Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

Βουλευτής υπεύθυνος Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ/ΚΙΝΑΛ: - Ερώτηση στη Βουλή για τα προγράμματα Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, από την προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού

 


Ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, κατόπιν συνεργασίας με τον Τομέα Εθνικής Άμυνας, κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, σχετικά με την ανάγκη θέσπισης, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, του πλαισίου εφαρμογής των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία αφορούν σε ένα σύνολο ανταποδοτικών πράξεων που πρέπει να πραγματοποιούνται από κάθε ξένο προμηθευτή οπλικών συστημάτων προς τη χώρα μας, ως αντιστάθμισμα για την προμήθεια.

Ειδικότερα, στην ερώτηση γίνεται αναφορά στα αδιαμφισβήτητα οφέλη για τη χώρα μας από την εφαρμογή των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσω κυρίως της δημιουργίας συνθηκών ανάπτυξης του πολλαπλασιαστικού παράγοντα της δαπάνης της προμήθειας. Έτσι μπορούν να επιτευχθούν στόχοι, όπως, η σταδιακή απεξάρτηση των εγχώριων αναγκών από τις πηγές του εξωτερικού, η ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας, η δημιουργία νέων διαύλων εισροής επενδυτικών κεφαλαίων και η εξοικονόμηση συναλλαγματικών πόρων και η αύξηση των ευκαιριών απασχόλησης του εγχώριου επιστημονικού, τεχνικού και εργατικού δυναμικού.

Ο βουλευτής Δ. Μπιάγκης καλεί τους αρμόδιους υπουργούς να τοποθετηθούν επί της πρόθεσης της κυβέρνησης να θεσπίσει και να εφαρμόσει Αντισταθμιστικά Ωφελήματα, τόσο στις υπό εξέλιξη, όσο και στις μελλοντικές προμήθειες αμυντικού εξοπλισμού, εξασφαλίζοντας την προσήκουσα διαφάνεια, μέσω της ενημέρωσης και ελέγχου της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης παρατίθεται ως κάτωθι:

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Προς τους Υπουργούς

Εθνικής Άμυνας

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Ανάπτυξης

Θέμα: «Προγράμματα Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων-Security of Supply and Information»

Σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Προμηθειών, τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα (ΑΩ) είναι ένας καθιερωμένος θεσμός στις διεθνείς προμήθειες και αφορούν σε ένα σύνολο ανταποδοτικών πράξεων που πραγματοποιούνται από τον ξένο προμηθευτή προς τον αγοραστή, ως αντιστάθμισμα για κάθε συγκεκριμένη προμήθεια. Τα ΑΩ είναι ένας θεσμός στις διεθνείς προμήθειες που εφαρμόζεται από πάρα πολλά κράτη, κυρίως μικρά και αφορούν σε ένα σύνολο ανταποδοτικών πράξεων, που πραγματοποιούνται από τον ξένο προμηθευτή ή τη χώρα του (προς τον αγοραστή ή τη χώρα του), ως αντιστάθμισμα για κάθε συγκεκριμένη προσπάθεια, ενώ έχουν καθιερωθεί ακόμα και από πολύ αναπτυγμένα τεχνολογικά κράτη.

Στη χώρα μας ο θεσμός των ΑΩ δημιούργησε ενδεχομένως ευκαιρίες ενίσχυσης της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ), αλλά παράλληλα αμφισβητήθηκε αφενός μεν για το αν η σχέση κόστους-οφέλους ήταν θετική για τη Χώρα μας και αφετέρου ότι η εφαρμογή τους δημιούργησε εστίες διαφθοράς.

Είναι προφανής η προστιθέμενη αξία και η αναγκαιότητα εφαρμογής ΑΩ στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, ιδιαίτερα για την επίτευξη στόχων, όπως:

• Σταδιακή απεξάρτηση των εγχώριων αναγκών από τις πηγές του εξωτερικού.

• Ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας με την παροχή υλικών ή/και υπηρεσιών και μέσω συμπαραγωγών, διείσδυση στις διεθνείς αγορές.

• Δημιουργία νέων διαύλων εισροής επενδυτικών κεφαλαίων και εξοικονόμηση συναλλαγματικών πόρων.

• Αύξηση των ευκαιριών απασχόλησης του εγχώριου επιστημονικού, τεχνικού και εργατικού δυναμικού.

• Βελτίωση της τεχνολογικής υποδομής της εγχώριας βιομηχανίας εξαιτίας των περιορισμένων δυνατοτήτων έρευνας και ανάπτυξης (R&D).

• Δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης του πολλαπλασιαστικού παράγοντα της δαπάνης της προμήθειας.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι απαραίτητο τα ΑΩ να εφαρμόζονται συστηματικά και απαρέγκλιτα, με διαφάνεια, μέσω κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, στο οποίο να περιλαμβάνονται κανόνες και αντισταθμιστικές πρόνοιες και δράσεις, όπως ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής και συμπαραγωγής της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας σε εξοπλιστικά προγράμματα εξωχώριων προμηθευτών καθώς και υποχρέωση πραγματοποίησης επενδύσεων στη χώρα μας, σε υποδομές, εκπαίδευση και μεταφορά τεχνογνωσίας κλπ.

Δεδομένου ότι, μετά την κατάργηση, με το νόμο 3978/2011, των διατάξεων περί των ΑΩ του ν.3433/2006, έχει προκύψει η δυνατότητα χρήσης προγραμμάτων SSI (Security of Supply and Information/Ασφάλεια Εφοδιασμού και Πληροφοριών), χωρίς εντούτοις να υφίσταται ακόμη θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο για την εφαρμογή τους.

Δεδομένου ότι, ελλείψει και του κατάλληλου θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου, δεν έχουν προβλεφθεί SSI από προμηθευτές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας σε συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων δισεκατομμυρίων ευρώ που ήδη έχουν υπογραφεί (π.χ. Naval Group για τις φρεγάτες, Dassault για τα Rafale, Lockheed Martin για τα Ε/Π MH60R).

Δεδομένου ότι, πρόσφατα δημοσιεύματα αναφέρουν την άμεση συσχέτιση προγραμμάτων SSI με την επιστολή προσφοράς και αποδοχής LOA (Letter of Offer and Acceptance) σχετικά με την προμήθεια των μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την Ελλάδα.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η θέσπιση, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, του πλαισίου εφαρμογής των SSI;  

2. Δρομολογήθηκαν και υλοποιήθηκαν ή/και υλοποιούνται προγράμματα SSI στο πλαίσιο  πρόσφατων συμβάσεων; Αν ναι, σε ποιες συμβάσεις και τι περιλαμβάνουν αυτά τα προγράμματα και μέσω ποιας διαδικασίας εγκρίθηκαν και υλοποιήθηκαν ή/και υλοποιούνται;

3. Έχει προβλεφθεί η συσχέτιση προγραμμάτων SSI με την επικείμενη προμήθεια των μαχητικών αεροσκαφών F-35; Αν ναι, προβλέπεται να ενημερωθεί και να έχει λόγο η Ειδική Διαρκής Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής σε έγκαιρη φάση της διαδικασίας;

Φαααπ ηκούσθη στον αέρα! - Από το μισό κιλό φέτα, στο μεγαλόπρεπο σφόλι και την Ηγετάρα ολκής και μετά έπονται τα "μικρομάγαζα"




 Τι περίεργο. Να ψηφίζει κάποιος εναντίον του εξισλαμισμού της χώρας του και εναντίον της διεξαγωγής πυρηνικού πολέμου με τη Ρωσία…

Του Παναγιώτη Λιάκου

Όσοι πήγαν να ψηφίσουν (και μπράβο τους) σκέφτηκαν ότι πρέπει να αξιοποιούν το δικαίωμα που απολαμβάνουν, διότι κάποια στιγμή η εξουσία θα σκεφτεί να τους το αφαιρέσει – πιθανότατα όταν τα κουκιά δεν θα βγαίνουν ούτε με τις χρυσές, συστημικές εφεδρείες των επιστολικών ψήφων. Επίσης, επιδίωξαν να δηλώσουν στις κάλπες ότι δεν τους πολυαρέσει να πουλάνε μισό οικόπεδο για να πάνε σούπερ μάρκετ και δεν ενθουσιάστηκαν με τη δημιουργική λογιστική του Μητσοτάκη, στον οποίον φάνηκε πάμφθηνο το κόστος της φέτας – αρκεί να αγοράζεις μισόκιλο αντί για κιλό που έπαιρνες κάποτε.

Μισή η φέτα; (Σχεδόν) στο μισό έπεσαν και τα ψηφοδέλτια της Ν.Δ. σε σχέση με τις εθνικές εκλογές του Ιουνίου 2023. Η Ν.Δ. είχε λάβει 2.115.322 τεμάχια και τώρα την ψήφισαν 1.125.602 εκλογείς. 989.720 ψηφοφόροι απωλέσθησαν! Ο γάμος των γκέι, η ακρίβεια, η νομιμοποίηση των λαθρομεταναστών, η εγκληματικότητα έπεισαν τους νεοδημοκράτες να γυρίσουν πλάτη στον αλαζόνα κληρονόμο της εξουσίας, που έκανε τον συμπαθητικούλη με κρυόμπλαστα βιντεάκια στο TikTok.

Κι ο Κασσελάκης έφαγε μεγαλόπρεπο σφόλι. Ο Τσίπρας, πέρυσι, στο ιστορικό χαμηλό του μάζεψε 930.013 ψήφους και ο πολύφερνος Κασσελάκης μόλις 593.133. Αυτό μας κάνει απώλεια 336.880 ψήφων. Πολλά υποσχόμενο το αποτέλεσμα, αλλά για τον Τσίπρα, όχι για τον Κασσελάκη, για τον οποίον αποτελεί κανονικότατη πανωλεθρία. 

Λιγόστεψαν οι ψήφοι και της πασοκάρας. Τον Ιούνιο του 2023 είχε λάβει 617.487 ψήφους και τώρα πήρε 508.399. Έχασε 109.088 τεμάχια ο Ανδρουλάκης. Ηγετάρα ολκής… 

Και το ΚΚΕ, που πανηγυρίζει για το ποσοστό του, φαίνεται να λησμονεί ότι έλαβε λιγότερες ψήφους σε σχέση με τις εκλογές του Ιουνίου 2023. Τότε ψηφίστηκε από 401.224 άτομα και τώρα το προτίμησαν 367.796 εκλογείς – μια αβαρία της τάξεως των 33.428 ψήφων.

 Άσε που τους πέρασε ο Βελόπουλος και αυτός ο καημός δεν θα τους περάσει ούτε αν κάνουν μακροβούτι σε πισίνα γεμάτη με αναλγητικές κηραλοιφές…

Και οι λοιποί Ευρωπαίοι έδειξαν με την ψήφο τους ότι ψήφισαν κόντρα στο ορατό ενδεχόμενο εξισλαμισμού της χώρας τους και εναντίον της διεξαγωγής πυρηνικού πολέμου με τη Ρωσία.

Αυτά τα ολίγα διά τας ευρωεκλογάς και καλά κρασιά!




πηγή: https://www.antinews.gr/55085/kleidarotrupa/faaap-ikoysthi-ston-aera/

Στο "εκτελεστικό απόσπασμα" μισθωτοί και συνταξιούχοι - Ποια είναι τα μέτρα και Ποιες κατηγορίες θα πληγούν περισσότερο

 


EINAI ETOIMA KAI ΠPOΩΘOYNTAI TA EΞHΣ METPA:


1.  KATAPΓHΣH THΣ MIAΣ EΘNIKHΣ ΣYNTAΞHΣ EAN H XHPA ΛAMBANEI KAI ΔIKH THΣ,


    2.  ANAZHTHΣH ΠOΣΩN AΠO 15.000 ΕΩΣ 40.000 EYPΩ AΠO 100.000 XHPEΣ ΠOY EΛABAN ΣYNTAΞH AΠO TO 2016 XΩPIΣ ΠEPIKOΠH META THΝ TPIETIA AΠO TO ΘANATO TOY AMEΣA AΣΦAΛIΣMENOY (AΦOPA TIΣ ΣYNTAΞEIΣ XHPEIAΣ TOY IΔIΩTIKOY TOMEA),



   3.  MEΓAΛEΣ ΠEPIKOΠEΣ TΩN ΠAPOXΩN ΣE EIΔOΣ ΓIA ΣYNTAΞIOYXOYΣ

       = AΣΦAΛIΣMENOYΣ ΔEKO

       = TPAΠEZΩN

       = ΔHMOΣIOY

      =  MME ME TON NEO KΩΔIKA ENIAIΩN ΠAPOXΩN. 

      ΑΦOPA ΔEKAΔEΣ ΠAPOXΩN (KYOΦOPIAΣ, AΣΘENEIAΣ, EPΓATIKOY ATYXHMATOΣ, KHΔEIAΣ K.A) ΠOY EΠIΔOTOYNTAI ME ΔIAΦOPA ΠOΣA AΠO TA TAMEIA ΠOY EXOYN ENTAXΘEI ΣTON EΦKA,


  4.  MEΓAΛH MEIΩΣH TOY EΠIΔOMATOΣ ANEPΓIAΣ ΓIA OΣOYΣ ΠPIN AΠOΛYΘOYN EIXAN MIKPO MIΣΘO KAI OΛIΓOXPONH AΣΦAΛIΣH,


  5.  EΠIBOΛH (ΔIEYΘYNTIKO ΔIKAIΩMA) AΠO 1-7-2024 THΣ YΠOXPEΩTIKHΣ EPΓAΣIAΣ THN 6η ΗMEPA ΓIA XIΛIAΔEΣ EPΓAZOMENOYΣ,


  6.  OPIΣTIKH AΠOΦAΣH ΓIA AYΞHΣH TΩN OPIΩN HΛIKIAΣ ΣYNTAΞIOΔOTHΣHΣ AΠO 1-1-2027, ΣYMΦΩNA ME TOΝ NOMO 4336/2015 ΠOY EXOYN ΨHΦIΣEI NEA ΔHMOKPATIA-ΣYPIZA-ΠAΣOK.


Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/06/08/alexhs-mhtpopoylos-kathhghths-ppoedpos-enypekk-epxetai-koinonikh-kataigida-meta-tis-eypoekloges


Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του εκδότη και οπωσδήποτε χωρίς την αναφορά της πηγής προέλευσης του περιεχομένου.


Ευρωεκλογές: - Τα 5+1 Αίτια της Ιστορικής Μεγάλης Αποχής







ΤΑ 5 + 1 ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΠΟΧΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΞΗΣ:


1. Η ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ Ε.Ε. ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΤΩΧΕΥΣΕ ΑΝΤΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΑΣΩΣΕΙ ΜΕ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ,


2. ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΗ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥΣ,


3. ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΠΟΥ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ ΣΕ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΙ ΑΦΗΣΕ ΕΞΩ ΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ,


4. ΟΙ ΑΠΟΤΥΧΙΕΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΕ ΟΛΑ ΣΧΕΔΟΝ ΤΑ ΜΕΤΩΠΑ (ΕΘΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ),


5. Η ΦΤΩΧΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΡΥΤΕΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΜΕ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΣΘΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ


6. Η ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΔΙΑΣΠΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ.





Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/06/09/alexis-mitropoulos-kathigitis-proedros-enypekk-ta-aitia-tis-protofanous-apochis-stis-evroekloges-2024-einai-amigos-politika


Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του εκδότη και οπωσδήποτε χωρίς την αναφορά της πηγής προέλευσης του περιεχομένου.


 

Πρωθυπουργός: - Ο βαθμός δυσαρέσκειας, που υπήρξε από τους πολίτες, συρρίκνωσε τον αριθμό των ψήφων, για το κόμμα μας


 Tom Mackenzie: Κύριε Πρωθυπουργέ, σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας. Ας ξεκινήσουμε με τα αποτελέσματα των εκλογών στην πατρίδα σας, την Ελλάδα, με τη Νέα Δημοκρατία, το κόμμα σας να καταλαμβάνει την πρώτη θέση. Ήσασταν νικητής σε αυτό το μέτωπο. Αλλά οι ψήφοι, ο αριθμός των ψήφων για το κόμμα σας συρρικνώθηκε σε σχέση με τις προηγούμενες ευρωπαϊκές εκλογές. Και ποιος ο αντίκτυπος εκεί στην Ελλάδα. Πώς σχολιάζετε αυτή τη μείωση των ψήφων για τη Νέα Δημοκρατία; Ποια είναι η ερμηνεία σας για το μήνυμα που προσπαθούν να σας στείλουν οι ψηφοφόροι στην Ελλάδα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καλημέρα, Tom. Καταρχάς, επιτρέψτε μου να ξεκαθαρίσω τα πράγματα. Η Νέα Δημοκρατία πράγματι κέρδισε τις εκλογές με 28% και αυτό το ποσοστό είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα του δεύτερου και του τρίτου κόμματος. Επομένως, παραμένουμε σταθερά η κυρίαρχη πολιτική δύναμη στην Ελλάδα. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι εκλογές αυτές έγιναν έναν χρόνο μετά από διπλές εθνικές εκλογές, οπότε υπήρξε σημαντική εκλογική κόπωση. Η συμμετοχή ήταν σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, γύρω στο 40%.

Ωστόσο, είμαι βέβαιος ότι υπήρξε επίσης κάποιος βαθμός δυσαρέσκειας για ζητήματα όπως το κόστος ζωής, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Έχουμε εκλεγεί για να εφαρμόσουμε ένα τολμηρό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στα εναπομείναντα τρία χρόνια της θητείας μας. Και αυτό πρέπει να κάνουμε. Έχουμε τώρα τρία χρόνια χωρίς άλλες εκλογές και θα κριθούμε ξανά με βάση τις επιδόσεις μας το 2027. Πιστεύω, όμως, ότι πήγαμε ενάντια στην τάση που είδε κυβερνώντες σε πολλές άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές χώρες να υφίστανται βαριές ήττες. Εμείς το αποφύγαμε αυτό και εξακολουθούμε να είμαστε η κυρίαρχη πολιτική δύναμη στην Ελλάδα.

Tom Mackenzie: Πράγματι. Βλέπουμε τη Γαλλία, βέβαια, και την αντίδραση εκεί, τη Marine Le Pen, τους κινδύνους και την απόφαση του Γάλλου Προέδρου να προκηρύξει αιφνιδιαστικά βουλευτικές εκλογές. Ασφαλώς βλέπουμε και τα κέρδη του AfD στη Γερμανία. Πώς ερμηνεύετε τη στροφή προς κάποια από αυτά τα δεξιά κόμματα σε όλη την ευρωζώνη; Πρόκειται για ψήφο διαμαρτυρίας ή συμβαίνει κάτι πιο ουσιαστικό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, αν κοιτάξετε τα ποσοτικά στοιχεία στο σύνολό τους, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, το κύριο κεντροδεξιό ευρωπαϊκό κόμμα, αύξησε τον αριθμό των ευρωβουλευτών του. Ο κύριος συνασπισμός που συγκροτούν το ΕΛΚ, οι Σοσιαλιστές και οι Φιλελεύθεροι, ο οποίος ουσιαστικά κυβέρνησε την Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες, παραμένει ο κυρίαρχος συνασπισμός στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Θα έλεγα, λοιπόν, ότι το ευρωπαϊκό κέντρο άντεξε, ίσως αποδείχτηκε ισχυρότερο από ό,τι πολλοί προσδοκούσαν, και ότι αυτή η άνοδος της δεξιάς έλαβε χώρα στις δύο πιο σημαντικές χώρες της Ευρώπης, αλλά όχι σε ολόκληρη την ήπειρο. Επομένως, πιστεύω ότι ίσως υπάρχει ένας βαθμός υπερβολής όσον αφορά αυτή τη δεξιά μετατόπιση στην ευρωπαϊκή ήπειρο, στο σύνολό της. Αν κοιτάξετε τους αριθμούς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, νομίζω ότι οι σημαντικές αποφάσεις θα συνεχίσουν να λαμβάνονται από τις τρεις μεγάλες πολιτικές οικογένειες.

Και βέβαια, πρέπει να επισημάνω ότι τίποτα δεν μπορεί να γίνει χωρίς το ΕΛΚ, το οποίο ουσιαστικά έχει πλέον αναστέλλουσα μειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Θεωρώ λοιπόν ότι, συνολικά, η κατάσταση είναι μάλλον λίγο καλύτερη από ό,τι ανέμεναν πολλοί. Και πιστεύω ότι υπάρχει μια δυναμική για την προώθηση σημαντικών αλλαγών στην Ευρώπη τα επόμενα πέντε χρόνια.

Tom Mackenzie: Πώς ερμηνεύετε την απόφαση του Γάλλου Προέδρου Macron να προκηρύξει βουλευτικές εκλογές. Αιφνιδίασε πολλούς. Είναι μια απόφαση που πιστεύετε ότι είναι σωστή; Τι πιστεύετε, εν τέλει, για την απόφαση αυτή του Γάλλου Προέδρου; Μια προσπάθεια, όπως φαίνεται, να αντιμετωπίσει αυτή την ακροδεξιά απειλή στη Γαλλία.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σέβομαι ιδιαίτερα τον Πρόεδρο Macron. Έχουμε συνεργαστεί πολύ καλά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Έχουμε μια ισχυρή στρατηγική εταιρική σχέση με τη Γαλλία, οπότε θεωρώ ότι θα ήταν μάλλον απρεπές εκ μέρους μου να σχολιάσω τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Γαλλία.

Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να διασφαλιστεί ότι η γαλλική φωνή ακούγεται δυνατά και καθαρά στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και ότι η Γαλλία παραμένει μια φιλοευρωπαϊκή δύναμη. Για παράδειγμα, με τον Πρόεδρο Macron συμφωνούμε σε ζητήματα όπως η ανάγκη ενίσχυσης της ευρωπαϊκής άμυνας. Όπως πιθανώς γνωρίζετε, υπήρξα μεγάλος υπέρμαχος της ιδέας να καταλήξουμε σε ένα εμβληματικό ευρωπαϊκό αμυντικό project. Θα μπορούσε να είναι μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία αντιπυραυλικής άμυνας που θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί μέσω κοινού ευρωπαϊκού δανεισμού και η Γαλλία έχει υποστηρίξει τέτοιου είδους πρωτοβουλίες.

Επομένως, με ενδιαφέρει ποιος εκπροσωπεί τη Γαλλία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ο Πρόεδρος Macron θα συνεχίσει να το κάνει αυτό. Αλλά, θα το ξαναπώ, δεν είναι ιδιαίτερα πρέπον εκ μέρους μου να σχολιάζω τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Γαλλία.

Tom Mackenzie: Όχι, και το καταλαβαίνω απόλυτα. Υποθέτω ότι το ζήτημα που θέτουν κάποιοι είναι ότι θα μπορούσαμε να καταλήξουμε με έναν Πρωθυπουργό από την Εθνική Συσπείρωση, το κόμμα της Marine Le Pen, με τον Macron βέβαια ως Πρόεδρο. Και αυτό θα μπορούσε να θέσει σε αμφισβήτηση αυτή τη φιλοευρωπαϊκή στάση της Γαλλίας. Ο Υπουργός Οικονομικών Le Maire άφησε να εννοηθεί ότι θα μπορούσε να υπάρξει κρίση χρέους στη Γαλλία, το έθεσε αυτό επί τάπητος. Είναι η Γαλλία τώρα πηγή πολιτικού κινδύνου στην ευρωζώνη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα επαναλάβω ότι εναπόκειται στον γαλλικό λαό να αποφασίσει και στις αγορές να αξιολογήσουν τα ρίσκα όσον αφορά στα γαλλικά ομόλογα. Επικεντρώνομαι πολύ περισσότερο στην πρόοδο που έχει σημειώσει η Ελλάδα. Μπορώ να σας πω ότι με χαροποιεί ιδιαίτερα πως η Ελλάδα δεν αποτελεί πλέον πηγή ανησυχίας στην ευρωζώνη. Η οικονομία μας υπεραποδίδει σημαντικά σε σχέση με την υπόλοιπη ευρωζώνη. Το χρέος μας βρίσκεται σε καθοδική πορεία. Για μια χώρα που ήταν για πολύ, πολύ καιρό το «μαύρο πρόβατο» της ευρωζώνης, όλα αυτά φανερώνουν σημαντική πρόοδο, κατά την άποψή μου. Ας μείνουμε λοιπόν σε αυτό όταν πρόκειται για σχόλια σχετικά με το τι συμβαίνει στη Γαλλία.

Tom Mackenzie: Μιας και αναφέρατε το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, είστε εδώ και καιρό υποστηρικτής της Ursula von der Leyen. Είναι η θέση της «κλειδωμένη»; Υπαινιχθήκατε χθες ότι μπορεί να είναι. Εάν προσεγγίσει την Meloni και την ομάδα της των κομμάτων της άκρας δεξιάς, θα εξακολουθήσετε να υποστηρίζετε την Ursula von der Leyen; Πώς βλέπετε τη θέση της αυτή τη στιγμή;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η Ursula von der Leyen θα συνεχίσει ως Πρόεδρος της Επιτροπής. Είναι η Spitzenkandidat, η βασική μας υποψήφια, και είμαστε με διαφορά η μεγαλύτερη πολιτική οικογένεια. Πιστεύω ότι θα έχει τη συντριπτική, αν όχι την ομόφωνη υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και θα καταφέρει να εξασφαλίσει ξανά την πλειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Ο βασικός συνασπισμός θα πρέπει να αποτελείται από τις τρεις πολιτικές οικογένειες που κυριαρχούν ουσιαστικά στο κέντρο: την κεντροδεξιά, το κέντρο και την κεντροαριστερά. Και πάλι, εάν υπάρχουν κόμματα ή κυβερνήσεις που θέλουν να στηρίξουν την υποψηφιότητά της, είναι ευπρόσδεκτοι να το πράξουν, αλλά δεν θα υπάρξουν επίσημες διαπραγματεύσεις με άλλες πολιτικές οικογένειες στα δεξιά του ΕΛΚ.

Συνεπώς, θεωρώ δεδομένη την επανεκλογή της Ursula von der Leyen. Είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό. Ήμουν ένας από τους πρώτους που υπέγραψαν την επιστολή υποστήριξής της όταν παρουσίασε την υποψηφιότητά της. Πιστεύω ότι είναι καλό για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υπάρξει συνέχεια στην προεδρία της ευρωπαϊκής εκτελεστικής εξουσίας.

Tom Mackenzie: Μιλήσατε για τη στήριξή σας στην Ουκρανία. Το επαναλάβατε αυτό τον Μάρτιο. Μιλήσατε για συνεργασία με τη Γαλλία σε αυτό το μέτωπο. Όσον αφορά στα επόμενα βήματα, αποκλείσατε την αποστολή ορισμένων συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας που χρειάζεστε -τους πυραύλους Patriot- για τη δική σας άμυνα, την άμυνα της Ελλάδας, και αυτό είναι κατανοητό. Όσον αφορά τα περαιτέρω μέτρα, θα συνεργαστείτε με τη Γαλλία, για παράδειγμα, για την αποστολή μαχητικών αεροσκαφών Mirage στην Ουκρανία; Θα μπορούσε αυτό να είναι μια επιλογή;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν συζητούμε δημοσίως επιχειρησιακές επιλογές όσον αφορά στη στήριξη της Ουκρανίας. Αυτό που έχω πει και θα επαναλάβω είναι ότι δεν θα κάνουμε τίποτα που θα υποβάθμιζε τις αμυντικές δυνατότητες της Ελλάδας. Έχουμε παράσχει μεγάλη στήριξη στην Ουκρανία από το πλεονάζον αμυντικό υλικό μας και στον βαθμό που μπορούμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό, θα το κάνουμε. Αλλά όταν αρχίζουμε να μιλάμε για μαχητικά αεροσκάφη, η συζήτηση πάει σε άλλο επίπεδο. Δεν είμαστε εκεί.

Tom Mackenzie: Εντάξει. Η οικονομία της Ελλάδας, όπως επισημάνατε, έχει καλύτερες επιδόσεις από πολλούς από τους εταίρους της στην ευρωζώνη, και αυτή η δύναμη έχει φανεί ξεκάθαρα. Κάποιοι θα μπορούσαν να επισημάνουν το γεγονός ότι εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη εξάρτηση από τους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιστεύω ότι είναι σωστό να πούμε ότι η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κονδυλίων της ΕΕ. Είναι η ελληνική οικονομία και η ανάκαμψη υπερβολικά εξαρτημένες από τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, είναι σημαντικό για μια χώρα όπως η Ελλάδα να λαμβάνει υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος με την απόδοση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πιστεύω ότι έχουμε αξιοποιήσει τα κεφάλαια αυτά στην προώθηση παραγωγικών επενδύσεων για την πράσινη μετάβαση, την ψηφιακή μετάβαση, τις δεξιότητες, την κατάρτιση και τη δημόσια υγεία. Πρόκειται για σημαντικές ευρωπαϊκές συνεισφορές. Πιστεύω ότι όταν αξιολογήσουμε τον αντίκτυπο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι ήταν ένα πάρα πολύ επιτυχημένο μέτρο.

Θα έλεγα, όμως, ότι η ελληνική οικονομία είναι καλά διαφοροποιημένη, ικανή να επιτυγχάνει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης μέσω της ενθάρρυνσης σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων. Δεν πρόκειται μόνο για ευρωπαϊκά χρήματα, αλλά για επενδύσεις από όλο τον κόσμο: από τον τομέα του τουρισμού μέχρι τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας -όπου είμαστε πλέον ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από αιολική και ηλιακή ενέργεια στον κόσμο-, τα logistics, τις υποδομές, την υψηλή τεχνολογία, όπου η Ελλάδα αναπτύσσει ένα ανθηρό οικοσύστημα εταιρειών υψηλής τεχνολογίας.

Συνεπώς, χαίρομαι για το γεγονός ότι δεν πρόκειται πλέον για μια οικονομία που εξαρτάται πλήρως από τον τουρισμό, αλλά για μια καλά διαφοροποιημένη, αναπτυσσόμενη οικονομία.

Tom Mackenzie: Ναι. Ωστόσο, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, από τη ναυτιλία. Χρειάζεται να αλλάξει το οικονομικό μοντέλο της χώρας, κ. Πρωθυπουργέ;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό που έχουμε πει είναι ότι χρειάζεται να διοχετεύσουμε περισσότερες επενδύσεις στην παραγωγικότητα, την έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς και να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη που επιτυγχάνουμε είναι βιώσιμη, είναι φιλική προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, οι επενδύσεις που ενθαρρύνουμε τώρα στον τουρισμό έχουν ως γνώμονα τη βιωσιμότητα. Δεν μπορούμε να επιβαρύνουμε την υπέροχη χώρα μας στην αναζήτηση της ανάπτυξης.

Άρα, από την άποψη αυτή, πολλές από τις θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις που υλοποιούμε, από τη μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης, μέχρι ζητήματα που αφορούν στις ενεργητικές πολιτικές στην αγορά εργασίας, αποβλέπουν στην αλλαγή του μείγματος της ελληνικής οικονομίας, ώστε να διασφαλίσουμε την προσαρμογή σε έναν κόσμο με πολύ περισσότερες προκλήσεις. Αυτή είναι ουσιαστικά η πρόκληση της δεύτερης θητείας μας.

Δεν πρόκειται μόνο για τους αριθμούς ανάπτυξης, αλλά για τη μείωση της ανεργίας, για την αύξηση των μισθών. Αυτά είναι τα μεγάλα στοιχήματα, αυτά είναι τα πράγματα που ο κόσμος θα προσέξει πραγματικά, διότι το μέγεθος της μακροοικονομικής ανάπτυξης δεν είναι αντιπροσωπευτικό της συνολικής εικόνας, αν δεν αυξηθούν οι πραγματικοί μισθοί και αν δεν μειωθεί η ανεργία.

Tom Mackenzie: Πρωθυπουργέ, εκτιμούμε πραγματικά τον χρόνο που αφιερώσατε. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, μας μίλησε αποκλειστικά από την Αθήνα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε ευχαριστώ πολύ, Tom. Καλημέρα.

O Εθνικά υπερήφανος, για την συμφωνία των Πρεσπών, Αλέξης Τσίπρας και ο Ζόραν Ζάεφ μίλησαν: - "Δεν είδαμε τις εξελίξεις που ελπίζαμε για την συμφωνία!!!" -


 

Όλο το άρθρο του Αλέξη Τσίπρα και του Ζόραν Ζάεφ

Για σχεδόν 30 χρόνια, μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και τη βίαιη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, οι δύο χώρες μας ήταν διχασμένες λόγω του «ονοματολογικού», γεγονός που όχι μόνον εμπόδισε την ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των λαών μας, αλλά και αποδυνάμωσε την περιφερειακή σταθερότητα και την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης το 2003 επιβεβαίωσε για πρώτη φορά την ευρωπαϊκή προοπτική της περιοχής. Ωστόσο, μέχρι το 2014 αυτή η δυναμική χάθηκε και η διαδικασία διεύρυνσης πάγωσε επίσημα για πέντε χρόνια. Η επιρροή και ο ρόλος της ΕΕ στην περιοχή διαβρώθηκαν, αφήνοντας χώρο να ενεργοποιηθούν επικίνδυνοι κρατικοί και μη κρατικοί φορείς με επικίνδυνες ατζέντες. Σε αυτό το πολιτικό κενό, οι χώρες της περιοχής κλήθηκαν να διαχειριστούν τη σοβαρότερη προσφυγική κρίση μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, με πάνω από 1,1 εκατομμύρια ανθρώπους να διασχίζουν τη βαλκανική οδό, ενώ παράλληλα αντιμετώπιζαν τη μία πολιτική κρίση μετά την άλλη.

Όταν συναντηθήκαμε για πρώτη φορά στο Νταβός, τον Ιανουάριο του 2018, συμφωνήσαμε σε μερικά θεμελιώδη σημεία: Ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Ότι οι λαοί μας και η περιοχή, άξιζαν κάτι καλύτερο από το να εγκλωβιστούν βαθύτερα σε έναν φαύλο κύκλο αστάθειας και εθνικισμού. Ότι ο στόχος μας δεν θα ήταν να προσποιηθούμε ότι διαπραγματευόμαστε, να αποτύχουμε και στη συνέχεια να επιδιώξουμε να κερδίσουμε το blame game, όπως είχαμε δει άλλους να κάνουν. Αποφασίσαμε ότι οι διαπραγματευτές μας δεν θα έφευγαν από την αίθουσα μέχρι να βρούμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, ανεξάρτητα από το πολιτικό κόστος που θα έπρεπε να επωμιστούμε οι ίδιοι.

Σε αυτήν τη βάση, δώσαμε εντολή στους Υπουργούς Εξωτερικών μας, Νίκο Κοτζιά και Νικόλα Ντιμιτρόφ, να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις. Όπως αναμενόταν, αντιμετωπίσαμε έντονες αντιδράσεις από τις συντηρητικές αντιπολιτεύσεις στις χώρες μας – τον σημερινό Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη και τον νικητή των πρόσφατων εκλογών στη Βόρεια Μακεδονία, Χρίστιαν Μίτσκοσκι. Παρόλα αυτά, καταλήξαμε σε μια συμφωνία που βασίστηκε στον αμοιβαίο σεβασμό των εθνικών μας θέσεων, έθεσε τα θεμέλια για την οικοδόμηση μιας στρατηγικής σχέσης μεταξύ των χωρών μας και χαιρετίστηκε στην Ευρώπη και πέραν αυτής, ως η σημαντικότερη και η πιο επιτυχημένη διπλωματική πρωτοβουλία για την ειρήνη εδώ και χρόνια.

Η Συμφωνία έδωσε νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων, αποκατέστησε τον ρόλο της ΕΕ στην περιοχή και ανέδειξε τη σημασία της διατλαντικής συνεργασίας στην προώθηση της ειρήνης και της σταθερότητας. Επιπλέον, ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο ΟΗΕ στην επίλυση συγκρούσεων, ιδίως δεδομένου ότι η Συμφωνία αναγνωρίστηκε επίσημα από όλα τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Κυρίως, απέδειξε ότι ακόμη και όταν το φορτίο της ιστορίας είναι βαρύ, όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει και η προοπτική για λύση. Ο τόπος των Πρεσπών -κάποτε μια περιοχή που σπαράχθηκε από τον πιο βίαιο εμφύλιο στην Ευρώπη του Ψυχρού Πολέμου, που οδήγησε χιλιάδες ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους ως πρόσφυγες πριν από 75 χρόνια- σήμερα στέκεται ως σύμβολο ειρήνης – όχι σύγκρουσης. Ως σύμβολο ελπίδας αντί για πόνου.

Ωστόσο, τα τελευταία έξι χρόνια δεν είδαμε τις εξελίξεις που ελπίζαμε. Η ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία της Βόρειας Μακεδονίας πάγωσε, πρώτα από τη Γαλλία και τα τελευταία χρόνια από τη Βουλγαρία. Οι εντάσεις στο Κοσσυφοπέδιο αυξάνονται καθώς η διαδικασία των Βρυξελλών παραμένει στάσιμη και η ρητορική στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη γίνεται όλο και πιο επιθετική. Η δυναμική της διεύρυνσης στα Δυτικά Βαλκάνια διατρέχει υψηλό κίνδυνο και δεν φαίνεται να ενισχύεται, ακόμη και με την απόφαση να ξεκινήσουν ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Ουκρανία και τη Μολδαβία ή να δοθεί καθεστώς υποψήφιας χώρας στο Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Όλο και περισσότεροι νέοι μεταναστεύουν από τα Δυτικά Βαλκάνια, απογοητευμένοι όχι μόνο από τις ηγεσίες τους, αλλά και από την αδυναμία ή την απροθυμία της ΕΕ να τηρήσει τις υποσχέσεις της.

Σε μια περίοδο αυξανόμενων παγκόσμιων ανταγωνισμών, περιφερειακής αστάθειας και συγκρούσεων, η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει ηγετικό ρόλο, ως δύναμη που υποστηρίζει ενεργά την ειρήνη και τη σταθερότητα στη βάση του διεθνούς δικαίου, όπου κι αν αυτές βρίσκονται υπό απειλή. Ωστόσο, μπορεί να καταστεί ισχυρή διεθνής διπλωματική δύναμη μόνον αν είναι αξιόπιστη πρώτα στη δική της γειτονιά.

Μετά τις πρόσφατες εκλογές στη Βόρεια Μακεδονία, η νέα ηγεσία προέβη σε προκλητικές δηλώσεις, παραβιάζοντας το γράμμα και το πνεύμα των Πρεσπών. Η ΕΕ και η διεθνής κοινότητα πρέπει να καταστήσουν σαφές ότι ο σεβασμός της Συμφωνίας είναι ο μόνος δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία, την προενταξιακή στήριξη και την οικονομική σύγκληση. Η παραβίασή της θα αποσταθεροποιήσει ακόμα περισσότερο την περιοχή και θα οδηγήσει σε μια υπαρξιακή πρόκληση όχι μόνο το ευρωπαϊκό μέλλον της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά το μέλλον της συνολικά.

Ταυτόχρονα, εάν η Συμφωνία τηρηθεί πλήρως, η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη να αφήσει πίσω της κάθε προσέγγιση «business-as-usual» που έχουμε δει τα τελευταία έξι χρόνια και να υιοθετήσει μια ενεργητική, σταδιακή προσέγγιση στη διεύρυνση, όπως προτείνεται από πολλούς ευρωπαίους αξιωματούχους και ειδικούς. Πρέπει να γίνει σαφές σε όλες τις χώρες της περιοχής, ότι η ειρηνική επίλυση διαφορών έχει οφέλη για τους λαούς των Βαλκανίων και τις ηγεσίες τους. Ότι οι θυσίες ανταμείβονται και δεν αγνοούνται κυνικά.

Καθώς η ακροδεξιά δυναμώνει, οι δημοκρατικοί, μετριοπαθείς -και ιδιαίτερα οι προοδευτικοί- ηγέτες πρέπει να συνεργαστούν και να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να αντιταχθούν στον εθνικισμό και την εθνική περιχαράκωση. Η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της ευρωπαϊκής ενότητας δεν θα είναι αρκετή. Ο μόνος τρόπος για να παραμείνουμε σταθεροί στις ευρωπαϊκές αξίες, στον σημερινό κόσμο, είναι να είμαστε ενεργητικοί στη λήψη των αποφάσεων που όλοι γνωρίζουμε ότι είναι αναγκαίες, παρά το πολιτικό τους κόστος. Η απόφαση έκδοσης κοινού χρέους για τη συγχρηματοδότηση του Next Generation EU, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του είδους σκέψης.

Σε αυτό το πνεύμα, στις 17-18 Ιουνίου 2024, ακριβώς έξι χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας, τα Ινστιτούτα μας θα εγκαινιάσουν τη «Διεθνή Διάσκεψη για την Ειρήνη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη» στην Αθήνα, φιλοξενώντας εξέχοντες κυβερνητικούς ηγέτες και αξιωματούχους, από όλο το δημοκρατικό πολιτικό φάσμα και εμπειρογνώμονες από όλο τον κόσμο. Στόχος μας θα είναι να στηρίξουμε την εφαρμογή της Συμφωνίας και να αναδείξουμε την ευθύνη της ΕΕ και της διεθνούς κοινότητας στο θέμα αυτό. Το πιο σημαντικό είναι να ανοίξουμε έναν ειλικρινή και προωθητικό διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης και της περιοχής – μια συζήτηση που είναι σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ δεδομένης της ανόδου της ακροδεξιάς και του εθνικισμού, όπως και της εντεινόμενης περιφερειακής αποσταθεροποίησης.

Υπτγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης: - "Τα ντοκουμέντα της 21ης" - Μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα - Τι είπε ο "Τριανταφυλλίδης!!!"



  Tο Μ. Σάββατο 15 Απριλίου, η «Κυριακάτικη δημοκρατία», μοίρασε ένα βιβλίο, που είχε επιμεληθεί ο αείμνηστος Δημοσθένης Κούκουνας και έχει τίτλο «Τα ντοκουμέντα της 21ης».

  • Tου Υπτγου ε.α. Χρήστου Μπολώση 

Στο βιβλίο περιέχονται κείμενα και μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα της εποχής. Βέβαια πολλοί, με την ασφάλεια που τους δίνει η μεταπολίτευση, δηλώνον ό,τι θέλουν, αλλά και μέσα από τις δηλώσεις  τους  αυτές, ξεπηδούν αλήθειες.

Θα σταχυολογήσουμε μερικές απόψεις, όχι κατ’ ανάγκη τις κυριότερες. Και αρχίζουμε:

α. Αφήγηση Γεωργίου Ράλλη (σελίδα 34)

Ο Γ. Ράλλης, ήταν την 21η Απριλίου  Υπουργός Δημοσίας Τάξεως (έτσι έλεγαν τότε τον υπουργό ΠΡΟΠΟ) και περιγράφει διάφορες… ηρωικές πράξεις του εκείνης της νύχτας, με σκοπό την ανατροπή των «στασιαστών», οι οποίες βέβαια δεν τελεσφόρησαν. Ακόμη αναφέρει με ιδιαίτερη έμφαση, ότι βρισκόταν σε συνεχή επαφή με τον Βασιλέα.

Σχόλιο: Εγώ αν ήμουν τότε ΥΔΤ και με είχαν πιάσει στον ύπνο  λοχαγοί, θα άνοιγα ένα λαγούμι από εδώ ως την Αλμπουκέρκη, σαν αυτά που σκάβει ο Μπάγκς Μπάνι και θα κρυβόμουνα για καμιά δεκαριά χρόνια, από την ντροπή μου.

Να θυμίσουμε απλώς ότι ο Γ. Ράλλης, ο οποίος συνομιλούσε και συμβούλευε τον Βασιλέα, ήταν ο ίδιος, που ως πρωθυπουργός,  το 1981, απαγόρευσε να γίνει κανονική κηδεία της βασιλομήτορος Φρειδερίκης στις 12 Φεβρουαρίου, κάνοντάς μας ρεζίλι στο εξωτερικό. Η ιστορία επανελήφθη σχεδόν κατά γράμμα το 2022, από τον κ. Μητσοτάκη αρχηγό της Κεντροδεξιάς (τρομάρα μας)  που περιέχει και βασιλόφρονες. Τι άλλο θα δούμε Θεέ μου.

Διαβάζουμε σε μέσα τη εποχής εκείνης: «Η κηδεία της Βασίλισσας Φρειδερίκης αναδείχθηκε τις επόμενες ημέρες σε μείζον πολιτικό ζήτημα, αφού από την πρώτη στιγμή έγινε έντονη προσπάθεια να παρουσιαστεί ως πολιτικό γεγονός. Έτσι ξεκίνησε μία οξεία πολιτική διαμάχη για τον αν θα έπρεπε ή όχι να επιτραπεί η ταφή της Βασίλισσας Φρειδερίκης στην Ελλάδα.

Ο πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης συγκάλεσε την Κυβερνητική Επιτροπή. Τελικά αποφασίστηκε τόσο η νεκρώσιμη ακολουθία όσο και η ταφή να πραγματοποιηθούν στο Τατόι την ίδια ημέρα και μετά την τέλεση της κηδείας ο Βασιλέας Κωνσταντίνος και η οικογένειά Του, θα έπρεπε να αποχωρήσουν από την Ελλάδα. Ακόμα η κυβέρνηση θα είχε μόνο τυπική-θεσμική εκπροσώπηση».

Κάπως έτσι, επαναλαμβάνουμε, χειρίστηκε το θέμα της κηδείας του Βασιλέως Κωνσταντίνου και η «δεξιά»  κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη…

Απλώς να θυμίσουμε στους ξεχασιάρηδες ότι το καθεστώς της 21ης Απριλίου, επέτρεψε την απολύτως ελεύθερη τέλεση των κηδειών του Γεωργίου Παπανδρέου  (Νοεμβρίου 1968)  και του Γεωργίου Σεφέρη (20 Σεπτεμβρίου 1972). Μερικοί ηλίθιοι είπαν ότι αυτό έγινε για να… τσεκάρει η αστυνομία τους εχθρούς του καθεστώτος. Εκείνο που δεν κατέστη ακόμη δυνατόν να τσεκαριστεί, είναι η ανθρώπινη βλακεία.

β. Αφήγηση Παναγιώτη Κανελλόπουλου (σελίδα 31)

     Ο τότε πρωθυπουργός Παναγιώτης Κανελλόπουλος, εκθέτει τους ηρωισμούς που ΘΑ έκανε αν έπαιρνε εγκαίρως χαμπάρι τα τεκταινόμενα. Αλλά δεν τα πήρε χαμπάρι και δεν έκανε τίποτα! Όμως ήταν και οι «ηρωισμοί»  που σημειώθηκαν όταν η σύζυγός του… ξέφυγε από την επιτήρηση των ενόπλων που είχαν εισβάλει στο «μικρό διαμέρισμα» του και τηλεφώνησε στον ανιψιό του Διονύσιο Λιβανό. Τώρα πώς μέσα σ’ ένα μικρό διαμέρισμα παρουσία ενόπλων η σύζυγος Κανελλοπούλου, μετετράπη σε γυναίκα – αράχνη, δεν μας το εξηγεί.

Ακόμη ο Κανελλόπουλος μας βεβαιώνει ότι και ο Αμερικανός πρέσβυς αιφνιδιάστηκε! Κι’ εμείς που νομίζαμε ότι η «χούντα» ήταν made in USA…

Ο Κανελλόπουλος τέλος, αμφισβητεί την γνησιότητα του Δημοψηφίσματος του 1973.

Σχόλιο: Εγώ αν ήμουν πρωθυπουργός και με είχαν σβερκώσει, θα έκανα ό,τι έκανε ο Ιούδας και το περιγράφει θαυμάσια ο Ευαγγελιστής Ματθαίος: «και απελθών απήγξατο» ή σε απλά ελληνικά θα πήγαινα να κρεμαστώ ή να κόψω τον λαιμό μου. Ουδέν τούτων συνέβη.

Όσον αφορά το Δημοψήφισμα του 1973 να υπενθυμίσουμε ότι σε αυτό το 77,50% εψήφισε κατά της Βασιλείας. Στο «ελεύθερο» Δημοψήφισμα του 1974, το ποσοστό κατά τη Βασιλείας ήταν 69,18%. Ε, δεν την λες  και τεράστια τη διαφορά.

γ. Αφήγηση Μίκη Θεοδωράκη (σελίδα 43)

Καλή είναι η «Μαργαρίτα η Μαργαρώ» και πιο καλή η «Μαργαρίτα Μαγιοπούλα», αλλά μέχρις εκεί. Διαβάζοντας κανείς ότι την νύχτα της 21ης Απριλίου ο μουσικοσυνθέτης Α΄ Μίκης Θεοδωράκης (Σαν τον Τέγκουλα στο  «Μιάς πεντάρας νειάτα») καταφέρνει σχεδόν να ξεσηκώσει την Αθήνα, να γράψει και να μοιράσει προκηρύξεις, να στείλει ανακοινώσεις σε ΜΜΕ του εξωτερικού, να ξεφεύγει σαν το παιδί-λάστιχο από στρατιωτικές περιπόλους, σου έρχεται στο μυαλό ο Τρύφωνας Μαυρογιάννης, από την ταινία «Δελησταύρου και υιός»  των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου του 1957.

Στην ταινία αυτή η κα Αμαλία χήρα Τρύφωνος Μαυρογιάννη (Μαρίκα Κρεβατά) περιγράφει στον Αντώνη Δελησταύρου (Βασίλη Λογοθετίδη) ότι ο αγνοούμενος άνδρας της, ήρωας της αντιστάσεως,  έστελνε πολεμοφόδια στους αντάρτες, είχε ασυρμάτους στο σπίτι, έκρυβε Εγγλέζους στο υπόγειο, Αυστραλούς στη ταράτσα και Καναδούς στο πλυσταριό, γέφυρες ανατίναζε, σιδηροδρόμους εκτροχίαζε, πλοία βούλιαζε, αεροπλάνα έριχνε, ώσπου μια μέρα τον πιάσανε οι Γερμανοί».

Σχόλιο: Πάσα ομοιότης με σύγχρονα πρόσωπα και γεγονότα είναι εντελώς τυχαία… Άλλωστε, όλοι κρύβουμε έναν «Τρύφωνα» μέσα μας…

δ. Δήλωση Κων. Καραμανλή της 23-4-1967 (σελίδα 50)

«….. Η χώρα συγκλονιζόμενη από άγρια πάθη, ευρίσκετο ουσιαστικώς σε ανωμαλία από τριετίας…»

Σχόλιο: Μίλησε και ο άνθρωπος, που ήταν ο βασικός συντελεστής της ανωμαλίας. Ο άνθρωπος, που  με την φυγή του στις 9 Δεκεμβρίου του 1963 με το όνομα "Τριανταφυλλίδης", άφησε μία ολόκληρη παράταξη ακέφαλη, έρμαιο των ορέξεων των Λαμπράκηδων και του έξαλλου Γ. Παπανδρέου.

Το άκρως ενδιαφέρον αυτό βιβλίο, περιέχει πολλά τέτοια κείμενα, μέσα από τα οποία  ο αναγνώστης που δεν  φέρει παρωπίδες, βλέπει την αλήθεια.

Όπως η αφήγηση του εγκρίτου δημοσιογράφου Σάϊρους Σουλτσμπέργκερ, που λέει ότι, ο Ανδρέας αιφνιδιάστηκε και ομολογεί ότι η συμπεριφορά των φρουρών του ήταν άψογη. (σελίδα 52).

Ακόμη ότι ο Κωνσταντίνος  έδωσε εντολή στον υπουργό ΔΤ Ράλλη να διατάξει στρατιωτικές μονάδες της Βορείου Ελλάδος να κινηθούν προς Νότο  και να δράσουν εν ονόματί του. Φυσικά και ευτυχώς, ουδείς πειθάρχησε (σελίδα 55).

Φίλοι αναγνώστες.

Μετά την επιβολή του καθεστώτος της 21ης Απριλίου, πρέπει να γνωρίζουμε ότι σύσσωμη η Ελλάς αντιστάθηκε και έκανε ό,τι έκανε και ο Τρύφωνας του Αλέκου Σακελλάριου. Ήταν τόση η αντίσταση του κόσμου, που κλόνισαν το καθεστώς, το οποίο δεν άντεξε τόση πίεση και πολύ σύντομα, μετά από μόλις επτά (αριθμητικώς 7) χρόνια ανετράπη, από τον… Ετσεβίτ, ο οποίος δήλωνε ότι χάρη στην εισβολή απεκατεστάθη η δημοκρατία στην Ελλάδα. Και ουδείς τον διέψευσε…

Όλα καλά, όλα ανθηρά


πηγή:https://www.dimokratia.gr/apopseis/562401/skepseis-pano-se-ena-vivlio/