Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2025

Επιτέλους Σωθήκαμε!! - Πρωθυπουργός: - Θα ξεκινήσω με μια δέσμευση για το νέο έτος!! - Να είστε προετοιμασμένες και προετοιμασμένοι!! - Είμαστε στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης !!!!


 

Επιστρέφουμε στις ανασκοπήσεις, μετά τη σύντομη εορταστική ανάπαυλα! Πρώτη για το 2025 και θα ξεκινήσω με μια δέσμευση για το νέο έτος: το κυβερνητικό έργο θα παραμείνει έντονο και πολυεπίπεδο, ώστε μέρα με τη μέρα κάτι να αλλάζει και να γίνεται η ζωή όλων των πολιτών καλύτερη. Αυτό βέβαια σημαίνει και μεγάλες ανασκοπήσεις, οπότε να είστε προετοιμασμένες και προετοιμασμένοι! Ξεκινώ λέγοντάς σας καλημέρα και καλή χρονιά και από εδώ!
Και το 2025 θα συνεχίσουμε με ρεαλισμό, με σχέδιο και σκληρή δουλειά να αντιμετωπίζουμε χρονίζουσες παθογένειες και να αίρουμε εμπόδια στην οικονομία, στην υγεία, στην ασφάλεια, στην παιδεία, στη δικαιοσύνη, αλλάζοντας προς το καλύτερο την καθημερινότητα των πολιτών και οδηγώντας την Ελλάδα πιο κοντά στα ευρωπαϊκά επίπεδα. Ήδη, με την έναρξη του νέου έτους -για να προχωρήσω στην ανασκόπηση- εργαζόμενοι και συνταξιούχοι θα δουν βελτιωμένες αποδοχές και μειωμένες εισφορές, ενώ οι επαγγελματίες θα ελαφρυνθούν από το τέλος επιτηδεύματος. Το 2025 περιλαμβάει συνολικά 18 μειώσεις φόρων και βαρών, καθώς και 7 μέτρα στήριξης των εισοδημάτων, με δημοσιονομικές παρεμβάσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ που θα ενισχύσουν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Μεταξύ άλλων, θυμίζω, απαλλάσσονται από τη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη επιπλέον 132.000 χαμηλοσυνταξιούχοι που πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ. Διπλασιάζεται (από 10% σε 20%) η μείωση ΕΝΦΙΑ για κατοικίες φυσικών προσώπων, φορολογητέας αξίας έως 500.000 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι είναι ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, σεισμό, πλημμύρα). Οι εφημερίες των γιατρών θα φορολογούνται πλέον με συντελεστή 22%, ενώ μονιμοποιείται η επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο, με ένα νέο σύστημα το οποίο βασίζεται στην πραγματική κατανάλωση. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις γίνονται εφικτές χάρη στην ισχυρή οικονομική ανάπτυξη των τελευταίων ετών και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, χωρίς να ξεφεύγουμε από το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο που καθορίζει συγκεκριμένα ετήσια όρια για τις αυξήσεις δαπανών.
Λίγο πριν την εκπνοή του 2024, όπως είχαμε δεσμευτεί, παρουσιάσαμε την Εθνική Στρατηγική Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο Διαδίκτυο. Στόχος μας είναι να στηρίξουμε γονείς και ανήλικους, προωθώντας την υπεύθυνη και λελογισμένη χρήση του διαδικτύου. Λέγοντας υπεύθυνη χρήση, φυσικά, δεν εννοούμε μη χρήση, ούτε καθολική απαγόρευση, αλλά προστασία των νέων από βλαβερό περιεχόμενο και εθιστικές πρακτικές που επηρεάζουν αρνητικά την κοινωνική τους ωρίμανση, την απόκτηση γνώσεων και την ψυχική τους υγεία. Από την προπερασμένη Δευτέρα λειτουργεί η πλατφόρμα https://parco.gov.gr, παρέχοντας οδηγίες στους γονείς για τη χρήση του γονικού ελέγχου που θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν ένα ασφαλές ψηφιακό περιβάλλον για τα παιδιά τους. Στα υπάρχοντα εργαλεία θα προστεθεί η εφαρμογή Kids Wallet, η οποία θα είναι διαθέσιμη για εγκατάσταση τον προσεχή Απρίλιο. Είναι το «ψηφιακό πορτοφόλι» των παιδιών που θα συνδέεται με το Gov.gr Wallet του γονέα και εκεί θα διατίθενται με απλό τρόπο διάφοροι γονικοί έλεγχοι. Και σε ρυθμιστικό επίπεδο, καθιερώνονται τα 15 έτη ως ηλικία Ψηφιακής Ενηλικίωσης και θεσπίζεται η υποχρέωση όλων των κατασκευαστών συσκευών που διατίθενται στην Ελλάδα και συνδέονται στο διαδίκτυο να προεγκαθιστούν ή να παρέχουν πρόσβαση σε λογισμικό γονικού ελέγχου. Το πλαίσιο αυτό θα λειτουργήσει συνδυαστικά με άλλες πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί, όπως η απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου από μαθητές στα σχολεία και η εφαρμογή SAFE.YOUth. Η Ελλάδα πρωτοστατεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο με τη διαμόρφωση ενός πλαισίου, ώστε να υιοθετηθούν κοινοί κανόνες και να καλυφθούν κενά που παρατηρούνται σήμερα. Η είδηση μάλιστα ότι άλλος ένας «γίγαντας» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καταργεί το fact-checking, δηλαδή τον έλεγχο των γεγονότων από ειδικούς, επιβεβαιώνει πόσο αναγκαία και επείγουσα είναι η παρέμβαση στο ανώτατο δυνατό επίπεδο προκειμένου να «σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται», δανειζόμενος τον γνωστό στίχο. Θα το επαναλάβω: η αντιμετώπιση του εθισμού των ανηλίκων στο διαδίκτυο δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική μόνο με τεχνικές ή ρυθμιστικές παρεμβάσεις. Προϋποθέτει τη συνεργασία γονέων, κηδεμόνων και παιδιών. Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι, από δημοσκοπήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών αναγνωρίζει το πρόβλημα και συμφωνεί ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή του.
Επόμενο θέμα της ανασκόπησης είναι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Προβλέπει για τους παραβάτες οδηγούς ποινές αντίστοιχες με τη σοβαρότητα κάθε παράβασης, οι οποίες κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους. Οι ποινές μάλιστα θα κλιμακώνονται για όσους υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις και πλέον, επικεντρώνονται στον οδηγό και όχι στο όχημα. Γίνονται πιο αυστηρές οι κυρώσεις για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, για τη μη χρήση του κράνους -που όπως και η ζώνη, σώζει ζωές- αλλά και για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας που, εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς, δεν θα υπερβαίνουν τα 30 χλμ/ώρα. Προχωράμε στην αξιοποίηση τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες στα λεωφορεία, για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την είσπραξη των προστίμων. Ταυτόχρονα εντείνουμε τους ελέγχους. Κατά την περίοδο των φετινών γιορτών ελέγχθηκαν 282.705 οχήματα, 86.709 περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο και βεβαιώθηκαν 78.596 παραβάσεις, 27.311 περισσότερες από ό,τι πέρυσι. Τα σοβαρά τροχαία ήταν λιγότερα, όμως και μια ζωή είναι πολύτιμη. Πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα της μείωσης των τροχαίων στη χώρα μας, να σταματήσουμε να «ματώνουμε» στους δρόμους, ώστε να γίνουμε και σε αυτό το πεδίο μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα.
Περνώντας στα ενεργειακά, και τον Ιανουάριο θα υπάρξει έκτακτη στήριξη για τις καταναλώσεις ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου. Η ενίσχυση αφορά κύρια και μη κύρια κατοικία, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου, καλύπτοντας έτσι περίπου το 90% των νοικοκυριών με κυμαινόμενα τιμολόγια ρεύματος. Το συνολικό κόστος της στήριξης αυτής ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ.
Παραμένοντας στο ενεργειακό πεδίο, φέτος επαναλαμβάνουμε μία από τις πιο επιτυχημένες πρωτοβουλίες μας, το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2025», που προσφέρει σε χιλιάδες νοικοκυριά τη δυνατότητα να βελτιώσουν ενεργειακά τα σπίτια τους. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο μειώνονται οι ενεργειακές δαπάνες και αναβαθμίζεται η ποιότητα ζωής των πολιτών, αλλά ενισχύεται και η εθνική προσπάθεια για την πράσινη μετάβαση. Το πρόγραμμα, με συνολικό προϋπολογισμό 434 εκ. ευρώ, καλύπτει επιδοτήσεις από 50% έως και 100% για ενεργειακή αναβάθμιση. Οι πόροι θα κατευθυνθούν κυρίως σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως οικογένειες με ΑμεΑ, πολύτεκνες οικογένειες, ευάλωτα νοικοκυριά καθώς και σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
Επιπλέον, την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η υποβολή αιτήσεων και για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα», με προϋπολογισμό 223,2 εκ. ευρώ. Δεν είναι όμως τα μόνα προγράμματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το 2025. Θα υλοποιηθούν άλλα πέντε για την ενεργειακή αναβάθμιση σε σχολεία, νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς, ΔΕΥΑ, ορεινά τουριστικά καταλύματα και λοιπές επιχειρήσεις, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από 250 εκ. ευρώ. Και τα 7 προγράμματα εντάσσονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης–Next Generation EU.
Επανέρχομαι στο ζήτημα των πληγέντων από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023 στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα. Η στήριξή τους παραμένει στις προτεραιότητές μας, ώστε να μπορέσουν να ορθοποδήσουν. Στο πλαίσιο αυτό, την τελευταία εβδομάδα του 2024, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σε συνεργασία με τις δύο Περιφέρειες που παρέχουν τα ανάλογα στοιχεία, κατέβαλε άλλα 16.750.792,65 ευρώ σε επιχειρήσεις και αγρότες. Έτσι, μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της προκαταβολής του 86% της κρατικής αρωγής για περισσότερες από 23.000 πληγέντες δικαιούχους αυτών των κατηγοριών που αντιστοιχεί σε 200,7 εκ. ευρώ. Η προκαταβολή μπορεί να φτάσει και τις 400.000 ευρώ ανά επιχείρηση ή ανά αγροτική εκμετάλλευση.
Το 2024 η ελληνική οικονομία κατέγραψε επιδόσεις που κατέταξαν τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε κρίσιμους δείκτες, όπως η απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικά η επιτυχής εκτέλεση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (101,25%) που το μέγεθός του (13,3 δισ. ευρώ) κατέγραψε ρεκόρ δεκαπενταετίας. Το 2025 το πρόγραμμα αυτό θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, αγγίζοντας τα 14,1 δισ. ευρώ, ενώ το 2019 με το ζόρι ξεπερνούσε τα 5,5 δισ. ευρώ. Στόχος μας είναι στηρίξουμε τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, δημιουργώντας ακόμη περισσότερες θέσεις εργασίας και με μεγαλύτερο μέρισμα για την κοινωνία.
Με την ευκαιρία να επισημάνω ότι το 2024 έκλεισε με πληρωμές 219 εκ. ευρώ για την ενίσχυση 510 επενδυτικών σχεδίων. Είναι το υψηλότερο ποσό που δόθηκε τα τελευταία 10 χρόνια από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την υλοποίηση επενδύσεων στο πλαίσιο αναπτυξιακών νόμων. Τα επενδυτικά σχέδια αφορούν στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της μεταποίησης, του τουρισμού, της αγροδιατροφής και των υπηρεσιών, από την υλοποίηση των οποίων αναμένεται να δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Και φέτος, όπως και πέρυσι, τα 110 νοσοκομεία μας έχουν έτοιμους τους προϋπολογισμούς τους για τη νέα χρονιά, αποτέλεσμα της συστηματικές και μεθοδικής δουλειάς που γίνεται στο Υπουργείο Υγείας. Αυτό επιτρέπει στις διοικήσεις των νοσοκομείων να συντονίσουν καλύτερα όλες τις υπηρεσίες τους, να αξιοποιήσουν και να απορροφήσουν τις διαθέσιμες πιστώσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η αποτελεσματικότητα αυτής της διαδικασίας αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το 2024 όπου οι προϋπολογισμοί καταρτίστηκαν στην αρχή του έτους, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες τα νοσοκομεία κινήθηκαν εντός του οικονομικού προγραμματισμού τους , χωρίς να χρειαστεί έκτακτη χρηματοδότηση. Μια ακόμη πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στον χώρο της υγείας που θα τεθεί σε εφαρμογή εντός του 2025 είναι η αποζημίωση των νοσοκομείων μέσω του συστήματος των DRGs, δηλαδή με βάση την κατηγοριοποίηση των περιστατικών ώστε να είναι ομοιογενής και διαφανής η τιμολόγηση των υπηρεσιών. Ο στόχος μας παραμένει σταθερός: θέλουμε κάθε ευρώ του φορολογούμενου πολίτη να αξιοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για τη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος. Και θέλω να πω εδώ πως, χάρη στην ανάπτυξη της οικονομίας, πετύχαμε να αυξήσουμε κατά 74% την τακτική χρηματοδότηση του ΕΣΥ από το 2019. Τα χρήματα αυτά πρέπει να πιάνουν τόπο.
Ξεκινάει η αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού στους Κήπους του Έβρου, ένα έργο που αναμένεται να μειώσει κατά 75% τον χρόνο αναμονής για τη διέλευση των οχημάτων. Ο σχετικός διαγωνισμός, με προϋπολογισμό 12,9 εκ. ευρώ, ήδη «τρέχει» και υπολογίζεται ότι το έργο θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Μετά τους Κήπους, θα ακολουθήσει η αναβάθμιση όλων των βασικών χερσαίων συνοριακών σταθμών (Καστανιές Έβρου, στους Ευζώνους, Λαιμό Πρεσπών, Κακαβιά και Κρυσταλλοπηγή). Η σημερινή εικόνα τους δεν αρμόζει σε ένα ευρωπαϊκό κράτος όπως η Ελλάδα. Πρώτη φορά μετά από δεκαετίες θα γίνει κτιριακή και τεχνολογική αναμόρφωση σε όλες τις κεντρικές πύλες εισόδου/εξόδου της χώρας, προκειμένου επισκέπτες και εμπορικές μεταφορές να εξυπηρετούνται ταχύτερα. Η μείωση του χρόνου αναμονής στις εισόδους και εξόδους της χώρας θα συμβάλλει στην οικονομική και τουριστική τόνωση της Βόρειας Ελλάδας, από τη Θράκη μέχρι την Ήπειρο. Παράλληλα, θα γίνονται αποτελεσματικότεροι έλεγχοι στα τελωνεία και από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα τρόφιμα (κρέατα, οπωροκηπευτικά) που εισέρχονται στη χώρα. Η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Ζώνη Σένγκεν από 1/1/2025 θα αυξήσει τις διελεύσεις προς τη χώρα μας, οι οποίες ήταν ούτως η άλλως μεγάλες. Το 2024 από τον Προμαχώνα πέρασαν 8.600.000 άνθρωποι, ενώ μόνο τους τουριστικούς μήνες Ιούνιο έως Οκτώβριο εισήλθαν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης περισσότεροι από 1.200.000 πολίτες.
Υπό την πολιτική εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία του τότε υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη, και με τη μέριμνα του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, κερδήθηκαν δύο σημαντικές νομικές μάχες σε Ευρώπη και Αμερική. Συγκεκριμένα, με απόφαση του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) έγινε δεκτή η αίτηση ακύρωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας κατά του σήματος «Turkaegean», ενώ με απόφαση του Γραφείου Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ (Trademark Trial and Appeal Board of the United States Patent and Trademark Office – USPTO) ζητήθηκαν εξηγήσεις για τον λόγο επιλογής του συγκεκριμένου εμπορικού σήματος. Με προσήλωση και επαγγελματισμό διασφαλίζουμε σε όλα τα επίπεδα τα εθνικά μας συμφέροντα.
Φτάνοντας στο τέλος της πρώτης για τη νέα χρονιά κυριακάτικης ανασκόπησης, να θυμίσω ότι το 2025 έχει ανακηρύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού «Αφιερωματικό Έτος Μίκη Θεοδωράκη», καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση αυτού του Οικουμενικού Έλληνα με τη μυθιστορηματική ζωή και το ασύνορο ταλέντο. Οι εκδηλώσεις που θα γίνουν είναι ο ελάχιστος φόρος τιμής στην κληρονομιά του, αλλά και ευκαιρία να τραγουδήσουμε ξανά το έργο του που έχει μια περίβλεπτη θέση στην ιστορία της πατρίδας μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας! Να ευχηθώ και πάλι καλή χρονιά σε όλες και σε όλους, με υγεία, ελπίδα και αισιοδοξία.
Όλες οι αντιδράσεις:
736
116 σχόλια
120 κοινοποιήσεις

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2025

Συντάξεις: - Νόμος Κατρούγκαλου VS Νόμος Βρούτση - Ποιος είναι ο χειρότερος! - Ποιος Έχει Διαπράξει ΤΡΙΑ "Οικονομικά, Απεχθή Εγκλήματα" που δεν τα έχουμε καταλάβει ακόμη!! - Συγκριτικοί, Αποκαλυπτικοί Πίνακες!!

 



Παρά τα αντιθέτως διακηρυττόμενα, το ασφαλιστικό νομοσχέδιο Βρούτση που βρίσκεται ήδη στη διαβούλευση, «τιμωρεί» παράνομα και απαράδεκτα όσους ασφαλισμένους δεν μπόρεσαν (ή δεν θα μπορέσουν στο μέλλον) να ξεπεράσουν 30 χρόνια πλήρους ασφάλισης (ή 9.000 ΗΑ).

Το «πάγωμα» των ποσοστών αναπλήρωσης και του ύψους των συντάξεων για το 75% των σημερινών και μελλοντικών συνταξιούχων αποτελεί στην ουσία μείωση των συντάξεων!
Συνιστά ταυτόχρονα ευθεία παραβίαση του σκεπτικού και διατακτικού των υπ’αριθ. 1890-1891/2019 πρόσφατων αποφάσεων ΟλΣτΕ, τις οποίες η κυβέρνηση απαρέγκλιτα οφείλει να εφαρμόσει.
Το ίδιο νομοσχέδιο «τιμωρεί» επίσης όσους έχουν περισσότερα από 40 χρόνια ασφαλιστικού βίου (ή 12.000 ΗΑ).
Στην κατηγορία αυτή συνταξιούχων η «νόθευση» της ανταποδοτικότητας, κατά κραυγαλέα παράβαση των ανωτέρω αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, γίνεται από το 41ο έτος ασφάλισης και πάνω.
Οι πίνακες που ακολουθούν είναι αποκαλυπτικοί της παράνομης και απαράδεκτης πρότασης του σχεδίου Βρούτση, αφού:
α.  Τα ποσοστά αναπλήρωσης και το ύψος των συντάξεων παραμένουν τα ίδια για 30 χρόνια ασφάλισης (ή 9.000 ΗΑ),
β   Αυξάνουν προοδευτικά από τα 31 έως τα 40 χρόνια ασφάλισης (ή 12.000 ΗΑ) και
γ. Μειώνονται σε σχέση με τα υφιστάμενα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) από τα 41 χρόνια και πάνω.




Είναι προφανές ότι με αυτή την πρότασή του ο υπουργός Εργασίας παραβιάζει ευθέως τις πρόσφατες υπ’αριθ. 1890/2019 και 1891/2019 αποφάσεις του ΣτΕ, που τον κάλεσαν να θεσπίσει αμιγή και γνήσια προοδευτική ανταποδοτικότητα ποσοστών αναπλήρωσης και συντάξεων.
Οι συνταξιούχοι, που με τις τρεις προηγούμενες μνημονιακές ασφαλιστικές «μεταρρυθμίσεις» απώλεσαν σχεδόν 100 δις ευρώ από την περιουσία τους (20 δις από τη «μεταρρύθμιση» του 2010, 35 δις από τη «μεταρρύθμιση» του 2012, 26 δις από το PSI και 18 δις από τη «μεταρρύθμιση» Κατρούγκαλου), θα ανέμεναν περισσότερο σεβασμό και ειλικρίνεια

Ποια είναι η πιο βροχερή πόλη της Ελλάδας;

 


Mπορεί στην Ελλάδα να έχουμε αφήσει πίσω μας το φθινόπωρο και τα πρωτοβρόχια, και να ζούμε έναν χειμώνα «ανοιξιάτικο» αλλά σε κάποιες πόλεις μας δεν υπάρχει αυτή η πολυτέλεια, ιδιαίτερα στον ελληνικό βορρά. 

Πρόσφατα, η ιστοσελίδα Budget Direct μοιράστηκε μετεωρολογικά δεδομένα του site Climate Data που δείχνουν ποια πόλη της χώρας μας «τρώει» τις περισσότερες βροχές κάθε χρόνο, αν και δεν μπορεί να συγκριθεί με τα πιο βροχερά μέρη του κόσμου.

Η πιο βροχερή πόλη της Ελλάδας

Αν και γνωστή για την ομορφιά της, η πόλη της Δράμας μαστίζεται από βροχές περισσότερο από κάθε άλλη ελληνική πόλη. Σε γράφημα του μέσου, παρουσιάζεται ο χάρτης της Ευρώπης, στον οποίο σημειώνεται η πόλη κάθε χώρας με τις περισσότερες ημέρες βροχόπτωσης.

Ο χάρτης των πιο βροχερών πόλεων στην Ευρώπη
Ο χάρτης των πιο βροχερών πόλεων στην Ευρώπη | budgetdirect.com

Για την Ελλάδα αυτή είναι η Δράμα, με 97 ημέρες βροχής κάθε χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι η γνωστή για το φαγητό και τα κρασιά της πόλη παραμένει βρεγμένη για πάνω από το ένα τέταρτο του έτους, αριθμοί ρεκόρ για την εύκρατη χώρα μας.

Τα πιο βρεγμένα μέρη

Μπορεί οι Δραμινοί να μην χαίρονται πολύ ήλιο, θα ήταν όμως τρελοί να παραπονιούνται, τη στιγμή που η πόλη τους δεν πιάνει καν τον μέσο όρο βροχόπτωσης στον κόσμο. Αναφορικά, η πιο βροχερή πόλη στον κόσμο είναι η Buenaventura στην Κολομβία, με μέσο όρο 258 ημέρες το χρόνο.

Στις πιο κάτω θέσεις και με μέσο όρο ετήσιων βροχοπτώσεων άνω των 200 ημερών, βρίσκονται αρκετές περιοχές της Νότιας Αμερικής, της Βόρειας Αμερικής και μεγάλο μέρος της Ασίας.

Για την Ευρώπη μας, την πρωτιά παίρνει η Ιρλανδία, και συγκεκριμένα η πόλη Carna, στην οποία σημειώνονται 160 ημέρες βροχής κάθε χρόνο, με δεύτερο το Bergen της Νορβηγίας (156 ημέρες) και στην τρίτη θέση του βάθρου το Glarus της Ελβετίας (153 ημέρες). Τέλος, η μόνη άλλη ευρωπαϊκή πόλη που «σπάει» το φράγμα των 150 ημερών είναι το μακρινό Akhaltsikhe της Γεωργίας, με 152 μέρες βροχόπτωσης.


πηγή:https://www.reader.gr/ellada/i-pio-broheri-poli-tis-elladas-galanoleyko-londino-poy-den-stegnonei-eykola/543738

Ο «χάρτης» πληρωμών για την περίοδο 13 έως 17 Ιανουαρίου - 82.869.739 ευρώ σε 90.237 δικαιούχους


 Κατά την περίοδο 13 έως 17 Ιανουαρίου, θα καταβληθούν συνολικά 82.869.739 ευρώ σε 90.237 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

1. Ειδικότερα από τον e-ΕΦΚΑ:
• Στις 14 Ιανουαρίου θα καταβληθούν 129.739 ευρώ σε 99 δικαιούχους για παροχές τ. ΟΑΕΕ.
• Στις 15 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη πληρωμή δικαιούχων κληρονόμων με ποσοστά αναπλήρωσης που υπέβαλαν αίτηση στη σχετική πλατφόρμα. Θα καταβληθούν συνολικά 40.000 ευρώ σε 790 δικαιούχους.
• Από 13 έως 17 Ιανουαρίου θα καταβληθούν 17.000.000 ευρώ σε 800 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.

2. Από την ΔΥΠΑ θα γίνουν οι εξής καταβολές:
• 38.000.000 ευρώ σε 64.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων.
• 700.000 ευρώ σε 1.000 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.
21.000.000 ευρώ σε 20.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.
• 2.000.000 ευρώ σε 3.500 δικαιούχους για την υλοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
• 4.000.000 ευρώ σε 48 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».

Νέα δίκη για τα Δώρα ενώπιον του ΣτΕ!! - Οι σκληρές και άδικες αποφάσεις της κας Αικ. Σακελλαροπούλου και του Π.Πικραμένου!!


 

Νέα δίκη για τα Δώρα ενώπιον του ΣτΕ!! 

Σημαντική πρωτοβουλία τής ΑΔΕΔΥ!! 

Να ξαναδοθούν τα Δώρα με νόμο στους δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους! 

Τα τρία κόμματα του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) που τα κατήργησαν, οφείλουν να τα επαναφέρουν με νόμο, σε μόνιμη βάση, τώρα που (όπως υποστηρίζουν) δεν ισχύουν τα Μνημόνια!! 

Η Ανωτάτη Δικαιοσύνη, που νομιμοποίησε στο σύνολό τους τις μνημονιακές περικοπές επί μισθών και συντάξεων, δύσκολα θα ανατρέψει τις σκληρές και άδικες αποφάσεις της κας Αικ. Σακελλαροπούλου για την κατάργηση των Δώρων στους δημοσίους υπαλλήλους (1307/2019 ΟλΣτΕ) και τους συνταξιούχους (1439/2019 ΟλΣτΕ) 

1. Πολύ σημαντική δικαστική πρωτοβουλία από την ΑΔΕΔΥ που πρέπει να στηριχθεί από ολόκληρη την κοινωνία! 

Μια πολύ σημαντική δικαστική πρωτοβουλία έλαβε πρόσφατα η Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΑΔΕΔΥ) ζητώντας από το Συμβούλιο Επικρατείας να διεξαχθεί ενώπιόν Του νέα πιλοτική δίκη με βάση το άρθρο 1 ν. 3900/2010 για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στους δημοσίους υπαλλήλους. 

Είχε προηγηθεί η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων που με Δελτίο Τύπου στις 27-9-2024 είχε ζητήσει τη νομοθέτηση της επαναφοράς των ΔώρωνΕπιδομάτων σε ολόκληρο το δημόσιο τομέα. 

Η ΑΔΕΔΥ προέβαλε το ανωτέρω αίτημα ως παρεμβαίνουσα υπέρ της αγωγής (ΑΓ7562/2024) που άσκησε δημόσιος υπάλληλος-μέλος της ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αιτούμενος την επαναχορήγηση των Δώρων  Χριστουγέννων-Πάσχα και Επιδόματος Αδείας σε μόνιμη βάση, καθώς και την επιδίκαση αναδρομικών ποσών Δώρων της τελευταίας διετίας. 

Πιο συγκεκριμένα με την αγωγή αυτή «τίθεται το ζήτημα του κατά πόσον παρίσταται σύμφωνη προς το Σύνταγμα, την Οδηγία 2041/2022/ΕΕ και το άρθρο 31 ΧΘΔ της Ένωσης αφ’ενός μεν η παράλειψη του κοινού νομοθέτη να επαναθεσμοθετήσει τα επιδόματα εορτών και αδείας στους εργαζομένους του Δημοσίου, στο ύψος που όριζε το άρθρο 9 ν. 3205/2003, αφ’ετέρου η διατήρηση της καταργητικής ρύθμισης του ν. 4093/2012, δώδεκα έτη μετά την ψήφισή της.». 

Επίσης, στην αίτησή της για διεξαγωγή πρότυπης δίκης κατ’άρθρο 1 του ν. 3900/2010, η ΑΔΕΔΥ αναφέρει, μεταξύ των άλλων, ότι: «Η παράλειψη του κοινού νομοθέτη να προβεί σε επαναφορά των επιδομάτων εορτών και αδείας στο Δημόσιο και δη στο ύψος που όριζε το άρθρο 9 ν.3205/2003, μέσω νομοθετικής ρύθμισης στους επιμέρους νόμους που ψηφίστηκαν από το 2015 και εντεύθεν, αποτελεί παράλειψη νομοθέτησης που αντίκειται σε κανόνες υπέρτερης τυπικής ισχύος και συγκεκριμένα στην συνταγματική αρχή της ισότητας στην κατανομή των δημοσίων βαρών (άρθρα 4 παρ.1 και 5 Συντ.) στην κρατική υποχρέωση για τη διασφάλιση των κοινωνικών δικαιωμάτων και του κοινωνικού κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ.1 εδ.α΄ Συντ.), στην αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ.1 εδ.δ΄ Συντ.), στην ισότιμη εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης (άρθρο 25 παρ.4 Συντ.), στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (άρθρο 2 Συντ.), και στο άρθρο 103 παρ.1 εδ.α΄ Συντ. που ορίζει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι αποτελούν εκτελεστές της θέλησης του Κράτους.. 

Και τούτο διότι, ενόψει και της καθιερούμενης στο άρθρο 25 παρ.4 του Συντάγματος αξίωσης του Κράτους να εκπληρώνουν όλοι οι πολίτες το χρέος της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης, δεν είναι επιτρεπτό η επιβάρυνση από τα μέτρα που ΕΛΗΦΘΗΣΑΝ προς αντιμετώπιση μιας δυσμενούς και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, ήτοι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, να κατανέμεται και να διατηρείται ες αεί σε βάρος μόνον συγκεκριμένης κατηγορίας πολιτών, ήτοι των εργαζομένων στο Δημόσιο, διακυβεύουσα το αξιοπρεπές επίπεδο διαβιώσεώς τους, ενόψει μάλιστα της ραγδαίας ακρίβειας που πλήττει την Χώρα μας. 

Η σωρευτική επιβάρυνση αυτών των εργαζομένων, ιδίως όταν διατηρείται επί μακρόν και δη σε χρόνο απέχοντα άνω της δεκαετίας από τον δικαιολογητικό λόγο της το πρώτον επιβαρύνσεώς τους - οπόταν έχουν πλέον εκλείψει οι οξείες δημοσιονομικές συγκυρίες-, καθίσταται πλέον 3 ιδιαίτερα μεγάλη, επαχθής και είναι πλέον εμφανής η υπέρβαση των ορίων της αναλογικότητας και της ισότητας στην κατανομή των δημόσιων βαρών. 

Τούτο δε λαμβάνοντας υπόψη το ότι ο κοινός νομοθέτης αφ’ενός μεν διατηρεί αδικαιολογήτως την επίδικη κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, αφ’ετέρου όμως παραλείπει την νομοθετική επαναθεσμοθέτηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, χωρίς να επικαλείται πλέον κανένα δημοσιονομικό λόγο στηριζόμενο σε επικαιροποιημένα οικονομικά στοιχεία που να δικαιολογούν την προσφορότητα/αναγκαιότητα της συγκεκριμένης οικονομικής επιβάρυνσης της συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων.». 

Με τη σχετική αγωγή τίθεται το ζήτημα της εξίσωσης των κατωτάτων μισθών των εργαζομένων στα κράτη-μέλη της ΕΕ από την Οδηγία 2041/2022/ΕΕ, αδιακρίτως αν ανήκουν στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, με αναγωγή σε κοινά, καθολικά και αντικειμενικά κριτήρια, της επεκτατικής εφαρμογής τής αρχής της ισότητας έτσι ώστε να ισχύσουν και στους εργαζόμενους του Δημοσίου οι ευνοϊκές ρυθμίσεις των άρθρων 136 και 213 Π.Δ. 80/2022 (Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου) που ισχύουν στους εργαζομένους τού ιδιωτικού τομέα, ήτοι η καταβολή: -Δώρου Χριστουγέννων ίσου με τον μηνιαίο βασικό μισθό, -Δώρου Πάσχα ίσου με το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού και -Επιδόματος Αδείας ίσου με το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού. Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται ο προσδιορισμός της δικασίμου για τη νέα πιλοτική δίκη για τα Δώρα των δημοσίων υπαλλήλων αφού η πρώτη πιλοτική δίκη (που επίσης είχε διεξαχθεί με πρωτοβουλία της ΑΔΕΔΥ) κατέληξε στην υπ’αριθ. 1307/2019 απόφαση ΟλΣτΕ που, με Πρόεδρο την κα Αικ.Σακελλαροπούλου, έβαλε «ταφόπλακα» στην περαιτέρω διεκδίκησή τους θεωρώντας δυστυχώς συνταγματική την περικοπή τους. 

2. Η κατάργηση των Δώρων από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου από 1-1-2013 

Με το άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Β.4 του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222/12- 11-2012) ο υπουργός Εργασίας-Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Πρόνοιας κ.Ιωάννης Βρούτσης εισηγήθηκε (και η τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου ψήφισε) την ολοσχερή κατάργηση από 1-1-2013 των τριών Δώρων-Επιδομάτων 4 (Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας) ΣΕ ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους. 

Το συνολικό ύψος των τριών Δώρων-Επιδομάτων που ελάμβαναν οι συνταξιούχοι όταν καταργήθηκαν, ήταν ύψους 800 ευρώ κατ’έτος (400, 200 και 200 ευρώ, αντίστοιχα), αφού η 13η και 14η σύνταξη είχαν ήδη περιοριστεί από την κυβέρνηση Γ. Α. Παπανδρέου το 2010 με το άρθρο μόνο του πρωτομνημονιακού νόμου 3847/2010 (ΦΕΚ Α 67/11-5-2010). 

Η διάταξη του ν. 4093/2012 για την κατάργηση των Δώρων των συνταξιούχων, όπως ψηφίστηκε και ίσχυσε μετά την 1-1-2013, ανέφερε επί λέξει (άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Β.4) τα εξής: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 2592/1998 (Α’ 57) και του άρθρου μόνου του ν. 3847/2010 (Α’ 67) καταργούνται». 

Με τον ίδιο νόμο (άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Γ) καταργήθηκαν από 1-1- 2013 και τα Δώρα-Επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων, που επίσης είχαν περιοριστεί με το πρώτο Μνημόνιο στα 1.000 ευρώ ανά έτος (500, 250 και 250 αντίστοιχα). 

Η ρύθμιση αυτή για τους δημοσίους υπαλλήλους ανέφερε επί λέξει τα εξής: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013.». 

Οι συνολικές απώλειες από την κατάργηση των Δώρων των δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων ανέρχονται στα 50 δις και πλέον για την περίοδο 2013-2024. ΙΙΙ. 

3. Όλα τα Ανώτατα Δικαστήρια έκριναν συνταγματική την κατάργηση των Δώρων δημοσίων υπαλλήλων-συνταξιούχων

 Όπως είναι γνωστό, τα Ανώτατα Δικαστήρια τής χώρας νομιμοποίησαν τις μνημονιακές περικοπές των συντάξεων, καθώς και την κατάργηση της 13ης και 5 14ης σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους και του 13ου και 14ου μισθού για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους. 

Συγκεκριμένα: 

-Η δραστική μείωση των σημαντικών για την αξιοπρεπή διαβίωση των δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων των τριών Δώρων-Επιδομάτων δυστυχώς κρίθηκε αρχικά συνταγματική(!) με την υπ’αριθ. 668/2012 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, γνωστή και ως «απόφαση Πικραμένου», τέως Αντιπροέδρου της πρώτης κυβέρνησης Μητσοτάκη και τέως Προέδρου του ΣτΕ. 

-Με την υπ’αριθ. 1307/2019 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (που ανέτρεψε την υπ’αριθ. 2626/2018 ομόφωνη απόφαση του ΣΤ’ Τμήματός του υπό την προεδρεία της κυρίας Σακελλαροπούλου), αποφάνθηκε ότι είναι συνταγματική και επιβεβλημένη για δημοσιονομικούς λόγους(!!) η κατάργηση των Δώρων για τους δημοσίους υπαλλήλους.

 -Με την υπ’αριθ. 1439/2020 απόφαση του ΣτΕ (Πρόεδρος Αικ. Σακελλαροπούλου) κρίθηκε πάλι συνταγματική και επιβεβλημένη για δημοσιονομικούς λόγους(!!) η κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης όλων των συνταξιούχων πλην Δημοσίου. 

-Με την υπ’αριθ. 1389/2021 απόφασή του το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ολομέλεια) αποφάνθηκε ότι είναι συνταγματική η κατάργηση των Δώρων για τους συνταξιούχους δημοσίους υπαλλήλους, λειτουργούς και απόστρατους όλων των Σωμάτων Ασφαλείας και του Στρατού. 

-Με τις υπ’αριθ. 1403-1407/2022 αποφάσεις της η Ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε εκ νέου το αίτημα των συνταξιούχων για επαναφορά των Δώρων σε μόνιμη βάση και αναγνώρισε μόνο τη χορήγηση αναδρομικών έντεκα (11) μηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) και μόνο σε όσους άσκησαν αγωγές μέχρι 31-7-2020 μετά την πιλοτική δίκη που είχε ασκηθεί ενώπιόν του στις 15-1-2021. 

-Με την υπ’αριθ. 1342/2023 απόφαση του το ΣτΕ (Α’ Τμήμα, 7μελής σύνθεση) αποφάνθηκε οριστικά και αμετάκλητα ότι δεν πρέπει να χορηγηθούν Δώρα επί των επικουρικών συντάξεων υπεραμυνόμενο τις αποφάσεις της Ολομελείας του (1890-1891/2019) που ανέτρεψαν τις θετικές υπέρ των συνταξιούχων αποφάσεις (2287-2288/2015). 

 -Με την υπ’αριθ. 1509/2023 απόφαση του Β2 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου κρίθηκε συνταγματική η κατάργηση των Δώρων για τους συνταξιούχους. Επειδή όμως το ΣτΕ με τις υπ’αριθ. 2287-2288/2015 αποφάσεις του είχε κρίνει διαφορετικά, σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση του Αρείου Πάγου και ερώτημά του, η υπόθεση παραπέμφθηκε στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) προκειμένου αυτό να αποφανθεί επί της διαφωνίας για το ίδιο νομικό ζήτημα μεταξύ του Αρείου Πάγου και του ΣτΕ.

 Η υπόθεση εκδικάστηκε ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ στις 17-4-2024 και η απόφαση αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον από τους συνταξιούχους και ολόκληρη την κοινωνία. 

4. «Ταφόπλακα» στα Δώρα των δημοσίων υπαλλήλων με την 1307/2019 απόφαση ΟλΣτΕ! 

Το σκεπτικό Σακελλαροπούλου: «Οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να ζήσουν αξιοπρεπώς και χωρίς τα Δώρα»!! Όπως προαναφέρθηκε με τον ν. 4093/2012 (άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Γ) καταργήθηκαν από 1-1-2013 και τα Δώρα-Επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων, που επίσης είχαν περιοριστεί με το πρώτο Μνημόνιο στα 1.000 ευρώ ανά έτος (500, 250 και 250 αντίστοιχα). 

Η ρύθμιση αυτή για τους δημοσίους υπαλλήλους ανέφερε επί λέξει τα εξής: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013.». 

Με δέκα (10) αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στις 16-7-2019 (υπ’αριθ. 1307-1316/2019), η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (Πρόεδρος Αικ. Σακελλαροπούλου) αποφάνθηκε αμετάκλητα ότι οι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι όλων των κατηγοριών ΔΕΝ δικαιούνται να λαμβάνουν Δώρο Χριστουγέννων, Δώρο Πάσχα και Επίδομα Αδείας!! 

Στην ουσία, οι αποφάσεις αυτές της Ολομέλειας του ΣτΕ ανέτρεψαν ισάριθμες (υπ’αριθ. 2626-2635/2018) αποφάσεις που είχε εκδώσει το ΣΤ’ Τμήμα 7 του (Πρόεδρος κα Μ.Καραμανώφ), οι οποίες είχαν κρίνει ότι οι περικοπές των Δώρων-επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και στις απορρέουσες από αυτά αρχές τής ισότητας και της αναλογικότητας. 

Ανατρέποντας το σκεπτικό αυτό η Ολομέλεια, και προτάσσοντας αυστηρώς δημοσιονομικά κριτήρια, κατέληξε ότι τα Δώρα-επιδόματα, που για δεκαετίες ελάμβαναν οι εν ενεργεία μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και στήριζαν τόσο το πενιχρό εισόδημά τους όσο και τις τοπικές κοινωνίες, δεν πρέπει εφεξής να καταβάλλονται! 

Έτσι, ενώ το πολιτικό προσωπικό της χώρας πανηγύρισε και πανηγυρίζει σε διάφορους τόνους, εμπαίζοντας τον πολύπαθο λαό μας, ότι δήθεν από τον Αύγουστο του 2018 έχουμε εξέλθει από τα Μνημόνια, με τις υπ’αριθ. 1307- 1316/2019 αποφάσεις της η Ολομέλεια του ΣτΕ έστειλε μήνυμα ότι οι μνημονιακές πολιτικές που κατήργησαν ή περιόρισαν κοινωνικά δικαιώματα και κατακτήσεις ενός ολόκληρου αιώνα, θα συνεχίσουν να ισχύουν! 

Η πλειοψηφία των Δικαστών του Ανωτάτου Ακυρωτικού δέχθηκε δυστυχώς την επιχειρηματολογία για το δημοσιονομικό κόστος. Οι αποφάσεις επανέλαβαν, σε μεγάλο βαθμό, το «σκεπτικό Π.Πικραμένου» (πρώην Προέδρου του ΣτΕ και πρώην Αντιπροέδρου της κυβέρνησης Μητσοτάκη) που επί της προεδρίας του η Ολομέλεια του ΣτΕ με την υπ’αριθ. 668/2012 απόφαση είχε κρίνει όλες τις περικοπές των συντάξεων καθώς και τη δραστική μείωση των Δώρων-Επιδομάτων (1.000 ευρώ κατ’ έτος για δημοσίους υπαλλήλους και 800 ευρώ κατ’ έτος για τους συνταξιούχους) του α’ Μνημονίου ως συνταγματικές!! 

Με τις υπ’αριθ. 1307 και 1308/2019 (όμοιες και οι 1309-1316/2019) αποφάσεις της, η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας έβαλε -δυστυχώς οριστικά- «ταφόπλακα» στη διεκδίκηση των Δώρων-Επιδομάτων (Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας) από χιλιάδες εν ενεργεία μονίμους δημοσίους υπαλλήλους, για τα έτη από το 2013 και εντεύθεν. 

Με τις υπ’αριθ. 1307-1316/2019 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας έκλεισε -δυστυχώς οριστικά- η ελπίδα χιλιάδων εν ενεργεία μονίμων δημοσίων υπαλλήλων (αλλά και των με σύμβαση αορίστου και ορισμένου χρόνου) για την επιστροφή των αναδρομικών Δώρων-Επιδομάτων (Χριστουγέννων, Πάσχα  και Αδείας) για τη χρονική περίοδο από 1-1-2013 έως και 31-12-2018 καθώς και την επαναθέσπισή τους από 1-1-2019 και εφεξής. 

Αξίζει να αναφερθεί το σχετικό απόσπασμα από την υπ’αριθ. 1307/2019 ΟλΣτΕ απόφαση (Πρόεδρος Σακελλαροπούλου) που αναφέρει χαρακτηριστικά: «Κατά συνέπεια, οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, ακόμη και μετά την κατάργηση των επίμαχων επιδομάτων, εξασφάλιζαν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο

Εξάλλου, η εκτίμηση του νομοθέτη ως προς τα ληπτέα μέτρα για την αντιμετώπιση της διαπιστωθείσης από αυτόν κρίσιμης κατάστασης υπόκειται, κατά τα ανωτέρω, σε οριακό δικαστικό έλεγχο (πρβλ. ΣτΕ Ολομ. 3372, 3373/2015, 3404-3406/2014, 3177/2014, 1286/2012, σκ. 16, 668/2012, σκ. 35), δεδομένου ότι ο νομοθέτης απολαμβάνει μεγάλης ελευθερίας επιλογής στη χάραξη της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, ιδίως όταν η επιλογή αυτή αναφέρεται σε χορήγηση παροχών και εντάσσεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής που αποσκοπεί στη δημοσιονομική εξυγίανση, ενόψει των περιορισμένων πόρων του κράτους (βλ. απόφαση Ε.Δ.Δ.Α., Κουφάκη και ΑΔΕΔΥ κατά Ελλάδος, της 7.5.2013, σκ. 39). 

Κατά συνέπεια, τυχόν ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων για το νομοθέτη δεν καθιστά από μόνη της μη αιτιολογημένη την επίδικη ρύθμιση, ούτε, άλλωστε, υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο η συγκεκριμένη επιλογή, αν, δηλαδή, ο νομοθέτης επέλεξε τον καλύτερο τρόπο χειρισμού του προβλήματος ή αν έπρεπε να είχε ασκήσει διαφορετικά την εξουσία του (πρβλ. Ε.Δ.Δ.Α., Κουφάκη και ΑΔΕΔΥ κατά Ελλάδος, σκ. 48). 

Περαιτέρω, ενόψει της κατά τα άνω φύσης των επιδομάτων εορτών και αδείας και του λόγου της θέσπισής τους, καθώς και του ύψους, στο οποίο είχαν διαμορφωθεί κατά τον κρίσιμο χρόνο, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι η κατάργησή τους στερείται, προδήλως, εύλογης βάσης, ούτε ότι η επερχόμενη με αυτήν μείωση των συνολικών αποδοχών θέτει σε διακινδύνευση την αξιοπρεπή διαβίωση των υπαλλήλων (πρβλ. ΣτΕ Ολομ. 3404-3406/2014, 3177/2014, πρβλ. και Ε.Δ.Δ.Α., Κουφάκη και ΑΔΕΔΥ κατά Ελλάδος, σκ. 31, 45 και 46).

 Εξάλλου, εκ μόνου του λόγου ότι άλλες ρυθμίσεις του ν. 4093/2012, οι οποίες αφορούν διαφορετικά θέματα (μισθούς και συντάξεις), κρίθηκαν αντισυνταγματικές με αποφάσεις του Δικαστηρίου, δεν προκύπτει αναγκαίως αντισυνταγματικότητα και της επίδικης ρύθμισης.

Και τούτο, διότι ανεξάρτητα από το ότι ο ν. 4093/2012 περιελάμβανε πλήθος μέτρων με άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στα εισοδήματα διαφόρων κοινωνικών ομάδων, αλλά και οικονομικών φορέων, ορισμένα από τα οποία κρίθηκαν συνταγματικά [βλ. ενδ. ΣτΕ Ολομ. 2307/2014, με την οποία κρίθηκαν σύμφωνες με το Σύνταγμα οι ρυθμίσεις της ΠΥΣ 6/2012, αλλά και του ν. 4093/2012 που ακολούθησε με διατάξεις ταυτόσημου περιεχομένου (..)], αντίθετη εκδοχή θα ισοδυναμούσε με αφηρημένο έλεγχο συνταγματικότητας του νόμου, ο οποίος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, δεν έχει ανατεθεί στο Δικαστήριο. 

Ενόψει αυτών, η διάταξη της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με την οποία, κατ’ εκτίμηση του δημοσιονομικού κόστους (ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης ποσού 469.600.000 ευρώ, βλ. έκθεση Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ανωτέρω, σκ. 13) καταργήθηκαν τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας, δεν παραβιάζει τη δίκαιη ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων του γενικού συμφέροντος και της προστασίας των δικαιωμάτων των αναιρεσίβλητων δικαστικών υπαλλήλων και συνεπώς αυτή δεν αντίκειται στην κατοχυρωμένη από το άρθρο 25 παρ.1 του Συντάγματος αρχή της αναλογικότητας ούτε στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. 

Τέλος, η επίδικη διάταξη δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος, δεδομένου ότι πρόκειται για μέτρο που αφορά όλους τους υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ διαφορετικό είναι το ζήτημα της χορήγησης των επιδομάτων εορτών και αδείας στους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι αποτελούν διαφορετική κατηγορία, σε βάρος της οποίας έχουν επιβληθεί άλλα οικονομικής φύσεως μέτρα.». 

5. Μόνο με πολιτική απόφαση των κομμάτων του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) μπορούν να επανέλθουν σε μόνιμη βάση τα Δώρα για δημοσίους υπαλλήλους-συνταξιούχους 

Το σκεπτικό όλων των αποφάσεων των τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων που έκριναν συνταγματική την κατάργηση των Δώρων για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους είναι δύσκολα αναστρέψιμο.  

Οι περισσότερες εξ αυτών έχουν άλλωστε εκδοθεί μετά την «έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια» όπως υποστηρίζουν και οι βασικοί εκπρόσωποι των μνημονιακών κομμάτων. 

Κυρίως δύσκολα μπορεί να ανατραπεί η υπ’αριθ. 1307/2019 απόφαση ΟλΣτΕ, που με Πρόεδρο την κα Σακελλαροπούλου, έχει την πιο σκληρή θεσμικά και δικαστικά επιχειρηματολογία κατά της επαναχορήγησης των Δώρων στους δημοσίους υπαλλήλους. 

Τούτο δεν σημαίνει ότι η ΑΔΕΔΥ, με το εξαιρετικό νομικό επιτελείο της, δεν πρέπει να επιμείνει στη νέα πιλοτική δίκη που πιθανότατα θα εκδικαστεί εντός τού έτους. 

Όμως, κατά την άποψή μας και έχοντας υπόψη ότι τα Ανώτατα Δικαστήρια, ακόμη και σήμερα, συνεχίζουν να εφαρμόζουν σχολαστικά τα Μνημόνια και τους νόμους για τον δημοσιονομικό και «συνταξιοδοτικό κόφτη» (άρθρο 11.2 ν. 3863/2010, σελ. 699 ν. 4046/2012, σελ. 1100 ν. 4472/2014, άρθρο 14.3α ν. 4387/2016, άρθρο 25.5 ν. 4670/2020), επιβάλλεται γενναία πολιτική απόφαση για την επαναθέσμιση των Δώρων-Επιδομάτων τόσο για τους δημοσίους υπαλλήλους όσο και για τους συνταξιούχους. 

Την πρωτοβουλία αυτή πρέπει να λάβουν οι ηγεσίες των κομμάτων του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) που αποφάσισαν την κατάργησή τους αλλά και επέμειναν σθεναρά, ακόμη και ενώπιον των Ανωτάτων Δικαστηρίων τα τελευταία χρόνια, στην οριστική κατάργηση ενός από τους σημαντικότερους θεσμούς τού νεώτερου Ελληνικού Κοινωνικού Κράτους. 

Αλέξης Π. Μητρόπουλος 

Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥ