Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

KANONEΣ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ !



Η Άγκυρα παρέδωσε “κανόνες εμπλοκής” στο Πολεμικό Ναυτικό





Με στρατιωτική φρασεολογία και δια στόματος στρατιωτικών αναφέρεται πλέον η Άγκυρα στο θέμα των ερευνών στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο αρχηγός του τουρκικού ΓΕΝ ναύαρχος Μπουλέντ Μποστάνογλου δήλωσε ότι «οι κανόνες εμπλοκής έχουν παραδοθεί στο τουρκικό πολεμικό ναυτικό» και ότι το τελευταίο θα κινηθεί με βάση αυτούς, μεταδίδει ο Άρης Αμπατζής, ανταποκριτής του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων στην  Κωνσταντινούπολη.
Σε δηλώσεις που έκανε σε δημοσιογράφους σχετικά με τις ναυτικές ασκήσεις «Γαλάζια Φάλαινα», ο Μποστάνογλου ρωτήθηκε αν οι ασκήσεις σχετίζονται με την ένταση στην περιοχή και είπε πως αυτές πραγματοποιούνται κάθε δύο χρόνια και ότι αποσκοπούν στην ανάπτυξη της ικανότητας συνεργασίας με τους συμμάχους».
Ερωτηθείς για το τι θα γίνει αν τα πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού συναντηθούν στη Μεσόγειο με πλοία της Ελλάδας ή του Ισραήλ ο Τούρκος ναύαρχος είπε «θα κινηθούμε σύμφωνα με τους κανόνες εμπλοκής που μας έχουν δοθεί. Οι κανόνες εμπλοκής έχουν παραδοθεί από το γραφείο του πρωθυπουργού στο γενικό επιτελείο ενόπλων δυνάμεων κι από εκεί στο γενικό επιτελείο ναυτικού. Οι δυνάμεις μας θα συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους στην περιοχή για την επίγνωση κατάστασης».
Ο Μποστάνογλου είπε επίσης ότι «οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις προστατεύουν από κοντά και υποστηρίζουν το ερευνητικό σκάφος Μπαρμπαρός Χαϊρετίν Πασά. Παράλληλα παρακολουθούν από απόσταση 900 χιλιομέτρων το ερευνητικό σκάφος που έχει ενοικιάσει η Ελληνοκυπριακή διοίκηση Νότιας Κύπρου. Οι εντολές που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι να μην παραβιάσουμε την απόσταση των 900 χιλιομέτρων. Και γι αυτό το λόγο δεν υπήρξε οποιαδήποτε παρενόχληση».
Σημειώνεται ότι στις 26 Ιουνίου 2012 ο τότε πρωθυπουργός και νυν πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε ανακοινώσει ότι «έχουν αλλάξει οι κανόνες εμπλοκής των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων». Κι αυτό με αφορμή της ένταση με τη Συρία. Ο Ερντογάν είχε πει ότι «κάθε στρατιωτικό στοιχείο που θα προσεγγίζει τα σύνορα της Τουρκίας με τρόπο που θα συνιστά κίνδυνο ασφάλειας, θα αξιολογείται ως απειλή και θα αντιμετωπίζεται ως στρατιωτικός στόχος».
Οι λεγόμενοι «κανόνες εμπλοκής» είναι κανόνες σχετικά με την έκταση των στρατιωτικών μέτρων που λαμβάνει ένα κράτος απέναντι σε εξωτερικές απειλές».
Το ερώτημα που τίθεται είναι ο λόγος για τον οποίο αισθάνεται η ‘Αγκυρα να κάνει λόγο για «κανόνες εμπλοκής». Ερώτημα το οποίο παραπέμπει στην έννοια «σύνορα» την έχει υπόψη της σχετικά με την Κύπρο και πιο συγκεκριμένα σχετικά με τα κατεχόμενα.


Οι ασκήσεις «Γαλάζια Φάλαινα» διεξάγονται στις 6-14 Νοεμβρίου με τη συμμετοχή και νατοϊκών στοιχείων από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Αγγλία, την Ισπανία και τον Καναδά, καθώς και μιας φρεγάτας από το Πακιστάν. Ξεκίνησαν στη ναυτική βάση «Ακσάζ» στη Μαρμαρίδα και θα συνεχιστούν με ασκήσεις άμυνας. Η τελική φάση προβλέπει επίσκεψη στο λιμάνι της Αττάλειας.
πηγή:mignatiou.com,

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΜΙΣΘΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΝΣΤΟΛΩΝ




Στις 27 του μήνα στους μισθούς των ένστολων "αυξήσεις" και αναδρομικά του 2014, Τί θα γίνει με τις δόσεις


     ΟΙ   ΕΝΣΤΟΛΟΙ                                                    ΟΙ  ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ

Πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η συνάντηση των εκπροσώπων των ομοσπονδιών με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος επιβεβαίωσε μέχρι κεραίας τις πληροφορίες του bloko.gr.
Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές ενημέρωσης, τη Δευτέρα σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης θα κατατεθεί το επίμαχο ΠΔ στη μορφή τροπολογίας, ενώ παράλληλα δόθηκε εντολή στην ενιαία αρχή πληρωμών να κρατήσει ανοιχτούς τους κωδικούς μισθοδοσίας των Στρατιωτικών  και ενστόλων, ώστε στις 27 Νοεμβρίου που θα γίνει η καταβολή μισθών, να εμπεριέχονται οι "αυξήσεις" που ανταποκρίνονται στην κατά το ήμισυ αποκατάσταση σε σχέση με την απόφαση του ΣτΕ και η καταβολή των 6 αναδρομικών του 2014.
Τα υπόλοιπα αναδρομικά θα καταβληθούν σε 36 μηνιαίες δόσεις, ενώ για όσους δικαιούνται επιστροφές μέχρι του ποσού των 250 ευρώ θα δοθούν εφάπαξ.
   Σε ότι αφορά στους συνταξιούχους, η καταβολή θα καθυστερήσει κατά ένα μήνα καθώς θα δουν αυξησεις στο λογαριασμό τους στις 22 Δεκεμβρίου.
πηγή:bdoko.gr

E.A.A.Σ.: ΑΝΑΛΥΣΗ - ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΙΟΥΛΙΟΥ 2012 ΚΑΙ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Σύγκριση Μισθολογίου για εν ενεργεία Στελέχη (Ιουλ 12 - Αυγ 12 - Νοε 14)




ΘΕΜΑ: Ανάλυση Αποκατάστασης Αποδοχών Στρατιωτικών με το Προσχέδιο Π.Υ. 2015 
        Γνωρίζουμε στα Μέλη μας, ότι η Ε.Α.Α.Σ στο πλαίσιο ενεργειών για την έγκαιρη αλλά κυρίως την έγκυρη πληροφόρησης σας, προέβη σε ανάλυση του προτεινόμενου στο προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2015 μισθολογίου για τους εν ενεργεία Στρατιωτικούς, όπως αυτό παρουσιάστηκε από τον Ημερήσιο Τύπο της Τρίτης 7 Οκτωβρίου 2014 και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα μας.
     Στους πίνακες που παρατίθενται στο ειδικό αφιέρωμα παρουσιάζεται η ανά διοικητικό και μισθολογικό βαθμό εξέλιξη των νέων μισθολογικών στοιχείων του εν ενεργεία στρατιωτικού προσωπικού, από τα οποία  προκύπτουν τα εξής :
1. Η αποκατάσταση των απωλειών μεταξύ Αυγούστου 2012, ημερομηνία εφαρμογής των περικοπών με τον ν.4093/2012, και του νέου μισθολογίου, που σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες θα ισχύσει ενδεχομένως από τον Νοέμβριο του 2014 (Σ.Σ. μέχρι τώρα δεν υπάρχει ένδειξη) με αναδρομική εφαρμογή από τον Ιούλιο 2014, ανέρχεται μεσοσταθμικά για το σύνολο των βαθμών του εν ενεργεία στρατιωτικού προσωπικού σε περίπου 50,17%. 
2. Οι συνολικές απώλειες που παραμένουν στο εν ενεργεία στρατιωτικό προσωπικό, που προέρχεται από Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι) και ειδικότερα από τον βαθμό του Ανθυπολοχαγού έως και του Αρχηγού Γ.Ε.Ε.Θ.Α, ανέρχονται μεσοσταθμικά σε περίπου 17% συμπεριλαμβανομένων και των καταργηθέντων οδοιπορικών εξόδων. Οι εν λόγω απώλειες δεν αποκαθίστανται με το νέο σχέδιο μισθολογίου.
3. Οι τελικώς καταβλητέες (πληρωτέες) αποδοχές στο εν ενεργεία στελεχιακό δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων θα είναι περαιτέρω μειωμένες λόγω, κρατήσεων, πιθανών αυξημένων φορολογικών κλιμακίων και συνέχισης της εισφοράς αλληλεγγύης.
4. Για τα εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων οι ονομαστικές αυξήσεις στις (μικτές) συντάξιμες αποδοχές εκτιμάται ότι θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με των εν ενεργεία και μεσοσταθμικά περίπου στο 49,60% των συνολικών απωλειών τους, με διαφοροποιήσεις όμως αναλόγως του μισθολογικού βαθμού αποστρατείας των και των ποσοστών συνταξιοδότησης των κατά το έτος αποστρατείας τους. 
5. Οι τελικώς καταβλητέες (πληρωτέες) συντάξιμες αποδοχές στα εν αποστρατεία στελέχη εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες συγκριτικά με τις πληρωτέες αποδοχές των εν ενεργεία στελεχών λόγω, των διπλών μειώσεων που επιβάλλονται στις συντάξεις του εν αποστρατεία προσωπικού και των περαιτέρω μειώσεων αναλόγως του τρόπου αποστρατείας και της συμπλήρωσης ή μη των ηλικιακών κριτηρίων.
6. Επίσης, προβλέπεται μεν η καταβολή των έστω και κατά το ήμισυ αυξημένων αποδοχών και η 1η δόση των αναδρομικών εντός του 2015, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται ο ακριβής χρόνος έναρξης και εφαρμογής τους.

      Από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού και αφορούν στην επιστροφή μέρους των αποδοχών και των συντάξεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας επιβεβαιώνεται η προγενέστερη μελέτη της Ε.Α.Α.Σ για την σχεδόν διπλάσια περικοπή με την εφαρμογή του μισθολογίου τον Αύγουστο του 2012 έναντι του στόχου που προέβλεπε το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για την διετία 2012-2014. 
     Συμπερασματικά, το μισθολόγιο που σχεδιάζεται να εφαρμοστεί για τα εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας επιστρέφει μόνο κατά το ήμισυ περίπου τις απώλειες που επιβλήθηκαν στις αποδοχές και στις συντάξεις από τον Αύγουστο του 2012 και δεν λαμβάνει υπόψη του τις αποφάσεις του ΣτΕ για την πλήρη επαναφορά τους στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012. 
    Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Α.Α.Σ  παρακολουθεί συνεχώς την εξέλιξη του συγκεκριμένου θέματος σε συνδυασμό με τις τελεσίδικες αποφάσεις του ΣτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και θα προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια για την διασφάλιση της πλήρης εφαρμογής των αποφάσεων αυτών, προκειμένου να διασφαλίσει την αξιοπρεπή διαβίωση και τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα των  Μελών της.

πηγή:eaas.gr

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ THΣ ΜΕΡΙΚΗΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ


Με τις αποδοχές του μηνός Δεκεμβρίου, που θα καταβληθούν στις 27 Νοεμβρίου, θα αρχίσουν να εισπράττουν οι εν ενεργεία και οι συνταξιούχοι στρατιωτικοί, αστυνομικοί, λιμενικοί και πυροσβέστες τις αυξήσεις στις μηνιαίες αποδοχές τους καθώς και τα πρώτα αναδρομικά, προκειμένου να γίνει η μερική μισθολογική τους αποκατάσταση, σύμφωνα με τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στο 50%

Οι αυξήσεις θα ισοδυναμούν με το 50% των περικοπών που υπέστησαν οι αποδοχές τους τον Αύγουστο του 2012, ενώ τα πρώτα αναδρομικά θα καλύπτουν τις αυξήσεις από την 1η Ιουλίου έως την 30ή Νοεμβρίου 2014. Από τον Ιανουάριο του 2015 θα αρχίσουν να εισπράττουν και τα αναδρομικά που αντιστοιχούν στην περίοδο από τον Αύγουστο του 2012 έως τον Ιούνιο του 2014 και ισοδυναμούν με αυξήσεις στις αποδοχές 24 μηνών. Τα αναδρομικά αυτά θα καταβληθούν σε 36 μηνιαίες δόσεις, τη χρονική περίοδο από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017.

Πάει Βουλή

Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα μερικής αποκατάστασης των αποδοχών των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών θα προβλέπει τροπολογία, την οποία αναμένεται να καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή εντός των προσεχών ημερών.
Τα βασικά σημεία της τροπολογίας ανακοίνωσε χθες στους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες με πρωτοβουλία του υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Βασ. Κικίλια.


Οι διατάξεις

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας στους εκπροσώπους των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών, η τροπολογία θα προβλέπει:
* Την αποκατάσταση κατά 50% των περικοπών που επιβλήθηκαν από την 1η/8/2012 με το ν. 4093/2012 στα μισθολόγια Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας. Συγκεκριμένα, με τη μισθοδοσία του μηνός Δεκεμβρίου, που θα πραγματοποιηθεί στις 27/11/2014, θα καταβληθούν οι αυξήσεις και τα αναδρομικά για έξι μήνες, από τον Ιούλιο έως και τον Δεκέμβριο του 2014. Από την 1η/1/2015 θα συνεχιστεί η καταβολή των υπολοίπων αναδρομικών για τους 23 μήνες του χρονικού διαστήματος από την 1η-8-2012 έως την 30ή-6-2014 και για το Δώρο των Χριστουγέννων του 2012. Η καταβολή των αναδρομικών αυτών θα ολοκληρωθεί σε 36 μηνιαίες δόσεις. Ποσά αναδρομικών μέχρι και 250 ευρώ θα καταβληθούν εφάπαξ με τη μισθοδοσία του Ιανουαρίου του 2015.

* Την αποκατάσταση των συντάξιμων αποδοχών των αποστράτων, με την επιστροφή του 50% των περικοπών που επιβλήθηκαν βάσει του ν. 4093/2012. Στις 22 Δεκεμβρίου 2014 οι συνταξιούχοι στρατιωτικοί, αστυνομικοί, λιμενικοί και πυροσβέστες θα λάβουν μέρος των αναδρομικών που αντιστοιχούν στην περίοδο από 1ης/7/2014 έως 31/1/2015.

Κίνδυνος εκτροχιασμού

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε στους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των Σωμάτων Ασφαλείας ότι δεν ήταν δυνατή η πλήρης αποκατάσταση των αποδοχών και η επιστροφή των αναδρομικών στο σύνολό τους, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε υπέρβαση του προϋπολογισμού και εκτροχιασμό του ελλείμματος.
Μετά τη συνάντηση ο υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Βασ. Κικίλιας δήλωσε: «Από την πρώτη ημέρα μου στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης υποσχέθηκα πως θα σταθώ αρωγός στα δίκαια αιτήματα των ανδρών και γυναικών των Σωμάτων Ασφαλείας. Με την ενθάρρυνση του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και την κατανόηση εκ μέρους του αρμόδιου υπουργού κ. Χρήστου Σταϊκούρα, τον οποίο και ευχαριστώ για τη δέσμευσή του να καταθέσει σχετική τροπολογία στη Βουλή, σήμερα ικανοποιείται ένα δίκαιο αίτημα των ενστόλων.
Με την ευκαιρία θέλω να επαναλάβω για πολλοστή φορά ότι η προστασία του Ελληνα πολίτη επιτυγχάνεται από την αυταπάρνηση και την ευσυνειδησία των ενστόλων και η Πολιτεία οφείλει αυτό να το αναγνωρίζει εμπράκτως».

Το σχέδιο

Οπως ήδη έχει αποκαλύψει ο «Ε.Τ.», με βάση την τροπολογία που θα καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή:

1. Οι εν ενεργεία στρατιωτικοί, αστυνομικοί, λιμενικοί και πυροσβέστες θα λάβουν στους βασικούς μισθούς αυξήσεις που θα κυμαίνονται από 1,4% έως 12,4% ή από 4 έως 232 ευρώ το μήνα, ανάλογα με το βαθμό. Ενδεικτικά:
* Ο βασικός μισθός του Ανθυπολοχαγού θα αυξηθεί κατά 1,4% ή κατά 12 ευρώ και από 875 ευρώ το μήνα που είναι σήμερα θα φθάσει τα 887 ευρώ το μήνα. 
* Ο βασικός μισθός του Λοχαγού θα αυξηθεί κατά 4,74% ή κατά 44 ευρώ το μήνα και από 928 ευρώ το μήνα που ανέρχεται σήμερα θα φθάσει τα 972 ευρώ το μήνα.
* Ο βασικός μισθός του Αντιστρατήγου θα αναπροσαρμοστεί κατά 9,26% ή κατά 137 ευρώ το μήνα και από 1.479 ευρώ το μήνα που είναι σήμερα θα ανέλθει στα 1.616 ευρώ.

2. Οι αυξήσεις που θα χορηγηθούν στα επιδόματα των εν ενεργεία αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας θα κυμαίνονται από 1% έως 17,9%. Ειδικότερα:
* Τα επιδόματα εξομάλυνσης μισθολογικών διαφορών θα αυξηθούν από 5,86 έως 12,94 ευρώ το μήνα και θα κυμαίνονται από 105,86 έως 212,94 ευρώ το μήνα.
* Τα επιδόματα ειδικής απασχόλησης θα αναπροσαρμοστούν κατά 7,72 έως 44 ευρώ το μήνα και θα κυμαίνονται από 122,72 έως 294 ευρώ το μήνα.
* Τα επιδόματα θέσης υψηλής ή αυξημένης ευθύνης 1,58 έως 89,13 ευρώ το μήνα και θα κυμαίνονται από 27,58 έως 624,13 ευρώ το μήνα.
* Τα έξοδα παράστασης για τα ανώτατα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας θα αυξηθούν κατά 12,84 έως 41,57 ευρώ το μήνα και θα διαμορφωθούν στα επίπεδα των 162,84 έως 391,57 ευρώ το μήνα.
* Τα επιδόματα ευθύνης διοίκησης θα αυξηθούν κατά 4,89 έως 12,01 ευρώ το μήνα και θα κυμαίνονται από 42,89 έως 107,01 ευρώ το μήνα.
* Το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας που λαμβάνουν οι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων θα αυξηθεί κατά 8 ευρώ, από τα 43 στα 51 ευρώ το μήνα.
* Το επίδομα ειδικών συνθηκών θα αυξηθεί από τα 65 στα 68,50 ευρώ το μήνα.
* Το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας για το ένστολο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας θα αυξηθεί κατά 10,56 ευρώ, από 166,40 σε 176,96 ευρώ. 

3. Τα συνολικά ποσά αυξήσεων που θα λάβουν οι εν ενεργεία στρατιωτικοί, αστυνομικοί, λιμενικοί και πυροσβέστες στους βασικούς μισθούς για το χρονικό διάστημα από την 1η Ιουλίου 2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2014 θα κυμανθούν από 24 έως 1.392 ευρώ. Τα ποσά αυτά θα καταβληθούν από το υπουργείο Οικονομικών τον Νοέμβριο με τις αποδοχές του μηνός Δεκεμβρίου. Τα ποσά των αναδρομικών αυξήσεων των βασικών μισθών, τα οποία αντιστοιχούν στη χρονική περίοδο από την 1η-8-2012 έως την 30ή-6-2014, θα κυμανθούν από 144 έως 8.352 ευρώ. Η εξόφλησή τους θα γίνει τμηματικά σε 36 μηνιαίες δόσεις από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Δεκέμβριο του 2017.

4. Αυξήσεις θα δοθούν και στα επιδόματα των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών. Οι αυξήσεις θα δοθούν, μαζί με εφάπαξ αναδρομικά για την περίοδο από την 1η-7-2014 έως την 30ή-11-2014, στις 27/11/2014 με τις αποδοχές του Δεκεμβρίου. Επιπλέον, οι αναδρομικές αυξήσεις των επιδομάτων που αναλογούν στην περίοδο από την 1η-8-2012 έως την 30ή-6-2014 θα αρχίσουν να καταβάλλονται από τις αποδοχές του Ιανουαρίου του 2015 σε 36 μηνιαίες δόσεις. 

5. Αυξήσεις και αναδρομικά θα χορηγηθούν και στους συνταξιούχους στρατιωτικούς, αστυνομικούς, λιμενικούς και πυροσβέστες. Το χρονοδιάγραμμα των καταβολών θα είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό που θα ισχύσει για τους εν ενεργεία.



ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
gpalaitsakis@e-typos.com
πηγή:e-typos.com,

ΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ;;


Δεν θέλει διχοτόμηση ή δύο κράτη η Τουρκία

Του ΜΑΡΙΟΥ ΕΥΡΥΒΙΑΔΗ
Τι δεν επιδιώκει η Τουρκία στην Κύπρο; Δεν επιδιώκει την “διχοτόμηση” αλλά ούτε και το λογικό της επακόλουθο που είναι τα “δυο κράτη”. Ωστόσο στην Κύπρο κυριαρχεί η εντύπωση, ακόμη και η πίστη θα έλεγα, ότι αυτός είναι και παραμένει ο στρατηγικός στόχος της Άγκυρας- μια “διχοτομημένη” Κύπρος που τελικά θα πάρει την μορφή των “δυο κρατών”. Πώς αλλιώς να εξηγηθούν οι συνεχείς καταγγελίες κατά της “διχοτόμησης” και των “δυο κρατών”, που είναι η καθημερινή επωδός των πολιτικών τοποθετήσεων των πολιτικών ταγών του τόπου, με το ΑΚΕΛ πάντοτε “μποστάρη” στις καταδίκες και τους εξορκισμούς; Και μάλιστα με το έωλο επιχείρημα ότι ο μόνος τρόπος να ακυρωθούν οι βουλιμικοί σχεδιασμοί της Άγκυρας είναι μέσω των υφιστάμενων διαπραγματεύσεων για την οικοδόμηση μιας “διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας”;
Η ´Αγκυρα έχει εδώ και μια πεντηκονταετία, από το 1964, εγκαταλείψει την διχοτόμηση ως στρατηγικό στόχο και , κατ´επέκταση έχει εγκαταλείψει και το λογικό της επακόλουθο που είναι αυτό των “δυο κρατών”. Η στρατηγική αυτή δεν εξυπηρετούσε και δεν εξυπηρετεί τα τα συμφέροντά της και δη τις ηγεμονικές της φιλοδοξίες. Αντίθετα τα επιδεινώνει.
Πώς όμως να ερμηνευθεί η πρόσφατη απειλή του Πρωθυπουργού πλέον Αχμέτ (γνωστού επίσης και ως “Μηδενικά Προβλήματα”) Νταβούτογλου ότι εφόσον οι Ελληνοκύπριοι συνεχίσουν να κωλυσιεργούν τότε η “λύση” των “δυο κρατών” θα καταστεί αναπόφευκτη; Η δήλωση Νταβούτογλου είναι κατ’ εμέ μια κατ´εξοχή προσπάθεια ψυχολογικού πολέμου. Ο Νταβούτογλου και ο κάθε Νταβούτογλου γνωρίζει τι είναι αυτό που διαταράσσει τα μέγιστα τον ψυχισμό του κάθε Κύπριου πατριώτη. Είναι το φάντασμα της διχοτόμησης και η άλλη του όψη, τα “δυο κράτη”. Διακηρύττει λοιπόν αυτός τα περί “διχοτόμησης και “δυο κρατών”, με χειροκροτητές του τα “iç oğlan” της Άγκυρας στις τουρκοκρατούμενες περιοχές, ακριβώς διότι γνωρίζει ότι η εξαγγελία και μόνο, αποσυντονίζει την πολιτική ηγεσία αλλά και τους πολίτες. Επί του προκειμένου, χαρακτηριστική υπήρξε η αντίδραση του δημοσιογράφου Σενέρ Λεβέντ σε ένα πολυδιαβασμένο κείμενο του. Απευθυνόμενος στον κύριο “Μηδενικά Προβλήματα”, του είπε να πάρει τα “δυο κράτη” και να τα βάλει εκεί που ξέρει.
Ούτε η “διχοτόμηση” αλλά ούτε τα “δυο κράτη” εξυπηρετούν τα άμεσα και μακροπρόθεσμα στρατηγικά σχέδια της Άγκυρας για την Κύπρο και την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Η άμεση επιδίωξη της Άγκυρας, που θα την ήθελε εφαρμοσμένη “χθες” και που έχει καθυστερήσει 40 τουλάχιστον χρόνια, είναι η κατάλυση του υφιστάμενου κράτους, της κρατικής οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η αγαπημένη μέθοδος της Άγκυρας, ο πόλεμος, απέτυχε παταγωδώς το 1974. Και η Άγκυρα ( μαζί με όλους τους καλοθελητές μέσα και έξω) είναι πεπεισμένη αλλά έχει και διαβεβαιώσεις από τους δυτικούς πάτρωνες της,ότι αυτό θα επιτευχθεί μόνο μέσω των υπό την αιγίδα του ΟΗΕ δομημένων συνομιλιών. Εδώ η Άγκυρα έχει απόλυτο δίκιο. Οι συνομιλίες έχουν προ πολλού εκφυλιστεί επί σκοπώ από την ενεργούμενη Γραμματεία του ΟΗΕ . Ταυτόχρονα η διαδικασία αυτή έχει εγκλωβίσει την ελληνοκυπριακή πλευρά και την έκανε να πιστεύει ότι αυτή και κυρίως η δομή της, αποτελούν μια μοναδική και “άνευ εξόδου” διαδικασία. Αυτός κατέληξε να είναι και ο ανομολόγητος λόγος λειτουργίας τους. Όταν και εάν αυτές ολοκληρωθούν, το κυπριακό κράτος θα παύσει να υφίσταται, νομοτελειακά . Τα περί “συνέχειας” και “μετεξέλιξης” που ακούγονται είναι υποκρισίες και λαϊκισμοί.
Μακροχρόνιος στόχος της Άγκυρας είναι να υπάρχει στην Κύπρο ένα πολιτικό μόρφωμα το οποίο δεν θα έχει κανένα από τα βασικά λειτουργικά γνωρίσματα κράτους. Δεν θα έχει εσωτερική συγκρότηση και αυτονομία αλλά ούτε και διεθνή υπόσταση που να περιορίζεται μόνο από το διεθνές δίκιο (εθιμικό και συμβατικό) και τους διεθνείς οργανισμούς και θεσμούς στους οποίους θα συμμετέχει. Εσωτερικά το μόρφωμα θα είναι ρατσιστικά (racialist) δομημένο. Ως προς τις προδιαγραφές Άγκυρας για την “διεθνή υπόσταση” του μορφώματος, υπομνύω μία μόνο από τις πολλές Ανανικές φιλοτουρκικές προδιαγραφές που είναι και άμεσα σχετική με τα σημερινά δρώμενα στην περιοχή μας: “Η Κύπρος δεν δικαιούται να διαθέσει το έδαφος της για διεθνείς στρατιωτικές επιχειρήσεις χωρίς την συναίνεση και των δυο συνιστώντων πολιτειών . Και μέχρι την ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι απαραίτητη και η συναίνεση Ελλάδας και Τουρκίας” [ "Cyprus shall not put its territory at the disposal of international military operations other than with the consent of both constituent states; until the accession of Turkey to the European Union, the consent of Greece and Turkey shall also be required." Article 8.4 of the Main Articles].
Φαντασθείτε τη διεθνή αυτή δέσμευση σε λειτουργία σήμερα με το τζιχαντιστικό δίδυμο Έρντογαν-Νταβούτογλου στην εξουσία και τα όσα συμβαίνουν με την υποστήριξη της Άγκυρας προς τους τζιχαντιστές-αποκεφαλιστές του Ισλαμικού Κράτους. Πριν μόλις λίγες μέρες ο πολύς κ. Νταβούτογλου επανέλαβε ότι οι τζιχαντιστές αυτοί δεν είναι τρομοκράτες αλλά “παρεξηγημένοι” και “αδικημένοι” μουσουλμάνοι! Η Κύπρος, τουλάχιστον η μία τις δυο “πολιτείες” της, θα λειτουργούσε όπως ακριβώς λειτουργεί σήμερα η Άγκυρα. Ως αρωγός της ισλαμικής τρομοκρατίας και του εξανδραποδισμού που λαμβάνει χώρα στην περιοχή.
Οι εξελίξεις την περίοδο αυτή και ιδίως αυτές στην Ανατολική Μεσόγειο, με καταλύτη την ενέργεια, ανοίγουν ένα στρατηγικό παράθυρο ευκαιρίας για την οικοδόμηση περιφερειακών συνεργασιών που θα είναι κατοχυρωμένες από το διεθνές δημόσιο, ιδιωτικό και επιχειρηματικό δίκαιο και οι οποίες θα ακυρώνουν τον θανάσιμο εγκλωβισμό που προσπαθεί να επιβάλει η Άγκυρα στην Λευκωσία.
Οι πολιτικοί ταγοί του τόπου δεν πρέπει να αφήσουν αυτή την ευκαιρία να περάσει διότι τους κατατρέχουν ψυχολογικά και άλλα σύνδρομα. Και δεν πρέπει να τρέξουν, κάτω από τις απειλές της τζιχαντιστικής Τουρκίας, να ξαναμπούν στον μαντρί των συνομιλιών, εκεί όπου τους αναμένουν “πολιτικοί τζιχαντιστές”για ένα συλλογικό αποκεφαλισμό και μάλιστα με τους ίδιους να προσφέρονται εθελοντικά στη “ιεροτελεστία” με την παραίσθηση ότι έτσι θα αποφευχθεί η “διχοτόμηση”, μια παρωχημένη στρατηγική που η Άγκυρα υιοθέτησε πριν έξι δεκαετίες όταν δεν είχε κανένα έρεισμα στην Κύπρο.
Οι ηγεσίες των δυο μεγάλων, ειδικά, κομμάτων πρέπει να προβληματιστούν ως προς τις παραδοχές τους αναφορικά με την Τουρκία και τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδιώξεις της. Η μέχρι τώρα διάγνωση τους είναι λανθασμένη, τα πραγματα το αποδεικνύουν καθημερινά και ωφείλουν να αναστοχαστούν. “Οταν τα δεδομένα αλλάζουν, αλλάζω τις απόψεις μου”, φέρεται να δήλωσε κάποτε ο εμβληματικός οικονομολόγος John Maynard Keynes. Kαι απευθυνόμενος σε επικριτή του τον ρώτησε. “Εσύ, κύριε, τί κάνεις;”Τα δυό μεγάλα κόμματα παραμένουν προσκολλημένα σε παρωχημένες καταστάσεις. Είναι πολύ πιθανό να έχουν κάποιο άσο στο μανίκι τους.

ΜΕ ΙΕΡΟ ΠΟΛΕΜΟ ΜΑΣ ΑΠΕΙΛΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ 1920 !!!



osman gazi ellinas 2



Η φωτογραφία αυτή καταγράφει την επίσκεψη του γιου του Ελευθέριου Βενιζέλου, Σοφοκλή, στην πόλη Προύσα, που οι Τούρκοι ονομάζουν Μπούρσα, όταν επισκέφθηκε τον τάφο του Οσμάν Γκαζί, το 1920.
Ο Σοφοκλής Βενιζέλος, σύμφωνα με τις ελληνικές πηγές, έγραψε τότε: «Σοφοκλής Βενιζέλος, υιός Ελευθερίου ελευθερωτού».
Σύμφωνα με τους αστικούς μύθους της Τουρκίας ο Σοφοκλής Βενιζέλος φέρεται να μπήκε στον τάφο κλωτσώντας την πόρτα και επίσης δεν έβγαλε τις μπότες του «βάζοντας μέσα στον τάφο την σκόνη από τις μπότες του», είχε πει χαρακτηριστικά στην ομιλία του προς την τουρκική εθνοσυνέλευση τον Νοέμβριο του 1922 ο υπουργός Οικονομικών, Μαχμούτ Εσάτ Μπέη.
«Ακούμπησε μάλιστα τις μπότες με τα σπιρούνια τους πάνω στην σαρκοφάγο του Οσμάν Γκεζί και φώναξε: Σήκω Οσμάν! Μπορεί να άργησα αλλά ήρθα να σε πυροβολήσω» συμπλήρωσε ο Τούρκος υπουργός.
Σύμφωνα με ένα άλλο ιστορικό κείμενο του Yazar Asım Ümit ο Σοφοκλής Βενιζέλος πριν βγάλει την φωτογραφία φώναξε: «Σήκω Οσμάν! Σήκω και κοίτα το κράτος των απογόνων σου. Διαλύσαμε αυτό που ίδρυσες. Ήρθα εδώ για να σε σκοτώσω».
Σε άλλο τουρκικό κείμενο ο Σοφοκλής Βενιζέλος όταν μπήκε στο ταφικό μνημείο έβγαλε το σπαθί του και είπε «Ας βγάλουμε ένα σουβενίρ από την Προύσα» ενώ σε άλλο κείμενο του Ζεκέρια Γιλντίζ από το Πανεπιστήμιο Γκουμουσιουγιού «ο Σοφοκλής Βενιζέλος με στάση που θύμιζε Δον Κιχώτη είπε στον φωτογράφο ότι θα στείλει την φωτογραφία στην Αθήνα με την εξής λεζάντα: Ο στρατός μας νίκησε την Προύσα. Ο ιδρυτής της Οθωμανικής Δυναστείας είναι κάτω από τα πόδια μου. Πήρα την εκδίκηση για την πτώση του Βυζαντίου».
Κεντρικό σημείο όλων των κειμένων, που είναι διαφορετικά το ένα από το άλλο, είναι «η προσβολή των Ελλήνων απέναντι στους Τούρκους» που είχε εξαγριώσει τους Τούρκους τότε και εξακολουθεί σήμερα να εξαγριώνει τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου, που απειλεί την Ελλάδα με ιερό πόλεμο για αυτή την φωτογραφία.
Αυτή η φωτογραφία έγινε τεράστιο ζήτημα στην Τουρκία γιατί ο Οσμάν Γκαζί είναι ο ο πρώτος Σουλτάνος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ιδρυτής της δυναστείας των Οθωμανών Αυτοκρατόρων.
Όταν πέθανε κηδεύτηκε στην Προύσα που ήταν και η πρώτη πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας όταν την κατέλαβαν το 1326.
osman gazi ellinas 3

Από την Προύσα, όπως είναι το όνομα της πόλης από το 202 π.Χ, που την χάρισε ο Μακεδόνας βασιλιάς Φίλιππος Ε” στον Προύσιο Α΄ της Βιθυνίας ως δώρο για την βοήθεια που του είχε προσφέρει σε μια μάχη κατά της Περγάμου, ο Αχμέτ Νταβούτογλου είπε την Παρασκευή: «Όπως στα χρόνια της κατοχής (εννοεί οι Έλληνες κατά την Μικρασιατική εκστρατεία) μπήκαν μέσα στο ταφικό μνημείο του Οσμάν Γκαζί στην Μπούρσα με τις μπότες τους, έτσι τώρα και αυτοί (Ισραηλινοί) προσπάθησαν να μπουν στο ιερό τέμενος Αλ Ακσά με τις μπότες τους. Όπως τότε οι δυνάμεις μας στην Μπούρσα τους εμπόδισαν (τους Έλληνες) να μπουν μέσα, έτσι τώρα θα εμποδίσουν τις δυνάμεις κατοχής (το Ισραήλ) να μπουν μέσα, τόσο οι Παλαιστίνιοι όσο και όλοι οι μουσουλμάνοι θα εναντιωθούν».
Ουσιαστικά ο Αχμέτ Νταβούτογλου καλεί σε ιερό πόλεμο (τζιχάντ) κατά του Ισραήλ αλλά και κατά της Ελλάδας, αφού σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι βέβηλοι του Ισλάμ και οι Ισραηλινοί ακολουθούν τα βήματά μας.
Ο Σοφοκλής Βενιζέλος που είχε γεννηθεί στα τουρκοκρατούμενα Χανιά στις 5 Νοεμβρίου του 1894, τον Μάιο του 1920 όταν ο ελληνικός στρατός ξεκινούσε μεγάλη επίθεση κατά των τουρκικών δυνάμεων στη Μικρά Ασία πήγε κατευθείαν στο μέτωπο.
Η επιχείρηση διεξήχθη από τη Μεραρχία Αρχιπελάγους, την ταξιαρχία ιππικού και από μια μοίρα πεδινού πυροβολικού υπό την ηγεσία του.
Οι ελληνικές δυνάμεις εντός τριών ημερών κάλυψαν απόσταση 120 χιλιομέτρων και διέλυσαν στη κυριολεξία όλες τις οργανωμένες δυνάμεις του κεμαλικού στρατού.
Ο Σοφοκλής από την Προύσα έγραψε, γεμάτος υπερηφάνεια, προς τη μνηστή του: «Προχθές ο ανταποκριτής τού Daily Mail με εφωτογράφισε πλησίον των πυροβόλων μου και εις την ανταπόκρισίν του προς την εφημερίδα του έγραψεν ότι ενώ ο πατέρας αγωνίζεται εις την Δύσιν ο υιός μάχεται εις την Ανατολήν».
Κάτω από τις συνθήκες αυτές βγήκε η άλλη φωτογραφία του Σοφοκλή Βενιζέλου στον τάφο του Οσμάν Γκαζί στην Προύσα, που έμελλε να σημαδέψει την σύγχρονη ιστορία.
Η φωτογραφία σώζεται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο και φυσικά έχει μια άλλη λεζάντα, που διαφέρει από αυτό που γράφουν τόσο οι ελληνικές όσο και οι τούρκικες πηγές.
«Η Ελλάς αναγεννώμενη, η Τουρκία θνήσκουσα. Ο υιός του Προέδρου της Κυβερνήσεως ταγματάρχης Βενιζέλος παρά του τάφου του Οσμάν στην Προύσσα» είναι το κείμενο της φωτογραφίας.
πηγή:tribune.gr

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Περιμένοντας τους βαρβάρους… ή το Μπαρμπαρός


Περιμένοντας τους βαρβάρους… ή το Μπαρμπαρός

Του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ*
Ενώ η κοινή γνώμη ασχολείται με τις προκλήσεις των πλεούμενων στην Κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) διαπιστώνουμε την αέναη ανεπάρκεια της ελληνικής και κυπριακής εξωτερικής πολιτικής, να εμμένει και να επαναλαμβάνει το γνωστό ατόπημα της απλής αναχαίτισης κινήσεων ενάντια στα ελληνικά συμφέροντα.
Παρ’ όλες τις τιτάνιες προσπάθειες που κάποιοι φιλότιμα καταβάλλουν, με το να εμμένουμε απλά σε φραστική καταδίκη και κατευνασμό, οδηγούμαστε στο γνωστό Σισύφειο μαρτύριο. Οι πρόσφατες τουρκικές κινήσεις και οι αντιδράσεις πανικού που ακολούθησαν από τους εκπροσώπους μας σε Βρυξέλλες και Ουάσινγκτον, για εξασφάλιση καλύτερων δηλώσεων από εταίρους (στρατηγικούς και μη) δεν μπορούν να μας αφήνουν ήσυχους.
Η αποτυχία της εμπλοκής των υπόλοιπων τεσσάρων, για την ώρα, παικτών (Ισραήλ, Αιγύπτου, Ελλάδας, Λιβάνου) μέσω ενός αποτελεσματικού Midstream Plan που να διασυνδέει τα συμφέροντα των τεσσάρων σε τέτοιο βαθμό, ώστε κάθε εξωτερική αποσταθεροποίηση να θεωρείται απειλή και έτσι να αντιμετωπίζεται από κοινού, είναι εμφανής και πρέπει να μας προβληματίσει. Η αδράνεια που επέδειξε το ελληνικό ΥΠΕΞ για τη δημιουργία από κοινού με το Ισραήλ ενός τερματικού στο Βασιλικό, όταν το πρότεινε ο Νετανιάχου και η εμμονή του ΥΠΕΚΑ για τον γνωστό υποθαλάσσιο αγωγό μάς έφερε δυστυχώς στο σημείο που βρισκόμαστε τώρα. Η Τριμερής συνάντηση στις 9 Νοεμβρίου 2014 στην Αίγυπτο μεταξύ Σίσι-Αναστασιάδη-Σαμαρά αποτελεί μοναδική ευκαιρία αναδίπλωσης και ουσιαστικής «αντεπίθεσης» μακριά από πολεμοκαπηλικούς αφορισμούς και λοιπές γνωστές φοβίες.
H Nορβηγική…«ασθένεια» που έπληξε τις εξελίξεις των υδρογονανθράκων στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια οδήγησε τελικά σε μια αναδιάρθρωση της Κρατικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων Κύπρου (ΚΡΕΤΥΚ) σε μια μάλλον πιο ευέλικτη, αλλά βαθιά πολιτικοποιημένη «ιδιωτική» εταιρεία (ΕΥΚ). Αυτή η εξέλιξη κράτησε, για παρατεταμένο διάστημα, δέσμιο το μέλλον του κυπριακού φυσικού αερίου σε ένα δίλημμα μεταξύ ενός χερσαίου σταθμού υγροποίησης ή ενός αγωγού προς την Τουρκία.
Η σχετική κωλυσιεργία που παρατηρήθηκε στο νησί μετά την ανάληψη της εξουσίας από τη νέα κυβέρνηση, οδήγησε το εκτελεστικό συμβούλιο της ΚΡΕΤΥΚ «σε παραίτηση», παραγκωνίζοντας ανθρώπους με τεράστια εμπειρία και συνεισφορά στον τομέα. Η διάδοχη ηγεσία χρειάστηκε κάποιο σημαντικό αλλά και κρίσιμο χρόνο (τη στιγμή που κλείνονταν σημαντικές συμφωνίες μεταξύ γειτόνων) να μάθει τα βασικά των νόμων του ενεργειακού παιχνιδιού και οδήγησε στον διορισμό ενός upstream προσανατολισμένου μη εκτελεστικού συμβουλίου (!) και με ελάχιστη εμπειρία σε θέματα mid-stream. Σημειώνεται ότι η Κύπρος, σε αντίθεση με το γειτονικό προπορευόμενο Ισραήλ, συμμετέχει μέσω Production Sharing Contracts (PSCs) που έχει υπογράψει η Κυπριακή Δημοκρατία με τις ανάδοχες εταιρείες και στο εμπορικό μέρος της προώθησης του φυσικού της αερίου. Πώς ένα διοικητικό συμβούλιο ανάλογο των ταλαίπωρων ημικρατικών οργανισμών, θα συνέρχεται και πότε, για να καθορίζει στρατηγική σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπως είναι ο χώρος της ενέργειας, ώστε από τη μια να συμπλέει με τα αντίστοιχα συμβούλια των κολοσσιαίων εταιρειών και μαζί να εκπροσωπούν τα συμφέροντα της σύμπραξης, χωρίς από την άλλη να ζημιώνεται η Κυπριακή Δημοκρατία; Όπως διαφαίνεται, λόγω της δικής μας αδράνειας, θα κληθεί η τελευταία να αποδεχτεί, ως ουραγός των εξελίξεων, το πλάνο των εταιρειών , όπως αυτές θα το προτείνουν.
Από την άλλη, η επίσκεψη του αντιπροέδρου των Η.Π.Α. κ. Biden στο νησί, για να διευκολύνει τον νέο γύρο συνομιλιών για το Κυπριακό, θεωρήθηκε ως μια τεράστιας σημασίας στρατηγική κίνηση των ευρύτερων αμερικανικών ενδιαφερόντων για χρησιμοποίηση της Κύπρου ως κόμβου περιφερειακής σταθερότητας και ασφάλειας των υπόλοιπων παιχτών της ανατολικής Μεσογείου. Αρχικά του Ισραήλ και της Αιγύπτου, προσεχώς της Ελλάδας και με προϋποθέσεις του Λιβάνου, της Συρίας και ενδεχομένως και της Τουρκίας. Η επίσκεψη αυτή επισφραγίστηκε με τις ιδιαίτερα επιτυχείς συναντήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου Σίσι και τον Πρωθυπουργό του Λιβάνου Σαλάμ στο περιθώριο της Γενικής Συνελεύσεως του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, όπως και των κ. Βενιζέλου, Κασουλίδη και Shoukry στα Γραφεία της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στη Νέα Υόρκη, με αποκορύφωμα τη συμφωνία για την επικείμενη Τριμερή συνάντηση Λευκωσίας – Αθήνας – Καΐρου.
Ενώ η Κύπρος βρισκόταν μουδιασμένη μεταξύ αγωγού και χερσαίου τερματικού και με το υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας, Τουρισμού και… Ενέργειας να μην μπορεί να κάνει κάτι περισσότερο από το απλώς να παροτρύνει την ΕΝΙ να προβεί στις διερευνητικές της γεωτρήσεις, 3 μήνες νωρίτερα απ’ ό,τι είχε αρχικά συμφωνηθεί, επιτέλους ανακαλύπτει με σημαντική αργοπορία τη δυναμική της Αιγύπτου (μέσω της BG). Το αν θα χρειαστεί να «αποχαιρετήσουμε την Αλεξάνδρεια», θα διαφανεί στην Τριμερή συνάντηση. Τα τερματικά της Damietta και Idku φαίνεται να έχουν δεσμευτεί από τις κοινοπραξίες των Tamar και Leviathan και τη συμφωνία BG-BP αφήνοντας διαθέσιμο μόνο 1,5 μετρικό μεγατόνο που δεν δικαιολογεί την κατασκευή αγωγού από Κύπρο προς Αίγυπτο. Η Ελλάδα και η Αίγυπτος πρέπει να φτάσουν σε συμφωνία οριοθέτησης χωρίς ανακήρυξη ΑΟΖ και η Κύπρος με πρόσχημα την πώληση αερίου στην Αίγυπτο πρέπει να διασυνδεθεί άμεσα με το Τερματικό Idku ενεργοποιώντας την επιλογή «tolling».
Ωστόσο, ενώ οι κυπριακές πολιτικές δυνάμεις είναι απασχολημένες με το Κυπριακό, το Τραπεζικό, άλλα μικροπολιτικά τους ζητήματα και τώρα με την προστασία της Α.Ο.Ζ., η αγορά προτίθεται να τιμωρήσει τις τεράστιες καθυστερήσεις που δημιουργήθηκαν από αναποτελεσματικές και πολλές φορές διακομματικές ηγεσίες. Η κακώς υπερπροβεβλημένη ανάγκη συγκέντρωσης περισσότερου αερίου στα υπάρχοντα αποθέματα της Αφροδίτης, για την «επιβίωση» του όχι αδίκως… ιερο-αγελαδοποιημένου χερσαίου τερματικού και η έντονη κινητικότητα για μια τελική διευθέτηση του κυπριακού συνέτειναν στη σημερινή κατάσταση. Η αδικαιολόγητα μεγάλη καθυστέρηση που προκλήθηκε από την αναδιάρθρωση και πολιτικοποίηση της ΚΡΕΤΥΚ, ο εξαιρετικά περιορισμένος αριθμός ατόμων στο νησί με αξιοπρεπή τεχνογνωσία στους υδρογονάνθρακες και ο πολιτικός παραγκωνισμός τους, το «midstreammyopia» της σημερινής ηγεσίας που αναλώνεται κάποιες φορές σε πολιτικές Ενέργειας και Τουρισμού(!), με τους λήπτες των αποφάσεων να δρομολογούν εξελίξεις μετά από ακροάσεις διαφόρων συμβούλων και «σοφών» με συνεπακόλουθο την απώλεια και άλλου χρόνου, αναμένεται να επιφέρουν μέτρια αποτελέσματα τα επόμενα 10 χρόνια.
Απαιτούνται γρήγορες αποφάσεις και όχι πενταετίας
Η δυναμική της αγοράς αλλάζει συνεχώς και κανένας στο νησί δεν φαίνεται να παρακολουθεί στενά αυτές τις παγκόσμιες μεταβολές της αγοράς. Το κυπριακό φυσικό αέριο θα πωληθεί σε πολύ κατώτερες τιμές, καταλήγοντας μόνο στα τερματικά της Ευρώπης (ίσως με κάποια καλά συμβόλαια μόνο τα πρώτα χρόνια), η λύση FLNG (2016 πρώτη εξαγωγή ΥΦΑ από το Prelude της Shell- 3,6mpta) η οποία λόγω της αδικαιολόγητης αδράνειας θα προταθεί ως μονόδρομος, θα αποδίδει κυρίως μέσω φόρων και όχι νέων θέσεων εργασίας και προσέλκυσης επενδύσεων downstream. To Συμπιεσμένο, δε, Φυσικό Αέριο (CNG) θα εξυπηρετεί απλώς γεωπολιτικές επιδιώξεις και όχι την εκμετάλλευση των ελκυστικότερων αγορών και συνεπώς την εξυπηρέτηση των αναγκών της καταχρεωμένης οικονομίας του νησιού.
Επομένως, οι σοβαροί ενεργειακοί παίκτες του σήμερα πρέπει να διαθέτουν μακροπρόθεσμο όραμα, να δρουν γρήγορα και να λαμβάνουν αποφάσεις όχι… πενταετίας. Αποφάσεις που θα βασίζονται σε σωστά προσδιορισμένα και υπολογισμένα ρίσκα και θα λαμβάνονται με γνώμονα πάντοτε τις ανάγκες της ραγδαίως μεταβαλλόμενης αγοράς. Αυτοί οι παίκτες θα είναι που θα καταφέρουν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον καινούριο γύρο του ενεργειακού παιχνιδιού, χρησιμοποιώντας την ενέργεια ως τον ούριο άνεμο στα πανιά των εθνικών ή κρατικών τους επιδιώξεων.
* Ο Κωνσταντίνος Παπαλουκάς (ΜEng,MBA) ειδικεύεται σε θέματα Ενεργειακής Πολιτικής και Ασφάλειας στο Harvard Kennedy School of Government (MPA2015 Candidate).
πηγή:mignatiou.com