Σάββατο 4 Μαρτίου 2023

14 Σεπτεμβρίου 2017 - Ξεπούλησαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 45 εκατ. ευρώ - Οι αμαρτίες της σύμβασης 717 για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση

 


Ήταν 8 Απριλίου 2013 όταν ο τότε πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δήλωνε αμέσως μετά τη συνάντησή του με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) ότι «το έγκλημα της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ είναι προσχεδιασμένο και προμελετημένο» και πως «δεν είναι αποκομμένο από τη στρατηγική ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας». 

Σύμφωνα με δημοσίευμα εκείνης της εποχής από την εφημερίδα «Αυγή», ο κ. Τσίπρας δήλωνε ότι πρέπει «να διατηρηθεί υπό δημόσιο έλεγχο ο σιδηρόδρομος», ο οποίος «συνιστά εργαλείο ανάπτυξης και μέρος της δημόσιας περιουσίας», εξαπολύοντας μάλιστα επίθεση κατά του ΤΑΙΠΕΔ, λέγοντας ότι «ο δημόσιος πλούτος δεν είναι τσιφλίκι κανενός» αλλά και πως «την προσωρινή ασυλία» που παρέχει στο Ταμείο «η τρικομματική κυβέρνηση δεν θα την έχουν για πάντα, θα λογοδοτήσουν ενώπιον του ελληνικού λαού για τις υπογραφές τους».

 Λίγο αργότερα, στις 14 Σεπτεμβρίου 2013, ο κ. Τσίπρας άφηνε και πάλι αιχμές για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισκεπτόμενος το περίπτερο της εταιρείας στη ΔΕΘ. «Είμαστε μια από τις λίγες ανεπτυγμένες χώρες, χωρίς ανεπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο και αυτό δεν ήταν τυχαίο. Ελπίζω να σας δω και του χρόνου και να μη σας έχει αγοράσει κανένας περίεργος», έλεγε τότε μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες. 

Τα 300 εκατ. ευρώ ήταν ξεπούλημα 

Λίγο νωρίτερα, στις 15 Ιουλίου 2013, είχε τοποθετηθεί και επισήμως για το θέμα διά του υπευθύνου του τομέα Ανάπτυξης Γ. Σταθάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων με προνομιακούς όρους».

 Όπως δήλωνε ο κ. Σταθάκης, «η τιμή της σχεδιαζόμενης ιδιωτικοποίησης είναι υπερβολικά χαμηλή (300 εκατ. ευρώ), έχοντας ελάχιστη ωφέλεια ως προς την εξόφληση τμήματος του δημόσιου χρέους μέσω των ιδιωτικοποιήσεων. Επιπρόσθετα, οι όροι του διαγωνισμού για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ χαρίζουν κυριολεκτικά στους υποψήφιους αγοραστές ακίνητα του Δημοσίου, αξίας κοντά στο μισό (120 εκατ. ευρώ) της συνολικής τιμής πώλησης. Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, όπως και στο μεγαλύτερο τμήμα των προωθούμενων ιδιωτικοποιήσεων, η επίκληση του δημόσιου χρέους δεν αποτελεί παρά πρόφαση για τη με προνομιακούς όρους εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων». 

Τελικά επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και με υπουργό Μεταφορών τον Χρήστο Σπίρτζη πουλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie έναντι μόνο 45 εκατ. ευρώ, πυροδοτώντας έκρηξη οργής από τη ΝΔ, τότε αξιωματική αντιπολίτευση. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η σημερινή Hellenic Train ΑΕ, ιδιωτική εταιρεία και ο βασικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στην Ελλάδα. 

Για ένα ξεροκόμματο 

Μολονότι ως αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για «ξεπούλημα» όταν η κυβέρνηση Σαμαρά κοστολογούσε τον σιδηρόδρομο στα 300 εκατ. ευρώ, ως κυβέρνηση τον παραχώρησε στους Ιταλούς για 45 εκατ. 

Μάλιστα, ο κ. Σπίρτζης ισχυρίστηκε εκείνη την περίοδο ότι αναγκαστικά έβαλαν την υπογραφή τους στην πώληση και ότι ως πρόεδρος του ΤΕΕ δεν ήταν υπέρ της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

 «Δεν ξέρω ως πρόεδρος του ΤΕΕ τι έλεγε για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά ως υπουργός αρμόδιος την πούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για μόλις 40 εκατ. ευρώ και μάλιστα με 200 εκατ. ευρώ προίκα, για να βάλουμε τα πράγματα στην πραγματική τους βάση», δήλωνε τότε ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Σκρέκας. 

Ο τότε αρμόδιος τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης ρωτούσε με νόημα, σε ανακοίνωσή του, αν τελικά ο Αλέξης Τσίπρας και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψαν τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «με χαρά ή δάκρυα στα μάτια», καθώς, όπως επεσήμανε, αμφότεροι «δεν ήταν μόνο αντίθετοι στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας ως αντιπολίτευση, αλλά έκαναν και ό,τι μπορούσαν επί μια διετία για να καθυστερήσουν μια σχεδόν ολοκληρωμένη διαδικασία από την προηγούμενη κυβέρνηση». 

Προσέξτε τώρα τι συμβαίνει. 

Το τίμημα των 45 εκατ. ευρώ είναι ίδιο με τη βασική σύμβαση για το έργο «Ανάταξη του συστήματος σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη», το οποίο υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014 ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και την κοινοπραξία ΤΟΜΗ - Alstom. Αυτό το σύστημα κόστισε 41 εκατ., περίπου όσο η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ! 

Οι αμαρτίες της σύμβασης 717 για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση Η σύμβαση αυτή λοιπόν, ύψους 41 εκατ. ευρώ, αυξήθηκε στα 51,2 εκατ. Στη συνέχεια προστέθηκαν άλλα 13,3 εκατ. με συμπληρωματική σύμβαση. Ενδεικτικό της ολιγωρίας είναι ότι την περίοδο 2014-2017 είχε ολοκληρωθεί μόνο το 32,69% του φυσικού αντικειμένου του έργου. 

Πώς το γιόρτασε ο Αλέξης παρέα με τον Τζεντιλόνι 

Τη μεταβίβαση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους ιταλικούς σιδηροδρόμους έναντι (μόλις) 45 εκατ. ευρώ τη γιόρτασε ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μαζί με τον Ιταλό ομόλογό του Πάολο Τζεντιλόνι τον Σεπτέμβριο του 2017 στην Κέρκυρα. 

Έτσι από τις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ το 2013 -όταν ήταν στην αντιπολίτευσηπερί ξεπουλήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φτάσαμε στη φιέστα στην Κέρκυρα. Με την ιδιωτικοποίηση έκλεισε γρήγορα γρήγορα και ο φάκελος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι σε εφαρμογή της σχετικής απόφασης της Κομισιόν, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών προχώρησαν στη διαγραφή των χρεών συνολικού ύψους 692.161.809,27 ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ προκειμένου να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση της πώλησης.



πηγή:https://www.political.gr/wp-content/uploads/2023/03/POLITICAL-586.pdf