Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

Συνέβη σαν Σήμερα το 1822: - «Να πώς με λέν έμενα». - Η εκδίκηση του Ήρωα Κανάρη





 Δεν πέρασε πολύς καιρός (30 Μαρτίου 1822) που οι απάνθρωπες και εγκληματικές σφαγές στη Χίο αφάνισαν τον πληθυσμό της. Το αίμα, ακόμη νωπό, ρέει στους  πλακόστρωτους δρόμους του νησιού και στις λιλαδωτές (στρωμένες με πέτρες θαλάσσης τις λεγόμενες «λιλάδες») αυλές των Μοναστηριών της Νέας Μονής και του Αγίου Μηνά. Η μυρωδιά πλανάται στην ατμόσφαιρα σκεπάζοντας τις ευωδιές από τις πορτοκαλιές και μανταρινιές του Κάμπου.

Κανείς από τους παράγοντες της εποχής δεν μπόρεσε να αποτρέψει την καταστροφή ούτε να βοηθήσει τους σφαγιασθέντες κατοίκους του νησιού. Ο Ελληνικός στόλος ήταν πολύ μικρότερος από τον οθωμανικό και δεν μπορούσε να τον αντιμετωπίσει σε μάχη. 

Αφού ο ελληνικός στόλος δεν κατάφερε να σώσει τη Χίο από την τουρκική σφαγή, ο Κωνσταντίνος Κανάρης, αποφασίζει να εκδικηθεί την καταστροφή της Χίου με πυρπολικά.


Χαρακτηριστικό το ποίημα του Αλέξανδρου Πάλλη:

 Όλη η βουλή των προεστών στο μόλο συναγμένη 

 είπε πως όξω στη στεριά τους Τούρκους θα προσμένει.

Τότε έβγαλα το φέσι

και να μιλήσω θάρρεψα προβάλλοντας στη μέση:

«Τίποτα, αρχόντοι, δε φελά, μονάχα το καράβι!»

Σα μ' άκουσε ένα απ' τα τρανά καλπάκια μας, ανάβει

και το φαρμάκι χύνει:

«Ποιος είναι αυτός, και πώς τον λέν, που συμβουλές μας δίνει;»

Να τα Ψαρά πως χάθηκαν. Κ' εγώ φωτιά στο χέρι

πήρα, και πέρα τράβηξα κατά της Χιός τα μέρη,

κ΄ είπα από κεί -δε βάσταξα- με χείλια πικραμένα:

«Να πώς με λέν έμενα».

 

 Νύχτα 6 / 7 Ιουνίου του 1822. Ο τουρκικός στόλος είναι αραγμένος έξω από το λιμάνι της Χίου με την ναυαρχίδα του Καρά Αλή φωταγωγημένη και πάνω στο κατάστρωμα της όλοι οι αξιωματικοί του στόλου με επικεφαλής τον ίδιο τον Καρά Αλή, να γιορτάζουν μαζί με τα επινίκια και το Ραμαζάνι τους. Ο ναύαρχος είχε καλέσει στη ναυαρχίδα τους αξιωματικούς για ολονύχτιο γλέντι. Οι υπόλοιποι ναύτες γιόρταζαν και συμποσίαζαν στα πλοία τους.

Ο Κωνσταντίνος Κανάρης από τα Ψαρά, μαζί με τον Γιώργη Πιπίνο  από την Ύδρα, σαλπάροντας με τα πλοία τους, πριν 6 ημέρες, από τα Ψαρά, κατόρθωσαν με τα πυρπολικά τους να μπουν μέσα στο λιμάνι της Χίου. Στο εγχείρημα βοήθησαν δύο παράγοντες:

1.   Αφενός ότι η νύχτα ήταν πολύ σκοτεινή καθώς δεν είχε φεγγάρι και

2. Αφετέρου ότι στο κατάφωτο κατάστρωμα της ναυαρχίδας οι περίπου 2.000 Τούρκοι γιόρταζαν το Μπαϊράμι κι έτσι τα μέτρα φρούρησης ήταν ελλιπή.

Ο Κανάρης ανέλαβε να βάλει μπουρλότο στη ναυαρχίδα του Καρά Αλή, του επικεφαλής του στρατού που έσφαξε τους κατοίκους και έκαψε το νησί. Κατόρθωσε να γαντζώσει το πυρπολικό του στη ναυαρχίδα και να του βάλει φωτιά. Το πυρπολικό του Κανάρη μετέδωσε τη φωτιά στη ναυαρχίδα και γρήγορα. Πριν προλάβουν να απομακρυνθούν απ’ αυτό οι πρώτες σωστικές λέμβοι, η φωτιά έφτασε στην πυριτιδαποθήκη, η οποία ανατινάχθηκε τινάζοντας τη ναυαρχίδα στον αέρα. Ο Πιπίνος το κόλλησε στην υποναυαρχίδα, αλλά δεν το γάντζωσε καλά, αυτό ξεκόλλησε και παρασυρμένο από τον αέρα κάηκε. Της προκάλεσε όμως αρκετές ζημιές.  Όμως ακυβέρνητο καθώς ήταν σκόρπισε τον τρόμο και τον φόβο στις φρεγάτες, στα ντελίνια και στις κορβέτες του οθωμανικού στόλου.

2.000 Τούρκοι βρήκαν το θάνατο μεταξύ των οποίων και ο ίδιος ο αρχηγός του στόλου, ο Καρά Αλή, ο οποίος χτυπημένος από ένα καιόμενο κομμάτι κατάρτι μπήκε σε μία βάρκα και ξεψύχησε μόλις έφτασε στην ακτή.

Έτσι πέτυχε καίριο πλήγμα στον τούρκικο στόλο, αναγκάζοντας τον φοβισμένο να καταφύγει και να κρυφτεί στα Δαρδανέλια, μη ξαναβγαίνοντας στο Αιγαίο καθ’ όλη τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα.

Το κατόρθωμα αυτό ενθουσίασε την Ελλάδα και όλο τον κόσμο και ενέπνευσε πολλούς σημαντικούς ξένους λογοτέχνες.

Η ανατίναξη της τουρκικής ναυαρχίδας υπήρξε ένα από τα χαρακτηριστικότερα γεγονότα του κατά θάλασσαν αγώνα, έκανε δε πολύ μεγάλη εντύπωση στην Ευρώπη. Χρησιμοποιώντας σημερινή ορολογία, θα λέγαμε ότι βοήθησε επικοινωνιακά πολύ την Επανάσταση. Τόσο μεταξύ των επαναστατημένων Ελλήνων όσο και μεταξύ των Ευρωπαίων.

Ο  μπουρλοτιέρης από τα Ψαρά πραγματοποίησε πολλές παράτολμες αποστολές, όμως η πυρπόληση της ναυαρχίδας του τουρκικού στόλου, η οποία μάλιστα ονομαζόταν «Μπουρλότα σαϊμάζι» (καταφρονήτρα των πυρπολικών), ήταν η κορυφαία.

Ο Κανάρης πλέον ήταν ήρωας. Μια από τις μεγαλύτερες μορφές της Ελληνικής ιστορίας και κορυφαία μορφή της ιστορίας της Χίου. Όταν ο Κανάρης ξεκίνησε από τα Ψαρά για να πάει να κάψει την τουρκική ναυαρχίδα στο λιμάνι της Χίου, είπε μια φράση: «Απόψε, Κωνσταντή, θα πεθάνεις», και από εκεί και πέρα ο Κανάρης βγήκε νικητής. Νίκησε…….

Αργύριος Ανδριώτης

Αξιωματικός ε.α.

Ε.Α.Α.Σ/Παράρτημα Άρτας: - Αποτέλεσμα της ενημέρωσης για το κλεμμένο μέρισμα του ΜΤΣ: - Κατακραυγή με, συσσωρευμένη Οργή ....κατά αυτών που συνήργησαν και συνεχίζουν να συνεργούν κατά των αποστράτων του Στρατού Ξηράς!!!


   1.   Κατακραυγή με συσσωρευμένη Οργή, κατά αυτών  που συνήργησαν από πρόθεση  και συνεχίζουν να συνεργούν κατά των αποστράτων του Στρατού Ξηράς ήταν το αποτέλεσμα της συγκέντρωσης που πραγματοποιήθηκε χθες στα γραφείο του παραρτήματός μας.  
        α. Το θέμα ήταν: "Οι δυσάρεστες εξελίξεις στο μέρισμα του ΜΤΣ και οι παράνομες διαταγές των εκάστοτε κυβερνώντων που ενέκρινε και συνεχίζει να εγκρίνει, τις κλοπές, που πραγματοποιούνται στο μέρισμα που χορηγεί το ΜΤΣ  στους απόστρατους του Στρατού Ξηράς"  
        β. Ήταν γνωστό σε όλους μας πως, το 67% των  αποστράτων της ΕΛ.ΑΣ αφενός μεν είναι εγγεγραμμένο στο ΜΤΣ και αφετέρου δε ότι λαμβάνουν μέρισμα. 

        γ. Αυτό όμως που δεν ήταν γνωστό, ήταν πως, τα εν ενεργεία στελέχη της ΕΛ.ΑΣ,  ΔΕΝ ΚΑΤΕΒΑΛΑΝ και συνεχίζουν να μην καταβάλουν την προβλεπόμενη κράτηση του 4%, αλλά το 2,72%!!

       δ. Χαοτική είναι η  διαφορά των κρατήσεων μεταξύ Στρατού Ξηράς και της ΕΛ.ΑΣ.   Για τα τελευταία 21 χρόνια  977.201.933 ευρώ, κατέβαλε ο Στρατός Ξηράς και 687.856.556 η ΕΛ.ΑΣ.  Υπόψιν  ότι Δεν έχουν προστεθεί στα εν λόγω έσοδα οι εισπράξεις που προέρχονται από την εκμετάλλευση της περιουσίας του ΜΤΣ!!    

  2. Από τα παραπάνω συνεπάγεται αβίαστα πως το ΜΤΣ πληρώνει, μετά από διαταγές των εκάστοτε ΥΕΘΑ,  αναγκαστικά μειωμένα, τα πραγματικά δικαιούμενα μηνιαία  μερίσματα στους αποστράτους του Στρατού Ξηράς εξ αιτίας του γεγονότος ότι  χορηγεί, στους απόστρατους της ΕΛ.ΑΣ ένα γενναίο μέρος των εσόδων που προέρχονται από τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν τα εν ενεργεία στελέχη των ΕΔ και τους πόρους του ΜΤΣ

  3.  Έσοδα ΜΤΣ 

       α. Το κατατιθέμενο ποσοστό από πάσης φύσεως δαπάνες είναι 4% από τον Στρατό Ξηράς και 2,72% από την ΕΛ.ΑΣ!! 

       β. Το ποσοστό συμμετοχής του Σ.Ξ,  στα έσοδα του ΜΤΣ,  είναι κατά μέσο όρο 10ετίας 58%, της ΕΛ.ΑΣ 34% και από την περιουσία 8%!! 

       γ. Ο Στρατός Ξηράς εισφέρει κατά μέσο όρο 10ετίας 31.000.000 περισσότερα από την ΕΛ.ΑΣ!!

       δ. Ο Στρατός Ξηράς έχει 9.000 περισσότερους μετόχους (εν ενεργεία στελέχη)από την ΕΛ.ΑΣ!!

       ε. Η ΕΛ.ΑΣ έχει 15.000 περισσότερους μερισματούχους από τον Στρατό Ξηράς!!

    στ. Οι μερισματούχοι της ΕΛ.ΑΣ. εισπράττουν το 55% των εσόδων και ο Στρατός Ξηράς το 45%

     ζ. Στα έσοδα των 977.201.933 ευρώ, που είχε εισπράξει το ΜΤΣ, τα τελευταία 21 χρόνια, δεν έχουν προστεθεί τα έσοδα που είχε από την εκμετάλλευση της περιουσίας του!!

    η.  Εάν ο κάθε κλάδος πλήρωνε τα μερίσματα, στους δικαιούχους του, ανάλογα με τα έσοδα που εισπράττει κάθε μήνα, από τους μετόχους του κλάδου, τότε ο μέσος όρος θα ήταν για τον Στρατό Ξηράς 228,08 ευρώ και η ΕΛ.ΑΣ 79,80 ευρώ


  4 . Άλλος κερνάει

      α. Στον νόμο 1911/1990, άρθρο 2 προβλέπεται πως το Μετοχικό Ταμείο Στρατού  διαχωρίζετε σε ΔΥΟ ΤΑΜΕΙΑ, ένα για τον ΣΞ και ένα για την ΕΛ.ΑΣ

      β. Υπεύθυνοι για την διοίκηση, και την κατανομή των εσόδων των δύο ταμείων, είναι οι εκάστοτε Υπουργοί Άμυνας και Δημόσιας Διοίκησης

      γ. Άρα ο εκάστοτε ΥΕΘΑ "κερνάει" στον Υπουργό προστασίας του πολίτη, προσθέτοντας τα έσοδα των  δύο ταμείων και στη συνέχεια παραχωρεί το 55"% των συνολικών εσόδων    

  5. Άλλος Σερβίρει

      Είναι προφανές πως το ΜΤΣ "σερβίρει" στους συνταξιούχους της ΕΛ.ΑΣ το 55% συνολικών εσόδων, ακόμα και εάν αυτά προέρχονται από τα έσοδα που εισπράττει το ΜΤΣ από την ακίνητη περιουσία του.

  6. Άλλοι  Τρώνε

      Και εδώ είναι προφανές πως "οι άλλοι που τρώνε", τρώνε γιατί όλοι οι   διατελέσαντες ΥΕΘΑ είναι αυτοί που έχουν την αποκλειστική ευθύνη, για το "κλέψιμο", των μερισμάτων,  από τις τσέπες των αποστράτων, του Στρατού Ξηράς, καθόσον ενδίδουν στις πιέσεις των ηγετών τους. Ατράνταχτη απόδειξη είναι ότι,  τόσο ο πρώην όσο και ο νυν Υπουργός έχουν αρνηθεί να συναντηθούν με την Ε.Α.Α.Σ. 

 7. Άλλοι Πληρώνουν

  Όλοι οι Απόστρατοι  του Στρατού Ξηράς, ΕΜΕΙΣ που Πληρώνουμε, τους άλλους, έχουμε τεράστια ευθύνη, καθόσον συνεχίζουμε να παραμένουμε, άβουλοι, άπραγοι και με την "ουρά στα σκέλια", απέναντι στους δυνάστες μας. 

8 .  Μερισματούχοι:

       α. Μέσος όρος Στρατού Ξηράς 21.000 
       β. Μέσος όρος ΕΛ.ΑΣ  35.000

   9. Έσοδα ΜΤΣ 
        α. Από Στρατό Ξηράς 977.201.933 ευρώ έσοδα που εισπράττει το ΜΤΣ από την ακίνητη περιουσία του.
        β. Από ΕΛ.ΑΣ 687.856.556 ευρώ

  10. Μέσος όρος μερίσματος 
         α. Εάν οι απόστρατοι του Στρατού Ξηράς απολάμβαναν τη διανομή των δικών της εισφορών και πόρων τότε το μηνιαίο μέρισμα θα ήταν 227 ευρώ!! 
        β. Εάν οι απόστρατοι της ΕΛ.ΑΣ  απολάμβαναν τη διανομή των δικών της εισφορών και πόρων τότε το μηνιαίο μέρισμα θα ήταν 90 ευρώ!! 

  11. Στην ενημέρωση συμμετείχαν και απόστρατοι της ΕΛ.ΑΣ, οι οποίοι δήλωσαν πως δεν γνώριζαν πως όταν ήταν εν ενεργεία, αντί για 4% πλήρωναν μόνο 2,72% 


Οι   αποδείξεις προέρχονται από τα επικαιροποιημένα  οικονομικά στοιχεία του ΜΤΣ, που επεξεργάστηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ε.Α.Α.Σ Ανχης ε.α. Χρήστος Χρηστίδης 

Δείτε τι γράφει το άρθρο 27 του νόμου 1991/1990  


1. Το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, το οποίο λειτουργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, διαχωρίζεται απ' 1-1-1992 σε δύο Ταμεία, τα οποία αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου υπαγόμενα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης αντίστοιχα. 

Στο ένα από τα ταμεία αυτά, το οποίο διατηρεί τον τίτλο «Μετοχικό Ταμείο Στρατού» θα υπαχθούν οι κατά την 31-12-1991 μέτοχοι και μερισματούχοι του διαχωριζόμενου Μετοχικού Ταμείου Στρατού, καθώς και οι μετέπειτα εγγραφόμενοι προελεύσεως Στρατού Ξηράς. 

Στο άλλο Ταμείο θα υπαχθούν οι κατά την 31-12-1991 μέτοχοι και μερισματούχοι του διαχωριζομένου Μετοχικού Ταμείου Στρατού, καθώς και οι μετέπειτα εγγραφόμενοι, προελεύσεως Ελληνικής Αστυνομίας και πρώην Χωροφυλακής. 

2. Οι ήδη νομοθετημένοι πόροι του διαχωριζόμενου ταμείου, που προέρχονται από εισφορές των μετόχων και μερισματούχων του και από τους κοινωνικούς πόρους, διαχωρίζονται και περιέρχονται σε κάθε ταμείο ανάλογα με το φορέα προέλευσής τους. 

3. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης, κατανέμονται μεταξύ των ιδρυόμενων ταμείων η κατά την 31-12-1991 περιουσία, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του διαχωριζόμενου Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Η κατανομή αυτή απαλλάσσεται κάθε φόρου, τέλους ἡ άλλου δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ἡ τρίτου. 

4. Με προεδρικά διατάγματα εκδιδόμενα μετά από πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης, ρυθμίζεται η μεταξύ των ιδρυόμενων ταμείων κατανομή των υπηρετούντος στο διαχωριζόμενο Μετοχικό Ταμείο Στρατού πολιτικού προσωπικού ή η μετάταξή του στο Δημόσιο ή άλλα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, η κατανομή μεταξύ των νεοϊδρυομένων Ταμείων του βάρους του συνταξιοδοτημένου πολιτικού προσωπικού από το διαχωριζόμενο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και ο τρόπος συνταξιοδοτήσεως του πολιτικού προσωπικού των ιδρυομένων Ταμείων.

 5. Με Προεδρικά Διατάγματα εκδιδόμενα μετά από πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβερνήσεως, Οικονομικών και Εθνικής Αμύνης ή Δημοσίας Τάξεως κατά περίπτωση, ρυθμίζεται η οργάνωση και λειτουργία των ιδρυομένων Ταμείων, οι θέσεις και κάθε συναφές θέμα πολιτικού και στρατιωτικού προσωπικού, οι πόροι και η διάθεση αυτών, οι μέτοχοι, οι δικαιούχοι μερίσματος και οι όροι χορηγήσεως αυτού και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. 

































Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025

Αφροδίτη Λατινοπούλου: «Η Ελλάδα εκτός SAFE – Εθνική αυτοχειρία με την υπογραφή της κυβέρνησης Μητσοτάκη»

Σε μία από τις πιο επαίσχυντες αποφάσεις της τελευταίας δεκαετίας, η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως δεν θα συμμετάσχει στο νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα άμυνας SAFE, επικαλούμενη… «έλλειψη δημοσιονομικού χώρου».

Δηλαδή, ενώ δισεκατομμύρια ξοδεύονται κάθε χρόνο σε απευθείας αναθέσεις, επιδοτήσεις ημετέρων, στημένες δημοσκοπήσεις και κρατικές χορηγίες σε φιλικά ΜΜΕ, δεν υπάρχουν χρήματα για την άμυνα της πατρίδας;

Ενώ η Τουρκία, η οποία υποτίθεται πως είναι βυθισμένη στην κρίση, τρέχει να ενταχθεί και να αξιοποιήσει μέχρι τελευταίας δεκάρας το SAFE, η Ελλάδα – πρώτη γραμμή συνόρων της Ευρώπης – επιλέγει να απέχει.

Δεν πρόκειται για απλή ανικανότητα.
Πρόκειται για συνειδητή παραίτηση από την άσκηση εθνικής πολιτικής.

Τι είναι το SAFE και γιατί έχει σημασία.

Το SAFE (Strategic Technologies for Europe Platform) είναι ένα κρίσιμο εργαλείο της Ε.Ε. για τη χρηματοδότηση:
• της αμυντικής βιομηχανίας,
• της τεχνολογικής αυτονομίας της Ευρώπης,
• της από κοινού προμήθειας κρίσιμου στρατιωτικού υλικού,
• της ενεργειακής και ψηφιακής ασφάλειας.

Προβλέπει χρηματοδότηση άνω των 150 δισ. ευρώ για την ενίσχυση κρατών-μελών. Όσοι συμμετάσχουν, θα μπορέσουν να αγοράσουν εξοπλισμό, να αναπτύξουν τεχνολογίες, να προστατεύσουν τις υποδομές τους με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, όχι από την τσέπη του πολίτη.

Οι συνέπειες της απουσίας της Ελλάδας:
1. Απώλεια στρατηγικής χρηματοδότησης για την εθνική άμυνα.
Η Ελλάδα δεν θα λάβει ευρώ από τα δισεκατομμύρια του SAFE. Όλες οι δαπάνες για εξοπλισμούς θα συνεχίσουν να γίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από το υστέρημα του ελληνικού λαού.
2. Καμία συμμετοχή σε κοινές ευρωπαϊκές αμυντικές προμήθειες.
Ενώ άλλες χώρες θα προμηθεύονται στρατιωτικό υλικό με μειωμένο κόστος και ευνοϊκούς όρους, η Ελλάδα θα συνεχίσει να αγοράζει αποσπασματικά και πανάκριβα, εκτός κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου.
3. Αποκλεισμός από τον ευρωπαϊκό τεχνολογικό καινοτομικό βραχίονα.
Δεν θα συμμετέχουμε στην ανάπτυξη κρίσιμων τεχνολογιών – ούτε στην αμυντική παραγωγή, ούτε στη βιομηχανική συνεργασία, ούτε στην ενεργειακή ασφάλεια.
4. Καμία ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
Αντί να επενδύσουμε στην εγχώρια τεχνογνωσία και να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, αφήνουμε το πεδίο σε άλλους. Εργοστάσια, τεχνίτες και τεχνολόγοι παραμένουν ανεκμετάλλευτοι.
5. Πλήρης εξάρτηση από τρίτους – και στρατηγική ευαλωτότητα.
Η Ελλάδα θα συνεχίσει να εξαρτάται από ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία – για κάθε πτυχή της άμυνάς της. Χωρίς SAFE, χάνουμε τη δυνατότητα αυτονόμησης. Γινόμαστε προτεκτοράτο.
6. Η Τουρκία αναβαθμίζεται – με τα ίδια ευρωπαϊκά λεφτά που εμείς αρνούμαστε.
Η Άγκυρα, αν και εκτός ΕΕ, διεκδικεί τη συμμετοχή της στο SAFE. Και δεν αποκλείεται να την πάρει. Και να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την αμυντική της βιομηχανία. Και η Ελλάδα να κοιτάει.

Ποιος αποφάσισε αυτήν την εθνική ήττα;

Κανείς δεν ενημέρωσε.
Κανείς δεν εξήγησε.
Κανείς δεν απολογήθηκε.

Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει άμεσα εξηγήσεις:
• Ποιος έλαβε την απόφαση μη συμμετοχής;
• Ποια ήταν η θέση του Υπουργείου Άμυνας και του Υπουργείου Εξωτερικών;
• Πότε θα σταματήσει η λογική «χαμηλού προφίλ» απέναντι στην Ευρώπη – και υψηλού κόστους για τον πολίτη;

Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ καταγγέλλει:
• Την εγκληματική αδιαφορία για τα εθνικά συμφέροντα.
• Την ανικανότητα να διαπραγματευτούμε σοβαρά στις Βρυξέλλες.
• Την παραδοχή ήττας από μια κυβέρνηση που μοιράζει αφειδώς εκλογικά επιδόματα αλλά δεν βρίσκει χρήματα για καίριας σημασίας ζητήματα όπως το SAFE.

Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ θα σταθεί εμπόδιο σε κάθε κυβέρνηση που θεωρεί την άμυνα κόστος και την υποτέλεια στρατηγική.

Η Εθνική Κυριαρχία δεν είναι λογιστικό μέγεθος.
Είναι καθήκον. Είναι ευθύνη απέναντι στις γενιές του μέλλοντος.

 

Πώς θα χάσει η Τουρκία - Οι 4 κινήσεις


Του Κ. Αϊβαλιώτη*

Τέσσερις είναι οι κινήσεις που πρέπει να κάνουμε εν σχέσει με το πρόγραμμα Safe των 150 δισ. ευρώ και την Τουρκία:

Κίνηση Νο 1 είναι να κάνουμε σημαία μας την επιστολή που εστάλη προς τον προεδρεύοντα Πολωνό υπουργό Εξωτερικών από την πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου κυρία Μέτσολα, που αναφέρει τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Νομικών Υποθέσεων, η οποία ομόφωνα απέρριψε τη μεθόδευση της Κομισιόν (άρθρο 122) για συμμετοχή και της Τουρκίας. Γράφει επί λέξει η πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου: «Η εν λόγω νομοθετική πράξη προτείνεται να εγκριθεί χωρίς την κατάλληλη νομική βάση και νομοθετική διαδικασία, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημοκρατική νομιμότητα και υπονομεύοντας τις νομοθετικές και ελεγκτικές λειτουργίες του Κοινοβουλίου».

Κίνηση Νο 2 είναι να επικαλούμαστε ότι η νομοθεσία της Ε.Ε. επιβάλλει να υπογραφεί υποχρεωτικώς διμερής αμυντική συμφωνία Ε.Ε. – Τουρκίας για το Safe (άρα τουλάχιστον δύο βέτο από Ελλάδα και Κύπρο). 

Εδώ ας δούμε και μια αποκάλυψη που δεν αναφέρουν τα συστημικά ΜΜΕ: Τη γνωμοδότηση που επικαλείται η κυρία Μέτσολα υπογράφει ο πρόεδρος της Επιτροπής Νομικών Θεμάτων, τουρκικής καταγωγής, Βούλγαρος ευρωβουλευτής Ιλχάν Κιουτσούκ! Είναι αυτός που τον έχω καταχερίσει στη «δημοκρατία» για τον καταφανή φιλοτουρκισμό του και φυσικά κανείς δεν είναι αφελής να πιστεύει ότι ανένηψε! Προσπάθησε να διασώσει την Τουρκία στο Ευρωκοινοβούλιο με το Safe, αλλά «σαρώθηκε» από τους ξένους ευρωβουλευτές και αναγκάστηκε να προσυπογράψει ότι η νομική βάση της Κομισιόν είναι για τα… μπάζα! Πρόκειται για καθαρή ήττα των Τούρκων στο Ευρωκοινοβούλιο, γι’ αυτό επέμενα να παίξουμε σε αυτό το γήπεδο, ώστε να τους μπλέξουμε, και έκανα τη σχετική προσφυγή-αναφορά. Η πρόεδρος της Κομισιόν κυρία Φον ντερ Λάιεν ήξερε ότι στην Ευρωβουλή θα κολλούσε και αποπειράθηκε να το παρακάμψει, αλλά να που η Μέτσολα της έγραψε ότι «αν δεν αλλάξει η νομική βάση και δεν κατοχυρωθεί η συμμετοχή του Ευρωκοινοβουλίου, θα προσφύγει στο ευρωδικαστήριο»! 

Μέχρι τώρα ο κανονισμός προχωρά με λανθασμένη νομική βάση, χωρίς τη συμμετοχή του Ευρωκοινοβουλίου. Το θέμα θα μπλέξει κι άλλο με την κίνηση Νο 3: Να αποφασίσουν, επιτέλους, να χαλάσουν τον κόσμο οι ευρωβουλευτές Ελλάδας και Κύπρου για τη βρομερή Baykar, του γαμπρού του Ερντογάν, που έχει στην «καμπούρα» της όσα αναφέρει η «Washington Post».

Τέλος, να η (υπερπολύτιμη) κίνηση Νο 4: «Λήψη μέτρων εφαρμογής του κανονισμού (Ε.Ε.) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης». 

Ο κανονισμός 452 ορίζει ότι κάθε ξένη επένδυση σε χώρα της Ε.Ε. πρέπει να ελέγχεται αν θέτει σε κίνδυνο τον υγιή εσωτερικό ανταγωνισμό και την ασφάλεια των κρατών-μελών που έχουν δικαίωμα να μπλοκάρουν την επένδυση. Τι κάνει «νιάου νιάου»; Μα η εταιρία του γαμπρού του Ερντογάν, η Baykar! Εμπρός, λοιπόν, κ. Μητσοτάκη και κ. Χριστοδουλίδη, έχετε τέσσερα επιχειρήματα ματ για «γιοκ παρά» στους Τούρκους. Μακάρι να ακούσουμε να τα χρησιμοποιείτε.

*Π. βουλευτής Β’ Αθηνών


πηγή:https://www.antinews.gr/68617/politiki/pos-tha-chasei-i-toyrkia/

 

Υπουργείο εργασίας: - Ο «χάρτης» πληρωμών για την περίοδο 10 έως 13 Ιουνίου - 58.250.000 ευρώ σε 53.603 δικαιούχους


 


Κατά την περίοδο 10 έως 13 Ιουνίου, θα καταβληθούν συνολικά 58.250.000 ευρώ σε 53.603 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e-ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

1. Ειδικότερα από τον e-ΕΦΚΑ:

  • Από 10 έως 13 Μαΐου θα καταβληθούν 20.000.000 ευρώ σε 800 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.

2. Από την ΔΥΠΑ θα γίνουν οι εξής καταβολές:

  • 21.000.000 ευρώ σε 35.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων και προκαταβολών.
  • 1.000.000 ευρώ σε 1.500 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.
  • 14.000.000 ευρώ σε 13.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.
  • 2.000.000 ευρώ σε 3.300 δικαιούχους στο πλαίσιο προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
  • 250.000 ευρώ σε 3 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».

 

Η "Μητέρα" των Μαχών έγινε - Πώς εξελίχθηκε η δίκη στο ΣτΕ για τον 13ο και 14ο μισθό στο Δημόσιο - Τα επιχειρήματα των δύο πλευρών


 Μια δίκη κομβικής σημασίας για το μέλλον των μισθολογικών απολαβών στο Δημόσιο διεξήχθη χθες στη μείζονα Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Υπό την προεδρία του Μιχάλη Πικραμένου και με εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ιωάννη Μιχαλακόπουλο, συζητήθηκε το φλέγον ζήτημα της επαναφοράς ή μη του 13ου και 14ου μισθού – των επιδομάτων εορτών και αδείας – στους δημόσιους υπαλλήλους. Η απόφαση που θα εκδοθεί είναι πιλοτικού χαρακτήρα και θα καθορίσει το μισθολογικό τοπίο για το σύνολο των μόνιμων υπαλλήλων της χώρας.

Το αίτημα και οι θέσεις των δημοσίων υπαλλήλων

Το θέμα προέκυψε από αίτηση δημόσιου υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος ζητά την αναγνώριση της υποχρέωσης του Δημοσίου να του καταβάλει αποζημίωση αντίστοιχη με τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας για τα έτη 2023 και 2024. Ο προσφεύγων, υποστηριζόμενος από την ΑΔΕΔΥ, η οποία παρέστη ως παρεμβαίνουσα, κάνει λόγο για παράλειψη του νομοθέτη να επαναφέρει τα επιδόματα στο ύψος που προέβλεπε ο νόμος 3205/2003.

Οι βασικοί του ισχυρισμοί εδράζονται σε συνταγματικές αρχές – όπως η ανθρώπινη αξία, η ισότητα, η ισότητα στα δημόσια βάρη και η αναλογικότητα – καθώς και σε διατάξεις του Ευρωπαϊκού Δικαίου, όπως ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Οδηγία 2022/2041/ΕΕ. Ο προσφεύγων υπογραμμίζει πως η εν λόγω Οδηγία επιβάλλει ίση μεταχείριση των εργαζομένων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα όσον αφορά την εξασφάλιση επαρκούς κατώτατου μισθού που εγγυάται την αξιοπρεπή διαβίωση.

Η δικηγόρος της ΑΔΕΔΥ, κ. Μαργαρίτα Παναγοπούλου, τόνισε πως, ενώ τα επιδόματα θεσμοθετήθηκαν αρχικά το 1951 και καταργήθηκαν το 2012 λόγω οικονομικών συγκυριών, αυτές οι συγκυρίες δεν υφίστανται πλέον. «Υπάρχει παράλειψη της Πολιτείας να τα επαναφέρει, προκειμένου οι δημόσιοι υπάλληλοι να εξασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία και η συνταγματική αρχή της ισότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι υπάρχουν πλέον δημοσιονομικά πλεονάσματα

Η αντίδραση του Δημοσίου: Κόστος και αρμοδιότητες

Το Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) – τους κ.κ. Σταύρο Σπυρόπουλο, Γεωργία Παπασάκη και Εμμανουέλα Πανοπούλου – αντέκρουσε τα επιχειρήματα των προσφευγόντων. Βασικό επιχείρημα είναι ότι η μη θεσμοθέτηση των επιδομάτων δεν παραβιάζει συνταγματικές αρχές, καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι αποτελούν διαφορετική κατηγορία από τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα λόγω της σχέσης δημοσίου δικαίου, της μονιμότητας και της ιδιαίτερης υπηρεσιακής τους κατάστασης.

Οι δικηγόροι του Δημοσίου υποστήριξαν ότι η ΑΔΕΔΥ ζητά ουσιαστικά από το ΣτΕ να νομοθετήσει, αναρωτώμενοι αν το δικαστήριο έχει την αρμοδιότητα να ακυρώσει την άρνηση της Πολιτείας να νομοθετήσει. Τόνισαν ότι το δικαστήριο εισέρχεται σε πεδίο που άπτεται του νομοθετικού πλαισίου.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο δημοσιονομικό κόστος. Όπως ανέφερε ο εισηγητής κ. Μιχαλακόπουλος στην εισήγησή του, το Δημόσιο υποστηρίζει ότι η επαναφορά των δώρων θα επιφέρει «μόνιμο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 1,37 δισ. ευρώ χωρίς εργοδοτικές εισφορές και συνολικώς 1,55 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των εργοδοτικών εισφορών».

Το Δημόσιο πρόσθεσε ότι η μη επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού είναι «θεμιτή και απολύτως δικαιολογημένη», εξυπηρετώντας το γενικότερο συμφέρον και εντασσόμενη στην οικονομική και κοινωνική πολιτική της χώρας, η οποία χαράσσεται με βάση τη δημοσιονομική κατάσταση. Επιπλέον, υποστήριξε ότι οι διατάξεις του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ δεν αφορούν αμιγώς εσωτερικές πολιτικές, όπως η μισθολογική πολιτική που καθορίζεται από δημοσιονομικές συνθήκες, και ότι ζητήματα αποδοχών δεν εμπίπτουν στην έννοια των αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας του Άρθρου 31.

Το ΣτΕ επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του, η οποία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Έξω από το δικαστικό μέγαρο, περίπου 500 δημόσιοι υπάλληλοι είχαν συγκεντρωθεί, αναμένοντας την κρίση του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου.



πηγή:https://www.sofokleousin.gr/pos-ekselixthike-i-diki-sto-ste-gia-ton-13-14o-mistho-sto-dimosio

Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025

Πρωθυπουργός: - Διαθέσιμα τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες – Ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων για το 2024


 


Διαθέσιμα τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες – Ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων για το 2024

Πραγματοποιήθηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μαξίμου, η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της πρώτης έρευνας αξιολόγησης των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης στην οποία συμμετείχαν εθελοντικά 65.000 πολίτες μέσω της πλατφόρμας axiologisi.ypes.gov.gr. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν από την Υφυπουργό Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη τα αποτελέσματα της εσωτερικής αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων για το 2024.

  • Στόχος της έρευνας, η οποία θα επαναλαμβάνεται ανά εξάμηνο, είναι η συλλογή πολύτιμης πρωτογενούς πληροφορίας σχετικά με την αντίληψη των πολιτών για τις παρεχόμενες από το Δημόσιο υπηρεσίες, τόσο του κεντρικού κράτους όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα αποτελούν χρήσιμο εργαλείο για την ιεράρχηση των αναγκών των πολιτών και τον σχεδιασμό των απαραίτητων δράσεων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων.
  • Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν και τα αποτελέσματα της εσωτερικής αξιολόγησης των υπαλλήλων του Δημοσίου για το 2024, στην οποία συμμετείχαν 172.474 υπάλληλοι, εκ των οποίων 22.725 προϊστάμενοι, που αποτελεί τον μεγαλύτερο αριθμό διαχρονικά. Η αξιολόγηση έγινε στη βάση 186.836 τιθέντων στόχων. Αναδείχθηκαν 15.615 υπάλληλοι υψηλής απόδοσης και 2.102 υπάλληλοι χαμηλής απόδοσης αντίστοιχαΣε όσους υπαλλήλους πέτυχαν τους στόχους τους διανεμήθηκαν συνολικά μπόνους 29,1 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του, μεταξύ άλλων, τόνισε:

  • Μέσα σε λίγες εβδομάδες, με μία ανταπόκριση που ξεπέρασε και τις δικές μας προσδοκίες, 65.000 πολίτες, γυναίκες και άντρες, πήραν μέρος ουσιαστικά στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση η οποία έγινε ποτέ.
  • Αλλά τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης έρευνας να μετουσιωθούν ουσιαστικά σε δράσεις που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες, αλλά και υποχρέωση των Δημάρχων να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους αυτά τα οποία μας είπαν οι πολίτες.
  • Και βέβαια, νομίζω ότι οι πολίτες μάς είπαν και πράγματα τα οποία ήδη σε ένα βαθμό υποψιαζόμασταν:
    • Οι καθυστερήσεις στην κτηματογράφηση αυτή τη στιγμή παίρνουν χαμηλότερο βαθμό, όμως αναμένουμε πολύ σύντομα, με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και με την ηλεκτρονικοποίηση όλων των υπηρεσιών, αυτό να αλλάξει.
    • Υπάρχει η γραφειοκρατία στις εκδόσεις αδειών διαμονής εποχιακών εργατών. Αυτό καταγγέλλεται, προφανώς, πιο έντονα στην περιφέρεια, σε τόπους όπου κυριαρχεί ο πρωτογενής τομέας.
    • Από την άλλη πλευρά, θετικά, οριζόντια, διαγενεακά, σε όλη τη χώρα αξιολογείται πολύ θετικά το gov.gr. Θέλω να θυμίσω ότι κλείνει πια, όπως είπε και ο Υπουργός, τα πέντε του χρόνια. Έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας πριν από το gov.gr, όμως υπήρχε ζωή και πριν από το gov.gr και δεν ήταν ευχάριστη αυτή η καθημερινότητα για τους πολίτες.