Παρασκευή 25 Αυγούστου 2017

Χρηστικός οδηγός ΕΝ.Φ.Ι.Α. Μειώσεις Απαλλαγές, Διορθώσεις








Επιμέλεια :
Επιστημονική Ομάδα Taxheaven
Παραθέτουμε μερικές χρηστικές πληροφορίες που αφορούν στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. προκειμένου να αποτελέσουν ένα βοήθημα για όλους τους συναδέλφους αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης και της ανάρτησης των εκκαθαριστικών στους λογαριασμούς των φορολογουμένων.

Η ανάρτηση των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού του φόρου θα ολοκληρωθεί πιθανότατα το αργότερο έως το τέλος Αυγούστου σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση της Δ.ΗΛΕ.Δ.
 
1. Μεταβολές του Εν.Φ.Ι.Α. 2017 σε σχέση με το 2016

Μικρές και όχι ουσιαστικές είναι οι μεταβολές του ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2017 σε σχέση με τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2016.
Αναλυτικά:
► Κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία βρίσκονται στις δημοτικές ενότητες του Δήμου Λέσβου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και στη νήσο Κω και έχουν αποδεδειγμένα υποστεί ζημιές από το σεισμό της 12ης Ιουνίου 2017 και το σεισμό της 21ης Ιουλίου 2017, αντίστοιχα,απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα έτη 2017 και 2018.
► Απαλλάσσονται για το 2017 από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. τα δικαιώματα στα ακίνητα που ανήκουν στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.) Α.Ε. και στην Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων (Ε.Ο.Κ.), σύμφωνα με την παρ 5 του άρθρου 10  του νόμου 4474/2017, όπως τροποποίησε το σχετικό άρθρο 3 του ν.4223/2013.

► 
Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του νόμου 4474/2017 από 1.1.2017 ο σύνδικος της πτώχευσης δεν είναι πλέον υποκείμενος στον ΕΝ.Φ.Ι.Α., παραμένει όμως υπόχρεος σε υποβολή της δήλωσης στοιχείων ακινήτων στο όνομα του πτωχού .

Ειδικά, για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017, οι εκπτώσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 7 του νόμου4223/2013, που χορηγήθηκαν με πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017, επανεξετάζονται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2018 με βάση τις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016 και, σε περίπτωση μεταβολών, εκδίδεται νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου για το έτος αυτό.

Τέλος υπενθυμίζουμε ότι 
:
Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του νόμου 4474/2017 παρατείνεται για δύο έτη (2017 και 2018) η αναστολή επιβολής συμπληρωματικού φόρου για τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων. Η διάταξη κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένου ότι τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων δεν έχουν υπαχθεί μέχρι σήμερα σε συμπληρωματικό φόρο, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους φορολογουμένους να ελέγξουν και τους δασικούς χάρτες και να προβούν, όπου απαιτείται, στις απαραίτητες διορθώσεις.

1.1. Απαλλαγές που ήδη είχαν καταργηθεί από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2016

Υπενθυμίζεται ότι από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2016 δεν ισχύει πλέον η μείωση του κύριου φόρου κατά 20% των κενών μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων [βλ. Παρ. 5 άρθρου 3 ν.4223/2013], όπως επίσης δεν ισχύει η απαλλαγή του συμπληρωματικού φόρου για τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας και πλέον φορολογούνται με συντελεστή 1‰ (ένα τοις χιλίοις)  [βλ. Παρ. 3 άρθρου 5 ν.4223/2013].

2. Δόσεις Φόρου ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν.4223/2013 όπως προστέθηκε με τον νόμο 4484/2017 ισχύουν τα ακόλουθα: Ειδικά, για το έτος 2017 η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι και την 29η Σεπτεμβρίου 2017 και η τελευταία μέχρι και την 31η Ιανουαρίου 2018.
Συνεπώς οι δόσεις θα καταβληθούν ως εξής:
 
Καταβολή δόσεων Εν.Φ.Ι.Α.
 
Δόσεις1η Δόση2η Δόση3 η Δόση4η Δόση5 η Δόση
Ημερομηνία29/9/201731/10/201730/11/201729/12/201731/01/2018


Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 8 του ν.4223/2013, για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2014 δεν καταβάλλονται ποσά μέχρι 5€ και για το έτος 2015 και επόμενα δεν καταβάλλονται ποσά μέχρι 1€.Συνεπώς και για το έτος 2017, δεν καταβάλλεται ποσό ΕΝ.Φ.Ι.Α. μέχρι 1 ευρώ.



3. Μηχανογραφική διαχείριση των δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) για τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων
 
Για την εκκαθάριση Εν.Φ.Ι.Α. 2017 ισχύουν όλες οι παραδοχές οι οποίες ίσχυσαν και στην εκκαθάριση των ετών 2014, 2015 και 2016.

Σύμφωνα λοιπόν με την ΠΟΛ.1184/30.7.2014, όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ.1082/23.6.2016 και ισχύει:
■ Σε περίπτωση μη αναγραφής ή αναγραφής λανθασμένου είδους εμπράγματου δικαιώματος, το ακίνητο θεωρείται ότι ανήκει κατά πλήρη κυριότητα στο φορολογούμενο, εφόσον το έτος γέννησης επικαρπωτή για το συγκεκριμένο δικαίωμα είναι κενό.

■ Σε περίπτωση μη αναγραφής ή αναγραφής λανθασμένου ποσοστού συνιδιοκτησίας, λαμβάνεται ποσοστό συνιδιοκτησίας εκατό τοις εκατό (100%).

■ Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του αριθμού ορόφου ή συμπλήρωσης ορόφου ακινήτου ως δώμα, για τον υπολογισμό του φόρου λαμβάνεται ο συντελεστής που αντιστοιχεί στον έκτο (6ο) όροφο.

■ Σε περίπτωση κατά την οποία το έτος γέννησης επικαρπωτή έχει συμπληρωθεί με διψήφιο αριθμό, αυτός θεωρείται ως η ηλικία του επικαρπωτή κατά το έτος υποβολής της δήλωσης στοιχείων ακινήτων. Σε περίπτωση μη αναγραφής ή αναγραφής λανθασμένου έτους γέννησης επικαρπωτή, με εξαίρεση την προηγούμενη περίπτωση, λαμβάνεται το δυσμενέστερο για το φορολογούμενο έτος.

■ Σε περίπτωση εμπράγματου δικαιώματος με επικαρπωτή νομικό πρόσωπο, θα αποδίδεται η σταθερή τιμή 0,80 για επικαρπία, ανεξάρτητα από το δηλωθέν έτος γέννησης επικαρπωτή στη δήλωση στοιχείων ακινήτων.

■ Σε περίπτωση κατά την οποία η γεωγραφική θέση του αγροτεμαχίου προσδιορίζεται μόνο από το νομό, λαμβάνεται η μεγαλύτερη Αρχική Βασική Αξία (ΑΒΑ) του νομού για τον κύριο φόρο φυσικών και νομικών προσώπων και, κατά περίπτωση, η μεγαλύτερη ΑΒΑ ή Ειδική Βασική Αξία (ΕΒΑ) για το συμπληρωματικό φόρο των φυσικών και των νομικών προσώπων. Σε περίπτωση κατά την οποία η γεωγραφική θέση του αγροτεμαχίου προσδιορίζεται μόνο από νομό και δήμο, λαμβάνεται κατά περίπτωση η μεγαλύτερη ΑΒΑ ή ΕΒΑ του δήμου για το συμπληρωματικό φόρο των φυσικών και των νομικών προσώπων

■ Σε περίπτωση κατά την οποία η γεωγραφική θέση του αγροτεμαχίου προσδιορίζεται μόνο από το νομό, λαμβάνεται η μεγαλύτερη ΤΟ αρχικό του νομού και εάν η γεωγραφική θέση του αγροτεμαχίου προσδιορίζεται μόνο από το νομό και δήμο, λαμβάνεται η μεγαλύτερη ΤΟ αρχικό του δήμου για το συμπληρωματικό φόρο των φυσικών και των νομικών προσώπων.

 Σε περίπτωση κατά την οποία έχει συμπληρωθεί η στήλη της συνολικής επιφάνειας κτισμάτων που βρίσκονται στο αγροτεμάχιο αλλά δεν έχει συμπληρωθεί η κατηγορία του ακινήτου, θεωρείται ότι επί του αγροτεμαχίου βρίσκεται κατοικία.

 Σε περίπτωση κατά την οποία δεν έχουν συμπληρωθεί τα στοιχεία πρόσοψης του αγροτεμαχίου ή έχουν συμπληρωθεί λανθασμένα, για το συμπληρωματικό φόρο των φυσικών και των νομικών προσώπων, θεωρείται ότι το γήπεδο έχει πρόσοψη σε εθνική ή επαρχιακή οδό.

■ Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχουν περισσότερες των μια ζώνες, με την ίδια χαμηλότερη τιμή, ως συντελεστής οικοπέδου (Σ Οικ.), συνολική τιμή εκκίνησης του οικοπέδου και συντελεστής αξιοποίησης οικοπέδου (Σ.Α.Ο.), λαμβάνονται αυτοί, από το συνδυασμό των οποίων προκύπτει η μικρότερη φορολογητέα αξία οικοπέδου.

 Σε περίπτωση οικισμών προϋφισταμένων του 1923 και οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων, για τον υπολογισμό του ΣΟ τελ. ως επιφάνεια του κατά κανόνα άρτιου οικοπέδου λαμβάνεται η αναγραφόμενη στη δήλωση στοιχείων ακινήτων.

Σύμφωνα με την απόφαση, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες στη μηχανογραφική εκκαθάριση εφαρμόζονται τα ανωτέρωστην πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου θα αναγράφεται ότι ο τρόπος υπολογισμού του φόρου έχει πραγματοποιηθεί σύμφωνα τις διατάξεις της ανωτέρω απόφασης.
Επίσης στις περιπτώσεις, στις οποίες υπάρχουν ουσιώδεις ελλείψεις στα περιγραφικά στοιχεία ακινήτων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατός ο υπολογισμός του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και να θεωρούνται μη δηλωθέντα,στην πράξη  διοικητικού προσδιορισμού φόρου θα υπάρχει ειδική επισήμανση.

4. Διαδικασία εκκαθάρισης από την Δ.ΗΛΕ.Δ.
 
Υπενθυμίζεται ότι:
α) Δεν εκδίδεται πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017 σε νομικά πρόσωπα που έχουν διακόψει τις εργασίες τους έως και την 31.12.2016.
β) Δεν εκδίδεται πράξη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017 σε φυσικό πρόσωπο που έχει αποβιώσει έως και την 31.12.2016, με την προϋπόθεση ότι ο θάνατος έχει δηλωθεί στο μητρώο μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της πράξης (εκκαθαριστικό ΕΝ.Φ.Ι.Α.)
 
5. Νέα εκκαθάριση μετά από τροποποιητική δήλωση Ε9

5.1 Τροποποιητικές δηλώσεις Ε9 για διορθώσεις και εκκαθάριση ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Μετά την κεντρική εκκαθάριση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2017 από την Δ.ΗΛΕ.Δ., νέες εκκαθαρίσεις 
γίνονται μετά από υποβολή τροποποιητικής δήλωσης Ε9 (όταν το σύστημα θα είναι διαθέσιμο) για δύο περιπτώσεις.
α) Αυτόματη και ηλεκτρονική εκκαθάριση από την Δ.ΗΛΕ.Δ. στις περιπτώσεις που μετά από την τροποποίηση του Ε9 προκύπτει χρεωστική διαφορά στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. ή μηδενική διαφορά ή πιστωτική μέχρι 300,00 ευρώ.
β) Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η εκκαθάριση ολοκληρώνεται στην Δ.Ο.Υ. με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών.
Σημειώνεται ότι για την αποδοχή ή μη της εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ΕΝ.Φ.Ι.Α. πραγματοποιείται έλεγχος των δικαιολογητικών, που αποδεικνύουν τη μείωση του φόρου, για τη διενέργεια του οποίου δεν απαιτείται έκδοση εντολής ελέγχου, από τον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ.
Στην περίπτωση αποδοχής της εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ΕΝ.Φ.Ι.Α. συντάσσεται έκθεση ελέγχου και εκδίδεται πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, η οποία κοινοποιείται στο φορολογούμενο. Προσκόμιση δικαιολογητικών απαιτείται μόνο στις περιπτώσεις στις οποίες συνολικά ανά έτος προκύπτει μείωση φόρου μεγαλύτερη των τριακοσίων (300) ευρώ από την τελευταία εκδοθείσα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. − πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου. Δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών στις περιπτώσεις προσθήκης περιουσιακών στοιχείων. (ΠΟΛ.1011/14.1.2015)
5.2  Ένα μόνο πρόστιμο όταν επαναλαμβάνονται οι ίδιες μεταβολές στο Ε9

Στην ερμηνευτική εγκύκλιο ΠΟΛ.1252/20.11.2015 αναφορικά με τα πρόστιμα του Κ.Φ.Δ. (ν.4174/2013), εκτός των άλλων αναφέρεται και μια σημαντική παράμετρος που αφορά στα πρόστιμα των τροποποιητικών δηλώσεων Ε9. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρονται τα εξής:

 
 θ) Εφαρμογή του άρθρου 54 στις φορολογίες κεφαλαίου 

[...] Ειδικά για τις δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών και νομικών προσώπων, δεδομένου ότι οι δηλώσεις αυτές συντίθενται μηχανογραφικά από το Υπουργείο Οικονομικών με βάση τις υποβληθείσες δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9), δεν επιβάλλεται πρόστιμο, εφόσον έχει επιβληθεί πρόστιμο για την εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων Ε9. Σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμων τροποποιητικών δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) σε περισσότερα του ενός έτη, ο αρμόδιος Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. επιβάλλει ένα μόνο πρόστιμο, εφόσον στις δηλώσεις αυτών των ετών επαναλαμβάνονται οι ίδιες μεταβολές. Σε περίπτωση που σε κάποιο έτος περιλαμβάνονται και άλλες μεταβολές, επιβάλλεται πρόστιμο χωριστά για κάθε έτος. Το πρόστιμο επιβάλλεται, σύμφωνα με τα ισχύοντα, στο έτος που δημιουργείται η υποχρέωση υποβολής της δήλωσης [...].



5.3 Δηλώσεις Ε9 που έχουν υπαχθεί στον ν.4446/2016 ΠΡΟΣΟΧΗ: Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1115/2017:"Στην περίπτωση υποβολής νέας δήλωσης μετά από υποβολή δήλωσης που έχει ήδη υπαχθεί στις διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του ν. 4446/2016, ως προς τα δηλωθέντα με τη δήλωση αυτή, δεν επιτρέπεται στο μέλλον η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης με την οποία ανακαλείται η υποβληθείσα με τις ευεργετικές διατάξεις του ν. 4446/2016 δήλωση ή μειώνεται η φορολογητέα ύλη ή αξία των δηλωθέντων (ακόμη και στην περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν είχε υποβάλει αίτηση για διαγραφή της διαφοράς του πρόσθετου φόρου για τις φορολογίες Ε.Τ.ΑΚ. και Φ.Α.Π. σύμφωνα με τηνΠΟΛ.1006/5.1.2016 Απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε). Στις περιπτώσεις που η δήλωση υποβάλλεται χειρόγραφα, ο αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. απορρίπτει την τροποποιητική δήλωση ως προς τα ακίνητα αυτά, ενημερώνοντας εγγράφως το φορολογούμενο για την απόρριψη και, εφόσον ζητείται η χορήγηση πιστοποιητικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. (άρθρου 54Α του ν.4174/2013) ή κληρονομιών/δωρεών (άρθρου 105 του Κώδικα ν.2961/2001), τούτα χορηγούνται με βάση την περιγραφή και αξία του ακινήτου, όπως αυτή προκύπτει από τις δηλώσεις που είχαν υποβληθεί με τη χρήση των ευνοϊκών διατάξεων του ν.4446/2016.

Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες φορολογούμενος, ο οποίος έχει υποβάλλει δηλώσεις φορολογιών Κεφαλαίου σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του ν. 4446/2016 και έχει εκπέσει των σχετικών ευνοϊκών ρυθμίσεων, ζητά τη χορήγηση πιστοποιητικού των φορολογιών αυτών, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. στην οποία υποβλήθηκαν οι δηλώσεις χορηγεί το πιστοποιητικό μετά την επανεκκαθάριση των δηλώσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ' αριθμ. ΠΟΛ.1110/2017 Απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ 2556 Β'), και την εξόφληση των οφειλόμενων ποσών. 3. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες φορολογούμενος έχει υποβάλλει δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του ν. 4446/2016 και δεν έχει υποβάλλει αίτηση διαγραφής του τυχόν επιπλέον προσδιορισθέντος πρόσθετου φόρου σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 του άρθρου 5 της Απόφασης του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. ΠΟΛ.1006/2017 (Β' 43), αυτός διαγράφεται οίκοθεν με απόφαση του αρμοδίου Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ.."

6. Διαδικασία χορήγησης εκπτώσεων και μειώσεων 
Όπως είναι γνωστό -για τα φυσικά πρόσωπα-, οι σημαντικότερες ελαφρύνσεις στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. του έτους 2017 αφορούν στην έκπτωση του 50% ή 100% αντίστοιχα του φόρου, εφόσον φυσικά πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζουν οι σχετικές διατάξεις του νόμου (βλ. παρ.1 και 2 του άρθρου 7 του ν.4223/2013).

Για να λάβουν όμως τις ανωτέρω εκπτώσεις -όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος- οι φορολογούμενοιέπρεπε να είχαν υποβάλλει εμπρόθεσμα τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016(Δείτε εδώ τις σχετικές ημερομηνίες για όλες τι ομάδες φυσικών και νομικών προσώπων όπως ισχύουν μετά τις παρατάσεις που δόθηκαν). 
Δείτε επίσης τι ισχύει για τις τροποποιητικές δηλώσεις των αγροτών φορολογικού έτους 2017 με την σχετική διάταξη του άρθρου 75 του νόμου  4484/2017 
"Για τροποποιητικές δηλώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2016 που υποβάλλονται από την 1.8.2017 µέχρι και τις 31.10.2017 λόγω µη έγκαιρης ταυτοποίησης των κωδικών 037 και 038 της δήλωσης, δεν επιβάλλονται κυρώσεις εκπροθέσμου υποβολής και τυχόν επιπλέον οφειλόμενος φόρος καταβάλλεται µέχρι δύο (2) δόσεις, αναλόγως του χρόνου υποβολής της δήλωσης, µε καταληκτικές ηµεροµηνίες των δόσεων αυτές που ορίζονται στην παρ. 6 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 (Α΄ 167)."
Συνεπώς, όσοι φορολογούμενοι αφενός μεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, αφετέρου δε, δεν υπέβαλαν  εμπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις, δεν θα αντικρίσουν ένα μειωμένο εκκαθαριστικό ΕΝ.Φ.Ι.Α. 

Επιπροσθέτως, στην εγκύκλιο ΠΟΛ.1081/2016 αναφέρεται ότι, η επιφάνεια των κτισμάτων καθώς και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας των φορολογουμένων (σ.σ. που αποτελούν μία προϋπόθεση που ορίζεται στις διατάξεις των παρ.1 και 2 του άρθρου 7 του ν. 4223/2013), θα λαμβάνονται υπόψη βάσει των δηλώσεων Ε9 που έχουν υποβληθεί κι αυτές εμπρόθεσμα! Αν έχουν υποβληθεί εκπρόθεσμα, χάνεται επίσης η μείωση του φόρου. 

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η Δ.ΗΛΕ.Δ. κατά την διάρκεια εκκαθάρισης του Εν.Φ.Ι.Α. θα λάβει υπόψη της για τον υπολογισμό των μειώσεων των παρ.1 και 2 του άρθρου 7 του ν. 4223/2013 μόνο όσα στοιχεία, κ.λπ. έχουν αναγραφεί στις εμπρόθεσμες δηλώσεις (Ε1 και Ε9).  ΠΟΛ.1212/24.9.2015]

Η αναπηρία του υπόχρεου και της συζύγου λαμβάνεται από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους ή από τα αρχεία των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.).

Η αναπηρία των τέκνων, λαμβάνεται από την Εφαρμογή των Δ.Ο.Υ. «Καταχώρηση Αναπηριών» ή από τα αρχεία των ΚΕ.Π.Α. ή, εφόσον το τέκνο υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος, από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η μείωση χορηγείται με υπόδειγμα από τη Δ.Ο.Υ., απαιτείται, πριν τη χορήγηση της έκπτωσης, η καταχώρηση της πληροφορίας για την αναπηρία στην εφαρμογή «Καταχώρηση Αναπηριών» των Δ.Ο.Υ..
Για την πιστοποίηση της αναπηρίας εφαρμόζονται τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1212/24.9.2015 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

ΠΡΟΣΟΧΗ : Για τη χορήγηση  λοιπών απαλλαγών ή εκπτώσεων που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 5 του ν.4223/2013 (εκτός αυτών που προβλέπονται στην παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 ιδίου νόμου)  δεν προβλέπεται στη νομοθεσία, τις αποφάσεις ή τις εγκυκλίους, οι δηλώσεις αυτές να έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα.

7. Χορήγηση αναστολής πληρωμής του ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε νομικά πρόσωπα

Η χορήγηση αναστολής πληρωμής του ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τις διατάξεις τηςπαραγράφου 3 του άρθρου 7 του Ν. 4223/2013, πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στηνΠΟΛ.1250/8.12.2014 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων. Η αίτηση δύναται να υποβληθεί μέχρι και την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του Δεκεμβρίου του οικείου έτους.
 
ΠΡΟΣΟΧΗ:Για την χορήγηση αναστολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2017 η αίτηση πρέπει να υποβληθεί μέχρι την 29η Δεκεμβρίου 2017 [ΠΟΛ.1212/24.9.2015].

8. Διαδικασία διορθώσεων και χορήγηση απαλλαγών από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. 
ΠΡΟΣΟΧΗ: [Ειδικά, για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017, οι εκπτώσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 7 του νόμου 4223/2013, που χορηγήθηκαν με πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. έτους 2017, επανεξετάζονται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2018 με βάση τις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016 και, σε περίπτωση μεταβολών, εκδίδεται νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου για το έτος αυτό.]
Στις περιπτώσεις εκείνες που οι φορολογούμενοι διαπιστώσουν ότι δεν τους χορηγήθηκε η απαλλαγή / έκπτωση ή διαπιστώσουν άλλα λάθη (π.χ. στην φορολογητέα αξία των ακινήτων) θα  πρέπει να ακολουθήσουν τις διαδικασίες που ορίζονται στην ΠΟΛ.1163/23.7.2015 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα (με τις ΠΟΛ.1251/12.11.2015ΠΟΛ.1003/5.1.2016 και ΠΟΛ.1073/1.6.2016).
Ειδικότερα:

8.1 
Διαδικασία χορήγησης απαλλαγών ή εκπτώσεων των άρθρων 3 έως και 5 πλην της περίπτωσης ε'*της παραγράφου 2 της ενότητας Β' του άρθρου 4 του Ν. 4223/2013



Για την απαλλαγή ακινήτων ή εμπραγμάτων σε αυτά δικαιωμάτων από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ακίνητο έχει υπαχθεί σε φόρο, ενώ απαλλάσσεται, απαιτείται η υποβολή αίτησης στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ.,  σύμφωνα με το υπόδειγμα 1 που υπάρχει συνημμένο στην απόφαση [ΠΟΛ.1163/23.7.2015], με συνυποβαλλόμενα τα κατά περίπτωση απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία πρέπει να ισχύουν την 1η Ιανουαρίου του 2017. Η αίτηση αυτή υποβάλλεται ανά αιτία χορήγησης της έκπτωσης ή απαλλαγής.

Εφόσον η αίτηση γίνει αποδεκτή εκδίδεται νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού, η οποία αναρτάται ηλεκτρονικά στο λογαριασμό του φορολογουμένου στο ΟΠΣ Περιουσιολόγιο (www.gsis.gr). Εφόσον η αίτηση δεν γίνεται αποδεκτή, εκδίδεται πράξη απόρριψης σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 7 της ως άνω απόφασης και ενημερώνεται επί αποδείξει ο φορολογούμενος.
  
* ε) Αν στο οικόπεδο υπάρχει κτίσμα, η επιφάνεια του οικοπέδου για την οποία επιβάλλεται ο κύριος φόρος ισούται με το υπόλοιπο της συνολικής επιφάνειας αφού αφαιρεθεί η επιφάνεια του οικοπέδου, η οποία αναλογεί στο συντελεστή αξιοποίησης του οικοπέδου, με βάση τη δόμηση η οποία έχει πραγματοποιηθεί στο οικόπεδο, ως εξής....
8.2 Διαδικασία χορήγησης των προβλεπόμενων από τις διατάξεις του άρθρου 7 και της περίπτωσης ε' της παραγράφου 2 της ενότητας Β' του άρθρου 4 του Ν. 4223/2013 εκπτώσεων
Για τη χορήγηση των εκπτώσεων, που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 7 του Ν. 4223/2013 και της περίπτωσης ε' της παραγράφου 2 της ενότητας Β' του άρθρου 4 του Ν. 4223/2013, απαιτείται η υποβολή αίτησης στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ., σύμφωνα με τα συνημμένα υποδείγματα 2 ή 3 της ως άνω απόφασης, κατά περίπτωση με συνυποβαλλόμενα, όπου απαιτείται, τα δικαιολογητικά, τα οποία πρέπει να ισχύουν κατά την 1η Ιανουαρίου 2017.
Η αίτηση αυτή υποβάλλεται ανά αιτία χορήγησης της έκπτωσης ή απαλλαγής.
Για να χορηγηθεί απαλλαγή, σε περίπτωση εταιρείας ειδικού σκοπού, οι ονομαστικές μετοχές της οποίας ανήκουν στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., απαιτείται η προσκόμιση του συστατικού της εγγράφου νομίμως δημοσιευμένου, όπου απαιτείται δημοσίευση, με όλες τις τυχόν τροποποιήσεις, από το οποίο να προκύπτει ότι για την εταιρεία έχει εφαρμογή η περίπτωση ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν. 3986/2011και για το σύνολο του μετοχικού της κεφαλαίου έχουν εκδοθεί ονομαστικές μετοχές, οι οποίες ανήκουν στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., καθώς και επικυρωμένο αντίγραφο του μετοχολογίου της εταιρείας σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες δημοσιότητας, με τις τυχόν τροποποιήσεις του, από το οποίο να προκύπτει ότι το σύνολο των ονομαστικών μετοχών ανήκει σε ποσοστό εκατό της εκατό (100%.) στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. την 1η Ιανουαρίου του οικείου έτους. 
Για να χορηγηθεί απαλλαγή, στις περιπτώσεις που κτίσμα των περιφερειακών ενοτήτων Λευκάδας και Ιθάκης έχει υποστεί ζημίες από το σεισμό του Νοεμβρίου του 2015, απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης από τη Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ) του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, από την οποία να προκύπτει ότι το κτίσμα έχει υποστεί τις σχετικές ζημίες.

8.3. Διαδικασία διόρθωσης φορολογητέας αξίας ακινήτου

Σε περιπτώσεις αμφισβήτησης της φορολογητέας αξίας ακινήτων ή των εμπραγμάτων σε αυτά δικαιωμάτων, όπως έχει προσδιοριστεί στη δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. - πράξη προσδιορισμού φόρου, και εφόσον τα περιγραφικά στοιχεία του ακινήτου είναι ορθά, ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. αίτηση σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 6 της απόφασης ΠΟΛ.1163/23.7.2015.

Εφόσον η αίτηση γίνει αποδεκτή, εκδίδεται κατά περίπτωση νέα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. - πράξη διοικητικού προσδιορισμού. Εφόσον η αίτηση δεν γίνεται αποδεκτή, εκδίδεται πράξη απόρριψης και ενημερώνεται, επί αποδείξει, ο φορολογούμενος.

Στις περιπτώσεις στις οποίες η φορολογητέα αξία ακινήτων ή εμπραγμάτων σε αυτά δικαιωμάτων δεν είναι ορθή λόγω λάθους της βάσης δεδομένων του Υπουργείου Οικονομικών, ο αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. ενημερώνει τη Διεύθυνση Εφαρμογής Φορολογίας Κεφαλαίου, η οποία εγκρίνει τη διόρθωση της βάσης δεδομένων από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Γ.Γ.Δ.Ε. (Δ.ΗΛΕ.Δ.), ώστε να πραγματοποιηθεί στη συνέχεια ορθή εκκαθάριση του φόρου.
 

9. Διοικητική Πράξη Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. (Εκκαθαριστικό)
 
Ο τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι Α.) -πράξης προσδιορισμού φόρου έτους 2016 και επομένων- δημοσιεύθηκε με την ΠΟΛ.1123/23.8.2016.


Πατήστε πάνω στις εικόνες για να τις δείτε σε πλήρες μέγεθος



 
(Στοιχεία εκκαθάρισης ΕΝ.Φ.Ι.Α.) Στήλη «ΠΙΝΑΚΑΣ»: Στη στήλη αυτή αναγράφονται οι αριθμοί 1 ή 2, οι οποίοι αναφέρονται στους Πίνακες 1 και 2, αντίστοιχα, της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (έντυπο Ε9). Αν είναι διαγραμμισμένος ο αριθμός 1 ή 2, αυτό δηλώνει ότι δεν υπάρχουν εμπράγματα δικαιώματα στον πίνακα αυτόν. (π.χ. διαγραμμισμένος ο αριθμός 2, δηλώνει ότι ο φορολογούμενος δεν έχει αναγράψει στη δήλωση στοιχείων ακινήτων αγροτεμάχια).
(Στοιχεία οικοπέδων εντός σχεδίου ή οικισμού και κτισμάτων εντός και εκτός σχεδίου - Πίνακας 1 εντύπου Ε9) Στήλη «βάση υπολογισμού»: Η στήλη αυτή υποδιαιρείται σε 3 στήλες, «Τιμή Ζώνης», «Συνολική Τιμή Εκκίνησης Οικοπέδου» και «Τιμή Εκκίνησης».

Η Τιμή Ζώνης χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό του κύριου φόρου κάθε είδους κτίσματος, ανεξάρτητα αν η αξία αυτού υπολογίζεται με Τιμή Ζώνης ή Ελάχιστο Κόστος Οικοδομής. Από την Τιμή Ζώνης προκύπτει η τιμή του Βασικού Φόρου, η οποία πολλαπλασιάζεται με τους συντελεστές του κτίσματος (όπως αυτοί ορίζονται στην παράγραφο Α2. του άρθρου 4 του ν. 4223/2013), και το γινόμενο αυτό είναι ο κύριος φόρος του κτίσματος.
Χρησιμοποιείται επίσης και για τον προσδιορισμό της Συνολικής Τιμής Εκκίνησης Οικοπέδου, από την οποία προκύπτει η αξία του οικοπέδου, από τη διαίρεση της οποίας με τα τετραγωνικά μέτρα του οικοπέδου, προκύπτει η μοναδιαία αξία του οικοπέδου, και από αυτήν ο συντελεστής φόρου, που πολλαπλασιάζεται με τους συντελεστές του οικοπέδου (όπως αυτοί ορίζονται στην παράγραφο Β1. του άρθρου 4 του ν. 4223/2013), και το γινόμενο αυτό είναι ο κύριος φόρος του οικοπέδου.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η μόνη περίπτωση που η αξία του οικοπέδου είναι διαφορετική από αυτήν που προκύπτει από τη Συνολική Τιμή Εκκίνησης Οικοπέδου, είναι στις περιπτώσεις που το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, για την οποία δεν ισχύουν οι αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 41 του ν.1249/1982, (δηλαδή η αξία του υπολογίζεται με συγκριτικά στοιχεία) και αυτό γιατί σύμφωνα με τις διατάξεις του ΕΝ.Φ.Ι.Α. η μοναδιαία αξία του οικοπέδου ανά τετραγωνικό μέτρο, δεν μπορεί να είναι ανώτερη της τιμής ανά τετραγωνικό μέτρο, η οποία ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του Φ.Α.Π. φυσικών προσώπων έτους 2013.
Η Τιμή Εκκίνησης χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της αξίας των ειδικών κτιρίων. Χρησιμοποιείται επίσης για τον προσδιορισμό της αξίας των μονοκατοικιών, κατοικιών, επαγγελματικών στεγών, αποθηκών και θέσεων στάθμευσης, εκτός ΑΠΑΑ. Από την αξία προκύπτει ο συμπληρωματικός φόρος, για τα φυσικά πρόσωπα σύμφωνα με την κλίμακα, η οποία προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 5του ν. 4223/2013, και για τα νομικά πρόσωπα με βάση τους συντελεστές, οι οποίοι προβλέπονται στηνπαράγραφο 3 του άρθρου 5 του ν. 4223/2013.
Ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας των κτισμάτων και των οικοπέδων προσδιορίζεται στο άρθρο 32 του ν. 3842/2010.
(Στοιχεία οικοπέδων εντός σχεδίου ή οικισμού και κτισμάτων εντός και εκτός σχεδίου - Πίνακας 1 εντύπου Ε9) Στήλη 20: Όταν αναγράφεται «ΝΑΙ», το ακίνητο έχει δηλωθεί ως ηλεκτροδοτούμενο, «ΟΧΙ», το ακίνητο έχει δηλωθεί ως μη ηλεκτροδοτούμενο και όταν αναγράφεται «ΕΡΓ» το ακίνητο έχει δηλωθεί ως ηλεκτροδοτούμενο με εργοταξιακή παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.

(Στοιχεία γηπέδων - Πίνακας 2 εντύπου Ε9) Στήλη «βάση υπολογισμού»: Η στήλη αυτή υποδιαιρείται σε 2 στήλες, «Α.Β.Α. κύριου φόρου» και «Α.Β.Α. ή Ε.Β.Α. συμπληρωματικού φόρου».
Στη στήλη του κύριου φόρου αναγράφεται η Αρχική Βασική Αξία (Α.Β.Α.). Από την Α.Β.Α. προκύπτει ο συντελεστής θέσης, η οποία πολλαπλασιάζεται με τους συντελεστές του γηπέδου, όπως αυτοί ορίζονται στην παράγραφο Β2. του άρθρου 4 του ν. 4223/2013, και το γινόμενο αυτό είναι ο κύριος φόρος του γηπέδου.
Στη στήλη του συμπληρωματικού φόρου, αναγράφεται Α όταν η αξία του γηπέδου υπολογίζεται με Α.Β.Α. και Ε όταν η αξία του γηπέδου υπολογίζεται με Ειδική Βασική Αξία (Ε.Β.Α.).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Υπάρχει περίπτωση η Α.Β.Α. του κύριου φόρου να είναι μικρότερη από την Α.Β.Α. του συμπληρωματικού φόρου και αυτό γιατί για τον υπολογισμό του κύριου φόρου των γηπέδων, λαμβάνεται η ελάχιστη Α.Β.Α. της Δημοτικής Ενότητας στην οποία ανήκει το γήπεδο.
Ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας των γηπέδων προσδιορίζεται στο άρθρο 32 του ν. 3842/2010.

10. Προσφυγή κατά της πράξης προσδιορισμού του φόρου ΕΝ.Φ.Ι.Α.
Σύμφωνα με το άρθρο 63 του ΚΦΔ (ν.4174/2013), ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί το εκκαθαριστικό του ΕΝ.Φ.Ι.Α., οφείλει να υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα την επανεξέταση της πράξης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας από την Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Φορολογικής Διοίκησης. Η αίτηση υποβάλλεται στη φορολογική αρχή που εξέδωσε την πράξη ή παρέλειψε την έκδοσή της και πρέπει να αναφέρει τους λόγους και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του. Η αίτηση πρέπει να υποβάλλεται από τον υπόχρεο εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης σε αυτόν ή από τη συντέλεση της παράλειψης.
Η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου αναστέλλεται κατά το χρονικό διάστημα από 1 έως 31 Αυγούστου. Η προθεσμία του προηγουμένου εδαφίου ορίζεται σε εξήντα (60) μέρες για φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού. 
Δείτε εδώ γιατί οι χίλιες περίπου ενδικοφανείς προσφυγές για τον ΕΝΦΙΑ του 2016 δεν έγιναν δεκτές από την ΔΕΔ στο σχετικό άρθρο του κόμβου : [Περίπου χίλιες ενδικοφανείς προσφυγές κατατέθηκαν στη ΔΕΔ για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2016. Γιατί απορρίφθηκε σχεδόν το σύνολο αυτών]

11. Έκπτωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων με επιχειρηματική δραστηριότητα
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1113/2.6.2015 και τα άρθρα 22 και 23 του ν. 4172/2013 το ποσό του ΕΝ.Φ.Ι.Α εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα.
Ωστόσο, όπως και άλλοι φόροι τέλη σύμφωνα με την ως άνω εγκύκλιο, έτσι και ο ΕΝ.Φ.Ι.Α., εκπίπτει κατά τον χρόνο που καταβάλλεται.
Κατά συνέπεια εφόσον το σύνολο του φόρου καταβληθεί εντός του 2017, οι οντότητες  θα εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους το σύνολο του φόρου που βεβαιώθηκε. Στην περίπτωση όμως που κάποια δόση  καταβληθεί μέσα στο 2018 (π.χ. η τελευταία), τότε η οντότητα θα αναμορφώσει το ποσό της δόσης αυτής, στα φορολογικά αποτελέσματα του 2017 και θα εκπέσει μόνο τις δόσεις που θα έχει καταβάλει μέσα στο έτος. 


12. Λογιστική αντιμετώπιση ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Νόμος 4308/2014 - Άρθρο 17. Γενικές αρχές σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων
1. Οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις συντάσσονται με σαφήνεια, σύμφωνα με τις θεμελιώδεις παραδοχές του δουλευμένου και της συνέχισης της δραστηριότητας, καθώς και τις ακόλουθες γενικές αρχές:
.....
ε) Όλα τα στοιχεία του ισολογισμού και της κατάστασης αποτελεσμάτων που προκύπτουν στην τρέχουσα περίοδο αναγνωρίζονται στην περίοδο αυτή βάσει της αρχής του δουλευμένου. 


Η αρχή της αυτοτέλειας των χρήσεων, επιβάλλει την αναγνώριση των εξόδων αποκλειστικά στα αποτελέσματα της χρήσης εντός της οποίας αυτά έγιναν δεδουλευμένα. Συνεπώς όπως προκύπτει και από την περ. ε’ του άρθρου 17 του ν.4308/2014, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2017 θα επιβαρύνει λογιστικά εξ ολοκλήρου το έτος στο οποίο αφορά, ήτοι το έτος 2017.

  πηγή:https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/

Συντάξεις: Προσωπική διαφορά και επίδομα τέκνων




Συντάξεις Σεπτεμβρίου 2017- Μπαίνουν σε λίγες ημέρες τα χρήματα στην τράπεζα



Το παρόν άρθρο αφορά αποκλειστικά παλαιούς συνταξιούχους (πριν την 30-6-2016) που λαμβάνουν οικογενειακό επίδομα τέκνων.
Μέχρι πρόσφατα στο site, για τον υπολογισμό του ανώτατου ποσοστού περικοπής σύνταξης 18% το 2019, γινόταν σύγκριση μόνο των κύριων συντάξεων (παλιά και νέα), χωρίς το επίδομα τέκνων σε καμία από τις δύο, επειδή στο άρθρο 1 παρ. 2.β του Ν.4472/17 προβλέπεται ότι:
“Το ποσό που περικόπτεται κατά τα ανωτέρω δεν μπορεί να υπερβαίνει το δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) της καταβαλλόμενης κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος κύριας σύνταξης του δικαιούχου.”
Όμως πρόσφατα εκδόθηκε αυτή η ανακοίνωση από το Υπουργείο Εργασίας: https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/36448
η οποία αναφέρει τα κάτωθι ως απάντηση σε αντίστοιχο άρθρο ημερήσιας εφημερίδας:
“… από την 1.1.2019 …. τα επιδόματα αυτά, ως μέρος της καταβαλλόμενης σύνταξης, θα έχουν ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς. Ως εκ τούτου, σε καμία περίπτωση δεν προκύπτουν περικοπές ανώτερες του 18% που νομοθετικά έχει τεθεί ως ανώτατο όριο.”
Αυτή η αύξηση της προσωπικής διαφοράς (λόγω συνυπολογισμού του οικογενειακού επιδόματος) δεν θα είναι μόνιμη, αλλά θα καταργηθεί κάποια στιγμή με την ενηλικίωση των τέκνων.
Αυτό γίνεται γιατί σύμφωνα με τη δεύτερη εγκύκλιο εδώ: https://enstoloi.net/ekdosi-egkyklion-gia-to-neo-asfalistiko/
όταν υπάρχει αλλαγή των στοιχείων του συνταξιούχου (ηλικία 55 ετών, ενηλικίωση τέκνων κλπ) θα γίνεται επανυπολογισμός και της παλιάς και της νέας σύνταξης (με τα νέα δεδομένα), οπότε κάθε φορά θα προκύπτει νέα προσωπική διαφορά.
Α. Παράδειγμα παλαιού συνταξιούχου με επίδομα 1 παιδιού την 31-12-2018:
Παλιά σύνταξη: 1.500 € + 50 € = 1.550 €
Νέα σύνταξη: 1.200 €
Προσωπική διαφορά 1-1-2019: 1.550 – 1.200 = 350 €
Ανώτατο ποσοστό μείωσης: 18% x 1.550 = 279 €
Όσο υπάρχει ανήλικο τέκνο η σύνταξη θα είναι: 1.550 – 279 (όριο μείωσης) = 1.271 €.
Β. Παράδειγμα συνταξιούχου μετά την ενηλικίωση του παιδιού (μετά το 2019):
Παλιά σύνταξη: 1.500 € (δεν προστίθεται το επίδομα τέκνων)
Νέα σύνταξη: 1.200 €
Προσωπική διαφορά 1-1-2019: 1.500 – 1.200 = 300 €
Ανώτατο ποσοστό μείωσης: 18% x 1.500 = 270 €
Μετά την ενηλικίωση των τέκνων η σύνταξη θα γίνει: 1.500 – 270 = 1.230 €.
Στο ανωτέρω παράδειγμα το 2019 προκύπτει “κέρδος” στη σύνταξη 41 € λόγω της ύπαρξης του επιδόματος τέκνου (1.271 € έναντι 1.230 χωρίς τέκνο).
Η διαφορά των 41 € είναι το 82% του πλήρους επιδόματος (50 x 82% = 41), διότι το υπόλοιπο 18% είναι το ποσοστό περικοπής.
Αυτό το “κέρδος” δεν θα είναι μόνιμο, αφού κατά το έτος ενηλικίωσης του παιδιού θα γίνει επανυπολογισμός παλιάς και νέας σύνταξης χωρίς το οικογενειακό επίδομα, θα μειωθεί (αναδρομικά) η προσωπική διαφορά και η σύνταξη θα μειωθεί σε 1.230 €.
Συμπέρασμα: Όταν ισχύουν ταυτόχρονα όλες οι κάτωθι προϋποθέσεις:
1. Παλιός συνταξιούχος με διαγραφή / παραίτηση πριν από 30-6-2017.
2. Λήψη οικογενειακού επιδόματος ή επιδόματος τέκνων.
3. Προσωπική διαφορά μεγαλύτερη από 18% της παλιάς σύνταξης.
τότε προκύπτει ωφέλεια από το υφιστάμενο οικογενειακό επίδομα μετά το 2019 (διότι προσαυξάνει την προσωπική διαφορά), όμως αυτή η ωφέλεια θα μηδενιστεί κάποια στιγμή στο μέλλον όταν ενηλικιωθούν τα τέκνα.
Υπολογισμοί: Για όλα τα παραπάνω μπορούν να γίνουν δοκιμές στις ενημερωμένες σελίδες σύνταξης ανά υπηρεσία (ημ/νία έκδοσης 21-8-2017), καθώς όσοι εμπίπτουν στις ανωτέρω προϋποθέσεις θα δουν αυξημένο ποσό σύνταξης έτους 2019 και μετά.
Όμως η νέα σύνταξη δεν θα είναι πάντα σταθερή και όταν τα παιδιά γίνουν 24 ετών θα πρέπει να εισαχθεί στο πεδίο [Ανήλικα τέκνα] η τιμή 0 (μηδέν), για να υπολογιστεί ξανά η νέα σύνταξη μετά την ενηλικίωση των τέκνων.
Ομοίως μπορεί να γίνει έλεγχος μελλοντικής αλλαγής στοιχείων σε άλλες περιπτώσεις, πχ. όταν ο ενδιαφερόμενος γίνει 55 ετών, τότε επιλέγοντας ηλικία [55 έως 60] επανυπολογίζονται και η παλιά σύνταξη και η προσωπική διαφορά, οπότε προκύπτει διαφορετικό ποσό νέας σύνταξης.


Υπολογισμοί Συντάξεων

Σύνταξη Στρατού Εφάπαξ Στρατού
Σύνταξη Ναυτικού Εφάπαξ Ναυτικού
Σύνταξη Αεροπορίας Εφάπαξ Αεροπορίας
Σύνταξη Αστυνομίας ΧΦ Εφάπαξ Αστυνομίας ΤΠΑΣ
Σύνταξη Αστυνομίας ΑΠ Εφάπαξ Αστυνομίας ΤΠΥΑΠ
Σύνταξη Πυροσβεστικό Σώμα Εφάπαξ Πυροσβεστικό Σώμα
Σύνταξη Λ.Σ. Εφάπαξ ΤΑΛΣ

πηγή:https://enstoloi.net/prosopiki-diafora-kai-oikogeneiako-epidoma/

Πέμπτη 24 Αυγούστου 2017

H Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Σταλινισμού και του Ναζισμού



Μια απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου, για να τιμηθεί η μνήμη των θυμάτων των ολοκληρωτικών και αυταρχικών καθεστώτων.


Η 23η Αυγούστου καθιερώθηκε το 2009 ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Σταλινισμού και του Ναζισμού (γνωστή και ως Διεθνής Ημέρα της Μαύρης Κορδέλας), με απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου, για να τιμηθεί η μνήμη των θυμάτων των ολοκληρωτικών και αυταρχικών καθεστώτων και ιδιαίτερα του Σταλινισμού και του Ναζισμού. Επιλέχθηκε η συγκεκριμένη ημερομηνία, επειδή σχετίζεται με δύο γεγονότα:
Το πρώτο συνέβη το 1939, όταν η Σοβιετική Ένωση και η Ναζιστική Γερμανία υπέγραψαν το σύμφωνο μη επίθεσης, γνωστό και ως Σύμφωνο Ρίμπεντροπ - Μολότοφ (από τα επίθετα των υπουργών εξωτερικών των δύο χωρών), με μεγάλο θύμα την Πολωνία. Σε ένα από τα μυστικά πρωτόκολλα της συμφωνίας, η Πολωνία διαμοιραζόταν ανάμεσα στην κομμουνιστική Σοβιετική Ένωση και τη ναζιστική Γερμανία.
Το δεύτερο έλαβε χώρα το 1989 στις βαλτικές χώρες, όταν δύο εκατομμύρια άνθρωποι από την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία στάθηκαν πιασμένοι χέρι - χέρι στο δρόμο από το Βίλνιους ως το Ταλίν, σχηματίζοντας μία ανθρώπινη αλυσίδα, ζητώντας απόσχιση των κρατών τους από τη Σοβιετική Ένωση (Επανάσταση του Τραγουδιού).
Την ίδια μέρα εκδηλώσεις συμπαράστασης έγιναν σε 40 πόλεις του δυτικού κόσμου. Πολλοί από τους διαδηλωτές φορούσαν μαύρες κορδέλες σε ένδειξη “πένθους” για τα θύματα του Κομμουνισμού και του Ναζισμού.

http://defenceline.gr/index.php/history/item/4556-egklimata

Οι απόρρητες εκτιμήσεις για την τρομοκρατία







Η πολύνεκρη επίθεση στη Βαρκελώνη και το έργο των Αρχών ασφαλείας και των υπηρεσιών πληροφοριών στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες παρακολουθούνται συνεχώς από τους αρμόδιους αξιωματούχους στην Αθήνα, αν και αχίλλειος πτέρνα της χώρας μας παραμένει η έλλειψη ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης έναντι της εγχώριας και της διεθνούς τρομοκρατίας.
Δυστυχώς, δεν έχουν αλλάξει πολύ η μεταπολιτευτική νοοτροπία και ο δημόσιος λόγος που ανακαλύπτουν ελαφρυντικά σε δολοφονικές επιθέσεις ή «συμβολικά» βομβιστικά πλήγματα. Το ευτύχημα είναι ότι, όπως και στην οικονομία, η κυβέρνηση εγκατέλειψε τις αδιανόητες πρακτικές του 2015, όταν π.χ. οι απίθανες ρυθμίσεις τού τότε υπουργού Δικαιοσύνης Ν. Παρασκευόπουλου οδηγούσαν στην αποφυλάκιση του Σ. Ξηρού της 17 Νοέμβρη την παραμονή κρίσιμων διαβουλεύσεων Ελλάδας - ΗΠΑ για την Τουρκία, τα Βαλκάνια και το Μεταναστευτικό. Επίσης, αναθεωρήθηκαν οι αποφάσεις, πάλι του 2015, για μειωμένη παρουσία αστυνομικών δυνάμεων στο κέντρο της πρωτεύουσας και τερματισμό της επιτήρησης διαφόρων περιοχών, όπως τα Εξάρχεια.

Σήμερα, έστω με καθυστέρηση και παρά αρκετά επιμέρους λάθη, η στρατηγική του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της ΕΛ.ΑΣ., ως προς την τήρηση της τάξης στην Αθήνα και την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, ελάχιστα διαφέρουν, επί της ουσίας, από τις αντίστοιχες επιλογές προηγούμενων κυβερνήσεων.

Η δε δημόσια εκτίμηση του αναπληρωτή υπουργού Ν. Τόσκα (ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για οργανωμένη τρομοκρατική επίθεση, αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί η δράση κάποιου «μοναχικού λύκου») αποτελεί εύστοχη και ρεαλιστική αποτύπωση της πραγματικότητας, την οποία συμμερίζονται σχεδόν όλοι οι Ελληνες και ξένοι ειδικοί.
Στο πλαίσιο αυτό, άριστα πληροφορημένες πηγές σημειώνουν ότι οι εξελίξεις στην Ελλάδα θα εξαρτηθούν, λόγω του κινδύνου εισαγόμενων «μοναχικών λύκων», και από τη βελτίωση της αντιτρομοκρατικής πολιτικής της Ε.Ε. και τη συνεργασία της με τρίτες χώρες. Κατά τις ίδιες πηγές, η εικόνα στο επίπεδο της Ε.Ε. είναι ανησυχητική:

Πρώτον, όπως διαπιστώθηκε σε συνάντηση υψηλής διαβάθμισης με τις ΗΠΑ στα τέλη της άνοιξης, η ευρωπαϊκή πλευρά καθυστερεί πάρα πολύ. Η Ε.Ε. βρίσκεται ακόμα στο επίπεδο των απλών «λιστών παρακολούθησης» υπόπτων, ενώ απαιτείται συγκρότηση ενιαίου συστήματος συλλογής πληροφοριών, ανάλυσης και αλληλεπίδρασης με διάφορα μέτρα. Κατά τους Αμερικανούς ειδικούς, που συσκέφθηκαν με τους ομολόγους τους στην Ε.Ε., οι ΗΠΑ χρειάστηκαν περισσότερα από τέσσερα χρόνια μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου για να αναπτύξουν ενιαίο σύστημα, ενώ η Ευρώπη δεν έχει καν αρχίσει. Μείζον πρόβλημα υφίσταται και στην αντιτρομοκρατική συνεργασία της Ε.Ε. με τρίτες χώρες.

Δεύτερον, η -πολύτιμη- συνεργασία με την Τουρκία (κατεξοχήν χώρα συγκέντρωσης ισλαμιστών από τo Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Συρία και τη βόρεια Αφρική) έχει συρρικνωθεί μετά το πραξικόπημα του Ιουλίου 2016. Επί έναν και πλέον χρόνο οι τουρκικές υπηρεσίες, κατόπιν εντολών του προέδρου Ρ.Τ. Ερντογάν, έχουν περιορίσει την αντιτρομοκρατική συνεργασία με την Ε.Ε. στους Κούρδους του ΡΚΚ και στο Κίνημα Γκιουλέν, χωρίς την παροχή χρήσιμων στοιχείων για ισλαμιστές. Εξαίρεση αποτελούν μόνο τα ζητήματα ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας.
Τρίτον, όπως και στο ΝΑΤΟ, η ευρωπαϊκή πλευρά έχει επαναπαυθεί στις ΗΠΑ για τη χρηματοδότηση πολλών αντιτρομοκρατικών προγραμμάτων. Τώρα η κατάσταση αλλάζει μετά τις αποφάσεις του Κογκρέσου και της διοίκησης Τραμπ για μείωση του προϋπολογισμού του προγράμματος CVE που παρακολουθεί εκατοντάδες χιλιάδες υπόπτους από τη στιγμή της λεγόμενης «ριζοσπαστικοποίησης» μέχρι τις εικαζόμενες προπαρασκευαστικές πράξεις τρομοκρατίας.
Παράλληλα, οι ευρωπαϊκές έρευνες δυσχεραίνονται περισσότερο μετά, αφενός, τη μείωση της κίνησης κεφαλαίων υπόπτων τρομοκρατίας μέσω του τραπεζικού συστήματος (οπότε ακολουθούνταν, ως τώρα, όλοι οι εμπλεκόμενοι) και, αφετέρου, την αύξηση του αριθμού μαχητών που επιστρέφουν από τις περιοχές δράσης του ISIS. Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι όσο περισσότερες περιοχές χάνει το ISIS στη Μέση Ανατολή τόσο αυξάνονται οι κίνδυνοι «αποκεντρωμένης» δράσης, δηλαδή «μοναχικών λύκων», στην Ευρώπη.
Αλέξανδρος Τάρκας

*Εκδότης του περιοδικού «Αμυνα & Διπλωματία» και σύμβουλος ξένων εταιριών μελέτης επιχειρηματικού ρίσκου για τη ΝΑ Ευρώπη.
πηγή:http://www.dimokratianews.gr/content/77707/aporrites-ektimiseis-gia-tin-tromokratia

Ο νόμος ψηφίστηκε, οι συντάξεις περιμένουν









Ενάμιση και πλέον χρόνο μετά την ψήφιση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης (νόμος 4387/2016), σε εκκρεμότητα παραμένουν τουλάχιστον 10 καίριας σημασίας θέματα, μεταξύ των οποίων και κάποια που αποτελούν πρόσκομμα στην οριστική έκδοση νέων συνταξιοδοτικών αποφάσεων.
Για παράδειγμα, ένα σημαντικό ποσοστό των συνταξιοδοτικών υποθέσεων που εκκρεμούν, από τις 13 Μαΐου 2016 και μετά, εκτιμάται ότι αφορά περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Ομως η αναγκαία εγκύκλιος που θα διευκρινίζει πώς θα αντιμετωπίζονται οι χρόνοι διαδοχικής ασφάλισης, και κυρίως πώς θα υπολογίζεται η τελική σύνταξη, δεν έχει εκδοθεί. Οι εισηγήσεις που δέχεται το υπουργείο Εργασίας, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», είναι να θεωρείται όλος ο χρόνος ασφάλισης ενιαίος και η σύνταξη να υπολογίζεται ωσάν ο μελλοντικός συνταξιούχος να ήταν ασφαλισμένος σε ένα Ταμείο. Και αυτό, γιατί αν ο χρόνος της διαδοχικής ασφάλισης σταματήσει να υπολογίζεται ως χρόνος συμμετοχής στο ποσόν της σύνταξης και θεωρείται πλέον μόνο θεμελιωτικός, τότε, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι μελλοντικοί συνταξιούχοι κινδυνεύουν με σοβαρές απώλειες.
Διευκρινίσεις απαιτούνται και για το θέμα του υπολογισμού της σύνταξης στην περίπτωση παράλληλης ασφάλισης, ενώ σε «γκρίζα ζώνη» βρίσκονται και οι περιπτώσεις προσαύξησης λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών. Αναγκαία είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης, και η έκδοση διευκρινιστικών οδηγιών στην περίπτωση δικαιώματος για δεύτερη σύνταξη που έχουν κατοχυρώσει κάποιοι «παλαιοί» (πριν από το 1993) ασφαλισμένοι, καθώς οι υπηρεσίες δεν γνωρίζουν αν θα εκδίδεται δεύτερη σύνταξη ή προσαύξηση της πρώτης. Ο νόμος Κατρούγκαλου, πάντως, είναι ξεκάθαρος για ένα σημείο, αυτό που αφορά την εθνική σύνταξη, αποκλείοντας τη δυνατότητα καταβολής δύο εθνικών συντάξεων.
Οδηγίες για τον χειρισμό απαιτούνται και όσον αφορά τις περιπτώσεις υπολογισμού των συντάξεων για ασφαλισμένους που έχουν χρόνο εργασίας και ασφάλισης είτε σε κάποια χώρα της Ε.Ε. είτε εκτός αυτής. Η καθυστέρηση στην έκδοση των οδηγιών, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εργασίας, οφείλεται στο γεγονός ότι επιδιώκεται η ενιαιοποίηση των όρων και προϋποθέσεων ασφάλισης και συνταξιοδότησης, που προκύπτουν από μια πανσπερμία διατάξεων, εγκυκλίων και διαφορετικών καθεστώτων ανά Ταμείο ή ακόμη και ανά ασφαλισμένο. Θέτει όμως σε κίνδυνο το δανειακό πρόγραμμα αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Να σημειωθεί ότι η συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές προβλέπει έκτακτη επιχορήγηση που διατίθεται από αυτό, για να «ξεκολλήσουν» οι απονομές συντάξεων που εκκρεμούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και για 4 χρόνια, 860 εκατ. ευρώ συν επιπλέον 325 εκατ. ευρώ, με τον χρόνο εκκαθάρισης του συνόλου των αιτήσεων να φθάνει πλέον έως τις 30/06/2018.
Βέβαια, προβλέπεται επίσης ότι για κάθε ένα ευρώ από την επιχορήγηση, ο ΕΦΚΑ θα πρέπει πλέον να πληρώνει 50 λεπτά από τα διαθέσιμά του, προκειμένου να καταβάλλει τις νέες συντάξεις. Παραμένει δε η πρόβλεψη, εάν δεν απορροφούνται τα χρήματα εντός χρονοδιαγράμματος, να επιστρέφονται στο υπουργείο Οικονομικών. Ήδη, προβλέφθηκε η δημιουργία 100 κλιμακίων - ομάδων, με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους ανά μήνα, οι οποίοι βέβαια είναι δύσκολο να επιτευχθούν, καθώς έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουν εκδοθεί 63.000 οριστικές συνταξιοδοτικές αποφάσεις.

πηγή:http://www.kathimerini.gr/923716/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/oi-ekkremothtes-poy-mplokaroyn-thn-ekdosh-newn-synta3ewn
Έντυπη