Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021

Συνέβη σαν Σήμερα το 1883 - Στρατάρχης Αλέξανδρος Παπάγος - Ο Στρατιωτικός και πολιτικός που συνέτριψε τον κομουνιστοσυμμοριτισμό


 Στρατιωτικός και πολιτικός. Διετέλεσε Αρχιστράτηγος κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και στο τελευταίο στάδιο του Εμφυλίου Πολέμου, και Πρωθυπουργός από το 1952 έως το θάνατό του.

Ο Αλέξανδρος Παπάγος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 9 Δεκεμβρίου 1883. Πατέρας του ήταν ο αντιστράτηγος Λεωνίδας Παπάγος με καταγωγή από τις Κυδωνίες της Μικράς Ασίας και μητέρα του η Μαρία Καλίνσκυ, ανιψιά του εθνικού ευεργέτη Γεωργίου Αβέρωφ.

Μετά τις γυμνασιακές του σπουδές, το 1901 εγγράφηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, αλλά την εγκατέλειψε ένα χρόνο αργότερα, προκειμένου ν' ακολουθήσει στρατιωτική εκπαίδευση στο εξωτερικό, καθότι είχε παρέλθει το όριο ηλικίας για την εισαγωγή του στη Σχολή Ευελπίδων. Φοίτησε για μία διετία (1902 - 1904) στη στρατιωτική σχολή των Βρυξελλών και την επόμενη διετία στη σχολή Ιππικού του Ιπρ.

Το 1906 επέστρεψε στην Ελλάδα και κατετάγη στο στρατό ως Ανθυπίλαρχος στο Όπλο του Ιππικού. Το 1911 παντρεύτηκε τη Μαρία Καλίνσκυ, εγγονή του στρατηγού Τιμολέοντα Βάσσου, με την οποία απέκτησαν δύο παιδιά, την Ειρήνη (1914), σύζυγο του γλύπτη Γιάννη Παππά και τον Λεωνίδα (1912), διπλωμάτη και αυλάρχη των ανακτόρων.

Ο Παπάγος συμμετείχε στους Βαλκανικούς Πολέμους ως Υπίλαρχος κι έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις για την κατάληψη των Ιωαννίνων. Δεδηλωμένος φιλοβασιλικός ο Παπάγος, μετά την επικράτηση του Ελευθέριου Βενιζέλου το 1917, αποστρατεύτηκε κι εξορίστηκε διαδοχικά στα νησιά Ίο, Θήρα, Μήλο και Κρήτη.

Η νίκη των «Κωνσταντινικών» και η επάνοδος του Βασιλιά Κωνσταντίνου το Νοέμβριο του 1920 είχε ως επακόλουθο την ανάκληση του Παπάγου στο στράτευμα και την αναδρομική απόδοση του βαθμού του Αντισυνταγματάρχη. Συμμετείχε στη Μικρασιατική Εκστρατεία ως Επιτελάρχης σε μονάδες του Ιππικού, όπου και παρέμεινε μέχρι την κατάρρευση του Μετώπου τον Αύγουστο του 1922.

Μετά την Επανάσταση Πλαστήρα, το 1922, αποστρατεύτηκε εκ νέου. Επανήλθε για δεύτερη φορά στις τάξεις του στρατού το 1926 επί οικουμενικής κυβέρνησης με το βαθμό του Συνταγματάρχη και μέχρι το 1935 είχε φθάσει στο βαθμό του Αντιστρατήγου, διοικώντας σημαντικές μονάδες του Ελληνικού Στρατού.

Στις 10 Οκτωβρίου 1935, ως αρχηγός του Στρατού οργάνωσε κίνημα μαζί με τους ομολόγους του υποναύαρχο Οικονόμου και αντιπτέραρχο Ρέππα, προκαλώντας την παραίτηση της κυβέρνησης Παναγή Τσαλδάρη κι επιταχύνοντας τις εξελίξεις για την επαναφορά της βασιλείας στη χώρα μας. Ο Γεώργιος Κονδύλης, που βρισκόταν σε συνεννόηση με τους πραξικοπηματίες, σχηματίζει αμέσως κυβέρνηση, ορίζοντας τον Παπάγο υπουργό Στρατιωτικών. Η νέα κυβέρνηση προκήρυξε δημοψήφισμα για τη μορφή του πολιτεύματος, το οποίο απέβη υπέρ της Βασιλευόμενης Δημοκρατίας και ο Παπάγος ορίστηκε να μεταφέρει το αποτέλεσμα στο Βασιλιά Γεώργιο Β' στην Αγγλία, όπου διέμενε.

Όταν ο Ιωάννης Μεταξάς έγινε πρωθυπουργός, επανήλθε στην αρχηγία του στρατεύματος την 1η Αυγούστου 1936, παρέχοντάς του σημαντική βοήθεια στο πραξικόπημα της 4ης Αυγούστου. Παρέμεινε στη θέση αυτή και κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας Μεταξά, συμβάλλοντας στην αναδιοργάνωση και τον επανεξοπλισμό του ελληνικού στρατού στον διαφαινόμενο πόλεμο.

Με την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου ανέλαβε Αρχιστράτηγος του στρατού ξηράς, καταφέρνοντας, παρά τις υλικές αδυναμίες και τον αρχικό αιφνιδιασμό, να οργανώσει την αποτελεσματική άμυνα της χώρας και να απωθήσει τα ιταλικά στρατεύματα στην αλβανική ενδοχώρα. Παρέμεινε στην ηγεσία του στρατεύματος έως τις 23 Απριλίου 1941, οπότε παραιτήθηκε, προκειμένου να μη συμμετάσχει στις διαπραγματεύσεις της συνθηκολόγησης μετά τη ναζιστική εισβολή και προέλαση, επικρίνοντας το στρατηγό Τσολάκογλου για το σχηματισμό δοσιλογικής κυβέρνησης.

Στη διάρκεια της Κατοχής, δημιούργησε μία πατριωτική οργάνωση, τη Στρατιωτική Ιεραρχία, στην οποία συμμετείχαν ως επί το πλείστον αξιωματικοί. Η αποκάλυψη της δράσης τους τον Ιούλιο του 1943 συνοδεύτηκε από την αποστολή του, μαζί με άλλους τέσσερεις αντιστράτηγους, σε στρατόπεδα συγκέντρωσης (στο Νταχάου, μεταξύ άλλων), στα οποία παρέμεινε μέχρι τη συνθηκολόγηση της Γερμανίας.

Επέστρεψε στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 1945 και τον Ιούλιο του 1947 του απονεμήθηκε ο βαθμός του στρατηγού εν αποστρατεία. Στις 19 Ιανουαρίου 1949 η κεντρώα κυβέρνηση Σοφούλη ανακάλεσε στην ενέργεια τον στρατηγό Αλέξανδρο Παπάγο και του ανέθεσε εν λευκώ τη Γενική Αρχιστρατηγία των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, με στόχο τη συντριβή της κομμουνιστικής ανταρσίας.

Η έκβαση του Εμφυλίου Πολέμου ήταν επιτυχής για τις αστικές δυνάμεις, με την καθοριστική συμβολή των Αμερικανών. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε το Βασιλιά Παύλο να απονείμει στον Παπάγο, για πρώτη φορά σε Έλληνα στρατιωτικό, τον τίτλο του Στρατάρχη (17 Οκτωβρίου 1949). Ο Στρατάρχης Παπάγος παρέμεινε επικεφαλής των Ενόπλων Δυνάμεων, συμβάλλοντας στην ίδρυση στις 11 Απριλίου 1950 του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σε αντικατάσταση των μέχρι τότε υφιστάμενων Υπουργείων Στρατιωτικών, Ναυτικών και Αεροπορίας, και την οργάνωση του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), του οποίου υπήρξε και ο πρώτος αρχηγός.

Σημαντική υπήρξε η συμβολή του σε θέματα που αφορούσαν τη βελτίωση των όρων διαβίωσης των αξιωματικών, με τη σύσταση του Αυτόνομου Οικοδομικού Οργανισμού Αξιωματικών (ΑΟΟΑ) και τη δημιουργία ενός οικισμού στις ανατολικές πλαγιές του Υμηττού, που φέρει το όνομά του (Δήμος Παπάγου).

Οι αποτυχημένες προσπάθειες των βενιζελογενών δυνάμεων για τη δημιουργία ενός ισχυρού κεντρώου συνασπισμού οδήγησαν τον αμερικανικό παράγοντα να βλέπει θετικά τη λύση της ανάληψης της πρωθυπουργίας από τον δεξιό Παπάγο, που πλέον διέθετε ιδιαίτερα ισχυρό γόητρο στην ελληνική κοινωνία. Το εγχείρημα στηρίχθηκε και από τα μεγαλύτερα εκδοτικά συγκροτήματα της εποχής (Καθημερινή, Εστία, Βήμα), αλλά αντιμετώπισε τη σθεναρή αντίδραση των Ανακτόρων, που φοβούνταν απώλεια του ελέγχου του στρατεύματος.

Στις 28 Μαΐου 1951 ο Παπάγος υπέβαλε την παραίτησή του στον Πρωθυπουργό Σοφοκλή Βενιζέλο, εκφράζοντας την πρόθεσή του να πολιτευτεί. Στις εκλογές της 9ης Σεπτεμβρίου 1951 ο «Ελληνικός Συναγερμός», το κόμμα που είχε ιδρύσει στα πρότυπα του γαλλικού Συναγερμού του στρατηγού Ντε Γκολ, συγκέντρωσε το 36,53% των ψήφων, αλλά δεν εξασφάλισε αυτοδύναμη πλειονοψηφία στη Βουλή.

Οι κεντρώες πολιτικές δυνάμεις σχημάτισαν βραχύβια κυβέρνηση με πρόεδρο το Νικόλαο Πλαστήρα, η οποία μετά την ασθένειά του και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη κλονίστηκε σοβαρά. Στις 10 Οκτωβρίου 1952 προκηρύχθηκαν εκλογές για τις 16 Νοεμβρίου, με νέο πλειοψηφικό σύστημα. Ο Ελληνικός Συναγερμός κατήγαγε θρίαμβο με ποσοστό 49,22% και 247 από τις 300 έδρες της Βουλής, με αποτέλεσμα να σχηματισθεί κυβέρνηση Παπάγου στις 19 Νοεμβρίου 1952.

Στο εσωτερικό μέτωπο, η κυβέρνηση Παπάγου ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανοικοδόμηση της χώρας, μετά τον καταστροφικό εμφύλιο και την κατοχή. Στο οικονομικό πεδίο απόλυτος κυρίαρχος υπήρξε ο Υπουργός Συντονισμού Σπυρίδων Μαρκεζίνης, ο οποίος με τολμηρές κινήσεις κατάφερε τη μερική ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.


Στις 9 Απριλίου 1953 η κυβέρνηση, με πρόταση του Μαρκεζίνη, προχώρησε στην υποτίμηση κατά 50% του εθνικού νομίσματος έναντι του δολαρίου, συνδέοντας με αυτό τον τρόπο την ισοτιμία της δραχμής με τα διεθνή νομίσματα, σύμφωνα με τις επιταγές του Μπρέτον Γουντς (1944). Η απόφαση αυτή θεωρείται από τις πλέον επιτυχημένες οικονομικές κινήσεις και συνέβαλε δραστικά στη σταθεροποίηση της εθνικής οικονομίας. Η αντιπολίτευση κατηγόρησε επανειλημμένα την κυβέρνηση Παπάγου ότι δεν έπραξε αρκετά για την κοινωνική συμφιλίωση και την επούλωση των τραυμάτων του Εμφυλίου.

Στην εξωτερική πολιτική, η νέα κυβέρνηση ευθυγραμμίστηκε με την πολιτική των Η.Π.Α., κατανοώντας την ηγετική τους παρουσία μεταξύ των χωρών του Ελευθέρου Κόσμου και τους παραχώρησε το δικαίωμα της δημιουργίας στρατιωτικών βάσεων στο ελληνικό έδαφος. Δύο είναι τα σοβαρότερα προβλήματα στην εξωτερική πολιτική που αντιμετώπισε ο Παπάγος: το Κυπριακό και τα Σεπτεμβριανά.

Την περίοδο της διακυβέρνησής του κορυφώνεται ο απελευθερωτικός αγώνας των Κυπρίων από τη βρετανική αποικιοκρατία, που ζητούσαν την Ένωση με τη μητέρα - πατρίδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την άμεση εμπλοκή της Ελλάδας, που αντιμετώπισε, όμως, και την αντίδραση της ισχυρής συμμάχου Μεγάλης Βρετανίας. Η έναρξη του απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ βρίσκει τον Παπάγο σοβαρά άρρωστο και ανίκανο να πάρει αποφάσεις. Οι συγκρούσεις στην Κύπρο οδηγούν σε χειροτέρευση τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, που φθάνουν στο κατώτερο δυνατό σημείο με το τουρκικό πογκρόμ κατά των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης στις 6 Σεπτεμβρίου 1955.

Ο Στρατάρχης Παπάγος πέθανε, τελικά, στις 4 Οκτωβρίου 1955, έπειτα από σύντομη ασθένεια, ενώ ήταν ακόμη πρωθυπουργός. Ο Βασιλιάς Παύλος έκανε την έκπληξη κι έχρισε διάδοχό του τον δυναμικό υπουργό Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνο Καραμανλή και όχι κάποιο πρωτοκλασάτο στέλεχος της κυβέρνησής του, όπως τους δελφίνους Στέφανο Στεφανόπουλο και Παναγιώτη Κανελλόπουλο.



Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/198?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2021-12-09


© SanSimera.gr



Συντάξεις/Αναδρομικά: - Έως 12.000 ευρώ για πάνω από 1 εκατομμύριο συνταξιούχους - Οι τρεις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων - Ποιοι θα πάρουν αναδρομικά 5 ετών


 Αναδρομικά  δύο ταχυτήτων έχουν «κλειδώσει» οι συνταξιούχοι του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα λόγω των αντισυνταγματικών περικοπών.

Τα αναδρομικά ποσά ξεκινούν από τα 500 - 600 ευρώ και ανεβαίνουν, ανάλογα με το ύψος των συντάξεων και των περικοπών, ακόμη πάνω και από τις 12.000 ευρώ.

Οι αποφάσεις που ανοίγουν το δρόμο, για έναν ακόμη γύρο αναδρομικών είναι τρεις, εκ των οποίων η μία δημοσιεύτηκε και οι άλλες δύο αναμένονται, με θετικές προοπτικές για τα αιτήματα που έχουν εξεταστεί.

Οι δικαιούχοι των επιστροφών είναι πάνω από 1 εκατ. συνταξιούχοι με αποδοχές από κύρια σύνταξη άνω των 1.000 ευρώ μικτά και άνω των 200 ευρώ μικτά από επικουρική σύνταξη.

Οι τρεις αποφάσεις που ανοίγουν τον δρόμο για τα αναδρομικά

Η πρώτη απόφαση που φέρνει αναδρομικά για το Δημόσιο έχει δημοσιευτεί πιο πρόσφατα και είναι η 1277/2021 του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία κλειδώνει οριστικά η επιστροφή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) σε περισσότερους από 350.000 συνταξιούχους του Δημοσίου.

Τα αναδρομικά που οφείλονται -όπως λέει η απόφαση- είναι για τα έτη 2017 και 2018, δηλαδή οι συνταξιούχοι θα έχουν επιστροφές κρατήσεων που τους επιβλήθηκαν για ένα 24μηνο. Αν κάποιος είχε κράτηση ΕΑΣ 50 ευρώ το μήνα, θα πρέπει να του επιστραφούν 1.200 ευρώ, αν είχε κράτηση 100 ευρώ, θα πρέπει να πάρει αναδρομικά 2.400 ευρώ κ.ο.κ.

Οι περικοπές επιβάλλονται σε μικτές κύριες συντάξεις ή σε άθροισμα κύριων συντάξεων πάνω από τα 1.400 ευρώ.

Η ίδια απόφαση όμως έρχεται να νομιμοποιήσει την ίδια εισφορά από 1ης/1/2019 και μετά κρίνοντας συνταγματική αυτή τη φορά την αλλαγή του χαρακτήρα της που είναι η δημιουργία αποθεματικού για τους νεότερους συνταξιούχους. Ασχέτως δηλαδή αν πρόκειται για την ίδια ακριβώς κράτηση με πριν (από 3% ως 14%), η ΕΑΣ θα επιστραφεί για 2 χρόνια (2017 και 2018) αλλά θα συνεχιστεί επ’ αόριστον από 2019, εκτός αν βγει κάποια άλλη απόφαση στο μέλλον που θα την κρίνει αντισυνταγματική και μετά το 2019.

Η δεύτερη απόφαση που αναμένεται και ίσως βγει τον Δεκέμβριο, αλλιώς πάει για το 2022, είναι πάλι από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αφορά στο αν οι συνταξιούχοι του Δημοσίου έχουν 5ετή παραγραφή για να διεκδικήσουν αναδρομικά από την αντισυνταγματική περικοπή του Νόμου 4093/2012 που επιβλήθηκε στις κύριες συντάξεις τους ή στο άθροισμά τους με άλλες συντάξεις από τα 1.000 ευρώ και πάνω. 

Οι περικοπές ήταν με ποσοστά 5% ως τα 1.500 ευρώ, 10% ως τις 2.000 ευρώ, 15% ως τις 3.000 ευρώ και 20% από 3.000 ευρώ και πάνω. Επίσης, η ίδια απόφαση θα απαντήσει και στο αν μπορούν να κατατεθούν προσφυγές για αναδρομικά και μετά την ψήφιση του Νόμου 4734/2020. Ο νόμος απαγόρευσε σε όσους πήραν 11 μήνες αναδρομικά να καταθέσουν προσφυγές μετά την πληρωμή και κατόπιν προδικαστικών ερωτημάτων το Ελεγκτικό Συνέδριο καλείται να πει αν η απαγόρευση συνιστά περιορισμό συνταγματικών δικαιωμάτων ή όχι. 

Σημειώνεται ότι πριν την ψήφιση του νόμου το Ελεγκτικό Συνέδριο στη γνωμοδότησή του (που συνοδεύει όλα τα συνταξιοδοτικά νομοσχέδια του Δημοσίου) ήταν αντίθετο στον περιορισμό των προσφυγών. Αν η απόφαση δικαιώσει τα αιτήματα που υποβλήθηκαν εν είδει πιλοτικής δίκης, τότε είναι βέβαιο πως χιλιάδες συνταξιούχοι που έχουν κάνει προσφυγές για τα αναδρομικά του Νόμου 4093/12 θα πάρουν επιστροφές ως 5 ετών, αφαιρουμένων των 11 μηνών που ήδη πληρώθηκαν.

Η τρίτη απόφαση αφορά τους συνταξιούχους του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα και έχει να κάνει με την καταβολή αναδρομικών 11μήνου στις επικουρικές συντάξεις μαζί με Δώρα επικουρικών συντάξεων.






πηγή:https://www.star.gr/eidiseis/oikonomia/567458/anadromika-ews-12000-eyrw-gia-1-ekat-syntaxioyxoys?utm_source=Star+Channel&utm_campaign=db7367d6d2-NEWSLETTER_DAILY_NEWS&utm_medium=email&utm_term=0_ff39842655-db7367d6d2-51570601&mc_cid=db7367d6d2&mc_eid=be3a1d72b4

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

Νέα ήττα για τον Ερντογάν - Δικαστήριο της Λιβύης έδωσε το "πράσινο φως" στον Χαφτάρ - Οριστικά υποψήφιος στις εκλογές


 Δικαστήριο της Λιβύης ακύρωσε τη Δευτέρα μια προηγούμενη δικαστική απόφαση που απέκλειε τον ηγέτη του Εθνικού Λιβυκού Στρατού (LNA),  Χαλίφα Χαφτάρ από τη συμμετοχή στις προεδρικές εκλογές της Λιβύης.

Η απόφαση του εφετείου της Τρίπολης σημαίνει ότι ο στρατηγός έχει πλέον τη δυνατότητα να είναι υποψήφιος για την προεδρία της χώρας, στις εκλογές που έχουν προγραμματιστεί να διεξαχθούν αργότερα αυτόν τον μήνα, οι πρώτες από τότε που ο πρώην δικτάτορας Μουαμάρ Καντάφι ανατράπηκε από την εξουσία πριν από μια δεκαετία.

Ένα άλλο δικαστήριο στη Βεγγάζη στις 28 Νοεμβρίο είχε αρνηθεί να δεχθεί την κατάθεση έφεσης κατά της υποψηφιότητας του Χάφταρ.

Το δικαστήριο της Zawiya, δυτικά της Τρίπολης, την περασμένη Τρίτη είχε δεχτεί έφεση κατά του Χάφταρ, αποβάλλοντάς τον από την εκλογική κούρσα.

Μια αμερικανίδα δικαστής ανέβαλε τον περασμένο μήνα μια μήνυση κατά του Χάφταρ για μετά τις εκλογές στις 24 Δεκεμβρίου, επί τη βάση της ανησυχίας ότι "αυτή η δίκη χρησιμοποιείται για να επηρεάσει την εύθραυστη πολιτική κατάσταση της Λιβύης".

Ο Χαφτάρ γίνεται στόχος αστικών αγωγών από συγγενείς ανθρώπων που ισχυρίζονται ότι σκοτώθηκαν από τις δυνάμεις του.

Παρόμοιες αναφορές στη Λιβύη έχουν υποβληθεί κατά του μεταβατικού πρωθυπουργού Αμπντουλ Χαμίντ Ντμπέιμπα καθώς και του γιου του Καντάφι, του Σαΐφ αλ-Ισλάμ. Και οι δύο απόπειρες αποκλεισμού τους απορρίφθηκαν, επιτρέποντάς τους έτσι να συνεχίσουν την προεκλογική κούρσα.

Τόσο ο Χάφταρ όσο και ο Καντάφι είναι πολύ αμφιλεγόμενα πρόσωπα που συνδέονται με σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Μάλιστα, πρόσφατα, στρατοδικείο της Λιβύης καταδίκασε ερήμην τον Χαφτάρ σε θάνατο

Οι εκλογές - ο πρώτος γύρος των οποίων θα διεξαχθεί τον Δεκέμβριο και ο δεύτερος γύρος τον Ιανουάριο - αποτελούν μέρος μιας διαδικασίας υπό την ηγεσία του ΟΗΕ που επιχειρεί να χαράξει μια οδό εξόδου από την κρίση που ξεκίνησε από τη δολοφονία του Μουαμάρ Καντάφι το 2011.

Πέτρος Κράνιας





πηγή:https://www.capital.gr/diethni/3600515/dikastirio-tis-libuis-edose-to-prasino-fos-ston-xaftar-oristika-upopsifios-stis-ekloges

Συντάξεις/Αναδρομικά/Δώρα: - Στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο η "κόντρα" του Συμβουλίου της Επικρατείας με το Ελεγκτικό Συνέδριο - Γιατί θα βγουν κερδισμένοι οι απόστρατοι και οι συνταξιούχοι του Δημοσίου


 


Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έκδοση της πολυαναμενόμενης απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας για τα αναδρομικά των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα, καθώς η δίκη διεξήχθη τον περασμένο Ιανουάριο, οι διασκέψεις ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Ιούνιο καθώς αποχώρησε λόγω συνταξιοδότησης η προεδρεύουσα της δίκης και πρόεδρος του ΣτΕ Μαίρη Σάρπ, αλλά η απόφαση ακόμα δεν έχει εκδοθεί.

Πρόκειται για την εξαιρετικά κρίσιμη απόφαση η οποία θα κρίνει εάν σε περίπου 350.000 συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα θα επιστραφούν αναδρομικά από τις μνημονιακές περικοπές σε δώρα και επικουρικές συντάξεις, οι οποίες ανέρχονται σε επιπλέον 2-2,5 δισ. ευρώ.

Η απόφαση του ΣτΕ αναμένεται(όπως ελπίζουν οι συνταξιούχοι) σύντομα και πιθανότατα πριν από το τέλος του έτους, αλλά προφανώς τίποτα δεν είναι σίγουρο ακόμα.

Τι αφορά

Με την δικαστική απόφαση ουσιαστικά διακυβεύεται ένα υψηλό δημοσιονομικό κόστος, δεδομένου ότι μπορεί , δυνητικά, να αγγίξει τα 2,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα νέα αναδρομικά του 11μήνου Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016 , η οποία γεννήθηκε απο τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόστηκε με το νόμο Βρούτση το περασμένο καλοκαίρι (2021) η προηγούμενη δικαστική απόφαση του εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2020 , η οποία (απόφαση Βρούτση) απέκλεισε δώρα και επικουρικές.

Οι διεκδικήσεις αφορούν :


α. 723 εκατομμυρίων για τα αναδρομικά των επικουρικών και


β. 1,875 δισ. ευρώ για τα Δώρα (επικουρικών) Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα


Πιο συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε τις εξής περικοπές:


Τα καταργημένα δώρα των κύριων συντάξεων που ήταν 800 ευρώ για όλους (εκτός και αν η κύρια σύνταξη ήταν κάτω από 400 ευρώ, π.χ. αγρότες με την κατώτατη σύνταξη, που διεκδικούν 660 ευρώ).

Τις μειώσεις των επικουρικών που επιβλήθηκαν το 2012 σε όλους από το πρώτο ευρώ.


Την κατάργηση των δώρων στις επικουρικές που ήταν πλήρη (δύο επικουρικές ανά έτος) το 2012.


Η εν λόγω απόφαση θα κρίνει αν η κυβέρνηση οφείλει να καταβάλλει νέο γύρο αναδρομικών, σε ποιο ύψος και σε ποιους συνταξιούχους. Το δικαστήριο καλείται να αποφασίσει αν και κατά πόσο ήταν νόμιμη και συνταγματική η απόφαση της κυβέρνησης το περασμένο καλοκαίρι, να πληρώσει τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων και να "σβήσει" τα αναδρομικά των επικουρικών και των Δώρων. Αν δηλαδή "εφαρμόστηκε” σωστά η προηγούμενη απόφαση του!

Η απόφαση μπορεί να επεκταθεί σε 2,5 εκατ. συνταξιούχους, με τις νέες επιστροφές να ξεκινούν από 800 ευρώ έως και 3.000 ευρώ.

Εκτιμήσεις

Νομικές πηγές εκτιμούν πως θα δικαιωθούν οι συνταξιούχοι στις προσφυγές που έκαναν ενώπιον του ΣτΕ για την καταβολή των Δώρων εκείνηςτης περιόδου (πιλοτική δίκη), αφού το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο δεν έχει παρά να επαναλάβει προηγούμενη απόφασή του (Οκτώβριος 2020).

Από την άλλη πλευρά το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάνθηκε πρόσφατα για τους δημοσίους υπαλλήλους ότι καλώς έχουν περικοπεί τα Δώρα (σ.σ. και για την περίοδο 2015-16), αφού υπήρχε γενικότερο οικονομικό-δημοσιονομικό πρόβλημα.

Σε περίπτωση που το ΣτΕ δικαιώσει τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, η διαφορά θα λυθεί ενώπιον του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (σ.σ. συγκροτείται με δικαστές και από τα τρία ανώτατα δικαστήριο), προκειμένου να αποφανθεί επί της διένεξης (μεταξύ Ελεγκτικού και ΣτΕ). Αν και μπορεί η εκτιμώμενη διχογνωμία να λήξει με πολιτική απόφαση. Από την στιγμή που τα Δώρα θα δοθούν σε 2,2 εκ. συνταξιούχος του ιδιωτικού τομέα, φαντάζει λογικό η κυβέρνηση να τα δώσει και στον δημόσιο (400.000 συνταξιούχοι).

Ποιοι έχουν προσφύγει

Υπενθυμίζεται ότι στο ΣτΕ έχουν προσφύγει συνδικαλιστικοί φορείς, όπως είναι μεταξύ των άλλων η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, η Ανωτάτη Γενική Συνομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδος, η Ομοσπονδία Συνταξιούχων Τραπεζικών Οργανώσεων Ελλάδος το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ και 50 περίπου συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα.

Οι συνταξιούχοι ζητούν την ακύρωση της υπ΄ αρθμ. Φ.11321/35005/1528/14.10.2020 απόφασης του υπουργού Εργασίας καθώς δεν προβλέπει την επιστροφή των σχετικών περικοπών των επικουρικών συντάξεων και των δώρων που επιβλήθηκαν κατά τη μνημονιακή περίοδο, παρά το γεγονός ότι οι επίμαχες περικοπές κρίθηκαν αντισυνταγματικές με αμετάκλητες αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ το έτος 2015.




πηγή:https://www.capital.gr/epikairotita/3600458/i-apofasi-tou-ste-gia-ta-anadromika-11minou-kai-i-prosdokia-ton-suntaxiouxon-eos-to-telos-tou-xronou



Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021

«Εξοικονομώ-Αυτονομώ» Τα λάθη που καθυστερούν την έγκριση των αιτήσεων


 

Έξι λάθη στις αιτήσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» προκαλούν σημαντικές καθυστερήσεις στην εκταμίευση των επιδοτήσεων προς τους ιδιοκτήτες που εντάσσονται στο πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αναπτυξιακής Τράπεζας, που είχε οριστεί διαχειριστής στον προηγούμενο κύκλο του προγράμματος «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» μόνο μία στις 100 αιτήσεις είναι πλήρης κατά την πρώτη αξιολόγηση, ενώ για το 40 % των αιτήσεων απαιτούνται τέσσερις ή ακόμη περισσότεροι κύκλοι αξιολογήσεων προκειμένου να επιτευχθεί η πληρότητα των φακέλων.

Τα στοιχεία για τα λάθη στις αιτήσεις αποκτούν ιδιαίτερη χρησιμότητα για τους ενδιαφερόμενους, ενόψει της έναρξης υποβολής αιτήσεων στο νέο κύκλο του «Εξοικονομώ» από την προσεχή Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε έγγραφη απάντηση της Αναπτυξιακής Τράπεζας ύστερα από σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

  • Το 1% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά την πρώτη αξιολόγηση.
  • Το 20% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά την δεύτερη αξιολόγηση.
  • Το 40% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά την τρίτη αξιολόγηση.
  • Το 39% των αιτήσεων είναι πλήρεις εφόσον αξιολογηθούν τουλάχιστον τέσσερις φορές ή και παραπάνω για να προχωρήσουν προς εκταμίευση.

Οι συχνότερες παραλείψεις που διαπιστώνονται κατά την αξιολόγηση είναι οι εξής:

Στο 50% των αιτήσεων δεν γίνεται ταυτοποίηση του ακινήτου, κυρίως των τετραγωνικών μέτρων, βάσει των δηλωθέντων στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα (τετραγωνικά μέτρα, διεύθυνση, όροφος, ΤΚ) και της αναρτημένης οικοδομικής άδειας.

Στο 40% των αιτήσεων, το Έντυπο Καταγραφής Παρεμβάσεων Ολοκλήρωσης δεν είναι σωστά συμπληρωμένο και τα στοιχεία που αναγράφονται σε αυτό δεν αντιστοιχούν με τα στοιχεία των τιμολογίων και των παρεμβάσεων που έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα.

Στο 30% των αιτήσεων, τα στοιχεία που αναγράφονται στις Υπεύθυνες Δηλώσεις Αναδόχων/Προμηθευτών δεν συμπίπτουν με αυτά που έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα.

Στο 30% των αιτήσεων δεν αναγράφεται η απαιτούμενη ένδειξη (επί πιστώσει) του τρόπου πληρωμής των τιμολογίων των παρεμβάσεων καθώς και των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών Συμβούλου και Μελετητή, σύμφωνα με οριζόμενα στον Οδηγό Εφαρμογής.

Στο 20% των αιτήσεων, υπάρχει απόκλιση μεταξύ των στοιχείων που έχουν δηλωθεί στο Πληροφοριακό Σύστημα με τα στοιχεία των ψηφιοποιημένων τιμολογίων που έχουν αναρτηθεί.

Στο 20% των αιτήσεων, οι Σύμβουλοι Έργου αιτούνται την πληρωμή μη επιλέξιμης μελέτης από το Πρόγραμμα.

«Είναι φανερό πως η συμμόρφωση με τα ζητούμενα εξαρχής, θα είχε καταλυτική επίδραση στην πορεία των αξιολογήσεων και κατ' επέκταση των εκταμιεύσεων των κινήτρων του Προγράμματος», αναφέρει η Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Σε σχέση με την πορεία υλοποίησης του προηγούμενου κύκλου, τα δεδομένα έχουν ως εξής:

Έως σήμερα έχουν υποβληθεί 39.901 αιτήσεις ωφελούμενων, ενώ ο ενεργός αριθμός αιτήσεων είναι 37.966, συνολικού προϋπολογισμού 1.033.533.324,69 ευρώ και επιλέξιμου προϋπολογισμού 1.017.684.787,46 ευρώ.

Έχει ολοκληρωθεί η υπαγωγή του 94% των αιτήσεων, ήτοι 37.500 αιτήσεων ωφελούμενων, συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού 974.221.225,13 ευρώ και συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού παρεμβάσεων 913.969.283,46 ευρώ.

Ωστόσο, παρατηρείται ιδιαίτερα χαμηλός αριθμός ολοκλήρωσης των έργων από τους ωφελούμενους, δεδομένου ότι μόνο το 6,5% των ωφελούμενων που έχουν υποβάλει αίτηση, έχουν ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις τους και η αίτησή τους βρίσκεται σε κατάσταση διενέργειας προς τελική εκταμίευση.

Συγκεκριμένα, υπάρχουν 2.271 αιτήσεις σε κατάσταση αξιολόγησης, συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού 50.515.442,90 ευρώ, από τις οποίες το 65% έχει αξιολογηθεί τουλάχιστον μία φορά.


Πηγή: https://www.forin.gr/articles/article/55157/eksoikonomw-autonomw-ta-lathh-pou-kathusteroun-thn-egkrish-twn-aithsewn

Ο Ρυπαίνων Πληρώνει - Η Κλιματική Αλλαγή και η Πράσινη Φορολογία

 





Αθηνά Καλύβα*

Η εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και η φορολογική πολιτική

Η κλιματική αλλαγή εξακολουθεί να αποτελεί τη σημαντικότερη πρόκληση η οποία και επηρεάζει σημαντικά και τις οικονομίες των Χωρών. Ένα από τα βασικά εργαλεία για την επίτευξη της μετάβασης προς μία βιώσιμη ανάπτυξη, φιλική προς το περιβάλλον, αποτελεί και η φορολογία. Στα πλαίσια αυτά, η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» (Polluter Pays Principle), η οποία προτάθηκε αρχικά από τον ΟΟΣΑ το 1972 και κατοχυρώνεται πλέον στη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεί την κεντρική περιβαλλοντική πολιτική της Ε.Ε και αποτυπώνεται και στην πρόσφατη δέσμη μέτρων “Fit for 55” της Ε.Ε. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, ο ρυπαίνων ευθύνεται για την περιβαλλοντική ζημία που προκαλεί και πρέπει να λάβει τα αναγκαία μέτρα πρόληψης ή αποκατάστασης, επωμιζόμενος όλες τις σχετικές δαπάνες.

Εμπειρικές μελέτες, όπως πρόσφατη Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, καταδεικνύουν ότι υφίστανται περαιτέρω δυνατότητες στην ΕΕ για αυστηρότερη εφαρμογή της αρχής αυτής, όπως με την ενίσχυση της περιβαλλοντολογικής φορολογίας και τη μετατόπιση της φορολογικής επιβάρυνσης από την εργασία. Από τις αναλύσεις προκύπτει αφενός ότι η ρύπανση του αέρα και του νερού φορολογείται ανεπαρκώς και αφετέρου ότι η παραγωγή απορριμμάτων και η εκμετάλλευση των δασών δημιουργεί πρόσθετο περιβαλλοντικό κόστος για το οποίο η κοινωνία δεν αποζημιώνεται πλήρως.

Τα εργαλεία τα οποία μπορούν να συνδράμουν στην εφαρμογή της αρχής μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε δύο κύριες ομάδες:

  • Οι Φόροι (συμπεριλαμβανομένων των χρεώσεων, προστίμων και εισφορών), οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την αντιστάθμιση του κόστους ρύπανσης, αυξάνοντας τα δημόσια έσοδα και δημιουργώντας κίνητρο για την αλλαγή της ρυπογόνου συμπεριφοράς και,
  • Η τιμολόγηση συγκεκριμένων συναλλαγών βάσει της εκτίμησης της χρήσης ενός περιβαλλοντικού αγαθού, η οποία τελεί υπό περιορισμούς (με κύριο παράδειγμα το σύστημα τιμολόγησης των εκπομπών ρύπων που χρησιμοποιείται στην ΕΕ).

Οι μακροοικονομικές επιπτώσεις των μεταρρυθμίσεων των περιβαλλοντικών φόρων είναι περιορισμένες, ενώ τα πρόσθετα έσοδα μπορούν να επηρεάσουν τα μακροοικονομικά αποτελέσματα. Η επίπτωση στα πραγματικά εισοδήματα ποικίλλει στα ΚΜ, αναλόγως αν τα πρόσθετα έσοδα χρησιμοποιούνται για τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης της εργασίας (αύξηση διαθέσιμου εισοδήματος) ή για τη μείωση του δημόσιου χρέους (μείωση διαθέσιμου εισοδήματος). Ο τελικός αντίκτυπος στα εισοδήματα των νοικοκυριών εξαρτάται πάντως και από τα ειδικά σχεδιασμένα εργαλεία. Η επίπτωση στην απασχόληση μπορεί να έχει θετικά μακροοικονομικά αποτελέσματα σε ΚΜ που ενισχύουν με τα πρόσθετα έσοδα την καινοτομία σε συγκεκριμένους ευάλωτους τομείς.

Σε έρευνα της Ε.Ε (Πράσινη Φορολογία και Άλλα Οικονομικά Μέσα, Σεπτέμβριος 2021) διαπιστώνεται ότι η μακροοικονομική επίπτωση από την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» σε όλη την ΕΕ με χρήση των συγκεκριμένων εργαλείων, σε συνδυασμό με μείωση της φορολογίας εισοδήματος, θα προκαλούσε θετικές επιπτώσεις στο ΑΕΠ των ΚΜ και στα εισοδήματα των  νοικοκυριών (με διαφοροποιήσεις ανά ΚΜ). Σημειώνεται ότι η εφαρμογή συνολικής μεταρρύθμισης στην Ε.Ε στους περιβαλλοντικούς φόρους (αύξηση των περιβαλλοντικών φόρων στο 6,5% των συνολικών φορολογικών εσόδων) εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποφέρει έως 30 δις € επιπλέον έσοδα ετησίως μέχρι το 2030. Η χρήση των πρόσθετων εσόδων  για τη μείωση της φορολογίας εισοδήματος δημιουργεί καθαρό θετικό αντίκτυπο στο ΑΕΠ (35 επιπλέον δισ. €), αντισταθμίζοντας τις αρχικές αρνητικές επιπτώσεις της περιβαλλοντικής φορολογίας και δημιουργώντας 140.000 νέες θέσεις εργασίας.

Διαπιστώνεται, συνεπώς, ότι υπάρχει χώρος και αναγκαιότητα στην Ε.Ε για την εφαρμογή περαιτέρω μεταρρυθμίσεων στην περιβαλλοντική φορολογία, αναγκαιότητα για την οποία συμφωνούν και πολλοί ενδιαφερόμενοι φορείς. Ωστόσο, την τελευταία δεκαετία οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις είναι περιορισμένες, ενώ υπάρχουν και ισχυρές αντιδράσεις οι οποίες στηρίζονται κυρίως σε θέσεις περί μη προοδευτικότητας των φόρων περιβάλλοντος, δεδομένου ότι μερικοί από αυτούς τους φόρους πλήττουν τα χαμηλά εισοδήματα, μη αποτελεσματικότητάς τους από πλευράς εσόδων και ανταγωνιστικότητας ή μη δημοφιλίας  τους. 

Συμπερασματικά, σαφώς και οι επιπτώσεις των φόρων περιβάλλοντος είναι ιδιαιτέρως συγκεκριμένες, οι οποίες, όμως, όπως καταδεικνύουν και οι πρακτικές σε Χώρες με σχετική εμπειρία (π.χ. Σκανδιναβικές), μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσω προσεκτικού πολιτικού σχεδιασμού και του κατάλληλου μείγματος στην φορολογική πολιτική. Συναφώς το φορολογικό σύστημα της Χώρας μας πρέπει να είναι έτοιμo να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που επιφέρει ο οικολογικός μετασχηματισμός ενισχύοντας την βιωσιμότητα και την καινοτομία ευάλωτων τομέων της οικονομίας.

*Αθηνά Καλύβα (Ph.D)
Γενική Γραμματέας Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας
Υπουργείο Οικονομικών



πηγή:https://www.forin.gr/articles/article/55086/arthro-ths-athhnas-kaluba-h-efarmogh-ths-arxhs-o-rupainwn-plhrwnei-kai-h-forologikh-politikh?utm_source=MadMimi&utm_medium=email&utm_content=%CE%91%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B3%CE%AE+%CE%95%CE%9D%CE%A6%CE%99%CE%91+%CE%B3%CE%B9%CE%B1+%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82+%CF%80%CE%BB%CE%B7%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%82+%CE%B1%CF%80%CF%8C+%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82+%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CE%9A%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7+%7C+Forin_gr&utm_campaign=20211207_m165792556_Notification%3A+Alert_Default&utm_term=+_CE_97+_CE_B5_CF_86_CE_B1_CF_81_CE_BC_CE_BF_CE_B3_CE_AE+_CF_84_CE_B7_CF_82+_CE_B1_CF_81_CF_87_CE_AE

Ηλεκτρονική ανανέωση αδειών οδήγησης και χορήγηση αντιγράφων αδειών κυκλοφορίας



Στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών για την ανανέωση των αδειών οδήγησης και τη χορήγηση αντιγράφων των αδειών κυκλοφορίας προχωρά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής ΔιακυβέρνησηςΌπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε: «Αλλάζουμε τελείως τη διαδικασία, την κάνουμε ψηφιακή. Περιορίζουμε τη γραφειοκρατία και την ενδεχόμενη μικροδιαφθορά η οποία μπορεί να υποκρύπτεται πίσω από την υφιστάμενη διαδικασία. Και βέβαια έχουμε κάνει και σημαντική πρόοδο σχετικά με την προσωρινή άδεια οδήγησης και με ενδιαφέρει πολύ να μιλήσουμε και λίγο για τις καινούργιες εφαρμογές ειδικά αυτή την ιδέα του car wallet όπου θα μπορούμε να έχουμε ουσιαστικά στο κινητό μας όλα τα στοιχεία τα οποία σχετίζονται με το αυτοκίνητο, ασφάλιση, άδεια οδήγησης και όλα τα σχετικά».

  • Η ηλεκτρονική αναθεώρηση αδειών οδήγησης αφορά την ανανέωση των εξής κατηγοριών:
    • Επαγγελματικές άδειες οδήγησης που ανανεώνονται ανά πενταετία και
    • λοιπές άδειες οδήγησης, που ανανεώνονται ανά τριετία εφόσον ο κάτοχος είναι άνω των 65 ετών.
      • Με τις διατάξεις του πρόσφατου νόμου (ν.4850/2021) οι πολίτες – οδηγοί μπορούν να επισκεφτούν οποιονδήποτε γιατρό επιθυμούν και μετά την εξέτασή τους τα πιστοποιητικά θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Μεταφορών, όπως και η υποβολή των λοιπών δικαιολογητικών (αίτηση – φωτογραφία για την εκτύπωση).
      • Μετά την εκτύπωση της άδειας οδήγησης από την Αστυνομία, ο πολίτης εφόσον το επιθυμεί θα δηλώσει εάν θέλει να του σταλεί η άδεια οδήγησης στην οικία του με courier με αντικαταβολή.
  • Για την χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας επιβατικού αυτοκινήτου και δικύκλου ιδιωτικής χρήσης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς, οι ενδιαφερόμενοι μέχρι σήμερα προσέρχονταν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας και υπέβαλαν αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/89. Η διαδικασία αυτή καταργείται και αντικαθίσταται η ηλεκτρονική εφαρμογή του αιτήματος αυτού. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμπλήρωσε την ισχύουσα νομοθεσία και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά και να αποφεύγεται η αυτοπρόσωπη παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας.

Μέχρι σήμερα:

  • Έχουν εκδοθεί: 261.154 προσωρινές άδειες οδήγησης.
  • Έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά 12.423 άδειες οδήγησης.