Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023

Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους: Οι 4 προκλήσεις σχετικά με την ένταξη της Ουκρανίας στη Συμμαχία - Το ιστορικό της περίπλοκης σχέσης, Ουκρανίας και ΝΑΤΟ, μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης


 



Γράφει ο Πάρις Θασίτης, Αναλυτής ΚΕΔΙΣΑ

Εισαγωγή

Στις 11 και 12 Ιουλίου συναντώνται στο Βίλνιους της Λιθουανίας οι ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ, προκειμένου να χειριστούν τις εξής προκλήσεις: 

α) Αποτροπή και Άμυνα,

 β) Συλλογική Ασφάλεια και το Άρθρο 5 της Ιδρυτικής Συνθήκης του ΝΑΤΟ,

 γ) την στρατιωτική παρουσία της Συμμαχίας στην Ανατολική Ευρώπη, 

δ) την δράση του ΝΑΤΟ στο Διάστημα, τη Θάλασσα και τους Αιθέρες[1].

Ωστόσο η πραγματική ατζέντα της Συνόδου-αυτή που θα απασχολήσει σοβαρότερα τους συμμετέχοντες-περιλαμβάνει την θεματική της εισόδου της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ[2] καθώς και αυτή της διεύρυνσης της Συμμαχίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Περαιτέρω την Συμμαχία την απασχολεί η ανάπτυξη και επέκταση των στρατιωτικών δυνάμεων στην Ανατολική Ευρώπη, με στόχο την καλύτερη θωράκιση έναντι της ρωσικής απειλής.

Η Ουκρανία και το ΝΑΤΟ: Μία περίπλοκη σχέση

Σχεδόν αμέσως μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στα 1991-1992, έγινε φανερό πως η Ουκρανία θα αποτελούσε το μήλον της έριδος μεταξύ Ρωσίας και Δύσης. Στις 22 και 23 Φεβρουαρίου του 1992, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στο Κίεβο ο τότε Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μάνφρεντ Βέρνερ, κίνηση που ανταπέδωσε το ίδιο καλοκαίρι σε επίσκεψή του στις Βρυξέλλες ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Λεονίντ Κραβτσούκ όταν και βρέθηκε στην έδρα του ΝΑΤΟ. Η Ουκρανία ήταν η πρώτη χώρα του πρώην Ανατολικού Μπλοκ που εντάχθηκε στην Συμμαχία για την Ειρήνη το 1994[3]-μια πρωτοβουλία συνεργασίας του ΝΑΤΟ που προωθείται για τις χώρες εκείνες που δεν ενδιαφέρονται να μπουν στην Συμμαχία άμεσα ή είναι στο στάδιο των συνομιλιών. 

Όλα αυτά και ενώ η Διακήρυξη Ανεξαρτησίας της χώρας-του 1990 στα πλαίσια της ΕΣΣΔ- επισήμανε ότι ο στόχος της (νέας) ανεξάρτητης Ουκρανίας θα ήταν η συμβολή στην ειρήνη και η ουδετερότητα. Στόχος που συμπεριλαμβάνονταν και στο Σύνταγμα που ψηφίστηκε το 1996[4]. Η χώρα κινήθηκε αντιφατικά. Από την μια μεριά επί χρόνια διακήρυττε την ειρήνη σε όλους τους τόνους στα επίσημα πολιτειακά της κείμενα, από την άλλη έχτιζε με γρήγορους ρυθμούς την προοπτική εμβάθυνσης της συνεργασίας με την Δύση.

Η Ουκρανία του Λεονίντ Κούτσμα έστειλε στρατεύματα στο Ιράκ σαν κίνηση καλής θέλησης[5], ενώ τον Απρίλιο του 2004 η Ράντα (το εθνικό κοινοβούλιο της Ουκρανίας) έδωσε την άδεια στο ΝΑΤΟ για ανάπτυξη στρατευμάτων στο έδαφος της χώρας… Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς ο Πρόεδρος Κούτσμα, διαβεβαίωνε ότι δεν αποτελούσε στόχο της χώρας η ένταξη στο ΝΑΤΟ, αλλά η ενίσχυση της συνεργασίας με στόχο την σταθερότητα[6].

Το αίτημα εισόδου στο ΝΑΤΟ ισορροπούσε επικίνδυνα, αναλόγως του τι κυβέρνηση ήταν στην εξουσία: αν ήταν φιλοδυτική, τότε ο στόχος της ένταξης διατυπωνόταν έντονα και με θέρμη, αν ήταν πιο ουδέτερη ή φιλορωσική τότε οι αναφορές αποφεύγονταν. Ωστόσο η άσκηση μιας ισορροπημένης πολιτικής ήταν ένα δύσκολο καθήκον.

Την ίδια στιγμή, η κοινή γνώμη ήταν διχασμένη. Μέχρι και το 2012 η προοπτική ένταξης στις δυτικές δομές διακυβέρνησης δεν αποσπούσε την συναίνεση της πλειοψηφίας στις δημοσκοπήσεις[7].

Οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν μετά το 2014 και την ανατροπή του φιλορώσου Προέδρου Βίκτορ Γιανουκόβιτς οπότε και στρατηγικός στόχος της Ουκρανίας έγινε η ένταξη στις ευρωατλαντικές δομές.

Ο πόλεμος επιτάχυνε-κατά πολλούς- τις εξελίξεις, ωστόσο φαίνεται πως μάλλον τις επιβράδυνε κιόλας. Ναι μεν πλήθυναν οι διακηρύξεις περί εισόδου «εδώ και τώρα» της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, από την άλλη η ίδια η φύση του πολέμου φαίνεται πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο το καθυστερεί.

 Ωστόσο υπάρχουν και μία άλλη σειρά από ζητήματα που αφορούν τον σεβασμό στις αρχές και τις αξίες της Συμμαχίας που καθιστούν την υποψηφιότητα ένταξης της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ προβληματική. 

Αρχικά τον Μάιο του 2022, απαγορεύτηκαν 11 (!) κόμματα που κατά τον Πρόεδρο Ζελένσκι είχαν «δεσμούς με την Ρωσία». Το μεγαλύτερο κόμμα εξ αυτών διέθετε 44 έδρες στην Ράντα και ο ιδρυτής του είχε προσωπικές σχέσεις με τον Πούτιν[8]

Κατόπιν τον Ιούλιο κατήργησε πλήρως την ελευθεροτυπία ενσωματώνοντας όλους τους σταθμούς τηλεόρασης κάτω από την σκέπη της κρατικής ραδιοτηλεόρασης[9]

Μετά μάθαμε ότι δεν θα διεξαχθούν ούτε προεδρικές εκλογές εφόσον ο πόλεμος δεν θα έχει λήξει μέχρι τότε[10]

Τέλος, σε ό,τι αφορά το κράτος δικαίου οι προκλήσεις είναι υπερβολικά πολλές για τους ευρωπαίους εταίρους, με το δικαστικό σύστημα να μοιάζει με «πεδίο μάχης» και την χώρα να μην έχει προχωρήσει ακόμη στην εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης[11].

Οι Συσχετισμοί εντός του ΝΑΤΟ

Η Συμμαχία είναι διχασμένη αναφορικά με την προοπτική ένταξης της Ουκρανίας. Η Ουγγαρία ρητά και ξεκάθαρα ζητά να μην μπει καν στην συζήτηση η θεματική αυτή. Η υπόλοιπη Ανατολική Ευρώπη ζητά μετ’ επιτάσεως την ένταξη στο ΝΑΤΟ, ενώ χώρες σαν την Γερμανία, την Γαλλία, το Λουξεμβούργο ακόμη και τις ΗΠΑ, προειδοποιούν για την πιθανότητα όξυνσης του πολέμου στα ανατολικά-αν τελικά κάτι τέτοιο πραγματωθεί[12]. Από τις ΗΠΑ τίθεται στο προσκήνιο η αναγκαιότητα λήξης του πολέμου πρώτα, πριν γίνει δεκτή η υποψηφιότητα της Ουκρανίας. Για να δείξει ωστόσο πόσο πρόθυμη είναι η αμερικανική κυβέρνηση, ο Πρόεδρος Μπάιντεν συμφώνησε να αρθεί η υποχρέωση εκτέλεσης του Σχεδίου Δράσης που ακολουθούν όλα τα κράτη που αιτούνται της εισόδου στο ΝΑΤΟ[13]. Τέτοιο σχέδιο απαιτεί, μια σειρά δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων και μιας κάποιας φιλελευθεροποίησης του υποψήφιου κράτους, προκειμένου να γίνει δεκτό στο ΝΑΤΟ. Η άρση μιας τέτοιας υποχρέωσης, θα μπορούσε ενδεχομένως να επιταχύνει κατά πολύ την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ.

Το γεγονός όμως παραμένει: αν σε ένα μη μέλος του ΝΑΤΟ, όπως η Ουκρανία, έχουν δοθεί 128 δις $ για την αντιμετώπιση της ρωσικής επιθετικότητας, πόσα θα έπρεπε να δώσουν οι σύμμαχοι σε ένα κανονικό μέλος; Επιπλέον μια συμμαχία με πάνω από 30 κράτη-μέλη είναι βιώσιμη; Ειδικά όταν σχεδιάζεται γοργά, ένα «παγκόσμιο» ΝΑΤΟ το οποίο θα αντιμετωπίζει καλύτερα-σύμφωνα με τους εμπνευστές του- τις παγκόσμιες προκλήσεις[14]. Ακόμη και αν προχωρήσουν τα πράγματα σύμφωνα με τις επιδιώξεις της πλειοψηφίας των κρατών-μελών της Συμμαχίας, ποιος εγγυάται ότι η Συμμαχία θα είναι λειτουργική και δεν θα βρίσκεται κάθε φορά έστω και ένα μέλος (όπως η Ουγγαρία ή η Τουρκία ή ακόμα και η ίδια η Ουκρανία αν ενταχθεί μελλοντικά) που να θέτει επιφυλάξεις, ενστάσεις, βέτο σε κρίσιμες αποφάσεις ή που να έχει παράλογες απαιτήσεις;

Πριν ή Μετά τον Πόλεμο η ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ;

Το ερώτημα είναι μάλλον παραπλανητικό. Αν μπει η Ουκρανία τώρα, τότε θα οξύνει την εξέλιξη του πολέμου κατά πολύ. Αν μπει μετά το τέλος του πολέμου, τότε πώς θα μοιάζει στα μάτια της Ρωσίας;

Στην πραγματικότητα αυτή η παραφιλολογία είναι ένας βολικός ελιγμός για μια σειρά κράτη-μέλη που δυσφορούν με την αγγλοσαξωνική πίεση στην Ευρώπη. Η αναβολή της συζήτησης για την ένταξη στο ΝΑΤΟ βολεύει χώρες όπως η Γαλλία ή η Γερμανία, ακριβώς επειδή δεν έχουν κάποια βιώσιμη στρατηγική για το μέλλον.

Επίλογος

Συμπερασματικά το πιθανότερο σενάριο είναι η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους να μην αποφασίσει μία fast track διαδικασία για την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ. Στην Ουκρανία θα δοθεί στην καλύτερη των περιπτώσεων ένας οδικός χάρτης και ένα χρονοδιάγραμμα για την ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ μετά το τέλος του πολέμου. Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι αρκετά κράτη-μέλη διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο μία καθημαγμένη Ουκρανία με κατεστραμμένες υποδομές και ένα πολιτικό σύστημα που απέχει από το να είναι συμβατό με τα φιλελεύθερα Δυτικά πρότυπα θα αποτελούσε μία καλή επιλογή για ένταξη στη Συμμαχία ακόμα και μετά το τέλος του πολέμου.

 


πηγή:https://kedisa.gr/synodos-koryfis-tou-nato-sto-vilnious-oi-prokliseis-schetika-me-tin-entaksi-tis-oukranias-sti-symmachia/

Οι Δέκα Εθνικοί Στόχοι της Κυβέρνησης


 

Από τη δευτερολογία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή στη συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης:

Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στο δρόμο τον οποίο μας έδειξαν οι πολίτες, υπερψηφίζοντας το δικό μας κυβερνητικό πρόγραμμαΜε γνώμονα μία σειρά από εθνικούς στόχους, οι οποίοι εκτυλίσσονται στο άνοιγμα της τετραετίας -θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2027, δέκα τον αριθμό- που θα επαναλάβω πολύ σύντομα σήμερα, χάριν της οικονομίας της συζήτησης.

1. Στην ανάγκη η χώρα να ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, κάτι το οποίο είμαι απολύτως σίγουρος ότι θα γίνει εντός του 2023, και στην αποπληρωμή των διμερών δανείων του πρώτου μνημονίου.

2. Στην ανάγκη η χώρα, ναι, να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα και να μειώνει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.

3. Είναι ο στόχος υποχώρησης της ανεργίας στο 8% και αύξησης των εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ. Είμαστε ήδη στο 50% στις εξαγωγές, το τονίζω, αγαθών και υπηρεσιών. Αυτός είναι ο δείκτης τον οποίον πρέπει να κοιτάμε. Η ελληνική οικονομία έχει κάνει σημαντικά βήματα εξωστρέφειας την τελευταία τετραετία, πάνω στα οποία πρέπει να επενδύσει.

4. Τέταρτος στόχος, ο στόχος των μισθών. Κατώτατος μισθός 950 ευρώ, 1.500 ευρώ μέσος μισθός, αλλά ναι, και μείωση των ανισοτήτων. Εδώ πιστεύω ότι μπορεί να βρεθεί ένας κοινός τόπος. Το έχω πει πολλές φορές, ότι η ανάπτυξη την οποία οραματιζόμαστε δεν πρέπει απλά να είναι μία ανάπτυξη περιβαλλοντικά φιλική. Πρέπει να είναι μία ανάπτυξη ψηφιακή, που να στηρίζεται στην οικονομία της γνώσης, πρέπει να είναι και μία ανάπτυξη η οποία να «μικραίνει» τις κοινωνικές ανισότητες. Και αν δείτε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε κάνει βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα.

5. Πέμπτος στόχος, όπως έχουμε πει, οι παρεμβάσεις στην υγεία. Δεν θα επαναλάβω αυτά τα οποία είπα και αυτά τα οποία παρουσίασε και ο Υπουργός, αλλά θα δώσω έμφαση στην ανάγκη της ταχύτατης παρέμβασης στα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων και στα κέντρα υγείας, όπως και στις παρεμβάσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν στο ΕΚΑΒ, έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό.

6. Έκτος στόχος, οι στόχοι που αφορούν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όπως σας είπα, είμαστε πρωταγωνιστές: τον Μάιο -όλο τον Μάιο, όχι μόνο για μία μέρα- παρήγαμε παραπάνω από το 50% της ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αυτό μας γλιτώνει ακριβές εισαγωγές, αλλά ταυτόχρονα μας επιτρέπει να συνεισφέρουμε κι εμείς στο στόχο για τη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου.

7. Έβδομος στόχος, η συνέχιση του ψηφιακού κράτους. Εκεί νομίζω ότι οι πολίτες, ανεξαρτήτως κομματικής προέλευσης, μας πιστώνουν μια σημαντική πρόοδο, θα έλεγα ένα άλμα, μια επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν με το κράτος. Αλλά ξέρουμε ότι έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμα στον τομέα αυτό.

 8.  Όγδοος στόχος, τα ζητήματα της Παιδείας. Έγινε αρκετά εκτενής αναφορά. Εγώ θα σταθώ περισσότερο στις προτεραιότητές μας που αφορούν τα σχολεία αλλά και την προσχολική αγωγή, τον τεχνολογικό εξοπλισμό, την τεχνική εκπαίδευση, στην οποία δεν έχουμε επενδύσει αρκετά ως χώρα και το πληρώνουμε σήμερα με μεγάλες ασυνέχειες οι οποίες υπάρχουν στην αγορά εργασίας.

  9.  Ένατος εμβληματικός στόχος, τα ζητήματα που αφορούν τη Δικαιοσύνη και την ταχύτητα απονομής της. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου την τελευταία τετραετία, αλλά ξέρουμε ότι πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα.

10. Και βέβαια, δέκατος κεντρικός στόχος, η συνέχιση της υλοποίησης μιας στιβαρής και εθνικά υπεύθυνης εξωτερικής πολιτικής, με τη συνέχιση των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Κυριακή 9 Ιουλίου 2023

Πολεμική Αεροπορία: - 116 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση Αράξου: - Επέτειος Συμπλήρωσης 80 Χρόνων από την Ίδρυση της Θρυλικής 336Μ


 Την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023, πραγματοποιήθηκε, παρουσία του Αρχηγού Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Γεώργιου Φασούλα, η τελετή εορτασμού της επετείου συμπλήρωσης 80 χρόνων από την ίδρυση της 336 Μοίρας (336Μ), στην 116 Πτέρυγα Μάχης, στης Αεροπορική Βάση Αράξου.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιελάμβανε δοξολογία, ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής Μοίρας από τον Διοικητή της, Αντισμήναρχο (Ι) Ιωάννη Γραμμουστιάνο, στατική έκθεση, ηχόραμα, αποκαλυπτήρια μνημείου και προσκλητήριο πεσόντων Αεροπόρων της 336Μ, καθώς και πτήση σχηματισμού του ιστορικού αεροσκάφους Spitfire με αεροσκάφος F-16 της Μοίρας.

Στην τελετή παραβρέθηκαν αντιπροσωπείες των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, διατελέσαντες Διοικητές της 336Μ, καθώς και εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό, το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα.











Επιδόματα: Τον Σεπτέμβριο το πρώτο μίνι "φουλάρισμα" από τα πακέτα Μητσοτάκη - Ποιοι θα τα πάρουν - Τι θα ισχύσει με τα εισοδηματικά κριτήρια


 

Μέχρι τέλος Ιουλίου θα έχουν νομοθετηθεί και η επέκταση του market pass και η ενεργοποίηση του youth pass με τις σχετικές διατάξεις να δίδονται Δευτέρα ή Τρίτη σε δημόσια διαβούλευση. Αυτά θα είναι και τα δύο πρώτα μέτρα που θα υλοποιηθούν με τις εκταμιεύσεις να τοποθετούνται χρονικά για τα μέσα ή τα τέλη Σεπτέμβρη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επέκταση του market pass θα είναι τρίμηνη άρα, η έκτακτη οικονομική ενίσχυση θα κυμανθεί από τα 66 έως και τα 300 ευρώ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κάθε πολίτη.

Προωθείται το σενάριο ο έλεγχος για το αν πληροί κάποιος ή όχι το εισοδηματικό κριτήριο, να γίνει με βάση τα εισοδήματα του 2022 τα οποία και αποτυπώνονται στις φετινές φορολογικές δηλώσεις. Αυτό όμως σημαίνει ότι πρώτα θα ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και μετά θα τρέξει η τεχνική διαδικασία για την επιλογή των δικαιούχων και την πίστωση των χρημάτων στους λογαριασμούς ή στις ψηφιακές κάρτες.

Αντίστοιχα, για τον Σεπτέμβριο προγραμματίζεται και η καταβολή των 150 ευρώ για όσους νέους συμπληρώσουν το 18ο ή το 19ο έτος της ηλικίας τους. Ουσιαστικά θα είναι μια ενίσχυση των νέων και για να στραφούν στον πολιτικό και τα ταξίδια και για να εκπαιδεύτουν με τις ψηφιακές οικονομικές συναλλαγές.

Τα εισοδηματικά κριτήρια δεν αναμένεται να τροποποιηθούν έτσι δικαιούχοι του market pass θα είναι και πάλι όσοι πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια (η πρώτη στήλη αναφέρεται στον αριθμό μελών του νοικοκυριού):


Όσο για το ποσό, εξαρτάται από τον τρόπο πληρωμής. Αν επιλεγεί η πίστωση σε κάρτα, ανέρχεται:


Η σύνδεση με τις φετινές φορολογικές δηλώσεις θα λειτουργήσει και ως "μοχλός πίεσης" για την επιτάχυνση της διαδικασίας υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Κανονικά, η προθεσμία εκπνέει στο τέλος Ιουλίου αλλά είναι πολύ πιθανό να υπάρξει παράταση καθώς εκκρεμεί η υποβολή τουλάχιστον δύο εκατομμυρίων φορολογικών δηλώσεων. Είναι πιθανό ότι με την αλλαγή της βάσης εισοδήματος, κάποιοι μπορεί να χάσουν το market pass καθώς το 2022 ήταν έτος αύξησης των εισοδημάτων.





πηγή: http://alexpanagisartas.blogspot.com/2023/07/50-70-1292.html

Βόρεια Κορέα: Ο Κιμ Γιονγκ Ουν απαγόρευσε στο λαό να κάνουν χρήση της λέξεως σ΄ αγαπώ και όσες εκφράζουν...τρυφερότητα!! - Για ποιο λόγο εκτέλεσε δημόσια δύο έφηβους!!


 Απίστευτο κι όμως αληθινό! Ο Κιμ Γιονγκ Ουν απαγόρευσε στους Βορειοκορεάτες να κάνουν χρήση λέξεων που εκφράζουν...τρυφερότητα.

Συγκεκριμένα, απαγόρευσε τη λέξη «σ΄αγαπώ», καθώς αυτή παραπέμπει όπως ισχυρίζεται στην καπιταλιστική νοτιοκορεάτικη κουλτούρα. Όσοι τολμήσουν να πουν «σ΄αγαπώ» ή κάτι αντίστοιχο θα τιμωρούνται μεταξύ άλλων με καταναγκαστικά έργα

Δεν αποκλείεται η τιμωρία, να είναι και η εσχάτη των ποινών, δηλαδή το κρέμασμα.

Μάλιστα, σύμφωνα με τη DailyMail, τον περασμένο Δεκέμβριο εκτελέστηκαν δημοσίως δύο έφηβοι επειδή παρακολουθούσαν νοτιοκορεατικές και αμερικανικές ταινίες.



πηγή:https://www.newsbomb.gr/kosmos/story/1446544/sti-voreia-korea-opoio-leei-s-agapo-tha-timoreitai


Μισθοί/Συντάξεις: - Ποιοι είναι οι κερδισμένοι και ποιοι οφελειμμένοι


 Οι προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού "πάτησαν" πάνω σε δύο βάρκες. Αφενός ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για λογικά πρωτογενή πλεονάσματα θέλοντας να τονίσει την δημοσιονομική πειθαρχία. Από την άλλη όμως δεν άφησε εκτός ούτε μια από τις προεκλογικές του εξαγγελίες.

Μεγάλοι κερδισμένοι - και δικαιωματικά - των προγραμματικών δηλώσεων είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι οι οποίοι τα τελευταία 14 χρόνια ήταν ικανοποιημένοι αν δεν κόβονταν οι αποδοχές τους γιατί για αυξήσεις ούτε λόγος. Από την πρωτοχρονιά όμως του 2024, το νέο μισθολόγιο φέρνει αυξήσεις 500 εκατ€. Ο εισαγωγικός μισθός εξισώνεται με τον βασικό στον ιδιωτικό τομέα, προβλέπονται γενναίες αυξήσεις στα οικογενειακά επιδόματα και στα επιδόματα ευθύνης κι αναμόρφωση των εκτός έδρας.

Οι συνταξιούχοι συνεχίζουν να αυξάνουν τις αμοιβές τους. 

Το 2024 θα μπει με αυξήσεις στις κύριες συντάξεις άνω του 3% ενώ όσοι χαμηλό συνταξιούχοι ταλανίζονται από την προσωπική διαφορά θα λάβουν επίδομα Χριστουγέννων. Οι πρώην δικαιούχοι ΕΚΑΣ δεν θα ξαναπληρώσουν ούτε σεντ για τα φάρμακα τους. Οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι δεν θα χάνουν πλέον το 30% της σύνταξης τους ακόμη κι αν απασχοληθούν μια ώρα αλλά θα επιβαρύνονται με μια μικρή εισφορά επί της αμοιβής για την εργασία, την οποία φυσικά πρέπει να δηλώσουν.
Για τα νέα ζευγάρια που θέλουν να αποκτήσουν σπίτι με χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια θα ωφεληθούν από τον διπλασιασμό των πόρων του προγράμματος ΣΠΊΤΙ ΜΟΥ, στο 1δισ€.Η κυβέρνηση δεσμεύεται για την ανέγερση νέων εστιών για 8500 φοιτητές. Το αφορολόγητο για τις οικογένειες με παιδιά αυξάνεται από το 2024 κατά 1000€. Μπόνους η επίσπευση του youth pass, των 150€ δηλαδή σε όσους συμπληρώνουν το 18ο έτος της ηλικίας τους που θα αρχίσουν να δίνονται από τον Σεπτέμβριο.

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων που θα ασφαλίσουν τα ακίνητα τους από το 2024 έναντι των φυσικών καταστροφών θα δουν τον ΕΝΦΙΑ μειωμένο κατά 10%.

Για τον ιδιωτικό τομέα η κυβέρνηση έχει στόχο στο τέλος της τετραετίας έναν μέσο μισθό 1500€(από 1170€ σήμερα) κι έναν κατώτατο στα 950€(από 780€ σήμερα). Όφελος θα υπάρξει κι από την επιπλέον μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία μονάδα ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα ελαφρυνθούν από την σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. 

Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, η οποία δικαιούται και το market pass, θα συνεχίσει να το λαμβάνει για 3 μήνες ενώ θα χαλαρώσει και η μέγγενη των τεκμηρίων τα οποία θα μειωθούν σταδιακά κατά 30%

Τα μέτρα στήριξης και οι φοροελαφρύνσεις δεν εξαντλούνται εδώ καθώς ο Πρωθυπουργός ήταν σαφής ότι κάθε φορά που θα δημιουργείται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος θα επιστρέφει στους πολίτες.

 

Πηγή: skai.gr 

Υπουργός οικονομικών: - Αυξήσεις στους Δημοσίους υπαλλήλους από 50 έως 70 ευρώ μηνιαίως - Ετήσιο όφελος 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο


 «Με το νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε προς ψήφιση εντός του Ιουλίου κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας, να στηρίζουμε έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα και να μειώσουμε τη φορολογική επιβάρυνση για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όταν μας το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά» ανέφερε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης κατά τη συνεδρίαση της Βουλής για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

«Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται προεκλογικές μας δεσμεύσεις, όπως σημείωσε ο Πρωθυπουργός. Πέραν όσων ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης», είπε και πρόσθεσε «θέλω να σημειώσω τα ακόλουθα:

Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 (κατάργηση ειδ. εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων κλπ.) τότε το όφελος για το μέσο δημόσιο υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά το χρόνο!

Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε Δημόσιος Υπάλληλος θα έχει μία αύξηση 70 ευρώ μηνιαίως, το επίδομα τέκνων αυξάνεται από 20 έως 50 ευρώ, και το επίδομα θέσης ευθύνης αυξάνονται 30%. Επιπλέον, προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις μισθολογικών αυξήσεων για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, και για τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων.»

Συμφωνα με τον κ. Χατζηδακη «οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα ωφεληθούν αναλογικά περισσότερο θα είναι οι χαμηλόμισθοι, εκείνοι που έχουν παιδιά και όσοι λαμβάνουν επίδομα θέσης ευθύνης!». Υπενθύμισε επίσης ότι η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί για αύξηση εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ έως το 2027 και 70% έως το 2030, με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και για αύξηση των επενδύσεων κατά 70% έως το 2027. Όσον αφορά στη δημοσιονομική σταθερότητα, τόνισε: «Ισχύουν οι διεθνείς μας δεσμεύσεις για πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% του ΑΕΠ το 2024, 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και 2,5% του ΑΕΠ το 2026, όπως περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας».

Για το δημόσιο χρέος επισήμανε, μεταξύ άλλων, «η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα»Όσον αφορά την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι θα δρομολοηγηθουν έως και τους πρώτους μήνες του 2024:

  • Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την επέκταση της χρήσης POS σε περισσότερα επαγγέλματα.
  • Η υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας στην ΑΑΔΕ.
  • Η πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.

Επισήμανε επίσης ότι εντός του 2024 θα τρεξουν με ψηφιακά μέτρα όπως η αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ, με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και, η εισαγωγή κυρώσεων για τη μη-διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.

Παράλληλα, προχωρά όπως είπε η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης, η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας και ο υπερδιπλασιασμός των ελέγχων. Ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε οτι δεν είναι στις προθέσεις του να προχωρησε σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία. Οπως ειπε «εχουν νομοθετηθεί πρόσφατα τόσο η αναβίωση των 120 δόσεων για παλαιούς οφειλέτες όσο και οι 72 δόσεις για πιο πρόσφατους σχετικά οφειλέτες. Καλώ, λοιπόν, όλους τους συμπολίτες μας που μπορεί να ωφεληθούν, να σπεύσουν μέχρι τέλος Ιουλίου και να αξιοποιήσουν την ευκαιρία. Άλλωστε, για τις 120 δόσεις, τι ζητά η Πολιτεία; Την καταβολή δύο μηνιαίων δόσεων, που, αυτομάτως αναβιώνουν ένα καθεστώς στο οποίο την πρόσβαση έχασαν. Ας σπεύσουν, λοιπόν, να τακτοποιήσουν τις σχετικές εκκρεμότητες με προφανή για τους ίδιους οφέλη!».

Όσον αφορά το Market Pass, τονισε οτι θα χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατότητα τόσο στο επίπεδο των ελέγχων της αισχροκέρδειας όσο και στο επίπεδο της ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Αφουν ανεφερε πως η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διέθεσε σημαντικούς πόρους για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών απέναντι στην πληθωριστική κρίση τονμισε πως η στήριξη συνεχίζεται με τo market pass. Όμως απέφυγε να δώσει λεπτομεριες.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη θα υπάρξει ακόμη, μια σειρά πρωτοβουλιών που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του Χρηματιστηρίου και στην προσέλκυση σε αυτό νέων εταιρειών, όπως η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%, η μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών. Τα κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως η έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε σε μία ολιστική προσέγγιση που θα συνδυάζει τις αρμοδιότητες του υπουργείου με τις αρμοδιότητες της ΕΕΣΥΠ, σεβόμενοι πάντοτε το ρόλο της. Μίλησε για εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών και ενδεικτικά ανεφερε το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα.

Όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ βασικές προτεραιότητές είναι: Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού -πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Οι διαγωνισμοί παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών -όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Καθώς και όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο.

πηγή:https://www.ant1news.gr/Economy/article/671050/boyli-xatzidakis-kathe-dimosios-ypallilos-tha-exei-mia-ayxisi-70-eyro-miniaios