Τρίτη 25 Αυγούστου 2020

Κορωνοϊός: "Όχι στις μάσκες", γιατί όχι και "όχι στα αλεξίπτωτα";



Του Νίκου Κασκαβέλη 
Ο κόσμος όλος συνταράσσεται από την πανδημία του κορονοϊού, σε όλα τα επίπεδα. Μια απόδειξη ακόμη για το πόσο πολύ έχουμε διασυνδεθεί. Πόσο πραγματικά έχουμε γίνει ένα παγκόσμιο χωριό. Στα καλά και τα κακά. Ναι μεν διαχέεται και κυκλοφορεί ταχύτατα η πληροφορία, οι ανακαλύψεις, ναι μπορούμε ευκολότερα να επικοινωνήσουμε και να ταξιδέψουμε, όπως ποτέ στο παρελθόν, αλλά και μία ασθένεια που παλαιότερα θα έμενε τοπικό θέμα, σήμερα ταξιδεύει παντού και απειλεί τα πάντα. Πρώτα απ’ όλα το αγαθό της ζωής και μαζί ό,τι σχετίζεται με την υγεία και ύστερα, έμμεσα, τις συναλλαγές και την παγκόσμια οικονομία. 
Αυτά είναι δεδομένα. Μας απασχολούν ήδη αρκετούς μήνες, παντού στον πλανήτη και τα βιώνουμε άμεσα. Η ζωή μας έχει επηρεαστεί δραστικά και υπάρχουν βάσιμες υποψίες πως αυτό θα συνεχιστεί για καιρό ακόμη, μέχρι τουλάχιστον η επιστήμη να δώσει τη λύση. Την έδωσε και παλαιότερα, σε αντίστοιχες περιπτώσεις, όταν ο κόσμος δεν ήταν έτσι διασυνδεδεμένος. Και άλλες επιδημίες ενέσκηψαν και υπήρξε απάντηση. Κάποιο σωτήριο εμβόλιο, που έβαλε φραγμό στις φιλοδοξίες σειράς ιών να καταστούν εκείνοι το κυρίαρχο είδος του πλανήτη. 
Όλα όμως αυτά τα δεδομένα, που τα πιστοποιούν επιστήμονες από όλον τον κόσμο σε μια πρωτοφανή κινητοποίηση και εγρήγορση, τα αμφισβητούν με διάφορες διαβαθμίσεις, οι "ειδικοί" του διαδικτύου. Από την ολική αμφισβήτηση του προβλήματος (δεν υπάρχει ο ιός), έως τη μερική (υπάρχει, αλλά δεν είναι σοβαρό και δεν χρειάζονται μέτρα). Μαζί με τη γνωστή τάση στη συνωμοσιολογία (γράψαμε γι’ αυτό εδώ) ή τις υποψίες για πολιτική σκοπιμότητα, μπορούμε να δούμε το θέμα και υπό τη συζήτηση για τη "δημοκρατία του διαδικτύου" που ναι μεν έχει δώσει πρωτόφαντη ελευθερία λόγου, έχει όμως στερήσει από τις πηγές τον αναγκαίο έλεγχο αληθείας, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν πλείστα όσα "τέρατα", απέναντι στα οποία μόνη άμυνα η προσωπική παιδεία. 
Τώρα λοιπόν, με την πανδημία να επελαύνει και πάλι, παρακολουθούμε εμβρόντητοι να ξεπηδούν ολοένα και περισσότερα γκρουπ υποστήριξης της άρνησης του φαινομένου: "Όχι στις μάσκες στα παιδιά και στα σχολεία", "όχι στους ελέγχους" ή οτιδήποτε παρόμοιο. Θυμόμαστε πρόσφατα την ένταση σε παρόμοιες θέσεις εναντίον γενικώς των εμβολιασμών και άλλα παρόμοια. Και σε αυτά βέβαια τίθενται διάφορα ερωτήματα και σταθμίσεις. Γιατί φυσικά και υπάρχει το δικαίωμα της προσωπική άποψης, αυτό όμως έχει το όριο της βλάβης του "άλλου" και δη της κοινωνίας. Όταν μία θέση, η οποία μάλιστα τίθεται και ως προτροπή σε συμπεριφορά, ενέχει κίνδυνο για την κοινωνία, τότε ξεπερνά το θεμιτό όριο και εντάσσεται στις αρμοδιότητες εισαγγελέα. 
Και είπαμε, πολλές μπορούν να είναι οι αιτίες πίσω από μία τέτοια συμπεριφορά. Ακόμα και η άγνοια ή η αίσθηση πραγματικής απειλής. Σε αυτήν την περίπτωση η μόνη λύση της εκάστοτε οργανωμένης Πολιτείας, παράλληλα φυσικά με τα αναγκαία πειθαρχικά μέτρα, είναι η πλήρης ανάλυση των δεδομένων, η διαφάνεια και δημοκρατία, που ρίχνει φως και διαφωτίζει τις λεπτομέρειες. Με εξαντλητικό διάλογο, όπου είναι αναγκαίο. Ώστε να κάμπτεται η δυσπιστία και να αποκαλύπτονται τα κίνητρα. Τα οποία μπορούν να είναι και απλώς πολιτικά. Ναι, δυστυχώς, ακόμα και σε τέτοια θέματα, υπάρχουν πρόσωπα με αντίστοιχα ταπεινά κίνητρα που δεν το 'χουν σε τίποτα να ποντάρουν στην ανθρώπινη δυστυχία, την ενδεχόμενη καταστροφή, για να χτίσουν ένα αφήγημα που θα τους φέρει πιο κοντά στον στόχο τους. Εγγύτερα στην εξουσία. 
Πρώτη φορά είναι μήπως; Δεν το ζήσαμε στον τόπο μας πρόσφατα, όταν "λυτοί και δεμένοι" επί σειρά ετών αρνούνταν το προφανές, πως υπήρχε πρόβλημα, και κατηγορούσαν τη "λειψοπατρία" των "άλλων" και κάθε λύση που πρότειναν; Και τα κατάφεραν για καιρό. Έπεισαν. Άλλοι εξ αυτών ήρθαν στην εξουσία, για να συνυπογράψουν μετά στο τετράγωνο όλα όσα κατηγορούσαν και άλλοι απλώς μπήκαν στο προσκήνιο, δείχνοντάς μας το απεχθές τους πρόσωπο για χρόνια. Αλλά η εποχή αυτή, προσώρας τουλάχιστον, ξεπεράστηκε. Είπαμε κάνουμε μια νέα αρχή. Λίγους μήνες μόνο πριν, συζητούσαμε με θαυμασμό την ώριμη αντίδραση της κοινωνίας, αλλά και την εντελώς νέα εμπιστοσύνη με την οποία περιέβαλλε τους θεσμούς, το κράτος. Τι έγιναν όλα αυτά; Τόσο εύκολα διαλύθηκαν; 
Σίγουρα κάποιοι επενδύουν στην αναμπουμπούλα. Ίσως και στην καταστροφή. Αφού δεν έχουν άλλο αφήγημα και δεν τους βγαίνει τίποτε, ίσως μια τέτοια ανατροπή να τους ευνοούσε. Και κάνουν ό,τι μπορούν, κινητοποιώντας τις συνήθεις δυνάμεις. Τις ξέρουμε και τις έχουμε ξαναδεί. Στα διάφορα "υπόγεια κινήματα" υποστήριξης διάφορων παράλογων, πάντα φορτισμένων συναισθηματικά, αιτημάτων. Και την προσπάθειά τους, έρχεται να συνδράμει αφενός ένα ευνοϊκό υπόστρωμα στο οποίο βρίσκουν και πατούν, ενδεχομένως δε και επιμέρους αστοχίες/αντιφάσεις, σε μια πολιτική γενικά επιτυχημένη, πλην όμως με το εγγενές πρόβλημα του πρωτόγνωρου, που σημαίνει του επιρρεπούς στον αυτοσχεδιασμό, την αβεβαιότητα, ίσως και το λάθος. Άλλωστε, μόνο όποιος δεν πράττει δεν σφάλλει. Και σε αυτήν την περίπτωση, αρκεί η παραδοχή και η διόρθωση. Τυχόν επιμονή σε λάθος επιλογές, δεν ωφελεί κανέναν, το ζήσαμε με τραγικό τρόπο σε πρόσφατες καταστροφές…
Στο φως όλα λοιπόν, στο προσκήνιο. Να δούμε ποιοι ζητούν τι. Ποιοι κρύβονται πίσω από αυτά τα "κινήματα" και τι ακριβώς θέλουν/προτείνουν; "Όχι στη μάσκα", ναι σε τι; Σε λίγες ημέρες ξεκινούν τα σχολεία. Οδηγίες τελικά δόθηκαν. Όπως και δόθηκαν διευκρινήσεις για τις μάσκες, αργότερα και για τα εμβόλια. Θα παρέχονται δωρεάν, εφόσον η Ευρώπη (;) καλύπτει σειρά εξόδων, μιας δοκιμαζόμενης ακόμα οικονομίας. Πολλοί όμως γενικώς αντιδρούν. Με ένα γενικό "όχι" και μια διαρκή γκρίνια. Τι προτείνουν όμως, γιατί δεν το λένε; Θέλουν κλειστά τα σχολεία; Για πόσο καιρό; Δεν θέλουν τις μάσκες; Γιατί, με τι στοιχεία; Ότι έχουν…τσιπάκι; Ή ότι δημιουργούν ψυχολογικά θέματα; Το αντίθετο όμως σκοτώνει! Κύριοι, ας σοβαρευτούμε. Το θέμα είναι ζωής ή θανάτου και μάλιστα του διπλανού μας. 
Αν το καλοσκεφτούμε, προκαλεί ειλικρινή απορία το για ποια θέματα επιλέγουμε να εκφράσουμε τη δυσπιστία μας. Γενικώς, είναι πάρα πολλά εκείνα που μας δίνονται έτοιμα, από τότε που γεννιόμαστε και που αφορούν τον κόσμο. Πολλά εκείνα που θεωρούμε δεδομένα. Και αυτό είναι φυσιολογικό. Έτσι, έχουμε κάποιες σταθερές και δομούμε κοινωνίες. Αν δοκιμάζαμε την αλήθεια όλων, τίποτε δεν θα έμενε όρθιο. Και αν η αμφισβήτηση είναι ως ένα βαθμό υγιής και γεννά εν μέρει την πρόοδο, πάντως θεμελιώδεις παραδοχές τις διατηρεί όρθιες. Αλλιώς, πάμε να αμφισβητήσουμε όλοι μαζί τις γενικές αρχές: ούτε η Γη γυρίζει (το χω δει με τα μάτια μου;), ούτε στρογγυλή είναι (άλλο κίνημα αυτό), ούτε υπάρχουν μικρόβια, ούτε άτομα, ούτε κύτταρα, ούτε τίποτε. Για να μην πούμε για το φεγγάρι, που ποτέ δεν πήγαμε και που μάλλον τελικά είναι τυρί. Δεν γνωρίζουμε, λέει, κρούσματα στο περιβάλλον μας. Προσωπικά, ούτε φορείς του AIDSγνωρίζω, ούτε της νόσου του crohn, ούτε ασθενείς με ερυθηματώδη λύκο. Ποτέ όμως δεν αμφισβήτησα την ύπαρξή τους. Ούτε των πολιτών από το…Ιράκ ή την Αίγυπτο, που ζουν στην Ελλάδα, σε αριθμούς παρόμοιους με τα κρούσματα από τον ιό. Ούτε εκείνους τους γνωρίζω, εδώ είναι όμως και αυτοί. 
Δυστυχώς δεν είναι αστείο. Αγγίζει τα θεμέλια της δημοκρατίας και του πολιτισμού μας. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η οικοδόμηση θεσμών που προωθούν τις θεμελιώδεις μας αλήθειες και ταυτόχρονα διαφυλάσσουν την πίστη μας στη μέθοδό τους. Ότι όλα προκύπτουν μέσα από αδιάβλητες διαδικασίες που προάγουν το κοινό συμφέρον. Έτσι χτίζεται η εμπιστοσύνη του πολίτη ότι υπάρχει ένα σύστημα που λειτουργεί άοκνα για το δικό του όφελος. Οι θεσμοί αυτοί βρίσκονται εν πολλοίς κατοχυρωμένοι στο Σύνταγμά μας, εξελισσόμενοι. Ας τους ενισχύουμε καθημερινά. Γιατί, οι εποχές που παρόμοια κινήματα "ανορθολογισμού" θεριεύουν, για κάθε αιτία, είναι εποχές ανησυχίας. Εποχές που κυοφορούν τα τέρατα της επόμενης μέρας. Κανείς, όσο ισχυρός και αν νιώθει, δεν μπορεί να υποτιμά τέτοια μηνύματα. 
* Νίκος Κασκαβέλης, Δικηγόρος (ΜΔΕ, MSc)


Ένοπλες Δυνάμεις:Κοινή αεροναυτική άσκηση μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ στη θαλάσσια περιοχή νοτίως Κρήτης

Την Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020 στο πλαίσιο της διαρκούς στρατιωτικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ, πραγματοποιήθηκε κοινή αεροναυτική άσκηση με τη συμμετοχή μέσων και προσωπικού των δύο χωρών, στη θαλάσσια περιοχή νοτίως Κρήτης.
Στην άσκηση συμμετείχαν η Φρεγάτα (Φ/Γ) ΑΙΓΑΙΟΝ, Υποβρύχιο (Υ/Β) Τύπου 214 και έξι Αεροσκάφη F – 16, ενώ από την πλευρά των ΗΠΑ το Αντιτορπιλικό USS WINSTON S. CHURCHILL καθώς και Ελικόπτερα των Πολεμικών Ναυτικών των δύο χωρών.
Η εν λόγω άσκηση περιελάμβανε συνεργασία σε αντικείμενα κοινής επιχειρησιακής σχεδίασης, αεράμυνας, ανθυποβρυχιακού πολέμου, επικοινωνιών, ανταλλαγής πληροφοριών, σύνθεσης τακτικής εικόνας, προχωρητικούς ελιγμούς και συνεργασία Αεροσκαφών και Ελικοπτέρων.
Η δραστηριότητα αποδεικνύει έμπρακτα τους μακροχρόνιους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών που προσφάτως ενισχύονται συνεχώς και συνέβαλε περαιτέρω στην επαύξηση του επιπέδου της επιχειρησιακής ετοιμότητας, μαχητικής ικανότητας και συνεργασίας των συμμετεχουσών δυνάμεων τόσο σε διακρατικό όσο και σε διασυμμαχικό πλαίσιο.

H οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών Ελλάδας-Τουρκίας





 

Γράφει : ο Γιώργος Γκορέζης*

e-mail  : ggorezis@yahoo.gr

web     : ggore.wordpress.com

 

Η οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης ( ΑΟΖ ) με τη Τουρκία θεωρείται σήμερα στην Ελλάδα ως η μόνη διαφορά με τη χώρα αυτή. Είναι πλέον στερεή η πεποίθηση ότι η διαφορά αυτή έχει αυστηρά νομικό και διμερή χαρακτήρα και ότι η επίλυση της επιβάλλεται επί τέλους να πραγματοποιηθεί οριστικά και αμετάκλητα.

Οι μέχρι τώρα αμφιταλαντεύσεις και δισταγμοί ευνόησαν τη διεύρυνση των τουρκικών απαιτήσεων, με αναμοχλεύσεις σχετικά με τα χωρικά μας ύδατα και το καθεστώς του εναερίου χώρου και άλλες αποσταθεροποιητικές ενέργειες της Τουρκίας σε πολλά επίπεδα. Ενώ το Κυπριακό παραμένει μέχρι σήμερα άλυτο, η Τουρκία ομιλεί για γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο, ψηφίζει νόμο casus belli ( αιτία πολέμου ) για το νόμιμο δικαίωμα της επέκτασης των χωρικών μας υδάτων στα  12 ναυτικά μίλια, αμφισβητεί το δικαίωμα αμύνης των νησιών του Αιγαίου, επεκτείνει τις βλέψεις της στα Βαλκάνια , και υποδαυλίζει μειονοτικό ζήτημα στη Δυτική Θράκη και τα Δωδεκάνησα. Πέραν του μεγαλοϊδεατισμού του Erdogan για «γαλάζια πατρίδα» και  επανασύσταση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.  

Από τα πρώτα χρόνια η Τουρκία στις διεκδικήσεις της επικαλείται το διεθνές δίκαιο, αλλά το ερμηνεύει με διαφορετικό τρόπο από ότι η Ελλάδα-είναι εξάλλου γνωστό ότι η ίδια δεν υπέγραψε τη συμφωνία του Μondego Bay  για το δίκαιο της θαλάσσης, αν και η ίδια την εφάρμοσε στη Μαύρη θάλασσα. Γρήγορα όμως η στάση της αλλάζει. Μετά το 1974 η Τουρκία επικαλείται τον «πολιτικό χαρακτήρα και τη ζωτική σπουδαιότητα της υπόθεσης», αν και κατά καιρούς δέχεται την ελληνική άποψη για δικαστική επίλυση της διαφοράς.

Στις 31 Μαΐου 1975 οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας Καραμανλής και Demirel συμφώνησαν στο ανακοινωθέν των Βρυξελλών ότι κατ’ εξαίρεση των άλλων διαφορών η διαφορά για την υφαλοκρηπίδα-τότε δεν είχε εμφανιστεί ακόμα η αντίστοιχη έννοια της ΑΟΖ- θα παρεπέμπετο στο δικαστήριο της Χάγης. Και ενώ η ελληνική πλευρά επιδίδεται στη σύνταξη του προβλεπόμενου συνυποσχετικού, η Τουρκία κωλυσιεργούσε και πρότεινε διμερείς διαπραγματεύσεις, με αποτέλεσμα να έχουμε μονομερή προσφυγή στη Χάγη από τη χώρα μας. Η Ελλάδα δεν κατόρθωσε βέβαια να αποσπάσει μία απόφαση του δικαστηρίου επί της ουσίας, που θα έλυνε μια για πάντα τη διαφορά της με τη Τουρκία, υπάρχει όμως ένα σημείο της απόφασης που η ελληνική άποψη έγινε δεκτή, και αυτό αφορά το νομικό χαρακτήρα της διαφοράς, τον οποίο αρνιόταν μέχρι τότε πεισματικά η Τουρκία στις γραπτές παρατηρήσεις της προς το Δικαστήριο.  

Ακολούθησε η συνάντηση εμπειρογνωμόνων στη Βέρνη στις 2 Νοε 1976 . Στο πρακτικό αναφέρεται η ίδρυση μεικτής επιτροπής από εθνικούς αντιπροσώπους με εντολή να διερευνήσει τη διεθνή πρακτική σχετικά με την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, ώστε να καταλήξει σε ορισμένες αρχές και κριτήρια που θα χρησιμοποιηθούν στη συγκεκριμένη περίπτωση. Μέσα από αυτήν την έκφραση, που γίνεται επίκληση σε αρχές και κριτήρια, αναγνωρίζεται ο νομικός χαρακτήρας της διαφοράς. Στη συνάντηση στις 11 Μαρτίου 1978 μεταξύ Καραμανλή και Ετσεβίτ γίνεται λόγος για συνέχιση των διαπραγματεύσεων, οι οποίες όντως συνεχίστηκαν μέχρι το 1981, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα.

Στη περίοδο 1982 επιτεύχθηκε το λεγόμενο moratorium που «πάγωνε» τα πράγματα, με την έννοια της αποχής των δύο μερών από κάθε δήλωση ή ενέργεια, χωρίς όμως πρόθεση για διαπραγματεύσεις. Παρά ταύτα η Τουρκία προέβαινε σε συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου, και σε δηλώσεις που πυροδοτούσαν την τεταμένη κατάσταση. Το Νοέμβριο του 1983 ανακήρυξε το ψευδοκράτος της Βόρειας Κύπρου και η ένταση συνεχίσθηκε με την Τουρκία να επικαλείται το πρακτικό της Βέρνης και να αμφισβητεί την υφαλοκρηπίδα ολόκληρου του Αιγαίου. Στη πραγματικότητα το πρακτικό της Βέρνης είχε καταστεί ανενεργό, αφού είχε διακοπεί κάθε διαπραγμάτευση για το θέμα. Αυτή η ένταση οδήγησε στη γνωστή κρίση του 1987, όταν το sismic εξήλθε στο Αιγαίο συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία. Μετά την ελληνική αποφασιστικότητα που αποσόβησε την ένοπλη αναμέτρηση άρχισε μεταξύ των πρωθυπουργών Παπανδρέου και Ozal ένας διάλογος με σημειώματα που οδήγησε στη πολυσυζητημένη συνάντηση και στο ανακοινωθέν του Νταβός τον Ιανουάριο του 1988. Παρόμοια συνάντηση στο Νταβός έχουμε και μεταξύ Κ. Μητσοτάκη-Γιλμάζ τον Οκτώβριο του 1991, αλλά και αυτή συνάντησε την αδιάλλακτη τουρκική θέση, που συνεχίσθηκε με τις συνεχόμενες παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου

Η Ελλάδα έχει σήμερα συμφέρον να επιδιώξει τη δικαστική επίλυση της διαφοράς με την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, μετά την υπογραφή συνυποσχετικού από τις δύο χώρες. Κατά κανένα όμως τρόπο δεν πρέπει να δεχθεί η ελληνική πλευρά να αναφερθεί ή έστω να υπονοηθεί στο συνυποσχετικό ότι ολόκληρο το Αιγαίο μέχρι των εξωτερικών ορίων των της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης είναι υπό αμφισβήτηση, όπως έχει υποστηρίξει η Τουρκία. Αλλά και θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι όσο κι’ αν πιστεύουμε ότι οι θέσεις μας είναι πιο στέρεες από τις τουρκικές, η νομολογία του δικαστηρίου μέχρι τώρα στην εκδίκαση παρόμοιων περιπτώσεων ( Μάλτα-Λιβύη, Λιβύη-Τυνησία κλπ ) δείχνει ότι σε κανένα διάδικο δεν επιδικάσθηκε ακριβώς ότι εζήτησε.

Ο νομικός χαρακτήρας της διαφοράς είναι κατοχυρωμένος από την απόφαση του 1978 και η Ελλάδα μπορεί να τον επικαλεσθεί στις διαπραγματεύσεις με την Τουρκία. Επίσης το 1976 με την προσφυγή στο δικαστήριο της Χάγης η Ελλάδα αμφισβήτησε τη νομιμότητα των εκχωρήσεων της Τουρκίας του 1973-74 και των ερευνητικών δραστηριοτήτων του sismic στις 6,7,και 8 Αυγ. 1976. Το δικαστήριο δέχθηκε ότι ερευνητικές δραστηριότητες που διεξάγονται μονομερώς, όπως αυτές της Τουρκίας πρόσφατα και παλαιότερα,  δεν μπορούν να δημιουργήσουν δικαιώματα.

Από την άλλη το δικαστήριο απέρριψε τη θέση ότι η αρχή της μέσης γραμμής έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα, και υιοθέτησε ότι η οριοθέτηση πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις αρχές της ευθυδικίας. Η τουρκική θέση στηρίζεται στη δήλωση αυτή και υποστηρίζει ότι οι αρχές της ευθυδικίας στο Αιγαίο δεν δίνουν πλήρη επήρεια στα ελληνικά νησιά. Αλλά νεότερες αποφάσεις του δικαστηρίου αναβάθμισαν την αξία της μεθόδου της μέσης γραμμής, σε σχέση με άλλα γεωμορφολογικά και γεωλογικά κριτήρια που εφάρμοζε μέχρι τώρα.

Δικαίωμα σε υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ σύμφωνα με το δίκαιο της θαλάσσης έχουν και τα νησιά, εφ’ όσον αυτά κατοικούνται και έχουν οικονομική ζωή, όπως συμβαίνει με τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Πλέον αυτού τα νησιά αυτά που είναι συγκρότημα νησιών, κυριαρχούν του θαλάσσιου χώρου, και οι δεσμοί των νησιών με τον ηπειρωτικό χώρο και μεταξύ τους είναι ιστορικοί, πολιτισμικοί, πολιτικοί και οικονομικοί. Επομένως μια γραμμή οριοθέτησης που θα εγκλώβιζε τα νησιά σε τμήματα τουρκικής υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ  θα διέκοπτε την ενότητα αυτή, που είναι απαραίτητη για την επιβίωση τους. Τούτο επιβάλλεται και για λόγους ασφαλείας, η δε τουρκική θέση να παραμείνουν τα νησιά αυτά ανοχύρωτα και απροστάτευτα δείχνει τις δικές τους προθέσεις.

Έωλο είναι και το επιχείρημα της Τουρκίας ότι το Αιγαίο αποτελεί κλειστή ή ημίκλειστη θάλασσα, και πρέπει να ακολουθηθούν ειδικοί κανόνες οριοθέτησης με τη συγκατάθεση όλων των παρακτίων κρατών. Αυτή η πρόταση υποβλήθηκε από τη Τουρκία στις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της σύμβασης για το δίκαιο της θαλάσσης το 1982, αλλά απορρίφθηκε απ’ όλα τα κράτη. Το άρθρο 123 της σύμβασης του 1982 δεν αναφέρει αυτόν τον κανόνα.

Η περιοχή της οριοθέτησης στο Αιγαίο είναι διάσπαρτη από ελληνικά νησιά τα οποία βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από τις τουρκικές ακτές, με μέγιστη απόσταση 25,5 ν. μίλια και ελάχιστη 0.85 ν. μίλια. Σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου της Χάγης του 1985 ( Μάλτα – Λιβύη ) η τεχνική μέθοδος της μέσης γραμμής ικανοποιεί εκ πρώτης όψεως τις απαιτήσεις των αρχών της ευθυδικίας. Η μέση αυτή γραμμή θα πρέπει να περνά μεταξύ των ανατολικών νησιών του Αιγαίου Σαμοθράκη, Λήμνο, Λέσβο, Χίο, Σάμο, Αγκαθονήσι, Φαρμακονήσι, Κάλυμνο, Κώ, Νίσσυρο, Σύμη, Ρόδο και Καστελόριζο και των απέναντι τουρκικών ακτών, καθώς και της Ίμβρου και Τενέδου.

Αυτή η μέση γραμμή είναι με λόγο ακτών ένα προς ένα, και αφήνει μικρή ποσότητα υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ  στη Τουρκία. Γι’ αυτό είναι δυνατό να υιοθετηθεί μία δεύτερη γραμμή μεταξύ της γραμμής αυτής και των ελληνικών νησιών , που την μεταβάλλει σε μια μέση γραμμή με λόγο ένα προς τρία. Αυτή η γραμμή αφήνει περισσότερη υφαλοκρηπίδα στη τουρκική πλευρά, δεν εγκλωβίζει τα ελληνικά νησιά, ούτε δημιουργεί δακτύλους που εμποδίζουν την μεταξύ τους ελεύθερη επικοινωνία. Ικανοποιεί και το κριτήριο της αναλογικότητας, δηλαδή τη σχέση των εκτάσεων της υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ που αναλογεί σε κάθε κράτος με το μήκος των ακτών του στη περιοχή της οριοθέτησης.

Η θέση της Τουρκίας όμως συνεχίζει να παραμένει σε απόλυτη αδιαλλαξία. Ενέργειες όπως οι συνεχείς παραβάσεις και παραβιάσεις του εναερίου μας χώρου, οι κλιμακούμενες ανακηρύξεις NAFTEX, οι έρευνες για υδρογονάνθρακες και μάλιστα εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ, το κλείσιμο της Αγίας Σοφίας και άλλα «νταηλίκια» δεν δημιουργούν κλίμα για έναρξη συνομιλιών και προδίδουν την αναξιοπιστία και κακοπιστία της άλλης πλευράς. Η Τουρκία αρνείται την εφαρμογή του διεθνούς δικαίου, και η επίκληση του γίνεται κατά καιρούς για προσχηματικούς αποκλειστικά λόγους. Επιμένει σε διμερή διαπραγμάτευση και θα αποφύγει ένα δικαστικό διακανονισμό, όπου οι διάδικοι είναι ίσοι ενώπιον του νόμου και του δικαστή. Επιθυμεί και αποβλέπει να μας οδηγήσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων από θέσεως ισχύος, επιδιώκοντας τη φθορά των δυνάμεων μας ή τη δημιουργία τετελεσμένων. Αλλά η ισχύς και η αποτελεσματικότητα των ενόπλων μας δυνάμεων είναι βέβαιο ότι θα τους απογοητεύσει.-   

 

*Ο Γιώργος Γκορέζης είναι Υποστράτηγος ε.α.,αρθρογράφος, συγγραφέας   

 

 

 

 

 





Ελληνοτουρκικά: Σ’ έναν κόσμο… αγγελικά πλασμένο! - Οι Γάλλοι, είναι μαζί μας! - Οι Γερμανοί, τώρα θα τους μάθουμε; - Ο Μόσκοβος, περιμένει ...! - Μήπως να κάνουμε δημοψήφισμα και... πάμε για πόλεμο ...;

 


Οι Γάλλοι, είναι μαζί μας! 

Οι Γερμανοί (τώρα θα τους μάθουμε;) «ναι μεν, αλλά…». 

Ο Μόσκοβος, περιμένει υπομονετικά και γλύφει τα μουστάκια του. 

Και ο τρελοαμερικάνος κολλητός του Ταγίπ Ερντογάν, τα έχει… «γράψει» όλα, και τον νοιάζει μόνο πως θα ξαναβγεί…

Αυτή δεν είναι, πάνω κάτω, η κοινή πεποίθηση των Ελλήνων για την «δυναμική» των ισορροπιών που αναπτύσσονται από τον «ξένο παράγοντα»; Ποιοι είναι «μ’ εμάς» και ποιοι «με τους άλλους», δείξτε μας τους φιλέλληνες, να σιχτιρίσουμε τους ανθέλληνες!


Παλιό μαράζι. Τυχαίο ότι με το που απελευθερωθήκαμε με την επανάσταση από τον Τούρκο, τα πρώτα πολιτικά κόμματα που δημιουργήθηκαν ήταν… το «Γαλλικό», το «Αγγλικό» και το «Ρώσικο»; Πάντα στους ξένους, τους «ισχυρούς», τους «μεγάλους» εναποθέταμε τις ελπίδες μας για να λυθούν τα προβλήματά μας. Και πάντα… αυτούς κατηγορούσαμε όταν δεν επιλύονταν (ακριβώς όπως εμείς θέλαμε…), και πώς αλλιώς, αφού στο DNA μας είναι… κατοχυρωμένο ότι εμείς, δεν φταίμε ποτέ και για τίποτε! Φταίνε πάντα οι… άλλοι! Πάντα εμείς, είμαστε οι αδικημένοι.


Τα ζήσαμε στην οικονομική κρίση (εμείς ζούσαμε 10ετίες με δανεικά, οι… «άλλοι» έφταιγαν που μας έβαλαν όρους βαρείς, όταν… πάλι σ’ αυτούς καταφύγαμε για να μην χρεοκοπήσουμε εντελώς!) το ξαναζούμε τώρα με την εκρηκτική κατάσταση με την Τουρκία. Το πώς θα εξελιχθεί (μ’ έναν Ερντογάν για γείτονα…) είναι άδηλο, το μόνο βέβαιο είναι πριν φανεί στον ορίζοντα ακτή, έχουμε ακόμη να περάσουμε μανιασμένες, σκυλοπνίκτρες θάλασσες. Οι διεκδικήσεις και τα αιτήματα της Τουρκίας, είναι σε μεγάλο βαθμό παράνομα και καταχρηστικά. Πολλά, όχι όλα… Η συμπεριφορά της, η προκλητική και κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς δικαίου πολεμική επιθετική στάση της, θα έπρεπε να τύχει της γενικής καταδίκης και της επιβολής αυστηρών κυρώσεων από την διεθνή κοινότητα. Σ’ έναν κόσμο… αγγελικά πλασμένο!


Σωστά επιδιώκουμε αλληλεγγύη και πρακτική «δυναμική» υποστήριξη από συμμάχους και εταίρους- σήμερα πλέον, μόνον στην Ευρώπη δυστυχώς. Παραβλέπουμε, πάντως, ότι ενώ εμείς μιλάμε για «εθνικά δίκαια», οι… «άλλοι», ακόμη και οι προθυμότεροι υποστηρικτές μας, κινούνται και ενεργούν με κατ’ αρχήν γνώμονα τα «εθνικά τους συμφέροντα»! Μεμονωμένα κράτη και συνασπισμοί κρατών. Και βολευόμαστε… «ξεχνώντας» πως μαζί με την «Αθηνά» πρέπει κι’ εμείς να κουνήσουμε το χεράκι μας…


Η Γαλλία, μας στηρίζει πάση δυνάμει, γιατί κρίνει προφανώς ότι αυτή η στάση της πρώτον (σήμερα) δεν θίγει και δεν απειλεί τα ζωτικά της συμφέροντα, και δεύτερον ποντάρει σε πιθανά οφέλη από την παρέμβασή της, όταν (και αν…) η κρίση διευθετηθεί. Αν η Τουρκία αναδιπλωθεί (και) λόγω γαλλικών πιέσεων και απειλών, αποκαθίσταται η ηγετική της επιρροή, η «συνδιοίκηση» στην ηγεσία της ΕΕ που πασχίζει εναγώνια να βρει βηματισμό, ρόλο και επιρροή σ’ έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία…


Η Γερμανία, κρατάει αυτή την αμφιλεγόμενη, ερμαφρόδιτη στάση και επειδή δεν θέλει να σκάσει επί της ευρωπαϊκής προεδρίας της ένας πόλεμος ( θα πληγεί η εικόνα της ευρωπαϊκής επικυριαρχίας της), και δεν θέλει να διαλυθεί το ΝΑΤΟ από λίαν πιθανή σύγκρουση δύο κρατών-μελών του αλλά και γιατί διατηρεί τεράστια οικονομικά συμφέροντα με την Τουρκία! Που δεν θέλει να χάσει (ετοιμάζεται να πουλήσει 6 υποβρύχια στον Ερντογάν- τι… κυρώσεις να του επιβάλλει;) σε μια συγκυρία που ακόμη και η γερμανική οικονομική ατμομηχανή αγκομαχάει επικίνδυνα στην ανηφόρα της υγειονομικής και συνακόλουθα οικονομικής κρίσης…


Για πολλές δεκαετίες βασισθήκαμε (με ελάχιστες εξαιρέσεις που λοιδορήθηκαν σκαιότατα…) στην λογική της πολιτικής της αδράνειας. Χάναμε ευκαιρίες ουσιαστικής προσέγγισης με την Τουρκία στα καυτά και επίμαχα ζητήματα, που με οίηση και ακατανόητο πείσμα επιμέναμε ότι όλο το «δίκιο» είναι με το μέρος μας (ακόμη και… τον χάρτη αρνιούμασταν να δούμε!) και διατρανώναμε ανοήτως, υπερφίαλα και αγνοώντας την διεθνή πρακτική, ότι «δεν υποχωρούμε, αν δεν δικαιωθούμε!» Αποτέλεσμα: η Τουρκία συνεχώς ισχυροποιούταν, η δική μας «αδράνεια» την βοηθούσε να αυξήσει την επιρροή της –και τον ρόλο της ως περιφερειακή δύναμη- σε καιρούς που εκμεταλλεύθηκε επιδέξια την ραγδαία αλλαγή συσχετισμών και ισορροπιών στην εκρηκτική περιοχή μας...


Στο «κάθε πέρσι και καλύτερα…», κατέφευγαν οι ψύχραιμοι και νουνεχείς όλο και συχνότερα, καθώς το θερμόμετρο στις ελληνοτουρκικές σχέσεις ανέβαινε επικίνδυνα- το ίδιο φυσικά και στο «σιαμαίο» πρόβλημα του Κυπριακού. Στην απέναντι όχθη, ένας παρά φύση εσμός υπερσυντηρητικών, στρατοκόπων, αριστερών κι ακροδεξιών εθνικιστών (που και σήμερα διαπερνούν οριζόντια όλα τα κόμματα- με πρώτο το κυβερνόν…) που συκοφαντούσε, διαπόμπευε, απειλούσε κάθε άλλη άποψη και πρόταση προς εξέταση, έτοιμος να στήσει «Γουδιά»…


Για τους λόγους που προαναφέραμε και πολύ περισσότερους ακόμη, ο «ξένος παράγων», πιέζει με διάφορα μέσα για διάλογο με την Τουρκία- κι’ αν δεν ευοδωθεί, υποχρεωτική προσφυγή στην Χάγη. Και στα δυο ενδεχόμενα απόλυτη νίκη, δεν θα απολαύσει καμιά πλευρά. Οι πετυχημένες διαπραγματεύσεις είναι αυτές που εδράζονται στους αμοιβαίους συμβιβασμούς. Συμβιβασμούς, όχι προδοσίες και παράδοση άνευ όρων, φυσικά…


Μαζί με την (πολιτικό- διπλωματική) αλληλεγγύη και έμπρακτη στήριξή της από «τους άλλους», η Ελλάδα έχει πολλά να… κάνει μόνη της, στο εσωτερικό, ενεργώντας σαν να ξέρει ότι δεν πρόκειται να της συμπαρασταθεί κανείς. Να προετοιμάζεται, με τις δικές της δυνάμεις, για κάθε απευκταίο ενδεχόμενο, χωρίς να παραμελεί ταυτόχρονα και την διπλωματική εγρήγορση και κινητοποίησή της.


Οι μέχρι τώρα κινήσεις της κυβέρνησης, δείχνουν ότι έχει αντιληφθεί τους δύσκολους παράλληλος στόχους του εγχειρήματος, την κρισιμότητα των στιγμών. Οι μονομανείς και άσκοπες «καταγγελίες» τόσο εκείνων που την κατηγορούν επειδή… δεν τραβάει την σκανδάλη, όσο και των άλλων που εστιάζουν την αμήχανη κριτική τους «γιατί δεν… πιέσατε τους εταίρους να επιβάλλουν κυρώσεις;», δείχνουν ότι οι καιροί ου μενετοί. Πρέπει να σοβαρευτούμε τώρα. Άλλα περιθώρια δεν υπάρχουν…


Εκτός αν κάνουμε ένα δημοψήφισμα, και η πλειοψηφία ταχθεί υπέρ του πολέμου! 

Έχουμε δει κι’ αλλού κρούσματα ομαδικών αυτοκτονιών…

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/politiki/kanoyme-dimopsifisma-kai-pame-gia-polemo

Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

ΜΤΣ: Καταβολή ΒΟΕΑ, για το τρίμηνο Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου, Μαρτίου


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
 ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΒΟΕΑ 1ΟΥΤΡΙΜΗΝΟΥ 2020 (ΙΑΝ-ΦΕΒ-ΜΑΡ)
 Το Μετοχικό Ταμείο Στρατού ανακοινώνει την έναρξη χορήγησης  του ΒΟΕΑγια το έτος 2020, στα δικαιούμενα τέκνα των μετόχων και μερισματούχων του, με αμετάβλητη τιμή μεριδίου.
 Οι πληρωμές θα πραγματοποιηθούν κατά απόλυτη σειρά με βάση το μήνα υποβολής και τον αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής αίτησης, στους ατομικούς λογαριασμούς εκάστου.
 Για τα τέκνα που υπέβαλαν αίτηση κατά τους μήνες ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ-ΜΑΡΤΙΟ του έτους 2020, θα πρέπει να προσκομίσουν ή να αποστείλουν προς το ΜΤΣ, Φορολογική Ενημερότητα στο όνομά τους και με την ένδειξη: «Για είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Διοίκησης», το αργότερο μέχρι 04-09-2020 και να έχει ισχύ, τουλάχιστον μέχρι 25-09-2020.
 Σημειώνεται ότι, η εν λόγω Φορολογική Ενημερότητα θα πρέπει να εκδοθεί από την 25ηΑυγούστου 2020 και εντεύθεν και να ισχύει τουλάχιστον για ένα (1) μήνα.         
 Τρόποι αποστολής της φορολογικής ενημερότητας: ταχυαποστολή (courier) ή FAX: 2103233375 ή μέσω e-mail: voithimata@army.gr
 Σας γνωρίζουμε ότι η παραλαβή ή μη των φορολογικών ενημεροτήτων μέσω ταχυαποστολής (courier) πιστοποιείται από τις αρμόδιες εταιρείες ταχυαποστολών.

Αποστολή Στοιχείων στη Διεύθυνση :
Μετοχικό Ταμείο Στρατού
Κολοκοτρώνη 13
Τ.Κ. 10562 - Αθήνα
 Με την ένδειξη Φορολογική Ενημερότητα για ΒΟΕΑ.

Ελληνοτουρκικά: “Μύθος εστί λόγος ψευδής εικονίζων την αλήθειαν” - Και το Αιγαίο και ο ταραμάς και ο Αγαμέμνων και ο κιμάς, όλα τουρκικά…!!




“Μύθος εστί λόγος ψευδής εικονίζων την αλήθειαν”,  πρεσβεύει η αρχαία σοφία. Οι μύθοι, οι παραβολές εξηγούν αριστοτεχνικά και ερμηνεύουν με σαφήνεια δυσπερίγραπτα γεγονότα.
Παραπέμπω σε έναν μύθο του Αισώπου, ο οποίος εξεικονίζει την ελληνοτουρκική διένεξη. Τίτλος: “Λύκος και αρνί”. Μάλιστα η υπόθεση του μύθου “λαμβάνει χώρα” σε ποτάμι, σε ύδατα.
“Ένας λύκος βλέποντας ένα αρνί  να πίνει νερό σε ποτάμι, ζητούσε να βρει εύλογη αιτία για να το φάει. Γι’ αυτό στάθηκε λίγο παραπάνω στο ποτάμι και κατηγόρησε το αρνί ότι θόλωνε το νερό και δεν το άφηνε να πιει. Το αρνί απάντησε ότι πίνει με την άκρη των χειλέων του και πως εξάλλου δεν ήταν δυνατόν να θολώνει το νερό, αφού στεκόταν πιο χαμηλά. Μετά από αυτήν την αποτυχία, είπε ο λύκος: πέρυσι όμως έβρισες τον πατέρα μου. Όταν απάντησε εκείνο ότι δεν είχε γεννηθεί ακόμη, ο λύκος του είπε: επειδή εσύ έχεις καλές δικαιολογίες, εγώ δεν πρέπει να σε φάω;”.
Και σημειώνει ο Αίσωπος στο επιμύθιον: “Ο λόγος δηλοί ότι οις η πρόθεσις εστίν αδικείν, παρ’ αυτοίς ουδέ δικαία απολογία ισχύει”. Δηλαδή, αν θέλει κάποιος να σε αδικήσει, τίποτε, ούτε το δίκαιο, τον συγκρατεί.
Ας προσπαθήσουμε τώρα να… απομυθοποιήσουμε τον μύθο.
Πρόβατα είναι ο πολιτικός και παραπολιτικός κόσμος, της μικράς και εντίμου Ελλάδος.
Λύκος, “γκρίζος” και αιμοβόρος, είναι η Τουρκιά, που θέλει πάση θυσία να την  καταπιεί, να την κατασπαράξει. Και σαν τον αισώπειο λύκο επικαλείται, όχι ευλόγους αιτίες, αλλά πράγματα παρανοϊκά και ψεύδη πρωτοφανή και ασύστολα.
Το άκακον αρνίον, το ειρηνόφιλο, το ευγενικό και εκλεπτυσμένο, αντιτείνει λογικά, ακαταμάχητα επιχειρήματα. Πίνει “άκροις χείλεσι” το νερό, δεν το θολώνει. Τηρεί ευλαβικώς τις διεθνείς, θα λέγαμε, συνθήκες – διεθνές δίκαιο, συμβάσεις, διακηρύξεις, κεκτημένα και συμπεφωνημένα “ων ουκ εστι αριθμός”. Πλην εις μάτην. Ο λύκος πεινασμένος και λυσσασμένος, το ορέγεται και θα το φάει.
Ο λύκος καταφεύγει στο παρελθόν. Ελοιδόρησες, κορόιδεψες, πέρυσι,  τον πατέρα μου. Ποιος είναι ο πατέρας των λύκων, γκρίζων και μαύρων: Μα ο  “Ατατούρκ”, (=πατέρας των Τούρκων), ο γενοκτόνος μας Μουσταφά Κεμάλ. Τι λέει ο θεοπάλαβος Ερτογάν; Να αναθεωρηθεί η συνθήκη της Λωζάννης. “Υπάρχουν εκκρεμότητες και θέματα που δεν κατανοούνται σωστά στην συνθήκη της Λωζάννης”. (Δήλωση τον Δεκέμβριο του 2017, λίγο πριν έλθει στην Ελλάδα. Και αντί να του κλείσουμε την πόρτα κατάμουτρα, ήρθε. Πού να προβάλλει αντίσταση το πρόβατο!!). Πρόσφατα μάλιστα αμφισβήτησε τον ίδιο τον Κεμάλ, χρεώνοντάς του την απώλεια των νησιών μας. (Τον Κεμάλ, ο Ερτογάν τον προσπερνά. 
Του καταλογίζει μετριοπάθεια. Προφανώς θα τον χαρακτηρίζει και άπιστο και επιρρεπή σε ακολασίες, πράγματα ανάρμοστα για τον φανατικό ισλαμιστή Τούρκο πρόεδρο. Ο Μεχμέτ ο Πορθητής και ο Αρπ-Ασλάν είναι πολύ πιο κοντά στην ιδιοσυγκρασία του. Κατακτήσεις, δηώσεις και σφαγές των “γκιαούρηδων”, με το σπαθί του Ισλάμ και στο όνομα του Αλλάχ, έλκουν και συγκινούν τον θεοπάλαβο και του εξασφαλίζουν παντοτινό όνομα και περίοπτη θέση στον μωαμεθανικό παράδεισο).
Επανέρχομαι στον μύθο. Ας προσεχθεί το ανισόρροπο επιχείρημα του λύκου περί θολώματος του νερού, αν και στέκεται πιο κάτω στην κοίτη του ποταμού το αρνί. Δεν περνάει μέρα που κάποιος σφουγγοκωλάριος και ζητωκραυγαστής του Ερτνογάν, αν όχι ο ίδιος, που δεν θα εκστομίσει ψεύδη ουρανομήκη, ανυπόστατες θέσεις και βλέψεις, οι οποίες προκαλούν την νοημοσύνη μας και δοκιμάζουν τα νεύρα μας. “Καταπιέζεται η μειονότητα στην Θράκη, πάντοτε μόνον τουρκική”. Στον Έβρο, όταν οι Ένοπλες δυνάμεις της πατρίδας μας, αντιμετώπιζαν με επιτυχία τους λαθροεισβολείς, ανακάλυπταν πτώματα δολοφονημένων από τον στρατό μας. Πόσες φορές μιλούν για κακομεταχείριση παράνομων μεταναστών, όταν ακόμη το “εξπρές του μεσονυκτίου”, σφυρίζει και ταξιδεύει στην χώρα τους. Εκατοντάδες οι φυλακισμένοι, με συνοπτικές διαδικασίες, με το πρόσχημα της συμμετοχής στο κίνημα(;) του Γκιουλέν. 
Ιδίως εκείνος ο κρετίνος Μπαχτσελί – υποτίθεται ότι συμπράττει με την συμμορία του στην κυβέρνηση του Ερντογάν – όπου σταθεί και όπου βρεθεί ονειροφαντάζεται “Σμύρνη” και γενοκτονίες και καταστροφές των Ελλήνων. Ένα ερεβώδες υποκείμενο, που συναγωνίζεται “τον πρόεδρό του” στην παλαβομάρα και στην κακοποιό ευρεσιτεχνία. 
Τις προάλλες κάποιος απόστρατος στρατηγός ονόματι Καρακούς, ισχυρίστηκε, σοβαρότατα, ότι οι λέξεις Αιγαίο και Αγαμέμνων, δεν είναι ελληνικές, αλλά τουρκικές. Μάλιστα. Εδώ ταιριάζει νομίζω η παροιμία. “Ο καθείς την μύξα του για βούτυρο την έχει”. Και τι κρανιοκενή αράδιασε; “Πριν από τους Δωριείς υπήρχαν οι Τούρκοι, Ακά. Από αυτούς ονομάστηκε έτσι το Αιγαίο. (Με ένα κάππα στην αρχή της λέξεως, θα μπορούσε να μας πείσει. Αυτό το “-άκα”, ταιριάζει και σε άλλες ελληνικές λέξεις, με αρνητική σημασία. Τέλος πάντων, σέβομαι τους αναγνώστες και δεν προχωρώ). Για δε τον δύσμοιρο βασιλέα των Μυκηνών, Αγαμέμνονα, το απέδωσε στο γνωστό “Ακά” και “μέμνουμ”, που σημαίνει “χαίρομαι” στην μεγαλειώδη και αξιοζήλευτη και μητέρα όλων των γλωσσών του κόσμου, γλώσσας τους. Κατά την ίδια τουρκική…αλογία ο Σωκράτης παράγεται από το Σου(=νερό) και “κρατ”. (Το “κρατ” το αγνοώ).
Είναι γνωστό πως η τουρκική γλώσσα, εμπλούτισε την ελληνική με λέξεις που έχουν σχέση κυρίως με την γαστέρα, το παχύ έντερο και τα…κατάλοιπά τους. Γιαρμάς, γιαούρτι, ζαρζαβατικά, καρπούζι, μπακλαβάς, κότσι, μουσακάς, χαλές, ταραμάς, ιμάμ-μπαϊλντί, γιουβαρλάκια, κεφτές, μπαχαρικά, μπουνταλάς, παντζάρι, πιλάφι, ταχίνι, τουλούμπα, τσογλάνι, κανταϊφι, κιμάς, ντουβάρι και ντουμάνι, λέξεις δηλαδή που παραπέμπουν σε έναν πολύ υψηλό πολιτισμό, που και σήμερα συνεχίζει να ευεργετεί την λιμώτουσσα ανθρωπότητα ή καλύτερα να προσφέρει “τα χαϊρια του στον φουκαρά ντουνιά”, όπως θα το διατυπώναμε χρησιμοποιώντας τα μυρίπνοα άνθη του τουρκικού λεξιλογίου.
Τι δάνεισε η ελληνική γλώσσα στην τουρκική; Λέξεις που αφήνουν το κοιλιά και τα δορυφορούντα αυτήν υποσυστήματα και ανεβαίνουν ψηλά,  στην καρδιά και στο νου. Ακαδημία, ακρόπολη, ακτινολογικός, ανατολή, αριθμητική, βιβλιόφιλος, δημαγωγία, δημιουργός, δίλημμα, εξωτικός, οικολόγος, έρως, φιλόσοφος, φως, (foto, τουρκικά), γαλαξίας, υδρόφιλος, ιδέα, είδωλο, γεωλόγος, καλλιγραφία, κλίμα, χορωδία, μαθηματικά και μύριες άλλες, όλες λέξεις που κρύβουν στα φυλλώματά τους πολιτισμό, ευγένεια, επιστήμη και αρχοντιά.
Να κλείσω με τον μύθο του Αισώπου. Δεν ξέρουμε, αλλά μάλλον το αρνίον φαγώθηκε από τον λύκο. Καμμιά δικαιολογία λογική θέση δεν κατευνάζει το άπληστο και ανόητο θηρίο. Τι μπορεί να κάνει; πώς μπορεί να γλιτώσει; Να καλέσει, να βελάξει και να έρθουν τα τσομπανόσκυλα, τα οποία ο λύκος φοβάται. Ποια είναι αυτά; Οι ατρόμητοι πιλότοι μας, οι θαλασσόλυκοι πλοίαρχοι των κανονιοφόρων και των αντιτορπιλικών μας, τα Ελληνόπουλα που υπηρετούν στα άρματα και στις πυροβολαρχίες μας. Μόνο αυτήν την γλώσσα, τρέμει το θρασύδειλο θηρίο…
Δημήτρης Νατσιός
δάσκαλος-Κιλκίς