Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024

Κατάφερε να Διασπάσει το 41% σε δύο τμήματα του 20% - Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;



 

Το φθινόπωρο του 2023, αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές και το πέρας της Διεθνούς Εκθέσεως, δείπνησα με εκλεκτή παρέα Θεσσαλονικέων φίλων και έναν κορυφαίο πρώην υπουργό της Ν.Δ. στο ρεστοράν «Β» στον αύλειο χώρο του Βυζαντινού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

  • Από τον Μανώλη Κοττάκη

Επρόκειτο για έναν υπέροχο προορισμό, στέκι όλων των πνευματικών ανθρώπων της αστικής Θεσσαλονίκης (χωρίς να απουσιάζουν από αυτόν τα δυναμικά μεσαία στρώματα της πόλης), επικεφαλής του οποίου ήταν μια δραστήρια επιχειρηματίας: η Χρύσα Κονιόρδου. Γράφω «ήταν», γιατί το εμβληματικό «Β», οι εσωτερικοί χώροι του οποίου επικοινωνούσαν και οδηγούσαν απευθείας στις εκθέσεις του μουσείου, έκλεισε λίγους μήνες μετά την κατακύρωση του ακινήτου στη γνωστή εταιρία με τις τυρόπιτες, που κατήγγειλε ο Μάριος Σαλμάς. Της ζητήθηκε από τον πλειοδότη μίσθωμα τριπλάσιο από αυτό που κατέβαλλε στο υπουργείο Πολιτισμού και, μην μπορώντας να το αντέξει, αποχώρησε. Ολοι οι υπουργοί και οι βουλευτές της Ν.Δ., οι οποίοι ήταν και θαμώνες, γνώριζαν τι συνέβαινε στο παρασκήνιο, αλλά επειδή ήξεραν με ποιους θα «τα έβαζαν» στην Αθήνα αν παρενέβαιναν, μοιραίοι και άβουλοι ως συνήθως, σιώπησαν. Ο φόβος φυλούσε τα έρημα.

Το ρεστοράν του πολιτισμού έκλεισε και μέχρι σήμερα δεν άνοιξε ποτέ υπό νέα διεύθυνση. Οπως δεν έχει ανοίξει ούτε η ιστορική «Αίγλη» του Ζαππείου, τον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση της οποίας κέρδισε το ίδιο σχήμα με ευρύτερη μετοχική σύνθεση προ έτους. Ο πλειοδότης το «πάει» από παράταση σε παράταση και η νέα διοίκηση του Ζαππείου τού τις δίνει. Ρώτησα εκείνη τη φθινοπωρινή ημέρα στη Θεσσαλονίκη την ιδιοκτήτρια του «Β» πώς πάνε τα πράγματα, αγνοούσα τι ακριβώς είχε συμβεί με τον διαγωνισμό του υπουργείου Πολιτισμού, και η γυναίκα μού άνοιξε την καρδιά της.

Μου είπε πως όλη η πόλη ξέρει τι έχει συμβεί με τον διαγωνισμό. Μου ανέφερε το όνομα ενός υφυπουργού, ενός βουλευτή και μερικά ακόμα αθηναϊκά ονόματα πρώτης γραμμής. Ηταν έξω φρενών γιατί, όπως μου ανέφερε, δεν μπόρεσε καν να συμμετάσχει στον διαγωνισμό, καθώς δεν πληρούσε τον φωτογραφικό όρο να έχει η επιχείρηση της τζίρο 1 εκατομμυρίου ευρώ για να λάβει μέρος.

Αποχώρησε τελικώς στις 31 Δεκεμβρίου και το θρυλικό «Β» πέρασε στην Ιστορία. Και ύστερα ψάχνει ο αστός πρωθυπουργός γιατί δεν τον αγαπούν στη Θεσσαλονίκη. Είναι απλό γιατί δεν τον αγαπούν. Η πολιτική είναι τα μεγάλα, όπως το μετρό, είναι όμως και τα μικρά, οι νησίδες οξυγόνου κάθε πόλης. Η διάλυση ενός χώρου πολιτισμού και η μη αντικατάστασή του από έναν ισοδύναμο, της ίδιας αισθητικής, έχει πολιτικό κόστος. Η ιδιοκτήτρια του ρεστοράν βρήκε τον δρόμο της ανοίγοντας μια νέα επιτυχημένη επιχείρηση στον Ναυτικό Ομιλο της Καλαμαριάς, αλλά είμαι βέβαιος ότι, αν ψήφιζε Ν.Δ., θα μαύρισαν αυτή και όλη η οικογένειά της το κόμμα στις ευρωεκλογές. Και βεβαίως θα εξηγούσε αηδιασμένη τους λόγους. Τα πρόσωπα και οι πρακτικές. Τα πρόσωπα διότι ξεκινούν από τη Θεσσαλονίκη και φθάνουν μέσα στο Μαξίμου και στα πέριξ αυτού.

Τις πρακτικές, γιατί όλη η αγορά γνωρίζει ότι τα 250.000 ευρώ που είναι το τίμημα για τα 100 κυλικεία αντιστοιχούν στο ετήσιο μίσθωμα ενός ακινήτου επί δύο για ένα ακίνητο μαγαζί γωνία που πουλά τυρόπιτες στο λιμάνι της Πάρου. Το ένα μίσθιο στοιχίζει το διπλάσιο από 100. Αυτοί είναι οι αληθινοί λόγοι που ο Κυριάκος Μητσοτάκης διέγραψε τον βουλευτή Μάριο Σαλμά. Διότι, είτε εν γνώσει του είτε εν αγνοία του, «πάτησε» την κόκκινη γραμμή και την πέρασε, πλησιάζοντας κοντά στον πρωθυπουργό.

Κλείνουν στόματα

Η διαγραφή του έχει προληπτικό χαρακτήρα. Να αποθαρρύνει όποιον βουλευτή ήθελε τυχόν να «σκαλίσει» υποθέσεις που στοχεύουν τόσο κοντά σε αυτόν. Με την πολιτική τρομοκρατία, τις διαγραφές και την απειλή της μη περίληψης στα ψηφοδέλτια της Ν.Δ. κλείνουν στόματα. Το πρόβλημα όμως για τον κύριο Μητσοτάκη είναι πως αυτό που θέλει να αποφύγει ήδη το υφίσταται.

Ο κόσμος το ‘χει τούμπανο. Μπορεί να μην ακούμε τίποτα στις τηλεοράσεις και στα ραδιόφωνα και να διαγράφεται ένας βουλευτής που του τα είπε όλα σε συνάντηση που είχε κατ’ ιδίαν μαζί του στο γραφείο του και στην κλειστή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, αλλά η κοινωνία τα ξέρει όλα. Ο ψίθυρος υπό μορφήν εμπιστευτικής εξομολόγησης από τον έναν στον άλλον είναι πιο διαβρωτικός από την ανοικτή πολιτική αντιπαράθεση στο ρινγκ.

Τον ψίθυρο δεν μπορείς να τον απαντήσεις, άρα και να τον αντιμετωπίσεις. Τον ψίθυρο τον ανακαλύπτεις στις μετρήσεις και τον υφίστασαι στις εκλογικές αναμετρήσεις. Επί πέντε μήνες η άποψη του 80% των Ελλήνων για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών ήταν εξαφανισμένη από τα κεντρικά συστημικά κανάλια ενημέρωσης. Επιτελείς μεγάλου ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού με ενημέρωσαν μάλιστα ποιοι τους ζήτησαν να σταματήσουν να με καλούν στις εκπομπές τους. Επί πέντε ολόκληρους μήνες όμως όλη η Ελλάδα συζητούσε σιωπηρά χωρίς θόρυβο στα καφενεία, στα οικογενειακά τραπέζια, στις εξόδους, στα social media, κάτω από τα ραντάρ των δημοσκόπων την ενόχλησή της γι’ αυτή την ερμαφρόδιτη Ν.Δ. και, όταν ήρθε η ώρα στις ευρωεκλογές, την τιμώρησε «αιφνιδιαστικά» με θόρυβο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και τώρα. Ολη η αγορά ξέρει τι γίνεται. Ξέρει, μιλά κι αυτή αγανακτισμένη κάτω από τα ραντάρ για την κατάργηση του ανταγωνισμού και για την έξαρση της διαφθοράς στον δημόσιο τομέα και, όταν θα έρθει η ώρα, θα κάνει αυτό που νομίζει.

Επειδή πολλοί επιχειρηματίες, μικροί και μεγάλοι, δεν μιλούν ανοικτά για τις δυσαρέσκειές τους και μοιράζουν τα χαμόγελά τους στο Μαξίμου, δημιουργούνται αυταπάτες, Να μη δημιουργούνται. Την κρίσιμη ώρα θα κάνουν αυτό που πρέπει. Θα εγκαταλείψουν. Η ιστορία, όπως εξελίσσεται, μοιάζει με το 1990-1993, αλλά δεν είναι η ίδια. Ο αντίπαλος του κυρίου Μητσοτάκη δεν είναι οι βουλευτές του, δεν κινδυνεύει να πέσει από αυτούς. Ο μεγάλος του αντίπαλος είναι ο εαυτός του και οι εντολοδόχοι των βουλευτών του, οι πολίτες. Από το 41% που έλαβε στις εθνικές εκλογές κρατά σήμερα με το ζόρι στην πρόθεση ψήφου το 21%-22%, το άλλο 21% ευρίσκεται στα κόμματα που βρίσκονται στα δεξιά του, που ενισχύθηκαν από τις διαρροές της Ν.Δ. (κέρδισαν 7 μονάδες από αυτήν στις μετρήσεις ) και ένα μικρό μέρος πήγε στο ΠΑΣΟΚ. Και αν εκλεγεί η Αννα που κακώς νομίζει ότι την έχει στο τσεπάκι του, θα φύγει μεγαλύτερο. Διαγράφοντας τον Μάριο Σαλμά που έχει έναν στρατό που τον ακολουθεί πιστά στην κάλπη από τις εκλογές του 1993 ο «σοφός» πρωθυπουργός διευκολύνει τη μετακόμιση και άλλου κόσμου που ψήφιζε μια ζωή Ν.Δ. στα κόμματα που είναι στα δεξιά της Ν.Δ.!

Ας συνεχίσει λοιπόν να διαγράφει βουλευτές. Κάθε διαγραφή θα ισοδυναμεί με νέα απώλεια ψήφων, η οποία θα επιτείνεται όσο ο κύριος πρωθυπουργός θα μιλά υπέρ της «παγκόσμιας διακυβέρνησης» και υπέρ «της επικράτησης του παγκόσμιου συμφέροντος έναντι του εθνικού συμφέροντος». Δεν φθάνει που δεν είναι ταυτισμένος με τη βάση του, αγνοεί τις ευαισθησίες της και κάνει τα πάντα για να την προκαλέσει.

Υπτγός ε.α. Χρήστος Μπολώσης: - Δεν ήξερε, δε ρώταγε; - Πρόταση Καχριμάνη στο ΚΚΕ και η απάντηση των συντρόφων!!



 



Υπτγός ε.α. Χρήστος Μπολώσης 

Προ ημερών ο περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Καχριμάνης, καλοπροαίρετα μεν, αλλά μη γνωρίζων από την καλή και την ανάποδη το ΚΚΕ, πρότεινε να γίνεται κάθε χρόνο κοινό μνημόσυνο των πεσόντων στον Γράμμο το 1949. Αμ, δεν κατάπινε ένα μαγκάλι κάρβουνα!

Σε τρεις μέρες το ΚΚΕ (επιτροπή Ιωαννίνων και καλά) τον κατσάδιασε, διότι, όπως μεταξύ των άλλων αναφέρει, «τίποτα κοινό δεν έχουμε με τους πολιτικούς απογόνους αυτού του κράτους. Με τους εκμεταλλευτές του λαού, όσους επιβάλλουν αντιλαϊκά μέτρα που τσακίζουν τις λαϊκές οικογένειες, που μπλέκουν τους λαούς στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους δεν μπορούμε να συμφιλιωθούμε. Οι μαχητές του ∆ημοκρατικού Στρατού Ελλάδος με ηρωική αυτοθυσία δώσαν και τη ζωή τους για το δίκιο του λαού».

Τώρα, αν εσείς νομίζετε ότι διαβάζετε τον «Ριζοσπάστη» του 1943, δεν θα έχετε και άδικο, διότι οι σύντροφοι εκεί έχουν μείνει. Κατά τα άλλα, όπως ισχυρίζονται και «δημοκρατικοί» βουλευτές ή «προοδευτικές» ιστοσελίδες, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού διοργανώνει γιορτές μίσους. Την τρομερά ενδιαφέρουσα και γεμάτη αγάπη και λήθη ανακοίνωση του ΚΚΕ (επιτροπή Ιωαννίνων και καλά) μπορείτε να διαβάσετε στη διεύθυνση https://epirusgate.gr/to-kke-apanta-
ston-al-kachrimani-gia-ta-peri-koinou-mnimosynou-
sto-grammo/. Καλή δύναμη.




ΠΗΓΗ:https://www.newsbreak.gr/apopseis/716396/protasi-kachrimani-kai-apantisi-kke/


Αν δεν σε αγαπούν οι πολλοί δεν μπορείς να κυβερνήσεις με τους λίγους - Αν δεν πείθεις, δεν θα σε υπακούει κανείς

 


O Yπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης αναζωπύρωσε χθες με δηλώσεις του στον Βασίλη Σκουρή (Dnews) το ζήτημα της αλλαγής του εκλογικού νόμου. Επανέφερε την πρόταση για την αύξηση του μπόνους των εδρών που δικαιούται το πρώτο κόμμα για να είναι εφικτή η κατάκτηση της αυτοδυναμίας.

Ο κύριος υπουργός δεν εκφέρει προσωπικές απόψεις. Απηχεί έναν ευρύτερο προβληματισμό, που ξεκίνησε να αναπτύσσεται στο Μέγαρο Μαξίμου μετά τις πρόσφατες καταστροφικές ευρωεκλογές.

Οι ευαίσθητες κεραίες μας εντόπισαν τις πρώτες διεργασίες όταν συγκεκριμένοι
πολιτικοί συντάκτες απηύθυναν σχετική ερώτηση στον κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη, ο οποίος το διέψευσε μεν με την πονηρή προσθήκη ότι «έχουμε καιρό μέχρι τις επόμενες εκλογές».

Όχι και πολύ, κατά την άποψή μας, καθώς αυτές θα διεξαχθούν πριν από το 2027. Το έτος εκείνο η Ελλάς θα έχει την προεδρία της Ένωσης και δεν θα έχει χρόνο για εκλογές. Θα πρέπει να βιαστεί να τις πραγματοποιήσει το 2026 το αργότερο. Αλλά αν η κυβέρνηση θέλει να αλλάξει τους κανόνες έχει χρόνο για το προκείμενο μόνο μέσα στο 2025. «Πακέτο» με την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Η πεποίθηση ότι ο Άδωνις δεν εκφράζει προσωπικές απόψεις ενισχύεται από όσα (δεν) είπε ο πρωθυπουργός στη ∆ιεθνή  Έκθεση για το θέμα. Ερωτηθείς σχετικώς ο κ. Μητσοτάκης δεν είπε ότι δεν θα αλλάξει τον εκλογικό νόμο. Απλώς εξέφρασε την ελπίδα του ότι δύναται να κερδίσει ακόμη την αυτοδυναμία όταν θα αποτιμηθεί το κυβερνητικό έργο στο τέλος της τετραετίας. Η συζήτηση, λοιπόν, είναι υπαρκτή. Μόνο που η διεξαγωγή της και μόνο αρκεί για να καταλάβουμε σε πόσο δεινή θέση βρίσκεται η Ν.∆. τώρα που χάνει δυνάμεις.

Όταν ζητάς αλλαγή εκλογικού νόμου στην κάθοδό σου και όχι στην άνοδό σου δεν ενδιαφέρεσαι προφανώς για την πολιτική σταθερότητα. Κυρίως ενδιαφέρεσαι για τη διαιώνισή σου στην εξουσία, και αυτό αποτελεί καθεστωτική λογική. ∆εν θα έγραφα το ίδιο αν ο διάλογος άρχιζε αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές, από θέση ισχύος, και για όσο το «καντράν» έγραφε 41%. Αλλά με το καντράν στο 28% (και αν…) αλλάζουν οι όροι της συζήτησης.

Η ιδέα είναι απορριπτέα για ακόμη έναν λόγο. ∆εν είναι οι αριθμοί που εξασφαλίζουν τη σταθερότητα. Η πολιτική δεν είναι μαθηματικά. Είναι η αποδοχή και η ανοχή που εξασφαλίζουν τη σταθερότητα. Η αποδοχή από αυτούς που σε ψήφισαν και η ανοχή από εκείνους που δεν σε ψήφισαν.

Η Ν.∆. έχει σήμερα άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία 157 εδρών. Εκατόν πενήντα
έξι δικών της συν του ανεξάρτητου βουλευτή Χάρη Κατσιβαρδά που τη στηρίζει με την ψήφο του στα νομοσχέδια. ∆εν έχει, όμως, πια ούτε αποδοχή ούτε ανοχή. Το "157" δεν τη σώζει. Η λαϊκή εντολή δεν έχει το ίδιο περιεχόμενο με αυτό που είχε την 25η Ιουνίου 2023. Και να αλλάξει ο εκλογικός νόμος, λοιπόν, και να είναι εφικτή η αυτοδυναμία του πρώτου κόμματος με 35%, αυτό δεν σημαίνει απολύτως τίποτε για την πολιτική σταθερότητα.

Αν δεν σε αγαπούν οι πολλοί, για να θυμηθούμε και τον Μάριο Σαλμά, δεν μπορείς να κυβερνήσεις με τους λίγους. Αν δεν πείθεις, δεν θα σε υπακούει το «πλήρωμα». Θα υφαρπάξεις ίσως την εντολή, θα σχηματίσεις κυβέρνηση κοινωνικής μειοψηφίας, αλλά βαθιά μέσα σου θα ξέρεις ότι έχεις ημερομηνία λήξεως. Τυχόν έναρξη του πολιτικού διαλόγου για αλλαγή του εκλογικού νόμου μία συνέπεια μπορεί να έχει.

Να αναγνωστεί από το εκλογικό σώμα ως κίνηση αδυναμίας και να οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση της επιρροής της Ν.∆. στην ελληνική κοινωνία.

Και επειδή η φιλελεύθερη παράταξη είναι σήμερα με τα προβλήματά της ο μόνος σταθερός πυλώνας του συστήματος, τυχόν αποσύνθεσή της θα προκαλέσει ευρύτερες αναδιατάξεις στο πολιτικό μας σύστημα.



πηγή:https://www.newsbreak.gr/apopseis/717432/kyverniseis-koinonikis-meiopsifias-fernei-o-neos-eklogikos-nomos/


Αθώος ή Ένοχος; Εσείς τι πιστεύετε για τα 2,5 εκατ ευρώ του Παπαντωνίου ; - Δείτε τα ποσοστά της δημοσκόπησης!!!



 

Παρά την αντίθετη πρόταση του εισαγγελέα, ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Γιάννος Παπαντωνίου αθωώθηκε λόγω αμφιβολιών για τα δυόμιση εκατομμύρια ευρώ που βρέθηκαν σε λογαριασμό της συζύγου του στην Ελβετία. Στην απόφαση τους οι δικαστές δέχτηκαν ότι μέρος αυτού του ποσού προέρχεται από δωρεά θείας του υπουργού με καταγωγή από τη Νιγηρία.

Εσείς τι πιστεύετε;

Η αθώωση Παπαντωνίου ντροπιάζει την Δικαιοσύνη
94.03% - 4,092 ψήφοι
Δεν έχω άποψη
3.01% - 131 ψήφοι
Δίκαιη απόφαση, η δίωξη Γιάννου ήταν πολιτική
2.96% - 129 ψήφοι

Συνολικά έχουν ψήφισει: 4.351




πηγή:https://www.newsbreak.gr/dimoskopiseis/712116/dimoskopisi-pos-krinete-tin-athoosi-toy-giannoy-papantonioy/

Ο μακελάρης των Ελλήνων του Πόντου - Γιατί τον εκτέλεσε ο Κεμάλ!


Βασίλης Βασιλειάδης

Ο Τοπάλ Οσμάν υπήρξε απηνής διώκτης των Ποντίων Ελλήνων κατά την τελευταία δεκαετία του βίου τους στον γενέθλιο τόπο (1914-1924), αρχηγός σώματος ατάκτων Τούρκων μαχητών (Τσέτες), με έδρα και ορμητήριο την Κερασούντα. Φανατικά πιστός μέχρι τέλους στον αρχηγό του, Κεμάλ, εκτελέστηκε κατ’ εντολήν του ιδίου, τιμωρούμενος παραδειγματικά για την απαγωγή, τον βασανισμό και τη δολοφονία ενός αντιπολιτευόμενου βουλευτή· (κατέληξε) θύμα στο πολιτικό παιχνίδι του αρχηγού του κατά τα μεταπολεμικά χρόνια στερέωσης της κεμαλικής δημοκρατίας στην Τουρκία.

Στην εθνική αφήγηση των γειτόνων ο Οσμάν τιμάται ως ένας από τους αγωνιστές απελευθέρωσης της Τουρκίας, ενώ για τους Ελληνες του Πόντου, αλλά και τους άλλους μειονοτικούς πληθυσμούς της περιοχής, ο Οσμάν υπήρξε βάναυσος πρωταγωνιστής στη δίωξη και στον αφανισμό τους. Το 1962, στην επέτειο των σαράντα χρόνων από τον πόλεμο του 1922, ο δημοσιογράφος, Πόντιος πρόσφυγας πρώτης γενιάς, Γιώργος Λαμψίδης επιλέγει τη σκληρή προσωπικότητα του Οσμάν και τη δράση του για να συγκροτήσει με άξονα αυτόν μια αφήγηση για τα πάθη των συμπατριωτών του δημοσιευμένη σε συνέχειες στην εφημερίδα «Ελεύθερος Λαός» της Θεσσαλονίκης.

Η σειρά των αφηγήσεων αυτών, στηριγμένη σε έρευνα και μελέτη των ιστορικών πηγών και των μαρτυρικών καταθέσεων που εμπεριείχαν, εκδόθηκε αυτοτελώς σε δύο τόμους (Α΄ τόμος, 1963· Β΄ τόμος, 1967). Το έργο γνώρισε αναγνωστική επιτυχία: ακολούθησαν τέσσερις εκδόσεις (σε έναν τόμο, όλες από τις εκδόσεις Αφοί Κυριακίδη της Θεσσαλονίκης), εδώ και χρόνια εξαντλημένες.

Πρόσφατα (αρχές του 2020) κυκλοφόρησε η αναθεωρημένη έκδοση του έργου από τον ίδιο εκδοτικό οίκο. Η νέα έκδοση, σε επιμέλεια της κόρης του συγγραφέα, επίσης δημοσιογράφου, Ουρανίας Λαμψίδου, συμπυκνώνει το αρχικό σώμα της πρώτης έκδοσης σε περίπου το ένα τρίτο. Παράλληλα, η επιμελήτρια εμβάλλει στο κείμενο (με τη μορφή σχολίων και επισημάνσεων αδιαχώριστων από την κυρίως ή αρχική αφήγηση) μια σύγχρονη ματιά που επικαιροποιεί την εξιστόρηση επειδή την εντάσσει στο σημερινό πλαίσιο θεώρησης του παρελθόντος γύρω από το εμβληματικό 1922.

Η αφήγηση αναπλαισιώνεται με την ψύχραιμη κριτική ματιά που δίνει η σημερινή απόσταση των εκατό χρόνων, εμπλουτίζεται με τη γνώση, πολιτική και ιστορική, των (συλλογικών και ατομικών) εμπειριών και της επιστημονικής έρευνας που έχουμε στο μεταξύ αποκομίσει, προβληματίζεται σε σχέση με συγχρονικά μας φαινόμενα που θα μπορούσαν να εκληφθούν ως παρόμοια ή συγγενικά με το δράμα του ποντιακού ελληνισμού τότε (αδιάκοπες προσφυγικές ροές, νέες μορφές προσβολής μειονοτικών πληθυσμών, ιδεολογική επένδυση της ακραίας βίας κ.λπ.).

Το ενδιαφέρον είναι ότι το νέο κείμενο που προκύπτει από την πρόσμειξη αυτή σέβεται την αρχική ιστόρηση της πρώτης έκδοσης, η οποία στερεώθηκε σε εμβριθή έρευνα και οργανώθηκε με γερά εφόδια ιστορικής γνώσης. Ετσι, διαμορφώνεται μια ενιαία αφήγηση στην οποία συμβαίνει η παράδοξη ή ασυνήθιστη (και πάντως άκρως ενδιαφέρουσα) στρωμάτωση δύο διαφορετικών αφηγήσεων, μιας μνημονικής αφήγησης – μαρτυρίας της αρχικής έκδοσης και μιας περισσότερο αναστοχαστικής αφήγησης της πρόσφατης αναθεωρημένης έκδοσης. Η πρώτη έβρισκε ανταπόκριση σε ποικίλα αιτήματα (γνώσης, ανάμνησης, παραμυθίας κ.λπ.) του πρόσφυγα αναγνώστη πρώτης γενιάς (και κατόπιν της επίγονης, δεύτερης γενιάς). Η δεύτερη απευθύνεται στον σύγχρονο αναγνώστη που ενδιαφέρεται για την επίγνωση, τον στοχασμό, την αυτοσυνειδησία όντας πλέον σε σημαίνουσα απόσταση τριών γενεών και μέσα σε μια σύγχρονη, ευρωπαϊκή και παγκόσμια οπτική θέασης.

Οι στρωματώσεις αυτές, μιας «μνημονικής αφήγησης» που υπηρετεί καίρια τη θεσμική, τη συλλογική και την ατομική μας μνήμη, ιστορούν ταυτόχρονα τη διαδρομή που έχει συντελεστεί: μια «ιστορία της ιστορικής μας ματιάς» πάνω στη δήωση του ποντιακού ελληνισμού όπως μεταβάλλεται ανά εποχή. Ετσι, οι «ιστορίες μιας γενοκτονίας», κατά τον υπότιτλο του βιβλίου, μεταβάλλονται σε ιστορίες αναστοχασμού, ατομικού και συλλογικού, για τον σημερινό αναγνώστη. Η έκδοση του αναθεωρημένου «Τοπάλ Οσμάν» στις αρχές του 2020 στάθηκε εισαγωγική στην (αναμενόμενη) έναρξη της τρέχουσας περιόδου ακμής, ερευνητικής, συγγραφικής και εκδοτικής, περί των γεγονότων του 1922. Τώρα που βρισκόμαστε στο χρονικό σημείο της επετειακής κορύφωσης, η στοχαστική ματιά της αναδιήγησης του «Τοπάλ Οσμάν» μπορεί να εκκινήσει έναν προσωπικό μας προβληματισμό πάνω στο παρελθόν της αφήγησης και το παρόν της ανάγνωσής μας. Όχι από χρέος· από ανάγκη.

* Ο κ. Βασίλης Βασιλειάδης είναι επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας ΑΠΘ




 

Ελληνοτουρκικά το 1964: - Το σχέδιο Ατσεσον για το Καστελλόριζο και την Κύπρο - Πως αποσοβήθηκε, την τελευταία στιγμή, η τουρκική εισβολή στην Κύπρο - Πόσες ήταν οι δυνάμεις των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων


 


 

«Η [ελληνική] προσφορά του Καστελλόριζου στην Τουρκία δεν μπορεί να θεωρηθεί πολύ γενναιόδωρη. Το νησί είναι γενικά άγονο, δεν έχει κάποιο σημαντικό αγροτικό ή βιοτεχνικό τομέα και υποστηρίζει έναν μειούμενο πληθυσμό. Διαθέτει ένα μικρό προστατευμένο λιμάνι αλλά δεν είναι εξοπλισμένο με εγκαταστάσεις επισκευής πλοίων, αποθηκών ή ανεφοδιασμού. [Επίσης] το Καστελλόριζο δεν είναι κατάλληλο για εγκαταστάσεις αεροπορίας».

Η παραπάνω παράγραφος αποτελεί τμήμα της απόρρητης αναφοράς της CIA για το Καστελλόριζο που συντάχθηκε τον Αύγουστο του 1964, στο αποκορύφωμα των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό, και αφορούσε την ελληνική πρόταση να δοθεί στους Τούρκους το Καστελλόριζο με αντάλλαγμα μια λύση που θα οδηγούσε στην Ενωση της Κύπρου με την Ελλάδα. 

Οι Αμερικανοί πήγαιναν πολλά βήματα πιο πέρα και όπως επιβεβαιώνουν αποχαρακτηρισμένα έγγραφα της CIA και του Λευκού Οίκου, εξέταζαν το ενδεχόμενο ανταλλαγής πληθυσμού μεταξύ Δωδεκανήσων και Κύπρου. Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, που πάντως δεν είχε τεθεί στο τραπέζι, τα Δωδεκάνησα θα περνούσαν στην Τουρκία, οι Τουρκοκύπριοι θα μετακόμιζαν εκεί και οι Ελληνες Δωδεκανήσιοι θα μετακόμιζαν στην Κύπρο…

Συνάντηση στο Καστρί

Σε ό,τι αφορά τις διαπραγματεύσεις που βρίσκονταν σε εξέλιξη, είναι αποκαλυπτική η εμπιστευτική συζήτηση μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού Γεωργίου Παπανδρέου και του Χένρι Λαμπουίς που έγινε στις 19 Ιουλίου 1964. Ο Χένρι Λαμπουίς ήταν ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα από τον Μάρτιο του 1962 έως τον Μάιο του 1965. Νομικός με ευρύτατη μόρφωση είχε παντρευτεί σε δεύτερο γάμο την Εύα Κιουρί, θυγατέρα της Μαρίας και του Πιερ Κιουρί. Ο Λαμπουίς είχε αναπτύξει ανθρωπιστική δράση στην Παλαιστίνη προτού έλθει στην Ελλάδα. Το 1965 ανέλαβε τα ηνία της UNICEF και αμέσως παρέλαβε το Νομπέλ Ειρήνης στο όνομα της οργάνωσης. Το βράδυ της Κυριακής 19 Ιουλίου 1964, ακριβώς στις 11.00, απέστειλε στην Ουάσιγκτον ένα τηλεγράφημα που αφορούσε τη συνάντηση που είχε γίνει το ίδιο απόγευμα με τον Γεώργιο Παπανδρέου στο Καστρί. Στο τηλεγράφημα αυτό αναφέρει ότι ο Παπανδρέου του είπε ότι θα μπορούσε να συμφωνήσει ώστε να δώσει η Ελλάδα το Καστελλόριζο στην Τουρκία ως βάση σε αντάλλαγμα για μια καλή λύση για την Ελλάδα στην Κύπρο. Συγκεκριμένα, ο Λαμπουίς αναφέρει στο τηλεγράφημά του:

«Σε συνομιλίες μιας ώρας με τον πρωθυπουργό την Κυριακή το απόγευμα, επέμεινε ότι είναι επείγον να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της Κύπρου. Υπογράμμισε ότι ήθελε να διευκολύνει όσο γίνεται τη δουλειά του [ΥΠΕΞ των ΗΠΑ] κ. Ατσεσον και τόνισε ότι γι’ αυτόν τον σκοπό χθες βράδυ κατά το ραδιοφωνικό του διάγγελμα για πρώτη φορά τόνισε ότι είναι θέμα των συζητήσεων η ασφάλεια του τουρκικού κράτους και η προστασία της τουρκικής μειονότητας».

«Ο Παπανδρέου έδειξε με υπερηφάνεια μια νέα φωτογραφία του προέδρου Τζόνσον που είχε στη βιβλιοθήκη του και είπε ότι αισθάνεται άσχημα που έδωσε την εντύπωση αδιαλλαξίας [κατά το ταξίδι του] στην Ουάσιγκτον [23-27 Ιουνίου 1964] ως αντιτιθέμενος στην προτεινόμενη διαδικασία αντιμετώπισης του κυπριακού προβλήματος. Είπε ότι πίστευε ειλικρινά τότε, όπως και τώρα, ότι αν δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενες προετοιμασίες, οι απευθείας συνομιλίες μπορεί να οδηγήσουν σε αδιέξοδο και στο ενδεχόμενο μιας σύγκρουσης. Ανέφερε τις τουρκικές ταραχές στην Κωνσταντινούπολη το 1955 ως παράδειγμα του τι κάνουν οι Τούρκοι όταν οι συνομιλίες δεν οδηγούν εκεί που θέλουν.

 Είπε ακόμα ότι θέλει να αποφύγει τον πόλεμο με κάθε κόστος (ανέφερε τη φράση “ο πόλεμος είναι 100 φορές πιο σοβαρός για την Ελλάδα από όσο είναι για τις ΗΠΑ”) και δήλωσε απογοητευμένος ότι δεν έγινε συζήτηση για κάποια λύση στην Ουάσιγκτον παρά υπήρξε μόνον η πίεση να ξεκινήσουν άμεσα συνομιλίες με τους Τούρκους. Με τις διαρκείς τουρκικές απειλές κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό. Ωστόσο [πρόσθεσε ότι] οι συνομιλίες, που τώρα βρίσκονται σε εξέλιξη στη Γενεύη, είναι η σωστή προσέγγιση για την εύρεση λύσης και η ελληνική κυβέρνηση θέλει να διευκολύνει τις συνομιλίες αυτές ως ένα θέμα άμεσης προτεραιότητας. [Ο Παπανδρέου πρόσθεσε ότι] το επείγον του πράγματος οφείλεται στο γεγονός ότι ο Μακάριος βρίσκεται πιο κοντά στους Σοβιετικούς και στον [ηγέτη της Αιγύπτου] Νάσερ και κάνει κινήσεις χωρίς να ρωτήσει την ελληνική κυβέρνηση. Άφησε να εννοηθεί ότι αν περάσει πολύς χρόνος, μια πλήρως ελεύθερη Κύπρος, κάτω από την ισχυρή ανατολική επιρροή, ίσως πάψει να επιδιώκει την Ένωση».

Το καθεστώς των βάσεων

«Σε ό,τι αφορά τη λύση, επανέλαβε ότι θα πρέπει να προσφερθούν στην τουρκική μειονότητα όλες οι απαραίτητες εγγυήσεις, συμπεριλαμβανομένης της επιτήρησης από τον ΟΗΕ (είπε συγκεκριμένα “οτιδήποτε θέλετε” – “whatever you want”). Για την ασφάλεια της Τουρκίας και για να καλυφθεί η πλευρά του προβλήματος που αφορά το τουρκικό “εθνικό γόητρο” είπε ότι η Ελλάδα θα συμφωνούσε στη μετατροπή των βρετανικών βάσεων σε νατοϊκές βάσεις με τουρκικά στρατεύματα και διοικητή. Από τον [ΥΠΕΞ και μετέπειτα πρόεδρο της Κύπρου, Σπύρο] Κυπριανού είχε ακούσει ότι ο Βρετανός πρωθυπουργός Ουίλσον και άλλοι στη βρετανική κυβέρνηση ήταν έτοιμοι να αξιολογήσουν αυτή την πρόταση. Είπε ότι η Βρετανία θα μπορούσε να διατηρήσει ή να εγκαταλείψει την κυριαρχία της στις βάσεις – σε κάθε περίπτωση θα μπορούσαν να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες έτσι ώστε να περάσουν [οι βάσεις] υπό τη δικαιοδοσία του ΝΑΤΟ με Τούρκο διοικητή».

«Το τελευταίο αυτό σημείο, κατά την αντίληψη του Παπανδρέου, θα καλύψει κάθε τουρκική απαίτηση τόσο σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, όσο και σε ό,τι αφορά το γόητρο. Ο Παπανδρέου δεν βλέπει καμία πιθανότητα για [να δημιουργηθεί] μια περιοχή τουρκικής κυριαρχίας στο νησί. [Σύμφωνα με τον Παπανδρέου] Οι συμφωνίες Λονδίνου – Ζυρίχης επέτρεψαν μόνον την παρουσία τουρκικού στρατού στο νησί. Το να δοθεί τώρα στην Τουρκία κυριαρχική παρουσία, έπειτα από 100 χρόνια στα οποία δεν είχε καμία διεκδίκηση κυριαρχίας, θα ήταν ένα βήμα μη αποδεκτό για κάθε ελληνική κυβέρνηση, αλλά και για τους Κυπρίους. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση θα ήταν έτοιμη να δώσει το Καστελλόριζο ως βάση [η ακριβής φράση του Λαμπουίς είναι: to turn over Kastellorizon as a base]. Υπήρξε μια υπόνοια ότι και κάποιες άλλες παραχωρήσεις μπορεί να είναι πιθανές, αλλά αυτές δεν διατυπώθηκαν».

Προς το τέλος του τηλεγραφήματος, λέει ο Παπανδρέου με νόημα, σύμφωνα πάντα με τον Αμερικανό πρέσβη: «Οι Ελληνες και οι Αμερικανοί πρέπει πάντα να μιλάνε ως συγγενείς γιατί ο Μακάριος, η ΕΣΣΔ και η Αίγυπτος μιλούν τώρα σαν συγγενείς».

Ανταλλαγή πληθυσμών Δωδεκανησίων – Τουρκοκυπρίων 

Έγγραφο από τη Βιβλιοθήκη του Αμερικανού προέδρου Λίντον Τζόνσον με ημερομηνία 24 Αυγούστου 1964 αναφέρει, μεταξύ άλλων: «Κατά τη διάρκεια συνομιλιών με υπουργούς στο Λονδίνο ο Παπανδρέου (σ.σ.: στις 20 Ιουλίου 1964) επιβεβαίωσε ότι θα μπορούσε να προσφέρει μια βάση στο Καστελλόριζο ως αντάλλαγμα για μια συμφωνία στην Κύπρο» (που θα ήταν υποχωρητική από πλευράς της Τουρκίας) – (σ.σ.: 

Ο Παπανδρέου φαίνεται ότι επιδίωκε μια λύση που θα οδηγούσε στην ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα). Σε άλλο σημείο της μακροσκελούς αναφοράς αναφέρεται η αμερικανική ιδέα για ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Κύπρου (Τουρκοκυπρίων) και Δωδεκανήσων, κάτι που προφανώς, κατά τους Αμερικανούς, θα ήταν η απαραίτητη «ανταλλαγή» για να δεχθεί η Τουρκία την ένωση Ελλάδας – Κύπρου: «Από “πρακτικής” πλευράς, μια ανταλλαγή πληθυσμών ανάμεσα στην Κύπρο και στα Δωδεκάνησα θα ήταν πιθανή και εφικτή. Ο συνολικός αριθμός των Τούρκων στην Κύπρο είναι περίπου 114.000-120.000 και είναι σχεδόν ο ίδιος με τον αριθμό των Ελλήνων που ζουν στα Δωδεκάνησα, που είναι 90.000-100.000. Επιπλέον, οι διαφορετικές όψεις του φυσικού περιβάλλοντος (κλίμα, γεωγραφία, υδρογραφία κ.λπ.) είναι συγκρίσιμα, αν όχι ίδια».

Η αιτία που η Ουάσιγκτον εξέταζε το ενδεχόμενο ανταλλαγής πληθυσμών και παραχώρησης των Δωδεκανήσων στην Τουρκία ήταν το γεγονός ότι εκείνες τις εβδομάδες του καλοκαιριού του 1964 διαμορφώνονταν οι συνθήκες ελληνοτουρκικής σύγκρουσης με επίκεντρο την Κύπρο. Η έκθεση της CIA της ίδιας περιόδου είναι χαρακτηριστική. Ακολουθούν εκτενή αποσπάσματα: «Από τις αρχές Ιουνίου 1964, όταν μια τουρκική εισβολή αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή, οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Οι Ελληνες, που όπως φάνηκε αιφνιδιάστηκαν τον Ιούνιο, μετακινούν άντρες και όπλα στην Κύπρο τις τελευταίες έξι εβδομάδες. Αποβιβάζονται τη νύχτα και κάτω από συνθήκες μέγιστης ασφάλειας στο λιμάνι της Λεμεσού».

«Μπορεί να υπάρχουν 7.000-8.000 Έλληνες στρατιώτες στο νησί, πολλοί από αυτούς Ελληνοκύπριοι. Υπάρχουν τρία συντάγματα πεζικού, εκτός από μονάδες πυροβολικού και ειδικές δυνάμεις που κρύβονται στο όρος Τρόοδος στην κεντρική Κύπρο».

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει παραδεχθεί ότι μόνο περίπου 100 αξιωματικοί έχουν “αυτομολήσει” για να ακολουθήσουν τον στρατηγό Γρίβα. Οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ συμφωνούν ότι ελληνικές δυνάμεις έχουν φθάσει στο νησί, αλλά πιστεύουν ότι δεν είναι πάνω από 1.200-1.500 άντρες… Οι δυνάμεις των Ελληνοκυπρίων, διασκορπισμένες σε όλο το νησί, αριθμούν περίπου 30.000-35.000. Οι αντίστοιχες δυνάμεις των Τουρκοκυπρίων δεν ξεπερνούν τις 13.000 και δεν διαθέτουν εξοπλισμό και μέσα μεταφοράς. Και οι Τούρκοι προωθούν λαθραία άντρες και εξοπλισμό στο νησί, αλλά τα μεγέθη είναι ασήμαντα σε σχέση με αυτά των Ελληνοκυπρίων. Μπορεί να υπάρχουν όχι περισσότεροι από 1.000 Τούρκοι επιπλέον των 650 που επιτρέπει η συμφωνία (σ.σ.: Ζυρίχης – Λονδίνου). Αυτό δείχνει ότι μια τουρκική επέμβαση ίσως είναι κάτι πολύ πιο δύσκολο από όσο ήταν τον Ιούνιο».

«Η μεγάλη ενίσχυση των ελληνικών και ελληνοκυπριακών δυνάμεων έχει αυξήσει την αυτοπεποίθηση του καθεστώτος του Μακαρίου. Ο Μακάριος έχει κάνει δηλώσεις ότι δεν μπορεί να υπάρξει οποιοσδήποτε συμβιβασμός ή παραχώρηση αφού τώρα η Κύπρος είναι ένα “απόρθητο κάστρο”. Η ελληνική κυβέρνηση στην Αθήνα, έχοντας γνώση ότι οποιαδήποτε βεβιασμένη ενέργεια από τον Μακάριο και τους ατάκτους θα μπορούσε να προκαλέσει πολεμική σύρραξη μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας, προσπαθεί να βεβαιώσει ότι όλες οι δυνάμεις που βρίσκονται κάτω από την ελληνική επιρροή παίρνουν εντολές από τον Γρίβα και όχι από τον Μακάριο, υπολογίζοντας ότι ο πρώην ήρωας του αντάρτικου είναι παράγοντας σύνεσης».

«Την ίδια ώρα, ο Ντιν Ατσεσον προχωρεί σε διαβουλεύσεις στη Γενεύη με αντιπροσώπους των κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Τουρκίας. Αυτές οι συνομιλίες είναι συνέχεια των συνομιλιών που είχε ο πρόεδρος Τζόνσον με τον Τούρκο πρωθυπουργό Ινονού και στη συνέχεια με τον Ελληνα πρωθυπουργό Παπανδρέου στην Ουάσιγκτον τον Ιούνιο. Η ελληνοκυπριακή κυβέρνηση δεν έχει αντιπροσωπεία στη Γενεύη και ο Μακάριος έχει αποδοκιμάσει τις συνομιλίες δημοσίως. Οι συνομιλίες πάντως συνεχίζονται με τη λογική ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να πείσει τους Ελληνοκυπρίους να δεχθούν μια συμφωνηθείσα λύση, με ή χωρίς την αποδοχή του Μακαρίου. Πρόσφατες αναφορές από τον Αμερικανό πρέσβη στη Λευκωσία και στην Αθήνα αφήνουν αμφιβολίες ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να ελέγξει σε τέτοιο βαθμό τον Μακάριο. Ο Μακάριος, ενάντια στις επιθυμίες της Αθήνας, παρήγγειλε τέσσερις τορπιλακάτους από τους Σοβιετικούς».

«Ο κ. Ατσεσον δεν προσφέρει κάποιο “Αμερικανικό Σχέδιο” στη Γενεύη, αλλά μάλλον μια σειρά από διερευνητικές προτάσεις. Οι προτάσεις του περιλαμβάνουν τη δημιουργία τουρκικής βάσης στην Κύπρο, μεγάλο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουρκική μειοψηφία και διεθνή παρουσία στο νησί για να εγγυηθεί ότι θα γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα της μειοψηφίας. Οι Τούρκοι, παρότι επιμένουν σε κάτι που θυμίζει πλήρη διχοτόμηση, έχουν δείξει ευελιξία όσον αφορά τα σύνορα. Εδειξαν αρχικά ενδιαφέρον για την ελληνική προσφορά του Καστελλόριζου, αλλά μόνον ως ένα τμήμα μιας ευρύτερης φόρμουλας. Ο Τούρκος στρατιωτικός αντιπρόσωπος, στις συνομιλίες που αντανακλούν τις θέσεις του τουρκικού γενικού επιτελείου, επιμένει ότι η Τουρκία πρέπει να έχει τουλάχιστον ένα λιμάνι στο νησί –κατά προτίμηση την Κερύνεια–, επιπλέον συνδιοίκηση στην Αμμόχωστο».


Ρόδος, 31.3.1947. Ο αντιναύαρχος Περικλής Ιωαννίδης έχει μόλις παραλάβει τη διοίκηση των Δωδεκανήσων από τον Βρετανό στρατιωτικό διοικητή, ταξίαρχο Πάρκερ. Δεκαέξι χρόνια μετά, «ενεπλάκησαν» στην προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού. (Φωτ. ΜΙΧΑΛΗΣ Ν. ΚΑΤΣΙΓΕΡΑΣ «ΕΛΛΑΔΑ 20ός ΑΙΩΝΑΣ, ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ»)




Πηγή: https://www.kathimerini.gr/politics/561094246/to-schedio-atseson-gia-to-kastellorizo/

Ο "χάρτης" πληρωμών για την περίοδο 30 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου - 78.233.767 ευρώ σε 84.574 δικαιούχους

Κατά την περίοδο 30 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου, θα καταβληθούν 78.233.767 ευρώ σε 84.574 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

  1. Ειδικότερα από τον e-ΕΦΚΑ:
  • Στις 30 Σεπτεμβρίου θα καταβληθούν 3.800.000 ευρώ σε 10.100 δικαιούχους για προκαταβολές συντάξεων μηνός Οκτωβρίου 2024, στη βάση του ν. 4778/2021.
  • Στις 3 Οκτωβρίου θα καταβληθούν 314.000 ευρώ σε 440 δικαιούχους για παροχές τ. ΤΑΥΤΕΚΩ.
  • Στις 4 Οκτωβρίου θα καταβληθούν 14.319.767 ευρώ σε 28.099 δικαιούχους για παροχές σε χρήμα (επιδόματα μητρότητας, κυοφορίας, ασθενείας, ατυχήματος, έξοδα κηδείας).
  • Από 30 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου θα καταβληθούν 17.300.000 ευρώ σε 850 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.
  1. Από την ΔΥΠΑ θα γίνουν οι εξής καταβολές:
  • 15.000.000 ευρώ σε 25.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων.
  • 1.500.000 ευρώ σε 2.000 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.
  • 19.000.000 ευρώ σε 18.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.
  • 7.000.000 ευρώ σε 85 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».