Κυριακή 8 Ιουνίου 2025

ΥΕΘΑ: - Η εγχώρια αμυντική βιομηχανία μπορεί και πρέπει να συμβάλει ουσιαστικά στην οικονομική ανάπτυξη, την αύξηση του ΑΕΠ και τη μείωση του ελλείμματος


 

M. ΨΥΛΟΣ: Κύριε υπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξή σας στη «Ν». Θα πρέπει να πω ότι έκανε μεγάλη αίσθηση ο χαρακτηρισμός σας για το πρόγραμμα SAFE της Ε.Ε. ως «κερκόπορτα» «για συμφωνία με την Τουρκία χωρίς ομοφωνία». Πολλοί το εξέλαβαν μάλιστα και ως «αποστασιοποίηση» από την επίσημη κυβερνητική γραμμή.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Θα επαναλάβω αυτό που αναφέρω συνεχώς. Οι εταίροι πρέπει να αποφασίσουν ποια Ευρώπη θέλουν. Δεν νοείται Ευρώπη χωρίς αρχές, αξίες και σεβασμό των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου. Όπως δεν νοείται επίσης να μετέχουν αδιάκριτα στο εγχείρημα επανεξοπλισμού της Ευρώπης χώρες που απειλούν κράτη-μέλη της Ε.Ε. ή που δεν αναγνωρίζουν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και δεν μπορεί να υπάρχει η απαίτηση, προς χάριν κυρίως “οικονομικών συμφερόντων”, να μετατραπούν κάποιες χώρες σε “Ιφιγένειες” του δυτικού αξιακού πολιτισμού. Είναι προφανές ότι ουδεμία “αποστασιοποίηση” υπάρχει από τη θέση της κυβέρνησης. Και είναι απολύτως σαφές σε ποιον απευθύνονται όσα ανέφερα κατά την ομιλία μου στον Μυστρά.

Επί λέξει δήλωσα ότι θα πρότεινα να ονομασθεί «Κανονισμός της Κερκόπορτας” ο Κανονισμός SAFE, εφόσον επιχειρηθεί από ορισμένους εταίρους να εφαρμοστεί με τεχνάσματα, ώστε να μην απαιτείται ομοφωνία των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συμφωνία με τρίτες Εξάλλου, χώρες. τη σημασία της ομοφωνίας είχε υπογραμμίσει και ο πρωθυπουργός σε πρόσφατες δηλώσεις του, λέγοντάς ότι “για να μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να συνάψει οποιαδήποτε συμφωνία με τρίτο κράτος-μέλος, υποψήφιο εν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη όλων των κρατών μελών, ομοφωνία δηλαδή”. Επικαλέστηκα άλλωστε την αναφορά του κ. Μητσοτάκη στο ζήτημα του casus belli.

M. ΨΥΛΟΣ:Πιστεύετε ότι μπορούμε να πείσουμε τους εταίρους μας στην Ε.Ε. και να τους εξηγήσουμε για ποιο λόγο αυτό το πράγμα είναι λάθος; Όταν μάλιστα η Τουρκία εκμεταλλεύεται αυτά τα σχέδια επανεξοπλισμού της Ε.Ε., αλλά και την καλή ατμόσφαιρα που υπάρχει στα ελληνοτουρκικά, προκειμένου να προωθήσει τις θέσεις της στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Κύριε Ψύλο, η Ευρωπαϊκή Ένωση, ειδικά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει καταστήσει σαφή την πρόθεσή της να αναπτύξει στρατηγική αυτονομία και να στηρίξει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία των κρατών-μελών της. Η χώρα μας είχε υπογραμμίσει ήδη την ανάγκη δημιουργίας αμυντικού βραχίονα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις πέραν του Ατλαντικού, καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη και καινοτόμο ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.

Όμως η συστηματική προσφυγή σε εξοπλισμούς από τρίτες χώρες έρχεται σε αντίθεση με αυτή την κατεύθυνση. Ιδίως μάλιστα όταν πρόκειται για εξοπλισμούς από χώρες που πέραν του ότι δεν συμμετέχουν στην Ε.Ε., δεν ενστερνίζονται τις ίδιες αξίες και αρχές όπως προανέφερα, απαντώντας στην προηγούμενη ερώτησή σας. Εκτός από τον κίνδυνο “αυτοϋπονόμευσης” του αξιακού πλαισίου της, η Ευρωπαϊκή Ένωση διατρέχει τον κίνδυνο σε αυτήν την περίπτωση να βρεθεί αντιμέτωπη με πολιτική ή στρατηγική πίεση και ουσιαστικά εξάρτηση από αυτήν την τρίτη χώρα.

Η Ελλάδα καλείται συνεπώς να κινηθεί όπου δει, με στρατηγική σαφήνεια. Και να αναδείξει ως υπεύθυνος εταίρος τους βαθύτερους κινδύνους και τις συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής όχι μόνον για την ίδια, αλλά και για το σύνολο του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Και σας πληροφορώ ότι σε επίπεδο υπουργών Άμυνας δεν μιλάμε εις ώτα μη ακουόντων, όσον αφορά τουλάχιστον αρκετούς από αυτούς. Η τελική πολιτική επιλογή βεβαίως ανήκει στις κυβερνήσεις τους. Όσον αφορά την “καλή ατμόσφαιρα”, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το εν λόγω αφήγημα, που ενδεχομένως χρησιμοποιεί η Τουρκία, δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιόπιστο. Ελπίζω ότι και οι εταίροι δεν το αντιλαμβάνονται ως τέτοιο, ειδικά όταν, μεταξύ άλλων, τελεί σε ισχύ η απειλή πολέμου κατά της Ελλάδας υφίσταται το τουρκολυβικό μνημόνιο, διατηρείται μια αρνητική στάση για την επίλυση του Κυπριακού και ευθέως αντίθετη με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και προβάλλεται μια ολοένα και διευρυνόμενη ατζέντα διεκδικήσεων, βασισμένη στο αναθεωρητικό δόγμα της “γαλάζιας πατρίδας”.

Τα δε περί ηρεμίας επί του πεδίου, μετά την αντίδραση στο ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου, δεν μπορούν να τα ισχυρίζονται οι Τούρκοι.

M. ΨΥΛΟΣ:Πιστεύετε ότι έχουμε μείνει πίσω σε σχέση με την Τουρκία στον τομέα της Έρευνας & Ανάπτυξης μη επανδρωμένων συστημάτων;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Δεν θα ωραιοποιήσω την εικόνα. Η αλήθεια είναι ότι στον τομέα των μη επανδρωμένων συστημάτων η χώρα μας υπήρξε για σειρά ετών θεατής της διεθνούς εξέλιξης. Ενώ άλλες χώρες εντόπισαν εγκαίρως ότι μετασχηματίζεται πλήρως το πεδίο της μάχης από τα UAVs και τα αυτόνομα συστήματα και επένδυσαν σε προγράμματα τεχνολογικής αυτάρκειας, η Ελλάδα παρέμεινε εγκλωβισμένη σε ένα παρωχημένο μοντέλο διεξαγωγής των πολεμικών συγκρούσεων, σε αποσπασματικές δράσεις και γραφειοκρατική αδράνεια.

Χαρακτηριστικό είναι ότι πηγαίνοντας να παρακολουθήσω μεγάλη άσκηση στη Θράκη διαπίστωσα έκπληκτος ότι το σενάριό της περιελάμβανε ένα και μόνο drone των επιτιθεμένων, και αυτό αναγνωριστικό! Ευτυχώς δεν πρόκειται για ανεπίστρεπτη υστέρηση.

Έχουμε κάνει ήδη σημαντικά βήματα για να την καλύψουμε με ταχύτητα, στρατηγική προσήλωση και θεσμική σοβαρότητα. Ο ρόλος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), η δημιουργία του οποίου στοχεύει στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ αμυντικών αναγκών και ερευνητικής-βιομηχανικής ικανότητας, είναι και σε αυτή την περίπτωση σημαντικός.

Από τα 10, προγράμματα που έχουν ήδη προκηρυχθεί, τέσσερα επικεντρώνονται αποκλειστικά στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων συστημάτων-τόσο εναέριων όσο και επίγειων- με δυνατότητες αναγνώρισης, ηλεκτρονικής παρεμβολής, επιτήρησης και στοχοποίησης. Πρόκειται για τεχνολογίες διττής χρήσης με δυνητική εφαρμογή τόσο στον τακτικό πόλεμο όσο και σε αποστολές έρευνας-διάσωσης, προστασίας του περιβάλλοντος, ανθρωπιστικής υποστήριξης ή φύλαξης κρίσιμων υποδομών.

Παράλληλα υλοποιούνται δράσεις που αφορούν την εκπαίδευση στην αντιμετώπιση UAVS. Αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων θα συμμετέχουν σε προγράμματα εκπαίδευσης στο Fort Sill της Οκλαχόμα, στο πλαίσιο του Joint Counter- small Unmanned Aircraft Systems University, αποκτώντας εξειδικευμένες γνώσεις, στα πρότυπα της οποίας σχεδιάζεται η δημιουργία αντίστοιχου κέντρου εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Τέλος σενάρια αντιμετώπισης μη επανδρωμένων συστημάτων ενσωματώνονται σε όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες των Ενόπλων Δυνάμεων, ενισχύοντας την επιχειρησιακή ετοιμότητα και την προσαρμοστικότητα των μονάδων μας σε σύγχρονες απειλές. Στο πλαίσιο των αλλαγών που σχεδιάζονται στη θητεία, όλοι οι στρατεύσιμοι θα γνωρίζουν να χειρίζονται συστήματα drone και αντι-drone. Μπορούμε σταδιακά να καλύψουμε το χάσμα στην ποσότητα και να αποκτήσουμε ποιοτικό πλεονέκτημα. Διαθέτουμε εξαιρετικά καταρτισμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, υψηλής στάθμης ερευνητικά κέντρα στα Πανεπιστήμια και μία αναδυόμενη τεχνολογική επιχειρηματικότητα. Θέλουμε και μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το οικοσύστημα για να παραγάγουμε εντός της χώρας τεχνολογίες που θα ενισχύσουν τη στρατηγική μας αυτονομία.

M. ΨΥΛΟΣ: Κύριε υπουργέ, προωθείτε με την «Ατζέντα 2030» την αναμόρφωση των Ενόπλων Δυνάμεων και σε επίπεδο οργάνωσης και σε επίπεδο εξοπλισμών. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Και κατά πόσο συνδέεται με το ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ReArm Europe ή Readiness 2030 για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης, έναντι κυρίως της Ρωσίας;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Να μου επιτρέψετε, κύριε Ψύλο να σας πω χαριτολογώντας ότι όσον αφορά το 2030 προηγηθήκαμε! Είχαμε θέσει ήδη το συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο. Από την πλευρά μας, η “Ατζέντα 2030″ δεν είναι απλώς ένα στρατηγικό κείμενο προθέσεων, ούτε μια συγκυριακή πολιτική εξαγγελία. Συνιστά μια συνεκτική, θεσμικά θεμελιωμένη και μακροπρόθεσμη αμυντική μεταρρύθμιση, η οποία αντανακλά την απόφαση της Ελληνικής Δημοκρατίας να συγκροτήσει τις ισχυρότερες και τεχνολογικά πιο σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις.

Δεν πρόκειται για άθροισμα εξοπλιστικών προμηθειών. Αφορά μια συνολική προσέγγιση για τον επαναπροσδιορισμό του επιχειρησιακού μας δόγματος, τη διοικητική ανασυγκρότηση των Κλάδων και την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον σχεδιασμό μας. Επίσης, η εφαρμογή της “Ατζέντας 2030” δεν είναι άτυπη ή αυθαίρετη. Βασίζεται σε μετρήσιμα στοιχεία και σε στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Στόχους που αφορούν την πρόοδο σε τομείς όπως η επιχειρησιακή διαλειτουργικότητα η ψηφιακή επίγνωση κατάστασης (situational awareness), η ενεργοποίηση της αμυντικής καινοτομίας και η εγχώρια συμμετοχή στα εξοπλιστικά.

Την υλοποίησή τους εποπτεύουν τα Γενικά Επιτελεία και οι Διευθύνσεις τους, στη βάση συγκεκριμένων χρονικών κύκλων και με ενδιάμεσες αξιολογήσεις ανά προτεραιότητα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας, η πρόοδος της “Ατζέντας” θα αποτυπώνεται σε θεσμικό επίπεδο, μέσω της κοινοβουλευτικής λογοδοσίας. Εμβληματικά μέσα για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της πατρίδας μας αποτελούν η “Ασπίδα του Αχιλλέα” (μία ολιστική προσέγγιση αποτελεσματικής αντιμετώπισης εχθρικών εναέριων θαλάσσιων και υποθαλάσσιων απειλών με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης), η επιχειρησιακή ενσωμάτωση των μαχητικών F-35, η πλήρης επιχειρησιακή αξιοποίηση των φρεγατών FDI, η εφαρμογή δικτυοκεντρικών δομών Command &Control, η ενίσχυση των δυνατοτήτων μας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας και η υλοποίηση της νέας Δομής Δυνάμεων.

Η “Ατζέντα 2030” δεν αναπτύσσεται ερήμην του ευρωπαϊκού πλαισίου. Ευθυγραμμίζεται πλήρως με την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Readiness 2030, τη μετεξέλιξη του αρχικού σχεδίου ReArm Europe, που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του 2025. Συνοψίζοντας, η “Ατζέντα 2030” δεν είναι ένας διοικητικός φάκελος που μένει σε συρτάρια. Εϊναι η υλοποίηση μιας νέας αντίληψης, μέσω της οποίας η Ελλάδα μπορεί να καταστεί πυλώνας ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρύτερης περιοχής.

M. ΨΥΛΟΣ: Μπορεί όντως η εγχώρια αμυντική βιομηχανία να συνεισφέρει στο να μεγαλώσει το ΑΕΠ; Ή θα συνεχίσουμε να ψωνίζουμε όπλα από το «παγκόσμιο αμυντικό σούπερ μάρκετ»;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η χώρα μας, για δεκαετίες, είχε υιοθετήσει ένα αμυντικό μοντέλο βασισμένο στην εισαγωγή ολοκληρωμένων συστημάτων και τελικών προϊόντων, χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγικής βάσης ή για την τεχνολογική ενσωμάτωση. Το αποτέλεσμα ήταν διπλά αρνητικό: Υψηλό δημοσιονομικό κόστος χωρίς πολλαπλασιαστικά οφέλη και, ταυτόχρονα, στρατηγική εξάρτηση από τρίτους, ακόμα και για στοιχειώδη συντήρηση. Αυτή η λογική δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του 21ου αιώνα.

Επομένως, η απάντηση στο ερώτημα είναι ξεκάθαρη: Ναι, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία μπορεί και πρέπει να συμβάλει ουσιαστικά στην οικονομική ανάπτυξη, την αύξηση του ΑΕΠ και τη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου εξωτερικών πληρωμών, το οποίο είναι καίριας σημασίας για να μη βιώσει εκ νέου η χώρα μας οικονομική κρίση. Αναλογιστείτε το εξής: Η Ελλάδα δαπανά σταθερά άνω του 3%του ΑΕΠ της για αμυντικές ανάγκες – το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση και από τα υψηλότερα στο ΝΑΤΟ. Από αυτές τις δαπάνες, μέχρι πρότινος, μόλις το 0,7% αφορούσε προϊόντα, υπηρεσίες ή τεχνολογίες εγχώριας.

Η “Ατζέντα 2030” προβλέπει-και εφαρμόζει ήδη την ανατροπή αυτής της δυσαναλογίας. Ο στόχος μας είναι η συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας να φτάσει το 25% μεσοσταθμικά στην αλυσίδα αξίας των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ήδη, όπως είχα τη χαρά και την τιμή να ανακοινώσω πριν από λίγες μέρες, κατά την καθέλκυση της φρεγάτας “Φορμίων” στη Γαλλία, έχουμε εξασφαλίσει έγγραφη διαβεβαίωση της Naval για τη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην τέταρτη φρεγάτα FDI με το παραπάνω ποσοστό. Αυτό σημαίνει όχι μόνο δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, αλλά και σημαντική αύξηση των εξαγωγών, επιστροφή του επιστημονικού δυναμικού που εγκατέλειψε τη χώρα (brain regain) και συγκρότηση ενός βιώσιμου παραγωγικού οικο συστήματος.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα “Σύγχρονος Μαχητής”, αξίας 300 εκατ. ευρώ. Στόχος μας είναι να υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα: Από την κατασκευή κρανών, στολών και εξαρτημάτων, έως τις οπτικές και ηλεκτρονικές συσκευές και τα δίκτυα επικοινωνιών. Ήδη ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στην παραγωγή πυρομαχικών, στην αναβάθμιση ναυτικών μονάδων, σε λογισμικά Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (C4ISR) και σε τεχνολογίες κυβερνοάμυνας.

Η εγχώρια συμμετοχή δεν είναι πλέον μια ευχή. Είναι υποχρέωση. Ταυτόχρονα, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία αναδεικνύεται σε μοχλό αναπτυξιακής ώθησης της εθνικής οικονομίας, εκτός από πυλώνας της εθνικής κυριαρχίας. Από “δημοσιονομικό βάρος” μετατρέπεται σε επένδυση- οικονομική, τεχνολογική και διπλωματική.

Κάθε ευρώ που επενδύεται εντός συνόρων επιστρέφει πολλαπλάσια: σε απασχόληση, σε γνώση, σε κύρος. Επομένως δεν θα συνεχίσουμε να είμαστε απλοί πελάτες. Στο εξής, θα είμαστε ισότιμοι εταίροι και συμπαραγωγοί, με λόγο και ρόλο στο ευρωπαϊκό και διεθνές αμυντικό περιβάλλον.

M. ΨΥΛΟΣ: Μια ερώτηση, κύριε υπουργέ, σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης, στο Σινά. Υπάρχουν πολλά ερωτήματα για τη στάση της Αιγύπτου…

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Κύριε Ψύλο, έχω επισκεφθεί δύο φορές ως υπουργός τη Μονή Σινά – μια πραγματικά μοναδική εμπειρία – και κατανοώ απολύτως τον λόγο για τον οποίο αγγίζει το θρησκευτικό συναίσθημα των Ελλήνων πολιτών το συγκεκριμένο ζήτημα.

Η χώρα μας υποστηρίζει τη διατήρηση του πάγιου καθεστώτος της Μονής το οποίο έχει διαμορφωθεί μέσω των αιώνων και εκτιμώ ότι αυτό επιθυμεί και η φίλη χώρα της Αιγύπτου. Η ελληνική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι επιδιώκει την εφαρμογή των όσων συμφωνήθηκαν κατά το πρόσφατο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας των δύο χωρών. Δεν έχω ειδική γνώση επί των εξελίξεων με τη σημερινή μου ιδιότητα και εξυπακούεται ότι ως υπουργός Άμυνας δεν έχω θεσμική αρμοδιότητα. Αυτό το οποίο μπορώ να επισημάνω όμως, με βάση και την εμπειρία μου στο προ ηγούμενο κυβερνητικό αξίωμα, είναι ότι η σχέση μας με την Αίγυπτο είναι στρατηγικής σημασίας, με αμοιβαία οφέλη για τις χώρες μας, όπως επίσης και για την ασφάλεια και σταθερότητα στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Η διαφύλαξη αυτής της σχέσης έχει τεράστια σημασία όχι μόνο για την Ελλάδα και την Αίγυπτο, αλλά και για τα υπόλοιπα κράτη της ευρύτερης περιοχής. Επίσης, η διατήρηση αλώβητου του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Μονής είναι τεράστιας σημασίας για τον Ελληνισμό.

Πρωθυπουργός : - Εμείς ξέρουμε πώς θα αυξήσουμε τον μέσο μισθό στα 1.500 ευρώ.

 



 
Φίλες και φίλοι, δεν κατάφερα να έρθω στη Δράμα στα πλαίσια της προηγούμενης προεκλογικής περιόδου, όμως η σημερινή σας παρουσία με αποζημιώνει και με το παραπάνω. Σας ευχαριστώ για την αγάπη σας και την ανταποδίδω και σας ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη σας.
 
Σας ευχαριστώ πρώτα και πάνω απ΄ όλα για τη στήριξη την οποία δώσατε στη μεγάλη μας παράταξη, στη Νέα Δημοκρατία. Πετύχαμε στις προηγούμενες εκλογές μία μεγάλη νίκη και πάμε τώρα να την ολοκληρώσουμε.
 
Διότι σήμερα, εάν η χώρα δεν είχε να αντιμετωπίσει τη «νάρκη» της απλής αναλογικής, θα είχαμε ήδη ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση με άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Διότι ο ελληνικός λαός στις εκλογές της 21ης Μαΐου έστειλε ένα βροντερό μήνυμα.
 
Αυτό το σύνθημα ήταν ακριβές πριν από τις εκλογές της 21ης Μαΐου, διότι τώρα δεν είμαι Πρωθυπουργός, θα ξαναείμαι όμως Πρωθυπουργός με τη δική σας στήριξη και με τη δική σας ψήφο την 26η Ιουνίου.
 
Γιατί πράγματι στις προηγούμενες εκλογές, φίλες και φίλοι, οι πολίτες επιβράβευσαν αυτή τη μεγάλη προσπάθεια την οποία έκανε η παράταξή μας εδώ και τέσσερα χρόνια. Μου είπε ένας φίλος, καθώς ερχόμουν εδώ να σας μιλήσω, μία φράση, τρεις λέξεις που νομίζω ότι τα λένε όλα γι΄ αυτό το οποίο πετύχαμε αυτή την τετραετία: «νοικοκυρέψαμε την Ελλάδα».
 
Κι αυτό ήταν μια μεγάλη συλλογική προσπάθεια, η οποία επεκτάθηκε σε πολλούς τομείς πολιτικής, από την οικονομία, την κοινωνική πολιτική και βέβαια την εξωτερική πολιτική, την άμυνα, την ασφάλεια.
 
Η Νέα Δημοκρατία ήταν αυτή η οποία επέτρεψε στη χώρα και πάλι να ορθώσει το ανάστημά της. Να σταματήσει να είναι χώρα - αποπαίδι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
Εμείς ήμασταν αυτοί που κάναμε πράξη τη δέσμευσή μας και ασφαλίσαμε τα σύνορά μας. Η Ελλάδα έπαψε να είναι ξέφραγο αμπέλι. Η Ελλάδα θωράκισε τα σύνορά της στη θάλασσα, στην ξηρά, ενίσχυσε τις Ένοπλες Δυνάμεις της και η φωνή της, η φωνή της πατρίδας μας ακούγεται πια δυνατή, από τις Βρυξέλλες μέχρι το Αμερικανικό Κογκρέσο. Η Ελλάδα, σήμερα, έχει κάθε δικαίωμα να ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία.
 
Όμως, είμαστε όλοι εδώ διότι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι δεν έχει ακόμα  ολοκληρωθεί η αποστολή μας. Πρέπει στην κάλπη της 25ης Ιουνίου να επικυρώσουμε το μήνυμα και την ετυμηγορία του ελληνικού λαού, έτσι ώστε την επόμενη μέρα η χώρα να έχει μια σταθερή κυβέρνηση με άνετη πλειοψηφία.
 
Εδώ, στη Δράμα, τα πήγαμε πολύ καλά αλλά μπορούμε να τα πάμε ακόμα καλύτερα. Και αυτό θέλω να σας ζητήσω: να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, να αναζητήσουμε και εδώ στη Δράμα αυτούς τους συμπολίτες μας οι οποίοι μπορεί να έστρεψαν το βλέμμα τους και τελικά την ψήφο τους σε άλλα κόμματα, ενδεχομένως κάποια μικρότερα κόμματα τα οποία τοποθετούνται εκ δεξιών της Νέας Δημοκρατίας, και να τους πούμε μια πολύ απλή κουβέντα: ο πατριωτισμός στα λόγια είναι εύκολος, ο πατριωτισμός της ευθύνης και της πράξης μετριέται, όμως, με αποτελέσματα.
 
Και βέβαια, σε όσους επιδιώκουν να «φυλακίσουν» την ορθόδοξη πίστη στα στεγανά κάποιων μικρών κομμάτων, τους απαντάμε ότι η Ορθοδοξία και η πίστη μας είναι πολύ μεγαλύτερη και ήταν πάντα δύναμη ενότητας και όχι διχασμού του ελληνικού λαού. Και ας αφήσουμε την Εκκλησία μακριά από τα της πολιτικής.
 
Φίλες και φίλοι, εδώ από τη Δράμα είναι πολύ σημαντικό να στείλουμε αυτό το μήνυμα, ότι αυτή η διαρκής προσπάθεια για μια Ελλάδα καλύτερη, πιο προκομμένη, με καλύτερους μισθούς, με ισχυρότερη οικονομία πρέπει σήμερα να συνεχιστεί.
 
Γι’ αυτό και η κάλπη της 25ης Ιουνίου είναι τόσο κρίσιμη. Ξέρετε πολύ καλά και εσείς ότι αν μπουν περισσότερα κόμματα στη Βουλή, ο πήχης της αυτοδυναμίας ανεβαίνει. Κι αυτό το οποίο χρειάζεται σήμερα η χώρα είναι μια σταθερή και ισχυρή κυβέρνηση με άνετη κυβερνητική πλειοψηφία για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα των τολμηρών αλλαγών για την επόμενη τετραετία.
 
Δώστε μου τη δύναμη, εμπιστευθείτε με να κάνουμε πράξη αυτό το σχέδιο για μια καλύτερη Ελλάδα. Και εμπιστευθείτε μας, διότι εμείς είμαστε αυτοί που στο κάτω-κάτω τέσσερα χρόνια έχουμε δώσει δείγματα γραφής. Όχι μόνο για το πώς αντιμετωπίσαμε τις πολλαπλές κρίσεις οι οποίες μας έτυχαν, αλλά και για το πώς ανατάξαμε την οικονομία και τη βάλαμε σε μια τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης.
 
Γίνεται τελευταία, ξέρετε, μια μεγάλη συζήτηση για τους φόρους. Η αντιπολίτευση, μείζων και ελάσσων, αποκαλύπτει σιγά-σιγά την κρυφή της ατζέντα για το πώς σκέφτεται να ξαναυξήσει τους φόρους για τη μεσαία τάξη. Εμείς σε αυτή την προσέγγιση αντιπαραθέτουμε αυτά τα οποία ήδη πετύχαμε μια τετραετία. Το 2019 είχα έρθει πάλι και σας είχα μιλήσει και σας είχα πει: μία δέσμευση κρατήστε, θα την κάνουμε πράξη. Και αυτή είναι, θα μειώσουμε τους φόρους για όλες τις Ελληνίδες και για όλους τους Έλληνες και το κάναμε πράξη.
 
Ο ΕΝΦΙΑ είναι χαμηλότερος. Ο εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής είναι χαμηλότερος. Τα αγροτικά σχήματα τα οποία συνεργάζονται, φορολογούνται με 10%. Η φορολογία στα μερίσματα έπεσε στο 5%. Η εισφορά αλληλεγγύης καταργήθηκε. Όλες αυτές είναι απτές μειώσεις φόρων, τις οποίες αυτή η κυβέρνηση υλοποίησε. Διότι αυτή η κυβέρνηση κατάλαβε και κάτι ακόμα. Ότι για να μπορέσουμε να συζητήσουμε πώς θα μοιράσουμε το πλεόνασμα της ανάπτυξης, πρέπει πρώτα από όλα να έχουμε ανάπτυξη. Πρέπει πρώτα η πίτα να μεγαλώνει και μετά να συζητήσουμε πώς θα τη μοιράσουμε.
 
Εμείς, λοιπόν, φίλες και φίλοι, την πίτα της εθνικής οικονομίας την μεγαλώσαμε και την μεγαλώνουμε. Και την μεγαλώνουμε με επενδύσεις, με εξωστρέφεια, με επιχειρηματικές πρωτοβουλίες οι οποίες φέρνουν καλές θέσεις απασχόλησης.
 
Ξέρετε ότι ειδικά στην Δράμα, έχετε ορισμένες εταιρίες υψηλής τεχνολογίας, οι οποίες βρίσκονται εδώ, δημιουργούν θέσεις εργασίας εδώ και επενδύουν εδώ.
 
Έβλεπα μόνο τις προτάσεις οι οποίες έχουν κατατεθεί στον αναπτυξιακό νόμο, τα καινούργια επενδυτικά σχέδια που δρομολογούνται στη Δράμα, και αναρωτιόμουν: θα ήταν αυτοί οι επιχειρηματίες που θα δημιουργήσουν τελικά τις θέσεις εργασίας του μέλλοντος εξίσου διατεθειμένοι να επενδύσουν εάν ήταν μια διαφορετική κυβέρνηση στα πράγματα της χώρας; Η απάντηση είναι πως όχι. Αυτή η κυβέρνηση κατάφερε και δημιούργησε αυτή την έκρηξη επενδύσεων και μόνο μέσα από τις επενδύσεις μπορούμε τελικά να πετύχουμε καλύτερες θέσεις εργασίας και καλύτερους μισθούς.
 
Εμείς ξέρουμε πώς θα αυξήσουμε τον μέσο μισθό στα 1.500 ευρώ. Και μπορούμε να δεσμευτούμε σε αυτό, γιατί αυτή την πολιτική υπηρετήσαμε και αυτή την πολιτική θα εξακολουθούμε να υπηρετούμε.
 
Ξέρουμε ότι μπορούμε να αυξήσουμε τον κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ, γιατί πολύ απλά τον παραλάβαμε στα 650 ευρώ και τον πήγαμε ήδη στα 780 ευρώ.
 
Εμείς ξέρουμε ότι στις δύσκολες στιγμές αυτή η παράταξη, η μεγάλη λαϊκή παράταξη της κοινωνικής Νέας Δημοκρατίας, πρέπει να στέκεται κοντά στους συμπολίτες μας, ειδικά αυτούς οι οποίοι δοκιμάζονται.
 

Λατινοπούλου στον Πρωθυπουργό: - Η κυβέρνησή σας είναι ανίκανη να συγκρατήσει την ακρίβεια!! - Ποιος ξεπλένει την κυβέρνηση Μητσοτάκη;


 Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύεται ανίκανη να συγκρατήσει την ακρίβεια και επικίνδυνα απρόθυμη να προστατεύσει τα ελληνικά νοικοκυριά. Τα ημίμετρα, η επιλεκτική «ευαισθησία» προς συγκεκριμένες ομάδες και η γενικευμένη απραξία στους μηχανισμούς ελέγχου έχουν οδηγήσει σε συνθήκες οικονομικού ασφυξίας για τη μεσαία τάξη και τους πραγματικά εργαζόμενους πολίτες.

Η πραγματικότητα με αριθμούς:
• Ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε 2,47% τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024 – η μεγαλύτερη αύξηση από τον Φεβρουάριο 2024.
• Σε μόλις έναν μήνα (Απρίλιος–Μάιος 2025), οι τιμές αυξήθηκαν περαιτέρω κατά +0,63%.
• Σε ετήσια βάση (Μάιος 2024–Μάιος 2025), οι τιμές παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, παρά τη στατιστική “σταθερότητα” του -0,03%.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις:
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +8,83%
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,78%
• Φρέσκα κρέατα: +6,41%
• Ζύμες και κατεψυγμένα αρτοσκευάσματα: +5,48%

Αυτά είναι τα είδη που βάζει καθημερινά στο τραπέζι του ο Έλληνας εργαζόμενος – και πλέον δυσκολεύεται ακόμα και να τα δει σε ράφι.

🔻 Οι “μειώσεις”:
• Απορρυπαντικά/είδη καθαρισμού: -9,20%
• Τροφές και είδη κατοικίδιων: -4,91%

Μπορούμε να πλένουμε άφοβα. Το ερώτημα είναι: ποιος ξεπλένει την κυβέρνηση Μητσοτάκη;
Αντί για λύσεις, η κυβέρνηση:
• Δίνει επιδόματα αντί να ελέγχει την αγορά.
• Χρηματοδοτεί τους «ημετέρους ευπαθείς» ενώ η παραγωγική Ελλάδα γονατίζει.
• Αφήνει ανεξέλεγκτη την αισχροκέρδεια των μεγάλων αλυσίδων.
• Περιορίζεται σε επικοινωνιακά “καλάθια του νοικοκυριού” που δεν έχουν πια κανένα αντίκρισμα.
Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ απαιτεί:
• Άμεση επαναφορά της αγοράς σε καθεστώς διαφάνειας και ελέγχου.
• Σύνδεση επιδομάτων με αντικειμενικά κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.
• Επιστροφή της Πολιτείας στον ρόλο της – υπηρέτη του πολίτη και όχι χρηματοδότη της παραβατικότητας ή της ψηφοθηρίας.

Η Ελλάδα δεν είναι χώρα για «κολλητούς» και επιδοματούχους με ειδική μεταχείριση, αλλά πατρίδα όλων των Ελλήνων που αγωνίζονται καθημερινά για το αυτονόητο: να ζουν με αξιοπρέπεια.

Βαρυσήμαντες δηλώσεις του Πρωθυπουργού για την βδομάδα που μας πέρασε: - Κάποια νέα μας, σας άρεσαν περισσότερο, κάποια λίγο λιγότερο!! - Όλα όμως αξίζει να τα γνωρίζουμε


Καλή σας ημέρα! Τριήμερο, αλλά ελπίζω να είστε συντονισμένοι στο ραντεβού μας. Άλλο ένα «γεμάτο» επταήμερο ολοκληρώθηκε, με πολλές κυβερνητικές παρεμβάσεις σε διαφορετικά πεδία. Προτού αναφερθώ όμως σε όλα αυτά, θα ήθελα να ξεκινήσω με ένα θέμα ιδιαίτερης σημασίας: την υπόθεση της Μονής Αγίας Αικατερίνης Όρους Σινά, μετά την απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίας. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και ταυτόσημη με αυτήν της ιστορικής Μονής, να γίνει δηλαδή σεβαστή η μακραίωνη παράδοση και το ήδη διαμορφωμένο status quo λειτουργίας αυτού του εμβληματικού ελληνορθοδόξου τοπόσημου.

Η ρητή διαβεβαίωση της αιγυπτιακής κυβέρνησης για τη συνέχιση λειτουργίας της Μονής με το υφιστάμενο καθεστώς, μετά και την τοποθέτηση του Προέδρου Σίσι, δείχνει τη βούληση του Καΐρου να αντιμετωπιστεί η υπόθεση με θετικό τρόπο. Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε και η προ ημερών συνάντηση του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών με τον Αιγύπτιο ομόλογό του, όπου συμφωνήθηκε να εργαστούν οι δύο πλευρές προς την κατεύθυνση της κατοχύρωσης των δικαιωμάτων της Μονής, της νομικής της μορφής και προσωπικότητας. Στόχος μας είναι να επιλυθεί με δίκαιο και οριστικό τρόπο το θέμα και να συνεχιστεί η στρατηγικής σημασίας συνεργασία των δύο χωρών.
Να έρθω τώρα στην ανασκόπηση των κυβερνητικών παρεμβάσεων της εβδομάδας και ξεκινώ με ζητήματα νομιμότητας. Όπως καλά θα ξέρετε, πριν από 15 μήνες θεσπίσαμε ένα αυστηρότερο πλαίσιο για την αντιμετώπιση της βίας στους αθλητικούς χώρους: υποχρεωτική λειτουργία καμερών, ψηφιακό έλεγχο εισόδου ταυτοποίησης των φιλάθλων στα γήπεδα, περιορισμός των αθλητικών σωματείων σε ένα ανά ομάδα και αυτοματοποιημένες διοικητικές κυρώσεις για κάθε παραβατική συμπεριφορά. Μέτρα που έφεραν αποτέλεσμα. Όσα πετύχαμε συλλογικά τον τελευταίο χρόνο δεν θα επιτρέψουμε να πάνε στράφι. Η Πολιτεία οφείλει να διαφυλάσσει την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή των αθλητικών διοργανώσεων. Για εμάς είναι αυτονόητη η εφαρμογή του νόμου σε κάθε περίπτωση παράβασης εντός και εκτός γηπέδου. Με το ίδιο πνεύμα αναμένουμε να συμπεριφέρονται οι ιδιοκτήτες και οι διοικήσεις των ομάδων με το παράδειγμά τους, όπως και όλοι οι παράγοντες του μπάσκετ και βεβαίως οι φίλαθλοι. Όλοι αναγνωρίζουμε ότι η ένταση είναι αναπόσπαστο στοιχείο ενός ανταγωνιστικού αθλήματος και πρωταθλήματος, όπως είναι το ελληνικό μπάσκετ. Ευθύνη και υποχρέωση όλων μας ανεξαιρέτως είναι να προασπίσουμε τη χαρά και την ανταγωνιστικότητα του μπασκετικού αθλητισμού, αποβάλλοντας κάθε έκνομη ενέργεια από τους αγωνιστικούς χώρους. Να κερδίσει, συνεπώς, ο καλύτερος, αφήνοντας έξω από τα γήπεδα και οριστικά πίσω μας τον κακό μας εαυτό.
Πεδίο βίας και ανομίας δεν μπορούν να γίνονται επίσης και τα Πανεπιστήμιά μας. Ο νόμος πρέπει να ισχύει και αυτό είναι αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση για να νιώθουν όλοι -φοιτητές και καθηγητές- ασφαλείς στις σχολές τους. Το 2019 αποκαταστήσαμε το αληθινό ακαδημαϊκό άσυλο. Και λέω αληθινό γιατί το ιδιότυπο καθεστώς ανομίας που επικράτησε στη διάρκεια της Μεταπολίτευσης δεν είχε καμία σχέση με την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών. Η αντίληψη ότι δήθεν «τίποτα δεν έχει αλλάξει» δεν ισχύει και αδικεί και την προσπάθεια που έχουμε κάνει. Θυμίζω ότι έχουν εκκενωθεί 48 καταλήψεις χώρων και έχουν συλληφθεί τουλάχιστον 500 άτομα που είχαν μετατρέψει τα ιδρύματα είτε σε γιάφκες κουκουλοφόρων είτε σε άσυλο αδικημάτων του κοινού ποινικού δικαίου. Σε πολλές περιπτώσεις η επικράτηση της νομιμότητας έγινε με τη συμβολή των πρυτανικών αρχών. Αλλού τα μέτρα απέδωσαν, αλλού διαπιστωθήκαν κενά και αδυναμία ανταπόκρισης τόσο της κυβέρνησης και των δικαστικών και αστυνομικών αρχών, όσο και των πανεπιστημιακών διοικήσεων. Ερχόμαστε τώρα να ενισχύσουμε το ήδη τολμηρό νομοθετικό πλαίσιο με επιπλέον 11 παρεμβάσεις που πιστεύουμε ότι θα θωρακίσουν αποτελεσματικότερα τα ΑΕΙ έναντι της βίας. Ενδεικτικά αναφέρω μερικές: ένας φοιτητής που διώκεται ποινικά, θα χάνει αυτοδίκαια τη φοιτητική του ιδιότητα έως και για 24 μήνες, εντός 10 ημερών χωρίς καθυστερήσεις και περιττή διοικητική γραφειοκρατία. Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου θα εποπτεύει πανελλαδικά αδικήματα πανεπιστημιακής βίας. Θα ενισχυθεί ο έλεγχος πρόσβασης στις πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις, κατά το πρότυπο των σχολών του εξωτερικού, ενώ για εκείνους τους Πρυτάνεις και τις διοικήσεις που δεν θα ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, προβλέπονται κυρώσεις έως και έκπτωση από τον ρόλο τους. Με ικανοποίηση άκουσα τους Πρυτάνεις στην προ ημερών συνάντησή μας να χαιρετίζουν την απόφασή μας να προστατεύσουμε ακόμη πιο εμφατικά το δημόσιο πανεπιστήμιο. Κανένας σχεδιασμός δεν μπορεί να φανεί αποτελεσματικός αν δεν ξεκινάει και από την εγκαθίδρυση μιας κουλτούρας πρόληψης και μηδενικής ανοχής από όλους.
Το είπαμε, το κάνουμε. Ο λόγος για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου». Με το τέλος της σχολικής χρονιάς, άρα πρακτικά σε λίγες μέρες, πιάνουν δουλειά τα συνεργεία σε 426 σχολεία σε 245 δήμους της χώρας. Είναι η πρώτη φορά που γίνονται τέτοιας έκτασης ανακαινίσεις και βελτιώσεις στις υποδομές δημοσίων σχολείων. Η επιλογή των σχολείων έγινε με συγκεκριμένα κριτήρια, δίνοντας προτεραιότητα σε ειδικά σχολεία που προτάθηκαν από τους δήμους, σε σχολικές μονάδες σε ακριτικές, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές και σε περιοχές που επλήγησαν πρόσφατα από φυσικές καταστροφές. Πρόκειται για ένα έργο συνολικού ύψους 100 εκ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, ενώ κάθε χρόνο θα προστίθενται από εθνικούς πόρους επιπλέον 50 εκ. ευρώ ώστε να αυξάνεται ο αριθμός των σχολείων που ανακαινίζονται και αποκτούν σύγχρονες και προσβάσιμες υποδομές.
Με ένα «κλικ» μπορεί πλέον κάθε πολίτης να δει συγκεντρωμένα όλα τα προγράμματα που αφορούν την απόκτηση, ανακαίνιση, επισκευή ή αναβάθμιση κατοικίας και να εντοπίσει ποιες επιδοτήσεις, φοροελαφρύνσεις ή διευκολύνσεις αντιστοιχούν στο προφίλ του, είτε είναι ιδιοκτήτης είτε ενοικιαστής. Όλα αυτά στο stegasi.gov.gr, όπου υπάρχει αναλυτική ενημέρωση και για τις 43 δράσεις που υλοποιεί η κυβέρνηση σχετικά με τη στέγαση, συνολικού προϋπολογισμού 6,5 δισ. ευρώ. Κάτι ακόμη πιο χρήσιμο: η πλατφόρμα υπολογίζει το ποσό που μπορεί να εξοικονομήσει κάθε ενδιαφερόμενος εάν ενταχθεί σε οποιοδήποτε πρόγραμμα που ταιριάζει στο προφίλ του, ενώ ο χρήστης από την πλευρά του μπορεί να ρυθμίσει διάφορες παραμέτρους ώστε να προσαρμόσει τις παροχές του προγράμματος στις ανάγκες του. Αν ο επισκέπτης της ψηφιακής πύλης το επιθυμεί, μπορεί αμέσως να ξεκινήσει την υποβολή αίτησης συμμετοχής.
Αλλάζω τώρα θέμα και πάω σε μια από τις πιο παρεξηγημένες έννοιες στη χώρα μας, την αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών, φορέων και υπαλλήλων. Σκόπιμα ή μη, συκοφαντείται σαν τιμωρία, ενώ στην πραγματικότητα είναι εργαλείο βελτίωσης, τόσο για τις υπηρεσίες όσο και για τους ανθρώπους που τις στελεχώνουν. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εκτός από την ουσιαστική εσωτερική αξιολόγηση στην οποία θα αναφερθώ παρακάτω, ζητήθηκε από τους πολίτες να πουν τη γνώμη τους μέσω της πλατφόρμας axiologisi.ypes.gov.gr για συγκεκριμένες δομές ανά κατηγορία υπηρεσιών του κεντρικού κράτος και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μέσα σε δύο εβδομάδες συμμετείχαν 65.000 πολίτες, γυναίκες και άντρες όλων των ηλικιών, στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση αυτού του είδους που έγινε ποτέ. Τα αποτελέσματα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον -μπορείτε να τα δείτε και εσείς στον ιστότοπο που προανέφερα. Τώρα είναι δική μας ευθύνη να μετατρέψουμε τα αποτελέσματα αυτά σε δράσεις που θα αναβαθμίσουν τις κρατικές υπηρεσίες, αλλά και υποχρέωση των Δημάρχων να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη αυτά τα οποία μας είπαν οι πολίτες και όσα προτείνουν προκειμένου να βελτιωθεί η καθημερινότητά τους. Ραντεβού σε έξι μήνες που θα έχουμε την επόμενη αξιολόγηση από τον κόσμο.
Πάμε και στα της εσωτερικής αξιολόγησης των υπαλλήλων του Δημοσίου για το 2024, όπου και εδώ τα αποτελέσματα είναι εξόχως ενδιαφέροντα. Συμμετείχαν 172.474 υπάλληλοι -8.808 περισσότεροι από το 2019- εκ των οποίων οι 22.725 προϊστάμενοι, ο μεγαλύτερος αριθμός διαχρονικά. Και ενώ παλαιότερα 9 στους 10 υπαλλήλους και προϊσταμένους κρίνονταν υψηλής απόδοσης, άριστοι και επαρκείς, τώρα, έχοντας αξιολογηθεί στη βάση 186.836 στόχων, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Πραγματική θα έλεγα. Τι εννοώ; Ως υπάλληλοι υψηλής απόδοσης αξιολογήθηκαν μόλις 15.615, δηλαδή λιγότερο από 1 στους 10, ενώ κάτω από τους μισούς -4 στους 10- προϊστάμενοι κρίθηκαν άριστοι και πολύ επαρκείς. Άλλα δύο στοιχεία που αξίζει να αναφέρω: σχεδόν τετραπλασιάστηκε ο αριθμός των εκπαιδεύσεων και δόθηκαν συνολικά μπόνους 29,1 εκ. ευρώ σε όσους έπιασαν τους στόχους. Για να αλλάξει πραγματικά το Δημόσιο, χρειάζεται μέτρηση, αξιολόγηση και συνέπεια. Μόνο έτσι θα σταματήσει να λειτουργεί για τον εαυτό του και θα αρχίσει να λειτουργεί για τους πολίτες και την κοινωνία.
Θα συνεχίσω με τα καλά νέα από τις Βρυξέλλες. Η εξαμηνιαία έκθεση της Κομισιόν αναγνωρίζει ξεκάθαρα τη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, ανάπτυξη διπλάσια της Ευρωζώνης με δυνατότητα εξυπηρέτησης του χρέους της, το οποίο αποκλιμακώνεται ραγδαία. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η έγκριση που πήραμε για την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, που δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο 500 εκ. ευρώ για το 2026, τα οποία θα διατεθούν σε αναπτυξιακούς και κοινωνικούς σκοπούς. Η Επιτροπή έκανε επίσης δεκτό το ελληνικό αίτημα να ληφθεί το 2024 ως έτος βάσης για τον υπολογισμό των αμυντικών δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ, αντί για το 2021 που θα ισχύσει για όλα τα άλλα κράτη-μέλη. Για τη χώρα μας και για εμάς, η άμυνα συνιστά εθνική υπόθεση και αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.
Συνεχίζουμε να επενδύουμε στο μέλλον. Και αυτό δεν είναι σύνθημα, είναι πράξη. Η επιτάχυνση στρατηγικών επενδύσεων σε κρίσιμους τομείς είναι κλειδί για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας μας. Στην κατεύθυνση αυτή, το Υπουργείο Ανάπτυξης και η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων ενέκριναν 4 νέες επενδύσεις, προϋπολογισμού 780 εκ. ευρώ, στους τομείς της ενέργειας, των δικτύων, της καινοτομίας και του τουρισμού. Πρόκειται για την κατασκευή μονάδας δέσμευσης CO₂ στο εργοστάσιο της ΤΙΤΑΝ στο Καμάρι Βοιωτίας, την ανάπτυξη ευρυζωνικού δικτύου οπτικών ινών από την United Fiber για την κάλυψη τουλάχιστον 1,6 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην επικράτεια έως το 2027, το έργο HERMES της Intracom Telecom για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου ασύρματου δικτύου με εφαρμογές και σε αγροτικές και προαστιακές περιοχές, και τη δημιουργία πολυθεματικού τουριστικού συγκροτήματος στον Δήμο Πρέβεζας. Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο που ψηφίσαμε, τα επόμενα δυο χρόνια θα διατεθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ στο σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη δημιουργία ακόμα περισσότερων και καλύτερα αμειβόμενων θέσεων εργασίας.
Αυτά, λοιπόν! Κάποια νέα μας άρεσαν περισσότερο, κάποια λίγο λιγότερο, όλα όμως αξίζει να τα γνωρίζουμε. Για να ξέρουμε πού βρισκόμαστε και πού θέλουμε να πάμε. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο που διαθέσατε και σε αυτήν την ανασκόπηση. Καλημέρα!

Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ: - Αν οι πολιτικοί ΔΕΝ πηγαίνουν ΦΥΛΑΚΗ, για τα εγκλήματα που έχουν διαπράξει, τότε η φαύλη κυβερνητική εξουσία, θα γίνεται χειρότερη




 «Υπάρχει φαύλη κυβερνητική εξουσία που προσπαθεί να προστατέψει τον εαυτό της και το κάνει με τρόπο ξετσίπωτο, προσπαθεί να ελέγξει τη διαδικασία να μην γίνει έρευνα, η Βουλή να μην ερευνήσει τα αδικήματα κατά της ζωής» ανέφερε στην τηλεόραση του OPEN, η Ζωή Κωνσταντοπούλου.

«Δεν θα σταματήσω μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη»

«Υπάρχει καταγεγραμμένο ότι καμία από τις δικλείδες ασφαλείας, κανένας από τους κανονισμούς κατά συστήματα που έπρεπε να λειτουργούν όχι μόνο δεν λειτουργούσαν δεν υπήρχαν καν ενώ είχαν καταφαγωθεί δυσθεώρητα κονδύλια, αστρονομικά ποσά που πήγα στις τσέπες ημιτέρων της Νέας Δημοκρατίας» τόνισε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας.

«Δεν νοείται η Βουλή να μην εξετάσει τις ποινικές ευθύνες των αρμοδίων υπουργών και του πρωθυπουργού, δεν νοείται να μην υπάρχει διερεύνηση και αυτοί που δεν θέλουν την διερεύνηση είναι αυτοί που δεν λένε τη λέξη έγκλημα για τα Τέμπη» πρόσθεσε.

«Στο Μάτι είναι ντροπή ότι δεν δικάστηκε κανένας πολιτικός»

«Στο Μάτι είναι ντροπή ότι δεν δικάστηκε κανένας πολιτικός από τους κυβερνώντες παρά μόνο ένας Γενικός Γραμματέας. Το ότι αθωώθηκε η περιφερειάρχης Δούρου», επισήμανε και πρόσθεσε «το να πηγαίνουν φυλακή μόνο οι υπηρεσιακοί, το ότι μπαίνουν όμως μόνο αυτοί


«Υπάρχει φαύλη κυβερνητική εξουσία που προσπαθεί να προστατέψει τον εαυτό της και το κάνει με τρόπο ξετσίπωτο, προσπαθεί να ελέγξει τη διαδικασία να μην γίνει έρευνα, η Βουλή να μην ερευνήσει τα αδικήματα κατά της ζωής» ανέφερε στην τηλεόραση του OPEN, η Ζωή Κωνσταντοπούλου.


«Δεν θα σταματήσω μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη»

«Υπάρχει καταγεγραμμένο ότι καμία από τις δικλείδες ασφαλείας, κανένας από τους κανονισμούς κατά συστήματα που έπρεπε να λειτουργούν όχι μόνο δεν λειτουργούσαν δεν υπήρχαν καν ενώ είχαν καταφαγωθεί δυσθεώρητα κονδύλια, αστρονομικά ποσά που πήγα στις τσέπες ημιτέρων της Νέας Δημοκρατίας» τόνισε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας.

«Δεν νοείται η Βουλή να μην εξετάσει τις ποινικές ευθύνες των αρμοδίων υπουργών και του πρωθυπουργού, δεν νοείται να μην υπάρχει διερεύνηση και αυτοί που δεν θέλουν την διερεύνηση είναι αυτοί που δεν λένε τη λέξη έγκλημα για τα Τέμπη» πρόσθεσε.


«Με τα Τέμπη έγινε απολύτως σαφές ότι η διαφθορά σκοτώνει, δεν είναι μόνο ότι θα φάνε τα λεφτά του ταμείου, αλλά θα αφαιρέσει ζωές», είπε.

«Στο Μάτι είναι ντροπή ότι δεν δικάστηκε κανένας πολιτικός»

«Στο Μάτι είναι ντροπή ότι δεν δικάστηκε κανένας πολιτικός από τους κυβερνώντες παρά μόνο ένας Γενικός Γραμματέας. Το ότι αθωώθηκε η περιφερειάρχης Δούρου», επισήμανε και πρόσθεσε «το να πηγαίνουν φυλακή μόνο οι υπηρεσιακοί, το ότι μπαίνουν όμως μόνο αυτοί

«Θα κάνω ό,τι μπορώ για να μπουν στη φυλακή οι υπαίτιοι της τραγωδίας των Τεμπών. Δεν θα σταματήσω μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη».

Ερωτώμενη για τη «συμμαχία» του κόμματός της με Κασσελάκη - Βελόπουλο και Νατσιό απάντησε:

«Ετερόκλητο είναι πολιτικά, αλλά είναι μια πράξη οφειλόμενη, υπήρχε μια δημόσια πρόταση του Συλλόγου, είναι στοιχειώδες καθήκον να το φέρεις στη Βουλή. Χρειάζονται 30 βουλευτές, εμείς έχουμε έξι. Εκεί που μπορούμε να υπερασπιστούμε με συντονισμένη δράση της κοινωνίας να το κάνουμε».

Όταν ερωτήθηκε αν αυτή η σύμπραξη μπορεί να καταγραφεί και σε άλλα θέματα ήταν σαφής: «Υπάρχουν πολύ σοβαρές πολιτικές διαφορές, σε πολλά θέματα υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση, αλλά σε τέτοιους είδους ζητήματα…»




πηγή:https://www.ethnos.gr/Politics/article/368803/zohkonstantopoyloyandenpanepolitikoifylakhgiaegklhmatahkoinoniaapelpizetai

H Φτώχεια Θερίζει την Ελλάδα! - "Τσίμα-τσίμα" τα βγάζουν πέρα, ΔΥΟ στις ΤΡΕΙΣ οικογένειες!!


Όλα δείχνουν να πηγαίνουν καλά στην οικονομία και οι αριθμοί είναι “σύμμαχος” της κυβέρνησης. Η οποία μπορεί να επενδύει επικοινωνιακά  στο αφήγημα της ανάπτυξης, προσπαθώντας να περιορίσει τη φυσιολογική  αποδυνάμωση των δημοσκοπικών ποσοστών της και να θέσει τις βάσεις για την επόμενη εκλογική νίκη της:

  •  Η Ελλάδα εμφανίζει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι... “βουνά”, η ανεργία μειώνεται, πακέτα μέτρων ανακοινώνονται κάθε τόσο για τη στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων, την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος, τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης κλπ.

Όμως οι αριθμοί δύσκολα περνούν στην κοινωνία και λίγο έως ελάχιστα επηρεάζουν τη στάση και τις επιλογές των ψηφοφόρων. Μεγαλύτερη σημασία έχει η γενικότερη “αίσθηση”, το πώς οι πολίτες αντιλαμβάνονται την κατάσταση στην οικονομία, τις επιπτώσεις στην καθημερινότητα τους και τις προοπτικές.


Οι διαπιστώσεις είναι απογοητευτικές για την κυβέρνηση και ασφαλώς προβληματίζουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που δεν είναι ακόμη σε θέση να επωφεληθούν -τουλάχιστον δημοσκοπικά, παρουσιάζοντας μιά πειστική εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης

Βλέπουν επιδείνωση

Από την τελευταία έρευνα της QED (ερευνητική πλατφόρμα People of Greece)  που έγινε στις 23-26 Μαΐου, περισσότεροι από ένας στους δύο πολίτες-ψηφοφόρους (συνολικό ποσοστό 54%) καθόλου δεν συμμερίζονται την ικανοποίηση και την αισιοδοξία που εκπέμπει η κυβέρνηση.

  • Βλέπουν "γκρίζο τον ορίζοντα”, χωρίς προοπτική βελτίωσης.
  • Δεν αμφισβητούν τις οικονομικές επιδόσεις που αποτελούν μέρος του κυβερνητικού αφηγήματος, αλλά θεωρούν ότι δεν τους αφορούν άμεσα – ότι δεν πρόκειται να βελτιώσουν την προσωπική/οικογενειακή οικονομική τους κατάσταση και το επίπεδο διαβίωσης τους.

 Στην ερώτηση “ποιά πιστεύουν ότι θα είναι η οικονομική κατάσταση της χώρας σε 12 μήνες”, 

  • Το 44% απάντησε ότι προβλέπει επιδείνωση.
  •  Ιδιο  (44%) είναι το ποσοστό αυτών που πιστεύουν ότι τα πράγματα θα μείνουν ως έχουν.
  • Μόλις ένας στους 10 (ποσοστό 10%) απάντησε ότι προβλέπει καλυτέρευση.

"Καθημερινότητα οριακής επιβίωσης" 

Αυτή η απαισιοδοξία για το μέλλον συναρτάται με μια δύσκολη τρέχουσα πραγματικότητα για τα νοικοκυριά και τους εργαζόμενους κάθε κατηγορίας

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της QED στον σχολιασμό των διαπιστώσεων της έρευνας, οι Έλληνες αισθάνονται ότι βιώνουν μια καθημερινότητα οριακής επιβίωσης, ενώ οι προσδοκίες βελτίωσης είναι σχεδόν μηδενικές για τη συντριπτική πλειονότητα.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «δύο στους τρεις ερωτηθέντες περιγράφουν την οικονομική τους κατάσταση δηλώνοντας ότι δεν τους περισσεύουν χρήματα για να πραγματοποιήσουν τις επιθυμίες τους ή για να βάλουν λεφτά στην άκρη. Ενας στους δέκα  δηλώνει ότι υποχρεώνεται να δανειστεί ή να αφήσει ακάλυπτες βασικές ανάγκες του».

"Τσίμα-τσίμα" οι 2 στους τρεις

Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι τα ποσοστά αυτών των δύο κατηγοριών (πού τα βγάζουν πέρα τσίμα-τσίμα ή αναγκάζονται να δανείζονται) παρουσιάζονται σημαντικά αυξημένα σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη μέτρηση.

 Αυτό σημαίνει ότι για ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού η οικονομική κατάσταση συνεχίζει να επιδεινώνεται, κόντρα στα επίσημα στοιχεία που δείχνουν ανάπτυξη, βελτίωση των εισοδημάτων και μείωση της ανεργίας.

Από την έρευνα της QED προέκυψε η ακόλουθη εικόνα:

  •  Περίπου 2 στα τρία νοικοκυριά (το 66%) καταφέρνει να καλύψει μόνον τις βασικές του ανάγκες, χωρίς να μπορεί να αγοράσει ό,τι θέλει 
  • Πάνω από 1 στα 10 (ποσοστό 11%) δεν μπορεί να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες και αναγκάζεται να δανείζεται, ή να στερείται βασικά αγαθά και υπηρεσίες

Μόλις ένας στους 5 ερωτηθέντες (21%) δηλώνει ότι καλύπτει άνετα τις ανάγκες του και μπορεί να βάζει χρήματα “στην άκρη”

Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την εκτίμηση ότι η οικονομία – αμοιβές, απασχόληση, πληθωρισμός/ακρίβεια κλπ – θα είναι το βασικό πεδίο όπου θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης και θα κριθούν οι  επιλογές της πλειοψηφίας του εκλογικού σώματος.





πηγή: ://www.sofokleousin.gr/oikonomia-oi-arithmoi-eyimeroun-alla-oi-polites-ta-vlepoun-skoura