Καλό μεσημέρι,Η κοινοπραξία Chevron και Helleniq Energy ανακοίνωσε τη συμμετοχή της στον διεθνή διαγωνισμό για τα τέσσερα θαλάσσια οικόπεδα νοτίως της Κρήτης και της Πελοποννήσου.
Ανοίγει, πλέον, ένα νέο κεφάλαιο για την αξιοποίηση του υποθαλάσσιου ενεργειακού πλούτου της πατρίδας μας. Η επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος από τον Αμερικανικό κολοσσό αποτελεί μια έμπρακτη αναγνώριση της ενεργειακής και γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας.
Όπως τόνισε και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου «Πρόκειται για μία εξέλιξη ελπίδας και προοπτικής για τη χώρα μας. Η Ελλάδα, με εθνική αυτοπεποίθηση, βάζει γερά θεμέλια για την ενεργειακή της αυτάρκεια και αξιοποιεί τη γεωπολιτική της θέση στην Ανατολική Μεσόγειο».
—-
Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον Υπουργό Εσωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, Ντάγκ Μπέργκαμ, στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε: «Είναι μια ευκαιρία να επαναβεβαιώσουμε τη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ των δύο χωρών μας, αλλά και να επικεντρωθούμε ιδιαίτερα στην ενέργεια και την ενεργειακή συνεργασία. Θεωρώ πολύ ενδιαφέρουσα σύμπτωση ότι έρχεστε μια μέρα αφότου η Chevron εκδήλωσε επίσημα το ενδιαφέρον της να ξεκινήσει ερευνητικές δραστηριότητες στην περιοχή νότια της Κρήτης, επιβεβαιώνοντας έτσι τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελληνικής Δημοκρατίας στην περιοχή αυτή.
Μας χαροποιεί επίσης ιδιαίτερα ότι μπορούμε να μιλάμε για τον περιφερειακό ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα ενεργειακής ασφάλειας για την ευρύτερη περιοχή. Είμαστε πλέον μια χώρα που εξάγει φυσικό αέριο. Είμαστε ένας μεγάλος κόμβος εισαγωγής και εξαγωγής φυσικού αερίου στην περιοχή. Εξάγουμε ηλεκτρική ενέργεια, εξάγουμε πετρελαιοειδή, και αυτό μας καθιστά έναν πολύ ισχυρό «παίκτη» στην Ανατολική Μεσόγειο».
—-
Η μεγάλη φορολογική μεταρρύθμιση, ύψους περίπου 1,7 δισ. ευρώ, που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, αποσκοπεί στη στήριξη των συμπολιτών μας απέναντι στην επίμονη ακρίβεια, με πραγματικές και μόνιμες αυξήσεις μισθών, που θα προκύψουν μέσα από μειώσεις φόρων.
Με τις εξαγγελίες της ΔΕΘ οι μειώσεις φόρων φτάνουν, πλέον, τις 80 επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη. Στόχος μας παραμένει να μειώσουμε ακόμα περισσότερους φόρους, όσο το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά, η ανάπτυξη της χώρας και οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άλλωστε, το δημοσιονομικό κόστος γι’ αυτή τη μεταρρύθμιση δεν ήταν αποτέλεσμα εσόδων που προέκυψαν από υπερφορολόγηση. Αντιθέτως, τα έσοδα προήλθαν, κατά κύριο λόγο, από: τη δημιουργία 500.000 θέσεων εργασίας, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ανάπτυξη της οικονομίας. Έτσι, επιστρέφουμε στην κοινωνία το πλεόνασμα της ανάπτυξης, με δίκαιο τρόπο σε όλους: και στους δημόσιους υπαλλήλους και στους ιδιωτικούς και στους συνταξιούχους, στους ελεύθερους επαγγελματίες, στους νέους, με έμφαση στις οικογένειες με παιδιά, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την ελληνική περιφέρεια.
Οι πολιτικές μας αποδίδουν και αυτό αποτυπώνεται στους οικονομικούς δείκτες. Χθες, για παράδειγμα, από στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή προκύπτει πως επιβραδύνθηκε στο 2,9% ο πληθωρισμός τον Αύγουστο, έναντι του 3,1% που καταγράφηκε τον Ιούλιο. Μάλιστα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν την πτωτική τάση που διαπίστωσε και η Eurostat, πριν μία εβδομάδα.
Από το 2019 καταφέραμε να μειώσουμε την ανεργία από το 18% στο 8%. Οι μισθοί αυξάνονται. Τον Απρίλιο του 2026 θα αυξηθεί περαιτέρω ο κατώτατος μισθός, ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 880 ευρώ (από 830 ευρώ πέρυσι) και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027, όπως έχουμε δεσμευτεί. Οι φόροι -όπως προανέφερα- μειώνονται. Το δημόσιο χρέος έχει υποχωρήσει κατά 30 μονάδες, οι επενδύσεις, οι εξαγωγές, ο τουρισμός σημειώνουν ρεκόρ, το παραγωγικό μοντέλο αλλάζει.
Η προκαταβολή φόρου πήγε από το 100% στο 55% για φυσικά πρόσωπα και στο 80% για επιχειρήσεις.
Στηρίζουμε την οικογένεια, τη νέα γενιά, τη μεσαία τάξη και την ελληνική Περιφέρεια. Δίνουμε λύσεις για μείζονα ζητήματα, όπως το δημογραφικό και το στεγαστικό, ενώ παράλληλα λαμβάνουμε μέριμνα για τους συνταξιούχους, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Αποδεικνύουμε με τις πολιτικές μας πως ακούμε και ανταποκρινόμαστε στο μεγάλο ζητούμενο: τη βελτίωση της ζωής όλων των πολιτών.
Υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να κάνουμε γιατί πολλοί συμπολίτες μας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και γι’ αυτό οφείλουμε κάθε ευρώ που έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε να πηγαίνει με δίκαιο τρόπο πίσω στην κοινωνία.
– – – –
Πολύ θετικά μηνύματα για την Ελλάδα προκύπτουν από την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για την ασκούμενη φορολογική πολιτική του 2024 (Τax Policy Reforms 2025) τόσο ως προς την πορεία ανάπτυξης όσο και ως προς τα μέτρα που έχει λάβει και εφαρμόζει η παρούσα κυβέρνηση.
Οι στοχευμένες φορολογικές μεταρρυθμίσεις του 2024 στην Ελλάδα κινήθηκαν σε διττή κατεύθυνση: ενίσχυση ανάπτυξης, επιχειρηματικότητας και κοινωνικής πολιτικής μέσω φοροελαφρύνσεων και κινήτρων, αλλά και αύξηση εισφορών και νέων φόρων για τη στήριξη της δημοσιονομικής σταθερότητας.
Μερικά από τα βασικά ευρήματα της έρευνας που αφορούν στην Ελλάδα είναι τα εξής:
- Μεταξύ των προηγμένων οικονομιών, η ανάπτυξη του ΑΕΠ παρέμεινε ισχυρή στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Δανία, την Ελλάδα και την Ισπανία. Αντιθέτως, η ανάπτυξη ήταν ασθενέστερη αλλού, με το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ να εκτιμάται ότι μειώθηκε σε σχεδόν το ένα τρίτο των χωρών του ΟΟΣΑ το 2024.
- Οι μεγαλύτερες μειώσεις ανεργίας σε σχέση με τα επίπεδα προ πανδημίας σημειώθηκαν στην Κόστα Ρίκα, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία και την Τουρκία.
Παράλληλα, θετικές αναφορές γίνονται σε φορολογικές μεταρρυθμίσεις όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους αυτοαπασχολούμενους, η μέθοδος υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος, η εισαγωγή μείωσης 50% στο τεκμαρτό εισόδημα για αυτοαπασχολούμενους που κατοικούν σε δήμους με λιγότερους από 1.500 κατοίκους και η τριετής απαλλαγή φόρου για εισόδημα από ενοίκια ακινήτων που είχαν προηγουμένως δηλωθεί κενά ή διατίθεντο μόνο για βραχυχρόνια μίσθωση.
—-
Μια συγκινητική και τιμητική αναφορά στους Έλληνες δασοκομάντος της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων έκανε η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο κλείσιμο της φετινής της ομιλίας για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μιλώντας για την κλιματική κρίση και τις πυρκαγιές σημείωσε πως το φετινό καλοκαίρι, περισσότερα από 10 εκατομμύρια στρέμματα δασών και καλλιεργειών στην Ευρώπη έγιναν στάχτη.
Υπογράμμισε πως «πρέπει να εντείνουμε, δραστικά, τις προσπάθειές μας στην ανθεκτικότητα και την προσαρμογή» και προανήγγειλε τη δημιουργία ευρωπαϊκού πυροσβεστικού κόμβου, με έδρα την Κύπρο.
Αποτίοντας φόρο τιμής στους 760 Ευρωπαίους πυροσβέστες και πληρώματα που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή φέτος, στα πιο σκληρά μέτωπα της ηπείρου, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στάθηκε ιδιαίτερα στην αποστολή 20 Ελλήνων δασοκομάντος στην Ισπανία, οι οποίοι για πέντε ημέρες έμειναν στο πλευρό των Ισπανών συναδέλφων τους.
Ευχαρίστησε, μάλιστα, τον Υποπυραγό Νικόλαο Παΐσιο, επικεφαλής της ελληνικής αποστολής, που βρισκόταν στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για την ηρωική προσπάθεια του ίδιου και της ομάδας του.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από την πλευρά του, ευχαρίστησε, με ανάρτησή του, την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν που τίμησε τους γενναίους Έλληνες πυροσβέστες μας. «Το θάρρος τους ενσαρκώνει το πνεύμα της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης στην καλύτερη εκδοχή του – ενωμένοι προστατεύουμε, ενωμένοι νικάμε» δήλωσε ο Πρωθυπουργός.
– – – –
Ανακοινώθηκε η ίδρυση παραρτήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στην Κύπρο. Πρόκειται για μια απόφαση ορόσημο για την εξωστρέφεια και διεθνοποίηση των Ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων.
Και αυτό, τη στιγμή που, επίσης εγνωσμένης αξίας Πανεπιστήμια, του εξωτερικού έρχονται στη χώρα μας για να συνεργαστούν με τα δημόσια πανεπιστήμια αλλά και την χρονιά που επιτέλους στην Ελλάδα θα λειτουργήσουν για πρώτη φορά μη κρατικά πανεπιστήμια.
«Η λειτουργία του παραρτήματος του ΕΚΠΑ στην Κύπρο, ενός πανεπιστημίου με Ιστορία και ακαδημαϊκή παράδοση από το 1837, εγκαινιάζει μια σημαντική θεσμική, πολιτική και αναπτυξιακή εξέλιξη, ενδυναμώνοντας τους ακατάλυτους δεσμούς μας με την Ελλάδα» ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης.
Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμος Σιάσος δήλωσε «Η ίδρυση Παραρτήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Κύπρο αποτελεί ορόσημο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Πρόκειται για το μεγαλύτερο άλμα διεθνοποίησης του πρώτου, ιστορικότερου και κορυφαίου διεθνώς Πανεπιστημίου της Ελλάδος. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών γράφει ιστορία».
Το παράρτημα, στην αρχική φάση λειτουργίας του, περιλαμβάνει 4 Σχολές και 8 Τμήματα σε δύο πόλεις, τη Λευκωσία και τη Λάρνακα.
– – – –
Από τις 13 Σεπτεμβρίου, η Αθήνα αποκτά μόνιμη 24ωρη λειτουργία αστικών συγκοινωνιών κάθε Σάββατο.
Πιο συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΑ καθιερώνει σε σταθερή βάση τη λειτουργία του Μετρό, του Τραμ, καθώς και επιλεγμένων λεωφορειακών γραμμών σε 24ωρη βάση, καλύπτοντας νευραλγικά σημεία του λεκανοπεδίου.
Ειδικότερα για την 24ωρη λειτουργία των λεωφορείων, αφορά 10 λεωφορειακές γραμμές, επιπλέον των υφιστάμενων γραμμών 24ωρης και νυχτερινής λειτουργίας.
Η νέα υπηρεσία ενισχύει τη συνολική εμπειρία μετακίνησης στην πόλη, προσφέροντας ασφαλή και αξιόπιστη μετακίνηση όλες τις ώρες της ημέρας και της νύχτας.
– – – –
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΜΙΛΤ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Σας άκουσα να λέτε νωρίτερα για τα μέτρα, τα οποία εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, είπατε ότι θέλει η Κυβέρνηση και το έχετε πει και αρκετές φορές, να επιστρέφει το μέρισμα της ανάπτυξης στην κοινωνία με δίκαιο τρόπο. Εσείς είστε ελεύθερος επαγγελματίας, έχετε εργαστεί ως δικηγόρος και τώρα είστε σε αναστολή, λόγω της ιδιότητάς σας. Θέλω να σας ρωτήσω, πρέπει να περιμένουν κάτι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, γι’ αυτό και το επόμενο έτος και με ορίζοντα το 2027; Το λέω γιατί φάνηκε ότι στις Ευρωεκλογές του 2023 η συγκεκριμένη ομάδα απείχε από τις Ευρωεκλογές σ’ ένα βαθμό. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω, ότι λόγω και της δικής μου ιδιότητας και όπως και εκατοντάδων άλλων, χιλιάδων πολιτών, που είναι σε αυτή την κατηγορία, αξίζει λίγο να απαντήσουμε σε μια σειρά από αιτιάσεις που έχουμε ακούσει και από την αντιπολίτευση, ότι η κυβέρνηση αυτή «έχει γυρίσει την πλάτη της στους ελεύθερους επαγγελματίες». Σπεύδω, εισαγωγικώς, να πω, ότι προφανώς υπάρχουν αποφάσεις, οι οποίες είχαν πολιτικό κόστος, στο πλαίσιο της ανάγκης αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, η οποία έχει φέρει έσοδα στο κράτος και είναι μια πολιτική που θα συνεχίσουμε και για την οποία, όμως, προσπαθούμε και βάζουμε φίλτρα για να μειώσουμε, όσο το δυνατόν να «εξαφανίσουμε», τις αδικίες. Θέλω να σας πω, με βάση τα επίσημα στοιχεία, τί συνέβαινε και τί συμβαίνει με έναν ελεύθερο επαγγελματία. Ας πούμε, ότι τα φορολογητέα έσοδα είναι 15.000 ευρώ. Το 2019, από το πρώτο ευρώ μέχρι τις 10.000 ευρώ, για αυτές δηλαδή τις πρώτες 10.000 ευρώ, είχε φορολογικό συντελεστή 22%. Άρα πλήρωνε περίπου 2.200 ευρώ. Αυτό το 22% έχει γίνει -όχι τώρα- έχει γίνει από την πρώτη τετραετία 9%, Άρα είναι 900 ευρώ (από 22% έγινε 9%), κέρδος περίπου 1.300 ευρώ στον φόρο, 1.300 ευρώ λιγότερα. Από τις 10.000 μέχρι τις 15.000 ευρώ, έστω ότι είναι 15.000 ευρώ το ποσό, το οποίο φορολογείται ο ελεύθερος επαγγελματίας, ήταν 29% ο φόρος σε αυτή την κλίμακα. Αν είναι μέχρι 30 ετών έχει πάει 9%. Άρα από 1.450 ευρώ που θα πλήρωνε φόρο γι’ αυτά τα 5.000 από τα 10.000 στα 15.000 ευρώ, τώρα θα πληρώσει ένας νέος, ας πούμε, δικηγόρος, μηχανικός λογιστής, 450 ευρώ, άρα θα γλιτώσει άλλα 1.000 ευρώ φόρο, ενώ, αν είναι πάνω από 30 ετών, από το 29% έχει πάει στο 20%, ήταν 22% -το πήγαμε πιο κάτω 20%- και αν έχει και ένα παιδί 18% και πάει λέγοντας. Άρα, ήδη, είμαστε 2.300 ευρώ κάτω φόρο.
Μετά την πρώτη 5ετία, ο ελεύθερος επαγγελματίας πλήρωνε και τέλος επιτηδεύματος, 650 ευρώ, έφυγε και το τέλος επιτηδεύματος, μείον 650 ευρώ, λοιπόν, σε σχέση με το τί θα πλήρωνε το 2019. Και κάτι ακόμα, η εισφορά αλληλεγγύης, η οποία κατ’ ελάχιστον ήταν 2%, όπου ας πούμε ότι είναι κάπου στα 300 ευρώ με ένα τέτοιο εισόδημα, άρα άλλα 300 ευρώ λιγότερα. Θα μπορούσαμε να πούμε, δηλαδή, ότι σε κάποιες περιπτώσεις, για παράδειγμα, αν είναι κάτω από 30 ετών ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή είναι πάνω από 30 ετών και έχει ένα ή δύο παιδιά, γλιτώνει από 2.000 έως 3.000 ευρώ σε σχέση με τον φόρο που πλήρωνε πριν από 6 χρόνια, πριν δηλαδή αναλάβει τη διακυβέρνηση του τόπου η συγκεκριμένη κυβέρνηση, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Σε όλο αυτό δεν αναφέρω και το νόμο Κατρούγκαλου, όπου για κάθε παραπάνω ευρώ που έβγαζες, πλήρωνες σαν έναν άλλο φόρο και τις ασφαλιστικές σου εισφορές, ενώ θα έπαιρνες την ίδια σύνταξη, ασχέτως με το πόσες εισφορές έδινες. Δεν το βάζω αυτό στη συζήτηση. Σας μιλάω μόνο για τους φορολογικούς συντελεστές. Άρα τους φόρους που πλήρωνε ο ελεύθερος επαγγελματίας.
Άρα θεωρώ ότι έχουμε μειώσει, δραστικά, τους υπέρογκους φόρους τους οποίους πλήρωνε ένας ελεύθερος επαγγελματίας και όχι μόνο, αλλά αναφερθήκατε σε αυτήν την επαγγελματική ομάδα. Οι μειώσεις αυτές δεν είναι αμελητέες, έχουν πολύ σημαντικά οφέλη για τους ελεύθερους επαγγελματίες και έχουν κάθε λόγο οι ελεύθεροι επαγγελματίες να ζητάνε περισσότερα. Γιατί ένας ελεύθερος επαγγελματίας δεν έχει δεδομένο έναν μισθό. Πρέπει να πληρώνει μια σειρά από έξοδα και σε μια χώρα που για πολλές δεκαετίες είχε «ποινικοποιήσει» μια τέτοια επαγγελματική ενασχόληση, χρωστάμε ως κράτος πολλά περισσότερα.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα κύριε Υπουργέ, αναφερθήκατε στην απόφαση της Chevron και της HELLENiQ Energy να τοποθετηθούν στο καλώδιο, χαρακτηρίζοντας, μάλιστα, εάν δεν κάνω λάθος, ως μια έμπρακτη αναγνώριση της γεωπολιτικής σημασίας της χώρας. Σας προβληματίζει το γεγονός, ότι εδώ έχουμε μια ιδιωτική, κάποιων κεφαλαίων, υποστήριξη αυτής της επιλογής, έναντι μιας, αυτό που θα έπρεπε μια χώρα, κατά την ταπεινή μου άποψη, να θέλει κρατικής υποστήριξης, βάση του Διεθνούς Δικαίου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει κανένας προβληματισμός. Η χθεσινή είδηση, νομίζω είναι μία από τις κομβικές και ιστορικότερες για τον τομέα της ενέργειας στη χώρα μας, αλλά και όχι μόνο. Είναι μία απόφαση, είναι μία εξέλιξη, για να το πω πιο σωστά, «κόμβος» για την Ελλάδα και για τις σχέσεις μας με τον στρατηγικό μας σύμμαχο, που είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Αλλά είναι και η πιο ηχηρή απάντηση σε όσους αμφισβητούν, με παράνομο τρόπο, τα αυτονόητα κυριαρχικά μας δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο. Υπάρχουν και κάποιοι εντός συνόρων, επισπεύδοντες αυτής της αμφισβήτησης, οι οποίοι από χθες «αναζητούνται», εννοώ με βάση τα δημοσιεύματα, τα οποία θα είχαμε σε αντίθετη περίπτωση. Το έχουμε πει πολλές φορές: Απέναντι στους ψευτοπατριώτες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ψηλώνει την Ελλάδα με τις πολιτικές, με τις αποφάσεις, με μια στρατηγική, η οποία δεν αποσκοπεί σε πρόσκαιρες εντυπώσεις, σε προσκόμιση ωφελειών πρόσκαιρου χαρακτήρα, αλλά με κινήσεις, οι οποίες έχουν το χαρακτήρα στέρεων βημάτων.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο ίδιο θέμα. Όταν χθες ανακοινώθηκε το ενδιαφέρον της Chevron και επισήμως, ο κύριος Μπαϊρακτάρ, από την Άγκυρα, δήλωσε ότι και η τουρκική πλευρά συνομιλεί με τη Chevron και για LNG, αλλά και για έρευνες υδρογονανθράκων. Σας ανησυχεί το ενδεχόμενο η αμερικανική εταιρεία να παίζει διπλό παιχνίδι και με μας και με την Τουρκία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι δική μας δουλειά να σχολιάζουμε επαφές άλλων κρατών μεταξύ τους, δηλαδή μεταξύ δύο άλλων κρατών. Εμάς αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι κάθε κίνηση να επιβεβαιώνει αυτό το οποίο, διαχρονικά, η Ελλάδα πρεσβεύει, τον σεβασμό στο διεθνές δίκαιο. Και βάζει μια σφραγίδα σε όλα όσα, επίσης, υποστηρίζει διαχρονικά η Ελληνική Δημοκρατία. Αυτή ήταν η χθεσινή εξέλιξη, νομίζω ο «τίτλος» της χθεσινής εξέλιξης. Δεν σημαίνει ότι η οποιαδήποτε συνομιλία μεταξύ άλλων κρατών μπορεί να οδηγήσει σε αμφισβήτηση, ούτε έχει τεθεί κάτι τέτοιο, ούτε ποτέ έχει υπονοηθεί κάτι τέτοιο ειδικά από την αμερικανική πλευρά. Άρα, όχι, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια ανησυχία και η μεγάλη διαφορά είναι ότι εμείς δεν μιλάμε για συζητήσεις, εμείς μιλάμε για προχωρημένες, πλέον, κινήσεις με τον πιο επίσημο τρόπο, σας παραπέμπω και στη σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Αμερικανό Υπουργό Εσωτερικών, αρμόδιο για τα σχετικά αυτά ζητήματα.
ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα. Η μείωση του Φ.Π.Α. κατά 30% στα ακριτικά νησιά, δηλαδή από 24% στο 17% και από 13% στο 9%, ήταν μια ισχυρή κίνηση στήριξης της νησιωτικότητας και των τοπικών κοινωνιών. Δεδομένης της θετικής αποδοχής του μέτρου από την αγορά, η Κυβέρνηση σχεδιάζει την εφαρμογή και περαιτέρω, και σε άλλες περιοχές κάτι αντίστοιχο; Υπάρχει η δυνατότητα; Είναι θετικό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, αυτή τη στιγμή είμαστε λίγες ημέρες, 5 ημέρες από την ανακοίνωση μέτρων, που θα ψηφιστούν -πρώτα ο Θεός- στον προϋπολογισμό, ενόψει του 2026 και θα ισχύσουν από 1.1.2026. Άρα, πρώτα με το καλό να ψηφιστούν, που θα ψηφιστούν, να εφαρμοστούν, να τα καταλάβει ο κόσμος στη ζωή του. Αυτό είναι το πιο σημαντικό. Τί σημαίνει, δηλαδή, για το κάθε νοικοκυριό, που κάνει έναν πολύ σημαντικό και κρίσιμο -για τη ζωή των ανθρώπων- προγραμματισμό και μετά να συζητήσουμε οτιδήποτε άλλο. Πρώτον. Δεύτερον, κάθε φορά που προκύπτει η δυνατότητα να δώσουμε έστω και ένα ευρώ από την ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, εμείς θα κοιτάμε να το επιστρέφουμε με δίκαιο τρόπο και με τη λογική των φοροελαφρύνσεων. Είμαστε η κυβέρνηση που έχει μειώσει ή καταργήσει 80, πλέον, φορολογικούς συντελεστές. Δεν είναι ένας αριθμός το 80. Είναι μια συνειδητή πολιτική, κόντρα σε μία λογική δεκαετιών στην Ελλάδα, όπου έμπαινε ο ένας φόρος μετά τον άλλον. Είναι απολύτως συνεπές στην ιδεολογία μας και προσωπικά σε όσα πρεσβεύει, διαχρονικά, ο Πρωθυπουργός και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Οι μειώσεις φόρων, άμεσων φόρων, είναι αυξήσεις μισθών. Να ξεκινήσω από τους άμεσους φόρους, για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους και τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους συνταξιούχους αυξήσεις συντάξεων και για τους ελεύθερους επαγγελματίες, με τα παραδείγματα που έφερα πριν, όταν το 29% γίνεται 9% για έναν μέχρι 30 και 0 για έναν μέχρι 25 ελεύθερο επαγγελματία ή 20% και πάει λέγοντας, αναλόγως πόσο περισσότερα παιδιά, είναι μια πολύ σημαντική ανακούφιση και για έναν ελεύθερο επαγγελματία. Έχουμε μειώσει και έμμεσους φόρους και τους 22 έμμεσους φόρους μέχρι και τώρα και την περαιτέρω μείωση την οποία εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός για τα νησιά. Μπορούσαμε σε αυτές τις περιοχές, πρώτον γιατί μας δίνει τη δυνατότητα μιας έκπτωσης η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις νησιωτικές περιοχές και γιατί αυτό μπορούσε να αντέξει ο προϋπολογισμός, δηλαδή τα δημοσιονομικά περιθώρια που είχαμε, 1,7 δισ., όπου έπρεπε να τα μοιράσουμε με έναν όσο το δυνατόν πιο δίκαιο τρόπο. Προφανώς δεν είμαστε επί της αρχής κατά, εφόσον το έχουμε κάνει αρκετές φορές, στο να μειωθούν και άλλοι έμμεσοι φόροι, όμως προτεραιοποιήσαμε τις μειώσεις κατά κανόνα άμεσων φόρων, με τον πιο σημαντικό που είναι ο φόρος εισοδήματος, ο φόρος των φυσικών προσώπων, που δεν εξαιρεί κανένα φυσικό πρόσωπο στη χώρα. Γιατί έτσι, αυτές οι μειώσεις ήμασταν σίγουροι ότι θα φτάσουν στον πολίτη. Δεν γίνεται να μην φτάσουν. Δηλαδή θα μειωθούν οι κρατήσεις, άρα θα αυξηθούν οι μισθοί για τους μισθωτούς και αντίστοιχα θα μειωθεί ο φόρος που πληρώνει ο ελεύθερος επαγγελματίας. Η μείωση του έμμεσου φόρου, δεν είναι βέβαιο ότι θα φτάσει στον καταναλωτή. Πρώτον. Δεύτερον, έχει πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Κάθε μονάδα ΦΠΑ είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ αν για παράδειγμα ρίξουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα μόνο, από το 13% στο 6%, τότε και αυτό είναι κάτι παραπάνω από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ κόστος, άρα, πρακτικά, πάνω από το μισό πακέτο της ΔΕΘ. Αλλά κάτι άλλο που πρέπει να το έχουμε υπόψιν μας είναι στην Ισπανία, που έγινε ένας μηδενισμός του ΦΠΑ στα τρόφιμα, από το 4% πήγε στο 0%, οδήγησε στο τέλος της ημέρας σε επαναφορά του ΦΠΑ στην προηγούμενη τιμή του και περαιτέρω αύξηση των τιμών. Στο τέλος της ημέρας, να ξέρουμε ότι ακόμα και αν μειωνόταν ο ΦΠΑ, βρίσκαμε τα λεφτά, για παράδειγμα στα τρόφιμα, έναντι των άλλων μέτρων -δεν θα παίρναμε τα υπόλοιπα μέτρα, γιατί δεν γίνεται να τα κάνουμε όλα. Όλοι μας θέλουμε πολλά πράγματα και είναι λογικό οι πολίτες να τα ζητάνε όλα. Και έχουν δίκιο που τα ζητάνε. Αλλά στο τέλος της ημέρας υπάρχει ένα ταμείο, το οποίο πρέπει να έχουμε υπόψιν μας και οροφές δαπανών, τις οποίες δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε. Έστω, όμως, ότι βρίσκαμε τα λεφτά, δεν παίρναμε άλλα μέτρα και μειώναμε το ΦΠΑ. Δεν θα είχαμε στοχευμένη ωφέλεια για κοινωνικές ομάδες, οι οποίες έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα, γιατί ο ΦΠΑ είναι ίδιος για κάποιον ο οποίος βγάζει 10.000, γι’ αυτόν που βγάζει 30.000, για κάποιον που βγάζει 50.000 και κάποιον που βγάζει 150.000 ευρώ, ενώ ο άμεσος φόρος προσαρμόζεται, δηλαδή ο φόρος εισοδήματος, με βάση τα εισοδήματα των πολιτών. Δηλαδή κάποιος ο οποίος βγάζει 50.000 ευρώ, πληρώνει άλλη κλίμακα για τα πρώτα 10.000 ευρώ, άλλη κλίμακα για τα δεύτερα 10.000 ευρώ και πάει λέγοντας. Εμείς κάναμε, λοιπόν, μειώσεις του φόρου εισοδήματος για όλους, αλλά δώσαμε πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη μεσαία τάξη, σε αυτούς οι οποίοι περνάνε δύσκολα και στις οικογένειες με παιδιά. Και είχαμε και μια πρόβλεψη για το 40.000 με 60.000 ευρώ, που πήγε και αυτό από το 44% στο 39%. Άρα με τις μειώσεις των άμεσων φόρων, μπορείς να κάνεις και πιο στοχευμένη πολιτική σε αυτούς που θεωρείς, ότι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Άρα συνειδητά προτεραιοποιήθηκαν οι μειώσεις άμεσων φόρων, χωρίς να σημαίνει ότι είμαστε αντίθετοι στις μειώσεις των έμμεσων φόρων. Γιατί το ξαναλέω τα λεφτά είναι πολύ συγκεκριμένα.
Ευχαριστώ πολύ.