Τετάρτη 25 Μαΐου 2022

H "Αυγή", το Τέξας και η ντροπή

 


Είναι ίδιον της Αριστεράς ένα συμβάν να το προσεγγίζει ανάλογα με την ταυτότητα του δράστη. Αν αυτός είναι μετανάστης, μη προνομιούχος, ανήκει ή φαίνεται πως ανήκει στην κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ ή σε κάποια μειονοτική συλλογικότητα, αμέσως αναζητεί τα κοινωνικά κίνητρα που τον ώθησαν στο έγκλημα. Πίσω από αυτή τη δήθεν κοινωνιολογική ανάλυση κρύβεται η απόπειρα, η ενέργεια του δράστη, να χάσει τα ειδεχθή χαρακτηριστικά της. Με απλά λόγια η Αριστερά επιχειρεί να αμβλύνει τις γωνίες της εγκληματικής πράξης του. Έτσι έχουν δικαιολογηθεί τα απεχθέστερα εγκλήματα στην Ιστορία από την Αριστερά.

Εννοείται, πως αν ο δράστης δεν ανήκει σε κάποια μειονότητα και είναι λευκός και εύπορος, αμέσως τα αίτια της εγκληματικής πράξης του αποδίδονται στην «ακροδεξιά» ιδεολογία του και στα ρατσιστικά κίνητρα του, που τις περισσότερες φορές μπορεί και να μην υπάρχουν. Να είναι προϊόν επινόησης για να «δέσει» το ιδεολογικό σχήμα ερμηνείας του συμβάντος. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν αναζητούνται κοινωνικά αίτια ούτε γίνεται επίκληση της «κακιάς» στιγμής. Τα κίνητρα ιδεολογικοποιούνται, η απόφαση βγαίνει αμέσως και είναι συντριπτική για τον δράστη, άνευ ελαφρυντικών.

Προχθές, σε μια κομητεία του Τέξας ένας μαθητής, που είχε εγκαταλείψει τις σπουδές του, αγόρασε ένα όπλο από…ένα ζαχαροπλαστείο, πήγε στο σχολείο του και δολοφόνησε 19 μαθητές και δύο καθηγητές.

Χθες, η ιστοσελίδα της εφημερίδας «Αυγή», παρουσίασε τη δολοφονία ως εξής: «Σαλβαδόρ Ράμος, το bullying έφερε τον κοινωνικό αποκλεισμό και την τυφλή εκδίκηση…τον στιγμάτισαν για τη φτώχεια της οικογένειας του και τα ρούχα του…». Παρατηρούμε ότι ο φονιάς πληροί όλες τις προϋποθέσεις ώστε να «πέσει στα μαλακά» για την «Αυγή». Μετανάστης, φτωχός, περιθωριοποιημένος, κυκλοφορούσε με γυναικεία ρούχα.

Προφανώς, ο συντάκτης του κειμένου βρίσκει πως, κατά «την κοινή πείρα και τη συνήθη πορεία των πραγμάτων» ( είναι νομικός όρος) όποιος υφίσταται κοινωνικό αποκλεισμό αγοράζει ένα όπλο και αρχίζει να πυροβολεί κατά βούληση αφήνοντας πίσω του πτώματα. Πιστεύει η «Αυγή» πως υπάρχει αιτιώδης συνάφεια μεταξύ του αιτίου (κοινωνικός αποκλεισμός) και του αποτελέσματος (μαζική δολοφονία).

Λες και τα 19 παιδιά που δολοφονήθηκαν - μικρότερο ήταν 8 ετών—ευθυνόταν για τα όσα υφίστατο ο δολοφόνος και έπρεπε να πληρώσουν.

Πίσω από παρόμοιες δήθεν κοινωνιολογικές προσεγγίσεις κρύβεται η προσπάθεια να αναφανούν οι κοινωνικές αδικίες και τελικά αντί να καταγγελθεί η πράξη του δολοφόνου, να καταγγελθεί η κοινωνία που παράγει ανισότητες.

Προφανώς, τέτοιες ερμηνείες υπακούουν στη λογική πως η ατομική ευθύνη έχει ελάχιστη συμβολή στη συμπεριφορά των ανθρώπων η οποία καθορίζεται από κοινωνικά αίτια. Αυτό το ακούμε από το 1848. Από την εποχή του Κομμουνιστικού Μανιφέστου. Έλεος !


πηγή:https://www.liberal.gr/apopsi/h-augi-to-texas-kai-i-ntropi/451329

Oι εγχώριοι φαν του Ερντογάν και της Τουρκίας


 Αυτή η συνομοταξία των Ελλήνων που αντιμετωπίζει συμπλεγματικά την Τουρκία, εμφανίστηκε σχετικά πρόσφατα. Θαυμάζουν αυτόν που μισούν. Απειλεί την Ελλάδα ο Ερτνογάν, φταίμε εμείς που του επιτρέπουμε να μας απειλεί. Επισκέπτεται ο Έλληνας πρωθυπουργός την Τουρκία, την άλλη ημέρα μιλούν για την παγίδα στην οποία έπεσε.

Τρέχει με 60% ο πληθωρισμός στην Τουρκία, αυτοί βλέπουν πως η τουρκική οικονομία αντέχει. Ο Έλληνας πρωθυπουργός διατηρεί άριστες σχέσεις με τον Αμερικανό Πρόεδρο, ενώ ο Ερντογάν περιμένει δύο χρόνια στο τηλέφωνο την πολυπόθητη πρόσκληση, αυτοί βλέπουν αναβάθμιση της Τουρκίας.

Θα μπορούσα να παραθέτω συνεχώς τέτοια περιστατικά που δηλώνουν μιαν ανεξήγητη, συμπλεγματική αντιμετώπιση της Τουρκίας από πολιτικούς σχολιαστές, πανεπιστημιακούς και διαμορφωτές της κοινής γνώμης.

Το γεγονός είναι ένα και αδιαμφισβήτητο. Η Τουρκία όχι μόνον δεν είναι αναβαθμισμένη, αλλά απεναντίας δέχεται πιέσεις από πολλές πλευρές. Έτσι εξηγείται και η προχθεσινή έκρηξη του Ερντογάν κατά του Έλληνα πρωθυπουργού.

Μια έκρηξη αδιανόητη για έναν ηγέτη παγκοσμίου επιπέδου, όπως θέλουν να μας τον παρουσιάζουν οι «εγχώριοι θαυμαστές του». Ως γνωστόν οι μεγάλοι παίκτες δεν θυμώνουν, δεν εκνευρίζονται, δεν παραφέρονται. Η αντιμετώπιση με το θυμικό μιας δύσκολης κατάστασης δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς ο θυμός και η αγανάκτηση επηρεάζουν την κρίση.

Οι εκβιασμοί του Ερντογάν πλέον έχουν χάσει την αξία τους και την αποτελεσματικότητα τους, γιατί ωθούν την Τουρκία έξω από τις γραμμές που έχουν χαράξει οι Δυτικοί σύμμαχοι μετά την 24η Φεβρουαρίου 2022. Επιπλέον ο ίδιος έχει πολύ κακές προσωπικές σχέσεις τόσο με τον Τζο Μπάιντεν όσο και με τον Εμ. Μακρόν.

Απεναντίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με τις δύο αμυντικές συμφωνίες που συνήψε με Γαλλία και ΗΠΑ, θεωρείται ένας υπολογίσιμος και το κυριότερο αξιόπιστος συμπαίκτης και σύμμαχος.

Βέβαια, οι Έλληνες φαν του Ερντογάν την ελληνική αξιοπιστία τη θεωρούν μειονέκτημα, προβάλλοντας ως υπόδειγμα τη συμπεριφορά τού Τούρκου ηγέτη, η οποία όμως τον έχει οδηγήσει σε αυτή τη δεινή θέση. Τρικυμία εν κρανίω.

Αλαζόνας και επιθετικός, ο Ερντογάν, κυριαρχούμενος από ένα αυτοκρατορικό μεγαλείο, πιστεύει και απαιτεί πως μπορεί να παραμένει εντός της νατοϊκής συμμαχίας, ενώ συγχρόνως να υπονομεύει τη συνοχή της. Το γεγονός πως η Τουρκία είναι μια χώρα 90.000.000 κατοίκων σε μεγάλο, προνομιακό οικόπεδο του πλανήτη μας, δεν την καθιστά ανεξέλεγκτη.

Άλλωστε, και αυτό έχει τη σημασία του, η Τουρκία τίποτα δεν κέρδισε επί της ουσίας και σε βάθος χρόνου από μια τέτοια συμπεριφορά.

Το τι θα κάνει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ο Ερντογάν δεν θα πρέπει να μας απασχολεί, αν βέβαια η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία έχει λάβει τα μέτρα της.

Πιθανόν να ξαναζήσει ένα στραπάτσο σαν αυτό του Έβρου και οι εγχώριοι θαυμαστές του θα καταπιούν τη γλώσσα τους, όπως την άνοιξη του 2020.


ΠΗΓΉ:https://www.liberal.gr/politics/proeklogikes-anisuchies-erntogan-blepei-i-athina-piso-apo-tis-tourkikes-prokliseis/451314

Πρωθυπουργός: Θα υπερασπιστώ την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας - Η Τουρκία συμπεριφέρεται ως αναθεωρητική δύναμη


 
Børge Brende: Καλημέρα. Καλωσορίζουμε τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Ήταν στις ΗΠΑ δύο φορές τις τελευταίες εβδομάδες αφού στο ενδιάμεσο επέστρεψε στην Ελλάδα. Είναι μεγάλη μας χαρά να σας έχουμε μαζί μας στο Νταβός. Σας ευχαριστώ για την ηγετική σας παρουσία, εκπροσωπώντας τη χώρα σας. Ο μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας είναι ένα κομβικό ζήτημα, και γνωρίζω ότι η εμπιστοσύνη στην οικονομία της χώρας σας, επέστρεψε. Και αυτό δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Κάποιος έπρεπε να κάνει αυτή τη δουλειά. Και επίσης στην ΕΕ, γνωρίζουμε ότι εσείς προσωπικά και η Ελλάδα ακούγεται και πάλι θετικά και αντιμετωπίζεται ως πολύ σημαντικός εταίρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και γνωρίζω επίσης ότι οι πρόσφατες επισκέψεις σας στις ΗΠΑ δείχνουν μια πολύ ουσιαστική συνεργασία μεταξύ εσάς προσωπικά, του Έλληνα πρωθυπουργού και του προέδρου Μπάιντεν, και δείχνουν την ηγετική σας παρουσία μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. ας πούμε πρώτα δύο λόγια για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πόσο ιστορική αλλαγή είναι αυτή για την Ευρώπη και την ΕΕ; Η συνάντησή μας πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη ιστορική καμπή. Μπορεί αυτό να αλλάξει για πάντα την Ευρώπη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι πράγματι, μια ιστορική καμπή και νομίζω ότι μια ολόκληρη περίοδος, που ουσιαστικά ξεκίνησε το 1990 με την κατάρρευση του κομμουνισμού, πλησιάζει σαφώς στο τέλος της. Έχει ήδη αλλάξει την Ευρώπη. Η Ευρώπη έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ενωμένη και έχει επιβάλει πολύ γρήγορα κυρώσεις χωρίς προηγούμενο στη Ρωσία. Έχει αναθερμάνει τις διατλαντικές σχέσεις. Έχει δώσει στο ΝΑΤΟ έναν νέο σκοπό. Και ωθεί επίσης την Ευρώπη να σκεφτεί πολύ πιο στρατηγικά την έννοια της στρατηγικής αυτονομίας, της οποίας ήμουν μεγάλος υποστηρικτής πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Αν κοιτάξετε στον τομέα της ενέργειας, για παράδειγμα, ήμασταν ήδη η πιο φιλόδοξη ήπειρος όσον αφορά τον στόχο για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Τώρα έχουμε έναν επιπλέον λόγο να το κάνουμε, και αυτός είναι να μειώσουμε την εξάρτησή μας από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Πρέπει λοιπόν να εστιάσουμε περισσότερο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να διαφοροποιήσουμε τις πηγές προμήθειας υδρογονανθράκων. Και η Ελλάδα έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει σε αυτή τη διαδικασία, δεδομένου του γεγονότος ότι είμαστε βασικός εταίρος στην Ανατολική Μεσόγειο. Kαι η Ανατολική Μεσόγειος είναι μια περιοχή στρατηγικού ενδιαφέροντος τόσο για την Ευρώπη, όσο και για τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Børge Brende: Οπότε, κύριε Πρωθυπουργέ, η παρουσία σας στην Ουάσινγκτον ήταν ιστορική. Δεν γνωρίζω πότε ήταν η τελευταία φορά που Έλληνας Πρωθυπουργός μίλησε σε κοινή σύνοδο του Αμερικανικού Κογκρέσου.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ποτέ. Ήταν η πρώτη φορά και σίγουρα ήταν τιμή για μένα, τιμή για τη χώρα μου. Όπως γνωρίζετε, τέτοιες ομιλίες, ενώπιον κοινής Συνόδου του Κογκρέσου, δεν γίνονται πολύ συχνά. Ήταν όμως μια ευκαιρία για μένα, πρώτα απ’ όλα, να τιμήσω τις πορείες των δύο Δημοκρατιών μας, να μιλήσω για το παρελθόν, για την επιρροή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας στους ιδρυτές – πατέρες της Αμερικανικής Επανάστασης αλλά και για την επιρροή που είχε η Αμερική στον δικό μας Αγώνα Ανεξαρτησίας. Φυσικά, μιλήσαμε πολύ και για το παρόν και για το μέλλον. Έχουμε μια πολύ ισχυρή στρατηγική εταιρική σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία δεν επικεντρώνεται μόνο στον αμυντικό τομέα. Επεκτείνεται και στην ενέργεια. Για παράδειγμα, το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στη βορειοανατολική Ελλάδα αποκτά μια πολύ ισχυρή στρατηγική σημασία για τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των Βαλκανίων. Αν θέλουμε να αντικαταστήσουμε το ρωσικό αέριο στα Βαλκάνια, ο ευκολότερος τρόπος να το κάνουμε είναι να φέρουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη Βόρεια Ελλάδα και μετά να το διοχετεύσουμε στις αγορές των Βαλκανίων. Και, φυσικά, το ταξίδι στις ΗΠΑ αφορούσε και στην διμερή οικονομική συνεργασία των χωρών μας.
Ήταν μια ευκαιρία για μένα να εξηγήσω πόσο έχει αλλάξει η Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, να υποστηρίξω ότι η Ελλάδα όπως πολλοί την θυμούνταν, η Ελλάδα των «μεγάλων ελλειμμάτων», η Ελλάδα που στην ουσία τελούσε υπό κάποιο είδος μνημονιακού ελέγχου, δεν υπάρχει πλέον. Και ήταν αστείο γιατί όταν πήγα στην Ουάσιγκτον για να συναντήσω τον Πρόεδρο Trump, τον Ιανουάριο του 2020, συζητούσαμε ακόμα πότε και πώς θα έπρεπε να επισκεφτώ το ΔΝΤ. Τώρα, δεν υπήρξε καμία συζήτηση για επίσκεψή μου στο ΔΝΤ. Ήταν περιττό διότι η Ελλάδα έχει αποπληρώσει τα δάνειά της στο ΔΝΤ δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Ίσως λοιπόν αυτή είναι η καλύτερη ένδειξη για το πόσο πραγματικά άλλαξε η χώρα τα τελευταία χρόνια.

Børge Brende: Πώς επετεύχθη τόσο γρήγορα αυτό το οικονομικό θαύμα; Λεγόταν ότι θα χρειάζονταν δεκαετίες προτού η ελληνική οικονομία πραγματικά ανακάμψει. Ποια μέτρα ελήφθησαν και πώς η επαναφορά αυτή επιταχύνθηκε τόσο πολύ;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρώτα απ ‘όλα, προχωρήσαμε σε δραστική αλλαγή πολιτικής. Πάντοτε υποστηρίζαμε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υπερφορολογήσει την πραγματική οικονομία. Και όσο περισσότερο φορολογείς την πραγματική οικονομία, τόσο περισσότερο μειώνεις την ανάπτυξη. Η δουλειά μας ήταν να βάλουμε την Ελλάδα σε τροχιά υψηλής ανάπτυξης και να το κάνουμε αυτό κυρίως μέσω επενδύσεων – εγχώριων και ξένων. Και σε αυτό το μέτωπο τα καταφέραμε. Κοίταζα τα πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα οποία δείχνουν ότι η Ελλάδα είχε τη μεγαλύτερη μείωση όσον αφορά τη φορολογική επιβάρυνση των μισθών στις χώρες του Οργανισμού τα τελευταία χρόνια. Αλλά το πετύχαμε αυτό χωρίς να διακινδυνεύουμε την βιωσιμότητα της δημοσιονομικής μας πορείας καθώς η οικονομία αναπτύσσεται πολύ πιο γρήγορα από ό,τι περιμέναμε. Αυτό φέρνει περισσότερα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό. Ταυτόχρονα, μεταρρυθμίσαμε πλήρως το ρυθμιστικό πλαίσιο στην Ελλάδα και ψηφιοποιήσαμε το κράτος. Έτσι μειώσαμε τη γραφειοκρατία. Οι Έλληνες χαίρονται που μπορούν πλέον να εξυπηρετούνται από το ελληνικό κράτος μέσω του κινητού τους τηλεφώνου ή μέσω του υπολογιστή τους, αντί να στέκονται σε ουρές και να ταλαιπωρούνται από την ελληνική γραφειοκρατία. Η S&P αναβάθμισε την ελληνική οικονομία πριν από ένα μήνα, και μάλιστα μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Και τον Αύγουστο τελειώνουμε με την ενισχυμένη εποπτεία. Είναι ένα πολύ σημαντικό ορόσημο. Η απόφαση έχει ληφθεί.
Και ελπίζουμε ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα κάποια στιγμή μέσα το 2023. Και αυτό είναι το τελευταίο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουμε! Κανείς δεν ανησυχεί τώρα για την Ελλάδα. Αν συγκρίνετε την Ελλάδα πριν από δέκα χρόνια, το 2012, με την Ελλάδα του 2022, σήμερα είμαστε μια χώρα με αυτοπεποίθηση, μια ανθεκτική χώρα. Πολεμήσαμε τον λαϊκισμό, νικήσαμε τη λαϊκιστική ρητορική γιατί αποδείξαμε ότι μπορούμε να κάνουμε τα πράγματα πολύ καλύτερα.
Και καθώς πλησιάζουμε το 2023, -έτος στο οποίο έχουμε εκλογές- αυτό θα πούμε και στον ελληνικό λαό. Ότι τα καταφέραμε. Τηρήσαμε τις δεσμεύσεις μας. Δημιουργήσαμε θέσεις εργασίας. Αυξήσαμε το διαθέσιμο εισόδημα. Αυξήσαμε τον κατώτατο μισθό κατά 10%. Αναγνωρίζουμε ότι οι μισθοί είναι ακόμη χαμηλοί στην Ελλάδα. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη που δημιουργούμε είναι μια ανάπτυξη που μειώνει τις εισοδηματικές ανισότητες. Με απασχολεί πάρα πολύ αυτό το θέμα. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να λέμε στους νέους μας ότι θα ζήσουν χειρότερη ζωή από τους γονείς τους. Και αν δεν προσφέρουμε στους νέους την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε αυτή την ανάπτυξη, θα καταλήξουμε να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος.

Børge Brende: Πετύχατε λοιπόν να μειώσετε τους φόρους που έπλητταν την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την πιστοληπτική δυνατότητα. Και θέλετε να διασφαλίσετε την αναδιανομή του πλούτου και προς τους ασθενέστερους. Μιλώντας για φορολογικές μειώσεις, μία από τις προκλήσεις τουλάχιστον στο παρελθόν ήταν ότι οι φόροι υπήρχαν, αλλά δεν πληρώνονταν. Έχει γίνει πιο κατανοητό τώρα, με ένα πιο ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα, ότι τουλάχιστον πρέπει να πληρώνονται οι φόροι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δύο σημεία επ’ αυτού. Αυτό είναι ενδιαφέρον. Προσφέραμε στις επιχειρήσεις σημαντική υποστήριξη κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και το κάναμε νομίζω με τον σωστό τρόπο. Γιατί η κύρια προτεραιότητά μας ήταν να προστατεύσουμε τις θέσεις εργασίας. Και το καταφέραμε. Η ανεργία ήταν 17% όταν πήραμε την εξουσία. Πολύ σύντομα θα είναι κάτω από το 12%. Αλλά ο τρόπος που το κάναμε είναι ότι εξετάσαμε τα δηλωμένα έσοδα των εταιρειών. Έτσι, οι εταιρείες που φοροδιέφευγαν δεν έπαιρναν βοήθεια από την κυβέρνηση. Και όταν παραπονέθηκαν, τους είπαμε, «σκληρή τύχη». Ίσως αυτό να είναι ένα μάθημα για το μέλλον. Ταυτόχρονα, όσο περισσότερες υπηρεσίες ψηφιοποιούμε, τόσο περισσότερες συναλλαγές γίνονται ηλεκτρονικά, τόσο λιγότερη φοροδιαφυγή υπάρχει. Μία από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις την τελευταία δεκαετία ήταν ότι η αρχή δημοσίων εσόδων μας είναι πλέον εντελώς ανεξάρτητη. Έχουμε πολύ καλύτερη τεχνογνωσία. Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία πολύ πιο αποτελεσματικά για να εντοπίσουμε εκείνους που φοροδιαφεύγουν. Αυτό μας επιτρέπει να μπορούμε να αυξήσουμε τα δημόσια έσοδα και να καταπολεμήσουμε τη φοροδιαφυγή, που ήταν πάντα ένα μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα.

Børge Brende: Και για να επιστρέψουμε στην περιφερειακή πολιτική και την παγκόσμια πολιτική, πήγατε στην Ουάσιγκτον και συναντηθήκατε επίσης με τον Πρόεδρο Biden. Αλλά μόλις διάβασα στις ειδήσεις ότι ο γείτονάς σας, ο Πρόεδρος Erdoğan, δεν θέλει να σηκώνει το τηλέφωνο όταν του τηλεφωνείτε.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θυμάμαι τον Μάρτιο του 2020, όταν η Τουρκία προσπάθησε να εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό στέλνοντας δεκάδες χιλιάδες απελπισμένους ανθρώπους να περάσουν τα ελληνικά σύνορα, εμείς είπαμε «όχι», υπερασπιστήκαμε τα σύνορα της Ελλάδας και φέραμε την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Τότε ο Πρόεδρος Erdoğan έλεγε τα ίδια πράγματα: Ότι δεν θέλει να μου μιλήσει. Οπότε, ίσως αλλάξει γνώμη.
Στο τέλος της ημέρας, είμαστε γείτονες. Πρέπει πάντοτε να μιλάμε και θέλουμε πάντα να κρατάμε ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας.
Δεν πρόκειται ποτέ να είμαστε εμείς αυτοί που δεν θα μιλάμε στους γείτονές μας. Από την άλλη, εάν ο Πρόεδρος Erdoğan πιστεύει ότι δεν θα υπερασπιστώ την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και δεν θα επισημαίνω στο διεθνές ακροατήριο ότι η Τουρκία συμπεριφέρεται ως αναθεωρητική δύναμη, τότε κάνει λάθος. Γιατί τι είδαμε, δυστυχώς, τους τελευταίους δύο μήνες; Πήγα στην Κωνσταντινούπολη και συναντήθηκα με τον Πρόεδρο Erdoğan. Νόμιζα ότι ήταν μια καλή συνάντηση, αλλά ένα μήνα αργότερα είδαμε έναν άνευ προηγουμένου αριθμό υπερπτήσεων πάνω από τα ελληνικά νησιά. Αυτή η συμπεριφορά είναι εντελώς απαράδεκτη. Και θα θέτω αυτό το θέμα όπου μπορώ έως ότου η Τουρκία αλλάξει συμπεριφορά.

Børge Brende: Υπήρχαν όμως σοβαρές συνέπειες όταν οι Ρώσοι πέταξαν πάνω από την Τουρκία, έτσι δεν είναι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αντιμετωπίζουμε το ζήτημα των υπερπτήσεων εδώ και πολλά χρόνια τώρα. Πολλοί συνάδελφοί μας στη Σουηδία και τη Φινλανδία αντιλαμβάνονται πόσο προβληματική είναι αυτή η συμπεριφορά. Και μιλώντας για τη Φινλανδία και τη Σουηδία, θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Υποστηρίξαμε ξεκάθαρα από την αρχή την ένταξή τους στο ΝΑΤΟ. Και πιστεύω ότι είναι λάθος αν η Τουρκία συνεχίσει να χρησιμοποιεί αυτές τις διαπραγματεύσεις για να αποκομίσει κάποιο είδος οφέλους για το δικό της εθνικό συμφέρον. Είναι μια στιγμή που όλοι πρέπει να είμαστε ενωμένοι. Είναι σημαντικό ότι το ΝΑΤΟ πρόκειται να ενισχυθεί με την ένταξη δύο επιπλέον χωρών. Και ειλικρινά, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε τώρα στο ΝΑΤΟ είναι μια ακόμη πηγή γεωπολιτικής αστάθειας στην Ανατολική Μεσόγειο. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να έχουμε μια περίοδο ηρεμίας και σταθερότητας. Αλλά δεν ήμασταν ποτέ εμείς, εκείνοι που προκαλούσαν εντάσεις.

Børge Brende: Νομίζω ότι ήσασταν στην Ουάσιγκτον σχεδόν ταυτόχρονα με τον Πρωθυπουργό της Σουηδίας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, ήμουν εκεί δύο μέρες πριν από τον Πρωθυπουργό της Σουηδίας και τον Πρόεδρο της Φινλανδίας.

Børge Brende: ΄Έχετε μιλήσει επίσης για τον ρόλο της Ευρώπης μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Μόλις άκουσα τον Πρωθυπουργό Rutte που μίλησε σε μια άλλη συνάντηση και είπε ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να παραμείνει «το γήπεδο των αγώνων». Πρέπει να αρχίσουμε να γινόμαστε οι παίκτες και η Ευρώπη πρέπει να στέκεται ως δύναμη πλάι στην Κίνα και τις ΗΠΑ, είμαστε η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο. Συμφωνείτε με αυτό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι συμφωνώ, αλλά πρέπει και να σκεφτούμε καλά τι σημαίνει αυτό. Όσον αφορά τον τομέα της άμυνας πρέπει να κάνουμε περισσότερα. Όπως σας είπα, υποστηρίζαμε την έννοια της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας πριν από την ουκρανική κρίση. Πρέπει να ξοδεύουμε περισσότερα, αλλά πρέπει να ξοδεύουμε και πιο έξυπνα. Πρέπει να εξετάσουμε τα αμυντικά μας συστήματα και να έχουμε περισσότερη διαλειτουργικότητα. Η αμυντική βιομηχανία στην Ευρώπη είναι, ειλικρινά, πολύ κατακερματισμένη αυτή τη στιγμή και θα υπάρξουν στιγμές που θα χρειαστεί η Ευρώπη να δράσει μόνη της χωρίς πιθανώς τη συμμετοχή του ΝΑΤΟ. Το ΝΑΤΟ θα είναι πάντα το θεμέλιο της διατλαντικής σταθερότητας και είναι η πιο επιτυχημένη Συμμαχία στον κόσμο. Και αν ενισχύσουμε τη στρατηγική μας αυτονομία, ενισχύουμε και -το ΝΑΤΟ. Όσο περισσότερο επενδύουμε στις αμυντικές μας δυνατότητες, τόσο περισσότερους πόρους θέτουμε στη διάθεση του ΝΑΤΟ. Αλλά πρέπει επίσης να δούμε τι έχουμε κάνει όσον αφορά τη Στρατηγική Πυξίδα, που αποτελεί ένα σημαντικό έγγραφο, και να γνωρίζουμε ότι θα έχουμε δικά μας συμφέροντα ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Και πιστεύω ότι η ενέργεια, φυσικά, θα είναι το κρίσιμο «πεδίο μάχης» βραχυπρόθεσμα. Μεσοπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα, μπορούμε να είμαστε ηγέτες όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση.
Μπορούμε να είμαστε ηγέτες. Πρέπει να είμαστε ηγέτες στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Θα πρέπει να είμαστε ηγέτες στις νέες τεχνολογίες όσον αφορά την Κλιματική Αλλαγή. Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να διαφοροποιηθούμε από το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά πρέπει επίσης να έχουμε επίγνωση του γεγονότος ότι επί του παρόντος πιεζόμαστε. Πληρώνουμε το φυσικό αέριο στη Ρωσία φυσικού αερίου, σε τιμές που είναι υπερβολικά υψηλές. Και δεν αντικατοπτρίζουν τις θεμελιώδεις αρχές της αγοράς φυσικού αερίου. Και αυτός είναι ο λόγος που υποστήριξα την ιδέα κάποιου είδους ανώτατου ορίου στην χονδρική αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Και θα επαναφέρω αυτήν την πρόταση σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Πρέπει να το κάνουμε, σε συνεργασία, φυσικά, με τους Αμερικανούς, γιατί είναι μεγάλοι προμηθευτές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Και έχουν έξυπνες ιδέες για το πώς μπορούμε πραγματικά να το πετύχουμε αυτό. Αλλά δεν θέλω να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια κατάσταση όπου ξοδεύουμε όλο και περισσότερα, επιδοτώντας τους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου στο εσωτερικό της χώρας και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα μας στηρίζει σε αυτή την προσπάθεια. Είναι σημαντικό να επενδύσουμε στο μέλλον. Και αυτός είναι ο λόγος που η πρωτοβουλία RePowerEU είναι, πιστεύω, μια εξαιρετική προσθήκη στο NextGenerationEU ως ένα χρηματοοικονομικό εργαλείο που θα μας βοηθήσει να επενδύσουμε στην πράσινη μετάβαση.
Αλλά πρέπει επίσης να δούμε τι θα κάνουμε αύριο, τον επόμενο μήνα, τους επόμενους τρεις μήνες. Τι θα κάνουμε τον χειμώνα για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τους πολίτες; Καταλήξαμε σε ένα πολύ ισχυρό, πιστεύω, εγχώριο πακέτο μέτρων για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων όσον αφορά τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Αλλά ειλικρινά, η Ευρώπη πρέπει να κάνει περισσότερα σε αυτό το πεδίο.

Børge Brende: Αλλά αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η Ευρώπη να χρειαστεί να κλείσει αρκετές βιομηχανικές μονάδες, αλουμίνιο, λιπάσματα, κ.λπ., αν δεν υπάρχει ηλεκτρική ενέργεια εκεί, υποθέτω.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Φυσικά και πρέπει να προετοιμαστούμε για το χειρότερο σενάριο, αλλά αυτό που περιγράψατε συνιστά αρκετά δραματική εξέλιξη. Διότι χρησιμοποιούμε φυσικό αέριο για τρεις λόγους: χρησιμοποιούμε αέριο στη βιομηχανία, χρησιμοποιούμε αέριο για θέρμανση. Αυτό θα είναι πολύ σημαντικό τον χειμώνα. Και χρησιμοποιούμε αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Στην Ελλάδα καταναλώνουμε περισσότερο φυσικό αέριο το καλοκαίρι απ’ ό,τι τον χειμώνα, μόνο και μόνο επειδή είναι μεγαλύτερη η ζήτηση λόγω κλιματιστικών.

Børge Brende: Σκέφτομαι, όμως, και τις τεράστιες επιχειρηματικές ευκαιρίες που σχετίζονται επίσης με την πράσινη μετάβαση. Νομίζω ότι υπάρχουν ακόμα τεράστιες δυνατότητες όσον αφορά τα λεγόμενα «καύσιμα ελευθερίας», δηλαδή τις νέες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αλλά, όπως είπατε κύριε Πρωθυπουργέ, πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Δεν χτίζεται κάτι από τη μια μέρα στην άλλη.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχετε δίκιο που επισημαίνετε ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι αυτή τη στιγμή η φθηνότερη μορφή ενέργειας που μπορούμε να παράγουμε. Ίσως για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καταφέραμε, μια ημέρα του Απριλίου -ήταν μια ηλιόλουστη μέρα με πολύ αέρα και με όχι τόσο υψηλή κατανάλωση ενέργειας- να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια εξ ολοκλήρου από αιολική και ηλιακή ενέργεια. Αυτό είναι το μέλλον και θα ενισχύσουμε την ικανότητά μας όσον αφορά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πρέπει όμως και να επιταχύνουμε τη διαδικασία αδειοδότησης. Δεν μπορεί να απαιτούνται πέντε χρόνια για να δημιουργήσουμε ένα αιολικό πάρκο ή μια ηλιακή μονάδα παραγωγής ενέργειας.
Και γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικές οι ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες όσον αφορά τον εξορθολογισμό της αδειοδότησης, η ιδέα της μετάβασης σε περιοχές όπου μπορείτε πραγματικά να πάτε και να δημιουργήσετε ικανότητα παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό.
Αλλά αυτό δεν θα είναι αποτελεσματικό από μόνο του. Χρειαζόμαστε αποθήκευση και τεχνολογίες αποθήκευσης. Πρέπει να επενδύσουμε πραγματικά σε τεχνολογίες αποθήκευσης. Μπορούμε να δούμε την αντλούμενη αποθήκευση. Χώρες όπως η Ελλάδα -που μπορούν να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο λόγω γεωγραφίας- αξιοποιούν σημαντικά κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την κατασκευή των πρώτων αποθηκευτικών σταθμών με αντλησιοταμίευση. Φυσικά, μπαταρίες και μετά ηλεκτρικά δίκτυα. Τα δίκτυά μας αυτή τη στιγμή δεν είναι σε θέση να υποστηρίξουν τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη διασύνδεσή τους (με το σύστημα).
Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα ηλεκτρικό καλώδιο που θα συνδέει την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Θα είναι ένα καλώδιο ισχύος 3 Gigawatt. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί μπορούμε να φέρουμε στις ευρωπαϊκές αγορές πολύ φθηνή ηλιακή ηλεκτρική ενέργεια που θα παραχθεί στην Αίγυπτο. Επομένως, εάν θέλουμε να έχουμε μια ευρωπαϊκή αγορά που λειτουργεί σωστά, πρέπει να τα κάνουμε όλα αυτά.
Και, πρέπει να εστιάσουμε και στην εξοικονόμηση ενέργειας, γιατί οι έστω και πολύ μικρές αλλαγές στις συνήθειές μας, αν υιοθετηθούν από όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές, θα κάνουν πραγματικά τη διαφορά. Και μερικές φορές, υπάρχει σκεπτικισμός όταν μιλάμε για εξοικονόμηση ενέργειας. Αν πεις στον κόσμο: «θα μπορούσες να ανεβάσεις τη θερμοκρασία και το κλιματιστικό σου κατά έναν ή δύο βαθμούς». Πραγματικά κάνει μεγάλη διαφορά. Θα καταλήξουν να πληρώνουν μικρότερους λογαριασμούς.
Για παράδειγμα, ξεκινάμε ένα πρόγραμμα τώρα όπου επιδοτούμε την αντικατάσταση παλαιών κλιματιστικών μονάδων για σπίτια και επιχειρήσεις. Οι νέες μονάδες ηλεκτρικής ενέργειας είναι 50% με 60% πιο αποδοτικές όσον αφορά την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Θα ήθελα, λοιπόν, να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο να διασφαλίσουμε ότι ξοδεύουμε λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώνουμε σήμερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Børge Brende: Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση αυτή. Σας άκουσα και χθες το βράδυ να μιλάτε για την ενέργεια. Και νομίζω ότι είναι πολύ καθησυχαστικό να γνωρίζουμε ότι έχουμε ηγέτες στην Ευρώπη που γνωρίζουν αυτόν τον τομέα. Είναι ένα πολύπλοκο πεδίο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κανείς από εμάς δεν γνώριζε πολλά για την ενέργεια πριν αναλάβουμε τα καθήκοντά μας. Αλλά η αγορά ενέργειας είναι περίπλοκο ζήτημα. Κάθε χώρα έχει διαφορετικές προτεραιότητες. Αλλά πραγματικά θα παροτρύνω τους συναδέλφους μου να δουν τη μεγάλη εικόνα αυτή τη στιγμή. Το κάναμε με τον Covid. Το κάναμε με το πρόγραμμα NextGenerationEU. Το κάναμε με τα εμβόλια. Το κάνουμε με το σχέδιο REPowerEU. Ας δούμε όμως και το βραχυπρόθεσμο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, γιατί μπορεί να έχουμε έναν δύσκολο χειμώνα μπροστά μας.


Børge Brende: Επιστρέφοντας στον γεωπολιτικό ρόλο της Ευρώπης και της ΕΕ, είπατε ότι η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει σε μεγαλύτερο βαθμό την ευθύνη για την ασφάλειά της. Το 80% της στρατιωτικής ικανότητας του ΝΑΤΟ προέρχεται από χώρες εκτός της ΕΕ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα δαπανά πάνω από το 2% του ΑΕΠ για την άμυνα, εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς έχουμε δικαιολογημένες ανησυχίες για την ασφάλειά μας. Επομένως, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να διασφαλίσουμε ότι θα αυξήσουμε συνολικά το επίπεδο των αμυντικών μας δαπανών. Αλλά αυτό θα πρέπει να γίνει με πιο έξυπνο τρόπο.
Και υπάρχουν τομείς όπου είναι σαφές ότι μπορούμε να συνεργαστούμε. Και πρέπει να το κάνουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να αυξήσουμε τις δυνατότητές μας. Ο κυβερνοχώρος είναι για παράδειγμα ένας από αυτούς τους τομείς. Το διάστημα είναι ένας άλλος τομέας, όπου δεν έχει νόημα μια χώρα μεσαίου μεγέθους όπως η Ελλάδα να επενδύσει από μόνη της.
Επομένως, αυτό που περιγράφετε είναι μία πραγματικότητα. Και για το λόγο αυτό το ΝΑΤΟ θα συνεχίσει να είναι πολύ σημαντικό. Αλλά αν κάποια στιγμή χρειαστεί να λάβουμε κάποια απόφαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να την κάνουμε πράξη. Και βέβαια υπάρχουν και άλλα θέματα που έχουν σχέση με την ασφάλειά μας. Θα ήθελα να θίξω ένα από αυτά: τη διαχείριση των συνόρων. Αυτό το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό. Δεν μπορούμε να έχουμε μια ζώνη Schengen που να λειτουργεί σωστά, αν δεν διασφαλίσουμε ότι θα ελέγχουμε το ποιος θα μπαίνει και ποιος θα βγαίνει από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εμείς το κάναμε και μάλιστα με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Αλλά υπερασπιζόμαστε τα σύνορά μας και θέλουμε να διασφαλίσουμε πως θα αντιμετωπίσουμε τις εγκληματικές συμμορίες των παράνομων διακινητών, οι οποίοι επωφελούνται από τον ανθρώπινο πόνο και τα βάσανα. Αυτό που θέλουμε είναι οργανωμένη μετανάστευση. Παρατηρείται έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στην Ευρώπη. Παρατηρείται έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα, με την ανεργία σε ποσοστό 12%. Επομένως, αν χρειαζόμαστε για παράδειγμα εργατικό δυναμικό για τη γεωργία ή για τον κλάδο των κατασκευών και μπορούμε να το έχουμε, τότε ας συνάψουμε οργανωμένες συμφωνίες με άλλες χώρες, αντί να ενθαρρύνουμε τον κόσμο να διασχίσει το Αιγαίο, υπό αυτές τις τραγικές και επικίνδυνες συνθήκες. Και αυτό είναι ένα καίριας σημασίας σημείο για την ασφάλειάς μας. Δεν το συζητάμε αρκετά. Αλλά μπορώ να σας πω ότι, ως χώρα που βρίσκεται στα σύνορα της ΕΕ, μας απασχολεί πολύ αυτό το ζήτημα.


Børge Brende: Καθώς τελειώνει αυτή η συνομιλία, θα ήθελα να είχαμε περισσότερο χρόνο να μιλήσουμε για τις ευρωπαϊκές αξίες και επίσης για το «ταξίδι» που διήνυσε η Ελλάδα. Όταν έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ίσως δεν ήταν όλα τέλεια. Αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση ήθελε να ενσωματώσει την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ελλάδα, και το έκανε πολύ επιτυχημένα. Γνωρίζω ότι αυτές οι χώρες είναι ηγέτιδες. Και όπως αναφέρατε, κύριε Πρωθυπουργέ, το ταξίδι της Ελλάδας ήταν προς μια πραγματική δημοκρατία. Ήταν πολύ δύσκολο τα τελευταία δέκα χρόνια. Στη γειτονιά της ΕΕ υπάρχουν προκλήσεις, αλλά συγκρούσεις υπάρχουν και εντός της ΕΕ, καθώς δεν είναι όλες οι χώρες της ΕΕ συνεπείς με τις βασικές συμφωνίες και αρχές της Ενωσης. Πιστεύετε πως όσοι έδειχναν πολύ ευχαριστημένοι και είχαν εφησυχάσει, πρέπει να είναι πιο αυστηροί τα επόμενα χρόνια;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, η Ευρωπαϊκή Ένωση βοήθησε στον μετασχηματισμό της Ελλάδας. Από τότε που γίναμε μέλος της, έχουμε ωφεληθεί πάρα πολύ οικονομικά. Κι εμείς κάποια στιγμή εφησυχάσαμε και πληρώσαμε πολύ βαρύ τίμημα.
Όμως η Ελλάδα παρέμεινε στην Ευρωζώνη και ήταν η σωστή απόφαση. Και τώρα είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που τα πάμε και πάλι αρκετά καλά. Αλλά οι ευρωπαϊκές αξίες και οι δημοκρατικές αξίες αποτελούν μέρος αυτού που είμαστε ως χώρα.
Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η έννοια της επανεφεύρεσης της Δημοκρατίας στον 21ο αιώνα είναι τόσο σημαντική. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν μπορούν να υπάρχουν εκπτώσεις σε ζητήματα κράτους δικαίου και προσήλωσης στο κοινοτικό κεκτημένο.
Σε τελική ανάλυση αυτό προσδιορίζει αυτό που είμαστε. Είναι αυτό που υπογράψαμε όταν γίναμε μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι πολλές από τις ανησυχίες που τροφοδοτούν τον λαϊκισμό και προσθέτουν τοξικότητα στον δημόσιο διάλογο, είναι εύλογες ανησυχίες.
Η εισοδηματική ανισότητα είναι τεράστιο ζήτημα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να το αγνοήσουμε. Και γι’ αυτό, όταν σκεφτόμαστε τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της Ελλάδας, δεν θέλουμε να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Θέλουμε μια συμπεριληπτική ανάπτυξη, χωρίς αποκλεισμούς και χρειάζεται επίσης να δούμε τον τρόπο με τον οποίο παρεμβαίνουμε στην πολιτική αντιπαράθεση στη δημόσια σφαίρα. Πώς θα μειώσουμε την τοξικότητα. Έχουμε ηγετικό ρόλο στη ρύθμιση του ψηφιακού οικοσυστήματος, αλλά μπορούμε να κάνουμε περισσότερα για να συνεργαστούμε και με τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας για να διασφαλίσουμε ότι η ρητορική μίσους και η διαστρέβλωση, η παραπληροφόρηση, δεν θα καθίστανται τμήμα του διαδικτυακού διαλόγου. Γιατί, δυστυχώς, αυτό είναι που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Και μια τελευταία παρατήρηση. Εάν ο πολιτικός διάλογος είναι τόσο τοξικός, εάν όλα έχουν να κάνουν με προσωπικές επιθέσεις, σκεφτείτε την επόμενη γενιά ηγετών. Ποιος θα θελήσει να ενταχθεί στην πολιτική, εάν χρειαστεί να υπομείνει όλο αυτό, να βρίσκεται αντιμέτωπος με δολοφονίες χαρακτήρων; Κινδυνεύουμε πραγματικά να στείλουμε στην επόμενη γενιά ηγετών το μήνυμα ότι δεν αξίζει να ασχοληθεί με την πολιτική. Επειδή το τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει θα είναι πολύ βαρύ.


Ο Απολογισμός ενός Στρατιωτικού εν αποστρατεία - Οι 8 νόμοι που ισοπέδωσαν τις συντάξεις και τα μερίσματα

 



Γράφει ο Υπτγος ε.α. Νικόλαος Ζαρκάδας

 

Κατά την διάρκεια της μνημονιακής δεκαετίας {2010 – 2020} οι συνταξιούχοι του Δημοσίου και ιδιαίτερα οι στρατιωτικοί υπέστησαν σοβαρές και αλληλεπάλλες μειώσεις και κρατήσεις τόσον στη βασική τους σύνταξη όσον και στο μέρισμα και βοήθημα των Μετοχικών τους Ταμείων.

Συγκεκριμένα:

Με τον νόμο 3865/2010 {ΦΕΚ 120 Α΄} θεσπίστηκε από 1.8.2010 Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων {ΕΑΣ} για τις συντάξεις που υπερβαίνουν τα 1.400 ευρώ. Η μηνιαία παρακράτηση καθορίστηκε από 3% έως 10% {άρθρο 11} και στη συνέχεια με τον νόμο 4002/2011 {ΦΕΚ 180 Α΄} οι συντελεστές αυξήθηκαν από 1.8.2011 και καθορίστηκαν από 3% έως 14% {παρ. 13 άρθρου 2}. Μια κράτηση, η οποία παρά την δικαστική απόφαση κατάργησης από 10.2.2017 {ΕλΣ 244/2017} παραμένει και ισχύει, μέχρι σήμερα, όπως καθορίστηκε από 1.1.2019 με απόφαση του ίδιου δικαστηρίου {ΕλΣ 1477/2021}.

Με τον νόμο 3986/2011 {ΦΕΚ 152 Α΄} από 1.1.2010 επιβλήθηκε στα εισοδήματα άνω των 1.200 ευρώ των φυσικών προσώπων Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης {ΕΕΑ} {άρθρο 29}. Η παρακράτηση αυτής ενώ αρχικά είχε καθορισθεί σε ποσοστά από 1% έως 4% στη συνέχεια αναπροσαρμόστηκε σε 2,2% έως 10%. Ενώ στον ιδιωτικό τομέα από 1.1.2021 έχει ανασταλεί η εφαρμογή της, στο δημόσιο παραμένει και ισχύει, μέχρι σήμερα.

Με τον νόμο 4024/2011 {ΦΕΚ 226 Α΄} για τους συνταξιούχους του Δημοσίου καθορίζεται από 1.11.2011, ότι μειώνεται κατά 20% το ποσό της μηνιαίας σύνταξής τους, που υπερβαίνει τα 1.200 ευρώ {παρ. 10α άρθρου 1}.

Με το νόμο 4051/2012 {ΦΕΚ 40 Α΄} καθορίστηκε ότι “από 1.1.2012 για τους συνταξιούχους του Δημοσίου γενικά αναπροσαρμόζεται με μείωση 12% το ποσό της κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.300 ευρώ” {παρ. 1α άρθρου 1}.

Με τις διατάξεις του πρώτου άρθρου του νόμου 4093/2012 {ΦΕΚ 222 Α΄} οι στρατιωτικοί από 1.8.2012 υπέστησαν τριπλό οικονομικό πλήγμα. 

Μειώθηκαν τόσον οι συντελεστές προσδιορισμού του βασικού μισθού των βαθμών της στρατιωτικής ιεραρχίας, όσον και η βάση διαμόρφωσης αυτών {παρ. 31 υποπ. Γ}. Καταργήθηκαν τα επιδόματα των εορτών και της αδείας {υποπ. Β4 παρ. Β3}. Θεσπίστηκε κράτηση επί της μηνιαίας σύνταξης ή το άθροισμα των μηνιαίων συντάξεων και μερισμάτων από 5% έως 15% {υποπ. Β3}.

Μια κράτηση επί των μερισμάτων και βοηθήματος, η οποία συνεχίζεται και σήμερα, παρά του ότι οι σχετικές διατάξεις, με αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων έχουν κριθεί αντισυνταγματικές και συνεπώς ανίσχυρες να εφαρμόζονται.

Αθροίζοντας τα παραπάνω, ήτοι μειώσεις, εισφορές, κρατήσεις και καταργήσεις, καταλήγουμε ότι η γενική μείωση της σύνταξης των στρατιωτικών υπερβαίνει το 50%, με άμεση συνέπεια την ανεπάρκεια αυτής για την αντιμετώπιση του κόστους μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Στη συνέχεια έρχεται ο νόμος 4387/2016 {ΦΕΚ 85 Α΄} με τον οποίο καθορίστηκε ότι η σύνταξη αποτελείται από δύο βασικά τμήματα, ήτοι την βασική συγκεκριμένου και ίδιου ποσού για τους έχοντες πάνω από είκοσι έτη ασφάλισης – υπηρεσίας και την ανταποδοτική {άρθρο 8} υπολογιζόμενη ως ποσοστό επί των συντάξιμων αποδοχών.

Για την αναπροσαρμογή των συντάξεων {άρθρο 14} καθορίστηκε ότι θα συνεχίσει από 1.1.2019 να καταβάλλεται η σύνταξη στο ύψος που είχε διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014 με τον καθορισμό ως τρίτο συμπληρωματικό τμήμα αυτής την αποκαλούμενη “προσωπική διαφορά”.

Η προσωπική διαφορά δεν αποτελεί μέρος της σύνταξης, αλλά χρηματικό ποσό, το οποίο χορηγείται και προστίθεται ή αφαιρείται, προκειμένου η σύνταξη να διατηρείται σταθερή στο ύψος της 31.12.2014. Κάθε αύξηση γίνεται μόνον επί του τμήματος της ανταποδοτικής και ισόποσα μειώνει την προσωπική διαφορά με συνέπεια θετική αύξηση να παρέχεται μόνον μετά τον μηδενισμό της προσωπικής διαφοράς.

Η αναπροσαρμογή των συντάξεων έγινε με βάση τις συντάξιμες αποδοχές της 31.12.2014, ήτοι έμμεσα διατηρήθηκαν σε ισχύ όλες οι μειώσεις και εισφορές των προηγούμενων νόμων, παρά τις δικαστικές αποφάσεις με τις οποίες οι σχετικές διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές. {ΣτΕ 2192/2014}.

Η δίκαιη και νόμιμη αναπροσαρμογή της σύνταξης των στρατιωτικών έπρεπε να γίνει με τις συντάξιμες αποδοχές της 31.7.2012 ήτοι όπως διαμορφώθηκαν μετά την ισχύ και εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 50 και 51 του νόμου 3205/2003 {ΦΕΚ 297 Α΄}.

Πλέον της άδικης αυτής αναπροσαρμογής, με τον νόμο 4472/2017 {ΦΕΚ 74 Α΄} προστέθηκε {άρθρα 123 – 127} μια νέα αδικία μείζονα, ήτοι η αποδέσμευση των συντάξεων από τις αποδοχές του Ειδικού Μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας κατά παράδοση του άρθρου 34 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων {Π.Δ.169/2007 – ΦΕΚ 210 Α΄}.

Μετά από τα παραπάνω έρχεται και ο τελευταίος ασφαλιστικός νόμος 4670/2020 {ΦΕΚ 43 Α΄}, ο οποίος τροποποιεί και συμπληρώνει τις διατάξεις του προηγούμενου 4387/2016, πλην όμως νομιμοποιεί όλες τις περικοπές και διατηρεί όλες τις βασικές αρχές του. Μετέβαλε βέβαια και αύξησε τα ποσοστά αναπλήρωσης για όσους είχαν περισσότερα από τριάντα χρόνια υπηρεσίας – ασφάλειας, πλην όμως για τους περισσότερους χωρίς κανένα ουσιαστικό και πρακτικό αποτέλεσμα, αφού η αύξηση, που χορηγήθηκε απορροφήθηκε από την προσωπική διαφορά με συνέπεια στο πληρωτέο ποσό να μην εμφανισθεί ουδεμία αύξηση ή διαφορά.

Μετά την παραπάνω περιγραφή και την αντικειμενική εκτίμηση των δεδομένων καταδεικνύεται ότι οι παλαιοί συνταξιούχοι στρατιωτικοί είναι “υπό διωγμόν” δεδομένου ότι˙

Οι μειώσεις των συντάξεων της μνημονιακής δεκαετίας ουδέποτε καταργήθηκαν και ουδέποτε επανήλθαν ή αποκαταστάθηκαν οι συντάξιμες αποδοχές τους.

Η μη νόμιμη κράτηση επί του μερίσματος και του βοηθήματος συνεχίζεται, όπως και η κατάργηση των δώρων.

Η ανταποδοτική σύνταξη από 1.1.2019 υπολογίστηκε επί των συντάξιμων αποδοχών της 31.12.2014 και όχι επί των πραγματικών της 31.7.2012.

Επινοήθηκε και εφαρμόζεται η προσωπική διαφορά.

Τέλος, καθορίστηκε και ισχύει η αποδέσμευση των συντάξεων από τις αποδοχές των εν ενεργεία στελεχών.

Σήμερα, η διατήρηση σε ισχύ και η εφαρμογή ανίσχυρων νομοθετικών διατάξεων δεν συνάδει με τις αρχές του κράτους δικαίου και οπωσδήποτε με τις αρχές της δικαιοσύνης, της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης, της ασφάλειας δικαίου, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και ιδιαίτερα με την αρχή του σεβασμού και της προστασίας της αξίας του ανθρώπου.


Ἡ Γενοκτονία τοῡ Ποντιακοῡ Ἑλληνισμοῡ


 


   Γράφει ο Yπτγος ε.α. Χρίστος Φαραντάτος

Γενοκτονία είναι η συστηματική και ολοκληρωτική εξόντωσις επί τη βάσει σχεδίου ενός έθνους ή γένους ή μιάς φυλής. Συνήθως το κακούργημα αυτό είναι απόρροια και κατάλοιπον ενός πολέμου, με επιδίωξιν την εξόντωσιν του αντιπάλου.

Τα Η.Ε. δι’ αποφάσεώς των χαρακτηρίζουν την Γενοκτονία ως έγκλημα, που αναφέρεται σε ομάδες πληθυσμών με πρόθεσιν θανατώσεως, σοβαρών κακώσεων και δημιουργίας απανθρώπων συνθηκών διαβιώσεως, που αποβλέπουν στην εξόντωσιν του διωκομένου πληθυσμού.

Η 19η Μαΐου είναι η ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, όπως καθωρίσθη με ομόφωνον απόφασιν από την Ελληνική Βουλή (ν. 2193/1994 ΦΕΚ Α΄- 32). Είναι η ημέρα κατά την οποίαν ο Τούρκος Πασάς Κεμάλ Ατατούρκ (1881–1938) απεβιβάζετο στην Αμισό της Σαμψούντος του Πόντου, δίδων το σύνθημα της ολοκληρωτικής και πλήρους εξοντώσεως και αφανισμού των Ελλήνων. Ημέρα αποφράς, μιαρά, επάρατος και κατηραμένη δι’ ολόκληρον το Ελληνικόν Έθνος !!!

Ως Πόντος νοείται ολόκληρος η παραλιακή περιοχή της νοτίου, κυρίως, ακτής του Ευξείνου Πόντου (Μαύρης Θαλάσσης) εις βάθος 100 χλμ. περίπου, εντός της ενδοχώρας, συνολικής εκτάσεως 140 τ.χ., περιλαμβάνουσα τις πόλεις εκ Δ προς Α Σινώπη, Αμισό, Οινόη, Κοτύωρα, Κερασούντα, Τρίπολιν, Τραπεζούντα και Ριζαίον μέχρι του Ρωσσικού Βατούμ.

Εκεί ο Ελληνισμός έδρασε συμπαγής επί τρεις χιλιετηρίδες μέχρι του 1923, προσενεγκών μεγάλες υπηρεσίες σ’ ολόκληρη την ανθρωπότητα. Ο Πόντος είναι γνωστός και από την μυθολογία (Αργοναυτική Εκστρατεία, ο τιτάν Προμηθεύς που ελυτρώθη από τον Ηρακλή, οι έφιππες Αμαζόνες κ.λπ.). Αναφέρομεν όμως ιστορικά πρόσωπα, όπως ο κυνικός φιλόσοφος Διογένης ο Σινωπεύς, (400–325 π.Χ.), ο γεωγράφος εξ Αμασείας Στράβων (64 π.Χ.–19 μ.Χ.) που ανεκήρυξε, ότι «ἒστιν μέν οὖν Ἑλλάς καί ἡ Μακεδονία», ασχέτως, εάν επί των ημερών μας κατεπροδόθη από ένα αλήστου μνήμης κυβερνών πολιτικό δίδυμον!!! Επίσης, ο διαπρεπής λόγιος κληρικός Ιωάννης Βησσαρίων (1403–1472) από την Τραπεζούντα που υποστήριξε την ένωσιν των Εκκλησιών (Σύνοδος Φερράρας 1439), η Δυναστεία των Κομνηνών, που ανέδειξε πέντε αυτοκράτορες του Βυζαντίου και 17 Βασιλείς στην αυτοκρατορία της Τραπεζούντος (1204–1461). Αναφέρομε τελευταία και τον μακαριστόν αρχιεπίσκοπον Αθηνών Κυρόν Χρύσανθον Φιλιππίδην (1881–1949) από την Τραπεζούντα, ο οποίος ευλόγησε τα ιερά όπλα της Ελλάδος κατά τον πόλεμον του 1940, αρνηθείς να παραστή στην αντιπροσωπεία παραδόσεως των Αθηνών στους εισβολείς Γερμανούς (27 Απρ. 1941).

Ο Ελληνισμός του Πόντου εσφαγιάσθη αγρίως, ητιμάσθη, εξεδιώχθη βιαίως από τις προγονικές του εστίες, εξοντώθη κυριολεκτικώς επί τη βάσει καλώς μελετημένου εθνικού τουρκικού σχεδίου. Τα ειδεχθή και φρικαλέα εγκλήματα των Τούρκων υπερβαίνουν κάθε ανθρωπίνη φαντασία!

Μετά την εκθρόνισιν του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β΄(1842–1918) κατά το 1909 και την επικράτησιν του Κινήματος των Νεοτούρκων, ήρχισε βαθμηδόν ο εξοντωτικός και απηνής διωγμός των χριστιανικών μειονοτήτων (Αρμένιοι – Έλληνες), ώστε να διαμορφωθή ένα ομοιογενές οθωμανικόν κράτος, βάσει της αρχής «ένα έθνος και ένας λαός», κάθε δε διαφορετικόν φυλετικό στοιχείο να εξαφανισθή ως μίασμα και ξένο σώμα από την τουρκική επικράτεια.

Οι Τούρκοι αρνούνται ότι διέπραξαν Γενοκτονία εις βάρος των Ελλήνων, αλλά υπάρχουν επίσημα έγγραφα και μαρτυρίες ξένων διπλωματών, που τους διαψεύδουν και τεκμηριώνουν ιστορικώς τα γεγονότα της περιόδου εκείνης (1908–1923), ιδιαιτέρως δε της τετραετίας 1919–1923, όπου κατεσφά-γησαν περίπου 350.000 Έλληνες Πόντιοι!

Ηθικοί αυτουργοί της Γενοκτονίας, πλήν του Κεμάλ Ατατούρκ, είναι και ο Ισμέτ Ινονού (1884–1973) με την τριανδρία των Πασάδων Παντουρκιστών Ισμαήλ Εμβέρ (1881–1922) υπουργού πολέμου, Μεχμέτ Ταλαάτ (1874–1921), υπουργού εσωτερικών και Αχμέτ Τζεμάλ (1872–1922) στρατιωτικού διοικητού Κπόλεως, με την καθοδήγησιν του Γερμανού τουρκόφιλου συνταγματάρχου Λίμαν φον Σάντερς (1855–1929). Εφέτος θα τιμήσωμεν πανελληνίως την μνήμη των σφαγιασθέντων Ελλήνων την Κυριακή 22α Μαΐου, καθόσον η 19η είναι ημέρα Πέμπτη και βάσει αποφάσεως της Βουλής μεταφέρεται η μνημόσυνος αναμνηστική ημέρα στην αμέσως επομένην Κυριακή (ΠΔ 99/11-5-94 ΦΕΚ Α΄78).

Σήμερα η Τουρκία που κρούει την πύλη της Ευρώπης αποτελεί μόνιμον και σοβαράν απειλήν κατά της Ελλάδος. Οι ανθελληνικές δραστηριότητες των Τούρκων (Αμμόχωστος – Αγ. Σοφία), οι καθημερινές παραβιάσεις του θαλασσίου και εναερίου χώρου της Ελλάδος, τα όνειρα περί γαλάζιας πατρίδος, η άρνησις επαναλειτουργίας της μεγάλης Σχολής της Χάλκης και γενικώς η απαράδεκτος εχθρική συμπεριφορά της προς την Ελλάδα, με περιφρόνησιν του διεθνούς δικαίου, απειλούσα με πόλεμον (casus belli) την «σύμμαχον» Ελλάδα, σε περίπτωση επεκτάσεως των χωρικών της υδάτων στα 12 ν.μ., όπως προβλέπει το ισχύον διεθνές δίκαιον περί θαλάσσης, δημιουργούν μίαν απαράδεκτον εχθρικήν συμπεριφοράν, η οποία εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους.

Απαιτείται λοιπόν και επιβάλλεται συνεχής εγρήγορσις, επαγρύπνησις και ομοψυχία σύμπαντος του Ελληνικού Έθνους, ιδιαιτέρως δε η διατήρησις ισχυρών και ετοιμοπολέμων Ενόπλων Δυνάμεων, ικανών να εξασφαλίσουν, εάν χρειασθή, την ακεραιότητα της πατρίδος και την ελευθερία του Ελληνικού λαού. Η Ελλάς είναι Ιδέα, είναι Φως, είναι δημιουργία και πάντοτε θα θριαμβεύη και θα νικά! 

«Μην λησμονείς πώς Έλληνα σ’ έχει γεννήσει η φύση και μέσα σου λάμπει αδάμαστη του Γένους σου η ψυχή!»

Σενάρια για "πολιορκία" της Τουρκίας από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία βλέπουν οι Τούρκοι :- "Tι κάνει… Ετοιμάζεται για πόλεμο; Στρατιωτικοποιεί και τα νησιά".


 Σενάρια για "πολιορκία" της Τουρκίας από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία βλέπουν αναλυτές από τη γείτονα χώρα, φτάνοντας στο σημείο να... διερωτώνται εάν η Αθήνα στρατιωτικοποιεί τα νησιά του Αιγαίου επειδή "ετοιμάζεται για πόλεμο".

Ειδικότερα, στην εφημερίδα Aksam ο αρθρογράφος Τουργκάι Γκιουλέρ υποστηρίζει ότι η Τουρκία πολιορκείται από την Ελλάδα, "αφού αγοράζει δεκάδες Rafale, κι έρχονται οι ΗΠΑ δίπλα μας. Αυτά πρέπει να τα σκεφτούμε. Ο  λόγος είναι ένας. Ξεκάθαρα μιλάμε για πολιορκία της Τουρκίας". 

Η εφημερίδα Hurriyet εστιάζει στο γεγονός ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός έχει επισκεφθεί τις ΗΠΑ δύο φορές με τον διευθυντή της εφημερίδας Αχμέτ Χακάν να "διερωτάται" για την Ελλάδα: "Tι κάνει… Ετοιμάζεται για πόλεμο; Στρατιωτικοποιεί και τα νησιά".

Στη Milliyet, σε άρθρο του ο Ζαφέρ Σαχίν σχολιάζει πως "στην Αλεξανδρούπολη χτίζουν η έχτισαν έναν μεγάλο σταθμό αποθήκευσης LNG και μάλλον οι ΗΠΑ έχουν μακροπρόθεσμο σχέδιο να στέλνουν το δικό τους αέριο στην Ευρώπη μέσω της Αλεξανδρούπολης". Όπως γράφει ο ίδιος, "αυτός είναι και ο λόγος που εγκατέστησαν (σ.σ.: οι Αμερικανοί) εκεί στρατιωτική βάση" 



πηγή: https://www.capital.gr/diethni/3636361/tourkoi-analutes-etoimazetai-gia-polemo-i-ellada

Τομεάρχες Άμυνας ΣΥΡΙΖΑ:- "Ο ΥΕΘΑ συνεχίζει να ψεύδεται" - "Η Ελλάδα βοηθά την Ουκρανία, με δυσαναπλήρωτο πολεμικό υλικό, σε βάρος της άμυνας της Χώρας!"


 

Κοινή δήλωση των Τομεαρχών Εθνικής Άμυνας Θοδωρή Δρίτσα και Γιώργου Τσίπρα της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Ο υπουργός Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος παραδέχτηκε σήμερα μετά από δήλωση και επίκαιρη ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ότι «η Ελλάδα βοηθά την Ουκρανία με αμυντικό υλικό από τα αποθέματα που διαθέτει η χώρα».

Κατά συνέπεια το υπουργείο Άμυνας και συνολικά η κυβέρνηση απέκρυπτε την αλήθεια επί τρεις μήνες τώρα όταν απαντούσε πως ό,τι έστειλε ήταν η αρχική παρτίδα καλάσνικοφ και «εκτοξευτήρων» αγνώστου ποσότητας και τύπου. Διαψεύδοντας δημοσιεύματα ο Ν. Παναγιωτόπουλος είχε απαντήσει στις 18 Απριλίου πως δεν ισχύει «ότι στείλαμε έξι φορές όπλα αλλά αυτά που στείλαμε πήγαν με έξι δρομολόγια». Τώρα παραδέχεται ότι οι παραδόσεις συνεχίζονται.

Δεύτερον, ο υπουργός Άμυνας ψευδόταν όταν έλεγε στις 13 Απριλίου πως «δεν υπάρχει θέμα εκ νέου αποστολής».

Τρίτον, ο υπουργός Άμυνας επιβεβαιώνει το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας για νέες αποστολές όπλων και πυρομαχικών (βαρύτερου τύπου;) χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη να δώσει καμιά εξήγηση πώς γίνεται να το πληροφορείται αυτό ο ελληνικός λαός και τα κόμματα από το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας. Η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο συνεχίζει να στέλνει όπλα, ίσως και βαρύτερα, αλλά επιπλέον ντρέπεται για αυτό και κρύβεται γιατί φοβάται την αντίδραση της κοινωνίας.
Τέταρτον, συνεχίζει να μη διευκρινίζει, όπως έχει υποχρέωση, ποιες ακριβώς ποσότητες ποιων ακριβώς όπλων και πυρομαχικών έχει αποστείλει και θα αποστείλει, όπως πράττουν όλες οι άλλες οι κυβερνήσεις.

Πέμπτον, η επιμονή του υπουργείου Άμυνας να «διευκρινίζει» ότι «το αμυντικό υλικό χορηγείται από τα αποθέματα που διαθέτει η χώρα και δεν αποδυναμώνει ούτε κατ’ ελάχιστον την αμυντική δυνατότητά της», αντί να μας καθησυχάζει μεγαλώνει την εύλογη ανησυχία για την υπευθυνότητα των αρμοδίων. Ποια ακριβώς αποθέματα ποιου αμυντικού υλικού είναι τόσο πλεονασματικά ώστε να τα διαθέτουμε στην Ουκρανία; Είναι δυνατόν να μη γνωρίζει ο υπουργός Άμυνας ότι τα αποθέματα είναι δυσαναπλήρωτα και υπολογίζονται σε «ημέρες αγώνα» στις κρίσιμες στιγμές, όταν μάλιστα η απειλή που αντιμετωπίζει η χώρα μας είναι ορατή και έχει όνομα; Και μήπως για αυτό το λόγο δεν έχει ανάγκη αποθεμάτων η Ουκρανία στην οποία τα αποστέλλουμε;

Εν τέλει όταν το Υπουργείο Άμυνας ψεύδεται για το αν συνεχίζουμε να στέλνουμε αμυντικό υλικό και ποιου τύπου, ποια εμπιστοσύνη μπορεί να έχει ο ελληνικός λαός ότι η αποστολή «δεν αποδυναμώνει ούτε κατ’ ελάχιστον την αμυντική δυνατότητά της»;

Με δυο λόγια, η απάντηση του υπουργού Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλου εκθέτει την κυβέρνηση πολύ περισσότερο από όσο ήταν ήδη εκτεθειμένη και υπόλογη για τις εν κρυπτώ επιλογές της.

...