Ποιες μειώσεις φόρων και εισφορών θα ισχύσουν και ποια επιδόματα θα χορηγηθούν, πέραν της ακύρωσης της μείωσης των συντάξεων
Ακύρωση της μείωσης των συντάξεων αλλά και 8 παροχές «αντέχει» ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2019, όπως προβλέπει το κείμενο του προσχεδίου, το οποίο πρέπει να σημειωθεί ότι καλωσόρισαν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης στο χθεσινό Eurogroup.
Το εναλλακτικό σενάριο, που αφήνει ακέραιες τις συντάξεις, προβλέπει και την εφαρμογή το 2019 των μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από τη Θεσσαλονίκη.
Ταυτόχρονα, θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι, στην τελική ευθεία λήψης της οριστικής απόφασης για την ισχύ ή την ακύρωση του μέτρου, «κλείνουν το μάτι» υπέρ της ακύρωσης.
Ο πρόεδρος του Eurogroup, Μάριο Σεντένο δήλωσε χθες το βράδυ ότι το μέτρο της περαιτέρω περικοπής των συντάξεων είναι "δημοσιονομικό" και όχι "διαρθρωτικό" και ότι η δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδας είναι πολύ καλύτερη σήμερα σε σχέση με την περίοδο που θεσπίστηκε.
Ειδικότερα, ερωτηθείς σχετικά με το ζήτημα της περικοπής των συντάξεων μετά και τη σημερινή κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού, ο Μ. Σεντένο απάντησε: "Οι συντάξεις δεν είναι μέτρο διαρθρωτικής πολιτικής καθώς το ασφαλιστικό σύστημα έχει ήδη μεταρρυθμιστεί. Είναι ένα δημοσιονομικό μέτρο. Όλοι ξέρουμε τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί για φέτος και του χρόνου και όλοι ξέρουμε ότι η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη απ' ό,τι 19 μήνες νωρίτερα όταν λήφθηκε αυτή η απόφαση". Τόνισε, δε, πως αυτό που είναι "σημαντικό" είναι ότι η Ελλάδα συνεχίζει να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις της προκειμένου να πετυχαίνει τους δημοσιονομικούς στόχους και πως σ' αυτό το πλαίσιο εξετάζονται τα δύο σενάρια που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο.
Μετά τις 15 Οκτωβρίου θα αρχίσουμε να εξετάζουμε τις προτάσεις της Ελλάδας, μεταξύ αυτών και την αναγκαιότητα να εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, δήλωσε ο Επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί.
Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει πως αν πιάνονται οι στόχοι για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ, τους Ευρωπαίους δεν τους ενδιαφέρει εάν θα περικοπούν ή όχι οι συντάξεις.
Με δεδομένο ότι τα σενάρια που έχει καταρτίσει η κυβέρνηση δείχνουν ότι το πλεόνασμα του 3,5% επιτυγχάνεται, απομένει να πειστούν και οι Ευρωπαίοι.
Ειδικότερα, το κείμενο του προσχεδίου περιέχει δύο μακροοικονομικά σενάρια. Το βασικό το οποίο προβλέπει την περικοπή των συντάξεων, αλλά και την εφαρμογή των αντιμέτρων με το οποίο το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ το 2019.
Στο εναλλακτικό σενάριο που περιέχεται, στηρίζεται στην παραδοχή της ακύρωσης των μειώσεων των συντάξεων και στην εφαρμογή των θετικών μέτρων που εξήγγειλε από τη ΔΕΘ, όπως είναι βασικά η μείωση του ΕΝΦΙΑ, των ασφαλιστικών εισφορών. Με τις παραδοχές αυτές, το πλεόνασμα του προϋπολογισμού διαμορφώνεται στο 3,56% με βάση τη μεθοδολογία της τρόικας, έναντι 3,5% που είναι η συμβατική υποχρέωση με βάση τη συμφωνία για τη μείωση του χρέους.
Και 8 παροχές
Εκτός από την ακύρωση της μείωση των συντάξεων, ο προϋπολογισμός του 2019 «αντέχει» και πακέτο παροχών, το οποίο παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Τα συγκεκριμένα μέτρα θα εφαρμοστούν παράλληλα με το «πάγωμα» των συντάξεων και είναι τα ακόλουθα:
- 1. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά ή κατά 262,5 εκατ. ευρώ. Δεν αναφέρει ωστόσο τη διαδικασία μείωσης και το νέο πλαίσιο που θα ισχύσει για τον υπολογισμό του φόρου ακινήτων.
- 2. Η μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών. Το μέτρο είναι συνολικής δαπάνης 229 εκατ. ευρώ και αφορά στη μείωση του συντελεστή κύριας ασφάλισης κατά 33% και στην εφαρμογή της ελάχιστης εισοδηματικής βάσης για την επικουρική ασφάλιση και την εφάπαξ παροχή.
- 3. Η μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών. Το μέτρο αφορά στη μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των διανεμόμενων κερδών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες και θα έχει δημοσιονομική επίπτωση από το 2020 και εξής, με στόχο από το 15% να μειωθεί στο 10%.
- 4. Η σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος. Η αρχή γίνεται από το 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2022, ενώ η επίπτωση θα γίνει αισθητή από τον προϋπολογισμό του 2020 και μετά.
- 5. Η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών. Η συγκεκριμένη δράση συνολικής δαπάνης 103 εκατ. ευρώ αποσκοπεί στη βελτίωση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας των νέων και αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας στη μείωση της ανεργίας των νέων, αλλά και μειώνοντας το ποσοστό των νέων που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας. Το μέτρο αφορά νέους ηλικίας έως 24 ετών για τους οποίους θα επιδοτούνται στο 100% οι εισφορές τους, όπως θα επιδοτείται και το 50% των εργοδοτικών εισφορών.
- 6.Η εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια. Η δαπάνη προσδιορίζεται στα 275 εκατ. ευρώ, με την επισήμανση ότι θα επαναπροσδιοριστεί η αντίστοιχη δράση που είχε συμπεριληφθεί στις εξισορροπητικές παρεμβάσεις του ΜΠΔΣ 2019-2022 με πιο στοχευμένα κριτήρια.
- 7. Η ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Θα γίνει πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού σε θέσεις προσωπικού που τώρα καλύπτεται από ορισμένου χρόνου συμβάσεις. Η δαπάνη σήμερα καλύπτεται από πόρους του ΠΔΕ. Οι νέες προσλήψεις θα χρηματοδοτηθούν από τον τακτικό προϋπολογισμό χωρίς να μεταβληθεί το τρέχον όριο δαπανών του ΠΔΕ. Παράλληλα θα μειωθεί ισόποσα το όριο για το προσωπικό ορισμένου χρόνου προκειμένου να μην μεταβληθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων συνολικά.
- 8. Η ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». Το εργασιακό καθεστώς των 3.000 εργαζομένων ορισμένου χρόνου, μετατρέπεται σε αορίστου χρόνου.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση θέλει να καταδείξει, ότι υπάρχουν αρκετά δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, αλλά και να εφαρμοστούν οι εξαγγελίες.
Το ίδιο (εναλλακτικό) σενάριο θα κοινοποιηθεί και στους θεσμούς και αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης, μέχρι τον Νοέμβριο που θα κατατεθεί στη Βουλή το οριστικό σχέδιο του προϋπολογισμού.
Εξάλλου, στο κείμενο του Προσχεδίου αναφέρεται ότι οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών 2015-2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρονίων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022.
Σημειώνεται ότι όπως έγραψε το Σin, το προσχέδιο προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1% φέτος και 2,5% το 2019, με αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,1% και της δημόσιας κατά 0,6%, αύξηση των επενδύσεων φέτος κατά 0,8% και κατά 11,9% το 2019, αύξηση των εξαγωγών κατά 5,8% και των εισαγωγών κατά 5,2%, καθώς και μείωση της ανεργίας στο 18,3% φέτος και στο 16,7% το 201