Ο ΕΦΚΑ "πατάει" πάνω στην τελευταία αυτή απόφαση της Ολομέλειας του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου που έκρινε συνταγματικό τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων στη βάση των ποσών που καταβάλλονταν στις 31/12/2014 και υποστηρίζει πως οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν έτσι έμμεσα συνταγματικές ακόμη και για το διάστημα πριν την ψήφιση του νόμου, δηλαδή για την 3ετία 1/1/2013 – 11/5/2016.
Αναλυτικά, στο σκεπτικό της παρέμβασης του Ελληνικού Δημοσίου αναφέρεται πως με την πρόσφατη κρίση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1891/2019) "επιλύεται μεν πλήρως το ζήτημα της συνταγματικότητας των ρυθμίσεων του ν.4387/2016 (σ.σ.νόμος Κατρούγκαλου) ως προς τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των κυρίων συντάξεων, πλην, όμως, έμμεσα, επιλύεται και το ζήτημα της ουσιαστικής συνταγματικότητας και συμφωνίας προς την ΕΣΔΑ των μειώσεων των συντάξεων κλπ. που θεσπίσθηκαν με τις επίμαχες διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, για το προγενέστερο της ισχύος του νόμου τούτου χρονικό διάστημα (ήτοι το από 1-1- 2013 έως 11-5-2016), το οποίο είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα και δεν είχε επιλυθεί οριστικά».
Οι επίμαχες μειώσεις του 2012 είναι, κατά την πρόσφατη Ολομέλεια του ΣτΕ "κατ’ ουσία σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, καθόσον τεκμηριώθηκαν από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, ενόψει θέσπισης του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου)", λέει το Ελληνικό Δημόσιο και συνεχίζει πως "η διαπίστωση αυτή ισχύει, όχι μόνο για τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016, αλλά και για κάθε άλλη περίπτωση που προβάλλεται αξίωση θεμελιούμενη σε δήθεν αντισυνταγματικότητα και αντίθεση με την ΕΣΔΑ των παραπάνω διατάξεων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση της κρινόμενης αγωγής".
Με άλλα λόγια, αφού οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν εν τέλει συνταγματικές στο πλαίσιο του επανυπολογισμού, πρέπει να θεωρηθούν συνταγματικές και για κάθε άλλη σχετική διεκδίκηση.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, προσθέτει ο ΕΦΚΑ στο έγγραφό του, οι αξιώσεις θα πρέπει να απορριφθούν για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015, δηλαδή για την περίοδο πριν την δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ.
Υπενθυμίζεται πως για δημοσιονομικούς λόγους, το ΣτΕ τότε είπε πως αναδρομικά για την εν λόγω περίοδο (2013 – Ιούνιος 2015) δικαιούνται μόνο όσοι είχαν ήδη μέχρι τότε προσφύγει στα δικαστήρια.
Περαιτέρω ο ΕΦΚΑ αναφέρει πως οι αξιώσεις για την περίοδο 1-1-2013 έως 16-9-2014 έχουν παραγραφεί για τους 46 συνταξιούχους του ΟΤΕ που υπέβαλλαν την αγωγή της πιλοτικής δίκης, καθώς έχει παρέλθει 5ετία (η αγωγή υποβλήθηκε 16-9-2019)
Ο ΕΦΚΑ "πατάει" πάνω στην τελευταία αυτή απόφαση της Ολομέλειας του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου που έκρινε συνταγματικό τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων στη βάση των ποσών που καταβάλλονταν στις 31/12/2014 και υποστηρίζει πως οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν έτσι έμμεσα συνταγματικές ακόμη και για το διάστημα πριν την ψήφιση του νόμου, δηλαδή για την 3ετία 1/1/2013 – 11/5/2016.
Αναλυτικά, στο σκεπτικό της παρέμβασης του Ελληνικού Δημοσίου αναφέρεται πως με την πρόσφατη κρίση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1891/2019) «επιλύεται μεν πλήρως το ζήτημα της συνταγματικότητας των ρυθμίσεων του ν.4387/2016 (σ.σ.νόμος Κατρούγκαλου) ως προς τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των κυρίων συντάξεων, πλην, όμως, έμμεσα, επιλύεται και το ζήτημα της ουσιαστικής συνταγματικότητας και συμφωνίας προς την ΕΣΔΑ των μειώσεων των συντάξεων κλπ. που θεσπίσθηκαν με τις επίμαχες διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, για το προγενέστερο της ισχύος του νόμου τούτου χρονικό διάστημα (ήτοι το από 1-1- 2013 έως 11-5-2016), το οποίο είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα και δεν είχε επιλυθεί οριστικά».
Οι επίμαχες μειώσεις του 2012 είναι, κατά την πρόσφατη Ολομέλεια του ΣτΕ «κατ’ ουσία σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, καθόσον τεκμηριώθηκαν από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, ενόψει θέσπισης του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου)», λέει το Ελληνικό Δημόσιο και συνεχίζει πως «η διαπίστωση αυτή ισχύει, όχι μόνο για τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016, αλλά και για κάθε άλλη περίπτωση που προβάλλεται αξίωση θεμελιούμενη σε δήθεν αντισυνταγματικότητα και αντίθεση με την ΕΣΔΑ των παραπάνω διατάξεων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση της κρινόμενης αγωγής».
Με άλλα λόγια, αφού οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν εν τέλει συνταγματικές στο πλαίσιο του επανυπολογισμού, πρέπει να θεωρηθούν συνταγματικές και για κάθε άλλη σχετική διεκδίκηση.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, προσθέτει ο ΕΦΚΑ στο έγγραφό του, οι αξιώσεις θα πρέπει να απορριφθούν για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015, δηλαδή για την περίοδο πριν την δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ.
Υπενθυμίζεται πως για δημοσιονομικούς λόγους, το ΣτΕ τότε είπε πως αναδρομικά για την εν λόγω περίοδο (2013 – Ιούνιος 2015) δικαιούνται μόνο όσοι είχαν ήδη μέχρι τότε προσφύγει στα δικαστήρια.
Περαιτέρω ο ΕΦΚΑ αναφέρει πως οι αξιώσεις για την περίοδο 1-1-2013 έως 16-9-2014 έχουν παραγραφεί για τους 46 συνταξιούχους του ΟΤΕ που υπέβαλλαν την αγωγή της πιλοτικής δίκης, καθώς έχει παρέλθει 5ετία (η αγωγή υποβλήθηκε 16-9-2019)