Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023

Εισβολή Πούτιν στην Ουκρανία: - Τι είναι τα πυρομαχικά διασποράς που θα στείλουν οι ΗΠΑ στο Κίεβο


 Μόλις λίγα 24ωρα προτού έρθει στην Ευρώπη για να πάρει μέρος στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ που διεξάγεται την επόμενη εβδομάδα στο Βίλνιους της Λιθουανίας, ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έδωσε το πράσινο φως, όπως προκύπτει μέσα από σειρά αμερικανικών δημοσιευμάτων (New York Times, Washington Post, Gzero κ.ά.), για την αποστολή πυρομαχικών διασποράς (cluster munitions) από τις ΗΠΑ στην Ουκρανία.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρουσιάζονται έτοιμες, με άλλα λόγια, να στείλουν στην Ουκρανία όπλα η παραγωγή, χρήση και μεταφορά των οποίων όμως απαγορεύεται βάσει μιας Συνθήκης του 2008 (Convention on Cluster Munitions – CCM) την οποία έχουν υπογράψει περισσότερες από 100 χώρες.

Σημειώνεται ότι: οι ΗΠΑ, η Ουκρανία και η Ρωσία δεν είναι συμβαλλόμενα μέρη σε αυτήν τη Συνθήκη (του Δουβλίνου, του 2008), ενώ υπάρχουν και άλλες επτά χώρες μέλη του ΝΑΤΟ – πέρα από τις ΗΠΑ – που επίσης δεν έχουν επικυρώσει την εν λόγω Συνθήκη.  

Αυτή η κίνηση από την πλευρά της διοίκησης Μπάιντεν, εάν όντως γίνει πράξη, θα παρακάμπτει νόμο των ΗΠΑ ο οποίος απαγορεύει την παραγωγή, χρήση ή μεταφορά πυρομαχικών διασποράς με ποσοστό αποτυχίας άνω του 1%, σημειώνει από την πλευρά της η Washington Post.

Τα όπλα διασποράς εκρήγνυνται στον αέρα πάνω από έναν στόχο, απελευθερώνοντας δεκάδες ή ακόμη και εκατοντάδες μικρότερα υποπυρομαχικά – βομβίδια (submunitions), συνεχίζει στο άρθρο της η Washignton Post.

Οι επικριτές της αμερικανικής κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να δημιουργήσει ρήγματα στις τάξεις του ΝΑΤΟ και διαφωνίες μεταξύ των συμμάχων.

Γιατί όμως να στείλουν οι Αμερικανοί τέτοιου τύπου όπλα στην Ουκρανία; Και γιατί τώρα, έπειτα από 17 μήνες πολέμου;

Τέτοιου τύπου πυρομαχικά, ικανά να «διασπείρουν» μικρές βόμβες γύρω από στόχους έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί στα πεδία της Ουκρανίας από τις ρωσικές αλλά και από τις ουκρανικές δυνάμεις. Όπως αναφέρει ο ιστοχώρος Gzero, πρόκειται για πυρομαχικά που αποδείχθηκαν ιδιαίτερα αποτελεσματικά επί του πεδίου, ειδικά κατά στρατιωτών στα χαρακώματα.

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι ζητά εδώ και καιρό να του δοθούν ως ενίσχυση τέτοιου τύπου όπλα τα οποία χρησιμοποιούνται άλλωστε και από τη ρωσική πλευρά, με τις ουκρανικές ανάγκες ωστόσο να ενισχύονται στην παρούσα φάση λόγω ενός συνδυασμού παραγόντων: καθώς το Κίεβο συνεχίζει την αντεπίθεσή του με στόχο την ανάκτηση εδαφών ενώ όμως σταδιακά εξαντλούνται τα συμβατικά πυρομαχικά που έχουν στη διάθεσή τους οι ουκρανικές δυνάμεις.

Ο ΟΗΕ και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων καλούν όλες τις εμπλεκόμενες στην ουκρανική σύρραξη πλευρές να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τέτοια όπλα, υπογραμμίζοντας ότι αυτά συνεχίζουν να εγκυμονούν κινδύνους ακόμη και μετά το πέρας των συγκρούσεων, καθώς ξεμένουν πίσω στα πεδία και εκρήγνυνται μεταγενέστερα, ενίοτε στα χέρια ανυποψίαστων αμάχων.

Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν πάντως, από την πλευρά τους, ότι θα συνεργαστούν με το Κίεβο για την παρακολούθηση αυτών των αποστολών οπλισμού και για τον καθαρισμό των πυρομαχικών που δεν έχουν εκραγεί.

Με πληροφορίες από Washington Post, Gzero




πηγή:https://www.kathimerini.gr/world/562510702/ti-einai-ta-pyromachika-diasporas-poy-legetai-oti-tha-steiloyn-oi-ipa-sto-kievo/

Καταζητείται - Τι συμβαίνει με τον ισχυρό άνδρα της Wagner; - Οι περούκες, οι σέλφι και τα ίχνη του που "αγνοούνται"


 Το Κρεμλίνο προσπαθεί να ταπεινώσει τον Πριγκόζιν», γράφει ο -ειδήμων σε θέματα Ρωσίας- Βρετανός ακαδημαϊκός Μαρκ Γκαλεότι, χαρακτηρίζοντας «απίθανο» το ενδεχόμενο να ισχύει αυτό που ανέφερε προ ημερών ο εκπρόσωπος του ΚρεμλίνουΝτμίτρι Πεσκόφ: ότι δηλαδή το Κρεμλίνο «δεν έχει ούτε την ικανότητα, αλλά ούτε και την επιθυμία» να παρακολουθήσει τις κινήσεις του Γιεβγκένι Πριγκόζιν.

«Φαίνεται να υπάρχει κάτι σαν αδιέξοδο», αναφέρει ο Γκαλεότι στον ιστοχώρο του περιοδικού Spectator, και συνεχίζει: «Οι μισθοφόροι της Wagner δεν φαίνεται να μετακινούνται στη Λευκορωσία, αλλά ούτε και να εντάσσονται σε άλλες μονάδες (σ.σ. των τακτικών ρωσικών ενόπλων δυνάμεων). Από την άλλη πλευρά, λέγεται ότι ο τακτικός ρωσικός στρατός έχει οικειοποιηθεί, εάν όχι όλα, τότε τα περισσότερα από τα άρματα μάχης της Wagner και το μεγαλύτερο μέρος του οπλισμού της». Κατά τα λοιπά, κάποια παραρτήματα της επιχειρηματικής αυτοκρατορίας (catering κ.ά.) του Ομίλου Concord του Πριγκόζιν έχουν βάλει λουκέτο, άλλα φαίνεται να λειτουργούν κανονικά και άλλα να περνούν πια στα χέρια ανταγωνιστών.

Ο Γκαλεότι εστιάζει, ωστόσο, και σε ένα άλλο σημείο της πρόσφατης ρωσικής ειδησεογραφίας.

Οταν ακόμη ήταν σε εξέλιξη η ανταρσία του Πριγκόζιν και των ανδρών του στα τέλη Ιουνίου, οι ρωσικές Αρχές (μέλη της ρωσικής FSB, συγκεκριμένα) πραγματοποίησαν έφοδο στην οικία του επικεφαλής της Wagner στην Αγία Πετρούπολη.

Σύμφωνα με όσα διέρρευσαν -σκοπίμως, προφανώς- στα ΜΜΕ (στο τηλεοπτικό κανάλι Vesti Rossii), οι ερευνητές βρήκαν εκεί μετρητά (περίπου 600 εκατομμύρια ρούβλια), όπλα, μια βαριοπούλα, «μια παράξενη συλλογή από περούκες» και μια σειρά από φωτογραφίες τύπου selfie στις οποίες ο Πριγκόζιν δοκιμάζει αυτές τις περούκες.

Ο Γκαλεότι εκτιμά ότι έχει πια ξεκινήσει μια εκστρατεία υπονόμευσης και ταπείνωσης του Πριγκόζιν. Ο ισχυρός άνδρας της Wagner «μπορεί ακόμη να είναι πολύ επικίνδυνος για να συλληφθεί ή να εξοντωθεί, αλλά το Κρεμλίνο θέλει να υπονομεύσει τη δημόσια αξιοπιστία και τη νομιμότητά του», αναφέρει ο Βρετανός ακαδημαϊκός και συγγραφέας πλήθους βιβλίων για τη Ρωσία, υπογραμμίζοντας ότι ο Πριγκόζιν εξακολουθεί μεν να κυκλοφορεί ελεύθερος, χωρίς όμως να είναι σαφές πια εάν εκείνος βρίσκεται στη Λευκορωσία ή τη Ρωσία





πηγή:https://www.kathimerini.gr/world/562509619/ti-symvainei-me-ton-prigkozin-oi-peroykes-oi-selfi-kai-ta-ichni-toy-poy-agnooyntai/

.

Συντάξεις: Έρχεται, εντός του Ιουλίου, "κρυφή" αύξηση με λίφτινγκ - Η νέα αρχιτεκτονική που φέρνει τις αυξήσεις


 Νομοσχέδιο προωθεί στη Βουλή εντός Ιουλίου το υπουργείο Εργασίας 

- Νέα «κρυφή» αύξηση στις συντάξεις, που αφορά 300.000 - 500.000 συνταξιούχους με συντάξεις άνω των 1.400€ 

- Η αύξηση θα έρθει μέσω «ψαλιδιού» στην ΕΑΣ η οποία επιβάλλεται σε Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα 

- Δείτε τους νέους συντελεστές που προωθούνται

Λίφτινγκ στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων που επιβάλλεται σε συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ σε Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα κι αφορά 300.000 με 500.000 συνταξιούχους ετοιμάζεται να φέρει στη Βουλή το υπουργείο Εργασίας. Στόχος είναι η διάταξη να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που έρχεται με διαδικασίες εξπρές για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2019/1152 – μέσω της οποίας η Κομισιόν προωθεί ενιαίο πλαίσιο κανόνων για τα εργασιακά δικαιώματα σε όλη την Ευρώπη – και το οποίο θα πρέπει να αναμένεται στη Βουλή μετά τις προγραμματικές δηλώσεις και πριν τις διακοπές του Αυγούστου.

Σε κάθε περίπτωση, αν η διάταξη δεν είναι εγκαίρως έτοιμη, θα προωθηθεί στη Βουλή με την αμέσως επόμενη ευκαιρία.   

Ψαλίδι στην ΕΑΣ

Η νέα ρύθμιση θα βάζει «ψαλίδι» στην ΕΑΣ, που είναι από τις λίγες – αν όχι η μοναδική – μνημονιακές περικοπές που έχουν απομείνει «ατόφιες» στις συντάξεις. Μέσω του ψαλιδιού στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων θα έρθει έμμεση αύξηση των συντάξεων για 300.000 – 500.000 συνταξιούχους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Προς το παρόν στο τραπέζι υπάρχουν δυο σενάρια:

  1. Το πρώτο προβλέπει αλλαγή της αρχιτεκτονικής της ΕΑΣ με... μοντέλο taxis
  2. Το δεύτερο προβλέπει μείωση των συντελεστών παρακράτησης από το δεύτερο κλιμάκιο και πάνω

Αναλυτικά:

Νέα αρχιτεκτονική

Στο πρώτο σενάριο εξετάζεται η αλλαγή της αρχιτεκτονικής της ΕΑΣ, ώστε αυτή να μην επιβάλλεται από το «πρώτο ευρώ» αλλά μόνο στο ποσό που υπερβαίνει το πλαφόν κάθε κλιμακίου, όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει και με τους φορολογικούς συντελεστές στην φορολογία εισοδήματος (Ε1). 

Για παράδειγμα, σύνταξη 1.500 ευρώ, έχει σήμερα ΕΑΣ 3%, η οποία επιβάλλεται σε όλο το ποσό και είναι 45€. Αν όμως επιβάλλεται μόνο στο ποσό που υπερβαίνει τα 1.400€, δηλαδή στα 100€ με έναν κάπως αυξημένο συντελεστή – π.χ. 10% – τότε το ποσό της εισφοράς μειώνεται, για παράδειγμα, στα 10€.

Αντίστοιχα, στο επόμενο κλιμάκιο, από 1.701€ έως 2.000€ η κράτηση σήμερα είναι 6% και επιβάλλεται από το «πρώτο ευρώ».

Αντίθετα αν επιβάλλεται κλιμακωτά στο υπερβάλλον ποσό τότε θα εφαρμοστεί ως εξής:

  • Σύνταξη 1.850€
  • Σημερινή κράτηση 111€ (6€)

Με κλιμακωτό σύστημα:

  • Σύνταξη 1.850€

Για το ποσό από τα 1.400 – 1.700€:

  • Με έναν συντελεστή π.χ. 10% στα 300€: ΕΑΣ 30€

Για το ποσό 1.701€ - 1.850€

  • Με έναν συντελεστή π.χ. 10% στα 150€: ΕΑΣ 15€

Συνολο ΕΑΣ: 45€

Όφελος: 66€

Νέοι συντελεστές

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει μείωση των συντελεστών της ΕΑΣ από το δεύτερο κλιμάκιο και πάνω. Η λογική σε αυτό το σενάριο είναι πως με το ισχύον σύστημα ο συντελεστής διπλασιάζεται από το πρώτο στο δεύτερο κλιμάκιο, δηλαδή αυξάνεται απότομά από το 3% στο 6%.

Η προωθούμενη ρύθμιση προβλέπει αναλογικότερο τρόπο μετάβασης από κλιμάκιο σε κλιμάκιο, ώστε η περικοπή να είναι πιο ομαλή και πιο δίκαιη. Ειδικότερα, οι νέοι συντελεστές ΕΑΣ τους οποίους προβλέπει το εν λόγω σενάριο για τα πρώτα 4 κλιμάκια είναι οι εξής:

  • 1.400€ - 1.700€: 3%
  • 1.701€ - 2.000€: 4% (από 6%)
  • 2.000€ - 2.300€: 5% (από 7%)
  • 2.300€ - 2.600€: 6% (από 9%)

Έτσι, συνταξιούχος με σύνταξη 1.730€:

  • Σήμερα έχει κράτηση 104€ - Η σύνταξη λόγω της ΕΑΣ πέφτει στα 1.625€

Με το νέο σύστημα η κράτηση πέφτει στο 4% από 6%. Συνεπώς η κράτηση – που θα συνεχίσει να επιβάλλεται από το πρώτο ευρώ στο συγκεκριμένο σενάριο – θα ανέλθει στα 69€.

Ο συνταξιούχος κερδίζει 35€ το μήνα και η σύνταξή του θα ανέβει στα 1.660€ 





πηγή:https://www.imerisia.gr/syntaxeis/76168_syntaxeis-erhetai-kryfi-ayxisi-me-liftingk-stin-eisfora-allileggyis-i-nea-klimaka

Συντάξεις - Συνταξιούχοι που εργάζονται: - Παρακράτηση στο μισθό αντί του πέναλτι 30% - Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι - Τι θα προβλέπει η διάταξη


 Σαφώς κερδισμένοι βγαίνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι με μικρό εισόδημα από την εργασία τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος της διάταξης, να βοηθηθεί ο χαμηλοσυνταξιούχος που θέλει να ενισχύσει το εισόδημά τους δουλεύοντας μερικώς η εκ περιτροπής.

Κίνητρο για την καταπολέμηση της μαύρης εργασίας των συνταξιούχων θα αποτελέσει η κατάργηση του πέναλτι 30% στη σύνταξη και η αντικατάσταση της «ποινής» με μια νέα, έξτρα παρακράτηση επί του εισοδήματος από την εργασία των συνταξιούχων.

Όπως πρώτη είχε αποκαλύψει η «Ημερησία» από τις 17 Ιουνίου, η αρχιτεκτονική του «πέναλτι» για τους εργαζόμενους συνταξιούχους αλλάζει άρδην με απόδοση της σύνταξης στο 100% και επιβολή μιας παρακράτησης υπέρ ΕΦΚΑ στο εισόδημα από την εργασία. 

Το σκεπτικό είναι ο εξορθολογισμός στη φορολόγηση εισοδημάτων από εργασία και σύνταξη.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ανώτατος αξιωματούχος του υπουργείου Εργασίας, «πρέπει να δοθεί ένα σοβαρό κίνητρο για να δηλώνει την εργασία του ο συνταξιούχος, είτε απασχολείται για την ενίσχυση του εισοδήματός τους, είτε για να αισθάνεται ενεργός πολίτης. Μ΄αυτό τον τρόπο θα καταπολεμηθεί η μαύρη εργασία».

Τι θα προβλέπει η διάταξη

Η σχετική διάταξη, που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός Ιουλίου και να έρθει στη Βουλή τον Σεπτέμβριο, σε σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωση της οδηγίας «Περί διαφανών και προβλέψιμων όρων εργασίας» -μέσω της οποίας η Κομισιόν προωθεί ενιαίο πλαίσιο κανόνων για τα εργασιακά δικαιώματα σε όλη την Ευρώπη-  θα προβλέπει:

  1. Την κατάργηση του πέναλτι 30% στη σύνταξη των εργαζόμενων συνταξιούχων. Δηλαδή, αν η κύρια σύνταξη είναι 1.000 ευρώ, σήμερα παρακρατούνται τα 300, ενώ πρακράτηση 30% υφίσταται και η επικουρική σύνταξη.
  2. Με τη νέα διάταξη ο συνταξιούχος θα λαμβάνει το σύνολο της σύνταξής του το οποίο θα φορολογείται όπως τώρα με βάση την ισχύουσα κλίμακα.
  3. Ωστόσο, στο εισόδημα που εισπράττει ο συνταξιούχος από την εργασία του και το δηλώνει θα επιβληθεί εκτός από τον ετήσιο φόρο και μια έξτρα φορολόγηση. Το ύψος της νέας παρακράτησης υπέρ ΕΦΚΑ δεν έχει ακόμα αποφασιστεί αλλά οι πρώτες σκέψεις κάνουν λόγο για 10%-15%. Ο έξτρα φόρος θα εισπράττεται από την ΑΑΔΕ και θα μεταφέρεται στα ταμεία του ΕΦΚΑ ως ανταπόδοση της κατάργησης του 30%.

Οι κερδισμένοι

Η ωφέλεια του νέου τρόπου φορολόγησης – μηδενική, μικρή η μεγαλύτερη- εξαρτάται από το ύψος της σύνταξης και το ύψος των εισοδημάτων που δηλώνει ο εργαζόμενος συνταξιούχος.

Σαφώς κερδισμένοι βγαίνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι με μικρό εισόδημα από την εργασία τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος της διάταξης, να βοηθηθεί ο χαμηλοσυνταξιούχος που θέλει να ενισχύσει το εισόδημά τους δουλεύοντας μερικώς η εκ περιτροπής.

Για παράδειγμα:

  • συνταξιούχος με σύνταξη 800 ευρώ δουλεύει με μερική απασχόληση και αμείβεται με 500 ευρώ μηνιαίως (καθαρά 430.65).
  • Το ετήσιο δηλωθέν εισόδημά του είναι 15.629 ευρώ και ο ετήσιος φόρος 1.014 ευρώ.
  • Ο έξτρα φόρος 10% επί του εισοδήματος από την εργασία είναι 602.9 ευρώ.
  • Ο εν λόγω συνταξιούχος με το πέναλτι του 30% θα είχε απώλεια 2.880 ευρώ ετησίως. Συνεπώς κερδίζει 2.277 ευρώ ετησίως.
  • Αντίθετα στα υψηλότερα εισοδήματα, σύνταξη και μισθός πάνω από 1.000 ευρώ, δεν υπάρχει αξιοσημείωτη διαφοροποίηση από το προηγούμενο καθεστώς. Πάντως και στην περίπτωση των υψηλών εισοδημάτων, οι συνταξιούχοι δεν έχουν απώλειες (φορολογική επιβάρυνση) που να υπερβαίνει το πέναλτι του 30%

    Η επιλογή του νέου μέτρου κρίθηκε ορθολογικότερη από την αναλογική (ανάλογα με τις ημέρες και τις ώρες εργασίας) επιβολή του πέναλτι, καθώς ήταν γραφειοκρατικό και δύσκολο να παρακολουθείται το ωράριο κάθε εργαζόμενου ξεχωριστά ενώ στην αναλογική περικοπή της σύνταξης δεν μπορούσαν να ενταχθούν οι μη μισθωτοί που δεν έχουν συγκεκριμένο ωράριο εργασίας.

    Δικαιοσύνη και κίνητρο

    Υπενθυμίζουμε ότι με το νόμο Βρούτση μειώθηκε η ποινή από 60% σε 30% οριζόντια για όλους ανεξάρτητα από τις ημέρες απασχόλησης. Δηλαδή ακόμα και να εργαστεί μία ημέρα το μήνα ο συνταξιούχος θα πληρώσει «πέναλτι» με το ένα τρίτο της σύνταξης.

    Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου εργασίας ο εξορθολογισμός του συστήματος αφενός θα επιφέρει δικαιοσύνη και αφετέρου θα αποτελέσει κίνητρο για τον περιορισμό της μαύρης εργασίας. Παράλληλα, θα ικανοποιηθεί και ένα αίτημα των επιχειρήσεων, που αναζητούν έμπειρα στελέχη σε θέσεις υψηλής ευθύνης και δεν βρίσκουν στον οικονομικά ενεργό πληθυσμό, μέσω της αναζήτησης των κατάλληλων εργαζόμενων και από τη δεξαμενή των συνταξιούχων.

    Στο τραπέζι νέες ρυθμίσεις

    Παράλληλα, το υπουργείο εργασίας επανεξετάζει τις ρυθμίσεις οφειλών προς τα ταμεία, μέσω της παράτασης των προθεσμιών επανένταξης η μιας νέας ρύθμισης στην οποία θα ενταχθούν όλα τα χρέη των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιχειρήσεων.

    Το «αγκάθι» της τρέχουσας ρύθμισης ήταν ότι έπρεπε να καταβληθούν δύο μηνιαίες δόσεις για την επανένταξη στη ρύθμιση των 72 ή των 120 δόσεων. Η προθεσμία για την ένταξη στη ρύθμιση εκπνέει στις 31 Ιουλίου 2023.











πηγή:https://www.imerisia.gr/syntaxeis/asfalistiko/76364_syntaxioyhoi-poy-ergazontai-parakratisi-sto-mistho-anti-toy-penalti-30

Υπτγος ε.α. Νικόλαος Ζαρκάδας: 100 χρόνια από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης - Η Αποστρατικοποίηση των Νησιών του Αιγαίου


 

Υπτγος ε.α. Νικόλαος Ζαρκάδας


ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

Εισαγωγή

Συμπληρώνεται ένας αιώνας από την Συνθήκη της Λωζάννης, η οποία υπογράφηκε στις 24 Ιουλίου 1923 στη λουτρόπολη της Ελβετίας Λωζάννη, μετά από μακρές διαπραγματεύσεις των ενδιαφερομένων μερών διάρκειας οκτώ μηνών. Το κείμενο της Συνθήκης Ειρήνης συνοδεύεται από δέκα επτά Συμβάσεις, Συμφωνίες, Πρωτόκολλα και Δηλώσεις.

Η Συνδιάσκεψη της Λωζάννης

Τον μήνα Νοέμβριο 1922 άρχισαν οι εργασίες της Συνδιάσκεψης Ειρήνης στη Λωζάννη με σκοπό την επίλυση όλων των θεμάτων, τα οποία σχετίζονταν με την Τουρκία και παρέμειναν σε εκκρεμότητα μετά την λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Καθ’ όλη την διάρκεια της Συνδιάσκεψης η τουρκική αντιπροσωπεία έναντι των Ελλήνων επεδίωξε να επιτύχει την επαναφορά της τουρκικής κυριαρχίας σε όσον ήταν δυνατόν περισσότερα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, την ανάκτηση της Δυτικής Θράκης, την εκδίωξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου από την Κωνσταντινούπολη, την διεκδίκηση ιλιγγιώδους πολεμικής αποζημίωσης και τον ναυτικό αποκλεισμό της Ελλάδας.

Η θέση της Ελλάδας, της ηττημένης της Μικρασιατικής Εκστρατείας, ήταν δυσχερής και μάλιστα ευρισκόταν σε πλήρη διεθνή απομόνωση. Θέση της, η οποία κατέστη ακόμη χειρότερη εξ αιτίας της Δίκης και της Εκτέλεσης των έξι.

Η ελληνική αντιπροσωπεία, κυρίως, ενδιαφερόταν για την χάραξη των χερσαίων συνόρων ανάμεσα στα δύο κράτη, τον καθορισμό του καθεστώτος των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, την ανταλλαγή των πληθυσμών, την επιστροφή των αιχμαλώτων πολέμου και ομήρων και τις πολεμικές αποζημιώσεις.

Το βασικό όπλο πίεσης από πλευράς της Ελλάδας επί των αδιάλλακτων τούρκων ήταν η Στρατιά του Έβρου, η οποία είχε ανασυγκροτηθεί και αποτελούσε απειλή επανέναρξης του ελληνοτουρκικού πολέμου στο θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Θράκης. Η Ανατολική Θράκη, η οποία με την ανακωχή των Μουδανιών της 11ης Οκτωβρίου 1922, παραχωρήθηκε στην Τουρκία, αποδείχθηκε το ισχυρότερο διαπραγματευτικό χαρτί των Ελλήνων στη Λωζάννη.

Κατά την διάρκεια των συζητήσεων στη Λωζάννη και στις 30 Ιανουαρίου 1923 υπογράφηκαν μεταξύ των Ελλήνων και των τούρκων δυο διμερείς συμφωνίες, ήτοι η Σύμβαση περί της Ανταλλαγής των Πληθυσμών και η Συμφωνία επί της Απόδοσης των Πολιτικών Κρατουμένων και της Ανταλλαγής των Αιχμαλώτων Πολέμου.

Η επιτυχής ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων έλαβε τέλος με την υπογραφή στις 24 Ιουλίου 1923 ενός ολοκληρωμένου κειμένου, το οποίο έχει καθιερωθεί να αποκαλείται “Συνθήκη της Λωζάννης”. Επρόκειτο για την καθ’ αυτή Συνθήκη Ειρήνης και των συνοδευόντων αυτήν δέκα επτά κειμένων συμβάσεων, συμφωνιών, πρωτοκόλλων και δηλώσεων.

Η Συνθήκη Ειρήνης αποτελούνταν από 143 άρθρα, τα οποία χωρίζονταν σε πέντε ενότητες – μέρη, ήτοι του καθορισμού των συνόρων, του δημοσίου οθωμανικού χρέους, των οικονομικών θεμάτων και αστικών δικαιωμάτων, των συγκοινωνιών και υγειονομικών θεμάτων και τέλος διαφόρων θεμάτων.

Μία και ίσως η πιο σημαντική συμφωνία ήταν η Σύμβαση για το καθεστώς των Στενών, με την οποία καθιερώθηκε η ελεύθερη ναυσιπλοΐα και ιδρύθηκε διεθνής επιτροπή για την επίβλεψη της εφαρμογής της.

Βασικά, ήταν η Συνθήκη, η οποία επικύρωσε το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έθεσε τις βάσεις για τον εδαφικό διαχωρισμό της Μέσης Ανατολής σε κράτη και όρισε τα σύνορα της νέας Τουρκίας μετά των γειτονικών της κρατών.

Ανταλλαγή των Πληθυσμών

Η Σύμβαση για την ανταλλαγή των πληθυσμών, η οποία υπογράφηκε στις 30 Ιανουαρίου 1923 επέβαλλε την υποχρεωτική και μόνιμη μετανάστευση τόσον των ελλήνων ορθοδόξων της Τουρκίας στην Ελλάδα, όσον και των μουσουλμάνων της Ελλάδας στην Τουρκία. Απαγόρευε την μελλοντική επιστροφή των πληθυσμών αυτών στις πατρογονικές τους εστίες δίχως την άδεια των αντίστοιχων κυβερνήσεων. Η ανταλλαγή των πληθυσμών είχε αναδρομική ισχύ για όλα τα άτομα, που είχαν μεταναστεύσει από της 18ης Οκτωβρίου 1912, ημέρας έναρξης του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου. Προέβλεπε δε την σύσταση Μεικτής Επιτροπής, η οποία θα αναλάμβανε την επίβλεψη και την διευκόλυνση της ανταλλαγής .

Από την ανταλλαγή εξαιρέθηκαν οι έλληνες κάτοικοι της Κωνσταντινούπολης, οι μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης, ο μη μουσουλμανικός ιθαγενής πληθυσμός των νήσων Ίμβρου και Τενέδου, καθώς και οι τσάμηδες της Ηπείρου.

Τα κριτήρια για τον ορισμό ενός ατόμου, ως ανταλλάξιμου, ήταν δύο η ιθαγένεια και η θρησκεία. Όσοι υπάγονταν στην ανταλλαγή θα απέβαλλαν την ιθαγένεια του κράτους από το οποίο προέρχονταν και θα αποκτούσαν την ιθαγένεια του κράτους, στο οποίο θα εγκαθίσταντο αμέσως μόλις έφταναν σε αυτό.

Δυσχερές και δυσεπίλυτο πρόβλημα προέκυψε, από την εφαρμογή της Σύμβασης, αυτό της αποτίμησης της αξίας των ανταλλάξιμων περιουσιών και ιδιαίτερα των κινητών.

Τελικά, το πρόβλημα επιλύθηκε με το Οικονομικό Σύμφωνο, το οποίο οι δύο χώρες συμφώνησαν και υπέγραψαν στις 10 Ιουνίου 1930 στην Άγκυρα, με το οποίο οι Κυβερνήσεις τους αποκτούσαν την κυριότητα των ακινήτων και κινητών περιουσιών, που είχαν εγκαταλείψει οι μουσουλμάνοι ανταλλάξιμοι στην Ελλάδα και οι έλληνες ανταλλάξιμοι στην Τουρκία.

Ανταλλαγή Αιχμαλώτων Πολέμου

Σχετικά με την Συμφωνία για την ανταλλαγή των αιχμαλώτων πολέμου και των πολιτικών κρατουμένων το θέμα ήταν καθαρά ανθρωπιστικό και καθορίστηκε ότι θα επαναπατρίζονταν άμεσα όλοι οι πολιτικοί κρατούμενοι, οι οποίοι κρατούνταν και από τις δύο χώρες.

Αντίθετα για τους στρατιωτικούς αιχμαλώτους πολέμου θα αποδίδονταν ίσος αριθμός αιχμαλώτων και μάλιστα αξιωματικός έναντι αξιωματικού και στρατιώτης έναντι στρατιώτη. Η φάση αυτή της παλινόστησης έλαβε χώρα στο διάστημα μεταξύ 19 Μαρτίου και 4 Μαΐου 1923.

Με αυτόν τον τρόπο παρέμειναν στην Τουρκία περίπου 8.000 έλληνες στρατιωτικοί αιχμάλωτοι πολέμου, οι οποίοι αποδόθηκαν στην Ελλάδα μετά την υπογραφή της Συνθήκης Ειρήνης, ήτοι μετά τις 24 Ιουλίου 1923.

Χάραξη των Χερσαίων Συνόρων στη Θράκη

Αποφασίστηκε η διανομή της Θράκης ανάμεσα σε τρεις χώρες. Δόθηκε στην Τουρκία το ανατολικό τμήμα, στη Βουλγαρία το βόρειο και στην Ελλάδα το μικρότερο το νοτιοδυτικό.

Η συνοριακή γραμμή μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο μεγαλύτερο μέρος της ταυτίζεται με τον μέσο ρου του ποταμού Έβρου. Εκτός του ποταμού είναι σε μια έκταση ένδεκα χιλιομέτρων στο ύψος της πόλης της Ανδριανούπολης, όπου η όριος γραμμή μετατοπίζεται δυτικά του ποταμού και αποτελεί το μοναδικό τμήμα χερσαίου σύνορου μεταξύ των δύο κρατών. Η παραχώρηση του τμήματος αυτού της περιοχής του χωρίου Καραγάτς και του σιδηροδρομικού σταθμού Ανδριανούπολης συνδέθηκε άμεσα με το θέμα των πολεμικών αποζημιώσεων και οικονομικών και στρατιωτικών λόγων της Τουρκίας, ήτοι της χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής και της άμυνας της Ανδριανούπολης.

Κατά την χάραξη των συνόρων το πρόβλημα, το οποίο παρουσιάστηκε στις εκβολές του Έβρου, όπου σχηματίζονται δύο βραχίονες, επιλύθηκε από την τριμελή επιτροπή και χαράχθηκαν στον μεγαλύτερο βραχίονα, τον ανατολικό.

Μετά την οριστική χάραξη της μεθορίου συνεχίσθηκαν, κατά καιρούς προβλήματα, τα οποία κυρίως σχετίζονταν με την μετατόπιση της κοίτης του ποταμού.

Για την αποτροπή τοπικών συγκρούσεων αποφασίστηκε η αποστρατικοποίηση των συνόρων στην περιοχή σε βάθος τριάντα χιλιομέτρων.

Τα Νησιά του Αιγαίου

Στην Τουρκία παρέμειναν όλα τα νησιά του Αιγαίου, τα οποία ευρίσκονταν σε απόσταση εντός τριών μιλλίων από τις μικρασιατικές ακτές. Επίσης τα νησιά Ίμβρος και Τένεδος, για τα οποία λόγω της συντριπτικής διαφορετικής εθνικής σύνθεσης του πληθυσμού τους υπέρ των ελλήνων παραχωρήθηκε ειδικό καθεστώς αυτονομίας. Η μοίρα των νησιών αυτών σφραγίστηκε από την στρατηγική τους τοποθεσία στην είσοδο των Στενών των Δαρδανελλίων.

Στην ελληνική κυριαρχία παραχωρήθηκαν όλα τα άλλα νησιά της Ανατολικής Μεσογείου, εκτός από τα Δωδεκάνησα. Ενδεικτικά στη διπλωματική διακοίνωση απαριθμήθηκαν τα εξής έξι νησιά Λήμνος, Σαμοθράκη, Λέσβος, Χίος, Σάμος και Ικαρία. Τα Δωδεκάνησα παρέμειναν υπό ιταλική κυριαρχία.

Αποστρατικοποίηση των Νησιών του Αιγαίου

Λέγοντας αποστρατικοποίηση εννοούμε την υποχρέωση ενός κράτους, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο ή συνθήκης, να μη εγκαθιστά στρατιωτικές δυνάμεις και να μη διατηρεί στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε συγκεκριμένες περιοχές της εδαφικής του επικράτειας.

Σκοπός της είναι να εμποδίσει μια στρατιωτική σύγκρουση, απομακρύνοντας ή περιορίζοντας τις πιθανότητες, που μπορούν να οδηγήσουν σε αυτή, και να δημιουργήσει συνθήκες ασφάλειας.

Βασικά, σημαίνει περιορισμό στο δικαίωμα ενός κράτους να ασκήσει πλήρως την κυριαρχία του επί της επικράτειας του. Ο περιορισμός αυτός είναι σοβαρός, καθώς ρυθμίζει θέματα εθνικής άμυνας και ασφάλεια. Είναι όμως αποδεκτό, ότι παρόμοιοι περιορισμοί δεν επηρεάζουν το κύρος των τίτλων κυριαρχίας του κράτους.

Κατά τις διαπραγματεύσεις των όρων της Συνθήκης της Λωζάννης, ειδικά για τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Χίο, Σάμο και Ικαρία, η Τουρκία είχε ζητήσει την πλήρη αποστρατικοποίηση, ήτοι την καταστροφή όλων των υφισταμένων οχυρώσεων και την απαγόρευση κατασκευής νέων, την χρησιμοποίηση των νησιών ως στρατιωτικών βάσεων και την μεταφορά και εγκατάσταση αεροπλάνων, την παρουσία οποιασδήποτε στρατιωτικής δύναμης, πλην της απαραίτητης αστυνομίας για την τήρηση της τάξης, αλλά και την λήψη μέτρων προκειμένου να μη μετατραπούν αυτά σε κέντρα λαθρεμπορίας και ταραχοποιών στοιχείων. Τέλος, αυστηρές εγγυήσεις από τους συμμάχους, ότι το συγκεκριμένο καθεστώς δεν πρόκειται να παραβιαστεί.

Τελικά, η Συνθήκη της Λωζάννης επέβαλλε στα νησιά του Αιγαίου ένα ιδιαίτερο καθεστώς, ήτοι την ολική αποστρατικοποίηση της Λήμνου, της Σαμοθράκης, της Ίμβρου, της Τενέδου και των Λαγουσών νήσων και περιορισμούς στην στρατικοποίηση των λοιπών νησιών Λέσβου, Χίου, Σάμου και Ικαρίας.

Η Λήμνος και η Σαμοθράκη αποστρατιωτικοποιήθηκαν, διότι, μαζί με τα νησιά Ίμβρο, Τένεδο και Λαγούσες νήσοι, συνδέθηκαν με το σύστημα ασφάλειας των στενών του Ελλησπόντου.

Αντίθετα, στα νησιά Λέσβο, Χίο, Σάμο και Ικαρία επιβλήθηκαν περιορισμοί ως προς την άμυνά τους, ήτοι απαγορεύτηκε η ύπαρξη ναυτικών εγκαταστάσεων και η κατασκευή οχυρωματικών έργων, περιορίστηκαν οι στρατιωτικές δυνάμεις στον αριθμό εκείνων, που καλούνταν να υπηρετήσουν την στρατιωτική τους θητεία, των δε αστυνομικών ανάλογα με αυτές που υπήρχαν στις άλλες περιοχές της χώρας.

Σχετικά με τα Δωδεκάνησα, τα οποία παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα το έτος 1947 με την Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων, καθορίστηκε ότι θα αποστρατιωτικοποιηθούν και θα παραμένουν αποστρατιωτικοποιημένα πλήρως. Σημειώνεται, ότι στη διάσκεψη αυτή η Τουρκία δεν προσεκλήθη και συνεπώς δεν έλαβε μέρος.

Μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το έτος 1974, η Ελλάδα άρχισε να εξοπλίζει με ταχείς ρυθμούς όλα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, δεδομένου ότι η πιθανότητα τουρκικής επίθεσης σε κάποιο νησί του Αιγαίου ή την Θράκη κατέστη υπαρκτό ενδεχόμενο.

Πλέον αυτού, η Τουρκία κατά το έτος 1975 ίδρυσε και οργάνωσε στη Σμύρνη την Στρατιά του Αιγαίου {4η τουρκική στρατιά} με αποστολή την σχεδίαση και διεξαγωγή αμφίβιων και αεροναυτικών επιχειρήσεων κατά των ελληνικών νησιών του Αιγαίου και την άμυνα των μικρασιατικών ακτών αυτής.

Συνεπώς, η αμυντική προπαρασκευή είναι αναγκαίο και απαραίτητο στοιχείο προκειμένου η Ελλάδα να μπορέσει και να ασκήσει το δικαίωμα της νόμιμης άμυνας.

Ε π ί μ ε τ ρ ο

Η Συνθήκη της Λωζάννης αποτέλεσε σταθμό και καμπή για τις σχέσεις μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας και διαμόρφωσε την γεωγραφική φυσιογνωμία των δύο κρατών. Η δε ανταλλαγή των πληθυσμών προσδιόρισε την εθνολογική σύνθεση των κατοίκων των δύο κρατών.

Αντικατέστησε την “εύθραυστη” Συνθήκη των Σεβρών {17 Ιουλίου 1920} και αποτέλεσε όμως και την ληξιαρχική πράξη θανάτου της Μεγάλης Ιδέας των Ελλήνων.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο παρέμεινε στην ιστορική του έδρα, αλλά διατήρησε μόνον την εκκλησιαστική και την πνευματική του αποστολή.

Ιδιαίτερα για τα νησιά Λήμνο και Σαμοθράκη οι διατάξεις της αποστρατιωτικοποίησης της Συνθήκης της Λωζάννης καταργήθηκαν, κατά δήλωση του τότε Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας, από την Σύμβαση του Μοντρέ {20 Ιουλίου 1936}.

Συμπερασματικά, επισημαίνεται ότι η στρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου συνδέεται άμεσα με το ύπατο δικαίωμα κάθε κράτους να λαμβάνει μέτρα για την νόμιμη άμυνά του.

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

Π Η Γ Ε Σ

  • ΚΩΝ. ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗ˙ Διεθνές Δίκαιο.
  • ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ “ΗΛΙΟΣ” {Τόμος Β΄ ΕΛΛΑΣ}.
  • ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΥΡΙΓΟΥ – ΑΝΤΩΝΗ ΚΛΑΨΗ˙ Συνθήκη Λωζάννης.
  • ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”˙ Σελίδες Ιστορίας.





Δ.Σ./Ε.Α.Α.Σ: - Συνάντηση με τον Α/ΓΕΣ Αντγο Άγγελο Χουδελούδη - Τι συζητήθηκε, τι αποδέχθηκε και τι δεσμεύθηκε ο Α/ΓΕΣ - Η Ε.Α.Α.Σ συνεχίζει τον αγώνα υποστήριξης των συμφερόντων των μελών της


 

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 06 Ιουλίου 2023, προγραμματισμένη συνάντηση του Δ.Σ. της Ε.Α.Α.Σ. με τον Α/ΓΕΣ Αντγο Άγγελο Χουδελούδη.

Την Ε.Α.Α.Σ. εκπροσώπησαν ο Πρόεδρος Υπτγος ε.α. Δεβούρος Ιωάννης, ο Αντιπρόεδρος Αντγος ε.α. Γουμαλάτσος Μιχαήλ και ο Διευθύνων Σύμβουλος Ανχης ε.α. Χρηστίδης Χρήστος.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε ένα εξαιρετικά φιλικό συναδελφικό κλίμα και ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον κ. Α/ΓΕΣ για την ευγένεια και την άψογη φιλοξενία του όπως επίσης και την χρήσιμη και παραγωγική ανταλλαγή απόψεων επί της ενημέρωσης που του έγινε και των προτάσεων που υποβλήθηκαν. 

Η Ε.Α.Α.Σ. στην διαρκή προσπάθειά υποστήριξης των συμφερόντων των μελών της,  έθεσε στον κύριο Αρχηγό μεταξύ των άλλων και τα παρακάτω χρονίζοντα θέματα  μεγάλης σημασίας:

- Θέσπιση τακτικής συνάντησης Δ.Σ. Ε.Α.Α.Σ. με κ. Α/ΓΕΣ ανά τετράμηνο, με επόμενη συνάντηση την 4η Νοε 2023 ώστε να υπάρχει συνεχής επικοινωνία και αλληλοενημέρωση.

- Προγραμματισμός σύσκεψης Ε.Α.Α.Σ. και υπηρεσιακών παραγόντων με το Πρόεδρο του ΜΤΣ προκειμένου να εξεταστούν άμεσα  τα εξής θέματα :

   - Δημιουργία δύο (2) λογαριασμών ή δύο (2) ταμείων εντός του ΜΤΣ ώστε τόσο οι μέτοχοι όσο και οι μερισματούχοι να απολαμβάνουν την δικαιοσύνη της αναλογικής κατανομής εισφορών, πόρων και απόδοσης μερισμάτων. 

Υποβλήθηκε σχετικά στον κ. Α/ΓΕΣ μελέτη με αναλυτικό πίνακα που καταδεικνύει την κατάφωρη αδικία που υφίστανται οι ε.ε. και οι ε.α. συνάδελφοι σε σχέση με τους προερχόμενους από ΕΛ.ΑΣ. 

Επίσης υποβλήθηκαν ο Ν. 1911/11 Δεκ 1990/ΦΕΚ 166 Α', Άρθρο 27 που προέβλεπε τον παραπάνω διαχωρισμό και τεχνηέντως δεν εφαρμόστηκε ποτέ, καθώς και η δημόσια τοποθέτηση - απαντητική επιστολή του τότε ΥΕΘΑ κ. Ιωάννη Βαρβιτσιώτη που αναλύει τους λόγους και τις μεθοδεύσεις που δεν επέτρεψαν την εφαρμογή του.

  - Την δίκαιη αναλογική κατανομή του πόρου του 4% στα τρία Μετοχικά Ταμεία, ανάλογα με των αριθμό των μερισματούχων και αφού προηγηθεί ο διαχωρισμός των εκ του ΣΞ και ΕΛ.ΑΣ προερχομένων, που προβλέπεται στα  πάσης φύσεως εξοπλιστικά προγράμματα τονίζοντας ότι με την υφιστάμενη τακτική κατανομής των πόρων υπέρ των Ενόπλων Δυνάμεων δημιουργούνται ε.α. συνάδελφοι των τριών Κλάδων διαφορετικών ταχυτήτων και απολαβών εις βάρος των ε.α. συναδέλφων του Στρατού Ξηράς.  

Υπενθυμίσαμε στον κ. Α/ΓΕΣ την κατάφωρη αδικία που υφίστανται οι ε.ε. και οι ε.α. συνάδελφοι του Στρατού Ξηράς σε σχέση του Π.Ν και της Π.Α. αφού εύκολα διαπιστώνει κανείς, ότι στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων με τα ίδια χρόνια υπηρεσίας, αποστρατευόμενοι στον ίδιο καταληκτικό βαθμό, υπαγόμενοι στην ίδια κλίμακα ιεραρχίας και ανήκοντας στο ίδιο Υπουργείο λαμβάνουν τελείως διαφορετικά μερίσματα και Β.Ο.Ε.Α.

  - Επαναφορά της κράτησης του 2% επί των πάσης φύσεως εξοπλιστικών προγραμμάτων υπέρ του ΕΛΟΑΣ που αναιτιολόγητα και άδικα κόπηκε μόνο για τις προμήθειες του ΣΞ ενώ τα άλλα δύο ΕΛΟΑ (Π.Ν. και Π.Α.) την εισπράττουν κανονικά. Επί του θέματος το ΓΕΣ/ΔΟΙ έχει υποβάλλει σωρεία προτάσεων οι οποίες έχουν τεθεί στο φάκελο "επιτελικής ωρίμανσης".

- Ο κύριος Αρχηγός συμφώνησε για τη σπουδαιότητα των θεμάτων και δεσμεύτηκε ως προς τη συνδρομή του για την επίλυσή τους.

 Η Ένωση ευχαριστεί θερμά τον κ. Α/ΓΕΣ για την άμεση ανταπόκρισή του στο υποβληθέν αίτημα συνάντησης - ενημέρωσης.

Πρωθυπουργός: Αυτά είναι τα άμεσα οικονομικά μέτρα για: - Δημοσίους υπάλληλους - Συνταξιούχους - Στήριξη της Οικογένειας - Υγεία - Ανασυγκρότηση ΕΚΑΒ


 Από την ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην παρουσίαση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης:

 

 Άμεσα οικονομικά μέτρα

1. Από 1/1/2024 τίθεται σε ισχύ το νέο μισθολόγιο του Δημοσίου, με οριζόντιες αυξήσεις σε όλους τους υπαλλήλους ύστερα από 15 χρόνια. Ειδική έμφαση δίνεται στις αμοιβές όσων κατέχουν θέση ευθύνης, σε αυτούς που έχουν οικογένεια

2. Επέκταση του Market Pass για τους επόμενους μήνες, για την κάλυψη του 10% των μηνιαίων αγορών των περισσότερων νοικοκυριών

3. Νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για τα ασφαλισμένα από φυσικές καταστροφές ακίνητα

4. Πρόσθετη έκπτωση φόρου κατά 1.000 ευρώ στις οικογένειες με παιδιά

5. Συνέχιση της εφάπαξ ενίσχυσης, στο τέλος του 2023, όσων συνεχίζουν να πλήττονται από την προσωπική διαφορά Κατρούγκαλου, που θα αντληθεί από το πλεόνασμα της ανάπτυξης

6. Όσοι από τους συνταξιούχους εργάζονται δεν θα βλέπουν τη σύνταξή τους μειωμένη κατά 30%. Αντιθέτως, θα τη λαμβάνουν ολόκληρη, βλέποντας μόνο μία παρακράτηση στα πρόσθετα έσοδά τους από τη δεύτερη δηλωμένη -και νόμιμη πλέον- αμοιβή τους


 Υγεία - Ανασυγκρότηση ΕΚΑΒ

1. Συγκροτείται ειδική ομάδα από 250 δικυκλιστές-διασώστες που θα προηγούνται των ασθενοφόρων, παρέχοντας ταχύτερα τις πρώτες βοήθειες

2. Προσλαμβάνονται 800 διασώστες στο ΕΚΑΒ

3. Διατίθεται εξειδικευμένο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πυροσβεστικής για κάλυψη κενών στο προσωπικό σε περισσότερες από 50 περιοχές της Ελλάδας

4.Μισθώνονται εναέρια μέσα και πληρώματα για υπηρεσίες έρευνας, διάσωσης και πρωτογενούς διακομιδής από απομακρυσμένες περιοχές

Συνταξιούχοι

Πέραν της συνέχισης της εφάπαξ στήριξης συνταξιούχων με προσωπική διαφορά και της αναθεώρησης των κρατήσεων για εργαζόμενους συνταξιούχους, ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε:

1. Μόνιμη απαλλαγή των πρώην δικαιούχων του ΕΚΑΣ από κάθε συμμετοχή στις φαρμακευτικές τους δαπάνες

2. Αύξηση συντάξεων μεγαλύτερη του 3% από 1/1/24


 Δημόσιοι υπάλληλοι

1. Νέο μισθολόγιο από την 1η Ιανουαρίου του 2024

2. Ειδικά επιδόματα για θέσεις ευθύνης και εργαζόμενους με παιδιά

 Μέτρα στήριξης της Οικογένειας

1. Αύξηση οικογενειακού επιδόματος κατα 20 ευρώ για το πρώτο παιδί και κατά 50 ευρώ επιπλέον από το 2ο παιδί και πάνω, στους δημόσιους υπαλλήλους.

2. Πρόσθετη έκπτωση φόρου κατά 1.000 ευρώ στις οικογένειες με παιδιά

Θεσμοί, κράτος και δημοκρατία

1. Κοστολόγηση των κομματικών προγραμμάτων από ανεξάρτητο φορέα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο

2. Εθνική στρατηγική διαχείρισης και προστασίας των υδάτινων πόρων με επιστροφή των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στον κρατικό έλεγχο από το Υπερταμείο, όπου τις είχε μεταφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ

3. Σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής στον Πρωθυπουργό για θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης από τα πιο λαμπρά ελληνικά μυαλά εντός και εκτός συνόρων