Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2024

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος (ΟΕΝΓΕ) εναντίον του Υπουργού Υγείας: Το ψέμα έχει κοντά ποδάρια.- Δώσατε αυξήσεις στο επίδομα αγόνου με βάση τους βασικούς μισθούς του 1983!

 




Αθήνα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Α.Π:14091


ΠΡΟΣ:

  • ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ, κ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΑΔΩΝΙ

  • ΤΗΝ ΑΝΑΠΛ. ΥΠ. ΥΓΕΙΑΣ, κ. ΑΓΑΠΗΔΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ

  • ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ, κ. ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ ΜΑΡΙΟ

  • ΜΕΛΗ Γ.Σ ΟΕΝΓΕ 

  • ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΕΝΩΣΕΩΝ

  • ΦΟΡΕΙΣ

  • ΜΜΕ


Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Υγείας ανακοίνωσαν με τυμπανοκρουσίες την έκδοση της «πολυαναμενόμενης»  εδώ και 2 χρόνια Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τους δικαιούχους, το ύψος και τις προϋποθέσεις χορήγησης οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές. 


Επιχείρησαν μάλιστα να το παρουσιάσουν σαν απόδειξη της αποφασιστικότητας της κυβέρνησης της ΝΔ να ενισχύσει το δημόσιο σύστημα υγείας, αφού «θυμήθηκαν» να το νομοθετήσουν 14 μήνες αργότερα. 


Το ψέμα όμως έχει κοντά ποδάρια. 


Παρουσιάζουν ως τριπλασιασμό και εξαπλασιασμό, τη μείωση στην πραγματικότητα του επιδόματος αγόνου που θα έπρεπε να παίρνουν οι γιατροί του δημόσιου συστήματος υγείας, αν βέβαια εφάρμοζαν τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι την έκδοση της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Το επίδομα αγόνου που δίνεται σε ειδικευμένους γιατρούς, είναι μικρότερο και από αυτό που δίνεται στους αγροτικούς γιατρούς (400 ευρώ) για άγονες και προβληματικές περιοχές.


Επιπλέον από το επίδομα αγόνου εξαιρούνται οι ειδικευόμενοι και οι επικουρικοί γιατροί.


Πιο συγκεκριμένα: 


Ο νόμος 4999/2022 προέβλεπε ότι μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ το οικονομικό κίνητρο για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών στις δημόσιες μονάδες υγείας σε άγονες και προβληματικές περιοχές καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1397/1983 και του Π.Δ. 137/1987 οι οποίες όριζαν ότι: 

«στους μόνιμους γιατρούς των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας άγονων και προβληματικών περιοχών που έχουν την έδρα τους σε προβληματικές περιοχές,  χορηγείται προσαύξηση επί του βασικού τους μισθού, ως εξής:


α) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α’ κατηγορίας:


Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου υπηρεσίας δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά για όλο το δεύτερο χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου σαράντα τοις εκατό (40%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και

Για κάθε ένα συμπληρούμενο χρόνο μετά τα τρία χρόνια,  πενήντα τοις εκατό (50%) αναδρομικά.


β) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Β’ κατηγορίας:


Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου οκτώ τοις εκατό (8%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου είκοσι τοις εκατό (20%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και

Για κάθε ένα συμπληρωμένο χρόνο, μετά τα τρία χρόνια είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά.

Αυτό ίσχυε μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ. Ωστόσο με ευθύνη τόσο της σημερινής κυβέρνησης όσο και όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 20 χρόνια οι προσαυξήσεις υπολογίζονται επί «θεωρητικού» βασικού μισθού, που προκύπτει από την μετατροπή σε ευρώ του βασικού μισθού του 1983!

Π.χ. Επιμελητής Α’ και βασικό μισθό 2.075 ευρώ με τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου προϋπηρεσίας (πραγματικό παράδειγμα) αντί να παίρνει μηνιαίο κίνητρο αγόνου 830 ευρώ (40% Χ 2.075) παίρνει 88,04 ευρώ το μήνα, (δηλαδή  η προσαύξηση του 40 % δίνεται σε θεωρητικό βασικό μισθό 220,10 ευρώ αφού ο γιατρός της αντίστοιχης βαθμίδας το 1983 έπαιρνε 75.000 δρχ.).


Αυτές είναι οι περίφημες αυξήσεις στο επίδομα αγόνου που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός.


Αυξήσεις στο επίδομα αγόνου με βάση τους  βασικούς μισθούς του 1983! Και επειδή η προσφιλής τακτική του Υπουργού Υγείας   όταν έρχεται αντιμέτωπος με τις δίκαιες διεκδικήσεις και τα αιτήματά μας, και πριν να χάσει την ψυχραιμία του και μας αποκαλέσει κάφρους και ανθρωπάκια επειδή του χαλάμε τις φιέστες που στήνει, είναι να κάνει έκκληση στην «κοινή λογική» και τα μαθηματικά,  τον καλούμε να μας απαντήσει πως μπορεί η ετήσια προσαύξηση επί του βασικού μισθού, 1056,48  στο παραπάνω συγκεκριμένο, πραγματικό παράδειγμα, να είναι μικρότερη του μηνιαίου βασικού μισθού (2075 ευρώ);

Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση της ΝΔ βαφτίζει το κρέας ψάρι.  


Ουσιαστικό κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής θα ήταν η απλή εφαρμογή του νόμου, και όχι η αντικατάσταση της διαχρονικής κλοπής των ποσών που οφείλουν στους συναδέλφους που ήδη υπηρετούν στις άγονες και προβληματικές περιοχές με νόμιμες περικοπές. Γιατί αυτό προβλέπει η υπουργική απόφαση που εκδόθηκε. Δραστικές μειώσεις, εξίσωση προς τα κάτω, οριζοντίως και καθέτως, ανεξάρτητα από το βασικό μισθό και τα χρόνια υπηρεσίας και παραμονής στις άγονες και προβληματικές περιοχές, διαχωρισμός του επιδόματος ανάλογα με την ειδικότητα και την δομή (νοσοκομείο ή Κ.Υ ), ενώ πριν χορηγούνταν σε όλους τους  γιατρούς των άγονων περιοχών ανεξαρτήτως της ειδικότητας και  της δομής (νοσοκομείο, κέντρα υγείας, περιφερειακά ιατρεία). 


Ας μην περιμένει λοιπόν ο Υπουργός Υγείας οι υγειονομικοί να πούμε και ευχαριστώ! Για ένα να είναι σίγουρος! 


Οι γιατροί, οι νοσηλευτές, όλοι οι εργαζόμενοι του δημόσιου συστήματος, που ξέρουμε από πρώτο χέρι τα βάσανα των ασθενών μας εξαιτίας της εγκληματικής πολιτικής της ιδιωτικοποίησης και της εμπορευματοποίησης της υγείας  θα κλιμακώσουμε το επόμενο διάστημα με ακόμα μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και ορμή τον αγώνα μας  για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, για ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς μας, για μόνιμη και σταθερή δουλειά, για κατάργηση των κάθε είδους πληρωμών, για δωρεάν σύγχρονες υπηρεσίες υγείας για όλους!


Είναι η μοναδική διέξοδος στα αδιέξοδα που γεννά η πολιτική τους που έχει σαν ιερό δισκοπότηρο «τις αντοχές της οικονομίας», «τα πλεονάσματα», «τη δημοσιονομική σταθερότητα», που επιτρέπει 500.000 ευρώ τη μέρα για τη φρεγάτα στην Ερυθρά χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τη χώρα μας για να προστατεύουν τα κέρδη των εφοπλιστών, αλλά απαγορεύει τις προσλήψεις, όπως ανερυθρίαστα ομολόγησε ο υπουργός εμπορίου της υγείας στην αντιπαράθεση του με τον πρόεδρο της Ένωσης Νοσοκομειακών Γιατρών Θεσσαλονίκης! Η παραμικρή υποχώρηση της κυβέρνησης, όπως η ικανοποίηση του αιτήματός μας έστω και κατά το ήμισυ για αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών, είναι η απτή απόδειξη! Συνεχίζουμε!

Κυβερνητικός εκπρόσωπος: - Η Κυβέρνηση έχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία για τους Στρατιωτικούς και τους ένστολους - Αυτά που δίνουμε για τη νυχτερινή εργασία, δεν είναι πολλά


 Αναλυτικά η συνέντευξη του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή «LIVE YOU», με τους δημοσιογράφους ‘Αρη Πορτοσάλτε και Μαρία Αναστασοπούλου

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, για πάμε τώρα να κάνουμε τον απολογισμό, ακούσαμε κάποια πράγματα από τον Πρωθυπουργό, σε συγκεκριμένα πεδία κύριε Μαρινάκη, από την άλλη ακούω μία κριτική ότι πιο συγκεκριμένη, σε ότι αφορά την ακρίβεια ας πούμε, δεν γίνεται, σε ό,τι αφορά τα ακίνητα, ενώ ακούστηκαν σημαντικές εξαγγελίες, όλα αυτά λένε κάποιοι πάνε πολύ παρακάτω, δηλαδή δεν θα τα δούμε αύριο, δεν θα δούμε μία διαφορά αύριο. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι κάποια από αυτά ήδη υλοποιούνται, όλα τα υπόλοιπα δρομολογούνται άμεσα, μάλιστα σήμερα θα έχουμε και μία πρώτη εσωτερική σύσκεψη για το θέμα των σχολείων, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» και την αναβάθμιση, τις βασικές εργασίες που πρέπει να γίνουνε σε σχολεία σε όλη την χώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πιάσουμε το στεγαστικό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πω απλά έτσι μία γενική διαπίστωση, επειδή άκουσα και τους τηλεθεατές, τους πολίτες που μίλησαν και δεν περίμενα αυτό το ρεπορτάζ. Ήτανε η Ελλάδα σαν να μιλάμε, έτσι, για ένα ποτήρι εντελώς άδειο, είχαμε φτάσει σε ένα σημείο μηδέν, απόλυτης ισοπέδωσης των εισοδημάτων, δεν έχει γεμίσει, προτιμούμε να το βλέπουμε μισογεμάτο, αλλά αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη να γεμίσει όσο πιο γρήγορα, έτσι για να το πούμε σχηματικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να προτάξουμε το στεγαστικό ως το σοβαρότερο αυτή τη στιγμή; Φαντάζομαι είναι στεγαστικό, η ακρίβεια σε ό,τι αφορά στην ενέργεια, που είναι πάντα απρόβλεπτη και πολύ δύσκολο θέμα και φαντάζομαι ότι πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα εκεί σε κάθε περίπτωση, να βάζει επιπρόσθετα η Κυβέρνηση όταν χρειαστεί, και στη συνέχεια είναι η ανομία. Είναι βασικό θέμα, εκεί και χτες ακούστηκαν καλά οι χίλιες κάμερες, αλλά να λέγατε και παραπάνω δεν θα πείραζε, θέλω να πω…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ είμαι από αυτούς που θα ήθελα και παραπάνω και ο Πρωθυπουργός ανακοινώνει κάτι, το οποίο ξέρει ότι μπορεί να γίνει σίγουρα, πιστέψετε με…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σίγουρα και σύντομα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι κάμερες, θα σας πω, πριν πάμε στις κάμερες, όπου και εκεί έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, θα συμφωνήσω απολύτως. Ξέρετε μία από τις πολύ μεγάλες αξίες που έχουν αυτές οι συναντήσεις, βλέπεις πολλούς ανθρώπους από όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο της ΔΕΘ, πέραν των εκδηλώσεων, της ομιλίας του Πρωθυπουργού, της συνέντευξης Τύπου, είναι ότι συναντιέσαι με ανθρώπους από πολλές διαφορετικές περιοχές, οι οποίοι είτε ανήκουν, είναι κοντά στην παράταξή σου, είτε είναι επιχειρηματίες, άνθρωποι της αγοράς. Όταν λοιπόν υπάρχει ένα θέμα το οποίο πλέον φαίνεται ότι είναι πάνω και από το σούπερ μάρκετ, -αυτό έχει μια καλή ερμηνεία ότι αρχίζει πλέον και υποχωρεί κάπως το σούπερ μάρκετ-, το είπε και ένας συνάδελφός σας, σε ερώτηση που έκανε, είναι το νέο σούπερ μάρκετ, το στεγαστικό και το αντιλαμβανόμαστε αυτό. Το καλό είναι ότι αναγνωρίζει ο κόσμος ότι αρχίζουν και ανεβαίνουν οι μισθοί, προφανώς χρειάζεται περισσότερο, αλλά το πρόβλημα φαίνεται ότι είναι το στεγαστικό, το μεγαλύτερο.

Εδώ λοιπόν ο Πρωθυπουργός δεν το αντιμετώπισε σκέτα επιδοματικά το ζήτημα γιατί δεν λύνεται και να πούμε ότι είναι μάλιστα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα όλων των ευρωπαϊκών χωρών, απλά στην Ελλάδα αυτά φαίνονται παραπάνω, όπως και σε άλλες χώρες, λόγω του ότι έχουμε δρόμο ακόμα για το διαθέσιμο εισόδημα για να φτάσουμε την Ευρώπη. Θα μπορούσα λοιπόν τις παρεμβάσεις μας, για να κάνουμε συζήτηση, να τις χωρίσω σε δύο κατηγορίες. Η μία είναι η άμεση στήριξη, στους πολίτες, στα νοικοκυριά, στους φοιτητές, δηλαδή η αύξηση του επιδόματος για τους φοιτητές, ειδικά αυτούς που θα συγκατοικήσουν στην περιφέρεια, στα 2.500 ευρώ, θυμίζω ότι αυτό ήταν κάποτε 1000 και είχε πάει μέχρι και 2.500 ευρώ και 2000 για αυτούς οι οποίοι είναι μόνοι τους, οι παρεμβάσεις στο επίδομα στέγασης, στο επίδομα τέκνου. Οι παρεμβάσεις οι οποίες έχουν να κάνουν δηλαδή με την άμεση ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών, για το μεγάλο ζήτημα της στέγης. Το ένα λοιπόν πλέγμα είναι αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το πούμε πολύ απλά, γιατί αυτό όντως είναι αντικείμενο συζήτησης σε όλη την κοινωνία αυτή τη στιγμή, ότι ένα σπίτι, 70-80 τετραγωνικά, όχι ένα πολύ μεγάλο σπίτι, ένα κανονικό σπίτι, μπορεί αδικαιολογήτως να βλέπουμε ένα ενοίκιο δίπλα, 800-900-1000-1200 ευρώ. Αυτό μπορεί να ελεγχθεί; Με ποιο τρόπο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό μπορεί να περιοριστεί. Ίσως είναι πιο δύσκολο από ότι το σούπερ μάρκετ συνολικά. Περιορίζεται με δύο τρόπους. Ο ένας τρόπος είναι να στηρίζεις όσο μπορείς παραπάνω, αναδιαμορφώνοντας την επιδοματική σου πολιτική, παίρνοντας δηλαδή χρήματα από το επίδομα ανεργίας, με τον τρόπο που θα εξειδικευτεί από τα συναρμόδια Υπουργεία…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ο ιδιοκτήτης θα ζητάει όλο και παραπάνω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο δεύτερος….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μαρινάκη, κάποια στιγμή να φύγουμε από αυτή την πολιτική των επιδομάτων, να στηριχθούν οι ασθενείς, οι αδύναμοι το καταλαβαίνω, ο άνεργος όσο και να στηρίζεται..

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και αυτό κάνουμε. Ένα από τα βασικά αιτήματα των επιχειρήσεων, μεγάλων, μεσαίων, μικρών, ήταν κάντε κάτι με το επίδομα ανεργίας. Ακούσαμε λοιπόν τον Πρωθυπουργό να λέει ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού και απόδοσης του επιδόματος ανεργίας, θα οδηγεί στο να δίνονται επιδόματα και να πιάνουν τόπο. Για το στεγαστικό….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να μείνουμε στο στεγαστικό. Το διατύπωσε ο Γιώργος Ευγενίδης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το περιέγραψε πάρα πολύ ωραία. Έχω εγώ την άποψη…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απλά, αν δεν σας πω το δεύτερο σκέλος, θα φανεί ότι μιλάμε μόνο για τα επιδόματα. Το δεύτερο σκέλος είναι αυτό το οποίο θεωρώ ότι έχει τη μεγαλύτερη αξία. Δεν ξεκινάει στην πέμπτη προς έκτη χρονιά της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, απλά τώρα εντείνεται περισσότερο, και έχει να κάνει με μια σειρά από παρεμβάσεις που είναι δημοσιονομικού χαρακτήρα, αλλά έχουν μεγαλύτερη αξία. Πρόγραμμα «Σπίτι μου 2». Στο πρόγραμμα «Σπίτι μου 1» βρήκαν σπίτι 10.000 νέοι άνθρωποι, στο πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» θα βρουν 15.000 άνθρωποι. Και πάμε και στη γενιά 40 – 50 που έχει αδικηθεί πάρα πολύ. Ένα πρόγραμμα 400 εκατομμυρίων ευρώ ενεργειακής αναβάθμισης κλειστών σπιτιών, ουσιαστικά, τα οποία θέλουμε να πέσουν στην αγορά με μηδενικό επιτόκιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσα είναι αυτά τα κλειστά σπίτια; Θα το μάθουμε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα κλειστά σπίτια υπολογίζεται ότι είναι πάρα πολλά. Αν σκεφτεί κανείς ότι είναι 11.000, ας πούμε, οι κατοικίες οι οποίες είναι AirBNB …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτές οι εταιρίες που διαχειρίζονται «κόκκινα» δάνεια, πόσα κρατούν…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει μία ανάλυση που μιλάει και για 500.000 κλειστά ακίνητα σε όλη την Ελλάδα, η οποία θεωρώ ότι είναι ασφαλής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν υποχρεώνονται αυτοί να τα ρίξουν στην αγορά; Για να μην πέσει η αξία των χαρτοφυλακίων τους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ κάνουμε το εξής: Το ένα είναι αυτό που σας είπα. Το δεύτερο είναι μηδενικός φόρος για τρία χρόνια σε αυτόν ο οποίος θα ανοίξει ένα κλειστό σπίτι…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιτρέψτε μου να σας πω το εξής. Αυτό προσπαθώ από την πρώτη στιγμή να πω. Ότι αυτό δεν αντιμετωπίζεται μόνο με το επίδομα. Αντιμετωπίζεται με το να έρθει και άλλη ύλη στην αγορά…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό κάνουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή, κι άλλα διαμερίσματα στην αγορά, έτσι ώστε εγώ που μπορεί να ζητάω το εξωφρενικό ποσό από τον νοικάρη που βρίσκω μπροστά μου ή από τον κύριο ή την κυρία…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να έχετε παραπάνω επιλογές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ως ενοικιαστής να έχω παραπάνω επιλογές και ως ιδιοκτήτης να στριμωχτώ γιατί θα υπάρχουν άλλα τόσα αδιάθετα στην αγορά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μαρινάκη, ήδη κάποιοι λένε ότι επίτηδες και σκόπιμα τα funds δεν ανοίγουν τα κλειστά τους σπίτια – που δεν ξέρουμε και πόσα είναι, πόσα έχουν στη διάθεσή τους – προκειμένου να μπορεί να είναι ανεξέλεγκτη η αγορά και να ανεβαίνουν οι τιμές όλο και περισσότερο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα κλειστά σπίτια ανοίγουν με κίνητρα από το Κράτος. Είναι μία πολιτική εντελώς αντίθετη από μόνο την επιδοματική. Χρειάζεται και η επιδοματική πολιτική, αλλά να είναι στοχευμένη.

Μηδενικός φόρος, λοιπόν, για τρία χρόνια για να ανοίξει κάποιος ένα κλειστό σπίτι. Αν έχει ένα σπίτι με βραχυχρόνια μίσθωση και το μετατρέψει …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αδικεί αυτόν, βέβαια, που είναι τόσα χρόνια στη μακροχρόνια.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γιατί είναι προσωρινό μέτρο. Είναι προσωρινό μέτρο. Και θα πάμε και για αυτούς και όλους τους υπόλοιπους. Αν θέλετε να σας πω πόσες φοροαπαλλαγές, έχουμε 12 νέες μειώσεις φόρων μόνο τώρα. Αυτές που ανακοινώθηκαν χθες σε συνέχεια των προηγούμενων 50 της πρώτης τετραετίας κι άλλων 10 στον πρώτο χρόνο της δεύτερης. Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ανακοινώσει κατάργηση ή μείωση πλέον σε 70 φόρους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι αυτό που ανακοίνωσε χθες ο Πρωθυπουργός ότι δίνει στον ιδιωτικό τομέα κομμάτια του δημοσίου…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εκεί θα κατέληγα. Μετατρέπεις τη βραχυχρόνια σε μακροχρόνια μίσθωση. Επίσης, έχεις φοροαπαλλαγή για τρία χρόνια. Και πάμε και στην αξιοποίηση, ουσιαστικά, δημόσιας περιουσίας με τη λογική της αντιπαροχής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιτέλους.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το επιτέλους έχει δύο εξηγήσεις. Η μία εξήγηση είναι ότι σίγουρα πρέπει να κάνουμε περισσότερα. Ναι. Δεν θα πούμε τα έχουμε κάνει όλα τέλεια. Αλλά δεν ξεκινάμε να μιλάμε τώρα για λύσεις και μέτρα, μετά από πέντε χρόνια. ‘Όλα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κοινωνική κατοικία θα μπορούσε να ανακοινωθεί από το 2019.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουν γίνει, όμως, πολύ σημαντικά στο στεγαστικό…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν λέω ότι δεν έχουν γίνει. Εγώ δεν είμαι στην ισοπέδωση…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εχθρός του καλού, είναι το καλύτερο. Η ουσία…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη στεγαστική πολιτική, αμιγώς στεγαστική, υπήρξε καθυστέρηση. Αναπτύχθηκε η Αθήνα τουριστικά. Ξέρετε κάτι; Θα τρέχουμε πίσω, είναι σαν τον σκύλο που τρέχει για να πιάσει την ουρά του. Θέλω να πω ότι όσο αναπτύσσεται η Αθήνα τουριστικά και η Ελλάδα, θα ψάχνουμε σπίτια. Έχουμε επιστολή από τη Θάσο. Νεοδιορισθείσα δασκάλα δούλεψε όλο το καλοκαίρι τρίμηνο για να μαζέψει η κυρία, να έχει ένα κομπόδεμα να ανταπεξέλθει στα πρώτα έξοδά της. Πάει στη Θάσο και ενοικιάζει σε ξενοδοχείο 60 ευρώ. Πόσες μέρες μπορεί να πληρώνει νια νέα γυναίκα 60 ευρώ την ημέρα; Μετά από 4-5 μέρες το παρατάει και τώρα ξέρετε ποιος της ενοικιάζει σπίτι; Ένας σερβικής καταγωγής επιχειρηματίας, ο οποίος έχει κάτι σπιτάκια και τη βάζει μέσα χαριστικά με 25 ευρώ. Θέλω να πω ότι αυτό είναι τεράστιο ζήτημα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κύριε Πορτοσάλτε, αυτή η συζήτηση έχει πολύ ενδιαφέρον για τον κόσμο, γιατί είναι το βασικό πρόβλημα. Όλοι μας έχουμε ταλαιπωρηθεί πολύ για να βρούμε το φθηνότερο δυνατόν, σπίτι να νοικιάσουμε ή γραφείο αν είμαστε ελεύθεροι επαγγελματίες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα εδώ δεν είμαστε στο φθηνότερο, είμαστε στο ότι δεν υπάρχει σπίτι νοικιάσεις. Στη Θάσο δεν υπάρχει σπίτι.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας πω. Προσέξτε. Επειδή έχουμε δαιμονοποιήσει κατά καιρούς διάφορα στη χώρα, την golden visa, τη βραχυχρόνια μίσθωση – για να μην κάνουμε διαφήμιση σε μία πλατφόρμα…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η golden visa έπαιξε ρόλο…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας πω κάτι. Τι είπε ο Πρωθυπουργός; Ότι πλέον η golden visa θα κατευθύνεται σε αυτούς που επενδύουν, ας πούμε, σε μια start up επιχείρηση. Είναι από τα μέτρα τα οποία δεν πήραν τόσο δημοσιότητα, αλλά έχουν μεγάλη αξία. Η golden visa, όπως και η βραχυχρόνια μίσθωση έδωσαν και δίνουν – και κυρίως η βραχυχρόνια μίσθωση δίνει ακόμα – σημαντικά χρήματα στην ελληνική οικονομία για να αντέξει σε πολύ δύσκολα χρόνια, της στήριξης στους πολίτες στην πανδημία, στην κρίση την ενεργειακή… Για να ολοκληρώσω μία φράση. Όλα πρέπει να γίνονται βήμα-βήμα. Για να τα βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά, η Ελλάδα ήταν μία χώρα χρεοκοπημένη. Η Ελλάδα ήταν μία χώρα, που για να καταλάβει ο κόσμος που μας ακούει, το 70% των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα είχε φτάσει να παίρνει κάτω από 1.000 ευρώ. Τώρα αυτό, ευτυχώς, έχει πέσει στο 54%.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν μια Κυβέρνηση διανύει πια τον πέμπτο χρόνο, καταλαβαίνετε ότι κρίνεται πολύ πιο αυστηρά από τον πολίτη και δικαίως. ‘Αρα, τώρα πια δεν υπάρχει το «χρεοκοπημένο», το έχει ζήσει ο Έλληνας στο πετσί του.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Από το «χρεοκοπημένη» όμως, μέχρι σήμερα, είμαστε η χώρα που έχει το μεγαλύτερο ρυθμό μείωσης της ανεργίας. Αυτές οι 500.000 θέσεις εργασίας με καλύτερους μισθούς, όχι αυτούς που θέλουμε, αλλά καλύτερους μισθούς, φέρνουν χρήματα. Φέρνουν χρήματα στο κράτος για να μπορούμε να συζητάμε και για κάποια επιδόματα στοχευμένα, όπως είναι τα επιδόματα για τη στέγη…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά και η ανάπτυξη, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι χτύπησε αμέσως στη στέγαση, γιατί είναι μαζί και η ανάπτυξη η τουριστική και δεδομένων των όσων δεν έγιναν. Δεν μπορεί οι εταιρείες που διαχειρίζονται «κόκκινα» δάνεια να κρατούν «καβάτζα» σπίτια. Κάποιος πρέπει να τους το πει αυτό, πώς θα γίνει. Πρέπει να τους το πει κάποιος.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: …Είναι μια άλλη συζήτηση, για να καταλάβουμε ότι δεν είναι στην Ελλάδα όλα τα πράγματα μαύρα, το αντίθετο. Έχουμε καταφέρει και έχουμε πάρει από το 40% που ήταν τα (μη εξυπηρετούμενα) δάνεια, στο 7%. Ξεκίνησα, λέγοντας ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα το στεγαστικό και σας απαριθμώ μια σειρά από λύσεις. Αλλά αυτό που πολύ σωστά είπατε, είναι ότι δεν είναι όπως το σουπερμάρκετ το στεγαστικό. Γιατί κάποιος πληρώνει παραπάνω ενοίκιο -και εγώ προσωπικά πληρώνω παραπάνω ενοίκιο και πολλοί που μας ακούν- κάποιος λαμβάνει παραπάνω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούστε τώρα ένα θέμα που κολλάει απόλυτα στη συζήτηση που κάνουμε. Μιλήσαμε με ένα ζευγάρι εκπαιδευτικών, την περασμένη Παρασκευή και μάλιστα το θέμα πήρε και μεγάλη έκταση. Ο σύζυγος θα πάει τώρα στα Δωδεκάνησα, που θα διοριστεί. Η σύζυγος βρίσκεται ήδη στα Χανιά, τα ανήλικα παιδιά είναι στην Κέρκυρα. Προτείνω για όσους δεν το παρακολούθησαν την περασμένη Παρασκευή, να ακούσουμε τι μας είπαν. Εμείς αναζητήσαμε και σας το λέμε ότι πήραμε απάντηση από την πλευρά της Κυβέρνησης και θα μας τη δώσετε και εσείς αμέσως μετά.

(Ακολουθεί το ρεπορτάζ με τους δύο εκπαιδευτικούς)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ‘Αρα, το πρώτο σενάριο είναι ο άνθρωπος αυτός να πάει στα Δωδεκάνησα. Το δεύτερο είναι να πάει στον Έβρο. Εδώ δεν μιλάμε για κάτι παράτυπο, αν τελικά συμβεί. Έτσι λέει ο νόμος. Όμως, μιλάμε σίγουρα για κάτι παράλογο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μιλάμε για το ζήτημα της συνυπηρέτησης και πολύ σωστά ζητήσατε ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας και πήραμε και εμείς σχετική ενημέρωση. Είναι ένα ζήτημα για το οποίο μπορεί να υπάρξει μια πρόβλεψη μόνο για τις δυσπρόσιτες περιοχές, εκεί δηλαδή όπου είναι μια ειδική συνθήκη, όπου είναι περιζήτητες κάποιες θέσεις και κυρίως για τις μαμάδες για να πάρουν και τα σχετικά μόρια και τη σχετική άδεια. Αυτό, όμως, αν γίνει γενικευμένα, γιατί πρέπει να λέμε την αλήθεια στον κόσμο, θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα και στους μαθητές και στη λειτουργία των σχολείων. Γιατί η επιλογή γίνεται με βάση τα κενά, εκεί δηλαδή που κατανέμονται και οι διορισμοί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσα είναι τα ζευγάρια εκπαιδευτικών στην Ελλάδα; Αυτή είναι μια περίπτωση. Θέλω να πω ότι εδώ μιλάμε για μια ειδική περίπτωση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για να καταλάβετε τι θέλω να πω. Αν κάθε φορά που ένας εκπαιδευτικός, ένας άνδρας ή μια γυναίκα εκπαιδευτικός «τραβάει» τον ή την σύζυγό του στην περιοχή που διορίζεται, τότε είναι πολύ πιθανόν να υποαπασχολείται ο δεύτερος, γιατί μπορεί να μην υπάρχει και δεύτερο κενό. ‘Αρα, να έχουμε κακή κατανομή ανθρώπινων πόρων. Και αντιστοίχως, να δημιουργείται ένα κενό στην αρχή της σχολικής χρονιάς και να πρέπει επιπλέον να καλυφτεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην Ελλάδα δεν μπορούν να παντρευτούν δύο εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θέλουν να εργαστούν στον κρατικό τομέα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό γενικά είναι ένα ζήτημα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρέπει να το λύσετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και που σίγουρα τα δύο πρώτα χρόνια και ο ένας και ο άλλος θα πρέπει να πάνε κάπου αλλού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λόγω του νόμου. Εμείς εδώ δεν λέμε να μην πάνε. Αν μπορεί, όμως, να βγάλει το σύστημα, στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης δεν μπορεί να βγάλει το σύστημα πόσα είναι τα ζευγάρια στην εκπαίδευση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σίγουρα μπορεί να το βγάλει. Αυτό το ζήτημα δεν είναι μόνο ζήτημα των εκπαιδευτικών. Μπορεί να είναι ο σύζυγος δικαστικός και η σύζυγος δημόσιος υπάλληλος σε μια άλλη υπηρεσία. Αυτό είναι ένα ζήτημα πολλών ζευγαριών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε αυτές τις περιπτώσεις κρατούν τρία σπίτια. Αυτοί εδώ, είναι η κυρία θα πάει στα Χανιά και ο κύριος θα πάει κάπου.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν μπορώ να υποδείξω στους ανθρώπους τι θα κάνουν και αντιλαμβάνομαι τη δύσκολη θέση…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκτός κι αν η Κυβέρνηση πει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δέσμευσέ μου σε ένα ξενοδοχείο 15 δωμάτια για να μπουν μέσα οι γιατροί, οι εκπαιδευτικοί και οι δάσκαλοι, δεν ξέρω. Κάτι πρέπει να κάνουμε. Δεν μπορεί να είναι όλα άκρως…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για να απαντάμε σημείο-σημείο. Αυτό που λέτε γίνεται σε πάρα πολλές περιοχές της χώρας όπου η συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε γιατρούς, υγειονομικούς, που είναι και μια μεγάλη ανάγκη να υπάρχουν σε δυσπρόσιτες περιοχές και ανακοινώθηκε και ένα σχετικό επιπλέον επίδομα την προηγούμενη εβδομάδα και για εκπαιδευτικούς, δίνονται σπίτια ή κάποια δωμάτια σε ξενοδοχεία για να εξυπηρετούνται. Αυτό είναι σημαντικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη Θάσο δεν έγινε, δεν υπάρχουν δωμάτια.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ευκαιρίας δοθείσης, πριν πω το δεύτερο, να πω και κάτι άλλο. Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις που ο νεοδιορισθείς στο Δημόσιο, είτε είναι εκπαιδευτικός, είτε δεν είναι εκπαιδευτικός, μεταφέρεται με την οικογένειά του, είναι κάτι πολύ δύσκολο πραγματικά και πολλές φορές και παιδιά…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πρόβλεψη που είπατε πριν, που μπορεί να συζητήσετε, ποια είναι, για να καταλήξουμε κάπου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι για τις δυσπρόσιτες περιοχές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ‘Αρα, δεν αφορά αυτό το ζευγάρι.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι για τις δυσπρόσιτες περιοχές, το οποίο συζητάει το Υπουργείο. Θα το ορίσει το Υπουργείο. Το ξαναλέω, αλλά δεν θέλω να λέμε πράγματα που δεν μπορούμε να κάνουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ρόδος είναι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό θα το ορίσει το υπουργείο, αλλά δεν μπορούμε να λέμε πράγματα που δεν μπορούμε να κάνουμε, γιατί θα ανατραπεί πλήρως ο σχεδιασμός των διορισμών. Έχουμε φτάσει σε ένα καλό σημείο πλέον στη χώρα. Όσο θυμάμαι να ξεκινάει μια σχολική χρονιά, έβλεπα ρεπορτάζ, λογικά ρεπορτάζ ότι ξεκινάμε με πάρα πολύ μεγάλα κενά. Εδώ έχουμε δύο καλές ειδήσεις στη χώρα. Θέλω να λέω τις καλές ειδήσεις, χωρίς να πανηγυρίζουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να λέμε εμείς τις κακές.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως, αυτή είναι η δουλειά σας και αυτή είναι η δουλειά μας. Αρκεί να μην πανηγυρίζουμε. Θα ήθελα να απαντήσω για τα κενά στα σχολεία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα το κάνουμε άλλη στιγμή. Ούτως ή άλλως, ήταν και ο κ. Πιερρακάκης εδώ πριν από λίγο και απάντησε. Θέλω να σας δείξω μια φωτογραφία, μήπως μας βοηθήσετε και εσείς να καταλάβουμε τι έχει γίνει. Είμαστε στη Λεωφόρο Συγγρού. Ένας πολίτης έχει τραβήξει τη φωτογραφία με ένα ανακριτικό της Τροχαίας να έχει παρκάρει μπροστά σε ράμπα αναπήρων και στις ειδικές πλάκες που είναι για ΑΜΕΑ. Όταν αυτός ο πολίτης έκανε το αυτονόητο, έστειλε δηλαδή επιστολή στην Αστυνομία, την έχουμε μπροστά μας και ρώτησε «τι είναι αυτό που βλέπω;», η Αστυνομία απάντησε ότι δεν είχαμε κανένα συμβάν εκείνη την ώρα στη Λεωφόρο Συγγρού, άρα αμφισβήτησε την ύπαρξη του ανακριτικού σε αυτή την περιοχή. Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς συμβαίνει εδώ και τι πρέπει να κάνει ο κάθε πολίτης, όταν αντικρίζει κάτι τέτοιο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δεδομένο ότι ο πολίτης έπραξε πολύ καλά. Η απάντηση ήταν μια υπηρεσιακή απάντηση, η οποία όμως δεν είναι…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Copy – paste είναι αυτές, φαντάζομαι.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, κακώς γίνονται, βέβαια, copy-paste απαντήσεις. Αλλά, ας μην τους τσουβαλιάσουμε, γιατί η αλήθεια είναι ότι και για τους συμπολίτες μας με αναπηρία πολλές φορές οι αστυνομικοί συνδράμουν να τους βοηθήσουν, δείχνοντας το ανθρώπινο πρόσωπο και πολλά άλλα πράγματα που κάνουν, πέραν των καθηκόντων τους. Αλλά μην βάλουμε όλη την Ελληνική Αστυνομία κάτω από αυτή την απάντηση. Εγώ, ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, θα σας πω ότι σε μια χώρα που δυστυχώς δεν είχε ποτέ πολιτική για τα ΑΜΕΑ, έχει τώρα μια εθνική στρατηγική που δεν είναι θεωρία. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να κάνουμε για καθημερινές συμπεριφορές. Έχουμε βελτίωση στα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, προσλήψεις 700 γιατρών τους προηγούμενους μήνες, ψηφιακά ΚΕΠΑ. Πλέον σταματούν οι συμπολίτες μας με αναπηρία να πιστοποιούν ξανά και ξανά μια βαριά αναπηρία. Μια σειρά από αυξήσεις σε προνοιακά επιδόματα. Έχουμε πολλά ακόμα να πούμε. Απλά να πω κάτι, όταν ακούω για τους ένστολους, γιατί άκουσα μια ανακοίνωση χθες και έχουμε και μια ιδιαίτερη ευαισθησία, αυτά τα παραπάνω που δίνουμε για τη νυχτερινή εργασία, τα οποία προφανώς δεν είναι πολλά, προφανώς χρειάζονται περισσότερα, είναι σε συνέχεια των αυξήσεων που συνολικά πήραν οι υπόλοιποι, θα πάρουν και οι ένστολοι, έχουν πάρει ήδη, θα πάρουν και τις επόμενες και κάποιων άλλων επιδομάτων.






πηγή: ertnews.gr https://www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/i-protasi-p-marinaki-gia-ta-kleista-spitia-kinitra-apo-to-kratos-se-synenteyksi-sto-skai/

ΥΕΘΑ: - Θα τριπλασιάσουμε το μισθό στους μαθητές των Στρατιωτικών Σχολών - Μέχρι το 2032-2033 κάθε στέλεχος που μετατίθεται, θα έχει και σπίτι


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας παραχώρησε σήμερα Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024, συνέντευξη στους δημοσιογράφους Αλεξάνδρα ΦωτάκηΝίκο Φιλιππίδη και Δημήτρη Μανιάτη, στο πλαίσιο του “OT Forum” που πραγματοποιήθηκε στο ειδικά διαμορφωμένο στούντιο του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» εντός της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης


Απόσπασμα συνέντευξης

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ:.........

Πρέπει λοιπόν σαν κοινωνία και σαν Κράτος και σαν Πολιτεία να σκεφτούμε πώς αυτό μπορούμε να το βελτιώσουμε. Εμείς στα δικά μας οικονομικά, διότι δεν κάνω εγώ τον Προϋπολογισμό του Κράτους, προσπαθούμε με διάφορους έμμεσους τρόπους, π.χ. στέγαση. Υπάρχει ένα πρόγραμμα σε τρεις φάσεις (χιλίων, χιλίων και χιλίων κατοικιών), το οποίο με απόφαση του Πρωθυπουργού έχει χρηματοδοτηθεί με 100 εκατομμύρια. Δεν είναι λίγα λεφτά. Ποιος είναι ο στόχος; Κάθε στέλεχος που μετατίθεται κάπου, να έχει και σπίτι, είτε γι’ αυτόν, είτε για την οικογένειά του, εξαρτάται. Υπολογίζουμε γύρω στο 2032-2033, αυτό θα ισχύει για όλα τα στελέχη όπως ισχύει, παραδείγματος χάρη, για τα στελέχη του αμερικανικού στρατού.

Από κει και πέρα, επιδόματα: Έχουμε δημιουργήσει διάφορες βελτιώσεις. Ας πούμε, το πλοίο που είναι στην Ερυθρά Θάλασσα τώρα και ήταν πριν, οι ναύτες, οι αξιωματικοί, οι υπαξιωματικοί, παίρνουν ένα ειδικό επίδομα. Δεν υπήρχε αυτό πριν.


ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: Κι έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση γι’ αυτό το επίδομα.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Έγινε ναι! Το φτιάξαμε, το δώσαμε. Στρατιωτικές Σχολές: Θα τριπλασιάσουμε το μισθό – δεν είναι μισθός- που παίρνουν οι φοιτητές των Στρατιωτικών Σχολών. Αυτή τη στιγμή παίρνουν το ένα τέταρτο από ό,τι παίρνουν οι φοιτητές των Αστυνομικών Σχολών. Θα το φτάσουμε στα τρία τέταρτα και πλέον. Δηλαδή σχεδόν το ίδιο, λίγο λιγότερο.

Ανακαινίζουμε όλες τις σχολές. Η Σχολή Ευελπίδων είναι ένα από τα καλύτερα Πανεπιστήμια στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή κτιριολογικά ή θα είναι σε ελάχιστους μήνες και θέλω να πω με πάρα πολλές ιδιωτικές δωρεές. Κάνουμε ό,τι μπορούμε και επεξεργαζόμαστε συγχρόνως ένα σύγχρονο μισθολόγιο, που μαζί σε ένα προσοντολόγιο και μια διαφορετική Δομή Δυνάμεων, πιστεύω ότι θα δώσει τη δυνατότητα στη χώρα σε εύλογο χρόνο, να προσφέρει και ένα καλύτερο μισθό στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Αλλά αυτό, επειδή δεν είμαστε ακόμα εκεί, δεν θα ήθελα να το πάω παραπέρα.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: Και να πούμε ότι αναφερθήκατε και στο Σύστημα «Κένταυρος».

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Το είπα, ναι. Και είμαστε πολύ υπερήφανοι γι’ αυτό, δεν σας κρύβω.

Η Ελλάδα φτιάχνει έναν “anti-drone” θόλο τεσσάρων επιπέδων. Θα τον ανακοινώσουμε. Δεν μπορούμε να τα πούμε όλα, αλλά θα εξηγήσουμε στην ελληνική κοινωνία τι γίνεται. Και γιατί θα το εξηγήσουμε; Γιατί αυτά γίνονται με το υστέρημα του Έλληνα πολίτη. Θέλουμε να του πούμε τι γίνεται με τα λεφτά του.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Από πού τα παίρνουμε αυτά τα drone; Αυτά τα συστήματα “anti-drone” πού παράγονται;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Ναι, τα τρία από τα τέσσερα εδώ! Από τα τέσσερα επίπεδα, μόνο ένα επίπεδο αποτελείται από μηχανήματα που έχουμε αγοράσει και κάποια στιγμή στο βάθος χρόνου θα έχουμε κι εκεί παραγωγή. Τα άλλα τρία επίπεδα δημιουργούνται από τη συνεργασία του ΕΛΚΑΚ με την ΕΑΒ, ώστε να μπορέσει η χώρα να έχει -νομίζω- ένα πάρα πολύ εξελιγμένο, να μην πω το πιο εξελιγμένο στον κόσμο. Τέσσερα επίπεδα “anti-drone” δεν υπάρχουν σε πολλές χώρες. Και μάλιστα ο «Κένταυρος» έχει αποδείξει όχι μόνο τη δυνατότητά του, ανιχνεύοντας άλλων χωρών drones που πετάνε από εδώ γύρω, για να μην γινόμαστε πιο συγκεκριμένοι, αλλά έχει καταρρίψει drone σε μάχη στην Ερυθρά Θάλασσα.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Τώρα που ανεβαίνουν οι προϋπολογισμοί Άμυνας των χωρών της Ευρώπης, εμείς πώς ακριβώς θα κινηθούμε;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Πρέπει να μιλήσουμε καθαρά με την Ε.Ε. Αυτό είναι ψευδεπίγραφο. Τι θα πει ανεβαίνουν; Όταν συνεχίζει και τους υπολογίζει στο έλλειμμα και στο χρέος πώς θα ανέβουν; Μα με συγχωρείτε, είναι σχιζοφρενικό. Μου λέει να διαθέσω περισσότερα χρήματα…

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Δεν μετράει μόνο σε υπερβολικό έλλειμμα αν έχεις…

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Μπράβο! Να μπω λοιπόν σε διαδικασία επιτήρησης, να καταστρέψω το χρηματιστήριο της χώρας μου, να καταστρέψω την οικονομία της χώρας μου και μετά να έρθει η Ε.Ε. να μου πει «δεν πειράζει, εντάξει δεν ήσουν τόσο άτακτος». Μα είναι σοβαρή αντιμετώπιση αυτή;

Δηλαδή έχουμε από την μια πλευρά, παίρνω το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τι λέει η Ε.Ε.; Αφήστε μας εμάς. «Η Ευρώπη αντιμετωπίζει υπαρξιακή απειλή από τη ρωσική εισβολή», αυτό λέει. «Κάντε ό,τι μπορείτε να βοηθήσουμε την Ουκρανία και κάντε ό,τι μπορείτε για να έχετε επαρκείς Ένοπλες Δυνάμεις». Και από την άλλη μάς λέει «εάν όμως χαλάς λεφτά στην Άμυνα και περάσεις ένα συγκεκριμένο ποσοστό, θα μπεις σε επιτήρηση». Αυτό λέγεται «πολεμική οικονομία»; Δηλαδή ο Πρόεδρος Πούτιν έχει μπει σε επιτήρηση;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Η «πολεμική οικονομία» που είναι κάτι πολύ σύνθετο. Όχι μόνο επιτήρηση δεν θέλεις είναι και μια…

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Εάν η Ευρώπη θέλει. Δεν λέω να μπούμε σε «πολεμική οικονομία». Λέω, λύσε μου τα χέρια με τις παραλαβές, μη με πνίγεις, για να μπορέσω να φτάσω σε σύντομο χρονικό διάστημα στο επίπεδο που πρέπει, ώστε η Ευρώπη -όχι μόνο η Ελλάδα- να έχει μια σοβαρή άμυνα. Διότι, θέλω να σας είμαι ειλικρινής, σε σχέση με πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης η, Ελλάδα έχει πολύ πιο σοβαρή Άμυνα.

Θα σας πω ένα παράδειγμα, το οποίο ουδείς το καταλαβαίνει. Η Ελλάδα έχει περισσότερα βαρέα άρματα από τη Γερμανία, τη Γαλλία…

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Σε απόλυτο αριθμό, όχι σε ποσοστό.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Όχι σε ποσοστό, σε απόλυτο αριθμό! Λοιπόν πάμε, από τη Γερμανία, από την Αγγλία, από τη Γαλλία, από το Βέλγιο, από το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία μαζί. Όλοι μαζί! Και αυτό δεν είναι και τόσο δύσκολο. Η Ολλανδία δεν έχει ούτε ένα βαρύ άρμα, ούτε ένα!

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: Έχετε περιγράψει την κατάσταση πολλές φορές ότι δεν είμαστε Λουξεμβούργο.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Ναι αλλά είναι πάρα πολύ εύκολο μια οικονομία που δεν έχει άρματα, αρκετά αεροπλάνα, μεραρχίες ετοιμοπόλεμες, βαπόρια, να είναι μια χαρά δημοσιονομικά. Αλλά όταν έρθει η κακή ώρα, σε ποιον θα πας να ζητήσεις βοήθεια;

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Βέβαια στο μέτωπο της παγκόσμιας οικονομίας είναι σημαντικό και πού παράγονται αυτά τα όπλα. Γιατί αν παράγονται και τα λεφτά αυτά βγαίνουν από τους προϋπολογισμούς ευρωπαϊκών χωρών και πηγαίνουν σε βιομηχανία ευρωπαϊκή, ίσως ενδεχομένως να είναι κατανοητό. Έχω μια μικρή αίσθηση ότι στην Ευρώπη βλέπουν ότι πολλά από τα λεφτά αυτά, πηγαίνουν σε βιομηχανίες εκτός Ε.Ε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: …Στις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Θεωρητικά αυτό που λέτε το προσυπογράφω, αλλά να υπερασπίσω την ελληνική θέση:

– Ευρωκορβέτα; Η Ελλάδα μετέχει.

– Ευρωπαϊκός πύραυλος IRIS; Η Ελλάδα μετέχει.

– Σε κάθε σοβαρή ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, η Ελλάδα μετέχει.

– Φρεγάτες; Η Ελλάδα αγοράζει φρεγάτες από τη Γαλλία.

– Αεροσκάφη; Η Ελλάδα αγοράζει και γαλλικά αεροσκάφη.

– Άρματα; Η Ελλάδα αγοράζει γερμανικά άρματα.

– Υποβρύχια; Η Ελλάδα αγοράζει γερμανικά υποβρύχια.

Άρα πώς νομιμοποιείται η Ε.Ε. να θέτει εμένα υπό επιτήρηση; Δεν συνεισφέρω στην ευρωπαϊκή οικονομία;

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Αγοράζει και η Τουρκία.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Αγοράζει και η Τουρκία και…

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: Τους «καρφώσατε» λίγο.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Όχι, δεν τους κάρφωσα. Ζήτησα από την τιμώμενη χώρα τη φίλη μας, εταίρο μας στην Ευρώπη και Σύμμαχό μας στο ΝΑΤΟ, Γερμανία να πει αυτό που ορθά ελέχθη και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ότι όπλα δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται αυτά που δίνουμε σε μια χώρα του ΝΑΤΟ εναντίον συμμάχου χώρας του ΝΑΤΟ. Και ας το πει και για την Ελλάδα.

Η Ελλάδα δεν απειλεί κανέναν, δεν μας πειράζει καθόλου. Ας το πει και για την Ιταλία, ας το πει και για την Ισπανία. Αλλά να δίνουμε εξελιγμένα όπλα σε χώρα για να τα χρησιμοποιήσει δυνάμει εναντίον άλλης χώρας του ΝΑΤΟ, αυτό είναι το σωστό δηλαδή; Αυτό είναι δείγμα εταιρικής σχέσης; Το ΝΑΤΟ δεν είναι συμμαχία αξιών; Δεν είναι συμμαχία αρχών; Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει το άρθρο 42 που κάτι λέει για τις χώρες μεταξύ τους; Είναι κάτι παράλογο αυτό που είπα;

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΦΩΤΑΚΗ: Έχουμε προοπτικές να αναπτύξουμε δική μας αμυντική βιομηχανία μέσω του ΕΛΚΑΚ, σοβαρή, βαριά βιομηχανία, την οποία φάνηκε ότι την είχαμε εγκαταλείψει;

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Να σας πω σε τι στοχεύουμε, γιατί ο καθένας πρέπει να εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματά του. Το ΕΛΚΑΚ δεν έχει φτιαχτεί για να βοηθήσει να δημιουργηθούν μεγάλες πλατφόρμες, δηλαδή παραγωγή αεροσκαφών. Δεν είμαστε αιθεροβάμονες.

Το ΕΛΚΑΚ είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που έχει ήδη αποδείξει σε ελάχιστους μήνες ζωής τη χρησιμότητά του για να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα καινοτόμων επιχειρήσεων που θα μπορέσουν να φέρουν νέες ιδέες και νέα καινοτόμα προϊόντα στην ελληνική αμυντική σχεδίαση. Παράδειγμα, ο «Κένταυρος».

Ο «Κένταυρος» είναι σύμβαση ΕΑΒ-ΕΛΚΑΚ. Και άλλα “anti-drones” είναι σύμβαση ΕΛΚΑΚ-ΕΑΒ. Επίσης, υπάρχουν πάρα πολλές ιδέες τις οποίες εξελίσσει το ΕΛΚΑΚ μαζί με τις Ένοπλες Δυνάμεις. Έχουμε 166 εκατομμύρια σε ερευνητικά προγράμματα, τα οποία είναι αντίστοιχα ερωτημάτων που η Διεύθυνση Καινοτομίας των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων έχει θέσει προς το ΕΛΚΑΚ.

Δηλαδή έρχονται οι Ένοπλες Δυνάμεις και λένε «θα ήθελα να με βοηθήσεις, να μου δώσεις μια λύση στο εξής ερώτημα». Παίρνει αυτό το ερώτημα το ΕΛΚΑΚ και πάει στο οικοσύστημα και σου λέει, προσφέρετέ μου λύσεις σε αυτό. Παίρνει τη λύση, την πηγαίνει στις Ένοπλες Δυνάμεις και τους λέει: «Αυτή η λύση ικανοποιεί; Το πρωτότυπο δηλαδή, ικανοποιεί το αίτημα το οποίο έχετε; Σας κάνει τη δουλειά;» Εάν κάνει τη δουλειά, τότε οι Ένοπλες Δυνάμεις δηλώνουν αγορά, αυτό είναι “proof of funds” και η παραγωγή προχωράει.

Πιστεύω και σας το λέω μετά λόγου γνώσεως, δεν το λέω ως ελπίδα, ότι σε ελάχιστα χρόνια θα έχουμε δει μια πολύ μεγάλη μεταβολή σε αυτό το χώρο. Άλλωστε έτσι φτιάχτηκε η τεράστια αμυντική δυνατότητα του Ισραήλ. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Το ίδιο πράγμα κάνουν τα Εμιράτα, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, και οι Ηνωμένες Πολιτείες, σε ένα τεράστιο βεβαίως, πολύ μεγαλύτερο οικοσύστημα. Έχουν (οι ΗΠΑτην DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), την In-Q-Tel (IQT), την οποία χρηματοδοτεί η CIA. Δεν είναι κάτι καινοφανές. Στην Ελλάδα φαίνεται περίεργο, γιατί δεν το κάναμε μέχρι χθες.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Λοιπόν να κλείσουμε με ένα τελευταίο πολιτικό ερώτημα, στο οποίο μόνο σχόλιο θα ήθελα, γιατί η αλήθεια είναι ακούγεται τιμητικά. Θεωρώ ότι είναι τιμητικό το να συνδέεται το όνομά σας.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Κάτι μου μπαίνει στο μυαλό ότι θα πείτε.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Το όνομά σας για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα αυτής της χώρας, το οποίο είναι η Προεδρία της Δημοκρατίας.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Με ρώτησαν και το πρωί. Απάντησα ότι αυτά δεν είναι σοβαρή κουβέντα. Έχει απαντήσει και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ ευχαριστούμε θερμά.

ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Εγώ ευχαριστώ πολύ.