρρευσαν κάποιες από τις οικονομικές σταθερές που είχαν διδαχθεί να εφαρμόζουν στους υπολογισμούς μισθών, συντάξεων, μερισμάτων και επικουρικών συντάξεων, καθόσον εφάρμοσε δικές του οικονομικές σταθερές υπολογισμού. 

   2. Οι νέες σταθερές υπολογισμού  είναι:
       α. Καταργείς το Κράτος δικαίου.
       β.Εφαρμόζεις το "Αποφασίζομεν και διατάσσομεν" 
       γ. Δεν λαμβάνεις υπόψιν οι αποφάσεις των Ανωτάτων Δικαστηρίων.
      δ. Εφαρμόζεις ένα δαιδαλώδη παράνομο  και αντισυνταγματικός τρόπος υπολογισμού! 
      ε. Αποπροσανατολίζεις, τον αναγνώστη κάνοντάς του να πιστεύει ότι τα αναδρομικά που πήρε είναι τα πραγματικά οφειλόμενα!
    στ. Τα μερίσματα, που είναι στο 100%, χρήματα του ασφαλισμένου, τα προσθέτεις στην βασική σύνταξη και στη συνέχεια τα φορολογείς!
     ζ. Δεν λαμβάνεται υπόψιν έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, προς το ΥΠ.ΟΙΚ., που τονίζει πως τα αναδρομικά που επιδικάζει το Ελεγκτικό Συνέδριο, σε όσους έχουν κάνει προσφυγή ανέρχονται, κατά μέσο όρο, στα 25.000 ευρώ
     η.. Δεν κατηγορείς την  κυβέρνηση που ενέπαιξε τους συνταξιούχους με τα αναδρομικά που τους κατέβαλε!!
   
   3. Βέβαια, ως άνθρωπος έκανε και ορισμένα λαθάκια, μερικά εκ των οποίων είναι:

       α. ΛΑΘΟΣ 1: Στον επίλογο της ανάρτησης με τίτλο: "Εξήγηση των πολύ χαμηλών αναδρομικών σύνταξης", αναγράφει: Όσοι είχαν ακριβώς το ίδιο ποσό σύνταξης και  ακριβώς το ίδιο ποσό μερισμάτων, έλαβαν ακριβώς τα ίδια αναδρομικά. 
       - Συνταξιούχος από το 1993  έλαβε 1.923 ευρώ
       - Συνταξιούχος από το 1996  έλαβε    723 ευρώ
       - Συνταξιούχος από το 2007  έλαβε    700 ευρώ
       - Συνταξιούχος από το 2007  έλαβε    723 ευρώ
       - Συνταξιούχος από το 2010  έλαβε  2.400 ευρώ
    
       βΛΑΘΟΣ 2.  
           - Ιπτάμενος  από το 2009, με πολλά έτη επικινδυνότητας έλαβε  1.050 ευρώ 

       γ.   ΛΑΘΟΣ 3
          - Χήρα Υποστρατήγου από 2010 έλαβε Μηδέν ευρώ
          - Χήρα Συνταγματάρχου από το 2010 έλαβε 5.000 ευρώ
    
      δ.    ΛΑΘΟΣ 4
            Συμμαθητές με ίδιο έτος αποστρατείας, ίδια σύνταξη και μερίσματα έλαβαν:
             - Πεζικού          899 ευρώ
             - Μηχανικού     185  ευρώ
             - Πυροβολικού  200 ευρώ   
   
       ε.     ΛΑΘΟΣ 5

          -  Τα αναγραφόμενα ποσά της βασικής σύνταξης των ετών 2011 και 2014 είναι λανθασμένα
          -  Τα μερίσματα του ΜΤΣ και ΕΚΟΕΜΣ δεν είναι του αυτού ύψους και δεν σου επιτρέπεται, από την ιστοσελίδα, η διόρθωση στο ΕΚΟΕΜΣ


     
     στ. ΛΑΘΟΣ 6: Προσωπική περίπτωση
             
          . Με βάση τους υπολογισμούς της ιστοσελίδας θα έπρεπε να λάβω:
            -  Την  25 -11-  2018            430 ευρώ
            -  Την  08 - 01- 2019         2.035,88 ευρώ
             - Την 09 - 01- 2019         1.752,25 ευρώ
             - Την 12- 01-  2019         1.963,42 ευρώ 
             -  Την 21 -12-2018  έλαβα  723, 21 ευρώ
        . Από την 03 Ιαν 2019, με βάση την ιστοσελίδα, λαμβάνω βασικό μισθό Συνταγματάρχου ενώ λαμβάνω 2/3 Ταξιάρχου!! 

        .  Τι ανάγκασε τον συντάκτη του enstoloi.net , να προβεί στις παραπάνω συνεχόμενες αλλαγές;

    4. Δυστυχώς τα λάθη είναι πολλά και όχι λίγα όπως θριαμβολογεί η ιστοσελίδα και δυστυχώς τα θύματα είναι οι συνταξιούχοι     
    
    5. Τα στοιχεία που έχω στην κατοχή μου, είναι πολλά και έχουν υποβληθεί στο καθ΄ύλην αρμόδιο γραφείο του  αναπληρωτή Υπουργού οικονομικών, το οποίο παραδέχεται ότι έχουν γίνει πολλά και μεγάλα λάθη!

Η επικοινωνία μου με τον κ. Καρασαββίδη.


Αλέξανδρος Παναγής
Κύριε Καρασαββίδη, είμαι ο πρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ./Παράρτημα Άρτας και θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι, κατά την διάρκεια της συγκέντρωσης που πραγματοποιήσαμε στις 22 Νοεμβρίου, μεγάλος αριθμός συναδέλφων, τόσο των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και της Αστυνομίας, μου είπαν πως διαπίστωσαν, ότι θα λάβουν πολύ λιγότερα αναδρομικά από αυτά που έλαβαν από 1-1-2015 μέχρι 31-1-2018. Το πρόβλημα προέκυψε όταν διόρθωσαν το μέρισμα του ΜΤΣ. Σας παρακαλώ , εάν το επιθυμείτε, να επικοινωνήσετε μαζί μου στο τηλ. 6937360079 για να με ενημερώσετε. Ευχαριστώ
Εδώ μπορείτε να διαβάσετε για την συγκέντρωσή μας http://alexpanagisartas.blogspot.com/2018/11/blog-post_405.html
ΣΩΜΑ:
Στρατός

Αχιλλέας Καρασαββίδης
Είναι εντελώς λάθος η σύγκριση με τα παλιά αναδρομικά, διότι λόγω των μνημονιακών μειώσεων δεν υπάρχει καμία σχέση αναλογίας μεταξύ τους.
Κάποιος που έλαβε πριν 1.000 € μπορεί τώρα να πάρει 500 ή 1.000 ή 1.500 €, ενώ κάποιος άλλος που έλαβε πριν 0 (μηδέν) αναδρομικά τώρα μπορεί να πάρει 1.300 € (πραγματικό παράδειγμα συναδέλφου).



Υπήρξε και άλλη απάντηση αλλά για λόγους που δεν γνωρίζω ο κ. Καρασαββίδης την διέγραψε

Συντάξεις/Αναδρομικά:- 42.316, 47 + 34.337,51τόκοι= 76.653,98 ευρώ δικαιούται ο συνταξιούχος μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου - Δείτε την 930/2019 απόφαση του ΙΙ τμήματος του Ελ. Συν, που ήταν ο προπομπός της μεγάλης νίκης. - Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

 


 Με την υπ΄άριθ. 1821/2021 απόφασή του 1821/2021 η Ολομέλεια του   Ελεγκτικού Συνεδρίου, απέρριψε την αίτηση αναίρεσης που είχε γίνει από το Δημόσιο και με την οποία ζητούσε να κριθεί συνταγματική η επιβολή της ΕΑΣ. Έτσι, έγινε, οριστικά και αμετάκλητα δεκτό, το αίτημα του συνταξιούχου δικαστικού που διεκδικούσε αναδρομικά για την πενταετία 01-7- 2011 μέχρι 31-12-2015. Μάλιστα, τα όποια αναδρομικά προκύψουν, θα είναι έντοκα καθώς θα πρέπει να καταβληθούν με τόκο 6% ανά έτος.


 

   Από την απόφαση αυτή δικαιώνονται και όσοι συνταξιούχοι, των ειδικών μισθολογίων, είχαν ασκήσει κυλιόμενες αγωγές για το διάστημα 01-7- 2011 μέχρι και 31-12-2018, καθόσον με την 1477/2021 απόφασή της, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έκρινε πως από 01-01-2019 η παρακράτηση που γίνεται υπέρ της ΕΑΣ είναι Συνταγματική καθόσον τα έσοδα κατατίθενται για την ενίσχυση του ΑΚΑΓΕ 








  Δείτε την 930/2019 απόφαση  του ΙΙ τμήματος του  Ελεγκτικού Συνεδρίου που ήταν προπομπός της μεγάλης νίκης για όσους έκαναν αγωγές 



  Στην ολομέλεια του Ελεγκτικού συνεδρίου παρέπεμψε,το II Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου την αγωγή, που  είχε καταθέσει στις 31-1-2019  χήρα θανόντος Δικαστικού, που διεκδικούσε το ποσό των 6.489,44 ευρώ, για την παράνομη παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων. 

    Στην τεκμηρίωση της απόφασής του αναφέρει, σε πολλά σημεία, ότι
η κατηγορία των Στρατιωτικών συνταξιούχων δεν αντλεί καμμιά ωφέλεια, από την παρακράτηση υπέρ της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και  η υπαγωγή τους στον ΕΦΚΑ, αντίκεινται στις διατάξεις του Συντάγµατος µε τις οποίες 
κατοχυρώνεται το ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς


   Επειδή ο όγκος των αγωγών που ήδη εκκρεµμούν, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι αυξημένος, και οι κυβερνήσεις δεν εφάρμοσαν την απόφαση 244/2017 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που διέτασσε το κράτος να σταματήσει την παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων,   το II Τµήµα  αποφάσισε ότι, πρέπει να υποβληθεί προδικαστικό ερώτημα στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για την οριστική λύση του προβλήματος



Δείτε τα επίμαχα σημεία της απόφασης

        

Απόφαση 930/2019

ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

ΤΜΗΜΑ ΙΙ 

Συνεδρίασε δηµόσια στο ακροατήριό του στις 4 Απριλίου 2019, µε την ακόλουθη σύνθεση: ..........................


 Για να δικάσει την από 31.1.2019 αγωγή (Α.Β.∆……) Της ….του …, κατοίκου ……η οποία παραστάθηκε διά του πληρεξουσίου της δικηγόρου, Νικολάου Αναγνωστόπουλου (Α.Μ.∆.Σ.Α. 19556), κατά του Ελληνικού ∆ηµοσίου, που εκπροσωπείται νόµιµα από τον Υπουργό Οικονοµικών, και κατά του ν.π.δ.δ. µε την επωνυµία «Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), που κατοικοεδρεύει στην Αθήνα (οδός Αγίου Κωνσταντίνου αρ. 8), και εκπροσωπείται νόµιµα από το ∆ιοικητή του, που αµφότερα παρέστησαν διά του Παρέδρου του Νοµικού Συµβουλίου του Κράτους Κωνσταντίνου Παπαγεωργίου. 

 Κατά τη συζήτηση που ακολούθησε, το ∆ικαστήριο άκουσε: 

Tον πληρεξούσιο δικηγόρο της ενάγουσας, ο οποίος ζήτησε της παραδοχή της αγωγής. 

Τον εκπρόσωπο του Ελληνικού ∆ηµοσίου και του Ε.Φ.Κ.Α., ο οποίος ζήτησε την απόρριψη της αγωγής, και 

Τον Επιτροπεύοντα Πάρεδρο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο οποίος πρότεινε την αναστολή εκδίκασης της αγωγής. 

Μετά τη δηµόσια συνεδρίαση, το ∆ικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη. 

                     Αφού µελέτησε τα σχετικά έγγραφα  

Σκέφθηκε σύµφωνα µε το νόµο Αποφάσισε τα εξής: 

1. Με την υπό κρίση αγωγή, η ενάγουσα, εκ µεταβιβάσεως πολιτική συνταξιούχος του ∆ηµοσίου, χήρα αποβιώσαντος συνταξιούχου δικαστικού λειτουργού (τέως Συµβούλου της Επικρατείας), ζητεί, κατ’ εκτίµηση του περιεχοµένου της αγωγής και µε βάση τα άρθρα 105 και 106 ΕισΝΑΚ, να υποχρεωθούν το Ελληνικό ∆ηµόσιο και ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης να της καταβάλουν, εις ολόκληρον και νοµιµοτόκως από την επίδοση της αγωγής, το ποσό των 6.489,44 ευρώ. 

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί, κατά τους ισχυρισµούς της ενάγουσας, στη ζηµία που υπέστη από την παρακράτηση από τη σύνταξή της, κατά το διάστηµα από 8.2.2017 έως 31.1.2019, της «Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων» (ΕΑΣ), κατ’ εφαρµογή των διατάξεων των άρθρων 38 του ν. 3863/2010 και 11 του ν. 3865/2010, όπως αυτές ίσχυαν κατά τον κρίσιµο χρόνο, οι οποίες, όπως προβάλλει η ενάγουσα, καθ’ ο µέρος επέβαλαν την επίδικη εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις του ∆ηµοσίου, είναι αντίθετες προς τις ρυθµίσεις των άρθρων 4 παρ.1 και 5, 22 παρ. 5 και 25 παρ. 1 και 4 του Συντάγµατος και τις από αυτά απορρέουσες συνταγµατικές αρχές, σύµφωνα και µε όσα έχουν κριθεί µε την 244/2017 απόφαση της Ολοµέλειας του παρόντος ∆ικαστηρίου. 

 

52. Κατόπιν αυτών, το Τµήµα διαπιστώνει ότι στην υπό κρίση υπόθεση ανακύπτει ζήτηµα γενικότερης σηµασίας και µε συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων, και συγκεκριµένα εάν µετά τη θέση ισχύ των διατάξεων του ν. 4387/2016 περί της ένταξης των δηµοσίων λειτουργών, υπαλλήλων και στρατιωτικών εν ενεργεία και συνταξιούχων στον ΕΦΚΑ και την από 1.1.2017 µεταφορά στον τελευταίο της αρµοδιότητας πληρωµής των συντάξεων του ∆ηµοσίου µε την κ.υ.α. 124456/0092/13.12.2016 εξακολουθεί να αντίκειται στο Σύνταγµα ......

Επί του του ζητήµατος αυτού, το Τµήµα άγεται οµόφωνα σε καταφατική κρίση, όπως εκτίθεται στη σκέψη 50 της παρούσας, καθόσον: 

α) Μετά τη διαγνωσθείσα αντισυνταγµατικότητα της επίδικης εισφοράς µε τη 244/2017 απόφαση της Ολοµελείας του ∆ικαστηρίου δεν επαναρρυθµίστηκε εξ αρχής το ζήτηµα της επιβολής της στους συνταξιούχους δηµοσίους λειτουργούς, υπαλλήλους και στρατιωτικούς, σε συµµόρφωση προς τα κριθέντα µε την απόφαση αυτή και ειδικότερα προς τις τέσσερις διαπιστωθείσες επάλληλες και αυτοτελείς βάσεις αντισυνταγµατικότητας της εισφοράς (βλ. σκέψη 36), προκειµένου να είναι δυνατή η ανατροπή των όσων κρίθηκαν, τα οποία δεσµεύουν εν τοις πράγµασι τους οικείους σχηµατισµούς κατά την εκδίκαση όµοιων υποθέσεων, ενόψει των συνταγµατικών αρχών της ασφάλειας δικαίου και της ισότητας των διαδίκων, κρίσεις τις οποίες υιοθετεί οµόφωνα και το παρόν Τµήµα (βλ. σκέψη 50). 

 β) Σε κάθε περίπτωση, οι προβλέψεις του τελευταίου αυτού νόµου περί υπαγωγής των δηµοσίων λειτουργών, υπαλλήλων και στρατιωτικών στον ΕΦΚΑ, αντίκεινται στις διατάξεις του Συντάγµατος µε τις οποίες κατοχυρώνεται το ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς των κατηγοριών αυτών (βλ. σκέψεις 48 και 49)

Συνεπώς, η ένταξη της κατηγορίας αυτής στον εν λόγω φορέα, ακόµη και αν αυτός γίνει ανεκτός, ως διφυής φορέας, µεταβατικά, µέχρι την συµµόρφωση του νοµοθέτη προς τις οικείες συνταγµατικές ρυθµίσεις, δεν αίρει την πρώτη βάση αντισυνταγµατικότητας της επίδικης εισφοράς, όπως αυτή κρίθηκε µε την 244/2017 απόφαση της Ολοµέλειας, 

Η βάση δε αυτή αντισυνταγµατικότητας εξακολουθεί ισχύουσα και για την επιβολή της εισφοράς από 1.1.2019 και εντεύθεν,  .......  

 

Λαµβανοµένου δε υπ’ όψιν ότι οι βαρυνόµενοι µε την ΕΑΣ συνταξιούχοι δεν είναι η µόνη κατηγορία που αντλεί ωφέλεια από την βιωσιµότητα του συνταξιοδοτικού συστήµατος ως συνόλου και ειδικότερα των κλάδων κυρίας σύνταξης, αφού άµεση ωφέλεια από το σύστηµα αυτό αντλεί και ο ενεργός ασφαλισµένος πληθυσµός, η επιλογή του νοµοθέτη να θεσµοθετήσει ένα τέτοιο δια-ταµειακό βάρος µόνο σε βάρος της κατηγορίας των συνταξιούχων και, µάλιστα, όσων οι συντάξεις υπερβαίνουν το ποσό των 1.400 ευρώ, έπρεπε να αιτιολογηθεί ειδικά, καθόσον συνιστά κατ’ αρχήν απόκλιση από την κατ’ άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγµατος αρχή της καθολικότητας των βαρών, στο βαθµό που µε τον επίµαχο γενικευµένο κοινωνικοασφαλιστικό πόρο επιφορτίζεται συγκεκριµένη κατηγορία. 

Τέλος, διατηρείται και η τέταρτη βάση αντισυνταγµατικότητας, σύµφωνα µε την οποία, εφόσον η εν λόγω εισφορά δεν αποτελεί έκτακτο δηµοσιονοµικό µέτρο προς ελάφρυνση του προϋπολογισµού της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά διαρθρωτικού χαρακτήρα παρέµβαση, .....................



Και τούτο, διότι το ΙΙΙ Τµήµα του ∆ικαστηρίου, έχον ειδική αρµοδιότητα επί συγκεκριµένων κατηγοριών συντάξεων, πολεµικών, στρατιωτικών και κανονιζοµένων βάσει των ειδικών νόµων, ....... µε τη 277/2019 απόφασή του υπέβαλε προδικαστικό ερώτηµα, µε αντικείµενο τη συµβατότητα µε το Σύνταγµα της υπαγωγής των στρατιωτικών συνταξιούχων στον ΕΦΚΑ, βάσει των διατάξεων του ν. 4387/2016, καθώς και επιµέρους ρυθµίσεών του που αφορούν στον κανονισµό σύνταξης της κατηγορίας αυτής συνταξιούχων. 


Περαιτέρω, µε τη 278/2019 απόφαση του, το ίδιο Τµήµα υπέβαλε και έτερο προδικαστικό ερώτηµα, µε αντικείµενο τη διατήρηση ή µη της κρίσης της 244/2017 απόφασης της Ολοµέλειας του ∆ικαστηρίου, και κατ’ εκτίµηση του περιεχοµένου της οικείας απόφασης του Τµήµατος στην 32/2018 απόφαση αυτής, περί αντίθεσης της κατ’ άρθρα 38 του ν. 3863/2010 και 11 του ν. 3865/2010 εισφοράς αλληλεγγύης των στρατιωτικών συνταξιούχων στα άρθρα 4 παρ. 1 και 5 του Συντάγµατος, επειδή η κατηγορία αυτή δεν αντλεί ωφέλεια από το προϊόν της εισφοράς ως εκ της ένταξης, µεταξύ άλλων, της κατηγορίας αυτής συνταξιούχων στον ΕΦΚΑ, η οποία κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ως συνταγµατική από το ΙΙΙ Τµήµα του ∆ικαστηρίου. .............


Ειδικότερα, το µεν πρώτο από τα ανωτέρω προδικαστικά ερωτήµατα του ΙΙΙ Τµήµατος δεν συναρτά το ζήτηµα της συµβατότητας των διατάξεων του ν. 4387/2016 µε την εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων, ενώ το δεύτερο αφορά µεν στην τύχη της εν λόγω εισφοράς µετά τη θέση σε ισχύ του νόµου αυτού, πλην αφορά µόνο στους στρατιωτικούς συνταξιούχους και την εξετάζει αποκλειστικά σε ό,τι αφορά την πρώτη βάση αντισυνταγµατικότητάς της και όχι ως προς τις άλλες τρεις, ενώ δεν θέτει το ζήτηµα της συνταγµατικότητας της παρακράτησης της ΕΑΣ για το διάστηµα από 1.1.2019 και εφεξής. 

 

Συνεπώς, παραδεκτώς και δη λυσιτελώς υποβάλλεται το παρόν προδικαστικό ερώτηµα, που αφορά στην παρακράτηση από τη σύνταξη πολιτικής συνταξιούχου, και δη κατά µεταβίβαση συνταξιούχου, χήρας αποβιώσαντος τέως δικαστικού λειτουργού, της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων .........

ε) Κατά την εκτίµηση του Τµήµατος, ο όγκος των υποθέσεων που ήδη εκκρεµεί ενώπιόν του και που θα προκύψει από την εφαρµογή της 244/2017 απόφασης της Ολοµέλειας του ∆ικαστηρίου, η οποία, άλλωστε, εκδόθηκε στο πλαίσιο δίκης – πιλότου, κατ’ εφαρµογήν των διατάξεων του άρθρου 108 Α παρ. 1 του π.δ/τος 1225/1981, είναι αυξηµένος, το Τµήµα κρίνει ότι πρέπει να υποβληθεί προδικαστικό ερώτηµα στην Ολοµέλεια, κατ’ εφαρµογή του άρθρου 108 Α παρ. 2 του π.δ. 1225/1981, προκειµένου να αποφανθεί για τα εκτιθέµενα στη σκέψη 52 ζητήµατα, όπως ειδικότερα αναλύονται και στο σκεπτικό της παρούσας.  


Για τους λόγους αυτούς Παραπέµπει την αγωγή στην Ολοµέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά τα ειδικώς αναφερόµενα στο σκεπτικό της παρούσας. 

 


 Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα, στις 11 Απριλίου 2019. 



 Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ 

 ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΟΦΙΑΝΟΥ 

 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 

 ΓΕΩΡΓΙΑ ΦΡΑΓΚΟΠΑΝΑΓΟΥ

 

Διαβάστε την απόφαση

09/12/2020





Συνέβη σαν Σήμερα το 1960: Η φρίκη των Γκουλάγκ - Ποιοι και πόσοι ήταν οι "ένοικοι" των 456 Στρατοπέδων - Η παρεχόμενη "αναμόρφωση" των κρατουμένων από τον πατερούλη Στάλιν - Πότε διαλύθηκαν επίσημα




Κρατική υπηρεσία της Σοβιετικής Ένωσης, η οποία επόπτευε τα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας στη χώρα και στα οποία εγκλείονταν τα «ανεπιθύμητα» πρόσωπα του κομμουνιστικού καθεστώτος. Πρόκειται για τη Γενική Διεύθυνση Αναμορφωτικών Στρατοπέδων Εργασίας (ГУЛАГ τα αρχικά της στα ρωσικά). Η λέξη ήταν άγνωστη στη Δύση έως το 1973, οπότε δημοσιεύτηκε το έργο του Αλεξάντρ Σολζενίτσιν "Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ", που με τον τίτλο αυτό παρομοίασε τα διασκορπισμένα σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση στρατόπεδα εργασίας με αλυσίδα νησιών.

Τα στρατόπεδα αναγκαστικής εργασίας ιδρύθηκαν με σοβιετικό διάταγμα στις 15 Απριλίου 1919, συνεχίζοντας την τσαρική παράδοση. Υπέστησαν αλλεπάλληλες διοικητικές και οργανωτικές μεταβολές στη δεκαετία του 1920 από τον Στάλιν μέχρι την ίδρυση της Γκουλάγκ στις 25 Απριλίου 1930. Δημιουργήθηκαν βάσει του άρθρου 58 του Ποινικού Κώδικα και αποτέλεσαν το βασικό εργαλείο για την πολιτική καταπίεση των διαφωνούντων του καθεστώτος. Τα στρατόπεδα αυτά βρίσκονταν υπό τον έλεγχο της μυστικής αστυνομίας της Σοβιετικής Ένωσης (κατά χρονολογική σειρά GPU, OGPU, NKVD, MVD).

Οι πρώτοι «ένοικοι» των στρατοπέδων αυτών ήταν οι χωρικοί που είχαν συλληφθεί κατά την εποχή της κολεκτιβοποίησης. Ακολούθησαν οι διαφωνούντες διανοούμενοι, μέλη εθνοτικών ομάδων, ύποπτα για έλλειψη νομιμοφροσύνης στελέχη του ΚΚΣΕ, πολίτες κατηγορούμενοι για συνωμοσία με ξένες κυβερνήσεις όσο βρίσκονταν στο εξωτερικό, ύποπτοι για σαμποτάζ, κοινοί εγκληματίες και πολλοί άλλοι.

Οι κρατούμενοι γέμισαν το Γκουλάγκ σε τρία κύρια κύματα: τα πρώτα χρόνια του πρώτου Πενταετούς Προγράμματος (1929-1932), στην έξαρση των σταλινικών εκκαθαρίσεων (1936-1938) και τα πρώτα χρόνια αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τον Μάρτιο του 1940 υπήρχαν τουλάχιστον 456 στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας στη σοβιετική επικράτεια. Ο Σολτζενίτσιν υποστηρίζει ότι μεταξύ 1928 και 1953 «περίπου σαράντα με πενήντα εκατομμύρια άνθρωποι κλείστηκαν στο Αρχιπέλαγος με βαριές ποινές». 

Σύμφωνα με πιο εμπεριστατωμένες εκτιμήσεις, ο αριθμός αυτός υπολογίζεται σε 6.000.000 με 15.000.000 για την περίοδο 1934-1953. Την ίδια περίοδο 1.053.829 πέθαναν στα στρατόπεδα του Γκουλάγκ, σύμφωνα με τα σοβιετικά αρχεία, που μελετήθηκαν από ερευνητές τη δεκαετία του ‘90.

Κατά τη μετασταλινική περίοδο της «φιλελευθεροποίησης», το Γκουλάγκ διαλύθηκε επίσημα στις 13 Ιανουαρίου 1960. Οι αρμοδιότητές του απορροφήθηκαν από διάφορες οικονομικές υπηρεσίες και όσα στρατόπεδα απέμειναν συγκεντρώθηκαν σ’ ένα καινούργιο οργανισμό, το GUITK (Γενική Διεύθυνση Αναμορφωτικών Κέντρων Εργασίας).

Πολλοί σοβιετικοί διανοούμενοι υπήρξαν «τρόφιμοι» στρατοπέδων συγκέντρωσης και αποτύπωσαν σε έργα τους τη φρίκη του Γκουλάγκ. Ξεχωρίζουν δύο βιβλία που κυκλοφορούν και στα ελληνικά: το «Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ» του Αλεξάντερ Σολζενίτσιν (1918-2008) και η συλλογή διηγημάτων «Ιστορίες από την Κολιμά» του Βαρλάμ Σαλάμοφ (1907-1982).