Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Εθνική Παλιγγενεσία : Ποια είναι τα δέκα πράγματα, που πρέπει να γνωρίζουμε, για την Επανάσταση του 1821







 Η καθηγήτρια Ιστορίας Μαρία Ευθυμίου* έχει το κατεξοχήν χάρισμα του καλού δασκάλου: να απαντά με κάθε της λέξη στην ερώτηση «γιατί με αφορά αυτό που ακούω;». Είναι μια αρετή καθόλου αυτονόητη, για την οποίαν εργάζεται σκληρά, με στόχο πάντα τον ακροατή: να καταλάβει, να κινητοποιηθεί, να μάθει. Είχαμε τη μεγάλη χαρά να συνομιλήσουμε μαζί της για πληθώρα θεμάτων που σχετίζονται με το 1821, πολλά από τα οποία αποτελούν τις ρίζες συμπεριφορών και αντιλήψεων που συναντάμε και στη σημερινή Ελλάδα.


Ποιες είναι λοιπόν οι δέκα απαραίτητες γνώσεις που πρέπει να έχει κανείς, σύμφωνα με την Μαρία Ευθυμίου, για την ελληνική επανάσταση;

1. Οι Έλληνες δεν ήταν οι πρώτοι που επαναστάτησαν ενάντια στους Οθωμανούς

Η Ελληνική Επανάσταση, που ξεκίνησε το 1821 και τελείωσε το 1830 με την αναγνώριση εθνικού ανεξάρτητου κράτους με το όνομα Ελλάς, είναι η δεύτερη στα Βαλκάνια. Την πρώτη την έκαναν οι Σέρβοι το 1804. Είχαν αρχηγό τους τον Γεώργιο Πέτροβιτς Καραγκεόργεβιτς, τον Καραγιώργη της Σερβίας, τον οποίον τιμούμε με δρόμο στην πρωτεύουσά μας επειδή υπήρξε σημαντική προσωπικότητα που έπαιξε ρόλο και στα ελληνικά πράγματα. Η σερβική επανάσταση ήταν μακρόσυρτη, ολοκληρώθηκε το 1830, αλλά με αυτονομία. Δηλαδή προέκυψε ένα αυτόνομο κράτος και όχι ανεξάρτητο, όπως αργότερα το ελληνικό.

orasac_assembly_1804.jpg

Ο Καραγιώργης στο κέντρο της Συνέλευσης του Όρασατς στις 14 Φεβρουαρίου 1804, όταν οι Σέρβοι προύχοντες συγκεντρώθηκαν και αποφάσισαν να ξεκινήσουν εξέγερση εναντίον των διοικητών των γενιτσάρων. [Wikimedia Commons]

Η επανάστασή τους δεν έμοιαζε πολύ με τη δική μας, διότι αυτών ξεκίνησε ως εξέγερση και εξελίχθηκε σε επανάσταση. Κατά την έκρηξη, δηλαδή, των γεγονότων, δεν είχαν εθνικό διακύβευμα στον νου τους, καθώς ξεκίνησαν διαμαρτυρόμενοι για την αθέτηση προνομίων που τους είχε παραχωρήσει η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τελικά η διαμαρτυρία έγινε επανάσταση. Αντίθετα, η ελληνική ξεκίνησε προετοιμασμένη ως τέτοια.

Τέλος η σερβική συνέβη μέσα στους ναπολεόντειους πολέμουςΝαπολεόντειοι Πόλεμοι, ενώ η ελληνική μετά τους ναπολεόντειους πολέμους. Έχει σημασία αυτό, μια και το συνολικό σκηνικό ήταν διαφορετικό στις δύο περιπτώσεις.

2. Η Ελλάδα ήταν το πρώτο ανεξάρτητο εθνικό κράτος στην ανατολική Μεσόγειο

Η Ελλάδα υπήρξε το πρώτο ανεξάρτητο εθνικό κράτος που δημιουργήθηκε αποκοπτόμενο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αυτό ήταν μεγάλη τομή, αν σκεφθεί κανείς ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία επί αιώνες ήταν νικηφόρα, κι αν έχανε εδάφη ─που έχανε δύσκολα─ ήταν προς όφελος μιας άλλη χώρας, που έπαιρνε τις περιοχές. Και τώρα έρχεται ένα τμήμα της –όχι μεγάλο βέβαια, διότι ήταν μικρά τα σύνορα του πρώτου ελληνικού κράτους– και γίνεται ανεξάρτητο κράτος. Αυτό το γεγονός επηρέασε τις εξελίξεις διότι οι υπόλοιποι Βαλκάνιοι θεώρησαν το ελληνικό παράδειγμα πρότυπο για την δική τους εθνική πορεία κατά το δεύτερο μισό του 19ου και το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.

efippos.jpg

Ευγένιος Ντελακρουά, Η μάχη του Γκιαούρη και του Χασάν, 1827. [Art Institute of Chicago]

Ο 19ος αιώνας ονομάζεται «ο αιώνας του εθνισμού», της τάσης των λαών να αποκοπούν από τις αυτοκρατορίες και να δημιουργήσουν δικά τους ανεξάρτητα κράτη. Σε αυτό οι Έλληνες είναι μπροστά παγκοσμίως, καθώς στην ίδια περίπου εποχή, με αρχηγούς άτομα σαν τον Σιμόν ΜπολιβάρΣιμόν Μπολίβαρ, επαναστατικά γεγονότα γίνονται και στη Λατινική Αμερική, ενάντια στους Ισπανούς, και διαμορφώνονται τα σημερινά εθνικά κράτη στην εκεί περιοχή.

3. Κύρια αιτία της ελληνικής πρωτοπορίας: η παιδεία

Καίριος λόγος για το γεγονός ότι οι Έλληνες προηγήθηκαν ως προς την εθνική τους επανάσταση είναι ότι είχαν την πιο διαδεδομένη και σημαντική παιδεία στα Βαλκάνια, και μία γλώσσα με θαυμαστά χαρακτηριστικά πλούτου και διάρκειας. Η ελληνική γλώσσα, η κινεζική και η χίντι των Ινδών είναι οι μοναδικές ζώσες γλώσσες ανάμεσα στις περισσότερες από τις σημερινές περίπου 6.000 γλώσσες της γης, που την πορεία τους παρακολουθεί κανείς γραπτά επί σχεδόν 4.000 χρόνια. Υπήρξε δε, και ακόμα είναι, η γλώσσα της Ορθοδοξίας. Ξεκίνησε ως γλώσσα ολόκληρου του Χριστιανισμού και παρέμεινε για πολλούς αιώνες η κύρια γλώσσα της Ορθοδοξίας, γι’ αυτό και οι Ορθόδοξοι, ανεξαρτήτως καταγωγής, λέγονται παγκοσμίως Greek Orthodox, μια και τα τέσσερα πατριαρχεία της Ανατολής μιλούσαν ελληνικά – και ακόμα μιλούν, εκτός από αυτό της Αντιοχείας που πρόσφατα υιοθέτησε τα αραβικά, Το λέω αυτό διότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν θεοκρατική, σε χώριζε ανάλογα με το θρήσκευμά σου. Εξ αυτού, το γεγονός ότι τα εκατομμύρια των Χριστιανών Ορθοδόξων των Βαλκανίων, της Μικράς Ασίας και της Μέσης Ανατολής διοικούνταν από ελληνόφωνα Πατριαρχεία προσέθετε μεγάλο ειδικό βάρος στη σπουδαία αυτή γλώσσα. Και στην παιδεία της.

filellinismos.jpeg

Μελανοδοχείο με τη μορφή του Κωνσταντίνου Κανάρη. [Εθνικό Ιστορικό Μουσείο]

Κατά τον 17ο, 18ο και 19ον αιώνα, οι Έλληνες είχαν τα περισσότερα και καλύτερα σχολεία από κάθε άλλον Χριστιανικό Ορθόδοξο λαό στη Βαλκανική. Όχι κρυφά σχολεία, αντίθετα, ολοφάνερα, και δυναμικά. Εξ αυτού είχαν εγγράμματους, μορφωμένους και λογίους. Πίσω από το επίτευγμα αυτό, κατά τους ίδιους αιώνες, κρύβεται η επίδοσή τους στο χερσαίο και το θαλασσινό εμπόριο που τους έφερνε σε επαφή με Δύση και με Ανατολή, ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους, την ώρα που έφερνε γνώσεις και εμπειρίες, στον καιρό του εθνισμού.

4. Επαναστατήσαμε λόγω υπεροχής

Αυτό που συνήθως λέγεται είναι πως οι Έλληνες ξεκίνησαν το 1821 την επανάστασή τους απελπισμένοι από τα 400 χρόνια σκλαβιάς. Τούτο φυσικά ισχύει, αλλά παράλληλα ίσχυαν και άλλες πραγματικότητες. Αυτές υπογραμμίζει και ο Σπυρίδωνας ΤρικούπηςΣπυρίδων Τρικούπης, ο πατέρας του Χαριλάου Τρικούπη, ο οποίος ήταν στέλεχος της Επανάστασης του 1821, λόγιος από το Μεσολόγγι, που όταν τελείωσε η Επανάσταση συνέγραψε την Ιστορία της. Στο προοίμιο του πολύτιμου αυτού έργου του ο Τρικούπης, αναφερόμενος στα αίτια της Επανάστασης, τα τοποθετεί στο γεγονός ότι οι Έλληνες, παρότι «δεσποζόμενοι», υπερείχαν και προόδευαν, ενώ οι Τούρκοι, παρότι «δεσπόζοντες» παρέμεναν στάσιμοι. Στο γεγονός δηλαδή ότι οι Έλληνες είχαν αποκτήσει αυτοπεποίθηση λόγω των επιδόσεών τους στα γράμματα, στο εμπόριο κ.λπ. και εξ αυτού αισθάνθηκαν ότι ήρθε ή ώρα να κάνουν την Επανάσταση. Ότι μπορούσαν να κάνουν την Επανάσταση. Και ότι είχαν πιθανότητες να τα βγάλουν επιτυχώς πέρα.

5. Ο Φιλελληνισμός και η σύνδεση της Επανάστασης με τη Δύση

Ο ΦιλελληνισμόςΦιλέλληνες που εκδηλώθηκε κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, μοναδικό στην παγκόσμια ιστορία. Κανένας λαός δεν θα μπορούσε, σε τέτοια κρίσιμη ώρα, να έχει το προνόμιο που είχαν οι Έλληνες, οι οποίοι ήσαν γνωστοί χάρη στους προγόνους τους, που οι λαοί της Ευρώπης από τον 14ο ήδη αιώνα θαύμαζαν και μελετούσαν. Ο αγώνας των Σέρβων για παράδειγμα, δεν προξένησε τέτοιο κίνημα, γιατί οι Σέρβοι ήταν σχεδόν άγνωστοι για τους Ευρωπαίους. Αντίθετα, Ευρωπαίοι και Αμερικανοί, όταν πληροφορήθηκαν τον Αγώνα των Ελλήνων, συγκινήθηκαν βαθιά νιώθοντας ότι τους αφορούσε, μια και οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούνταν από τον δυτικό κόσμο η βάση των ιδεών και του πολιτισμού του. Το γεγονός ότι όσο πιο μορφωμένος –άρα, κατά κανόνα, και κοινωνικά πιο ισχυρός και πιο ευκατάστατος– τόσο πιο ελληνομαθής, είχε σημασία στα πράγματα γιατί ισχυρά άτομα στάθηκαν στο πλευρό των Ελλήνων σε πολλές κοινωνίες της Ευρώπης και της Αμερικής την εποχή αυτή. Αυτό έκανε τη διαφορά στην Ελληνική Επανάσταση μια και, από ένα σημείο και πέρα, Αγγλία, Γαλλία και Ρωσία στάθηκαν υπέρ των Ελλήνων και αποφάσισαν πως θα δημιουργηθεί ένα ελληνικό κράτος που θα είναι ανεξάρτητο. Κάτι που δεν έζησαν οι Σέρβοι, με αποτέλεσμα να γίνουν ανεξάρτητοι πολύ αργότερα, προς το τέλος του 19ου αιώνα, αρχές του 20ού.

rbyronbryzahs.jpg

Βρυζάκης Θεόδωρος, Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, 1861. [Εθνική Πινακοθήκη - Παράρτημα Ναυπλίου]

Ο Φιλελληνισμός είχε δύο σκέλη: αυτούς που ήρθαν να πολεμήσουν δίπλα στους Έλληνες και αυτούς που δρούσαν υπέρ των Ελλήνων από τις πατρίδες τους, οργανωμένοι σε φιλελληνικές επιτροπές (κομιτάτα). Μέχρι και 1.200 άτομα ήρθαν από τη Δύση για να πολεμήσουν μαζί με τους Έλληνες – οι περισσότεροι Γερμανοί. Από αυτά τα 1.200 άτομα, περίπου 350 σκοτώθηκαν ή πέθαναν στην Ελλάδα – και πάλι οι περισσότεροι Γερμανοί.

cochrane.jpg

Ο Άγγλος Ναύαρχος Τόμας Κόχραν, αρχηγός των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων το 1827. Λιθογραφία του Adam Friedel, Λονδίνο, 1827. [Εθνικό Ιστορικό Μουσείο]
Το πιο θερμό φιλελληνικό κίνημα παρατηρήθηκε στη Γερμανία (κυρίως στη Βαυαρία), στην Ελβετία, στη Γαλλία, στην Αγγλία, στις ΗΠΑ. Εκείνο της Αγγλίας ήταν το πιο καίριο γιατί η Αγγλία την εποχή εκείνη ήταν η ισχυρότερη δύναμη του κόσμου και, επομένως, από αυτήν αναμενόταν να δοθεί η λύση –όπως και δόθηκε, τελικά– στο ελληνικό θέμα. Και δάνεια. Και προστασία. Και επαγγελματίες στρατιωτικοί για να διοικήσουν τον ελληνικό Αγώνα – όπως και έγινε, με απόφαση της Εθνοσυνέλευσης της Τροιζήνας Εθνοσυνέλευση Τροιζήνας, με τον ΤσερτςΡίτσαρντ Τσωρτς και τον ΚόχρανΤόμας Κόχραν (10ος κόμης του Ντάντοναλντ) το 1826 και 1827, που τοποθετήθηκαν αρχηγοί των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, της ξηράς και της θάλασσας αντιστοίχως. Δεν είναι εξ άλλου τυχαίο ότι εκείνος που, μετά το 1823, άλλαξε την αρνητική στάση των Ευρωπαίων απέναντι στην ελληνική υπόθεση ήταν ο υπουργός Εξωτερικών της Αγγλίας Τζώρτζ Κάνινγκ, επηρεασμένος από φιλέλληνες Βρετανούς που έπεισαν αυτόν και την αγγλική κυβέρνηση ότι συνέφερε στην Αγγλία και τη δράση της στην Ανατολική Μεσόγειο η δημιουργία ενός ελληνικού κρατικού μορφώματος.

Η αλλαγή στάσης της Αγγλίας συμπαρέσυρε και τη Γαλλία και τη Ρωσία, με το γνωστό θετικό τελικό αποτέλεσμα για την Ελλάδα, το 1830. Εξ αυτού, δεν είναι μη εξηγήσιμο το γεγονός ότι η ελληνική κοινωνία –χάρη κυρίως στους δυτικότροπους λογίους της που οραματίζονταν τη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους εναρμονισμένου με το πιο προχωρημένο τμήμα της γης, τη Δυτική Ευρώπη– στράφηκε, κατά την Επανάστασή της, προς την Αγγλία και τη Δύση, αντί προς τη Ρωσία, με την οποία συνδεόταν επί αιώνες συναισθηματικά λόγω κοινού θρησκευτικού δόγματος και λόγω του γεγονότος ότι η μεγάλη αυτή δύναμη του Βορρά συγκρουόταν επί αιώνες με τους Οθωμανούς.

6. Το λαϊκό αίσθημα ήταν φιλορωσικό, όχι φιλοδυτικό

Η σύνδεσή μας με την Αγγλία κατά την Επανάσταση του 1821 είναι εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο της νεότερης Ιστορίας μας, γιατί ερμηνεύει και μία εθνική σχιζοφρένεια που ακόμη μάς συνοδεύει, μετά από 200 χρόνια ζωής. Το γεγονός δηλαδή ότι από το ’21 συνδεθήκαμε με τη Δύση, ενώ ο μέσος Έλληνας ήταν –και σε έναν βαθμό εξακολουθεί να είναι– κατά βάση φιλορώσος και αντιδυτικός. Την ίδια στιγμή όμως ήθελε να θεωρείται δυτικός, αφενός για να προστατεύεται από την ισχυρή Δύση και αφετέρου για να συγκαταλέγεται στους ισχυρούς, πρωτοπόρους, και επιτυχημένους του σύγχρονου κόσμου.

ventalia.jpeg

Βεντάλια με φιλελληνική παράσταση. [Εθνικό Ιστορικό Μουσείο]

7. Η εχθρότητα «πολιτικών»-«στρατιωτικών»

Eπί 200 χρόνια υπηρετούμε ως κοινωνία ένα σχήμα που δημιουργήθηκε στην Επανάσταση: αυτό της εχθρότητας μεταξύ «πολιτικών» και «στρατιωτικών». Την επεξεργασία αυτής της πόλωσης ανέλαβαν αργότερα, στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, κατά κύριο λόγο αριστερής κατεύθυνσης συγγραφείς, σαν τον Γιάννη ΚορδάτοΓιάννης Κορδάτος, οι οποίοι εξήγησαν ότι οι «κακοί πολιτικοί» πήραν στα χέρια τους την επανάσταση και αδίκησαν τους «καλούς στρατιωτικούς». Και αυτό είναι το αφήγημα που έχει περάσει για την Επανάσταση του '21. Αν ρωτήσει κανείς τον μέσο Έλληνα ποιος ήταν ο καλός της επανάστασης, θα πει ο Θεόδωρος ΚολοκοτρώνηςΘεόδωρος Κολοκοτρώνης. Ποιος ήταν ο κακός, θα πει ο Αλέξανδρος ΜαυροκορδάτοςΑλέξανδρος Μαυροκορδάτος.

hess.jpg

Ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος στα τείχη του Μεσολογγίου, Πέτερ φον Ες.
Η αντίληψη αυτή πρώτα πρώτα βασίζεται σε κάτι πραγματικό: ότι κατά την επανάσταση, υπήρξε σύγκρουση μεταξύ «πολιτικών» και «στρατιωτικών». Έπειτα, στην επανάσταση την ίδια, ο μέσος απλός άνθρωπος καταλάβαινε περισσότερο τον Κολοκοτρώνη και τη στάση του, παρά τον Μαυροκορδάτο, μια και ο δεύτερος ήταν ένας Ευρωπαίος πολιτικός ενώ ο Κολοκοτρώνης ένας δικός του άνθρωπος, σαν τον ίδιο.

Όμως στο γεγονός ότι γίναμε ανεξάρτητο κράτος μεγάλο ρόλο έπαιξαν τόσο οι στρατιωτικοί όσο και οι πολιτικοί. Ανάμεσα στα άλλα, οι «πολιτικοί» κράτησαν και το διπλωματικό σκέλος των πραγμάτων του Αγώνα. Αν δεν ήταν αυτοί, πιθανά θα είχαμε γίνει αυτόνομο κράτος, όχι ανεξάρτητο. Θα ανήκαμε, δηλαδή, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, θα της πληρώναμε φόρους, στα εσωτερικά μας θα είχαμε ευρείες ελευθερίες, δεν θα είχαμε δικό μας στρατό ούτε δική μας εξωτερική πολιτική.

Γενικά, η Επανάσταση του 1821 ιδεολογικοποιήθηκε πολύ τα 200 χρόνια που κύλησαν. Όλες οι πολιτικές πλευρές τη διεκδίκησαν ως δική τους και, φυσικά, το ίδιο έκανε η Εκκλησία.

8. Οι εμφύλιοι πόλεμοι

Βασικό χαρακτηριστικό της Επανάστασης του '21 είναι και οι μεγάλης κλίμακας εσωτερικές συγκρούσεις, που πήραν τον χαρακτήρα εμφυλίουΕλληνικός εμφύλιος πόλεμος (1823–1825). Στην ουσία, όλο το 1824 ήταν χρονιά εμφυλίου πολέμου. Αυτό που οδήγησε την επανάσταση σε δύο κύκλους εμφυλίων ήταν η επιδίωξη του Θ. Κολοκοτρώνη να την ελέγξει πολιτικά. Τελικά, ο Κολοκοτρώνης και οι Πελοποννήσιοι ηττήθηκαν, γι’ αυτό και φυλακίστηκανΚολοκοτρώνης: «Θάλασσα εµένα δεν µε τρώγει, αλλ’ ούτε τα ψάρια». Η φυλάκιση του Γέρου του Μοριά σε μοναστήρι της Ύδρας στον εμφύλιο του 1825 | Μηχανή του Χρόνου από τους αντιπάλους τους το 1825 στο μοναστήρι του Προφήτη Ηλία, στην Ύδρα.

Ο Κολοκοτρώνης μπήκε στη διαδικασία διεκδίκησης της εξουσίας εκ μέρους των «στρατιωτικών» στηριγμένος στο γεγονός ότι είχε νικήσει, το καλοκαίρι του 1822, τον Δράμαλη στα ΔερβενάκιαΜάχη των Δερβενακίων, κάτι που εκτίναξε το κύρος και τη δύναμη του ίδιου, αλλά και των «στρατιωτικών» απέναντι στους «πολιτικούς».

impraim.jpeg

Ο ασπασμός του νεκρού Παπαφλέσσα από τον Ιμπραήμ Πασά (1825). [Εθνικό Ιστορικό Μουσείο]
Με τις κινήσεις του να ελέγξει την Εθνοσυνέλευση του ΆστρουςΒ' Εθνοσυνέλευση Άστρους, κατηγορήθηκε ότι επεδίωκε να εγκαθιδρύσει «γκοβέρνο μιλιτάρε», δηλαδή στρατιωτική κυβέρνηση. Θα μπορούσε να είχε επιτύχει, αλλά χειρίστηκε το πράγμα αφρόνως και τελικά απέτυχε, την ίδια ώρα που ο ΙμπραήμΙμπραήμ Πασάς και οι Αιγύπτιοι έμοιαζε πως συνέτριβαν την Επανάσταση, με μεγάλο κίνδυνο να ακολουθήσει γενική σφαγή.

Εδώ έχουμε μία πραγματικότητα που αξίζει προβληματισμού: το γεγονός δηλαδή ότι ένας άνθρωπος, ο οποίος πράγματι στα Δερβενάκια έσωσε την Επανάσταση, δρα μετά με τρόπο βλαπτικό για αυτήν, όπως αργότερα έπραξε και ο ΜιαούληςΑνδρέας Μιαούλης, ο μέγιστος των Ελλήνων ναυτικών της Επανάστασης, ο οποίος, αντιπολιτευόμενος τον Καποδίστρια, έκαψε στον Πόρο τον ελληνικό στόλο το 1831.

Στην πραγματικότητα ο Εμφύλιος δεν σταμάτησε το 1825, παρά υπέβοσκε και τα επόμενα χρόνια, αναζωπυρώθηκε μετά το 1830 ως αντιπολίτευση στον Καποδίστρια, κορυφώθηκε το 1831 μετά τη δολοφονία του Κυβερνήτη, για να πάψει το 1833 με την έλευση της Αντιβασιλείας και του ενόπλου βαυαρικού σώματος που τη συνόδευε.

9. «Ετερόχθονες» και «αυτόχθονες»

Άλλη μία πόλωση της Επανάστασης υπήρξε εκείνη μεταξύ «αυτοχθόνων» και «ετεροχθόνων». Ετερόχθονες θεωρούνταν οι Έλληνες που ήρθαν από αλλού στα σημεία που κρατήθηκε η Επανάσταση – δηλαδή στην Πελοπόννησο, στη Στερεά και σε κάποια νησιά. Αυτοί ήρθαν να πολεμήσουν, μαζί με τους αδελφούς τους, για την ελληνική υπόθεση, ωστόσο Πελοποννήσιοι και Στερεοελλαδίτες τους θεωρούσαν «ετερόχθονες», δηλαδή από άλλη χθόνα, άλλη γη, και τους αντιμετώπιζαν εχθρικά κατηγορώντας τους ότι ήρθαν ακόπως για να τους πάρουν τις δουλειές και τα αξιώματα.

pachidolofoniakapodistria.jpg

Ένας από τους «ετερόχθονες» ήταν και ο Ιωάννης Καποδίστριας, η δολοφονία του οποίου απεικονίζεται στον πίνακα του Χαράλαμπου Παχή του 1872. [Μουσείο Καποδίστρια, Κέρκυρα]

Η διάσταση αυτή διατηρήθηκε επί μακρόν στην ελληνική πολιτική ζωή, μέχρι και τη δεκαετία του 1840. Πάντως, έχει ενδιαφέρον ότι στην Εθνοσυνέλευση της ΕπιδαύρουΑ' Εθνοσυνέλευση Επιδαύρου, τον Ιανουάριο του 1822, οι Έλληνες ψήφισαν ως πρώτο πρωθυπουργό τους έναν «ετερόχθονα», τον μεγάλης μόρφωσης και ικανοτήτων Φαναριώτη Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο. Το δε 1827, στην Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας, ως πρώτο Κυβερνήτη τους επέλεξαν τον επτανήσιο Ιωάννη Καποδίστρια, επίσης «ετερόχθονα», άνθρωπο εντυπωσιακών ικανοτήτων, παιδείας και ήθους.

10. Αποκοπή από το Πατριαρχείο

Μεγάλης σημασίας είναι τέλος η αποκοπή των Ελλήνων από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Τούτο, όπως και η σύνδεση των Ελλήνων με τη Δύση καθώς και τα εντυπωσιακά, δυτικού τύπου, Συντάγματα που ο Αγώνας υιοθέτησε, δικαιολογούν το γεγονός ότι ο Πόλεμος της Ελληνικής Εθνικής Ανεξαρτησίας θεωρείται Επανάσταση, μια και συνιστούν πολιτικές ανατροπές μεγάλης κλίμακας και εύρους.

Η αποκοπή της Εκκλησίας των επαναστατημένων περιοχών συνέβη αμέσως με την έκρηξη του Αγώνα, σαν να ήταν αυτονόητη, και διατηρήθηκε όλα τα χρόνια μέχρι και το 1833, οπότε το πράγμα έγινε επίσημο με την αναγνώριση το 1850 της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος – με την οποία και πορευόμαστε μέχρι σήμερα. Στη διάρκεια του Αγώνα, τα θέματα της Εκκλησίας λύνονταν από το κράτος μέσω του «Μινιστερίου της Λατρείας» και τον αντίστοιχο υπουργό, τον Μινίστρο της Λατρείας. Με τον τρόπον αυτό, η θρησκεία υπετάγη στο κράτος –στο εθνικό κράτος– κάτι που συνοδεύει τα πράγματα μέχρι σήμερα.

Οι Έλληνες στην επανάστασή τους δημιούργησαν ένα εθνικό σχήμα ελέγχου της Εκκλησίας τους. Τούτο συνέβη, στη συνέχεια, με όλα τα Χριστιανικά Ορθόδοξα κράτη της Βαλκανικής όταν απέκτησαν την ανεξαρτησία τους, καθώς έσπευσαν –και αυτά– να αποκοπούν από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, με δικούς τους, μάλιστα, Πατριάρχες. Στη βάση των εξελίξεων αυτών βρίσκεται το γεγονός ότι πολιτικός προϊστάμενος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ήταν επί Βυζαντίου ο αυτοκράτορας, επί δε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ο σουλτάνος. Έχοντας δημιουργήσει δικό σου ανεξάρτητο εθνικό κράτος, εάν ο κλήρος σου παρέμενε διοικητικά συνδεδεμένος με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τότε, εμμέσως, ο σουλτάνος θα είχε λόγο στα δικά σου πράγματα. Και τούτο δεν επιθυμούσε κανένα βαλκανικό κράτος την ώρα της εθνικής δημιουργίας του.

*Για όποιον θέλει να μελετήσει την ιστορία της ελληνικής επανάστασης σε βάθος, η κ. Ευθυμίου συστήνει τα παρακάτω βιβλία:

  • Οι τόμοι Ε, ΣΤ, Ζ, Η της «Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού» του Απόστολου Βακαλόπουλου, με τις 3.500 περίπου σελίδες τους, αποτελούν την πληρέστερη και ακριβέστερη καταγραφή των γεγονότων της Επανάστασης.
  • Για την κατανόηση των στρατιωτικών πραγματικοτήτων του Αγώνα, χρήσιμο είναι το βιβλίο του Απόστολου Βακαλόπουλου «Τα ελληνικά στρατεύματα του 1821», εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1991.
  • Για την κατανόηση των παραμέτρων του Εμφυλίου, ας μελετήσει κανείς το βιβλίο του Νίκου Ροτζώκου «Επανάσταση και Εμφύλιος στο Εικοσιένα», εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1997.
  • Για την κατανόηση της κοινωνίας της Επανάστασης στη βάση των προεπαναστατικών ισορροπιών και κοινωνικών πραγματικοτήτων, πολύτιμες είναι οι πρώτες εκατόν τριάντα σελίδες του έργου του John Petropulos, «Πολιτική και συγκρότηση κράτους στο Ελληνικό βασίλειο (1833 -1843)», εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1997.

​Διαλέξεις της κ. Ευθυμίου μπορείτε να παρακολουθήσετε online στο Bodossaki Lectures on DemandΕυθυμίου Δ. Μαρία | Bodossaki Lectures on Demand.




Η Μαρία Ευθυμίου είναι ιστορικός και μια από τις πιο καταξιωμένες ακαδημαϊκούς της χώρας. Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Σορβόννη. Από το 1981 διδάσκει στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Tον Δεκέμβριο του 2013 τιμήθηκε με το «Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας Βασίλης Ξανθόπουλος-Στέφανος Πνευματικός».

Εκτός από τη διδασκαλία στα φοιτητικά αμφιθέατρα, η κ. Ευθυμίου από το 2006 έχει αφοσιωθεί και στην παράδοση διαλέξεων Ιστορίας σε όλη την Ελλάδα, όπου προσέρχονται εκατοντάδες άνθρωποι όλων των ηλικιών.

Τον Νοέμβριο του 2019 ανακοινώθηκε πως θα ήταν μέλος της επιτροπής «Ελλάδα 2021», που συστάθηκε για να συντονίσει και να διοργανώσει τις εκδηλώσεις για την συμπλήρωση των 200 χρόνων από την Eλληνική Eπανάσταση του 1821. Τον Μάιο του 2020 υπέβαλε την παραίτησή τηςΠαρητήθη η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου από το 2021 | Εστία και αποχώρησε.



πηγή:https://insidestory.gr/article/ixeres-mono-deka-pragmata-gia-tin-elliniki-epanastasi?token=V2BK01FTHR&utm_source=insideStory&utm_campaign=3a4dc6fbcf-WeeklyUnregistered_2020_MM_DD_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_52e9cf69f7-3a4dc6fbcf-130803769&ct=t(WeeklyUnregistered_2020_MM_DD_COPY_01)

Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού: - Το Μήνυμα του Προέδρου - Δείτε σε ΒΙΝΤΕΟ τα Επετειακά Αφιερώματα για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση



Η ΕΑΑΣ λόγω των περιοριστικών μέτρων από την Πανδημία δεν διοργάνωσε Επετειακές Εκδηλώσεις για να τιμήσει την διακοσιετηρίδα της Ελληνικής Επανάστασης.
Αντί αυτών μπορείτε να παρακολουθήσετε τα παρακάτω επετειακά αφιερώματα.
     

1ον VIDEO με εισηγήσεις από:
       Τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Προκόπιο Παυλόπουλο,
              Τον Λυκειάρχη της Ιονίου Σχολής Δρ. Μελέτη Η. Μελετόπουλο,
              Τον ιστορικό ερευνητή Δρ. Γεώργιο Σκλαβούνο,
              Τον Αντγο ε.α. Ιωάννη Κρασσά,
              Τον Αντγο ε.α. Παναγιώτη Γκαρτζονίκα.
              

Προλογίζει ο Πρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ., Αντγος ε.α. Σταύρος Κουτρής.
          


 2ον VIDEO με μικρό αφιέρωμα στην θυσία των αγωνιστών του 1821 









Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Ένα "παιδί", μόνο του, μετράει τ΄ άστρα για κρούσματα!


 Oταν μείνει ο ΣΥΡΙΖΑ μόνος να μετρά κρούσματα…

 
Η αλλαγή που θα επέλθει με τα ατομικά τεστ κατ’ οίκον δεν θα έχει μόνο στατιστική, αλλά και πολιτική επίδραση. Από ένα σημείο και μετά δεν θα έχει τόσο νόημα να μετράς τα κρούσματα. Και κάπου τότε η αντιπολίτευση για την πανδημία θα τελειώσει...

Άγγελος Κωβαίος


Κρίνοντας από τα όσα μέχρι στιγμής βλέπουμε και ακούμε, η τελευταία(;) στροφή για την έξοδο από την κρίση της πανδημίας θα είναι και η πιο δύσκολη. 

Όχι μόνο από υγειονομικής απόψεως και επειδή το σύστημα υγείας είναι στα όριά του, αλλά και επειδή φαίνεται ότι όλοι οι έξαλλοι και αλλοπρόσαλλοι, τώρα θα δώσουν τα ρέστα τους. 

Η τακτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι πλέον διακηρυγμένη. Κραυγάζει για τα πάντα, δεν θέλει να νομοθετεί η Βουλή, όταν νομοθετεί λέει ότι θα κατεβαίνει ο κόσμος στους δρόμους, θέλει αμέτρητες ΜΕΘ, εφαρμογή μέτρων, μη εφαρμογή μέτρων, όταν αυξάνονται τα κρούσματα ο Τσίπρας κόβει μία βόλτα στα νοσοκομεία και διαπιστώνει ότι λειτουργούν σε συνθήκες πολέμου, όπως ξέρουν και όλοι όσοι δεν τα επισκέπτονται ασκόπως, θέλει περισσότερα τεστ, αλλά δεν του αρέσουν τα τεστ που μπορεί να κάνει ο καθένας μόνος του. Ποντάρει σε μία καταστροφή, που όμως δεν έρχεται και που πάντως αν έλθει, δεν θα του προσφέρει κάτι για να πανηγυρίζει. 

Επιστήμονες από όλον τον κόσμο, μεταξύ αυτών και πολλοί Έλληνες, έχουν ομονοήσει. Σε αυτή τη φάση της πανδημίας, δεν μπορούν να γίνουν πολλά ή πολύ διαφορετικά πράγματα. Τα μόνα μέσα αντιμετώπισής της είναι η επιτάχυνση των εμβολιασμών, σε συνδυασμό με τα όσο το δυνατόν περισσότερα και συχνότερα τεστ. 

Με αφορμή αυτές τις εισηγήσεις και την πρωτοποριακή Ελληνική στρατηγική της δωρεάν χορήγησης ενός τεστ κάθε εβδομάδα σε κάθε ΑΜΚΑ, μπορεί κανείς να προβλέψει τον πανζουρλισμό που θα ακολουθήσει και τις σπέκουλες που θα επιχειρήσουν ΣΥΡΙΖΑ, συνωμοσιολόγοι, συνδικαλιστές της υγείας, τρολ και επαγγελματίες του Διαδικτύου.

 Ήδη, δίχως να ξέρουν οι περισσότεροι για τι ακριβώς μιλούν, έχουν ξεσηκωθεί εναντίον των ατομικών τεστ κατ’ οίκον. Καλά που δεν έχουν ακόμη ξεσηκωθεί και εναντίον των τεστ εγκυμοσύνης. Όπως θα φανεί σύντομα, τα συγκεκριμένα τεστ covid θα είναι εξαιρετικά απλά στη διενέργεια και θα αλλάξουν το τοπίο, στην τελική ευθεία προς το τέλος της περιπέτειας. 

όμως θα συμβεί και κάτι άλλο, που θα πρέπει να οδηγήσει σε αλλαγή αντίληψης και συμπεριφοράς. Λένε κάποιοι προπετείς ότι με το self testing δεν θα υπάρχει αντιπροσωπευτική εικόνα, επειδή κάποια θετικά δείγματα δεν θα δηλώνονται. Θα φανεί αν αυτό έχει αξία ή όχι, καθώς θα υπάρχει σχετική πλατφόρμα και πάντως συμπέρασμα επιδημιολογικό θα μπορεί να βγει, από τη στιγμή που θα υπάρχουν συνεκτιμώμενες παράμετροι: πόσα τεστ διατέθηκαν, πόσα έχουν γίνει από τον ΕΟΔΥ, πόσα έχουν δηλωθεί στην πλατφόρμα των ιδιωτών, πόσες είναι οι νοσηλείες, πόσες οι διασωληνώσεις, πόσοι οι θάνατοι, κ.λπ. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι θα αλλάξει σημαντικά η κοινωνική ζωή και η δυνατότητα συναναστροφής. 

Αυτό που με βεβαιότητα θα συμβεί, θα είναι μία στατιστική αλλαγή. Εφόσον, έστω και ένα μέρος κρουσμάτων θα δηλώνεται στην νέα πλατφόρμα, θα πρέπει να αναμένεται η κατακόρυφη ημερήσια αύξησή τους. Θα είναι αυτό καταστροφή; Μπορεί και όχι, γιατί πολλά από αυτά μπορεί να μην καταλήγουν σε νοσηλείες. Θα είναι όμως μία εικόνα αρκετά πιο κοντά στην πραγματική διασπορά του ιού. 

Τι θα σημάνει αυτό; Ότι υπό την αυστηρή προϋπόθεση της προόδου των εμβολιασμών, σε λίγο καιρό θα είναι μάταιο να μετράς κρούσματα ή πάντως θα έχει λιγότερη σημασία. Αυτό που θα μετράει θα είναι ο αριθμός των νοσηλειών, των διασωληνώσεων και των θανάτων. 

Και τι θα απογίνει έπειτα από όλα αυτά με την πανδημική αντιπολίτευση του Τσίπρα; Μάλλον τίποτε, αν σκεφτούμε ότι όλα αυτά προϋποθέτουν μία στοιχειώδη στατιστική ανάλυση και ότι στα μαθηματικά δεν είναι και πολύ δυνατός… 


Πηγή: Protagon.gr


Τομ Χανκς καιΡίτα Γουίλσον : "Μην ξαναρίξετε πασιέντζες" και... "ελάτε στην Ελλάδα" - "Στον τόπο της ομορφιάς και της Δημοκρατίας - ΒΙΝΤΕΟ



 


Ένα βίντεο από τον Τομ Χανκς και τη σύζυγό του Ρίτα Γουίλσον για τους εορτασμούς των 200 ετών από το 1821, είναι ίσως το καλύτερο μήνυμα αισιοδοξίας, "σε μία στιγμή που το μυαλό μας στην Ελλάδα το απασχολούν σοβαρά ζητήματα, τα οποία δημιουργούν ανησυχία σε όλους μας και μας παράγουν δυσάρεστες σκέψεις".

Ο βραβευμένος με Oscar ηθοποιός Τομ Χανκς, o οποίος πρόσφατα πήρε την ελληνική ιθαγένεια και η ελληνικής καταγωγής σύζυγός του, Ρίτα Γουίλσον γύρισαν μόνοι τους ένα μονόλεπτο βίντεο με το οποίο προσκαλούν όλους να επισκεφτούν τον δικτυακό τόπο της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» (greece2021.gr) και παρακινούν όποιον ενδιαφέρεται να υποβάλλει προτάσεις για δράσεις και εκδηλώσεις που θα γίνουν με την ευκαιρία των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Δεν κάνουν όμως αυτό. Καλούν όλους τους φίλους τους να επισκεφθούν την Ελλάδα, καθώς όπως λένε «δεν υπάρχει καλύτερος τόπος», «η Ελλάδα είναι ο τόπος της ομορφιάς , ο τόπος της δημοκρατίας , ο τόπος των σπουδαίων φιλοσόφων, ο τόπος θαυμάσιων ανθρώπων».

Σύμφωνα με ανακοίνωση της επιτροπής "Ελλάδα 2021" η πορεία της Ελλάδας τα 200 αυτά χρόνια, "αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι και αυτά που μας ταλανίζουν σήμερα θα τα αντιμετωπίσουμε. Οι δύο διάσημοι ηθοποιοί, εκ των οποίων η μία είναι Ελληνίδα εξ αίματος και ο άλλος από επιλογή, μας το θυμίζουν με τον καλύτερο τρόπο!". Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι το βίντεο δεν κόστισε απολύτως τίποτα στην Επιτροπή «Ελλάδα 2021».

Νέοι άνθρωποι υπέρ του Κουφοντίνα. Γιατί;


 

Του Γιάννη Νικολή 

Ό,τι και να πει κανείς ως αμφισβήτηση τα δεδομένα είναι δεδομένα. Ας απαριθμήσουμε ορισμένα:

- Κάποιες εκατοντάδες νέων ανθρώπων πίσω από το πανώ με τίτλο "Γεννήθηκα 17 Νοέμβρη". Έκδηλη στα πρόσωπά τους η αγωνιστική διάθεση υπέρ του Κουφοντίνα και σίγουρα οι φωνές τους

- Σε τοίχους σπιτιών στην άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης σκίτσα του Κουφοντίνα. Αυτά που γίνονται εύκολα με ένα πλαίσιο-μήτρα που ψεκάζοντας από πάνω με μπογιά προκύπτει ένα σκίτσο αυτόματα. Κάποιοι κινητοποιήθηκαν να κατασκευάσουν τις μήτρες και άλλοι να βάψουν-"κοσμίσουν", βρωμίσουν δηλαδή τους τοίχους. Κάτω από το σκίτσο η λεζάντα: "ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ".

- Σε διάφορες καταλήψεις, διαδηλώσεις, κ.ά. τα συνθήματα και οι φωνές υπέρ του "κοινωνικού αγωνιστή" είναι εμφανή και κυρίαρχα

- Η αξιωματική αντιπολίτευση προσδοκά πολιτικά κέρδη και ψήφους διεκδικώντας τη μεταγωγή του σε φυλακή που αυτός επιλέγει (δεν το  λέει βέβαια έτσι, μιλά για "εφαρμογή" του νόμου...).

Φτάνουν αυτά, είναι ενδεικτικά αλλά και αρκετά. Ένα μικρό ή μεγαλύτερο "κίνημα" υπέρ του Κουφοντίνα  υπάρχει είναι εδώ και μπροστά μας. Είναι ένα "κίνημα" από νέους κυρίως ανθρώπους που δίνουν χρόνο, ενέργεια και "φωνές" για να υπερασπισθούν έναν δολοφόνο. 

Και φυσικά τίθεται εύκολα και έγκυρα το ερώτημα "Γιατί άραγε"; Ένα ερώτημα που είναι απαραίτητο να απαντηθεί καθώς όλες αυτές οι "θέσεις", των νέων ανθρώπων, περιέχουν πολλές συνδηλώσεις που  δείχνουν  και είναι τραγικά επικίνδυνες, χωρίς να τις πολυκαταλαβαίνουμε.

Η πρώτη (συνδήλωση) είναι ότι τα παιδιά αυτά είναι μακριά από την οποιαδήποτε διεκδίκηση για μια ζωή δημιουργίας και πλούτου. Βλέποντας τα πρόσωπα, τους τρόπους που ντύνονται αλλά και τις διεκδικήσεις αυτών των παιδιών εύκολα διακρίνει ο καθένας το έρεβος. Μίσος εναντίον του κράτους, λατρεία για τις "δημόσιες" δηλαδή κρατικές παροχές, "διεκδικήσεις" για τα δικαιώματα των μεταναστών και των κατατρεγμένων… πληρώνοντας οι άλλοι…

Η δεύτερη συνδήλωση είναι ως  προς το ποιο όραμα, ποια προσδοκία  έχουν  ή  δεν έχουν όλοι αυτοί οι νέοι άνθρωποι. Στην ουσία  δεν υπάρχει καμιά προσδοκία, κανένα όραμα, καμιά διεκδίκηση για Εργασία, Δημιουργία, Πλούτο. Αντίθετα υπάρχουν οράματα για  αγώνες, για "δικαιώματα", για "φροντίδα των αδυνάτων". 

Εννοείται ότι πολύ σπάνια, σχεδόν ποτέ, δεν υπάρχει το ερώτημα και "Ποιος θα πληρώσει για όλα αυτά;". Η απάντηση είναι άλλωστε δεδομένη... Γι’ αυτά και για κάθε άλλο θα πληρώσει το κεφάλαιο... οι στυγνοί εκμεταλλευτές... Αυτοί που τα έχουν εκμεταλλευόμενοι τους "αγνούς" εργάτες... 

Αν το δει κανείς λίγο προσεκτικότερα υπάρχει ένα όραμα που δεν προβάλλεται και πολύ για να μη φαίνεται. Το όραμα είναι για μια κοινωνία κεντρικού σχεδιασμού. Δηλαδή για μια κοινωνία Φτώχειας, Μιζέριας και Σκλαβιάς...

Μια τρίτη συνδήλωση είναι το διάχυτο μίσος για κάθε επιτυχία και κάθε επιτυχημένο άνθρωπο. Μίσος για τον πλούτο και τη δημιουργία. Λατρεία για τις κρατικές (τις ονομάζουν "κοινωνικές") παροχές. Λατρεία για τον Κουφοντίνα, μίσος για τους "Μπάτσους", που είναι άλλωστε "δολοφόνοι" και "γουρούνια" σε αντίθεση με τους κοινωνικούς αγωνιστές που διεκδικούν την ισότητα ακόμη κι’ αν σκοτώνουν γι’ αυτήν.

Και κατά ποια έννοια όμως όλες αυτές οι παρατηρήσεις - διαπιστώσεις εξηγούν το γιατί οι νέοι άνθρωποι στοιχίζονται υπέρ του Κουφοντίνα; Να ειπωθεί εδώ ότι όλες αυτές οι "κατασκευές" - απόψεις, περί την κοινωνία, είναι που συγκροτούν την ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ των υποστηρικτών του Κουφοντίνα. Και είναι ακριβώς, αυτή η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ,  η σχετικά αδιόρατη αιτία της υποστήριξης του Κουφοντίνα. 

Όταν κάποιος δέχεται, τις παραπάνω ιδεολογικές κατασκευές, τότε μπαίνει σ’ ένα ιδεολογικό χώρο που τον διαπερνά και τον καθορίζει. Δεν έχει σημασία που οι απόψεις αυτές είναι ανέντιμες, ανήθικες, ανόητες, ατελέσφορες, παράλογες, προβληματικές, κ.α. Είναι ένα σύνολο απόψεων-"κατασκευών" που συγκροτούν την "ψυχή" των συμμετεχόντων.

Και εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Όσο αυτές οι απόψεις "διαδίδονται", επηρεάζουν και τελικά συγκροτούν την ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ δηλαδή τη "ψυχή" των νέων ανθρώπων είμαστε εντελώς μέσα στο πρόβλημα. Ένα πρόβλημα που θα μπορούσε να θεωρηθεί υπό τον τίτλο "Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ  ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ" ή αν θέλετε "Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ". 

Και τι  αντιπροτείνεται στην ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ των κολεκτιβιστών σήμερα, στο Σοβιετικό Ελλαδιστάν; Σχεδόν τίποτα. Οι κρατιστές (όμοιοι κατά βάση με τους κολεκτιβιστές) μιλούν για κράτος αριστείας. Δηλαδή αναγορεύουν την ιδιότητα του  κρατικού υπαλλήλου στο μεγάλο κοινωνικό ζητούμενο. Ο επιτυχημένος επιχειρηματίας, ο δημιουργός πλούτου εργαζόμενος που αμείβεται καλά, ο άνθρωπος που διεκδικεί τα όνειρά του είναι έξω από αυτούς που τιμούν οι κρατιστές.

Οι κολεκτιβιστές αυτούς τους ανθρώπους (αυτούς που πετυχαίνουν) τους μισούν. Τους χαλούν άλλωστε την πιάτσα. Είναι άλλωστε οι άνθρωποι που δεν θέλουν κεντρικούς σχεδιαστές. Είναι αυτοί που θέλουν ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. 

Όμως γιατί οι νέοι άνθρωποι δεν υιοθετούν τις ΙΔΕΕΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ; Γιατί δεν κάνουν το βήμα να απορρίψουν τα κηρύγματα περί κεντρικού σχεδιασμού, ερεβώδους και ανήθικης  ισότητας, φτώχειας μιζέριας και σκλαβιάς;

Δυστυχώς διότι οι ιδέες αυτές δεν φτάνουν στα αυτιά και στα μυαλά των νέων ανθρώπων. Αντιθέτως οι νέοι κατακλύζονται από τα κηρύγματα περί "δικαιωμάτων" και κρατικών παροχών που πάντα  οι άλλοι θα πληρώσουν...

Αν δεν υπάρξουν ύμνοι για την αξία και την τιμή της  ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, ύμνοι για τη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, τη ΔΗΜΙΟΥΓΡΙΚΟΤΗΤΑ και τον ΠΛΟΥΤΟ ελάχιστα μπορούν να γίνουν. Αλλά κι’ αν αυτή η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ δεν φτάσει στα αυτιά και στα μυαλά των νέων πάλι ελάχιστα μπορούν να γίνουν...

Και πολλοί νέοι άνθρωποι σήμερα διψούν να ακούσουν τις ΙΔΕΕΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ… Απλώς υπάρχουν λίγοι που τις εκφέρουν… Και σίγουρα όσοι είναι διαθέσιμοι να τις διαδώσουν (νέοι ή μεγαλύτεροι) είναι απαραίτητο να μας αφήσουν όνομα και τηλέφωνο...  

* O κ. Γιάννης Νικολής είναι Ψυχίατρος, Ψυχαναλυτής Ομάδας, Διδάκτωρ Ψυχιατρικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ιδρυτής της Λέσχης Φιλελεύθερου Προβληματισμού στη Θεσσαλονίκη. Πρόσφατα ίδρυσε το "ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ" εγκαταλείποντας την κρατική υγεία και εξέδωσε το νέο του βιβλίο υπό τον τίτλο "ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ στην ΕΛΛΑΔΑ της ΚΡΙΣΗΣ" από τις εκδόσεις "Θερμαϊκός"