Τετάρτη 8 Αυγούστου 2018

Συντάξεις: Γραφείο Προϋπολογισμού: Δημοσιονομικά δεν είναι απαραίτητη η μείωση των συντάξεων





Μήνυμα για την ανάγκη, μετά την έξοδο της χώρας από το Μνημόνιο, να εφαρμοσθεί υπεύθυνη οικονομική πολιτική, στέλνει το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στην Βουλή.
Παρουσιάζοντας την έκθεση του Γραφείου για το δεύτερο τρίμηνο του 2018 και αφού επισήμανε τις θετικές οικονομικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία, ο επικεφαλής του Φραγκίσκος Κουτεντάκης τόνισε ότι μετά την έξοδο δεν πρέπει να σταλούν μηνύματα για αλλαγή κατεύθυνσης της οικονομικής πολιτικής γιατί η Ελλάδα θα βρίσκεται στο μικροσκόπιο των αγορών. Έχει ιδιαίτερη σημασία, εξήγησε ο κ. Κουτεντάκης να σταλούν τα σωστά μηνύματα προς τις αγορές οι οποίες θα αξιολογούν συνεχώς την Ελλάδα και να μην επικρατήσουν τυχόν πολιτικές πιέσεις για αλλαγή κατεύθυνσης της οικονομικής πολιτικής.

Σε ό,τι αφορά την έξοδο της χώρας στις αγορές ο επικεφαλής του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή συνέστησε οι όποιες κινήσεις να είναι προσεκτικές καθώς, όπως ανέφερε, δεν υπάρχει λόγος βιασύνης αφού άλλωστε η Ελλάδα είναι χρηματοδοτικά καλυμμένη.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετική με το θέμα των συντάξεων ο κ. Κουτεντάκης ανέφερε ότι δημοσιονομικά δεν είναι απαραίτητη η μείωσή τους, αν και σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει η σχετική συμφωνία με τους δανειστές.
Το Γραφείο στην έκθεσή του χαρακτηρίζει ιδιαιτέρως θετική την απόφαση του Eurogroup για τη δεκαετή επιμήκυνση των λήξεων του ελληνικού δημόσιου χρέους και το γεγονός ότι η απόφαση αυτή δεν συνοδεύεται από προϋποθέσεις. Παρ΄όλα αυτά υπάρχουν οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ που βάζουν το στοιχείο της αβεβαιότητας όσον αφορά την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους. Και όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουτεντάκης εφόσον το ΔΝΤ εκφράζει τις επιφυλάξεις του για το θέμα αυτό οι αγορές το λαμβάνουν υπόψη παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με το Ταμείο το χρέος είναι βιώσιμο έως το 2038.
Σχετικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας καταγράφονται θετικές συνθήκες τόσο στην απασχόληση και στις αμοιβές, όσο και στον προϋπολογισμό και στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Επίσης μειώνονται τα κόκκινα δάνεια, ενώ για πρώτη φορά παρατηρείται μείωση, αν και οριακή, στα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Προβληματίζει πάντως το γεγονός ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους δεν μειώθηκε η ανεργία, όπως και ο χαμηλός πληθωρισμός, όπως εξήγησε ο κ. Κουτεντάκης.
Σε ότι αφορά στην πορεία του προϋπολογισμού τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν δείχνουν ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης (με βάση τη μέτρηση του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή) το εξάμηνο Ιανουάριος - Ιούνιος 2018 ήταν υψηλότερο κατά 613 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο πέρυσι και ανέρχονταν στο ποσό των 1,837 δισ. ευρώ έναντι 1,224 δισ. ευρώ πέρυσι. Τα στοιχεία δείχνουν τη θετική πορεία του προϋπολογισμού φέτος και ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Σε μεσοπρόθεσμη βάση όπως είπε ο κ. Κουτεντάκης θα πρέπει να αποκατασταθεί η ρευστότητα στην αγορά με την αύξηση των καταθέσεων και τη μείωση των κόκκινων δανείων, δύο μεγέθη που κινούνται πάντως σε θετική κατεύθυνση.
Μακροπρόθεσμα χρειάζεται να υπάρξει δυναμική αύξηση των εξαγωγών προκειμένου να διατηρηθεί η θετική εικόνα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, αφού η τροχιά ανάπτυξης στην οποία βρίσκεται ήδη η ελληνική οικονομία θα φέρει και αύξηση των εισαγωγών.
Συγκεκριμένα, τα βασικότερα συμπεράσματα της έκθεσης όπως καταγράφονται στην σύνοψη της είναι τα παρακάτω:
«Οι οικονομικές συνθήκες παραμένουν ευνοϊκές στο δεύτερο τρίμηνο του 2018. Ο ρυθμός μεγέθυνσης είναι θετικός, η απασχόληση και οι αμοιβές της εργασίας αυξάνονται, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών είναι σχετικά ισορροπημένο, η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι εντός στόχων. Λιγότερο ευνοϊκή είναι η εικόνα της ανεργίας που δεν μειώθηκε το πρώτο τρίμηνο και του πληθωρισμού που παραμένει χαμηλός, αν και σε θετικό έδαφος.
Την ίδια περίοδο καταγράφηκαν θετικές εξελίξεις στις μεταβλητές αποθεμάτων: τόσο τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια όσο και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς την εφορία κατέγραψαν μικρή μείωση, ωστόσο οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές αυξήθηκαν.
Όμως η πλέον σημαντική εξέλιξη είναι η συμφωνία που επιτεύχθηκε για το χρέος στο Eurogroup στις 22 Ιουνίου 2018. Η εξασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνιστά αποφασιστικό βήμα για την διασφάλιση της χρηματοδότησης του ελληνικού κράτους από τις διεθνείς αγορές με βιώσιμους όρους. Αποτελεί ιδιαίτερα θετική εξέλιξη η επέκταση της περιόδου χάριτος, καθώς και η επιμήκυνση του ορίζοντα αποπληρωμής του EFSF για μία δεκαετία χωρίς προϋποθέσεις και ο περιορισμός των αιρεσιμοτήτων μόνο στις επιστροφές των κερδών από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων (ANFAs και SMPs) και στην κατάργηση του επιτοκιακού περιθωρίου (step-up interest).
Παρόλα αυτά, η συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup εμπεριέχει ένα στοιχείο αβεβαιότητας όσον αφορά τη διασφάλιση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους, καθώς αναφέρει ρητά ότι θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα εφόσον χρειαστούν μετά το 2032. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, η ανάλυση βιωσιμότητας που εμπεριέχεται στην πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ χαρακτηρίζει το χρέος βιώσιμο μέχρι το 2038 στο βασικό σενάριο, έναν μάλλον εκτεταμένο μεσοπρόθεσμο ορίζοντα είκοσι χρόνων. Το διάστημα αυτό είναι αρκετά μεγάλο, διπλάσιο από εκείνο που καλύπτουν παραδοσιακά οι ασκήσεις βιωσιμότητας χρέους. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες αμφιβολίες που εκφράζονται στην έκθεση του ΔΝΤ ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τις αγορές και να καθυστερήσουν την αναβάθμιση των ελληνικών τίτλων από τους οίκους αξιολόγησης.
Σε συνέχεια της συμφωνίας του Eurogroup της 22ης Ιουνίου η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 11ης Ιουλίου 2018 έθεσε την Ελλάδα σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας με τριμηνιαίους ελέγχους όπως προβλέπεται από το άρθρο 2(1) του κανονισμού 472/2013 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ενισχυμένη εποπτεία σε συνδυασμό με τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους και το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24,1 δις ευρώ που θα προκύψει μετά την εκταμίευση της τελευταίας δόσης από τον ESM καθώς και η διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας και η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας αναμένεται να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις μελλοντικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και να διασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του Δημόσιου και των ελληνικών επιχειρήσεων από τις διεθνείς αγορές με βιώσιμους όρους.
Βραχυπρόθεσμα, οι πρώτοι μήνες που θα ακολουθήσουν την έξοδο από το πρόγραμμα θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμοι καθώς τα μηνύματα που θα στείλει η κυβέρνηση θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την αξιοπιστία της εγχώριας οικονομικής πολιτικής και κατά συνέπεια το ύψος των επιτοκίων της αγοράς. Συνεπώς θα πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο οι κίνδυνοι που προέρχονται από τις πολιτικές πιέσεις που θα ασκηθούν για περισσότερο επεκτατική δημοσιονομική πολιτική και επιβράδυνση εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων μετά το τέλος του προγράμματος. Ειδικά όσον αφορά τη δημοσιονομική πολιτική υπενθυμίζουμε ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι από φέτος μέχρι και το 2022 είναι διπλάσιοι από τον περσινό στόχο καθώς και ότι οι στόχοι αυτοί ορίζονται σε όρους πρωτογενούς πλεονάσματος και συνεπώς δεν επηρεάζονται από την ελάφρυνση των χρηματοδοτικών αναγκών που εξασφάλισε η απόφαση ρύθμισης του χρέους. Επισημαίνουμε επίσης ότι οι όποιες κινήσεις εξόδου στις αγορές θα πρέπει να είναι καλοσχεδιασμένες και προσεκτικές, δεδομένων τόσο της ύπαρξης σημαντικού ύψους ταμειακών αποθεματικών ασφαλείας όσο και των κινδύνων επιδείνωσης του επενδυτικού κλίματος σε περίπτωση σχετικά υψηλών επιτοκίων λόγω αναταραχών στις διεθνείς αγορές.
Θεωρούμε ωστόσο ότι το βάρος της οικονομικής πολιτικής από εδώ και πέρα θα πρέπει να στραφεί στα ζητήματα που καθορίζουν τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να αποτελέσει η διασφάλιση της ομαλής και με χαμηλό κόστος χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας. Αυτό θα επιτρέψει την σταδιακή αποκατάσταση της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τον ιδιωτικό τομέα και αναμένεται να οδηγήσει σε ταχύτερη οικονομική ανάκαμψη. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως έχουν δείξει διεθνείς μελέτες (π.χ. ΔΝΤ), η απουσία τραπεζικής χρηματοδότησης οδηγεί σε χαμηλότερους ρυθμούς μεγέθυνσης και πιο αναιμική ανάκαμψη κατά την οποία επηρεάζονται αρνητικά οι επιχειρήσεις, οι κλάδοι και οι δραστηριότητες (π.χ. επενδύσεις) που βασίζονται σε εξωτερική χρηματοδότηση. Το πλέον βασικό ζητούμενο σε αυτή την κατεύθυνση είναι η συνέχιση της αποκλιμάκωσης του αποθέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η βελτίωση των ισολογισμών των τραπεζών που θα τους επιτρέψει να παρέχουν περισσότερη ρευστότητα στην οικονομία. Επιπρόσθετα, πρέπει επίσης να διασφαλιστεί η πλήρης αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, η συνέχιση του προγράμματος αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, η διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις εγχώριες και ξένες επενδύσεις και η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στις επενδύσεις και ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες υπάρχει δέσμευση των επενδυτών για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και επενδύσεων πάγιου κεφαλαίου που εκτείνεται σε βάθος χρόνου.
Μακροπρόθεσμα, η πλέον κρίσιμη οικονομική μεταβλητή είναι η παραγωγικότητα της εργασίας που έχει μειωθεί δραματικά στη χώρα μας στη διάρκεια της κρίσης. Η χώρα μας είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση όπου η μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας οφείλεται στην ταχύτερη μείωση των μισθών από την παραγωγικότητα. Η εξέλιξη αυτή, όπως εξηγούμε στο Ειδικό θέμα, ίσως να βοήθησε στην ενίσχυση των εξαγωγών αγαθών (αν και όχι υπηρεσιών) στην περίοδο της κρίσης. Μακροχρόνια όμως, ένα σενάριο συνεχούς μείωσης της παραγωγικότητας με τους μισθούς να συμπιέζονται όλο και περισσότερο προκειμένου να διατηρηθεί χαμηλά το μοναδιαίο κόστος εργασίας, δεν είναι βιώσιμο. Αντίθετα, η μακροχρόνια οικονομική μεγέθυνση και η αντιμετώπιση μακροοικονομικών ανισορροπιών απαιτούν τη σταθερή αύξηση της παραγωγικότητας, ο ρυθμός μεταβολής της οποίας θα πρέπει να αποτελεί το όριο αυξήσεων στους μισθούς.
Ένας βασικός παράγοντας που θα οδηγήσει στην αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το κράτος προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Τα πρόσφατα καταστροφικά γεγονότα στην Αττική (πλημμύρες στη Μάνδρα, πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική) που οδήγησαν σε απώλεια ανθρώπινων ζωών υποδηλώνουν την ύπαρξη αδυναμιών στον κρατικό μηχανισμό. Πέρα από τα προβλήματα στην οργάνωση και λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών πολλά από αυτά τα προβλήματα οφείλονται και στις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού κράτους όπως η έλλειψη εθνικού κτηματολογίου και κατάλληλου χωροταξικού σχεδιασμού. Συνολικά, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υπηρεσιών της κεντρικής διοίκησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, των δημόσιων επιχειρήσεων και των ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών αποτελεί προαπαιτούμενο για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του κράτους, τη διασφάλιση της καλύτερης λειτουργίας των αγορών και την ενίσχυση της συνολικής παραγωγικότητας της οικονομίας. Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα, πέρα από την προστασία των συμφερόντων των πολιτών, την ουσιαστική άνοδο του μακροπρόθεσμου δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας, καθώς η ποιότητα της διακυβέρνησης και η αποτελεσματικότητα των κρατικών θεσμών συνδέονται με υψηλότερο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης».
Πηγή ρεπορτάζ: ΑΜΠΕ - http://www.enikos.gr/economy/588672/grafeio-proypologismou-dimosionomika-den-einai-aparaititi-i-meios

"Βόμβα" ΥΕΘΑ για τους Έλληνες Στρατιωτικούς: Η σύλληψή τους ήταν προσχεδιασμένη με εντολή Ερντογάν - Ηχητικό




Στο θέμα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που κρατούνται στις φυλακές Αδριανούπολης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο υπουργός Εθνικής Άμυνας και Πρόεδρος των ΑΝΕΛ Πάνος Καμμένος, μιλώντας στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Στραβελάκη.

“Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η κράτησή τους είναι αντίθετη σε κάθε Αρχή διεθνούς Δικαίου. Βρίσκονται εκεί χωρίς να έχει υπάρξει κατηγορητήριο. Κρατούνται παράνομα, χωρίς να τους έχουν αποδοθεί κατηγορίες. Αυτό είναι πρωτοφανές και αυτό αντιμετωπίζεται μόνο σε διεθνές επίπεδο” δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Καμμένος και πρόσθεσε:
“Θεωρώ ότι η σύλληψη των δύο στρατιωτικών ήταν προγραμματισμένη, προσχεδιασμένη και ήταν μία κίνηση την οποία είχαν ετοιμάσει οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις με εντολή του Ερντογάν προκειμένου να δημιουργήσουν το περιβάλλον εκείνο για να κάνουν την ομηρία που θα οδηγούσε στη συναλλαγή για τους οκτώ. Δεν θεωρώ ότι ήταν μία πράξη που έγινε κατά τύχη. Βρήκαν την ευκαιρία, μέσα σε μία νύχτα, που είχε χιόνια, σε μία περιοχή δύσκολη, να κάνουν πράξη ένα προσχεδιασμένο σενάριο”.
Ακούστε το ηχητικό:

Τρίτη 7 Αυγούστου 2018

Σχολείο Βασικής Εκπαίδευσης Αλεξιπτωτιστή για Σπουδαστές Παραγωγικών Σχολών


Την Τρίτη 07 Αυγούστου 2018, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής, παρακολούθησε τη διεξαγωγή του Σχολείου Βασικής Εκπαίδευσης Αλεξιπτωτιστή, όπου συμμετέχουν 71 Ευέλπιδες και 37 Σπουδαστές της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ).

Πριν την έναρξη του εκπαιδευτικού άλματος, ο Αρχηγός μετέβη στη Ζώνη Ρίψης Μεγάρων, όπου πραγματοποιήθηκε ο καθιερωμένος Αγιασμός από τον Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο. Στη συνέχεια ο Αρχηγός, σε ομιλία που πραγματοποίησε προς τους εκπαιδευόμενους, συνεχάρη τους αυριανούς ηγήτορες του Στρατού Ξηράς για:
- Την απόφαση τους να συμμετάσχουν εθελοντικά στην Εκπαίδευση Αλεξιπτωτιστή και συνειδητά να απωλέσουν για το σκοπό αυτό, μέρος της καλοκαιρινής τους άδειας.
- Τη συνεχή προσπάθεια αυτοβελτίωσης, η οποία καταδεικνύει το υψηλό φρόνημά τους.

Στη συνέχεια ο Αρχηγός, επισήμανε την κοινωνική προσφορά του Στρατού Ξηράς, τονίζοντάς πως τα ίδια ελικόπτερα που χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση του εκπαιδευτικού άλματος, διεξάγουν καθημερινά αποστολές αεροδιακομιδής και αεροπυρόσβεσης, μεταφέροντας στους συμπολίτες μας αίσθημα ασφάλειας.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε από όλους τους εκπαιδευόμενους επιτυχές άλμα Στατικού Ιμάντα, από Ελικόπτερο CH-47 CHINOOK και ύψος 1200 πόδια (400 μέτρα).
Ευχόμαστε σε όλους τους Ευέλπιδες και τους Σπουδαστές της ΣΜΥ, ασφαλή άλματα και καλή αποφοίτηση από το Σχολείο Βασικής Εκπαίδευσης Αλεξιπτωτιστή.
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy, #ΕίμαστεΠερήφανοι, #WeAreProud, #Αποτρέπουμε, #WeDeter





















Έχουμε τη Βουλή που ψηφίζουμε; Οι μετακινήσεις βουλευτών/ριων πριν και μετά την κρίση








Πόσο αλλοιώνεται η ψήφος του ελληνικού λαού στη μεταπολιτευτική μας περίοδο; Και, κυρίως, γιατί; Ποιες οι πολιτικές αιτίες που επηρεάζουν τις μετακινήσεις των εκλεγμένων Βουλευτών/ριών μας προ κρίσης και μετά κρίσης; 
Οι μετακινήσεις βουλευτών από ένα κόμμα σε ένα άλλο δεν είναι κάτι σπάνιο για τη μεταπολεμική κοινοβουλευτική ιστορία της χώρας. Στις ταραγμένες δεκαετίες του 1950 και του 1960, οι αποστασίες και οι ομαδικές μετακινήσεις ήταν καθεστώς. Μετά τη μεταπολίτευση τα φαινόμενα αυτά περιορίστηκαν, αλλά δεν εξαφανίστηκαν, λόγω της πόλωσης μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ. Ιδίως μετά το 1981.
Σήμερα που πολλοί εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση σήμανε και το «τέλος της μεταπολίτευσης», οι μεταβάσεις αλλά και οι μεταβολές του πολιτικού προσωπικού συνεχίζουν να καταγράφονται. Να αποτελούν συνεχή «τροφή» για την πολιτική επικαιρότητα αλλά και δείγμα των νέων συνθηκών που επικρατούν. 
Το Vouliwatch συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει μέσα από μίνι #vouligraphic τις αλλαγές / μετακινήσεις στα κόμματα της Βουλήςπριν και μετά την κρίσηκαι «ψηλαφίζει» τη στιγμή αυτής της αλλαγής. Από τη μεταπολίτευση στο νέο και υπό διαμόρφωση πολιτικό σκηνικό.
Οι αλλοιώσεις των κοινοβουλευτικών συνθέσεων που καταγράφονται, ενίοτε αφορούν φυσικά περιστατικά (όπως θανάτους) ή επιμέρους ζητήματα που άπτονται προσωπικών επιλογών μελών της Βουλής. Όμως, στην πλειοψηφία τους, έχουν πολιτικές αιτίες που αφορούν στα πολιτικά διακυβεύματα κάθε περιόδου.









Την επίμαχη «προκρισιακή» περίοδο, 1996 – 2009 η πολιτική και οικονομική κατάσταση είναι σταθερή και τα δύο βασικά πολιτικά κόμματα, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία πέρασαν τις δικς τους  εσωκομματικές «φουρτούνες». Όπως παρατηρείται στο #vouligraphic οι δύο κυριότεροι λόγοι μετακίνησης είναι η παραίτηση και η έκπτωση από το Βουλευτικό αξίωμα, ενώ δεν εντοπίζεται καμία προσχώρηση σε άλλη Κ.Ο. και οι διαγραφές είναι πολύ περιορισμένες.
Με το ξέσπασμα της κρίσης το 2010, ξεκινούν οι δομικές αλλαγές τόσο στο πολιτικό σκηνικό όσο και στο εσωτερικό των πολιτικών κομμάτων. Το ΠΑΣΟΚ περιορίζει τις δυνάμεις του και «γεννά» νέα κόμματα. Ανέρχεται ραγδαία ο ΣΥΡΙΖΑ καταλαμβάνει την εξουσία και δοκιμάζεται σκληρά εσωκομματικά το 2015. Η Νέα Δημοκρατία συγκλονίζεται επίσης. Από αυτές τις συνθήκες γεννιέται η Δημοκρατική Αριστερά το 2010 με τον Φ. Κουβέλη που φεύγει από τον ΣΥΡΙΖΑ.Το 2014 ιδρύεται και το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη φιλοδοξώντας να αποτελέσει το «καινούργιο» στην πολιτική ζωή και συσπειρώνοντας στελέχη από όλο το πολιτικό φάσμα.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του #vouligraphic, την περίοδο της κρίσης, λοιπόν, διπλασιάζεται το ποσοστό μετακινήσεων και αλλοιώσεων στις κοινοβουλευτικές ομάδες και ειδικότερα: σχεδόν εκμηδενίζονται οι εκπτώσεις από το βουλευτικό αξίωμα, μειώνονται οι παραιτήσεις και εκτοξεύονται οι διαγραφές και οι μεταγραφές! Πλέον, φαίνεται να έχει εξελιχθεί η κοινοβουλευτική «ηθική» καθώς οι επιλογές στον ίδιο ευρύτερο ιδεολογικό χώρο είναι περισσότερες σε σχέση με την εποχή του αυστηρού δικομματισμού αλλά και το πολιτικό σκηνικό έχει καταστεί ρευστό και γεμάτο αντιφάσεις λόγω της κρίσης. 
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ και χαρακτηριστικά παραδείγματα μεταβολών:
Τα παρακάτω #vouligraphics παρουσιάζουν τις μετακινήσεις των Βουλευτών/ριών στα κόμματα ΠΡΟ ΚΡΙΣΗΣ και ΜΕΤΑ ΚΡΙΣΗΣ καθώς και τις δύο (2) βασικότερες αιτίες τους και συνοδεύονται από επεξηγηματικά κείμενα με αναφορές σε χαρακτηριστικά παράδειγματα μεταβολών.











Το ΠΑΣΟΚ που κυβέρνησε κατά το μεγαλύτερο διάστημα, χαρακτηρίστηκε από την ακμή της λεγόμενης «μεταπαπανδρεϊκής» εποχής που είχε σαν πρωταγωνιστή τον τότε πρόεδρό του, Κωνσταντίνο Σημίτη. Οι κόντρες του με αυτούς που δήλωναν οπαδοί της «παπανδρεϊκής» περιόδου και κυρίως με τον τότε υπουργό 'Αμυνας, Άκη Τσοχατζόπουλο, δημιούργησαν αναταραχές και στην κοινοβουλευτική του ομάδα. Το ίδιο συνέβη και αργότερα όταν το «δακτυλίδι» της διαδοχής πέρασε από τον Κ. Σημίτη στον Γιώργο Παπανδρέου. Σε αυτές τις διαμάχες εδράζονται και οι περισσότερες κοινοβουλευτικές ανακατατάξεις. 
Η πιο εντυπωσιακή διαγραφή που έκανε ο Γιώργος Παπανδρέου είναι αυτή του Κώστα Σημίτη, πρώην Πρωθυπουργού, τον Ιούνιο του 2008, μετά τη διαφωνία του τελευταίου στην πρόταση Παπανδρέου περί δημοψηφίσματος για την κύρωση της ευρωπαϊκής συνθήκης της Λισαβόνας. Ο λόγος θεωρήθηκε προσχηματικός ενώ ο ουσιαστικός ήταν οι έντονες πολιτικές διαφωνίες.
Στις 29 Ιουνίου του 2011 διαγράφεται από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ ο νυν υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής. Την απόφαση παίρνει ο πρόεδρος του κόμματος, Γιώργος Παπανδρέου, μετά την άρνηση του Παναγιώτη Κουρουμπλή να ψηφίσει εκείνη την χρονιά το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμ













Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ είχε και αυτή τις μεταβολές της. Οι συνεχείς εκλογικές ήττες την οδήγησαν σε αντίστοιχες αλλαγές ηγεσιών που δεν διαρκούσαν περισσότερο από μία εκλογική αναμέτρηση. Εξαίρεση αποτέλεσε ο Κώστας Καραμανλής ο οποίος οδήγησε τελικά την Νέα Δημοκρατία στην ανάληψη της εξουσίας το 2004. 
Μια από τις απώλειες που είχε η Νέα Δημοκρατία ήταν αυτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού που δημιούργησε ο Γιώργος Καρατζαφέρης το 2000 αποχωρώντας από την παράταξη. 
Ο Κώστας Καραμανλής θεωρείται ότι κρατά το ρεκόρ στις διαγραφές μελών της Κ.Ο. καθώς: το 1998 απέπεμψε τους Σ. Μάνο, Γ. Σουφλιά, Ν. Κάκκαλο και Β. Κοντογιαννόπουλο λόγω διαφωνίας τους με νομοσχέδιο για την εξυγίανση των ΔΕΚΟ,  ενώ λίγο αργότερα στους διαγραφέντες προστέθηκαν ο Β. Γιοβανούδας, ύστερα από καταγγελίες για βιαιοπραγία κατά της πρώην ερωμένης του και επίκληση πλαστού διαζευκτηρίου και ο Γ. Γιακουμάτος, στον οποίο επιβλήθηκε ποινή εννεάμηνης διαγραφής, επειδή σε τηλεοπτική εμφάνισή του απείλησε να στραφεί με το όπλο του κατά του υπουργού Δημόσιας Τάξης (αργότερα επανήλθε και επανεξελέγη βουλευτής).
Θόρυβο προκάλεσε η διαγραφή του Πέτρου Τατούλη από τον Κώστα Καραμανλή το 2008 όταν σε συνέντευξή του σε εφημερίδα είχε υποστηρίξει πως «ο πρωθυπουργός είναι απόλυτα και πρωταρχικά υπεύθυνος για όλες τις κυβερνητικές επιλογές, πολιτικές και προσώπων». Συνολικά ο Κώστας Καραμανλής δεν ήταν διστακτικός σε διαγραφές βουλευτών. 
Μετά την κρίση, στις 23 Νοεμβρίου του 2010, είχε διαγραφεί και ο Λευτέρης Αυγενάκης, σημερινός της γραμματέας. Ο τότε αρχηγός του κόμματος, Αντώνης Σαμαράς, αποφάσισε την αποπομπή του λόγω των δηλώσεων του κου Αυγενάκη υπέρ της Ντόρας Μπακογιάννη που είχε τότε διαφορετική άποψη από την ηγεσία του κόμματος, η οποία είχε διαγραφεί οριστικά απ'ο την ΝΔ στις 6-5-2010 και στις 21-11-2010 ίδρυσε την Δημοκρατική συμμαχία που απέτυχε στις εκλογές 6-5-2012 με αποτέλεσμα στη συνέχεια να  απορροφηθεί  από την ΝΔ
Δύο χρόνια αργότερα, το 2012 ιδρύονται οι Ανεξάρτητοι 'Έλληνες με την αποχώρηση του Πάνου Καμμένου από τη Νέα Δημοκρατία που διαφώνησε με την κυβέρνηση Παπαδήμου. 
Τον Νοέμβριο του 2014 μια δήλωση για «ακροδεξιά σταγονίδια» οδηγεί στη διαγραφή από την Κ.Ο. της Ν.Δ. του Βουλευτή, Σωτήρη Χατζηγάκη, από τους πλέον παλιούς Βουλευτές του κόμματος. Η δήλωσή του αφορούσε στη «μεταγραφή» των Μάκη Βορίδη και Άδωνι Γεωργιάδη στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Στις 31 Μαρτίου του 2014 διαγράφεται από τη Νέα Δημοκρατία ο Νικήτας Κακλαμάνης σημερινός αντιπρόεδρος της Βουλής. Αιτία, το ότι καταψήφισε το άρθρο 1 πολυνομοσχεδίου της κυβέρνησης που ήταν προαπαιτούμενο από τους δανειστές. Το άρθρο αφορούσε στις προτάσεις του ΟΟΣΑ για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων που σχετίζονταν με τα φαρμακεία και την πώληση γάλακτος. «Δεν υποκύπτω σε πολιτικούς εκβιασμούς, δεν συμβάλλω στην καταστροφή κοινωνικών ομάδων και δεν νομοθετώ με εντολή της τρόικας», είχε δηλώσει τότε ο Νικήτας Κακλαμάνης.
Από τις πλέον πρόσφατες διαγραφές της Ν.Δ. είναι αυτή της Κατερίνας Παπακώστα, η οποία τέθηκε εκτος Κ.Ο., στις 26 Οκτωβρίου του 2017 τυπικά λόγω προειδοποιήσεων σχετικά με δηλώσεις αντίθετες με την γραμμή του κόμματος, αλλά στηνουσία λόγω της έντονης κόντρας της με τον αντιπρόεδρο του κόμματος, Άδωνι Γεωργιάδη.
Στις μέρες μας, τρεις Βουλευτές που αναδείχθηκαν από αυτόν τον χώρο και είχαν αποχωρήσει, οι Άδωνις Γεωργιάδης, Μάκης Βορίδης και Αθανάσιος Πλεύρης έχουν επιστρέψει στους κόλπους της Ν.Δ..









Μία χαρακτηριστική περίπτωση του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ αλλά και Βουλεύτρια με συνεχείς πολιτικές «μεταπηδήσεις» είναι η Μαρία Δαμανάκη. Εκλέγονταν βουλευτής με τον Συνασπισμό από το 1989, έως το 2000. Από την βουλευτική της έδρα και τον Συνασπισμό παραιτήθηκε το 2003 και εντάχθηκε στο ΠΑΣΟΚ με το οποίο εκλέχθηκε βουλευτής το 2004, το 2007 και το 2009. Η αιτία των μεταβάσεων που επικαλέστηκε ήταν σε όλες τις περιπτώσεις η πολιτική διαφωνία. 
Είτε παλαιότερα με το ΚΚΕ για τη μετωπική πολιτική του (θυμίζουμε ότι είχε εκλεγεί για πρώτη φορά με το ΚΚΕ σε ηλικία 25 χρόνων ως «Φωνή του Πολυτεχνείου» και συνέχισε από το 1977 έως το 1985), είτε με τον Συνασπισμό για την αμυντική σχέση του με το ΠΑΣΟΚ, καθώς η Μαρία Δαμανάκη τάσσονταν υπέρ της συνεργασίας των χώρων.














Μόλις μία διαγραφή αυτή του Στάθη Παναγούλη τον Νοέμβριο του 2015καταγράφεται στον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι, όμως, πολλές οι αποχωρήσεις, καθώς είναι η χρονιά που συμβαίνουν τεκτονικές αλλαγές και στον ΣΥΡΙΖΑ αφού αποχωρεί ένα μεγάλο μέρος της κοινοβουλευτικής του ομάδας μετά τη συμφωνία του Αυγούστου του 2015 (3ο Μνημόνιο) αλλά και τη συγκυβέρνηση με τους Ανεξάρτητους Έλληνες.
Οι Βουλευτές αυτοί είτε εντάσσονται στη Λαϊκή Ενότητα (ΛΑΕ), είτε ιδιωτεύουν. Ανάμεσά τους και η πρώην πρόεδρος του Κοινοβουλίου Ζωή Κωνσταντοπούλου που ίδρυσε τον δικό της πολιτικό φορέα την Πλεύση Ελευθερίας, ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης (Νοέμβριος 2015) που παραιτήθηκε αλλά και η Βασιλική Κατριβάνου (Μάιος 2016) με ταυτόχρονη παράδοση των βουλευτικών εδρών τους στον ΣΥΡΙΖΑ λόγω διαφωνιών με το κόμμα τους.












Εντυπωσιακό το ΚΚΕ στη διατήρηση της σύνθεσης της κοινοβουλευτικής του ομάδας, όπου οι μόνες παραιτήσεις που μετρά αφορούσαν σε προσωπικούς λόγους Βουλευτών και, μετά την κρίση, παραμένει αναλλοίωτη η Κ.Ο. χωρίς καμία ανεξαρτητοποίηση ή μετακίνηση. 














ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ 
Το 2015 διαγράφεται ο Νίκος Νικολόπουλος που είναι ανεξάρτητος βουλευτής λόγω καταψήφισης πολυνομοσχεδίου με προαπαιτούμενα. Επίσης τον Ιούλιο του 2015 διαγράφεται από το κόμμα και την Κοινοβουλευτική Ομάδα ο Κώστας Δαμαβολίτης γιατί τάχθηκε υπέρ του «ΝΑΙ» στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου.
Τον Ιούνιο 2018, ο Πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Πάνος Καμμένος, αποφάσισε, να διαγράψει τον Δημήτρη Καμμένο έπειτα από την θετική ψήφο που έδωσε ο τελευταίος κατά την ψήφιση της πρότασης δυσπιστίας της Ν.Δ. κατά της κυβέρνησης. Λίγο αργότερα τον ίδιο μήνα, ο Γιώργος Λαζαρίδηςγνωστοποίησε την παραίτησή του από την κοινοβουλευτική ομάδα των ΑΝΕΛ, εξαιτίας της Συμφωνίας των Πρεσπών για το νέο όνομα της πΓΔΜ.
ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ / ΔΗΜΑΡ
Το 2017 ο Ιάσων Φωτήλας, μετά τη δημοσιοποίηση με δηλώσεις του ότι επιθυμεί να μεταβεί στη Νέα Δημοκρατία, μεταγράφηκε στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. 
Λίγο αργότερα τον ακολούθησε και ο Ιλχάν Αχμέτ του οποίο το κοινοβουλευτικό οδοιπορικό είναι πλούσιο σε στάσεις: Ο δικηγόρος στο επάγγελμα Ιλχάν Αχμέτ είχε διατελέσει βουλευτής Ροδόπης στο παρελθόν, κατά την περίοδο 2004-2007, με τη Ν.Δ., ενώ εξελέγη και πάλι στις εκλογές Σεπτεμβρίου 2015 με το Ποτάμι, μετά από ένα ατυχές πέρασμα από τη ΔΗΜΑΡ. Και ενώ όλοι περίμεναν ότι ο βουλευτής της μειονότητας θα επέστρεφε στη Ν.Δ., απ’ όπου ξεκίνησε, ο Ιλχάν Αχμέτ βρέθηκε το 2017 στη Χαριλάου Τρικούπη και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη
Τέλος, η Κατερίνα Μάρκου αποτελεί ίσως ένα ακόμη κραυγαλέο παράδειγμα στις μετά κρίσης μετακινήσεις: εκλέχθηκε Βουλεύτρια στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά το 2012 με τη Δημοκρατική Αριστερά. Από εκεί έφυγε για να ενταχθεί στο Ποτάμι με το οποίο εκλέχθηκε και στις δύο αναμετρήσεις του 2015. Φέτος, τον Φεβρουάριο 2018, δήλωσε ότι αποχωρεί αρχικά και στη συνέχεια εντάχθηκε στην κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας.
ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ
Αρκετές απώλειες μέτρησε και η Ένωση Κεντρώων του Βασίλη Λεβέντη: στις 15 Ιανουαρίου 2018, μετά τη στήριξη που παρείχε στην κυβέρνηση με την θετική της ψήφο κατά την ψηφοφορία των προαπαιτούμενων για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, η Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου, προερχόμενη από την Ένωση Κεντρώων, ανακοίνωσε την προσχώρησή της στον ΣΥΡΙΖΑ. Τον Ιανουάριο του 2018 ο Γιώργος Καρράς προσχώρησε στη ΔΗΣΥ προκειμένου «από κοινού να δημιουργήσουμε τον προοδευτικό φορέα που έχει ανάγκη η χώρα για μία εποικοδομητική πολιτική». Τελευταία και πιο πρόσφατη ήταν η μετακίνηση του Βουλευτή Γιώργου Κατσιαντώνη, μέχρι πρότινος ανεξάρτητου, προερχόμενου από την Ένωση Κεντρώων, όταν τον Ιούλιο του 2018 ανακοίνωσε με επιστολή του την προσχώρησή του στη Ν.Δ. καταδεικνύοντας την ανάγκη «όλες οι κεντρώες, προοδευτικές και μεταρρυθμιστικές δυνάμεις, αλλά και όλοι οι πολίτες που ανήκουν στον χώρο αυτό» να συσπειρωθούν γύρω από τον Κυριάκο Μητσοτάκη
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ
Η Δημοκρατική Συμπαράταξη, με πρόεδρο την Φώφη Γεννηματά, δεν μετρά απώλειες αλλά προσθήκες (με την έννοια των μεταγραφών): έτσι τον Μάρτιο του 2017, ο Κώστας Μπαργιώτας προσχώρησε στη ΔΗΣΥ η οποία θα οδηγήσει, όπως είπε, «στην ενοποίηση όλων των δυνάμεων της δημοκρατικής παράταξης». Τον Ιανουάριο του 2018 ο Γιώργος Καρράς προσχώρησε στη ΔΗΣΥ προκειμένου «από κοινού να δημιουργήσουμε τον προοδευτικό φορέα που έχει ανάγκη η χώρα για μία εποικοδομητική πολιτική».
ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ
Αποχωρήσεις υπήρξαν και στην Χρυσή Αυγή, αφού οι Δημήτρης Κουκούτσης και Νίκος Μίχος ανεξαρτητοποιήθηκαν τον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2017 αντίστοιχα, αφήνοντας αιχμές για την ηγεσία του κόμματος. Μια απώλεια ακόμη μέτρησε η Χρυσή Αυγή με τη διαγραφή-ανθρωποθυσία του Κώστα Μπαρμπαρούση, τον Ιούνιο του 2018, σε συνέχεια ομιλίας του στη Βουλή για το Σκοπιανό, όπου ανέφερε πως «οι Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να σταθούν στο ύψος τους, να συλλάβουν τον Τσίπρα, τον Καμμένο και τον Παυλόπουλο» και φώναξε «τα κεφάλια σας στις Πρέσπες!».
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι το κοινοβουλευτικό «προσωπικό» της χώρας όπως και συνολικά το πολιτικό της σύστημα χαρακτηρίζεται από έντονη ρευστότητα. Πολλές μπορούν να αποτιμηθούν ως αιτίες.
Ανάμεσά τους ο έντονα προσωποπαγής χαρακτήρας των μεγάλων πολιτικών κομμάτων και οι υπερεξουσίες των αρχηγών έτσι ώστε οι αλλαγές να δημιουργούν δομικές αναταράξεις.
Η ύπαρξη αντιφάσεων ως προς τα μεγέθη των εκλογικών περιφερειών, δηλαδή μεγάλες περιφέρειες με Βουλευτές/ριες που ασκούν έντονη προσωπική πολιτική και συχνά διαφοροποιούνται από τα κόμματα ή πολύ μικρές περιφέρειες που δημιουργούν εξαρτήσεις από τοπικά συμφέροντα και οικογενειακές δυναστείες.
Για τα χρόνια της οικονομικής κρίσης η πολυδιάσπαση των παραδοσιακών πολιτικών κομμάτων που δημιούργησαν μικρότερους όμορους πολιτικούς χώρους αλλά και οι συνεχείς αλλαγές των «πολιτικών οριοθετήσεων» λόγω της ευρωπαϊκής κατεύθυνσης της χώρας. 
Το μόνο, βέβαιο, είναι ότι η μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας διακρίνεται από μία τάση αλλοίωσης της σύνθεσης της Βουλής- η οποία σχεδόν διπλασιάστηκε την περίοδο της κρίσης- και εγείρει σημαντικά ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της αντιπροσωπευτικής μας Δημοκρατίας. 


https://vouliwatch.gr/infographics/article/oi-metakiniseis-ton-voyleyton-rion-pro-krisis-kai-meta-krisis

Πρόσκληση στις εκδηλώσεις Μνήμης και Τιμής των 317 μαρτύρων ηρώων του Μαρτυρικού Κομμένου, θύματα της ναζιστικής θηριωδίας.






    Την Πέμπτη τη 16 Αυγούστου, κορυφώνονται  οι εκδηλώσεις μνήμης υπέρ  των 317 μαρτύρων ηρώων του Κομμένου, θύματα της ναζιστικής θηριωδίας, την 16η Αυγούστου 1943.

    Όσοι εκ των συναδέλφων το επιθυμούν, μπορούν να παραστούν στις εκδηλώσεις, του μνημοσύνου προς απότιση του ελάχιστου φόρου τιμής, για τους σφαγιασθέντες  κατοίκους  του μαρτυρικού Κομμένου.













Κόκκινα δάνεια Στρατιωτικών: Τα ταμεία δεν δίνουν τα αποθεματικά για την εξαγορά




Με βήματα σημειωτόν προχωράει το σχέδιο της εξαγοράς των κόκκινων δανείων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. 
Οι χαμηλές ταχύτητες, παρότι έχουν παρέλθει έξι μήνες από την εξαγγελία του, φαίνεται πως οφείλεται στην χαμηλή ανταπόκριση των Μετοχικών Ταμείων και του ΑΟΟΑ, να δώσουν τα αποθεματικά τους για την χρηματοδότηση του project. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, τα ποσά που έχουν παρουσιαστεί ως διαθέσιμα από πλευράς των Ταμείων δεν ξεπερνανε τα 30 εκατομμύρια. 

Από το “σπάσιμο” του συγκεκριμένου “κουμπαρά δεν θεωρείται ότι μπορεί να καλυφθεί το δανειακό άνοιγμα των 3000 και πλέον στελεχών, που σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εκδήλωσαν ενδιαφέρον ένταξης στο μέτρο του ΥΠΕΘΑ, κατά το στάδιο της καταγραφής. Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο κατά τους πρώτους μήνες, κατεγράφησαν δανειακές υποχρεώσεις που ξεπερνούσαν τα 17 εκατομμύρια ευρώ.

Στην ομπρέλα προστασίας του μέτρου, όμως σχεδιαζόταν, να ενταχθούν το σύνολο των δανειακών προϊόντων, και τα εξυπηρετούμενα καθώς επίσης και άλλες κατηγορίες εκτός των στεγαστικών, όπως καταναλωτικά. Έτσι όπως όλα δείχνουν απομένουν κι άλλα βήματα μέχρι να περάσει στο βασικό στάδιο, εκείνο της εξαγοράς, για να υλοποιηθεί το μέτρο που εξαγγέλθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας στο πλαίσιο του έτους μέριμνας προσωπικού. 

Σε κάθε περίπτωση κομβικός για την εφαρμογή του σχεδίου, που θα αποτελέσει και έναν πιλότο για τις υπόλοιπες κατηγορίες υπαλλήλων, θεωρείται ο ρόλος του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη. 

Στις δηλώσεις του πάντως στο OnAlert, ο υπουργός, Αναπληρωτής Εθνικής Άμυνας, κ. Φώτης Κουβέλης, είχε εμφανιστεί φειδωλός: "Υπήρξε αυτή η εξαγγελία από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι ένα ζήτημα το οποίο ερευνούμε και πρέπει να επέλθει και κάποια συμφωνία με τους τραπεζικούς οργανισμούς, με τις τράπεζες προκειμένου να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα." 


 πηγή:http://www.onalert.gr/stories/kokkina-daneia-stratiotikwn-ta-tameia-den-dinoun-ta-apothematika-gia-tin-eksagora/68998