Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2025

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ: - Υπουργείο εργασίας, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων - "Δεν υφίσταται ζήτημα αναδρομικών από τον Μάιο του 2016 και μετά!" - Τι ισχυρίζεται στις 3 αναφορές!

 



Το υπουργείο Εργασίας με τρεις έγγραφες αναφορές του προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ισχυρίζεται ότι οι αντισυνταγματικές μειώσεις ενσωματώθηκαν στον επανυπολογισμό συντάξεων με τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή από τον Μάιο του 2016 και μετά, δεν υφίσταται ζήτημα αναδρομικών. Μένει όμως ανοιχτό το διάστημα του δεκαμήνου.


Οι έγγραφες αναφορές στάλθηκαν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων πριν και μετά τις εκλογές του 2019, τον Μάρτιο, τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2019, ως απάντηση σε καταγγελίες συνταξιούχων  σχετικά με τις περικοπές συντάξεων.

Προ εκλογών…

Στην αναφορά της 12/6/2019 το υπουργείο υποστήριζε ότι "οι αμφισβητούμενες περικοπές που επιβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 1 του ν. 4051/2012 και του ν. 4093/2012 έχουν πλέον νομική βάση στις επανυπολογισμένες συντάξεις των άρθρων 14 και 33 του νόμου 4387/2016. 
Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει καμία υποχρέωση εκ μέρους της δημόσιας διοίκησης να συμμορφωθεί με το Συμβούλιο της Επικρατείας".

…και μετά

Στην τελευταία αναφορά, που υπέβαλε τον Σεπτέμβριο του  2019,  ο Υπουργός, εργασίας, κ. Βρούτσης,  τόνιζε  ότι: 
   >. Οι μειώσεις δεν επιβάλλονται από τη θέσπιση του νόμου 4387/2016, τόσο για τις βασικές συντάξεις που καταβάλλονται από τις 13- 5- 2016,. Οι βασικές συντάξεις που υπολογίστηκαν από 1ης Ιανουαρίου του 2019. 
  >. Το διάστημα του δεκαμήνου Ιουλίου 2015 έως Μαΐου 2016 μένει και εδώ, χωρίς νομοθετική κάλυψη, και πλέον τη λύση για το πόσα αναδρομικά θα πρέπει να πάρουν οι συνταξιούχοι καλείται να τη δώσει ξανά το ΣτΕ..





Συνέβη σαν Σήμερα - Κωνσταντίνος Β’: - Ο τελευταίος Βασιλιάς της Ελλάδας - Η άνοδος στο θρόνο - Τα Ιουλιανά και το Πραξικόπημα των Συνταγματαρχών

 



 Ο Κωνσταντίνος Β' διετέλεσε βασιλιάς της Ελλάδας από τις 6 Μαρτίου 1964 έως την 1η Ιουνίου 1973, οπότε το δικτατορικό καθεστώς της 21ης Απριλίου αποφάσισε την κατάργηση του πολιτεύματος της Βασιλευομένης Δημοκρατίας και την υιοθέτηση του πολιτεύματος της Προεδρικής Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας.

Η απόφαση αυτή επικυρώθηκε με το δημοψήφισμα της 29ης Ιουλίου 1973. Μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή προκήρυξε νέο δημοψήφισμα που διεξήχθη στις 8 Δεκεμβρίου 1974, το οποίο απέβη και αυτό κατά της Βασιλευομένης Δημοκρατίας.

Ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε στο Παλαιό Ψυχικό στις 2 Ιουνίου 1940 και ήταν το δεύτερο παιδί και ο μοναδικός γιος του βασιλιά Παύλου Α' και της βασίλισσας Φρειδερίκης. Βαπτίστηκε στα Ανάκτορα των Αθηνών (νυν Προεδρικό Μέγαρο) στις 20 Ιουλίου 1940, με αναδόχους αντιπροσωπεία των ενόπλων δυνάμεων.

Με την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1941, ο Κωνσταντίνος ακολούθησε τη διαδρομή της βασιλικής οικογένειας από την αποχώρησή της από την ηπειρωτική Ελλάδα (22 Απριλίου 1941) έως την επάνοδό της (28 Σεπτεμβρίου 1946), μετά το δημοψήφισμα της 1ης Σεπτεμβρίου 1946.

ADVERTISEMENT

Διάδοχος και Χρυσός Ολυμπιονίκης

Μετά τον θάνατο του βασιλιά Γεωργίου Β’ την 1η Απριλίου 1947 και την ανάρρηση στο θρόνο του αδελφού του Παύλου, ο Κωνσταντίνος κατέστη διάδοχος του θρόνου, ως το μοναδικό άρρεν τέκνο του βασιλιά, σύμφωνα με τις συνταγματικές διατάξεις.

Ο Κωνσταντίνος φοίτησε στο Εθνικό Εκπαιδευτήριο των Αναβρύτων στο Μαρούσι (νυν Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο Αναβρύτων) και παρακολούθησε μαθήματα στις στρατιωτικές σχολές Ευελπίδων, Δοκίμων και Ικάρων και στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και ιδιαίτερη σειρά άλλων μαθημάτων και ξένων γλωσσών. Μετά την ενηλικίωσή του τού αποδόθηκαν οι βαθμοί του ανθυπολοχαγού Πεζικού, του σημαιοφόρου του Πολεμικού Ναυτικού και του ανθυποσμηναγού (28 Ιουνίου 1958).

Από πολύ νωρίς ασχολήθηκε με τον αθλητισμό και στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ρώμης κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στην ιστιοπλοΐα με σκάφη τύπου «Ντράγκον», στις 8 Σεπτεμβρίου 1960, με πλήρωμα του Οδυσσέα Εσκιτζόγλου και Γεώργιο Ζαίμη.

Η άνοδος στο θρόνο και ο γάμος με την Άννα-Μαρία

Στις 6 Μαρτίου 1964 διαδέχτηκε στο θρόνο του Βασιλείου της Ελλάδος τον αποθανόντα πατέρα του Παύλο. Η ορκωμοσία του έγινε ενώπιον της Βουλής και την ίδια ημέρα ορκίστηκε και αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων με τους ανώτατους βαθμούς της στρατιωτικής ιεραρχίας (στρατάρχης, αρχιναύαρχος και αρχιπτέραρχος).

Στις 23 Ιανουαρίου 1963, διάδοχος ακόμη, είχε αρραβωνιαστεί στην Κοπεγχάγη τη 17χρονη πριγκίπισσα της Δανίας Άννα-Μαρία, τριτότοκη κόρη τού βασιλιά της Δανίας Φρειδερίκου Θ', την οποία νυμφεύθηκε, ως βασιλιάς, στην Αθήνα στις 18 Σεπτεμβρίου 1964. Από τον γάμο τους γεννήθηκαν πέντε παιδιά, η Αλεξία (Κέρκυρα, 10 Ιουλίου 1965), ο Παύλος (Αθήνα, 20 Μαΐου 1967), ο Νικόλαος (Ρώμη, 1 Οκτωβρίου 1969), η Θεοδώρα (Λονδίνο, 9 Ιουνίου 1983) και ο Φίλιππος (Λονδίνο, 26 Απριλίου 1986).

Τα Ιουλιανά και το Πραξικόπημα των Συνταγματαρχών

Το καλοκαίρι του 1965 εκδηλώθηκε η πρώτη σοβαρή κρίση της βασιλείας του, με την απαίτησή του να έχει τον τελευταίο λόγο στον διορισμό υπουργού Εθνικής Άμυνας και της ηγεσίας του στρατεύματος. Η διαφωνία του με τον πρωθυπουργό οδήγησε στην παραίτηση της λαοπρόβλητης κυβέρνησης του Γεωργίου Παπανδρέου στις 15 Ιουλίου. Τα λεγόμενα «Ιουλιανά» ακολούθησε μια περίοδος έντονης πολιτικής ανωμαλίας («Αποστασία»), που οδήγησε τελικά στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967.

Το πραξικόπημα των συνταγματαρχών είχε ως συνέπεια την ανατροπή της κυβέρνησης του Παναγιώτη Κανελλόπουλου και την επ’ αόριστον αναβολή των εκλογών, χωρίς όμως να μεταβληθεί η μορφή του πολιτεύματος ή του προσώπου του Ανώτατου Άρχοντα. Ο Κωνσταντίνος όρκισε την κυβέρνηση που προήλθε από το στρατιωτικό καθεστώς, έχοντας ως πρωθυπουργό τον πρόεδρο του Αρείου Πάγου, Κωνσταντίνο Κόλλια, ένας πρόσωπο της δικής του επιλογής.

Στις 13 Δεκεμβρίου 1967 ο Κωνσταντίνος αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια του, σε μία προσπάθειά του να επαναφέρει τη δημοκρατία στη χώρα. Το Βασιλικό Κίνημα απέτυχε παταγωδώς, γιατί δεν έτυχε της υποστήριξης του στρατού όπως επιδίωκε κι έτσι αναγκάστηκε να διαφύγει με την οικογένειά του στο εξωτερικό.

Το συνταγματικό κενό που δημιουργήθηκε συμπληρώθηκε από την απόφαση του δικτάτορα Παπαδόπουλου να αναθέσει καθήκοντα αντιβασιλέα στον αντιστράτηγο Γεώργιο Ζωιτάκη και αργότερα στον ίδιο. Τα στρατιωτικά μέλη της κυβέρνησης παραιτήθηκαν από τις τάξεις του στρατού και η νέα κυβέρνηση θεώρησε τον βασιλιά «αδικαιολογήτως απέχοντα των καθηκόντων του» και σε «εθελούσια προσωρινή αποδημία».

Η κατάργηση της Βασιλευομένης Δημοκρατίας

Στα τέλη Μαΐου του 1973 εκδηλώθηκε το Κίνημα του Ναυτικού που είχε ως στόχο την ανατροπή της δικτατορίας. Κατεστάλη, όμως, εν τη γενέσει του και οι δικτάτορες θεώρησαν ότι ο βασιλιάς Κωνσταντίνος (όπως και ορισμένοι πολιτικοί) δεν ήταν ξένοι προς τα διαδραματισθέντα.

Έτσι, το υπουργικό συμβούλιο (με ταυτόχρονη έκδοση συντακτικής πράξης) αποφάσισε την 1η Ιουνίου 1973 την κατάργηση του πολιτεύματος της Βασιλευομένης Δημοκρατίας, την κήρυξη εκπτώτου του βασιλιά και των διαδόχων του και την εγκαθίδρυση ως νέου πολιτεύματος εκείνου της Προεδρικής Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, την προσωρινή ανάθεση της προεδρίας της Δημοκρατίας στον ως τότε αντιβασιλέα και πρωθυπουργό Γεώργιο Παπαδόπουλο.

Το δημοψήφισμα που προκήρυξε η χούντα στις 29 Ιουλίου 1973 απέβη κατά της Βασιλευομένης Δημοκρατίας. Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανακηρύχθηκε ο Γεώργιος Παπαδόπουλος.

Μετά την κατάρρευση της δικτατορίας και την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στις 24 Ιουλίου 1974, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή προκήρυξε δημοψήφισμα που διεξήχθη στις 8 Δεκεμβρίου 1974 και απέβη και πάλι κατά της Βασιλευομένης Δημοκρατίας.

Από το 1967 ο Κωνσταντίνος έζησε αυτοεξόριστος πρώτα στην Ιταλία και συνέχεια στη Μεγάλη Βρετανία και μόλις τα τελευταία χρόνια αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα. Έχει αναγνωρίσει το αποτέλεσμα της λαϊκής ετυμηγορίας για την κατάργηση της μοναρχίας, χωρίς να έχει παραιτηθεί από τα δικαιώματά του στο θρόνο. Από το 1994 του έχει αφαιρεθεί η ελληνική υπηκοότητα, όπως και της οικογένειάς του. Τον Μάρτιο του 2003 έλαβε από το ελληνικό κράτος το ποσό των 13,7 εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημίωση για την απαλλοτρίωση της βασιλικής περιουσίας.

Ο Κωνσταντίνος άφησε την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο «Υγεία» της Αθήνας στις 10 Ιανουαρίου 2023, σε ηλικία 82 ετών. Τα τελευταία χρόνια αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας.





Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/2333?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2024-01-10

© SanSimera.gr












Ε.Α.Α.Σ: - Κοπή Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας της Ενώσεως, και βράβευση των αριστούχων μαθητών


 Ενημερώνονται τα μέλη και οι φίλοι της Ε.Α.Α.Σ. ότι, θα πραγματοποιηθεί η τελετή κοπής της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας της Ενώσεως, η καθιερωμένη βράβευση των αριστούχων μαθητών Β’ και Γ’ Λυκείου, Σχολικού Έτους 2023-24, καθώς και των  μαθητών Παραγωγικών Σχολών του Στρατού Ξηράς και της ΕΛ.ΑΣ, που κατέχουν τον ανώτατο βαθμό στη Διοικούσα Τάξη. 

       

Η τελετή θα λάβει χώρα στις 15 Φεβρουαρίου 2025, ημέρα Σάββατο στην αίθουσα τελετών της ΛΑΕΔ και από ώρας 10:00 π.μ.

Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων Ε.Α.Α.Σ

Ε.Α.Α.Σ: - "Αποφασίζομεν και διατάσσομεν, απο τον ΥΕΘΑ για το ΝΙΜΤΣ" - Τοποθέτηση νέου Διοικητή, χωρίς κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης


 Σήμερα το μεσημέρι ολοκληρώνεται η αδιαφανής διαδικασία του διορισμού του Διοικητή του 417 ΝΙΜΤΣ σε έκτακτο ΔΣ που συγκαλείται από τον Πρόεδρό του και Πρόεδρο του ΜΤΣ, με σκοπό την "επικύρωση" της προσωπικής επιλογής του  ΥΕΘΑ κ. Δένδια με πρόσωπο, που ενδεχομένως να ανήκει στην Εκλογική του Περιφέρεια.

Φυσικά ο κ. Πρόεδρος των 417 ΝΙΜΤΣ και ΜΤΣ απλά υπακούει και υποτάσσεται στις εντολές του  κ. ΥΕΘΑ, αφού αυτός τον διόρισε και σε αυτόν και μόνο δίνει λογαριασμό και όχι στους μετοχομερισματούχους των ΝΠΔΔ που προΐσταται.

Η τοποθέτηση του νέου Διοικητή 417 ΝΙΜΤΣ, χωρίς κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης, βάζει την ταφόπλακα στο αυτοδιοίκητο του Νοσοκομείου και το ΥΠΕΘΑ από εποπτεύον υπουργείο αναλαμβάνει στην ουσία ρόλο διοικούντος.

Η ΕΑΑΣ αντέδρασε και αντιδρά με όσα μέσα έχει στη διάθεσή της, αλλά φαίνεται ότι στην Ελληνική Δημοκρατία, μπορεί ο κάθε υπουργός με εμβόλιμα άρθρα, που ποτέ δεν τέθηκαν σε διαβούλευση, να αναλαμβάνει ρόλο μονάρχη.

Καταγγέλλουμε  τις όποιες μεθοδεύσεις υιοθετήθηκαν μέχρι σήμερα και καλούμε τον κ. ΥΕΘΑ να σεβαστεί τις επαναλαμβανόμενες δημόσιες δεσμεύσεις του κ. Πρωθυπουργού για διαφάνεια, νομιμότητα  και αξιοκρατία.

Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων

Επικήδειος λόγος του Πρωθυπουργού στην εξόδιο ακολουθία για τον πρώην Πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη


 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ο Κώστας Σημίτης ήταν μία προσωπικότητα που έθεσε τη δική της σφραγίδα στην πρόσφατη ιστορία του τόπου. Έναν εκλεγμένο δύο φορές Πρωθυπουργό, τον οποίον η θεσμική μου θέση επιβάλλει να τον τιμήσω όπως του αξίζει. Έναν μαχητή κατά της δικτατορίας και έναν άξιο υπηρέτη της δημοκρατίας.

Αλλά και έναν ευγενή αντίπαλο με τον οποίον, όμως, οι παρατάξεις μας κατάφεραν και συναντήθηκαν σε δύο κρίσιμες επιλογές: την ένταξη της Ελλάδας στο ευρώ και την είσοδο, κ. Πρόεδρε, της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Κώστας Σημίτης ανήκει πλέον στην ιστορία, η οποία και θα «ζυγίσει» την πολυκύμαντη διαδρομή του. Για την ώρα, ωστόσο, τρεις παρακαταθήκες πιστεύω ότι είναι ήδη ορατές.

Η πρώτη είναι η πίστη του, η αταλάντευτη πίστη του στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό και η διαρκής προσπάθειά του η Ελλάδα να συγκλίνει με τα πιο ανεπτυγμένα, τα πιο δυναμικά κράτη της ηπείρου μας.

Η δεύτερη ήταν ο τρόπος διακυβέρνησής του, με πρωταγωνιστή το περίφημο «μπλοκάκι», τις σημειώσεις δηλαδή όπου καταγράφονταν μεθοδικά οι προτεραιότητες που από διακηρύξεις έπρεπε να γίνουν πράξεις. Μια απόδειξη της σημασίας που πρέπει κάθε ηγέτης να δίνει στον σχεδιασμό, στην επίπονη δουλειά και τον έλεγχο, με στόχο πάντα το μετρήσιμο αποτέλεσμα.

Όπως και ένα χαρακτηριστικό που ίσως δεν ήταν ανεξάρτητο από την τρίτη ιδιότητα του Κώστα Σημίτη, αυτήν του πολιτικού που δίπλα στα καθημερινά πολιτικά του καθήκοντα έβρισκε πάντα χρόνο να διαβάζει, να ακούει μουσική, να παρακολουθεί θέατρο ή να συναντά γόνιμους συνομιλητές. Αλλά και εκείνου που, ως ανθρώπινος χαρακτήρας, αγάπησε αληθινά, τον ρόλο του απλού συζύγου και του πατέρα.

Στους καιρούς που έρχονται είναι σίγουρο ότι πολλοί αναλυτές θα ασχοληθούν με τον εκλιπόντα και το έργο του, για τα σωστά και τα λάθη του, όπως κι αυτά που επιδίωξε που ποτέ δεν είδε να πραγματοποιούνται. Πρόκειται, άλλωστε, για τη διαχρονική μοίρα και το τίμημα όποιου αποφασίζει να δράσει στη δημόσια σφαίρα.

Γι’ αυτό και σήμερα επιλέγω να σταθώ μόνο σε ορισμένα «αποστάγματα» αυτής της μακράς πορείας του πρώην Πρωθυπουργού, κάποια που πιθανόν μπορούν όλους μας να μας κάνουν καλύτερους.

«Η κυβέρνηση», έλεγε ο ίδιος, «υπάρχει όχι για να διαιωνίζει η ίδια την εξουσία της, αλλά για να διαμορφώνει μια καλύτερη κοινωνία, με λέξεις-κλειδιά το σχέδιο και τη συγκυρία, επιδιώκοντας τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις, όμως βαδίζοντας συχνά και κόντρα στο ρεύμα. Ένα κόστος που πρέπει να καταβληθεί ώστε το όφελος που θα προκύψει να είναι τέλος μεγαλύτερο. Δεν πρέπει συνεπώς να διστάζουμε μπροστά στα εμπόδια. Να έχουμε το θάρρος της γνώμης και των αποφάσεών μας όταν έχουμε ορίζοντα την πρόοδο».

Δύσκολα θα μπορούσε να διαφωνήσει κανείς με αυτά τα λόγια του Κώστα Σημίτη. Πολύ περισσότερο όταν στις προσπάθειες εφαρμογής τους δοκιμάζεται εδώ και χρόνια η ικανότητα της πατρίδας μας να απαλλαγεί από βαρίδια και από παθογένειες δεκαετιών.

Δεν παύουν, ωστόσο, να αποτελούν και χρήσιμες πυξίδες και στο παρόν. Ένα κάλεσμα από κοινού συνειδητοποίησης και κινητοποίησης απέναντι σε ένα στοίχημα διαρκείας. Αυτό ακριβώς είναι και η μόνιμη αποστολή της πολιτικής: η συνεχής βελτίωση της ζωής των πολιτών, με θάρρος και με τόλμη.

Θα επαναλάβω, λοιπόν, τις επιτυχίες και όχι τις όποιες αστοχίες μιας πολιτικής πορείας που θα χρειαστεί καιρό και ψύχραιμη ματιά για να αποτιμηθεί πλήρως.

Τη δημοκρατική συνέπεια ενός επίλεκτου και ιδρυτικού στελέχους του χώρου του, που αγωνίστηκε με πάθος για να ανανεωθεί το κόμμα του.

Τις σοβαρές υποδομές που απέκτησε η χώρα κατά τη διάρκεια των δύο θητειών του ως Πρωθυπουργού. Και, όπως τόνισα και στην αρχή, τα δύο καθοριστικά βήματα που σηματοδότησαν την ευρωπαϊκή προοπτική τόσο της Ελλάδος όσο και της Κύπρου.

Ο Κώστας Σημίτης δεν είναι πια μαζί μας. Από τη γεμάτη εμπειρίες διαδρομή του, ας κρατήσουμε τα καλύτερα. Όχι απλά τις πολιτικές του θέσεις, ούτε ασφαλώς τις δεδομένες διαφωνίες μας, αλλά το γεγονός ότι δεν μπήκε ποτέ στον πειρασμό να «μεταλλαχθεί», να γίνει αρεστός, προχωρώντας σε ένα -είμαι σίγουρος- ξένο προς τον ίδιο μοντέλο συμπεριφοράς, διατηρώντας ταυτόχρονα την διακριτική απλότητα, για να επενδύσει αυτή τη ζωή του και μετά την απόσυρσή του από το δημόσιο προσκήνιο.

Με έναν τρόπο ίσως αθόρυβο, όμως πραγματικά ηχηρό στην ουσία του. Και είναι, θα έλεγα, ένα πολύτιμο παράσημο το οποίο κατέκτησε με τη στάση του, χωρίς ο ίδιος ποτέ να το διεκδικήσει ή να το διαφημίσει.

Μια εξαίρεση στον πολύβουο κόσμο των συνθημάτων, των θεαματικών κινήσεων, των υπερβολικών ρητορισμών, των ακραίων κομματικών αντιπαραθέσεων.

Και ένα παράδειγμα για το πώς ένας πολιτικός μπορεί να παραμένει υπεύθυνος και ενεργός πολίτης, έστω και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Με απλά λόγια, επέλεξε έναν επίλογο με νόημα ώστε να είναι και γι’ αυτό άξιος τιμής και μνήμης.
















Πρωθυπουργός: - Είμαστε μία ηγέτιδα δύναμη, σιγουριάς και ανάπτυξης. - Τα προβλήματα δεν λείπουν


 Καλημέρα σας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και χρόνια πολλά, καλή χρονιά.

H πρώτη μας συνεδρίαση για το 2025 είναι μία ευκαιρία να πιάσουμε το νήμα των καθηκόντων μας ακόμα πιο δυναμικά. Μπροστά μας, εξάλλου, διαγράφεται μία χρονιά δύσκολη, εκτός συνόρων με πολέμους, με οικονομική αβεβαιότητα, αστάθεια σε πολλές κοινωνίες, με την κλιματική κρίση να γίνεται ολοένα και πιο απειλητική, αν σκεφτούμε τις πρωτοφανείς ως προς την καταστροφικότητά τους φωτιές στην Καλιφόρνια, αλλά και με τεκτονικές, θα έλεγα, ανατροπές σε αυτό που κατανοούμε, ξέρουμε ως πολιτική, αν αναλογιστούμε και όσα διαδραματίζονται πέραν του Ατλαντικού.

Γιατί, πράγματι, βρισκόμαστε σε ένα τοπίο το οποίο δεν το σκιάζουν μόνο διακηρύξεις και, θα έλεγα, σχετικά πρωτοφανείς εξαγγελίες προαναγγέλλοντας και γεωστρατηγικές μεταβολές, αλλαγές στις ζώνες επιρροής. Μπροστά μας διαμορφώνεται και ένα πρωτόγνωρο σκηνικό όπου παγκόσμιοι οικονομικοί παράγοντες διεκδικούν τον ρόλο διαμορφωτή της κοινής γνώμης σε πολλές χώρες, ένα φαινόμενο το οποίο και με τη συνδρομή της ακόρεστης κατανάλωσης fake news πολιορκεί, θα έλεγα, τον δυτικό πολιτισμό του ορθού λόγου και της δημοκρατίας.

Και προφανώς οι απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις δεν μπορούν να δοθούν μόνο στο επίπεδο της πατρίδας μας. Ήδη αντιλαμβάνεστε ότι απασχολούν τα ζητήματα αυτά και την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ανώτατο επίπεδο, αλλά προφανώς πρέπει να λάβουν κεντρική θέση και στους δικούς μας προβληματισμούς, μάλιστα σε μία χώρα η οποία έχει δοκιμαστεί από τον λαϊκισμό, πληρώνοντας ακριβά τόσο τις εύκολες λύσεις οι οποίες αποδείχθηκαν, τελικά, παντελώς ανέφικτες, όσο και τα μεγάλα λόγια που ενίοτε έγιναν και οδυνηρές πράξεις.

Και αυτά ως μία πρώτη σκέψη, σε μία διεθνή συγκυρία που δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι, παρά τις δυσκολίες που πάντα υπάρχουν, η Ελλάδα απαντάει θετικά ως μία χώρα σταθερότητας σε έναν ασταθή κόσμο και ως μία, νομίζω, πολιτική και κυβερνητική πλειοψηφία η οποία σήμερα εμπνέει μία σιγουριά εν μέσω απανωτών κυβερνητικών κρίσεων, από τη Γερμανία μέχρι πρόσφατα αυτά που είδαμε που συνέβησαν και στον Καναδά, άλλη μία G7 χώρα η οποία έχει εισέλθει σε τροχιά πολιτικής δοκιμασίας.

Αλλά, βέβαια, και μία οικονομία η οποία εξακολουθεί να αποτελεί μία αισιόδοξη εξαίρεση στην Ευρώπη και είναι ένα δεδομένο το οποίο κατέγραψε και η περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, να έχουμε πια, για πρώτη φορά μετά από πάρα πολύ καιρό, έστω και λίγο αρνητικό πληθωρισμό τροφίμων, αλλά πιστεύω ότι είχαμε συνολικά και μία πολύ καλή κίνηση της εορταστικής αγοράς. Αυτές είναι θετικές ενδείξεις.

Ωστόσο, προφανώς τα προβλήματα δεν λείπουν και γι΄ αυτό και ξεκινάμε σήμερα τη χρονιά με μία πρωτοβουλία η οποία ουσιαστικά αφορά την εύρυθμη λειτουργία του κράτους, μία μεταρρύθμιση η οποία έχει ως σκοπό η πειθαρχική δικαιοσύνη στο Δημόσιο να απονέμεται πολύ πιο γρήγορα και προφανώς οι επίορκοι πάλι να μην μένουν ατιμώρητοι και ταυτόχρονα οι αστοχίες να γίνονται σημεία προς αποφυγή και ταυτόχρονα αντικίνητρα προκειμένου ο πολίτης να μπορεί να εξυπηρετείται καλύτερα.

Θέλω να θυμίσω ότι το θέμα αυτό με είχε απασχολήσει και πριν από μία δεκαετία και κάτι. Όταν ήμουν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, τότε για πρώτη φορά είχαμε καταγράψει όλα τα εκκρεμή πειθαρχικά περιστατικά. Όμως η αλήθεια είναι ότι παρά την πρόοδο η οποία έχει συντελεστεί, σήμερα έχουμε παραπάνω από 2.500 υποθέσεις οι οποίες εξακολουθούν να λιμνάζουν σε 92 πειθαρχικά συμβούλια. Στις μισές, μάλιστα, ακόμα δεν έχει εκκινήσει η διαδικασία, η ανακριτική διαδικασία, δεν έχει οριστεί εισηγητής και πολλές φορές ο χρόνος ολοκλήρωσης των διαδικασιών μπορεί να ξεπερνάει και τα πέντε χρόνια.

Προφανώς, αυτή η κατάσταση δεν είναι αποδεκτή, γι’ αυτό και θα ακούσουμε τον Υπουργό Εσωτερικών να εισηγείται ένα καινούργιο σχήμα, το οποίο θα εμπλέκει πολύ περισσότερο λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου που θα έχουν αυτό ως αποκλειστικό καθήκον και όχι πια συμβούλια των ιδίων των υπαλλήλων, διάσπαρτοι δικαστές, εισαγγελείς με παράλληλη απασχόληση, ενώ θέτουμε και καταληκτικά όρια για την έκδοση των τελεσίδικων αποφάσεων.

Πιστεύω ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία συνιστά μια βαθιά πολιτική επιλογή που δηλώνει την άποψή μας για ταχύτητα, διαφάνεια, για πλήρη λογοδοσία στο Δημόσιο.

Θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο ενισχύει την κεφαλαιαγορά. Η κεφαλαιαγορά είναι βασικό εργαλείο ανάπτυξης της ιδιωτικής οικονομίας. Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο τρόπος με τον οποίο θα καθιερώσουμε πρόσθετα κίνητρα ειδικά για την εισαγωγή εταιριών στο χρηματιστήριο, και δίνουμε μια έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είναι σημαντικό οι δυναμικές ελληνικές επιχειρήσεις να μπορούν να αποκτήσουν καινούργια κανάλια χρηματοδότησης ώστε με τη σειρά τους να στηρίξουν τη συνολική αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας.

Αλλά, βέβαια, ο Υπουργός μας θα μας μιλήσει και για έναν τομέα ο οποίος συζητείται ευρέως τελευταίως, και αυτό δεν είναι άλλο από το πεδίο των κρυπτονομισμάτων. Θα επιχειρήσουμε να βάλουμε μια τάξη σε ένα πεδίο το οποίο παραμένει, εν πολλοίς, θολό και αρρύθμιστο. Δεν δαιμονοποιούμε μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά, ωστόσο επιχειρούμε να θεσπίσουμε κάποιους κανόνες προστασίας του κοινού και κυρίως δικλείδες ασφαλούς ενημέρωσης, προειδοποιήσεις για τα πολύ υψηλά ρίσκα που ενέχουν τέτοιου είδους επενδυτικές δραστηριότητες.

Ευθυγραμμίζουμε ουσιαστικά το εθνικό πλαίσιο με το ευρωπαϊκό σχετικά με καταχρηστικές πρακτικές οι οποίες καταγράφονται σε αυτό το περιβάλλον. Είναι εύκολο να ακούγονται φήμες για «εύκολο και γρήγορο κέρδος», αλλά μια σοβαρή πολιτεία έχει χρέος να προειδοποιεί τους πολίτες, τους επενδυτές, ειδικά τους μικροεπενδυτές, για τους κινδύνους που καραδοκούν από διάφορα νέα και τελείως καινοτόμα εργαλεία που αναπτύσσονται από καιρού εις καιρόν και τα οποία πολλές φορές οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν τα καταλαβαίνουν καν.

Επιτρέψτε μου, τέλος, και μια ελαφρώς προσωπική αναφορά, καθώς τέτοια μέρα πριν από εννέα χρόνια η παράταξή μας, χιλιάδες μέλη και οι φίλοι της με τιμούσαν με την εκλογή μου στην ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας. Ήταν νομίζω η αρχή μιας συναρπαστικής διαδρομής, πιστεύω για όλους μας, η οποία ανανέωσε τη Νέα Δημοκρατία, την έφερε στην κυβέρνηση για δύο συνεχόμενες θητείες, με πολύ υψηλά ποσοστά.

Είμαστε μία ηγέτιδα δύναμη σήμερα σιγουριάς και ανάπτυξης. Μαζί οδηγούμε την Ελλάδα στην πρόοδο, αλλά πιστεύω ότι παίζουμε και έναν σημαντικό ρόλο στις ευρωπαϊκές εξελίξεις. Αλλά, βέβαια, καμία ηγετική θέση δεν είναι νομοτελειακά προδιαγεγραμμένη. Εξαρτάται από τη συνέχιση της δουλειάς μας, από την εντατικοποίηση των ρυθμών μας και κυρίως από την υλοποίηση του προεκλογικού μας προγράμματος. Γι’ αυτό μας εμπιστεύτηκαν οι Έλληνες πολίτες πριν από 18 μήνες και αυτό έχουμε χρέος να υλοποιήσουμε και προφανώς το 2025 είναι μια απολύτως κρίσιμη χρονιά στον κρίκο της αλυσίδας η οποία τελικά θα μας οδηγήσει στις εθνικές εκλογές του 2027.

Σταματώ εδώ, εύχομαι και πάλι καλή χρονιά και καλή δουλειά σε όλους μας.

Ομολογία Υπουργού οικονομικών: - Δεν υπάρχει ρευστότητα του αναγκαίου χρήματος, σε μετρητά, λόγω των ετήσιων πληρωμών για το δημόσιο χρέος


 Συνεδρίασε σήμερα, 10 Ιανουαρίου 2025, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο.

Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού (που έχει ήδη διανεμηθεί):

1.Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς.

Βασικά στοιχεία νομοσχεδίου για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς

1. Κίνητρα για την ενίσχυση της ουσιαστικής λειτουργίας του Χρηματιστηρίου, την ενθάρρυνση της ζήτησης και την εισαγωγή εταιρειών σε αυτό

2. Θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Τράπεζα της Ελλάδος) με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και Ευρωπαϊκές πρακτικές.

3. Εφαρμοστικά μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία.

Για τα κρυπτοστοιχεία:

-Τέθηκε σε ισχύ ο Κανονισμός 2024/1114 (MICA) που θεσπίζει κανόνες για την αγορά των κρυπτοστοιχείων.

-Θεσπίζονται επιπλέον εφαρμοστικά μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία

-Ορίζονται αρμόδιες εποπτικές αρχές κατά περίπτωση η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή η Τράπεζα της Ελλάδος για τα κρυπτονομίσματα και εντάσσεται ποινική διάταξη για παράνομη δραστηριότητα.

-Εντός του 2025 θα προωθηθεί και ειδικότερο νομοθετικό πλαίσιο για τη φορολόγηση των κρυπτοστοιχείων.

 2. Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεόδωρος Λιβάνιος και η Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την αποτελεσματικότερη απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης και την ενίσχυση της εξωστρέφειας του Δημοσίου.

Με το παρόν νομοσχέδιο επιδιώκεται η επιτάχυνση της πειθαρχικής διαδικασίας και η εξειδίκευση των στελεχών που είναι επιφορτισμένα για την απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης.

Προβλέπεται, σε αντικατάσταση των υφιστάμενων πειθαρχικών συμβουλίων, η σύσταση ενός νέου πειθαρχικού οργάνου που θα απαρτίζεται μόνο από λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Το νέο όργανο, μετά την αποστολή του φακέλου με τα στοιχεία από τους αρμόδιους φορείς της Διοίκησης, λειτουργώντας είτε σε τριμελή είτε σε πενταμελή σύνθεση, ανάλογα με τη βαρύτητα της υπόθεσης, θα αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό και οι αποφάσεις του θα προσβάλλονται μόνο στα αρμόδια δικαστήρια.

 

3. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταïκούρας, ο Υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών κ. Νικόλαος Ταχιάος και ο Υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Μεταφορών κ. Βασίλειος Οικονόμου παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στον Τομέα των Μεταφορών:

  • Δημιουργείται ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας και απαγορεύσεων που εξασφαλίζει την αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφαλείας για όλα τα υδατοδρόμια.
  • Παρατείνονται οι προθεσμίες για την έναρξη κατάρτισης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Υποστηρίζεται η προσαρμογή των σχεδίων στις νέες απαιτήσεις βιώσιμης κινητικότητας. Εισάγονται πρόσθετες αρχές και στόχοι για την κατάρτιση των ΣΒΑΚ, διευκρινίζεται ο σκοπός τους που αφορά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, την προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), τη βελτίωση της προσβασιμότητας και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Καθορίζεται, επιπλέον, το Εθνικό Σημείο Επαφής για τα ΣΒΑΚ, το οποίο είναι υπεύθυνο για την παρακολούθηση της εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1679 και δημιουργείται ένας κεντρικός συντονιστικός φορέας που παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής των ΣΒΑΚ σε εθνικό επίπεδο. Παράλληλα, εισάγονται ρυθμίσεις για την κατάρτιση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) σε κάθε αστικό κόμβο, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1679.
  • Οι διατάξεις για τα ΚΤΕΟ επιφέρουν αλλαγές που αφορούν τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και τον τρόπο διεξαγωγής του. Εισάγεται ο υποχρεωτικός έλεγχος μικροσωματιδίων τόσο σε ελαφρά όσο και σε βαρέα οχήματα. Καθιερώνεται η λειτουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) με έμφαση στην εντατικοποίηση για την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών ελέγχων των ΚΤΕΟ. Η σύσταση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου διασφαλίζει την ορθή και αδιάβλητη λειτουργία των ΚΤΕΟ, ελέγχοντας τόσο τη διαδικασία όσο και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Τα κλιμάκια θα εστιάζουν στον εντοπισμό παραβάσεων ή μη σύννομων πρακτικών στα ΚΤΕΟ. Η αυστηροποίηση της εποπτείας εξασφαλίζει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.
  • Αναφορικά με την ηλεκτροφόρτιση, καθιερώνεται η υποχρέωση εγκατάστασης νυχτερινού φωτισμού στις θέσεις ηλεκτροφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Βελτιώνεται έτσι η λειτουργικότητα και προσβασιμότητα των υποδομών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα ηλεκτροφόρτισης, οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τις θέσεις φόρτισης με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια, εξασφαλίζεται η ασφαλής χρήση των υποδομών κατά τις νυχτερινές ώρες και η διαδικασία εναρμονίζεται με διεθνείς καλές πρακτικές. Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προβλέπονται υποδομές για μικτούς σταθμούς εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης.

Καθιερώνεται η υπαγωγή συγκεκριμένων ειδικοτήτων τεχνιτών στην κατηγορία Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας και προσδιορίζονται οι απαιτήσεις για την κατάρτιση, πιστοποίηση και εξειδίκευση των τεχνικών που θα εργάζονται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα υψηλής τάσης.

Ορίζονται ειδικές προϋποθέσεις για τη στάθμευση ηλεκτρικών οχημάτων σε στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης και συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία υποδομών φόρτισης στους συγκεκριμένους χώρους.

  • Συστήνεται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ).

Το μητρώο καταγράφει όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα για κυκλοφορία, πριν από την ταξινόμησή τους. Με τη λειτουργία του ΜΕΜΟ, καταγράφονται με ακρίβεια και διαφάνεια όλα τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, δημιουργείται μια ενιαία βάση δεδομένων για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και οι αρμόδιες αρχές μπορούν να ασκούν καλύτερη εποπτεία και να εντοπίζουν παραβάσεις ή παρατυπίες.

Στον τομέα των Υποδομών, αναμένεται να επιτευχθεί η αποδοτικότερη εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων με απώτερο στόχο την επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Με τις προβλέψεις που εισάγονται, προς τον σκοπό της ασφάλειας δικαίου, διασαφηνίζονται ζητήματα που ανακύπτουν τόσο κατά τη διαδικασία υποβολής των προτάσεων όσο και κατά την αξιολόγησή τους. Συγχρόνως ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων Προτάσεων. Ειδικότερα, με την εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων μόνο στις συμβάσεις παραχώρησης έργου ή σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, επιδιώκεται να εξασφαλιστούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα για την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, χωρίς να επιβαρυνθεί με έξοδα το Ελληνικό Δημόσιο, καθορίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παραβόλου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης, καθώς και οι διατάξεις για τη νέα σύνθεση της Επιτροπής.

Επιπλέον, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου επιδιώκεται η διευκόλυνση της υποβολής και διεκπεραίωσης των αιτημάτων των επιχειρήσεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε., με σκοπό τη διαφανή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση επί των στοιχείων καταλληλότητας και ικανότητας των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων, που συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάληψης δημοσίων συμβάσεων.

 4. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταïκούρας εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την δημοπράτηση έργου σύνδεσης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.

Η υλοποίηση του Έργου είναι απαραίτητη για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου οι καθυστερήσεις υπερβαίνουν τα αποδεκτά επίπεδα σε καθημερινή βάση κατά τις ώρες αιχμής. Παράλληλα, το έργο θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της Λ. Κηφισού. Το έργο θα δημοπρατηθεί εντός του πρώτου τετραμήνου του 2025 και θα ολοκληρωθεί εντός τριετίας.

Με το επίπεδο εξυπηρέτησης που θα προσφέρει το έργο αυξάνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα των επιμέρους οδικών συνδέσμων, αναβαθμίζονται υφιστάμενοι κόμβοι και δημιουργούνται νέοι ανισόπεδοι κόμβοι. Ειδικότερα:

  • Αναβαθμίζεται ο Ανισόπεδος Κόμβος Σχιστού με την προσθήκη 2ης λωρίδας στην κατεύθυνση Σχιστό – Κόρινθος,
  • Καταργείται ο σηματοδοτούμενος κόμβος Λ. Σχιστού – Παλάσκα και δημιουργείται ο Ανισόπεδος Κόμβος Ναυπηγείων,
  • Ολοκληρώνεται η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω και συνδέεται ανισόπεδα με την Αθήνα και την Λ. Σχιστού,
  • Προστίθεται 3η λωρίδα στο ρεύμα εξόδου της Ε.Ο. προς Κόρινθο.

 

5. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για το Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους.

Στόχοι της διαχειριστικής πολιτικής του χαρτοφυλακίου Δημοσίου Χρέους είναι:

  • Η διατήρηση του επιτοκιακού κινδύνου, στα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα,
  • η διατήρηση του συναλλαγματικού κινδύνου στα τρέχοντα μηδενικά επίπεδα,
  • η διατήρηση του κινδύνου πληθωρισμού στα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα,
  • η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αυξημένων μελλοντικών δαπανών τόκων,
  • η είσπραξη θετικής παρούσας αξίας μέσω αναδόμησης υφιστάμενων ή σύναψης νέων διαχειριστικών πράξεων που συνδυαστικά με τις υφιστάμενες θα διασφαλίζουν σταθερή μελλοντική μείωση τόκων για διάστημα π.χ. 5 ή 10 ετών, υπό την προϋπόθεση ότι οι προαναφερόμενοι διαχειριστικοί στόχοι ικανοποιούνται.
  • η σύναψη διαχειριστικών πράξεων μελλοντικής έναρξης με στόχο την περαιτέρω επιμήκυνση της περιόδου σταθερότητας δαπανών τόκων και εν γένει της εξυπηρέτησης του χρέους,

Η εκδοτική πολιτική για το έτος 2025 θα εστιάζει:

  • Στην κάλυψη των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών του Ελληνικού Δημοσίου.
  • Στην περαιτέρω επέκταση της επενδυτικής βάσης των ελληνικών ομολόγων, ειδικά μετά και εξαιτίας της απόκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.
  • Στη διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων για τη διατήρηση μιας αξιόπιστης καμπύλης αποδόσεων, ώστε να αποτελεί σημείο αναφοράς για όλη την ελληνική οικονομία, καθώς και για την εύρεση της «δίκαιης-εύλογης αξίας» του συνόλου των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων,
  • Στην περαιτέρω μείωση των περιθωρίων τόσο του κινδύνου ρευστότητας, όσο και του πιστωτικού κινδύνου, από τα οποία θα προκύψει περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου.
  • Στη βελτίωση της ρευστότητας και του όγκου συναλλαγών στη δευτερογενή αγορά Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου.
  • Στη διατήρηση της συνολικής εγχώριας ρευστότητας χρήματος, που βαίνει μειούμενη λόγω και των ετήσιων δαπανών εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) κυρίως προς αλλοδαπούς επενδυτές και δανειστές, του Ιδιωτικού και του Επίσημου Τομέα.
  • Στη μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, με παράλληλη δημιουργία χώρου για εκδοτική δραστηριότητα, μέσω της αντικατάστασης βραχυχρόνιου χρέους με μεσομακροχρόνιο.
  • Στη σταδιακή μείωση αλλά ταυτόχρονα διατήρηση του ύψους των ταμειακών διαθεσίμων του Δημοσίου σε ικανοποιητικά επίπεδα,
  • Τέλος, στην παροχή επιπλέον «ασφάλειας» προς τους οίκους αξιολόγησης για πιθανή περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου.

 6. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικόλαος Παπαθανάσης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την συμμετοχή της Ελληνικής Δημοκρατίας στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Η EBRD είναι πολυμερής τράπεζα που προωθεί την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και την  επιχειρηματική πρωτοβουλία σε 36 οικονομίες σε τρεις ηπείρους. Η Τράπεζα ανήκει σε 73 χώρες, περιλαμβανομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Οι επενδύσεις στις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται στοχεύουν στην ανάδειξη ανταγωνιστικών, ανθεκτικών (resilient), «πράσινων» οικονομιών με αποτελεσματική διαχείριση.

Παρά την αρνητική συγκυρία η Τράπεζα εξακολουθεί να βαθμολογείται με «triple A», με σταθερή προοπτική και ως τέτοια επιβεβαιώθηκε και από τους τρεις μεγάλους οίκους αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας το 2022.

Οι ετήσιες  επενδύσεις της τον ίδιο χρόνο (2022) ανήλθαν σε ύψος ρεκόρ (€13,1 δισ.) και περιλαμβάνουν 431 επενδυτικά έργα και δραστηριότητες και 81 συμφωνίες χρηματοδότησης εμπορίου στο πλαίσιο του προγράμματος διευκόλυνσης του εμπορίου.

Η Τράπεζα δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στον τομέα των υποδομών και μέχρι τον Μάϊο 2023, το συνολικό επενδυτικό της πρόγραμμα ανέρχεται στο ποσό των €7,0 δισ. περίπου, εκ των οποίων έχουν ήδη εκταμιευτεί €5,2 δισ. Τα αποτελέσματα αυτά, χωρίς αμφιβολία, καταδεικνύουν την EBRD ως ισχυρό εταίρο για την κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων, τόσο εγχώριων όσο και ξένων, και ως ισχυρό καταλύτη για τη ουσιαστική ανάκαμψη και προώθηση των επενδύσεων στη χώρα μας.