Καταρχάς, θα ήθελα και πάλι, με αφορμή τις ημέρες του Πάσχα, να σας ευχηθώ Χριστός Ανέστη, χρόνια πολλά, υγεία και χαρές σε εσάς και στις οικογένειές σας.
Τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2024, που μόλις ανακοινώθηκαν από την Εurostat και την ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφουν μία σημαντική υπεραπόδοση της εθνικής οικονομίας και ένα πλεόνασμα στα δημόσια ταμεία. Κάτι που σημαίνει ότι, με την προσπάθεια όλων, τα πήγαμε πολύ καλύτερα από όσο υπολογίζαμε.
Η δυναμική ανάπτυξη μαζί με την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αλλά και μια σειρά άλλων διαρθρωτικών μέτρων, έφεραν πρόσθετα έσοδα, πάνω και από τους στόχους που είχαμε θέσει. Κι έτσι, παρά τους αυστηρούς ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, ένα σοβαρό μέρος τους μπορεί, πλέον, να επιστρέψει στους πολίτες. Είχα πει, άλλωστε, ότι αυτός είναι και o στόχος αυτής της κυβέρνησης: η συλλογική πρόοδος να μετατρέπεται, σταδιακά, και σε ατομική προκοπή.
H τελευταία εξέλιξη δικαιώνει, ασφαλώς, μία πολιτική που συνδυάζει την ανόρθωση της χώρας με την κοινωνική φροντίδα, με θεμέλιο όμως, πάντα, τη δημοσιονομική σταθερότητα. Είναι η ίδια πολιτική που αναγνωρίζουν και όλοι οι διεθνείς οίκοι, αλλά κι εκείνη που κρατά ακλόνητη την εσωτερική μας σταθερότητα μέσα σε έναν ταραγμένο κόσμο. Ενώ, ταυτόχρονα, μπορεί να παράγει και χειροπιαστά αποτελέσματα, διαψεύδοντας τους δημαγωγούς του μηδενισμού και της μιζέριας. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, αυτό επιβεβαιώνεται και τώρα. Τούτη τη φορά, μάλιστα, με πρωτοβουλίες που ενσωματώνουν μία μεγάλη δομική αλλαγή.
Γιατί αυτά που θα ανακοινώσω σήμερα θα ισχύσουν μέσα στο 2025, ακριβώς επειδή οφείλονται στην ετήσια θετική πορεία μας. Θα αποτελέσουν, όμως, ταυτόχρονα και μόνιμα μέτρα, όχι έκτακτες και στοχευμένες παρεμβάσεις όπως παλαιότερα. Διότι η πρόοδος στα δημόσια οικονομικά μεγέθη είναι δομικού χαρακτήρα.
Κι ακόμα, οι πρωτοβουλίες αυτές θα εφαρμόζονται κατά τρόπο ώστε να ενισχύουν ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, κυρίως όμως θα λειτουργούν προσθετικά σε όλα όσα έχουν προηγηθεί: από τις διαδοχικές αναβαθμίσεις της βασικής αμοιβής και τις αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, μέχρι τις βελτιώσεις στις αποδοχές των ενστόλων, των εργαζόμενων στο ΕΣΥ, αλλά και τις συνεχείς μειώσεις φόρων.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, οι νέοι πόροι από τη θετική επίδοση της οικονομίας θα διατεθούν σε τρεις κατευθύνσεις:
Πρώτον, για να δοθεί απάντηση στο πρόβλημα της στέγης. Ξέρω πόσο δύσκολα τα βγάζουν πέρα οι συμπολίτες μας που είναι στο ενοίκιο και η ανακούφισή τους είναι για εμένα η πρώτη μου προτεραιότητα. Γι’ αυτό αποφασίσαμε κάθε χρόνο, και συγκεκριμένα τον μήνα Νοέμβριο, η πολιτεία να επιστρέφει στους ενοικιαστές ένα πλήρες ενοίκιο, ώστε να ελαφρυνθούν τα έξοδά τους. Ενώ, βέβαια, παράλληλα θα εξελίσσονται και όλα τα σχετικά προγράμματα, δηλαδή το «Σπίτι μου ΙΙ», η κοινωνική κατοικία και οι διαδοχικοί κύκλοι του «Ανακαινίζω».
Το δεύτερο μέτρο απευθύνεται σε περίπου 1,5 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες και άτομα με αναπηρία, κατηγορίες οι οποίες από φέτος θα στηρίζονται, σε μόνιμη βάση, με 250 ευρώ καθαρά, επιπλέον σε κάθε άλλο έσοδό τους. Και αυτό το ποσό θα καταβάλλεται κάθε χρόνο στα τέλη Νοεμβρίου.
Τέλος, η τρίτη κυβερνητική απόφαση αφορά την αύξηση κατά 500 εκατομμύρια ετησίως του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο εδώ να επιταχυνθούν τα δημόσια έργα, καθώς και κοινωνικού χαρακτήρα δράσεις σε ολόκληρη την επικράτεια, αλλά και, εν μέσω διεθνούς αστάθειας, να αυξηθούν οι επενδύσεις για να συνεχίσουν να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.
Το οικονομικό επιτελείο θα εξειδικεύσει σε λίγο τις νέες αποφάσεις. Αυτό στο οποίο προσωπικά θα επέμενα είναι η επιλογή της πολιτείας να μεταφέρει στους πολίτες τα κέρδη της συνολικής ανάταξης. Γιατί, όπως σας είπα, γνωρίζω πόσο πράγματι επιβαρύνονται εκείνοι που σήμερα νοικιάζουν σπίτι, αναλώνοντας εκεί ένα μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους. Γνωρίζω πόσο δύσκολο είναι ειδικά για τα νέα παιδιά να φύγουν από το σπίτι των γονιών τους και να αποκτήσουν τη δική τους στέγη.
Γνωρίζω ακόμη πόσο δοκιμάζονται οι συνταξιούχοι μας και άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ειδικά αυτοί που λαμβάνουν τις πιο χαμηλές συντάξεις. Αλλά και πόσο σημαντικό είναι οι επενδύσεις να μειώνουν διαρκώς την ανεργία, που αποτελεί τελικά και την πιο σκληρή κοινωνική αδικία.
Με εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του τόπου και στις ικανότητες της κοινωνίας, είχα κάνει την εκτίμηση ότι οι δυσκολίες μπορούν να ξεπεραστούν και να γίνουν ευκαιρίες. Αυτό αποτυπώνουν και οι νέες πρωτοβουλίες μας, αποδεικνύοντας ότι όσο αναβαθμίζεται η οικονομία της πατρίδας τόσο θα αναβαθμίζεται και η οικονομική θέση του πολίτη, και, μάλιστα, στον αντίστοιχο χρόνο.
Γι’ αυτό και θα επαναλάβω ότι οι συγκεκριμένες μόνιμες παρεμβάσεις αφορούν το τρέχον έτος και όχι τον σχεδιασμό του 2026. Αυτός θα ανακοινωθεί κανονικά στην επόμενη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται, βέβαια, για πρωτοβουλίες ύψους 1 δισ., με άμεση αναφορά σε βασικά προβλήματα. Είναι, ωστόσο, και θέλω να το τονίσω αυτό, ζυγισμένες και κοστολογημένες, ώστε να τηρείται η αναγκαία δημοσιονομική ισορροπία και οι σχετικές προβλέψεις των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων. Για να τεκμηριώσουν έτσι ότι η κυβέρνηση νιώθει, φροντίζει και προσπαθεί συνέχεια για μια καλύτερη ζωή, επιδιώκοντας η επιτυχία των αριθμών να γίνεται και ευημερία των πολλών και η συλλογική πρόοδος της Ελλάδας να μεταφράζεται και σε ατομική πρόοδο των Ελλήνων. Μια δέσμευση στην οποία ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε πιστοί.
Προτεραιότητές μας παραμένουν το συμφέρον της πατρίδας και η αναγέννηση της κοινωνίας. Όχι με ψεύτικα λόγια και ανέξοδα συνθήματα, αλλά με αληθινές πράξεις και ορατές λύσεις, αντιμετωπίζοντας με ρεαλισμό κάθε πρόσκαιρο εμπόδιο, αλλά και με ευθύνη την κάθε ανεύθυνη προπαγάνδα που ανοίγει κερκόπορτες σε νέες περιπέτειες. Βαδίζοντας, δηλαδή, στον δρόμο που χάραξε η κατεύθυνση «το είπαμε, το κάναμε» και έχοντας τη σιγουριά και την αυτοπεποίθηση που επιβάλλει η εποχή, γιατί έχουμε πολλά ακόμη να διεκδικήσουμε και πολλά ακόμη να κατακτήσουμε.
Συνεχίζουμε λοιπόν και να είστε βέβαιοι ότι, παρά τις δυσκολίες, τα καλύτερα έρχονται.
«Περισσότερα από 2.000 ακίνητα που συνδέονται με τον στρατό πωλούνται και ιδιωτικοποιούνται. Τα κτίρια που συνδέονται με τον στρατό γίνονται ξενοδοχεία και τα εδάφη γίνονται περιοχές κερδοφορίας».
«Ο ελληνικός στρατός, που εστιάζει στον οπλισμό κατά της Τουρκίας στο Αιγαίο, δεν έχει την οικονομική δύναμη να ανταποκριθεί στον τεράστιο προϋπολογισμό των 25 δισ. ευρώ. Για το λόγο αυτό, ο ανήσυχος γείτονας λαμβάνει υποστήριξη από στρατιωτικούς συμμάχους όπως η Γαλλία και το Ισραήλ. Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό», τονίζεται.
Remaining Time-0:00
Fullscreen
Mute
«Το κτίριο, το οποίο παλαιότερα χρησιμοποιούνταν ως στρατιωτική σχολή και βρίσκεται στην οδό Ακαδημίας στο κέντρο της Αθήνας, θα ενοικιαστεί από την Kanava Hotel and Tourism Enterprises SA και θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο. Αναμένεται επίσης να υπογραφεί σύμβαση μίσθωσης του Κέντρου Θερμικής Θεραπείας Αναπήρων Πολέμου στα Μέθανα για τουλάχιστον 30 χρόνια», σημειώνεται στο τουρκικό ρεπορτάζ.
«Άλλο ένα οκταώροφο στρατιωτικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας σχεδιάζεται να ενοικιαστεί τους καλοκαιρινούς μήνες», αναφέρεται.
«Με αυτή τη στρατηγική αξιολόγησης αυτών των ακινήτων, ο ελληνικός στρατός στοχεύει στη μείωση του φόρτου των αμυντικών επενδύσεων και στην αύξηση της ποικιλομορφίας των πόρων. Ο στρατός είχε προηγουμένως βάλει προς πώληση μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16 και Mirage 2000», καταλήγει το τουρκικό δημοσίευμα.
Είναι ο κ. Ερντογάν δικτάτορας; Όχι, αλλά εκτός από δικτάτορες υπάρχουν καιημιδικτάτορες. Αυτοί εκλέγονται κοινοβουλευτικά, αλλά ξεχωρίζουν γιατί κατήργησαν στη χώρα τους τη διάκριση των εξουσιών και ιδιαίτερα της κοινοβουλευτικής από τη δικαστική εξουσία.Επίσης χαρακτηρίζονται από φανατική καταδίωξη όσων θα μπορούσαν να διακριθούν μελλοντικά και να αμφισβητήσουν την εξουσία τους.
Η συνταγή που εφαρμόζουν περιγράφεται ήδη από τον Ηρόδοτο στις «Ιστορίες» του (Ε, 92). Αφηγείται εκεί ότι ο τύραννος της Κορίνθου Περίανδρος έστειλε έναν έμπιστό του στον τύραννο της Μιλήτου Θρασύβουλο ζητώντας συμβουλές για το πώς πρέπει να κυβερνήσει. Ο Θρασύβουλος, αντί να δώσει κάποια απάντηση, τον πήγε σε ένα χωράφι με στάχυα και εκεί άρχισε να κόβει τα ψηλότερα κοτσάνια με ένα ραβδί. Ερμηνεύοντας το μήνυμα ο Περίανδρος, κατάλαβε πως για να προλαμβάνει τους κινδύνους που απειλούν την εξουσία του πρέπει να εξουδετερώνει ενωρίς όσους μπορεί να τη βάλουν σε κίνδυνο.
Σήμερα υπάρχουν αρκετοί ημιδημοκράτες ηγέτες, όπως ο κ. Ερντογάν που καταδιώκει την ελευθερία του Τύπου, το φιλοκουρδικό κόμμα, καθώς και στρατιωτικούς, δικαστές, δασκάλους, που τους κατηγορεί συλλήβδην ως γκιουλενιστές. Αντίστοιχη μου φαίνεται η μεταχείριση του Ανατόλι Ναβάλνι από τον κ. Πούτιν, ενώ και ο κ. Ορμπαν περιορίζει στην Ουγγαρία τον Τύπο και τη δικαστική εξουσία και έκλεισε το πανεπιστήμιο του Τζορτζ Σόρος.
Τέτοιες τάσεις υπάρχουν σε πολλές χώρες, γιατί αρκετοί ψηφοφόροι δεν συνειδητοποιούν τι κινδύνους εγκυμονεί η εξουσία φανατικών ή αυταρχικών ατόμων. Μην ξεχνάμε ότι ο Χίτλερ κατέλαβε την εξουσία όχι με πραξικόπημα, αλλά κοινοβουλευτικά!
Σχετικά με το sofagate: Αν είχε ετοιμότητα ο κ. Μισέλ, θα πήγαινε να καθίσει στον καναπέ δίπλα στην κ. Φον ντερ Λάιεν και θα πρότεινε στον κ. Ερντογάν να καθίσει στον απέναντι καναπέ. Δυστυχώς, κάποια κράτη στέλνουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση καλούς εκτελεστές εντολών, χωρίς ευστροφία και προσωπικότητα.
Το μερίδιο των μισθών στο ΑΕΠ, αυξήθηκε ελαφρά στο 35%, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι στο 47% περίπου – ενώ των επιχειρηματικών κερδών διαμορφώθηκε στο 50,2%, πολύ υψηλότερα από το μέσον όρο της ΕΕ που είναι στο 42%.
Έτσιτεκμηριώθηκε ακόμη μία φορά η άνοδος των εισοδηματικών ανισοτήτων, η εξαθλίωση των εργαζομένων και η υπερφορολόγηση των Ελλήνων –οι οποίοι, ως εκ τούτου, λογικά πλημμυρίζουν τους δρόμους (βίντεο).
.
Εισήγηση
Αυτό που μας ανησυχεί δεν είναι τόσο η πολύ άσχημη κατάσταση της οικονομίας μας, αφού πάντοτε υπάρχουν λύσεις, όσο η στάση της κυβέρνησης – η οποία είτε δεν το καταλαβαίνει, είτε προσπαθεί να κρύψει τα προβλήματα κάτω από το χαλί.
Ότι και να συμβαίνει από τα δύο είναι εξαιρετικά άσχημο, πόσο μάλλον σε περιόδους παγκοσμίων αναταραχών, για την πιο υπερχρεωμένη χώρα της Ευρώπης – αφού τότε δεν υπάρχουν πραγματικά λύσεις.
Εν προκειμένω, δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεται η κυβέρνηση πως η οικονομία μας είναι οχυρωμένη – θυμίζοντας τον κ. Αλογοσκούφη το 2008, με τα γνωστά επακόλουθα.
Πολύ περισσότερο, επειδή οι οικονομικοί μας δείκτες είναι σε πολύ χειρότερη θέση, σε σχέση με το 2009 – υπενθυμίζοντας πως χρεοκοπήσαμε με κρατικό χρέος 299 δις ενώ σήμερα έχει υπερβεί τα 400 δις, με πολύ υψηλότερο πραγματικό ΑΕΠ, με αμελητέο κόκκινο ιδιωτικό χρέος όταν σήμερα υπερβαίνει τα 220 δις, με σημαντικά πιο υγιή ιδιωτικό τομέα κλπ.
Η μοναδική μας διαφορά με τότε είναι η μακροπρόθεσμες δόσεις του χρέους – με αντάλλαγμα την υποθήκευση των πάντων, το αγγλικό δίκαιο, καθώς επίσης το ξεπούλημα της δημόσιας και ιδιωτικής μας περιουσίας.
Ειδικά όσον αφορά το κρατικό μας χρέος, δεν μπορεί να ισχυρίζεται η κυβέρνηση δια των αρμοδίων υπουργών ή βουλευτών της στην πρόσφατη επιτροπή οικονομικών ότι, είναι βιώσιμο – όταν από τα άνω των 400 δις που χρωστάει το κράτος εντός και εκτός της χώρας, εξυπηρετούνται σήμερα μόλις περί τα 310 δις.
Γιατί; Επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να αναβάλει την πληρωμή των 96 δις των δανείων του EFSF συν τους τόκους τους που υπολογίζονται στα 25 δις, για μετά το 2032 – γεγονός που σημαίνει πως μετά το 2032 θα κληθεί το κράτος να εξυπηρετεί περί τα 120 δις παραπάνω, συν τα όποια ελλείμματα έως τότε.
Όσον αφορά τώρα τη σύγκριση που επιχειρήθηκε στην επιτροπή με το 2019, ασφαλώς οι οικονομικοί μας δείκτες έχουν έκτοτε επιδεινωθεί – όπως το εμπορικό μας έλλειμμα, όπου το 2019 ήταν 21,72 δις και το 2024 εκτοξεύθηκε στα 34,6 δις και σε επίπεδα 2006/2010.
Επίσης το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μας που το 2019 ήταν στα 2,73 δις, ενώ το 2014 έχει σχεδόν εξαπλασιαστεί στα 15,1 δις – ενώ από αυτά τα ισοζύγια φαίνεται καθαρά η πτώση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας, από την οποία εξαρτώνται οι μισθοί και πολλά άλλα.
Όσον αφορά τώρα το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 356 δις το 2019 εκτοξεύθηκε στα 403,8 δις το 2024 – ενώ οι κρατικές εγγυήσεις ήταν τότε 9,9 δις και σήμερα 28 δις, κυρίως λόγω του Ηρακλής για τις τράπεζες.
Το δε ιδιωτικό χρέος, από 333,4 δις το 2019, αυξήθηκε στα 372,9 δις το 2023.
Σε σχέση δε με το πρωτογενές πλεόνασμα του 2024, οφείλεται κυρίως στην υπερφορολόγηση μέσω του πληθωρισμού – καθώς επίσης στα τεκμήρια κερδοφορίας των ελευθέρων επαγγελματιών που πρέπει να καταργηθούν αμέσως, όπως και τα υπόλοιπα τεκμήρια.
Για να γίνει κατανοητό, το πραγματικό μας ΑΕΠ το 2019 ήταν στα 184,5 δις ενώ το 2014 στα 201,5 δις – οπότε σε όλα αυτά τα χρόνια, με τη σπατάλη σχεδόν 50 δις με δανεικά και με το Ταμείο Ανάκαμψης, αυξήθηκε μόλις κατά 17 δις.
Το ονομαστικό μας όμως ΑΕΠ, δηλαδή με τον πληθωρισμό, από 185,1 δις το 2019 αυξήθηκε στα 237,5 δις το 2024 – οπότε κατά 52,4 δις συνολικά ή κατά 36 δις μόνο από τον πληθωρισμό.
Με δεδομένο δε το ότι, οι φόροι του δημοσίου είναι στο 28% περίπου του ΑΕΠ, μόνο ο πληθωρισμός τους αύξησε πάνω από 10 δις – τους οποίους φυσικά πλήρωσαν ως κρυφό χαράτσι οι Έλληνες, με αποτέλεσμα να εξαθλιωθούν ακόμη περισσότερο.
Όσον αφορά τώρα τους εργαζομένους, λίγο πριν αναλάβει τη διακυβέρνηση η ΝΔ, στις 31.05.19, ο μέσος μισθός ήταν στα 1.217,37 € μεικτά – ενώ το 2024 έφτασε στα 1.342,10 €, με στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ που καταθέσαμε στην επιτροπή.
Επομένως έχει αυξηθεί κατά περίπου 10%, όταν όμως ο πληθωρισμός έκτοτε αυξήθηκε κατά 20% και τα τρόφιμα κατά 35% –οπότε στην ουσία ο πραγματικός μισθός έχει καταρρεύσει.
Δεν καταντήσαμε λοιπόν τυχαία τελευταίοι στο πραγματικό ωρομίσθιο το 2024, όταν δεν είμαστε το 2019, πίσω ακόμη και από τη Βουλγαρία – εκτός του ότι το 46,3% των εργαζομένων το 2024, έπαιρναν λιγότερα από 1.000 € μεικτά.
Δυστυχώς δε, με την παραγωγικότητα της εργασίας περί το 45% του μέσου της Ευρωζώνης, οι προοπτικές ανόδου των μισθών είναι ανύπαρκτες – ενώ οι χαμηλοί μισθοί είναι αρνητικοί για την παραγωγικότητα και την καινοτομία.
Γιατί είναι χαμηλές η παραγωγικότητα της εργασίας και η καινοτομία, εκτός από τους μισθούς πείνας;
Επειδή δεν διεξάγονται επενδύσεις – σημειώνοντας πως ο πρόεδρος του ΣΕΒ και όχι εμείς δήλωσε ότι, δεν υπάρχει κανένας λόγος να επενδύσει κάποιος στην Ελλάδα, ενώ ο κ. Σάλλας πως δεν είμαστε σοβαρή χώρα και ότι τα περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα δεν είναι αισιόδοξα.
Σε σχέση με τις επιχειρήσεις, είναι γνωστό ότι έκλεισαν περί τις 15 μεγάλες από το 2019 – ενώ χιλιάδες μικρομεσαίες ευρίσκονται στα όρια της χρεοκοπίας, έχοντας αποκοπεί εντελώς από την τραπεζική χρηματοδότηση.
Ποιοι κερδίζουν; Μόνο οι εκλεκτοί της κυβέρνησης, όπως το ενεργειακό καρτέλ και ειδικά το καρτέλ των τραπεζών – μαζί βέβαια με τα funds και με τις εισπρακτικές που ληστεύουν ανεξέλεγκτα τους Έλληνες, με μεθόδους που δεν συναντώνται ούτε σε υποανάπτυκτες χώρες.
Εάν επεκταθούμε στο δημογραφικό, όπου κάθε χρόνο χάνουμε μία πόλη των 55.000 κατοίκων και ανάλογο ΑΕΠ, στο θανατηφόρο κόστος στέγασης κλπ., η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο σκοτεινή.
Σημαίνουν αλήθεια όλα αυτά και πολλά άλλα που θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ότι, η σημερινή κυβέρνηση είναι χειρότερη από τη χείριστη του ΣΥΡΙΖΑ; Παρά το ότι της δόθηκαν πολλές ευκαιρίες, όπως η χρηματοδότηση της πανδημίας και το Ταμείο Ανάκαμψης;
Δυστυχώς αυτό ακριβώς τεκμηριώνουν οι αριθμοί – οι οποίοι δεν κάνουν ποτέ λάθος.
Στο νομοσχέδιο τώρα θα αναφερθούμε μόνο περιληπτικά – αφού δεν υπάρχει λόγος να επαναλάβουμε όσα είπαμε στις επιτροπές.
Θα ξεκινήσουμε βέβαια από αυτό που πραγματικά μας εντυπωσίασε – από το ότι εκπονήθηκε από ένα δικηγορικό γραφείο και όχι από το υπουργείο οικονομικών, όπως μας επιβεβαίωσε ο υπουργός.
Το γεγονός αυτό σημαίνει προφανώς ότι, ένας υπουργός, ένας αναπληρωτής υπουργός, δύο υφυπουργοί και ολόκληρο το προσωπικό του υπουργείου, δεν ήταν ικανοί να προετοιμάσουν ένα νομοσχέδιο – τουλάχιστον όχι, όσο ένα απλό δικηγορικό γραφείο.
Εν προκειμένω, ρωτήσαμε πόσο κόστισε το δικηγορικό γραφείο στους Έλληνες φορολογουμένους – χωρίς να πάρουμε καμία απάντηση από τον συμπαθέστατο υφυπουργό.
Συνεχίζοντας, στο νομοσχέδιο ενσωματώνονται πάρα πολλές οδηγίες της ΕΕ, οι οποίες είναι αρκετά σημαντικές και δυσνόητες – όπως όσον αφορά τα κρυπτονομίσματα και την εκκαθάριση ιδρυμάτων που ενδεχομένως ενέχει κινδύνους.
Το πρώτο μέρος του περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την αύξηση των εταιριών, ειδικά ΜμΕ και κεφαλαίων που αντλούνται με δημόσια προσφορά με μειωμένη πληροφόρηση με τη διαδικασία του Ν4706/20.
Επίσης φορολογικές ελαφρύνσεις επενδυτικών εταιριών, τη φορολογική στήριξη των εταιρικών ομολόγων με χαμηλό συντελεστή 5%, την απελευθέρωση επενδύσεων ΑΕΕΑΠ και σε οικιστικά ακίνητα, επιβαρύνοντας την αγοράκαι άλλα.
Με το δεύτερο μέρος, δρομολογείται η ενίσχυση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με την εισαγωγή νέων εποπτικών μηχανισμών και εργαλείων – όπως οι έλεγχοι με ανωνυμία.
Στο τρίτο μέρος τώρα, ορίζονται αρμόδια αρχή για τα κρυπτοστοιχεία η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Τράπεζα της Ελλάδας για τις τράπεζες, αναφέρεται η μορφή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται και διάφορα άλλα.
Στο τέταρτο μέρος εισάγεται ο Κανονισμός της ΕΕ, σχετικά με τα ευρωπαϊκά πράσινα ομόλογα και ορίζεται ως αρμόδια αρχή εποπτείας η υποστελεχωμένη Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς – ενώ αναφέρονται διοικητικές κυρώσεις και άλλα διαδικαστικά.
Στο πέμπτο μέρος, έχουμε την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία και άλλων ευρωπαϊκών οδηγιών – όσον αφορά απαιτήσεις εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδας, ως προς το ύψος ιδίων κεφαλαίων κλπ.
Στο έκτο μέρος περιλαμβάνονται ρυθμίσεις με επί πλέον ευρωπαϊκές οδηγίες, για την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στις ψηφιακές απειλές και διάφορα άλλα.
Στο έβδομο μέρος τώρα, διευρύνονται τα όρια υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, έτσι ώστε να καλύπτει αρκετούς από τη μεσαία τάξη – αφού βέβαια η κυβέρνηση την έχει χρεοκοπήσει προηγουμένως.
Θεωρεί δε παραδόξως ως μεσαία τάξη ακόμη και αυτούς που αμείβονται με 19.000 ευρώ το χρόνο – καθαρό δείγμα του πού μας έχει καταντήσει.
Στο όγδοο μέρος, παρέχεται εξαμηνιαία παράταση της διάρκειας του προγράμματος «Ηρακλής». Δηλαδή, στηρίζονται ξανά οι τράπεζες που αισχροκερδούν ασύστολα – όταν κανονικά θα πρέπει να επιστρέψουν τουλάχιστον τον εναπομείναντα αναβαλλόμενο φόρο, ύψους 12,5 δις ή όσο ο 13ος και 14ος μισθός, για πάνω από 5 χρόνια.
«Επιστραφεί», σημαίνει να αρχίσουν να πληρώνουν οι τράπεζες φόρους, παραιτούμενες από τη χαριστική ρύθμιση Χαρδούβελη – η οποία άλλωστε έχει καταστρατηγηθεί, από τους χειρισμούς των κόκκινων δανείων.
Αυτός ο αναβαλλόμενος που αποτελεί ναι μεν αέρα, αλλά υπολογίζεται στα ίδια κεφάλαια από την ΤτΕ, θα μπορούσε επίσης να διατεθεί για τη χρηματοδότηση της αγοράς, μέσω εγγυήσεων – ή της Τράπεζας Επενδύσεων.
Στο ένατο μέρος, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Ικανότητας – διαδικαστικά δε, ως προς την πρόληψη ξεπλύματος χρήματος του Ν. 4557/2018.
Τέλος, στο δέκατο μέρος, ρυθμίζονται διάφορα θέματα όπως τα εξής:
(α) Το Ελληνικό Δημόσιο παραιτείται από την άσκηση ένδικων μέσων κατά οριστικών αποφάσεων πρωτοβάθμιων διοικητικών Δικαστηρίων, για τη Μάνδρα και το Μάτι – χωρίς όμως να υπάρχει ως συνήθως κάποια κοστολόγηση από το ΓΛΚ.
Αν και φυσικά είμαστε υπέρ της συγκεκριμένης διάταξης, ενώ ασφαλώς πρέπει να συμπεριλαμβάνει το έγκλημα των Τεμπών, αναρωτηθήκαμε για ποιο λόγο το σκέφτηκε τώρα η κυβέρνηση.
Προφανώς, επειδή προηγήθηκαν οι μαζικές διαδηλώσεις των Πολιτών για τα Τέμπη – καθώς επίσης η κατάρρευση των ποσοστών της στις δημοσκοπήσεις.
Ρωτήσαμε δε εάν θα ισχύουν τα ίδια για όλες εκείνες τις περιπτώσεις, όπου το δημόσιο καταθέτει εφέσεις κατά των αποφάσεων των πρωτόδικων δικαστηρίων που αφορούν αποζημιώσεις των Πολιτών – κάτι που θα ήταν δίκαιο, για να μην υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Απάντηση δεν πήραμε.
(β) Ρυθμίσεις για το συμψηφισμό της προσωπικής διαφοράς με το βασικό μισθό και για την πληρωμή των εκπαιδευτικών για τις εξετάσεις εισαγωγής στα Ωνάσεια σχολεία – όπου είναι τα μόνα, για τα οποία υπάρχει κοστολόγηση από τις τόσες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.
(γ) Δυνατότητα παραχώρησης στο αποτυχημένο Υπερταμείο της εκμετάλλευσης λαχείων – με σύμβαση που θα υπογραφεί μεν με το Υπουργείο, αλλά δεν διευκρινίσθηκε εάν θα κατατεθεί στη Βουλή ως οφείλει.
Η ερώτηση μας εδώ ήταν εάν και τα έσοδα από τα λαχεία θα οδηγούνται στο Υπερταμείο, ενώ θα κατατίθενται στην ΤτΕ έναντι του χρέους – χωρίς να πάρουμε απάντηση.
Ενδεχομένως θα μας μείνουν μόνο τα έσοδα από την Ακρόπολη – εάν δεν έχουν δεσμευθεί και αυτά.
(δ) Παραχώρηση των εκτάσεων από τη Χερσαία Ζώνη Λιμένος Ηρακλείου προς τον Δήμο Ηρακλείου, παράταση της μεταφοράς του Καζίνου Πάρνηθας και άλλα πολλά.
Περαιτέρω, ρωτήσαμε τον υφυπουργό για το ύψος του ιδιωτικού χρέους – το οποίο κατά τον κ. Χατζηδάκη ήταν 372,9 δις το 2023 όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, μαζί με άλλα έγραφα για όσα έχουμε πει, ενώ κατά τον κ. Πιερρακάκη είναι 214,5 δις.
Απάντηση δεν πήραμε – αν και η διαφορά των 160 δις περίπου, δεν είναι καθόλου αμελητέα.
Κλείνοντας με τις προβλέψεις του κ. Χατζηδάκη, η αύξηση του ΑΕΠ το 2024 διαμορφώθηκε στο 2,3% – υπερβαίνοντας τις προβλέψεις του προϋπολογισμού που ήταν 2,2%.
Θα μπορούσε εδώ να συμπεράνει κανείς ότι, πρόκειται για μία θετική εξέλιξη – κάτι που δεν ισχύει, εάν αναλύσει από πού προήλθε.
Ειδικότερα, η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 2,1% έναντι πρόβλεψης 1,7% – γεγονός που ασφαλώς δεν είναι θετικό, αφού σημαίνει πως η οικονομία μας στηρίζεται ξανά στην κατανάλωση με δανεικά.
Αντίθετα, η δημόσια κατανάλωση μειώθηκε κατά 4,1%, όταν προβλεπόταν άνοδος της κατά 0,4% – εύλογα, αφού το κράτος ξανά δεν πληρώνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του στους ιδιώτες που έχουν υπερβεί τα 3 δις.
Ο χειρότερος δείκτης όμως και η μεγαλύτερη αστοχία, αφορά τις επενδύσεις που παραμένουμε μακράν τελευταίοι στην ΕΕ – οι οποίες προβλεπόταν να αυξηθούν μόλις κατά 6,7% από 15% περίπου στο παρελθόν, ενώ τελικά περιορίσθηκαν στο 4,5%,παρά τα χρήματα του Ταμείου Ανασυγκρότησης.
Ακόμη μεγαλύτερη αστοχία, σημειώθηκε στις εξαγωγές – οι οποίες αυξήθηκαν μόλις κατά 1%, έναντι πρόβλεψης αύξησης 5,4%.
Όσον αφορά τις εισαγωγές, αυξήθηκαν κατά 5,5% έναντι πρόβλεψης 4%, αφού παράγουμε όλο και λιγότερα – οπότε λογικά εκτοξεύθηκε το εμπορικό μας έλλειμμα.
Τέλος, το τρισχειρότερο οικονομικό μας στοιχείο, στο οποίο ουσιαστικά στηρίχθηκε η άνοδος του ΑΕΠ, ήταν η αύξηση των αποθεμάτων κατά 3,2% – χωρίς την οποία δεν θα είχε αυξηθεί καθόλου το ΑΕΠ μας το 2024 αλλά, αντίθετα, θα είχε μειωθεί.
Κλείνοντας με το μερίδιο των μισθών στο ΑΕΠ, αυξήθηκε ελαφρά στο 35%, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι στο 47% περίπου – ενώ των επιχειρηματικών κερδών διαμορφώθηκε στο 50,2%, πολύ υψηλότερα από το μέσον όρο της ΕΕ που είναι στο 42%.
Έτσι τεκμηριώθηκε ακόμη μία φορά η άνοδος των εισοδηματικών ανισοτήτων, η εξαθλίωση των εργαζομένων και η υπερφορολόγηση των Ελλήνων – οι οποίοι, ως εκ τούτου, λογικά πλημμυρίζουν τους δρόμους.
Η σχεδιαζόμενη από το ΥΠΕΘΑ δημιουργία Σώματος Ελλήνων Υπαξιωματικών θα πρέπει να έχει ως γνώμονα όχι τα ξενόφερτα αμερικανικά ή αγγλοσαξονικά πρότυπα, αλλά την ένδοξη και βαμμένη με αίμα στα πεδία των μαχών ιστορία, των αξιωματικών προερχομένων εκ της ΣΜΥ.
Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των ΕΔ και με την πάροδο των ετών προάγονται σε αξιωματικούς, με σταδιοδρομία στους χαμηλούς βαθμούς (μέχρι Ανχη), που μόνο όφελος μπορεί να αποδώσει στη λειτουργία του στρατεύματος.
Στερείται πάσης λογικής, από τη μια η κατ' απονομήν ονομασία αθλητών ολυμπιονικών ή πλουσίων δωρητών σε αξιωματικούς και από την άλλη ο αποκλεισμός των υπαξιωματικών από τους κατώτερους και ανώτερους βαθμούς.
Η εθνική μας ομάδα πόλο γυναικών κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στο Παγκόσμιο Κύπελλο της Κίνας και σήκωσε στον ουρανό το βαρύτιμο τρόπαιο.
Η εθνική μας ομάδα πόλο γυναικών, έγραψε “χρυσή” ιστορία στο Παγκόσμιο Κύπελλο της Κίνας, κατακτώντας την κορυφή του κόσμου. Τα κορίτσια του Χάρη Παυλίδη έκαναν ένα τρομερό τουρνουά και επικράτησαν με 13-9 της Ουγγαρίας στον μεγάλο τελικό. Λίγη ώρα μετά την μεγάλη επικράτηση της Ελλάδας, τα κορίτσια σήκωσαν στον ουρανό το βαρύτιμο τρόπαιο και παρέλαβαν τα “χρυσά” μετάλλια.