Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020

Το νομικό κυβερνητικό "τρικ", που μηδενίζει τα αναδρομικά των συνταξιούχων!! - Η σύγκρουση αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ




Η δίκη για τα αναδρομικά των συνταξιούχων είναι πλέον ιστορία και σημασία έχει η δικαστική απόφαση σε 2-3 μήνες . Υπάρχει όμως για νομική εκτίμηση που, προφανώς, θα πρέπει να ανησυχεί τους συνταξιούχους, πως ενδεχομένως υπάρχει ένα νομικό τρικ που περιλαμβανόταν στην προηγουμένη απόφαση του ΣτΕ που εκδόθηκε στις 4 Οκτωβρίου 2019 και μπορεί να λειτουργήσει ως απόλυτος «κόφτης» για τα αναδρομικά των συνταξιούχων.
Το κρυφό αυτό όπλο είχαν εξ αρχής διαγνώσει έγκυροι νομικοί, πως θα λειτουργήσει ως κόφτης για τα αναδρομικά των 2,5 εκατομμυρίων συνταξιούχων.
Η απόφαση
Tο όπλο αυτό το «προσέφερε» στον ΕΦΚΑ και το Δημόσιο , η απόφαση εκείνη που έκρινε αντισυνταγματικές βασικές γραμμές του νόμου Κατρούγκαλου όμως έκρινε συνταγματικό τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων στη βάση των ποσών που καταβάλλονταν στις 31/12/2014. 
Το γεγονός επικαλείται ο ΕΦΚΑ στις προτάσεις που κατέθεσε στο Δικαστήριο και αποτελεί τη νομική βάση για το συμπέρασμα που εξάγει πως με αυτό τον τρόπο οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν έμμεσα συνταγματικές ακόμη και για το διάστημα πριν την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου , δηλαδή για την 3ετία 1/1/2013 – 11/5/2016.
Σύγκρουση αποφάσεων
Το θέμα όμως είναι πως το 2015 η Ολομέλεια του ίδιου Δικαστηρίου, είχε κρίνει ευθέως αντισυνταγματικές εκείνες τις περικοπές, του 2012 (μνημόνιο 2). Ο ΕΦΚΑ αντιλέγει όμως πως η αντισυνταγματικότητα του 2015 προέκυψε για τυπικούς λόγους – έλλειψη εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης – και όχι για ουσιαστικούς. Στη βάση αυτών των ισχυρισμών εκτιμά πως επιλύθηκε πλέον με την πρόσφατη κρίση (Οκτώβριος 2019 ΣτΕ) και το ζήτημα της συνταγματικότητας για την περίοδο 1/1/2013 έως 11/5/2016, δηλαδή πριν την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. 
Να σημειωθεί πως μέσα σε αυτή την περίοδο βρίσκεται και το περίφημο 10μηνο – 11μηνο, μεταξύ της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ (10/6/2015) και της ψήφισης του νόμου Κατρούγκαλου (12/5/2016). Με αυτό το σκεπτικό, ο ΕΦΚΑ ζητά να απορριφθεί η σχετική αγωγή ως αβάσιμη για το σύνολο του επίδικου χρονικού διαστήματος (2013 -2019).
Σε αυτή την άποψη κατατείνει και το Δημόσιο (στην πρόσθετη παρέμβαση του υπέρ του ΕΦΚΑ στο δικαστήριο) αναφέροντας πως με την απόφαση του 2019, επιλύεται και το ζήτημα της «ουσιαστικής συνταγματικότητας και συμφωνίας προς την ΕΣΔΑ των μειώσεων των συντάξεων κλπ. που θεσπίσθηκαν με τις επίμαχες διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, για το προγενέστερο της ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου χρονικό διάστημα (ήτοι το από 1-1- 2013 έως 11-5-2016), το οποίο είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα και δεν είχε επιλυθεί οριστικά».
Της δίκης ακολουθούν οι Διασκέψεις των Συμβούλων ενώ η απόφαση εκτιμάται πως θα πρέπει να αναμένεται 2-3 μήνες μετά.