Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020

Βαρύ το τίμημα των φόρων που καταβάλουν μισθωτοί και συνταξιούχοι - Ως πότε θα γονατίζουν τη μεσαία τάξη;








Περίπου 1.000.000 φορολογούμενοι πληρώνουν το 92% των κρατικών εσόδων από τον φόρο εισοδήματος, περίπου 2.600.000 πληρώνουν το υπόλοιπο 8%, ενώ 5.100.000 φορολογούμενοι δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ



  Η αγωνία για τις συνέπειες της επιδημικής κρίσης στρέφεται πλέον στην οικονομία, η οποία είναι διάχυτη σε όλο το φάσμα της κοινωνίας και αποτυπώνεται κυρίως με τη σκέψη: μήπως και τώρα οι εργαζόμενοι πληρώσουν τη νέα ύφεση από τα ήδη συρρικνωμένα εισοδήματα; Δυστυχώς οι προβλέψεις δείχνουν πως η ανεργία στην Ελλάδα θα αυξηθεί και το μέσο εισόδημα θα μειωθεί. Το φορολογικό βάρος και οι εισφορές των ετών του Μνημονίου αποτέλεσαν και αποτελούν τον μεγαλύτερο βραχνά σε συνδυασμό με τις χαμηλότερες απολαβές. Με νούμερο ένα, φυσικά, στη λίστα την ανεργία. Τι συμπέρασμα εξάγεται; Μισθωτοί, συνταξιούχοι και γενικώς η λεγόμενη μεσαία τάξη πληρώνουν, ειδικά από το 2009 και έπειτα, τα «σπασμένα». Για να επιτευχθούν, δηλαδή, οι δημοσιονομικοί στόχοι και ως εκ τούτου αποτυπώνεται κυρίως το έλλειμμα της πολιτικής βούλησης να καταρτιστεί ένα μακροχρόνιο σχέδιο, με βασικό άξονα τη φιλοσοφία των «εσόδων – εξόδων

Ως πότε θα γονατίζουμε τη μεσαία τάξη;
Αντί να διευρυνθεί η φορολογική βάση, να πληρώνουν περισσότεροι, αυξάνονται οι φορολογικοί συντελεστές στην ήδη υπάρχουσα φορολογική βάση. Τα πρόσφατα στοιχεία (έτος 2018) δείχνουν πως ο ένας στους οκτώ φορολογουμένους πληρώνει τα εννέα από τα δέκα ευρώ φόρου εισοδήματος. Δηλαδή, περίπου 1.000.000 φορολογούμενοι πληρώνουν το 92% των κρατικών εσόδων από τον φόρο εισοδήματος, περίπου 2.600.000 πληρώνουν το υπόλοιπο 8% των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος, ενώ 5.100.000 φορολογούμενοι δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ.
Τρελή κούρσα καταγράφει, επίσης, η φορολογία σε οποιαδήποτε μορφή κατανάλωσης, όπως ο καφές, υπηρεσίες, τηλεφωνία κ.λπ. Η Ελλάδα είχε ρεκόρ στους έμμεσους φόρους, που το 2017 και το 2018 αντιπροσώπευαν το 57% των συνολικών φορολογικών εσόδων, έναντι 54% το 2014. Το 2014 οι έμμεσοι φόροι ήταν 1,15 φορές περισσότεροι από τους άμεσους φόρους, ενώ τα επόμενα έτη έως το 2018 (για το οποίο υπάρχουν στοιχεία) η σχέση αυτή γίνεται συνεχώς δυσμενέστερη (1,19 φορές, 1,21 φορές, 1,30 φορές και 1,32 φορές το 2015, το 2016, το 2017 και το 2018 αντίστοιχα). Επίσης, οι ίδιοι έμμεσοι φόροι το 2017 και το 2018 κατέρριψαν το ρεκόρ των προηγούμενων ετών, αφού αντιπροσώπευαν το 57% των συνολικών φορολογικών εσόδων, έναντι 54% το 2014.
Στην επιβάρυνση οι Ελληνες, γενικά, φαίνεται πως κάνουμε πρωταθλητισμό, αφού σε σύγκριση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ – που αντιστοιχεί στο 36% – η φορολογική επιβάρυνση της εργασίας στην Ελλάδα είναι στο 40,8%, ενώ κατέχουμε τη δεύτερη υψηλότερη οικογενειακή φορολογική επιβάρυνση στην εργασία (στο 37,8%), με πρώτη την Ιταλία (στο 39,2%).

Τι έρχεται για τους εργαζόμενους

Με τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που εμφανίζουν μείωση τζίρου θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα νέο περιβάλλον, με μειωμένο ωράριο εργασίας και μείωση μισθού. Πάνω από μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι εκτιμάται ότι θα τεθούν σε καθεστώς ευέλικτης απασχόλησης, με το κράτος να επιδοτεί το 60% των απωλειών που θα έχουν οι μισθοί τους λόγω του μειωμένου ωραρίου. Ο νέος μηχανισμός Συν-Εργασία θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, με εξαίρεση τον κλάδο των αερομεταφορών όπου θα ισχύει έως το τέλος του έτους. Παράλληλα, πλέον κοστίζουν φθηνότερα τα εισιτήρια σε αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, τρένα, μετρό, τραμ, αεροπλάνα και πλοία λόγω της μείωσης του ΦΠΑ από 24% σε 13%, ενώ αλλάζουν και οι τιμοκατάλογοι στα καταστήματα εστίασης καθώς ο καφές, τα ροφήματα θα σερβίρονται με μειωμένο ΦΠΑ στο 13%.
Υπό την προϋπόθεση πως δεν θα υπάρξει νέο κύμα πανδημίας, από τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να στηρίξει την οικονομία με μειώσεις φόρων μόνιμου χαρακτήρα. Εξετάζεται, στον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, ανάλογα με τα δημοσιονομικά περιθώρια, η μονιμοποίηση μέτρων που έλαβε για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, όπως η διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ 13% στις μεταφορές. Στις προτεραιότητες είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η πιθανότητα να ξεκινήσει η διαδικασία κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης, η σταδιακή μείωση του τέλους επιτηδεύματος αλλά και η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ, σε συνδυασμό με τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Από το φθινόπωρο αναμένεται να ενεργοποιηθεί μια νέα έκτακτη ρύθμιση για την εξόφληση των χρεών προς την Εφορία, τα οποία δημιουργήθηκαν από την πανδημία.

Ποιοι επιβαρύνθηκαν περισσότερο

Κατά τη μνημονιακή περίοδο (με εξαίρεση το 2010) αυξήθηκε σημαντικά η συμμετοχή των μισθωτών και συνταξιούχων στη συγκέντρωση των ετήσιων φόρων φυσικών προσώπων, αφού από τα 34,3 ευρώ που πλήρωσαν για τα εισοδήματα του 2010, το 2018 πλήρωσαν 42 ευρώ. Από τις φορολογικές δηλώσεις που κατέθεσαν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι για τα εισοδήματά τους που αποκτήθηκαν κατά την εφαρμογή των Μνημονίων (2010-2017) φαίνεται ότι πλήρωσαν συνολικά 422,7 ευρώ ή το 60,4% των συνολικών φόρων. Ειδικότερα, οι μισθωτοί πλήρωσαν 264,2 ευρώ ή 37,7% και οι συνταξιούχοι 158,5 ευρώ ή 22,7% των φόρων. Τα υπόλοιπα 277,3 ευρώ ή 35,6% πλήρωσαν όλοι οι άλλοι φορολογούμενοι – φυσικά πρόσωπα, όπως οι εισοδηματίες (κυρίως από ακίνητα), οι επιχειρηματίες (βιομήχανοι, βιοτέχνες, έμποροι κ.λπ.) από μισθωτές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις τους.
Οι μισθωτοί για τα εισοδήματα του 2015, του 2016 και του 2017 (δηλώθηκαν το 2016, το 2017 και το 2018) πλήρωσαν 38,6 ευρώ, 38,8 ευρώ και 42 ευρώ έναντι 37 ευρώ που πλήρωσαν πριν από το 2015. Επίσης, οι συνταξιούχοι εμφανίζονται να πλήρωσαν τα ίδια έτη 20,9 ευρώ, 21,6 ευρώ και 22,7 ευρώ, που είναι στα ίδια επίπεδα των προηγούμενων μνημονιακών ετών.

Το πιο δυναμικό στρώμα της κοινωνίας

Η πολυπόθητη, σε όρους προεκλογικών ψήφων, μεσαία τάξη αποτελεί το πιο ελκυστικό κοινό για τους αγώνες των ελληνικών κομμάτων. Παρά τους πολιτικούς διαξιφισμούς στις κοινοβουλευτικές αρένες, η λεγόμενη μεσαία τάξη υπέστη τη μεγαλύτερη φορολόγηση. Αν και διεθνώς είναι σε καθοδική πορεία, πολιτικοί αναλυτές παρατηρούν πως αποτελεί ακόμα το πιο δυναμικό στρώμα της κοινωνίας, όπου η οικονομική ευμάρειά της καθορίζει και τις πολιτικές εξελίξεις.
Παρά ταύτα, από τα στοιχεία προκύπτει ότι η μεσαία εισοδηματική τάξη καταβάλλει το 51% των φορολογικών εσόδων, ενώ πριν από την κρίση κατέβαλλε το 39,3%. Αντίστοιχα, η υψηλότερη εισοδηματική τάξη, που συρρικνώθηκε αριθμητικά και εισοδηματικά, σήμερα καταβάλλει το 38,1% των φορολογικών εσόδων έναντι άνω του 50% που κατέβαλλε πριν από την κρίση. Ως μεσαία τάξη ορίζεται το μερίδιο των νοικοκυριών με διαθέσιμο εισόδημα μεταξύ του 75% και του 200% του διάμεσου εισοδήματος όλων των νοικοκυριών. Με τους ορισμούς αυτούς, στη μεσαία εισοδηματική τάξη ανήκει χονδρικά ένας στους δύο Ελληνες (54%), ενώ στην υψηλή εισοδηματική τάξη (άνω του 200% του διάμεσου) ένας στους οκτώ και στη χαμηλή εισοδηματική τάξη (κάτω του 75% του διάμεσου) ένας στους τρεις.
Στην Ελλάδα το διάμεσο διαθέσιμο εισόδημα για ένα νοικοκυριό με δύο ενηλίκους και δύο παιδιά άνω των 14 ετών προσδιορίζεται το 2018 σε 19,7 χιλ. ευρώ. Το εισόδημα αυτό αυξήθηκε στη δεκαετία της υψηλής ανάπτυξης σε 30 χιλ. ευρώ περίπου, ενώ μειώθηκε σε 19 χιλ. ευρώ το 2014, κατά τη διάρκεια της μεγάλης ύφεσης, λόγω της προσαρμογής των Μνημονίων, όταν το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά το 1/4. Εξι χρόνια μετά, διαμορφώνεται σε 20 χιλ. ευρώ περίπου.

Οι φόροι στην ακίνητη περιουσία

Διαχρονικά, τα στοιχεία δείχνουν πως η ακίνητη περιουσία αποτελεί μια από τις σημαντικές πηγές εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό. Το άλλοτε πολυπόθητο αγαθό για τον Ελληνα έχει υποστεί φόρους που αυξήθηκαν 700%, σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ για την περίοδο 2009-2018, τη στιγμή που οι περισσότερες χώρες-μέλη κατέγραψαν σχετικά μείωση.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με το Πανελλαδικό Δίκτυο Κτηματομεσιτών, συγκαταλέγεται πλέον στις πιο ακριβές, φορολογικά, χώρες για ακίνητα και γη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Με βάση τα στοιχεία του ισοζυγίου πληρωμών το 2019, ο τομέας της αγοράς ακινήτων ήταν υπεύθυνος για το 35% των άμεσων ξένων επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι στην ελληνική οικονομία, οι οποίες ανήλθαν σε 4,2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Θέμη Μπάκα, πρόεδρο του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates, «απαιτείται πλέον μία ρεαλιστική αναμόρφωση της φορολογίας, ξεκινώντας πρωτίστως από την εναρμόνιση των αντικειμενικών αξιών με τις αντίστοιχες εμπορικές μέσω ενός ευέλικτου μηχανισμού που θα ενημερώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, καθώς και από την απλοποίηση των διαδικασιών μεταβιβάσεων αλλά και τη θεσμοθέτηση νέων φορολογικών κινήτρων για την απόκτηση ακίνητης περιουσίας».

Τα έσοδα από φόρους στα ακίνητα *

  • Το 2010 το Δημόσιο εισέπραξε από τη φορολόγηση των ακινήτων 487 εκατ. ευρώ
  • Το 2011 οι φόροι των ακινήτων έφθασαν τα 1,17 δισ. ευρώ
  • Το 2012 οι φόροι των ακινήτων διαμορφώθηκαν στα 2,75 δισ. ευρώ
  • Το 2013 οι φόροι των ακινήτων αυξήθηκαν περαιτέρω και διαμορφώθηκαν στα 2,991 δισ. ευρώ
  • Το 2014 οι φόροι των ακινήτων έσπασαν το φράγμα των 3 δισ. ευρώ
  • Το 2015 οι φόροι στα ακίνητα ανήλθαν στα 3,18 δισ. ευρώ
  • Το 2016 οι φόροι στα ακίνητα ανήλθαν στα 3,53 δισ. ευρώ
  • Το 2017 οι φόροι στα ακίνητα διαμορφώθηκαν στα ίδια επίπεδα
  • Το 2018 οι φόροι στα ακίνητα διαμορφώθηκαν στα 3,217 δισ. ευρώ
  • Το 2019 οι φόροι στα ακίνητα διαμορφώθηκαν στα 2,801 δισ. ευρώ. Παρά την εφαρμογή του μέτρου της πρόσθετης μείωσης του ΕΝΦΙΑ λόγω βελτίωσης της εισπραξιμότητας που συνεπάγεται η πραγματοποιηθείσα μείωση των φορολογικών συντελεστών
  • Προϋπολογισμός 2020. Από τους τακτικούς φόρους ακίνητης περιουσίας αναμένεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους 2,829 δισ. ευρώ. Αυξημένα έναντι των εκτιμήσεων του 2019
* Στοιχεία Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates

Το δηλούμενο εισόδημα ιδιοκτητών από ακίνητα *

  1. Το 2010 το δηλούμενο εισόδημα από ακίνητα ανερχόταν στα 8,87 δισ. ευρώ
  2. Το 2011 το δηλούμενο εισόδημα μειώθηκε στα 7,98 δισ. ευρώ (1.584.059 φορολογούμενοι είχαν εισοδήματα από ακίνητα)
  3. Το 2012 το εισόδημα από ακίνητα διαμορφώθηκε στα 6,8 δισ. ευρώ
  4. Το 2013 το δηλούμενο εισόδημα μειώθηκε στα 6,22 δισ. ευρώ
  5. Το 2014 το δηλούμενο εισόδημα περιορίστηκε στα 6,08 δισ. ευρώ
  6. Το 2015 το δηλούμενο εισόδημα υποχώρησε στα 6,05 δισ. ευρώ
  7. Το 2016 το δηλούμενο εισόδημα ήταν 6,107 δισ. ευρώ
  8. Το 2017 το δηλούμενο εισόδημα ήταν 6,19 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 85 εκατ. ευρώ
* Στοιχεία Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estateshttps://www.tanea.gr/2020/06/02/economy/forologika/misthotoi-kai-syntaksiouxoi-plironoun-vary-timima-foron/

Οι Τούρκοι εκβιάζουν Ρωσία και ΗΠΑ μέσω Λιβύης - Οι κίνδυνοι για την Ελλάδα




 O Γεβγκένι Μαξίμοβιτς Πριμακόφ δεν είναι πια εδώ. Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται πέντε χρόνια από τον θάνατό του. Η πολιτική παρακαταθήκη του Πριμακόφ συνεχίζει ωστόσο να «πλαισιώνει» τη ρωσική εξωτερική πολιτική όπως εκείνη έχει (ανα)διαμορφωθεί από τη δεκαετία του 1990 και έπειτα

Τον (άλλοτε υπουργό Εξωτερικών και έπειτα πρωθυπουργό της Ρωσίας) Γεβγκένι Πριμακόφ πολλοί ίσως να τον θυμούνται για την καλούμενη «αναστροφή» πάνω από τον Ατλαντικό. Ήταν Μάρτιος του 1999 όταν εκείνος, τότε ως πρωθυπουργός της Ρωσικής Ομοσπονδίας, μπήκε στο αεροπλάνο με προορισμό την Ουάσιγκτον όπου ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη… μια επίσκεψη που όμως δεν θα πραγματοποιείτο ποτέ.

Ο Πριμακόφ λέγεται πως πληροφορήθηκε εν πτήσει, ενώ βρισκόταν ήδη πάνω από τον Ατλαντικό, ότι είχαν μόλις ξεκινήσει οι ΝΑΤΟικοί βομβαρδισμοί κατά της Γιουγκοσλαβίας… με αποτέλεσμα να δώσει εντολή για αναστροφή και επιστροφή πίσω στην πατρίδα ακυρώνοντας έτσι την επίσκεψη.
Περίπου δύο δεκαετίες μετά, θα ήταν η σειρά των Ρώσων υπουργών Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, και Άμυνας, Σεργκέι Σοϊγκού, να… αναβάλουν ξαφνικά την επίσκεψή τους στην Κωνσταντινούπολη, με τις φήμες μάλιστα να αφήνουν να εννοηθεί ότι το ρωσικό κυβερνητικό αεροσκάφος με τους υπουργούς είχε απογειωθεί για την Τουρκία προτού κάνει… αναστροφή πάνω από τον Εύξεινο Πόντο και γυρίσει πίσω στη Ρωσία…    

«Αναστροφές» σε Ατλαντικό και Εύξεινο Πόντο

Ανεξάρτητα από το εάν όντως υπήρξε αναστροφή ή όχι, το γεγονός παραμένει: Ρώσοι και Τούρκοι είχαν προγραμματίσει συνομιλίες για τις 14 Ιουνίου στην Κωνσταντινούπολη, συνομιλίες που τελικώς δεν πραγματοποιήθηκαν, με τη σχετική είδηση μάλιστα της αναπάντεχης αναβολής τους να «σκάει» κυριολεκτικά την ύστατη στιγμή, αφήνοντας να διαφανούν εάν όχι ρήγματα τότε οπωσδήποτε αρρυθμίες στις σχέσεις μεταξύ Μόσχας και Άγκυρας. Δεδομένου ότι επρόκειτο για συνομιλίες που θα περιστρέφονταν γύρω από τις εξελίξεις σε Λιβύη και Συρία, το ερώτημα επανέρχεται δριμύ: Μπορούν Τούρκοι και Ρώσοι να βρουν ένα modus «συνύπαρξης» στα ανοιχτά μέτωπα της υφηλίου όπου εκείνοι στηρίζουν αντιμαχόμενα στρατόπεδα; Το ερώτημα επανέρχεται όμως δριμύ όχι μόνο λόγω των συνομιλιών που αναβλήθηκαν αλλά και στη σκιά των ουκ ολίγων αποκλινουσών δηλώσεων που είχαν προηγηθεί.

Οι Τούρκοι στρέφονται στις ΗΠΑ μέσω Λιβύης

Στις 8 Ιουνίου, έπειτα από σχετική τηλεφωνική συνομιλία που είχε με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο Τούρκος ηγέτης Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν βγήκε δημοσίως και προανήγγειλε την έλευση μιας «νέας εποχής» στις σχέσεις μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας, σημειώνοντας μάλιστα με νόημα ότι το εφαλτήριο αυτής της «νέας εποχής» θα είναι η διαχείριση της λιβυκής κρίσης. Τρία 24ωρα αργότερα, στις 11 Ιουνίου, ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου θα έβγαινε ανοιχτά και θα καλούσε τις Ηνωμένες Πολιτείες «να παίξουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη Λιβύη» υπογραμμίζοντας και εκείνος με νόημα ότι η μεγαλύτερη εμπλοκή των ΗΠΑ στο συγκεκριμένο μέτωπο είναι «σημαντική» και «για τη διαφύλαξη των συμφερόντων του ΝΑΤΟ»…  
Διαβάζοντας τις τουρκικές δηλώσεις θα μπορούσε να υποθέσει κανείς πολλά:
  • - ότι οι Τούρκοι ίσως να αναζητούν πλέον μια κάποια αμερικανική/ΝΑΤΟική «κάλυψη» στη Λιβύη,
  • - ότι ίσως να θέλουν να «νομιμοποιήσουν» την εκεί τουρκική στρατιωτική παρουσία μέσω του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, διεκδικώντας οι ίδιοι ρόλο άτυπου εκπροσώπου της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας στο λιβυκό μέτωπο ενάντια σε Ρώσους και Άραβες,
  • - ότι ίσως να επιθυμούν να ενισχύσουν – μέσω των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ – τη διαπραγματευτική τους θέση απέναντι στο αντίπαλο λιβυκό στρατόπεδο (Ακίλα Σαλέχ, Λιβυκός Εθνικός Στρατός LNA, Χαλίφα Χάφταρ) και όλους εκείνους που επιμένουν να το στηρίζουν (Ρωσία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αίγυπτος κ.ά.),
  • - ότι ίσως να επιδιώκουν και να εκβιάσουν – μέσω Λιβύης – εάν όχι τη στήριξη τότε τουλάχιστον την ανοχή των ΗΠΑ για τα επεκτατικά σχέδια της Τουρκίας στη Μεσόγειο (βλέπε τουρκολιβυκό μνημόνιο), γνωρίζοντας ότι πρόκειται για σχέδια που οδηγούν την Τουρκία σε σύγκρουση με άλλες ΝΑΤΟικές δυνάμεις (Γαλλία, Ελλάδα)
  • - ότι μπορεί να τρέχουν να προλάβουν και ένα τυχόν «άδειασμά» τους από τις ΗΠΑ, εάν η Ουάσιγκτον προτιμήσει για παράδειγμα να πάρει στη λιβυκή κρίση θέση στο πλευρό της Αιγύπτου και όχι της Τουρκίας (πράγμα δύσκολο). 
«Από τη Συρία έως τη Λιβύη, από τη Μαύρη Θάλασσα έως τη Μεσόγειο, ο Ερντογάν τώρα εκτιμά ότι η Τουρκία χρειάζεται την Αμερική πολιτικά και στρατηγικά περισσότερο από όσο τη χρειαζόταν προ μηνών», γράφει ο πολύπειρος Τούρκος δημοσιογράφος Τζενγκίζ Τζαντάρ, υπογραμμίζοντας μάλιστα με νόημα ότι «η Τουρκία χρειάζεται την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών για να εφαρμόσει την περιφερειακή της (σ.σ. τουρκική) ατζέντα» όχι μόνο στη Λιβύη αλλά και «παραπέρα».   

Η Λιβύη πιθανό «κλειδί» για τα σχέδια των ΗΠΑ στη Μεσόγειο

Οι Αμερικανοί πάντως από την πλευρά τους φαίνεται σε έναν βαθμό να «ανταποκρίνονται»: εκφράζοντας για παράδειγμα την πρόθεση να ενισχύσουν μέσω Τυνησίας τη στρατιωτική τους παρουσία στην Αφρική (United States Africa Command), επικρίνοντας τις ρωσικές γεωπολιτικές φιλοδοξίες στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου («Η Ρωσία σαφώς και προσπαθεί να γείρει τη ζυγαριά υπέρ της στη Λιβύη», θα δήλωνε πρόσφατα ο Αμερικανός στρατηγός Στίβεν Τάουνσεντ), και παρουσιάζοντας «ντοκουμέντα» που φέρονται να αποδεικνύουν τη στρατιωτική εμπλοκή της Μόσχας στο εμφυλιοπολεμικό-proxy λιβυκό μέτωπο.
Να σημειωθεί ότι στο τιμόνι της αποστολής των Ηνωμένων Εθνών για τη Λιβύη, στη θέση του παραιτηθέντα Λιβανέζου Γκασάν Σαλαμέ, βρίσκεται επί του παρόντος (μέσα Ιουνίου του 2020) μια Αμερικανίδα, η Στέφανι Γουίλιαμς, η οποία φέρεται μάλιστα να έχει ιδιαίτερα καλές σχέσεις και με ισλαμιστές πολιτικούς της Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας (GNA) του τουρκόφιλου Φαγιέζ αλ Σάρατζ όπως είναι για παράδειγμα ο υπουργός Εσωτερικών Φάτι Μπασάγκα. Για την ιστορία, ο Μπασάγκα είναι ο πολιτικός που είχε προ ημερών διαμηνύσει ότι οι υποστηριζόμενες από την Τουρκία και τους εισαγόμενους από τη Συρία ισλαμιστές-μισθοφόρους δυνάμεις του GNA δεν πρόκειται να σταματήσουν την προέλασή τους εάν δεν καταλάβουν πρώτα τη (στρατηγικά τοποθετημένη κοντά στα terminals των ενεργειακών εξαγωγών) Σύρτη καθώς και την αεροπορική βάση της αλ Τζούφρα.  
Εάν πιστέψουμε μάλιστα όσα δήλωσε Τούρκος αξιωματούχος υπό καθεστώς ανωνυμίας στο πρακτορείο Reuters, τότε ήταν ακριβώς αυτή η επαπειλούμενη επίθεση στη Σύρτη από τις υποστηριζόμενες από την Τουρκία δυνάμεις του GNA που οδήγησε στην ξαφνική αναβολή της προγραμματισμένης για τις 14 Ιουνίου επίσκεψης των Λαβρόφ και Σοϊγκού στην Κωνσταντινούπολη.   
Οι εξελίξεις στη Λιβύη «απαιτούν πιο ενεργή ανάμειξη από την πλευρά των ΗΠΑ», γράφει από την πλευρά του ο Μπεν Φίσμαν στην ιστοσελίδα του Washington Institute For Near East Policy, σημειώνοντας μάλιστα με νόημα ότι «τις τελευταίες εβδομάδες η κυβέρνηση Τραμπ έχει αναλάβει μεγαλύτερη διπλωματική δράση στη Λιβύη σε επίπεδο ανώτερων αξιωματούχων από ό, τι είχε συνολικά τους προηγούμενους δεκατρείς μήνες».
Αξιοποιώντας τη Λιβύη όχι μόνο ως εφαλτήριο ή αφορμή αλλά και ως μοχλό πίεσης, η Ουάσιγκτον θα μπορούσε παράλληλα να προωθήσει και μια σειρά από συμφωνίες ευρύτερα στην περιοχή της Μεσογείου με απώτερο στόχο τον περιορισμό όχι μόνο της ρωσικής αλλά και της κινεζικής επιρροής. Κατά «σύμπτωση», υπάρχουν ήδη φωνές στις ΗΠΑ που πιέζουν προς μια τέτοια κατεύθυνση, διακινώντας ιδέες που είχαν ακουστεί και στο πρόσφατο παρελθόν περί συμμετοχής της Τουρκίας στο Eastern Mediterranean Gas Forum ή ακόμη και περί αλλαγών στη «γλώσσα» του Eastern Mediterranean Security and Energy Partnership Act των Ρούμπιο και Μενέντεζ ώστε να μπορούν να ενταχθούν σε αυτό ως «σημαντικές» για την Αμερική και άλλες χώρες της περιοχής πέρα από την Ελλάδα και την Κύπρο.

Στην (αντ)επίθεση η Μόσχα

Όσο για τη Μόσχα, εκείνη φροντίζει να… ανταποδίδει τα πυρά. Μιλώντας σε δημοσιογράφους στις 4 Ιουνίου, η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών, Μαρία Ζαχάροβα, εξέφρασε τη «βαθιά ανησυχία» της ρωσικής κυβέρνησης για τον «αυξημένο αριθμό των εγκλημάτων» που διαπράττονται πια στη δυτική Λιβύη από ένοπλους τζιχαντιστές που έχουν προέλθει από τη Συρία... 
Ο ειδικός εκπρόσωπος του Βλάντιμιρ Πούτιν για τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, υφυπουργός Εξωτερικών Μιχαήλ Μπογκντάνοφ, παραχώρησε προ ημερών συνέντευξη στην αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Ahram. «Η Αίγυπτος είναι ένας από τους κυρίους εταίρους και συμμάχους μας όταν πρόκειται για τη συμβολή σε μια λιβυκή διευθέτηση. Συντονίσαμε στενά τις θέσεις μας με τους Αιγύπτιους συναδέλφους μας πριν από τη Διάσκεψη του Βερολίνου. Οι χώρες μας βρίσκονται επίσης σε τακτική επαφή στο υψηλότερο επίπεδο για το Λιβυκό ζήτημα», δήλωσε μεταξύ άλλων ο Μπογκντάνοφ υπογραμμίζοντας παράλληλα και τους «στρατηγικούς δεσμούς» μεταξύ των δύο χωρών που συνεχίζουν να αναπτύσσονται, με την Αίγυπτο μάλιστα να ξεχωρίζει και ως ο μεγαλύτερος εμπορικός/οικονομικός εταίρος της Ρωσίας σε Αφρική και αραβικό κόσμο. Σημειώνεται ότι τις περασμένες ημέρες ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ είχε τηλεφωνικές συνομιλίες με τον πρόεδρο του λιβυκού Κοινοβουλίου Ακίλα Σαλέχ και με τον υπουργό Εξωτερικών της Αιγύπτου Σάμεχ Σούκρι ενώ στις 16 Ιουνίου εκείνος υποδέχεται στη Ρωσία και τον Ιρανό ΥΠΕΞ Τζαβάντ Ζαρίφ.  
Πλούσια σε μηνύματα ήταν ωστόσο και η συνέντευξη που παραχώρησε προ ημερών ο Ρώσος πρέσβης στην Ελλάδα Αντρέι Μάσλοφ στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, μια συνέντευξη στο πλαίσιο της οποίας ο Ρώσος διπλωμάτης δήλωσε: 
  • - ότι τα ελληνικά νησιά έχουν δικαίωμα σε ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα βάσει του Άρθρου 121 της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας,
  • - καθώς και ότι η Ελλάδα «δικαιούται να συμμετέχει πλήρως στις πολυμερείς προσπάθειες για την επίλυση της σύγκρουσης στη Λιβύη».


Τα ρωσοτουρκικά αγκάθια που παραμένουν

Το ότι οι σχέσεις ανάμεσα στη Ρωσία και την Τουρκία είναι σήμερα καλύτερες από ό,τι ήταν στο παρελθόν, δεν το αμφισβητεί κανείς. «Όσο για τις σχέσεις μας με την Τουρκία, αυτές είναι εποικοδομητικές και αναπτύσσονται δυναμικά», σημείωσε σχετικά ο Ρώσος πρέσβης, Αντρέι Μάσλοφ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Υπάρχουν όμως παράλληλα και αγκάθια που παραμένουν, όχι μόνο στη Συρία και στη Λιβύη αλλά και σε άλλες περιοχές όπως είναι ο Εύξεινος Πόντος και ο νότιος Καύκασος. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να παραβλέψει κανείς και το γεγονός ότι η Μόσχα συνεχίζει να διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με «εχθρούς» της Τουρκίας του Ερντογάν όπως είναι για παράδειγμα οι Μπασάρ αλ Άσαντ, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι κ.ά.
Στον αντίποδα, βέβαια, και η Άγκυρα αναπτύσσει δεσμούς με χώρες όπως είναι για παράδειγμα η Ουκρανία (Ukrspecexport-Baykar Makina κ.ά.), η Γεωργία (από όπου περνά και ο αγωγός TANAP), το Αζερμπαϊτζάν (από το οποίο η Τουρκία εισήγαγε τους τελευταίους μήνες περισσότερο φυσικό αέριο από ό,τι από τη Ρωσία) αλλά και η Ρουμανία για παράδειγμα που προσφάτως κατέταξε τη Ρωσία μεταξύ των «απειλών» για την περίοδο 2020-2024.  
Ρώσοι και Τούρκοι έχουν βρεθεί, όμως, το τελευταίο διάστημα να ανταλλάσσουν και… επικοινωνιακά πυρά, με την τουρκόφωνη έκδοση του ρωσικού ειδησεογραφικού δικτύου Sputnik (Sputnik Turkiye) να αποδομεί τουρκικές θέσεις μέσα από σειρά δημοσιευμάτων, και την Άγκυρα να «απαντά»… από τη μία συλλαμβάνοντας δημοσιογράφους του Sputnik Turkiye (ενδεικτική η περίπτωση του Mahir Boztepe) και από την άλλη λανσάροντας μια νέα δική της ρωσόφωνη έκδοση του τουρκικού TRT.
«Το διευρυμένο στρατιωτικό αποτύπωμα της Μόσχας στη Συρία, στην Αρμενία, στις αποσχισθείσες περιοχές της Αμπχαζίας και της Νότιας Οσετίας, και στη χερσόνησο της Κριμαίας τροφοδοτεί τους τουρκικούς φόβους περί περικύκλωσης […] Η ρωσική στρατιωτική παρουσία έχει αυξηθεί παντού: στην Κριμαία, στην Αρμενία, στην Ανατολική Μεσόγειο», σημειώνει σε παλαιότερη μακροσκελή ανάλυσή του το International Crisis Group, εστιάζοντας κυρίως στον Εύξεινο Πόντο. Είναι εκεί άλλωστε όπου η ρωσική στρατιωτική παρουσία έχει όντως αυξηθεί σημαντικά έπειτα από το 2014 και την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσική Ομοσπονδία, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε πολλοί Τούρκοι αξιωματούχοι να ανησυχούν μήπως η Μαύρη Θάλασσα μετατραπεί σε «ρωσική λίμνη».
Οι τουρκικές ανησυχίες αποτυπώνονται παράλληλα και στις θέσεις Τούρκων ακαδημαϊκών. Οι Μιτάτ Τσελίκπαλα και Έμρε Έρσεν έβλεπαν για παράδειγμα με ανησυχία ήδη από το 2018, μέσα από τις σελίδες του 23ου τεύχους της έκδοσης PERCEPTIONS του Κέντρου Στρατηγικής Έρευνας SAM του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, τη Ρωσία να διαμορφώνει τουλάχιστον «τρεις σφαίρες anti-access/area denial A2/AD» γύρω από τουρκικά μια περίοδο κατά την οποία το τουρκικό πολεμικό ναυτικό επίσης απλώνεται ανοίγοντας επεκτατικά «πανιά» από τη Μεσόγειο έως και τη Μαύρη Θάλασσα στο όνομα της καλούμενης «Γαλάζιας Πατρίδας»…
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ωστόσο και ένα δημοσίευμα της Wall Street Journal (με ημερομηνία δημοσίευσης τη 15η Ιουνίου) σύμφωνα με το οποίο τουρκικές εταιρείες χρωστούν σχεδόν… 2 δισεκατομμύρια δολάρια στη ρωσική Gazprom. «Η Gazprom ζητά να πληρωθεί αλλά το χρέος είναι τεράστιο», εμφανίζεται να δηλώνει Τούρκος αξιωματούχος αναφερόμενος στο συγκεκριμένο θέμα.





Τρίτη 16 Ιουνίου 2020

Η πραγματική ιστορία του Ναυαγίου της Ζακύνθου - Η «πειρατεία» του πλοίαρχου - Η Ομολογία των κρυφών σχεδίων κλοπής του πολύτιμου φορτίου




Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης
Μια ιστορία που τα έχει όλα. Λαθρεμπόριο με πρακτικές ανταγωνισμού ελληνοϊταλικής μαφίας. Κρυφά ταξίδια μεταξύ Αφρικής και ιταλικού νότου, μέχρι τις απόκρημνες ακτές των νησιών του Ιονίου. Και, όπως συμβαίνει συχνά σε αυτές τις «ιστορίες», διαφωνία στη μοιρασιά, ομηρία με όπλα και «πειρατεία». Και, τελικά, την «κάθαρση», με τη θαλάσσια περιπέτεια να καταλήγει σε ένα πραγματικό ναυάγιο, το οποίο πλέον στέκει σε μια ακτή του Ιονίου και είναι ένα από τα εμβληματικότερα του κόσμου.


Ο λόγος φυσικά για το Ναυάγιο της Ζακύνθου, το πασίγνωστο αξιοθέατο της Μεσογείου, που έχει καταστήσει τη συγκεκριμένη -απρόσιτη πια για τους πεζούς- παραλία ως το σήμα κατατεθέν για ολόκληρη τη χώρα.
Το Ναυάγιο, αφημένο σε αυτή τη γωνιά της Ζακύνθου από ένα χτύπημα, όπως θα δούμε, της μοίρας, σήμερα κινδυνεύει να αποτελέσει παρελθόν και να χαθεί στη λήθη της ιστορίας. Τα 40 χρόνια είναι πολλά για τις σκουριασμένες και δαρμένες από τον ήλιο και το αλάτι λαμαρίνες και, εάν δεν γίνει κάτι, τότε θα βυθιστεί στην άμμο πια, αφού γλίτωσε από τον βυθό του Ιονίου...
Οι τοπικές αρχές δε, αν και αναγνωρίζεται καθολικά η αξία του, βρίσκονται σε αντιμαχίες περί του ιδιοκτησιακού της περιοχής και άρα και του Ναυαγίου (Δήμος, εκκλησία, ιδιώτες και… εμίρηδες ερίζουν για την κατοχή του), και όπου επικρατούν τέτοιες καταστάσεις, παραδοσιακά, το αποτέλεσμα είναι η περιουσία του ελληνικού λαού να παραμένει ανεκμετάλλευτη και να ρημάζει, μέχρι, εν προκειμένω, την τελική καταστροφή...
Το zougla.gr φέρνει στο φως της δημοσιότητας, για πρώτη φορά, όλες τις λεπτομέρειες για τα δραματικά, όπως θα δείτε, γεγονότα που οδήγησαν τον «Παναγιώτη», όπως λέγεται το πλοίο, να ναυαγήσει στην άσημη και άγνωστη μέχρι τότε ξέρα της Ζακύνθου.
Ο σκοπός είναι τα στοιχεία, οι καταθέσεις όλων των εμπλεκομένων στο Λιμενικό, τα πρώτα σήματα των αρχών και οι αρχικές εκθέσεις πραγματογνωμοσύνης, όπως και άλλες, άγνωστες «κινηματογραφικές» πτυχές αυτής της σύγχρονης «πειρατικής» ιστορίας να αποτελέσουν πια σελίδες της μοντέρνας ιστορίας του νησιού. Και να αναδειχτεί, βεβαίως, η σημασία της διάσωσής του...
Για την παρουσίαση του θέματος αναλύθηκαν στοιχεία, αυτοψίες και οι καταθέσεις των εμπλεκομένων για τα γεγονότα του 1980 που οδήγησαν στο εμβληματικό ναυάγιο
Για την παρουσίαση του θέματος αναλύθηκαν στοιχεία, αυτοψίες και οι καταθέσεις των εμπλεκομένων για τα γεγονότα του 1980 που οδήγησαν στο εμβληματικό ναυάγιο
Τα ανέκδοτα στοιχεία αυτά αποτελούν προϊόν πολύμηνης έρευνας, σε τέσσερις εμπλεκόμενες χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Τυνησία και Μάλτα) του ειδικού ανελκυστή-πραγματογνώμονα και επιθεωρητή πλοίων Γεώργιου Αντωνάτου, ο οποίος διαθέτει πολυετή και διεθνή πείρα για ζητήματα καθέλκυσης πλοίων, όσο και ανέλκυσης ναυαγίων.
Η πραγματική ιστορία του ναυαγίου
Ας πάρουμε τα γεγονότα από την αρχή, κι ας αφηγηθούμε την ιστορία, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις των 9 μελών του πληρώματος (οι επτά Έλληνες και οι δύο Ιταλοί).
Στις 13 Σεπτεμβρίου του 1980 το εμπορικό πλοίο «Παναγιώτης», αραγμένο στο Αργοστόλι, ετοιμάζεται να αποπλεύσει για τον Πειραιά, όπου θα λάμβανε προμήθειες, για να συνεχίσει ένα συνηθισμένο ταξίδι του. Το σχέδιο όμως αλλάζει. Πλοιοκτήτης και πλοίαρχος φαίνεται ότι πραγματοποιούν μια συμφωνία κάτω από το τραπέζι με την... Καμόρα της Ιταλίας, αλλάζουν τη σύνθεση του σκάφους την τελευταία στιγμή χωρίς να δηλώσουν τους πραγματικούς επιβαίνοντες στο λιμενικό ως όφειλαν, και το πλοίο αναχωρεί τελικά με προορισμό κατευθείαν τα ανοιχτά της Τυνησίας.
Γιατί εκεί; Διότι εκεί είχε κλειστεί το «ραντεβού» για παραλαβή 1.295 κουτιών τσιγάρων. Η κάθε κούτα περιείχε 50 πακέτα τσιγάρα και η συνολική αξία τους ανερχόταν στα 200.000 δολάρια, ένα ποσό ιδιαίτερα μεγάλο για την εποχή, αφού, αν όλα αυτά διοχετεύονταν στην ιταλική αγορά αφορολόγητα, το κέρδος για τον μεταφορέα (δηλαδή τον λαθρέμπορο) καθιστούσε το ρίσκο άξιο να αναληφθεί…
Το πλήρωμα:
Όπως συνέβαινε όμως και με τις συμφωνίες των πειρατών κάποτε στη Μεσόγειο, έτσι και με τους πιο σύγχρονους λαθρέμπορους, ο «λόγος» και η «μπέσα» μάλλον δεν έχουν θέση μπροστά στο εύκολο και άμεσο κέρδος που μπορεί να βγάλει ο καθένας για τον εαυτό του. Αρκεί να γίνει ο νομέας της λείας και να την πουλήσει με τους δικούς του όρους, στον δικό του πελάτη.
Ομολογία των κρυφών σχεδίων κλοπής του πολύτιμου φορτίου, από τους Ιταλούς συνοδούς του...
Ομολογία των κρυφών σχεδίων κλοπής του πολύτιμου φορτίου, από τους Ιταλούς συνοδούς του...
Ο «Παναγιώτης» κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του περνάει από έλεγχο της ιταλικής ακτοφυλακής, ανοιχτά της Νάπολης, δεν φαίνεται όμως να υπάρχει κανένα παράπτωμα. Λίγο αργότερα ανεβαίνουν με βάρκα δύο Ιταλοί, που θα έπαιζαν τον ρόλο των μεσαζόντων και των ελεγκτών, ώστε να σιγουρευτούν ότι το φορτίο από την Αφρική θα έφτανε στην Ιταλία…
Το πλοίο συνεχίζει το ταξίδι του και ανοιχτά της Τυνησίας πια δένει δίπλα του το σκάφος «Σαν Τζόρτζιο», το οποίο του παραδίδει το εμπόρευμα. Επόμενος προορισμός, το λιμάνι Βάια της νότιας Ιταλίας.
Τα 1.895 κουτιά τσιγάρα μεταφέρονται από το "Σαν Τζώρτζιο" στο "Παναγιώτης", κάπου ανοιχτά της Αφρικής
Τα 1.895 κουτιά τσιγάρα μεταφέρονται από το "Σαν Τζώρτζιο" στο "Παναγιώτης", κάπου ανοιχτά της Αφρικής
Η «πειρατεία» του πλοίαρχου
Ή, τουλάχιστον, έτσι ήταν προγραμματισμένο… Υπερίσχυσε, ωστόσο, το… δαιμόνιο του πειρατή. Ο Έλληνας πλοίαρχος, με την πρόφαση ότι δεν έχει πληρωθεί ο ναύλος του πλοίου από τους Ιταλούς συνεργάτες, σε συνεννόηση με τον πλοιοκτήτη, παίρνει… ομήρους ουσιαστικά τους δύο Ιταλούς που ήταν μέλη του πληρώματος και το πλοίο αρχίζει να κατευθύνεται προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα, με άγνωστο ακόμη προορισμό…
Νωρίτερα, προσπάθησε μάλλον να εκβιάσει, στέλνοντας μια Ελληνοϊταλίδα συνεργάτιδά του να ζητήσει επιπλέον 16.000 δολάρια από τους Ιταλούς συνεργάτες του για το ταξίδι αυτό…
Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραδοθεί το φορτίο σε Ιταλούς λαθρέμπορους, ανοιχτά της Νάπολης...
Μόλις οι Ιταλοί μαθαίνουν την αλλαγή σχεδίων, αντιδρούν και φέρνουν αντιρρήσεις. Τότε ο πλοίαρχος αποσπά, κατά μία εκδοχή από τους ίδιους(!) ένα όπλο τύπου Beretta και τους απειλεί. Κατά άλλη εκδοχή, το όπλο ήταν δικό του και τους απείλησε ευθέως. Στη συνέχεια δίνει εντολή στα μέλη του πληρώματος και τους κλειδώνουν στις καμπίνες τους.
"Έχω γυναίκα και παιδιά, τι πας να κάνεις", λέει ο Ιταλός στον πλοίαρχο, όταν τον απείλησε με το όπλο
"Έχω γυναίκα και παιδιά, τι πας να κάνεις", λέει ο Ιταλός στον πλοίαρχο, όταν τον απείλησε με το όπλο
"Προσπάθησα να τον πείσω ότι αυτό που κάνει είναι έγκλημα και θα μπει στη φυλακή"
"Προσπάθησα να τον πείσω ότι αυτό που κάνει είναι έγκλημα και θα μπει στη φυλακή"
Εκεί θα παραμείνουν για το υπόλοιπο ταξίδι μέχρι και την πρόσκρουση του πλοίου στα βράχια, με μέλη του πληρώματος να τους συνοδεύουν υπό την απειλή όπλου στην τουαλέτα και να τους ταΐζουν από το… φινιστρίνι… Κατά άλλη μαρτυρία, όμως, ο πλοίαρχος «δεν τους κακομεταχειρίστηκε και μάλιστα έτρωγαν κι αυτοί μαζί με όλους τους υπόλοιπους στην τραπεζαρία»…
«Δεν υπεξαιρέσαμε το φορτίο από τους Ιταλούς. Γυρίσαμε στην Ελλάδα μέχρι να πληρώσουν τον ναύλο» λέει παρ΄ όλα αυτά στην κατάθεσή του ο Βαρβατάκος…
Και, κατά τη μαρτυρία του, η απειλή με το όπλο δεν ήταν ακριβώς απειλή:
Το σχέδιο ήταν να παραδοθεί το φορτίο σε άλλο καράβι, εντός των υδάτων του Ιονίου. Η μηχανή όμως «αγκομαχεί» μέχρι να οδηγηθεί το πλοίο στα ελληνικά νερά, με συνεχείς βλάβες, που αποτελούσαν και το προμήνυμα αυτού που επρόκειτο να συμβεί…
Από τον ασύρματο του «Παναγιώτης» εκπέμπεται διαρκώς το συνθηματικό «Πέπε-πέπε», το οποίο, κατόπιν των συνεννοήσεων μεταξύ των λαθρέμπορων, θα γινόταν αντιληπτό από το έτερο καράβι που θα παραλάμβανε το φορτίο. Πράγματι, το άλλο, άγνωστο καράβι πιάνει το σήμα και απαντάει με τις συντεταγμένες όπου θα γινόταν η συνάντηση.
Το «Παναγιώτης» βρίσκεται πάλι εν πλω για τον νέο του προορισμό. Οι ώρες περνούν, όμως, και τελικά ο μηχανικός ενημερώνει ότι χρειάζεται επειγόντως επισκευή της μηχανής για να μη σβήσει οριστικά. Εν τω μεταξύ, ο πλοιοκτήτης τούς στέλνει μια βάρκα με τρεις άνδρες με τρόφιμα. Εις ένδειξη ευγνωμοσύνης για τον κόπο τους, οι άνδρες που παρέδωσαν τα τρόφιμα λαμβάνουν 6 κούτες τσιγάρα από το πλούσιο εμπόρευμα…
Ο «Παναγιώτης» μένει ακυβέρνητος
Φτάνει το βράδυ της 1ης Οκτωβρίου 1980. Το πλοίο βρίσκεται ανοιχτά της Ζακύνθου. Ο καιρός είναι κακός και οι άνεμοι ισχυροί. Οι περισσότεροι κοιμούνται μέσα στο πλοίο. Από το μηχανοστάσιο ακούγεται ένας εκκωφαντικός κρότος - ήταν ο επιθανάτιος ρόγχος της μηχανής. Το πλοίο μένει ακυβέρνητο.
Ο Αίολος, πλέον, είναι ο κυβερνήτης του «Παναγιώτης» και αποφασίζει να το στρέψει προς τα βράχια του απόκρημνου όρμου της Ζακύνθου. Ελάχιστα λεπτά πριν, από τον ασύρματο, ο πλοίαρχος, αγουροξυπνημένος, εκπέμπει SOS, οι μπαταρίες όμως έχουν σωθεί και σταματάει να λειτουργεί. Στη συνέχεια ρίχνει στον αέρα μια ναυτική φωτοβολίδα, η οποία όμως δεν γίνεται αντιληπτή από κανέναν.
Η περιγραφή των δραματικών στιγμών πριν την πρόσκρουση
Η περιγραφή των δραματικών στιγμών πριν την πρόσκρουση
«Κατά τις 04:30 της 02/10/1980 ξύπνησα από ένα τράνταγμα και είδα ότι το καράβι χτυπούσε στα βράχια.  Φώναξα στον πλοίαρχο να πετάξω την άγκυρα για να μπορέσει το πλοίο να ορθοπλωρίσει στον καιρό, αυτός μου είπε να μην κάνω τίποτα κι ότι αυτός είναι ο πλοίαρχος. Το καράβι σπρωχνόμενο από τον καιρό προσάραξε - πριν προσαράξει είχαμε ρίξει στη θάλασσα μια σχεδία»...
«Ξύπνησα ένα τέταρτο πριν την προσάραξη, αυτή ήταν η αιτία που σωθήκαμε. Εγώ και ο Πήλος κατεβήκαμε στη μηχανή και στην προσπάθειά μας πήρε 10 στροφές περίπου και το αποτέλεσμα ήταν το πλοίο να ξεφύγει από τα βράχια να προσαράξει σιγά στην άμμο».
Λίγα λεπτά πριν από την πρόσκρουση, οι περισσότεροι στο πλοίο κοιμόντουσαν
Λίγα λεπτά πριν από την πρόσκρουση, οι περισσότεροι στο πλοίο κοιμόντουσαν
Οι άνδρες ρίχνουν δύο σωσίβιες λέμβους στη θάλασσα. Δεν προλαβαίνουν να επιβιβαστούν όμως.
«Δεν θα πέφταμε στα βράχια αν ο πλοίαρχος ξυπνούσε νωρίτερα, διότι είχαμε πρύμα» είναι ένα απόσπασμα από τις δραματικές περιγραφές των γεγονότων…
Σημειώνεται ότι ο μάγειρας του πλοίου, αν και είχε αντίθετες εντολές, απελευθέρωσε εγκαίρως τους δύο κλειδωμένους Ιταλούς, οι οποίοι και διασώθηκαν μαζί με τους υπόλοιπους. «Άνθρωποι είναι κι αυτοί» απάντησε στον πλοίαρχο όταν άρχισε να τον βρίζει για αυτή του την ενέργεια…
Ναυαγοί στη Ζάκυνθο
Όλο το πλήρωμα, τυχερό μέσα στην ατυχία του, βρίσκεται σε μια άγνωστη παραλία, μέσα στα σκοτάδια, αλλά όλοι είναι καλά. «Πήραμε κουβέρτες για να κοιμηθούμε και την επόμενη ο πλοίαρχος μας διέταξε να ανοίξουμε τα αμπάρια όπου διαπιστώσαμε ότι είχε πάρει νερό το φορτίο και είχε πέσει προς τα αριστερά. Βγάλαμε στην ακτή 280 χαρτοκιβώτια τσιγάρα, τα οποία σκεπάσαμε με τον μουσαμά του πλοίου»...» είναι η περιγραφή όσων συνέβησαν την επόμενη με το πρώτο φως…
Ο καιρός συνεχίζει ωστόσο να είναι κακός και ως γνωστόν η πρόσβαση με τα πόδια στη συγκεκριμένη παραλία είναι σχεδόν αδύνατη. Οι εννέα άνδρες παραμένουν στην παραλία και περιμένουν για δύο ολόκληρες μέρες, μην μπορώντας να κινηθούν ούτε προς την ξηρά, στα ενδότερα της Ζακύνθου, ούτε προς τη φουρτουνιασμένη θάλασσα, με τις σχεδίες τους.
«Εκεί μείναμε μέχρι τις 03/10 το πρωί, οπότε και ηρέμησε η θάλασσα και τότε φύγαμε με τη λέμβο. Έπειτα από 6 ώρες κουπί, φθάσαμε σε έναν ορμίσκο βορειότερα».
Ο πλοίαρχος νωρίτερα τους διατάζει να περισώσουν ό,τι… σώζεται από το αμπάρι του πλοίου που έχει γεμίσει νερά και υπό τις διαμαρτυρίες των Ιταλών ξεφορτώνουν 280 κούτες στην παραλία.
Οι 9 άνδρες, σε δύο «δόσεις» και με τις σχεδίες, φτάνουν σε άλλον όρμο, κι από εκεί στο χωριό Βολίμες και στη συνέχεια στο λιμενικό για να αναφέρουν το γεγονός, μην μπορώντας φυσικά να κάνουν αλλιώς, αφού το γεγονός του ναυαγίου έχει αρχίσει ήδη να διαδίδεται.
Οδεύοντας προς τα εκεί, μέσα από το λεωφορείο, προλαβαίνει ένας από αυτούς να πετάξει το περίστροφο από το παράθυρο σε ένα χωράφι, το οποίο και δεν βρέθηκε ποτέ…
Σημειωτέον, όπως δηλώνουν, στην παραλία παρέμειναν οι 280 κούτες που σώθηκαν. Πολλές ακόμα, τις βρήκε το λιμενικό να επιπλέουν… Το τελωνείο που έφθασε στην παραλία λίγες μέρες αργότερα, ωστόσο, βρήκε μόνο 28…
Το πλήρωμα ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην παραλία είδε δύο τουλάχιστον σκάφη, σε απόσταση 300 μέτρων, να τους παρατηρούν από μακριά…
Τις υπόλοιπες κούτες τις πήραν οι… ντόπιοι που έφτασαν στο σημείο.
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή…
Υπήρχε τρόπος να διασωθεί το πλοίο και να μην υπάρξει ναυάγιο; Ακολουθούν οι απαντήσεις μελών του πληρώματος.
Ναύτες δηλώνουν μετανιωμένοι για τη συμμετοχή τους στο συμβάν... 
Και βεβαίως, άλλα πράγματα είχαν συμφωνήσει να καταθέσουν την πρώτη φορά, «εν θερμώ» οι Έλληνες του πληρώματος, κι άλλα τελικά κατέληξαν να πουν -μάλλον την αλήθεια- λίγες μέρες αργότερα στις συμπληρωματικές καταθέσεις που διέταξε το Λιμενικό...
Κι οι Ιταλοί αρχικά απέκρυψαν τα πραγματικά γεγονότα, υπό καθεστώς φόβου και απειλής... Δηλώνουν, δε, ότι τα τσιγάρα θα τα παρέδιδαν νόμιμα, πληρώνοντας δηλαδή τους δασμούς, στους συμπατριώτες τους στη Νάπολη...
Η πρώτη έκθεση αυτοψίας του Ναυαγίου:
Δείτε ενδεικτικά κάποια από τα Σήματα του Λιμενικού:
Το zougla.gr επικοινώνησε με τον κάτοικο Ζακύνθου, Διονύσιο Αχτύπη, ο οποίος μαζί με τον πατέρα του ήταν οι πρώτοι που ανακάλυψαν το περίεργο εύρημα στην παραλία «Σπιριλί», όπως λεγόταν τότε. Μας περιγράφει επακριβώς τα γεγονότα του εντοπισμού του, τη μεγάλη έκπληξη που ένιωσαν, όσο βεβαίως και τη δική του γνώμη και γνώση για τη συνέχεια της ιστορίας...
Όπως θεωρεί, το πλοίο βγήκε εσκεμμένα στην παραλία, κατόπιν χειρισμού του πληρώματος, ενώ, όπως διαπίστωσε, το αμπάρι με το φορτίο του παρέμεναν άθικτα. Το ναυάγιο, δε, επηρέασε τη διαμόρφωση της παραλίας! Και ο ίδιος ανησυχεί ότι λόγω της αδιαφορίας των υπευθύνων, ο χρόνος σύντομα θα καταστρέψει ολοσχερώς το πολύτιμο για τους ντόπιους και τον τουρισμό ναυάγιο. 





Αποκαλύψεις-σοκ για την προδοσία του Σημίτη στη Μαδρίτη! - Η συμφωνία που παγίωσε τις ορέξεις των Τούρκων




Βιβλίο ξεμπροστιάζει τα συνειδητά ψεύδη του πρώην πρωθυπουργού για τη συμφωνία που παγίωσε τις ορέξεις των Τούρκων
Την ώρα που η Τουρκία έχει αποθρασυνθεί και μετά την υπογραφή του παράνομου συμφώνου με τη Λιβύη κλιμακώνει συνεχώς τις απειλές της σε βάρος της χώρας μας, ένα βιβλίο-ντοκουμέντο έρχεται να φωτίσει τα παρασκήνια και τις ενδοτικές υποχωρήσεις που από το 1997 οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση!
Δύο κορυφαίοι δημοσιογράφοι, βετεράνοι του διπλωματικού ρεπορτάζ -ο Μιχάλης Ιγνατίου και ο Νίκος Μελέτης-, στις 412 σελίδες του βιβλίου τους «Η συμφωνία που “γκρίζαρε” το Αιγαίο», ξετινάζουν κυριολεκτικά την περίφημη Συμφωνία της Μαδρίτης με την οποία ως πρωθυπουργός ο Κ. Σημίτης έδωσε συνέχεια στην προδοσία των Ιμίων και νομιμοποίησε τις παράνομες τουρκικές αξιώσεις.
Όπως επισημαίνουν από την αρχή οι συγγραφείς, επέλεξαν να αφήσουν «τα γραπτά κείμενα να “μιλήσουν”, να συμβάλουν στην αναπαράσταση της πορείας από το επεισόδιο των Ιμίων, που οδήγησε -κατόπιν αμερικανικού σχεδίου- στη Συμφωνία της Μαδρίτης». Και πράγματι το βιβλίο στηρίζεται σε επίσημα έγγραφα και τηλεγραφήματα, τα οποία απέκτησαν με «νόμιμα μέσα», κάνοντας χρήση του «Νόμου για την Ελευθερία στην Πληροφόρηση (Freedom of Information ActFOIA)» που ισχύει στις ΗΠΑ.
Από τα έγγραφα αυτά προκύπτουν ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, μαρτυρίες και αφηγήσεις, από τις οποίες τεκμηριώνεται -χωρίς καμιά αμφισβήτηση- ότι η Συμφωνία της Μαδρίτης σχεδιάστηκε επί μακρόν από τους Αμερικανούς για να ικανοποιηθούν στην πραγματικότητα οι απαιτήσεις της Τουρκίας στο όνομα της δήθεν «αμοιβαίας συνεργασίας». Αποκαλύπτονται επίσης τα συνειδητά ψεύδη του Κ. Σημίτη που, με υπουργό Εξωτερικών τον Θ. Πάγκαλο, είχε αποδεχθεί πρόθυμα και δίχως αντιρρήσεις τις αμερικανοτουρκικές μεθοδεύσεις, επιχειρώντας στη συνέχεια οι δυο τους να εξωραΐσουν τη συμφωνία και -χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις διαπλοκής στα μέσα ενημέρωσης- να παραπλανήσουν την κοινή γνώμη και την τότε αντιπολίτευση.

Ντοκουμέντα

Από τα ντοκουμέντα που φέρνει στο φως το βιβλίο (εκδόσεις Πεδίο) και πολλά από τα οποία παρατίθενται σε πλήρη μορφή, δεν μένει καμία αμφιβολία ότι ύστερα από τα γεγονότα των Ιμίων τον Ιανουάριο του 1996 η Συμφωνία της Μαδρίτης αποτελεί ακόμη ένα εθνικό όνειδος. Αποτελεί τη δεύτερη αφετηρία που επέτρεψε στην Τουρκία «να ανασυντάξει τις δυνάμεις της, να οργανώσει ένα διαφορετικό μοντέλο δομής εξουσίας, να βελτιώσει την εικόνα της και να εμπεδωθεί ως περιφερειακή δύναμη ανατρέποντας συγχρόνως την ισορροπία δυνάμεων που υπήρχε στο Αιγαίο ύστερα από μια μακρά περίοδο μετά τη Μεταπολίτευση, όπου υπήρχε ελληνική υπεροπλία».
Το βιβλίο γίνεται ακόμη πιο επίκαιρο λόγω των γεγονότων που διαδραματίζονται τους τελευταίους μήνες με φόντο το τουρκολιβυκό σύμφωνο και την απειλή για «εισβολή» στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Και όπως πολύ παραστατικά συμπεραίνουν οι συγγραφείς, ύστερα από τη «δύσκολη, αλλά συναρπαστική έρευνά» τους η Συμφωνία της Μαδρίτης «ήταν μια κακή συμφωνία, υπαγορεύθηκε υπό την πίεση και την απειλή πολέμου, έγινε αποδεκτή από λάθος υπολογισμούς και με προφανή κίνητρα.
Ιδεοληπτικές και βολονταριστικές προσεγγίσεις των ελληνοτουρκικών, με την προσδοκία ανταμοιβής από εταίρους και συμμάχους για κινήσεις όπως αυτή της Μαδρίτης, εγκλώβιζαν την Ελλάδα σε όλο πιο βαθύ αδιέξοδο. Και καθώς κάθε συμφωνία κρίνεται από τα αποτελέσματά της, 23 χρόνια μετά η Συμφωνία της Μαδρίτης συνέβαλε στην εμπέδωση των τουρκικών διεκδικήσεων εις βάρος της χώρας μας, εγκλώβισε την Ελλάδα στην πρακτική αποδοχή του casus belli, προσφέροντας σταδιακά την ευκαιρία στην Τουρκία να αναπτύξει όλο το φάσμα των διεκδικήσεών της και να βάλει ανενόχλητη σε εφαρμογή το σχέδιο της “Γαλάζιας Πατρίδας”. Και τελικώς αποτέλεσε τη θεσμική μορφή επισημοποίησης και επιβολής του τουρκικού casus belli στην Ελλάδα, που μέχρι και σήμερα δεν άσκησε τα κυριαρχικά δικαιώματά της στο Ιόνιο, στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο. Μια συμφωνία που ευθύνεται σημαντικά για το “γκριζάρισμα” του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου που επιχειρεί η Τουρκία».

Το «μαγείρεμα»

Η μεθόδευση της συμφωνίας φαίνεται από τα τηλεγραφήματα με βάση τα οποία οι Αμερικανοί δηλώνουν ότι επιθυμούν να «προμαγειρέψουν» το κείμενο στις αρχές Ιουλίου του 1997 πριν φτάσουν οι δύο αντιπροσωπίες, ελληνική και τουρκική, στην ισπανική πρωτεύουσα.
«Μια διμερής συνάντηση Σημίτη – Ντεμιρέλ θα ήταν θετική από μόνη της και θα βελτιώσει τις πιθανότητες διαρκούς τουρκικής συνεργασίας. (Ακολουθεί λογοκριμένο κείμενο.) Η πρεσβεία στην Αθήνα θα γνωρίζει καλύτερα τι θα φέρει η ελληνική εσωτερική πολιτική κίνηση. (Ακολουθεί λογοκριμένο κείμενο.) Ελπίζω να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τουλάχιστον την προοπτική μιας σύντομης διμερούς συνάντησης του Αμερικανού προέδρου με κάθε πλευρά – ή/και ενδεχομένως μιας σύντομης τριμερούς επαφής των προέδρων, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών, προκειμένου να ενισχυθούν περαιτέρω τα κίνητρα που ενεργοποιούνται και στις δύο πλευρές» έγραφε από την Άγκυρα ο Αμερικανός διπλωμάτης Ρικιαρντόνε. Το τηλεγράφημα είχε τον αποκαλυπτικό τίτλο «Ο σύμβουλος του Τούρκου προέδρου ενημερώθηκε για τη σχεδιαζόμενη πρωτοβουλία της Μαδρίτης για το Αιγαίο· ζητεί από τις ΗΠΑ να παροτρύνουν διμερή συνάντηση Σημίτη – Ντεμιρέλ».