Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Ευτυχώς υπάρχουν Δικαστές στο Στρασβούργο!! - Ηχηρό ράπισμα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Κυβέρνηση και το ΣτΕ!!!




 Το ΕΔΑΔ εξέδωσε πολύ σημαντική απόφαση – «ράπισμα» για την τυπολατρική ερμηνεία των προϋποθέσεων παραδεκτού της αναίρεσης από το ΣτΕ. Το Δικαστήριο του Στρασβούργου, στην όλως πρόσφατη απόφαση Τσιώλη κατά Ελλάδος της 19 Νοεμβρίου 2024 (Προσφυγή με αριθ. 51774/17) έκρινε ότι το Συμβούλιο Επικρατείας παραβίασε το δικαίωμα του προσφεύγοντος σε δίκαιη δίκη, δια της απόρριψης της αίτησης αναίρεσης ως απαράδεκτης, ελλείψει τεκμηρίωσης της έλλειψης νομολογίας επί του κρίσιμου θέματος ή προσκόμισης (αντίθετης) νομολογίας εκ μέρους του αναιρεσείοντος. 

Το ΕΔΑΔ στηλίτευσε την νομολογιακή εφαρμογή του ν. 3900/2010 από το ΣτΕ, καθώς δεν νοείται το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο να απαιτεί την προσκόμιση νομολογίας εκ μέρους του αναιρεσείοντος όταν οι αποφάσεις των εθνικών διοικητικών δεν δημοσιεύονται στο σύνολό τους σε κανένα επίσημο έντυπο ή σε προσβάσιμη για τον διάδικο και το δικηγόρο του βάση δεδομένων.

Ειδικότερα, στη συγκεκριμένη υπόθεση ο προσφεύγων υπέβαλε αίτηση για επέκταση του ιχθυοτροφείου του. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος απέρριψε την αίτηση, κρίνοντας ότι η ιχθυοτροφική μονάδα βρισκόταν σε ειδική ζώνη προστασίας των υγροτόπων του Αμβρακικού Κόλπου και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να λειτουργήσει. Ο προσφεύγων άσκησε αγωγή αποζημίωσης. Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών την απέρριψε και στη συνέχεια άσκησε αίτηση Αναίρεσης. Το ΣτΕ απέρριψε την Αίτηση Αναίρεσής του, λόγω μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του παραδεκτού, σύμφωνα με το Ν. 3900/2010.
Κατά το Δικαστήριο του Στρασβούργου τα εθνικά δικαστήρια πρέπει να αποφεύγουν την υπερβολική τυπολατρία που αντιβαίνει στην απαίτηση εξασφάλισης πρακτικού και αποτελεσματικού δικαιώματος πρόσβασης σε δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 6 § 1 της ΕΣΔΑ.

ΕΔΑΔ καταδίκασε την Ελλάδα για υπερβολική τυπολατρία του Συμβουλίου της Επικρατείας λόγω της νομολογιακής προσέγγισης που ακολουθεί το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο κατά την εφαρμογή της διαδικασίας των απαιτήσεων του παραδεκτού για την απόρριψη των λόγων αναίρεσης.
Κατά το Δικαστήριο, το ΣτΕ δεν μπορεί να απαιτεί την προσκόμιση νομολογίας εκ μέρους του αναιρεσείοντος όταν το σύνολο των αποφάσεων των διοικητικών και εθνικών εν γένει δικαστηρίων, δεν δημοσιεύονται σε κανένα επίσημο έντυπο ή σε προσβάσιμη βάση δεδομένων στην οποία ο διάδικος ή ο δικηγόρος του να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση.

Το ΕΔΑΔ διαπίστωσε ότι το ΣτΕ ερμηνεύοντας την επίμαχη απαίτηση χωρίς να λάβει υπόψη τα πρακτικά εμπόδια που αντιμετώπισε ο αναιρεσείων όσον αφορά την πρόσβαση στην νομολογία, υιοθέτησε μια υπερβολική τυπολατρική προσέγγιση, που δεν ήταν αναγκαία για την κατοχύρωση της ασφάλειας δικαίου ή την ορθή απονομής της δικαιοσύνης. Με τον τρόπο αυτό προσβλήθηκε ο πυρήνας και η ουσία του θεμελιώδους δικαιώματος πρόσβασης σε δικαστήριο.
Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο απόσπασμα που κρίνει όχι μόνο δυσανάλογη, αλλά και παράλογη (unreasonable) την απαίτηση του ΣτΕ: «Ο προσφεύγων όφειλε να προσκομίσει νομολογία με την οποία ήταν αντίθετοι οι ισχυρισμοί της απόφασης του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου ή να επικαλεστεί την έλλειψη νομολογίας. Το Δικαστήριο υπογραμμίζει εν προκειμένω ότι οι αποφάσεις που εξέδωσε η διοικητική δικαιοσύνη δεν δημοσιεύθηκαν σε κανένα επίσημο έντυπο ή προσβάσιμη βάση δεδομένων που να περιέχει το σύνολο της νομολογίας στην οποία είχε πρόσβαση ο προσφεύγων ή ο δικηγόρος του. Αυτό θα εμπόδιζε σημαντικά την ικανότητά του να βρει τη σχετική νομολογία, ακόμη και αν ο προσφεύγων είχε εκπροσωπηθεί από δικηγόρο. Το να θεωρηθεί ότι ο ισχυρισμός αυτός δεν διατυπώθηκε κατά τρόπο παραδεκτό και να αναμένεται ότι ο προσφεύγων θα έχει τεκμηριώσει περαιτέρω το επιχείρημά του ότι δεν υπήρχε σχετική νομολογία δεν είναι μόνο παράλογο, αλλά συνιστά και δυσανάλογη επιβάρυνση γι' αυτόν».

Το Στρασβούργο διαπίστωσε παραβίαση του άρθρου 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ και καταδίκασε την χώρα μας σε καταβολή 6.000 ευρώ για ηθική βλάβη του προσφεύγοντος.
Επισυνάπτεται η απόφαση του ΕΔΑΔ.

Συνημμένα







πηγή:https://www.dsa.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CE%B5%CF%85%CF%84%CF%85%CF%87%CF%8E%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%AC%CF%81%CF%87%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%AD%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%B2%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B3%CE%BF-%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%81%CF%8C-%CF%81%CE%AC%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%B4%CE%B4%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%B5

Δάσκαλε που Δίδασκες και νόμους δεν εκράτεις!! - Πρωθυπουργός για την Δικαιοσύνη: - Παρατηρείται Μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των τελεσίδικων αποφάσεων (Όπως καθυστερεί ο ίδιος για τα αναδρομικά των συνταξιούχων)

 




Κυρία Πρόεδρε της Δημοκρατίας, αξιότιμοι Υπουργοί και βουλευτές, κύριοι εκπρόσωποι του δικαστικού σώματος, κυρίες και κύριοι,

Ακούγοντας όσα ενδιαφέροντα προηγήθηκαν, ανακάλεσα στη σκέψη μου εκείνο τον Αμερικανό δικαστή ο οποίος είχε πει, κα Πρόεδρε, ότι «η Δικαιοσύνη είναι σαν το οξυγόνο. Η παρουσία της περνάει ίσως απαραίτητη αλλά η απουσία της καθιστά τη ζωή αδύνατη». Όπως, λοιπόν, το ανθρώπινο σώμα δεν επιβιώνει χωρίς οξυγόνο, έτσι και η δημοκρατία δεν μπορεί να αναπνεύσει, δεν μπορεί να προοδεύσει, δεν μπορεί να εξελιχθεί χωρίς τον πνεύμονα της απονομής δικαίου.

Συμμερίζομαι απόλυτα αυτή την παραδοχή. Γι’ αυτό και κεντρικό μέλημα της κυβέρνησής μας εδώ και πέντε χρόνια -με την προηγούμενη αλλά και τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, αλλά και με τον συντονισμό ολόκληρης της κυβέρνησης- αποτελεί η θωράκιση του κράτους δικαίου.

Ταυτόχρονα, όμως, και ο εκσυγχρονισμός, η μεταρρύθμιση συνολικά της Δικαιοσύνης. Όχι γιατί μας λείπουν σήμερα οι άξιοι δικαστές, οι φιλότιμοι λειτουργοί, όσο γιατί ειδικά το συγκεκριμένο πεδίο το πολιορκούν παθογένειες πολλών δεκαετιών.

Και όταν αναφερόμαστε, συνεπώς, στην ανάγκη τολμηρών, μεγάλων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, μιλώ σε έναν βαθμό και αυτοκριτικά στο όνομα πολλών προηγούμενων κυβερνήσεων που τελικά έμειναν μακριά από τα προβλήματα που συσσωρεύονταν, στρεφόμενες περιστασιακά μόνο προς τη Δικαιοσύνη, ενίοτε κιόλας για να την καταστήσουν βραχίονα δικών τους σκοπιμοτήτων. Τέτοιες εμπειρίες, δυστυχώς, έχουμε ακόμα και είναι πολύ νωπές.

Χρέος μας, ωστόσο, είναι πάντα να κοιτάξουμε μπροστά, αναγνωρίζοντας τα πολλά θετικά βήματα τα οποία έγιναν έως τώρα, και δεν είναι σκοπός μου να επαναλάβω εξαντλητικά όλα όσα είχαν την καλοσύνη να παρουσιάσουν ο Υπουργός και Υφυπουργός Δικαιοσύνης σε αυτή την τόσο απαραίτητη σημερινή εκδήλωση.

Επιτρέψτε μου να σταθώ συνοπτικά σε τρία μέτωπα όπου ακόμα, αντικειμενικά, υστερούμε: στη μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των τελεσίδικων αποφάσεων, στην περιορισμένη ψηφιοποίηση – χρήση της τεχνολογίας αλλά και στην επανακατάρτιση του προσωπικού, και βέβαια στα ζητήματα των υποδομών, που η αλήθεια είναι ότι είχαν παραμεληθεί εδώ και δεκαετίες.

Με αυτή την «πυξίδα» πορευτήκαμε από το 2019. Έχουμε προωθήσει γύρω στις 30 σημαντικές θεσμικές τομές. Ενδεικτικά σημειώνω την τόσο σημαντική και τόσο απαραίτητη αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα: θεραπεύουμε λάθη του παρελθόντος αντιμετωπίζοντας, για παράδειγμα, αυστηρότερα τους θύτες και προστατεύοντας αποτελεσματικότερα τα θύματα της ενδοοικογενειακής βίας, με δίκες, μάλιστα, οι οποίες διεξάγονται πλέον κατά προτεραιότητα.

Και βέβαια, θα ήθελα να τονίσω ότι στον τομέα της αντιμετώπισης της ενδοοικογενειακής βίας έχει γίνει μία πολύ ουσιαστική δουλειά, με τη συνεργασία πολλών Υπουργείων, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο το αίσθημα, εμπεδώνοντας κυρίως στις γυναίκες οι οποίες θα καταγγείλουν τέτοια περιστατικά, με το θάρρος που πάντα απαιτείται, την απαραίτητη εμπιστοσύνη ότι τελικά στο κράτος και στη Δικαιοσύνη θα βρουν την προστασία και τη φροντίδα που αξίζουν.

Και βέβαια, στον τομέα της επιτάχυνσης των διαδικασιών να θυμίσω την τόσο σημαντική προσπάθεια που γίνεται -έχουμε ακόμα βήματα να διανύσουμε- για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών και τη μεταφορά δικαστικής ύλης σε δικηγόρους.

Κύριε Υπουργέ, πρόσεξα με πολύ ενδιαφέρον, όπως γνωρίζετε δεν είμαι νομικός αλλά πρόσεξα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αυτό το οποίο είπατε για τον τρόπο με τον οποίο εκπαιδεύουμε τους νέους μας στις νομικές σχολές και την έμφαση που πρέπει να δίνουμε στους εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης διαφορών. Νομίζω ότι είναι μία σημαντική προτεραιότητα την οποία πρέπει να αγκαλιάσουμε.

Και βέβαια, αυτές οι επιλογές τελικά μειώνουν σημαντικά τις υποθέσεις οι οποίες φτάνουν στις αίθουσες, ενώ και οι προθεσμίες σταδιακά εξορθολογίζονται. Και ύστερα από χρόνια γίνεται μία πολύ σημαντική προσπάθεια στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο αυξάνει τους ρυθμούς του περιορίζοντας τις αναβολές.

Αλλά, σίγουρα, θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να σταθώ στην πιο σημαντική, την πιο εμβληματική μεταρρύθμιση που αποσκοπεί τελικά στην ταχύτητα της απονομής δικαιοσύνης -αναφέρθηκε και ο Υπουργός και ο Υφυπουργός σε αυτή-, που δεν είναι άλλη από τον νέο δικαστικό χάρτη, έναν εθνικό στόχο που, όπως επισημάνθηκε, έχει καθυστερήσει παραπάνω από έναν αιώνα. Πρώτος οραματίστηκε αυτή τη μεταρρύθμιση ο Ελευθέριος Βενιζέλος, το 1911. Δεν κατάφερε να την υλοποιήσει τότε, ούτε όταν επιχείρησε και πάλι το 1931, για λόγους που νομίζω ότι είναι απολύτως κατανοητοί.

Θέλω να συγχαρώ από καρδιάς την ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, τον Υπουργό και τον Υφυπουργό, για την πολύ μεγάλη υπομονή με την οποία αντιμετώπισαν αυτή τη μεταρρύθμιση, η οποία, όπως αναφέρθηκε, έγινε σε συνεννόηση, όπου αυτό ήταν εφικτό, αλλά σίγουρα με διάλογο με όλους τους φορείς της Δικαιοσύνης.

Έχουμε επιτέλους έναν δικαστικό χάρτη ο οποίος ενοποιεί τα Πρωτοδικεία και τα Ειρηνοδικεία. Διπλασιάζουμε, ουσιαστικά, με αυτή την παρέμβαση τους δικαστές του α’ βαθμού, οι οποίοι αναλαμβάνουν πλέον το μεγαλύτερο μέρος των ποινικών και αστικών υποθέσεων. Τα πρώτα δείγματα απ’ ό,τι μαθαίνω είναι πολύ ενθαρρυντικά, αλλά σίγουρα, κ. Υπουργέ, είναι μία μεταρρύθμιση της οποίας τα αποτελέσματα θα τα κρίνουμε και θα τα δούμε, είμαι σίγουρος, σε βάθος χρόνου.

Όσον αφορά στις υποδομές, ξέρετε ότι προγραμματίζουμε να κατασκευαστούν νέα δικαστικά μέγαρα σε οκτώ πόλεις, ανακαινίζονται ριζικά άλλα δέκα. Το πιο εμβληματικό ίσως είναι το νέο Δικαστικό Μέγαρο του Πειραιά, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζεται και θα είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Και όλα αυτά με βάση ένα σχέδιο το οποίο δεν προβλέπει μόνο οικοδομικά έργα, λιγότερα λειτουργικά κόστη, ευχερέστερη διαχείριση συνολικά του δικαστικού φορτίου, αλλά και τη διαμόρφωση σύγχρονων χώρων, όπου οι νόμοι θα υλοποιούνται και η δικαιοσύνη θα αποδίδεται σε συνθήκες αξιοπρέπειας.

Πρόκειται, λοιπόν, όπως είναι φανερό, για μία συνολική παρέμβαση, ένα πολύ φιλόδοξο μεταρρυθμιστικό σχέδιο, το οποίο εκδηλώνεται σε πολλά επίπεδα, αλλά πάντα με μία κοινή διπλή αποστολή: αφενός να αντιμετωπίσει τα πολλά εμπόδια του χθες, γιατί πράγματι -και ας είμαστε εδώ ειλικρινείς και όσο χρειάζεται αυτοκριτικοί- έμοιαζε παράξενο και αντιφατικό να διαθέτουμε διπλάσιους δικαστές ανά κάτοικο, αν συγκρίνουμε με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, και την ίδια ώρα οι αποφάσεις να εκδίδονται σε χρόνο υπερτριπλάσιο των άλλων χωρών.

Πρέπει κι εμείς, λοιπόν, να φτάσουμε εκεί που έχουμε θέσει στόχο, στον μέσο όρο περίπου των κρατών του Συμβουλίου της Ευρώπης για την έκδοση μιας τελεσίδικης δικαστικής απόφασης, δηλαδή λίγο κάτω από τα δύο χρόνια.

Ενώ από την άλλη, η ίδια δράση οφείλει να συγχρονίσει και το βηματισμό τής Ελληνικής Δικαιοσύνης με τον ρυθμό του 21ου αιώνα, ανατάσσοντας δηλαδή την αρχιτεκτονική της, ώστε να μπορεί να επιτελέσει καλύτερα το ρόλο της στο πλαίσιο του πολιτεύματος και με απόλυτο, το τονίζω, απόλυτο σεβασμό στη διάκριση των εξουσιών. Πάντοτε σε διάλογο με την κοινωνική πρόοδο, με τα καινούργια προβλήματα τα οποία ανακύπτουν, δίχως βέβαια να υποτιμώνται και οι ευρύτερες εθνικές προτεραιότητες.

Θέλω να επαναλάβω πόσο σημαντικός «πυροδότης» αυτής της προσπάθειας είναι οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης: 220 εκατομμύρια συνολικά έχουν εξασφαλιστεί μόνο για τις παρεμβάσεις που σχετίζονται με τη Δικαιοσύνη. Είναι πόροι που σύντομα θα μεταφραστούν σε μια νέα πραγματικότητα. Είναι αυτή που θα προστατεύει ακόμα πιο αποτελεσματικά τον πολίτη, θα θωρακίζει τα δικαιώματα, θα εγγυάται την ασφάλεια δικαίου, η οποία αποτελεί τελικά και την προϋπόθεση για την ανάπτυξη κάθε κράτους.

Κυρίες και κύριοι, κα Πρόεδρε, οι λέξεις – κλειδιά σε αυτή τη νέα μας διαδρομή είναι συγκεκριμένες: η ψηφιοποίηση, η επένδυση στο έμψυχο υλικό, η στοχοθεσία δίπλα στη λογοδοσία και η διαρκής επαγρύπνηση φυσικά, προκειμένου να ενισχύεται διαρκώς το κράτος δικαίου σε συνθήκες που διαρκώς μεταβάλλονται. Κατευθύνσεις οι οποίες πρέπει να πω ότι, παρά τις πολλές δυσκολίες, ακολουθούνται μεθοδικά.

Αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία στην πλήρη ολοκλήρωση του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης δικαστικών υποθέσεων πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, η οποία είναι μια πολύ σημαντική παρέμβαση. Ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα το οποίο αναβαθμίζει συνολικά τον τρόπο λειτουργίας των δικαστηρίων, με εφαλτήριο να απλουστευθεί η πυραμίδα όλων των διαδικασιών και να προκύπτει τελικά ένας και μόνο ψηφιακός φάκελος ανά υπόθεση.

Προφανή θα μου πείτε; Ναι, αλλά δεν είχαν γίνει όλα αυτά τα προφανή τόσα χρόνια.

Αξιοποιείται, επίσης, η σύγχρονη τεχνολογία, οι τηλεδιασκέψεις, το ηλεκτρονικό πινάκιο, η ψηφιακή επίδοση των εγγράφων. Ενώ ας μην φοβόμαστε τη σημασία και την σημαντική παρέμβαση που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει στη βελτίωση -τονίζω- της παραγωγικότητας των δικαστών.

Κυρίες και κ. Πρόεδρε, δεν θα αντικαταστήσει ποτέ η τεχνητή νοημοσύνη την ανθρώπινη κρίση. Όμως, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο το οποίο θα επιταχύνει διαδικασίες και θα βελτιώσει τελικά την παραγωγικότητα των ιδίων των δικαστών.

Όλο αυτό το πλέγμα των παρεμβάσεων πιστεύουμε ότι μέσα στα επόμενα 2,5 χρόνια της κυβερνητικής μας θητείας θα δώσει μια διαφορετική εικόνα στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Μια εικόνα προόδου η οποία θα αξιολογείται σταθερά με ένα διαρκές και αντικειμενικό σύστημα.

Αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία και στα ανανεωμένα προγράμματα της Εθνικής Σχολής Δικαστών. Πολύ σημαντική η επιμόρφωση η οποία γίνεται, με τους νέους ειρηνοδίκες να αποκτούν πλέον γνώσεις για να μπορούν να δικάζουν ορθά τις υποθέσεις α’ βαθμού, αλλά και με κάθε εν ενεργεία ή για κάθε υποψήφιο δικαστικό λειτουργό, υπάλληλο να μπορεί να καταρτίζεται για να ανταποκρίνεται με επάρκεια στις σύγχρονες απαιτήσεις που, όπως είπαμε, αλλάζουν συνέχεια.

Και για το κράτος δικαίου, τέλος, μιλούν από μόνες τους κάποιες από τις τελευταίες μας ρυθμίσεις, όπως η θεσμοθέτηση για πρώτη φορά -όπως μας είχε ζητηθεί μετ’ επιτάσεως από εκείνους τους διεθνείς οργανισμούς που κρίνουν και επιβλέπουν την πρόοδο της Ελληνικής Δικαιοσύνης- της ποινικής ευθύνης των νομικών προσώπων σε υποθέσεις διαφθοράς, της αυστηριοποίησης των ποινών για δημόσιους λειτουργούς που δωροδοκούνται, της ενίσχυσης του οικονομικού εισαγγελέα, αλλά και των μέτρων για την προάσπιση της ελευθεροτυπίας και των δημοσιογράφων.

Θέλω να τονίσω ότι είναι μία πρόοδος η οποία αναγνωρίζεται από την ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κράτος δικαίου, περιορίζοντας σε μόνο τέσσερις τις σχετικές συστάσεις, τις λιγότερες από 18 κράτη-μέλη. Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για το κράτος δικαίου, θέλω να επαναλάβω ότι ο μόνος αντικειμενικός και αξιοκρατικός κριτής της προόδου που η χώρα μας κάνει ως προς τα θέματα κράτους δικαίου, είναι τελικά η ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Και θέλω να ευχαριστήσω όλα τα στελέχη του Υπουργείου Δικαιοσύνης, της Προεδρίας της Κυβέρνησης για τον πολύ επιμελή συντονισμό και για την προσπάθεια την οποία καταβάλλουμε κάθε χρόνο να γινόμαστε διαρκώς καλύτεροι.

Και βέβαια, η έκθεση αυτή, ανάμεσα στα πολλά, χαιρετίζει και περιλαμβάνει και μία παρέμβαση-σταθμό της κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία οι ίδιοι οι δικαστές θα έχουν λόγο, θα συμμετέχουν στην επιλογή της ηγεσίας τους. Πρόκειται για μία ακόμα μεγάλη αλλαγή, από αυτές που κάποιοι έλεγαν πως δεν συμβαίνουν ή δεν μπορούν να συμβούν στον τόπο μας. Και όμως, έγινε και αυτή, μαζί με τις πολλές μικρές και μεγάλες τομές για τις οποίες μιλήσαμε σήμερα και οι οποίες περίμεναν χρόνια.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ίδρυση της Δικαστικής Αστυνομίας. Είδατε στην παρουσίαση, νομίζω πέρασε κάποια στιγμή το σχετικό ΦΕΚ του Όθωνα από το 1836, όμως έγινε πραγματικότητα το 2024. Νομίζω ότι είδατε τις γυναίκες και τους άντρες της Δικαστικής Αστυνομίας μπαίνοντας, με τις πολύ ωραίες, καλαίσθητες στολές τους. Είναι μία ακόμα σημαντική παρέμβαση που θα επιταχύνει το έργο των δικαστών, αλλά θα διευκολύνει και την Αστυνομία για να στραφεί στα κύρια καθήκοντά της.

Αποδεικνύεται έτσι ότι και στον κρίσιμο χώρο της Δικαιοσύνης η Ελλάδα προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, συγκλίνοντας ακόμα περισσότερο με τα δεδομένα της Ευρώπης.

Είναι κάτι που απαντά και στη στρεβλή εικόνα η οποία, δυστυχώς, προβάλλεται συχνά από την αντιπολίτευση, η οποία δεν διστάζει να διασύρει και την εικόνα της πατρίδας μας στο εξωτερικό. Είναι κάτι το οποίο δεν θα έπρεπε να συμβαίνει. Θα έπρεπε τουλάχιστον στα ζητήματα αυτά να μπορούμε να αναγνωρίζουμε την πραγματική πρόοδο εκεί όπου συντελείται και να αγωνιζόμαστε διαρκώς για το πώς θα γίνουμε καλύτεροι.

Γιατί, προσέξτε, δεν ισχυρίζομαι σε καμία περίπτωση ότι όλα γίνονται άψογα. Είμαι ο πρώτος ο οποίος πάντα επιδιώκει την κριτική και θεωρώ ότι μόνο αν είμαστε πραγματικά αυστηροί με τους εαυτούς μας και με το έργο μας μπορούμε ουσιαστικά να βελτιωνόμαστε.

Ας μη ξεχνάμε, όμως, από πού ξεκινήσαμε πριν από πέντε χρόνια και πού είμαστε σήμερα. Σε μια πορεία σίγουρα με αδυναμίες, όμως και με πολλές γενναίες μεταρρυθμίσεις. Είναι μια ανορθωτική τροχιά που ακολουθεί η χώρα σε κάθε τομέα της δημόσιας ζωής.

Η δημοκρατία δεν σημαίνει μόνο καλύτερο εισόδημα, λιγότερη ανεργία, δυναμική ανάπτυξη. Σημαίνει, πρώτα και πάνω απ’ όλα, εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη στους θεσμούς, πρώτα και πάνω από όλα εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη, ίσως τον βασικότερο κρίκο, τελικά, της κοινωνικής συνοχής.

Η στήριξή της, συνεπώς, γίνεται και μια δημοκρατική υποχρέωση πρώτου μεγέθους. Είμαι σίγουρος ότι όλες και όλοι που είμαστε εδώ σήμερα, με πρώτους τους λειτουργούς της Δικαιοσύνης, συμμεριζόμαστε την ίδια προοπτική: το δίκαιο να απονέμεται γρήγορα και δίκαια, αποτελώντας καταφύγιο του πολίτη και ειδικά του πιο αδύναμου, ασπίδα για τα δικαιώματά του, σε ένα περιβάλλον ισονομίας το οποίο θα εγγυάται σταθερότητα, σιγουριά και ασφάλεια για όλους. Κάτι που δεν εξαρτάται μόνο από έργα και μέτρα αλλά και από τη δική σας καθημερινή συμβολή και πράξη.

Για ακόμα μια φορά θέλω να συγχαρώ την ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες έχει ήδη υλοποιήσει και αυτές που ακόμα σχεδιάζει και να επαναλάβω ότι οι πρωτοβουλίες αυτές θα έχουν τη διαρκή και αμέριστη στήριξή μου.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Υπουργός εργασίας: - Στο 2,4% οι αυξήσεις στις συντάξεις - Τι είπε για την ΕΑΣ, την προσωπική διαφορά και την έκτακτη οικονομική ενίσχυση


 Ο προϋπολογισμός, οι αυξήσεις στις συντάξεις αλλά και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης που παραχώρησε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως στον ραδιοφωνικό σταθμό «Talk Radio».

Για τον προϋπολογισμό και τις αυξήσεις στις συντάξεις

«Πρώτα απ’ όλα χθες κατατέθηκε ο προϋπολογισμός στη Βουλή των Ελλήνων.  Από τα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει η νέα αύξηση που θα δοθεί στις συντάξεις της χώρας, η οποία ανέρχεται στο 2,4%. Άρα αυτή είναι μια αύξηση την οποία θα δούνε όλοι οι συνταξιούχοι της χώρας. Πλέον τα τελευταία δύο χρόνια θα έχουμε αυξήσεις που αγγίζουν σχεδόν το 14%.».

Για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών:

«Από τις αρχές του χρόνου μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές κατά μία επιπλέον ποσοστιαία μονάδα. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Μειώνονται τα χρήματα που δίνουμε εν τέλει για κάθε εργαζόμενο, προς το κράτος εννοώ, άρα μειώνεται το λεγόμενο μη μισθολογικό κόστος. Θέλω να θυμίσω ότι τα τελευταία χρόνια στη χώρα το μη μισθολογικό κόστος έχει ήδη μειωθεί κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες. Μαζί με αυτήν πάμε στις 5 ποσοστιαίες μονάδες, άλλη μισή μονάδα θα μειωθεί το 2027. Σύνολο 6 ποσοστιαίες μονάδες μείωση. Άρα, αυτό σημαίνει λιγότερα χρήματα τα οποία καλούνται να πληρώσουν και οι εργαζόμενοι και οι εργοδότες».

Για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και την προσωπική διαφορά:

«Λοιπόν, για τους συνταξιούχους που διατηρούν προσωπική διαφορά μέχρι τα 1600 ευρώ έχουμε κάνει για άλλη μια χρονιά μια ειδική ρύθμιση βάσει της οποίας θα υπάρξει ειδική ενίσχυση από 100 έως 200 ευρώ αναλόγως το ποσό της σύνταξης η οποία θα πληρωθεί το μήνα Δεκέμβριο. Άρα θα υπάρξει έκτακτη οικονομική ενίσχυση και θα υπάρξει και άλλη μια σημαντική αλλαγή σε ότι αφορά τις συντάξεις την οποία θέλω να επικοινωνήσω μέσω του σταθμού σας.  Η λεγόμενη εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων.

Η εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων θα σας θυμίσω επιβάλλεται πάνω από τα 1400 ευρώ. Αν έχεις κύρια σύνταξη πάνω από 1400 ευρώ μπαίνει κλιμακωτά η εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων. Πρώτα 3%, αν έχεις πιο υψηλή σύνταξη 6% και ούτω καθεξής.

Τι πρόβλημα υπήρχε τα τελευταία  2 χρόνια;  Επειδή για πάρα πολλά χρόνια δεν είχαν δοθεί αυξήσεις στις συντάξεις όλα κυλούσαν ομαλά σε σχέση με την εισφορά αλληλεγγύης.  Όμως τα τελευταία δυο χρόνια που δόθηκαν αυξήσεις στις συντάξεις, παρατηρήθηκε το εξής παράδοξο. Ας πούμε ότι εγώ παίρνω σύνταξη 1390 ευρώ.  Δίνεται αύξηση στη σύνταξη, περνάω τα 1400 μου επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης και βρίσκομαι με λιγότερα από ότι έπαιρνα παρότι έχει δοθεί αύξηση. Αυτό λοιπόν το διορθώνουμε.  Με ειδική ρύθμιση που φέρνουμε στη Βουλή προβλέπουμε ότι τα κατώφλια κάθε κλιμακίου θα αυξάνουν όσο αυξάνει η σύνταξη κάθε χρόνο».

Για τον κατώτατο μισθό:

«Ασχολούμαστε πάρα πολύ με το θέμα του κατώτατου μισθού, μάλιστα φέρνω ένα καινούριο νομοσχέδιο αυτές τις μέρες στη Βουλή, για το πως θα αυξάνει εφ’ εξής ο κατώτατος μισθός. Με έναν μηχανισμό ο οποίος θα έρχεται και θα υπολογίζει, ας πούμε την ακρίβεια. Πόσο ανεβαίνουν οι τιμές στην αγορά, θα ανεβαίνει και ο κατώτατος μισθός. Αυτή όμως είναι η μία όψη του νομίσματος. Πως θα ενισχύσουμε το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων. Η άλλη όψη του νομίσματος είναι πως αυτές οι αυξήσεις θα οδηγήσουν πραγματικά σε μία υγιή επιχειρηματικότητα και δεν θα οδηγήσουν για παράδειγμα σε μαύρη οικονομία ή σε απολύσεις. Για αυτόν ακριβώς το λόγο καταβάλουμε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια για να μειώνουμε διαρκώς το μη μισθολογικό κόστος, τις κρατήσεις που λέγατε. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει επέλθει μεγαλύτερη μείωση αυτών των κρατήσεων σε όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συγκριτικά αν δεν κάνω λάθος. Από τις μεγαλύτερες λοιπόν μειώσεις κρατήσεων. Δεν σημαίνει ότι η κατάσταση είναι ιδανική. Προσπαθούμε διαρκώς όμως και εντός των δημοσιονομικών περιθωρίων της χώρας να επιφέρουμε την καλύτερη δυνατή ισορροπία.».

ΟΟΣΑ: - Στην κορυφή και πάλι η Ελλάδα - Έχει την πιο βαριά φορολογία, με 40,1%

 




Η Ελλάδα παραμένει στην πρώτη τριάδα των χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης με τους υψηλότερους έμμεσους φόρους, οι οποίοι ανήλθαν στο 40,1% των συνολικών εσόδων το 2023. Έμμεσοι φόροι που προέρχονται από την τσέπη νοικοκυριών-επιχειρήσεων και «φουσκώνουν» τα φοροέσοδα, αποτελούν βασικό βραχίονα για την υπερεκτέλεση του προϋπολογισμού, δημιουργώντας θηριώδη πλεονάσματα.

Σημείο αναφοράς αποτελούν οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης που αντιστοιχούν στο 21,4% των φοροεσόδων, τη στιγμή που ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ βρίσκεται στο 10,8%. Παράλληλα τα έσοδα από ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 21,9% των φορολογικών εσόδων, απέχοντας ελάχιστα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (20,8%). 

Αντίθετα, τα έσοδα από τους άμεσους φόρους και δη από τη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων (ΦΕΦΠ και ΦΕΝΠ) ήταν αναλογικά πολύ χαμηλότερα από τον ΟΟΣΑ. Ειδικότερα, τα έσοδα από τον ΦΕΦΠ ανερχόταν το 2023 στο 13,6% των συνολικών και από τον ΦΕΝΠ στο 6% έναντι 23,6% και 12%, αντίστοιχα, στον ΟΟΣΑ. 

Πάνω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ τα συνολικά φορολογικά έσοδα της Ελλάδας

Συνολικά τα φορολογικά έσοδα της Ελλάδας ως ποσοστό του ΑΕΠ, παραμένουν πάνω από τον μέσο όρο στη λίστα του ΟΟΣΑ και αυτό παρά το γεγονός ότι σημείωσαν μείωση το 2023. Όπως αναφέρει ο διεθνής οργανισμός τα φορο-έσοδα ανήλθαν πέρυσι στο 39,8% του ΑΕΠ από 41,2% που ήταν το 2022, ενώ ο μέσος όρος για τα κράτη – μέλη του ΟΟΣΑ φθάνει στο 33,9%. Μάλιστα σε μακροχρόνιο ορίζοντα εξέτασης, δηλαδή μεταξύ 2010 και 2023, η Ελλάδα εμφάνισε την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση κατά 7,5 ποσοστιαίες μονάδες, μετά τις Ιαπωνία (8,2 ποσοστιαίες μονάδες) και Σλοβακία (7,6 ποσοστιαίες μονάδες).

Επίσης η Ελλάδα έχει τον 10ο υψηλότερο λόγο φορολογικών εσόδων, στα οποία περιλαμβάνονται και οι ασφαλιστικές εισφορές, προς το ΑΕΠ. Πρώτη στην κατάταξη είναι η Γαλλία με 43,8% και τελευταίο το Μεξικό με 17,7%. 

Εννέα χώρες του ΟΟΣΑ, ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα συγκέντρωσαν περισσότερα έσοδα από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων, ενώ οι υπόλοιπες εισέπραξαν περισσότερα από τις εργοδοτικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.




πηγή:https://www.sofokleousin.gr/oosa-i-ellada-exei-tin-pio-varia-forologia-yperteroun-oi-emmesoi-

Ένα φιλάκι είναι λίγο πολύ λίγο - Δύο φιλάκια .......


Ένα φιλάκι είναι λίγο πολύ λίγοΔύο φιλάκια είναι λίγα τι να πωΤρία φιλάκια είναι λίγο πολύ λίγοΔώσε μου τέσσερα αν θεσ να σ' αγαπώ
Δώσ' μου πολλά φιλιά αμέτρητα τρελάΚι εγώ βασίλισσα θα σ' έχω στη καρδιά μουΜη τσιγγουνεύεσαι πάντα να σκέφτεσαιΠωσ τα φιλιά είν' η καλύτερη δουλειά
Ένα φιλάκι είναι λίγο πολύ λίγοΔύο φιλάκια είναι λίγα τι να πωΤρία φιλάκια είναι λίγο πολύ λίγοΔώσε μου τέσσερα αν θεσ να σ' αγαπώ
Δώσ' μου πολλά φιλιά αμέτρητα τρελάΚι εγώ βασίλισσα θα σ' έχω στη καρδιά μουΜη τσιγγουνεύεσαι πάντα να σκέφτεσαιΠωσ τα φιλιά είν' η καλύτερη δουλειά













https://www.dimokratia.gr/iremologio/585310/iremologio-pemptis-21-11-2024/

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

Αποκάλυψη-βόμβα για τις Συντάξεις: - ΟΧΙ Μόνο Συνεχίζεται Αλλά Αυξάνεται ο Οικονονομικός Βιασμός των Συνταξιούχων! - 886 εκατ. ευρώ θα πληρώσουν οι συνταξιούχοι για ΕΑΣ το 2025!! - Ο επαίσχυντος πίνακας του κρατικού προϋπολογισμού





555 εκατ.ευρώ  υπέρ ΕΑΣ προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2024


Με τη νέα «αρχιτεκτονική» που προωθεί η κυβέρνηση, οι συνταξιούχοι θα πληρώσουν μεγαλύτερο ποσό για την Εισφορά υπέρ Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) απ’όση τα προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2025

Το 2024 οι συνταξιούχοι έχασαν μισό δις € από την ΕΑΣ (555 εκατ. €), που παρακρατείται από όλες τις κύριες συντάξεις πάνω από 1.400 € μεικτά (μείωση 3%-14%) και από όλες τις επικουρικές πάνω από 300 € μεικτά (μείωση 3%-10%).

Μάλιστα, από 1-1-2023, με την αύξηση που χορήγησε η κυβέρνηση, ύψους 7,75%, πολλοί συνταξιούχοι εισέπραξαν μικρότερη σύνταξη, αφού ξεπέρασαν το «όριο» των 1.400 € (μεικτά) στην κύρια σύνταξή τους, με συνέπεια να υποστούν περικοπή από 3% και άνω λόγω παρακράτησης υπέρ της ΕΑΣ. Το ίδιο συνέβη, σε μικρότερη έκταση, και το 2024 με την αύξηση των συντάξεων κατά 3,1%!

Τώρα, με θλίψη εντοπίσαμε στη σελ. 166 της Εισηγητικής Έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 και στον Πίνακα 3.20 ότι η βασική πηγή εσόδων για τον προϋπολογισμό του ΑΚΑΓΕ θα προέρχεται και το 2025 (όπως και τα προηγούμενα χρόνια) από την παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ν. 3865/2010, 3986/2011, 4002/2011).

Η συγκεκριμένη εισφορά-φόρος, που πρέπει να καταργηθεί άμεσα και αναδρομικά, είχε κριθεί από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου αντισυνταγματική με τις αποφάσεις 244/2017 και 504/2021, ενώ, με νεώτερη απόφασή της 1477/2021, την έκρινε συνταγματική από 1-1-2019. Την ίδια στάση τήρησε άλλωστε και το ΣτΕ, που με αποφάσεις της Ολομελείας του έκρινε την περικοπή υπέρ ΕΑΣ σε κύριες και επικουρικές συντάξεις ως συνταγματικά συμβατή!!

Συγκεκριμένα, όπως για το 2024, έτσι δυστυχώς και για το 2025, προβλέπεται τα βασικά έσοδα του προϋπολογισμού για το ΑΚΑΓΕ (που ιδρύθηκε με το άρθρο 149 του ν. 3655/2008) να προέλθουν από την παρακράτηση υπέρ ΕΑΣ από τους συνταξιούχους που έχουν κύρια σύνταξη 1.400 € μεικτά και άνω (από 1-1-2025, με το νέο σύστημα, από 1.435 € και άνω) και επικουρική 300 € μεικτά και άνω.

Παραθέτουμε τον άκρως αποκαλυπτικό Πίνακα 3.20 (σελίδα 166) της Εισηγητικής Έκθεσης του Υπουργείου Οικονομικών για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 αναφορικά με τον προϋπολογισμό του ΑΚΑΓΕ και τον αντίστοιχο του περσινού Κρατικού Προϋπολογισμού (Πίνακας 3.19, σελίδα 169).


Αν και δεν είναι κατανοητό το ποσό των 766 εκατ. ευρώ που παρουσιάζεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό για το 2025 ως «εκτίμηση» για το 2024, ενώ στον αντίστοιχο περσινό προϋπολογισμό αναφερόταν το ποσό των 555 εκατ. € (435+120), το βέβαιο συμπέρασμα είναι ότι πάνω από 400.000 συνταξιούχοι ή οι κληρονόμοι τους, που έχουν κύρια μεικτή σύνταξη άνω των 1.400 ευρώ (1.435 € από 1-1-2025) και επικουρική μεικτή σύνταξη άνω των 300 ευρώ, θα χάσουν συνολικά το υπέρογκο ποσό των 886 εκατ. ευρώ (766 + 120) ΜΟΝΟ από την ΕΑΣ, αφού υφίστανται τις περικοπές ύψους 3%-14% και 3%-10%, αντιστοίχως.

Έτσι αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά η …ευφάνταστη μέθοδος τής οικονομικής πολιτικής τής κυβέρνησης ΝΔ που από τη μία αυξάνει τις συντάξεις και από την άλλη εισπράττει υπερδιπλάσια από τους φόρους και τις «εισφορές» που έχει θεσπίσει και συνδέσει με αυτές!!

Το «χαράτσι» της ΕΑΣ, ο ιδιότυπος αυτός φόρος τής πρώτης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ που διατήρησαν όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις και που στέρησε από τους συνταξιούχους μέχρι σήμερα πάνω από 10 δις ευρώ, πρέπει να καταργηθεί, όπως προαναφέραμε, άμεσα και αναδρομικά!


Αλέξης Π. Μητρόπουλος

Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ






Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/11/20/apokalypsi-vomva-886-ekat-e-tha-plirosoun-oi-syntaxiouchoi-gia-eas-to-2025


Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του εκδότη και οπωσδήποτε χωρίς την αναφορά της πηγής προέλευσης του περιεχομένου.








Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης για Κρατικό Προϋπολογισμό 2025: - Οι δαπάνες για την Άμυνα θα αυξηθούν κατά 73%


 Κατατέθηκε στη Βουλή ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2025

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά, κατέθεσε σήμερα στη Βουλή τον Κρατικό Προϋπολογισμό για το 2025.

Για το θέμα ο κ. Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ο Προϋπολογισμός του 2025 αποτυπώνει ότι στην Ελλάδα συνδυάζονται αρμονικά η δημοσιονομική σύνεση με την ανάπτυξη.

Από τη μια πλευρά, στον Κρατικό Προϋπολογισμό καταγράφεται ότι η Ελλάδα το 2025 θα έχει το τέταρτο υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα συνολικό έλλειμμα που θα αγγίξει το μηδέν και τους ταχύτερους ρυθμούς μείωσης του δημόσιου χρέους στο σύνολο των 27 κρατών – μελών της ΕΕ.

Με χαμηλότερους φόρους έχουμε περισσότερα έσοδα. Αυτό οφείλεται στον συνδυασμό της ανάπτυξης  -καθώς στην πατρίδα μας έχουμε πολύ σημαντικότερη ανάπτυξη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης – και στις πρωτοβουλίες περιορισμού της φοροδιαφυγής που έχουν πια χειροπιαστά αποτελέσματα.

Συνεχίζουμε παράλληλα τη φιλοεπενδυτική μας πολιτική. Οι επενδύσεις και οι εξαγωγές θα αυξηθούν το 2025. Το ίδιο ισχύει και για τις δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες έχουν υπερδιπλασιαστεί το 2024 σε σχέση με το 2019 και θα αυξηθούν ακόμη πιο πολύ την επόμενη χρονιά. Η ανεργία θα πέσει στα προ κρίσης επίπεδα.

Υπογραμμίζω ακόμη ότι σε σχέση με το 2019 το 2025 οι δαπάνες για την Υγεία θα έχουν αυξηθεί κατά 74% ενώ οι δαπάνες για την Άμυνα κατά 73% υπογραμμίζοντας και τις σχετικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης. Παράλληλα, οι δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια αυξάνονται σημαντικά στον Προϋπολογισμό του 2025 διότι είναι θέμα απόλυτης προτεραιότητας για την Κυβέρνηση η προστασία του φυσικού μας πλούτου, καθώς και την προστασία από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

 Με λίγα λόγια, ο Προϋπολογισμός του 2025 είναι ένας Προϋπολογισμός, ο οποίος συνδυάζοντας τη δημοσιονομική σοβαρότητα με την οικονομική ανάπτυξη απαντά σε εθνικές και κοινωνικές προτεραιότητες, επουλώνει τις πληγές της κρίσης της περασμένης δεκαετίας και συντελεί στο να ανέβει η πατρίδα μας ακόμα ψηλότερα!».

Ο Υφυπουργός κ. Πετραλιάς έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Πριν από λίγη ώρα κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων ο Προϋπολογισμός του 2025. Θα ήθελα να αναφέρω ότι – καθώς είναι μεγάλη τιμή για εμένα, είναι ο 6ος Προϋπολογισμός που συμμετέχω στη συγγραφή – ο Προϋπολογισμός του 2025 δεν έχει καμία σχέση με του 2019 ή του 2020, καθώς βρίσκει μια χώρα ανεξάρτητη, χωρίς εποπτεία – χωρίς αυτό να σημαίνει χωρίς στόχους – μια χώρα που έχει λάβει την επενδυτική βαθμίδα, με υγιή δημόσια οικονομικά, πολύ μικρότερο χρέος και – αν θέλετε – μια χώρα πολύ μεγαλύτερη καθώς το ΑΕΠ το 2025 θα έχει αυξηθεί κατά 62 δισ. ή 34% σε σχέση με το 2019.

Ο ρυθμός ανάπτυξης όπως και στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναμένεται να ανέλθει σε 2,2% φέτος και 2,3% το 2025 και το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφωθεί σε 2,5% φέτος και 2,4% του ΑΕΠ του χρόνου.

Ο Προϋπολογισμός του 2025 περιλαμβάνεται το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν ανακοινωθεί, συμπεριλαμβανομένων όσων παρουσιάστηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και μετέπειτα. Τα νέα μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα επιφέρουν επιπλέον δημοσιονομικό κόστος το 2025 σε σχέση με το 2024, περίπου 1,1 δισ. ευρώ και εστιάζουν στη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, στην ενίσχυση των επενδύσεων και της καινοτομίας, στην αντιμετώπιση του δημογραφικού και του στεγαστικού ζητήματος καθώς και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής.

Η υπολογιζόμενη αύξηση του δείκτη πρωτογενών δαπανών το 2025 ανέρχεται σε 3,6% με στόχο που γνωρίζετε από το Μεσοπρόθεσμο να είναι 3,7%.

Σε αυτά τα πλαίσια το χρέος αναμένεται να μειωθεί από 163,9% το 2023, σε 154% το 2024 και περεταίρω σε 147,5% το 2025. Δηλαδή κατά 10 και 6,5 μονάδες αντίστοιχα το 2024 και 2025.

Τέλος, παρόλες τις εξωτερικές αναταράξεις από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, η ελληνική οικονομία παρουσιάζεται δυνατή και ανθεκτική. Μέλημά μας είναι να κρατήσουμε τη χώρα σε αυτή τη σταθερή και θετική πορεία, η οποία είναι η μόνη βάση που μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώνουμε το πραγματικό εισόδημα των πολιτών».

Επισυνάπτεται σχετική παρουσίασηεισηγητική έκθεση και τα κυριότερα σημεία του Προϋπολογισμού 2025

 

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ