Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

Συντάξεις-Αναδρομικά: Το "κόλπο γκρόσο" της κυβέρνησης για να μην χορηγήσει τα οφειλόμενα αναδρομικά: - Μόνο όσοι δικαιώνονται δικαστικά θα παίρνουν όλα τα αναδρομικά - Η κοροϊδία του συμψηφισμού - Μέχρι και 45.000 ευρώ, επιδικάζει το Ελεγκτικό Συνέδριο, για μια 5ετία -


 Νέα ρύθμιση μελετούν στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για να πληρωθούν τα αναδρομικά από τις περικοπές συντάξεων που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές από τα ανώτατα δικαστήρια, με τα ποσά των επιστροφών για τους συνταξιούχους του Δημοσίου να φτάνουν ως και τις 10.296 ευρώ και για άλλα Ταμεία πάνω από 3.000 ευρώ!

Στη ρύθμιση επιστροφών μπαίνουν:

1. Τα αναδρομικά 24 μηνών από την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) για όλους τους συνταξιούχους του Δημοσίου και ως 5 ετών για την ίδια αιτία (κρατήσεις ΕΑΣ) σε όσους έχουν ασκήσει και προσφυγές πριν από την απόφαση 504/2021 που πήρε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, βγάζοντας παράνομη την ΕΑΣ τουλάχιστον ως το 2018. Ήδη, έχουν γίνει συζητήσεις ανάμεσα στα υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών και αναμένονται προσεχές διάστημα να υποβληθούν υπηρεσιακές εισηγήσεις ώστε να ακολουθήσει η επεξεργασία των προτάσεων από τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη που μετείχαν στις συσκέψεις.

2. Τα αναδρομικά που -εκτός απροόπτου- θα επαναβεβαιώσει το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπό έκδοση πιλοτική του απόφαση όσον αφορά επιστροφές 11 μηνών από τις μειώσεις των επικουρικών συντάξεων που δεν πληρώθηκαν στους συνταξιούχους, όπως έγινε με το 11μηνο των περικοπών στις κύριες συντάξεις. 

Στην ίδια απόφαση περιλαμβάνονται και τα Δώρα κύριων και επικουρικών συντάξεων, τα οποία δεν επιστράφηκαν παρότι και για αυτές τις παροχές οι συνταξιούχοι περίμεναν να πληρωθούν ένα εφάπαξ ποσό (τα Δώρα μίας χρονιάς) λόγω αντισυνταγματικότητας. 

Προσοχή: Το 11μηνο των επιστροφών είναι για το διάστημα περικοπών από 11 Ιουνίου 2015 (που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ) μέχρι 12 Μαΐου 2016 που ήρθε ο Νόμος 4387 (νόμος Κατρούγκαλου) και οι ίδιες περικοπές συνεχίστηκαν χωρίς να θεωρούνται αντισυνταγματικές από το ΣτΕ γιατί όπως είπαν οι δικαστές στην 1891/2019 απόφασή τους, από 13/5/2016 και μετά οι μειώσεις -αν και αντισυνταγματικές- διατηρούνται μέσα από τον επανυπολογισμό των συντάξεων που είναι συνταγματικός.

Τα αναδρομικά 2ετίας από την ΕΑΣ για όλους τους συνταξιούχους Δημοσίου και απόστρατους φτάνουν ως και 10.296 ευρώ.

Οι επιστροφές για τους συνταξιούχους ανάλογα με το ύψος της σύνταξης έχουν ως εξής:

  • Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη 1.909 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται για τη διετία 2017-2018 αναδρομικά ΕΑΣ 10.296 ευρώ.
  • Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη 1.734 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται αναδρομικά 8.376 ευρώ.
  • Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη 1.457 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται αναδρομικά διετίας από ΕΑΣ 3.744 ευρώ.
  • Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη 1.217 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται αναδρομικά 1.128 ευρώ.
  • Απόστρατος με κύρια σύνταξη 1.873 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται 10.080 ευρώ από αναδρομικά της ΕΑΣ για 24 μήνες.
  • Απόστρατος με κύρια σύνταξη 1.630 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται αναδρομικά 6.336 ευρώ.
  • Απόστρατος με κύρια σύνταξη 1.418 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται αναδρομικά 3.624 ευρώ.
  • Απόστρατος με κύρια σύνταξη 1.273 ευρώ (πριν το φόρο) δικαιούται από την ΕΑΣ αναδρομικά 1.200 ευρώ.

Επιστροφές σε δόσεις ή και με συμψηφισμό προσωπικής διαφοράς 

Για την επιστροφή της ΕΑΣ στις συντάξεις του Δημοσίου, ένα από τα σενάρια που έχει πέσει στο τραπέζι των συσκέψεων μεταξύ στελεχών των υπουργείων Εργασίας, Οικονομικών αλλά και του ΕΦΚΑ είναι να επιστραφούν τα αναδρομικά διά του συμψηφισμού με τις προσωπικές διαφορές των συντάξεων.

Αν υιοθετηθεί τέτοια πρόταση, τότε ισοδυναμεί με πλήρη αποκατάσταση της μείωσης από την ΕΑΣ, καθώς το ποσό που περικόπηκε θα ενσωματωθεί στις συντάξεις και θα φύγει το αντίστοιχο ποσό της προσωπικής διαφοράς.

Αν η περικοπή είναι μεγαλύτερη από την προσωπική διαφορά, τότε ενδεχομένως να πάρουν οι συνταξιούχοι και ένα μέρος από τα αναδρομικά στο χέρι.

Το άλλο σενάριο που εξετάστηκε είναι να πληρωθούν κανονικά αναδρομικά 2 ετών σε όλους αλλά χωρίς να πειραχτούν οι προσωπικές διαφορές στις συντάξεις. Η λύση των άμεσων επιστροφών με «ζεστό χρήμα» στην τσέπη των συνταξιούχων του Δημοσίου κοστίζει περί τα 400 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση αυτή τα αναδρομικά μπορεί να πληρωθούν και σε δόσεις.

Οσοι έχουν όμως ασκήσει αγωγές και δικαιώνονται με αναδρομικά άνω των 2 και έως 5 ετών θα πάρουν τα χρήματα στο χέρι γιατί αυτό ορίζουν οι δικαστικές αποφάσεις, σε αντίθεση με όσους δεν προσέφυγαν δικαστικά και για τους οποίους η κυβέρνηση είναι αυτή που θα αποφασίσει με ποιον τρόπο θα συμμορφωθεί στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την επιστροφή της ΕΑΣ που βγήκε παράνομη.

Για παράδειγμα, με συμψηφισμό προσωπικής διαφοράς και αναδρομικών ΕΑΣ:

  • Συνταξιούχος Δημοσίου που έχει μείωση 150 ευρώ από την ΕΑΣ και παίρνει προσωπική διαφορά 100 ευρώ θα πάρει πίσω τα 100 ευρώ από την ΕΑΣ ως σύνταξη μηδενίζοντας έτσι την προσωπική διαφορά και θα μείνουν από τον συμψηφισμό άλλα 50 ευρώ τα οποία θα αποδοθούν ως αναδρομικά διετίας από την ΕΑΣ με ποσό 1.200 ευρώ.
  • Συνταξιούχος Δημοσίου που έχει μείωση 100 ευρώ από την ΕΑΣ και παίρνει προσωπική διαφορά 170 ευρώ, δεν θα πάρει αναδρομικά γιατί τα 100 ευρώ της ΕΑΣ θα συμψηφιστούν με την προσωπική διαφορά και στο τέλος θα μείνει υπόλοιπο προσωπικής διαφοράς 70 ευρώ που θα συμψηφιστεί με τις μελλοντικές αυξήσεις.

Το σενάριο συμψηφισμού αναδρομικών ΕΑΣ με προσωπική διαφορά βγάζει άλλα ποσά αν εφαρμοστεί με τον νέο επανυπολογισμό για συνταξιούχους με 30 έτη ασφάλισης και άνω. Σε αυτή την περίπτωση θα ευνοηθούν περισσότεροι. Για παράδειγμα, συνταξιούχος που έχει μείωση λόγω ΕΑΣ 120 ευρώ με προσωπική διαφορά 190 ευρώ και παίρνει στον νέο επανυπολογισμό αύξηση κατά 90 ευρώ θα έχει δύο συμψηφισμούς: Στον έναν θα συμψηφίσει την αύξηση με την προσωπική διαφορά και η προσωπική διαφορά θα μειωθεί στα 100 ευρώ (190-90=100). Στον δεύτερο συμψηφισμό η ΕΑΣ των 120 ευρώ θα ισοφαρίσει τα 100 ευρώ της προσωπικής διαφοράς και θα μείνει υπόλοιπο ΕΑΣ 20 ευρώ που θα τα πληρωθεί με αναδρομικά δύο ετών και με ποσό 480 ευρώ. Αν ο συμψηφισμός ΕΑΣ και προσωπικής διαφοράς γίνει χωρίς να προηγηθεί ο νέος επανυπολογισμός, τότε ο συνταξιούχος θα έχει μείωση της προσωπικής διαφοράς στα 70 ευρώ (190-120=70). Η αύξηση όμως που θα πάρει από τον νέο επανυπολογισμό (+90 ευρώ) θα σβήσει μεν την προσωπική διαφορά, αλλά τα υπόλοιπα 20 ευρώ που θα είναι η καθαρή αύξηση θα τα πάρει σε 5 ετήσιες δόσεις.

Ο ΕΦΚΑ θα πληρώσει 70 εκατ. για αναδρομικά ειδικών μισθολογίων

Η κυβέρνηση και εν προκειμένω το υπουργείο Εργασίας έχουν ξεκαθαρίσει ότι όσα αναδρομικά κερδίζονται στα δικαστήρια θα πληρώνονται, εφόσον οι αποφάσεις είναι τελεσίδικες.

Συνεπής προς αυτή τη θέση, ο ΕΦΚΑ αύξησε τον προϋπολογισμό του 2021 για πληρωμές αναδρομικών κατά 60 εκατ. ευρώ φέροντας το ποσό κοντά στα 70 εκατ. ευρώ έναντι 10 περίπου εκατ. ευρώ που είχε προβλέψει αρχικά για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων.

Τα αναδρομικά που καταβάλλει αφορούν κυρίως σε συνταξιούχους ειδικών μισθολογίων (δικαστικούς, γιατρούς του ΕΣΥ, απόστρατους, καθηγητές ΑΕΙ-ΤΕΙ κ.ά.), οι οποίοι έχουν δικαιωθεί σε τελικό βαθμό από το Ελεγκτικό Συνέδριο με προσφυγές τους και παίρνουν αναδρομικά από περικοπές συντάξεων για μια 5ετία. Τα ποσά φτάνουν ως και τις 45.000 ευρώ. Περίπου 2.000 είναι οι δικαιούχοι αυτών των επιστροφών και θα πληρωθούν όλοι όσοι έχουν στα χέρια τους τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως μέσο πίεσης μάλιστα πολλοί από τους δικαιωθέντες έχουν ασκήσει αγωγές και κατά υπηρεσιακών στελεχών του Γενικού Λογιστηρίου θεωρώντας τους υπαίτιους που δεν εφάρμοζαν τις δικαστικές αποφάσεις (ιδίως των Τριμελών Επιτροπών), ενώ στην πραγματικότητα ο λόγος που δεν τις εφάρμοζαν ήταν επειδή η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άναβε το πράσινο φως για τις επιστροφές αυτές!

Στο πλάνο των επιστροφών υπάρχουν και τα αναδρομικά για περικοπές συντάξεων πρώην βουλευτών. Οι υποθέσεις έχουν κλείσει αλλά δεν υπήρξε απόφαση για την πληρωμή τους. Το θέμα αυτό το είχε βάλει όμως ο ΣΥΡΙΖΑ στο Νόμο 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) προβλέποντας στο άρθρο 23 (παρ. 4β) την τακτοποίηση της εκκρεμότητας με υπουργική απόφαση που δεν έχει εκδοθεί μέχρι τώρα. Εισηγήσεις πάντως έχουν γίνει και μάλιστα πρόσφατα, αλλά η απόφαση αργεί.

   





ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΡΑΞΕΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΠΟ ΕΑΣ

Σύνταξη (μετά τις μειώσεις και πριν το φόρο)Μηνιαία κράτηση ΕΑΣΑναδρομικά ΕΑΣ για 24 μήνες
ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
1.90942910.296
1.8313738.952
1.7343498.376
1.6182626.288
1.5322185.232
1.4571563.744
1.3771142.736
1.3301092.616
1.2841042.496
1.264501.200
1.217471.128
1.169451.080
1.12200
ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΙ
1.87342010.080
1.7463528.448
1.7292846.816
1.6302646.336
1.5952295.496
1.5442205.280
1.4942115.064
1.4181513.624
1.4051172.808
1.3581122.688
1.3121072.568
1.2651022.448
1.273501.200
1.225471.128
1.177451.080
1.152441.056
1.12800
πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/774220-syntaxeis-anadromika-nea-rythmisi-gia-pliromes-eos-kai-10-296-eyro-pinakas/


Κυριακή 13 Ιουνίου 2021

Συντάξεις/Αναδρομικά: Ποιους αφορά η επικείμενη απόφαση του ΣτΕ - Ποια θα είναι η πολιτική διαχείριση της απόφασης από την κυβέρνηση.

 


Εν αναμονή της βαρυσήμαντης απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας (ΣτΕ) για τα αναδρομικά  χιλιάδων συνταξιούχων που απορρέουν από τις περικοπές του 2012 σε επικουρικές και δώρα, καθώς μέσα στο επόμενο 20ήμερο ή το αργότερο αρχές Ιουλίου αναμένεται να ανακοινωθεί .

Μια δικαστική απόφαση απο την οποία ουσιαστικά διακυβεύεται ένα δημοσιονομικό κόστος, που μπορεί, δυνητικά, να αγγίξει τα 2,5 δισ. ευρώ, ανάλογα με το εύρος της απόφασης και τις παραγραφές.

Πρόκειται για τα νέα αναδρομικά του 11μήνου Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016. Στο ΣτΕ έχουν προσφύγει συνταξιουχικές οργανώσεις, εκτιμώντας ότι δεν ήταν νόμιμη και συνταγματική η απόφαση της κυβέρνησης το περασμένο καλοκαίρι, να πληρώσει τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων και να αφαιρέσει τα αναδρομικά των επικουρικών και των δώρων. 

Η υπόθεση εκδικάστηκε τον Ιανουάριο και η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου εκτιμάται ότι θα εκδοθεί μέχρι τέλος Ιουνίου. 

Οι διεκδικήσεις αφορούν:

  • >. 723 εκατομμυρίων για τα αναδρομικά των επικουρικών και
  • >. 1,875 δισ. ευρώ για τα Δώρα Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα

Το θέμα αναλύθηκε στην εκπομπή του OPEN TV «Τώρα ό,τι συμβαίνει» με τη Φαίη Μαυραγάνη:

Ποιους αφορά η επικείμενη απόφαση του ΣτΕ

Η απόφαση της Ολομέλειας αφορά τρεις διακριτές κατηγορίες συνταξιούχων:

  1. 1. Κατ΄ αρχήν περίπου 200.000 με 300.000 συνταξιούχους που είχαν ήδη προσφύγει δικαστικά πριν την ψήφιση του σχετικού νόμου το περασμένο καλοκαίρι. Πρόκειται για τους συνταξιούχους που διατηρούν το δικαίωμα να συνεχίσουν τις δίκες τους για τα αναδρομικά Δώρων και Επικουρικών, ωστόσο θα πρέπει να περιμένουν αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα έως ότου να τελεσιδικήσουν οι αγωγές τους. Μέσω της απόφασης του ΣτΕ επιδιώκεται η αντιμετώπιση των εν λόγω εκκρεμών υποθέσεων με διαδικασίες εξπρές (κρίση όχι στο ακροατήριο αλλά στα Διοικητικά Δικαστικά Συμβούλια) τις οποίες επιβάλλει η πιλοτική δίκη.
  2. 2. Δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχους που προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη μετά την νομοθετική διάταξη του καλοκαιριού του 2020. Η διάταξη απαγορεύει στους συνταξιούχους που εισέπραξαν τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων να προσφύγουν για τις επικουρικές και τα δώρα, καθώς οι διεκδικήσεις γι αυτό το σκέλος των αναδρομικών αποσβέννυνται με την είσπραξη των αναδρομικών των κύριων. Παρόλα αυτά δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχοι προσέφυγαν έως τα τέλη του 2020, για να προλάβουν και την παραγραφή των 6 μηνών του 2015 (παραγραφή 5ετίας).
  3. 4. Δυνητικά η απόφαση θα αφορά το σύνολο των συνταξιούχων, δηλαδή τα 2,5 εκατομμύρια, ακόμη και αυτούς που δεν έχουν προσφύγει δικαστικά, τουλάχιστον για το 5μηνο του 2016 (Ιανουάριος – Μάιος 2016) που δεν έχει ακόμη υποπέσει στην παραγραφή της 5ετίας. Κρίσιμη σε αυτή την περίπτωση θα είναι η πολιτική διαχείρηση της απόφασης από την κυβέρνηση.

Συνεπώς κρίνονται τα εξής αναδρομικά 11 μηνών:

  • 1. Τα καταργημένα δώρα των κύριων συντάξεων που ήταν 800 ευρώ για όλους (εκτός και εάν η κύρια σύνταξη ήταν κάτω από 400 ευρώ π.χ. αγρότες με την κατώτατη σύνταξη που διεκδικούν 660 ευρώ).
  • 2. Οι μειώσεις των επικουρικών που επιβλήθηκαν το 2012 σε όλους από το πρώτο ευρώ
  • 3. Η κατάργηση των δώρων στις επικουρικές που ήταν πλήρη (δυο επικουρικές ανά έτος) το 2012

Στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων βρίσκονται κατ αρχήν 2 ομάδες συνταξιούχων που δεν έλαβαν καθόλου αναδρομικά τον περασμένο Οκτώβριο:  

  1. 1. Έως 800 ευρώ: συνταξιούχοι αγρότες του πρ. ΟΓΑ που έχασαν μόνο τα Δώρα. Πρόκειται για την κατηγορία συνταξιούχων που διεκδικούν τα ελάχιστα αναδρομικά, καθώς ως χαμηλοσυνταξιούχοι έχασαν την περίοδο των μνημονίων μόνο τα δώρα, τα οποία για την κατώτατη σύνταξη των 330 ευρώ ήταν 660 ευρώ το χρόνο (οι αγρότες ελάμβαναν μέχρι το 2012 τα πλήρη δώρα). Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και συνταξιούχοι του πρ. ΟΑΕΕ (πρ. ΤΕΒΕ, ΤΑΕ, ΤΣΑ) χωρίς επικουρική. Καθώς δεν έχασαν ποσά από την επικουρική διεκδικούν μόνο τα 800 ευρώ των χαμένων Δώρων από τις κύριες.   
  2. 2. Από 800 έως 2.000 ευρώ: εκατοντάδες χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι από ΙΚΑ, ΕΤΑΑ, Τράπεζες ή και Δημόσιο που είχαν το 2012 εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μικτά. Διεκδικούν τα 800 ευρώ των χαμένων Δώρων και τα ποσά που έχασαν από τις περικοπές των επικουρικών το 2012. 

 Στην ίδια κούρσα όμως τρέχουν και άλλη μια κατηγορία συνταξιούχων που έλαβαν μεν αναδρομικά τον Οκτώβριο, αλλά "κουτσουρεμένα":

  •  Από 800 έως 3.000 ευρώ: εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι από ΙΚΑ, ΕΤΑΑ, Τράπεζες, Δημόσιο που είχαν το 2012 εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα πάνω από 1.000 ευρώ μικτά. Τα μεγαλύτερα ποσά προκύπτουν για συνταξιούχους με υψηλές συντάξεις ή περισσότερες από δυο συντάξεις.



ΠΗΓΉ:https://www.imerisia.gr/syntaxeis/16165_anadromika-syntaxioyhon-en-anamoni-tis-apofasis-bomba-toy-ste-gia-epikoyrikes-kai

Ελληνοτουρκικά: Στο φως το μυστικό σχέδιο της Τουρκίας για εισβολή σε Ελλάδα και Αρμενία - Ποιο είναι το σχέδιο CERBE;


 Τι σχεδιάζουν οι Τούρκοι; Ποιο είναι το σχέδιο CERBE; Επιβεβαίωση της στρατηγικής της Ελλάδας και της μέγιστης επιχειρησιακής ετοιμότητας των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας.

Εδώ και καιρό με αναλυτικά ρεπορτάζ επισημαίνουμε συνεχώς την ανάγκη ενίσχυσης της αποτρεπτικής ισχύος της Ελλάδας και παράλληλα την μεγιστοποίηση της ετοιμότητας του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.

Προφανώς, δεν είμαστε τρελοί για να ζητούμε να δαπανηθούν δισεκατομμύρια ευρώ για αγορά νέων οπλικών συστημάτων χωρίς κανένα λόγο. Ο λόγος υπάρχει και είναι δίπλα μας…. Η Τουρκία μας υπενθυμίζει καθημερινά πόσο πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί μαζί της και πάντα έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο.

Δεν είναι μόνο οι καθημερινές παραβιάσεις στο Αιγαίο, η αμφισβήτηση σε θάλασσα και αέρα και η ανήθικη τακτική στο προσφυγικό/μεταναστευτικό. Οι Τούρκοι έχουν έτοιμα σχέδια για επέμβαση στη χώρα μας και ανά πάσα στιγμή ο «σουλτάνος» μπορεί να τα θέσει σε εφαρμογή. Η απόπειρα εισβολής στον Έβρο τον Μάρτιο του 2020 με πολιορκητικό κριό πρόσφυγες και μετανάστες αποδεικνύει του λόγου το αληθές, όπως και η μαζική έξοδος του τουρκικού στόλου τον Ιούλιο του 2020, αλλά και η εισβολή του ORUC REIS και του τουρκικού στολίσκου που το συνόδευε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα τον Αύγουστο του ίδιου έτους.

Το σχέδιο εισβολής στην Ελλάδα

Οι αποκαλύψεις που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το Nordic Monitor για σχέδιο ταυτόχρονης τουρκικής εισβολής τόσο στην Ελλάδα όσο στην Αρμενία και βασίζεται σε απόρρητα έγγραφα του τουρκικού ΓΕΣ, είναι συγκλονιστικές.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το σχέδιο που έχει την ονομασία «CERBE», εκπονήθηκε το 2014 και επικαιροποιήθηκε το 2016. Σύμφωνα με το Nordic Monitor, «η Τουρκία εμπνεύστηκε την ονομασία των μυστικών πολεμικών της σχεδίων για την ανατολική Μεσόγειο, από μια σημαντική νίκη της οθωμανικής ναυτικής μηχανής εναντίον ενός στόλου χριστιανικής συμμαχίας που ενίσχυσε την κυριαρχία των Τούρκων στη Μεσόγειο».

Το Cerbe είναι το όνομα ενός νησιού της νότιας Τυνησίας κοντά στα σύνορα με τη Λιβύη. Ήταν εκεί όπου η Μάχη του Τζέρμπα διεξήχθη τον Μάιο του 1560 μεταξύ των οθωμανικών δυνάμεων και του στόλου της Χριστιανικής Συμμαχίας, που αποτελείτο κυρίως από ισπανικές, παπικές, γενοβέζικες, μαλτέζικες και ναπολιτανικές δυνάμεις. Οι Τούρκοι κέρδισαν τη μάχη, η οποία τους έδωσε κυριαρχία στη Μεσόγειο Θάλασσα, ενώ επισημαίνεται ότι «το όνομα του ολοκληρωμένου σχεδίου πολεμικού παιχνιδιού της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο ταιριάζει με την αφήγηση που προωθεί ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν και οι συνεργάτες του, οι οποίοι συχνά τοποθετούν τα προβλήματα της Τουρκίας με τους δυτικούς συμμάχους της ως μέρος μιας ανανεωμένης σύγκρουσης μεταξύ της Χριστιανικής Ευρώπης και της μουσουλμανικής Τουρκίας».

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «η Τουρκία εκπόνησε ένα σχέδιο μυστικής στρατιωτικής επιχείρησης με την ονομασία «TSK CERBE Harekât Planlama Direktifi». Το σχέδιο είχε ημερομηνία 7 Ιανουαρίου 2014, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα ενημερώθηκε εν μέσω αυξημένης έντασης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας/Κύπρου στην ανατολική Μεσόγειο», αναφέρεται στο ρεπορτάζ.

Μία διαφάνεια που το powerpoint από το μυστικό έγγραφο παραθέτει τα στρατιωτικά εκπληκτικά σχέδια της Τουρκίας κατά της Ελλάδας και της Αρμενίας και στην Ανατολική Μεσόγειο με αντίστοιχες ημερομηνίες που δείχνουν πότε καταρτίστηκαν.

«Η ύπαρξη του πολεμικού σχεδίου της Τουρκίας για την ανατολική ανακαλύφθηκε σε φάκελο δικαστηρίου στην τουρκική πρωτεύουσα, με τον εισαγγελέα Serdar Coşkun, πιστό του Τούρκου προέδρου, προφανώς να ξεχνά να αφαιρέσει τα διαβαθμισμένα έγγραφα προτού τα υποβάλει στο δικαστήριο», αναφέρεται ακόμη στο ρεπορτάζ, το οποίο συνεχίζει: «Συλλέχθηκαν από τα κεντρικά γραφεία του Γενικού Επιτελείου κατά τη διάρκεια έρευνας σχετικά με το αποτυχημένο πραξικόπημα στις 15 Ιουλίου 2016. Τα έγγραφα, συμπεριλαμβανομένου του σχεδίου εισβολής σε Ελλάδα και Αρμενία, διαπιστώθηκε ότι εστάλησαν μεταξύ των κορυφαίων διοικητών στο Γενικό Επιτελείο μέσω ενός ασφαλούς εσωτερικού email. Ο Κοσκούν διέταξε τον στρατό να προωθήσει αντίγραφα όλων των μηνυμάτων email για τους δύο προηγούμενους μήνες, συμπεριλαμβανομένων των κρυπτογραφημένων, την 1η Αυγούστου 2016. Δέκα ημέρες αργότερα, στις 11 Αυγούστου 2016, ο εισαγγελέας ανέθεσε στον έμπιστο βοηθό του, έναν αστυνομικό που ονομάζεται Yüksel Var, να συλλέξει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τους εσωτερικούς διακομιστές του Γενικού Επιτελείου και να του αναφέρει. Μια επιτροπή που συστάθηκε από στρατιωτικούς τεχνικούς υπό τον Var ολοκλήρωσε τις εργασίες της στις 14 Φεβρουαρίου 2017. Στο τέλος, το κατηγορητήριο που κατέθεσαν οι εισαγγελείς Necip Cem İşçimen, Kemal Aksakal και İstiklal Akkaya τον Μάρτιο του 2017 στο 17ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Άγκυρας περιελάμβαναν όλα τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που συλλέχθηκαν από τους υπολογιστές του Γενικού Επιτελείου».

Καταλήγοντας το Nordic Monitor αναφέρει: Δεν βρέθηκε καμία επικοινωνία στα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που να δείχνει κάποια υπόδειξη της απόπειρας πραξικοπήματος, η οποία πολλοί πιστεύουν ότι ήταν μια επιχείρηση αποπροσανατολισμού που οργανώθηκε από τον Ερντογάν και τους αρχηγούς των μυστικών και στρατιωτικών υπηρεσιών του για να παγιδέψουν την αντιπολίτευση σε διώξεις και μαζικές εκκαθαρίσεις.

Το έγγραφο δεν έχει λεπτομέρειες σχετικά με τις ιδιαιτερότητες του προγράμματος εκτός από το όνομα και την ενημερωμένη ημερομηνία του. Οι λεπτομέρειες του πολεμικού σχεδίου πρέπει να έχουν επισημανθεί ως «απόρρητες» και ως εκ τούτου δεν θα μπορούσαν να κοινοποιηθούν μέσω του συστήματος intranet που λειτουργεί στους διακομιστές ανταλλαγής email του τουρκικού στρατού.

Μια ανασκόπηση των εγγράφων δείχνει επίσης ότι το Γενικό Επιτελείο, το οποίο κοινοποίησε τα emails στην αρχή, πανικοβλήθηκε οκτώ μήνες αργότερα για την πιθανή επίπτωση από την αποκάλυψη των ευαίσθητων εγγράφων και άρχισε να εκπέμπει συναγερμό. Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή γράφτηκε στις 8 Μαρτίου 2017 από τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Unur Tarçın, επικεφαλής του Συστήματος Επικοινωνίας, Ηλεκτρονικών και Πληροφοριακών Υπηρεσιών Γενικού Επιτελείου (Muhabere, Elektronik ve Bilgi Sistemleri, ή MEBS).

Προειδοποίησε τη νομική υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου ότι τα έγγραφα περιείχαν μυστικά έγγραφα σχετικά με την εθνική ασφάλεια της Τουρκίας, διαβαθμισμένες αναφορές πληροφοριών και επιχειρήσεις στη Συρία και την ανατολική Μεσόγειο. Είπε ότι τα έγγραφα πρέπει να διατηρούνται μυστικά και να μην κοινοποιούνται σε μη εξουσιοδοτημένα άτομα. Ακολούθως ο αναπληρωτής νομικός σύμβουλος του Γενικού Επιτελείου, συνταγματάρχης Aydın Seviş, έγραψε στο 17ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Άγκυρας στις 24 Αυγούστου 2017, επαναλαμβάνοντας τις ίδιες ανησυχίες σχετικά με τα μυστικά έγγραφα και προέτρεψε τη σύσταση επιτροπής για έλεγχο των εγγράφων. Ωστόσο, οι Τούρκοι εισαγγελείς φάνηκε ότι δεν έδωσαν προσοχή στις ανησυχίες τους και συμπεριέλαβαν όλα τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τα συνημμένα μυστικά έγγραφα στο φάκελο της υπόθεσης, αποκαλύπτοντας τις πολύ διαβαθμισμένες πληροφορίες συμπεριλαμβανομένου του ονόματος του σχεδίου εισβολής για την Ελλάδα».

Το δημοσίευμα του Nordic Monitor επιβεβαιώνει πλήρως την στρατηγική της Ελλάδας. Οι Ένοπλες Δυνάμεις μας, με συνεχή προβολή ισχύος στέλνουν σαφές μήνυμα στη Άγκυρα, ενώ και οι σύμμαχοί μας δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας έναντι του αφερέγγυου τουρκικού καθεστώτος. Σε μια περιοχή γεωστρατηγικά κρίσιμη, αλλά και ασταθή λόγω των γνωστών και επιβεβαιωμένων στην πράξη τουρκικών αναθεωρητικών βλέψεων, η Ελλάδα προωθεί την ειρήνη, την ευημερία και τη συνεργασία μεταξύ των λαών, απέναντι στον σκοταδισμό και την οπισθοδρόμηση της Τουρκίας.




πηγή:https://www.newsbomb.gr/ellada/ethnika/story/1205232/apokalypsi-nordic-monitor-sto-fos-to-mystiko-sxedio-tis-toyrkias-gia-eisvoli-se-ellada-kai-armenia

Σάββατο 12 Ιουνίου 2021

Είναι συνταγματικό να έχουν προνόμια όσοι εμβολιαστούν;


 

Τρεις συνταγματολόγοι μας απαντούν αν μπορούν να χωριστούν οι πολίτες σε δύο κατηγορίες εξαιτίας της εμβολιαστικής τους κατάστασης

Μπορούν οι επιχειρηματίες να απαγορεύσουν την είσοδο στα καταστήματα τους σε μη εμβολιασμένους πολίτες; Υπάρχει η πιθανότητα απόλυσης ενός εργαζομένου ή ακόμη και η μη πρόσληψη, ακριβώς επειδή δεν έχει εμβολιαστεί; Νέα ερωτήματα ανέκυψαν την περασμένη εβδομάδα, μετά τη συζήτηση στη Βουλή για το “πράσινο πιστοποιητικό”.

Από τη μία, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι “ουδείς θα μπορεί να απαγορεύσει σε έναν επιχειρηματία να πει ότι δέχεται στο μαγαζί του μόνο εμβολιασμένους” και από την άλλη, η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξη Αδ. Γεωργιάδη, σύμφωνα με την οποία “στην υπάρχουσα εργασιακή νομοθεσία μια επιχείρηση μπορεί να απολύσει έναν υπάλληλο εάν ο εργαζόμενος θέτει σε κίνδυνο την επιχείρηση”, προκάλεσαν σειρά αντιδράσεων για τα όσα πρόκειται να ακολουθήσουν στο εγγύς μέλλον.

Οι λέξεις “προνόμια”, “κίνητρα” ή “αντικίνητρα” για εμβολιασμένους ή μη, ακούστηκαν κατά κόρον γύρω από τα διάφορα σενάρια που ενδέχεται να υλοποιηθούν, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που αναφέρθηκε η πιθανότητα οι εμβολιασμοί να καταστούν υποχρεωτικοί εάν κάτι τέτοιο κριθεί απαραίτητο για τη δημόσια υγεία.

Η προβληματική γύρω από τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών σε μία πανδημία, επανέρχεται στο προσκήνιο. Για το λόγο αυτό το Magazine απευθύνθηκε στους καθηγητές Πανεπιστημίου, Ανδρέα ΔασκαλόπουλοΠανό Λαζαράτο και Κώστα Χρυσόγονο, προκειμένου να αποσαφηνίσουν τί ορίζεται από το Σύνταγμα και ιδίως ποιά είναι τα μέτρα που τελικά μπορούν να ληφθούν, στο όνομα της δημόσια υγείας.

ΚΩΣΤΑΣ ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ: “ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΑΝ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ”

Ο φυσικός εξαναγκασμός εμβολιασμού ή έστω η απειλή ποινικών κυρώσεων ή ακόμη και χρηματικού προστίμου για όσους αρνούνται να εμβολιαστούν, θα προσέκρουε σε σειρά συνταγματικών διατάξεων, όπως είναι αυτή της αξίας του ανθρώπου (άρθρο 2 Σ), της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της προσωπικής ελευθερίας (άρθρο 5 Σ) και άλλα.

Ωστόσο, δεν αποκλείεται να προβλεφθούν κίνητρα υπέρ του εμβολιασμού ή και αντικίνητρα για όσους αρνούνται να εμβολιαστούν στο πλαίσιο της συνταγματικά επιβεβλημένης μέριμνας του κράτους για τη δημόσια υγεία, σύμφωνα και με το άρθρο 21 του Συντάγματος, και τούτο θα μπορούσε να φτάνει -σε περιπτώσεις ανθρώπων οι οποίοι εργάζονται σε θέσεις ή υπηρεσίες που έχουν συχνή επαφή με το ευρύ κοινό- έως και στην τοποθέτηση τους σε διαθεσιμότητα ή αργία με μειωμένες ή και κατά πολύ μειωμένες αποδοχές έως ότου παρέλθει ο κίνδυνος της πανδημίας.

Έχω τη γνώμη ότι η απόλυση θα ήταν υπέρμετρος περιορισμός του δικαιώματος των αρνουμένων να εμβολιαστούν στην εργασία, διότι η πανδημία είναι μία κατάσταση που ελπίζουμε ότι θα αποδειχθεί παροδική, ενώ η απόλυση είναι ένα μέτρο που έχει ισχύ ως το διηνεκές. Άρα τέτοιου είδους περιορισμός ή αντικίνητρο, θα ήταν αντισυνταγματικό, γιατί θα αντίκειτο στην αρχή της αναλογικότητας.

Όλα αυτά βέβαια αναμένεται να κριθούν από τα δικαστήρια, όπου δεν υπάρχουν ακόμη αποφάσεις που να λύνουν τα ζητήματα αυτά με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο και οπωσδήποτε θα πρέπει να δούμε τί θα προβλεφθεί σε επίπεδο κοινής νομοθεσίας, γιατί προς το παρόν όλα αυτά είναι στο στάδιο της απλής συζήτησης, αφού δεν έχει εξειδικευτεί κάτι.

Στο πλαίσιο αυτό, θα ήταν προτιμότερο τα ζητήματα αυτά να διευκρινιστούν με διατάξεις νόμων, ψηφισμένες από τη Βουλή ή έστω το πολύ με διατάξεις ενός Προεδρικού Διατάγματος και όχι με απλές δηλώσεις του Πρωθυπουργού. Οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού, όσο κύρος κι αν έχει το αξίωμά του, δεν μπορεί αν υποκαταστήσουν τη δημόσια συζήτηση που ελπίζω ότι θα υπάρξει στο Κοινοβούλιο και την ψήφιση σχετικού νόμου. Γιατί αυτό ισχύει σε ένα κράτος δικαίου. Θα πρέπει να ψηφιστεί νόμος, ο οποίος θα προβλέψει όλα αυτά τα ζητήματα και να βάλει βεβαίως και τα όρια, ούτως ώστε να μην υπάρχουν διενέξεις και περιστατικά αυθαιρεσιών

Ο Κώστας Χρυσόγονος είναι Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του ΑΠΘ.

ΠΑΝΟΣ ΛΑΖΑΡΑΤΟΣ: “H ΑΠΟΛΥΣΗ ΕΝΟΣ ΑΝΕΜΒΟΛΙΑΣΤΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ”

Τα άνισα πρέπει να αντιμετωπίζονται άνισα και αυτό είναι μία σοβαρή έκφανση της ισότητας, ίσως η σοβαρότατη. Καταρχήν, ένας εμβολιασμένος από τη στιγμή που έχει μικρότερες πιθανότητες να μεταδόσει τον ιό από έναν ανεμβολίαστο, μπορεί και πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά, αλλά εκεί και μόνο που αυτό απαιτείται. Τίθεται το ερώτημα λοιπόν, πού απαιτείται να αντιμετωπιστεί διαφορετικά; Γιατί αν αντιμετωπιστεί διαφορετικά κάπου που δεν απαιτείται και αυτό λειτουργεί ως εκβιασμός για τους υπόλοιπους να εμβολιαστούν, αυτό είναι αντισυνταγματικό. Γιατί ο εκβιασμός για κάτι που δεν απαιτείται, παραβιάζει σειρά από ανθρώπινα δικαιώματα, και κυρίως την αξία του ανθρώπου (άρθρ.2 παρ. 1 του Συντάγματος) και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας (αρθρ.5 παρ. 1)

Κρίσιμο είναι να βλέπουμε σε κάθε περίπτωση, είτε αυτό λέγεται ταξίδι είτε το είσοδος σε κατάστημα, αν αυτή η διάκριση θα βρίσκεται σε αιτιώδης σύνδεσμο με την πιθανότητα να κολλήσει κάποιος. Κάθε φορά θα πρέπει να ελέγχεται αν αυτό το “προνόμιο” που έχει ο εμβολιασμένος, είναι ουσιώδες και έχει σημασία. Αντιστρόφως, αν η δυσχερής αντιμετώπιση προς τον ανεμβολίαστο βρίσκεται σε αιτιώδη συνάφεια με τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού. Διακινδυνεύει η κοινότητα να κολλήσει από το γεγονός ότι κάποιος είναι ανεμβολίαστος; Σε αυτή την περίπτωση και μόνο θα πρέπει να ελέγχεται από διοικητικές αρχές και δικαστήρια, και με αυτό το μέτρο: εάν δηλαδή, δικαιολογείται κάθε φορά ad hoc προνομιακή μεταχείριση του ενός και δυσμενής του άλλου. Για παράδειγμα: το να μην επιτρέψεις σε κάποιον να μπει στον εσωτερικό χώρο εστιατορίου, επειδή είναι ανεμβολίαστος, όταν για αυτό δεν υπάρχει κανένας λόγος -π.χ. τα τραπέζια βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση - είναι κάτι το αντισυνταγματικό. Αλλά το να προσδώσει κάποιο ειδικό προνόμιο όταν μπαίνεις σε ένα αεροπλάνο, μπορεί να είναι κάτι σύμφωνο με το Σύνταγμα.

Κάθε μέτρο πρέπει να ελέγχεται στη λεπτομέρεια του, αν είναι σύμφωνο με αυτή την όψη της αρχής της ισότητας. Άρα το να μιλήσεις σε αφηρημένο επίπεδο, αυτό είναι αντισυνταγματικό ή αυτό είναι στο σύνολο του συνταγματικό, είναι η λάθος προσέγγιση. Πρέπει ξεκινώντας από την αρχή της ισότητας ότι τα άνισα αντιμετωπίζονται ως άνισα, να ελέγχεται κάθε ad hoc νόμος ή διοικητικό μέτρο εάν είναι σύμφωνο με αυτή την αντιστροφή της αρχής της ισότητας και αν είναι σύμφωνο με την αρχή της αιτιώδους συνάφειας, δηλαδή η ευμενής μεταχείριση του ενός και η δυσμενής του άλλου να βρίσκονται σε αιτιώδης συνάφεια με τον κίνδυνο να κολλήσει άλλος.

Η προσέγγιση είναι τελείως διαφορετική όταν πρόκειται για ζητήματα που άπτονται της εργατικής νομοθεσίας, όπως η απόλυση ενός ανεμβολίαστου εργαζόμενου. Αυτό είναι τελείως αντισυνταγματικό. Είναι καταχρηστική συμπεριφορά. Ο εργοδότης με το διευθυντικό του δικαίωμα μπορεί να το αποφασίσει, αλλά υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής στο εργατικό δικαστήριο, όπου εάν ο εργαζόμενος αποδείξει ότι πρόκειται για απόλυση -κεκαλυμμένη ή μη- εξαιτίας του μη εμβολιασμού του, η συμπεριφορά αυτή εκτιμώ ότι θα αντιμετωπιστεί ως καταχρηστική, σύμφωνα με το 281 του Αστικού Κώδικα. Ο εργοδότης θα πρέπει να εξηγήσει τους κινδύνους που δημιουργούνται και την εργασία του. Στο δημόσιο τομέα είναι ακόμη πιο δύσκολη η δυσμενής μεταχείριση, είτε αυτή λέγεται απόλυση είτε αργία ή υπηρεσιακή μεταβολή, και έχει πολύ σημαντικές πιθανότητες να ακυρωθεί από τα διοικητικά δικαστήρια.

Ο Πάνος Λαζαράτος είναι Καθηγητής Διοικητικού Δικαίου στο ΕΚΠΑ

ΑΝΔΡΕΑΣ Γ. ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: “ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ”

Η πανδημία δοκιμάζει όχι μόνο την υγεία αλλά και τις διανθρωπικές σχέσεις και τους θεσμούς και αυτό το ίδιο το Συνταγματικό Δίκαιο το οποίο με τις παραδοσιακές μεθόδους υποκειμεικές δικαιωματοκεντρικές μεθόδους δεν μπορεί να εξηγήσει την «συρρίκνωση» που αναγκαία υφίστανται σήμερα τα Συνταγματικά Δικαιώματα. Πράγματι η μόνη μέθοδος που μπορεί να δώσει πειστικές απαντήσεις αλλά και να θέσει τα απαραίτητα όρια είναι η μέθοδος της Θεσμικής Προσαρμογής των συνταγματικών Δικαιωμάτων η οποία εκτός από το (υποκειμενικό) δικαίωμα λαμβάνει υπόψη και το (αντικειμενικό) νομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ασκείται δηλαδή τους θεσμούς.

Κατά πρώτο πρέπει να τονιστεί ότι στο δημοκρατικό κοινωνικό κράτος δικαίου κανείς δεν μπορεί νόμιμα να υποχρεώσει άμεσα οποιοnδήποτε άνθρωπο και να τον υποβάλλει σε εμβόλιο ή άλλη επέμβαση σώματος. Η ελευθερία του ατόμου επάνω στο σώμα του κατοχυρώνεται συνταγματικά.

Ωστόσο, δεν είμαστε μόνοι μας, τα δικαιώματα μας δεν τα ασκούμε μεμονωμένα. Αντίθετα, αποκτούν αξία και αναδύεται η χρησιμότητα και η σκοπιμότητα τους, όταν είμαστε μέσα στην κοινωνία. Για αυτό δεν τίθεται μόνο το ζήτημα της άσκησης των δικών μου δικαιωμάτων, αλλά ταυτόχρονα και το ζήτημα της επίδρασης που αυτά ασκούν στα δικαιώματα των άλλων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη της συνέπειες που έχει η άσκηση των δικαιωμάτων μας στο χώρο, οι οποίες συνέπειες μπορεί αφενός να είναι απλές επιδράσεις -όπως π.χ. είναι η μόλυνση του περιβάλλοντος που προκαλεί ένα αυτοκίνητο- και αφετέρου να προσβάλλουν τα δικαιώματα των άλλων. Για αυτό τα δικαιώματα μας τα ασκούμε μέσα σε ένα θεσμικό περιβάλλον. Το Σύνταγμα δεν προβλέπει μόνο την άσκησή τους, αλλά και τους διαφόρους θεσμούς. Έτσι τα δικαιώματα μας δεν τα ασκούμε στο άπειρο, αλλά στο πλαίσιο μερικότερων θεσμών.

Στην προκειμένη περίπτωση της πανδημίας που μαστίζει, το Ελληνικό Σύνταγμα με την προστασία της δημόσιας υγείας ιδρύει μια υγειονομική κυριαρχική σχέση δημοσίου δικαίου (αντικειμενικό νομικό περιβάλλον). Όταν η σχέση αυτή ενεργοποιείται όπως τώρα με την πανδημία, το κράτος μπορεί να λάβει ορισμένα αναγκαία μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας, τα οποία μπορεί να επηρεάζουν ορισμένα συνταγματικά δικαιώματα. Ουσιαστικά πρόκειται για τη θεσμική προσαρμογή των συνταγματικών δικαιωμάτων, που σημαίνει εν προκειμένω ότι το κράτος μπορεί να περιορίζει μόνο τα δικαιώματα εκείνα, τα οποία συνδέονται με αιτιώδη συνάφεια με τη μετάδοση του ιού, και μόνο στο μέτρο που είναι αναγκαίο. Μέσα στην επιδημία, δηλαδή, το κράτος δεν μπορεί να λογοκρίνει, να περιορίσει την ελευθερία του λόγου κλπ, αλλά μπορεί να περιορίζει την ελευθερία της κίνησης ως προς τις μορφές εκείνες και κατά το μέτρο που είναι απαραίτητο για να προστατεύεται η δημόσια υγεία, η υγεία ενός εκάστου.

Έτσι λοιπόν ως γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι λόγω της πανδημίας είναι θεμιτός ο περιορισμός της ελευθερίας κίνησης μόνο όμως κατά το μέτρο εκείνο που επιβάλλεται από υγειονομικούς λόγους επιστημονικά θεμελιωμένους και συνίσταται στις περιπτώσεις όπου συγκεντρώνονται πολλά άτομα στο ίδιο χώρο, κυρίως σε κλειστό. Αντίθετα, είναι αντισυνταγματικός ο περιορισμός της ελευθερίας της κίνησης σε χώρους που δεν υπάρχει ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού, αυτό που θα ονομάζαμε ανέπαφη κίνηση. Για παράδειγμα, η μετάβαση με το αυτοκίνητο στο εξοχικό όπου θα είμαι μόνος, είναι θεμιτή διότι δεν εμπεριέχει κίνδυνο μετάδοσης του ιού και επομένως η απαγόρευσή της δεν είναι σύμφωνη προς το Σύνταγμα.

Πράγματι μπορούν να επιβληθούν έμμεσοι περιορισμοί επιβαλόμενοι από την αιτιώδης συνάφεια. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι η είσοδος σε αεροπλάνα, η είσοδος σε αίθουσες διδασκαλίας ή σε άλλες κλειστές αίθουσες, όπως του κινηματογράφου, ή ακόμη και η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς όπου υπάρχει συνωστισμός. Εκεί υπάρχει πράγματι κίνδυνος μετάδοσης και μπορούν να υπάρξουν περιορισμοί, μέχρι να εξαλειφθεί ο κίνδυνος, οπότε και παύει η συνταγματικότητα των περιοριστικών αυτών μέτρων.

Το κλειδί για την απέραντη περιπτωσιολογία είναι η αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα στην απαγόρευση και στο δικαίωμα κίνησης και συγκεκριμένα, αν η κίνηση εμπεριέχει κίνδυνο μετάδοσης του ιού. Αν για την εργασία είναι απαραίτητος ο περιορισμός του δικαιώματος, τότε είναι θεμιτός κατά το μέτρο. Παραδείγματος χάριν αν κάποια προσλαμβανόταν ως νοσοκόμα που θα έπρεπε να έρχεται σε επαφή με τον κόσμο, ασφαλώς και ο εμβολισμός θα πρέπει να είναι υποχρεωτικός. Αν όμως, κάποιος εργάζεται από το σπίτι μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, τότε δεν υπάρχει αυτή η αιτιώδης συνάφεια και οποιαδήποτε υποχρέωση είναι άκρως αντισυνταγματική. Δεν μπορεί να επιβληθεί ο εμβολιασμός.

Αντίστοιχα, ο καταστηματάρχης βλάπτεται στην επιχείρηση του από την είσοδο ενός ανεμβολίαστου πελάτη γιατί κινδυνεύει να κολλήσει τόσο ο ίδιος και το προσωπικό του, όσο και οι υπόλοιποι πελάτες. Εφόσον όμως, είναι χώρος κλειστός και υπάρχει και συνωστισμός. Ωστόσο, αν μιλάμε για μια αγορά ανοιχτή και αραιά τοποθετημένη, έτσι ώστε δεν υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης του ιού, ουδείς δικαιούται να αρνηθεί την πώληση ή την είσοδο σε αυτή ατόμων, με το επιχείρημα ότι δεν έχει εμβολιαστεί.

Ο Ανδρέας Γ. Δημητρόπουλος είναι Ομότιμος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

πηγή:https://www.news247.gr/sunday-edition/einai-syntagmatiko-na-echoyn-pronomia-osoi-emvoliastoyn.9260474.html?utm_source=NEWS24%2F7+Newsletter&utm_campaign=dfc379b52d-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_27_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_11a0ec29ff-dfc379b52d-393592725