Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Ελλάδα, Αγγλία, Αμερική και η μπλόφα του Στάλιν - Γιατί οι κομμουνιστές ήταν καταδικασμένοι να ηττηθούν στο Γράμμο



 

  • Tοῦ Μανώλη Κοττάκη

Κάθε χρόνο τέτοια ἐποχή, παλαιότερα μέ μεγαλύτερη ἔνταση, ἀναβιώνει ὁ ἱστορικός καυγᾶς Ἀριστερᾶς-Δεξιᾶς γιά τόν Γράμμο καί τό Βίτσι. Γιά τό ΚΚΕ οἱ ἑορτές αὐτές εἶναι συνώνυμες μέ τό μῖσος, ἐνῶ οἱ δικές του μέ τήν… ἀγάπη. Γιά τήν φιλελεύθερη παράταξη, τήν πατριωτική καί τήν ἀνόθευτο, τήν παλιά ΝΔ, τήν «ὀρθόδοξη», αὐτές οἱ ἡμερομηνίες παραπέμπουν στήν ὁριστική ἔνταξη τῆς Ἑλλάδος στόν ἐλεύθερο κόσμο. Στήν ἀποφυγή τοῦ ἐφιάλτη τοῦ ὑπαρκτοῦ σοσιαλισμοῦ καί τῆς δικτατορίας τῆς φτώχειας, ἡ ὁποία καταδίκασε τούς λαούς τῆς ἀνατολικῆς Εὐρώπης στήν ἀνέχεια καί στήν μιζέρια διαρκείας ἕως τό 1989. Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι ἡ δεύτερη ἐκδοχή εἶναι ἡ πλησιέστερη στήν πραγματικότητα. Οἱ λαοί αὐτοί μόλις τώρα συνέρχονται οἰκονομικά ἀπό τό ἑβδομηκονταετές σόκ. Ἐμεῖς εὐτυχῶς τἡ γλυτώσαμε.

Ἀλλά τά νεώτερα ἱστορικά δεδομένα ἐγείρουν ἕνα ἐνοχλητικό ἐρώτημα: Ἤθελε πράγματι ὁ Στάλιν νά κερδίσουν οἱ κομμουνιστές τόν ἐμφύλιο στήν Ἑλλάδα; Ἤθελε πράγματι ὁ Στάλιν νά στερήσει τήν Ἑλλάδα ἀπό τήν ἔνταξή της στόν ἐλεύθερο κόσμο; Προκύπτει ἐπίσης ἀπό τήν ἱστορική ἔρευνα ἕνα ἀκόμη ἐρώτημα, ἀκόμη πιό ἐνοχλητικό: Γιατί οἱ σύμμαχοι ἤθελαν ἐμᾶς στόν ἐλεύθερο κόσμο καί ὄχι τήν Πολωνία, τήν Ρουμανία καί τήν Βουλγαρία, τήν, κατά Ράμσφελντ, «Νέα Εὐρώπη», ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει τώρα – τίς ἔχουν καταστήσει ἄντρα τοῦ ΝΑΤΟ;

Πρίν ἀπό μερικά χρόνια ὁ Κώστας Καραμανλῆς, ὁ ὁποῖος λατρεύει τήν ἱστορία, μοῦ πρότεινε νά διαβάσω τό βιβλίο τοῦ Οὐκρανοῦ ἱστορικοῦ Πλόχι Σέρχι «Γιάλτα, τό τίμημα τῆς εἰρήνης» (ἐκδόσεις Πατάκη), τό ὁποῖο βασίζεται σχεδόν ἀποκλειστικά στά ρωσσικά-σοβιετικά ἀρχεῖα πού ἄνοιξαν τό 1991 καί ἀποτελεῖ οὐσιαστικά τήν ἀποκάλυψη τῶν πρακτικῶν τῆς Γιάλτας. Τήν ἡμέρα μέ τήν ἡμέρα ἱστόρηση τῆς περίφημης Διάσκεψης, ἡ ὁποία διεξήχθη στό ξενοδοχεῖο «Livadia» (Λιβάντια). Τό ξενοδοχεῖο πού φιλοξένησε τούς Τσώρτσιλλ, Ροῦσβελτ καί Στάλιν ἔφερε αὐτό τό ὄνομα χάριν τοῦ ἑλληνικοῦ σχεδίου τῆς Αἰκατερίνης τῆς Β΄, ἡ ὁποία ἤθελε νά ἀναβιώσει τήν βυζαντινή αὐτοκρατορία στά παλαιά ὅριά της καί γι’ αὐτό εἶχε βαπτίσει τόν υἱό της Κωνσταντῖνο. Ὁ Ἀμερικανός Πρόεδρος ἔφθασε μάλιστα στήν Γιάλτα πετῶντας προηγουμένως πάνω ἀπό τόν ἑλληνικό ἐναέριο χῶρο. Τρία πράγματα προκύπτουν ἀπό τήν ἀνάγνωση καί μελέτη τῶν πρακτικῶν.

Πρῶτον: Ὅτι ὁ Στάλιν μέ πονηρή διαπραγματευτική τακτική ἐξουδετέρωσε τόν Τσώρτσιλλ καί συνεννοήθηκε μέ τόν Ροῦσβελτ ἀνεβάζοντάς τον στό βάθρο τοῦ νέου ἡγέτη τοῦ δυτικοῦ κόσμου. Διευκολύνθηκε ἀπό τό γεγονός ὅτι οἱ δύο ἡγέτες τοῦ δυτικοῦ κόσμου εἶχαν ἀποκλίνοντα συμφέροντα, ἐφαπτόμενα μερικές φορές, ὄχι ταυτόσημα πάντως.

Δεύτερον: Ὅτι ὁ Στάλιν ἀπέκρυπτε συστηματικά, μέχρι τήν ἐπίτευξη τῆς συμφωνίας, τίς πραγματικές του ἐπιδιώξεις, οἱ ὁποῖες δέν ἦταν τόσο φιλόδοξες ὥστε νά φθάνουν στήν διεκδίκηση ζωτικοῦ χώρου στήν Μεσόγειο. Πραγματικός στόχος του, ὅπως ἀπεδείχθη, ἦταν ἡ θωράκιση τοῦ ζωτικοῦ χώρου τῆς ΕΣΣΔ στήν Ἀνατολική Εὐρώπη μέ τήν ἔνταξη τῆς Πολωνίας, τῆς Οὑγγαρίας, τῆς Ρουμανίας, τῆς Βουλγαρίας, τῆς Γιουγκοσλαβίας καί τῆς Ἀνατολικῆς Γερμανίας στήν σφαῖρα ἐπιρροῆς του. Ἤθελε, μέ ἄλλα λόγια, νά δημιουργήσει μιά ζώνη ἀμυντικῆς θωράκισης μέ μεγάλο βάθος γιά νά εἶναι ἀπρόσβλητος ἀπό τούς ἐχθρούς του. 80 σχεδόν χρόνια μετά, ὁ κόσμος δέν φαίνεται νά ἔχει ἀλλάξει καί πολύ. Ὁ Πούτιν πασχίζει καιρό τώρα νά δημιουργήσει ἕναν μικρότερης ἔκτασης ζωτικό χῶρο γιά τήν ἄμυνά του στήν Οὐκρανία, στήν Λευκορωσσία, στήν Γεωργία, στήν Νότιο Ὀσετία. Ἀπαιτῶντας ἀπό τήν Δύση νά τηρήσει τίς δεσμεύσεις πού ἀνέλαβε ἔναντι τῆς Ρωσσίας ὁ σοβαρός Τζώρτζ Μπούς ὁ πρεσβύτερος ὅταν ἔδινε τήν ἔγκριση γιά νά τήν ἐπανένωση τῆς Γερμανίας: Νά μήν ἐπεκταθεῖ τό ΝΑΤΟ στήν αὐλή τῆς Ρωσσίας, στίς Βαλτικές Δημοκρατίες. Οἱ ὁποῖες δεσμεύσεις ἐννοεῖται ὅτι ἀθετοῦνται.

Τρίτον, καί ἐδῶ ἐρχόμαστε στά ἐνοχλητικά, ὅπως προκύπτει ἀπό τά ρωσσικά ἀρχεῖα, ὁ Στάλιν ποτέ δέν ἐνδιαφέρθηκε πραγματικά νά ἐντάξει τήν Ἑλλάδα στήν σφαῖρα ἐπιρροῆς του. Ἡ Ἑλλάδα ἦταν ἡ μπλόφα του. Γι’ αὐτό καί εἶχε συμφωνήσει τήν ἐκχώρησή της στήν βρεταννική ἐπιρροή πολύ πρίν τόν Γράμμο καί τό Βίτσι! Λίγους μήνες πρίν τά Δεκεμβριανά καί πρίν τή Γιάλτα, σέ μυστικές συναντήσεις στήν Μόσχα. Τό παιχνίδι ἦταν στημένο καί ἀπό πρίν ξεπουλημένο, πρίν τήν μάχη τοῦ «Δημοκρατικοῦ Στρατοῦ» μέ τόν Ἑλληνικό Στρατό στήν Κόνιτσα καί στόν Γράμμο. Κοινῶς ἡ Μόσχα εἶχε πουλήσει καί εἶχε ἀνταλλάξει ἐγκαίρως τούς κομμουνιστές μέ τήν περίμετρο τῆς Ἀνατολικῆς Εὐρώπης, πολύ πρίν χύσουν ἐγκαίρως τό αἷμα τους γιά τόν ὑπαρκτό σοσιαλισμό καί τήν λαοκρατία στά δύσβατα βουνά τῆς Μακεδονίας μας.

Τέταρτον, ἀποκαλύπτεται ὅτι ἡ Ἑλλάδα ἐνδιέφερε ἀπίστευτα τούς Ἄγγλους, πού ἐπένδυσαν ἀρχικῶς στήν ἐμφύλια διαμάχη γιά νά τήν ἐλέγξουν μέ τό διαίρει καί βασίλευε. Ὅπως τώρα οἱ Ἄγγλοι εἶναι πίσω ἀπό ὅλα στήν Οὐκρανία, γιατί θεωροῦν ὅτι «κάθε πενῆντα χρόνια ἡ Γερμανία πρέπει νά τρώει μιά σφαλιάρα», ἔτσι καί τότε ἤθελαν τόν ἔλεγχο τῆς Ἑλλάδας. Γιά ποιό λόγο; Γιά νά ἐλέγχουν διά τοῦ Αἰγαίου, τῆς Μεσογείου καί τοῦ Σουέζ τά περάσματα πρός τίς κτήσεις τους στήν Ἰνδία καί νά διασφαλίζουν τόν ἔλεγχο τῶν ἀποικιῶν τους! Πικρή ἡ ἀλήθεια, ἀλλά αὐτή εἶναι. Ἄν γιά τούς σοβιετικούς ὁ Ἑλληνικός Ἐμφύλιος σήμαινε «διά τῆς (μπλόφας τῆς) Ἑλλάδος κατοχυρώνω τήν Πολωνία», γιά τούς Ἄγγλους σήμαινε «διά τῆς Ἑλλάδος κατοχυρώνω τήν Ἰνδία»! «Ἡ ἐκδίκηση τῆς Γεωγραφίας», πού θά ἔγραφε καί ὁ Ρόμπερτ Κάπλαν! Κάτι πού δείχνει καί σήμερα τήν στρατηγική σημασία τοῦ Αἰγαίου καί τῆς Μεσογείου, τόν ἔλεγχο τῶν ὁποίων πασχίζουν νά μᾶς πάρουν αὐτόν τόν καιρό μέ τήν βοήθεια τῆς πρόθυμης Κυβέρνησής μας. Κάτι πού ἐπίσης δείχνει (χωρίς νά ὑποτιμῶ καθόλου τήν σημασία τῆς συμβολῆς τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ στήν ἔκβαση τῆς μάχης) ὅτι στρατηγικά ἡ ἔνταξη καί παραμονή τῆς Ἑλλάδος στόν ἐλεύθερο κόσμο ἦταν κατοχυρωμένη. Ἡ παραμονή μας στήν Δύση ἦταν ἡ κόκκινη γραμμή τοῦ ἐθνικοῦ συμφέροντος τῶν Ἄγγλων.

Λίγη ἱστορία νά διαβάσει κανείς ἄλλωστε γιά τήν Ὀκτωβριανή Ἐπανάσταση, πάλι θά διαπιστώσει ὅτι πίσω ἀπό τήν δολοφονία τοῦ Ρασπούτιν, τήν πτώση τοῦ Τσάρου καί τήν ἄνοδο τῶν Μπολσεβίκων ἦταν κρυμμένοι κάπου στό βάθος καί πάλι οἱ Ἄγγλοι γιά νά προστατέψουν τίς κτήσεις τους στήν Ἰνδία, τίς ὁποῖες δέν ἐγγυᾶτο ὁ Τσάρος. Μιά ματιά στό βιβλίο τοῦ Τζάιλς Μίλτον «Ρώσσικη ρουλέτα» (ἐκδόσεις Μίνωας, 2014), πού βασίζεται, χωρίς νά ὀμολογεῖται εὐθέως, στά ἀρχεῖα τοῦ Foreign Office, θά σᾶς πείσει. Οἱ Ἄγγλοι εἶναι ἐκπληκτικοί παῖκτες, σχεδόν σατανικοί ὅταν πρόκειται γιά τό ἐθνικό τους συμφέρον. Ὄχι ὅμως γιά τό ἐθνικό συμφέρον τῶν ἄλλων. Στήν προκειμένη περίπτωση, Ἄγγλοι καί Σοβιετικοί μᾶς αἱματοκύλησαν καί μᾶς προκάλεσαν ἕνα ἐθνικό ψυχικό τραῦμα πού ἐγκλώβισε τήν χώρα μεταπολεμικά, προδικτατορικά ἀλλά καί μεταπολιτευτικά. Τραῦμα πού πονᾶ μέχρι τίς μέρες μας. Ὡραῖες οἱ καριέρες πού στήθηκαν σέ ἀμφότερες τίς πλευρές τόσα χρόνια! Κάποια στιγμή ὅμως πρέπει νά πᾶμε στόν Γράμμο καί στό Βίτσι ὅλοι μαζί καί νά ὁμολογήσουμε στούς ἑαυτούς μας ὅτι μᾶς τήν ἔφεραν. Τήν «πατήσαμε». Ὄχι γιά νά λύσουμε τίς διαφορές τοῦ παρελθόντος ἀλλά γιά νά μήν τήν ξαναπατήσουμε στό μέλλον.







πηγή:https://www.estianews.gr/kentriko-thema/%e1%bc%91llada-%e1%bc%a1-mplofa-to%e1%bf%a6-stalin/



… Εξετράπη της πορείας της και ανετράπη - Το σπιράλ λαθών

Του Μανώλη Κοττάκη

Θα πρέπει να πιστώσει κανείς στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ότι δεν άκουσε τις Ερινύες στο τέλος της πρώτης του τετραετίας και απέφυγε να αλλάξει τον εκλογικό νόμο, ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση. Ούτε ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης άλλαξε τον εκλογικό νόμο Κούβελα, όταν διαπίστωσε ότι το ΠΑΣΟΚ και ο Ανδρέας Παπανδρέου επέστρεφαν πλησίστιοι στην εξουσία τον Οκτώβριο του 1993.

Ο νυν πρωθυπουργός απέρριψε επίμονες εισηγήσεις υπουργών του και στενών συνεργατών του ή και συνομιλητών του, όπως ο Στέλιος Νικηφοράκης, να αλλάξει τον εκλογικό νόμο Γεραπετρίτη, που εισηγήθηκε στο Κοινοβούλιο ο «αυτοφωράκιας» τότε υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, με τον οποίο, πρώτον, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατήργησε κομπλεξικά τον εκλογικό νόμο Παυλόπουλου λόγω επωνύμου και, δεύτερον, υιοθέτησε ένα εκλογικό σύστημα που αύξησε τον πήχη της αυτοδυναμίας σε ποσοστά περί το 40% (από 37%).

Η σταθερότητα στους κανόνες κάνει την κοινοβουλευτική δημοκρατία να ξεχωρίζει, και ο Μητσοτάκης, παρά το γεγονός ότι είχε να αντιμετωπίσει το βουνό της απλής αναλογικής, δεν άγγιξε το αριστούργημα -τρόπος του λέγειν- του υπουργού του.

Η Ιστορία τον δικαίωσε. Στις εκλογές του 2023, οι Έλληνες ψήφισαν μαζικά να μην επιστρέψει ο ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία. Στην ουσία, πρώτα καταψήφισαν και μετά υπερψήφισαν. Γι’ αυτό και η Νέα Δημοκρατία σκαρφάλωσε στο 41%.

Όμως, πλέον βρισκόμαστε σε μια καινούργια φάση. Οι ευρωεκλογές έδειξαν ότι, ελλείψει αντίπαλου δέους και με δεδομένα τα φρικτά παράπονα που έχουν οι Έλληνες για την κυβερνητική πολιτική, τώρα άρχισαν να καταψηφίζουν τη Νέα Δημοκρατία. Δεκατρείς μονάδες έγιναν «αέρας» μέσα σε έναν χρόνο και, απ’ ό,τι φαίνεται, το φαινόμενο αυτό δεν ήταν περιστασιακό, αλλά, όπως δείχνουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις, γίνεται μόνιμο. Και είμαστε ακόμη στην αρχή του κύματος. Από αυτές τις 13 μονάδες, αν δεν πέσει κι άλλο η Ν.Δ. στο μέλλον, δύσκολα μπορούν να ανακτηθούν τρεις τέσσερις από αυτές. Μιλάμε με τα σημερινά δεδομένα, βεβαίως – το μέλλον άδηλον.

Υπό αυτή την έννοια, το Μαξίμου έχει βάλει κάτω τα νούμερα, βλέπει ότι η αυτοδυναμία στο μέλλον είναι όνειρο άπιαστο και θέτει στο τραπέζι σενάρια για την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Και ο πρωθυπουργός, με τις διατυπώσεις που χρησιμοποίησε ιδιωτικά στη Θεσσαλονίκη αλλά και με τις διαρροές στον Τύπο υπέρ της κυβερνητικής σταθερότητας, άφησε πρώτη φορά ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγής του εκλογικού νόμου.

Η συζήτηση αυτή είναι αναγκαστική και επισπεύδεται για έναν πολύ απλό λόγο: αν η κυβέρνηση θέλει να αλλάξει τον εκλογικό νόμο, πρέπει να το κάνει στην αρχή της τετραετίας, γιατί όσο προχωρά ο χρόνος και φθείρεται οι χειρισμοί της θα δυσκολεύουν.

Ωστόσο, επειδή στα χρόνια μας ο πολιτικός χρόνος είναι εξαιρετικά πυκνός και ο πέμπτος χρόνος διακυβέρνησης της χώρας στο μυαλό των πολιτών ισοδυναμεί όχι με έναν, αλλά με τρεις, η άσκηση έχει αρχίσει να μοιάζει εξαιρετικά προβληματική, δεδομένου ότι προβάλλονται δύο νέα στοιχεία: το πρώτο είναι ότι τίθεται στο τραπέζι το ενδεχόμενο να μειωθεί ο πήχης της αυτοδυναμίας από το 40% στο 32%. Με τον κίνδυνο κάποιοι να αρχίσουν την πλάκα και να λένε «γιατί όχι αυτοδυναμία και με 28%; Γιατί όχι και με 25%, γιατί όχι και με 20%;». Η σκέψη και μόνο ότι το 30% όλων όσοι φτάνουν στις κάλπες (από ένα εκλογικό σώμα στο οποίο η αποχή θα είναι τουλάχιστον 50%) θα δίνει 151 έδρες προκαλεί καγχασμό. Καθεστωτικό καγχασμό.

Δεν θα μιλάμε τότε για κοινοβουλευτική δημοκρατία, αλλά για μειοψηφική δημοκρατία. Δημοκρατία των μειοψηφιών. Και αυτό δεν έχει καμία σχέση με τη σταθερότητα που προβάλλεται ως αιτιολογία για την εκ νέου τροποποίηση του εκλογικού νόμου. Η σταθερότητα, άλλωστε, είναι ψυχικό μέγεθος και δευτερευόντως αριθμητικό.

Σήμερα που μιλάμε, η Νέα Δημοκρατία έχει 158 έδρες στο Κοινοβούλιο. Αν αλλάξει λίγο ακόμη επί το δυσμενέστερο η ατμόσφαιρα που επικρατεί στην κοινωνία, του χρόνου δεν θα την ακούει κανείς, δεν θα μπορεί να επιβάλει την εξουσία της και η αστάθεια, κοινωνική και πολιτική, θα είναι δεδομένη. Ήδη, ολόκληρες περιοχές της χώρας διοικούνται από μπράβους και μαφίες – το κράτος έχει υποχωρήσει. Ακόμη και στην καρδιά της πλούσιας Φιλοθέης.

Το δεύτερο στοιχείο αφορά τη νομοθέτηση πλαφόν 5% για την είσοδο κόμματος στην Βουλή, ώστε να αποκλειστούν θεωρητικά τα μικρότερα κόμματα στα δεξιά της, όπως η ΝΙΚΗ και η Φωνή Λογικής. Πιθανολογώ με μεγάλη βασιμότητα ότι ένα τέτοιο πλαφόν εισόδου θα αυξήσει την κινητικότητα στα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας και θα επιτείνει τις διεργασίες για μια «μεγάλη Δεξιά» με συνένωση δυνάμεων. Και από κει που η Νέα Δημοκρατία πίστευε ότι θα μπορούσε να νέμεται διά πολιτικής κλοπής τις έδρες των μικρών κομμάτων που αποκλείστηκαν από το νέο Κοινοβούλιο, θα βρεθεί μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Αν το κόμμα του στρατηγού Ντε Γκολ γκρεμίστηκε στη Γαλλία από πρώτο σε τέταρτο, τίποτε δεν διασφαλίζει στο εγγύς ή στο μακροπρόθεσμο μέλλον ότι το κόμμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή υπό την ηγεσία του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν θα κατρακυλήσει κι αυτό στις θέσεις κατάταξης, για να αντικατασταθεί από ένα νέο, μοντέρνο συντηρητικό κόμμα, προσαρμοσμένο στους καιρούς.

Το ποιος θα ηγηθεί είναι λεπτομέρεια. Ένας επιχειρηματίας; Ένας διανοούμενος; Ένας εργάτης με ταπεινή καταγωγή; Ένας μιντιάρχης; Ποιος ξέρει! Εδώ η Νέα Δημοκρατία διέγραψε την πολιτευτή της στη Θεσσαλονίκη, Αφροδίτη Λατινοπούλου, επειδή είπε «χοντρή» τη Δανάη Μπάρκα και επέκρινε το μοντέλο της παχυσαρκίας που λάνσαρε κάποτε ως πρότυπο, και σήμερα τη βλέπει να της τρώει με τη Φωνή Λογικής 4% από την εκλογική της δύναμη. Ποιος μπορούσε να το φανταστεί! Οι μυαλοπώλες του Μαξίμου, που τη διέγραψαν από τη Ν.Δ. στο όνομα της πολιτικής ορθότητας, σίγουρα όχι.

Η νομοθέτηση του πλαφόν, λοιπόν, μπορεί να αποτελεί και πολιτική αυτοχειρία. Μπορεί να συμπυκνώσει τον πολιτικό χρόνο και να τρέξει τις εξελίξεις που υπήρχαν στον ορίζοντα σε χρόνο νωρίτερο από τον προβλεπόμενο.

Τι συμπεραίνουμε με βάση όλα αυτά; Ότι τυχόν τροποποίηση του εκλογικού νόμου, σε όποιον χρόνο κι αν εκδηλωθεί, θα εκληφθεί από το εκλογικό σώμα ως καθεστωτική τακτική μιας μειοψηφικής ομάδας που θέλει να μείνει πάση θυσία στην εξουσία. Στην ουσία θα πρόκειται για τη νομοθέτηση της ήττας της Νέας Δημοκρατίας.

Αλλά, όταν μια ηγετική ομάδα μπει σε ένα σπιράλ λαθών, δύσκολα βγαίνει από αυτό. Τους προειδοποιήσαμε ότι θα πάθουν μεγάλη ζημιά με το γάμο τον ομόφυλων ζευγαριών και με τους ελεύθερους επαγγελματίες, και γελούσαν. Τώρα γελάνε άλλοι.

Το ίδιο θα συμβεί και με τον εκλογικό νόμο. Θα νομοθετήσουν προβάλλοντας το ισχυρό επιχείρημα ότι η χώρα δεν θα έχει σταθερή κυβέρνηση, και στην πραγματικότητα θα νομοθετήσουν την ήττα και την αστάθεια.

Όλο αυτό μπορεί να περιγραφεί μόνο με μία φράση, η οποία συνηθίζεται στη δημοσιογραφική γλώσσα και στα αστυνομικά δελτία για τα αυτοκινητικά ατυχήματα: εξετράπη της πορείας της και ανετράπη. Αυτό συμβαίνει από το 2023 και μετά. Η Νέα Δημοκρατία εκτρέπεται διαρκώς της πορείας της και ανατρέπει τον εαυτό της.




πηγή:https://www.antinews.gr/58155/politiki/exetrapi-tis-poreias-tis-kai-anetrapi/

Υπουργείο Οικονομικών: Εφαρμόζουμε πλήρες οικονομικό πρόγραμμα ενίσχυσης των πολιτών!! - Οι 12 αυξήσεις αποδοχών = ΜΙΑ - Οι 12 μειώσεις φόρων = ΚΑΜΙΑ


 Οι παρεμβάσεις που τίθενται σε εφαρμογή το 2025 για μισθούς, συντάξεις, φόρους, στεγαστική πολιτική, επιδόματα, ανάπτυξη

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Η οικονομική πολιτική του 2025, όπως εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στο πλαίσιο της ΔΕΘ περιλαμβάνει αυξήσεις αποδοχών, μειώσεις φόρων και παρεμβάσεις σε πνεύμα δικαιοσύνης και κοινής λογικής για τη χρηματοδότηση της κοινωνικής πολιτικής καθώς και την αποκατάσταση φυσικών καταστροφών.

Βάση του πακέτου αύξησης των εισοδημάτων το 2025 είναι η φιλοαναπτυξιακή πολιτική που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια, σε συνδυασμό με την δημοσιονομική σοβαρότητα, που επιτρέπουν σήμερα στη χώρα μας να είναι σε θέση να εφαρμόσει ένα πλήρες οικονομικό πρόγραμμα ενίσχυσης των πολιτών, τη στιγμή που πολλές χώρες της ΕΕ καλούνται τώρα σε δημοσιονομική προσαρμογή. Η προσπάθεια θα συνεχιστεί και θα ενταθεί, καθώς ο στόχος της σύγκλισης επιτυγχάνεται σταδιακά, συνδυάζοντας πάντοτε τη δημοσιονομική πειθαρχία, με μια φιλoεπενδυτική πολιτική.

Σε σχέση με τους νέους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες διευκρινίζεται ότι:

 - Για την Ελλάδα, η ετήσια αύξηση πρωτογενών δαπανών που επιτρέπεται εντός του δημοσιονομικού πλαισίου ανέρχεται σε περίπου 3% ετησίως, δηλαδή για το 2025 περίπου 3 δισ. ευρώ (καθώς οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες το 2024 υπολογίζονται σε 100 δισ. ευρώ). Ειδικά για το 2025, το ακριβές ποσοστό αύξησης, λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2024, αναμένεται να οριστικοποιηθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Η αύξηση των δαπανών χωρίς νέα μέτρα ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ, από τα οποία: (α) περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως είναι η αύξηση των συντάξεων με βάση τις νέες συνταξιοδοτήσεις και την αύξηση με βάση τον πληθωρισμό και το ΑΕΠ και (β) περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως υπολογίζεται η αύξηση των τακτικών δαπανών κυρίως για την υγεία και την παιδεία.

Επιπλέον για το 2025 (όπως και το 2026) υπολογίζεται σημαντική αύξηση των φυσικών παραλαβών των εξοπλιστικών προγραμμάτων καθώς αναμένεται μεταξύ άλλων η παραλαβή των φρεγατών Belharra. Πιο συγκεκριμένα οι φυσικές παραλαβές αναμένεται να αυξηθούν κατά 856 εκατ. ευρώ το 2025 (και κατά επιπλέον 477 εκατ. ευρώ το 2026).

Συνεπώς η αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών χωρίς νέα μέτρα ανέρχεται σε περίπου 2,8 δισ. ευρώ για το 2025, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και το κόστος της αύξησης των συντάξεων που είναι 400 εκατ. ευρώ. Μαζί με τις υπόλοιπες δράσεις για αύξηση εισοδημάτων και μείωση φόρων το κόστος των παρεμβάσεων για το 2025  φθάνει στα 3,8 δισ. ευρώ.

Οι νέες δράσεις για το 2025 και το Δεκέμβριο 2024 και το αντίστοιχο κόστος συνοπτικά παρουσιάζονται στους παρακάτω πίνακες:

Α. Αυξήσεις αποδοχών

1. Αύξηση συντάξεων με βάση τον πληθωρισμό και το ΑΕΠ (περίπου 2,2-2,5 %)400
2. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση 100-200 ευρώ σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά100
3.  Oριζόντια αύξηση μισθολογίου δημοσίου τομέα ώστε ο εισαγωγικός να μην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού100
4.  Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων40
5.  Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια15
6.  Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων25
7.  Κίνητρο προσέλκυσης ιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές + αυτοτελής φορολόγηση των εφημεριών16
8.  Μία επιπλέον δόση  στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ70
9.  Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ7
10. Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδόματος ΑΜΕΑ ΟΠΕΚΑ37
11. Ενίσχυση 200 ευρώ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες7
12. Επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος22

Συνολικό κόστος: 243 εκατ. ευρώ για το 2024 και 550 εκατ. ευρώ για το 2025

Β. Μειώσεις φόρων-εισφορών

 1. Μείωση 1% των ασφαλιστικών εισφορών από 1/1/2025 (καθαρό κόστος)-προσέγγιση του ευρωπαϊκού μ.ο.440
 2. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (σε συνέχεια της μείωσης κατά 50% το 2024) για τους ελεύθερους επαγγελματίες120
 3. Μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο και με νέο σύστημα από το 2025100
 4. Απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν13
 5. Απαλλαγή από ΦΠΑ για νέα κτίρια (επέκταση το 2025)20
 6. Κατάργηση τέλους σταθερής τηλεφωνίας (5%) για συνδέσεις με οπτική ίνα (>100 mbps)26
 7. Απαλλαγή από το φόρο ασφαλίστρου (15%) συμβολαίων υγείας για παιδιά έως 18 ετών17
 8. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων υπέρ νέων γονέων7
 9. Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 20% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές40
10. Αυτοτελής φορολόγηση εφημεριών ιατρών ΕΣΥ40
11. Κίνητρα συγχωνεύσεων και εξαγορών40
12. Μείωση φόρων χαρτοσήμου σε μια σειρά από συναλλαγές (τόκους εταιρικών δανείων, οικοδομικές άδειες, χρησικτησία, γάμους, ασφαλιστήρια συμβόλαια κτλ.)30

Συνολικό κόστος: 900 εκατ. ευρώ

Ειδικότερα οι παρεμβάσεις ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος για το 2025 αναλύονται ως εξής:

Α. Αύξηση αποδοχών

1. Αύξηση συντάξεων με βάση τον πληθωρισμό και το ΑΕΠ. Η αύξηση εκτιμάται από 2,2% έως 2,5% με εκτιμώμενο κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ.

2. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση ευρώ σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά. Τον Δεκέμβριο θα καταβληθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε 670.000 περίπου συνταξιούχους με συντάξεις έως 1.600 ευρώ, που έχουν προσωπική διαφορά (άνω των 10 ευρώ). Πιο συγκεκριμένα:

  • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 700 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 200 ευρώ,
  • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 700,1 έως 1100 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 150 ευρώ,
  • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 1100,1 έως 1600 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 100 ευρώ.

 3Oριζόντια αύξηση των μισθών στο Δημόσιο ώστε ο εισαγωγικός να μην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού. Το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, θα προσδιορίσει την αύξηση των μισθών στο Δημόσιο που θα εφαρμοστεί από 1ης Απριλίου 2025.

Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται σήμερα σε 830 ευρώ και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027, που σημαίνει ότι η μέση ετήσια αύξηση με βάση το στόχο για 950 ευρώ το 2027, ανέρχεται σε περίπου 40 ευρώ.

Ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο, σήμερα ανέρχεται στα 850 ευρώ. Προκειμένου να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού, θα ακολουθήσουν αναλογικές οριζόντιες αυξήσεις στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (όπως έγινε και με τα 70 ευρώ το 2024). Έτσι όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λάβουν σταδιακά έως το 2027 οριζόντια αύξηση ύψους 100 ευρώ μικτά συνολικά, ώστε ο εισαγωγικός να ανέλθει στα 950 ευρώ.

Στο σενάριο αύξησης του κατώτατου μισθού 40 ευρώ ετησίως έως το 2027 και σε περίπτωση που ο κατώτατος το 2025 προσδιοριστεί σε 870 ευρώ, οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων θα αυξηθούν οριζόντια κατά 20 ευρώ (μικτά) μηνιαίως από 1η Απριλίου 2025 με καθαρό κόστος για τους 8 μήνες 72 εκατ. ευρώ (μικτό κόστος 119 εκατ. ευρώ), ενώ για το 2026 αναμένεται αύξηση της τάξης των 40 ευρώ μηνιαίως και επιπλέον 40 ευρώ το 2027. Μεγαλύτερες ή μικρότερες αυξήσεις του κατώτατου, θα αυξάνουν ή θα μειώνουν αναλογικά και τις μεταβολές για το μισθολόγιο του δημοσίου.

Το συνολικό κόστος μέχρι το 2027 είναι 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 100 εκατ. ευρώ για το 2025.

4. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων, με κόστος 40 εκατ. ευρώ.

5. Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια από τα 1.500 στα 2.000 ευρώ ετησίως και 2.500 σε περίπτωση συγκατοίκησης, από το τρέχον σχολικό έτος.

6. Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων (αστυνομία, πυροσβεστικό σώμα, λιμενικό, ένοπλες δυνάμεις) από 1/1/2025. Η ωριαία αποζημίωση θα ανέλθει από τα 2,77 στα 3,33 ευρώ ανά ώρα. Σημειώνεται ότι οι ώρες νυχτερινής απασχόλησης διαφέρουν ανά υπηρεσία (εν γένει κυμαίνονται από 10 έως 64 ώρες). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για αστυνομικό με 64 ώρες νυχτερινής απασχόλησης η εν λόγω αύξηση αντιστοιχεί σε 36 ευρώ μικτά ή 22 ευρώ καθαρά μηνιαίως. Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 25 εκατ. ευρώ ετησίως.

7. Κίνητρο προσέλκυσης ιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές. Θεσπίζεται από τον Σεπτέμβριο του 2024 αυξημένο κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής των ιατρών του ΕΣΥ σε προβληματικές και άγονες περιοχές ύψους 200 έως και 600 ευρώ μηνιαίως ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή. Σήμερα αφορά περίπου 3.300 ιατρούς του ΕΣΥ, με στόχο αυτός ο αριθμός να αυξηθεί, και το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 16 εκατ. ευρώ.

8. Μία επιπλέον δόση στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ

Οι δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ θα λάβουν επιπλέον μία δόση επιδόματος παιδιού. Αφορά περίπου 767.000 δικαιούχους και το κόστος ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το ποσό του επιδόματος ανέρχεται σε 70 ή 42 ή 28 ευρώ για κάθε παιδί για το πρώτο και δεύτερο παιδί ανά μήνα, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος και σε 140 ή 84 ή 56 από το τρίτο και για κάθε επόμενο παιδί, ανά μήνα.

9. Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ. Πρόκειται για περίπου 37.000 δικαιούχους του εξω-ιδρυματικού επιδόματος και λοιπών επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ. Το κόστος είναι 7 εκατ. ευρώ.

10. Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδόματος ΑΜΕΑ ΟΠΕΚΑ. Αφορά περίπου 185.000 άτομα και το κόστος εκτιμάται σε 37 εκατ.

11. Ενίσχυση 200 ευρώ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες

Οι ανασφάλιστοι υπερήλικες δικαιούχοι του αντίστοιχου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ (περίπου 35.000) θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ. Το κόστος εκτιμάται σε 7 εκατ. ευρώ.

12. Επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος

Οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (περίπου 205.000) θα λάβουν επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος κατά τον μήνα Δεκέμβριο. Το κόστος εκτιμάται σε 22 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το ύψος του επιδόματος ανέρχεται για μονοπρόσωπα νοικοκυριά σε 216 ευρώ το μήνα, για κάθε επιπλέον ενήλικα του νοικοκυριού προσαυξάνεται κατά 108 ευρώ το μήνα και για κάθε επιπλέον ανήλικο μέλος του νοικοκυριού κατά 54 ευρώ το μήνα. Συνεπώς ένα ζευγάρι με 2 τέκνα που λάμβανε επίδομα 432 ευρώ, θα λάβει επιπλέον 216 ευρώ έκτακτο επίδομα, δηλαδή συνολικά 648 ευρώ.

Β. Μειώσεις φόρων-εισφορών

1. Μείωση 1% των ασφαλιστικών εισφορών από 1/1/2025,  εκ των οποίων 0,5% από τις εισφορές εργαζομένων και 0,5% από τις εργοδοτικές εισφορές κλάδου υγείας, με καθαρό κόστος 440 εκατ. ευρώ. Η σωρευτική μείωση των εισφορών από το 2019 θα ανέρχεται σε 5,4 ποσοστιαίες μονάδες (από 40,56% σε 35,16%), με αποτέλεσμα οι ασφαλιστικές εισφορές στη χώρα μας να φθάσουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σημειώνεται ότι οι ασφαλιστικές εισφορές θα μειωθούν επιπλέον 0,5% το 2027 έτσι ώστε η σωρευτική μείωση να ανέλθει σε 5,9 ποσοστιαίες μονάδες.

Σωρευτικά, αν συνυπολογιστούν στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, οι μειώσεις της φορολογίας εισοδήματος και των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά και οι αυξήσεις στις αποδοχές (κατώτατος και μέσος μισθός) που εφαρμόστηκαν από το 2019 και μετά, προκύπτει ότι οι καθαρές αποδοχές των εργαζομένων στο διάστημα αυτό αυξήθηκαν κατά 24-31 %, ποσοστά υψηλότερα από τον τιμάριθμο ο οποίος από το 2019 έως τον Ιούλιο του 2024 αυξήθηκε κατά 15,9%. Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο και το μέσο μισθό. Σημειώνεται ότι ο μέσος μισθός σύμφωνα με τα στοιχεία του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ αυξήθηκε από 1.046 ευρώ το 2019 σε 1.251 ευρώ το 2023. Για το 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (εαρινές προβλέψεις) προβλέπει αύξηση των κατά κεφαλήν αμοιβών εξαρτημένης εργασίας κατά 4,3%, συνεπώς ο μέσος μικτός μισθός αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 1.300 ευρώ.

2. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Το τέλος επιτηδεύματος μειώθηκε πέρυσι κατά 50 %, από 650 στα 325 ευρώ και το 2025 καταργείται. Το κόστος εκτιμάται στα 120 εκατ. ευρώ (σημειώνεται ότι το τέλος επιτηδεύματος παραμένει για τα νομικά πρόσωπα και για τα υποκαταστήματα).

Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος. Αναφορικά με το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος θα εφαρμοστούν σημειακές αλλαγές για το φορολογικό έτος 2024 (δηλώσεις 2025).

Αναλυτικά:

  • H μείωση κατά 50% του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος που ισχύει σήμερα για οικισμούς με έως 500 κατοίκους (καταλαμβάνει σήμερα το 11,4% του πληθυσμού), θα ισχύσει και για οικισμούς που ανήκουν σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως 1500 κατοίκους. Έτσι η μείωση θα καταλαμβάνει το 18% του πληθυσμού.
  • Το κριτήριο του μέγιστου μισθού εργαζομένου ως βάση σύγκρισης μεταφέρεται στο τέλος, ως πεδίο σύγκρισης μετά την προσμέτρηση των λοιπών κριτηρίων (σήμερα επιπλέον του μέγιστου μισθού εργαζομένου προστίθεται ο τζίρος και ποσοστό του μισθολογικού κόστους

Σημειώνεται ότι αναπροσαρμόζεται προς τα άνω ο μέσος τζίρος του ΚΑΔ (και άρα μειώνεται το ποσό επιβολής επί του τζίρου), με βάση τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2023.

3. Μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο με την εφαρμογή μηδενικού συντελεστή από το 2025, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση. Οι αγρότες, μέσω διαδικασίας που θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση, θα λαμβάνουν την επιστροφή του ΕΦΚ που έχουν πληρώσει μέσα σε κάθε έτος. Σημειώνεται ότι το ποσό επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο. Το μέτρο περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την κατάργηση του χαρτοσήμου που έχει κατατεθεί στη Βουλή.

4. Απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν. Όποιος ιδιοκτήτης μετατρέψει από τις 8/9/2024 και έως 31/12/2025 κενό ακίνητο (όπως προκύπτει από το Ε2 για τουλάχιστον 3 έτη) ή ακίνητο που βρίσκεται σε βραχυχρόνια μίσθωση (για τουλάχιστον 3 έτη), σε μακροχρόνια μίσθωση (τουλάχιστον 3ετή όπως προκύπτει από το ηλεκτρονικό μισθωτήριο), θα έχει απαλλαγή φόρου εισοδήματος για το εν λόγω ενοίκιο για 3 έτη. Αφορά ακίνητα έως 120 τ.μ. Εκτιμάται απώλεια εσόδων περίπου 3 εκατ. ευρώ για το 2025 και 13 εκατ. κατ’ έτος για τα έτη 2026-2028.

5. Απαλλαγή από ΦΠΑ για νέα κτίρια (επέκταση το 2025)

Η αναστολή ΦΠΑ στις νέες οικοδομές παρατείνεται τα 5 τελευταία έτη με δημοσιονομικό κόστος: 20 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.

6. Κατάργηση τέλους σταθερής τηλεφωνίας (5%) για συνδέσεις με οπτική ίνα (≥100 mbps)

Με σκοπό την ανάπτυξη της ψηφιοποίησης της Ελληνικής οικονομίας και της ευρυζωνικότητας υψηλών ταχυτήτων μέσω οπτικών ινών, καταργείται το τέλος σταθερής τηλεφωνίας που ανέρχεται σε 5% για συνδέσεις με οπτική ίνα με ταχύτητες 100 mbps και άνω. Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 24 εκατ. ευρώ ετησίως.

7. Απαλλαγή από το φόρο ασφαλίστρου (15%) συμβολαίων υγείας για παιδιά έως 18 ετών. Σε περίπτωση οικογενειακού ή ομαδικού συμβολαίου ο φόρος μειώνεται αναλογικά με τον αριθμό των ανήλικων μελών που καλύπτει. Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 17 εκατ. ευρώ ετησίως.

8. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων υπέρ νέων γονέων. Δεν υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, οικειοθελείς χρηματικές παροχές του εργοδότη οι οποίες παρέχονται σε νέο γονέα για το χρονικό διάστημα έως δώδεκα μήνες από την απόκτηση τέκνου, μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως προσαυξανόμενο κατά επιπλέον 5.000 για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μην υπάρχει μείωση αποδοχών του νέου γονέα κατά τους μήνες που έλαβε την παροχή καθώς και για τους αμέσως προηγούμενους και επόμενους έξι μήνες, σε σχέση με τις αποδοχές του τελευταίου μηνός πριν την παροχή. Επιπλέον θεσπίζεται φοροαπαλλαγή των voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς που παρέχουν οι επιχειρήσεις σε εργαζομένους τους.

9. Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 20% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές

Διπλασιάζεται η μείωση του ΕΝΦΙΑ για κατοικίες, με φορολογητέα αξία έως 500.000 ευρώ, που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές από 10% σε 20% (αφορά και τον ΕΝΦΙΑ που θα βεβαιωθεί το 2025 για τους μήνες που κάποιος είναι ασφαλισμένος το 2024 αναλογικά).

Οι κατοικίες με φορολογητέα αξία άνω των 500.000 ευρώ συνεχίζουν να έχουν έκπτωση 10% και θα πρέπει έως 1/6/2025 να έχουν ασφαλιστεί για φυσικές καταστροφές (πλημμύρα, πυρκαγιά, σεισμό). Σε περίπτωση φυσικής καταστροφής μετά την 01/06 δεν θα αποζημιώνονται.

Σήμερα με βάση τα στοιχεία από τον ΕΝΦΙΑ του 2024 είναι ασφαλισμένες επαρκώς (για πλημμύρα, πυρκαγιά και σεισμό) περίπου 215.171 ιδιοκτήτες (από τους 5,3 εκατ. ιδιοκτήτες) με 298.210 δικαιώματα επί κατοικιών (από τα 10,8 εκατ. δικαιώματα), με φορολογητέα αξία ακινήτων 21,2 δισ. ευρώ (5% της συνολικής φορολογητέας αξίας των ακινήτων της χώρας που ανέρχεται σε 424,4 δισ. ευρώ).

Ακίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 500.000 ευρώ έχουν 120.389 ιδιοκτήτες με 625.816 δικαιώματα και φορολογητέα αξία ακινήτων 56,7 δισ. ευρώ (13,4% της συνολικής φορολογητέας αξίας της χώρας).

Σε περίπτωση που οι κατοικίες με αξία άνω των 500.000 ασφαλιστούν και επιπλέον διπλασιαστεί το ποσοστό των κατοικιών με φορολογητέα αξία έως 500.000 που είναι ασφαλισμένες, θα έχει ασφαλιστεί περίπου το 23% της αξίας των κατοικιών της χώρας. Το δημοσιονομικό κόστος σε αυτή τη περίπτωση εκτιμάται σε 20 εκατ. για το 2025 και 40 εκατ. ευρώ για τα έτη 2026 και επόμενα.

10. Αυτοτελής φορολόγηση εφημεριών ιατρών ΕΣΥ με συντελεστή 22%. Το μηναίο καθαρό όφελος μεσοσταθμικά για τους ιατρούς υπολογίζεται σε 150 ευρώ και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει τα 200. Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιανουάριο του 2024 αυξήθηκε η αποζημίωση εφημεριών των ιατρών του ΕΣΥ κατά 20%.

11. Κίνητρα συγχωνεύσεων και εξαγορών. Το σχετικό σχέδιο νόμου παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Υπουργικό Συμβούλιο και πρόκειται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Προβλέπει αυξημένες εκπτώσεις δαπανών επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας, κίνητρα για εμπορική εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας, διεύρυνση φορολογικών κινήτρων για τους angel investors, κ.α.

Με άλλη ρύθμιση, ενισχύονται περαιτέρω τα κίνητρα για επένδυση σε νεοφυείς επιχειρήσεις στο πλαίσιο του θεσμού της Golden Visa. Σήμερα ισχύει ήδη η δυνατότητα χορήγησης Golden visa για εισφορά κεφαλαίου, ποσού 400.000 ευρώ τουλάχιστον, σε εταιρεία η οποία έχει έδρα ή εγκατάσταση στην Ελλάδα. Αυτός ο θεσμός επεκτείνεται, εστιάζοντας στις startup επιχειρήσεις. Πιο συγκεκριμένα από 1/1/2025 θα χορηγείται άδεια παραμονής υπό τη μορφή της Golden visa για επένδυση ποσού 250.000 ευρώ σε startup επιχείρηση μέλος του Εθνικού Μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων (Elevate Greece).

12. Μείωση φόρων χαρτοσήμου σε μια σειρά από συναλλαγές. Το σχετικό νομοσχέδιο έχει κατατεθεί στη Βουλή. Οι κυριότερες συναλλαγές στις οποίες καταργείται το τέλος αφορούν τους τόκους επιχειρηματικών δανείων και πιστώσεων, ασφαλιστικές συναλλαγές, χρησιδάνεια, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων, διάφορες άδειες για άσκηση επαγγέλματος ή έναρξης δραστηριότητας, άδειες γάμου και πράξη διαζυγίου.

 Επισυνάπτεται η παρουσίαση 

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024

Λούστροι και κασελάκια



 

Του Γιώργου Κ. Στράτου

Σε ένα όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, οι περισσότερες οδοί των Αθηνών -ούτε λόγος για τις άλλες πόλεις- ήταν χωματόδρομοι. Καταβρέχονταν από τις υδροφόρες του δήμου, μπας και γλιτώσουν οι περίοικοι από τα σύννεφα της σκόνης, ασυγκρίτως πιο υγιεινής από αυτήν που μας πνίγει σήμερα. Μέσα στον κουρνιαχτό τρεχοβόλαγαν ευτυχισμένα «σμήνη» αμέτρητων παιδιών που έπαιζαν ό,τι παιχνίδι γεννούσε η φαντασία τους, αμέριμνα και ασφαλή.

Στα ίδια χρόνια, τα δερμάτινα παπούτσια ήταν είδος πολυτελείας. Αγοράζονταν με δυσκολία, αναλογούσαν συγκεκριμένα ζευγάρια σε κάθε μέλος της οικογένειας και φοριούνταν σε αυστηρά καθορισμένες περιστάσεις. Έπρεπε να κρατήσουν χρόνια, έδειχναν στάτους, γι’ αυτό και τύγχαναν προστασίας και περιποίησης. Υπήρχε καιρός που ο κόσμος ήξερε και πού πατούσε και πού πήγαινε…

Λέρωναν πολύ εύκολα τα παπούτσια στους λασπωμένους και σκονισμένους χωματόδρομους της εποχής. Η ανάγκη να είναι καθαρά και γυαλισμένα για να προστατεύεται το δέρμα τους γέννησε μια ολόκληρη επαγγελματική κατηγορία! Οι λούστροι ήταν οι πλανόδιοι επαγγελματίες που αναλάμβαναν το βάψιμο και το γυάλισμα των παπουτσιών των περαστικών. «Κατάστημά» τους ήταν το κασελάκι τους! Μέσα σ’ αυτή την περίτεχνη κατασκευή που κουβαλούσαν στην πλάτη τους είχαν τα βερνίκια, τα λιπαντικά και τις βούρτσες. Πάνω σ’ αυτό άπλωνε το πόδι του ο πελάτης για να ξεκινήσει η διαδικασία, ρυθμική και με συγκεκριμένες κινήσεις, που κατηύθυνε με μαεστρία ο λούστρος, δίνοντας τα παραγγέλματα στον πελάτη μ’ ένα ελαφρύ χτύπημα της βούρτσας στο παπούτσι του. Το «πρόγραμμα» περιελάμβανε και επίδειξη δεξιοτεχνίας, προσφέροντας δωρεάν θέαμα στο κοινό, όταν οι πιο κεφάτοι νεαροί λούστροι πετούσαν τις βούρτσες στριφογυριστά στο αέρα, σαν ζογκλέρ, ή χτυπούσαν ρυθμικά μ’ αυτές το κασελάκι, σαν κλακέτες!

Οι στιγμές αυτές καθημερινής πολυτέλειας έδιναν και στον κάθε μεροκαματιάρη τη δυνατότητα να νιώσει λίγο περιποιημένος, αφού κόστιζαν λίγες δεκάρες. Κόστιζαν πολύ ακριβότερα στα παιδιά που βιοπορίζονταν προσφέροντάς τες, καθώς ούτε η σκληρή και καλλιτεχνική εργασία τους ούτε οι ίδιοι απολάμβαναν την εκτίμηση – το αντίθετο! Το «λούστρος ήταν βρισιά…

Ευτυχώς για τη ζωή, υπάρχει η τέχνη. Η αείμνηστη Μαρία Πλυτά, η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης στην Ελλάδα και μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του μεταπολεμικού μας κινηματογράφου, αποφασίζει το 1962 να γυρίσει τον «Λουστράκο» με δικό της και το σενάριο. Δεν νομίζω ότι υπάρχει Έλληνας που δεν έχει κλάψει με τον «μικρό Βασιλάκη» του Βασίλη Καΐλα στον ρόλο του λουστράκου «Βασίλη Μαρά»! Και δεν νομίζω ότι υπάρχει Έλληνας που δεν ένιωσε ανακουφισμένος με το αίσιο τέλος του έρωτα του -ενήλικου πλέον- γιατρού «Βασιλάκη», Δημήτρη Παπαμιχαήλ, για τη «Μαρία» Μιράντα Κουνελάκη.

Πώς και τα θυμήθηκα τώρα όλα αυτά; Σαν μια ένεση αισιοδοξίας. Από τότε που η σκόνη ξεπλενόταν με νερό, οι λούστροι μπορούσαν να ελπίζουν για μια καλύτερη ζωή, τα κασελάκια ήταν γεμάτα υλικά αξίας και ακόμη και ο θόρυβος που έκαναν ήταν παραγωγικός, οι βούρτσες δεν μπλέκονταν με τις… π….ες, οι πελάτες ήξεραν να ακούν τον εργαζόμενο, οι έρωτες μπορούσαν να επιμένουν… Α, και τα παπούτσια μας ήταν δερμάτινα και διαφορετικά για κάθε ώρα και τόπο, καλοφτιαγμένα και γυαλισμένα, όπως θα ‘πρεπε να είναι και η περπατησιά μας!




https://www.antinews.gr/58097/antitheseis/loystroi-kai-kaselakia/

Συνέβη σαν Σήμερα το 1822 - Η Ναυμαχία των Σπετσών - O πυρπολητής Δήμος Μπαρμπάτσης και η πανωλεθρία της Τουρκοαιγυπτιακής αρμάδας


 


Μετά την πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κωνσταντίνο Κανάρη στ' ανοιχτά της Χίου και τον θάνατο του Καρα Αλή (7 Ιουνίου 1822), ο σουλτάνος ετοίμασε νέες επιχειρήσεις, που θα στηρίζονταν στη στενότερη συνεργασία του τουρκικού με τον αιγυπτιακό στόλο. Στις 20 Ιουλίου 1822 ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος, αποτελούμενος από 84 πλοία, βρέθηκε στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, αφού είχε διαπλεύσει ανενόχλητος το Αιγαίο και το Ιόνιο. Απέτυχε να καταλάβει το Βασιλάδι, το φυσικό προπύργιο του Μεσολογγίου και στη συνέχεια προσπάθησε να ανεφοδιάσει το πολιορκούμενο από τους Έλληνες Ναύπλιο.

Από ελληνικής πλευράς, η οικονομική δυσπραγία εμπόδιζε την επαναστατική κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τις βασικές δαπάνες κίνησης του ελληνικού στόλου. Στις 10 Αυγούστου, πάντως, τα πλοία του τρινησίου στόλου (Ύδρας, Σπετσών και Ψαρών), που αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού στόλου, ειδοποίησαν την κυβέρνηση ότι ήταν έτοιμα να αναλάβουν δράση κατά του εχθρού.

Στις 29 Αυγούστου, ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος εθεάθη στη θάλασσα των Κυθήρων και αμέσως σήμανε συναγερμός στα ελληνικά πλοία. Σχηματίστηκε μία γραμμή από την Αντίμηλο έως τη Μονεμβασιά για να εμποδισθεί το πέρασμά του προς τις ανατολικές ακτές της Πελοποννήσου και κυρίως προς τον Αργολικό Κόλπο. Όμως, ο ελληνικός στόλος ήταν ασυντόνιστος, καθώς δεν βρισκόταν υπό ενιαία διοίκηση. Όπως έγραφε ο Μιαούλης προς τους προκρίτους της Ύδρας: «Ημείς είμεθα σε μεγάλη ακαταστασίαν, δεν εικακουόμεθα· το αυτό και οι Ψαριανοί. Είμεθα 50 καράβια, και ποτές δεν εσυμφωνήσαμε να μαζωχτούμε τα μισά, αλλά πότε 5, πότε 10, πότε 3».

Στις 8 Σεπτεμβρίου 1822 η τουρκοαιγυπτιακή αρμάδα φάνηκε στην είσοδο του στενού που χωρίζει τις Σπέτσες από την Ερμιονίδα. Προφανώς, στόχος του εχθρού ήταν πρώτα η προσβολή της νήσου των Σπετσών, που δεσπόζει στο στόμιο του Αργολικού Κόλπου και στη συνέχεια ο ανεφοδιασμός του Ναυπλίου. Ο Ανδρέας Μιαούλης, που είχε αναλάβει την ηγεσία του ελληνικού στόλου, διέταξε τα πλοία να τον ακολουθήσουν μέσα στο στενό, όπου θα ήταν ευκολότερο να συγκρουσθούν με τον εχθρό.

Η κακή… συνεννόηση και η έναρξη της ναυμαχίας

Τέσσερα πλοία, όμως, του Αντώνιου Κριεζή, του Ανάργυρου Λεμπέση, του Λεονάρδου Θεοδωρή και του Λάζαρου Παναγιώτα, μάλλον από κακή συνεννόηση, παράκουσαν και έπλευσαν ανατολικότερα από τα υπόλοιπα ελληνικά πλοία, με συνέπεια να βρεθούν ανάμεσα σε εχθρικά πλοία. Αμέσως, ο Αντώνιος Κριεζής άρχισε να κανονιοβολεί τα εχθρικά πλοία, τα οποία συνέχισαν τον πλου τους. Η ναυμαχία είχε αρχίσει.

Από εκείνο το σημείο η σύγκρουση έγινε χωρίς σχέδιο από την ελληνικά πλευρά, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Μιαούλη. «Έκαστος των πλοιάρχων ενήργει αυτομάτως ό,τι του εφαίνετο σωτηριωδέστερον δια την πατρίδα, και μόνη η γενναιότης και η φιλοπατρία, κοιναί ούσαι εις άπαντας, ωδήγουν έκαστον εις τα κινήσεις του» γράφει ο ιστορικός Αναστάσιος Κ. Ορλάνδος εις τα «Ναυτικά» του.

Αρχικά, ο Πιπίνος προσπάθησε να κολλήσει το πυρπολικό του σ’ ένα αιγυπτιακό πλοίο, αλλά απέτυχε, καθώς 50 μέλη του πληρώματός του πήδηξαν στο πυρπολικό και πρόφτασαν να το ξεκολλήσουν από το πλοίο τους. Δεν πρόφτασαν, όμως, να σώσουν τη ζωή τους, γιατί το πυρπολικό είχε αρπάξει φωτιά. Η απόπειρα του Πιπίνου ανάγκασε τον εχθρικό στόλο να απομακρυνθεί από τη δυτική πλευρά του πορθμού και να συνεχίσει τη ναυμαχία προς την απέναντι πλευρά της Ερμιονίδας.

Κι ενώ βράδιαζε και η ναυμαχία συνεχιζόταν αμφίρροπη, ο πυρπολητής Δήμος Μπαρμπάτσης όρμησε με το πυρπολικό του κατά της τουρκικής ναυαρχίδας. Το πλήρωμά της με τη θέα του πυρπολικού καταλήφθηκε από πανικό. Άρχισε να πυροβολεί κατά του πυρπολικού και παράλληλα να εκτελεί κινήσεις υποχώρησης. Τη ναυαρχίδα ακολούθησαν σε άτακτη φυγή και τα υπόλοιπα πλοία του τουρκοαιγυπτιακού στόλου. Η ναυμαχία των Σπετσών είχε κριθεί υπέρ των ελληνικών όπλων.

Τις επόμενες ημέρες οι δύο στόλοι συνέχισαν τους ελιγμούς τους μεταξύ Ύδρας και Σπετσών. Στις 12 Σεπτεμβρίου ξανασυναντήθηκαν κοντά στη Σπετσοπούλα, αλλά η τρίωρη ναυμαχία δεν έφερε αποτέλεσμα. Τρεις ημέρες αργότερα, ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος ανοίχτηκε στο Αιγαίο, εγκαταλείποντας το εγχείρημα ανεφοδιασμού του Ναυπλίου. Δυόμισι μήνες αργότερα, το Ναύπλιο έπεφτε στα χέρια των Ελλήνων (30 Νοεμβρίου 1822).

Σχετικά

Κάθε χρόνο την πρώτη Κυριακή μετά τις 8 Σεπτεμβρίου γίνεται στην πόλη των Σπετσών η αναπαράσταση της ναυμαχίας, όπου κυριαρχεί η πυρπόληση ομοιώματος καραβιού. Ο εορτασμός της Αρμάτας, όπως ονομάζεται, πλαισιώνεται από αθλητικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/826?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2022-09-08

© SanSimera.gr