ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2024
Στέφανος Κασσελάκης: - Δεν έχουμε γεννηθεί ραγιάδες - Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε τον δημοκρατικό του κύκλο.
Πρωθυπουργός: - Είμαστε μία χώρα με ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις - Η χώρα μας επενδύει σχεδόν 3% του ΑΕΠ στην άμυνα
Δημήτρης Γκάτσιος (ΕΡΤ): Κύριε Πρόεδρε, καλό μεσημέρι. Θα ήθελα να σας πάω στο σημερινό κυρίαρχο θέμα συζήτησης, που ήταν αυτό του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Εσείς και οι ομόλογοί σας συζητήσατε αναλυτικά την έκθεση του κ. Draghi. «Ήρθε η ώρα η Ευρώπη να “ξυπνήσει” από τη γεωπολιτική της αφέλεια», τονίσατε χθες και θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι η αίσθηση που αποκομίσατε από τις συνομιλίες που είχατε με τους ομολόγους σας, ποιες είναι οι θέσεις της Ελλάδας για ένα ζήτημα που φαίνεται ότι ενδύεται τα χρώματα του κατεπείγοντος; Ευχαριστώ.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μία αναλυτική συζήτηση με τον ίδιο τον κ. Draghi και να σχολιάσουμε τα πολύ επίκαιρα και κρίσιμα ζητήματα τα οποία αναδεικνύει στην έκθεσή του.
Όπως είχα την ευκαιρία να πω και χθες, πιστεύω ότι υπάρχει μια συμφωνία πια στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι πρέπει να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις και ότι τα ζητήματα της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας πρέπει να αντιμετωπιστούν με τρόπο πολύ πιο δραστικό από ό,τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα.
Θα σταθώ σύντομα σε τρεις επιμέρους τομείς τους οποίους θίγει ο κ. Draghi στην έκθεσή του. Πρώτον, τα ζητήματα καινοτομίας και παραγωγικότητας: υπάρχει μια γενικότερη αίσθηση η οποία επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να υστερεί σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καινοτομία, με τη δημιουργία νέων καινοτόμων επιχειρήσεων και κατατέθηκαν πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για το πώς μπορούμε να αρχίσουμε να γεφυρώνουμε αυτό το χάσμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ίσως η πιο σημαντική, θα έλεγα, και για το οικοσύστημα των ελληνικών startups, είναι αυτή η ιδέα για τη δημιουργία ενός 28ου ευρωπαϊκού νομικού καθεστώτος, το οποίο θα επιτρέπει σε startup εταιρείες να μπορούν να εντάσσονται απευθείας σε ένα ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο, χωρίς να χρειάζεται με αυτόν τον τρόπο να αντιμετωπίζουν 27 διαφορετικά κανονιστικά πλαίσια στα κράτη στα οποία θέλουν να δραστηριοποιούνται.
Ασχοληθήκαμε πολύ με τα θέματα της ενέργειας και νομίζω ότι είναι κοινός τόπος το γεγονός ότι η Ευρώπη σήμερα αντιμετωπίζει ένα μεγάλο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας όσον αφορά στην ενέργεια, παρά το γεγονός ότι επενδύουμε πολύ στις ανανεώσιμες πηγές. Και θεωρώ εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι στη Δήλωση της Βουδαπέστης υπάρχει μία ρητή αναφορά στις στρεβλώσεις στις τιμές της αγοράς ενέργειας που πρέπει να αντιμετωπιστούν με τρόπο κατεπείγοντα.
Όμως, για να μπορέσει η ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας να λειτουργεί προς όφελος όλων των Ευρωπαίων καταναλωτών, θα πρέπει να γίνουν δύο σημαντικές παρεμβάσεις. Η πρώτη αφορά τις διασυνδέσεις. Χρειαζόμαστε περισσότερες διευρωπαϊκές διασυνδέσεις, οι οποίες, ενδεχομένως, να πρέπει να χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς δημόσιους και όχι μόνο με ιδιωτικούς πόρους.
Και πιστεύω ότι πρέπει πια να ξαναδούμε ουσιαστικά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την τιμολόγηση, τον τρόπο τιμολόγησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να μην καθορίζει το φυσικό αέριο την οριακή τιμή του συστήματος, όπως γίνεται σήμερα, καθώς το φυσικό αέριο κατά κανόνα είναι πολύ πιο ακριβό από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τέλος, συζητήσαμε προφανώς και τα ζητήματα της στρατιωτικής αυτονομίας, της άμυνας. Έχω μιλήσει πολλές φορές για την ανάγκη της μεγαλύτερης επένδυσης στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Προφανώς απέχουμε ακόμα πολύ από μια συζήτηση για κοινούς ευρωπαϊκούς πόρους για την άμυνα. Όμως, είχα την ευκαιρία και πάλι σήμερα να μιλήσω για μια παρέμβαση η οποία θα μπορεί να δώσει παραπάνω δημοσιονομικό χώρο σε εκείνες τις χώρες που επιλέγουν να επενδύουν σημαντικά ποσά στην άμυνα.
Να το εξηγήσω με απλά λόγια: η χώρα μας επενδύει σχεδόν 3% του ΑΕΠ στην άμυνα. Πιστεύω ότι έχει έρθει η ώρα να συζητήσουμε, παρότι συμφωνήσαμε σχετικά πρόσφατα στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, ένα ποσό από αυτές τις αμυντικές δαπάνες να εξαιρείται από τους υπολογισμούς των οροφών των δαπανών.
Είναι μια πρόταση στην οποία θα εξακολουθώ να επιμένω. Δεν χρειάζεται αυτή η πρόταση πρόσθετα ευρωπαϊκά χρήματα, χρειάζεται απλά να δούμε με λίγο διαφορετική ματιά τον τρόπο με τον οποίον υπολογίζουμε τους δημοσιονομικούς κανόνες από εδώ και στο εξής.
Και τέλος, να πω ότι σε σχέση με τη συζήτηση που κάναμε χθες το βράδυ, η εκλογή του Donald Trump στις Ηνωμένες Πολιτείες νομίζω ότι κατέστησε απολύτως σαφές σε πολλούς από εμάς ότι αυτή η αναγκαιότητα για τη στήριξη της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας καθίσταται ακόμα πιο κατεπείγουσα μετά από τις εξελίξεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Γιάννης Καντέλης (ΣΚΑΪ): Θα ήθελα να σας φέρω στη σημερινή συνάντηση του κ. Γεραπετρίτη με τον κ. Fidan στην Αθήνα. Καταρχάς, να πιάσω το νήμα από το χθεσινό τετ-α-τετ που είχατε με τον κ. Erdoğan, αν αυτό ήταν και ένα δείγμα κανονικότητας, έτσι όπως είδαμε αυτή τη συζήτηση τουλάχιστον από τα λίγα πλάνα και τις φωτογραφίες, αλλά και το αν μετά το σημερινό ραντεβού είστε πιο αισιόδοξος ή πιο απαισιόδοξος για το αν τελικά οι δύο χώρες μπορούν να βρουν έναν τρόπο να συζητήσουν τη βασική τους διαφορά. Βλέπουμε ότι η Τουρκία επιμένει να μιλάει για μια λύση-πακέτο για το Αιγαίο.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η κανονικότητα πιστεύω ότι πρέπει να είναι το ζητούμενο στις σχέσεις μεταξύ γειτόνων. Έχω συναντηθεί με τον Πρόεδρο Erdoğan πολλές φορές και επίσημα και όποτε έχουμε τη δυνατότητα να συναντηθούμε και ανεπίσημα, πάντα θα ανταλλάξουμε μια ευγενική κουβέντα, γιατί αυτό πιστεύω ότι αρμόζει σε γειτονικά κράτη, τα οποία πρέπει να έχουν καλές σχέσεις παρά τις μεγάλες διαφορές που ενδέχεται να έχουν.
Δεν έχω ενημερωθεί ακόμα λεπτομερώς από τον Υπουργό Εξωτερικών, είδα όμως τις δηλώσεις και του κ. Γεραπετρίτη και του κ. Fidan και νομίζω ότι και οι δηλώσεις επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει ένα καλό κλίμα πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε. Αλλά, ταυτόχρονα, ναι, σίγουρα δεν υπάρχει ακόμα ένα κοινό πλαίσιο προκειμένου να συζητήσουμε σε βάθος τη μία μεγάλη μας διαφορά με την Τουρκία, που δεν είναι άλλη από την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το γεγονός, όμως, ότι έγινε μια συνολική καταγραφή, η οποία αναγνωρίστηκε από τις δύο πλευρές, της προόδου που έχουμε πετύχει, η οποία πρόοδος αφορά και τον τρόπο με τον οποίον οι δύο λαοί μας έρχονται πιο κοντά, για παράδειγμα, η πολύ επιτυχημένη χορήγηση βίζας εξπρές στα νησιά του Aνατολικού Αιγαίου, η οποία στήριξε πολύ τον τουρισμό στα νησιά αυτά, η καλή -και μπορεί να γίνει ακόμα καλύτερη- συνεργασία που έχουμε στο προσφυγικό, η συνεργασία μας σε διεθνείς οργανισμούς, όλα αυτά είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Και θα επαναλάβω αυτό το οποίο έχω πει πολλές φορές. Σε όσους ανησυχούν θέλω να ξαναπώ ότι η Ελλάδα προσέρχεται σε αυτή τη συζήτηση από μία ισχυρή θέση. Είμαστε μία χώρα με ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις, με σταθερή και αναπτυσσόμενη οικονομία, με ένα πλαίσιο γεωπολιτικών συμμαχιών το οποίο αναγνωρίζει το δίκαιο των θέσεών μας, με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θωρακίζουν τις ελληνικές θέσεις.
Επομένως, βεβαίως και συνομιλούμε και θα συνομιλούμε. Και έστω και αν δεν μπορούμε να βρούμε ένα πλαίσιο να συμφωνήσουμε στην κεντρική μας διαφορά, οφείλουμε να διαφυλάξουμε τα ήρεμα νερά, τα οποία τελικά αποβαίνουν, νομίζω, προς όφελος και των δύο λαών.
Σοφία Φασουλάκη (MEGA): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε, καλησπέρα και από εμένα. Είχατε σήμερα την ευκαιρία να συνομιλήσετε με τους ομολόγους σας, δύο μέρες, τρεις ημέρες μετά τη νίκη του Donald Trump στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήθελα να ρωτήσω πώς βλέπετε και εσείς και οι ομόλογοί σας την επόμενη μέρα των ευρωατλαντικών σχέσεων, αν πιστεύετε ότι υπάρχει κάτι που μπορεί να τις διαταράξει. Και αν μου επιτρέπετε ένα τελευταίο ερώτημα, εάν σκοπεύετε, και πότε, να έχετε μία επικοινωνία με τον νέο Πρόεδρο. Σας ευχαριστώ.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω, και όλοι μας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο πιστεύουμε στη μεγάλη σημασία των ευρωατλαντικών σχέσεων. Είναι σχέσεις που γαλουχήθηκαν εδώ και πολλές δεκαετίες και πιστεύω ότι θα βρούμε τρόπο και με τον νέο Πρόεδρο να τις ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο, αναλαμβάνοντας ο καθένας το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί.
Είχα την ευκαιρία να πω και μέσα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι όταν ο Πρόεδρος Trump έθεσε πολλά ευρωπαϊκά κράτη προ των ευθυνών τους σε σχέση με το γεγονός ότι δεν δαπανούσαν ούτε καν το 2% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες, είχε δίκιο επί της ουσίας. Και νομίζω ότι αυτή η παρότρυνσή του οδήγησε τα ευρωπαϊκά κράτη να αυξήσουν τους αμυντικούς τους προϋπολογισμούς. Και, φυσικά, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη γεωπολιτική αστάθεια στον κόσμο γενικότερα, όλοι καταλαβαίνουμε ότι αυτό πια είναι μία αναγκαιότητα.
Υπάρχουν ζητήματα τα οποία θα απασχολήσουν συνολικά τις ευρωατλαντικές σχέσεις, αν θα μπούμε, για παράδειγμα, σε έναν καινούργιο εμπορικό πόλεμο. Εύχομαι πως όχι. Νομίζω ότι υπάρχει ένα περιθώριο να μπορούμε να δούμε μια αποκλιμάκωση ως προς τη ρητορική για την επιβολή δασμών ένθεν και ένθεν. Γιατί, προφανώς, όταν ξεκινάει ένας τέτοιος πόλεμος, δεν σταματάει μόνο στις ενέργειες του ενός μέρους.
Και βέβαια, να επαναλάβω ότι ως προς τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, αυτές παραμένουν εξαιρετικά ισχυρές. Είναι σχέσεις με στρατηγικό περιεχόμενο. Είναι σχέσεις θωρακισμένες μέσα από την αμυντική συμφωνία την οποία έχουμε υπογράψει, η οποία θέλω να θυμίσω ότι έχει πια και πενταετή διάρκεια. Είναι θέσεις, εξάλλου, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν και από το γεγονός ότι, όταν κλήθηκα να μιλήσω στο Αμερικανικό Κογκρέσο, η πρόσκληση ήρθε και από τους Δημοκρατικούς και από τους Ρεπουμπλικάνους Βουλευτές και Γερουσιαστές.
Τώρα, στο ερώτημά σας, εκτιμώ ότι θα έχω την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον Πρόεδρο Trump τις επόμενες μέρες. Εξάλλου, όπως γνωρίζετε, είμαι ένας από τους παλαιότερους πια Ευρωπαίους ηγέτες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, άρα είμαι ένας από αυτούς που είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν μαζί του κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρικής του θητείας.
Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024
Ειδική Υπηρεσία Υδάτων: - Ποιες περιοχές της Ελλάδας ανήκουν στην κατηγορία υψηλού κινδύνου για πλημμύρες
Σημειώνεται ότι ο χάρτης προκύπτει από την προκαταρκτική μελέτη που είχε διεξάγει πέρυσι η ειδική γραμματεία για την αξιολόγηση των κινδύνων από πλημμύρες.
Ειδικότερα, οι περιοχές της Ελλάδας που κινδυνεύουν είναι οι εξής:
- Κομοτηνή
- Δράμα
- Γιαννιτσά
- Άρτα Προκαταρκτική Αξιολόγηση Κινδύνων Πλημμύρας – Έκθεση (κλικ)
- Καρδίτσα
- Μεσολόγγι
- Μανωλάδα
- Ναύπλιο
- Μεσσήνη
- Ζεφύρι
- Καματερό
- Άγιοι Ανάργυροι
- Ίλιον
- Περιστέρι
- Αιγάλεω
- Κορυδαλλός (περιοχή Σχιστού)
- Καμίνια
- Παλαιά Κοκκινιά
- Πλατεία Βάθης
- Πλατεία Αττικής
- Βοτανικός
- Κεραμεικός
- Ταύρος
- Άγιος Ιωάννης
- Ρέντη
- Μοσχάτο
- Καλλιθέα
- Ελληνικό
- Γλυφάδα
- Άλιμος
- Άγιος Δημήτριος
- Παλαιό Φάληρο
Καλογερικού (κυρίως προς τον Αµβρακικό Κόλπο), περιοχές των ∆∆ Ψαθοτοπίου,
Γαβριάς, Ράχης, Καλοβάτου, Φιλοθέης, Αγ. Παρασκευής (κυρίως Κολοµοδίων) και
τµήµατα των ∆∆ Λουτρότοπου και Κοµµένου,
Βάλτου) και Στρογγυλής (περιοχή χαµηλής ζώνης).
Πρόκειται για εκτάσεις µε αροτριαίες καλλιέργειες (κυρίως µηδικής, αραβοσίτου), µε
δενδρώδεις καλλιέργειες (κυρίως εσπεριδοειδών) και µε κτηνοτροφικές µονάδες
(προβατοπροστασία, βουστάσια, κτηνοτροφικές µονάδες κλπ.)
4.5.6.5 Ζώνες ∆υνητικά Υψηλού Κινδύνου Πληµµύρας Υδατικού ∆ιαµερίσµατος GR05
Υψηλού Κινδύνου Πληµµύρας που σηµειώνονται στο Σχέδιο 5:
(GR05RAK0005)
(GR05RAK0006)
e-Ε.Φ.Κ.Α: Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Δεκεμβρίου 2024
Αθήνα, 8/11/2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Δεκεμβρίου 2024
Οι ημερομηνίες πληρωμής ακολουθούν τον κανόνα του διαχωρισμού μεταξύ Μισθωτών και Μη Μισθωτών και διαμορφώνονται ως ακολούθως:
- Την Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις από τα τέως ταμεία Μη Μισθωτών ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, οι κύριες συντάξεις που απονεμήθηκαν από τη σύσταση του ΕΦΚΑ και μετά, με τον ν.4387/2016, μέσω του ΟΠΣ-ΕΦΚΑ (συνταξιούχοι Μισθωτοί & Μη Μισθωτοί από 1.1.2017 και έπειτα) και όλες οι επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα (Μη Μισθωτών και Μισθωτών).
- Την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις των τέως Ταμείων Μισθωτών [ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τραπεζών, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΩΝ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ, ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΝΑΤ, ΕΤΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ] καθώς και οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου.
Από τη Διοίκηση του e-Ε.Φ.Κ.Α
Γιατί ο Έλληνας "μετράει τα ρέστα του" για να βγάλει τον μήνα; - Γιατί είναι ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ, στην αγοραστική δύναμη και ΤΡΙΤΟΣ από το ΤΕΛΟΣ στις αποδοχές στην Ευρωπαϊκή Ένωση; - ΓΙΑΤΙ η κυβέρνηση μας εμπαίζει με τα ψέματά της ;
Εκ των ουραγών της Ευρώπης είναι οι Έλληνες σ’ ό,τι αφορά στους μισθούς πλήρους απασχόλησης, παρά το γεγονός ότι οι αποδοχές τους αυξήθηκαν κατά 3,7% το 2023. Η αύξηση αυτή δεν αποδείχθηκε ικανή να ξεκολλήσει τον μέσο μισθό πλήρους απασχόλησης της χώρα μας από τον πάτο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι μισθοί στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Εurostat, είναι οι τρίτοι πιο χαμηλοί στην ΕΕ, με την Ουγγαρία και τη Βουλγαρία να καταλαμβάνουν την προτελευταία και τελευταία θέση αντίστοιχα. Οι αριθμοί που παραθέτει η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία καταδεικνύουν τη μεγάλη ανισότητα που υπάρχει ανάμεσα στους μισθούς των Ελλήνων και των Ευρωπαίων
Ειδικότερα, ο μέσος ετήσιος μισθός στην Ελλάδα έφτασε στις 17.000 ευρώ το 2023, όταν στο σύνολο των χωρών της ΕΕ εδράζεται στις 37.900 ευρώ… Σημείο αναφοράς αποτελεί και το γεγονός ότι η Ελλάδα είχε αισθητά μικρότερο ποσοστό αύξησης των μισθών (3,7%) σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη όπου καταγράφηκε άνοδος 6,5%.
Χαμηλότερους μισθούς από την Ελλάδα συναντάμε μόνο στην Ουγγαρία (16.900 ευρώ) και την Βουλγαρία (13.500 ευρώ). Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, ο υψηλότερος μέσος μισθός πλήρους απασχόλησης καταγράφηκε στο Λουξεμβούργο (81.100 ευρώ), ενώ ακολούθησαν η Δανία (67.600 ευρώ) και η Ιρλανδία (58.700 ευρώ).
Τελευταίοι στην αγοραστική δύναμη
Στην πραγματικότητα, όπως είχε γράψει το Sin στις 21 Αυγούστου, επικαλούμενο έκθεση του ΚΕΠΕ, στην πραγματικότητα η θέση των Ελλήνων εργαζόμενων είναι ακόμη χειρότερη, αν μετρηθούν οι μισθοί που καταβλήθηκαν (και όχι το ΑΕΠ) με αναγωγή στην αγοραστική δύναμη. Βάση μέτρησης αποτελεί το ωρομίσθιο.
Συγκριτικά με τις χώρες της ΕΕ των 27, η ελληνική οικονομία κατέχει πλέον την τελευταία θέση του μέσου μισθού ανά δεδουλευμένη ώρα εργασίας –για συντομία "ωρομισθίου"– υπολογισμένου σε όρους κοινής αγοραστικής δύναμης (πόσες χρηματικές μονάδες κοστίζει μια συγκεκριμένη ποσότητα αγαθών και υπηρεσιών σε διαφορετικές χώρες).
Το ωρομίσθιο στην Ελλάδα έχει πλέον τη μεγαλύτερη απόκλιση από την μέσο όρο της ΕΕ27, δηλαδή είναι χαμηλότερα και από τη Βουλγαρία.
Πόσο θα αυξηθεί ο κατώτατος μισθός
Σε κάθε περίπτωση είναι προφανές πως απαιτούνται πολλά περισσότερα προκειμένου οι μισθοί στην Ελλάδα να γίνουν «ανταγωνιστικοί» άλλων ευρωπαϊκών χωρών, και οι Ελληνες εργαζόμενοι να μην βρίσκονται στο πάτος της λίστας που αφορά τις αποδοχές. Κυβέρνηση και κοινωνική φορείς έχουν ξεκινήσει τον διάλογο για τον κατώτατο μισθό, ενώ ο πρωθυπουργός διαβεβαιώνει ότι θα τηρηθεί η δέσμευση για αύξησή του στα 950 ευρώ έως το τέλος της τετραετίας.
πηγή:https://www.sofokleousin.gr/misthoi-stin-ellada-xamiloteroi-mono-se-voulgaria-ouggaria
Υπουργείο εργασίας: - Δεν αυξάνουμε περισσότερο των κατώτατο μισθό γιατί δεν διασφαλίζει τα συμφέροντα των εργαζομένων.
Με αφορμή την κίνηση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής να καταθέσει τροπολογία για τον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού, από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επισημαίνονται τα εξής:
Σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, όπως ο κατώτατος μισθός, δεν χωρούν επικοινωνιακά τεχνάσματα. Η τροπολογία που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής ακούγεται ίσως ευχάριστα, όμως δεν διασφαλίζει τα συμφέροντα των εργαζομένων.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αυξήσει τον κατώτατο μισθό από τα 650 ευρώ το 2019 στα 830 ευρώ και, όπως έχει ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα φτάσει το 2027 στα 950 ευρώ. Θα αυξηθεί δηλαδή συνολικά κατά 46%. Αλλά και ο μέσος μισθός έχει αυξηθεί από τα 1036 ευρώ το 2019 στα 1252 ευρώ.
Εάν οι εκπρόσωποι εργαζομένων και εργοδοτών είναι σε θέση να συμφωνούν σε τόσο μεγάλες αυξήσεις, έχουν πάντοτε τη δυνατότητα να συμφωνήσουν σε ευνοϊκότερους όρους από τον κατώτατο μισθό, εφόσον το επιθυμούν.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι σε 22 από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κατώτατος μισθός ορίζεται νομοθετικά, όπως και στη χώρα μας.
Με τον νέο μάλιστα τρόπο προσδιορισμού της αύξησης του κατώτατου μισθού από το 2028, όχι μόνο νομοθετείται για πρώτη φορά ότι δεν θα μπορεί να μειωθεί, αλλά και διασφαλίζεται η απαραίτητη σταθερότητα και προβλεψιμότητα που είναι αναγκαίες για τον προγραμματισμό τόσο των εργαζομένων, όσο και των επιχειρήσεων, κυρίως μικρών και μεσαίων.
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει τον σεβασμό της στον κοινωνικό διάλογο και, όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει, προχωρούμε, σε συνεννόηση με τους κοινωνικούς εταίρους, στην κατάρτιση σχεδίου δράσης για την ενίσχυση του πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Στην προσπάθεια αυτή ευελπιστούμε το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής να συνεισφέρει με ουσιαστικές προτάσεις.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού γιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»
Θέμα: «Προσδιορισμός του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους
και την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, και συνυπολογισμός τριετιών»
Αιτιολογική Έκθεση
Το ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής, με νομοθετική του παρέμβαση-πρόταση νόμου το Νοέμβριο 2018 και στη συνέχεια με τροπολογίες του, υποβληθείσες τόσο το 2020 όσο και το 2023, σταθερά υπερασπίζεται και προτείνει την επαναφορά του συστήματος προσδιορισμού του κατώτατου μισθού/ημερομισθίου αποκλειστικά με την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) , κατόπιν διαπραγματεύσεων μεταξύ των κοινωνικών εταίρων , δηλαδή των κορυφαίων οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών.
Σήμερα, η αναγκαιότητα υιοθέτησης της τροπολογίας αυτής , ενόψει και της υποχρέωσης της χώρας να ενσωματώσει στο εθνικό Δίκαιο την Οδηγία (ΕΕ) 2022/2041 είναι πιο αναγκαία από κάθε άλλη φορά. Και τούτο διότι αποδεδειγμένα αυτή είναι η διαδικασία που στηρίζει τους εργαζόμενους , την κοινωνία και την οικονομία.
Προς επίρρωση τούτου, αξίζει να αναφερθεί η σκέψη 25 του Προοιμίου της ανωτέρω Οδηγίας: «Τα κράτη- μέλη με υψηλό ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις τείνουν να έχουν μικρό ποσοστό χαμηλόμισθων εργαζομένων και υψηλούς κατώτατους μισθούς. Τα κράτη μέλη με μικρό ποσοστό χαμηλόμισθων εργαζομένων έχουν ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις άνω του 80 %. Ομοίως, η πλειονότητα των κρατών μελών με υψηλά επίπεδα κατώτατων μισθών σε σχέση με τον μέσο μισθό έχει κάλυψη από συλλογικές διαπραγματεύσεις άνω του 80 %. Ως εκ τούτου, κάθε κράτος μέλος με ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις κάτω του 80 % θα πρέπει να θεσπίσει μέτρα με σκοπό την ενίσχυση των εν λόγω συλλογικών διαπραγματεύσεων. Κάθε κράτος μέλος στο οποίο η κάλυψη από συλλογικές διαπραγματεύσεις υπολείπεται του κατώτατου ορίου του 80 % θα πρέπει να θεσπίσει πλαίσιο με τους αναγκαίους πρόσφορους όρους για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και να καταρτίσει σχέδιο δράσης για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, ώστε σταδιακά να αυξηθεί το ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις».
Αξίζει όμως να περιγραφεί και η κατάσταση της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, εν έτει 2024:
– το ποσοστό των εργαζομένων της χώρας μας που καλύπτονται από ΣΣΕ υπολείπεται όχι του 80% που θέτει η Οδηγία αλλά του 30%, ενώ την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της ΓΣΕΕ, οι εργαζόμενοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία (85%) θεωρούν ότι οι συλλογικές συμβάσεις είναι απαραίτητη προϋπόθεση για καλύτερες συνθήκες εργασίας,
– η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων βρίσκεται σχεδόν στο ναδίρ της Ε.Ε. αφού ξεπερνάμε (ακόμη…) μόνο εκείνη των εργαζομένων στη Βουλγαρία
-με ευθύνη της Κυβέρνησης έχουν απορρυθμιστεί οι εργασιακές σχέσεις , με αποτέλεσμα στην Ελλάδα το μερίδιο των μισθών να είναι το δεύτερο χαμηλότερο στην ΕΕ ενώ το μερίδιο των κερδών το τρίτο υψηλότερο, τρανή απόδειξη της μεγάλης αύξησης των ανισοτήτων
-η Ελλάδα είναι ουραγός στις ποιοτικές θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι δουλεύουν περισσότερο όχι μόνο από όλους τους Ευρωπαίους αλλά ακόμη και από τους Ιάπωνες και τους Αμερικανούς
– σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η χώρα μας καταγράφει το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας στην Ευρωζώνη.
Κατόπιν των ανωτέρω και επειδή :
– η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας είναι απολύτως απαραίτητη, προκειμένου να επιτευχθεί η ανοδική κοινωνική σύγκλιση και η μείωση της μισθολογικής ανισότητας και για την επίτευξη αυτών, απαιτούνται α) η επάρκεια των νόμιμων κατώτατων μισθών/ημερομισθίων, β) η προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών·, ώστε να φτάσει σε κάλυψη από ΣΣΕ τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων,
– η προσφορότερη μέθοδος για την πραγματική βελτίωση των αγοραστικών δυνατοτήτων των εργαζομένων είναι η επαναφορά του πλήρους ρυθμιστικού σχεδίου της ΕΓΣΣΕ και η ενίσχυση του συστήματος των συλλογικών διαπραγματεύσεων
Προτείνουμε την τροπολογία αυτή με την οποία:
-Η διαδικασία καθορισμού του βασικού μισθού και ημερομισθίου επανέρχεται στους Κοινωνικούς Εταίρους που μέσω των διαπραγματεύσεων υπογράφουν Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας όπως καθορίζονται από το άρθρο 8 του ν.1876/1990.
– Η παρ. 2 της υποπαραγράφου ΙΑ6 του ν.4254/2014 καταργείται, ώστε να προβλέπονται προσαυξήσεις προϋπηρεσίας στον τελικό προσδιορισμό του μισθού και ημερομισθίου, με βάση τις τριετίες.
– Η διάταξη του ν.4093/2012 που προβλέπει ότι το πεδίο εφαρμογής της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. περιορίζεται σε μη μισθολογικούς όρους, καταργείται.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Στο σχέδιο νόμου του Υγείας με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού γιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»: προστίθεται άρθρο ως εξής:
Άρθρο
Προσδιορισμός του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους
και την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας,
και συνυπολογισμός τριετιών
1. Η διάταξη της παρ.2, Υποπαράγραφος ΙΑ6 του Άρθρου Πρώτου του ν.4254/2014 (Α΄ 85) και η διάταξη της Υποπαραγράφου 11 της παραγράφου ΙΑ Άρθρου Πρώτου του ν.4093/2012 (Α΄ 222) καταργούνται.
2. Το άρθρο 103 του ν.4172/2013 (Α΄ 167) καταργείται.
3. Η παρ.1 του άρθρου 8 του ν.1876/1990 (Α΄27), όπως ισχύει αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 8
Δέσμευση
Οι εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας καθορίζουν τους ελάχιστους όρους εργασίας που ισχύουν για τους εργαζόμενους όλης της χώρας.
Στους εργαζόμενους αυτούς περιλαμβάνονται και εκείνοι εκ των εργαζομένων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο, στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, των οποίων οι αμοιβές δεν προβλέπονται από το μισθολόγιο του δημοσίου».
Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2024
Οι προτείνοντες βουλευτές
Ανδρουλάκης Νικόλαος
Μπιάγκης Δημήτριος
Τσίμαρης Ιωάννης
Γερουλάνος Παύλος
Μάντζος Δημήτριος
Χρηστίδης Παύλος
Αποστολάκη Μιλένα
Αχμέτ Ιλχάν
Βατσινά Ελένη
Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα (Νάντια)
Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)
Δουδωνής Παναγιώτης
Καζάνη Αικατερίνη
Κατρίνης Μιχάλης
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Λιακούλη Ευαγγελία
Μιχαηλίδης Σταύρος
Μουλκιώτης Γεώργιος
Νικητιάδης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Πάνας Απόστολος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Χνάρης Εμμανουήλ
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ