Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Συντάξεις /Αναδρομικά: Τι ισχύει για τους απόστρατους - Οι τελικές αυξήσεις για 900.000 κύριες συντάξεις - Αναλυτικά παραδείγματα και πίνακες

Κλείδωσαν αυξήσεις και αναδρομικά 11 μηνών στις κύριες συντάξεις για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
Τα νέα ποσά συντάξεων θα έρθουν με τον επανυπολογισμό που θα γίνει σε συνταξιούχους που αποχώρησαν με 30 έτη και άνω έτη ασφάλισης. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν περίπου 900.000 συνταξιούχοι, από το σύνολο των 2,6 εκατ. συνταξιούχων της χώρας.
Αυξήσεις στην τσέπη θα πάρουν όσοι «βγάλουν» σύνταξη μεγαλύτερη από αυτήν που παίρνουν σήμερα μαζί με την προσωπική διαφορά. Εκτιμάται ότι θα δουν μικρές ή μεγάλες αυξήσεις περίπου 400.000 συνταξιούχοι, ενώ άλλοι περίπου 500.000 θα έχουν λογιστική αύξηση, αλλά θα διασφαλίσουν από φέτος τις αυξήσεις, που αντί για το 2027 θα έρθουν από το 2024 ίσως και νωρίτερα.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που έχει σήμερα 850 ευρώ σύνταξη και 70 ευρώ ως προσωπική διαφορά, δηλαδή 920 ευρώ σύνολο, θα έχει νέο επανυπολογισμό αποδοχών και θα βγάλει σύνταξη στα 970 ευρώ. Η νέα σύνταξη υπερβαίνει το σύνολο παλιάς σύνταξης και προσωπικής διαφοράς κατά 50 ευρώ, που είναι και η καθαρή αύξηση στην τσέπη.
Αν όμως προκύψει μικρότερη αύξηση στη σύνταξη και πάντως αν η αύξηση είναι μικρότερη από το ποσό της προσωπικής διαφοράς, τότε ο συνταξιούχος θα έχει «λογιστική» αύξηση, καθώς θα μεγαλώσει μεν η σύνταξη, αλλά όχι τόσο ώστε να ξεπεραστεί το ποσό της προσωπικής διαφοράς. Αν δηλαδή -σύμφωνα με το παράδειγμα- η νέα σύνταξη ανέλθει στα 900 ευρώ, θα έχει κερδίσει μια λογιστική αύξηση σύνταξης κατά 50 ευρώ από τα 850 στα 900 ευρώ, αλλά δεν θα έχει καλύψει τα άλλα 20 ευρώ από την προσωπική διαφορά. Τα 20 ευρώ θα συνεχίσουν να καταβάλλονται ως νέα και μικρότερη προσωπική διαφορά. Το τελικό ποσό για τον συνταξιούχο θα είναι πάλι 920 ευρώ, αλλά αυτή τη φορά τα 900 ευρώ θα είναι σύνταξη και όχι τα 850 ευρώ, που ήταν με τον παλιό επανυπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου.
Η μείωση της προσωπικής διαφοράς φέρνει πιο γρήγορα και τις κανονικές αυξήσεις που θα ξεπαγώσουν από 1ης/1/2024, αν και ουδείς αποκλείει το ενδεχόμενο ανάλογα με τις εξελίξεις των επόμενων δύο ετών να ξεπαγώσουν οι αυξήσεις συντάξεων νωρίτερα! Όσο πιο μικρή γίνει η προσωπική διαφορά τώρα, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ξεπεραστεί από τις αυξήσεις που θα έρθουν με το ξεπάγωμα της εισοδηματικής πολιτικής.
Αν δεν έβγαινε ο «νόμος Βρούτση» (ν. 4670/2020) και έμενε ο «νόμος Κατρούγκαλου» (ν. 4387/2016), ο συνταξιούχος των 850 ευρώ θα περίμενε να δει πραγματική αύξηση στην τσέπη μετά το 2027, γιατί τότε θα έσβηνε η προσωπική διαφορά με ετήσιες αυξήσεις της τάξης του 2%-2,5% βάσει εισοδηματικής πολιτικής από το 2024 και μετά. Ο νόμος Βρούτση όμως πετυχαίνει να του μειώσει την προσωπική διαφορά κατά 50 ευρώ και από το 2024 να πάρει την πρώτη αύξηση σβήνοντας τα υπόλοιπα 20 ευρώ της προσωπικής διαφοράς.
Για παράδειγμα:
  1. Με νόμο Κατρούγκαλου και με αυξήσεις 2,5% από το 2024 και μετά, ο συνταξιούχος που έχει σήμερα 850 ευρώ και 70 ευρώ προσωπική διαφορά (920 ευρώ σύνολο) θα είχε αύξηση σύνταξης στα 871 ευρώ το 2024, στα 893 ευρώ το 2025, στα 914 ευρώ το 2026 και στα 936 ευρώ το 2027. Το έτος που θα έβλεπε πραγματική αύξηση στην τσέπη θα ήταν το 2027, γιατί τότε η σύνταξη θα ξεπερνούσε τα 920 ευρώ, διαμορφούμενη στα 936 ευρώ.
  2. Με νόμο Βρούτση δεν θα περιμένει ως το 2027, γιατί ένα μέρος της αύξησης και ίσως το μεγαλύτερο το παίρνει τώρα με τον επανυπολογισμό σύνταξης με καλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης. Η σύνταξη από τα 850 ευρώ πηγαίνει άμεσα στα 900 ευρώ, και έτσι από τα 70 ευρώ της προσωπικής διαφοράς θα διαγραφούν τα 50 ευρώ και θα μείνουν μόνον 20 ευρώ. Με το ξεπάγωμα της εισοδηματικής πολιτικής το 2024 (ίσως και νωρίτερα) και με μια αύξηση 2,5% στα 900 ευρώ, ο συνταξιούχος θα έχει σύνταξη 922 ευρώ και αύξηση στην τσέπη τρία χρόνια νωρίτερα (2024 αντί 2027).
Αυξήσεις σε 1 ως 5 δόσεις και αναδρομικά εφάπαξ
Οι αυξήσεις και τα αναδρομικά όπως προβλέπει ο νόμος 4670/2020 θα δοθούν ως εξής:
  1. Αυξήσεις σε 5 δόσεις για τους συνταξιούχους που είχαν αποχωρήσει πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου (πριν τις 13/5/2016) με 30 έτη ασφάλισης και άνω. Η πρώτη δόση θα πληρωθεί τον Σεπτέμβριο και οι επόμενες 4 στα έτη 2021, 2022, 2023 και 2024. Για παράδειγμα, αν ο συνταξιούχος έχει αύξηση 100 ευρώ, θα πάρει 20 ευρώ τον Σεπτέμβριο και από 20 ευρώ τον μήνα για τα έτη 2021-2024. Τα αναδρομικά της πρώτης δόσης της αύξησης θα είναι από 1ης/10/2019 ως Σεπτέμβριο 2020, δηλαδή για 11 μήνες, και θα πληρωθούν τον Οκτώβριο του 2020.
  2. Αυξήσεις σε μία δόση για τους συνταξιούχους που αποχώρησαν με πάνω από 30 έτη ασφάλισης μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή μετά τις 13/5/2016. Συνταξιούχος με αύξηση 100 ευρώ θα την πληρωθεί ολόκληρη τον Σεπτέμβριο. Τα αναδρομικά θα τα πάρει τον Οκτώβριο και θα είναι οι αυξήσεις 11 μηνών, δηλαδή 1.100 ευρώ στο αναφερόμενο παράδειγμα.
  3. Αυξήσεις σε μία δόση για όσους έχουν κάνει αίτηση από 1ης/10/2019 και μετά, καθώς εμπίπτουν στους νέους συνταξιούχους που θα πάρουν απευθείας και όχι με επανυπολογισμό τη σύνταξη, βάσει των αυξημένων ποσοστών αναπλήρωσης του νόμου 4670/2020. Τα αναδρομικά θα είναι από 1ης/10/2019 και μετά ανάλογα με τον μήνα της αίτησης συνταξιοδότησης.
Παραδείγματα αυξήσεων από τους πίνακες (πραγματικές αποφάσεις)
Παλαιοί συνταξιούχοι (προ νόμου Κατρούγκαλου):
  1. Απόστρατος με 37,8 έτη παίρνει σύνταξη και προσωπική διαφορά 1.215 ευρώ από τον επανυπολογισμό του νόμου 4387 (νόμος Κατρούγκαλου). Με τον νέο νόμο 4670/2020 θα έχει νέο επανυπολογισμό με αυξημένο ποσοστό αναπλήρωσης και η νέα σύνταξη βγαίνει στα 1.312 ευρώ, που σημαίνει ότι μηδενίζει την προσωπική διαφορά και έχει καθαρή αύξηση 97 ευρώ σε 5 δόσεις. Φέτος η σύνταξη θα αυξηθεί στα 1.234 ευρώ με την πρώτη δόση (19,4 ευρώ) και με αναδρομικά 214 ευρώ. Το 2021 η σύνταξη θα πάρει τη δεύτερη δόση και θα αυξηθεί στα 1.254 ευρώ, το 2022 θα αυξηθεί στα 1.273 ευρώ, το 2023 με την 4η δόση η σύνταξη θα αυξηθεί στα 1.293 ευρώ, και το 2024 (5η δόση) θα φτάσει στα 1.312 ευρώ.
  2. Συνταξιούχος ΙΚΑ με 38 έτη έχει επανυπολογισμό σύνταξης με το νόμο 4387 και παίρνει 1.230 ευρώ εθνική και ανταποδοτική σύνταξη, και 94 ευρώ προσωπική διαφορά, δηλαδή 1.324 ευρώ συνολικά. Με τον νέο νόμο 4670 θα έχει νέο επανυπολογισμό και η σύνταξη (εθνική + ανταποδοτική) βγαίνει στα 1.321 ευρώ, με αύξηση 91 ευρώ, που σχεδόν μηδενίζει την προσωπική διαφορά και αφήνει υπόλοιπο διαφοράς 3 ευρώ.
  3. Συνταξιούχος ΙΚΑ με 37,6 έτη (και με βαρέα) είχε επανυπολογισμό σύνταξης με νόμο 4387 και παίρνει 1.215 ευρώ εθνική και ανταποδοτική σύνταξη, και 207 ευρώ προσωπική διαφορά, δηλαδή 1.422 ευρώ συνολικά. Με τον νέο νόμο 4670 θα έχει νέο επανυπολογισμό και η σύνταξη (εθνική + ανταποδοτική) βγαίνει στα 1.316 ευρώ, με αύξηση κατά 101 ευρώ, από τα 1.215 ευρώ, που του έβγαλε ο επανυπολογισμός «Κατρούγκαλου». Η αύξηση θα είναι λογιστική, γιατί θα μειώσει ισόποσα την προσωπική διαφορά. Οπότε, ο συνταξιούχος θα έχει 1.316 ευρώ νέα εθνική και ανταποδοτική σύνταξη και άλλα 106 ευρώ από το υπόλοιπο της προσωπικής διαφοράς. Στο σύνολο θα παίρνει όσα και πριν, δηλαδή 1.422 ευρώ, αλλά με υψηλότερη σύνταξη και μικρότερη προσωπική διαφορά.
Ο ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ
  1. Συνταξιούχοι πριν τις 13/5/2016 με αύξηση στην τσέπη 
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ-ΤΑΜΕΙΑΕτη, μήνες ασφάλισηςΣύνταξη με προσωπική διαφορά (ν. 4387)Νέα σύνταξη (ν. 4670)Αύξηση από 2020 ως 2024Σύνταξη με 1η δόση αύξησης (Σεπτ. 2020)Αναδρομικά αύξησης (Οκτ. 2020)Σύνταξη με 2η δόση αύξησης (2021)Σύνταξη με 3η δόση αύξησης (2022)Σύνταξη με 4η δόση αύξησης (2023)Σύνταξη με 5η δόση αύξησης (2024)
Απόστρατος37,81.2151.312971.2342141.2541.2731.2931.312
ΙΣΠ-ΑΤΕ36,31.2891.381921.3072031.3261.3441.3631.381
Απόστρατος41,61.5891.671821.6051811.6221.6381.6551.671
Απόστρατος371.2081.284761.2231671.2381.2541.2691.284
Δημόσιο401.2211.257361.228791.2351.2431.2501.257
ΙΚΑ391.0321.045131.035291.0371.0401.0421.045
ΙΚΑ409389491194025942945947949
 2. Συνταξιούχοι πριν τις 13/5/2016 με λογιστική αύξηση σύνταξης (μείωση προσωπικής διαφοράς)
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ-ΤΑΜΕΙΑΈτη, μήνες ασφάλισηςΕπανυπολογισμός νόμου 4387Επανυπολογισμός νόμου 4670Σύνολο (νέα σύνταξη με προσωπική διαφορά)
ΣύνταξηΠροσωπική διαφοράΣύνολοΝέα σύνταξηΑύξηση σύνταξηςΜείωση προσωπικής διαφοράς
Απόστρατος36,61.1902281.4181.2981081201.418
ΙΚΑ3780517698186964112981
ΙΚΑ381.230941.3241.3219131.324
ΙΚΑ37,61.2152071.4221.3161011061.422
  • Ποσά συντάξεων μετά την κράτηση 6% για ασθένεια και πριν το φόρο













Τελετή εγκαινίων της Νοσηλευτικής Μονάδος 6α του 401 ΓΣΝΑ



Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος επισκέφθηκε σήμερα, Παρασκευή 19 Ιουνίου, το 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών (401 ΓΣΝΑ), όπου εγκαινίασε τους νέους θαλάμους στη Νοσηλευτική Μονάδα 6Α. Στην τελετή παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Αλκιβιάδης Στεφανής, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης.

Στην νέα Νοσηλευτική Πτέρυγα υλοποιήθηκαν ευρύτατες εργασίες εκσυγχρονισμού των υποδομών και διαμορφώθηκαν οι εξής χώροι: ένας θάλαμος για ΑΜΕΑ, δύο δίκλινοι θάλαμοι, πέντε θάλαμοι μιας κλίνης. Κάθε θάλαμος ασθενών είναι πλήρως εξοπλισμένος με χώρο υγιεινής, ψυγείο, τηλεόραση και γραφείο. Επίσης, δημιουργήθηκαν χώροι υγιεινής επισκεπτών και χώροι προσωπικού. Το έργο ολοκληρώθηκε με αποκλειστική δωρεά της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Αιγέας».

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος δήλωσε:

«Κύριες και Κύριοι,

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την παρουσία σας, σε αυτή την ξεχωριστή εκδήλωση για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ιδιαίτερα για το Γενικό Επιτελείο Στρατού, τις εγκαταστάσεις του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών, στα εγκαίνια της νέας νοσηλευτικής μονάδας.

Η χώρα μας βιώνει μια πραγματικά δύσκολη πραγματικότητα, έχουμε διανύσει μια κρίσιμη περίοδο, αλλά έχουμε αντιμετωπίσει κατ’ αυτή την περίοδο, αποτελεσματικά την επέλαση του κορωνοϊού. Βρισκόμαστε πλέον στο επόμενο στάδιο, αυτό της σταδιακής αποκλιμάκωσης των μέτρων και της δύσκολης αλλά ομαλής επιστροφής στη νέα καθημερινότητα εν επιγνώσει, κι αυτό δεν πρέπει να το ξεχνούμε ποτέ: Ο κίνδυνος δεν έχει εκλείψει, επομένως η προσπάθεια συνεχίζεται.

Σε αυτό το πλαίσιο γίνεται εύκολα αντιληπτή, η σημασία της διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας λοιπόν, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στις ανάγκες του προσωπικού του, έχει θέσει ως στόχο και έχει εκκινήσει μια τεράστια προσπάθεια για ανακαίνιση των επιβαρυμένων και φθαρμένων κτηριακών υποδομών και εξοπλισμών των Στρατιωτικών Μονάδων Υγείας. Και είμαστε ευτυχείς που διαπιστώνουμε ότι αυτό δεν συντελείται μόνο χάρη στις δικές μας δυνάμεις, αλλά και χάρη στην ευγενική και διακριτική -πάρα πολλές φορές συνήθως, έτσι είναι- προσφορά επιφανών Ελλήνων.

Σήμερα λοιπόν, έχοντας ως βασικό πυλώνα το προσωπικό, την μέριμνα για αυτό, και την εξασφάλιση των καλύτερων παροχών στο τομέα της Υγείας, εγκαινιάζουμε την πλήρη μετατροπή και ανακατασκευή του χώρου, του πρώην Εστιατορίου Αξιωματικών στον έκτο όροφο του 401 ΓΣΝΑ, σε θαλάμους κλινικής με αποκλειστική δωρεά του κυρίου Αθανάσιου Μαρτίνου.

Η ιδιωτική οικονομία και επιχειρηματικότητα αποτελεί τη βασική κινητήρια δύναμη παραγωγής πλούτου. Από κει και πέρα, η διάθεση του περισσεύματος, αυτού του πλούτου που έχει παραχθεί, σε δράσεις που είναι ευθέως υποστηρικτικές προς την κοινωνία και κυρίως για τα πιο αδύναμα και ευάλωτα στρώματά της, εναπόκειται στη προσωπικότητα του εκάστοτε αποκτήσαντος αυτόν τον πλούτο. Φυσικά η προσωπικότητα έχει να κάνει, με στοιχεία όπως η ανιδιοτελής διάθεση για προσφορά, η φιλανθρωπία, η αγνή φιλοπατρία ακόμα και η διακριτικότητα, εκείνου που προσφέρει γιατί θέλει να προσφέρει, περισσότερο ή μάλλον αποκλειστικά και δεν θέλει απλά να προσφέρει διότι θα προβληθεί αυτή η προσφορά.

Κι αυτό ακριβώς έχει να κάνει με την πολλή έντονη παρουσία της οικογένειας Μαρτίνου στο φιλανθρωπικό έργο για τη χώρα. Είναι ένα θεάρεστο έργο, για αυτό το λόγο, πραγματικά, κύριε Μαρτίνο, κυρία Μαρτίνου, έχετε την ευγνωμοσύνη όλων μας και ειδικά την ευγνωμοσύνη των Ενόπλων Δυνάμεων, εξ ονόματος των οποίων, σας απευθύνω το λόγο σήμερα.

Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ».























Κυριακή 21 Ιουνίου 2020

Συντάξεις : Ερχονται αυξήσεις, σε βάθος χρόνου και επί "χάρτου", έως 252 ευρώ τον Σεπτέμβριο – Ποιοι θα βάλουν χρήματα στην τσέπη τους



Από 12 έως 252 ευρώ θα είναι οι μηνιαίες αυξήσεις που θα καταβληθούν τον Σεπτέμβριο σε όσους συνταξιούχους έχουν περισσότερα από 30 συντάξιμα έτη, σε εφαρμογή του νόμου Βρούτση. Θα αφορούν προπαντός τους νέους συνταξιούχους (όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον νόμο Κατρούγκαλου) αλλά και παλαιούς συνταξιούχους με αρνητική προσωπική διαφορά.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι όσο περισσότερα έτη ασφάλισης έχει κάθε συνταξιούχος, τόσο μεγαλύτερη αύξηση θα δει. Επίσης, η αύξηση θα είναι μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερες είναι συντάξιμες αποδοχές, δηλαδή οι αποδοχές επί των οποίων υπολογίζονται οι συντάξεις.


Η μέγιστη αύξηση θα ανέλθει στα 252 ευρώ (11,8%). Η αύξηση με 40 έτη ασφάλισης θα είναι μικρότερη, όσο μικρότερες είναι οι συντάξιμες αποδοχές. Το ελάχιστο ποσοστό της ανέρχεται σε 6,8% (με 700 ευρώ συντάξιμες αποδοχές).

Επισημαίνεται ότι οι αυξήσεις στις συντάξεις – λόγω της αλλαγής των ποσοστών αναπλήρωσης – αφορούν παλαιούς και νέους συνταξιούχους που έχουν περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης. Οι αυξήσεις θα δοθούν αναδρομικά, από την 1η Οκτωβρίου 2019, σε περίπου 150.000 συνταξιούχους που βγήκαν στη σύνταξη από τον Μάιο του 2016 και μετά. Αφορούν βέβαια και όλους τους νέους συνταξιούχους, αλλά εμμέσως και όλους τους παλαιούς, προ του νόμου Κατρούγκαλου συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, που είχαν πάνω από 30 έτη ασφάλισης. Αναλυτικά, οι κατηγορίες συνταξιούχων που θα λάβουν αυξήσεις είναι:

 

Νέοι συνταξιούχοι χωρίς προσωπική διαφορά

Πρόκειται για όσους αποχώρησαν από 13 Μαΐου 2016 και μετά (νόμος Κατρούγκαλου) από όλα τα πρώην Ταμεία του ιδιωτικού τομέα και το Δημόσιο και δεν έχουν προσωπική διαφορά. Θα λάβουν όλο το ποσό της αύξησης εφόσον έχουν πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης ως αναπροσαρμογή του μεικτού ποσού αναδρομικά από 1ης Οκτωβρίου 2019. Πρόκειται για περίπου 40.000 συνταξιούχους, οι οποίοι θα λάβουν απευθείας από φέτος (χωρίς δόσεις δηλαδή) αύξηση στη σύνταξή τους κατά μέσο όρο 50 ευρώ.

Παλαιοί συνταξιούχοι με αρνητική προσωπική διαφορά

Πρόκειται για τους συνταξιούχους που έχουν αποχωρήσει με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης και έχουν αρνητική προσωπική διαφορά από 1ης/1/2019, λαμβάνουν δηλαδή ήδη μια μικρή αύξηση. 

Αφορά περίπου 100.000 παλαιούς συνταξιούχους, οι οποίοι έχουν αποχωρήσει πριν από τις 13 Μαΐου 2016, δηλαδή πριν από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. Οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι είναι διπλά κερδισμένοι καθώς το 2019 βγήκαν κερδισμένοι από τον επανυπολογισμό, ενώ και τώρα θα συμβεί το ίδιο καθώς έχουν αποχωρήσει με περισσότερα από 30 και έως 44 έτη ασφάλισης και τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης είναι αυξημένα. 

Να σημειωθεί ότι την αύξηση αυτή λαμβάνουν σε 5 ετήσιες δόσεις από το 2019 έως και το 2023. Από αυτούς περίπου 100.000 θα λάβουν τώρα δεύτερη αύξηση, αναδρομικά από 1ης Οκτωβρίου 2019. Αυτή η επιπλέον αύξηση, που εκτιμάται πως μπορεί να κυμαίνεται κατά μέσο όρο κοντά στα 40 ευρώ, θα δοθεί σε 5 ετήσιες δόσεις αρχής γενομένης από φέτος και έως το 2024. 

Έτσι οι εν λόγω συνταξιούχοι θα λάβουν από φέτος και έως το 2023 διπλές αυξήσεις, ενώ η τελευταία δόση της αύξησης θα τους αποδοθεί το 2024, οπότε και η σύνταξή τους θα παγιωθεί στο νέο ποσό.

 

Παλαιοί συνταξιούχοι με μικρή θετική προσωπική διαφορά

Αυτοί που αποχώρησαν πριν από τις 13 Μαΐου 2016 και έχουν πολύ μικρή θετική προσωπική διαφορά, κάτω από 50 ευρώ και κατά μέσο όρο στα 30 ευρώ, εφόσον ανήκουν στις κατηγορίες με αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης από 30 χρόνια και άνω. Λόγω της αύξησης της ανταποδοτικής τους σύνταξης, μπορεί να μηδενίσουν τη θετική προσωπική διαφορά και να πάρουν αύξηση της τάξεως έως 30 ευρώ. Την αύξηση που δικαιούνται θα τη λάβουν αναδρομικά από 1ης Οκτωβρίου 2019 σε 5 ετήσιες ισόποσες δόσεις έως και το 2024 (πρώτη δόση εντός του 2020 και αναδρομικά από 1/10/2019)












Η Τουρκία μας προειδοποίησε, τώρα η σειρά μας - Γιατί δεν πρέπει να αιφνιδιαζόμαστε



Χριστόδουλος Κ. Γιαλλουρίδης

Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής


Βρισκόμαστε σήμερα ως Ελλάδα ενώπιον εξελίξεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί από την Άγκυρα, δεδομένου του γεγονότος ότι το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών δημοσίευσε θαλάσσιους χάρτες, οι οποίοι προνοούν την δυνατότητα έρευνας υδρογονανθράκων από την κρατική εταιρεία πετρελαίων της Τουρκίας και δια των οποίων αποδίδεται η «αρμοδιότητα» έρευνας / αναζήτησης υδρογονανθράκων σε σχετικώς απεικονιζόμενα θαλασσιά σημεία της μεσογειακής λεκάνης, της ελληνικής υφαλοκρηπίδας συμπεριλαμβανομένης.
Η ανακοίνωση των χαρτών και η δρομολόγηση σχετικών εξελίξεων δημιουργούν καταρχήν μείζον θέμα για την Ελλάδα, διότι πρόκειται για επίσημη τουρκική κρατική τοποθέτηση, η 
οποία στέλνει το μήνυμα στην Αθήνα ότι τα πράγματα δεν κινούνται πλέον σε τακτικό επίπεδο ή σε ανεπίσημες πληροφορίες επερχομένων γεγονότων, άλλα σε επίσημο στρατηγικό πλαίσιο διακηρυγμένο πλέον από την Άγκυρα.
Η δημοσιοποίηση των εν λόγω χαρτών δεν αιφνιδιάζει, αλλά έρχεται ως μια συνεχεία παράδοσης της Τουρκίας, η οποία δημοσιοποιεί προκαταβολικά τις επερχόμενες κινήσεις της σε θέματα που έχει δρομολογήσει, ιδιαιτέρως μάλιστα όταν αφορούν Ελλάδα και Κύπρο. Η κατά τα ανωτέρω παράδοση αναδεικνύει, σύμφωνα με το σκεπτικό της Άγκυρας, τον στρατηγικό χαρακτήρα των κινήσεών της, αλλά και την επιδιωκόμενη ηγετική θέση της χώρας στην περιοχή, στέλνοντας το μήνυμα προς τις μεγάλες δυνάμεις ότι δεν δέχεται επ’ ουδενί υπαγόρευση πολιτικών, παράδοση που καθιερώθηκε όλως ιδιαιτέρως μετά την τραυματική εμπειρία του 1964, όπου απαγορεύτηκε στην Τουρκία από τον τότε Αμερικανό Πρόεδρο Λίντον Τζόνσον η εισβολή στην Κύπρο. 
Η Αθήνα σήμερα, είναι υποχρεωμένη να γνωρίζει όχι μόνο τα επιφαινόμενα της τουρκικής στρατηγικής αλλά να έχει στους στρατηγικούς υπολογισμούς της την εικόνα της χώρας, η οποία αισθάνεται πως έχει πίσω της μια διαδρομή αυτοκρατορικών αιώνων και κατακτήσεων, σήμερα δε συνεχίζει να επιχειρεί με όρους σουλτανάτου 18ου αιώνα επενδυθείσα τον μανδύα του 21ου.
Η επίσημη δημοσιοποίηση των κατά τα ανωτέρω χαρτών αποσκοπεί επίσης στην «μέτρηση» των καταρχήν στρατηγικών ανακλαστικών της Αθήνας, δηλαδή αξιολόγηση του πως και σε ποιο βαθμό θα φτάσει η ελληνική αντίδραση. Αν δηλαδή θα περιοριστεί η Αθήνα σε ρηματικές διακοινώσεις ή αν θα υπάρξει αντίδραση προβολής αποτρεπτικής ισχύος.

Γιατί δεν πρέπει να αιφνιδιαζόμαστε

Η Αθήνα σήμερα δεν πρέπει να έχει αιφνιδιαστεί από τις παραπάνω εξελίξεις, όπερ συνιστά αισιόδοξο σενάριο, έχοντας προετοιμάσει ένα σύστημα αντιδράσεων σε όλα τα επίπεδα, των συμμαχιών με φίλιες δυνάμεις συμπεριλαμβανομένων. 
Η Αθήνα οφείλει να ενσωματώσει στην στρατηγική της την αξίωση πρόκλησης από την ΕΕ κόστους προς την Άγκυρα...ο κατάλληλος χρόνος για να διεκδικηθεί δυναμικά κάτι τέτοιο από Ελλάδα και Κύπρο είναι τώρα.
Ειρήσθω εν παρόδω το ελληνικό πολιτικό σύστημα, της παρούσας κυβερνήσεως σαφώς μη εξαιρουμένης, επιβάλλεται πλέον από τις πραγματικότητες των εξελίξεων αποδεχόμενο το γεγονός μιας λάθος μέχρι τούδε στρατηγικής αντιμετώπισης της Τουρκίας, να απαλλαγεί από την ψευδαίσθηση της ιδέας ότι ένας διαρκής ελληνοτουρκικός διάλογος χωρίς συγκεκριμένο πλαίσιο, όρους και προϋποθέσεις θα μπορούσε να λύσει τα προβλήματα των δύο χωρών.
Η Αθήνα επομένως σήμερα, είναι υποχρεωμένη να γνωρίζει όχι μόνο τα επιφαινόμενα της τουρκικής στρατηγικής, όπως εκδηλώνονται σε διάφορα σημεία της πολιτικής της, αλλά να έχει στους στρατηγικούς υπολογισμούς της την εικόνα της χώρας, η οποία αισθάνεται πως έχει πίσω της μια διαδρομή αυτοκρατορικών αιώνων και κατακτήσεων, σήμερα δε συνεχίζει να επιχειρεί με όρους σουλτανάτου 18ου αιώνα επενδυθείσα τον μανδύα του 21ου.
Η Τουρκία παραδοσιακά ότι αποφασίζει το πραγματοποιεί εν τέλει, ανεξαρτήτως καθεστώτων ή κυβερνήσεων, η Αθήνα οφείλει να προετοιμάσει σε διάφορα επίπεδα αντιδράσεις, είτε αυτό παραπέμπει σε προληπτικές ενέργειες αποτροπής, είτε σε επερχόμενες ενέργειες καταστολής.
Ενόψει των εξελίξεων, οι οποίες ήρθαν και είναι εγνωσμένα επερχόμενες, η Αθήνα αφού προέβη σε ενημέρωση της ευρωπαϊκής ηγεσίας, κίνηση που έχει καταρχήν τυπικό χαρακτήρα, οφείλει να ενσωματώσει στην στρατηγική της την αξίωση πρόκλησης από την ΕΕ κόστους προς την Άγκυρα, όσο και αν αυτό παρουσιάζεται ως δυσχερές λόγω των συμφερόντων επιμέρους χωρών της ΕΕ με την Τουρκία, της Γερμανίας συμπεριλαμβανομένης, καθώς ο κατάλληλος χρόνος για να διεκδικηθεί δυναμικά κάτι τέτοιο από Ελλάδα και Κύπρο είναι τώρα.

Το κόστος εν προκειμένω για την Τουρκία μεταφράζεται σε διακοπή της χρηματοδότησης, που συνιστά οξυγόνο επιβίωσης για την Άγκυρα, όσο αυτή συνεχίζει να παρανομεί και να απειλεί εμπράκτως Ελλάδα και Κύπρο.

Πέραν των ανωτέρω, γνωρίζοντας ότι η Τουρκία παραδοσιακά ότι αποφασίζει το πραγματοποιεί εν τέλει, ανεξαρτήτως καθεστώτων ή κυβερνήσεων, η Αθήνα οφείλει να προετοιμάσει σε διάφορα επίπεδα αντιδράσεις, είτε αυτό παραπέμπει σε προληπτικές ενέργειες αποτροπής, είτε σε επερχόμενες ενέργειες καταστολής. Η βασικότερη εικόνα που αποτυπώνει την πρόληψη στο πλαίσιο της διεθνούς πολιτικής είναι η αξιόπιστη προβολή ισχύος, που σημαίνει την θέληση της ηγεσίας να πραγματώσει την απόφαση της για υπεράσπιση εθνικού χώρου, δικαιωμάτων και ελευθεριών, στοιχεία που παραπέμπουν άνευ εταίρου σε μια ενεργό και σοβαρή ελληνική παρουσία στον κόσμο των κρατών.
Από τις ως τώρα εξαγγελθείσες κινήσεις της Αθήνας μετά την δημοσιοποίηση των κατά τα ανωτέρω χαρτών είναι σαφές πως η επερχόμενη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στο Ισραήλ είναι μια κίνηση που σαφώς ωφελεί, κατά το μάλλον ή ήττον την Αθήνα, ενώ ίσως πρόκειται για την μόνη ενέργεια εξωτερικής πολιτικής των Αθηνών, στο πλαίσιο των ανωτέρω εξελίξεων, που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από την Άγκυρα.
Σημειώνεται εν προκειμένω πως οι σχετικές συνεννοήσεις συνεργασίας με το Ισραήλ θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδες και μπορούν να αποβούν σαφώς υπέρ των ελληνικών συμφερόντων σε επίπεδο στρατιωτικής στρατηγικής, καθώς και σε πλαίσιο συλλογής και ανάλυσης πληροφοριών. Το Ισραήλ, εξάλλου, διακατέχεται εδώ και χρόνια από τη βούληση της απόκτησης μιας φίλης συμμαχικής δύναμης, με την οποία να μπορεί να αναπτύξει στρατηγικές πραγμάτωσης κοινών συμφερόντων, τόσο στην Ανατολική Μεσόγειο, όσο και στην Ευρώπη. Η Ελλάδα εμφανίζεται ως ο ιδανικός εταίρος για μια τέτοια διαδρομή.

Εν κατακλείδι, σήμερα βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου η Αθήνα αφενός εμφορείται από το πλεονέκτημα της πολιτικής σταθερότηταςαφετέρου δε, οφείλει να υλοποιήσει τακτικές και στρατηγικές κινήσεις, οι οποίες πραγματώνονται επιφέροντας κόστος στην Άγκυρα, καθώς σύμφωνα με το ιστορικό πλαίσιο της διαδρομής της Τουρκίας η επιθετικότητά της υποχωρεί ή κατευνάζεται μόνον εφόσον υποστεί κόστος. Η Ελλάδα στον παρόντα χρόνο εφαρμόζοντας πολιτικές σύμπηξης συμμαχιών και τακτικές πρόκλησης πληγμάτων στην Τουρκία μετατρέπεται από ακόλουθος τον εξελίξεων σε πρόδρομο δράσεων και ενεργειών, που σηματοδοτούν και επισφραγίζουν το ελληνικό εθνικό συμφέρον, τούτο δε έναντι πάντων.



ΑΟΖ και ο νομικισμός της τυφλότητάς μας! - Τελικά η Ελλάδα είναι καταδικασμένη να αποδεχθεί ό,τι ζητήσει η 'ισχυρότερη" Τουρκία; - Η ισορροπία της ισχύος.






Μάρκος Τρούλης


Διεθνολόγος


Είναι νόμιμο σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο να γίνει τουρκικό έδαφος η Λευκάδα, η Καλαμάτα ή η Αθήνα; Αν συναινέσει η Ελληνική Δημοκρατία, ναι είναι.Όπως νόμιμο θα ήταν αντιστρόφως, αν συναινούσε η Τουρκία, να γίνει ελληνικό έδαφος η Πέργαμος, η Αττάλεια ή η Θεοδοσιούπολη. Τι σημαίνει αυτό; Ότι στις διεθνείς σχέσεις άπαξ και τα συμβαλλόμενα μέρη συμφωνούν, μπορούν να επιτύχουν οποιαδήποτε συμφωνία επιθυμούν.
Αντιστοίχως, στην εσωτερική έννομη τάξη, αν πάω σε ένα συμβολαιογράφο με ένα φίλο μου και υπογράψουμε ότι έχει τη συναίνεσή μου να με σκοτώσει, τότε θα διωχθεί κανονικά και η συμβολαιογραφική πράξη είναι άκυρη. Τι σημαίνει πάλι αυτό; Ότι η άναρχη διάρθρωση του διεθνούς συστήματος είναι κάτι το τελείως διαφορετικό σε σχέση με την ιεραρχία, τη λογοδοσία και το καθετοποιημένο σύστημα στο εσωτερικό του κράτους.
Οι διατάξεις του διεθνούς δικαίου συνιστούν το υπόβαθρο συζήτησης, αλλά τίθενται υπό την αίρεση της ισορροπίας ισχύος, της πολιτικής βούλησης των εμπλεκομένων μερών και προφανώς δεν είναι δεσμευτικές όσο διαθέτει κανείς την ισχύ να τις ανατρέπει.Ως Ελληνισμός, αυτό το έχουμε βιώσει στην περίπτωση της παράνομης εισβολής και κατοχής εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας, πράξη για την οποία υπάρχουν καταδικαστικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, αλλά δεν υπάρχει ο «πλανητικός αστυνόμος» για να επιβάλλει την εφαρμογή τους.
Κατά συνέπεια, ο δημόσιος διάλογος περί της ύπαρξης νομικού προηγούμενου εκπορευόμενου από τη σύναψη της ελληνοϊταλικής συμφωνίας για την ΑΟΖ, το ποσοστό της επήρειας του Καστελορίζου, της Στρογγύλης ή και της Κρήτης και όλα τα υπόλοιπα τίθενται στο φάσμα της πολιτικής και της στρατηγικής βούλησης και ισχύος.
Όπως έλεγε ο Αχμέτ Νταβούτογλου – σε «γραμμή Θουκυδίδη» – εντός του βιβλίου του «Το Στρατηγικό Βάθος»: «Επικρατούν σταθερές πολιτικές σχέσεις σε περιοχές και σε περιόδους στις οποίες τα πολιτικά σύνορα καθορίζονται σε συμφωνία με τα γεωπολιτικά και γεωπολιτισμικά προωθημένα όρια (π.χ. σύνορα Τουρκίας-Ιράν, ίδια από το 1639)». Η σταθερότητα των συνοριακών διευθετήσεων εξαρτάται, δηλαδή, από την ισορροπία ισχύος.
Άρα, η Ελλάδα είναι καταδικασμένη να αποδεχθεί ό,τι ζητήσει η «ισχυρότερη» Τουρκία; Η αποκωδικοποίηση της κατανομής ισχύος δεν είναι ευθύγραμμη υπόθεση. Η ισχύς προκύπτει από την καταγραφή των συντελεστών της, δηλαδή των μέσων, αλλά είναι αποτέλεσμα και του στρατηγικού σχεδιασμού, της βούλησης και των καλλιεργούμενων – διά της διπλωματίας – προϋποθέσεων στρατηγικής ευθυγράμμισης με κρίσιμους δρώντες του περιφερειακού ή του διεθνούς γίγνεσθαι. Εμείς λειτουργούμε προς αυτή την κατεύθυνση;
Η μία μεγάλη ομάδα της πολιτικής και ακαδημαϊκής ελίτ προσεγγίζει το θέμα με μεμψιμοιρία. Δεν είμαστε σε θέση να τα βάλουμε την Τουρκία και πρέπει να αποδεχθούμε ό,τι ζητά, χάριν της ευημερίας μας! Βέβαια, είναι η ίδια ομάδα, που εκφράζει κατευναστικές και υποχωρητικές θέσεις και έναντι αδύναμων γειτόνων μας προβάλλοντας άλλες αιτιολογήσεις. Ωστόσο, αυτό είναι ένα άλλο θέμα… Αλά καρτ επίκληση στην ισχύ.
Η άλλη μεγάλη ομάδα επιμένει σε μια νομικίζουσα προσέγγιση της αλήθειας. Έχει το τάδε δικαίωμα η Τουρκία; Είναι νόμιμο το σύμφωνο Άγκυρας-Τρίπολης; Μην ανησυχείτε… Δε θα μας πειράξουν… Είναι παράνομο αυτό που κάνουν! «Μα θα το κάνουν» αντιτείνει κάποιος. «Ναι, αλλά είναι παράνομο» η απάντηση. Κάπου εκεί η συζήτηση καταλήγει σε αδιέξοδο…
Ανεξαρτήτως της νομιμότητάς του, είναι ένα έγγραφο ρητορικής νομιμοποίησης στρατηγικών αξιώσεων. Θα εισέλθουν στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, θα προχωρήσουν σε γεωτρήσεις και θα επικαλούνται αυτό το χαρτί. Εμείς, ωστόσο, θα επιμένουμε ότι παρανομούν, ακόμη και όταν φθάσει το «τουρκικό αέριο παραγόμενο ανοιχτά της Ιεράπετρας» να πωλείται στις ευρωπαϊκές αγορές.
Αν στο εγχώριο επίπεδο αναφερόμαστε σε «νομικό πολιτισμό», στο διεθνές υπάρχει «φαρέτρα μέσων ρητορικής νομιμοποίησης». Εκεί δεν υπάρχει «πολιτισμός» και αυτό οφείλουμε να το αντιληφθούμε τάχιστα. Τα νομικά εργαλεία είναι πολύτιμα, αλλά δε λειτουργούν ανεξάρτητα της πολιτικής όπως οφείλεται να γίνεται εντός ενός κράτους δικαίου. Στο διεθνές επίπεδο, εντάσσονται σε μια συντεταγμένη ολιστική στρατηγική και υπ’ αυτό το πρίσμα, χρησιμοποιούνται και ενεργοποιούνται.



Η Αίγυπτος θέτει κόκκινη γραμμή για την ανάπτυξη τουρκικών πολιτοφυλάκων στην Τρίπολη





.Ο ΥΠΕΞ Αιγύπτου δήλωσε ότι κάθε απειλή της Αιγιπτιακής και Αραβικής Εθνικής Ασφάλειας θα δεχθεί μια ανάλογη απάντηση και πρόσθεσε ότι η τουρκική ανάπτυξη πολιτοφυλακών στην Τρίπολη αποτελεί μια πραγματική απειλή για εθνική ασφάλεια Αιγύπτου. Ο υπουργός Εξωτερικών, Sameh Shoukry, επιβεβαίωσε ότι η Αίγυπτος επιδιώκει να προωθήσει μια πολιτική λύση στη Λιβύη, σημειώνοντας ότι οποιαδήποτε απειλή για την αιγυπτιακή και αραβική ασφάλεια θα λάβει την κατάλληλη απάντηση. Έτσι συνεχίστηκε και σήμερα το μπαράζ της επιθετικότητας Αιγύπτου κατά Τουρκίας μετά τη χθεσινή εντυπωσιακή παρέμβαση Σίσι.

Σε απάντηση σε ερώτηση σχετικά με το αν η κυβέρνηση της Λιβύης Al-Wefaq θεώρησε την ομιλία του προέδρου Σίσι ως κήρυξη πολέμου, ο υπουργός Εξωτερικών Αιγύπτου δήλωσε σε δηλώσεις του στο κανάλι Al-Arabiya σήμερα, την Κυριακή, ότι η κυβέρνηση του Al-Wefaq δεν βελτίωσε την ανάγνωση της θέσης του Προέδρου Al-Sisi δεν την κατάλαβε, και ελπίζουμε ότι η Al-Wefaq θα τηρήσει την εντολή που ορίζεται στη Συμφωνία Skhirat.

Ο ίδιος αποκάλυψε συντονισμό με διεθνείς και περιφερειακές δυνάμεις που δραστηριοποιούνται στη Λιβύη, προσθέτοντας: Παρακολουθούμε τις εξελίξεις στη Σύρτη και μια στρατιωτική λύση είναι η τελευταία επιλογή για την Αίγυπτο να υπερασπιστεί την ασφάλειά της.Ο τουρκικός επεκτατισμός σε Συρία, Ιράκ και Λιβύη είναι απορριπτέος και αντιβαίνει στο Διεθνές Δίκαιο.Η Αίγυπτος δεν θ΄ανεχθεί καμιά ξένη ανάμειξη στη Λιβύη…

dimpenews.com