Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2018

Ποια είναι τα 8+1 «δώρα» του Προϋπολογισμού του 2019
























Ποιες μειώσεις φόρων και εισφορών θα ισχύσουν και ποια επιδόματα θα χορηγηθούν, πέραν της ακύρωσης της μείωσης των συντάξεων


Ακύρωση της μείωσης των συντάξεων αλλά και 8 παροχές «αντέχει» ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2019, όπως προβλέπει το κείμενο του προσχεδίου, το οποίο πρέπει να σημειωθεί ότι καλωσόρισαν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης στο χθεσινό Eurogroup.
Το εναλλακτικό σενάριο, που αφήνει ακέραιες τις συντάξεις, προβλέπει και την εφαρμογή το 2019 των μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από τη Θεσσαλονίκη.
Ταυτόχρονα, θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι, στην τελική ευθεία λήψης της οριστικής απόφασης για την ισχύ ή την ακύρωση του μέτρου, «κλείνουν το μάτι» υπέρ της ακύρωσης.
Ο πρόεδρος του Eurogroup, Μάριο Σεντένο δήλωσε χθες το βράδυ ότι το μέτρο της περαιτέρω περικοπής των συντάξεων είναι "δημοσιονομικό" και όχι "διαρθρωτικό" και ότι η δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδας είναι πολύ καλύτερη σήμερα σε σχέση με την περίοδο που θεσπίστηκε.
Ειδικότερα, ερωτηθείς σχετικά με το ζήτημα της περικοπής των συντάξεων μετά και τη σημερινή κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού, ο Μ. Σεντένο απάντησε: "Οι συντάξεις δεν είναι μέτρο διαρθρωτικής πολιτικής καθώς το ασφαλιστικό σύστημα έχει ήδη μεταρρυθμιστεί. Είναι ένα δημοσιονομικό μέτρο. Όλοι ξέρουμε τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί για φέτος και του χρόνου και όλοι ξέρουμε ότι η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη απ' ό,τι 19 μήνες νωρίτερα όταν λήφθηκε αυτή η απόφαση". Τόνισε, δε, πως αυτό που είναι "σημαντικό" είναι ότι η Ελλάδα συνεχίζει να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις της προκειμένου να πετυχαίνει τους δημοσιονομικούς στόχους και πως σ' αυτό το πλαίσιο εξετάζονται τα δύο σενάρια που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο.
Μετά τις 15 Οκτωβρίου θα αρχίσουμε να εξετάζουμε τις προτάσεις της Ελλάδας, μεταξύ αυτών και την αναγκαιότητα να εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, δήλωσε ο Επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί.
Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει πως αν πιάνονται οι στόχοι για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ, τους Ευρωπαίους δεν τους ενδιαφέρει εάν θα περικοπούν ή όχι οι συντάξεις.
Με δεδομένο ότι τα σενάρια που έχει καταρτίσει η κυβέρνηση δείχνουν ότι το πλεόνασμα του 3,5% επιτυγχάνεται, απομένει να πειστούν και οι Ευρωπαίοι.
Ειδικότερα, το κείμενο του προσχεδίου περιέχει δύο μακροοικονομικά σενάρια. Το βασικό το οποίο προβλέπει την περικοπή των συντάξεων, αλλά και την εφαρμογή των αντιμέτρων με το οποίο το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ το 2019.
Στο εναλλακτικό σενάριο που περιέχεται, στηρίζεται στην παραδοχή της ακύρωσης των μειώσεων των συντάξεων και στην εφαρμογή των θετικών μέτρων που εξήγγειλε από τη ΔΕΘ, όπως είναι βασικά η μείωση του ΕΝΦΙΑ, των ασφαλιστικών εισφορών. Με τις παραδοχές αυτές, το πλεόνασμα του προϋπολογισμού διαμορφώνεται στο 3,56% με βάση τη μεθοδολογία της τρόικας, έναντι 3,5% που είναι η συμβατική υποχρέωση με βάση τη συμφωνία για τη μείωση του χρέους.

Και 8 παροχές

Εκτός από την ακύρωση της μείωση των συντάξεων, ο προϋπολογισμός του 2019 «αντέχει» και πακέτο παροχών, το οποίο παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Τα συγκεκριμένα μέτρα θα εφαρμοστούν παράλληλα με το «πάγωμα» των συντάξεων και είναι τα ακόλουθα:
  1. 1. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά ή κατά 262,5 εκατ. ευρώ. Δεν αναφέρει ωστόσο τη διαδικασία μείωσης και το νέο πλαίσιο που θα ισχύσει για τον υπολογισμό του φόρου ακινήτων.

  2. 2. Η μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών. Το μέτρο είναι συνολικής δαπάνης 229 εκατ. ευρώ και αφορά στη μείωση του συντελεστή κύριας ασφάλισης κατά 33% και στην εφαρμογή της ελάχιστης εισοδηματικής βάσης για την επικουρική ασφάλιση και την εφάπαξ παροχή.

  3. 3. Η μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών. Το μέτρο αφορά στη μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των διανεμόμενων κερδών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες και θα έχει δημοσιονομική επίπτωση από το 2020 και εξής, με στόχο από το 15% να μειωθεί στο 10%.

  4. 4. Η σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος. Η αρχή γίνεται από το 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2022, ενώ η επίπτωση θα γίνει αισθητή από τον προϋπολογισμό του 2020 και μετά.

  5. 5. Η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών. Η συγκεκριμένη δράση συνολικής δαπάνης 103 εκατ. ευρώ αποσκοπεί στη βελτίωση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας των νέων και αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας στη μείωση της ανεργίας των νέων, αλλά και μειώνοντας το ποσοστό των νέων που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας. Το μέτρο αφορά νέους ηλικίας έως 24 ετών για τους οποίους θα επιδοτούνται στο 100% οι εισφορές τους, όπως θα επιδοτείται και το 50% των εργοδοτικών εισφορών.

  6. 6.Η εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια. Η δαπάνη προσδιορίζεται στα 275 εκατ. ευρώ, με την επισήμανση ότι θα επαναπροσδιοριστεί η αντίστοιχη δράση που είχε συμπεριληφθεί στις εξισορροπητικές παρεμβάσεις του ΜΠΔΣ 2019-2022 με πιο στοχευμένα κριτήρια.
  7. 7. Η ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Θα γίνει πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού σε θέσεις προσωπικού που τώρα καλύπτεται από ορισμένου χρόνου συμβάσεις. Η δαπάνη σήμερα καλύπτεται από πόρους του ΠΔΕ. Οι νέες προσλήψεις θα χρηματοδοτηθούν από τον τακτικό προϋπολογισμό χωρίς να μεταβληθεί το τρέχον όριο δαπανών του ΠΔΕ. Παράλληλα θα μειωθεί ισόποσα το όριο για το προσωπικό ορισμένου χρόνου προκειμένου να μην μεταβληθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων συνολικά.
  8. 8. Η ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». Το εργασιακό καθεστώς των 3.000 εργαζομένων ορισμένου χρόνου, μετατρέπεται σε αορίστου χρόνου.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση θέλει να καταδείξει, ότι υπάρχουν αρκετά δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, αλλά και να εφαρμοστούν οι εξαγγελίες.
Το ίδιο (εναλλακτικό) σενάριο θα κοινοποιηθεί και στους θεσμούς και αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης, μέχρι τον Νοέμβριο που θα κατατεθεί στη Βουλή το οριστικό σχέδιο του προϋπολογισμού.
Εξάλλου, στο κείμενο του Προσχεδίου αναφέρεται ότι οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών 2015-2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρονίων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022.
Σημειώνεται ότι όπως έγραψε το Σin, το προσχέδιο προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1% φέτος και 2,5% το 2019, με αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,1% και της δημόσιας κατά 0,6%, αύξηση των επενδύσεων φέτος κατά 0,8% και κατά 11,9% το 2019, αύξηση των εξαγωγών κατά 5,8% και των εισαγωγών κατά 5,2%, καθώς και μείωση της ανεργίας στο 18,3% φέτος και στο 16,7% το 201
ΠΗΓΉ:https://www.sofokleousin.gr/kai-pagoma-ton-syntakseon-kai-8-dora-periexei-o-proypologismos-to

Συμψηφισμός των αναδρομικών με χρέη προς την Εφορία!




Τα αναδρομικά των αποδοχών από το 2012, που θα λάβουν σύντομα χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι θα συμψηφιστούν με τυχόν χρέη που έχουν οι ίδιοι προς το Δημόσιο.
Αυτό διευκρινίζει έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών, με το οποίο υπενθυμίζει την ισχύουσα νομοθεσία. Οι συμψηφισμοί αφορούν στα αναδρομικά που δικαιούνται, βάσει δικαστικών αποφάσεων να λάβουν γιατροί του ΕΣΥ, Στρατιωτικοί, ένστολοι, καθηγητές ΑΕΙ-ΤΕΙ και δικαστικοί.
Η επιστροφή των αναδρομικών θα γίνει έως το τέλος του 2018 με διάταξη που θα ενταχθεί σε νομοσχέδιο, αλλά ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν η επιστροφή των ποσών θα είναι εφάπαξ ή σε δόσεις αν και το πιθανότερο είναι η εφάπαξ πληρωμή, από το υπερπλεόνασμα του φετινού προϋπολογισμού.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τις μειώσεις των μισθών που είχαν επιβληθεί με τον νόμο 4093/2012, της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, από την 1η-8-2012, αλλά επειδή κρίθηκαν αντισυνταγματικές θα πρέπει να αποδοθούν στους δικαιούχους τα ποσά, που «κουρεύτηκαν», σε βασικούς μισθούς και επιδόματα, με βάση τα καθεστώτα των ειδικών μισθολογίων.
Σε πρώτη φάση, οι μειώσεις ακυρώθηκαν και από την 1-1-2018 οι αποδοχές αποκαταστάθηκαν στα επίπεδα προ των περικοπών, ενώ μέχρι τέλους του έτους θα καταβληθούν και τα αναδρομικά που αναλογούν από την 1-8-2012 έως και τις 31-12-2017.
Σύμφωνα με το έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών που κοινοποιήθηκε στη Βουλή, η ΑΑΔΕ, μπορεί να προβαίνει σε συμψηφισμούς απαιτήσεων των φορολογουμένων από το Δημόσιο με μη ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές τους καθώς επίσης και με ρυθμισμένες, σε μηνιαίες δόσεις, οφειλές τους προς την Εφορία μπορούν να προχωρήσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σύμφωνα με το άρθρο 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Η σχετική διάταξη καταλαμβάνει και τις οφειλόμενες από το Δημόσιο αναδρομικές αυξήσεις μισθών ή συντάξεων οι οποίες επιδικάστηκαν με βάση αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας σε χιλιάδες εν ενεργεία και συνταξιούχους δημοσίους λειτουργούς (ενστόλους, δικαστικούς, πανεπιστημιακούς κ.λπ.) καθώς επίσης και επιστροφές φόρων οφειλόμενες από τις Δ.Ο.Υ. σε φυσικά πρόσωπα ή επιχειρήσεις με απλήρωτες φορολογικές οφειλές των δικαιούχων, ακόμη κι αν οι οφειλές αυτές δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες (όπως για παράδειγμα ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2018 ή οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις του φόρου εισοδήματος  ή ακόμη κι αν οι οφειλές τους έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις των 100 δόσεων ή στις «πάγιες ρυθμίσεις» των 12-24 μηνιαίων δόσεων.

Το έγγραφο του ΥΠΟΙΚ

Συγκεκριμένα το σχετικό έγγραφο αναφέρει τα ακόλουθα:
1) Βάσει του άρθρου 83 του ν.δ. 356/74 (Κ.Ε.Δ.Ε.), οι οφειλές προς το Δημόσιο που υπόκεινται σε συμψηφισμό είναι:
α) οι βεβαιωμένες οφειλές είτε είναι ληξιπρόθεσμες είτε όχι,
β) οι βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή,
γ) οι βεβαιωμένες οφειλές που για οποιονδήποτε λόγο καταβάλλονται τμηματικά,
δ) οι παραγεγραμμένες οφειλές, οι οποίες αντιτάσσονται σε συμψηφισμό για μια τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής τους.
2) Συμψηφισμός απαιτήσεων κατά του Δημοσίου, έναντι βεβαιωμένων οφειλών προς αυτό (ληξιπρόθεσμων, μη ληξιπρόθεσμων, ευρισκόμενων σε αναστολή ή ρυθμισμένων), δύναται να αντιταχθεί σε κάθε περίπτωση κατά την οποία ο οφειλέτης έχει βεβαία χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου, εκκαθαρισμένη και αποδεικνυόμενη από τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή από δημόσιο έγγραφο. Οι απαιτήσεις που προτείνονται σε συμψηφισμό πρέπει να είναι αμοιβαίες (μεταξύ δύο προσώπων), δηλαδή ο οφειλέτης της μιας απαίτησης να είναι δανειστής της άλλης και μάλιστα κατά τον ίδιο χρόνο. Πιο συγκεκριμένα, οι οφειλές πρέπει να είναι βεβαιωμένες στο στενό Δημόσιο και οι απαιτήσεις του οφειλέτη να προέρχονται από το εν στενή εννοία Δημόσιο και όχι από τρίτα πρόσωπα (π.χ. Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., ευρύτερο Δημόσιο Τομέα). Τέλος απαιτείται να έχει εκδοθεί, κατά τις κείμενες δημοσιολογιστικές διατάξεις, χρηματικό ένταλμα πληρωμής ή άλλος τίτλος πληρωμής.
3) Ο συμψηφισμός με μη ληξιπρόθεσμα χρέη, καθώς και με χρέη ενταγμένα σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής έχει κριθεί σύμφωνος με τις διατάξεις του Συντάγματος (απόφαση Σ.τ.Ε. 2164/2012) και δεν ανατρέπει την εμπιστοσύνη που επέδειξαν οι οφειλέτες του Δημοσίου στη χαριστική προθεσμία που τούς χορηγήθηκε για την εξόφληση των οφειλών τους μέσω της τμηματικής καταβολής. Κι αυτό διότι στο θεσμικό πλαίσιο περί διευκολύνσεων/ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής (τόσο για τις ρυθμίσεις που χορηγούνται σήμερα όσο και για τις ρυθμίσεις που χορηγούνταν στο παρελθόν, οι δόσεις των οποίων συνεχίζουν να καταβάλλονται και σήμερα) προβλέπεται το δικαίωμα του Δημοσίου να προβαίνει σε συμψηφισμό των οφειλών προς αυτό με απαιτήσεις κατ’ αυτού. Τούτο διότι η υπαγωγή οφειλών σε διευκόλυνση/ρύθμιση τμηματικής καταβολής παρέχει ευεργετήματα για την πέραν των νομίμων προθεσμιών τμηματική καταβολή των οφειλών, υπό όρους και προϋποθέσεις, χωρίς ωστόσο να αίρεται ο ληξιπρόθεσμος χαρακτήρας των οφειλών αυτών.

πηγή:https://www.sofokleousin.gr/sympsifismos-ton-anadromikon-me-xrei-pros-tin-eforia

Πού θα πέσει «μαχαίρι» για να για να γλιτώσουν οι συντάξεις



Μαχαίρι 300 εκατ. ευρώ θα μπει στις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2019 εάν τελικά δεν περικοπούν οι συντάξεις, ενώ αυξημένοι κατά 282 εκατ. ευρώ θα είναι και οι άμεσοι φόροι. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση θα καλύψει μέρος της «τρύπας» των 2 δισ. ευρώ που θα προκύψει από τη μη περικοπή των συντάξεων στον προϋπολογισμό του 2019.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019 προβλέπει δύο σενάρια για την πορεία των φορολογικών εσόδων και δύο σενάρια για το ύψος των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Σε σχέση με τα  έσοδα προβλέπει πως αυτά θα διαμορφωθούν στα 53,813 δισ. ευρώ το 2019, έναντι 53,29 δισ. ευρώ εφέτος και 50,45 δισ. ευρώ το 2017. Στην περίπτωση που εφαρμοσθούν οι περικοπές στις συντάξεις και υλοποιηθούν τα αντίμετρα τότε τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν το 2019 στα 51,37 δισ. ευρώ, από 51,12 δισ. ευρώ εφέτος και 50,26 δισ. ευρώ το 2017. Εάν τελικά δεν περικοπούν οι συντάξεις, τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν το 2019 στα 51,388 δισ. ευρώ, από 51,12 δισ. ευρώ εφέτος και 50,26 δισ. ευρώ το 2017.
Η μη περικοπή των συντάξεων φέρνει αύξηση στο φόρο εισοδήματος. Στην περίπτωση αυτή ο φόρος εισοδήματος αναμένεται να αποδώσει έσοδα 16,98 δισ. ευρώ το 2019, από 16,5 δισ. ευρώ εφέτος και 16,4 δισ. ευρώ το 2017. Ειδικά ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων αναμένεται να ανέλθει το 2019 στα 11,2 δισ. ευρώ, από 10,86 δισ. ευρώ εφέτος και 10,9 δισ. ευρώ το 2017. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων αναμένεται να ανέλθει το 2019 στα 4,4 δισ. ευρώ, από 4,26 δισ. ευρώ εφέτος και 4,08 δισ. ευρώ το 2017.
Εάν περικοπούν οι συντάξεις ο φόρος εισοδήματος αναμένεται να αποδώσει μικρότερα έσοδα και συγκεκριμένα 16,7 δισ. ευρώ το 2019, από 16,5 δισ. ευρώ εφέτος και 16,4 δισ. ευρώ το 2017. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων αναμένεται να ανέλθει σε αυτή την περίπτωση στα 10,96 δισ. ευρώ το 2019, από 10,86 δισ. ευρώ εφέτος και 10,9 δισ. ευρώ το 2017. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων αναμένεται να ανέλθει το 2019 στα 4,4 δισ. ευρώ, από 4,26 δισ. ευρώ εφέτος και 4,08 δισ. ευρώ το 2017.
Την ίδια διττή τύχη θα έχει και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο έχει ως σκοπό την στήριξη της ανάπτυξης με δράσεις που συμβάλλουν στην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου κεφαλαίου της οικονομίας και στηρίζουν την αναπτυξιακή διαδικασία και τον εκσυγχρονισμό της χώρας σε μακροχρόνια βάση.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019, εφόσον περικοπούν οι συντάξεις προβλέπεται η διάθεση πόρων ύψους 7,3 δισ. ευρώ (ταμειακή βάση), με κατανομή της συνολικής δαπάνης μεταξύ των έργων που θα συγχρηματοδοτηθούν από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 5,750 δισ. ευρώ και εκείνων που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους (1,55 δισ. ευρώ). 
Ωστόσο, εάν οι συντάξεις τελικά δεν περικοπούν τότε οι πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα ανέλθουν στα 7 δισ. ευρώ με τη μείωση των 300 εκατ. ευρώ να προέρχεται κυρίως από την εθνική συμμετοχή.
πηγή:https://www.cnn.gr/oikonomia/story/149095/meiosi-dimosion-ependyseon-kai-ayxisi-foron-gia-na-glitosoyn-oi-syntaxeis

Μοσκοβισί- Σεντένο - :Ρέγκλιγνκ: Θετικοί στην ακύρωση μείωσης των συντάξεων - Δεν είναι διαρθρωτικό μέτρο η περικοπή των συντάξεων




Θετική η απόφαση της Αθήνας να παρουσιάσει τα δυο σενάρια δηλώνει ο Κλ. Ρέγκλινγκ. Η χώρα πιάνει στους στόχους λέει ο επικεφαλής του Eurogroup. Μετά τις 15 Οκτωβρίου θα εξετάσουμε τις προτάσεις της Ελλάδας, συμπληρώνει ο Πιερ Μοσκοβισί.

Θετικά αποδέχτηκε το Eurogroup την απόφαση της κυβέρνησης να καταθέσει δυο σενάρια για τον προϋπολογισμό ενώ την «έκπληξη» έκανε ο επικεφαλής του.
«Δεν είναι διαρθρωτικό μέτρο η μείωση των συντάξεων καθώς στο ασφαλιστικό σύστημα έχει γίνει μεταρρύθμιση. Είχε στόχο να είναι δημοσιονομικό μέτρο και όλοι ξέρουμε ότι η δημοσιονομική κατάσταση στη χώρα δείχνει πολύ καλύτερη απ' ότι πριν από 18 μήνες που ελήφθη η απόφαση», δήλωσε ο Μάριο Σεντένο αμέσως μετά τη συνεδρίαση του οργάνου και εκτίμησε ότι η χώρα θα πιάσει τους στόχους.
Αυτό που είναι σημαντικό είναι η χώρα να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της σε ότι αφορά τα δημοσιονομικά και το χρέος, συμπλήρωσε και αυτό ακριβώς είναι σημαντικό. Υπάρχουν συζητήσεις για τα μέτρα που υπάρχουν στον προϋπολογισμό αλλά περιμένουμε η χώρα να πιάσει τους στόχους. 
Μετά τις 15 Οκτωβρίου θα αρχίσουμε να εξετάζουμε τις προτάσεις της Ελλάδας, μεταξύ αυτών και την αναγκαιότητα να εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, δήλωσε ο Πιερ Μοσκοβισί από την πλευρά του. Έχουμε τη γνώμη ότι η χώρα είναι στο σωστό δρόμο να για να πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους φέτος και του χρόνου. Το ερώτημα για την ανάγκη να εφαρμοστούν μέτρα που συμφωνήθηκαν στο πρόγραμμα θα συζητηθεί, υποστήριξε. 
Ο Κλάους Ρέγκλιγνκ, από την πλευρά του, χαρακτήρισε θετικό το ότι η χώρα κατέθεσε δυο σενάρια γιατί έπρεπε να παρουσιάσουν αριθμούς σήμερα. Ήταν καλό να έχουμε δυο πιθανότητες και να δούμε πιο θα είναι το αποτέλεσμα.

https://www.euro2day.gr/news/economy/article/1639581/senteno-den-einai-diarthrotiko-metro-h-perikoph-to.html

Times: Ο Πούτιν κέρδισε το δημοψήφισμα στη «Μακεδονία»



«Τόσο η Ρωσία όσο και η Δύση, είχαν ρόλο στο χθεσινό δημοψήφισμα στη Μακεδονία, το οποίο -σε τεχνικό επίπεδο- αφορούσε την επίσημη ονομασία τηςπΓΔΜ», γράφουν οι Times του Λονδίνου.
«Ωστόσο, αυτήν δεν ήταν απλά μια προσπάθεια για την επίλυση μιας ετυμολογικής διαμάχης: αφορούσε σφαίρες συμφερόντων, τα όρια της επιρροής της Μόσχας στις παραμεθόριες περιοχές της Ευρώπης και την ισχύ προσέλκυσης δυτικών θεσμών.
»Κρίνοντας από τα πρώτα αποτελέσματα, φαίνεται πως ο Βλαντιμίρ Πούτιν έχει κερδίσει στα σημεία. H πολιτική επιστρέφει στα Βαλκάνια», προσθέτει η βρετανική εφημερίδα.
Παράλληλα, τονίζει ότι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος απέτυχε να φθάσει στο 50%, το οποίο είναι αναγκαίο για την εγκυρότητά του.
Η ψηφοφορία δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση, αλλά η σημασία της κατέστη σαφής, όταν τόσο ο Αμερικανός υπ. Άμυνας, Τζέιμς Μάτις, όσο και η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, παρότρυναν δημοσίως τη θετική ψήφο, δηλαδή «ναι» σε μια συμφωνία που δέχεται ότι η χώρα πρέπει να μετονομαστεί σε «Βόρεια Μακεδονία» και, επομένως, να ανοιχθεί ο δρόμος για τη μελλοντική ένταξη στην Ε.Ε. και στο ΝΑΤΟ.
Οι Times αναφέρουν ότι μέχρι τώρα η Ελλάδα είχε αντιταχθεί σε κάθε αναφορά στον όρο «Μακεδονία» στο όνομα της χώρας, τονίζοντας ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ουδεμία σχέση είχε με την ΠΓΔΜ και ότι η κυβέρνηση των Σκοπίων σφετεριζόταν τον Έλληνα ήρωα, ίσως με βλέψη εδαφικών διεκδικήσεων.
Σύμφωνα με το άρθρο «η ελληνική κυβέρνηση σκέφτηκε ότι, αντί να αποφεύγει τα Βαλκάνια, η Αθήνα θα μπορούσε να γίνει ο συνήγορός τους εντός της Ε.Ε., αυξάνοντας επομένως την επιρροή της.
»Αν το δημοψήφισμα κηρυχθεί επισήμως άκυρο είναι πιθανό η κυβέρνηση των Σκοπίων να δυσκολευθεί στη συγκέντρωση της απαραίτητης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας για να ανοιχθεί προς τη Δύση και ενδέχεται να διεξαχθούν νέες εκλογές».
«Ο Πούτιν θα έχει επιτύχει ό,τι επιθυμούσε -ατέρμονες καθυστερήσεις και αβεβαιότητα που καθιστά την ένταξη στο ΝΑΤΟ ένα μακρινό όνειρο.
»Μπορεί να φαινόταν μια σκοταδιστική διένεξη για πολλούς, αλλά όχι για τη Ρωσία του Πούτιν, που ενεργώς ενθαρρύνει τις εθνικιστικές εχθρότητες και την αναστάτωση.
»Η διένεξη αφορά στα Βαλκάνια ως πολιτικό πεδίο μάχης», τονίζεται.
Τέλος, οι Times αναφέρουν πως «το 2016, η στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών της Ρωσίας προσπάθησε να προκαλέσει πραξικόπημα κατά του πρωθυπουργού του Μαυροβουνίου για να αποτρέψει την προσπάθειά του για ένταξη στο ΝΑΤΟ.
»Η Μόσχα συνεχίζει να μπλοκάρει τη διπλωματική αναγνώριση του Κοσόβου, το οποίο θεωρεί ως προτεκτοράτο του ΝΑΤΟ.
»Οι απόψεις μπορεί να διχάζονται στη Δύση, σχετικά με τα οφέλη της διεύρυνσης της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ στα Βαλκάνια, αλλά ένα πράγμα είναι σαφές: η Ρωσία έχει ισχυρό συμφέρον να σπείρει αναταραχή στα σύνορα της Ευρώπης».
https://www.tribune.gr/world/news/article/509632/times-o-poytin-kerdise-to-dimopsifisma-sti-makedonia.html

Πώς το δίδυμο Παπαδήμου – Βενιζέλου ξεπούλησε την Ελλάδα σε μιά νύχτα!






Του Σπυρίδωνα Λαβδιώτη*
Ο Λουκάς Παπαδήμος μπορεί να είχε όλες τις καλές προθέσεις και τη διάθεση να σώσει τη χώρα του. Ωστόσο, η σκληρή πραγματικότητα καταδεικνύει οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου, που απεδέχθη να υλοποιήσει έσωζαν το ευρώ και τις ‘ελληνικές’ τράπεζες πρόσκαιρα, αλλά κατέστρεφαν την Ελλάδα για δεκαετίες.
Η Δεσφινιώτικη ντομπροσύνη, ατυχώς, δεν κυριάρχησε και η φιλοπατρία των προγόνων του δεν είχε επιρροή στις επαχθείς αποφάσεις του. Έτσι, θα στιγματιστεί ότι εκποίησε την πατρίδα του στο διεθνές τραπεζικό κατεστημένο. Προκαλεί πράγματι απορία, ως κατάπληξη, η αναντιστοιχία λόγων και πράξεων. Ανέλαβε για να σώσει τη χώρα από τη χρεοκοπία και έσωσε τις τράπεζες παροδικά, και τελικά, χρεοκόπησαν και οι δύο.
Η συνειδητή επιλογή Παπαδήμου
Πως πράγματι συνέβη το τραγικό αυτό γεγονός από έναν τεχνοκράτη πρωθυπουργό, που επί δεκαετίες υπηρέτησε στα ανώτερα κλιμάκια του χρηματοπιστωτικού συστήματος, είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτό, όταν ο ίδιος, εκ των έσω, γνώριζε τι ακριβώς συμβαίνει. Αποφάσισε συνειδητά-όπως θα δούμε στη συνέχεια- να μεταβιβαστούν κολοσσιαίες ζημιές ενός χρεοκοπουμένου τραπεζικού συστήματος στους φορολογούμενους. Πόσο μάλλον, όταν ένα χρόνο πριν την ανάληψη των καθηκόντων του ως πρωθυπο
υργός της χώρας, οι Ηνωμένες Πολιτείες με την Νομοθεσία Dodd-Frank, ρητώς απαγόρευσαν τη διάσωση των αμερικανικών πιστωτικών ιδρυμάτων με χρήματα των φορολογουμένων.
Πώς  μεταβίβασαν την περιουσία του δημοσίου στους Γερμανούς
Η μεγάλη απογοήτευση είναι ότι επί πρωθυπουργίας του συντάχθηκε ο κρατικός προϋπολογισμός 2012, όπου δημοσιοποιείται ο ωμός εκβιασμός της τρόικα προς την ελληνική κυβέρνηση: «οι εγγυήσεις του Ελληνικού δημοσίου αποτελούν προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση από τον μηχανισμό στήριξης». Η αποδοχή του όρου σηματοδότησε τον όλεθρο της οικονομίας και τα δεινά που θα υφίστατο η ελληνική κοινωνία στο μέλλον.
Μπορεί ο ελληνικός λαός υπό την επιρροή του ρεφραίν των πολιτικών και ΜΜΕ, ότι «τα χρήματα των Μνημονίων δίνονται για να μη πτωχεύσει η χώρα», να μη το γνώριζε. Πώς άλλωστε θα μπορούσε να διανοηθεί ότι η υπαγωγή της Ελλάδος στον μηχανισμό στήριξης υπήρξε το άλλοθι για τη σωτηρία των τραπεζών του πυρήνα του ευρώ. Κατεξοχήν, Γαλλικών, Γερμανικών και τραπεζών του Benelux, οι οποίες ήταν εκτεθειμένες σε ελληνικά ομόλογα και δανεισμό των ‘ελληνικών’ τραπεζών. Όμως, ο πρωθυπουργός άψογα το γνώριζε.
Μήνες πριν αναλάβει τα ινία της διακυβέρνησης της χώρας, στις 18 Μαΐου 2011, σε νόμο1 που αφορά την αναμόρφωση λειτουργίας του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στο άρθρο 19, ξαφνικά,χορηγούνται άλλα 30 δις ευρώ με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου στις τράπεζες που έχουν έδρα την ελληνική επικράτεια. Στις 6 Ιουνίου του ιδίου έτους θα κάνει την εμφάνιση της, η περίοπτηΤράπεζα της Ελλάδος, για παροχή εγγύησης του δημοσίου ύψους 15 δις ευρώ.2 Πάλι με αδιαφανή τρόπο, μεταξύ αποφάσεων για πρόσληψη εποχικού προσωπικού και συγχώνευση σχολικών επιτροπών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Σερρών! Τι υπέθεσαν, ότι παίζουν ένα παιχνίδι σκιών ανεπίλυτο γιατί δεν ζει ο Σέρλοκ Χολμς για να εξιχνιάσει το μυστήριο που επέφερε τόση δυστυχία; 
Ως αιτιολόγηση, τις εξαιρετικά επείγουσες ανάγκες λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης, με πράξη νομοθετικού περιεχομένου ο νέος υπουργός Οικονομικών, Ε. Βενιζέλος3 στις 14 Σεπτεμβρίου θα διπλασιάσει στα 30 δις ευρώ την παροχή εγγύησης του δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδος, για «κάλυψη πιστώσεων» των ‘ελληνικών’ τραπεζών.4 Η νομοθετική πράξη επί κυβερνήσεως Παπαδήμου θα κυρωθεί από τη Βουλή, και στις 9 Δεκεμβρίου με άλλη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, το ποσό θα αναδιπλασιαστεί στα 60 δις ευρώ.5
Ο χορός αυτός των εγγυήσεων που συνιστούν απ’ ευθείας δανεισμό του δημοσίου προς τις εγχώριες τράπεζες, θα εισέλθει στους εθνικούς λογαριασμούς εκσφενδονίζοντας το δημόσιο χρέος από 263 δις ευρώ το 2008 στα 368 δις ευρώ τέλη του 2011, ήτοι κατά 105 δις ευρώ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ενσωματώνονται οι τεράστιες ζημιές των τραπεζών στο δημόσιο χρέος και ξεκίνησαν, ως μια χορωδία, ντόπια και διεθνή ΜΜΕ, να ψέλνουν το τροπάριο του Έλληνα τεμπέλη. Του άσωτου, που πήγαινε στις ταβέρνες και σε γυναίκες και χόρευε, εξανεμίζοντας χρήματα που δάνεισε η Ευρώπη και χρεοκόπησε τη χώρα του. Καλά να πάθει.
Η επανάληψη της δυσφήμησης με σκοπό την παραπλάνηση της κοινής γνώμης, δεν μετατρέπει το ψέμα σε αλήθεια. Ο ίδιος, ο υπουργός Οικονομικών Ε. Βενιζέλος, θα επιβεβαιώσει στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ότι «το συνολικό ποσό των εγγυήσεων του δημοσίου προς τις τράπεζες αυξήθηκε στα 155 δις ευρώ, από τα οποία είναι μέχρι στιγμής ενεργοποιημένα παραπάνω από 106 δις ευρώ».6
250 δις είναι η τρύπα των Τραπεζών που φόρτωσαν στους Ελληνες πολίτες
Αποτελεί αίνιγμα πως ο πρωθυπουργός που ευαγγελίζεται τη δημοσιονομική εξυγίανση ως τη μοναδική λύση εξόδου από τη κρίση, ταυτόχρονα να συνεργεί στον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας. Ήξερε καλύτερα απ’ όλους ότι η χορήγηση απ’ ευθείας δανείων του δημοσίου προς τις τράπεζες, με τον μανδύα των «εγγυήσεων» για να κλείσουν οι μαύρες τρύπες κεφαλαιακής ανεπάρκειας, ήταν ατελέσφορος πολιτική.
Ιδίως, ο οικονομικός παραλογισμός του απεριόριστου ορίου των «εγγυήσεων», που ο υπουργός του διατράνωνε με καμάρι, ότι επέφερε την αυτοκαταστροφή της χώρας. Κι αυτό, διότι γνώριζε ότι όταν θέριεψε η κρίση με τη χρεοκοπία της Lehman Brothers και μεταλλάχτηκε σε συστημική κρίση, οι εγχώριες τράπεζες ήταν υπερδανεισμένες, με υποχρεώσεις στους ισολογισμούς άνω των 500 δις ευρώ και ίδια κεφάλαια 25 δις ευρώ περίπου.7
Ήταν γνωστό ότι την ίδια περίοδο ο δανεισμός των εγχώριων νοικοκυριών και επιχειρήσεων ανέρχονταν στα 250 δις ευρώ. Αυτά όφειλαν οι Έλληνες πολίτες. Τι απέγιναν τα υπόλοιπα 250 δις ευρώ, χάθηκαν σε στοιχήματα παραγώγων, σε αποτυχημένες επενδύσεις στα Βαλκάνια, σε εξωτικές τιτλοποιήσεις (securitization), σε κακά δάνεια; Ο πρωθυπουργός είχε καλύτερη γνώση. Το μυστήριο, αποφάσισε να καλυφθούν από το ελληνικό κράτος, ενώ γνώριζε ότι θα χρεοκοπήσει o λαός. Η απάντηση θα έρθει από το παρελθόν, και από τη φωνή του J.M.Keynes: «Παράφρονες στην εξουσία, που ακούν φωνές στον αέρα, διυλίζουν την τρέλα τους από κάποιον κακογράφο ακαδημαϊκό μερικών ετών πίσω».8
Συμπέρασμα
Πριν, όμως, η ιδεολογία και όχι η λογική χρεοκοπήσει την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, πρώτα έπρεπε να υποστεί το βασανιστήριο των μέτρων λιτότητας που συνόδευαν τη δανειακή σύμβαση του PSI των 130 δις ευρώ, που είχε την προδιάθεση ο πρωθυπουργός να υλοποιήσει.Αδιαφορώντας, εάν η ύφεση βάθαινε, οι εταιρίες πτώχευαν και οι πολίτες ζούσαν μέσα στην ανεργία και τη μιζέρια. Ο σκοπός ήταν, από τότε, παραμονή πάση θυσία στο ευρώ.
Την ίδια ιδεολογική αρχή υπερασπίζονταν και ο Ε. Βενιζέλος, συμφωνώντας με την επιβολή των πρωτόγνωρων σε αυστηρότητα μέτρων λιτότητας. Απολαύστε το σκεπτικό του υπουργού προς τι τα μέτρα κρίνονται απαραίτητα: «γιατί πρέπει η ευρωζώνη να έχει δύναμη πυρός, να έχει ταχύτητα, αποφασιστικότητα και να λαμβάνει εγκαίρως και οριστικά όλα τα μέτρα που απαιτούνται για την προστασία του κοινού νομίσματος».9 Είναι να μην απορεί κανείς γιατί θεώρησε ότι το PSI μείωσε το δημόσιο χρέος περισσότερο από 100 δις ευρώ, ενώ κάτι άλλο, πολύ επιβλαβές για τη χώρα συνέβη.
Σπυρίδων Λαβδιώτης
*Former Senior Financial Analyst at Bank of Canada

Πηγές
1Εφημερις της Κυβερνήσεως, Τεύχος Α’, Αρ. Φύλλου 113, Νόμος υπ’ αριθ. 3965, 18 Μαΐου 2011.
Εφημερις της Κυβερνήσεως, Τεύχος Β’ Αρ. Φύλλου 1143, Απόφαση, Αρ. 2/43219/0025, 6/6/2011.
3Στις 17 Ιουνίου του 2011, εν μέσω αναταραχών στους δρόμους της Αθήνας και απεργιών σε όλη την επικράτεια για τα νέα αυστηρά μέτρα λιτότητας γίνεται ανασχηματισμός της κυβέρνησης Παπανδρέου, και αναλαμβάνει τα ινία του Υπουργείου Οικονομικών ο Ευάγγελος Βενιζέλος από τον Γ. Παπακωνσταντίνου.
4Εφημερις της Κυβερνήσεως, Τεύχος Α’, Αρ. Φύλλου 203, Πράξη Νομ. Περιεχομένου, 14/09/2011.
5Εφημερις της Κυβερνήσεως, Τεύχος Α’, Αρ. Φύλλου 256, Νόμος υπ’ αριθ. 4031, 9 Δεκεμβρίου 2011.
6Υπουργείο Οικονομικών, Απόσπασμα ομιλίας του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ε. Βενιζέλου στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, 21-11-2011. Οι εγγυήσεις, ήτοι, ανεξόφλητος δανεισμός του δημοσίου στις τράπεζες, τέλη 2010 ήταν € 65 δις. Όπως εκτέθηκε ανωτέρω, κατά τη διάρκεια του 2011 χορηγήθηκαν επιπλέον € 90 δις. Συνεπώς, το συνολικό ποσό ανέρχεται στα € 155 δις.
7Α) Το Ελληνικό Τραπεζικό Σύστημα το 2009, Ελληνική Ένωση Τραπεζών, Ιούνιος 2010, Β) Τράπεζα της Ελλάδος, Στατιστικό Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας, Χρηματοδότηση των Εγχώριων Επιχειρήσεων και Νοικοκυριών & Ενοποιημένη Λογιστική Κατάσταση των Λοιπών Νομισματικών Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων.
8J.M.Keynes, The General Theory of Employment, Interest, and Money (1936), Harcourt Brace, p. 383.
9Από ομιλία του υπουργού Οικονομικών στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, 21/11/11

https://new-economy.gr/2018/10/01/venizelos-papadimos-lavdiotis/