Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

Υπτγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης: - Βασιλικός – Εθνικός – Βασιλικός και πάλι… Εθνικός Κήπος - Αναδρομή, στο ιστορικό του κήπου από το 1836 μέχρι και σήμερα




 Γράφει ο  Υπτγος ε.α. 
Χρήστος Μπολώσης

Κατά τα τελευταία έτη του αγώνος της Παλιγγενεσίας (1828-29), η Αθήνα βρισκόταν σε οικτρή από πάσης πλευράς κατάσταση. Οι Αθηναίοι είχαν διασκορπισθεί και σχεδόν μόνοι κάτοικοι της πόλεως, ήσαν μέλη συμμοριών πεινασμένων Tουρκαλβανών, οι οποίοι διέμεναν σε ερείπια.

Από τον Φεβρουάριο του 1830, σημειώνεται η σταδιακή επάνοδος των Αθηναίων στην πόλη τους, οι οποίοι εγκαθίστανται στα σπίτια τους ή αγοράζουν κτήματα Tούρκων.

Την ίδια χρονιά και λόγω της καχυποψίας της προς τον Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος εθεωρείτο ρωσόφιλος, η Αγγλία, κατά την υπογραφή της Συνθήκης Ανεξαρτησίας της Ελλάδος, πέτυχε οι Μεγάλες (προστάτιδες…) Δυνάμεις να δημιουργήσουν το «Ελληνικό Βασίλειο» και να ορίσουν βασιλέα τον  Όθωνα, δευτερότοκο γιό του πρίγκιπα και μετέπειτα βασιλέα της Βαυαρίας, Λουδοβίκου Α΄. Έτσι, στις 25 Ιουνίου του 1833, σε ηλικία 17 ετών ο Όθωνας φθάνει στην Ελληνική πρωτεύουσα, το Ναύπλιο, συνοδευόμενος από τριμελή αντιβασιλεία Βαυαρών, η οποία θα διοικήσει το νεαρό Ελληνικό Κράτος, μέχρι να ενηλικιωθεί ο  Όθωνας, πράγμα που γίνεται στις 20 Μαΐου του 1835.

Την 1η Μαρτίου του 1833, αποστέλλεται από την Αντιβασιλεία ο Ιακωβάκης Ρίζος και παραλαμβάνει την Ακρόπολη από την τουρκική φρουρά, η οποία αποχωρεί στις 20 Μαρτίου, οπότε και υψώνεται στον Ιερό Βράχο η ελληνική σημαία.

Στις 18 Σεπτεμβρίου του 1834, υπογράφεται διάταγμα από την Αντιβασιλεία με το οποίο ανακηρύσσεται η Αθήνα  πρωτεύουσα του Ελληνικού Βασιλείου και τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους, πραγματοποιείται η μεταφορά της από το Ναύπλιο στην Αθήνα.

Η νεαρή σύζυγος του Όθωνα βασίλισσα Αμαλία, προερχομένη από χώρα που έχει παράδοση στη δημιουργία πάρκων, συλλαμβάνει την ιδέα να κατασκευάσει ένα πάρκο στη νεαρή πρωτεύουσα, που προσπαθεί να αποκτήσει χαρακτήρα ευρωπαϊκής πόλεως. Το εγχείρημα, δεν ήταν εύκολο στο σχεδόν γυμνό από βλάστηση αθηναϊκό τοπίο, το οποίο είχε αποψιλωθεί στα χρόνια της τουρκοκρατίας. Ο Όθωνας και η Αμαλία, αρχικώς διέμεναν στην πλατεία Νομισματοκοπείου (σήμερα Κλαυθμώνος), στο κτίριο που τώρα στεγάζεται το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, από την οποία μετακόμισαν στα Ανάκτορα, δηλαδή στο σημερινό κτίριο τη Βουλής, τον Αύγουστο του 1843.

Παραλλήλως με την κατασκευή των Ανακτόρων, το 1836, ο Βαυαρός αρχιτέκτων Φρ. Γκόρτνερ, ο οποίος και τα σχεδίασε, καθορίζει την αρχική μορφή ενός κήπου, ο οποίος βρισκόταν στην ανατολική πλευρά του λόφου του Αγίου Αθανασίου στην κορυφή του οποίου κτίζονταν τα Ανάκτορα. Η αρχική του έκταση ήταν 20 στρέμματα, η οποία με απαλλοτριώσεις και προσθήκες φθάνει τα 155 στρέμμ. και οριοθετείται από τις λεωφόρους Βασ. Σοφίας, Βασ. Αμαλίας, Βασ. Όλγας και Ηρώδου Αττικού.

Η φύτευση του κήπου αρχίζει το Φθινόπωρο του 1839, υπό την επίβλεψη του Βαυαρού γεωπόνου Σμάρατ στη νότια πλευρά του νεοκατασκευαζομένου κτιρίου.

Τον Ιανουάριο του 1840, η Αμαλία αναγγέλλει με επιστολή στον πατέρα της Παύλο Φρειδερίκο Αύγουστο, Μέγα Δούκα του Ολδεμβούργου, ότι φυτεύονται τα πρώτα δέντρα και ένα μήνα αργότερα, ότι η φύτευση έχει ολοκληρωθεί  και τα δέντρα αρχίζουν να βλαστάνουν.

Όμως η Αμαλία, άρχισε να ασχολείται συστηματικά με τον κήπο μετά το 1843, ενώ ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του αναδεικνύεται μέσα από τις 586 επιστολές που έστειλε στον πατέρα της, η πρώτη από τις οποίες χρονολογείται στα τέλη του 1836 και η τελευταία στις αρχές του 1853.

Το 1845 άρχισαν να φυτεύονται οι Ουασιγκτώνιες (είδος φοίνικα), στην έξοδο προς τη Λεωφ. Αμαλίας. Οι δυσκολίες για τη μεταφορά τους από τον Πειραιά στην Αθήνα ήταν τεράστιες, αφού δεν χρησιμοποιήθηκαν μικρά φυτά, αλλά έτοιμα δέντρα. «Σήμερα φυτέψαμε έναν γίγαντα 65 ποδών (περίπου 22 μέτρα), αλλά πόση δουλειά και πόσος κόπος απαιτείται, για να φυτευτεί ένας τέτοιος φοίνικας», γράφει στον πατέρα της.

Το όλο έργο της δημιουργίας του Βασιλικού Κήπου αγκαλιάστηκε από τους Αθηναίους, όμως υπήρξαν και οι αντιρρήσεις, οι οποίες διετυπώθησαν είτε υπό μορφή δημοσιευμάτων για δήθεν κατασπατάληση δημοσίου χρήματος είτε και διαφωνιών, ακόμη και από ανθρώπους της Αυλής.

Όπως σε κάθε εκσκαφή που γίνεται στην Ελλάδα, έτσι και στην περίπτωση του Κήπου, η σκαπάνη του κηπουρού έφερε στο φως το 1852 το μωσαϊκό δάπεδο ρωμαϊκής επαύλεως, το οποίο ευρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Κήπου, προς το κτίριο της Βουλής.

Το 1860, συντάσσεται το οριστικό πολεοδομικό σχέδιο των Αθηνών, το οποίο και καθορίζει τα τελικά όρια του Κήπου (περίπου αυτά που είναι και σήμερα), ενώ το 1868 στη ΒΑ γωνία, εγκαθίσταται η Βασιλική (σήμερα Προεδρική) Φρουρά σε έκταση 4,5 στρεμμ.

Μέχρι το 1854, ο Κήπος ήταν απρόσιτος στο κοινό. Τότε αποφασίστηκε να ανοίγει κάποιες ώρες της ημέρας, ώστε να απολαμβάνουν τον περίπατό τους και οι απλοί Αθηναίοι.

Στις 23 Οκτωβρίου του 1862, ο Όθων και η Αμαλία εγκαταλείπουν την Ελλάδα και στις 30 Μαρτίου του επομένου έτους ανεβαίνει στον θρόνο ο Γεώργιος ο Α΄, ο οποίος συνεχίζει να φροντίζει τον κήπο, ενώ επί των ημερών του και με την επιμέλεια του Βαυαρού γεωπόνου Φρειδερίκου Σμίτ, δημιουργείται και το πρώτο θερμοκήπιο.

Το 1900, ο Κήπος έχει φθάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο από αισθητικής πλευράς χάρη στη συστηματική συντήρηση. Τα φυτά έχουν μεγαλώσει αρκετά και οι διακοσμητικές κατασκευές (λίμνες, πέργκολες κ.λπ.) τονίζουν τα χαρακτηριστικά τοπία του.

Το 1923 ο Βασιλικός Κήπος χαρακτηρίζεται Κρατικός Δημόσιος και έκτοτε παραμένει ανοικτός για τους επισκέπτες του, από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου.

Το 1927 ιδρύεται η Επιτροπή Δημοσίων Κήπων και Δενδροστοιχιών, ΝΠΔΔ, υπό τη εποπτεία του υπουργού Γεωργίας, ενώ με το ίδιο νομοθετικό διάταγμα καθιερώνεται η ονομασία Εθνικός Κήπος.

Η περίοδος από 1927 μέχρι 1956 δεν είναι και η καλύτερη δυνατή του Κήπου, αφού βαριές χιονοπτώσεις  και  ξηρασίες προκαλούν μεγάλες καταστροφές στα φυτά του κήπου, ενώ και στην περίοδο της γερμανικής κατοχής έγιναν σοβαρές ζημιές με αποκορύφωμα τις τραγικές ημέρες των Δεκεμβριανών, που χρησιμοποιήθηκε ακόμα και για νεκροταφείο (!).

Το 1956 ο Κήπος ξαναβρίσκει την προπολεμική καλή του εμφάνιση.

Το 1974 ο Κήπος μετονομάζεται σε Εθνικός από Βασιλικός, ενώ το 1978 σφοδρή ανεμοθύελλα προξενεί μεγάλες καταστροφές στον Κήπο, ξεριζώνοντας 65 δέντρα ηλικίας 30 έως 130 ετών.

Το 2004, ψηφίζεται νόμος, με τον οποίο παραχωρείται ο Κήπος από την Περιφέρεια Αττικής στον Δήμο Αθηναίων για 90 χρόνια, ενώ στις 28 Μαρτίου του 2005 συγκροτείται νομικό πρόσωπο υπό την επωνυμία «Δήμος Αθηναίων-Εθνικός Κήπος» αρμόδιο γα τη διοίκηση και τη διαχείριση του Κήπου.

Όπως μας πληροφορεί το σχετικό ενημερωτικό φυλλάδιο, σήμερα στον Κήπο υπάρχουν 500 ποικιλίες φυτών, 140 ποικιλίες δέντρων και 100 ποικιλίες θάμνων.

Περπατώντας κανείς σήμερα στα δρομάκια του Κήπου, θαυμάζει τα αιωνόβια δέντρα με τις περίεργες ονομασίες, όπως αναφέρονται στις σχετικές ενδεικτικές πινακίδες:

– «Ουασιγκτώνια η νηματοφόρος», καταγωγή ΝΔ ΗΠΑ. Ευρίσκεται στην είσοδο από τη λεωφ. Βασ. Αμαλίας.

–  «Κερκίς η κερατονιοειδής» (κοινή ονομασία Κουτσουπιά – καταγωγή Ν. Ευρώπη και Δ. Ασία), «Κείβη η Κασεάρειος» (εριόδεντρο Καπόκ – καταγωγή Ινδίες – Ινδοκίνα), «Σοφόρα η Ιαπωνική» (κοινώς Σοφόρα – καταγωγή από Κίνα), που ευρίσκονται στην περιοχή μεταξύ του Βοτανικού Μουσείου και των Γραφείων της Διοικήσεως.

– «Κέλτις η Δυτική» (κοινώς Μελικοκκιά – καταγωγή Β. Αμερική), «Ούλμος ο Καρπινόφυλλος» (κοινώς Φτελιά – καταγωγή από Ευρώπη, Β. Αφρική και Δ. Ασία), «Βραχυχίτων» (είδος ευκαλύπτου καταγόμενου από την Αυστραλία), που ευρίσκονται κοντά στη Μεγάλη Λίμνη.

Αποχαιρετώντας τον Κήπο και πριν από την έξοδο προς το Ζάππειο, κοντά στην Παιδική Χαρά, μετά την πέργκολα, υπάρχει ένας βράχος, ο οποίος ονομάζεται «Βράχος της Αμαλίας», όπου η Βασίλισσα ξεκουραζόταν θαυμάζοντας το Αθηναϊκό τοπίο προς την πλευρά του Ιλισού (σήμερα Καλλιμάρμαρο).

Κλείνοντας το σημείωμα αυτό, παραθέτουμε μια εξαίσια αφήγηση για τον Κήπο, που μας δίνει η δημοσιογράφος και συγγραφέας Μαρία Καραβία: «Η περιοχή (του Κήπου), είναι ευαίσθητη, τολμάει κανείς να πει. Οι ρίζες των δέντρων του στην υπόγεια διαδρομή τους, συναντούν την ιστορία της πόλης και γίνονται ένα μαζί της. Αγκαλιάζουν αρχαία ερείπια, μπερδεύονται με θραύσματα αγγείων, διεισδύουν σε αρχαία τείχη και τάφους απομεινάρια ρωμαϊκών επαύλεων και τούρκικα κιούγκια, τμήματα υδραγωγείων που έφερναν στις παλιές κρήνες της πόλης νερό. Ο Παλαμάς από το σπίτι του στην οδό Περιάνδρου στην Πλάκα, ερχόταν να περπατήσει σ’ αυτά τα «αρχαία μονοπάτια», όπου αφουγκραζόταν τα βήματα του Σωκράτη και όπου «στο πρώτο μοσχοβόλημα ενός ρόδου μακρινού, του δάκρυζαν τα μάτια…»

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

-Νεότερη Εγκυκλοπαίδεια «Ηλίου»

-Εγκυκλοπαίδεια «Χάρη Πάτση»

-Γιάννη Καιροφύλα: «Η Αθήνα και οι Αθηναίοι». Εκδόσεις Φιλιππότη. Αθήνα 1983.

-Ένθετο «Καθημερινής», με γενικό τίτλο «Επτά Ημέρες» της 7 Απρ. 2005

-Διαδίκτυο

…το γέλιο μακραίνει τη ζωή (και το δάκρυ τη μικραίνει)

Σαν νάχει δίκιο…

Απευθύνσου στον ΟΑΕΔ

Δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε αυτό

Γκουζκούνης έφα…

Δεν σχολιάζω, γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι γίνεται

Θεέ και Κύριε! Ο Σημίτης στα SS; Πάει χάλασε ο κόσμος…



ΠΗΓΉ:https://www.antinews.gr/61074/ellada/vasilikos-ethnikos-vasilikos-kai-pali-ethnikos-kipos/

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

Οργισμένος ο Υπουργός Οικονομικών: - Η Ελλάδα δεν είναι η χειρότερη χώρα του κόσμου, στα οικονομικά!!! - Οι συνέπειες της πτώχευσης είναι ακόμα εδώ!! - Τι ξέχασε να γράψει ο κ. Υπουργός;




 



Σημείωση Blogger: Ο κ. Υπουργός ξέχασε(;) πως το κόμμα του και το ΠΑΣΟΚ πτώχευσαν την Ελλάδα, παρ΄ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση,  τους είχε ενημερώσει από το έτος 2000 για την επερχόμενη οικονομική πανωλεθρία. 
Είναι οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί της πτώχευσης και δεν έχουν αναλάβει ποτέ τις ευθύνες τους απέναντι στον Ελληνικό λαό, που πληρώνει τα "σπασμένα τους"!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Η οικονομία καλύπτει κάθε μέρα το χαμένο έδαφος

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Η προσπάθεια ορισμένων μέσων ενημέρωσης να εμφανίζουν την Ελλάδα ως την χειρότερη χώρα του κόσμου κινείται πλέον στη σφαίρα του κωμικού.

Με αφορμή την Έκθεση του ΟΟΣΑ για την ευζωία στις 38 χώρες-μέλη του Οργανισμού, απομόνωσαν τον δείκτη  που συγκρίνει εισοδήματα  μόνο της περιόδου 2019-2022 – δηλαδή μέχρι την περίοδο του covid και την ενεργειακή κρίση – για να στηρίξουν τη μηδενιστική κριτική τους. Όμως, τα νεότερα στοιχεία – διότι πλέον βρισκόμαστε στο 2024 – δείχνουν ότι στο διάστημα μεταξύ 2019 και α’ τριμήνου 2024 η Ελλάδα σημειώνει μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις εισοδημάτων μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ!

Επιπλέον στην Ελλάδα το 2019 ο βασικός μισθός ήταν 650 ευρώ, σήμερα είναι 830 ευρώ και θα φτάσει στα 950 ευρώ το 2027.

Ασφαλώς το πρόβλημα της χώρας μας είναι ότι ξεκινάει από πολύ χαμηλή βάση λόγω της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και έχει πολύ δρόμο να διανύσει.

Δεν πανηγυρίζουμε, λοιπόν, ούτε παραγνωρίζουμε τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες πολίτες.

Σε όσους όμως προσπαθούν με «δημιουργική στατιστική» και κοπτοραπτική να μηδενίσουν την προσπάθεια που γίνεται η ίδια η πραγματικότητα θα τους δίνει την απάντηση.

Διότι, όπως αναγνωρίζουν και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί και τα εγκυρότερα διεθνή μέσα ενημέρωσης η Ελληνική οικονομία έχει κάνει σημαντικά βήματα και οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια είναι εξίσου ή περισσότερο θετικές.

Αποδεικνύεται από την αύξηση των επενδύσεων κατά 53% κατά την περίοδο 2019-2023, το διπλασιασμό περίπου των εξαγωγών ως ποσοστό του ΑΕΠ την ίδια περίοδο, αλλά και τη δημιουργία μισού εκατομμυρίου νέων θέσεων εργασίας. Η Ελλάδα αντιμετώπισε μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση, και οι συνέπειες  είναι ακόμα εδώ. Ας μην παριστάνουν λοιπόν ότι ορισμένοι ανακαλύπτουν μέσω ΟΟΣΑ αυτό που όλοι τόσα χρόνια γνωρίζουμε. Είναι όμως εξίσου γνωστό ότι η οικονομία μας προχωρεί δυναμικά μπροστά και κάθε μέρα καλύπτει το χαμένο έδαφός.

Για πληρέστερη απάντηση στην σχετική έκθεση παραπέμπουμε στο άρθρο του πρέσβη της Ελλάδος στον ΟΟΣΑ καθηγητή Γιώργου Παγουλάτου που δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή στις 5/11: https://www.kathimerini.gr/economy/563304973/zoyn-kalytera-oi-ellines-ti-deichnei-i-megali-ekthesi-toy-oosa-gia-tin-eyzoia/

 


Κ. Χατζηδάκης: - Μετά την οικονομική "αφαίμαξη" των Ελλήνων, έχουμε περισσότερα έσοδα με χαμηλότερους φόρους - Μειώνουμε τους φόρους στους νομοταγείς φορολογούμενους!!!



 

Συνδυασμός ανάπτυξης με καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

 

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Οι μειώσεις φόρων που υιοθέτησε η κυβέρνηση από το 2019 ενθάρρυναν τις επενδύσεις και την ανάπτυξη της οικονομίας και, σε συνδυασμό με τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, οδήγησαν σε αύξηση των εσόδων του Δημοσίου».

Αυτό τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στο φορολογικό φόρουμ του ΟΟΣΑ που πραγματοποιείται στην Αθήνα και στο οποίο συμμετέχουν οι επικεφαλής των φορολογικών διοικήσεων των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ.

«Ένα ανταγωνιστικό και δίκαιο φορολογικό σύστημα είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική λειτουργία της οικονομίας μιας χώρας. Δημιουργεί πλούτο διασφαλίζοντας ευνοϊκές συνθήκες για τις επιχειρήσεις και τους επενδυτές. Επιτρέπει τη χρηματοδότηση βασικών υπηρεσιών όπως η υγεία, η εκπαίδευση, οι υποδομές και η δημόσια ασφάλεια. Και δημιουργεί εμπιστοσύνη στους κρατικούς θεσμούς και την κυβέρνηση», τόνισε ο υπουργός.

Το σύστημα αυτό πρόσθεσε, βασίζεται σε δυο πυλώνες: Τη φορολογική πολιτική που αποφασίζουν οι κυβερνήσεις και την εφαρμογή της για την συλλογή των εσόδων. Ως προς τη φορολογική πολιτική, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα για την κυβέρνηση ήταν η αντιμετώπιση της υπερφορολόγησης που «κληροδότησε» η οικονομική κρίση χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική ισορροπία. «Μειώσαμε 50 φόρους κατά τη διάρκεια της πρώτης μας θητείας, άλλους 10 κατά τον πρώτο χρόνο μετά τις εκλογές του 2023 και προχωρούμε τώρα σε μείωση άλλων 12 φόρων», ανέφερε. «Παρά τις μειώσεις αυτές τα έσοδα του Δημοσίου έχουν αυξηθεί σημαντικά, για δύο λόγους: Αφενός επειδή οι χαμηλότεροι φόροι ενισχύουν τις επενδύσεις και την ανάπτυξη η οποία τα τελευταία χρόνια είναι υψηλότερη σε σχέση με την ΕΕ. Και αυτό οδήγησε σε αύξηση των εισοδημάτων, της κατανάλωσης και των εσόδων του Κράτους. Αφετέρου διότι από κοινού με την ΑΑΔΕ εφαρμόσαμε μια ολοκληρωμένη και φιλόδοξη μεταρρύθμιση με στόχο τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης».

Η μεταρρύθμιση αυτή όπως σημείωσε ο υπουργός περιλαμβάνει 11 διαφορετικά μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, μεταξύ αυτών η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, τα ηλεκτρονικά βιβλία, το ψηφιακό τιμολόγιο αλλά και πρωτοβουλίες απλοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας όπως η αυτόματη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, η ψηφιακή επικοινωνία των φορολογουμένων με τις φορολογικές αρχές, ο περιορισμός του χρόνου για την ολοκλήρωση φορολογικών ελέγχων. Υπογράμμισε δε τα κίνητρα που προβλέπει το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για την έγκαιρη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες της ΑΑΔΕ για την υιοθέτηση προηγμένων ψηφιακών εργαλείων για τον εντοπισμό και την πάταξη της φοροδιαφυγής και της απάτης, ιδίως σε τομείς υψηλού κινδύνου. Όπως επίσης στη νέα διαδικτυακή πύλη, η οποία επιτρέπει στους φορολογούμενους να έχουν γρήγορη πρόσβαση σε όλες τις ψηφιακές εφαρμογές και να βρίσκουν τις υπηρεσίες που χρειάζονται.

«Πολλοί είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ύπαρξη μιας σχετικά μεγάλης άτυπης οικονομίας είναι ένα ενδημικό πρόβλημα που πρέπει να αποδεχτούμε και να ‘’ζήσουμε μαζί του’’», κατέληξε ο υπουργός. «Αυτή η κυβέρνηση αρνήθηκε να αποδεχθεί αυτή την άποψη. Έχουμε ξεκινήσει μια μάχη κατά της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής. Και έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο, μεγαλύτερη από αυτή που ανέμεναν πολλοί αναλυτές. Καταφέραμε να βελτιώσουμε τη φορολογική συμμόρφωση και να αυξήσουμε τα φορολογικά έσοδα μειώνοντας παράλληλα τη φορολογική επιβάρυνση για τους νομοταγείς φορολογούμενους. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, προκειμένου να αφήσουμε πίσω μας τις κακές πρακτικές του παρελθόντος και να συγκλίνουμε με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο».

 

Η Ελληνοτουρκικά: - Οι αρχικές θέσεις της Ελλάδας και πόσο έχουμε απομακρυνθεί από αυτές - Ανασκόπηση της απαρχής των διαφορών με επίκεντρο το Αιγαίο


 

Ανασκόπηση της απαρχής των διαφορών με επίκεντρο το Αιγαίο

Εδώ και πενήντα χρόνια, η ελληνοτουρκική διένεξη παραμένει άλυτη και είναι η κατάλληλη στιγμή να ανασκοπήσουμε την απαρχή αυτών των διαφορών, τις πρώιμες προσπάθειες επίλυσής τους και τη στάση που διατήρησε η Ελλάδα την πρώτη πενταετία της μεταπολίτευσης, υπό την ηγεσία του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Στη διάρκεια των δεκαετιών, η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις της Τουρκίας με επίκεντρο τις αντιπαραθέσεις στο Αιγαίο.

Οι βασικές διαφορές επικεντρώνονται στην υφαλοκρηπίδα, η έλλειψη οριοθέτησης της οποίας έχει προκαλέσει θερμά επεισόδια, τα πρώτα από τη δεκαετία του 1970, την αιγιαλίτιδα ζώνη, τον εναέριο χώρο και την αποστρατιωτικοποίηση.

Τα ζητήματα εξακολουθούν να είναι ανοικτά, αποτελούν κεντρικά θέματα των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ενώ νέες αμφισβητήσεις και προκλήσεις έχουν προστεθεί με την πάροδο του χρόνου.

Είναι καιρός, επομένως, να γίνει μια αποτύπωση για το πώς γεννήθηκαν αυτές οι διαφορές και πώς αντιμετωπίστηκαν από την πρώτη μεταπολιτευτική κυβέρνηση, εξετάζοντας τις αρχικές θέσεις της Ελλάδας, τις οποίες κωδικοποίησε και προώθησε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ακόμη προσφέρουν τροφή για σκέψη σήμερα, καθώς η χώρα βρίσκεται πάλι σε σταυροδρόμι, πάλι για τις ίδιες διαφορές, με νέες να έχουν προστεθεί.

Όλες οι διαφορές παραμένουν σε εκκρεμότητα και καμία δεν έχει επιλυθεί. Θα αναλύσουμε θεματικά και χρονολογικά ποιες είναι οι διαφορές, πώς αυτές προσεγγίστηκαν και αντιμετωπίστηκαν αρχικά, τόσο ως προς τη διαδικασία όσο και ως προς την ουσία της επίλυσης.

Επίσης, θα εξετάσουμε αν και κατά πόσο έχουμε απομακρυνθεί από αυτές τις θέσεις ή αν τις διαχωρίζουμε.

Η πραγματικότητα

Οι διαφορές αυτές ξεκίνησαν το 1973, όταν η Τουρκία εξέδωσε άδειες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην TPAO (Τουρκική Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίων) για περιοχές υφαλοκρηπίδας, όπου η Ελλάδα είχε μονομερώς πράξει το ίδιο για το σύνολο του Αιγαίου.

Πώς συνέβη αυτό; Η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου χαρασσόταν, σύμφωνα με την Ελλάδα, με τη μέθοδο της μέσης γραμμής μεταξύ των ανατολικών νησιών και της Τουρκίας. Αντίθετα, σύμφωνα με την τουρκική αντίληψη, η οριοθέτηση χαρασσόταν στο μέσο του Αιγαίου, μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών των δύο χωρών.

Λόγω της επικάλυψης των αξιώσεων, προέκυψε διαφορά που έπρεπε οι δύο χώρες να επιλύσουν.

Από την αρχή, η Τουρκία, εκμεταλλευόμενη την ασάφεια αυτή, κατά διαστήματα επιχείρησε μονομερώς έρευνες σε μη οριοθετημένη υφαλοκρηπίδα, γεγονός που ενέχει τον κίνδυνο δημιουργίας εντάσεων στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και προσπάθειας δημιουργίας τετελεσμένων.

Έτσι, μετά την υφαλοκρηπίδα, που αποτέλεσε το εναρκτήριο λάκτισμα, προστέθηκαν δύο ακόμη διαφορές, που προήλθαν από την τουρκική αμφισβήτηση του δικαιώματος της Ελλάδας να επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της και να απολαύει εθνικό εναέριο χώρο μεγαλύτερου εύρους από την υφιστάμενη αιγιαλίτιδα ζώνη.

Η Τουρκία μέχρι το 1974 δεν είχε αμφισβητήσει τον ελληνικό εναέριο χώρο των 10 ναυτικών μιλίων, όπως τονίστηκε από τον Καραμανλή στον Ντεμιρέλ.

Από την αρχή της συνδιάσκεψης για το δίκαιο της θάλασσας το 1973, που τέθηκε για πρώτη φορά επίσημα προς διαβούλευση στην πολυμερή διαπραγμάτευση το νέο όριο των 12νμ της αιγιαλίτιδας ζώνης, η Τουρκία είναι επίμονος αντιρρησίας όσον αφορά στην εφαρμογή του στο Αιγαίο.

Οι αμφισβητήσεις που εστιάζουν σε όρια αρμοδιοτήτων στο Αιγαίο συνιστούν νομικές διαφορές. Η Τουρκία, προκειμένου να μην αποκλειστεί από το Αιγαίο, γίνεται αντιρρησίας και διεκδικητής, ισχυριζόμενη παράλληλα ότι οι ελληνικές διεκδικήσεις επιχειρούν να μετατρέψουν το Αιγαίο σε ελληνική λίμνη.

Η προσέγγιση επίλυσης

Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής αναγνώρισε με ρεαλισμό εγκαίρως την πραγματικότητα και ευθυγράμμισε τη στάση του με το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Ποιες είναι λοιπόν οι αρχές και η στρατηγική του;

Κατ’ αρχάς, για τον πρωθυπουργό Καραμανλή, κάθε διαφορά πρέπει να επιλύεται με ειρηνικά μέσα, όπως ο διάλογος και η προσφυγή στη διεθνή δικαιοσύνη.

Ο διάλογος με την άλλη πλευρά και η ανταλλαγή απόψεων δεν υποδηλώνουν αποδοχή και δεν δεσμεύουν εάν δεν υπάρξει συμφωνία.

Αυτό επεσήμανε στη Βουλή απαντώντας στην κριτική του Ανδρέα Παπανδρέου σχετικά με τον ελληνοτουρκικό διάλογο, δηλώνοντας: «σε περίπτωση διαφοράς, έχεις τρεις επιλογές: διάλογο, διαιτησία ή πόλεμο». Τόνισε ότι «θα εξαντλήσω τα ειρηνικά μέσα πριν καταλήξω στον πόλεμο».

Δεύτερον, όπως επεσήμανε, όταν υπάρχει πρόβλημα, δεν μπορείς να το αγνοήσεις. Ακόμα και εάν διαφωνείς με την αμφισβήτηση της άλλης πλευράς, με την αξίωση που δεν αποδέχεσαι, ή πιστεύεις ότι είναι κατ’ εσέ αβάσιμη, είσαι υποχρεωμένος να το αντιμετωπίσεις.

Είναι άλλο θέμα πως, με ποιο τρόπο.

Η ειρηνική επίλυση των διεθνών διαφορών προϋποθέτει πρώτα τον διάλογο. Έτσι, η κυβέρνηση τάχθηκε υπέρ του διαλόγου για όλα τα εκκρεμή ζητήματα/διαφορές, μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με την Τουρκία.

Ωστόσο, η άποψη αυτή έχει υπερκεραστεί από τη θέση περί της μιας και μόνης διαφοράς, ήτοι της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας, την οποία εισήγαγε ως θέση της χώρας ο Ανδρέας Παπανδρέου.

Τρίτον, η άποψη ότι δεν συζητούμε με μια χώρα που αμφισβητεί τα δικαιώματά μας ή διεκδικεί θαλάσσιες ζώνες που διεκδικούμε δεν μπορεί να ευσταθεί.

Αποτελεί την αιτία διαφοράς. Αυτή η αποστροφή δηλώσεων του Καραμανλή αποτέλεσε στην πράξη την άμεση απάντηση στην πολιτική του Ανδρέα Παπανδρέου, ο οποίος αποφεύγει τον ελληνοτουρκικό διάλογο, τον οποίο διακόπτει από το 1981 μέχρι τη συνάντηση με τον Οζάλ στο Νταβός, που ακολούθησε την κρίση του Μαρτίου 1987.

Τέταρτον, στηριζόμενος στο διεθνές δίκαιο της θάλασσας, διευκρίνισε ότι το Αιγαίο πέρα από την αιγιαλίτιδα ζώνη αποτελεί ανοικτή θάλασσα, προσβάσιμη για ελεύθερη ναυσιπλοΐα.

Με αυτή τη δήλωση, αντέτεινε την τουρκική αφήγηση ότι η Ελλάδα επιθυμεί να μετατρέψει το Αιγαίο σε «ελληνική λίμνη». Σχετικά με το ερώτημα που του έθεσε ο Ντεμιρέλ εάν θα επέκτεινε την αιγιαλίτιδα ζώνη στο Αιγαίο, εν όψει συζήτησης για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, δήλωσε ότι δεν είχε τέτοια πρόθεση εκείνη την φάση, αλλά δεν ήθελε να δεσμεύσει τη χώρα με δήλωσή του ότι παραιτείται του δικαιώματος ή να αποκλείσει τη δυνατότητα στο μέλλον.

Μονομερής οριοθέτηση στο Αιγαίο δεν λύνει το πρόβλημα

Υπό αυτό το πρίσμα σημαίνει ότι η Τουρκία μπορεί να διεκδικήσει υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο, καθώς οι ακτές της έχουν πρόσβαση στην ανοικτή θάλασσα. Ωστόσο, ήταν σαφές ότι η μονομερής οριοθέτηση δεν θα έλυνε το πρόβλημα, αλλά θα δημιουργούσε επιπλέον διαφορές. Έτσι, ανακύπτει η υποχρέωση για διαπραγμάτευση σχετικά με την οριοθέτηση, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία ή δικαστική παραπομπή.

Μάλιστα μετά το 1978 στη συζήτηση για την οριοθέτηση επί της ουσίας ανοίχτηκε η βίβλος της νομολογίας, έστω των λίγων δικαστικών υποθέσεων της εποχής. Άνοιξε ο δρόμος για την νομική προσέγγιση της οριοθέτησης.

Ήταν χαρακτηριστικό ότι από εκείνη την εποχή επιδόθηκαν υπηρεσιακοί παράγοντες σε εμπιστευτικά σχέδια οριοθέτησης επικουρούμενοι από άλλους ειδικούς μεθερμηνεύοντας τις αρχές που αναδεικνύονταν με στόχο την δίκαιη λύση. Είναι γνωστή η προσπάθεια τότε επεξεργασίας ενός σεναρίου οριοθέτησης με τη μέθοδο των δακτύλων.

Τέτοια οριοθέτηση προτάθηκε ως προβολή των τουρκικών ακτών μεταξύ των νησιών του ΒΑ Αιγαίου όπου υπάρχει εύρος ανοικτής θάλασσας προς οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας. Διερευνάτο μια εναλλακτική έναντι των τουρκικών απαιτήσεων και της αναπτυσσόμενης δικαστηριακής νομολογίας.

Το εύρημα που εκμεταλλεύθηκε ο Ντεμιρέλ για τα νησιά στο Αιγαίο

Ήταν στον απόηχο της άποψης που προώθησε η τουρκική πλευρά με αφορμή την απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου του 1977 για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Γαλλίας.

Επίκεντρο της υπόθεσης ήταν το ερώτημα εάν τα Αγγλονορμανδικά νησιά πλησίον των γαλλικών ακτών έχουν επήρεια στην οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας.

Το Διαιτητικό έκρινε αρνητικά, διότι, όπως τόνισε, τα νησιά κείνται στη «λάθος πλευρά» της μέσης γραμμής μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών των δύο χωρών.

Αυτό το εύρημα του δικαστηρίου εκμεταλλεύτηκε ο Μπουλέντ Ετζεβίτ και το προέβαλε στον Κωνσταντίνο Καραμανλή σχετικά με τη μεταχείριση των νησιών.

Ο τελευταίος του απάντησε ότι γεωγραφικά το Αιγαίο και τα νησιά ως συστάδα είναι διαφορετικά για να ισχύσει η εν λόγω δικανική λογική. Βεβαίως πολύ αργότερα το 2012 το Διεθνές Δικαστήριο απέρριψε εντελώς τη λογική της ενθυλάκωσης νησιών -με τη λογική της λάθους πλευράς- αναφερόμενο ρητά στην λάθος απόφαση του 1977 για νησιά της Μάγχης. Πάντως ο Καραμανλής άκουσε τον Ετζεβίτ και ακαριαία αντέκρουσε την άποψή του.

Πέμπτον, παρότι η κυβέρνηση Καραμανλή προτιμούσε την προσφυγή στη διεθνή δικαιοσύνη, κρίθηκε ότι η διαπραγμάτευση για την υφαλοκρηπίδα έπρεπε να γίνεται παράλληλα με την επίλυση των υπολοίπων διαφορών. Κυρίως επειδή οι δύο χώρες έχουν διαμετρικά αντίθετες απόψεις σχετικά με τη μέθοδο οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας, η δικαστική επίλυση θεωρήθηκε η πιο ενδεδειγμένη, καθώς οι διαπραγματεύσεις δεν θα κατέληγαν σε συμφωνία.

Οι τρεις λόγοι για προσφυγή στη διεθνή δικαιοσύνη

Για τρεις λόγους, προκρινόταν η προσφυγή στη διεθνή δικαιοσύνη.

Πρώτον, αυτή θα παρείχε μια οριστική και δεσμευτική απόφαση, η οποία, δεύτερον, θα απορροφούσε τυχόν αμφισβητήσεις που θα μπορούσε να προκαλέσει το αποτέλεσμα μιας διαπραγμάτευσης, ειδικά εάν αυτή δεν ικανοποιούσε τους στόχους.

Αυτή η άποψη για δικαστική λύση προτάθηκε και στην τουρκική πλευρά, ώστε να αρθούν οι επιφυλάξεις της για προσφυγή στο διεθνές δικαστήριο.

Τρίτον, το δικαστήριο θα ελάμβανε αποφάσεις βάσει του διεθνούς δικαίου, με γνώμονα τις αρχές που έχουν διαμορφωθεί. Παρά τις προτιμήσεις για το δικαστήριο, η κυβέρνηση δεν απέκλειε τις διαπραγματεύσεις.

Οι τρεις σταθμοί στην προσέγγιση επίλυσης

Ο Καραμανλής επέδειξε τη σταθερή προσέγγισή του στην επίλυση διαφορών με τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα:

α. Το 1975, υιοθέτησε με τον Ντεμιρέλ Κοινό Ανακοινωθέν για προσφυγή στο Δικαστήριο από κοινού με την Τουρκία.

β. Το 1976, αντέδρασε συγκρατημένα και με λογική στην παρουσία του ερευνητικού σκάφους ΗΟRA σε αμφισβητούμενα ύδατα του Αιγαίου. Παρά τις εμπρηστικές δηλώσεις του Ανδρέα Παπανδρέου, προτρέποντας την κυβέρνηση να βυθιστεί το πλοίο, επέλεξε να απευθυνθεί στο Συμβούλιο Ασφαλείας για να αποτρέψει την κρίση και περιφρουρήσει την περιφερειακή ειρήνη. Παράλληλα προσέφυγε στο Διεθνές Δικαστήριο ζητώντας ασφαλιστικά μέτρα και οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας.

γ. Για να διασφαλίσει ένα ειρηνικό περιβάλλον, συναίνεσε στη Συμφωνία (ή Πρακτικό) της Βέρνης το 1976, που επέβαλε μορατόριουμ στις μονομερείς ενέργειες περί την υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο όσο διαρκούσαν οι διαπραγματεύσεις.

Ειδικότερα,

1975 Ελληνοτουρκικός διάλογος και Κοινά Ανακοινωθέντα για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο

Το 1975, στον απόηχο πρωτοβουλίας της ελληνικής κυβέρνησης, οι πρωθυπουργοί Καραμανλής και Ντεμιρέλ υιοθέτησαν Κοινό Ανακοινωθέν στις Βρυξέλλες, συμφωνώντας να παραπέμψουν την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο.

Για τα υπόλοιπα ζητήματα, όπως η αιγιαλίτιδα ζώνη, ο εναέριος χώρος και το F.I.R., συμφώνησαν ότι θα τα συζητούσαν χωριστά στο διάλογο.

Ωστόσο, ο Καραμανλής δέχθηκε κριτική από την αντιπολίτευση για την πρωτοβουλία της από κοινού προσφυγής στο δικαστήριο. Παρά την κριτική αυτή, τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, ο Ντεμιρέλ υπαναχώρησε από το Κοινό Ανακοινωθέν του Μαΐου, δηλώνοντας με ρηματική διακοίνωση στην Αθήνα ότι πρόθεσή του είναι η παραπομπή της υφαλοκρηπίδας στη Χάγη μόνο μετά από διαπραγμάτευση συνυποσχετικού.

1976 Προσφυγές στο Διεθνές Δικαστήριο και το Συμβούλιο Ασφαλείας

Το 1976, με εντολή του πρωθυπουργού Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ, το τουρκικό σκάφος Sismik I (πρώην HORA), συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία, πραγματοποίησε έρευνες σεισμικών δεδομένων στην μη οριοθετημένη υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου, περιοχή που και σήμερα διεκδικείται από την Ελλάδα.

Αυτή η ενέργεια προκάλεσε συναγερμό επεισοδίου και έφερε την ηχηρή παρέμβαση του Ανδρέα Παπανδρέου, ο οποίος από τη θέση του αρχηγού της ελάσσονος αντιπολίτευσης κάλεσε την κυβέρνηση σε δυναμική αντίδραση, να βυθίσει το HORA και να επεκτείνει άμεσα την αιγιαλίτιδα ζώνη.

H Ελλάδα αποφάσισε να μην προχωρήσει σε σύγκρουση και αντ’ αυτού έκανε μια τριπλή κίνηση ενώπιον των οργάνων του ΟΗΕ.

Πρώτον, προσέφυγε στο Συμβούλιο Ασφαλείας ζητώντας τη διακοπή των ερευνών της Τουρκίας στις μη οριοθετημένες περιοχές του Αιγαίου. Δεύτερον, κατέθεσε προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο με επείγον αίτημα για ασφαλιστικά μέτρα, ζητώντας να σταματήσει η Τουρκία κάθε έρευνα μέχρι να εκδικαστεί η προσφυγή επί της ουσίας (merits) που κατέθεσε μονομερώς για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας.

Ωστόσο, οι προσφυγές αυτές δεν απέφεραν αποτελέσματα.

Το Συμβούλιο Ασφαλείας προέτρεψε τα μέρη να διαπραγματευτούν, παρά το γεγονός ότι η Τουρκία διενεργούσε μονομερείς έρευνες, οι οποίες δεν ήταν σαφές αν αφορούσαν υδρογονάνθρακες ή θαλάσσια επιστημονική έρευνα. Προβλήθηκε από ελληνικής πλευράς ότι η έρευνα προκαλούσε το ειρηνικό περιβάλλον στο Αιγαίο και με αυτή τη βάση ζητήθηκε η παρέμβαση του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο για λήψη ασφαλιστικών μέτρων απέτυχε, καθώς το δικαστήριο δεν διαπίστωσε ανεπανόρθωτη βλάβη για την Ελλάδα σε μια περιοχή που ήταν και παραμένει ανοιχτή θάλασσα. Ήταν το αποτέλεσμα της μη οριοθέτησης που το δικαστήριο δεν διέκρινε περιοχή αποκλειστικών δικαιωμάτων. Κι αυτό πρέπει να επισημανθεί.

Επίσης, το δικαστήριο έκρινε εαυτό αναρμόδιο και απέρριψε την εκδίκαση της οριοθέτησης λόγω έλλειψης συνυποσχετικού, καθώς ούτε από το κοινό ανακοινωθέν ούτε από τη συμφωνία του 1928 διαπιστωνόταν η τουρκική συναίνεση για την υπαγωγή της διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο.

Η προσφυγή υποβλήθηκε μονομερώς από την Ελλάδα αναζητώντας συναίνεση της Τουρκίας στην πράξη του Ανακοινωθέντος και τη συμφωνία του 1928.

Το Κοινό Ανακοινωθέν του Μαΐου 1975 δεν ήταν αρκετά ισχυρό από το οποίο να προκύπτει ασφαλώς η τουρκική συγκατάθεση, η οποία μάλιστα είχε αναιρεθεί με την ρηματική διακοίνωση του Οκτωβρίου 1975.

Με τη δήλωση αυτή ως  η Τουρκία απαιτούσε προσφυγή με συνυποσχετικό, για τη διαπραγμάτευση του οποίου καλούσε την ελληνική πλευρά. Αυτή η διαπίστωση απέρριψε κατά το ήμισυ το παραδεκτό για την εξέταση της προσφυγής.

Η Ελλάδα είχε προβάλει και την ρήτρα διαιτησίας περί παραπομπής μονομερώς στο διεθνές δικαστήριο προβλεπόμενη στη συμφωνία (φιλίας, εμπορίου, συνεργασίας κλπ) του 1928, στην οποία τα δύο κράτη ήταν συμβαλλόμενα. Όμως το Δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή και κατά το άλλο ήμισυ.

Γιατί; Διότι η Ελλάδα είχε επιφυλαχθεί στη διάταξη για μονομερή προσφυγή, εξαιρώντας υποθέσεις που σχετίζονται με εδαφικό καθεστώς, το οποίο, όπως διαπίστωσε το δικαστήριο, περιλαμβάνει και το καθεστώς της υφαλοκρηπίδας.

Επιλογή ειρηνικής επίλυσης

Αξιοσημείωτο είναι ότι η τότε κυβέρνηση επέλεξε τους θεσμούς ειρηνικής επίλυσης αντί για οποιαδήποτε άλλη ενέργεια απέναντι στις προκλήσεις της Τουρκίας.

Με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκονταν η ανάδειξη της δυσαρέσκειας προς την Τουρκία και η δημοσιοποίηση του προβλήματος στην διεθνή κοινότητα, προκειμένου να κινητοποιηθεί για τις εξελίξεις που διαδραματίζονταν από την πλευρά της γείτονος μετά το 1976. Επισημαίνετο ότι η διαφορά αυτή αποτελούσε απειλή για την ειρήνη και τη σταθερότητα, και η κυβέρνηση τόνιζε την ανάγκη διατήρησης ενός ειρηνικού κλίματος ώστε να μπορέσουν οι δύο χώρες να συνεχίσουν τον διάλογο.

1976-1978 Το Πρακτικό της Βέρνης του 1976

Μετά το 1976-78, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, που χαρακτηρίζει έναν διάλογο θεμελιωμένο σε πιο σταθερές βάσεις σύμφωνα με το πνεύμα της Συμφωνίας του Montreux.

Προηγήθηκε η υιοθέτηση της γνωστής Συμφωνίας ή Πρακτικού της Βέρνης το 1976, με την οποία οι δύο χώρες δεσμεύονταν να συνεχίσουν τις συζητήσεις σχετικά με την υφαλοκρηπίδα και να μην προχωρήσουν σε ενέργειες που θα μπορούσαν να βλάψουν τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης.

Αυτό σήμαινε ότι δεν θα διεξάγονταν έρευνες στην υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου μέχρι να οριοθετηθεί. Θεωρώ ότι αυτή η κίνηση, που είχε προταθεί και στο παρελθόν, ήταν προς όφελος της Ελλάδας, καθώς η Τουρκία ήταν αυτή που προκαλούσε με τις σεισμικές της έρευνες.

Η υιοθέτηση του μορατόριουμ επέφερε ειρηνικές συνθήκες στο Αιγαίο τουλάχιστον μέχρι το 1987, όταν οι δύο χώρες έφτασαν στο χείλος του πολέμου, διότι η Ελλάδα κινήθηκε για να αποδεσμευτεί από τους περιορισμούς του Πρακτικού και να προβεί σε έρευνες υδρογονανθράκων πέραν της γραμμής που ορίστηκε ως εφαρμογή του μορατόριουμ, δηλαδή πέρα από τα 6 μίλια.

Έκτοτε, μετά την εξομάλυνση της έντασης τον Μάρτιο του 1987 με την συνάντηση Παπανδρέου-Οζάλ στο Νταβός, το μορατόριουμ διατηρήθηκε σε ισχύ και το επικαλείται σταθερά η Τουρκία.

Αν και από ελληνικής πλευράς υπήρχε αρνητική προδιάθεση για την τήρησή του, η Τουρκία δεν παρενόχλησε με τους συνήθεις πλόες των ερευνητικών σκαφών της.

Απαραίτητη η δικαστική απόφαση ή συμφωνία

Η Ελλάδα το εκλάμβανε ως εμπόδιο να προχωρήσει σε έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στο Αιγαίο, ενώ η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Για να διεξάγει τις ενέργειες αυτές είναι απαραίτητη η συμφωνία ή δικαστική απόφαση. Αλλιώς δεν επιτρέπεται η μονομερής ενέργεια. Για την Ελλάδα επίσης το Πρακτικό αυτό έχει καταγγελθεί, αλλά ένας τέτοιος όρος δεν προκύπτει για τις πράξεις αυτές πολύ δε λιγότερο εάν δεν συναινεί η άλλη πλευρά, συνεπώς πρόκειται απλώς για μη τήρηση.

Παρόλα αυτά πρέπει να επισημανθεί ότι στην κρίση του 2020, στην ταραγμένη τότε Ανατολική Μεσόγειο ό,τι ακολούθησε το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο και την πολύμηνη ένταση λόγω των παράνομων ερευνών του Ορούτς Ρέις, το Πρακτικό αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμο.

Χωρίς το μορατόριουμ αυτό, η κρίση που προκάλεσε η Τουρκία στην ανατολική Μεσόγειο θα μπορούσε να είχε επεκταθεί και στο Αιγαίο, κάτι που τελικά αποφεύχθηκε χάρη στο Πρακτικό της Βέρνης.

Αν η κατάσταση είχε κλιμακωθεί, θα είχαν προκύψει σοβαρότερα προβλήματα γύρω από τα νησιά του Αιγαίου εκτός από την παρενόχληση στα νησιά της Μεσογείου και ιδιαίτερα του Καστελορίζου.

Αυτό συνδέεται με την επιθυμία να επεκταθεί η διατήρηση του ειρηνικού περιβάλλοντος, εκτός από το Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Όπως υπονοείται και στη Διακήρυξη των Αθηνών της 7ης Δεκεμβρίου 2023, που προτείνει μια αισιόδοξη προσέγγιση.

Απαντήσεις

Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής επίσης απάντησε σε σημαντικά ερωτήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του διαλόγου, είτε στην πρώτη φάση μέχρι το 1976 είτε στη δεύτερη φάση από το 1976 έως το 1978 ή το 1979.

Εκτός από το ζήτημα της αιγιαλίτιδας ζώνης και τον εναέριο χώρο όπου δόθηκε η δυνατότητα της απευθείας αντίδρασης καλύφθηκαν και άλλα ζητήματα. Όσον αφορά στον εναέριο χώρο, το καθεστώς του ίσχυσε επί τεσσαρακονταετία, για την ελληνική επιχειρηματολογία είχε αναβαθμιστεί στο επίπεδο του τοπικού εθίμου.

Αναφορικά με την αποστρατιωτικοποίηση, ο Καραμανλής ξεκαθάρισε στον Ντεμιρέλ ότι η Ελλάδα δεν έχει ποτέ παραιτηθεί από το αναφαίρετο δικαίωμά της στην νόμιμη άμυνα, ιδίως μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και την ανάπτυξη της τέταρτης στρατιάς στη Σμύρνη.

Εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες

Εν κατακλείδι, κάτω από τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες για την ασφάλεια και ακεραιότητα της Ελλάδας εξαιτίας της τουρκικής επιθετικότητας στην Κύπρο και στο Αιγαίο, η πρώτη μεταπολιτευτική κυβέρνηση επέλεξε την οδό της ειρηνικής επίλυσης.

Υπογράμμισε τη σημασία της βελτίωσης των σχέσεων με την Τουρκία και της διαρκούς συνεννόησης και διαλόγου, ανεξαρτήτως ποια κυβέρνηση ήταν στην εξουσία. Ακόμα και εάν υπήρχαν γεγονότα που μπορούσαν να βλάψουν τις σχέσεις των δύο χωρών, ιδιαίτερα εάν αυτά προέρχονταν από τουρκικές πρωτοβουλίες ή προκλήσεις, η Ελλάδα πίστευε ότι κάθε πρόβλημα θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται κυρίως μέσω του διαλόγου.


Παταγώδης αποτυχία: Η κυβέρνηση ψάχνει εθελοντές στη… μάχη κατά της ακρίβειας - Απορρυπαντικό: 10,35 ευρώ: μία εβδομάδα πριν την έναρξη «μείωση τιμής» - 10,90 ευρώ: μία ημέρα πριν την έναρξη «μείωση τιμής» - 10,85ευρώ: την ημέρα έναρξης 1/11/24


Η κυβέρνηση υπαναχωρεί ακόμη και από τα ημίμετρα που είχε λάβει και βασίζεται στην καλή θέληση των επιχειρήσεων για τη «μάχη» κατά της ακρίβειας που συνεχίζει να εξανεμίζει μισθούς και συντάξεις

Σε απόγνωση τα νοικοκυριά, ελέω ακρίβειας σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που συνοδεύονται με δυσβάστακτες αυξήσεις στο ρεύμα, τις μετακινήσεις, τη στέγαση, ακόμη και την πρόσβαση σε υγεία και παιδεία.

Η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για την παγκόσμια ευημερία είναι ενδεικτική:  Εκτός από τους μισθούς, που παραμένουν καθηλωμένοι στην τελευταία ταχύτητα – μαζί με το Μεξικο και την Κολομβία – ανάμεσα σε 38 χώρες, η ζωή των Ελλήνων χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα άγχους, οικονομικών δυσκολιών και κοινωνικής ανισότητας. Εκεί που η Ελλάδα διαπρέπει αρνητικά είναι στις δυσκολίες των νοικοκυριών να τα βγάλουν πέρα, με το υψηλότερο ποσοστό από όλες τις χώρες – σχεδόν 7 στους 10. Είμαστε σε χειρότερη μοίρα από τους Μεξικάνους, τους Σλοβάκους και τους Τούρκους, παρά τον εκρηκτικό πληθωρισμό που μαστίζει τα τελευταία χρόνια τη γείτονα χώρα.

Χωρίς σχέδιο η κυβέρνηση στη μάχη κατά της ακρίβειας καλεί τις επιχειρήσεις να συνδράμουν… εθελοντικά. Τις επόμενες μέρες, θα έχουν τοποθετηθεί στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ, τα καινούργια «ταμπελάκια»

Ενδεικτική είναι και η μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, στην οποία, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 66% (από 63%).

Σύμφωνα με τη Eurostat εξάλλου είμαστε στις τέσσερις χώρες της ΕΕ με τα υψηλότερα ποσοστά πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας. Επιπλέον από τα μνημόνια μέχρι σήμερα το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα έχει καταβαραθρωθεί, με μείωση -28,4% – το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, όταν στην ΕΕ έχει αυξηθεί κατά 18,5%.

Τα ταμπελάκια ξανάρχονται

Την ίδια ώρα η ακρίβεια καλπάζει, με την κυβέρνηση να υπαναχωρεί ακόμη και από τα ημίμετρα που είχε εξαγγείλει – όπως η μόνιμη μείωση τιμής – και να επαφίεται στην καλή θέληση των επιχειρήσεων καλώντας τις να μειώσουν εθελοντικά τις τιμές σε προϊόντα, με ποσοστά από 5% έως 24%.

Διακηρυγμένος στόχος είναι σε αυτή την προσπάθεια να «συμμετάσχουν σταδιακά περισσότεροι από 600 κωδικοί προϊόντων διαφόρων προμηθευτών». Τις επόμενες μέρες, θα έχουν τοποθετηθεί στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ, τα καινούργια «ταμπελάκια» που θα υποδεικνύουν τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που έχουν ενταχθεί στην «πρωτοβουλία μείωσης τιμών».

Μέχρι στιγμής με βάση την ανανεωμένη λίστα που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης, τα προϊόντα ανέρχονται σε 523. Σύμφωνα με τον  γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά, η σήμανση είναι μία διαδικασία που απαιτεί χρόνο καθώς αφορά 4200 καταστήματα ενώ κάθε μέρα προστίθενται και νέοι κωδικοί. Σε κάποια μεγάλα σούπερ μάρκετ έχει τοποθετηθεί σήμανση αλλά απαιτείται, περίπου, ένα δεκαήμερο για να τοποθετηθούν τα καρτελάκια σε όλα τα καταστήματα.«Όταν ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία, οι στόχοι που έβαλε όλη η εφοδιαστική αλυσίδα, ήταν να γίνει γρήγορα και να μην έχει μεγάλο γραφειοκρατικό κόστος και να πάει στο σύνολό της η έκπτωση στον πελάτη. Είδαμε πως ήταν δύσκολο να τα εντοπίσουν οι καταναλωτές και αποφασίσαμε να βάλουμε τα ταμπελάκια», είπε στο MEGA,  ο κ. Πεταλάς.

Τα… περίεργα

Το πόσο αποτελεσματικό θα είναι το μέτρο και αν συμβάλει στην καταπολέμηση της ακρίβειας μένει να φανεί… Σημειώνεται πάντως ότι η εθελοντική μείωση της τιμής κάποιες φορές κρύβει και παγίδες… Αποκαλυπτικό είναι το ρεπορτάζ του MEGA:

ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ•
10,35 ευρώ: μία εβδομάδα πριν την έναρξη «μείωση τιμής»

10,90 ευρώ: μία ημέρα πριν την έναρξη «μείωση τιμής»

10,85ευρώ: την ημέρα έναρξης 1/11/24

ΧΛΩΡΙΝΗ 750ml

1,96€: πριν τη «μείωση τιμής»

1,96€: με την «μείωση τιμής»

ΧΛΩΡΙΝΗ 1.250ml

2,98€: πριν τη «μείωση τιμής»

2,98€: με την «μείωση τιμής»

Οι δελεαστικές αλλά ασύμφορες προσφορές

ΣΠΑΓΓΕΤΙ Νο 10, 500 γρ.

-1 συσκευασία: 0,83€ (αν αγόραζα 4 * 0,83€ = 3,32€)

-Προσφορά 4συσκευασίες: 4,47€

ΠΕΝΝΕΣ 500 γρ.

-1 συσκευασία: 1,06€ (αν αγόραζα 2 * 1,06€ = 2,12€)

-Οικονομική συσκευασία -0,50€: 2* 500 γρ. 2,16€

ΣΑΛΑΤΑ 160 γρ.

ΈΚΠΤΩΣΗ: -0,01€

Από 1,84€ -> 1,83€

ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΚΟΥΒΕΡΤΟΥΡΑ 125 γρ.

1η προσφορά με -15%: 1 συσκευασία 1,05€ (αν αγόραζα 2 * 1,05€ = 2,10€)

2η προσφορά 2 συσκευασίες ΜΟΝΟ: 2,18€

ΚΡΙΘΑΡΑΚΙ ΜΕΤΡΙΟ 500 γρ.

1 συσκευασία: 0,73€ (αν αγόραζα 3*0,73 = 2,19€)

Προσφορά 2+1 δώρο: 2,26€

Συνεχίζει να ψάχνει εθελοντές

Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, τους ζήτησε να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.

Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, έχει δηλώσει ότι «…στόχος μας είναι να υπάρξουν σημαντικές μειώσεις τιμών σε πολύ περισσότερους από 600 κωδικούς και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι δύο μήνες είναι το μίνιμουμ χρονικό όριο που τέθηκε εξαρχής κατά τις συζητήσεις μας για τη νέα πρωτοβουλία».

Η λίστα με τα 523 προϊόντα


πηγή:https://www.in.gr/2024/11/13/economy/oikonomikes-eidiseis/psaxnei-ethelontes-sti-maxi-kata-tis-akriveias-kyvernisi-ta-perierga-kai-ta-eksorgistika-tampelakia/

Ειδήσ