Κλιμακώνεται η διένεξη μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας και των υπαλλήλων του e- ΕΦΚΑ με αιχμή το "μέτωπο” της καλύτερης εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων.
Μετά τις ανταλλαγές "πυρών” σε σχέση με την αποστολή για πειθαρχικό έλεγχο ορισμένων υποθέσεων (σ.σ. 11 έως τώρα) υπαλλήλων, οι δύο πλευρές βρίσκονται σε αντιπαράθεση σε σχέση με την Υπουργική Απόφαση Χατζηδάκη να αναλάβουν υπάλληλοι του e- ΕΦΚΑ την εκπαίδευση των πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων για την απονομή νέων συντάξεων.
Οι συνδικαλιστικές ομοσπονδίες των εργαζομένων στα ταμεία, μαζί και η ΑΔΕΔΥ έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση της.
Η σχετική δικαστική απόφαση αναμένεται τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Ωστόσο, το Υπουργείο προχωρά στην υλοποίηση του σχετικού μέτρου (σαν μέρος ενός συνολικού σχεδίου) με στόχο την επιτάχυνση της έκδοσης νέων συντάξεων, καθώς παρά την αύξηση του ρυθμού της απονομής τους, εκτιμάται από στελέχη του, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, πως μένει να να καλυφθεί αρκετός δρόμος προκειμένου να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα σε κύκλους των ασφαλισμένων απέναντι στον e-ΕΦΚΑ.
Τι προβλέπει η έκθεση του "Συνήγορου του Πολίτη”
Η άποψη αυτή στοιχειοθετείται, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν αρμόδια διοικητικά στελέχη των ταμείων με τα οποία ήλθε σε επαφή το Capital.gr, και από επίσημες "μετρήσεις”.
Ο λόγος για την ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2020, σύμφωνα με την οποία η πλειοψηφία των αναφορών των πολιτών αφορά τα ασφαλιστικά ταμεία.
Το 41% των αναφορών οι οποίες σχετίζονται με Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τις Ανεξάρτητες αρχές, αφορά στους φορείς κύριας ασφάλισης, ποσοστό που σε συνδυασμό με τα ποσοστά των σχετικών με την ασφάλιση θεσμών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ.ά.) υπερβαίνει το 51% του συνόλου, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση.
Το γεγονός αυτό, τονίζει ο Συνήγορος του Πολίτη, αναδεικνύει το σοβαρό πρόβλημα που διατρέχει την κρατική λειτουργία στο τομέα αυτόν και μάλιστα διαχρονικά, όπως επιβεβαιώνεται από προηγούμενες ετήσιες και ειδικές εκθέσεις της Αρχής.
Όσον αφορά το απόλυτος πλήθος των αναφορών, ανέρχονται σε 2.008 επί συνόλου 18.491, δηλαδή αποτελούν το 1/10 αυτού.
Στο πειθαρχικό 11 υποθέσεις υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ
Η επικέντρωση στο "μέτωπο” της καλύτερης εξυπηρέτησης των πολιτών από τους υπαλλήλους του e-ΕΦΚΑ σημειώθηκε αμέσως μετά την αλλαγή διοίκησης στον e-ΕΦΚΑ στα τέλη Μαΐου του 2021.
Λίγες μέρες μετά τον διορισμό του, ο νέος διοικητής του ασφαλιστικού υπερ-φορέα κος Παναγιώτης Δουφεξής με επιστολή του προς τους εργαζομένους ζήτησε να βελτιώσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες και να ανταποκρίνονται στα e-mails και στις τηλεφωνικές κλήσεις των πολιτών.
Στη συνέχεια, τον Ιούνιο ο Υπουργός Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης έστειλε για πειθαρχικό έλεγχο δέκα περιπτώσεις "Οδύσσειας", όπως τις χαρακτήρισε, ασφαλισμένων από υπηρεσίες του ΕΦΚΑ που παραπέμπουν η μία στην άλλη, δεν ανταποκρίνονται επί μήνες ή και χρόνια σε αιτήματα ασφαλισμένων, δεν απαντούν σε τηλεφωνικές κλήσεις, e mail και επιστολές.
Ο ίδιος τότε δήλωσε πως "επειδή ο ΕΦΚΑ κάνει κοινωνική πολιτική, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεσποτικές συμπεριφορές υπαλλήλων δεν γίνονται ανεκτές!", αφού όπως είπε "πλήττουν μεταξύ άλλων και την εικόνα όλων των ευσυνείδητων υπαλλήλων του ΕΦΚΑ που κάνουν καλά τη δουλειά τους".
Στα μέσα του τρέχοντος μηνός, ο κος Χατζηδάκης, μετά από αιφνιδιαστική επίσκεψη στο υποκατάστημα του e-ΕΦΚΑ στην Κόρινθο ζήτησε από το διοικητή του ΕΦΚΑ, Παναγιώτη Δουφεξή, να σταλεί αμέσως για πειθαρχικό έλεγχο η εκτελούσα χρέη γενικής διευθύντριας (ΠΥΣΥάρχης) Πελοποννήσου, για να καταλογιστούν οι ευθύνες για καθυστερήσεις όσον αφορά στην αποκατάσταση της προβληματικής λειτουργίας των air conditions, ορισμένα εκ των οποίων, όπως είπε, δεν λειτουργούσαν καθόλου μέσα στο κατακαλόκαιρο.
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ) αντέδρασε άμεσα, δηλώνοντας με ανακοίνωσή της πως "η σημερινή κατάσταση στον ΕΦΚΑ οφείλεται στις διαχρονικά εφαρμοζόμενες αντιασφαλιστικές πολιτικές των κυβερνήσεων τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας -ειδικότερα όμως από ιδρύσεως του Φορέα-, με αποκορύφωμα τον ίδιο (σσ τον Υπ. Εργασίας)και την κυβέρνηση της Ν.Δ”.
Τα μέτρα βελτίωσης της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων
Πέραν από τους πειθαρχικούς ελέγχους, το Υπ. Εργασίας προχωρά σε κινήσεις με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων και των εργοδοτών όπως υπηρεσία myEFKAlive Τέλος του μήνα θα τεθεί σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του Υπουργείου Εργασίας και των εποπτευόμενων φορέων του.
Εξάλλου, αυξάνονται συνεχώς οι ψηφιακές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, που επιτρέπουν κάθε μήνα πάνω από 1 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές. Επίσης, μονιμοποιούνται και διευρύνονται τα ηλεκτρονικά ραντεβού, ενώ ενισχύεται η συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ.
Ειδικά σ΄ο,τι αφορά την απονομή νέων συντάξεων, το Υπουργείο Εργασίας προχωρά ταχύτατα στην υλοποίηση του σχεδίου για εμπλοκή στη σχετική διαδικασία πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων.
Προσφυγή στο ΣτΕ για την εκπαίδευση ιδιωτών από δημοσίους υπαλλήλους
Ενάντια, όμως, σε αυτό το σχέδιο τάσσονται όλες οι ομοσπονδίες των εργαζομένων στα ταμεία (ΠΟΣΕ-ΙΚΑ, ΠΟΠΟΚΠ) αλλά και η ΑΔΕΔΥ.
Μάλιστα, έχουν προσφύγει και στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να κριθεί αντισυνταγματική η υπουργική απόφαση Χατζηδάκη, σύμφωνα με την οποία οι πιστοποιημένοι λογιστές και δικηγόροι θα πρέπει να εκπαιδευτούν από τους υπαλλήλους του e- ΕΦΚΑ.
Προκειμένου να εκδικασθεί σύντομα η προσφυγή των συνδικαλιστών από το ΣτΕ, οι ίδιοι έχουν ζητήσει και ασφαλιστικά μέτρα. Πληροφορίες του Capital.gr από νομικούς κύκλους αναφέρουν πως η εκδίκαση της υπόθεσης από το ΣτΕ αναμένεται γύρω στον ερχόμενο Δεκέμβριο.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως εφόσον κριθεί αντισυνταγματική η Υπουργική Απόφαση περί εκπαίδευσης ιδιωτών επαγγελματιών από δημόσιους υπάλληλους θα "χτυπηθεί” το ίδιο μέτρο της έκδοσης συντάξεων από ιδιώτες.
Εξάλλου συνδικαλιστικοί κύκλοι του e-ΕΦΚΑ αναφέρουν πως δεδομένου ότι οι εκπαιδευτές του e- ΕΦΚΑ για την έκδοση συντάξεων είναι συγκεκριμένοι υπάλληλοι (οι οποίοι ήδη εκπαιδεύουν άλλους υπαλλήλους του ασφαλιστικού φορέα) θα δυσχεράνει πολύ το έργο τους η παράλληλη εκπαίδευση τόσο των υπαλλήλων όσο και των πιστοποιημένων επαγγελματιών.
Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν πως προκειμένου να "τρέξει” η απονομή συντάξεων θα πρέπει να προχωρήσει το ψηφιακό σύστημα "Άτλας” και να γίνουν περισσότερες προσλήψεις. Ενδεικτικά αναφέρουν πως το 2020 δεν έγινε καμία μόνιμη πρόσληψη, ενώ στο μεταξύ για 593 κενές οργανικές θέσεις, έχει γίνει αίτημα από τη διοίκηση για 360 νέες προσλήψεις. Στο μεταξύ φέτος, έως τώρα, έχουν συνταξιοδοτηθεί κοντά στους 200 υπαλλήλους, ενώ σ΄αυτούς αναμένεται να προστεθούν επιπλέον 300.
Πληροφορίες του Capital.gr από το ΥΠΕΣ αναφέρουν πως οι διαδικασίες πρόσληψης του νέου τακτικού προσωπικού στο δημόσιο (μαζί και στα ταμεία) θα "τρέξουν” από Σεπτέμβριο, ενώ στη θέση τους οι νέοι υπάλληλοι θα είναι εντός του 2022.
Σκληρή ήταν η απάντηση του Υπ. Εργασίας κου Χατζηδάκη σε σχέση με τις προαναφερθείσες προσφυγές στο ΣτΕ.
"Δεν πρόκειται να φοβηθούμε παρωχημένες καταδικασμένες συνδικαλιστικές λογικές των δεκαετιών του '80 και του '90”, τόνισε.
Ο κος Χατζηδάκης σημείωσε πως το μέτρο αυτό "εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους. Το πρόβλημα δεν είναι κομματικό ούτε ιδεολογικό, είναι πρόβλημα εξυπηρέτησης των πολιτών. Αυτό τους καλώ να αντιληφθούν. Κατά την άποψή μου, οι συνδικαλιστές που καταφεύγουν σε αυτές τις μεθόδους δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να απαξιώνονται οι ίδιοι”.
Τέλος σημείωσε πως "το 2020 εκδόθηκαν 30% παραπάνω συντάξεις σε σχέση με το 2019, αλλά δεν μας αρκεί και χρησιμοποιούμε όλα τα μέσα. Θέλουμε να εξυπηρετήσουμε τους πολίτες”.
πηγή:https://www.capital.gr/oikonomia/3571979/o-golgothas-ston-e-efka-kai-ta-nekra-tilefona