Στον «αέρα» ο νέος νόμος Βρούτση για τις συντάξεις.
Οι υποτιθέμενες «αλλαγές» που προωθεί το υπουργείο Εργασίας και που αφορούν τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, είναι παράνομες (αντισυνταγματικές) και προφανώς θα έχουν την ίδια τύχη του προηγουμένου νόμου (Κατρούγκαλου) όπου ακυρώθηκε από το ΣτΕ.
Οι υποτιθέμενες «αλλαγές» που προωθεί το υπουργείο Εργασίας και που αφορούν τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, είναι παράνομες (αντισυνταγματικές) και προφανώς θα έχουν την ίδια τύχη του προηγουμένου νόμου (Κατρούγκαλου) όπου ακυρώθηκε από το ΣτΕ.
Είναι στον «αέρα» γιατί ο νόμος Βρούτση, επί της ουσίας, ήρθε να διορθώσει και να αντικαταστήσει διατάξεις (του προηγουμένου νόμου), που ακύρωσε το ΣτΕ και το οποίο δεν προκύπτει. Όχι μόνο δεν συμμορφώνονται με την κρίση των ανωτάτων δικαστών, αντίθετα οι προωθούμενες αλλαγές σε ορισμένους συντελεστές και δη των τελευταίων ετών… μεγαλώνουν το χάος αυτό!
Το ΣτΕ, με πλήρη και σαφή τρόπο εστιάζει τις δυσαναλογίες μεταξύ εισφορών & συντάξεων και υποδεικνύει αλλαγές, όχι ως προς την κλιμάκωση ανάλογα με τα έτη ασφάλισης, αλλά ως προς τις αποδοχές (συντάξιμους μισθούς) καθώς μετά τα 1.200 ευρώ δεν προσαυξάνονται.
Συνεπώς, περαιτέρω αύξηση των κλιμακίων στα έτη ασφάλισης και μάλιστα των τελευταίων ετών, που προωθεί το νομοσχέδιο αυτό (από τα 31 έως τα 40 έτη κατά 0,56% – 0,91% – 0,75%), αφενός διατηρεί τις ανισότητες που υπήρχαν, αφετέρου δημιουργούνται και νέες, καθώς ενώ έχουν τα ίδια έτη ασφάλισης, αλλού οι συντάξεις υπερβαίνουν το 100% των αποδοχών που η ίδια υπολογίζεται, ενώ σε άλλες… πέφτουν κάτω και από 50% καθώς οι συντάξεις πάνω από 1.400 ευρώ έχουν επιπλέον «κόφτη» από 3% έως 14%!
Συνεπώς, περαιτέρω αύξηση των κλιμακίων στα έτη ασφάλισης και μάλιστα των τελευταίων ετών, που προωθεί το νομοσχέδιο αυτό (από τα 31 έως τα 40 έτη κατά 0,56% – 0,91% – 0,75%), αφενός διατηρεί τις ανισότητες που υπήρχαν, αφετέρου δημιουργούνται και νέες, καθώς ενώ έχουν τα ίδια έτη ασφάλισης, αλλού οι συντάξεις υπερβαίνουν το 100% των αποδοχών που η ίδια υπολογίζεται, ενώ σε άλλες… πέφτουν κάτω και από 50% καθώς οι συντάξεις πάνω από 1.400 ευρώ έχουν επιπλέον «κόφτη» από 3% έως 14%!
Αποδείξεις
Όλα αυτά καταδεικνύονται στους παρακάτω πίνακες όπου: Στο πρώτο πίνακα είναι οι παλαιές συντάξεις και φαίνεται η αρμονία μεταξύ εισφορών & συντάξεων, στο δεύτερο πίνακα είναι οι νέες συντάξεις βάση των συντελεστών του νόμου (Κατρούγκαλου), όπου κρίθηκαν παράνομοι και ακυρώθηκαν από το ΣτΕ και στον τρίτο πίνακα με βάση το νόμο Βρούτση.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1 – Παλαιές συντάξεις
ΠΙΝΑΚΑΣ 2 – Νέες συντάξεις με τον νόμο Κατρούγκαλο
ΠΙΝΑΚΑΣ 3 – Συντάξεις με το νόμο ΒΡΟΥΤΣΗ
Όπως φαίνεται και στον πίνακα, αφενός το 80% των συντελεστών παραμένουν αναλλοίωτοι, αφετέρου, παρά την αύξηση ορισμένων συντελεστών οι δυσαναλογίες παραμένουν και αυξάνονται. Ακόμα και η αύξηση του συντελεστή κατά 7% στα 40 στις μεγάλες αποδοχές… γίνεται 5%!!
Στα χαρτιά οι αυξήσεις
Μύθος και ο λόγος περί γενικευμένων αυξήσεων. Κάτι τέτοιο από τα στοιχεία δεν προκύπτει. Πρώτον, εξαιρούνται του ΟΓΑ οι οποίοι δεν έχουν πάνω από 22 έτη ασφάλισης, οι αναπηρικές – χηρείας, όπου λογικά έχουν και λίγα έτη ασφάλισης, αλλά και οι δημόσιοι υπάλληλοι, αφού με την συμπλήρωση της 35ετιας είχαν υποχρεωτική έξοδο! Δεύτερον, αυτοί που τυγχάνουν κάποια αύξηση έως 7% είναι όσοι έχουν από 36 έως 40 έτη, όμως αυτοί είναι ελάχιστοι πολύ κάτω των 100.000! Τρίτον, περισσότεροι εξ αυτών περί τους 200.000 με 31 έως 35 έτη, όμως η αύξηση αυτών κυμαίνεται πολύ χαμηλά από 0,56% έως 3,5%!! Τέταρτον, οι αυξήσεις αυτές, κατά βάση αφορούν μόνο τις νέες συντάξεις, καθώς όλες οι παλαιές συντάξεις έχουν επανυπολογιστεί λανθασμένα και εμφανίζουν ψεύτικες προσωπικές διαφορές και όσο αυτές δεν διορθώνονται, δεν θα τύχουν καμίας αύξησης!!
Τρόπος υπολογισμού – με βάση το ΣτΕ
Το πρόβλημα, (σύμφωνα και με το ΣτΕ) βρίσκεται στην έλλειψη των Κατωτάτων Ορίων σύνταξης και στο γεγονός ότι το ποσό της λεγόμενης εθνικής σύνταξης 346 – 384 ευρώ μετά τα 20 έτη παραμένει σταθερό. Η μη κλιμάκωση συνεπώς του ποσού αυτού και πέραν των 20 ετών επηρεάζει αρνητικά και φέρει μεγάλες ανισότητες και δυσαναλογίες στο ύψος των συντάξεων, όσων έχουν αποδοχές άνω των 1.200 ευρώ και καταβάλουν εισφορές για το ποσό αυτό.
Επομένως, για να επέλθει η απαιτούμενη αναλογία, δηλαδή όλες οι συντάξεις ανάλογα με τα έτη ασφάλισης να τυγχάνουν το ίδιο ποσοστό αναπλήρωσης, θα πρέπει πέραν της επαναφοράς των Κατωτάτων Ορίων, που θα πρέπει να επανέλθουν, το ποσό της λεγόμενης εθνικής 384 ευρώ να προσαυξάνεται προοδευτικά και να μην υπολείπεται του ισοδύναμου ποσοστού (1.200/384) 30%. Αυτό σημαίνει το ποσό της λεγόμενης εθνικής 384 ευρώ αντικαθίσταται με το ποσοστό 30%.
Έτσι, χωρίς πλειοδοσίες και χωρίς να αλλάξει κάτι άλλο θα έχουμε το παρακάτω αποτέλεσμα.
ΠΙΝΑΚΑΣ 4 – Συντάξεις με βάση το ΣτΕ
Εμφανώς, όλες οι συντάξεις ανάλογα τα έτη ασφάλισης έχουν την ίδια αναλογία και επέρχεται σχετική ισορροπία. Διαφορές που προκύπτουν θετικές όσων έχουν χαμηλές αποδοχές και που θα πρέπει να ενισχυθούν, αρνητικές έως 10% όσων έχουν υψηλές αποδοχές και πολλά έτη ασφάλισης λόγω «κόφτη» (Ε.Α.Σ 3% έως 14%) και που θα πρέπει να καταργηθεί, καθώς ήδη για τις μεγάλες συντάξεις, υπάρχει άλλο πλαφόν.
Εν ολίγοις, αυτά ορίζει η ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ και όσο το Υπουργείο εργασίας και η κυβέρνηση, δεν συμμορφώνονται τουλάχιστο με την απόφαση αυτή, ο νόμος Βρούτση, είναι στον αέρα!!
*Νικολάου Κώστας Συνταξιούχος τ. ΙΚΑ ΕΤΑΜ Μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ
πηγή:https://iskra.gr/%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%b1%ce%ad%cf%81%ce%b1-%ce%bf-%ce%bd%cf%8c%ce%bc%ce%bf%cf%82-%ce%b2%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%84%cf%83%ce%b7-%ce%ba%cf%8c%ce%bd%cf%84%cf%81%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf/