Πέμπτη 6 Απριλίου 2023

Πρωθυπουργός: - "Το στρατόπεδο Βελισσαρίου θα πάει στο Δήμο Ιωαννιτών." - "Είναι ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης." - "Δεν είναι η μόνη παραχώρηση στρατοπέδων" - Θα παραχωρηθούν και πάλι δωρεάν;


 

Ολόκληρη η ομιλία του Πρωθυπουργού

Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κ. Περιφερειάρχα, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κύριοι Δήμαρχοι, κυρίες και κύριοι,

Ένας αγαπημένος συγγραφέας, Βρετανός, του Προέδρου της Βουλής, ο Όσκαρ Ουάιλντ, έγραφε πολύ ωραία αποφθέγματα, τα οποία εξακολουθούν να είναι επίκαιρα. Κι έλεγε ότι «όταν έχεις εξαντλήσει το θέμα σου, έχεις εξαντλήσει και το ακροατήριό σου». Εν προκειμένω εξαντλήσαμε το ακροατήριο χωρίς να έχουμε εξαντλήσει το θέμα μας.

Ζητώ συγγνώμη γι’ αυτή την παρατεταμένη παρουσίαση, σας κουράσαμε λίγο, αλλά πιστεύω ότι άξιζε τον κόπο να περιγράψουμε σε αδρές γραμμές αυτό το οποίο έχουμε καταφέρει να εκπονήσουμε από κοινού με την Περιφέρεια και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που δεν είναι τίποτα άλλο από έναν οδικό χάρτη για την Ήπειρο του 2030.

Ένα κοινό σχέδιο δράσης, όπως είπε και ο Θανάσης, που περιγράφει το δρόμο τον οποίον θέλουμε να διαβούμε μαζί προκειμένου να κάνουμε την Ήπειρο από ουραγό που ήταν στην ανάπτυξη και σε μία σειρά από άλλους δείκτες, πραγματικό πρωταγωνιστή και όχι μόνο στην ανάπτυξη αλλά και στην κοινωνική συνοχή, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην ποιότητα ζωής.

Είναι η ένατη παρουσίαση περιφερειακού αναπτυξιακού σχεδίου που κάνουμε σήμερα, εδώ, στα Γιάννενα, όλα έχουν ένα κοινό: συνιστούν ένα συνεκτικό σχέδιο το οποίο έχει εξασφαλισμένους πόρους, συγκεκριμένους φορείς υλοποίησης και συγκεκριμένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Αυτό νομίζω ότι διαχωρίζει αυτή την προσπάθεια την οποία έχουμε κάνει από άλλες απόπειρες εκπόνησης περιφερειακών σχεδίων στο παρελθόν, που κατά την άποψή μου γινόταν περισσότερο για επικοινωνιακούς και όχι για ουσιαστικούς λόγους.

Αυτό το κείμενο δεσμεύει όλους μας, εμάς ως κυβέρνηση, αλλά και εσάς ως Τοπική Αυτοδιοίκηση, να είμαστε συνεπείς σε αυτά τα οποία έχουμε εξαγγείλει. Να ολοκληρώσουμε τα πολλά τα οποία υλοποιούνται ήδη, διότι εδώ βλέπετε και έργα από τα οποία κάποια θα παραδοθούν εντός των επόμενων μηνών, όπως η οδική παρέμβαση «Σταύρου Νιάρχου» -τη συζητούσαμε εδώ με τον Περιφερειάρχη- ελπίζουμε να είναι έτοιμη τον Ιούνιο.

Αλλά συμπεριλαμβάνονται και πολλές δράσεις εμπροσθοβαρείς, οι περισσότερες εκ των οποίων συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το σχέδιο επειδή μας τις υποδείξατε εσείς.

Η μεγάλη διαφορά είναι ότι δεν ήρθαμε εμείς από την Αθήνα να καταδείξουμε τι πιστεύουμε ότι αποτελεί εθνική προτεραιότητα για την Περιφέρειά σας, αλλά εσείς μας υποδείξατε ποια είναι εκείνα τα έργα, οι πρωτοβουλίες, οι δράσεις που πρέπει να ενταχθούν σε ένα τέτοιο περιφερειακό σχέδιο.

Δεν θέλω να επαναλάβω τα όσα ειπώθηκαν από τους συναδέλφους Υπουργούς.

Επιτρέψτε μου μόνο να σταθώ σε κάποια σημεία τα οποία πιστεύω ότι έχουν μια ξεχωριστή σημασία, ξεκινώντας από τις υποδομές για τις οποίες μίλησαν και ο Γιώργος και ο Γιάννης, οδικές υποδομές. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ήπειρος είναι η μεγάλη ωφελημένη από τρεις οδικούς άξονες που ουσιαστικά σπάνε την απομόνωση της Ηπείρου.

Ο πρώτος δρόμος, ένας δρόμος ο οποίος έρχεται από το παρελθόν, όμως έχει και πολύ μεγάλο μέλλον και αναφέρομαι στην Εγνατία, της οποίας η σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται έτσι ώστε να μπορέσουν να γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις στο σημαντικότατο, στο κρίσιμο αυτό έργο.

Είναι ένας δρόμος με τον οποίο έχω και εγώ μια -θα έλεγα- οικογενειακή ταύτιση καθώς αποτέλεσε όραμα του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Κάθε φορά που τη διασχίζω θα έλεγα ότι συναρπάζομαι από την περιπλοκότητα αυτού του τεχνικού έργου αλλά και από την τεράστια σημασία την οποία έχει ειδικά για την Περιφέρεια της Ηπείρου.

Προσθέστε, όμως, στην Εγνατία την Ιονία οδό και τον Ε65. Όταν ολοκληρωθεί ο Ε65 θα υπάρχουν δύο ουσιαστικά τρόποι να φτάσει κανείς στην Ήπειρο από την Αθήνα. Είναι και αυτός ένας δρόμος εξαιρετικά σημαντικός για την Ήπειρο, για τη Δυτική Μακεδονία, για τη Θεσσαλία και προφανώς και για την Αττική η οποία θα συνδέεται πια πολύ πιο γρήγορα με την κεντρική Ελλάδα, τη Δυτική Μακεδονία αλλά και την Ήπειρο.

Έχουμε μιλήσει πολλές φορές με τον Περιφερειάρχη για το Γιάννενα – Κακαβιά, καταφέραμε και λύσαμε αυτό τον γόρδιο δεσμό και έχουμε σχεδιάσει έναν δρόμο ο οποίος μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ο οποίος καλύπτει απόλυτα πιστεύω τις ανάγκες της περιοχής.

Και, βέβαια, υπάρχουν και μια σειρά ακόμα από σημαντικά οδικά έργα σε επίπεδο εθνικό, αλλά περιφερειακό και τοπικό, που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό εδώ το τεύχος.

Θέλω να κάνω μια ειδική μνεία για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Έχει δίκιο ο Γιάννης όταν αναφέρθηκε στην τεράστια αναπτυξιακή του σημασία, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Πρακτικά, η διαδικασία για την παραχώρηση του λιμένα έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί. Υπάρχει ανάδοχος, απομένει μόνο η τελική κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το οποίο είπε ο Γιάννης, να το πω με απλά λόγια, ότι δεν συζητάμε για ιδιωτικοποίηση όπως την αντιλαμβάνονται κάποιοι. Συζητάμε ουσιαστικά για μία μακροχρόνια μίσθωση.

Το λιμάνι και οι υποδομές εξακολουθούν να ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο. Έρχεται, όμως, ένας ιδιώτης, το μισθώνει για 40 χρόνια, αναλαμβάνει συγκεκριμένες δεσμεύσεις επενδύσεων οι οποίες θα έρθουν να πατήσουν πάνω στις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις που έχουμε ήδη κάνει στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Ταυτόχρονα, σε απόλυτη συνεννόηση με τον Δήμο, παραχωρούνται και χρήσεις που δεν έχουν να κάνουν με τις αμιγώς λιμενικές δραστηριότητες στην τοπική κοινωνία, ώστε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας να ξεδιπλώσει πλήρως την αναπτυξιακή του δυναμική ως η κεντρική πύλη εισόδου και εξόδου της χώρας, ουσιαστικά, προς την Ευρώπη, προς την Ιταλία.

Επιτρέψτε μου να περάσω γρήγορα και να μιλήσω για τα ζητήματα που αφορούν τον πρωτογενή τομέα, ο οποίος τόσο σημαντικός είναι εδώ στην Ήπειρο. Δεν θα επαναλάβω τα πολύ ενδιαφέροντα τα οποία είπε ο Γιώργος Γεωργαντάς, τα οποία καταδεικνύουν -νομίζω- το έμπρακτο ενδιαφέρον μας για τη στήριξη των γεωργών και των κτηνοτρόφων.

Να σας μεταφέρω μόνο τη χαρά μου, τον ενθουσιασμό μου από την επίσκεψη την οποία έκανα πριν από λίγο στη «Δωδώνη», η οποία επεκτείνεται, μεγαλώνει και ξεδιπλώνει το αναπτυξιακό της δυναμικό, προσλαμβάνοντας περισσότερους εργαζόμενους αλλά ταυτόχρονα στηρίζοντας σχεδόν 5.000 παραγωγούς, κάποιοι εκ των οποίων είναι πολύ μικροί παραγωγοί, παραγωγοί δηλαδή που παράγουν λιγότερο από 5 τόνους γάλα το χρόνο. Αυτό είναι το μέλλον για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στη μεγάλη του κλίμακα.

Και βέβαια, έχουμε μία υποχρέωση να διαφυλάξουμε την ποιότητα των προϊόντων μας και να εξασφαλίσουμε ότι η φέτα, η οποία είναι η εξαγωγική ναυαρχίδα των γαλακτοκομικών μας προϊόντων, θα είναι πραγματική φέτα και όχι νοθευμένη φέτα.

Και πια θέλω να γνωρίζουν όλοι ότι όπως έχουμε συστήματα ιχνηλάτησης των παράνομων εισαγωγών γάλακτος, έτσι αποκτούμε και συστήματα ιχνηλάτησης της ίδιας της ποιότητας του προϊόντος. Θα μπορούμε, δηλαδή, με απλά λόγια, να πηγαίνουμε στο ράφι και από τη σύνθεση του προϊόντος να διαπιστώνουμε αν η φέτα είναι πραγματική φέτα ή αν είναι «μαϊμού» φέτα για να το πω πολύ απλά.

Θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί σε όλους όσοι ουσιαστικά νοθεύουν τον ανταγωνισμό και υπονομεύουν την προσπάθεια αυτών που θέλουν να προστατεύσουν τα προϊόντα τα οποία έχουν ευρωπαϊκή προστασία. Διότι όταν εμείς δίνουμε αγώνα στο εξωτερικό να προστατεύσουμε τη φέτα -και έχουμε διάφορα ανοιχτά μέτωπα, και τα κερδίζουμε, κερδίζουμε τις μάχες αυτές τη μία μετά την άλλη- πρέπει να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι εδώ στη χώρα μας κάνουμε το σωστό και δεν πυροβολούμε οι ίδιοι τα πόδια μας, όπως δυστυχώς συνέβαινε στο παρελθόν.

Αλλά, προφανώς, δεν είναι μόνο η φέτα και δεν είναι μόνο οι μεγάλοι μας παραγωγοί, οι μεγάλες μας βιομηχανίες τροφίμων. Εδώ στην Ήπειρο γίνεται μία εξαιρετική δουλειά και σε μικρή κλίμακα.

Μια σειρά από προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας, τα οποία πρέπει να διασφαλίσουμε την ποιότητα τους, να στοιχειοθετήσουμε τη διατροφική τους αξία, να τα τυποποιήσουμε με ωραίο τρόπο και μετά να μπορέσουμε να τα διαθέσουμε εντός και εκτός Ελλάδος.

Επισκέφτηκα μία τέτοια μονάδα, μικρή μονάδα, ουσιαστικά οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής μελιού -μιας και μιλάμε για τη μελισσοκομία, που έχουν διατεθεί 12 εκατομμύρια για να τη στηρίξουμε συνολικά. Είναι ένα παράδειγμα πώς μία μικρή επιχείρηση μπορεί να βρει τη θέση που της αξίζει παράγοντας ένα ποιοτικό προϊόν, το οποίο φυσικά συνδέεται και με τη συνολική αναπτυξιακή του τόπου.

Όταν μιλάμε για ανάπτυξη, ειδικά σε μια Περιφέρεια σαν την Ήπειρο, δεν θα κουραστώ να το πω, πρέπει να βλέπουμε ένα τετράγωνο το οποίο συνδέει τον τουρισμό με την προστασία του περιβάλλοντος, με τον πολιτισμό και με τον πρωτογενή τομέα.

Συμπληρώστε σε αυτό μια σειρά από σημαντικές επενδύσεις, οι οποίες γίνονται στην μεταποίηση και είναι πραγματικά εντυπωσιακά τα νούμερα τα οποία παρουσίασε ο Νίκος σχετικά με το ενδιαφέρον που υπάρχει για την υπαγωγή στα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία προσφέρει η ελληνική πολιτεία. Και διαπιστώνουμε πραγματικά ότι η Ήπειρος μπορεί να αναπτύξει μια τέτοια δυναμική, που να της επιτρέψει να κλείσει την αναπτυξιακή «ψαλίδα» με άλλες Περιφέρειες της πατρίδας μας. Γι’ αυτό και είμαι πολύ αισιόδοξος για τις προοπτικές της Περιφέρειας, ειδικά από τη στιγμή που θα ολοκληρώσουμε και τα σημαντικά έργα υποδομής για τα οποία σας μίλησαν οι συνάδελφοι.

Για τα ζητήματα του περιβάλλοντος, ξέρετε ότι είναι το μεγάλο μου πάθος, από τότε που πρωτοπερπάτησα τα βουνά σας σε πολύ μικρή ηλικία. Έχω μία ιδιαίτερη βιωματική σχέση με τα βουνά της Ηπείρου και θεωρώ ότι επειδή τα βουνά ήταν εδώ πριν έρθουμε εμείς και θα είναι εδώ και αφού φύγουμε, έχουμε μία υποχρέωση να τα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές στην κατάσταση την οποία τα παραλάβαμε.

Γι’ αυτό και έχουν τόσο μεγάλη σημασία οι πολύ τολμηρές πρωτοβουλίες που κάνουμε για την καθολική προστασία μεγάλων ορεινών όγκων, στους οποίους ουσιαστικά ελάχιστες δραστηριότητες πέραν αυτών που ήδη υπάρχουν θα μπορούν να λάβουν χώρα. Είναι μία εμβληματική πρωτοβουλία, αυτή η πρωτοβουλία των «Απάτητων Bουνών»

Όπως πολύ σημαντική είναι και η πρωτοβουλία της διασυνοριακής συνεργασίας με την Αλβανία για τον Αώο ποταμό, θυμίζω, το μόνο ποτάμι της χώρας μας το οποίο έχει τις πηγές του στην Ελλάδα αλλά εκβάλει σε άλλη χώρα- ενώ όλα τα μεγάλα ποτάμια της βόρειας Ελλάδος ακολουθούν την αντίστροφη φορά.

Και, βέβαια, αυτή η προστασία του περιβάλλοντος, η προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, της γαστρονομίας, των ήχων του ηπειρώτικου μοιρολογιού, της χειροτεχνίας, η οποία τόσο μεγάλη σημασία έχει, είναι αυτοί που μας επιτρέπουν να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε και για το Ζαγόρι την τόσο σημαντική ένταξή του στον κατάλογο των Πολιτιστικών Μνημείων της Unesco. Ένα project το οποίο το έχω πάρει πολύ ζεστά προσωπικά και πιστεύω ότι φέτος -καλώς εχόντων των πραγμάτων- είναι κάτι το οποίο μπορούμε να το πετύχουμε. Και ευχαριστώ και τον Δήμο, τους Δήμους και την Περιφέρεια που επέδειξαν την απαραίτητη συνεργασία, διότι ξέρετε ότι η ένταξη σε αυτούς τους καταλόγους έχει δικαιώματα αλλά έχει και υποχρεώσεις από μέρους όλων των τοπικών φορέων. Τεράστια η προστιθέμενη αξία ως προς την αναγνωρισιμότητα, αλλά και σημαντική η υποχρέωσή μας να διαφυλάξουμε αυτό το πολιτιστικό μνημείο όπως ακριβώς το βρήκαμε.

Και βέβαια, η Ήπειρος είναι για μένα ένας αναξιοποίητος, ένας κοιμώμενος θα έλεγα, τουριστικός γίγαντας. Μη σας εκπλήσσει η φράση αυτή, γιατί τα νούμερα ακόμα για τα οποία μας μίλησε η Σοφία είναι πολύ μικρά σε σχέση με το τι μπορεί να προσφέρει η Ήπειρος.

Έχουμε ήδη δει δείγματα γραφής, τι σημαίνει τουρισμός 12 μήνες το χρόνο στο βουνό, τι σημαίνουν χιονοδρομικά -όπως το χιονοδρομικό στο Ανήλιο- που μπορούν να λειτουργούν 12 μήνες το χρόνο, τον χειμώνα να έχουν σκιέρ, το καλοκαίρι να έχουν περιπατητές ή ποδήλατο βουνού.

Αυτό είναι το μέλλον των βουνών μας και σας διαβεβαιώνω ότι όσοι ανακαλύπτουν ειδικά τα βουνά της Ηπείρου όχι απλά τα ερωτεύονται οι ίδιοι, αλλά μεταφέρουν τις καταπληκτικές τους εμπειρίες και σε άλλους. Έτσι θα έχετε ολοένα και περισσότερους επισκέπτες.

Η Ήπειρος, όμως, δεν είναι μόνο βουνά, είναι «city break» και τα Γιάννενα ένας καινούριος προορισμός πολύ αναπτυσσόμενος. Φυσικά είναι και ο τουρισμός θάλασσας, με καταπληκτικές παραλίες και πολύ ενδιαφέρουσες νέες επενδύσεις οι οποίες γίνονται σε μία περιοχή της πατρίδας μας η οποία είναι, θα έλεγα, σχετικά παρθένα τουριστικά, άρα και με πολύ σημαντικές προοπτικές για το μέλλον.

Για να μπορέσουμε, όμως, να τα κάνουμε όλα αυτά πρέπει να ολοκληρώσουμε, αγαπητέ μου Υπουργέ και Υφυπουργέ, τις απαραίτητες επενδύσεις σε βασικά ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος. Βιολογικοί καθαρισμοί, να προστατεύσουμε τη λίμνη των Ιωαννίνων. Έχουμε διαχείριση απορριμμάτων, έχουν γίνει σημαντικά βήματα εδώ, αλλά έχουμε ακόμα εκκρεμότητες οι οποίες έρχονται από το παρελθόν, τις οποίες πια πρέπει να ρυθμίσουμε. Και νομίζω ότι έχουμε κάνει μια πολύ καλή πρόοδο σε αυτή την κατεύθυνση προκειμένου να κλείσουμε αυτές τις εκκρεμότητες. Και ταυτόχρονα να εκμεταλλευτούμε και τις νέες ευκαιρίες που μας παρουσιάζονται.

Αυτά τα οποία είπε ο Κώστας για την ενέργεια είναι πάρα πολύ ενδιαφέροντα. Μιλάμε για το φυσικό αέριο, το φυσικό αέριο είναι ένα μεταβατικό καύσιμο. Γνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή θα το εγκαταλείψουμε, για αρκετά χρόνια θα είναι ακόμα μαζί μας όμως. Και γι’ αυτό επενδύουμε στις υποδομές του φυσικού αερίου ακόμα, διότι εκτιμούμε ότι δεν θα είναι πάντα οι τιμές εκεί που ήταν τα τελευταία χρόνια.

Και γιατί, βέβαια, αυτά τα δίκτυα φυσικού αερίου μπορούν αύριο να αξιοποιηθούν για να μεταφέρουν άλλα αέρια, όπως το βιομεθάνιο, το οποίο θα πρέπει να παράγεται σε πολύ μεγαλύτερο όγκο, εδώ, στην Ήπειρο, αν λάβει κανείς υπόψη την πολύ μεγάλη δραστηριότητα που υπάρχει στον πρωτογενή τομέα.

Αλλά νομίζω ότι όλα τα προγράμματα τα οποία έχει εξαγγείλει το Υπουργείο σχετικά με την εξοικονόμηση ενέργειας: «Αλλάζω συσκευή», «Αλλάζω θερμοσίφωνα», σημαντικά προγράμματα τα οποία βοηθούν όλους, βοηθούν τα νοικοκυριά να μειώσουν τον λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας, στηρίζουν την τοπική οικονομία, όλα τα επαγγέλματα γύρω από την οικοδομή, εγχώριες βιομηχανίες, έχουμε καλές βιομηχανίες για ηλιακούς θερμοσίφωνες. Είναι προγράμματα τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης με πολύ σημαντικούς πόρους και θα εξακολουθούν να είναι ενεργά όσο βλέπουμε ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση.

Και βέβαια, η δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε στέγες για επιχειρήσεις, για νοικοκυριά, για τον πρωτογενή τομέα. Πρέπει να βοηθήσουμε τους αγρότες μας με την παραγωγή, με τη φτηνή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά τη στιγμή που τα συστήματα αυτά έχουν και δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας μέσω μπαταριών. Αυτό επιδοτούμε γιατί αυτό βοηθάει συνολικά και τη σταθερότητα του δικτύου.

Θέλω να κάνω μια ξεχωριστή αναφορά στην πολύ καλή δουλειά η οποία γίνεται ως προς τη στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού -για το β’ βαθμό δεν συζητάμε γιατί ο Αλέκος έχει μια μεγάλη άνεση πάντα να επικοινωνούμε απευθείας και να με «παρενοχλεί», με την καλή έννοια, για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την Περιφέρεια. Θέλω όμως να εξάρω κι εγώ την εξαιρετική σχέση που είχαμε διαχρονικά, έτσι λύνονται τα προβλήματα. Μερικές φορές δεν λύνονται με ένα τηλέφωνο, χρειάζεται παραπάνω πίεση και παραπάνω δουλειά. Όμως, για αυτό έχουμε καταφέρει να δείξουμε αυτό το σημαντικό έργο στην Ήπειρο.

Αλλά έχουμε και μια πολύ καλή σχέση και με όλους τους Δήμους. Νομίζω ότι όλοι οι Δήμαρχοι θα αναγνωρίσουν ότι ουδέποτε είχαν στη διάθεσή τους τόσα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία και αντιλαμβάνομαι ότι αξιοποιούμε στο μέγιστο των δυνατοτήτων. Τώρα η ευθύνη περνάει σε εσάς, από τη στιγμή που εντάσσονται έργα, ειδικά στο Πρόγραμμα «Τρίτσης», να τα υλοποιήσετε το συντομότερο δυνατό.

Και, βέβαια, είμαστε πάντα έτοιμοι να αξιολογήσουμε και να εγκρίνουμε λογικές προτάσεις μεταβίβασης κρατικής περιουσίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όταν αυτό ωφελεί τα συμφέροντα των δημοτών.

Το στρατόπεδο "Βελισσαρίου" θα πάει στο Δήμο Ιωαννιτών. Είναι ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης. Μπορούμε να προχωρήσουμε στο σχεδιασμό του στα πλαίσια των αστικών αναπλάσεων. Δεν είναι η μόνη τέτοια μεταφορά -θα έλεγα παραχώρηση- χρήσης στρατοπέδων. Είναι όμως εμβληματική και καταλαβαίνω πολύ σημαντική για τα Γιάννενα.

Θέλω, επίσης, να κάνω μία ξεχωριστή αναφορά σε ένα πεδίο πολιτικής που τέμνει τον τουρισμό με την υγεία. Θέλω να αναφερθώ ξεχωριστά στα θέματα της ορεινής διάσωσης, ένα ζήτημα το οποίο ακουμπά όλους μας όσοι αγαπάμε το βουνό, το οποίο ήρθε στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο, μετά τον θάνατο ενός Ηπειρώτη αναρριχητή, του Θεοφάνη Ερμή Θεοχαρόπουλου. Έχουμε ψηφίσει το σχετικό νόμο από τον Νοέμβριο για ένα καινούριο πλαίσιο ορεινής διάσωσης. Βρισκόμαστε στα τελευταία στάδια για να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός για την αγορά υπηρεσιών πρώτης βοήθειας.

Θέλω να κάνω μία ξεχωριστή μνεία και μια ξεχωριστή αναφορά στους γονείς του Ερμή, στον Γιάννη και στη Μαρίνα, που μας πιέζουν με όλη τη δύναμη την οποία έχουν να προχωρήσουμε και να τρέξουμε ακόμα πιο γρήγορα αυτό το κρίσιμο έργο το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί. Δεν μπορεί να μη συζητάμε για τουρισμό στο βουνό και να μην έχουμε έναν μηχανισμό ορεινής διάσωσης, ο οποίος, όμως, θα έρθει και θα υπάρχει μία βάση εδώ στα Γιάννενα, από τις έξι που δρομολογούμε, θα έρθει να «κουμπώσει» συνολικά με τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τις διακομιδές και τον τρόπο λειτουργίας του ΕΚΑΒ.

Τέλος, να πω δυο κουβέντες για την υγεία και για την παιδεία. Η αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας θα είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις για την επόμενη τετραετία της Νέας Δημοκρατίας και ένα προσωπικό μου στοίχημα. Όπως σκύψαμε πάνω στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και το κρατήσαμε όρθιο στη διάρκεια της πανδημίας, έτσι εντοπίσαμε και τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία και γνωρίζουμε πια πολύ καλά πώς πρέπει να κινηθούμε για να μπορούμε να παρέχουμε ποιοτική υγεία σε όλες τις Ελληνίδες και σε όλους τους Έλληνες. Ξεκινώντας από την πρόληψη, περνώντας στον προσυμπτωματικό έλεγχο, συνεχίζοντας με την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και καταλήγοντας στα νοσοκομεία μας.

Υπάρχουν εξασφαλισμένοι πόροι. Όλα τα νοσοκομεία θα ωφεληθούν, ειδικά ως προς τα τμήματα επειγόντων περιστατικών από αυτή τη μεγάλη παρέμβαση με την οποία κάνουμε. Και, βέβαια, σε αυτό να προσθέσω και την προσθήκη, την απαραίτητη προσθήκη σε ανθρώπινο δυναμικό. Σε ένα βαθμό αυτή έχει ήδη γίνει, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ξέρουμε πολύ καλά ότι υπάρχουν ακόμα ειδικότητες όπου έχουμε ελλείψεις και θέσεις οι οποίες προκηρύσσονται, οι οποίες τελικά βγαίνουν άγονες, αλλά θέλω να θυμίσω ότι οι πρώτες αυξήσεις σε δημοσίους υπαλλήλους έγιναν στην Υγεία: 10% αύξηση από το 2023, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους, όπου ουσιαστικά θα έχουμε πραγματικές αυξήσεις από 1/1/24 όταν και θα έχουμε το νέο αναμορφωμένο ενιαίο μισθολόγιο.

Τέλος, για την Παιδεία, έχει γίνει μία πολύ σημαντική δουλειά, πιστεύω, στα σχολεία μας. Θέλω να θυμίσω ότι αυτή η κυβέρνηση έκανε 25.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών μετά από δέκα χρόνια, τακτικού προσωπικού, και θα ακολουθούν και άλλες 4.000 ακόμα. Για να μπορούμε να αντικαθιστούμε τους εκπαιδευτικούς μας οι οποίοι βγαίνουν στη σύνταξη, λύσαμε ουσιαστικά το πρόβλημα της ανασφάλειας και αυτή τη «γάγγραινα» των αναπληρωτών, που πήγαιναν από πόλη σε πόλη χωρίς να μπορούν να κάνουν κανένα ουσιαστικό προσωπικό σχεδιασμό.
Όμως, να επαναλάβω αυτό το οποίο είπε και η Ζέττα, ότι όλοι αξιολογούνται και έτσι αξιολογούνται και οι νεοπροσλαμβανόμενοι προκειμένου να μπορέσει να επικυρωθεί η μονιμοποίησή τους. Μία διαδικασία η οποία μέχρι στιγμής ήταν τελείως τυπική πρέπει και αυτή, όπως και όλη η αξιολόγηση των στελεχών στο Δημόσιο, να αποκτήσει ουσιαστικό χαρακτήρα.

Τέλος, για το Πανεπιστήμιο, να συγχαρούμε την καινούρια Πρύτανη για την εκλογή της. Προσβλέπω σε μία πολύ ουσιαστική συνεργασία. Πιστεύω πάρα πολύ στο ρόλο των περιφερειακών πανεπιστημίων και όχι απλά ως ενός εκπαιδευτικού κέντρου, αλλά ως ενός αναπτυξιακού πόλου σε απόλυτη σύνδεση με το τι γίνεται στην τοπική κοινωνία. Αρκεί να δει κανείς το πώς αναπτύσσεται το cluster της τεχνολογίας στα Γιάννενα.

Ποιος θα το περίμενε ότι ξένες εταιρείες τεχνολογίας θα έρχονταν στα Γιάννενα, ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας αναπτύσσονται με έδρα τα Γιάννενα. Δεν θέλουν να φύγουν από τα Γιάννενα. Γιατί είναι στα Γιάννενα; Όχι μόνο γιατί είναι μια πανέμορφη πόλη που μπορεί κανείς να φεύγει το απόγευμα και να πηγαίνει στο βουνό ή να περνάει τα σαββατοκύριακα του χωρίς να χρειάζεται να απομακρύνεται πολύ από την πόλη.

Γιατί υπάρχει εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό και αυτό το ανθρώπινο δυναμικό το προσφέρει το Πανεπιστήμιο σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους.
Άρα, η σύνδεση της δουλειάς που γίνεται στο Πανεπιστήμιο με τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής είναι μια κρίσιμη πρόκληση για την επόμενη μέρα, όπως είναι κρίσιμη πρόκληση, γιατί δεν ακούσαμε από το Σπύρο Πρωτοψάλτη, οι ενεργητικές πολιτικές εργασίας, τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, τα προγράμματα της κατάρτισης, το πώς θα εκπαιδεύσουμε -ας πούμε- τις νέες και γιατί όχι τους νέους μας στην τέχνη του αργαλειού η οποία ξαναζωντανεύει.

Έτσι θα μπορέσουμε να κρατήσουμε τα νέα παιδιά εδώ, δίνοντάς τους ευκαιρίες για καλές δουλειές, παντρεύοντας την παράδοση με την καινοτομία και χτίζοντας για την Ήπειρο που τόσο όλοι αγαπάμε ένα μέλλον το οποίο θα είναι πραγματικά φωτεινό και πραγματικά αισιόδοξο.

Τελειώνοντας, να σας πω ότι θα ήθελα πραγματικά οι πολίτες της Ηπείρου να αξιολογήσουν αντικειμενικά αυτά για τα οποία μιλήσαμε σήμερα, να δουν όλο το έργο το οποίο έχει γίνει αυτή την τετραετία και πράγματι είναι πάρα πολύ πυκνό και το είδατε σε όλες τις εκφάνσεις της πολιτικής που ακούσατε σήμερα. Να συγκρίνουν το έργο αυτό το οποίο έγινε με το τι έγινε την προηγούμενη τετραετία.

Δεν μιλάω για τις εθνικές πολιτικές, μιλάω γι’ αυτά τα οποία έγιναν, εδώ, στην Ήπειρο. Και να συγκρίνουν, επίσης, ποιος τελικά έχει σχέδιο για το μέλλον. Δεν αναφέρομαι σε αφηρημένες ιδέες που περιορίζονται σε κάποια «τσιτάτα» τα οποία μερικές φορές, τις περισσότερες φορές, παραπληροφορούν τους πολίτες. Ποιος έχει πραγματικό σχέδιο, ποιος έχει όραμα και ποιος έχει και το πάθος που χρειάζεται -τολμώ να πω- για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο.

Γιατί εμείς πιστεύουμε σε αυτές τις πολιτικές, δεν μας τις υπέδειξε κανείς, τις σχεδιάσαμε μαζί σας. Πιστεύω βαθιά στην περιφερειακή ανάπτυξη, πιστεύω ότι η περιφερειακή ανάπτυξη είναι η έμπρακτη απόδειξη της κοινωνικής δικαιοσύνης, ώστε κάθε παιδί στην πατρίδα μας, ασχέτως αν γεννιέται σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο ή στο πιο απομονωμένο χωριό της ελληνικής περιφέρειας, να μπορεί να έχει τις ίδιες ευκαιρίες και το ίδιο δικαίωμα στην ατομική προκοπή, για να μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον πιο χαμογελαστά.

Κι επειδή πάντα διδασκόμαστε από την ιστορία μας, ξεκίνησα με τον Πρόεδρο της Βουλής, να τελειώσω με αυτόν πάλι, με μία πολύ ωραία φωτογραφία την οποία σχολιάζουμε πάντα, από τη δεκαετία του ‘50, νομίζω από το Μεγάλο Περιστέρι. Τρία κοριτσάκια τα οποία δεν έχουν καν παπούτσια, τα οποία όμως έχουν ένα τεράστιο χαμόγελο και μέσα από αυτή τη φωτογραφία νομίζω ότι είναι ίσως το καλύτερο σύμβολο της Ελλάδας η οποία αντέχει, έχει μέλλον, έχει προοπτική και τελικά ξέρει πως μπορεί να κοιτάει ψηλά και σταθερά, τολμηρά, να στοχεύει μόνο μπροστά.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΥΕΘΑ: - Επίλυση της αδικίας στις συντάξιμες αποδοχές, Στρατιωτικών και Σωμάτων Ασφαλείας με την χρήση του Α.Ν. 1854/51/ (ΚΟΝΔΥΛΗ}


 

Απάντηση ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 4958/10-03-2021) με θέμα: «Επίλυση αδικίας στις Συντάξιμες Αποδοχές με έτη προσαύξησης κατά 3/35 του Μηνιαίου Συντάξιμου Μισθού»

                                                             

                                                 Η ΕΡΩΤΗΣΗ  

                          Κ.Ο. ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ 

                                          

Προς τους Υπουργούς: 

- Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Παναγιωτόπουλο 

- Οικονομικών, κ. Χ.Σταϊκούρα 

-Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ.Κ.Χατζηδάκη 


Θέμα: “Επίλυση αδικίας στις Συντάξιμες Αποδοχές με έτη προσαύξησης κατά 3/35 του Μηνιαίου Συντάξιμου Μισθού” 

Κύριοι Υπουργοί, 

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο π.δ.169/2007 «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων» και κατ’ επέκταση του Α.Ν. 1854/51 (εξ ου και τα 3 χρόνια του Κονδύλη) και συγκεκριμένα στο άρθρο 42 παράγραφος 3, “Η σύνταξη των μόνιμων ανθυπασπιστών και οπλιτών των Ένοπλων Δυνάμεων, της Χωροφυλακής και του Λιμενικού Σώματος, της Αστυνομίας Πόλεων, καθώς και αυτών που δεν εξομοιώνονται με ορισμένους βαθμοφόρους του στρατεύματος στρατιωτικών νοσοκόμων, προσαυξάνεται κατά 3/35 του μηνιαίου συντάξιμου μισθού τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει 20ετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία.” 

Στα μηνιαία ενημερωτικά από 01/2019 έως και σήμερα των αναπροσαρμοσμένων συντάξεων ΕΦΚΑ εθνική, αναλογική, προσωπική διαφορά η χρήση των τριών ετών Κονδύλη π.δ. 169/2007, διάταξη που αφορά στην προσαύξηση 3/35 της σύνταξής έναντι μικρότερου μισθολογικού βαθμού, δεν προβλέπεται η προσαύξηση με την εφαρμογή στο νέο ασφαλιστικό ν.4387/16 (Κατρούγκαλου) και συνεχίζεται και στο ν.4670/20 (Βρούτση). 

Στις περισσότερες περιπτώσεις συνέφερε αυτή η ’’ανταλλαγή’’ περισσότερων ετών έναντι μικρότερου βασικού μισθού και το ΓΛΚ αφού υπολόγιζε και τα δύο ενδεχόμενα (με και χωρίς έτη Κονδύλη) επέλεγε την συμφερότερη λύση για τον δικαιούχο. 

Προκειμένου να καθοριστεί η νέα σύνταξη με τα κανονικά συντάξιμα έτη (χωρίς προσαύξηση ετών Κονδύλη) και με τον μισθολογικό βαθμό αποστρατείας που αναγράφεται στο φύλλο διακοπής μισθοδοσίας, το καλύτερο θα ήταν η επαναφορά της θετικής διάταξης ως είχε (πριν τον ν.4387/16) σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 169/2007 (και κατ’ επέκταση του Α.Ν. 1854/51). 

Ο ν.4387/16 (Κατρούγκαλου) το είχε άδικα καταργήσει και την αδικία συνεχίζει και ο ν.4670/20 (Βρούτση). 

Αυτή η διευθέτηση είναι απόλυτα αναγκαία για την αποκατάσταση μιας σαφούς αδικίας, αφού καταργείται η θετική πλευρά μιας παλαιότερης ρύθμισης (αύξηση ετών υπηρεσίας), αλλά συνεχίζει να εφαρμόζεται μόνο η αρνητική πλευρά (μείωση του μισθολογικού βαθμού). 

Δεδομένου ότι: Με το νέο ασφαλιστικό προέκυψε το εξής παράδοξο: 

Από την μία δεν συνυπολογίζονται στη νέα σύνταξη (01/2019) τα 3 έτη Κονδύλη διότι δεν προβλέπονται στο ν.4387/16 ούτε στο ν.4670/20. 

Από την άλλη, στις αποδοχές δεν λαμβάνεται υπόψη ο κανονικός μισθολογικός βαθμός αποστρατείας, αλλά ο  μικρότερος μισθολογικός βαθμός που είχε επιλεγεί παλιότερα επειδή τότε συνέφεραν τα έτη Κονδύλη. 

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί: 

1. Τι προτίθεστε να πράξετε για την αποκατάσταση της υπόψη αδικίας; 

Οι ερωτώντες Βουλευτές 

Βασίλης Κεγκέρογλου



Η Απάντηση του ΥΕΘΑ


ΘΕΜΑ: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 

ΣΧΕΤ.: Ερώτηση 4958/10-03-2021 της Βουλής των Ελλήνων 

Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης με θέμα «Επίλυση αδικίας στις Συντάξιμες Αποδοχές με έτη προσαύξησης κατά 3/35 του Μηνιαίου Συντάξιμου Μισθού», σας γνωρίζω τα ακόλουθα: 

Κατ’ αρχάς η αρμοδιότητα για την ακολουθούμενη συνταξιοδοτική και ασφαλιστική πολιτική επομένως και για το τεθέν ζήτημα, ανήκει στο συνερωτώμενο Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων (ΥΠ.Ε.Κ.Υ), το οποίο την εξειδικεύει με ειδικούς νόμους και σχετικές εγκυκλίους. 

Ωστόσο, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), στο πλαίσιο της διαρκούς μέριμνας για το εν αποστρατεία προσωπικό, έχει διαβιβάσει στο ΥΠ.Ε.Κ.Υ, με το υπό στοιχεία Φ.846/9/16570/Σ.4925/05 Μαρ 20/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ έγγραφό του, πρόταση σύμφωνα με την οποία, οι συνταξιούχοι που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 42 του ΠΔ 169/2007 (Α' 210) «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων» και εφόσον το επιθυμούν, κατά τον επανυπολογισμό των συντάξεων τους, από 1 Ιανουαρίου 2019, βάσει του ν.4387/2016 (Α΄ 67) να λαμβάνεται υπόψη ο καταληκτικός μισθολογικός βαθμός τους και όχι ο αμέσως προηγούμενος.  

Επί της παραπάνω πρότασής μας τελούμε εν αναμονή ενεργειών του ΥΠ.Ε.Κ.Υ, το οποίο είναι αρμόδιο να σας απαντήσει κατά τα λοιπά. 


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Συλλαλητήριο διαμαρτυρίας της Ε.Α.Α.Σ: - Το υπόμνημα στους ΥΕΘΑ και ΥΦΕΘΑ - Πίσω από τις "κλειστές πόρτες" παραδέχεστε το δίκαιο των αιτημάτων μας - Μετά αδρανείτε λόγω πιέσεων και ατολμίας - Δείτε τις συντριπτικές αποδείξεις

 


Αθήνα, 05 Απριλίου 2023

 

 

ΥΠΟΜΝΗΜΑ Ε.Α.Α.Σ. 5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2023

 

 

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ

 

Γενικά

 Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ.) αποφάσισε τη σημερινή  συγκέντρωση δημόσιας διαμαρτυρίας αφού πρώτα εξάντλησε όλους τους τρόπους που είχε στη διάθεσή της για μια ουσιαστική συνάντηση μαζί σας, ώστε να δρομολογηθούν λύσεις για τα επί 10ετίες χρονίζοντα προβλήματα που απασχολούν τους ε.α. συναδέλφους του Στρατού Ξηράς και αντανακλούν άμεσα και στους ε.ε. αφού και αυτοί σε κάποιο μελλοντικό χρόνο θα καταστούν μέλη μας.

Η Ένωση κινείται στο πλαίσιο του σκοπού της για τηνεπιμέλεια των συμφερόντων των μελών” της, τα οποία θίγονται επί πολλά έτη. Η επίλυσή τους απαιτεί πολιτική βούληση και ουδείς διαχρονικά έχει δραστηριοποιηθεί ανάλογα.

Μέχρι σήμερα και σε όσες συναντήσεις έγιναν, δόθηκαν  μόνο υποσχέσεις και παραπειστικές δικαιολογίες ενώ όλοι αντιλαμβάνονται το δίκαιο των αιτημάτων μας τα οποία παραδέχονται πίσω από τις «κλειστές πόρτες», αλλά μετά αδρανούν είτε λόγω πιέσεων είτε λόγω ατολμίας.

Δηλώνουμε απερίφραστα ότι :

  δεν συμμετέχουμε σε κομματικές επιδιώξεις ενόψει εκλογών

  δεν έχουμε αντισυναδελφική διάθεση προς τους συναδέλφους των άλλων Κλάδων

απλά ασκούμε το έσχατο νόμιμο μέσο διεκδίκησης των συμφερόντων των μελών μας.

Στο παρόν υπόμνημα θα σας παρουσιάσουμε με συνοπτικό τρόπο τα εκκρεμή αιτήματά μας, που σας είναι γνωστά, αφού σας τα έχουμε ήδη αποστείλει χωρίς να τύχουμε απαντήσεως.

 Τα αιτήματα

 1.  Η ενίσχυση του ΜΤΣ με έσοδα σύμφωνα με προτάσεις που έχουν υποβληθεί εδώ και μια 10ετία από το Ταμείο, όπως

       αΗ προταθείσα νομοθετική ρύθμιση για την αναλογική κατανομή πόρων που προέρχονται από τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων,

      β. Την χρονίζουσα εδώ και πολλά έτη υλοποίηση του ψηφισθέντος νόμου της καταβολής του 5% εκ των προστίμων που επιβάλλονται από την ΕΛ.ΑΣ. 

      γ. Την άμεση επιστροφή του ποσού των 7.312.080 ΕΥΡΩ (με τους αναλογούντες τόκους), οφειλομένων από το Υπουργείο Υγείας και αφορά συντάξεις των υπαλλήλων του ΝΙΜΤΣ και έχουν καταβληθεί από το ΜΤΣ, και να διακοπεί η εν εξελίξει αγωγή του ΜΤΣ προς το ΥΠΥΓ.

     δΤην απόδοση της ειδικής εισφοράς 1% του Ν.3986/2011 που κρατείται από τη μισθοδοσία των μετόχων της ΕΛ.ΑΣ στο ΜΤΣ αντί της κατάθεσής του στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), όπως γίνεται σήμερα και την επιστροφή των ήδη παρακρατηθέντων εισφορών που εσφαλμένα αποδόθηκαν από το Ταμείο της ΕΛ.ΑΣ. στο ΤΠΔΥ.

     ε. Η άμεση επαναφορά της ειδικής εισφοράς 1% που γινόταν στα ε.ε.στελέχη του ΣΞ και η απόδοσή της στο ΜΤΣ, η κατάργηση της οποίας με τον πρόσφατο Ν. 5018/23 (ΦΕΚ 25/’Α/9-2-2023) αποστερεί σημαντικά έσοδα από αυτό.

   2. Η αναλογική κατανομή του 4% από τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ε.Δ. σε όλους τους αποστράτους των Ε.Δ

    Ιστορικό

     α. Η κράτηση 4% έχει θεσμοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στην ανύπαρκτη εργοδοτική εισφορά που για όλους τους άλλους υπαλλήλους και τους δημοσίους λειτουργούς, ακόμη και για τους αστυνομικούς υπαλλήλους, πλην των στρατιωτικών, ανέρχεται σε 3%. Οι στρατιωτικοί είναι οι ΜΟΝΟΙ δημόσιοι λειτουργοί που δεν έχουν επίσημη επικουρική ασφάλεια και οι ΜΟΝΟΙ για τους οποίους δεν καταβάλλει η Πολιτεία εργοδοτική εισφορά ύψους 3%.

   β. Άρα, τα ποσά που η Πολιτεία καθορίζει να μοιραστούν στους αποστράτους αντί εργοδοτικής εισφοράς αντισταθμίζοντας τη μη θεσμοθετημένη επικουρική σύνταξη των στρατιωτικών, πρέπει να μοιράζονται ομοιόμορφα με βάση την αρχή της ισονομίας.

  γ. Τα ποσά πρέπει να αποδίδονται ισότιμα κατ’ άτομο προς όλους τους ε.α. στρατιωτικούς ανεξαρτήτως Κλάδου προέλευσης και όχι σε φορείς όπως τα Γενικά Επιτελεία ή τα ΜΤ, άρα πρέπει να διανέμονται αναλόγως των αριθμού των ατόμων που εξυπηρετεί ο κάθε Φορέας και όχι δια του 3 (όσοι και οι Φορείς).

   δ. Τα εξοπλιστικά προγράμματα καλύπτουν επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ και και της Εθνικής Άμυνας της Χώρας, στην οποία συμμετέχουν και οι τρεις Κλάδοι ισότιμα  και όχι ανάγκες των Κλάδων, οπότε τα έσοδα από αυτά πρέπει να μοιράζονται σε όλα τα στελέχη των Ε.Δ. και όχι ξεχωριστά ανά Κλάδο. Η διαφορετική προσέγγιση στα οικονομικά δημιουργεί καχυποψία για την επιχειρούμενη εφαρμογή της διακλαδικότητας στις ΕΔ, με αρνητική επίδραση στην επιδιωκόμενη επιτυχία της. Με βάση ποια δημοκρατική αρχή ο ε.α. Α/ΓΕΣ θα πρέπει να λαμβάνει μέρισμα από το Μετοχικό Ταμείο του ίσο με το μέρισμα του ε.α. Πλωτάρχη του ΠΝ και μικρότερο από το μέρισμα του ε.α. Ανθυπασπιστή της ΠΑ;

    Πρόταση

    Νομοθέτηση ώστε το 4% από τα εξοπλιστικά των Ε.Δ. να κατανέμεται αναλογικά σε όλους τους αποστράτους των Ε.Δ.

  3. Η δημιουργία στο εσωτερικό του ΜΤΣ δύο ξεχωριστών λογαριασμών, ενός για το ΣΞ και ενός για την ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι θα διαχειρίζονται τα έσοδα του κάθε Κλάδου και θα διανέμουν ανάλογα με αυτά μερίσματα.

           Ιστορικό

        α. Ο ΣΞ και η ΕΛ.ΑΣ. υπάγονται από το 1984 και εντεύθεν,  σε διαφορετικά Υπουργεία και το κάθε Υπουργείο νομοθετεί, όπως έχει αποδειχτεί, διαφορετικά για την πρόβλεψη εσόδων εκ μέρους του προς το στο ΜΤΣ.

    βΤην τελευταία 12ετία ο ΣΞ παρείχε 901.766.515€ ενώ η ΕΛ.ΑΣ. 538.184.358€, ήτοι ο ΣΞ έδωσε 368.582.158€ παραπάνω και κατά μέσο όρο ετησίως30.298.513 € περισσότερα από την ΕΛ.ΑΣ .Αναλογικά και κατά μέσο όρο ο ΣΞ συνέβαλε με το 57,55% των εσόδων, η ΕΛ.ΑΣ. με το 34,41%, ενώ η περιουσία του Ταμείου με το 8,13%.

       γ.  Αντίθετα, σε ότι αφορά στην απόδοση μερισμάτων, οι μερισματούχοι του ΣΞ έλαβαν 753.818.131 ενώ της ΕΛ.ΑΣ 893.865.506€, ήτοι 140.047.375€ περισσότερα. Καρπούνται περίπου το 54,45% των διανεμομένων κάθε χρόνο εσόδων, ενώ οι μερισματούχοι του ΣΞ μόνον το 45,55%! Την προηγούμενη 12ετία (2000-2011) η κατάσταση ήταν ακόμη δυσμενέστερη για τον Σ.Ξ.

   δ. Σήμερα το διανεμόμενο μηνιαίο μέρισμα κατά ΜΟ 12ετίας και κατά ΜΟ μερισματούχων αδιακρίτως βαθμού είναι 88,88 , ενώ εφ’ όσον υλοποιηθεί η πρόταση διαχωρισμού των λογαριασμών κάθε Κλάδου αυτό θα γινόταν για το ΣΞ 210,33 €,ενώ για την ΕΛ.ΑΣ. 60,50 .

    ε. Με την ενεστώσα  κατάσταση λειτουργίας του ΜΤΣ ο ΣΞ και τα στελέχη του εισφέρουν κατά πολύ περισσότερα στα έσοδα του ΜΤΣ από την ΕΛ.ΑΣ. ενώ τους αποδίδονται  πολύ λιγότερα. Αυτό αντίκειται σε κάθε έννοια λογικής και ηθικής τάξης και παραβιάζει κατάφωρα την αρχή της ανταποδοτικότητας και αναλογικότητας μεταξύ εισφορών του κάθε Κλάδου και παροχών προς του μερισματούχους του. Επιβάλλεται, λοιπόν, η αλλαγή της παρούσας λειτουργίας του ΜΤΣ ως προς τον τρόπο διανομής των πάσης φύσεως παροχών.

        Προτάσεις

Μετά από τα παραπάνω προτείνουμε:

        αΤη δημιουργία δύο (2) Λογαριασμών στο εσωτερικό του ΜΤΣ. Τα έσοδα από τον κάθε Κλάδο θα ενισχύουν το Λογαριασμό του Κλάδου. Τα έσοδα εκ της Περιουσίας να κατανέμονται στους δύο Λογαριασμούς αναλογικά με τον αριθμό του αθροίσματος μετόχων και μερισματούχων του κάθε Λογαριασμού (π.χ. ενδεικτικά εκ του ΜΟ της παρελθούσης δεκαετίας: 48,24% στο ΣΞ και 51,76% στην ΕΛ.ΑΣ.). Η κατανομή των ποσοστών της Περιουσίας θα γίνεται ετησίως

        β.  Τα έξοδα του Ταμείου να καταλογίζονται αναλογικά στους 2 λογαριασμούς.

    γΤο δημιουργηθέν αποθεματικό να κατανεμηθεί αναλογικά στους 2 λογαριασμούς. 

      δΟ κάθε Λογαριασμός να αποδίδει μέρισμα στους μερισματούχους του κατά τα ισχύοντα σήμερα.

    ε. Παρόμοια διαδικασία να εφαρμοστεί και για το ΒΟΕΑ, εντός του κάθε Λογαριασμού.

   4. Η επαναθεσμοθέτηση του 2% από τις διάφορες δαπάνες του ΣΞ υπέρ ΕΛΟΑΣ, όπως ισχύει και για τους άλλους Κλάδους των Ε.Δ.

           

        Ιστορικό

        Ήταν θεσπισμένο το ποσοστό 2% από τις διάφορες δαπάνες των 3 Κλάδων υπέρ ΕΛΟΑ. Καταργήθηκε μόνο για το ΣΞ υπέρ ΕΛΟΑΣ, για λόγους που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τονίζεται δε, ότι για το θέμα έχει κάνει πολλές φορές θετική εισήγηση και η ΓΕΣ/ΔΟΙ αλλά έχει αγνοηθεί. Θεωρούμε ότι πρέπει να επανέλθει για λόγους ισονομίας.

        Πρόταση

       Να θεσμοθετηθεί ποσοστό 2% από τις πάσης φύσεως δαπάνες υπέρ ΕΛΟΑΣ. 

   5. Η καταβολή αναδρομικών για όλα τα έτη της παράνομης κράτησης στα μερίσματά μας από την εφαρμογή του Ν.4093/12 και όχι μόνον για 2 έτη, όπως εφαρμόστηκε

 

            Ιστορικό

        α. Με τον πρόσφατο Ν. 5018/23 (ΦΕΚ 25/Α’/9-2-2023) καταργήθηκε επιτέλους η παράνομη κράτηση του Ν.4093/12 στα μερίσματα του ΜΤΣ και του ΕΚΟΕΜΣ και θα δοθούν αναδρομικά για τις κρατήσεις που έγιναν από το 2021 και εφεξής, δηλαδή μόνο για 27 μήνες

          β. Επισημαίνεται, όπως αναφέρει και η έκθεση συνεπειών του σχεδίου νόμου, ότι με τις αποφάσεις 2287-2288/2015 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) οι παραπάνω κρατήσεις κρίθηκαν οριστικά και τελεσίδικα αντισυνταγματικές και εξ αυτού  θα περίμενε κανείς ότι η αναδρομικότητα χορήγησης θα ξεκινούσε από 1/1/2013 όταν και επιβλήθηκαν.

              γ.  Αυτό είναι το ηθικά, λογικά και νομικά παραδεκτό. Όχι μόνον δεν μας έδωσαν πίσω αυτά που μας παρακράτησαν αντισυνταγματικά, αλλά τα ελάχιστα που μας επέστρεψαν μας τα φορολογούν και από πάνω!

 

                 Πρόταση

             α.  Με δεδομένο ότι η συνέχιση των παραπάνω κρατήσεων συνεχιζόταν παρανόμως και μετά το 2015 από τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, λόγω ελλείψεως ανάλογης νομοθετικής πρόβλεψης η Ε.Α.Α.Σ. υποστηρίζει ότι η καταβολή των αναδρομικών θα πρέπει να γίνει από 1/1/2013 δηλαδή για επιπλέον 8 χρόνια, το δε σύνολο του ποσού να καλυφθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του έτους 2023 εφόσον οι κρατήσεις εξακολουθούσαν να γίνονται από ολιγωρία νομοθετικής ρύθμισης της Πολιτείας.

        β. Σε κάθε άλλη περίπτωση και προκειμένου να μη δημιουργηθούν προβλήματα στην εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού του έτους 2023 εισηγούμαστε η καταβολή του συνόλου των αναδρομικών να γίνει από το Κράτος προς τα Μετοχικά Ταμεία εν είδει Κρατικής επιχορήγησης και σε τρεις (3) δόσεις, τα τρία (3) επόμενα έτη, ήτοι 2023, 2024 και 2025 άπαξ, και στο τέλος κάθε έτους, τα δε ταμεία να προβούν σε ανάλογες καταβολές με αντίστοιχη νομοθετική πρόβλεψη.

 

      6.  Η κατάργηση της πρόσφατης ΚΥΑ για το ΒΟΕΑ των τέκνων και επανεξέταση του θέματος.

           Ιστορικό

           α. Πρόσφατα υπογράφτηκε ΚΥΑ η οποία προβλέπει μείωση του προβλεπόμενου ποσού βοηθήματος των τέκνων μας (ΒΟΕΑ) στο 50% για κάθε μήνα ασφάλισης των τέκνων των αποστράτων μετά την 1/1/2023. Η αιτιολογία ήταν ότι οι απόστρατοι πληρώνουν πολύ μικρότερα ποσά από τους εν ενεργεία, οπότε δεν θα πρέπει να απολαμβάνουν το αυτό ΒΟΕΑ για τα τέκνα τους.

       β. Η δοθείσα λύση αγνοεί τις αρχές της αναδιανεμητικής βάσης, της κοινωνικής συνοχής και της αλληλεγγύης των γενεών, πάνω στις οποίες στηρίχθηκε επί μακρόν η οργάνωση και η λειτουργία του αρχαιότερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας, του ΜΤΣ και καθορίζει αυθαίρετα το ποσοστό του 50%. Το ΒΟΕΑ ουδέποτε υπήρξε ανταποδοτικό αλλά ήταν καθαρά προνοιακού χαρακτήρα, στα πλαίσια της αλληλεγγύης γενεών, διότι και εμείς όταν ήμασταν εν ενεργεία δίναμε περισσότερα για το ΒΟΕΑ των τέκνων των εν αποστρατεία συναδέλφων μας.

     Πρόταση 

     α. Να αποσυρθεί η παρούσα ΚΥΑ, 

   β. Να μελετηθεί το όλο θέμα με διαφάνεια, να ενημερωθούν όλα τα στελέχη για τις προτάσεις της μελέτης έγκαιρα και να ληφθεί απόφαση για τον χρόνο εφαρμογής της οιασδήποτε απόφασης χωρίς να αιφνιδιάζονται τα στελέχη.

 

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ

 

Οι προτάσεις μας φροντίζουν για τα συμφέροντα των συναδέλφων του ΣΞ, αλλά δεν κινούνται με βάση άδικα κλαδικά μικροσυμφέροντα με αντισυναδελφική διάθεση. Υπηρετούν τη λογική, το κοινό αίσθημα δικαίου και την εφαρμοσθείσα πρακτική της Πολιτείας σε ανάλογα ζητήματα άλλων κλάδων δημοσίων λειτουργών και θεωρεί ότι είναι υποχρέωση της πολιτικής ηγεσίας να λάβει τις δέουσες αποφάσεις στηριζόμενη σε αυτούς τους άξονες. Στις ΕΔ της Πατρίδας δεν υπάρχουν πατρίκιοι και πληβείοι, δεν υπάρχουν διαχωρισμοί και προτιμήσεις, δεν υπάρχουν εύνοιες και απαξιώσεις.

 

    Αιτούμεθα:

  1.Τη δέσμευσή σας για λήψη απόφασης επί των προτάσεών μας στα 6 συγκεκριμένα θέματα που μας απασχολούν σε συγκεκριμένο χρόνο.

 

    2. Τη μεσολάβησή σας για διά ζώσης συνάντηση με τον κ. Πρωθυπουργό προ του Αγίου Πάσχα, καθόσον η φύση των σημαντικότερων από τα αιτήματά μας απαιτούν τη δική του ενημέρωση, γνώση και κατεύθυνση.

 

 

ΤΟ     

ΔΣ Ε.Α.Α.Σ.