Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

Υπερήφανοι για το παρόν μας - Μάθαμε να δοξάζουμε το παρελθόν και να απαξιώνουμε το παρόν μας.


 
Μάθαμε να δοξάζουμε το παρελθόν και να απαξιώνουμε το παρόν μας. Λέμε ότι δεν είμαστε αντάξιοι ένδοξων προγόνων, αν και ξέρουμε ότι και αυτοί ακόμα θα έμεναν εκστατικοί, γεμάτοι δέος, μπροστά σε αυτά που έχουμε πετύχει. Η Ελλάδα έχει καταφέρει τεράστιους άθλους σε λιγότερα από 200 χρόνια. Και όμως, δεν το θυμίζουμε στον εαυτό μας

Κώστας Γιαννακίδης


Στα πρώτα κείμενα που γράφτηκαν δίπλα στις φλόγες της Επανάστασης ορίστηκε ότι Eλληνας είναι όποιος πιστεύει στον Χριστό και στην ορθόδοξη διδασκαλία. Η γλώσσα δεν είχε σημασία. Ας μιλούσε ελληνικά, αρβανίτικα ή βλάχικα. Αν ήταν ορθόδοξος, ήταν και Έλληνας. 

Η πίστη υιοθετήθηκε ως εθνικό κριτήριο. Δεν ήταν πρωτότυπο, συνέβη και αλλού. Σήμερα η συνθήκη αυτή είναι αντιστραμμένη. Η θρησκεία έχει μικρότερη σημασία για τον προσδιορισμό του Eλληνα. Η γλώσσα όμως είναι βασικό στοιχείο προσδιορισμού, ειδικά για όσους κατοικούν στην Ελλάδα. 

Και σταδιακά το κοινωνικό κριτήριο μετατοπίζεται προς το αρχαιοελληνικό πρότυπο. Eλληνες είναι όσοι γεννήθηκαν εδώ, μετέχουν της παιδείας και κατέχουν τη γλώσσα. Δεν το έχουμε αποδεχθεί όλοι, αλλά οι μεταβάσεις αυτού του είδους χρειάζονται χρόνο. 

Πριν από μία γενιά θα ήταν δύσκολο να υπάρξει Αντεντοκούνμπο. Σήμερα υπάρχουν χιλιάδες συμπατριώτες μας με καταγωγή από την Αφρική αν και, δυστυχώς, κοινωνικά και οικονομικά βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα πλέγμα ανισοτήτων. 

Ομοίως, πολλοί συμπατριώτες μας έλκουν την καταγωγή τους από την Ανατολική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και κάποιοι από το κέντρο της Ασίας. Αν η Ελλάδα ήταν ψηφιδωτό, θα διαπιστώναμε ότι τις τελευταίες δεκαετίες προστέθηκαν νέες, πολύχρωμες ψηφίδες. Αλλά και οι νέες γενιές των millennials έχουν χαοτικές διαφορές από τις γενιές των γονιών ή των παππούδων της. 

Σκέφτομαι ότι όσο περνάει ο καιρός, τόσο γίνεται και πιο δύσκολη η περιγραφή του μέσου Eλληνα. Θεωρώ δε πιθανό ότι σε βάθος χρόνου θα εξαλειφθεί ο όρος. Με δεδομένα του προηγούμενου αιώνα, η περιγραφή του μέσου Ελληνα δεν ήταν κάτι το δύσκολο. 

Έπαιρνες έναν κάτοικο της Λάρισας και τον έβαζες στη βιτρίνα. Πάνω-κάτω, θα είχες πέσει μέσα ως προς τη μόρφωση, το εισόδημα, ακόμα και τις πολιτικές αντιλήψεις. Σήμερα, αλήθεια, ποιος είναι μέσος Ελληνας; Είναι σχετικά εύκολο να πεις πόσα βγάζει, αλλά θα δυσκολευτείς να φτιάξεις ένα μεγάλο ομοιογενές γκρουπ με πολλούς σαν και αυτόν. Κάποτε ήμασταν μυαλά που έβγαιναν από το ίδιο σχολικό καλούπι. 

Τώρα είναι αλλιώς. Μέρες που είναι, αναρωτιέμαι αν η εθνική μνήμη και η ματιά προς το παρελθόν αρκούν για να διατηρήσουν ισχυρή τη συγκολλητική ουσία της συνοχής μας. Και ξέρω ότι πλέον υπάρχουν πολλοί ανάμεσά μας που δεν ριγούν με όσα βλέπουν αυτές τις ώρες γύρω τους. Δεν είναι απαραίτητο να πρόκειται για Έλληνες με ξενική καταγωγή. 

Γνωρίζω και αρκετούς πιτσιρικάδες που τα βαριούνται φριχτά όλα αυτά, δεν τους συγκινούν. Και διαπιστώνω ότι, τελικά, όταν στοχαζόμαστε πάνω στα εθνικά, επιμένουμε εμμονικά στο παρελθόν, αποφεύγοντας να αναφερθούμε στα σύγχρονα που μας κάνουν υπερήφανους, στα λαμπρά κομμάτια της κοινής ζωής μας. Και προφανώς για αυτό ευθύνεται το κομματικό χρώμα που επενδύει τα πάντα σε αυτόν τον τόπο. 

Θα σας φανεί περίεργο, αλλά όταν διέσχισα για πρώτη φορά τα τούνελ στα Τέμπη, αισθάνθηκα εθνικά υπερήφανος. Ναι, μου συμβαίνει αυτό όταν βλέπω σύγχρονα εμβληματικά έργα ή επιτεύγματα ανθρώπων και φορέων που συνηθίζομε να εντάσσουμε στη σφαίρα του αυτονόητου. Στην Ελλάδα έχουμε μάθει να δοξάζουμε το παρελθόν και να απαξιώνουμε το παρόν μας. Λέμε ότι δεν είμαστε αντάξιοι ένδοξων προγόνων, αν και ξέρουμε ότι και αυτοί ακόμα θα έμεναν εκστατικοί, γεμάτοι δέος, μπροστά σε αυτά που έχουμε πετύχει. Η Ελλάδα έχει καταφέρει τεράστιους άθλους σε λιγότερα από 200 χρόνια. Και όμως, δεν το θυμίζουμε στον εαυτό μας. 

Η υπερηφάνεια για το παρελθόν συχνά μας οδηγεί σε παγίδες. Όμως η υπερηφάνεια για το παρόν, για όσα είδε κανείς στη ζωή του, θα μας χορηγούσε αυτοπεποίθηση και θα δημιουργούσε ένα καινούργιο, σύγχρονο εθνικό φρόνημα, κατανοητό και αποδεκτό από όλους. Ας γιορτάσουμε, κοιτάζοντας τον καθρέφτη, όχι μόνο τα κάδρα των προγόνων. 





Πηγή: Protagon.gr



Για ποιο σκοπό υπάρχει η Ελλάδα;


 

Το μακρινό 1998 έγραψα ένα μικρό κείμενο που προλόγιζε μια ανθολογία ελληνικής ποίησης που δημοσιεύτηκε στο γερμανικό λογοτεχνικό περιοδικό Akzente με τίτλο «Wozu Griechenland?» που θα μπορούσε να μεταφραστεί: «Για ποιο σκοπό υπάρχει η Ελλάδα;» Ήταν μια σύντομη περιγραφή της ιστορίας του νεοελληνικού κράτους, που τελείωνε με αυτό το συμπέρασμα:

«Για ποιο σκοπό λοιπόν υπάρχει η Ελλάδα; Η μόνη απάντηση που βγάζει νόημα από πολιτισμική και ιστορική σκοπιά είναι: Η Ελλάδα ιδρύθηκε για να υλοποιηθεί το όνειρο μιας «δικής μας» κρατικής υπόστασης για το «δικό μας» έθνος. Και ενώ αυτό το όνειρο γινόταν στο πέρασμα έξι γενεών σιγά-σιγά πραγματικότητα, δημιουργήθηκε ταυτόχρονα – σχεδόν σαν μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία– το έθνος και ο πολιτισμός, για χάρη του οποίου εκπονήθηκε και τέθηκε σε εφαρμογή όλο αυτό το σχέδιο. Αναπολώντας τις έξι γενιές νεοελληνικής ύπαρξης και κοιτώντας τη σημερινή κατάσταση, μπορούμε να πούμε χωρίς καμιά σκιά υποψίας ενός αδιόρθωτου εθνικισμού ότι το σχέδιο άξιζε τον κόπο. Γιατί οι «Έλληνες» κατάφεραν όχι μόνο να κατασκευάσουν μια καινούργια διοικητική μονάδα για ένα κομμάτι γης, αλλά και μια καινούργια κουλτούρα, μια καινούργια εκδοχή της πραγματικότητας, και να δώσουν ζωή σε μια καινούργια περιγραφή αυτής της πραγματικότητας με τη μορφή της τέχνης και της λογοτεχνίας που τεκμηριώνεται σε αυτήν την ανθολογία».

Η εξιστόρηση των γεγονότων σε αυτό το κείμενο μπορεί να φαίνεται από σημερινή σκοπιά παρωχημένη και ελλιπής, όμως είμαι της γνώμης ότι το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξα τότε ισχύει και έχει μάλιστα επιβεβαιωθεί από τα γεγονότα της εικοσαετίας που διαμεσολάβησε: Η σύγχρονη Ελλάδα, αυτό το χωροχρονικά συνεχές και εξελισσόμενο αμάλγαμα πολιτικής και οικονομικής οργάνωσης, νομικού συστήματος, πολιτισμικού χώρου, γλώσσας, εθνικής συνείδησης και θρησκευτικού περιβάλλοντος που εμφανίστηκε στο προσκήνιο της ιστορίας την τρίτη δεκαετία του 19ου αιώνα, δεν είναι ούτε το αποτέλεσμα μιας ιστορικής τελεολογίας, ούτε η εκπλήρωση ενός «εθνικού πόθου», ούτε η «φυσική» τελείωση του «έθνους» ως συλλογικού όντος, αλλά ένα μέσον, ένας δρόμος. Ένας ιδιαίτερος και πολύτιμος ίσως δρόμος, ένας δρόμος που χωρίς αυτόν όλοι εμείς που γιορτάζουμε τα διακοσιοστά γενέθλιά του δεν θα υπήρχαμε καν για να τα γιορτάσουμε. Αλλά παρ’ όλα αυτά ένας δρόμος, ένα μέσον.

Αν όμως η Ελλάδα είναι μέσον, ποιος είναι τότε ο σκοπός; Ο σκοπός είναι η υλοποίηση της ανθρώπινης ύπαρξης στα πλαίσια μιας καλής, δίκαιης και ειρηνικής ζωής.

Αν όμως είναι αυτός ο σκοπός, γιατί υπάρχουν πολλές χώρες και πολλά έθνη, γλώσσες, κουλτούρες, ήθη και έθιμα; Η απάντηση είναι απλή: για τον ίδιο λόγο που δεν αρκούμαστε σε μια μάρκα αυτοκινήτων, ένα είδος ντυσίματος, ένα σχέδιο κατοικίας, ένα είδος τροφής, ένα τραγούδι, ένα μύθο, ένα όνομα, μια σκέψη. Γιατί το να είσαι άνθρωπος απαιτεί να είσαι το διαφορετικό στο ίδιο.

Αν η Ελλάδα είναι μέσον, τότε ποιοι είναι αυτοί που το δημιούργησαν; Και το έκαναν συνειδητά, προέβλεπαν τα σχέδιά τους ότι μετά από διακόσια χρόνια το δημιούργημά τους θα είχε αυτή τηνθέση σε αυτή την Ευρώπη; Η απάντηση εδώ είναι ότι η δομή και η μορφή ενός κράτους, μιας οποιασδήποτε μορφής κυριαρχίας σε έναν χώρο, είναι μόνο το έμμεσο αποτέλεσμα των σκοπών και των πράξεων των δημιουργών του. Στην περίπτωση της Ελλάδας, σημαίνει ότι αυτοί που επαναστάτησαν, και που κατάφεραν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία ανθρώπων που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσαν καν να φανταστούν ότι θα συμμετείχαν στην εξέγερση, προφανώς δεν είχαν σπαταλήσει καμία σκέψη για το ποιες θα ήταν οι μακρόχρονες συνέπειες των πράξεών τους. Αυτό που επιδίωκαν ήταν μια ζωή σύμφωνη με τις δικές τους προσδοκίες τους για δικαιοσύνη, ευδαιμονία και ειρήνη, προσδοκίες που όπως ξέρουμε από τις ιστορικές μαρτυρίες διέφεραν πολύ από τις δικές μας. Όμως, και εδώ έγκειται το μεγαλείο των πράξεών τους, το μονοπάτι που άνοιξαν για να φτάσουν στη δική τους εκδοχή της καλής, ελεύθερης, δίκαιας και ειρηνικής ζωής –στόχους που οι περισσότεροι από αυτούς δεν αξιώθηκαν να δουν να εκπληρώνονται– δεν χορτάριασε με το πέρασμα του χρόνου, αλλά στερεώθηκε, έγινε δρόμος και μετά πλατιά λεωφόρος πάνω στην οποία κινούμαστε εμείς διακόσια χρόνια αργότερα, με ταχύτητες που γι’ αυτούς θα φάνταζαν εξωκοσμικές, προς ένα μέλλον που μάλλον δεν θα ήταν σε θέση να το αναγνωρίσουν ως δικό τους μέλλον.

Τι μας συνδέει λοιπόν με αυτούς τους ανθρώπους, αν ισχύει πως όταν ξεκίνησαν τον αγώνα τους όχι μόνο δεν είχαν την αίσθηση ότι αποτελούν ένα έθνος με τη σημασία που δίνουμε στον όρο σήμερα αλλά μάλλον ούτε θα την αποδεχόντουσαν; (Θα πείτε, για το «γένος» γινόταν τότε ο λόγος, αλλά η ταύτιση αυτού του όρου με το «έθνος» είναι πολύ μεταγενέστερη).

Δύο πράγματα μας συνδέουν: η ανθρώπινη φύση που επιζητά πάντοτε να δημιουργήσει τη δική της εκδοχή της καλής, δίκαιης και ειρηνικής ζωής, και η απόφαση των εξεγερμένων να φροντίσουν ώστε όχι μόνο αυτοί αλλά κάθε άνθρωπος που πατάει το χώμα που θα διαφεντεύουν να μπορεί να το κάνει αυτό.

Γι’ αυτό και δεσμεύτηκαν, κάνοντας απαράβατο όρο του καταστατικού χάρτη της εξουσίας που εγκατέστησαν, ότι…

«Εις την Ελληνικήν Επικράτειαν ούτε πωλείται ούτε αγοράζεται άνθρωπος· αργυρώνητος δε παντός γένους και πάσης θρησκείας, άμα πατήσας το Ελληνικόν έδαφος, είναι ελεύθερος και από τον δεσπότην αυτού ακαταζήτητος» (Νόμος της Επιδαύρου 1823, άρθρο 9).

Όσο τηρούμε αυτή την υποχρέωση, θα κινούμαστε στο μονοπάτι που εκείνοι άνοιξαν και θα το επεκτείνουμε στο μέλλον.






πηγή:http://amagi.gr/content/gia-poio-skopo-yparhei-i-ellada

 

Ελληνική Παλιγγενεσία: Εορτασμός 25ης Μαρτίου 1821 στην Άρτα




Τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα προστασίας, από τον κορωνοϊό, πραγματοποιήθηκε, στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου, ο λιτός εορτασμός των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821.

 Την δοξολογία ετέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ. Καλλίνικος και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε, Τρισάγιο και κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο, που βρίσκεται  στον αύλειο χώρο της Εκκλησίας.

  Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν:

  α, Ο Υφυπουργός Γεώργιος Στύλιος, ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης

  β. Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη  και του ΚΙΝΑΛ Χρήστος Γκόκας 

  γ. Ο Αντιπεριφερειάρχης Άρτας Βασίλειος Ψαθάς και η περιφερειακή σύμβουλος Αναστασία Σίμου-Τάσιου

   δ. Ο Αστυνομικός Διευθυντής Άρτας Γεώργιος Βασιλείου

   ε. Ο Διοικητής του 584 ΤΠ, Ανχης(ΠΖ) Πέτρος Κουλέτσης

 στ. Ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Άρτας, Σπυρίδων Παπαστάθης 

   ζ. Ο Δήμαρχος Αρταίων, Χρήστος Τσιρογιάννης

  η. Ο Πρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ/Παράρτημα Άρτας, Σχης(ΠΖ) ε.α. Αλέξανδρος Παναγής
















Εθνική Παλιγγενεσία: Μεγαλειώδης η Στρατιωτική Παρέλαση, για τον Εορτασμό της 25ης Μαρτίου - Δείτε σε βίντεο ολόκληρη την παρέλαση

 


Oλοκληρώθηκε λίγο μετά τις 11 το πρωί η ιστορική παρέλαση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

Σε μία μεγαλειώδη παρέλαση με εντυπωσιακά πλάνα και κάμερες σε ελικόπτερα, οχήματα και στρατιώτες και τηρώντας τους υγειονομικούς κανόνες και τις απαραίτητες αποστάσεις, στην εξέδρα των επισήμων παραβρέθηκαν πέρα από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό, τον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και μέλη της κυβέρνησης, ο Πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Αναστασιάδης, ο πρωθυπουργός της Ρωσίας Μιχαήλ Μισούστιν, ο διάδοχος του βρετανικού θρόνου πρίγκιπας Κάρολος με τη δούκισσα της Κορνουάλλης και η υπουργός Αμυνας της Γαλλίας Φλωράνς Παρλί.



 πηγή:https://www.ertnews.gr/1821/ekdiloseis-2021/25i-martioy-1821-deite-se-vinteo-olokliri-ti-stratiotiki-parelasi/

Εθνική παλιγγενεσία: - Μήνυμα Προέδρου των ΗΠΑ , για την επέτειο 25ης Μαρτίου και τον Ερντογάν - Ανυπομονώ να έλθω στην Ελλάδα. - Οι σχέση μας, με τους Έλληνες, θα είναι στενότερη από ποτέ - Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ


 

Μήνυμα προς τους Έλληνες για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την 25η Μαρτίου του 1821 και την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης απηύθυνε ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν μέσω της ΕΡΤ .

"Η σχέση μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών, θα είναι στενότερη από ποτέ κατά τη διάρκεια της δικής μου διακυβέρνησης. Είμαι απίστευτα περήφανος που θα είμαι ο Αμερικανός Πρόεδρος ο οποίος θα βοηθήσει να ξεκινήσει, τα επόμενα διακόσια χρόνια της στενής συνεργασίας και φιλίας μας" τόνισε στο μήνυμά του για την επέτειο της 25ης Μαρτίου ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ξεκινώντας το μήνυμά του είπε ότι αυτή την υπέροχη εορταστική ημέρα, είναι τιμή του, που στέλνει στον ελληνικό λαό τις καλύτερες ευχές και τη διαρκή φιλία του αμερικανικού λαού και ευχήθηκε "Χαρούμενη 200η Ελληνική Ημέρα Ανεξαρτησίας".

Εξέφρασε τη λύπη του που δεν μπόρεσε να παραβρεθεί και είπε ότι ανυπομονεί να έρθει στην Ελλάδα.

"Θυμάμαι τη χαρά που οι Αμερικανοί ένιωσαν όταν γιορτάσαμε τη δική μας 200η επέτειο. Ήταν μια σημαντική στιγμή για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μια ευκαιρία να σκεφτούμε όλα όσα έχει επιτύχει η δημοκρατία μας και να δεσμευτούμε εκ νέου στις βασικές αξίες που μας έφτασαν μέχρι εδώ" είπε ο Πρόεδρος Μπάιντεν και πρόσθεσε "παρόλο που δεν μπορούμε να γιορτάσουμε μαζί φέτος, καθώς συνεχίζουμε να παλεύουμε για να ελέγξουμε την πανδημία γνωρίζω ότι οι Έλληνες πολίτες και οι Ελληνοαμερικανοί εξακολουθούν να αισθάνονται μια συντριπτική υπερηφάνεια σήμερα. Το γνωρίζω γιατί η αμερικανική δημοκρατία εμπνεύστηκε σε μεγάλο βαθμό από το αρχαίο παράδειγμα της αθηναϊκής δημοκρατίας. Και η αμερικανική μας επανάσταση, με τη σειρά της βοήθησε να ενθαρρύνει τις θαρραλέες Ελληνίδες και τους Έλληνες να ξεσηκωθούν και να επιτύχουν τη δική τους ανεξαρτησία".

Επισήμανε ότι για διακόσια χρόνια, οι μοίρες των εθνών μας είναι αλληλένδετες. "Νέοι από τις νεοσυσταθείσες Ηνωμένες Πολιτείες εντάχθηκαν μαζί με τους Έλληνες στον αγώνα τους για να υπερασπιστούν τη δημοκρατία και την ατομική ελευθερία. Και όταν οι Δυνάμεις του 'Αξονα προέλαυναν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου οι Ελληνες είπαν γενναία "Όχι". Είπαν γενναία "Όχι" κι εντάχθηκαν μαζί μας στον αγώνα για τα παγκόσμια δικαιώματα" τόνισε.

Αναφέρθηκε στους στενούς δεσμούς των δύο χωρών λέγοντας ότι "η κοινή μας ιστορία, οι στενοί μας δεσμοί, η οικογένεια κι ο πολιτισμός μας, η οικονομική κι αμυντική συνεργασία μας ενώνουν" και υπογραμμίζοντας ότι "αυτό που πραγματικά μας ενώνει είναι οι αξίες μας".

"Είμαστε δύο λαοί με την κοινή πεποίθηση ότι κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να αντιμετωπίζεται με αξιοπρέπεια. Και είναι η κοινή μας δέσμευση στην ελευθερία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου που μας δίνει τη δυνατότητα να γράφουμε το μέλλον μας, είτε πριν από διακόσια χρόνια είτε σήμερα" σημείωσε.

Επίσης ο Πρόεδρος των ΗΠΑ είπε ότι γνωρίζει το θάρρος, τη δύναμη και τον χαρακτήρα των ελληνοαμερικανικών κοινοτήτων και σημείωσε έχει συνεργαστεί για πολλά χρόνια με πολλούς Έλληνες ηγέτες σε όλη τη διάρκεια της καριέρα του.

Καταλήγοντας ο Τζο Μπάιντεν είπε ότι "Η σχέση μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών, θα είναι στενότερη από ποτέ κατά τη διάρκεια της δικής μου διακυβέρνησης. Είμαι απίστευτα περήφανος που θα είμαι ο Αμερικανός πρόεδρος ο οποίος θα βοηθήσει να ξεκινήσει τα επόμενα διακόσια χρόνια της στενής συνεργασίας και φιλίας μας" τόνισε ο Τζο Μπάιντεν και ευχήθηκε στους Έλληνες μια ασφαλή και χαρούμενη Ημέρα Ανεξαρτησίας!







πηγή:https://www.capital.gr/politiki/3534502/mpainten-gia-25i-martiou-oi-sxeseis-elladas-ipa-tha-ginoun-stenoteres-apo-pote-me-emena-sti-diakubernisi

25η Μαρτίου ημέρα της Ελληνικής Παλιγγενεσίας- Ημέρα που γιορτάζουμε τα δύο Χαίρε - Όλοι την Γαλανόλευκη στα μπαλκόνια και στην καρδιά μας



 


   


Σήμερα  25η Μαρτίου, με ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια 


γιορτάζουμε και τιμούμε την επανάσταση του 1821, 

το μεγαλύτερο γεγονός της νεώτερης  Ελληνικής Ιστορίας


  Μαζί με την Εθνική Επέτειο γιορτάζουμε και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, που συμβολικά ταυτίστηκε με την Επανάσταση.
     
   Για μια ακόμη χρονιά, η Πατρίδα μας γιορτάζει για δύο Χαίρε, το "Χαίρε ω Χαίρε Λευτεριά" που αναφέρεται στο μεγαλείο της Ελευθερίας  και το "Χαίρε  Κεχαριτωμένη Μαρία" που αναφέρεται στη χαρμόσυνη αγγελία της σύλληψης του Ιησού Χριστού από την Παρθένο Μαρία.
     
   Για να τιμήσουμε την διπλή αυτή γιορτή προτείνεται, σε όσους αισθάνονται ότι είναι πραγματικοί Έλληνες να τοποθετήσουμε, την γαλανόλευκη σημαία στα μπαλκόνια των σπιτιών μας, ως ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης σε όσους, με τον αγώνα τους, έδωσαν την ζωή τους για να είμαστε εμείς Ελεύθεροι σήμερα.

  Της πρότασης εξαιρούνται όσοι δεν πιστεύουν στις αρχές, τις αξίες και τα ιδανικά του Έθνους, όσοι δεν πιστεύουν στις Ένοπλες Δυνάμεις, που έχουν ως κυρίαρχη αποστολή να διαφυλάξουν τα Ιερά και τα Όσια τα οποία συνιστούν ένα Έθνος και είναι:
    .  Η  Πατρίδα
    .  Η  Θρησκεία
    .  Η  Ελευθερία                  
    .  Η  Οικογένεια
    .  Η Δημοκρατία
    .  Η Παιδεία
    .  Ο Πολιτισμός
    .  Οι Θεσμοί


Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Εθνική Παλιγγενεσία: - "Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος" - Oι σταθμοί της Επανάστασης του 1821 - Τα Στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα που σημάδεψαν τον Αγώνα



"Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος"

Η ώρα ήλθεν, ω Ανδρες Ελληνες!
Προ πολλού οι λαοί της Ευρώπης, πολεμούντες υπέρ των ιδίων Δικαιωμάτων και ελευθερίας αυτών, μας επροσκάλουν εις μίμησιν, αυτοί, καίτοι οπωσούν ελεύθεροι, επροσπάθησαν όλαις δυνάμεσι να αυξήσωσι την ελευθερίαν, και δι΄ αυτής πάσαν αυτών την Ευδαιμονίαν.

Οι αδελφοί μας και φίλοι είναι πανταχού έτοιμοι· οι Σέρβοι, οι Σουλιώται, και όλη η Ηπειρος οπλοφορούντες μάς περιμένουν·
ας ενωθώμεν λοιπόν με Ενθουσιασμόν! Η Πατρίς μάς προσκαλεί!

Η Ευρώπη προσηλώνουσα τους οφθαλμούς της εις ημάς, απορεί διά την ακινησίαν μας· ας αντηχήσωσι λοιπόν όλα τα όρη της Ελλάδος από τον ήχον της πολεμικής μας Σάλπιγγος και αι κοιλάδες από την τρομεράν κλαγγήν των Αρμάτων μας. Η Ευρώπη θέλει θαυμάσει τας ανδραγαθίας
μας, οι δε τύραννοι ημών τρέμοντες και ωχροί θέλουσι φύγ΄ απ΄ έμπροσθέν μας.

Οι φωτισμένοι λαοί της Ευρώπης ασχολούνται εις την απόλαυσιν της ιδίας ευδαιμονίας και πλήρεις ευγνωμοσύνης διά τας προς αυτούς των Προπατόρων μας ευεργεσίας, επιθυμούσι την ελευθερίαν της Ελλάδος.

Ημείς φαινόμενοι άξιoι της προπατορικής αρετής και του παρόντος αιώνος είμεθα Ευέλπιδες, να επιτύχωμεν την υπεράσπισιν αυτών και εις βοήθειαν πολλοί εκ τούτων φιλελεύθεροι θέλουσιν έλθη, διά να συναγωνισθώσι με ημάς. Κινηθείτε, ω φίλοι, και θέλετε ιδή μίαν Κραταιάν δύναμιν να
υπερασπισθή τα δίκαιά μας! Θέλετε ιδή και εξ αυτών των εχθρών μας πολλούς οίτινες παρακινούμενοι από την δικαίαν μας αιτίαν,
να στρέψωσι τα νώτα προς τον εχθρόν και να ενωθώσι με ημάς·
[…]

Απόσπασμα της προκήρυξης που κυκλοφόρησε ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στις 24 Φεβρουαρίου 1821, στο Ιάσιο, κηρύσσοντας την έναρξη της Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες.

oi-stathmoi-tis-epanastasis-toy-18210

12 Απριλίου 1820

Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αναλαμβάνει Γενικός Επίτροπος της Ανωτάτης Αρχής της Φιλικής Εταιρείας, η οποία είχε ιδρυθεί το 1814 στην Οδησσό από τους Ν. Σκουφά, Εμμ. Ξάνθο και Αθ. Τσακάλωφ.

22 Φεβρουαρίου 1821

Ο Αλ. Υψηλάντης διαβαίνει τον ποταμό Προύθο. Εναρξη της Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες. Τον Μάρτιο συγκροτείται ο Ιερός Λόχος από Ελληνες μαθητές και σπουδαστές σχολών του εξωτερικού.

23 Μαρτίου 1821 

Κολοκοτρώνης, Παπαφλέσσας και Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης απελευθερώνουν την Καλαμάτα. Συγκροτείται η Μεσσηνιακή Γερουσία και έπειτα από λίγες ημέρες απευθύνει «Προκήρυξη προς τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς».

23-24 Απριλίου 1821

 Πολυάριθμο τουρκικό στράτευμα νικά τις υπό τον Αθανάσιο Διάκο δυνάμεις στη γέφυρα της Αλαμάνας. Ο ίδιος συλλαμβάνεται, υποβάλλεται σε βασανιστήρια και πεθαίνει. Στην ίδια μάχη σκοτώνεται ο Ησαΐας Σαλώνων.

8 Μαΐου 1821

Ο Οδ. Ανδρούτσος στο Χάνι της Γραβιάς αντιστέκεται επιτυχώς στις τουρκικές δυνάμεις που πορεύονται προς την Πελοπόννησο. Ο Λ. Λογοθέτης κηρύσσει την Επανάσταση στη Σάμο.

12-13 Μαΐου 1821

Ελληνική νίκη στο Βαλτέτσι ανοίγει τον δρόμο για την κατάληψη της Τριπολιτσάς, στρατιωτικού και πολιτικού κέντρου της Πελοποννήσου.

Ιούνιος 1821

Ο Δ. Υψηλάντης φθάνει στην Πελοπόννησο ως εκπρόσωπος της Φιλικής Εταιρείας. Τον ίδιο μήνα ξεσπάει η Επανάσταση στην Κρήτη και οι Ελληνες γνωρίζουν την ήττα στη Γαλάτιστα της Χαλκιδικής. 

8 Σεπτεμβρίου 1821 

Ο Γ. Ολύμπιος και ο Ι. Φαρμάκης ηττώνται στη Μονή Σέκου στη Μολδαβία. Ηταν η τελευταία στρατιωτική σύγκρουση της Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες.

23 Σεπτεμβρίου 1821

Οι Ελληνες καταλαμβάνουν την Τριπολιτσά.

30 Μαρτίου 1822

Ο αρχιναύαρχος Καρά Αλή καταστρέφει εκ θεμελίων τη Χίο. Είκοσι ημέρες πριν είχε αποβιβαστεί στο νησί ο Λ. Λογοθέτης, επικεφαλής ένοπλου τμήματος.

16 Μαΐου 1822

Ο Χουρσίτ Πασάς και ο Ομέρ Βρυώνης καταλαμβάνουν το Σούλι ύστερα από ολιγοήμερη πολιορκία.

6 Ιουνίου 1822

Ο Κωνσταντίνος Κανάρης πυρπολεί και καταστρέφει την τουρκική ναυαρχίδα στη Χίο. Ανάμεσα στους νεκρούς και ο Καρά Αλή.

26 Ιουλίου 1822 

Ηττα του Δράμαλη στα στενά των Δερβενακίων από τους Ελληνες υπό τον Θ. Κολοκοτρώνη. Η καταστροφή της στρατιάς του ολοκληρώνεται δύο ημέρες μετά στο Αγιονόρι.

28-29 Οκτωβρίου 1822 

Ο Κανάρης πυρπολεί στα ανοιχτά της Τενέδου την τουρκική υποναυαρχίδα

30 Νοεμβρίου 1822

Καταλαμβάνεται το Παλαμήδι από τον Στάικο Σταϊκόπουλο.

12 Ιουλίου 1823

Ο Λόρδος Βύρων αποβιβάζεται στο Αργοστόλι. Την παραμονή των Χριστουγέννων καταφθάνει στο Μεσολόγγι, όπου στις 7 Απριλίου 1824 αφήνει την τελευταία του πνοή.

8-9 Αυγούστου 1823

Μάχη στο Κεφαλόβρυσο της Ευρυτανίας. Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη

Φθινόπωρο 1823 – καλοκαίρι 1824

Πρώτος εμφύλιος πόλεμος. Δύο κυβερνήσεις: η μία στην Τρίπολη υπό τον Πετρόμπεη και η άλλη, αποτελούμενη από μέλη του Βουλευτικού, υπό τον Κουντουριώτη στο Κρανίδι.

30 Νοεμβρίου 1823 

Ορλάνδος, Ζαΐμης και Λουριώτης πηγαίνουν στην Αγγλία για να βρουν δανειοδότες. Στις 28 Φεβρουαρίου 1824 υπογράφουν συμφωνητικό με ιδιωτικές τράπεζες για σύναψη δανείου 800.000 λιρών.

7-8 Ιουνίου 1824

Καταστροφή της Κάσου από τους Τουρκοαιγυπτίους και στις 21 του ιδίου μηνός των Ψαρών.

29 Αυγούστου 1824

Ναυμαχία του Γέροντα και πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας

Οκτώβριος 1824 – 6 Φεβρουαρίου 1825

Δεύτερος εμφύλιος πόλεμος, που εξελίσσεται σε σύγκρουση ανάμεσα στους Πελοποννήσιους οπλαρχηγούς και πολιτικούς και στην κυβέρνηση

12 Φεβρουαρίου 1825

Τουρκοαιγυπτιακά στρατεύματα υπό τον Ιμπραήμ αποβιβάζονται στη Μεθώνη.

15 Απριλίου 1825

Αρχίζει η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου από τον Κιουταχή. Τον Δεκέμβριο θα προστεθεί στους πολιορκητές και ο Ιμπραήμ.

20 Μαΐου 1825

Ο Παπαφλέσσας αντιμετωπίζει στο Μανιάκι τις δυνάμεις του Ιμπραήμ και σκοτώνεται. Δύο ημέρες πριν η κυβέρνηση είχε απελευθερώσει τον Κολοκοτρώνη και τους φυλακισμένους συναγωνιστές του. 

10 Ιουνίου 1825

Ο Ιμπραήμ καταλαμβάνει την Τριπολιτσά. Τρεις ημέρες μετά, το στράτευμά του ηττάται στους Μύλους Αργολίδος από ελληνικές δυνάμεις υπό τους Μακρυγιάννη και Δ. Υψηλάντη

Αύγουστος – Νοέμβριος 1825

Οι Ελληνες νικούν στα Τρίκορφα, στον Καρβασαρά, στην Αλαμάνα και στο Δίστομο, υπό την ηγεσία του Γεωργίου Καραϊσκάκη.

4 Απριλίου 1826

Υπογράφεται από τη Ρωσία και την Αγγλία το Πρωτόκολλο της Πετρούπολης. Προβλέπει τη μεσολάβηση των δύο δυνάμεων για τη δημιουργία αυτόνομου ελληνικού κράτους, φόρου υποτελούς στον σουλτάνο.

10-11 Απριλίου 1826

Πολιορκούμενοι από 25.000 Τούρκους και Αιγυπτίους, οι κάτοικοι του Μεσολογγίου αποφασίζουν έξοδο τη νύκτα της 10ης Απριλίου, ξημερώνοντας των Βαΐων.

6-8 Αυγούστου 1826

Μάχες στο Χαϊδάρι, με επικεφαλής τους Καραϊσκάκη – Φαβιέρο, ενώ οι δυνάμεις του Κιουταχή έχουν κυριεύσει
από τις 3 Αυγούστου την Αθήνα.

24 Νοεμβρίου 1826

Νικηφόρος μάχη στην Αράχωβα, η κυριότερη μεταξύ όσων έγιναν εκείνες τις ημέρες.

8-16 Απριλίου 1827

Μάχες στο Φάληρο και στον Πειραιά. Στις 22 Απριλίου ο Καραϊσκάκης τραυματίζεται θανάσιμα. Δύο μέρες αργότερα στον Ανάλατο (σημ. Νέος Κόσμος) οι ελληνικές δυνάμεις γνωρίζουν δεινή ήττα.

6 Ιουλίου 1827

Λονδίνο. Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία υπογράφουν τη Συνθήκη Ειρηνεύσεως της Ελλάδος. Αποφασίζουν τη χρήση βίας για την επιβολή των όρων του Πρωτοκόλλου της Πετρούπολης.

8 Ιανουαρίου 1828

Αφιξη Καποδίστρια στο Ναύπλιο. Επειτα από τρεις μέρες πηγαίνει στην Αίγινα. Στις 18 Ιανουαρίου ιδρύεται η Προσωρινή Διοίκηση της Επικράτειας και τον Φεβρουάριο ο Φοίνικας καθιερώνεται ως εθνικό νόμισμα. 

7 Ιουλίου 1828

Οι Μεγάλες Δυνάμεις αποφασίζουν την αποστολή γαλλικού εκστρατευτικού σώματος υπό τον Μαιζόν στην Πελοπόννησο. Στόχος, η εκδίωξη των δυνάμεων του Ιμπραήμ. Οι Γάλλοι στρατιώτες αποβιβάζονται τον Αύγουστο. 

Μάρτιος 1829

Οι Μεγάλες Δυνάμεις υπογράφουν πρωτόκολλο, με το οποίο καθορίζεται ότι το προς βορράν σύνορο του ελληνικού κράτους είναι η γραμμή Αμβρακικού – Παγασητικού. Η Εύβοια, οι Σποράδες, οι Κυκλάδες και τα νησιά του Αργοσαρωνικού περιλαμβάνονται στα όριά του.

12 Σεπτεμβρίου 1829

Νικηφόρος για τις ελληνικές δυνάμεις, υπό τον Δ. Υψηλάντη, μάχη στην Πέτρα Βοιωτίας. Ηταν η τελευταία μάχη της Επανάστασης.

oi-stathmoi-tis-epanastasis-toy-18211

Οι θεσμοί

Πελοποννησιακή Γερουσία

Οργανισμός διοίκησης που συγκροτήθηκε από τους επαναστατημένους Ελληνες της Πελοποννήσου στις 26 Μαΐου 1821 στη Μονή
Καλτεζών, αλλά από την επομένη ορίστηκε ως έδρα της η Στεμνίτσα. Λειτούργησε μέχρι την κατάργησή της από την Β΄ Εθνοσυνέλευση στο
Αστρος, τον Απρίλιο του 1823.

Αρειος Πάγος Ανατολικής Χέρσου Ελλάδος

Προσωρινό καθεστώς διοίκησης που ιδρύθηκε με τη Συνέλευση των Σαλώνων (15-20 Νοεμβρίου 1821), στην οποία συμμετείχαν πληρεξούσιοι της Στερεάς Ελλάδος, της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας. Λειτούργησε έως το 1825.

Οργανισμός Δυτικής Χέρσου Ελλάδος

Πολιτικοδιοικητικός οργανισμός. Δημιουργήθηκε στις 9 Νοεμβρίου 1821 στο Μεσολόγγι. Αποτέλεσε προσωρινό καθεστώς διοίκησης της επαναστατημένης Δυτικής Ελλάδος. Εκλεγμένος πρόεδρος αυτού του οργανισμού ήταν ο Αλ. Μαυροκορδάτος. Καταργήθηκε το 1823.

Α΄ Εθνοσυνέλευση Επιδαύρου

Ψηφίζεται την 1η Ιανουαρίου 1822 το πρώτο σύνταγμα της Ελληνικής Επανάστασης -‒Προσωρινό Πολίτευμα της Ελλάδος. Είναι επηρεασμένο
από τα γαλλικά συντάγματα του 1793 και του 1795, καθώς και από την Αμερικανική Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας.

Β΄ Εθνοσυνέλευση Αστρους

Στις 13 Απριλίου 1823 η Εθνική Συνέλευση επικυρώνει τον
Νόμο της Επιδαύρου, ο οποίος αποτελεί αναθεώρηση των μη θεμελιωδών διατάξεων του Συντάγματος που ψήφισε η Α΄ Εθνοσυνέλευση.

Γ΄ Εθνοσυνέλευση Επιδαύρου

Στις 6 Απριλίου 1826 αποφασίζεται η αποδοχή της διαμεσολάβησης των Αγγλων ανάμεσα στους Ελληνες και τους Τούρκους. Εξαιτίας
της πτώσης του Μεσολογγίου, αναβάλλονται οι εργασίες της. Στις 11 Φεβρουαρίου 1827, αρχίζει τις συνεδριάσεις της στην Ερμιόνη η Γ΄ Εθνική Συνέλευση.

Γ΄ Εθνοσυνέλευση Τροιζήνας

Στις 19 Μαρτίου 1827 εγκαινιάζεται η Β΄ περίοδος της Γ΄ Εθνικής Συνέλευσης. Ο Θ. Κολοκοτρώνης προτείνει να ανατεθεί η ηγεσία
του Στρατού στον Ρ. Τσορτς και του Ναυτικού στον Τ. Κόχραν. Στις 30 Μαρτίου η Εθνοσυνέλευση εκλέγει τον Ιω. Καποδίστρια κυβερνήτη της Ελλάδος.

Πανελλήνιον

Πανελλήνιον ονομάστηκε το γνωμοδοτικό σώμα που ιδρύθηκε στις 18 Ιανουαρίου 1828 από τον Καποδίστρια, εις αντικατάστασιν του
Βουλευτικού. Ηταν ένας από τους όρους που έθεσε για να αναλάβει την εξουσία.

Γερουσία

Ήταν το σώμα που συστάθηκε το 1829 από τη Δ΄ Εθνοσυνέλευση Αργους εις αντικατάστασιν του Πανελληνίου. Αποτελούνταν από 27 γερουσιαστές. Η Δ΄ Εθνοσυνέλευση Άργους είχε αποφασίσει ότι τους 21 από αυτούς θα επέλεγε ο κυβερνήτης από τριπλάσιο αριθμό υποψηφίων που θα του υποδείκνυε η Συνέλευση, ενώ τους υπόλοιπους έξι θα τους όριζε μόνος του.


   




    πηγή:https://www.kathimerini.gr/society/561301522/oi-stathmoi-tis-epanastasis-toy-1821/